kazuka schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:26:
Een wat meer kritische blik op de PS5 UI. Aantal dingen overdrijven ze mijn inziens maar ze maken ook wel een aantal goede punten. Net als met de eerste versie van de PS4 UI lijken ze weer een aantal stappen terug te hebben gezet en ontbreken er basis zaken als folders support.
Volgens de video is dit de versie van de UI die ook live gaat volgende week, dus er is nog wel wat werk aan de winkel. Ik zie een aantal coole nieuwe features maar ook een aantal dingen waarvan ik denk: why?
Kan natuurlijk ook te maken hebben met tijdsdruk / WFH en pandemie invloeden wat begrijpelijk is. Hoe dan ook, er is nog voldoende ruimte voor verbetering:
[
YouTube: The PlayStation 5 User Experience: Quick Look]
Ik heb deze video ook even zitten kijken en waar ik een beetje bang voor was gebeurt wel en ik ben het dan ook met jou eens met dat je ernaar kijkt en denkt "why?".
Ik vind persoonlijk dat e.e.a. nogal rommelig overkomt. Sony gaat zichzelf een beetje voorbij op het gebied van gemak en simpelheid wat momenteel op de PS4 wel (nog) zo is.
Het is iets wat ik
hier ook een beetje door schemerde.
Het valt me op, en ik vind het raar, dat sommige features niet al erin zitten. Dit terwijl Sony puur alleen maar de huidige UI en hun nieuwe UI naast elkaar hoefde te leggen om goed te kijken van: Wat kan er nu allemaal beter? Waarom is het bijv. zo omslachtig om Hidden Information te zien van een Trophy? Kan blijkbaar nu niet meer door simpelweg op vierkantje te drukken. Sowieso vind ik dat de Trophy lijst er een stuk minder overzichtelijk uit ziet momenteel. Geen mooie lijst meer waar alles onder elkaar staat maar nu naast elkaar (mits aanpasbaar

) ... toch wel dingen die ik dan even niet begrijp; bouw gewoon verder op de huidige UI want die is goed en overzichtelijk. Ga niet voor al te "flashy" gedoe.
Ook het simpele verdwijnen van de patch notes vind ik raar en het feit dat je niet in één oogopslag kan zien welke versie van een game je gaat spelen; PS4 of PS5.
Wat wel zo is, of wat ik verwacht, is dat veel quality of life dingetjes waarschijnlijk nog geïmplementeerd moeten worden. Wellicht aan de hand van feedback v/d gebruikers als straks iedereen ermee aan de slag kan.
Al met al een hoop kleine dingen die gepolijst en toegevoegd moeten worden nog. Ik heb wel het vertrouwen in Sony dingen overzichtelijker te maken, maar de vraag is hoe lang gaat dit duren. Ik hoop niet te lang namelijk.