Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Chaoss schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:42:
Nahja heb ze tot nu toe altij in een meubel. Gehad omdat ze lelijk zijn. De PS4 is een soort van acceptabel, maar het had net zo goed een ziggo setup box kunnen zijn, IMHO mag een console best onderscheidend zijn.

Launch PS3 was pas lelijk :+
[Afbeelding]

De PS2 vind ik tot nu to eigenlijk het mooist, strak ontwerp maar toch onderscheidend.
Dat smaken verschillen is duidelijk haha, ik vond de allereerste FAT ps3, ondanks het formaat erg mooi destijds. Maar dat was ook niet zwart met wit, maar zwart met chrome. Als ik de PS5 in het FAT PS3 jasje mag hebben zou ik ervoor tekenen haha. (Ik heb hem zelfs nog naast de TV staan, alleen is dit de 80GB versie want m'n 60GB versie met BC is stuk gegaan)

Die allerlaatste PS3 slim, die was pas echt spuuglelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81xJ-fyqYJYFiSKFmi_ZgVZiX_Q=/i/1351694541.jpeg

[ Voor 17% gewijzigd door Kalder op 18-04-2020 14:50 ]

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Chaoss schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:22:
[...]
Hoop juist dat hij flink groter is dan de PS4 anders kan ik me niet voorstellen dat het goed komt met de koeling.
Gezien ze bereid zijn om een variable clock snelheid te gebruiken zou het mij zeer verbazen als Sony voor een groot formaat kiest. Ik verwacht dat de PS5 rond het formaat van een PS4 Pro zit.
Hoe durf je }:O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GG3URhK49DuTXRPLsSDN1yo7VHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYFCyir3IZqKl1stqeuyVkck.jpg?f=fotoalbum_large

offtopic:
Van de PS3 reeks vind ik alleen de PS3 slim niet geslaagd

[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 18-04-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Moet zeggen die wit met grijs is wel beter, bij die zwarte is het chrome zo jammer dat maakt het gelijk goedkoop. En dan de combinatie met dat glossy Black dan wordt het al snel 'kamper'.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Caayn schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:55:
[...]
Gezien ze bereid zijn om een variable clock snelheid te gebruiken zou het mij zeer verbazen als Sony voor een groot formaat kiest. Ik verwacht dat de PS5 rond het formaat van een PS4 Pro zit.

[...]
Hoe durf je }:O

[Afbeelding]

offtopic:
Van de PS3 reeks vind ik alleen de PS3 slim niet geslaagd
Het ding mistte alleen nog een handvat aan de voorkant om hem open te doen en een tosti erin te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ik vind eigenlijk alleen de ps4 original en de pro mooi.
De slim en 1 2 3 vind ik niet iets wat ik naast de tv zet.

Hoe simpeler hoe beter imo, de nieuwe Xbox vind ik ook best geslaagd.

PS2 was nog wel te doen, deel drie was echt afzichtelijk :p

[ Voor 14% gewijzigd door vaagisdenaam op 18-04-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Nog nooit van het origineel gehoord en dus niet gespeeld. Goeie shit?

Doet me heel erg denken aan Blade Runner (en niet alleen door Rutger Hauer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
bram1984 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:46:
[...]

Nog nooit van het origineel gehoord en dus niet gespeeld. Goeie shit?

Doet me heel erg denken aan Blade Runner (en niet alleen door Rutger Hauer).
Ja ik ook niet. Maar de cijfers van het origineel liegen in elk geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:46

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Als je een vaag spel wilt spelen moet je _Observer een kans geven! Het heeft idd een Blade Runner vibe. Maar zeker wachten op de next gen versie want volgens mij had de huidige versie op deze generatie consoles wel wat technische issues :)

Is van dezelfde makers als Layers of Fear.

[ Voor 8% gewijzigd door uchiha tijntje op 18-04-2020 17:56 ]

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is de "PS5 Reveal trailer" maar ben niet echt weg geblazen ofz. Als dit een Ps4 titel zou zijn had ik het direct geloofd.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Donstil schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:13:
Dit is de "PS5 Reveal trailer" maar ben niet echt weg geblazen ofz. Als dit een Ps4 titel zou zijn had ik het direct geloofd.
Ik ook niet. Maar ik begin zo langzamerhand helemaal gaar te worden van dat corona gezeik en dat in combinatie met schaarse info over next-gen ben ik blij met alles wat ik nu tegen kom 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben er wel tevreden mee. Het is wel native 4k @ 60fps. Ik verwacht zelf niet direct een stap als van ps3 naar ps4 (dat komt ook mede door de pro er tussendoor.) Dit is mijn spel niet zo, maar ik denk wel dat dit het niveau voor de eerste stapel spellen is. (Als je het vergelijkt met spellen op de PC met een topkaart als de 2080 ti, dat is toch niet zoveel anders, of mis ik wat?)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Einde PS3 en begin Ps4 was juist heel mager toch? Was nou niet echt weggeblazen kan ik mij herinneren.

Ik verwacht van de volgende generatie consoles (zeker met deze specs) in ieder geval wel veel meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Toen ik Killzone Shadowfall zag, was ik zeker wel weggeblazen. Een game die nog steeds next-gen uit ziet naar mijn mening, en zeker weer ga spelen op de PS5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:29
Donstil schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:42:
Einde PS3 en begin Ps4 was juist heel mager toch? Was nou niet echt weggeblazen kan ik mij herinneren.

Ik verwacht van de volgende generatie consoles (zeker met deze specs) in ieder geval wel veel meer dan dat.
ik dus ook van mijn ps3 naar 4 viel ook tegen hier, (denk ook omdet de ps4 zo goedkoop was ivgm de ps3 destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ruudox schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:36:
[...]

ik dus ook van mijn ps3 naar 4 viel ook tegen hier, (denk ook omdet de ps4 zo goedkoop was ivgm de ps3 destijds.
We werden met GTA V en Last of Us ook nog effe gruwelijk verwend aan het einde van die generatie.

Ik denk dat Destiny en Metal gear me het eerste next gen gevoel gaven. En bij Destiny was het dan nog meer de manier waarop multiplayer werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Recon24 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:20:
Toen ik Killzone Shadowfall zag, was ik zeker wel weggeblazen. Een game die nog steeds next-gen uit ziet naar mijn mening, en zeker weer ga spelen op de PS5.
Dat weet ik nog goed ja. Die fly-over over die stad. Mond stond open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Donstil schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:42:

Diminishing returns :) Nu met de CPU upgrade verwacht ik met name een verhoging in de interactie met de wereld en dat werelden meer leven.

Bij de overgang van gen 7 naar gen 8 ben ik wel positief verrast door games als Killzone Shadowfall en Ryse op launch. Wat een graphics waren dat _/-\o_

Infamous SS was ook een mooi voorbeeld alleen jammer dat de wereld wat leeg aanvoelde. Maar genoeg games die aanvoelde als een resolutie upgrade en that's it. Dat is natuurlijk deels te verklaren door de magere sprong in CPU.

AC Unity is een mooi "wat als" voorbeeld als de vorige generatie wel de gewenste hardware sprong had geboden.

[ Voor 19% gewijzigd door Caayn op 18-04-2020 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja er waren wel wat uitzonderingen natuurlijk. Zoals met elk statement :)

Killzone Shadowfall zag er idd lekker uit, vond het verder alleen een draak van een titel. Zelfde ook wel met ryse eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Edit: verkeerde topic

[ Voor 80% gewijzigd door Kenny_026 op 18-04-2020 23:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram1984
Caayn schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:12:
[...]
Diminishing returns :) Nu met de CPU upgrade verwacht ik met name een verhoging in de interactie met de wereld en dat werelden meer leven.

Bij de overgang van gen 7 naar gen 8 ben ik wel positief verrast door games als Killzone Shadowfall en Ryse op launch. Wat een graphics waren dat _/-\o_

Infamous SS was ook een mooi voorbeeld alleen jammer dat de wereld wat leeg aanvoelde. Maar genoeg games die aanvoelde als een resolutie upgrade en that's it. Dat is natuurlijk deels te verklaren door de magere sprong in CPU.

