Zeker niet, maar dan zijn we dus weer terug af bij wat ik al aangaf: er wordt continue gedaan alsof Sony dit wél makkelijk kan en Microsoft in ieder mogelijk scenario in een lastige positie zal komen en anders bankroet zal gaan. De realiteit is dat Microsoft een gigantische spaarpot heeft, met de laatste jaren gigantische netto winsten die de market cap boven die van Amazon hebben geplaatst(!) en dus op hun eigen strategie zullen focussen.
Natuurlijk gaan ze die console niet gratis weggeven, maar wanneer mensen een Xbox in huis halen heeft Microsoft daar op veel plakken profijt van en dat gaat verder dan alleen de games waar ze geld aan verdienen. Microsoft werkt net als Apple naar een compleet ecosysteem bij consumenten thuis. Sony moet het wel alleen van de opbrengsten van games hebben uiteindelijk.
Het hele idee van de Xbox One announcement was dat de Xbox voor je thuis entertainment zal worden wat je smartphone heeft bereikt in het dagelijkse leven. De markt was er echter nog niet klaar voor en op die foute gok van Microsoft heeft Sony met de PS4 op ingespeeld. Tegenwoordig is de markt wel al meer die kant op gegroeid. Niemand wil nog 10 verschillende apparaten hebben in de woonkamer. Sterker nog, veelal zit er al overlap in. Zo heeft een gemiddeld huishouden al snel 4 apparaten die netflix kunnen afspelen (de Smart TV zelf, dedicated mediaspeler (chromecast, Apple TV, Nvidia Shield, Android doosje), console en het tv doosje van je provider).
Je ziet het ook al terug hoe men tegenwoordig prima een download-only versie van de console accepteert. Dat was bij de release van de vorige generatie een no-go.
Edit:
Ik heb zelf 'n prima game pc en heb niets met het Halo genre. Gezien er voor de rest maar weinig alleen op de Xbox (en dus niet ook op de pc en/of PS) te vinden is zal er bij mij geen komen. Dat verandert echter niets aan de strategie van Microsoft. Eigenlijk zijn ze bij mij dus al succesvol zonder een Xbox aan me te verkopen.
[
Voor 37% gewijzigd door
Paprika op 16-06-2020 00:28
]