Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Vrouw en kids zij die vrijdag weg en ik ben vrij voor Last of Us 2. Iets met overschot aan vrije dagen en vakanties die niet door gaan. Dus ik kan er wel voor gaan zitten 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:36
Is de ps5 nou wel bc met PS4 games?

[ Voor 9% gewijzigd door Kol Nedra op 14-06-2020 10:23 ]

nothing stops this train

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Wel degelijk meer aankondigen binennkort
As part of the PlayStation 5 reveal event, Sony announced or showed off more than two-dozen new games for the next-generation console. This is just the beginning of what to expect in terms of games, according to PlayStation boss Jim Ryan. Ryan told the BBC that Sony chose to spotlight games big and small during its briefing to let people know there will be a wide variety of gameplay options on the console. But if you didn't see anything you like, Ryan stressed that more game reveals are coming.

"We wanted AAA games that would fully demonstrate the horsepower of the machine. But some of these smaller games are making very cool and innovative use of the new features of the console," he said. "So we allowed the show to give a sense of the sheer range of gameplay experience that will be available on PlayStation 5. And this is just the start. There are so many more games that we have in development."
Bron: https://www.gamespot.com/...laystation-/1100-6478362/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Kol Nedra schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:22:
Is de ps5 nou wel bc met PS4 games?
De bedoeling is alle games ja. Ze zijn alles aan het testen...

https://nl.ign.com/playst...zijn-backwards-compatible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:02
Rossi46 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:59:
[...]

Ik vind je tekst een beetje onduidelijk.

Ik neem aan dat je probeert te zeggen dat de PS5 enkel BC is met de PS4 (maar in welke mate is nog steeds onduidelijk) en dat dit zowel geldt voor de 'digital only' versie van de PS5 als de 'disc drive' versie van de PS5. Waarbij de de digital only natuurlijk geen PS4 schijfjes kan lezen, dus je zult de PS4 games dan altijd digitaal moeten bezitten.

Zo gaat het werken, toch?
Gandalf68 vraagt zich af hoe ver BC gaat. Hiermee bedoelt hij denk ik tot welke generatie. Om BC te ondersteunen voor generaties vóór de PS4 heb je een disc drive nodig. Aangezien er tussen de twee console versies geen verschil in features gaat zitten gaat dat dus niet gebeuren.

Daarnaast is hier een paar keer de vraag voorbij gekomen of digitale PS4 games ook BC gaan zijn op de PS5. Ook dit lijkt me nu dus beantwoord. Als dit alleen zou werken met discs zou er namelijk wél een verschil in features zitten tussen de twee consoles.

https://blog.playstation....erdays-ps5-announcements/
So this is the answer to that need. It’s a discless version [of PS5]. It’s important to note that, it’s essentially the same product. You’re not talking about any change to features, or any change to power. It’s the same product, with slight cosmetic differences, and no disc drive. So it’s all digital.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0kkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 11:38

s0kkie

Cowabunga

PS Now werkt toch echt zonder disc drive en daar staan PS2 en PS3 titels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:45
s0kkie schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:40:
PS Now is toch een streamingdienst? Oftewel, het draait niet op de console?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Rossi46 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:42:
[...]

PS Now is toch een streamingdienst? Oftewel, het draait niet op de console?
Streaming en download.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
s0kkie schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:40:
Dat is toch niet hetzelfde als BC. Of denk je dat Sony de hele PS1/2/3 library digitaal gaat aanbieden en dan mag je op vertoon van je disc de game gratis downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenea
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-02-2021
Rossi46 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:20:
[...]
Op de PS5 is wel sprake van BC, vast ook wel voor The Last of Us 2. Dan is het opnieuw uitbrengen van een PS5 versie een stuk lastiger te verkopen naar het publiek.
Gaan ze dan ook echt niet doen heh. Nee ze maken gewoon een gratis patch, zie het als toen de Pro uitkwam, toen heeft Sony voor de meeste first party games ook Pro patches uitgebracht zonder dat je ze opnieuw hoefde te kopen. Eigenlijk gebruiken ze nu ook het zelfde type systeem op BC te implementeren als dat ze toen bij de Pro deden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:47
Aenea schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:57:
[...]

Gaan ze dan ook echt niet doen heh. Nee ze maken gewoon een gratis patch, zie het als toen de Pro uitkwam, toen heeft Sony voor de meeste first party games ook Pro patches uitgebracht zonder dat je ze opnieuw hoefde te kopen. Eigenlijk gebruiken ze nu ook het zelfde type systeem op BC te implementeren als dat ze toen bij de Pro deden....
Ik ben benieuwd of we voor Spider-Man ook de gratis patch krijgen of dat we dan eerst de Miles-uitbreiding moeten kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aenea
Cyleo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:49:
[...]

Ik vrees opnieuw kopen. Dit is een dure game voor Sony om te ontwikkelen. Nu kunnen ze nog wat kosten terugwinnen.
Geloof mij dat gaan ze echt niet doen! Dan valt het hele internet over ze heen, slaat het hele BC gebeuren nergens op, etc., etc. En zie mijn eerdere reactie over dat de manier hoe BC werkt op de PS5 precies hetzelfde is als de Pro de PS4 BC had, in hardware, dus voor hun is het een zelfde soort situatie. Iedereen weet dat, dus zou klinklare onzin zijn als ze je daar geld voor gaan vragen.

Wel kunnen ze misschien iets heel stiekems doen, zoals met die standalone Spiderman game. Dat ze daar de originele game ook in zouden proppen, enhanced to the hilt, en dat je die dan alleen kan verkrijgen door Miles game te kopen.

Ook dan zullen er genoeg mensen zijn die er over zullen vallen en vind ik eigenlijk ook geen goed idee maar op die manier is er eerder mee weg te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Steven030 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:01:
[...]

Ik ben benieuwd of we voor Spider-Man ook de gratis patch krijgen of dat we dan eerst de Miles-uitbreiding moeten kopen
Miles is een standalone game dus geen uitbreiding.

https://www.theverge.com/...rales-standalone-ps5-game

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Aenea schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Wel kunnen ze misschien iets heel stiekems doen, zoals met die standalone Spiderman game. Dat ze daar de originele game ook in zouden proppen, enhanced to the hilt, en dat je die dan alleen kan verkrijgen door Miles game te kopen.
Cerny gaf toen in de presentatie aan dat ze de top 100 meest gespeelde games BC maken met de voordelen van de PS5 architectuur.

