• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-01 14:23
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:30:
[...]

Als ze dat hadden gedaan dan hadden ze geen console met een disc uitgebracht. Ik denk echt wel dat het meevalt, de keuze blijft nu gewoon bij de consument.
En toch is dit het begin of einde van een bepaalde periode.

Opzich vind ik het niet erg dat we naar digital only gaan het is ook wel lekker eenvoudig switchen tussen games zeg maar. Niet dat ik te beroerd ben een discje te swappen maar toch.
Maar ik zie hier ook wel wat bezwaren of aandachtspunten in.
- Elke game is straks alleen nog maar via de PSN Store te bemachtigen. (Monopoly?).
- Internet required
- Doorverkoop bij uitspelen?
- Wat moeten de huidige gameshops nog, vouchers verkopen?
- Impact op arbeidsmarkt doordat er geen (minder) pers fabrieken en distributie meer nodig is.
En kan er nog wel wat bedenken.

Voor mijn gevoel zitten er nog wel wat haken en ogen aan het digital only maken zeg maar.

[ Voor 0% gewijzigd door schumi2004 op 25-09-2020 15:05 . Reden: Typo ]

Verwijderd

schumi2004 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:42:
[...]

Opzich vind ik het niet erg dat we naar digital only gaan het is ook wel lekekr eenvoudig switchen tussen games zeg maar. Niet dat ik te beroerd ben een discje te swappen maar toch.
- Elke game is straks alleen nog maar via de PSN Store te bemachtigen. (Monopoly?).
- Internet required
- Impact op arbeidsmarkt doordat er geen (minder) pers fabrieken en distributie meer nodig is.

Voor mijn gevoel zitten er nog wel wat halen en ogen aan het digital only maken zeg maar.
Alsnog denk ik dat het volledig afhankelijk is van de consument. Als de consument geen disks meer koopt dan is het voorbij. Maar als de consument disks blijft kopen dan zullen ze dit niet zomaar los laten. De 2de hands markt is namelijk nog steeds enorm.

• schumi2004
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:43:
[...]

Alsnog denk ik dat het volledig afhankelijk is van de consument. Als de consument geen disks meer koopt dan is het voorbij. Maar als de consument disks blijft kopen dan zullen ze dit niet zomaar los laten. De 2de hands markt is namelijk nog steeds enorm.
Dat weet ik zo net nog niet, wat als er gewoon geen of minder discs aangeboden gaan worden maar codes?

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-01 10:28
Antifon schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:39:
[...]

Eens dat de gamingindustrie digital only wenst, maar dat zal waarschijnlijk niet gaan gebeuren door i.p.v. disks enkel nog digitale codes te verkopen (behoudens wellicht wat indies). Dan verlies je als Sony natuurlijk al het vertrouwen van de mensen die nu €100 meer uitgeven om van de voordelen van games op disk te genieten. Om nog maar te zwijgen over de PR-shitstorm die op het internet zou losbarsten bij de eerste AAA game die niet op disk uitkomt.

Nee, digitale codes in een doosje zullen vast uitzonderingen blijven zoals in dit geval.
Voorlopig gaan ze dit ook nog niet doen denk ik. Ik denk dat ze het een keer gaan proberen bij een game zoals Uncharted: The Lost Legacy. Iedereen kende de base game en de upgrade 'stand alone' game doen ze dan dgitaal en digitaal met een code in de verpakking, om toch nog een 'verpakking' uit te brengen. Maar ja, dat is koffiedik kijken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-01 10:07
bram1984 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:19:
[...]

Nope. Zie ook mijn vorige posts hierover.

@Kashika De remaster is niet los te koop.
Daar lijkt het inderdaad op. Is niet heel duidelijk ook.
Zou kunnen dat het net als Modern Warfare remastered zal zijn.

Verwijderd

schumi2004 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:44:
[...]

Dat weet ik zo net nog niet, wat als er gewoon geen of minder discs aangeboden gaan worden maar codes?
Tja wat als? Het is gewoon niet aan de orde. Want alle games worden gewoon op discs aangeboden.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:41:
Is ratchet and clank eigenlijk een launch game? Volgens mij niet toch? Dan vind ik het nog niet zo erg dat ik geen preorder heb kunnen bemachtigen van de ps5. Wacht ik wel tot die game er is.
Launch window, volgens Insomniac. Ik verwacht (en hoop!) in het eerste kwartaal van 2021.

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

[...]
Hoeft niet persé, het kan ook zijn dat retailers uiteindelijk downloadcodes gaan verkopen.

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10-2025
Anton.net schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:47:
[...]

Ja dat is waar. Dat is ook een beetje het verhaal dat PS verkoopt natuurlijk.
Maar dan kom je weer uit bij de discussie of 80 euro een redelijke prijs is voor alle 'normale' games. Persoonlijk vind ik in veel gevallen niet. Voor een game van het kaliber GoW of RDR2 vind ik 80 euro een schappelijke prijs. Maar als ik dan zie da Destruction All Stars of Godfall 80 euro kosten.. ik zie niet meteen hoe die dat bedrag rechtvaardigen.

Maar goed, zoals ik zei bij Miles Morales: Vote with your wallet. Wat ik gewoon ga doen :)

[...]

Mja, altijd een loos argument dit. Dat was 2013 en nu is het 2020.
Loos argument? En waarom zou het in 2020 ineens gratis moeten zijn dan?

• schumi2004
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:45:
[...]

Tja wat als? Het is gewoon niet aan de orde. Want alle games worden gewoon op discs aangeboden.
We hebben op zijn minst nog 7 jaar (er vanuit gaande dat de PS5 het net zo lang of langer volhoudt als de PS4) om daar achter te komen, is ook niet van de 1 op de andere dag.
Bas170 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:47:
[...]

Hoeft niet persé, het kan ook zijn dat retailers uiteindelijk downloadcodes gaan verkopen.
Dat benodemde ik ook. Maar dan, dan zit je daar met je goeie gedrag met een hoesje waar je geen drol meer mee kunt en een game mania die een gedeelte van hun handel ziet wegvallen (tweedehands schijfjes).

Wat ik zeg, de tijd zal het leren.
Totaal iets anders, vroeger bij de introductie van een mobiele telefoon hoefde er ook niemand 1 want we hebben thuis toch al een telefoon, kijk waar we nu zijn ;)

Verwijderd

[...]

Opzich vind ik het niet erg dat we naar digital only gaan het is ook wel lekker eenvoudig switchen tussen games zeg maar. Niet dat ik te beroerd ben een discje te swappen maar toch.
- Internet required

Voor mijn gevoel zitten er nog wel wat halen en ogen aan het digital only maken zeg maar.
Komt straks vanzelf een Epic of een onderzoek naar een eventueel monopolie. In het beste geval komt er een optie om games digitaal door te verkopen en/of een optie om een andere 'store' te installeren.
Misschien duurt zo'n monopolie even, maar uiteindelijk zal de consument hiertegen beschermd moeten worden lijkt me? :)
schumi2004 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:51:
Totaal iets anders, vroeger bij de introductie van een mobiele telefoon hoefde er ook niemand 1 want we hebben thuis toch al een telefoon, kijk waar we nu zijn ;)
Ben toevallig gisteren geswitched van een Oneplus 6T naar een Alcatel klaptelefoon! :+ Even kijken hoelang ik het vol kan houden...
Racing-Paradise schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:54:
[...]

Zoals op je telefoon met Apple of Android? ;w
Android kan je gewoon een andere store installeren. Apple is een kwestie van tijd.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2020 13:55 ]

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-01 20:23
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:52:
[...]

Komt straks vanzelf een Epic of een onderzoek naar een eventueel monopolie. In het beste geval komt er een optie om games digitaal door te verkopen en/of een optie om een andere 'store' te installeren.
Misschien duurt zo'n monopolie even, maar uiteindelijk zal de consument hiertegen beschermd moeten worden lijkt me? :)
Die bescherming hebben we helaas op onze mobiele telefoons ook niet. Apple/Android hebben beiden een monopoly. :/

[ Voor 8% gewijzigd door Racing-Paradise op 25-09-2020 13:57 ]

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:14
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:45:
[...]

Jij bent redelijk snel van mening veranderd? Kan me nog herinneren dat je niet al te lang geleden op zowel de frontpage als het forum betogen aan het houden was waarom de ontwikkelingen van digitale games slecht voor de markt waren.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Verwijderd

schumi2004 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:51:
[...]

We hebben op zijn minst nog 7 jaar (er vanuit gaande dat de PS5 het net zo lang of langer volhoudt als de PS4) om daar achter te komen, is ook niet van de 1 op de andere dag.
De ps3 had ook al een playstation store, toen werd er ook al geroepen dat dit het einde zou zijn van de disc. Inmiddels zijn we 13 jaar verder en worden er de aankomende 7 jaar nog gewoon discs verkocht. De disc zal alleen ophouden met bestaan als consumenten het niet meer kopen. 4K bluray's bestaan ook nog ondanks alle aanwezige streaming diensten.

Verwijderd

Raem schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:54:
[...]

Jij bent redelijk snel van mening veranderd? Kan me nog herinneren dat je niet al te lang geleden op zowel de frontpage als het forum betogen aan het houden was waarom de ontwikkelingen van digitale games slecht voor de markt waren.
Ik ben niet van mening veranderd. Ik had het er toen over dat 1 download store voor 1 platform slecht voor de markt is. Het is slecht voor de consument, omdat je geen keuze hebt zoals nu uit vele retailers die aanbiedingen hebben. Je hebt dan alleen maar keus uit de playstation store. Die mening heb ik nog steeds, dat staat los van of discs de aankomende 7 jaar nog bestaan ja of nee. Sony en Microsoft gaan het namelijk nooit toelaten dat andere partijen een store openen voor dat bepaalde platform. Ook toen had ik gezegd dat de huidige tweedehands markt enorm is en als alles digitaal zou zijn dat tweedehands volledig verdwijnt. Ook dat is slecht voor de consument.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2020 13:59 ]

• Raem
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:57:
[...]

Ik ben niet van mening veranderd. Ik had het er toen over dat 1 download store voor 1 platform slecht voor de markt is. Het is slecht voor de consument, omdat je geen keuze hebt zoals nu uit vele retailers die aanbiedingen hebben. Je hebt dan alleen maar keus uit de playstation store. Die mening heb ik nog steeds, dat staat los van of discs de aankomende 7 jaar nog bestaan ja of nee. Sony en Microsoft gaan het namelijk nooit toelaten dat andere partijen een store openen voor dat bepaalde platform. Ook toen had ik gezegd dat de huidige tweedehands markt enorm is en als alles digitaal zou zijn dat tweedehands volledig verdwijnt. Ook dat is slecht voor de consument.
Dan vind ik het wel opvallend dat je het argument van @schumi2004 wegwuift met "Tja, wat als". Het geleidelijk aan games niet meer op disc uitbrengen lijkt me namelijk een zeer plausibel scenario om naar digital-only te gaan. Ubisoft die Collectors Editions op de XSX niet meer op disc levert is bijvoorbeeld al het eerste kleine stapje.

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:55:
[...]

De ps3 had ook al een playstation store, toen werd er ook al geroepen dat dit het einde zou zijn van de disc. Inmiddels zijn we 13 jaar verder en worden er de aankomende 7 jaar nog gewoon discs verkocht. De disc zal alleen ophouden met bestaan als consumenten het niet meer kopen. 4K bluray's bestaan ook nog ondanks alle aanwezige streaming diensten.
Niet echt een goed argument want de verkopen van Blu-ray films (en aanverwanten) zijn de afgelopen jaren gekelderd

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Dalim
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07-2025
Kashika schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:10:
[...]

Waarom?

Het is een remaster van een oude game. Normaliter betaal je daar ook voor. Ik begrijp niet waarom mensen verwachten dat dit gratis aangeboden moet worden.
Ik ben het eens dat het supernice zou zijn.

Hoe het met Miles Ps4 -> Ps5 wordt opgelost is in mijn ogen fair. Want dan investeer je in een hedendaagse titel die op een beter platform gespeeld kan worden. Zo hou je het eerlijk tegenover mensen die de game willen spelen maar geen PS5 kunnen bemachtigen.
Daarentegen kun je spiderman op de Ps4 nu voor een paar tientjes kopen. Of je koopt het met een tientje meer bij Miles op de PS5. Of je koopt de remaster los.
Waarom? Nou, Simpel. PlayStation bestaat niet in een vacuüm. PlayStation is één platform in een grote markt met meerdere direct en indirect concurrerende platformen en uitgevers. En de verwachting voor een gratis upgrade wordt geschept door de concurrentie waarvan de meeste wel 'gewoon' een gratis upgrade gunnen. Op het uitschot van het uitschot na (Activision en T2) en daar associeer ik Sony niet mee.

Daar komt die verwachting vandaan. In de huidige markt zijn argumenten als: "Jah mah vroegah was da ook nie zo!" Dan ook niet legitiem.

In een markt waar hun grootste en meest directe concurrent keihard aan het knokken is voor een sterke propositie deze generatie loopt Sony de kantjes er vanaf. Daar waar Microsoft het mogelijk maakt om spellen tot de eerste xbox aan toe in volledig upscaling en HDR en andere toeters en bellen te spelen, krijgen wij niets eens upgrade van een recente PS4 spel.

Het is dat ik al vanaf de eerste PlayStation een fan ben. Anders was ik waarschijnlijk al overgestapt want de propositie aan de andere kant ziet er met de dag beter en beter uit.

Nintendo leeft in hun eigen wereld, Sony niet. Sony moet met de tijd en de markt mee anders worden ze keihard ingehaald. Daar heb je je waarom.

Verwijderd

Raem schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:10:
[...]

Dan vind ik het wel opvallend dat je het argument van @schumi2004 wegwuift met "Tja, wat als". Het geleidelijk aan games niet meer op disc uitbrengen lijkt me namelijk een zeer plausibel scenario om naar digital-only te gaan. Ubisoft die Collectors Editions op de XSX niet meer op disc levert is bijvoorbeeld al het eerste kleine stapje.
Hoezo? De playstation en Xbox store zijn er nu gewoon. En dat beide het alleenrecht hebben op digitale downloads dat is slecht voor de consument. Kijk maar naar het hele Apple store debacle.

Waar schumi2004 het over heeft over een toekomst waar er geen discs meer zijn. Dat is nu gewoon niet aan de orde omdat xbox en ps5 allebei met een disc versie komen. Dat betekent dus ook dat alle games nog gewoon op disc uitkomen.

Verwijderd

Donstil schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:16:
[...]

Niet echt een goed argument want de verkopen van Blu-ray films (en aanverwanten) zijn de afgelopen jaren gekelderd
Hoezo is dat geen goed argument? Als de consument het helemaal niet meer koopt dan verdwijnt de disc. Maar toch zijn er blijkbaar nog steeds verkopen waardoor het financieel haalbaar is om blu-ray films nog steeds aan te bieden.

• Kashika
Dalim schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:16:
[...]