AC Unity is een mooi "wat als" voorbeeld als de vorige generatie wel de gewenste hardware sprong had geboden.
Een AC Unity remaster op de next gen zou leuk zijn op 60fps en enorme hoeveelheden NPC's zover het oog rijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recon24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 22:20

justifire

Shut up and squat !!

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Tidux, dus korreltje zout. Maar zo'n vermoeden had ik al. Het gaat nu natuurlijk een fluitje van een cent worden om een game te suspenden en over te schakelen naar een edit tool.

Nog een korreltje zout voor deze Spider-Man 2 leak:

https://www.thegamepost.c...ider-man-2-playstation-5/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

On_E

Housemusic

Ik vind KZ Shadowfall ondergewaardeerd en ik was er zeker van onder de indruk bij de PS4 launch. Ook NBA 2k14 en Battlefield 4 voor t eerst met 64 spelers op console waren voor mij echt wel next-gen.

Grote probleem imo was dat er na die launchtitels echt dik een jaar vrijwel niets tofs bij kwam. InFamous SS vond ik echt bedroevend op de graphics na.

Mooie is ook dat je vorig jaar via de PlayStation website kon terug zien welke spellen je het meeste hebt gespeeld op de PS4, bij mij waren Battlefield 4 en jawel, Awesomenauts Assemble met ruime afstand mijn meest gespeelde spellen. En dat dus alleen maar omdat er dus zo lang ook niets anders tofs voor me was. :D

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Killzone was ik ook wel door weggeblazen qua graphics maar het grote verschil is dat killzone van een grote first party studio komt. Een relatief kleine studio als deze zal technisch nooit een hele dikke game kunnen neerzetten.

Als Guerillia nu met HZD2 beelden komt verwacht ik wel wat meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
...

[ Voor 98% gewijzigd door Kenny_026 op 19-04-2020 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
justifire schreef op zondag 19 april 2020 @ 00:48:
[...]

Oude wijn in nieuwe zakken :O
Beetje loze opmerking, elke console is oude wijn in nieuwe zakken, je gaat er namelijk gewoon weer games opspelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Na ja dit gaat niet over games maar over de rebranding van dezelfde knop. Snap wel dat het als oude wijn nieuwe zakken kan aanvoelen.

Daarin maakt het mij persoonlijk niet uit of dat ding de Share knop heet of de Create knop. Functie uitkomst is hetzelfde en dat is het naar mijn mening een grappige functie om even snel wat te laten zien aan andere.

Als ze die Creating Studio app maar wel optioneel maken, een suspended app die ik niet zou gebruiken voelt als verloren resources.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Idee van de SSD is juist dat je razendsnel een app kunt laden dus zodra je op de knop druk wordt de editor geladen.

En als er inderdaad een editor bij komt dan is dat de reden waarom de knop een ander naampje heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou met de Share naam had er ook best een “editor” achter gekund maar idd ze hebben voor rebranding gekozen. Voor mij prima zolang de uitkomst hetzelfde is.

Starten van applicatie zou mooi zijn, dan kost het niets als je het niet wilt gebruiken (behalve weer een tegel in je start menu). Alleen door “a suspended app” had ik aangenomen dat het ergens resources kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Donstil schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:46:
Daarin maakt het mij persoonlijk niet uit of dat ding de Share knop heet of de Create knop. Functie uitkomst is hetzelfde en dat is het naar mijn mening een grappige functie om even snel wat te laten zien aan andere.
Toch knap dat je al weet welke functie(s) de Create knop heeft. ;)

Wat betreft de naamgeving is Create veel breder en beter inzetbaar dan Share. Dus kan me wel een voorstelling maken waarom ze dit hebben hernoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:10
Inderdaad, Killzone SF.. Dat was de eerste game die ik meepikte voor m'n PS4 op 29 november 2013. Zag er zeker next-gen uit, vooral dat level in dat bos. Ook de online multiplayer in dat bos. Wel jammer eigenlijk dat we niks meer gehoord hebben van Killzone daarna. Weliswaar PS3 tijdperk, maar wie kent het gevecht tegen de MAWLR nog uit Killzone 3? Die ben ik nog steeds niet vergeten... Wat een epische boss battle is dat.

Over Guerilla gesproken, die hebben al best een lange tijd geen nieuwe game meer uitgebracht. Ik denk dat we wel kunnen aannemen dat zij wederom de dikke launch-exclusive gaan serveren. Ik benieuwd wat voor game dat wordt: HZD, Killzone, of iets nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:00:
[...]

Toch knap dat je al weet welke functie(s) de Create knop heeft. ;)
Ach ja, het zal vast enorm afwijken van wat we nu hebben maar als ik mijn clipje ermee kan sharen vind ik het prima.

[ Voor 13% gewijzigd door Donstil op 19-04-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Trishul schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:12:
Inderdaad, Killzone SF.. Dat was de eerste game die ik meepikte voor m'n PS4 op 29 november 2013. Zag er zeker next-gen uit, vooral dat level in dat bos. Ook de online multiplayer in dat bos. Wel jammer eigenlijk dat we niks meer gehoord hebben van Killzone daarna. Weliswaar PS3 tijdperk, maar wie kent het gevecht tegen de MAWLR nog uit Killzone 3? Die ben ik nog steeds niet vergeten... Wat een epische boss battle is dat.

Over Guerilla gesproken, die hebben al best een lange tijd geen nieuwe game meer uitgebracht. Ik denk dat we wel kunnen aannemen dat zij wederom de dikke launch-exclusive gaan serveren. Ik benieuwd wat voor game dat wordt: HZD, Killzone, of iets nieuws?
Kan me niet voorstellen dat het iets anders wordt dan HZD2. Ze hebben met het eerste deel veel concessies moeten doen vanwege de beperkingen in de hardware. Die gaan flink uitpakken (grotere map, meer verticaliteit, onder water gameplay, parkour, meer dynamische events en NPC's, grotere steden, vliegen op Stormbirds etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recon24
bram1984 schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:14:
[...]

Kan me niet voorstellen dat het iets anders wordt dan HZD2. Ze hebben met het eerste deel veel concessies moeten doen vanwege de beperkingen in de hardware. Die gaan flink uitpakken (grotere map, meer verticaliteit, onder water gameplay, parkour, meer dynamische events en NPC's, grotere steden, vliegen op Stormbirds etc.).
Guerrilla heeft 2 development teams he, dus een 2e game (geruchten een multiplayer game) is zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Recon24 schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:05:
[...]

Guerrilla heeft 2 development teams he, dus een 2e game (geruchten een multiplayer game) is zeker mogelijk.
Klopt, maar ik zie een MP game niet als launch exclusive. Maar wie weet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 21:48
Van HZD2 hoop ik vooral dat ze in de basis met iets innovatiever komen. Niet gewoon groter, hoger, mooier.
HZD1 heeft imo een heel hoog 'Ubisoft open world' gehalte; naar het volgende deel van de map gaan, toren beklimmen om map zichtbaar te maken, quests doen, door naar het volgende gebied.

Ik vind de combat leuk, en de graphics waren goed. Maar voor de rest was het imo maar een dertien in een dozijn open world game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Anton.net schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:25:
Van HZD2 hoop ik vooral dat ze in de basis met iets innovatiever komen. Niet gewoon groter, hoger, mooier.
HZD1 heeft imo een heel hoog 'Ubisoft open world' gehalte; naar het volgende deel van de map gaan, toren beklimmen om map zichtbaar te maken, quests doen, door naar het volgende gebied.

Ik vind de combat leuk, en de graphics waren goed. Maar voor de rest was het imo maar een dertien in een dozijn open world game.
Leugens!!! :+

Eens met je eerste stuk. Niet met je tweede. Ik vond dat de game een bovengemiddeld verhaal had, overtuigende wereld met ondersteunende lore. Prima character building en toffe gameplay.

Sorry voor offtopic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anton.net schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:25:

Ja dat had ik ook wel. De “beesten” vond ik wel gaaf en het zag er goed uit natuurlijk maar de wereld was bijvoorbeeld wel erg leeg (en dan bedoel ik niet de setting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
Donstil schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:50:
[...]