Ik gok dat Spiderman daar als first party studio ook bij zit en dat deze game dus gewoon profijt gaat hebben van de PS5. Ik weet niet of ze er gelijk high res textures in gooien en/of eventuele downscaling verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
Ja een beetje zoals Lost Legacy en Witcher Blood&Wine toch? Wel in dezelfde engine maar geen nieuwe stad lijkt me, dat moet gewoon NYC zijn.
Maar naast deze stand alone dlc is het als ik het goed begrijp ook een remaster van het origineel, en die zou eventueel in aanmerking kunnen komen voor zo’n smart delivery-achtige patch.
Het is sowieso een interessante launch game, maar als ik mijn schijfje van de originele Spider-Man kan gebruiken weet ik niet of ik het nieuwe verhaal aanschaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Laatst online: 20:21
So this is the answer to that need. It’s a discless version [of PS5]. It’s important to note that, it’s essentially the same product. You’re not talking about any change to features, or any change to power. It’s the same product, with slight cosmetic differences, and no disc drive. So it’s all digital.
Ik ga me echt mijn leven lang blijven ergeren aan deze misnomer. Games op schijf zijn even digitaal als games als download. 8)7

EDIT: quote in een quote werkt niet (meer) op dit forum ?

[ Voor 5% gewijzigd door Twixie op 14-06-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Twixie schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:15:
[...]

[...]

Ik ga me echt mijn leven lang blijven ergeren aan deze misnomer. Games op schijf zijn even digitaal als games als download. 8)7

Ja maar digital vd physical bestaat ook naast digital vs analog 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Steven030 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:14:
[...]

Ja een beetje zoals Lost Legacy en Witcher Blood&Wine toch? Wel in dezelfde engine maar geen nieuwe stad lijkt me, dat moet gewoon NYC zijn.
Maar naast deze stand alone dlc is het als ik het goed begrijp ook een remaster van het origineel, en die zou eventueel in aanmerking kunnen komen voor zo’n smart delivery-achtige patch.
Het is sowieso een interessante launch game, maar als ik mijn schijfje van de originele Spider-Man kan gebruiken weet ik niet of ik het nieuwe verhaal aanschaf
Met dit verschil dat Lost Legacy echt standalone was en dat je met blood and wine de base game moet hebben. Wat ik uit de berichten haal is dat dat met spiderman dus net als bij lost legacy is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chic de Friemel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 09:09
Kenny_026 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:13:
[...]
Cerny gaf toen in de presentatie aan dat ze de top 100 meest gespeelde games BC maken met de voordelen van de PS5 architectuur.
Dat is niet wat Cerny zei; de PS5 is in principe BC en ze hadden toen de 100 meest gespeelde games getest en dat ging goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
Kenny_026 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:25:
[...]

Met dit verschil dat Lost Legacy echt standalone was en dat je met blood and wine de base game moet hebben. Wat ik uit de berichten haal is dat dat met spiderman dus net als bij lost legacy is.
Eens, maar wat ik mij dus afvraag: naast deze stand alone uitbreiding wordt de basis game geremastered (als ik het goed begrijp). Wordt deze patch dan beschikbaar gesteld aan Spider-Man eigenaren zoals ik zelf of niet?
Maakt ook niet uit hoor, we zullen het zien in de toekomst en het is gewoon een super interessante launchgame. Maar dat bedoelde ik met mijn vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
Kenny_026 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:13:
[...]

Ik gok dat Spiderman daar als first party studio ook bij zit en dat deze game dus gewoon profijt gaat hebben van de PS5. Ik weet niet of ze er gelijk high res textures in gooien en/of eventuele downscaling verwijderen.
Haal je niet twee dingen door elkaar? BC houdt toch geenzins in dat de game profijt gaat hebben van de PS5? Volgens mij hebben ze dat tijdens de eerste presentatie ook uitgelegd. Is er een PS4 Pro versie van de game beschikbaar, dan gaat de game op de PS5 functioneren als een PS4 Pro game. Is geen PS4 Pro versie beschikbaar, dan gaat de game op de PS5 als een reguliere PS4 functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Kenny_026 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:23:
[...]
Ja maar digital vd physical bestaat ook
Neen, dat is wat de gaming community, en nadien de gaming industry, ervan gemaakt heeft :P.

Wat je eigenlijk wel zou kunnen argumenteren, besef ik nu, is dat de digital slaat op het distributie-medium. Een download is digitaal, een schijfje laten opsturen of oppikken in de winkel, is dat niet.

Dus zal daar wel op slaan. Oef, moet ik me toch niet mijn leven lang ergeren :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aenea
Ok! Nu ben ik echt over de streep hoor! Door dit detail ga ik nu echt voor de PS5!

:D

Haha, maar wel vreselijk gaaf gedaan en bedacht moet ik zeggen, leuk detail!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:17

v8power67

Psn: Mausosaurus

Rossi46 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:32:
[...]

Haal je niet twee dingen door elkaar? BC houdt toch geenzins in dat de game profijt gaat hebben van de PS5? Volgens mij hebben ze dat tijdens de eerste presentatie ook uitgelegd. Is er een PS4 Pro versie van de game beschikbaar, dan gaat de game op de PS5 functioneren als een PS4 Pro game. Is geen PS4 Pro versie beschikbaar, dan gaat de game op de PS5 als een reguliere PS4 functioneren.
Misschien wel, als ze namelijk met de hardware backwards compatibiliteit alleen kiezen voor ps4 of ps4 pro clocks dan is er nog steeds heel veel te halen. Een zen 2 op 1.6 of 2.1 ghz is nog steeds zoveel meer sneller dan de jaguar cpu. En ook de gpu met rdna 2 vs gcn op zelfde clocks is wereld van verschil. Weet niet of er bekend is of ze meer doen dan alleen clocks emuleren maar dan is er dus al veel meer performance beschikbaar. En die 100 games die ze getest hadden waren toch met de full blown ps5 power aan ipv bc? Dat begreep ik ervan.

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenea
Kalder schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:56:
[...]

Als de indie games er zo uit gaan zien... ben ik voor het eerst zeer benieuwd wat voor indies we nog meer krijgen... Indies op de PS4 boeien me over het algemeen maar weinig, maar dat is omdat ze er zo simpel uit zien meestal.
Yup, ik heb het vermoeden dat deze gen de consoles krachtig genoeg zijn om Indies veel meer vrijheid te geven. Waar men voorheen te veel moest gaan optimaliseren om iets voor elkaar te krijgen en dan misschien maar vanaf begin al kozen voor een andere manier van renderen (2d, 2.5d, isometric, etc.) en met mindere kwaliteit assets hebben moeten kiezen zijn ze nu vrij om te doen wat ze echt voor ogen hadden.
En mogelijk helpt de eenvoud van ontwikkelen voor de PS5 hier ook wel aan mee.

Ik hoop het want dan gaan we veel mooiere Indies zien dan voorgaande generaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenea
Kenny_026 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:19:
Blijkbaar was die GTA V footage al de enhanced edition. Ben ik nou zo scheel dat ik dat heel niet in de gaten had? Voor mn gevoel is er weinig tot niets anders....

[YouTube: Grand Theft Auto 5: Enhanced Edition - Official Trailer | PS5 Reveal Event]

Ik was van mening dat het meer de boodschap was dat het nog steeds zo goed liep dat ze hem verlengen naar de PS5.
Volgens mij was dat ook geen PS5 footage. Er stond duidelijk NA het GTA V gedoe dat vanaf dat moment alles op de PS5 draaide.... maw. GTA V niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Aenea schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:41:
[...]
Ik hoop het want dan gaan we veel mooiere Indies zien dan voorgaande generaties!
Erm ja, dat is de logica zelve. Zou maar triestig zijn als indies niet beter kunnen doen dan wat we nu op de PS4 te zien krijgen. Op termijn ga je weer zien hoe de AAA games echt weer het onderste uit de kan zullen halen, terwijl indies al tevreden zullen zijn met wat we ook bij release al zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:57
Volgens mij komt er standaard een boost mode, zoals de ps4 pro heeft. Games met een variabele resolutie zullen dan standaard op hun max resolutie kunnen draaien lijkt mij. En hogere fps, locked op de framecap, of hoger in het algemeen als er geen framecap is.

Daarnaast gaan er hopelijk ook ps4 games zijn die echt een patch krijgen waardoor ze gebruik kunnen maken van de features van de ps4, of bijvoorbeeld betere textures.

En dan gaat er een klein deel ps4 games zijn die, om welke reden dan ook, gewoon niet draaien op de ps5.

En dan is er natuurlijk nog het voordeel van de veel snellere SSD, waardoor laadtijden korter zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Anton.net op 14-06-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenea
steefje schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:41:
[...]

Nu wil ik me niet te veel mengen in jullie discussie, maar de prijs van games zijn juist al jaren vrij stabiel. Adviesprijs is 69,99 maar 59,99 is de standaard. Dat is al bijna 20 jaar zo. Vrij bijzonder als je nadenkt over inflatie en bijvoorbeeld de btw verhoging die wij in Nederland hebben gehad.
Yup, de prijzen zullen heus wel een keertje omhoog gaan, maar zoiets doe je niet bij het begin van een nieuwe gen, dat doe je halverwege juist anders zijn er mensen die de nieuwe gen al niks vinden vanwege de hogere kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:57
Cerny had ik geloof ik aangegeven tijdens de presentatie dat in de PS5 architectuur, rekening is gehouden met PS4 en PS4pro modussen. M.a.w. BC zit dus in hardware en ik verwacht niet dat elke game een BC-patch nodig zal hebben. Zou me niet verbazen dat het out-of-the-box gewoon werkt met pakweg 95% van de games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
We’re expecting backward compatible titles will run at a boosted frequency on PS5 so that they can benefit from higher or more stable frame rates and potentially higher resolutions.
https://blog.playstation....hardware-technical-specs/

Geen garantie dat het voor iedere titel zo werkt door termen als expecting en potentially. Maar er komt dus inderdaad een soort boost-mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenea
Rossi46 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:51:
[...]

Uit dit lijstje vindt ik BC wellicht wel nog wel het belangrijkste. Kan de PS5 direct vanaf launch als een volledige vervanger dienen voor de PS4?
Vooral, kan ik mijn Pro inleveren bij GameMania voor de PS5 of moet ik 'm nog behouden??

[ Voor 185% gewijzigd door Aenea op 14-06-2020 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Aenea schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Geloof mij dat gaan ze echt niet doen! Dan valt het hele internet over ze heen, slaat het hele BC gebeuren nergens op, etc., etc. En zie mijn eerdere reactie over dat de manier hoe BC werkt op de PS5 precies hetzelfde is als de Pro de PS4 BC had, in hardware, dus voor hun is het een zelfde soort situatie. Iedereen weet dat, dus zou klinklare onzin zijn als ze je daar geld voor gaan vragen.

Ook dan zullen er genoeg mensen zijn die er over zullen vallen en vind ik eigenlijk ook geen goed idee maar op die manier is er eerder mee weg te komen
Yes please. Origineel op 4K/60 met ray traced reflecties op alle gebouwen, grotere draw distance, geen pop-in en meer NPC's en verkeer op straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:27
Ik heb altijd games fysiek gekocht, hoewel ik deze nooit uitleen of verkoopt. Ik koop games altijd nieuw en niet tweedehands. Daarom was ik benieuwd naar het prijsverschil als ik PS4-games digitaal had gekocht. Via psprices.com heb ik de prijs van een game opgezocht.

Gezien ik de aanschafdatum in mijn backlog-sheet heb staan, kon ik de prijs op een exacte datum zoeken.
Ik heb wel een marge van 15 dagen aangehouden, gezien veel games op dezelfde dag digitaal duurder zijn, terwijl deze binnen 15 dagen alsnog goedkoper worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rM-INQsWjpvzVYQlYqazXJpvzVU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0tc1t9uzdEzdjqVBqXWJd7hU.png?f=user_large

Als ik al mijn PS4-games digitaal had gekocht, dan was ik €115,- duurder uit. De grootste veroorzaker is Kingdom Hearts: The Story So Far. Deze game is digitaal niet beschikbaar en alleen als twee losse games.
Veel games hadden, binnen 15 dagen, dezelfde prijs als de PS Store of waren zelfs goedkoper.

Desondanks denk ik dat voor de fysieke versie ga. Films koop ik bewust digitaal via iTunes omdat de prijzen veel lager zijn dan 4K Blu-Rays. Hetzelfde geldt voor boeken, via de Amazon Kindle Store is het vaak goedkoper dan een hardcopy.
Bij games is dat toch minder en dan heb ik liever een mooi doosje en een schijf erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aenea
Raem schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:57:
[...]

Qua BC alleen PS4. Sony heeft al aangegeven dat de 2 modellen geen verschil hebben in features. Met de digitale editie komt BC voor alles voor de PS4 dus te vervallen.
Daarmee is dan ook de vraag beantwoord of digitale PS4 games BC zijn.
Hoe kom je bij die conclusie? Heb nog genoeg digitale PS3 games hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenea
[...]

[...]

Ha, ja, ik vind het ook verschrikkelijk hoor! Wilde er net al bijna ook iets van zeggen in een eerdere post van mij, haha.

Maar ja er zijn wel meer dingen waar ik slecht tegen kan, soms plaag ik ook mensen als ze tegen me zeggen "ik stuur je wel een appje!" en dan reageer ik met "wat voor een applicatie ga je me sturen dan?" :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aenea
Steven030 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:32:
[...]

Eens, maar wat ik mij dus afvraag: naast deze stand alone uitbreiding wordt de basis game geremastered (als ik het goed begrijp). Wordt deze patch dan beschikbaar gesteld aan Spider-Man eigenaren zoals ik zelf of niet?
Maakt ook niet uit hoor, we zullen het zien in de toekomst en het is gewoon een super interessante launchgame. Maar dat bedoelde ik met mijn vraag
Ik mag hopen dat die dan gratis word voor iedereen die de game al heeft voor de PS4 hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Hoe moeilijk is het? Beide PS5's hebben BC met PS4 games, alleen bij de digital only versie kun je alleen uit de PS Store games downloaden, zowel PS4 als PS5 games.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:24
Hopelijk krijgen de BC PS4 titels dan een boost in grafische kracht of in ieder geval een hogere framerate op de PS5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Ik heb even de presentatie van Cerny teruggekeken, betreffende het BC onderdeel.

De PS5 kan in 3 modi draaien:

Native mode (als PS5)
Pro legacy mode (als PS4 Pro)
PS4 legacy mode (als PS4)

De PS5 zal voor de PS4 Pro en PS4 modi draaien als een soort 'boost mode', maar dit moet wel titel voor titel worden bepaald. Dit hebben ze (destijds) recent gedaan voor de 100 PS4 games en ze verwachtte (destijds) dat ze bijna allemaal bij launch speelbaar zal zijn op de PS5.

Eigenlijk vind ik dat hij zichzelf een beetje tegenspreekt. Er dus sprake van de drie genoemde modi, maar ze draaien wel als 'boost' mode, als de game dat aan kan. Daarom moeten ze dat dus voor iedere titel bepalen. Oftewel, niet alle PS4 titels zullen bij launch vrijgegeven zijn om speeldbaar te zijn op de PS5. Maar we kunnen dus wel verwachten dat het overgrote deel van de PS4 games uiteindelijk ook zal landen op de PS5.

Maar goed, dit staat allemaal dus los van alle mogelijke enhancements. Daarvoor zullen patches uit moeten worden gebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aenea
VirinR schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:03:
Ik heb altijd games fysiek gekocht, hoewel ik deze nooit uitleen of verkoopt. Ik koop games altijd nieuw en niet tweedehands. Daarom was ik benieuwd naar het prijsverschil als ik PS4-games digitaal had gekocht. Via psprices.com heb ik de prijs van een game opgezocht.

Gezien ik de aanschafdatum in mijn backlog-sheet heb staan, kon ik de prijs op een exacte datum zoeken.
Ik heb wel een marge van 15 dagen aangehouden, gezien veel games op dezelfde dag digitaal duurder zijn, terwijl deze binnen 15 dagen alsnog goedkoper worden.

[Afbeelding]

Als ik al mijn PS4-games digitaal had gekocht, dan was ik €115,- duurder uit. De grootste veroorzaker is Kingdom Hearts: The Story So Far. Deze game is digitaal niet beschikbaar en alleen als twee losse games.
Veel games hadden, binnen 15 dagen, dezelfde prijs als de PS Store of waren zelfs goedkoper.

Desondanks denk ik dat voor de fysieke versie ga. Films koop ik bewust digitaal via iTunes omdat de prijzen veel lager zijn dan 4K Blu-Rays. Hetzelfde geldt voor boeken, via de Amazon Kindle Store is het vaak goedkoper dan een hardcopy.
Bij games is dat toch minder en dan heb ik liever een mooi doosje en een schijf erbij.
Leuk dat je dat zo kan bijhouden! Maar er vallen mij wel een paar dingen op:
1) je hebt meeste games niet in release periode gekocht dus de prijzen waren toen al lager, kijk naar UC4
2) er is een game die je voor 64,99 hebt gekocht, wat een prijs is die winkels als GameMania aanhouden voor recente titels maar dat soort titels zijn meestal wel te vinden voor 50-60 als je even rond kijkt
3) echt heel veel games heb je nu ook weer niet :)

3) is niet om lullig te doen ofzo, maar als ik zo'n lijstje zou maken dan is ie wel even iets langer, iets heeeeeel veel langer, hahaha

Ik ga sowieso voor de drive versie, heb een grote PS4 backlog en veel schijfjes voor de PS4. Daarnaast zijn fysieke games nog steeds vele malen goedkoper te vinden!

Denk aan TLOU2, op de PSN store vrolijk 69,99, volgens budgetgaming is ie ook voor 59,99 te verkrijgen.

Gelijk al 10,- verschil, preorder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
VirinR schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:03:

[Afbeelding]

Maar dit geldt enkel voor jouw specifieke situatie. Koop (en verkoop!) je wel gebruikte games, dan krijg je een heel ander plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenea
Rossi46 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:22:
Ik heb even de presentatie van Cerny teruggekeken, betreffende het BC onderdeel.

De PS5 kan in 3 modi draaien:

Native mode (als PS5)
Pro legacy mode (als PS4 Pro)
PS4 legacy mode (als PS4)

De PS5 zal voor de PS4 Pro en PS4 modi draaien als een soort 'boost mode', maar dit moet wel titel voor titel worden bepaald. Dit hebben ze (destijds) recent gedaan voor de 100 PS4 games en ze verwachtte (destijds) dat ze bijna allemaal bij launch speelbaar zal zijn op de PS5.

Eigenlijk vind ik dat hij zichzelf een beetje tegenspreekt. Er dus sprake van de drie genoemde modi, maar ze draaien wel als 'boost' mode, als de game dat aan kan. Daarom moeten ze dat dus voor iedere titel bepalen. Oftewel, niet alle PS4 titels zullen bij launch vrijgegeven zijn om speeldbaar te zijn op de PS5. Maar we kunnen dus wel verwachten dat het overgrote deel van de PS4 games uiteindelijk ook zal landen op de PS5.

Maar goed, dit staat allemaal dus los van alle mogelijke enhancements. Daarvoor zullen patches uit moeten worden gebracht.
Nou, het is naar mijn idee veel simpeler (ook al is het lastig uit te leggen, haha):

ALLE PS4 games, op een paar randgevallen na, zullen werken op de PS5. Als ie op de Pro werkte in Boost mode zal ie op de PS5 minimaal kunnen draaien op de PS4 Pro BC mode. Mocht ie niet draaien op de Pro mode op de Pro, dan ook niet op de PS5 in Pro mode maar kunnen ze terug vallen op de standaard PS4 mode.

Veel games zullen ook gewoon werken in PS5 Boost BC mode.

Even kort zijstapje, alle games die de Pro ondersteunt hebben wat extra informatie in de game's executable dat het een PS4 Pro game is. Dit betekent niet dat de game ook echt enhancements heeft maar dat de devs de game getest hebben iig. voor de Pro en vanaf een bepaalde datum had elke game deze extra informatie er bij als ze de meest recente dev kit gebruikten (wat ook weer geforceerd word).

Dus er zijn 2 type games voor de PS4:
1) Pro game, een PS4 game die gemaakt is ook met de Pro in het achterhoofd (wel of geen enhancements zichtbaar)
2) PS4 game, game die gemaakt is voor de Pro uitkwam waar geen patch ooit voor uitgebracht is voor de Pro

Dus ik vermoed dat ze nu alle games aan het testen zijn om te bepalen wat de hoogstmogelijke BC mode is die de game aan kan. Als ze een game nog niet getest hebben dan draait ie op Pro BC mode als het een type 1) game is of PS4 BC mode als het een type 2) game is.

Dan op de PS5:
- test game xx in PS5 BC boost mode, werkt ie dan zetten ze dat in een lijstje en zal iedereen die die game opstart op hun PS5 het draaien in PS5 Boost mode
- mocht dat niet werken en het is een type 1) spel dan wordt dat in het lijstje gezet (ze zouden het nog kunnen testen voor de zekerheid)
- is het een type 2) spel dan zet men dat in het lijstje (en dit kunnen ze ook testen voor de zekerheid en werkt ie niet op een blacklist zetten en de dev aanspreken dat ze er nog even een blik op zouden kunnen werpen

Lang verhaal, hopelijk beetje duidelijk met wat ik bedoel hier. Is ook lastig om duidelijk te verwoorden denk ik, maar dit lijkt mij het meest logische wat Sony aan het doen is. Als men bang is dat niet alle games zouden werken dan hebben ze hardware matige BC voor jan doedel er in gehangen dus ik ga er vanuit dat ALLE games op zijn minst in de PS4 of Pro BC mode kunnen werken zonder aanpassingen

[ Voor 5% gewijzigd door Aenea op 14-06-2020 12:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anton.net
Aan het einde van de rit is fysiek gewoon duidelijk goedkoper. Zeker als je af en toe wat rondkijkt naar waar games in de aanbieding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:20

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Supervet! Vraag me wel af of dit echt de structuur wordt of dat dit een Easter egg van de presentatie is.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenea
Kalder schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:14:
Hoe moeilijk is het? Beide PS5's hebben BC met PS4 games, alleen bij de digital only versie kun je alleen uit de PS Store games downloaden, zowel PS4 als PS5 games.
En er zijn ook nog steeds PS3 games te koop in de PSN store....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
Aenea schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:40:
[...]
ALLE PS4 games, op een paar randgevallen na, zullen werken op de PS5. Als ie op de Pro werkte in Boost mode zal ie op de PS5 minimaal kunnen draaien op de PS4 Pro BC mode. Mocht ie niet draaien op de Pro mode op de Pro, dan ook niet op de PS5 in Pro mode maar kunnen ze terug vallen op de standaard PS4 mode.
Ik kan niet helemaal opmaken of je dat begrijpt, maar op de ps4 pro is er een verschil tussen boost mode en 'pro' mode. Dat is niet hetzelfde.
Alle gewone ps4 games draaien in principe in boost mode op de ps4 pro. Dit betekent dat de extra clockspeed gebruikt wordt om de framerate bv stabieler te maken. (zie bloodborne)
Daarnaast zijn er idd ps4 games die Pro enhanced zijn, en in 'pro' mode draaien.

Maar het wordt wel ingewikkeld idd :+
Mensen verwachten nu een sluitend antwoord over die BC, maar Sony kan dat waarschijnlijk niet eens geven momenteel. Ik verwacht dat dit nog wel gaat aanslepen tot de launch, en daarna zal het nog steeds experimenteren zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Anton.net op 14-06-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

De gegevensoverdracht is altijd digitaal ja.. Maar de handeling van het schijfje erin stoppen en het ronddraaien wordt nog gezien als een analoge handeling.. vandaar die benoeming? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
Aenea schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:04:
[...]

Hoe kom je bij die conclusie? Heb nog genoeg digitale PS3 games hoor....
Je hebt gelijk. PS3 zou dan eventueel ook nog kunnen. Maar goed, we kunnen er wel vanuit gaan dat het bij PS4 blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:27
Aenea schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:23:
[...]

Leuk dat je dat zo kan bijhouden! Maar er vallen mij wel een paar dingen op:
1) je hebt meeste games niet in release periode gekocht dus de prijzen waren toen al lager, kijk naar UC4
2) er is een game die je voor 64,99 hebt gekocht, wat een prijs is die winkels als GameMania aanhouden voor recente titels maar dat soort titels zijn meestal wel te vinden voor 50-60 als je even rond kijkt
3) echt heel veel games heb je nu ook weer niet :)

3) is niet om lullig te doen ofzo, maar als ik zo'n lijstje zou maken dan is ie wel even iets langer, iets heeeeeel veel langer, hahaha

Ik ga sowieso voor de drive versie, heb een grote PS4 backlog en veel schijfjes voor de PS4. Daarnaast zijn fysieke games nog steeds vele malen goedkoper te vinden!

Denk aan TLOU2, op de PSN store vrolijk 69,99, volgens budgetgaming is ie ook voor 59,99 te verkrijgen.

Gelijk al 10,- verschil, preorder!
Klopt, de enige AAA-game die ik in had gepre-orderd was Detroit bij GM. Voornaamste reden is dat ik dan vanuit school de game op kon halen en niet hoef te wachten op PostNL.

De meeste games koop ik op de PS4 altijd wat later gezien de prijzen best hard zakken, in tegenstelling tot de Nintendo Switch waar de door Nintendo-uitgegeven (Zelda, Mario, etc.) spellen nog steeds 60 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:35
Ik denk dat het voor ons de PS5 met schijven optie wordt.
We hebben nu zowel de 3 als 4 aangesloten staan. Dat zou fijn zijn om die met de 5 over te kunnen laten nemen.
Twijfel nog of ik beide weg ga doen of gewoon behoud. Weet niet hoe het zit met savegames overzetten naar de nieuwe console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
@Arunia Als je nog PS3 games wilt spelen, moet je de PS3 zeker houden, want die kan de ps5 niet afspelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aenea
Anton.net schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:55:
[...]

Ik kan niet helemaal opmaken of je dat begrijpt, maar op de ps4 pro is er een verschil tussen boost mode en 'pro' mode. Dat is niet hetzelfde.
Dat begrijp ik prima hoor :) Wat ik al zei, beetje lastig uit te leggen, in hoofd allemaal heeel logisch, maar...

Executables op de PS4 hebben een extra bitje ergens aan staan als de executable kan draaien op de Pro.
Dit betekent dat de devs de game gecompileerd hebben met een recente SDK en dat ze het ook getest hebben op de Pro. Maar..... en hier zal de verwarring zijn ontstaan... Dat wil niet zeggen dat er ook extra dingen aan toegevoegd zijn om gebruik te maken van de Pro, alleen dat de game kan draaien in de volledige native Pro mode.

Als een executable dat bitje niet aan heeft staan is het dus door de devs nooit gemaakt voor de Pro en kan de game eventueel in Boost mode draaien (is een soort van halve Pro mode, de helft van de CU's is uitgeschakeld iirc maar de clock frequencies zijn wel normaal Pro snelheid).
Alle gewone ps4 games draaien in principe in boost mode op de ps4 pro. Dit betekent dat de extra clockspeed gebruikt wordt om de framerate bv stabieler te maken. (zie bloodborne)
Daarnaast zijn er idd ps4 games die Pro enhanced zijn, en in 'pro' mode draaien.

Mensen verwachten nu een sluitend antwoord over die BC, maar Sony kan dat waarschijnlijk niet eens geven momenteel. Ik verwacht dat dit nog wel gaat aanslepen tot de launch, en daarna zal het nog steeds experimenteren zijn.
Zoals ik probeerde uit te leggen, elke game zou gewoon out of the box, zonder te testen, moeten werken op 1 van de 2 PS4 BC modes op de PS5.

En nu gaan ze nog even testen of ze misschien in de PS5 BC Boost mode ook kunnen draaien, zo niet dan vallen ze terug op 1 van de 2 andere modes...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-10 15:55
Ik denk dat ik voor de digitale versie ga. Niet zozeer omdat deze (mogelijk) goedkoper is, maar omdat ik nu al nooit fysieke games koop voor mijn PS4. Ik heb enkel een aantal afleveringen van Game of Thrones op Blu-ray via de PS4 gekeken, maar dat was meer gemak dan noodzaak.

Ik koop een spel alleen bij launch als ik zeker weet dat ik die helemaal grijs ga spelen. Denk HZD, TLOU, GOW en Uncharted. Andere games die me leuk lijken maar nog onbekend zijn laat ik even liggen tot ze in de sales tevoorschijn komen. Zo heb ik vorig jaar Death Stranding (maar 10 uur gespeeld) en Days Gone (uitgespeeld) voor 30 euro per stuk gekocht. Via PS Plus krijg ik de spellen die ik nooit zou hebben gekocht maar die toch erg leuk blijken te zijn (Detroit: Become Human).

Is het de goedkoopste manier om aan games te komen? Nee. Maar onderaan de streep zal ik er niet veel op verliezen en het digitaal beschikbaar hebben van mijn collectie vind ik veel prettiger dan fysieke items die kapot kunnen gaan, kwijt kunnen raken en weer extra rommel in huis opleveren.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aenea
Raem schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:03:
[...]

Je hebt gelijk. PS3 zou dan eventueel ook nog kunnen. Maar goed, we kunnen er wel vanuit gaan dat het bij PS4 blijft.
En toch heb ik stiekem wel enige hoop dat ze verder gaan met BC dan alleen PS4. De PS3 zou nu gewoon echt moeten kunnen, zeker als ze de Tempest engine misbruiken er voor ;)

Niet dat ik het veel zal gebruiken maar het lijkt me wel leuk dat het er in zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenea
VirinR schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:09:
[...]

Klopt, de enige AAA-game die ik in had gepre-orderd was Detroit bij GM. Voornaamste reden is dat ik dan vanuit school de game op kon halen en niet hoef te wachten op PostNL.

De meeste games koop ik op de PS4 altijd wat later gezien de prijzen best hard zakken, in tegenstelling tot de Nintendo Switch waar de door Nintendo-uitgegeven (Zelda, Mario, etc.) spellen nog steeds 60 euro kosten.
Ja snap ik, en mensen zoals ik die vaak games on release kopen die zouden een veel groter prijsverschil zien!

Ik verkoop ook zelden games dus voor mij is fysiek kopen altijd puur voor de prijs EN om een leuk doosje te hebben geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aenea
Anton.net schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:15:
@Arunia Als je nog PS3 games wilt spelen, moet je de PS3 zeker houden, want die kan de ps5 niet afspelen.
Dat is een vermoeden, weten we dus niet 100% zeker heh ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anton.net
Aenea schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:26:
[...]
Dat is een vermoeden, weten we dus niet 100% zeker heh ;)
Die Ps1-3 BC is vooral een naïeve hoop van de fans. Is toch duidelijk dat dat er niet gaat komen.
Als je toch echt oude games wilt spelen, dan kan je streamen via PS now

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:35
@Anton.net oeh, goed dat je dat zegt. Helemaal gemist.
Dan houden we die zeker.
Die is nog redelijk nieuw vanwege blikseminslag enkele jaren geleden. Toen voor 90 euro omgeruild voor de slim geloof ik. Niet die laatste rare ribbel versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:53
Als ik deze pagina van de mediamarkt bekijk over de PS5:
https://www.mediamarkt.nl...laystation-5-1664768.html
Dan krijg ik 2 seconden de prijs van 999 euro in beeld. Zomaar placeholder prijs of echt de prijs die we kunnen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
Van mij hoeft Sony niet zoveel resources te steken in BC. Het is een leuke service maar ik heb het op de X1 misschien 1 keer gebruikt. Ik wil gewoon de nieuwste spellen spelen en daarvan komen er genoeg uit om mijn vrije tijd op te slurpen. Soms een remaster voor de nostalgie (zoals nu command & conquer en eerder deze generatie de Uncharted bundel), maar verder vind ik zelf “Smart Delivery” tijdens de overgangsfase interessanter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 20:21
DannyXP1600 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:37:
Dan krijg ik 2 seconden de prijs van 999 euro in beeld. Zomaar placeholder prijs of echt de prijs die we kunnen verwachten?
placeholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:39
Ridicuul schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:23:
Ik denk dat ik voor de digitale versie ga. Niet zozeer omdat deze (mogelijk) goedkoper is, maar omdat ik nu al nooit fysieke games koop voor mijn PS4. Ik heb enkel een aantal afleveringen van Game of Thrones op Blu-ray via de PS4 gekeken, maar dat was meer gemak dan noodzaak.

Ik koop een spel alleen bij launch als ik zeker weet dat ik die helemaal grijs ga spelen. Denk HZD, TLOU, GOW en Uncharted. Andere games die me leuk lijken maar nog onbekend zijn laat ik even liggen tot ze in de sales tevoorschijn komen. Zo heb ik vorig jaar Death Stranding (maar 10 uur gespeeld) en Days Gone (uitgespeeld) voor 30 euro per stuk gekocht. Via PS Plus krijg ik de spellen die ik nooit zou hebben gekocht maar die toch erg leuk blijken te zijn (Detroit: Become Human).

Is het de goedkoopste manier om aan games te komen? Nee. Maar onderaan de streep zal ik er niet veel op verliezen en het digitaal beschikbaar hebben van mijn collectie vind ik veel prettiger dan fysieke items die kapot kunnen gaan, kwijt kunnen raken en weer extra rommel in huis opleveren.
Op de versie met Blu-ray kun je ook gewoon je games digitaal kopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-10 15:55
NotSoSteady schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:57:
[...]

Op de versie met Blu-ray kun je ook gewoon je games digitaal kopen. :+
Uiteraard. Maar als de digitale versie goedkoper is (ga ik nu even vanuit, als dat niet het geval is wordt het een ander verhaal) en een stuk aantrekkelijker (in mijn ogen) dan heeft deze toch mijn voorkeur. Maar zolang er niets bekend is over de exacte eigenschappen en prijs houd ik beide opties open.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ridicuul schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:23:

Je hebt er zojuist voor gezorgd dat ik de knoop door heb gehakt om voortaan ook digitaal te gaan. Meteen TLOU2 digitaal gekocht.

PS5 Digitale editie voor mij dan ook :Y

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Anton.net schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:43:
Aan het einde van de rit is fysiek gewoon duidelijk goedkoper. Zeker als je af en toe wat rondkijkt naar waar games in de aanbieding zijn.
Ja, maar dan moet ik wel van m'n bank naar m'n PS5 lopen om disks te verwisselen en daar ben ik te lui voor.

Iedereen kan toch gewoon lekker voor zichzelf bekijken of 'ie games fysiek wil hebben? Beetje een non-issue dit.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anton.net schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:55:

Volgens mij is het niet zo ingewikkeld. De PS5 is gewoon backward compatible met PS4 (Pro). Meer power = in princiepe een hogere framerate. Maar als een game gebouwd is op voor specifiek systeem, kunnen er subtiele bugs inzitten als de framerate veel hoger is dan verwacht.

Het is dus gewoon een kwestie van testen. Games die het gewoon doen kunnen sneller draaien. Games die bugs hebben, draaien waarschijnlijk met een lagere framerate dan ze in princiepe aankunnen. En games die erg grote bugs hebben, krijgen of een patch, of worden niet aangemerkt met 'compatible'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 23:52
Ik ga sowieso geen PS5 halen bij launch, maar zodra ik er een koop zal het de versie met blu-ray drive zijn. Nemen jullie nooit games naar een vriend om daar een avondje te gamen, of lenen jullie geen games van/aan bekenden? Ik zou die optie niet willen verliezen hoor. Ik kan mij goed voorstellen dat het doorverkopen van games (doe ik zelf niet) voor velen ook een factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Even een vraagje trouwens: is er al iets meer bekend over VR op de PS5? Ik vind de camera tracking van de PS4 camera nogal meh; hoop dus hard dat de nieuwe camera een stuk beter is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:10
Sony: op basis van gegevens uit 't verleden en marktonderzoek weten we dat er interesse zal zijn voor zowel een versie met ondersteuning voor schijfjes als een variant zonder deze ondersteuning.

Tweakers: iedereen die variant X koopt is dom, want ik koop variant Y, omdat <motivatie die specifiek van toepassing is op de poster zelf>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
Hydra schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:04:
[...]
Iedereen kan toch gewoon lekker voor zichzelf bekijken of 'ie games fysiek wil hebben? Beetje een non-issue dit.
Er was ook helemaal geen issue, dat maak jij er van. Ik zeg gewoon dat fysieke games over het algemeen goedkoper zijn. Of jij fysiek of digitaal neemt, moet je natuurlijk zelf weten en boeit mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Kwistnix schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:11:
Ik ga sowieso geen PS5 halen bij launch, maar zodra ik er een koop zal het de versie met blu-ray drive zijn. Nemen jullie nooit games naar een vriend om daar een avondje te gamen, of lenen jullie geen games van/aan bekenden? Ik zou die optie niet willen verliezen hoor. Ik kan mij goed voorstellen dat het doorverkopen van games (doe ik zelf niet) voor velen ook een factor is.
Voor mij is de voornaamste reden gewoon dat 't handig is een DVD/BluRay speler te hebben. Vooral voor de kids. Voor de games zelf doe ik het eigenlijk allemaal digitaal; dus dat zou voor mij de reden zijn toch voor die versie gaan. Het kunnen lenen is een mooie bijkomstigheid. M'n eigen games koop ik allemaal digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikookhier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:23

ikookhier

>hijdiehieris<

GTA 5 is 90 dagen gratis te downloaden voor de ps5.

PSN:Arijanonline Xbox:Arijanonline Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:52
Hydra schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:11:
Even een vraagje trouwens: is er al iets meer bekend over VR op de PS5? Ik vind de camera tracking van de PS4 camera nogal meh; hoop dus hard dat de nieuwe camera een stuk beter is.
Nog niet echt, maar wel bekent dat de vrset van de ps4 gaat werken op de ps5.
Vandaar dat ik 2 weken geleden de knoop heb doorgehakt om de psvr te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:34
Ik vind het wel interessant dat ik bijna overal de aanname zie dat de variant zonder disc drive goedkoper zal zijn (dat zou Sony dan terugverdienen omdat alle verkoop via PSN gaat). Is daar enige aanwijzing voor?

Ik hoop eigenlijk dat ze er een grotere SSD in stoppen, zodat je wat meer spellen kwijt kunt. Als hij daardoor even duur is, of zelfs duurder dan maakt me dat niet zo heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19
DannyXP1600 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:37:
Als het echt 999 euro kost dan wordt de PS5 een flinke flop. Weinig mensen zullen zo veel uitgeven aan een console (zie wat er bij de PS3 gebeurde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudox
@Noiz
ja dat denk ik ook dat de disc loze 2 tb wordt en de disc 1tb
zelf een hekel aan fysieke media(ja hou wel van collectors editions maar dat kan ook met code :) )

@grote_oever
Tuurlijk klopt dat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:06
grote_oever schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:21:
[...]

Als het echt 999 euro kost dan wordt de PS5 een flinke flop. Weinig mensen zullen zo veel uitgeven aan een console (zie wat er bij de PS3 gebeurde).
Het is vrij onhandige reclame. Tuurlijk gaat hij geen 999 kosten. En mensen die dit ook als waarheid aannemen.. daar kan ik beter geen uitspraken over doen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenea
Anton.net schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:30:
[...]

Die Ps1-3 BC is vooral een naïeve hoop van de fans. Is toch duidelijk dat dat er niet gaat komen.
Als je toch echt oude games wilt spelen, dan kan je streamen via PS now
Kweenie, door de 'druk' van MS zouden ze het misschien wel gedaan kunnen hebben. Ze hebben het altijd gedaan dus waarom zouden ze het niet gewoon weer doen, BC met alle voorgaande PlayStations...

En ach, zoals ik al zei ik zit er niet heel erg op te wachten, zou het voor nostalgische redenen wel geinig vinden om af en toe es 'n oude game op te starten. Het is voor mij geen vereiste iig.!
niet nodig

[ Voor 8% gewijzigd door BM op 14-06-2020 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenSaurus
Ruudox schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:25:
@Noiz
ja dat denk ik ook dat de disc loze 2 tb wordt en de disc 1tb
zelf een hekel aan fysieke media(ja hou wel van collectors editions maar dat kan ook met code :) )

@grote_oever
Tuurlijk klopt dat niet
wat dacht je van 825 GB? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
haha ok ok 825GB en 1650GB dan :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aenea
nioz schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:21:
Ik vind het wel interessant dat ik bijna overal de aanname zie dat de variant zonder disc drive goedkoper zal zijn (dat zou Sony dan terugverdienen omdat alle verkoop via PSN gaat). Is daar enige aanwijzing voor?

Ik hoop eigenlijk dat ze er een grotere SSD in stoppen, zodat je wat meer spellen kwijt kunt. Als hij daardoor even duur is, of zelfs duurder dan maakt me dat niet zo heel veel uit.
Ze hebben ergens gezegd dat alle andere dingen exact hetzelfde zullen zijn als de PS5 met bluray, en ja, zelfs de SSD capaciteit genoemd. Is dus exact hetzelfde!

Natuurlijk wordt ie goedkoper!

Dit is vooral ook bedoelt denk om de concurrentie aan te gaan met de Xbox Series S die een stuk goedkoper zou moeten worden dan de Series X.

En ik zeker weet dat Sony wel door heeft dat de meeste mensen op dit moment nog steeds meer fysiek kopen en dus een grote library hebben met fysieke games de meeste wel zullen gaan voor de disc versie.

Een goedkopere variant alsnog er naast verkopen staat gewoon goed en ik zie ze er voor in staat om juist op die veel meer verlies per console verkoop te willen maken wegens concurrentie....

Je hebt dan PS5 DE en de Xbox Series S die rond dezelfde prijs zitten waarbij de Series S gewoon de mindere hardware aan boord heeft gezien het bedoelt is voor 1080p gaming.

En je hebt dan de high end varianten, de PS5 en Xbox Series X die rond dezelfde prijs zitten.

Op die manier is de Series S ineens een stuk minder interessant voor mensen die het niet uit maakt welk merk console het gaat worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Anton.net schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:43:
Precies, fysiek geeft je keuze en de mogelijkheid om te profiteren van concurrentie. Digitaal zit je vast aan een monopolist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenSaurus
Precies, dus maak die Digital Only gewoon gratis, koop ik daarna wel die duurdere games uit de store! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:58
@Aenea Maar die xbox series S wordt minder krachtig dan de X series,terwijl ps5 digital en disk versie geen verschil zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Amaze86 op 14-06-2020 18:00 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aenea
Amaze86 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:59:
@Aenea Maar die xbox series S wordt minder krachtig dan de X series,terwijl ps5 digital en disk versie geen verschil zit.
Aenea schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:35:
[...]
Je hebt dan PS5 DE en de Xbox Series S die rond dezelfde prijs zitten waarbij de Series S gewoon
de mindere hardware aan boord heeft gezien het bedoelt is voor 1080p gaming.
Volgens mij zei ik dat dus ook? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
[...]
Je hebt dan PS5 DE en de Xbox Series S die rond dezelfde prijs zitten waarbij de Series S gewoon de mindere hardware aan boord heeft gezien het bedoelt is voor 1080p gaming.

En je hebt dan de high end varianten, de PS5 en Xbox Series X die rond dezelfde prijs zitten.

Op die manier is de Series S ineens een stuk minder interessant voor mensen die het niet uit maakt welk merk console het gaat worden...
Volgens mij gaat MS die Series S nog flink onder de prijs van de PS5 DE zetten.
En voorlopig zet Sony die PS5 DE niet echt in de markt als een 'goedkopere' optie, eerder als hetzelfde premium product, maar dan zonder disc drive.

Zie het wel zoiets worden:
PS5: 499
Series X: 499 (met game pass, waardoor die eiglk goedkoper is dan de PS5)
PS5 DE: 449
Series S: 349 of 399

Of zou ook kunnen dat er nog eens 100 euro bijkomt bij al die prijzen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Anton.net op 14-06-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Die Digital Edition PS5 lijkt me er vooral om de PS5 met een acceptabele prijs te kunnen lanceren. Hij zal dus zeker niet goedkoper worden. Dus 550 DE, 650 disc versie verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
[...]

Nee, op die manier is de Series S natuurlijk totaal niet interessant meer. Maar als je nou even stopt met dagdromen, denk je dan echt dat het zo zal gaan? :')

De Xbox One X is al bijna een 4k machine. Dan gaat de Series S - zoals jij 'em omschrijft - natuurlijk nooit dezelfde prijs hebben als de PS5 DE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
al maken ze de disk edition 200 euro duurder, uiteindelijk ben je met de disk versie velen malen goedkoper uit.

tenzei je een fifa/fortnite gamer bent ^^

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertje79
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:55
Als je je games shared (uiteraard met gezinslid 😆 ) ben je digitaal goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Kol Nedra schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:38:
al maken ze de disk edition 200 euro duurder, uiteindelijk ben je met de disk versie velen malen goedkoper uit.

tenzei je een fifa/fortnite gamer bent ^^
Ik heb ook voorbeelden van waar de store goedkoper was dan fysiek, zelfs net na de launch.

Ik neig naar de digital edition, alleen ben ik bang dat als dat een succes is alle launch games 70 gaan kosten, want keuze is er toch niet.. Een dan is het te laat en kan ik niet meer terug.

Twijfels...

Oh en ze zijn allebei foeilelijk, maar die zonder disc is iets minder foeilelijk 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:44

Major_ton

Shoot!

Als je geduld hebt met games kopen zijn de aanbiedingen in de PS store vaak stukken gunstiger geprijsd dan de fysieke varianten. Ik twijfel ook nog voor welke uitvoering ik zal gaan. Het hangt volledig van het prijsverschil af tussen de twee.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik ga voor de drive versie: wil ooit nog Planet Earth 2, LOTR (zodra die op 4k komt) en nog wat film kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
en veel games speel ik zelfs gratis, kopen en verkopen (na uitspelen)(marktplaats, tweakers)

[ Voor 19% gewijzigd door Kol Nedra op 14-06-2020 18:59 ]

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Erapaz schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:34:
Die Digital Edition PS5 lijkt me er vooral om de PS5 met een acceptabele prijs te kunnen lanceren. Hij zal dus zeker niet goedkoper worden. Dus 550 DE, 650 disc versie verwacht ik.
Voor beide heel overdreven qua prijs, en klinkt totaal niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
*snip* offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Geronimous op 15-06-2020 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57
Ik ga voor een drive om de doodsimpele reden dat er een dochter van 6 naar haar blurays van films die niet op netflix staan wil kunnen kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Major_ton schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:54:
Als je geduld hebt met games kopen zijn de aanbiedingen in de PS store vaak stukken gunstiger geprijsd dan de fysieke varianten. Ik twijfel ook nog voor welke uitvoering ik zal gaan. Het hangt volledig van het prijsverschil af tussen de twee.
Alleen als je in de US store koopt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bram1984
Pre-order geplaatst zojuist.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XyTFVQ0/5-C44-A0-B2-EB44-4-E70-96-A9-55701-D5-BD4-B1.jpg
Pagina: 1 ... 70 ... 283 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden