Segafreak83 schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:32:
[...]
Tot nu toe is het meeste nog giswerk en aannames wat ik lees. Sony heeft daarvan nog niets bevestigd op het praatje van Cerny na.
Vandaar dat ik zeg, eerst zien, dan geloven.
Ja, we gaan (eindelijk!) flinke stappen zetten!
16GB totale RAM, raw data speed van 5.5GB/s, in iets meer dan 3 secondes kan ie dus even lekker de hele 16GB opnieuw even in lezen.
En mocht het erg compressed data zijn dan is het nog geen 2 secondes om het hele geheugen met nieuwe data te vullen...
Dit is geen giswerk dit zijn gewoon pure feiten. Normaal werd er heel veel in het RAM geplaatst omdat het misschien in de komende 30 secondes van game play nodig was, nu kan die hoeveelheid drastisch omlaag gegooid worden, naar 1 seconde (5.5GB of 9GB voor komende 1 seconde aan gameplay is best wel errug veel data!) dit gaat bakken schelen!
En dit is zo wel voor de PS5 als de XSX het geval...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Caayn schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:43:
[...]
Hoe groot de RAM reservering op de PS5 wordt is nog de vraag. Op de PS4(Pro) reserveert Sony grofweg 3GB ram voor het OS en achtergrond taken. Dit zal op de PS5 uiteraard wat omlaag kunnen maar dit is altijd een afweging die goed gemaakt worden. Resources die je eenmaal beschikbaar hebt gesteld kan je niet meer terug eisen zonder dingen potentieel te breken, je kan in de toekomst eventueel wel extra resources beschikbaar stellen mocht achteraf blijken dat je teveel gereserveerd hebt. Bij de concurrentie zie je dat MS 2.5GB RAM reserveert op de XSX, 1.5GB minder dan op de XB1X, ik verwacht dat Sony een vergelijkbare hoeveelheid RAM reserveert op de PS5.
Zelf vind ik 16GB wat aan de lage kant en had ik graag 24GB gezien, maar met de configuraties die de PS5 en XSX nu krijgen mag ik zeker niet klagen.
Aangezien de SSD in de PS5 aardig wat sneller is dan in de XSX denk ik dat Sony daar best wel gebruik van gaat maken voor het OS. Het zou mij niets verbazen dat het volledige OS bv. 4GB RAM nodig heeft, maar dat er 3.5GB 'suspended' op de SSD wordt bewaard en dat de overgebleven 0.5GB voor een minimale OS, het popup menuutje wat je met de Share button nu tevoorschijn tovert, en dat de rest heel snel geswapped kan worden van en naar SSD. 3GB aan data inlezen is een halve seconde met de SSD van de PS5.
Kortom, het zou mij echt helemaal niet verbazen dat games 15/15.5GB over hebben voor zichzelf omdat het OS zichzelf suspend naar de SSD...
Op de XSX kunnen ze minder makkelijk het grootste gedeelte van het OS suspenden op die manier omdat de SSD langzamer is, maar ga er wel van uit dat ze wel degelijk dezelfde truuk toepassen alleen in iets mindere mate...
[
Voor 48% gewijzigd door
Aenea op 21-04-2020 11:24
]