Ja dat had ik ook wel. De “beesten” vond ik wel gaaf en het zag er goed uit natuurlijk maar de wereld was bijvoorbeeld wel erg leeg (en dan bedoel ik niet de setting).
Dat 'lege' in open world games vind ik altijd zo zonde he. Ik denk ook wel dat dit komt door de enorm zwakke CPU performance van de huidige generatie consoles. De GPU's is an sich niets mis mee, maar die CPU, is zelfs voor tablet maatstaven tegenwoordig zwaar ondermaats (oorspronkelijk waren de AMD Jaguar cores daar ook voor bedoeld). Ik ben ervan overtuigd dat we daardoor niet echt veel nieuwe gameplay gezien hebben t.o.v. het PS3/X360 tijdperk. Ik bedoel, een GTA5 en een Destiny bv. kwamen oorsponkelijk uit voor die consoles, en deze generatie hebben we nou niet echt de overtreffende trap daarvan gezien. Alleen betere graphics. Ik denk zelfs dat de Cell engine van de PS3 meer performance levert dan de 8-core Jaguar CPU van de PS4..

Wordt interessant om straks te zien wat er gaat gebeuren op games/gameplay gebied met de enorme sprong voorwaarts in CPU kracht van de PS5/XSX. Die sprong in kracht is echt gigantisch: minimaal 32x... RAM wordt ook verdubbeld, maar ik heb nou niet het idee dat de 8GB van de huidige generatie een bottleneck vormde.

[ Voor 4% gewijzigd door Trishul op 19-04-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trishul schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:26:
[...]

Dat 'lege' in open world games vind ik altijd zo zonde he. Ik denk ook wel dat dit komt door de enorm zwakke CPU performance van de huidige generatie consoles. De GPU's is an sich niets mis mee, maar die CPU, is zelfs voor tablet maatstaven tegenwoordig zwaar ondermaats (oorspronkelijk waren de AMD Jaguar cores daar ook voor bedoeld). Ik ben ervan overtuigd dat we daardoor niet echt veel nieuwe gameplay gezien hebben t.o.v. het PS3/X360 tijdperk. Ik bedoel, een GTA5 en een Destiny bv. kwamen oorsponkelijk uit voor die consoles, en deze generatie hebben we nou niet echt de overtreffende trap daarvan gezien. Alleen betere graphics. Ik denk zelfs dat de Cell engine van de PS3 meer performance levert dan de 8-core Jaguar CPU van de PS4..

Wordt interessant om straks te zien wat er gaat gebeuren op games/gameplay gebied met de enorme sprong voorwaarts in CPU kracht van de PS5/XSX. Die sprong in kracht is echt gigantisch: minimaal 32x... RAM wordt ook verdubbeld, maar ik heb nou niet het idee dat de 8GB van de huidige generatie een bottleneck vormde.
Ja dat lijkt mij ook wel gaaf. Ben echt benieuwd wat bijvoorbeeld een Rockstar kan met die nieuwe mogelijkheden i.c.m open wereld gameplay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
[...]

Ik heb me er persoonlijk totaal niet aan gestoord in HZD. Er is ook een goede reden dat de meeste NPC's in nederzettingen wonen. Met "Ubisoft" gameplay heb ik eigenlijk ook nooit moeite. Ik vermaak me doorgaans prima met een AC of Far Cry. Zolang het lekker speelt, vind ik het prima.

Eerlijk gezegd maak ik me ook niet echt zorgen om wat Guerilla gaat neerzetten. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze met een dijk van een game komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
[...]

16GB ram lijkt mij nog weinig, zeker met het oog op de toekomst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Volgens mij gaat juist de SSD een hoop werk van het RAM overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
bram1984 schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:05:
Volgens mij gaat juist de SSD een hoop werk van het RAM overnemen.
Een SSD kan niet alles, dus RAM blijft nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Segafreak83 schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:11:
[...]

Een SSD kan niet alles, dus RAM blijft nodig.
Dat zeg ik ook niet, maar de reden dat er "maar" 16GB in zit, is omdat er door de SSD een stuk minder in het geheugen geladen hoeft te worden.

https://www.tweaktown.com...n-storage-tech/index.html
The PlayStation 5 features 16GB of GDDR6 unified RAM with 448GB/sec memory bandwidth. This memory is synergized with the SSD on an architectural level and drastically boosts RAM efficiency. The memory is no longer "parking" data from an HDD; the SSD can deliver data right to the RAM almost instananeously.

Essentially the SSD significantly reduces latency between data delivery and memory itself. The result sees RAM only holding assets and data for the next 1 second of gameplay. The PS4's 8GB of GDDR5 memory held assets for the next 30 seconds of gameplay.

"There's no need to have loads of data parked in the system memory waiting to potentially be used. The other way of saying that is the most of the RAM is working on the game's behalf."

The SSD allows Sony to keep RAM capacity down and reduce costs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
bram1984 schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:14:
[...]

Dat zeg ik ook niet, maar de reden dat er "maar" 16GB in zit, is omdat er door de SSD een stuk minder in het geheugen geladen hoeft te worden.

https://www.tweaktown.com...n-storage-tech/index.html

[...]
Hopelijk kunnen we ook de utilization zien, maar dat zal wel niet..

Eerst zien, dan geloven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram1984
Segafreak83 schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:19:
[...]

Hopelijk kunnen we ook de utilization zien, maar dat zal wel niet..

Eerst zien, dan geloven.
Eerst zien dan geloven? Wat moet je eerst zien dan? Door de snelle SSD's in de next gen consoles kan je data veel sneller laden zonder eerst alles in het RAM te zetten voor de komende 30 seconden gameplay. Het staat er letterlijk: de aankomende generatie zetten ze maar 1 seconde in het RAM waarbij ze de dubbele hoeveelheid ter beschikking hebben. Volgens mij besef je niet helemaal wat een enorme stap we gaan zetten. Los van de dubbele hoeveelheid geheugen is ook de bandwidth bijna verdrievoudigd, om van de gigantische stap in IO throughput nog maar te zwijgen. Denk je nou echt dat 16GB RAM extra een wereld van verschil gaat maken?
The PlayStation 5 has around 5x the graphics processing power of the PlayStation 4, and twice the memory. Memory bandwidth on the PS4 is 176GB/s – on PS5 it’s 448GB/s. PS4 had approximately 50-100MB/s IO throughput – PS5 has 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
16GB is zat; een GAMEconsole is geen PC dat deze een full-blown OS draait met apps, een browser met tientallen tabbladen, enz. Sony kan net zoals bij de PS4 het OS optimaliseren voor 1GB (wat ze ook gaan doen natuurlijk, vooral met de nieuwe SSD, en het is weer een BSD-variant als OS), dan blijf je nog 15GB overhouden voor de game.
Misschien doen ze er wel weer 1GB dedicated RAM bij voor het OS, net als bij de PS4 Pro. Ik denk dat dit dan 2GB DDR4 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
bram1984 schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:29:
[...]

Eerst zien dan geloven? Wat moet je eerst zien dan? Door de snelle SSD's in de next gen consoles kan je data veel sneller laden zonder eerst alles in het RAM te zetten voor de komende 30 seconden gameplay. Het staat er letterlijk: de aankomende generatie zetten ze maar 1 seconde in het RAM waarbij ze de dubbele hoeveelheid ter beschikking hebben. Volgens mij besef je niet helemaal wat een enorme stap we gaan zetten. Los van het dubbele hoeveelheid geheugen is ook de bandwidth bijna verdrievoudigd, om van de gigantische stap in IO throughput nog maar te zwijgen. Denk je nou echt dat 16GB RAM extra een wereld van verschil gaat maken?

[...]
Tot nu toe is het meeste nog giswerk en aannames wat ik lees. Sony heeft daarvan nog niets bevestigd op het praatje van Cerny na.

Vandaar dat ik zeg, eerst zien, dan geloven.

Ja, we gaan (eindelijk!) flinke stappen zetten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram1984
Segafreak83 schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:32:
[...]

Tot nu toe is het meeste nog giswerk en aannames wat ik lees. Sony heeft daarvan nog niets bevestigd op het praatje van Cerny na.

Vandaar dat ik zeg, eerst zien, dan geloven.