Waarom? Nou, Simpel. PlayStation bestaat niet in een vacuüm. PlayStation is één platform in een grote markt met meerdere direct en indirect concurrerende platformen en uitgevers. En de verwachting voor een gratis upgrade wordt geschept door de concurrentie waarvan de meeste wel 'gewoon' een gratis upgrade gunnen. Op het uitschot van het uitschot na (Activision en T2) en daar associeer ik Sony niet mee.

Daar komt die verwachting vandaan. In de huidige markt zijn argumenten als: "Jah mah vroegah was da ook nie zo!" Dan ook niet legitiem.

In een markt waar hun grootste en meest directe concurrent keihard aan het knokken is voor een sterke propositie deze generatie loopt Sony de kantjes er vanaf. Daar waar Microsoft het mogelijk maakt om spellen tot de eerste xbox aan toe in volledig upscaling en HDR en andere toeters en bellen te spelen, krijgen wij niets eens upgrade.

Het is dat ik al vanaf de eerste PlayStation een fan ben. Anders was ik waarschijnlijk al overgestapt want de propositie aan de andere kant ziet er met de dag beter en beter uit.

Nintendo leeft in hun eigen wereld, Sony niet. Sony moet met de tijd en de markt mee anders worden ze keihard ingehaald. Daar heb je je waarom.
Dus je verwacht het vanwege de concurrentie?
Naar wat refereer je met dat anderen wel een gratis upgrade "gewoon" geven?

Ik ben het met je eens dat wat Microsoft doet met hun BC en verbetertechnieken super is. Had ik ook graag anders gezien met Sony.

Verwijderd

Raem schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:10:
[...]

Overigens geldt dit alleen voor de UK wat betreft Ubisoft. Voor alle andere landen is het gewoon een disk, ook in Nederland: https://support.ubisoft.c...ties-op-de-Ubisoft-Store/

Dus wellicht heeft het ergens anders mee te maken waarom Ubisoft dit doet.

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05-2025
Kashika schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:20:
[...]

Ja, ik ben ook wel benieuwd naar een lijstje van alle twee jaar+ oude games die een gratis grafische upgrade voor de PS5 krijgen ;)

• Dalim
Kashika schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:20:
[...]

Ik ben het met je eens dat wat Microsoft doet met hun BC en verbetertechnieken super is. Had ik ook graag anders gezien met Sony.
Ja, de grootste deel van de markt lijkt die kant op te gaan, op Sony en een paar enkelingen na. En dat vind ik oprecht jammer, want normaal is Sony één van de "good guys". En nu staan ze in hetzelfde rijtje als Activision en Take Two, twee ontwikkelaars waar ik al jaren niks meer van koop. Zelfs EA, meerdere malen uitgeroepen tot het slechtste bedrijf ter wereld, heeft op dit vlak een streepje voor.

Het enige spel waar een 'gratis' upgrade van bevestigd is, is een spel waarvan we een week geleden nog dachten dat het een PS5 exclusive was. En die tegelijkertijd met de PS5 uitkomt. Nou, wat een feest jongens!

Ik heb zoals meerdere anderen bijvoorbeeld ook TLOU2 en GoT voor de PS5 gelaten. Daar zullen we dan ook niks meer van verwachten want al deze stilte eromheen belooft niks goeds.

Maar goed als de nieuwe consoles uit zijn, zijn we dit vast wel weer vergeten. Maar nogmaals, de propositie van de groene kant is voor een neutrale geïnformeerde gamer op dit moment erg sterk. Het is dat de meesten niet helemaal neutraal en zeker niet geïnformeerd zijn.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Forbidden West krijgt ongetwijfeld ook een gratis cross gen upgrade en ik verwacht TLoU2 en GoT ook.

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-01 11:30
Dalim schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:36:
[...]

Ja, de grootste deel van de markt lijkt die kant op te gaan, op Sony en een paar enkelingen na. En dat vind ik oprecht jammer, want normaal is Sony één van de "good guys". En nu staan ze in hetzelfde rijtje als Activision en Take Two, twee ontwikkelaars waar ik al jaren niks meer van koop. Zelfs EA, meerdere malen uitgeroepen tot het slechtste bedrijf ter wereld, heeft op dit vlak een streepje voor.

Het enige spel waar een 'gratis' upgrade van bevestigd is, is een spel waarvan we een week geleden nog dachten dat het een PS5 exclusive was. En die tegelijkertijd met de PS5 uitkomt. Nou, wat een feest jongens!

Ik heb zoals meerdere anderen bijvoorbeeld ook TLOU2 en GoT voor de PS5 gelaten. Daar zullen we dan ook niks meer van verwachten want al deze stilte eromheen belooft niks goeds.

Maar goed als de nieuwe consoles uit zijn, zijn we dit vast wel weer vergeten. Maar nogmaals, de propositie van de groene kant is voor een neutrale geïnformeerde gamer op dit moment erg sterk. Het is dat de meesten niet helemaal neutraal en zeker niet geïnformeerd zijn.
Heb TLOU2 ook voor de PS5 gelaten en flink gelezen over een update. Zou het niet zo zijn dat deze spellen nu al een PS5 geoptimaliseerde modus hebben? In principe is het x86 code en neem ik aan dat de api’s ook evoluties zijn van die van de PS4. Immers is er een PS4 modus en een PS5 modus en moeten de games vanaf ik geloof juni dit jaar in PS5 modus kunnen draaien. Zou TLOU dan niet gewoon mees halen met de PS5 hardware me dus er al beter uit zien en beter presteren dan op de PS4/Pro?

Verwijderd

[...]

Ik denk dat je spiderman niet echt kan vergelijken met games die nu in ontwikkeling zijn en binnenkort uitkomen. Die games die nu in ontwikkeling zijn worden voor de ps4 en ps5 tegelijkertijd ontwikkeld. En je krijgt de upgrade naar de ps5 versie gratis.

Spiderman is een game uit 2018 die nooit ontwikkeld zou worden voor de ps5. Nu gaan ze alsnog de game remastered leveren voor de ps5 en dus opnieuw hebben ze daar ontwikkelingskosten voor en daar heb je de optie om deze te kopen. Die uitgevers die nu een gratis upgrade aanbieden gaan ook niet voor alle games uit 2018 een upgrade aanbieden. Ik denk dat hier een wezenlijk verschil in zit.

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-01 09:53
[...]
Morgen is er vanuit Naughty Dog een TLOU stream event. Verwacht dat daar een gratis upgrade aangekondigd gaat worden. Zo niet, dan vind ik ook dat Sony wel een beetje de bal aan het laten vallen is ten opzichte van de concurrent.

Verwijderd

[...]

Goede argumenten. Juist omdat Insomniac onderdeel is van PlayStation Studios, zou je een (gratis) upgrade naar PS5 mogen verwachten. Ik vond het toen al 'smerig' dat er (magere) DLC aangekondigd werd voordat de main game uit was. Begrijp me niet verkeerd, ik heb Spiderman op platinum uitgespeeld en vond het een heerlijke game. Maar studio's moeten hun fanbase ook tevreden houden en dat had makkelijk gekunt.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:43:
[...]

Ik denk dat je spiderman niet echt kan vergelijken met games die nu in ontwikkeling zijn en binnenkort uitkomen. Die games die nu in ontwikkeling zijn worden voor de ps4 en ps5 tegelijkertijd ontwikkeld. En je krijgt de upgrade naar de ps5 versie gratis.

Spiderman is een game uit 2018 die nooit ontwikkeld zou worden voor de ps5. Nu gaan ze alsnog de game remastered leveren voor de ps5 en dus opnieuw hebben ze daar ontwikkelingskosten voor en daar heb je de optie om deze te kopen. Die uitgevers die nu een gratis upgrade aanbieden gaan ook niet voor alle games uit 2018 een upgrade aanbieden. Ik denk dat hier een wezenlijk verschil in zit.
Kijk bijvoorbeeld naar The Witcher 3 die gratis een upgrade krijgt voor next gen. _/-\o_
Release Witcher 3: 2015
Release Spiderman: 2018

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2020 14:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:46:

[...]

Kijk bijvoorbeeld naar The Witcher 3 die gratis een upgrade krijgt voor next gen. _/-\o_
Release Witcher 3: 2015
Release Spiderman: 2018
Dat is denk ik een uitzondering op de regel. Maar gaan we nu verwachten dat elke ontwikkelaar maar een gratis upgrade gaat geven voor games die ze op de ps4 hebben ontwikkeld? Dat is toch niet te doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:50:
[...]

Dat is denk ik een uitzondering op de regel. Maar gaan we nu verwachten dat elke ontwikkelaar maar een gratis upgrade gaat geven voor games die ze op de ps4 hebben ontwikkeld? Dat is toch niet te doen.
Nee natuurlijk niet. Maar de remaster is al gemaakt en het zou ze sieren om deze gratis aan bestaande eigenaren van de game te geven.

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-11-2025
Weten we eigenlijk al wat voor HDMI kabel er bij word geleverd in de doos? Hoe lang (1m of 1,50 bv) en of het een 2.0 of 2.1 kabel betreft? Zou gokken een 2.1 kabel, maar vind er via google niet zo snel wat over.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:15

Martinspire

Awesomeness

[...]

- Internet required

Het enige grote probleem wat ik zie: hoe lang zijn games er nog op beschikbaar en hoe lang kun je ze nog downloaden. Er zijn nu al games die je niet meer online kunt verkrijgen omdat licenties verlopen zijn. Dat gaat alleen maar erger worden, lijkt me.

Dat weerhoud me niet om voor de digitale versie te kiezen overigens, ik speel games na een jaar of 10 toch niet meer.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:57:
[...]

Nee natuurlijk niet. Maar de remaster is al gemaakt en het zou ze sieren om deze gratis aan bestaande eigenaren van de game te geven.
Waarom zouden ze dat moeten doen? We hebben toch op de ps4 ook als consument enorm veel remastered games gekocht en de eigenaren van de oorspronkelijke game hebben toch ook geen gratis upgrade gekregen. Waarom nu ineens wel?

Omdat het nu toch al gemaakt is vind ik niet zo een goed argument. Dat is net alsof je zegt dan kan je toch de nieuwe Microsoft office ook gewoon gratis leveren? Jullie hebben het toch al gemaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2020 15:03 ]

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:18:
[...]

Hoezo is dat geen goed argument? Als de consument het helemaal niet meer koopt dan verdwijnt de disc. Maar toch zijn er blijkbaar nog steeds verkopen waardoor het financieel haalbaar is om blu-ray films nog steeds aan te bieden.
Die is ook aan het verdwijnen, minder films worden er op uitgebracht, enz.

Dat is eerder een voorteken waar de gaming industrie heen kan gaan dan zeggen “blijft wel hoor want de blu-ray is er ook nog”

Komende generatie is een overgang. Volgende generatie komt niet meer met disc.

[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 25-09-2020 15:04 ]

• Kashika
[...]

Ja? Sony is nu geen good guy meer omdat ze een twee jaar oude game op een extra manier betaald speelbaar aanbieden.
Ze vragen oprecht tien euro boven de prijs van hun nieuwe game, om de oude er remastered bij te doen. Vind ik ver van kwaadaardig anders.

Ik vind het ook vervelend dat we niet goed weten wat nu een PS5 versie krijgt en wat niet. Wat wel duidelijk is, bijna alles van de PS4 is gewoon speelbaar op de PS5. Een stap vooruit ook tegenover de PS4 destijds. Daar kon je toen ook games van de PS3 niet op de PS4 spelen. En waren enkele games op beiden platformen apart te koop. Of waren te upgraden zoals Black Flag.
En wat kostte dat ook alweer? Tien euro? Lijkt op nu?

• Kashika
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:57:
[...]

Insomniac is een bedrijf uiteindelijk. Waarom moeten ze gratis werken aan een upgrade?
Is toch eerlijk dat de mensen die daar werken betaald krijgen voor hun uren?

• Carn82
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-12-2025
Erapaz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:41:

Heb TLOU2 ook voor de PS5 gelaten en flink gelezen over een update. Zou het niet zo zijn dat deze spellen nu al een PS5 geoptimaliseerde modus hebben? In principe is het x86 code en neem ik aan dat de api’s ook evoluties zijn van die van de PS4. Immers is er een PS4 modus en een PS5 modus en moeten de games vanaf ik geloof juni dit jaar in PS5 modus kunnen draaien. Zou TLOU dan niet gewoon mees halen met de PS5 hardware me dus er al beter uit zien en beter presteren dan op de PS4/Pro?
Lijkt mij ook. Maar in principe hoeft men bij TLOU2 weinig te veranderen; het is een kwestie van settings aanpassen waarschijnlijk om in een hogere resolutie te draaien; een hogere framerate cap aan te zetten en bijvoorbeeld sneller gebruik maken van de LOD0 modellen. TLOU2 is verder ook geen open world game of iets dergelijks dus de paar laadschermen die er zijn zullen simpelweg dan korter duren (of idealiter amper aanwezig zijn).

Bij Spider-Man vermoed ik dat de Remaster eigenlijk een port is van de PS4 game naar de nieuwe PS5 engine inclusief nieuwe HQ-assets; ik kan me voorstellen dat zo'n openworld game wat complexer in elkaar steekt en het dus niet een kwestie is van even wat settings aanpassen (ik geloof dat bijvoorbeeld de snelheid waarmee je je door de gamewereld kan verplaatsen afhahnkelijk was van de 5400 rpm HDD; en dat delen van Manhattan heel specifiek in blocks werden ingeladen (inclusief dubbel-gekopieerde assets op de HDD om het laden sneller te laten verlopen)

edit: ik val in herhaling; maar een mooie korting voor eigenaren van de PS4 Spider-Man zou natuurlijk netjes zijn (gratis = nog mooier).

[ Voor 4% gewijzigd door Carn82 op 25-09-2020 15:13 ]

Verwijderd

Donstil schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:03:
[...]

Die is ook aan het verdwijnen, minder films worden er op uitgebracht, enz.

Dat is eerder een voorteken waar de gaming industrie heen kan gaan dan zeggen “blijft wel hoor want de blu-ray is er ook nog”

Komende generatie is een overgang. Volgende generatie komt niet meer met disc.
Ook dat weten we natuurlijk niet. Dat moeten we afwachten. Nu zeg je het alsof het al waarheid is.

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-01 13:41
Iemand die mij misschien kan uitleggen waarom de PS5 weer dezelfde stroomconnector (C7) krijgt als de PS4 en niet die geaarde (C13) die de PS4 Pro wel heeft (hetzelfde als in pc's)?

Ik ging er eigenlijk vanuit dat de PS5 dezelfde als de Pro zou gaan gebruiken. Wat zijn de (waarschijnlijke) redenen om dit veranderen?

[ Voor 5% gewijzigd door Ridicuul op 25-09-2020 15:19 ]

This is absolutely ridiculous

• Carn82
[...]

mbt TLOU2: Morgen is Outbreak Last of Us Day. dus hopelijk weten we dan iets meer :o

Maar in het algemeen: 'remasters' van films worden al jaren steeds opnieuw verkocht, van VHS naar DVD naar BluRay naar UHD Bluray etc.. Ik wil niet goedpraten dat dit "de toekomst" moet zijn, maar het businessmodel is helaas wel bewezen.

Verwijderd

Kashika schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:07:
[...]

Ja? Sony is nu geen good guy meer omdat ze een twee jaar oude game op een extra manier betaald speelbaar aanbieden.
Ze vragen oprecht tien euro boven de prijs van hun nieuwe game, om de oude er remastered bij te doen. Vind ik ver van kwaadaardig anders.

Ik vind het ook vervelend dat we niet goed weten wat nu een PS5 versie krijgt en wat niet. Wat wel duidelijk is, bijna alles van de PS4 is gewoon speelbaar op de PS5. Een stap vooruit ook tegenover de PS4 destijds. Daar kon je toen ook games van de PS3 niet op de PS4 spelen. En waren enkele games op beiden platformen apart te koop. Of waren te upgraden zoals Black Flag.
Ik ben het volledig met je eens. Omdat de concurrent iets aanbied moet je het ook maar doen? Terwijl het hele business model van Sony gebaseerd is op het verkopen van games. De consoles daar verdienen ze niks op. Sony heeft het nodig om games te verkopen om levensvatbaar te blijven.

Het business model van Microsoft is anders, omdat ze op nog veel meer divisies winst maken (azure, Windows etc.). Als consument zijn we wel een beetje verwend geraakt. Alles moet zo goedkoop mogelijk en zo goed mogelijk. Een verhoging in de prijs van een game wordt iedereen al boos van. Maar wel verwachten dat games groter en mooier worden. Als de ontwikkelaars op een andere manier proberen om geld te verdienen (DLC). Dan is het ook niet goed. Niet willen betalen maar wel iets geleverd krijgen. Dan zit je toch op de verkeerde wereld, hier draait alles om kapitalisme.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:29
Ik zou me niet zo druk maken over prijzen van games. Bij elke nieuwe console launch zijn de games duur. Dit was zo bij de PS2, PS3 en PS4. Na een halfjaar ongeveer beginnen hier en daar goede sales op te duiken. Dit is gewoon de prijs die je als early adopter betaald.

Nu op het einde van de PS4 generatie zijn we natuurlijk extra verwend met continu stevige sale op zowel de fysieke games als de PS store.

Wat betreft dat Spiderman debacle, sja, had beter gekund van Sony. Maar als ze echt grafisch er flink werk van hebben gemaakt (wat er wel op lijkt..) dan is €80 adviesprijs niet zo gek voor de remaster+MM.
Natuurlijk hebben we gehoord dat Destiny 2, Doom Eternal, the Witcher 3, Cyberpunk, etc gratis upgrades krijgen naar 4k60, maar als dat echt alleen maar een resolutie/framerate bump is dan kunnen ze daarvoor niet echt veel vragen natuurlijk. Alleen van de CD Projekt Red games verwacht ik wat meer, maar dat komt allemaal door de goodwill van die specifieke ontwikkelaar.

• Carn82
Trishul schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:23:
Ik zou me niet zo druk maken over prijzen van games. Bij elke nieuwe console launch zijn de games duur. Dit was zo bij de PS2, PS3 en PS4. Na een halfjaar ongeveer beginnen hier en daar goede sales op te duiken. Dit is gewoon de prijs die je als early adopter betaald.

Nu op het einde van de PS4 generatie zijn we natuurlijk extra verwend met continu stevige sale op zowel de fysieke games als de PS store.

Wat betreft dat Spiderman debacle, sja, had beter gekund van Sony. Maar als ze echt grafisch er flink werk van hebben gemaakt (wat er wel op lijkt..) dan is €80 adviesprijs niet zo gek voor de remaster+MM.
Natuurlijk hebben we gehoord dat Destiny 2, Doom Eternal, the Witcher 3, Cyberpunk, etc gratis upgrades krijgen naar 4k60, maar als dat echt alleen maar een resolutie/framerate bump is dan kunnen ze daarvoor niet echt veel vragen natuurlijk. Alleen van de CD Projekt Red games verwacht ik wat meer, maar dat komt allemaal door de goodwill van die specifieke ontwikkelaar.
Yep, eens :) Ik denk dat Demons Souls mogelijk de enige 'launch game' is die ik ga spelen; verder hoop ik op CyberPunk qua aantal uren plezier. Ik heb Spider-Man op de Ps4 geplatinumed en zou ook heel graag Miles Morales direct willen spelen maar precies wat je zegt: ikzelf kan wel even wachten op een aanbieding of iets dergelijks.

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:07
Ridicuul schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:15:
Iemand die mij misschien kan uitleggen waarom de PS5 weer dezelfde stroomconnector (C7) krijgt als de PS4 en niet die geaarde (C13) die de PS4 Pro wel heeft (hetzelfde als in pc's)?

Ik ging er eigenlijk vanuit dat de PS5 dezelfde als de Pro zou gaan gebruiken. Wat zijn de (waarschijnlijke) redenen om dit veranderen?
De latere Pro's gebruiken die dikke stekker ook niet meer. Als het verbruik het toelaat, gebruiken ze natuurlijk liever die kleinere stekker, want kleiner is altijd beter.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:11:
[...]

Ook dat weten we natuurlijk niet. Dat moeten we afwachten. Nu zeg je het alsof het al waarheid is.
Kratje pils erop dan maar :)

Verwijderd

Prima idee ;-)

• Raem

RE8 misschien dus ook nog voor current gen.

• Dalim
[...]

Nee natuurlijk niet, met één actie verspeel je niet alle opgebouwde goodwill. Dat was puur om context te geven aan welke kant Sony op dit specifieke punt staat. Maar goed jullie lijken het allemaal prima te vinden, dus misschien verspelen ze nog minder goodwill dan ik dacht.

Heb het ook trouwens nergens kwaadaardig genoemd.
[...]

Een stap vooruit ook tegenover de PS4 destijds. Daar kon je toen ook games van de PS3 niet op de PS4 spelen. En waren enkele games op beiden platformen apart te koop. Of waren te upgraden zoals Black Flag.
Ik heb al eerder aangegeven waarom het "maar vroegah" argument niet geldig is.
Vroeger was heel veel anders, maar de wereld verandert en wij moeten mee veranderen. Dat geldt ook voor Sony, anders worden ze aan alle kanten ingehaald.

• elaho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-12-2025
Net even zitten kijken bij de 4K blu-ray films en ik vind ze nog best prijzig allemaal. Hoop dat dat ook komende maanden goedkoper wordt. Alhoewel ik denk dat als iedereen zijn ps5 heeft dat de vraag misschien naar deze films ook weer groter wordt.🧐

Verwijderd

elaho schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:43:
Net even zitten kijken bij de 4K blu-ray films en ik vind ze nog best prijzig allemaal. Hoop dat dat ook komende maanden goedkoper wordt. Alhoewel ik denk dat als iedereen zijn ps5 heeft dat de vraag misschien naar deze films ook weer groter wordt.🧐
Opletten voor aanleidingen bij bol.com 2+1 gratis. Of zavvi.nl heeft vaak 3 stuks voor 32 euro.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:22:
[...]

Ik ben het volledig met je eens. Omdat de concurrent iets aanbied moet je het ook maar doen? Terwijl het hele business model van Sony gebaseerd is op het verkopen van games. De consoles daar verdienen ze niks op. Sony heeft het nodig om games te verkopen om levensvatbaar te blijven.

Het business model van Microsoft is anders, omdat ze op nog veel meer divisies winst maken (azure, Windows etc.). Als consument zijn we wel een beetje verwend geraakt. Alles moet zo goedkoop mogelijk en zo goed mogelijk. Een verhoging in de prijs van een game wordt iedereen al boos van. Maar wel verwachten dat games groter en mooier worden. Als de ontwikkelaars op een andere manier proberen om geld te verdienen (DLC). Dan is het ook niet goed. Niet willen betalen maar wel iets geleverd krijgen. Dan zit je toch op de verkeerde wereld, hier draait alles om kapitalisme.
Het verdienmodel van de videotheek om de hoek was ook winstgevend en werkte prima. Je ogen sluiten voor ontwikkelingen en daar niet in meegaan vind ik
een gevaarlijke strategie. Genoeg voorbeelden van bedrijven die stug vasthielden aan hun cashcow en niets wilde veranderde, dat niet liep niet met allemaal even goed af.

Maar ben benieuwd. Ik hoop dat Sony de juiste strategie heeft, want zit er niet op te wachten dat de gamingsector ook in handen komt van de US techgiants.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:49:
[...]

Het verdienmodel van de videotheek om de hoek was ook winstgevend en werkte prima. Je ogen sluiten voor ontwikkelingen en daar niet in meegaan vind ik
een gevaarlijke strategie. Genoeg voorbeelden van bedrijven die stug vasthielden aan hun cashcow en niets wilde veranderde, dat niet liep niet met allemaal even goed af.

Maar ben benieuwd. Ik hoop dat Sony de juiste strategie heeft, want zit er niet op te wachten dat de gamingsector ook in handen komt van de US techgiants.
Wel grappig dat je cashcow noemt, want dat lijkt een beetje op de positie waar Sony nu op zit. Weinig innovatie t.o.v. het model van de concurrent.

• Dalim
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:50:
[...]

Niemand verwacht dat elke game van de afgelopen 2-3 remastered wordt en dat ook nog eens gratis. En CDPR is inderdaad een grote uitzondering.
Maar zoals @Verwijderd al zei, de remaster van Spider-Man is er dus al. En het is absoluut de extra 15 euro bovenop de MM standaard editie waard. Geen twijfel over. Maar het was wel leuk geweest voor de trouwe fans die de PS4 versie+alle DLC al hebben om die upgrade te krijgen.

Ik ga namelijk de originele opnieuw spelen voordat ik Miles Morales doe (niet direct bij launch), maar dan moet ik het maar de PS4 versie doen. Ook prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Dalim op 25-09-2020 15:55 ]

Verwijderd

Dalim schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:53:
[...]

Niemand verwacht dat elke game van de afgelopen 2-3 remastered wordt en dat ook nog eens gratis. En CDPR is inderdaad een grote uitzondering.
Maar zoals @Verwijderd al zei, de remaster van Spider-Man is er dus al. En het is absoluut de extra 15 euro bovenop de MM standaard editie waard. Geen twijfel over. Maar het was wel leuk geweest voor de trouwe fans die de PS4 versie+alle DLC al hebben om die upgrade te krijgen.
Ja maar zeggen dat er iets al is en het dan gratis weggeven die snap ik niet. De mediamarkt gaat toch ook niet alle tv's weggeven omdat het toch al geproduceerd is?

Ik weet niet bij welk bedrijf jij werkt. Maar als je dit tegen je baas zegt dan gaat hij of zij je toch ook raar aankijken?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2020 15:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:49:
[...]

Je hoeft je ogen ook niet te sluiten. Maar je hoeft ook niet klakkeloos over te nemen wat de concurrent doen. Kijk naar Nintendo die trekt zich van niemand wat aan. Die gaat lekker zijn gang en het verkoopt. Sony heeft gewoon voor een andere strategie gekozen dan Microsoft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:56:
[...]

Je hoeft je ogen ook niet te sluiten. Maar je hoeft ook niet klakkeloos over te nemen wat de concurrent doen. Kijk naar Nintendo die trekt zich van niemand wat aan. Die gaat lekker zijn gang en het verkoopt. Sony heeft gewoon voor een andere strategie gekozen dan Microsoft.
Eens, maar Nintendo heeft zichzelf onderscheidender gemaakt na de Gamecube generatie. De vraag is of Sony onderscheidend genoeg is t.o.v. de concurrent op de lange termijn. Ik vind ze veel meer een directe concurrent.

• Dalim
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:55:
[...]

Ja maar zeggen dat er iets al is en het dan gratis weggeven die snap ik niet. De mediamarkt gaat toch ook niet alle tv's weggeven omdat het toch al geproduceerd is?
Joh. Gaat het wel lekker met je? Een stukje software met dure hardware als een tv vergelijken?
Het kost Sony niet direct geld om je die upgrade te geven, het kost de MediaMarkt wel geld om je die tv te geven.
Het is natuurlijk ook een beetje gek om de term 'gratis' te gebruiken bij een game waar je al tientallen euro's aan uit hebt gegeven. Ik ga niet 2x aan (bijna) hetzelfde product betalen.
Maar jij koopt vast die TV bij de MediaMarkt in het zwart en later ook nog eens in het wit om ze dan precies naast elkaar te zetten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:59:
[...]

Eens, maar Nintendo heeft zichzelf onderscheidender gemaakt na de Gamecube generatie. De vraag is of Sony onderscheidend genoeg is t.o.v. de concurrent op de lange termijn. Ik vind ze veel meer een directe concurrent.
Sony doet/deed wat anders dan de concurrentie. Veel exclusives (dit heeft gaat Microsoft nu ook doen door de overnames). Playstation vr (dit is een terrein waar Microsoft zijn nog steeds niet bevindt. Hier kan Sony zich nog steeds in onderscheiden. Maar alsnog moeten we kijken wat uit die overnames komt. We weten dat Sony keer op keer hoge kwaliteit exclusives uitbrengt met hele goede franchises die geliefd zijn bij vele.

• Kashika
Dalim schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:41:
[...]

Nee natuurlijk niet, met één actie verspeel je niet alle opgebouwde goodwill. Dat was puur om context te geven aan welke kant Sony op dit specifieke punt staat. Maar goed jullie lijken het allemaal prima te vinden, dus misschien verspelen ze nog minder goodwill dan ik dacht.

Heb het ook trouwens nergens kwaadaardig genoemd.

[...]

Ik heb al eerder aangegeven waarom het "maar vroegah" argument niet geldig is.
Vroeger was heel veel anders, maar de wereld verandert en wij moeten mee veranderen. Dat geldt ook voor Sony, anders worden ze aan alle kanten ingehaald.
Het vroeger argument is niet geldig? Wel nice dat jij bepaalt waarom een argument niet geldig is.
Ik geef aan dat de vorige generatie een vergelijkbare prijs vroeg voor dit werk

En je geeft context, waarbij er nog steeds maar één situatie is waar dit echt het geval is bij Sony. Ik zie weinig anders waar een publisher van Sony zelf geld vraagt voor een PS5 upgrade.
Je kunt ook kijken naar wat Control doet met hun complete edition en de PS5 versie.
[...]

Wat is het tegenovergestelde van een good guy? Of een slecht bedrijf. Je zegt hier niet letterlijk kwaadaardig, dat leg ik je misschien in de mond. Echter ligt het niet ver van je betoog af.

Verwijderd

Dalim schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:01:
[...]

Joh. Gaat het wel lekker met je? Een stukje software met dure hardware als een tv vergelijken?
Het kost Sony niet direct geld om je die upgrade te geven, het kost de MediaMarkt wel geld om je die tv te geven.
Het is natuurlijk ook een beetje gek om de term 'gratis' te gebruiken bij een game waar je al tientallen euro's aan uit hebt gegeven. Ik ga niet 2x aan (bijna) hetzelfde product betalen.
Maar jij koopt vast die TV bij de MediaMarkt in het zwart en later ook nog eens in het wit om ze dan precies naast elkaar te zetten.
En jij denkt dat het stukje software geen kostprijs heeft? Personeel die eraan gewerkt heeft, pand, marketing etc etc. Waarom zou software in kostprijs lager zijn dan hardware? Het kost Sony zeker wat. Anders kan je net zo goed zeggen bij elke game we geven die gratis weg, het is toch maar een stukje software?

• Kashika
Dalim schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:01:
[...]

Doe eens rustig. Een discussie is geen persoonlijke aanval.

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:27

justifire

Shut up and squat !!

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:05:
[...]

En jij denkt dat het stukje software geen kostprijs heeft? Personeel die eraan gewerkt heeft, pand, marketing etc etc. Waarom zou software in kostprijs lager zijn dan hardware? Het kost Sony zeker wat. Anders kan je net zo goed zeggen bij elke game we geven die gratis weg, het is toch maar een stukje software?
Sony kan natuurlijk ook zeggen “het is een mooi stukje goodwill tegenover onze bestaande klanten”
Schrijven ze het af onder de post marketing, het is immers positieve reclame.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Raem
Ik vraag me af of Miles Morales op de PS4 er veel beter uit gaat zien dan de base Spider-man game op de PS4. Hebben ze hier een andere engine voor gebruikt?
Miles Morales van PS4 naar PS5 is namelijk wel gratis en dan wordt er gesproken over een upgrade.
Maar Spider-man PS4 naar PS5 is een remaster. Dan zou je dus verwachten dat het verschil tussen MM PS4-PS5 kleiner is dan het verschil Spider-man PS4-PS5.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:03:
[...]

Sony doet/deed wat anders dan de concurrentie. Veel exclusives (dit heeft gaat Microsoft nu ook doen door de overnames). Playstation vr (dit is een terrein waar Microsoft zijn nog steeds niet bevindt. Hier kan Sony zich nog steeds in onderscheiden. Maar alsnog moeten we kijken wat uit die overnames komt. We weten dat Sony keer op keer hoge kwaliteit exclusives uitbrengt met hele goede franchises die geliefd zijn bij vele.
Absoluut. Sony heeft de exclusives en dat is hun strategie. Met schijnbaar zoveel zelfvertrouwen dat deze exclusives ook nog duurder worden. Persoonlijk vraag ik mij af of dat alleen genoeg blijft zijn. Ik vind het enorm interessant om te volgen en ben zelf absoluut voorstander van de beste kwaliteit content, ongeacht de prijs.

Maar het zelfvertrouwen wat ik hier veel proef dat deze strategie zo sterk is dat het niet uitmaakt wat de rest van de markt doet... die overtuiging deel ik niet.

Verwijderd

Raem schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:13:
Ik vraag me af of Miles Morales op de PS4 er veel beter uit gaat zien dan de base Spider-man game op de PS4. Hebben ze hier een andere engine voor gebruikt?
Miles Morales van PS4 naar PS5 is namelijk wel gratis en dan wordt er gesproken over een upgrade.
Maar Spider-man PS4 naar PS5 is een remaster. Dan zou je dus verwachten dat het verschil tussen MM PS4-PS5 kleiner is dan het verschil Spider-man PS4-PS5.
Miles morales wordt ontwikkeld voor de ps5. Voor de ps4 wordt die gewoon gedowngrade. Net zoals je een game op een minder snelle pc draait. Spiderman is nooit ontwikkeld voor de ps5. Dus hiervoor dient alles aangepast te worden. Wellicht betere textures? Sowieso raytracing etc. Verder is er nog niet veel over bekend welke verbeteringen we kunnen zien.

• Dalim
Kashika schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:05:

Wat is het tegenovergestelde van een good guy? Of een slecht bedrijf. Je zegt hier niet letterlijk kwaadaardig, dat leg ik je misschien in de mond. Echter ligt het niet ver van je betoog af.
Ik zal mijn best doen beleefd te blijven, je hebt me zojuist terecht aangesproken op mijn reactie aan @snefkens.

Maar ik verbaas me wel heel erg over wat ik hier zoal lees. Er zijn niet alleen good guys en bad guys. De wereld is niet zwart-wit. Er zit blijkbaar 50 tinten grijs ( ;) ;) ;) ) tussen.

Ik ben ook niet gisteren geboren. Ik snap ook wel dat het doel van een bedrijf winst maximalisatie is. Dat heeft niks met kwaadaardig zijn te maken. Dat geldt ook voor een CD Project, die verdienen ook meer geld door zichzelf te differentiëren van de rest als de "good guys".

Maar dit is echt mijn laatste reactie hierover. Ik had alleen mijn lichte teleurstelling geuit over iets en plotseling kruipt iedereen uit zijn hol om Sony te verdedigen.

Nu kruip ik weer mijn eigen hol in als je het niet erg vind.

Verwijderd

1 ding is zeker miles morales maakt heel wat los bij mensen ;-)

Ben trouwens wel benieuwd naar de psvr. Hier horen we niks over, alleen dat de huidige headset compatible is. Zijn games die voor de psvr op de ps5 gemaakt worden mooier op de huidige headset? Ben erg benieuwd hoeveel ze nog uit deze headset kunnen halen. De graphics worden op de ps4 namelijk heel erg gedowngrade omdat ze die 120fps moeten halen. Maar nu zou je dus 1080P of misschien 1440P met 120FPS kunnen krijgen via de VR bril. Volgens mij kan je dan nog best mooie beelden eruit halen.

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-01 05:35
Leuk feitje: de DualSense is de eerste PS controller waarbij de vormen op de knoppen dezelfde kleur hebben en niet 4 verschillende :)

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Gusev schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:41:
Leuk feitje: de DualSense is de eerste PS controller waarbij de vormen op de knoppen dezelfde kleur hebben en niet 4 verschillende :)
Dat was mij ook al opgevallen en eerlijk gezegd vind ik dat best storend.

Daarnaast kan ik mij voorstellen dat het voor nieuwe Playstation gebruikers verwarrend kan zijn. Sommige spellen geven met de kleuren van de knoppen aan welke knop je moet gebruiken, dat werkt nu niet meer :P

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

• Gusev
Bas170 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:43:
[...]

Daarnaast kan ik mij voorstellen dat het voor nieuwe Playstation gebruikers verwarrend kan zijn. Sommige spellen geven met de kleuren van de knoppen aan welke knop je moet gebruiken, dat werkt nu niet meer :P
Zit wat in. Merk wel dat je in de praktijk vaak roept "DRIEHOEKJE DRIEHOEKJE SNEL!!!", dus de vorm is denk ik het belangrijkste :P

• Raem
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:16:
[...]

Miles morales wordt ontwikkeld voor de ps5. Voor de ps4 wordt die gewoon gedowngrade. Net zoals je een game op een minder snelle pc draait. Spiderman is nooit ontwikkeld voor de ps5. Dus hiervoor dient alles aangepast te worden. Wellicht betere textures? Sowieso raytracing etc. Verder is er nog niet veel over bekend welke verbeteringen we kunnen zien.
Dus Miles Morales gaat er beter uit zien? :P

• Raem
De PS4 controller is ook in een aantal varianten uitgekomen waarbij dit het geval was. Vind het ook wel jammer, zijn toch herkenbare kleuren. Ziet er ook prima uit.

• Gusev
Raem schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:51:
[...]

De PS4 controller is ook in een aantal varianten uitgekomen waarbij dit het geval was. Vind het ook wel jammer, zijn toch herkenbare kleuren. Ziet er ook prima uit.
Je hebt helemaal gelijk. Dat waren die (rare) oranje en paarse varianten.

• bram1984
[...]

Wel toch? Staat hier uitgeschreven

https://blog.playstation....orales-new-gameplay-demo/

Verwijderd

Die had ik nog niet gezien. Daar staat inderdaad in detail welke verbeteringen er zijn. Thanks!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Mijn GT Sport DS4 heeft ook alleen witte symbolen op de knoppen ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

[...]

Miles morales wordt ontwikkeld voor de ps5. Voor de ps4 wordt die gewoon gedowngrade.
Is dat zo, kan ik dat ergens lezen? Dat zou op zich wel gaaf zijn, ik had begrepen dat dit juist andersom is, dus een DLC/Standalone voor de PS4 die ze naar de PS5 getild hebben.

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-11-2025
[...]

Sowieso gaat het voor mij erg wennen zijn, helemaal gewend aan de controllers van de Xbox (en die lijkt best wel op de Pro controller van de Switch). Die van PS zijn wel echt even wat anders.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Niet lullig bedoeld ofzo, maar kan Spiderman naar het eigen topic of elders?

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:33
Krijgen we nog wat te zien van Sony op de Tokyo Game Show?

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-01 13:41
Gusev schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:59:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Dat waren die (rare) oranje en paarse varianten.
Hey! Wat is er mis met mijn oranje controller? :?

Maar die heeft inderdaad geen verschillende kleuren knopjes. En dat is me eigenlijk nooit opgevallen, maar het zou er ook raar uitzien met die verschillende kleurtjes op een fel oranje controller. Ik denk niet dat dit heel veel uitmaakt. De icoontjes van de PS controller zijn onmiskenbaar.

This is absolutely ridiculous

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:15
Donstil schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:25:
[...]

Ik geloof er eigenlijk helemaal niet in dat we straks geen laadtijden hebben. Zodra je op Play game drukt in het hoofdmenu zit je echt nog wel even te wachten. Of dat dan 6 seconden is of 15 maakt mij persoonlijk niet uit.

...
Heb je Monster Hunter World gespeeld? Daar wordt je echt KNETTER gek van de laadtijden. Elke hunt weer laden. Als je niet oppast ben je 1:1 aan het gamen:laden bij dat spel

• Gusev
Ridicuul schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:38:
[...]

Hey! Wat is er mis met mijn oranje controller? :?

Maar die heeft inderdaad geen verschillende kleuren knopjes. En dat is me eigenlijk nooit opgevallen, maar het zou er ook raar uitzien met die verschillende kleurtjes op een fel oranje controller. Ik denk niet dat dit heel veel uitmaakt. De icoontjes van de PS controller zijn onmiskenbaar.
Haha nothing... viel me in de verschillende PS5 gameplay trailers wel op dat er nog gebruik gemaakt wordt van de kleurtjes on screen.

• bram1984
Wellicht al gepost, maar Godfall deep dive.

https://blog.playstation....dfalls-combat-techniques/
lolgast schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:43:
[...]

Heb je Monster Hunter World gespeeld? Daar wordt je echt KNETTER gek van de laadtijden. Elke hunt weer laden. Als je niet oppast ben je 1:1 aan het gamen:laden bij dat spel
Dat heeft mij nooit getrokken maar klinkt niet best, op naar de nieuwe generatie!

• alionfire
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2025
Ik vond deze edit ook wel leuk:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EerOwI0XoAEdS5f?format=jpg&name=900x900

Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-01 23:38
Echt mooi! Spijtig dat de echte controller die gekleurde knoppen niet meer heeft. Die zijn echt iconisch en gaan al sinds de eerste playstation mee. En het helpt ook in een spel als je Button prompts krijgt, niet alleen vorm maar ook kleur. Ik weet nu wel vanbuiten waar de knoppen zijn maar bij nieuwelingen of slechtzienden kan het wel handig zijn om ook de kleur te zoeken. Rood is cirkel, groen is driehoek enz. Accessibility dus.

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Minder dan 2 maanden te gaan. Ik zou ondertussen wel iets meer hardware info willen hebben vanuit Sony. Koeling etc.

Verwijderd

Exxus schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:46:
Minder dan 2 maanden te gaan. Ik zou ondertussen wel iets meer hardware info willen hebben vanuit Sony. Koeling etc.
Dat is toch al verteld?? Beter dan de PS4 en stiller want ook zelf vonden ze dit slecht.

Ik ben meer benieuwd naar de PS5 updates voor bestaande top games, daar is het angstvallig stil.

• Carn82
Raem schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:13:
.. wat ik zelf denk (mbt Spider-Man: Remastered en de PS4 variant van Miles Morales):
Carn82 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:25:
[...]

Het lijkt dus meer een 'port' te zijn van de PS4 Spider-Man game naar de Miles Morales PS5 'engine', inclusief nieuwe assets.. en het zal mij ook niets verbazen dat de PS4 versie van Miles Morales onder de motorkap gewoon de Spider-Man PS4 engine is.

[ Voor 3% gewijzigd door Carn82 op 25-09-2020 22:18 ]

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:14:
[...]

Dat is toch al verteld?? Beter dan de PS4 en stiller want ook zelf vonden ze dit slecht.

Ik ben meer benieuwd naar de PS5 updates voor bestaande top games, daar is het angstvallig stil.
Details willen we weten, niet iets globaals, waar we niets mee kunnen.

Trek het ding uit elkaar, laat zien hoe je het opgelost hebt.

• Exxus
[...]

Beter en stiller.... ben je nu een Tweaker of hoe zit dat??? Details wil ik zien!

• dflow
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-12-2025
ook nog steeds niets bekend over 1440p ondersteuning en freesync ondersteuning..

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:27

justifire

Shut up and squat !!

[...]

Welke fans zitten er in ?
Hoeveel dB maken deze @ full load ?
Clocked de processor terug als hij (te) warm wordt ?
Eigenlijk weten we alleen hoe hij er van buiten uit ziet en kunnen we eea gokken adhv de afmetingen (schat 80 mm fans, al kunnen die nooit helemaal achterin zitten daar de behuizing intern 56 mm hoog is)
Kom maar op met die tear-down :9

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:33
justifire schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:48:
[...]

Welke fans zitten er in ?
Hoeveel dB maken deze @ full load ?
Clocked de processor terug als hij (te) warm wordt ?
Eigenlijk weten we alleen hoe hij er van buiten uit ziet en kunnen we eea gokken adhv de afmetingen (schat 80 mm fans, al kunnen die nooit helemaal achterin zitten daar de behuizing intern 56 mm hoog is)
Kom maar op met die tear-down :9
Er word gesproken dat de PS5 passief gekoeld word. 😲

Verwijderd

Exxus schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:28:
[...]

Beter en stiller.... ben je nu een Tweaker of hoe zit dat??? Details wil ik zien!
Een tweaker koopt een pc, geen console.

• Exxus
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:53:
[...]

Of heeft beiden ;) Goed, back on topic!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-01 17:06
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:53:
[...]

Nou dat is weer een argument van lik me versje ...een tweaker bouwt dus ook zijn eigen auto...

Zucht....

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10-2025
Een echte tweaker zit nu aan z'n pc te sleutelen ipv hier te ouwehoeren. case closed en nu weer lekker speculeren over de PS5.
Pagina: 1 ... 186 ... 283 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden