vaagisdenaam schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:30:
Misschien snap ik dit niet, maar over de discussie met gereserveerd RAM voor het OS en zo:
Dat kan toch het absolute minimum zijn? Als je delen nodig hebt, laten we zeggen het complete os, dan is dat hooguit 3gb. Dat kan in 0.3sec in het RAM worden geladen, mits compressed. Indien niet, dan in een seconde of zo.
Er hoeft dan toch geen of amper RAM gereserveerd te zijn voor het os? Misschien een stukje voor het opnemen van gameplay, of dat soort spul, maar toch geen gigabytes?
Als je daarna je spel wil hervatten en je laadt de volledige 16gb weer vol, resume je alsnog na maximaal 3seconden.
Of mis ik iets?
Ja en nee. De core van het OS zal geladen moeten blijven op moderne consoles, unload je dit dan valt het systeem simpelweg uit. Gelukkig is dat niet al te groot. Het minimale wat geladen is zal voldoende moeten zijn om achtergrond taken zoals synchronisatie met PSN (status van vrienden, berichten etc.), de ingame XMB/Guide te tonen met soepele animaties in hoge resolutie, afhandelen van share activiteiten (video opnames, screenshots, etc.) party chat, background downloads, eventuele APIs voor apps die mee draaien zoals Twitch/Spotify (plus het gebruik van dergelijke apps zelf) etc. Allemaal dingen die RAM gebruiken tijdens het spelen, ookal is het niet direct zichtbaar.
Dit kan super efficiënt gebeuren, maar wil je dit soepel werkend hebben zonder in te leveren op QoL tijdens het spelen kost het toch nog wat RAM wat je niet beschikbaar kan stellen aan ontwikkelaars.
Stel Sony reserveert 2GB en geeft daarmee 14GB aan ontwikkelaars. Na een jaar komen ze er achter dat ze voor het implementeren van "hippynieuwefeature X" eigenlijk 2.5GB nodig hebben om het soepel werkend te hebben, dan kan dat niet zonder ergens op in te leveren. Het beschikbare geheugen verkleinen naar 13.5GB zou bestaande games kunnen breken en de feature uitrollen voor game na SDK Y versie zal een inconsistente ervaring richting de gebruiker geven. De hoeveelheid die je reserveert is iets wat je goed moet afwegen met oog op potentiële toekomstige wijzigingen.
Trishul schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:37:
[...]
Zeker, maar Sony haalt vaker de RAM footprint van het OS aar beneden gedurende de levenscyclus. Mooiste voorbeeld hiervan is de PS3. Die statement van 3GB voor het OS van de PS4 is ook al iets van 6 jaar niet meer ge-update...
Correct. Bij de PS3 was Sony simpelweg iets te voorzichtig met de hoeveelheid ram die ze geserveerd hadden. Uiteindelijk is het van origineel 120MB naar 50MB gegaan toch.
Ik heb geen nieuws meegekregen dat Sony op de PS4 meer dan 5GB geheugen heeft vrij gegeven in de afgelopen 6 jaar... Kan uiteraard prima zijn dat ik het gemist heb

Trishul schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:37:
[...]
Daarnaast als we dan toch gameconsoles vergelijken met pc's, die laatste zijn meer general purpose gericht op allerlei zaken naast games. Als je op een console een game start, mag die game 80 tot 90% van de resources gebruiken. En zo worden de games dan ook gemaakt voor een statische configuratie. Een configuratie die veel groter is geworden met de nieuwe generatie. Op pc's moet een developer rekening houden met het gros van de gebruikers dat maar 8GB ram heeft en met een beetje geluk 3GB vram.
offtopic:
Uiteraard kan een console efficiënter omgaan met de beschikbare resources. Maar het is geen wereld van verschil meer. Het komt er nu vooral op neer dat ontwikkelaars op een console de settings veel beter kunnen fine-tunen, en eventueel zelfs per scene, afhankelijk van hoe ver ze willen gaan. Inderdaad vanwege de statische configuratie.
Qua ram: Bij "gaming" PCs zie je een beweging naar 16GB en hoger. Bij videokaarten zie je dat het momenteel een beetje stagneert rondt de 8GB, meer is er wel verkrijgbaar (11GB-2080ti bijv.). VRAM is vrijwel exclusief voor de games, de kleine hoeveelheid die Windows daarvan af snoept is verwaarloosbaar. Daarnaast is het gebruik van VRAM prima te schalen door middel van bijvoorbeeld andere resolutie textures. Over twee jaar kan het er weer heel anders uit zien.
PCs en consoles zitten dichterbij elkaar dan ooit, niet alleen vanwege de gedeelde x86 architectuur en minder exotische videokaarten maar ook vanwege wijzigingen in Windows en de gebruikte APIs, dat zie ik niet als iets negatiefs overigens. Voor beide kanten. Maar iedereen zal daar zijn eigen mening over hebben.
Maar goed, ik heb eerlijk gezegd geen zin in een PC vs console discussie.