Ja, we gaan (eindelijk!) flinke stappen zetten!
Volgens heb je een enorm bord voor je kop, maar prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
bram1984 schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:36:
[...]

Volgens heb je een enorm bord voor je kop, maar prima. :)
Nee hoor, geloof niet zo in praatjes en theoretisch geklets van een of andere website die allerlei aannames doen op basis van iets wat ze denken te "weten".

Niemand weet dat nog, op Sony zelf en een handje vol devs na.

Buiten dat is het geheugen nog steeds sneller dan de SSD, en gaan ze daar ook veel gebruik van maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Segafreak83 op 19-04-2020 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
Segafreak83 schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:39:
[...]

Nee hoor, geloof niet zo in praatjes en theoretisch geklets van een of andere website die allerlei aannames doen op basis van iets wat ze denken te "weten".

Niemand weet dat nog, op Sony zelf en een handje vol devs na.

Buiten dat is het geheugen nog steeds sneller dan de SSD, en gaan ze daar ook veel gebruik van maken.
Of je kijkt gewoon even simpelweg naar de specs (of geloof je daar ook niet in?) en vergelijkt ze met de specs van de huidige generatie. Lees eens hoe Spider-Man nu met RAM omgaat. Lees af en toe eens een artikel van bijvoorbeeld Digital Foundry. Die hebben dit ook uitgelegd. Het is een feit dat de SSD's van de PS5 en Series X veel werk van het geheugen uit handen gaan nemen. Dat is de reden dat 16GB genoeg is. Dat je dat niet wilt geloven, dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Uit het Series X artikel van DF:
the game package that sits on storage essentially becomes extended memory, allowing 100GB of game assets stored on the SSD to be instantly accessible by the developer. It's a system that Microsoft calls the Velocity Architecture and the SSD itself is just one part of the system.
Kortom, gewoon feitelijke info. Zoals aangeven is snellere opslag de nummer 1 wens van developers als het gaat om de next gen. Juist voor dit soort toepassingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Vanuit het architectuur plaatje gezien hebben ze met de SSD (xbox net zo goed) enorme stappen gezet. Nog nooit is een generatie gameconsoles zo dicht bij de pc geweest.

Bij alle generaties, ook bij de pc, is de datauitwisseling naar opslag een bottleneck geweest. Wat ik nog steeds jammer vind (zal ongetwijfeld een kostenplaatje zij) is dat ze niet full blown memory only zijn gegaan. Hopelijk bij een volgende generatie. Maar nog nooit is data transfer zo snel geweest tussen cpu/memory/storage.

@Segafreak83, je hoeft het allemaal niet te geloven en voor mijn part blijf je je kop in het zand steken maar neem nou maar van De techneuten aan dat deze generatie een enorme sprong is die we nog niet eerder gezien hebben.

De enige vraagtekens die je kunt hebben is welke developers er veel uit weten te halen. Maar uit het verhaal van Cerny is wel gebleken dat Sony een geweldige toolset aanlevert om het ze zo makkelijk mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Trishul schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:29:
16GB is zat; een GAMEconsole is geen PC dat deze een full-blown OS draait met apps, een browser met tientallen tabbladen, enz. Sony kan net zoals bij de PS4 het OS optimaliseren voor 1GB (wat ze ook gaan doen natuurlijk, vooral met de nieuwe SSD, en het is weer een BSD-variant als OS), dan blijf je nog 15GB overhouden voor de game.
Misschien doen ze er wel weer 1GB dedicated RAM bij voor het OS, net als bij de PS4 Pro. Ik denk dat dit dan 2GB DDR4 wordt.
Die vergelijking maak je te snel. Een PC heeft je naast het systeem RAM ook nog eens dedicated RAM voor de GPU. Wat je op dit moment vaak ziet is dat er 16GB RAM beschikbaar is waar de CPU gebruik maakt en de GPU daarnaast nog eens 8GB voor zichzelf heeft.

Op de laptop waar ik dit nu op tik wordt er 3.7GB gebruikt van de beschikbare 16GB system RAM. Dat zou zo'n 12GB plus wat de videokaart heeft overhouden voor games op mijn machine. Dat valt uiteindelijk dus allemaal reuze mee :)

Hoe groot de RAM reservering op de PS5 wordt is nog de vraag. Op de PS4(Pro) reserveert Sony grofweg 3GB ram voor het OS en achtergrond taken. Dit zal op de PS5 uiteraard wat omlaag kunnen maar dit is altijd een afweging die goed gemaakt worden. Resources die je eenmaal beschikbaar hebt gesteld kan je niet meer terug eisen zonder dingen potentieel te breken, je kan in de toekomst eventueel wel extra resources beschikbaar stellen mocht achteraf blijken dat je teveel gereserveerd hebt. Bij de concurrentie zie je dat MS 2.5GB RAM reserveert op de XSX, 1.5GB minder dan op de XB1X, ik verwacht dat Sony een vergelijkbare hoeveelheid RAM reserveert op de PS5.

Zelf vind ik 16GB wat aan de lage kant en had ik graag 24GB gezien, maar met de configuraties die de PS5 en XSX nu krijgen mag ik zeker niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
@Caayn Uit interesse (jij hebt er meer verstand van dan ik): wat maakt het dat het OS verbruik omlaag kan ten opzichte van de huidige generatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Kenny_026 schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:25:
Vanuit het architectuur plaatje gezien hebben ze met de SSD (xbox net zo goed) enorme stappen gezet. Nog nooit is een generatie gameconsoles zo dicht bij de pc geweest.

Bij alle generaties, ook bij de pc, is de datauitwisseling naar opslag een bottleneck geweest. Wat ik nog steeds jammer vind (zal ongetwijfeld een kostenplaatje zij) is dat ze niet full blown memory only zijn gegaan. Hopelijk bij een volgende generatie. Maar nog nooit is data transfer zo snel geweest tussen cpu/memory/storage.

@Segafreak83, je hoeft het allemaal niet te geloven en voor mijn part blijf je je kop in het zand steken maar neem nou maar van De techneuten aan dat deze generatie een enorme sprong is die we nog niet eerder gezien hebben.

De enige vraagtekens die je kunt hebben is welke developers er veel uit weten te halen. Maar uit het verhaal van Cerny is wel gebleken dat Sony een geweldige toolset aanlevert om het ze zo makkelijk mogelijk te maken.
Ja, we gaan stappen maken, maar iedereen roept hier, SSD is de shit en doet net of dat de complete console is, terwijl het geheugen pakweg 20x sneller is.

DF neem ik totaal niet meer serieus, pixel met pixel vergelijken waar ze met een vergrootglas op zitten, kom nou, dat doet toch niemand irl.

Maar je mag hier niet kritisch zijn blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geheugen van een pc met een console vergelijken... Denk niet dat dat een goede vergelijking is. Ik heb 32gb aan ram in mijn pc en 8gb aan ram op de gpu. Dus 40gb totaal.

Ik durf te wedden dat de ps5 mijn pc (grafisch gezien) alle hoeken van de kamer laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Segafreak83 schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:53:
[...]

Ja, we gaan stappen maken, maar iedereen roept hier, SSD is de shit en doet net of dat de complete console is, terwijl het geheugen pakweg 20x sneller is.

DF neem ik totaal niet meer serieus, pixel met pixel vergelijken waar ze met een vergrootglas op zitten, kom nou, dat doet toch niemand irl.

Waar heb je het nu weer over joh, haha. Ik leg alleen uit waarom er maar 16GB in de PS5 en XSX zit en dat de SSD's het geheugen gaan helpen, meer niet. Gaat wel lekker verder? :+

Edit: Om het maar weer even over een andere boeg te gooien: volgens ZhugeEX gaan we voor de oorspronkelijke E3 datum next gen showcases zien. Ergens de komende weken dus. :)

https://twitter.com/ZhugeEX/status/1251961178961698816?s=20

[ Voor 15% gewijzigd door bram1984 op 19-04-2020 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Segafreak83 schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:53:
[...]

Weet je wat een wisselbestand is? Of een swap partitie?

https://itsfoss.com/swap-size/

Punt is dat je geheugen heel erg afhankelijk is van opslag. Helemaal met grote hoeveelheden data bij games.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 22:20

justifire

Shut up and squat !!

Chaoss schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:25:
[...]

Beetje loze opmerking, elke console is oude wijn in nieuwe zakken, je gaat er namelijk gewoon weer games opspelen...
Over loze opmerkingen gesproken ...
We hebben het hier over een knop met een andere naam, geen compleet nieuwe console met nieuwe hardware 8)7

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
justifire schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:01:
[...]

Over loze opmerkingen gesproken ...
We hebben het hier over een knop met een andere naam, geen compleet nieuwe console met nieuwe hardware 8)7
Wacht dan eerst of tot er meer bekend is, dat gerucht noemt dat er een instant editor gaat komen, dan is dat toch wat nieuws.

Het probleem is dat je elke kans aangrijpt om hier negatieve opmerkingen te plaatsen.
bram1984 schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:01:
Edit: Om het maar weer even over een andere boeg te gooien: volgens ZhugeEX gaan we voor de oorspronkelijke E3 datum next gen showcases zien. Ergens de komende weken dus. :)

https://twitter.com/ZhugeEX/status/1251961178961698816?s=20
Ben benieuwd, zou leuk zijn. Het klinkt logisch maar ik vraag me af of zo'n 'bron' het ook ergens op basseerd.

[ Voor 44% gewijzigd door Chaoss op 20-04-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Chaoss schreef op maandag 20 april 2020 @ 07:52:
[...]

Ben benieuwd, zou leuk zijn. Het klinkt logisch maar ik vraag me af of zo'n 'bron' het ook ergens op basseerd.
Hij is een hele bekende analist en betrouwbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drakiesoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 10:24
niet op man

[ Voor 88% gewijzigd door Chaoss op 20-04-2020 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
don't feed the troll

[ Voor 94% gewijzigd door Chaoss op 20-04-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De PS5 controller zag er super uit en ik ben dan ook vooral benieuwd naar de mogelijkheden met de Create Knop. Ik ben dan ook een fan van screenshots en videos maken en ik was en ben nog steeds blij dat dat ook op de PS4 zo makkelijk gaat. Ik heb nog geen spel gezien voor de PS5 waarvoor ik de PS5 voor zal halen, maar misschien komt dat de komende tijd nog. De prijs en looks van de console ben ik ook erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even dromen, want ik denk niet dat dit mogelijk is...maar iets als de fotomode van rdr2 zou echt gaaf zijn. Dat je screenshots kunt maken vanuit andere hoeken. Gewoon door de console, niet dat de gangmakers dat zelf moeten inbouwen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
bram1984 schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:51:
@Caayn Uit interesse (jij hebt er meer verstand van dan ik): wat maakt het dat het OS verbruik omlaag kan ten opzichte van de huidige generatie?
Goeie vraag. Zonder ook maar iets te weten van het OS en applicaties is dat vrij lastig te bepalen. Mijn vermoeden is simpelweg:

1) Optimalisatie. (open deur)

2) Dankzij de sterkere Zen2 core in combinatie met de SSD kan er sneller nieuwe modules worden ingeladen waardoor niet langer alles klaar moet staan in RAM geheugen of er tegelijk in moet kunnen passen (vermoeden). Zoals games op de SSD worden geparkeerd kan je dat ook doen met andere dingen. Hierdoor vermoed ik dat MS, en waarschijnlijk Sony ook, meer durft weg te geven aan ontwikkelaars. Zeg maar het stukje efficiënter gebruik van geheugen maar dan voor het OS, achtergrond taken en applicaties. Het is dan vooral de vraag wat er wel standaard klaar staat en wat een kleine vertraging heeft.

3) SSD is qua gedrag geschikter om als swap file te gebruiken, dit is alsnog tergend traag (zowel in bandbreedte als in latency) voor een CPU en niet bevordelijk voor de levensduur van de SSD. Maar wie weet, beide partijen lijken zich aardig uit te leven met de SSD :)

Nogmaals dit is allemaal een vermoeden. Gezien de zeer beperkte informatie durf ik hier nog niet echt uitspraken over te doen. Qua software weten wij praktisch nog niks en qua gerserveerde resources weten we het op dit moment alleen nog maar van de XSX.

Dit is wat we op dit moment weten (vind dit zelf altijd een leuk weetje :) ):

PS4 20132 cpu cores3GB ram5GB beschikbaar voor devs
PS4 20151 cpu cores3GB ram5GB beschikbaar voor devs
PS4 Pro1 cpu cores2.5GB ram GDDDR5 + 1GB DDR35.5GB GDDR5 beschikbaar voor devs
PS5? cpu core(s)?GB ram?GB beschikbaar voor devs
XB1 201310% GPU, 2 cpu cores3GB ram5GB beschikbaar voor devs
XB1 20142 cpu cores3GB ram5GB beschikbaar voor devs
XB1 20151 cpu cores3GB5GB beschikbaar voor devs
XB1X1 cpu core4GB ram8GB beschikbaar voor devs
XSX1 cpu core (of 2 threads met SMT enabled)2.5GB (trager GDDR6) ram3.5GB + 10GB beschikbaar voor devs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmetje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 12:55
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:10:
De PS5 controller zag er super uit en ik ben dan ook vooral benieuwd naar de mogelijkheden met de Create Knop. Ik ben dan ook een fan van screenshots en videos maken en ik was en ben nog steeds blij dat dat ook op de PS4 zo makkelijk gaat. Ik heb nog geen spel gezien voor de PS5 waarvoor ik de PS5 voor zal halen, maar misschien komt dat de komende tijd nog. De prijs en looks van de console ben ik ook erg benieuwd naar.
Gelukkig belanden we nu in een periode waar normaliter veel aankondigingen van games gedaan worden. Dat nu alles digitaal zal gebeuren zal zeker helpen om het nieuws over een wat langere periode uit te smeren maar nieuws gaan we daar zeker over krijgen. Op dit moment is het simpelweg nog niet duidelijk wat voor launch games er voor de PS5 zullen zijn (of welke in de launch window zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Caayn schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:03:
[...]
Goeie vraag. Zonder ook maar iets te weten van het OS en applicaties is dat vrij lastig te bepalen. Mijn vermoeden is simpelweg:

1) Optimalisatie. (open deur)

2) Dankzij de sterkere Zen2 core in combinatie met de SSD kan er sneller nieuwe modules worden ingeladen waardoor niet langer alles klaar moet staan in RAM geheugen of er tegelijk in moet kunnen passen (vermoeden). Zoals games op de SSD worden geparkeerd kan je dat ook doen met andere dingen. Hierdoor vermoed ik dat MS, en waarschijnlijk Sony ook, meer durft weg te geven aan ontwikkelaars. Zeg maar het stukje efficiënter gebruik van geheugen maar dan voor het OS, achtergrond taken en applicaties. Het is dan vooral de vraag wat er wel standaard klaar staat en wat een kleine vertraging heeft.

3) SSD is qua gedrag geschikter om als swap file te gebruiken, dit is alsnog tergend traag (zowel in bandbreedte als in latency) voor een CPU en niet bevordelijk voor de levensduur van de SSD. Maar wie weet, beide partijen lijken zich aardig uit te leven met de SSD :)

Nogmaals dit is allemaal een vermoeden. Gezien de zeer beperkte informatie durf ik hier nog niet echt uitspraken over te doen. Qua software weten wij praktisch nog niks en qua gerserveerde resources weten we het op dit moment alleen nog maar van de XSX.

Dit is wat we op dit moment weten (vind dit zelf altijd een leuk weetje :) ):

PS4 20132 cpu cores3GB ram5GB beschikbaar voor devs
PS4 20151 cpu cores3GB ram5GB beschikbaar voor devs
PS4 Pro1 cpu cores2.5GB ram GDDDR5 + 1GB DDR35.5GB GDDR5 beschikbaar voor devs
PS5? cpu core(s)?GB ram?GB beschikbaar voor devs
XB1 201310% GPU, 2 cpu cores3GB ram5GB beschikbaar voor devs
XB1 20142 cpu cores3GB ram5GB beschikbaar voor devs
XB1 20151 cpu cores3GB5GB beschikbaar voor devs
XB1X1 cpu core4GB ram8GB beschikbaar voor devs
XSX1 cpu core (of 2 threads met SMT enabled)2.5GB (trager GDDR6) ram3.5GB + 10GB beschikbaar voor devs
Dank, heldere uitleg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'PlayStation 5 moet wereldwijd op dezelfde dag uitkomen'

Door PlayStation-baas gevraagd

Hoewel de releasedatum van de PlayStation 5 nog aangekondigd moet worden, is het de bedoeling dat die datum wereldwijd op dezelfde dag is. Dat blijkt uit een artikel op zakenplatform Bloomberg.
Vorige week kwam Bloomberg met het nieuws dat er minder consoles van de PlayStation 5 bij de release beschikbaar zijn. Nu staat er in hetzelfde artikel dat de nieuwe console van Sony wereldwijd op dezelfde dag moet uitkomen. Volgens Bloomberg heeft PlayStation-hoofd Jim Ryan daar expliciet om gevraagd, volgens partners in de bevoorrading van Sony. De exacte reden voor dit plan wordt niet opgegeven.

Als de PlayStation 5 inderdaad wereldwijd tegelijkertijd uitkomt, volgt de console een ander releaseplan dan de PlayStation 4. De PlayStation 4 kwam namelijk in 2013 eerst in de Verenigde Staten uit en een paar maanden later uit in Europa.

De PlayStation 5 komt dit najaar uit. Een exacte releasedatum is nog bekend. Lees hier alle feiten en geruchten over de nieuwe console van Sony.

Bron: https://gamer.nl/artikele...op-dezelfde-dag-uitkomen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Een paar maanden later nog wel. Er zat maar 2 weken tussen de US en EU release. Ze zijn in de war met de Xbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drakiesoft
Caayn schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:03:
[...]

We weten dat developers voor de xsx 100gb SSD rechtstreeks kan aanspreken, dus een uitbreiding op het geheugen. Hoe zit dat bij de ps5? Zegt het rare formaat 800 GB SSD niet iets over wellicht hetzelfde maar dan gereserveerd deel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recon24
doe maar niet

[ Voor 92% gewijzigd door Chaoss op 20-04-2020 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recon24
drakiesoft schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:15:
[...]

Blue heeft heel veel info over PS5 😁
Ik denk alleen niet dat het in jouw straatje past.
*knip*

@bram1984 Console OS kan en is specifiek voor een enkel hardware. Api lagen zijn specifiek voor een enkel doel ontwikkeld en geen randzaken waarmee een OS teveel rekening mee moet houden. Delen van het OS of een alles zou feitelijk in en uit het geheugen geladen kunnen worden, zodat er meer voor games overblijft en OS aangesproken kan worden, zodra nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 20-04-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drakiesoft
Recon24 schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:23:
[...]

Heeft hij vast een goede duim als ik het zo hoor...anyway:

@bram1984 Console OS kan en is specifiek voor een enkel hardware. Api lagen zijn specifiek voor een enkel doel ontwikkeld en geen randzaken waarmee een OS teveel rekening mee moet houden. Delen van het OS of een alles zou feitelijk in en uit het geheugen geladen kunnen worden, zodat er meer voor games overblijft en OS aangesproken kan worden, zodra nodig is.
Waarom zou je een OS heen en weer slepen. Ik denk niet dat je systeem er stabieler van wordt, laat staan dat het überhaupt mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
drakiesoft schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:52:
[...]

We weten dat developers voor de xsx 100gb SSD rechtstreeks kan aanspreken, dus een uitbreiding op het geheugen. Hoe zit dat bij de ps5? Zegt het rare formaat 800 GB SSD niet iets over wellicht hetzelfde maar dan gereserveerd deel?
Het zou mij verbazen als Sony met de PS5 niet iets soortgelijks doet. Ik kan mij niet herinneren of Sony dit bevestigd of ontkent heeft, als iemand een quote heeft graag :) Mocht Sony het niet doen is het alsnog mogelijk voor ontwikkelaars om dit zelf te realiseren door simpelweg X capaciteit te reserveren.

Een soortgelijk iets zie je nu ookal toegepast worden op de huidige consoles, ik geloof dat bijvoorbeeld Rockstar games (RDR2 en GTAV) een stukje van de hard disk reserveren als cache.

Virtual memory/swap file zegt in principe niks over de capaciteit van een SSD. Het afwijkende formaat van 825GB heb ik een tijd terug ooit eens geprobeerd te beredeneren: Caayn in "[ZT] Playstation 5 Speculaties & Geruchten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
drakiesoft schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:26:
[...]

Waarom zou je een OS heen en weer slepen. Ik denk niet dat je systeem er stabieler van wordt, laat staan dat het überhaupt mogelijk is.
Geheugen vrij maken met OS gerelateerde zaken die op dat moment daar niet hoeven te zijn. De rest van het OS is dan al niet ingeladen in het geheugen.

Afbeeldingslocatie: https://fdn.gsmarena.com/imgroot/news/20/03/sony-ps5-unveil/-727/gsmarena_003.jpg

Dit kan ook bruikbaar zijn voor het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Recon24 schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:23:
[...]

Heeft hij vast een goede duim als ik het zo hoor...anyway:

Laten we het forum (en vooral dit topic, aangezien dit in het "andere" topic niet gezegd mag worden blijkbaar) vooral schoon en vrij houden van figuren als Blue (zoals ik al eerder aangaf: spreek mij er gerust ook op aan). Daarmee bedoel ik dus ook PS fanboys die op Twitter alles uit de kast trekken om Xbox zwart te maken of die gewoon een bad rep van zichzelf hebben. Het voegt behalve onzin vrij weinig toe. Ik kan me nog goed herinneren hoe Misterxmedia Blue zichzelf 7 jaar geleden enorm voor lul zette met de onzin die hij overal neerkwakte. Volgens mij had hij zelfs een dedicated website. Het was zeer vermakelijk, dat dan weer wel.

On: Ik ram er hoe dan ook 1TB extra bij als dat enigszins betaalbaar gaat zijn. En anders toch maar iets minder games installeren. Hopelijk zijn PS4 games niet tafhankelijk van de SSD en kan je die gewoon vanaf een externe HDD laden met resolutie en framerate bumps. Dan kan ik al het spul van de kids (Lego, Minecraft etc.) daarop zetten.

Interview met een ex-developer van Halo (nu bezig met de game Disintegration).

https://wccftech.com/ps5-xsx-ssd-lehto-halo-disintegration/
Developing for PS4/XO Feels Like Developing for Ancient Machinery, Halo Co-Creator Says; PS5 and XSX SSD Will Make a Huge Difference
Helaas geen specifieke info over hoe beide zich ten opzichte van elkaar verhouden (NDA waarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:21
Ik wil gaan investeren in een nieuwe monitor voor mijn huidige PS4 Pro maar met het vooruitzicht op de PS5 (daarom dit pre release topic) is het dan verstandiger om voor een scherm te kiezen met andere specs? Wat raden jullie aan?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
mvrooij schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:50:
Ik wil gaan investeren in een nieuwe monitor voor mijn huidige PS4 Pro maar met het vooruitzicht op de PS5 (daarom dit pre release topic) is het dan verstandiger om voor een scherm te kiezen met andere specs? Wat raden jullie aan?
Sowieso iets met HDMI 2.1 (VRR) en goede HDR met hoge peak brightness. Geen idee wat daarin is in monitoren, maar op TV gebied is LG momenteel de voorloper op dit gebied.

Ik zou ook niet blind kiezen voor een 1440p scherm. De Pro output dat niet. Of de PS5 dat gaat doen is volgens mij nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 21:48
4K 60fps gaat de streefwaarde worden. Dus ik zou sowieso een 4k paneel nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
Anton.net schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:19:
4K 60fps gaat de streefwaarde worden. Dus ik zou sowieso een 4k paneel nemen
Die 60fps wil ik nog wel eens zien. Ik verwacht nog steeds zat 30fps games. Helemaal later in de generatie.

Het zullen er wel meer zijn dan nu, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Misschien snap ik dit niet, maar over de discussie met gereserveerd RAM voor het OS en zo:

Dat kan toch het absolute minimum zijn? Als je delen nodig hebt, laten we zeggen het complete os, dan is dat hooguit 3gb. Dat kan in 0.3sec in het RAM worden geladen, mits compressed. Indien niet, dan in een seconde of zo.

Er hoeft dan toch geen of amper RAM gereserveerd te zijn voor het os? Misschien een stukje voor het opnemen van gameplay, of dat soort spul, maar toch geen gigabytes?

Als je daarna je spel wil hervatten en je laadt de volledige 16gb weer vol, resume je alsnog na maximaal 3seconden.

Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Caayn schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:43:
[...]
Die vergelijking maak je te snel. Een PC heeft je naast het systeem RAM ook nog eens dedicated RAM voor de GPU. Wat je op dit moment vaak ziet is dat er 16GB RAM beschikbaar is waar de CPU gebruik maakt en de GPU daarnaast nog eens 8GB voor zichzelf heeft.

Op de laptop waar ik dit nu op tik wordt er 3.7GB gebruikt van de beschikbare 16GB system RAM. Dat zou zo'n 12GB plus wat de videokaart heeft overhouden voor games op mijn machine. Dat valt uiteindelijk dus allemaal reuze mee :)

Hoe groot de RAM reservering op de PS5 wordt is nog de vraag. Op de PS4(Pro) reserveert Sony grofweg 3GB ram voor het OS en achtergrond taken. Dit zal op de PS5 uiteraard wat omlaag kunnen maar dit is altijd een afweging die goed gemaakt worden. Resources die je eenmaal beschikbaar hebt gesteld kan je niet meer terug eisen zonder dingen potentieel te breken, je kan in de toekomst eventueel wel extra resources beschikbaar stellen mocht achteraf blijken dat je teveel gereserveerd hebt. Bij de concurrentie zie je dat MS 2.5GB RAM reserveert op de XSX, 1.5GB minder dan op de XB1X, ik verwacht dat Sony een vergelijkbare hoeveelheid RAM reserveert op de PS5.

Zelf vind ik 16GB wat aan de lage kant en had ik graag 24GB gezien, maar met de configuraties die de PS5 en XSX nu krijgen mag ik zeker niet klagen.
Zeker, maar Sony haalt vaker de RAM footprint van het OS aar beneden gedurende de levenscyclus. Mooiste voorbeeld hiervan is de PS3. Die statement van 3GB voor het OS van de PS4 is ook al iets van 6 jaar niet meer ge-update...
Daarnaast als we dan toch gameconsoles vergelijken met pc's, die laatste zijn meer general purpose gericht op allerlei zaken naast games. Als je op een console een game start, mag die game 80 tot 90% van de resources gebruiken. En zo worden de games dan ook gemaakt voor een statische configuratie. Een configuratie die veel groter is geworden met de nieuwe generatie. Op pc's moet een developer rekening houden met het gros van de gebruikers dat maar 8GB ram heeft en met een beetje geluk 3GB vram.

24GB of zelfs 32 was mooier geweest, maar ja, GDDR6 is niet goedkoop. Ook niet vergeten dat de nieuwe generaties:
1) nieuwe, efficiëntere compressie technieken introduceren
2) veel snellere i/o tussen storagepools kennen, waardoor de load op vram minder is
3) rendertarget veelal 3k/4k zal zijn (nee, geen 8k)
Al deze dingen zorgen ervoor dat de vram pool efficiënter benut kan worden. 8k native games zullen schaars zijn, op een GT/Forza na dan. 4k is de target, 8k zul je op twee handen kunnen tellen. Net zoals op de PS2 met 1080i games (6 stuks uit m'n hoofd) en op de PS3 met 1080p native games (ik kan zo even alleen Lair en WipeOut herinneren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
bram1984 schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:54:
[...]

Sowieso iets met HDMI 2.1 (VRR) en goede HDR met hoge peak brightness. Geen idee wat daarin is in monitoren, maar op TV gebied is LG momenteel de voorloper op dit gebied.

Ik zou ook niet blind kiezen voor een 1440p scherm. De Pro output dat niet. Of de PS5 dat gaat doen is volgens mij nog niet bekend.
Ja dat is waar ik dus mee zit, ik was eigenlijk van plan om voor 144hz te gaan maar toen kwam ik er achter dat mijn Pro dit helemaal niet ondersteund. Maar als de PS5 dit wel gaat doen leek het mij slimmer om hier juist wel in te investeren maar wat ik begreep is dat dit sowieso niet gaat komen voor de PS5, of heb ik dit fout?

ps. tevens zie ik nergens schermen (4k) met HDMI 2.1 (VRR) of heb ik dit verkeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door mvrooij op 20-04-2020 14:50 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 10:37
Volgens mij is HDMI 2.1 nog aardig toekomstmuziek, vrijwel alleen LG ondersteund het:
categorie: Televisies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
dutchgio schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:13:
Volgens mij is HDMI 2.1 nog aardig toekomstmuziek, vrijwel alleen LG ondersteund het:
categorie: Televisies
Ja klopt dit zag ik dus ook.. Ik wil een monitor en geen TV haha, heb wel een LG Oled TV maar hier game ik zelde op omdat ik grotendeels game met toetsenbord en muis achter PC scherm. Ik kwam dit scherm tegen: https://www.benq.eu/nl-nl...ng-monitoren/el2870u.html en leek me wel geschikt voor mijn PS4 Pro (PS5 zal dit ook voldoende bij passen lijkt me).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
vaagisdenaam schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:30:
Misschien snap ik dit niet, maar over de discussie met gereserveerd RAM voor het OS en zo:

Dat kan toch het absolute minimum zijn? Als je delen nodig hebt, laten we zeggen het complete os, dan is dat hooguit 3gb. Dat kan in 0.3sec in het RAM worden geladen, mits compressed. Indien niet, dan in een seconde of zo.

Er hoeft dan toch geen of amper RAM gereserveerd te zijn voor het os? Misschien een stukje voor het opnemen van gameplay, of dat soort spul, maar toch geen gigabytes?

Als je daarna je spel wil hervatten en je laadt de volledige 16gb weer vol, resume je alsnog na maximaal 3seconden.

Of mis ik iets?
Ja en nee. De core van het OS zal geladen moeten blijven op moderne consoles, unload je dit dan valt het systeem simpelweg uit. Gelukkig is dat niet al te groot. Het minimale wat geladen is zal voldoende moeten zijn om achtergrond taken zoals synchronisatie met PSN (status van vrienden, berichten etc.), de ingame XMB/Guide te tonen met soepele animaties in hoge resolutie, afhandelen van share activiteiten (video opnames, screenshots, etc.) party chat, background downloads, eventuele APIs voor apps die mee draaien zoals Twitch/Spotify (plus het gebruik van dergelijke apps zelf) etc. Allemaal dingen die RAM gebruiken tijdens het spelen, ookal is het niet direct zichtbaar.

Dit kan super efficiënt gebeuren, maar wil je dit soepel werkend hebben zonder in te leveren op QoL tijdens het spelen kost het toch nog wat RAM wat je niet beschikbaar kan stellen aan ontwikkelaars.

Stel Sony reserveert 2GB en geeft daarmee 14GB aan ontwikkelaars. Na een jaar komen ze er achter dat ze voor het implementeren van "hippynieuwefeature X" eigenlijk 2.5GB nodig hebben om het soepel werkend te hebben, dan kan dat niet zonder ergens op in te leveren. Het beschikbare geheugen verkleinen naar 13.5GB zou bestaande games kunnen breken en de feature uitrollen voor game na SDK Y versie zal een inconsistente ervaring richting de gebruiker geven. De hoeveelheid die je reserveert is iets wat je goed moet afwegen met oog op potentiële toekomstige wijzigingen.
Trishul schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:37:
[...]
Zeker, maar Sony haalt vaker de RAM footprint van het OS aar beneden gedurende de levenscyclus. Mooiste voorbeeld hiervan is de PS3. Die statement van 3GB voor het OS van de PS4 is ook al iets van 6 jaar niet meer ge-update...
Correct. Bij de PS3 was Sony simpelweg iets te voorzichtig met de hoeveelheid ram die ze geserveerd hadden. Uiteindelijk is het van origineel 120MB naar 50MB gegaan toch.

Ik heb geen nieuws meegekregen dat Sony op de PS4 meer dan 5GB geheugen heeft vrij gegeven in de afgelopen 6 jaar... Kan uiteraard prima zijn dat ik het gemist heb :)
Trishul schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:37:
[...]

Daarnaast als we dan toch gameconsoles vergelijken met pc's, die laatste zijn meer general purpose gericht op allerlei zaken naast games. Als je op een console een game start, mag die game 80 tot 90% van de resources gebruiken. En zo worden de games dan ook gemaakt voor een statische configuratie. Een configuratie die veel groter is geworden met de nieuwe generatie. Op pc's moet een developer rekening houden met het gros van de gebruikers dat maar 8GB ram heeft en met een beetje geluk 3GB vram.
offtopic:
Uiteraard kan een console efficiënter omgaan met de beschikbare resources. Maar het is geen wereld van verschil meer. Het komt er nu vooral op neer dat ontwikkelaars op een console de settings veel beter kunnen fine-tunen, en eventueel zelfs per scene, afhankelijk van hoe ver ze willen gaan. Inderdaad vanwege de statische configuratie.

Qua ram: Bij "gaming" PCs zie je een beweging naar 16GB en hoger. Bij videokaarten zie je dat het momenteel een beetje stagneert rondt de 8GB, meer is er wel verkrijgbaar (11GB-2080ti bijv.). VRAM is vrijwel exclusief voor de games, de kleine hoeveelheid die Windows daarvan af snoept is verwaarloosbaar. Daarnaast is het gebruik van VRAM prima te schalen door middel van bijvoorbeeld andere resolutie textures. Over twee jaar kan het er weer heel anders uit zien.

PCs en consoles zitten dichterbij elkaar dan ooit, niet alleen vanwege de gedeelde x86 architectuur en minder exotische videokaarten maar ook vanwege wijzigingen in Windows en de gebruikte APIs, dat zie ik niet als iets negatiefs overigens. Voor beide kanten. Maar iedereen zal daar zijn eigen mening over hebben.

Maar goed, ik heb eerlijk gezegd geen zin in een PC vs console discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmetje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 12:55
mvrooij schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:22:
[...]

Ja klopt dit zag ik dus ook.. Ik wil een monitor en geen TV haha, heb wel een LG Oled TV maar hier game ik zelde op omdat ik grotendeels game met toetsenbord en muis achter PC scherm. Ik kwam dit scherm tegen: https://www.benq.eu/nl-nl...ng-monitoren/el2870u.html en leek me wel geschikt voor mijn PS4 Pro (PS5 zal dit ook voldoende bij passen lijkt me).
Als je er een wilt die goed is voor de PS5 dan zul je eigenlijk op zoek moeten naar een monitor met Freesync Premium Pro volgens mij als je er alles uit wilt halen wat erin zit. Dat gezegd hebbende, op dit moment zijn er echt relatief weinig monitoren die aan die standaard voldoen. Ik zit in hetzelfde schuitje maar ik kies er bewust voor om tot het najaar van volgend jaar te wachten om te bepalen wat een geschikte monitor is voor de PS5.

https://www.displayninja....ync-premium-pro-monitors/
Hier een kleine uitleg tussen de verschillende freesync versies.

[ Voor 29% gewijzigd door Remmetje op 20-04-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Remmetje schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:32:
[...]

Als je er een wilt die goed is voor de PS5 dan zul je eigenlijk op zoek moeten naar een monitor met Freesync Premium Pro volgens mij als je er alles uit wilt halen wat erin zit. Dat gezegd hebbende, op dit moment zijn er echt relatief weinig monitoren die aan die standaard voldoen. Ik zit in hetzelfde schuitje maar ik kies er bewust voor om tot het najaar van volgend jaar te wachten om te bepalen wat een geschikte monitor is voor de PS5.

https://www.displayninja....ync-premium-pro-monitors/
Hier een kleine uitleg tussen de verschillende freesync versies.
Ik snap hem maar ik kan eigenlijk echt niet meer wachten, plus het is nog 8 maanden tot de PS5 er waarschijnlijk is. Ik zit nu tijdelijk op dit scherm https://www.dell.com/al/business/p/dell-p2412h/pd dus je snapt wel dat ik moet gaan switchen haha. Zat voorheen op mijn OLED tv maar vind de afstand niet fijn plus vind gamen aan tafel met losse monitor fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11
Aub laat de consoles niet 8K gaan targetten. Daar heeft echt niemand wat aan. 99,9% ziet het verschil helemaal niet tussen 4K en 8K. 4K is echt meer meer meer dan goed ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
-SaveMe- schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:27:
Aub laat de consoles niet 8K gaan targetten. Daar heeft echt niemand wat aan. 99,9% ziet het verschil helemaal niet tussen 4K en 8K. 4K is echt meer meer meer dan goed ...
Ik zie zelfs het verschil tussen 1080p en 4K al amper en helemaal als ik naar bewegende beelden kijk.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:43
Even een vraagje. In een ander topic ben ik driftig opzoek naar een nieuwe TV. De keuze is redelijk duidelijk maar ik zit nog met 1 ding. De TV heeft geen hdmi 2.1. Dit is nodig om 4k op 100+ hz te draaien (TV is 100hz).

Denken jullie dat de PS5 games zal gaan draaien op 4K met 100+hz? Games zoals COD? Of is dat voorlopig echt nog een droom?

Volgens Sony kan de PS5 wel die combi aan maar hebben we het dan ook over dit soort games en gaat dat uberhaupt in MP komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
crimby schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:14:
Even een vraagje. In een ander topic ben ik driftig opzoek naar een nieuwe TV. De keuze is redelijk duidelijk maar ik zit nog met 1 ding. De TV heeft geen hdmi 2.1. Dit is nodig om 4k op 100+ hz te draaien (TV is 100hz).

Denken jullie dat de PS5 games zal gaan draaien op 4K met 100+hz? Games zoals COD? Of is dat voorlopig echt nog een droom?

Volgens Sony kan de PS5 wel die combi aan maar hebben we het dan ook over dit soort games en gaat dat uberhaupt in MP komen?
Dat weet nog niemand. Maar zelf ga ik wel voor een volledige HDMI 2.1 tv, ook om toekomst-proof te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18

Het grootste voordeel van HDMI 2.1 is toch VRR? Ben zelf ook in de markt voor een nieuwe TV, en ik wil eind dit jaar ook een PS5. Dus zit met de zelfde vraag. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
-SaveMe- schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:27:
Ik verwacht niet dat ze 8K gaan targetten. Heeft iemand dat gezegd?

4K is letterlijk meer dan goed. Ik zie liever 1440p/1800p/4K CB/dynamische resolutie/construction oplossingen waarbij alle vrijgekomen resources gaan naar dingen die daadwerkelijk interessant zijn voor de gameplay (hogere fps, betere belichting, meer assets, meer particle etc.) en immersie.

Nee, ik verwacht weinig games die op 120 fps gaan draaien. Misschien een simpele indie hier en daar. Veel interessanter is VRR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11
@bram1984 Nee, niet al die ingewikkeldheden. Gewoon allemaal native 4K (2160p) met 60 of 30 fps (dat laatste voor single player games met zoveel mogelijk eye candy)

En qua TV zit ik met mijn brand new LG C9 helemaal geragged! :9

[ Voor 17% gewijzigd door -SaveMe- op 20-04-2020 17:31 ]

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
-SaveMe- schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:30:
@bram1984 Nee, niet al die ingewikkeldheden. Gewoon allemaal native 4K (2160p) met 60 of 30 fps (dat laatste voor single player games met zoveel mogelijk eye candy)

En qua TV zit ik met mijn brand new LG C9 helemaal geragged! :9
Ingewikkeldheden? Daar heb jij geen last van hè. Je ziet waarschijnlijk niet eens dat het geen native 4K is. Native kost aanzienlijk meer kracht. Dat moeten ze alleen doen als er genoeg headroom is, wat mij betreft. Kijk naar RE3 op de 1X. Die moest ook zo nodig native zijn. Die had geloof ik de slechtste framerate van alle versies. Die is via een update naar beneden gegooid en draait nu prima.
Pagina: 1 ... 10 ... 283 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden