• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-01 10:28
Ridicuul schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:18:
[...]

Je leest niet goed wat er in mijn reacties staat.

Jij vergelijkt de prijzen van digitale games met fysieke games. Ik niet. Ik wil geen fysieke games. Ik kijk niet naar fysieke games. Ik gebruik geen fysieke games. Ik wil digitale games. Dus ik probeer zo voordelig mogelijk digitale games te kopen. Soms moet ik dan even wachten met het aanschaffen van een titel die me interessant lijkt, want ik ben afhankelijk van de aanbiedingen in de Store. En ik deel mijn games met mijn broertje, zodat ik vaak maar de helft hoef te betalen en toch altijd kan spelen.

Maar dat fysiek goedkoper is; dat weet ik ook wel. Dat heb ik dan ook nooit ontkent, in tegendeel.
Account sharing zullen ze ook een keer gaan aanpakken en het zal langer wachten worden op aanbiedingen`als Sony zelf de markt reguleert.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Jumpman
dutchgio schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:19:
[...]

Op de PC game markt is er alleen geen monopolie op waar je digitale games kunt aanschaffen. De prijzen zijn daar ook een stuk gunstiger. :)
Precies en daarom is de transitie daar een stuk makkelijker en sneller gegaan.

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Final Fantasy 16 is reportedly "coming sooner than people think"
That's according to industry journalist Jason Schreier, who had this to say while talking on the Triple Click podcast (thanks, Push Square): "I've heard from people who are familiar with the game's development that it's actually been in development for at least four years in some capacity, so it's coming sooner than people think."
https://www.gamesradar.co...sooner-than-people-think/

Ben benieuwd. Op basis van de trailer zou je zeggen dat ze er nog aardig wat werk aan hebben. Maar als die bijvoorbeeld volgend jaar al uitkomt zal die ook nog wel op de PS4 verschijnen.

https://psnprofiles.com/RaemNL

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05-2025
dvdkiwi schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:11:
[...]

M.a.w. ze zien geld door hun vingers glippen.
In het XSX topic zei iemand: "For the Players wordt steeds meer For Sony" en daar lijkt het wel steeds meer op :P
Veel gespeculeer vind ik.
En over een weer zijn sommige mensen (jij niet btw) ook echt te hard bezig met dingen zoeken om zich beter te voelen over hun aankoop en platform.
Ik zie wel hoe alles zich ontwikkelt deze generatie. De games van Sony hebben nog steeds mijn voorkeur, maar tot nu toe heb ik ook elke Xbox gehad, en als Sony kut wordt, dan stop ik gewoon met geld naar Sony schuiven. Platform loyaliteit heb ik zelf niets aan ;)

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
cold_as_ijs schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:21:
[...]

Ja muziek is een mooi voorbeeld....
Daar kwam laatst in het nieuws dat de verkopen uit LP's die van CD's oversteeg :D
Toen CBS Haarlem de platen perserij van de hand deed in 1998, omdat CD's de toekomst waren. Verklaarde iedereen de toenmalige kopers voor gek :) Dat is nu 20 jaar later inderdaad weer een bloeiende business.

Misschien over 10 jaar worden CD's ook weer hot. En jaren later gaan we wellicht weer genieten van de games op schijfjes. Wel ouderwets hoor, fysieke schijfjes voor je games 8)

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:48
ppeterr schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:32:
[...]

Toen CBS Haarlem de platen perserij van de hand deed in 1998, omdat CD's de toekomst waren. Verklaarde iedereen de toenmalige kopers voor gek :) Dat is nu 20 jaar later inderdaad weer een bloeiende business.

Misschien over 10 jaar worden CD's ook weer hot. En jaren later gaan we wellicht weer genieten van de games op schijfjes. Wel ouderwets hoor, fysieke schijfjes voor je games 8)
De toenmalige kopers zijn nu miljonair. Overigens kochten ze het omdat er destijds een kleine groep muziekliefhebbers nog platen wilde kopen en de investering was erg klein.

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 15:55

SD5k

>4&X

dvdkiwi schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:02:
[...]

Die kant zullen we waarschijnlijk wel op gaan ja.

[...]

Zeker wel.
Ik bekijk vrijwel altijd de aanbiedingen in de Playstation Store en vrijwel altijd ben ik na een zoekopdracht op budgetgaming toch goedkoper uit.
Of haal jij rare trucjes uit met een buitenlands account?
Dat is dan toevallig zo bij de games waarin jij bent geïnteresseerd, ik koop regelmatig digitale games in een sale en check dan ook budgetgaming.nl en in mijn geval is die game op PSN toch echt voordeliger.

Ik koop ook bijna nooit meer games bij release, hoogstens bij From Software games of een multiplayer game waarin ik ben geïnteresseerd.

Zo was ik in de verleiding om Days Gone te gaan kopen, tot ik zag dat hij in de PlayStation Collection komt, dan wacht ik wel gewoon even.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
How Oodle Kraken and Oodle Texture supercharge the IO system of the Sony PS5

https://cbloomrants.blogs...en-and-oodle-texture.html

https://www.resetera.com/...m-of-the-sony-ps5.294482/
The Sony PS5 will have the fastest data loading ever available in a mass market consumer device, and we think it may be even better than you have previously heard. What makes that possible is a fast SSD, an excellent IO stack that is fully independent of the CPU, and the Kraken hardware decoder. Kraken compression acts as a multiplier for the IO speed and disk capacity, storing more games and loading faster in proportion to the compression ratio.

Sony has previously published that the SSD is capable of 5.5 GB/s and expected decompressed bandwidth around 8-9 GB/s, based on measurements of average compression ratios of games around 1.5 to 1. While Kraken is an excellent generic compressor, it struggled to find usable patterns on a crucial type of content : GPU textures, which make up a large fraction of game content. Since then we've made huge progress on improving the compression ratio of GPU textures, with Oodle Texture which encodes them such that subsequent Kraken compression can find patterns it can exploit. The result is that we expect the average compression ratio of games to be much better in the future, closer to 2 to 1.

Kraken plus Oodle Texture gets nearly double the compression of Zip alone on this texture set.

Oodle Texture is a software library that game developers use at content creation time to compile their source art into GPU-ready BC1-7 formats. All games use GPU texture encoders, but previous encoders did not optimize the compiled textures for compression like Oodle Texture does. Not all games at launch of PS5 will be using Oodle Texture as it's a very new technology, but we expect it to be in the majority of PS5 games in the future. Because of this we expect the average compression ratio and therefore the effective IO speed to be even better than previously estimated.

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-01 19:20

Superkiwi

Hoi doei

SD5k schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:05:
[...]
Zo was ik in de verleiding om Days Gone te gaan kopen, tot ik zag dat hij in de PlayStation Collection komt, dan wacht ik wel gewoon even.
Goedkoper dan dat ga je 'm in elk geval nooit kunnen vinden ;)

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• bram1984
Jumpman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:01:
De volgende generatie zal Digital Only er wel helemaal doorheen gedrukt worden. Alleen maar voordelen voor Sony (en Microsoft):

Geen kosten meer aan fysieke versies.
Geen tweedehands markt meer.
Geen gezeur meer met de retail.
Zelfde prijs voor een game bepalen, geen concurrentie van de retail.
Een stuk minder RMA's, de disc drive kan immers niet meer stuk.
Geen licentiekosten meer aan standaarden die de disc driver vereist.

Ze zitten alleen een beetje met gebieden waar het Internet slecht is, daar is dit niet handig. maar patches zijn tegenwoordig ook al behoorlijk groot. en hoe groot is je afzetmarkt in die gebieden?
De reden dat ik dit niet snel zie gebeuren is omdat ze de retail (mede) nodig hebben voor het verkopen van de hardware en de accessoires (waar vaak ook nog eens nauwelijks marge op zit). Daarmee gaat de vergelijking met de film- en muziekindustrie dus al meteen mank omdat daar geen specifieke hardware aan te pas komt. Je zou codes kunnen verkopen, maar dan hebben mensen met traag of geen internet alsnog een berg gezeik. Films en muziek streamen is natuurlijk andere koek dan een game van 100GB binnen halen. En zonder games om te verkopen, gaat de retail je hardware ook niet meer verkopen.

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:46
bram1984 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:23:
[...]

De reden dat ik dit niet snel zie gebeuren is omdat ze de retail (mede) nodig hebben voor het verkopen van de hardware en de accessoires (waar vaak ook nog eens nauwelijks marge op zit). Daarmee gaat de vergelijking met de film- en muziekindustrie dus al meteen mank omdat daar geen specifieke hardware aan te pas komt. Je zou codes kunnen verkopen, maar dan hebben mensen met traag of geen internet alsnog een berg gezeik. Films en muziek streamen is natuurlijk andere koek dan een game van 100GB binnen halen. En zonder games om te verkopen, gaat de retail je hardware ook niet meer verkopen.
Snap wel wat je bedoelt, zie het ook niet zo heel snel gebeuren. Maar tegen de tijd dat de volgende generatie komt zal het wel steeds gebruikelijker zijn dat iedereen (en dan in ieder geval alle serieuze gamers) wel snel genoeg internet heeft om redelijk probleemloos 100 gb binnen te halen. Nu de Playstation servers nog... :P

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:17
ppeterr schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:32:
[...]

CD's?
nee lekker van die cartridges en cassettebandjes, dat is pas hip :X

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
Wow goed gevonden, dit is echt huge.

Raw SSD performance: 5,5Gbps

Minimal performance with compression: 8-9 Gbps

Expected performance with compression (2 to 1): 11 Gbps. (37,5% verbetering nog voor release!)

De SSD lijkt allemaal sneller te worden, misschien kunnen ze dit in de verre toekomst nog meer optimaliseren!!

[ Voor 15% gewijzigd door Siebelouis op 25-09-2020 10:50 ]

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-01 10:07
cold_as_ijs schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:29:
[...]

CD's?
nee lekker van die cartridges en cassettebandjes, dat is pas hip :X
Waarschijnlijk niet. Een cassette is slechtere kwaliteit. Een LP is het "beste" wat je kunt hebben en biedt in deze tijd ook nog eens een unieke ervaring.
Dat vergeleken met een gameschijf versus volledig digitaal is appels en peren. De markt schommelt tussen makkelijk, kwaliteit en iets wat onderscheidend is. Wat games vroeger wel meer hadden is een ervaring als je het doosje open maakt. Mooie manual, kaart erbij, box art. Iets wat je neerzet en wel trots op kan zijn dat je het bezit.
Siebelouis schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:45:
[...]

Wow goed gevonden, dit is echt huge.

Raw SSD performance: 5,5Gbps

Expected performance with compression (2 to 1): 11 Gbps. (37,5% verbetering nog voor release!)

De SSD lijkt allemaal sneller te worden, misschien kunnen ze dit in de verre toekomst nog meer optimaliseren!!
Dat wordt nog behoorlijk optimaliseren als ze nu op 11 Gbps zitten :+

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:33
Weet niet of die al voorbij is gekomen.

https://nl.letsgodigital....s/sony-ps5-vr-controller/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOqoWTzFwT7ltNaXggPEcMjpvjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DplKFp2j4l51XxhJh9VMr7rp.jpg?f=fotoalbum_large

• Siebelouis
Donstil schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:54:
[...]

Dat wordt nog behoorlijk optimaliseren als ze nu op 11 Gbps zitten :+
Van nu tot aan de release zijn we 6 maanden verder, en is er een verbeteringslag van 37,5% gemaakt.

Stel nu dat de optimalisatie vanaf nu een stuk langzamer gaat. Er zijn genoeg argumenten te verzinnen waarom dit niet het geval zou zijn, aangezien met het uitfaseren van PS4 ook weer meer resources vrijkomen voor PS5.

Met een zelfde verbetering in 2 jaar doen, zitten we op ~15Gbps

EDIT @SD5k hieronder: dat ligt helemaal aan de grootte van je assets

[ Voor 7% gewijzigd door Siebelouis op 25-09-2020 11:09 ]

• SD5k

SD5k

>4&X

Dat is allemaal leuk, maar op een gegeven moment tel je de verschillen in laadtijden in milliseconden, dat verschil merk je dan niet eens meer. Zoals het er nu voorstaat is het al bloedsnel, naar mijn idee is dit de grootste verbetering deze generatie.

• cold_as_ijs
SD5k schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:06:
Dat is allemaal leuk, maar op een gegeven moment tel je de verschillen in laadtijden in milliseconden, dat verschil merk je dan niet eens meer. Zoals het er nu voorstaat is het al bloedsnel, naar mijn idee is dit de grootste verbetering deze generatie.
Laadtijden zelf misschien wat minder interessant, maar snellere SSD IO betekend dat ze meer data direct vanuit de SSD kunnen laden zonder dat dit eerst in het geheugen geladen moet worden en dat er daardoor weer meer overblijft voor de GPU en CPU die dan weer ingezet kan worden voor andere zaken.

• Caayn
  • Niet online
Siebelouis schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:02:
[...]

Van nu tot aan de release zijn we 6 maanden verder, en is er een verbeteringslag van 37,5% gemaakt.

Stel nu dat de optimalisatie vanaf nu een stuk langzamer gaat. Er zijn genoeg argumenten te verzinnen waarom dit niet het geval zou zijn, aangezien met het uitfaseren van PS4 ook weer meer resources vrijkomen voor PS5.

Met een zelfde verbetering in 2 jaar doen, zitten we op ~15Gbps

EDIT @SD5k hieronder: dat ligt helemaal aan de grootte van je assets
Ik gok dat @Donstil doelt op "b" inplaats van "B" ;) 11Gb/s !=11GB/s

• Jumpman
bram1984 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:23:
[...]

Of een retailer de consoles en de accessoires nu verzend of Sony of een door hun zelf geselecteerde distributeur, het levert alleen maar nog meer geld op, meteen Business 2 Consumer.

• Siebelouis
Caayn schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:10:
[...]
Ik gok dat @Donstil doelt op "b" inplaats van "B" ;) 11Gb/s !=11GB/s
Hahah, shit 8)7

But you catch my drift!

• Caayn
  • Niet online
Siebelouis schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:45:
[...]
Minimal performance voor compressie bestaat niet echt ;)

De 1.45~1.64x ratio wordt genoemd voor een scenario zonder Oodle. De 2x ratio wordt genoemd als een target wanneer Oodle+kraken gebruikt wordt, voor games als geheel. Voor enkel texture data kan deze ratio verder op lopen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Caayn op 25-09-2020 11:17 ]

• SD5k

SD5k

>4&X

cold_as_ijs schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:10:
[...]

Laadtijden zelf misschien wat minder interessant, maar snellere SSD IO betekend dat ze meer data direct vanuit de SSD kunnen laden zonder dat dit eerst in het geheugen geladen moet worden en dat er daardoor weer meer overblijft voor de GPU en CPU die dan weer ingezet kan worden voor andere zaken.
Het RAM geheugen kun je hiermee toch niet omzeilen? Als het goed is is dat altijd nog een stuk sneller dan de SSD.
Maar er is inderdaad veel minder vertraging tussen opslag en werkgeheugen, zo had ik het nog niet bekeken.

• bram1984
Jumpman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:12:
[...]

Of een retailer de consoles en de accessoires nu verzend of Sony of een door hun zelf geselecteerde distributeur, het levert alleen maar nog meer geld op, meteen Business 2 Consumer.
Dat klopt, maar ik denk dat je de groep consumenten die deze zooi gewoon het liefst ouderwets in de winkel haalt, niet moet onderschatten. Je weet natuurlijk hoe druk het in winkelcentra is rondom de feestdagen. Daar kan je serieus units wegzetten. Alleen al met impuls aankopen.

• SD5k

SD5k

>4&X

Jumpman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:12:
[...]

Dit zie ik ook wel gebeuren, eigenlijk dacht ik een paar jaar geleden al dat de PS4 de laatste console met disc drive zou worden.
Siebelouis schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:13:
[...]

Hahah, shit 8)7

But you catch my drift!
Best een belangrijk verschilletje wel :P

• cold_as_ijs
SD5k schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:16:
[...]

Het RAM geheugen kun je hiermee toch niet omzeilen? Als het goed is is dat altijd nog een stuk sneller dan de SSD.
Maar er is inderdaad veel minder vertraging tussen opslag en werkgeheugen, zo had ik het nog niet bekeken.
Juist wel
Natuurlijk niet voor alles hoor, maar RAM geheugen heb je eigenlijk alleen maar omdat je SSD te traag is om de data direct aan te bieden aan de CPU/GPU. Dus wat je doet je laad gewoon een blok die niet tijdkritisch is al vast in je RAM. Voorbeeld voor een game zou dan de volgende kamer waar je nog niet bent maar wel naartoe gaat logischerwijs.
Als je dan die kamer inloopt gaat je GPU/CPU de data uit de RAM trekken. Als je een deel van de data meteen van je SSD kan trekken hoef je dit niet eerst in je RAM te stoppen. Dit maakt dus dat je dus heel snel van kamer naar kamer of van wereld naar wereld kan vliegen zoals wat je kan zien in de ratchet en clank video. Normaal zou je een laadscherm krijgen, en dat is eigenlijk het moment dat je de data van je HDD/SSD naar je RAM schrijft.

Tenminste dit was mijn interpretatie van het praatje van Mark Cerny, en ik ben verre van een expert op dit gebied

[ Voor 4% gewijzigd door cold_as_ijs op 25-09-2020 11:25 ]

SD5k schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:06:
Ik geloof er eigenlijk helemaal niet in dat we straks geen laadtijden hebben. Zodra je op Play game drukt in het hoofdmenu zit je echt nog wel even te wachten. Of dat dan 6 seconden is of 15 maakt mij persoonlijk niet uit.

Dat ze door de snelheid van de SSD andere spelwerelden kunnen creëren vind ik veel interessanter eigenlijk.

Zoals bijvoorbeeld bij ratchet and clank, de paarse wolk waar Ratchet even 2 seconden doorheenschiet is natuurlijk ook om de volgende wereld in te laden alleen het ziet er wel erg indrukwekkend uit.

• SD5k

SD5k

>4&X

Donstil schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:25:
[...]

Ik geloof er eigenlijk helemaal niet in dat we straks geen laadtijden hebben. Zodra je op Play game drukt in het hoofdmenu zit je echt nog wel even te wachten. Of dat dan 6 seconden is of 15 maakt mij persoonlijk niet uit.

Dat ze door de snelheid van de SSD andere spelwerelden kunnen creëren vind ik veel interessanter eigenlijk.

Zoals bijvoorbeeld bij ratchet and clank, de paarse wolk waar Ratchet even 2 seconden doorheenschiet is natuurlijk ook om de volgende wereld in te laden alleen het ziet er wel erg indrukwekkend uit.
Ik zeg ook niet dat we geen laadtijden meer krijgen, maar dat het verschil in snelheid op een gegeven moment nog maar amper merkbaar is. En als ze hier creatief mee omgaan kunnen ze het inderdaad laten lijken alsof er geen laadtijden zijn, dat gebeurt ook al in mindere mate op de huidige generatie.

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-01 12:36
SD5k schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:18:
[...]

Dit zie ik ook wel gebeuren, eigenlijk dacht ik een paar jaar geleden al dat de PS4 de laatste console met disc drive zou worden.
Ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt al hoop ik dat die switch uit blijft.
Disc based die je kan wederverkopen is m.i. toch wel de enige manier om veel games nog een beetje betaalbaar nieuw te spelen als je ze after the fact doorverkoopt of juist koopt op een site marktplaats of gewoon uitwisselt tussen je vrienden. (jij koopt game x, hij game z en de games zijn uitgespeeld doe je gewoon ff een switcheroo)
Als consument heb je feitelijk niets aan die move naar digital only, dat is echt alleen maar leuk voor Sony.

Zeker met die aangekondigde prijsverhogingen naar 70+ euro als basisprijs voor een nieuwe titel wat je nu links en rechts een beetje begint te zien zie ik echt weinig in games die onlosmakelijk aan mijn account verbonden worden. Ik ga dan echt wel wachten op een budgetbak deal van het één of ander en vermoedelijk gewoon stoppen met het spelen van veruit de meeste nieuwe games.

Het ligt er met dat fors dikke prijsverschil tussen die twee uitvoeringen helaas wel dik bovenop dat ze liever hebben dat je die digitale uitvoering koopt.
Ik heb veel te veel, met name duur collectors edition spul op disc om voor die digitale te gaan. (ik ga niet mijn PS4 aanhouden)

• SD5k

SD5k

>4&X

cold_as_ijs schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:24:
[...]

Juist wel
Natuurlijk niet voor alles hoor, maar RAM geheugen heb je eigenlijk alleen maar omdat je SSD te traag is om de data direct aan te bieden aan de CPU/GPU. Dus wat je doet je laad gewoon een blok die niet tijdkritisch is al vast in je RAM. Voorbeeld voor een game zou dan de volgende kamer waar je nog niet bent maar wel naartoe gaat logischerwijs.
Als je dan die kamer inloopt gaat je GPU/CPU de data uit de RAM trekken. Als je een deel van de data meteen van je SSD kan trekken hoef je dit niet eerst in je RAM te stoppen. Dit maakt dus dat je dus heel snel van kamer naar kamer of van wereld naar wereld kan vliegen zoals wat je kan zien in de ratchet en clank video. Normaal zou je een laadscherm krijgen, en dat is eigenlijk het moment dat je de data van je HDD/SSD naar je RAM schrijft.

Tenminste dit was mijn interpretatie van het praatje van Mark Cerny, en ik ben verre van een expert op dit gebied
Ik ben wel mee in je verhaal hoor, maar het werkgeheugen heeft volgens de specificaties een snelheid van 448GBps, dan blijft het toch nog altijd voordeliger om op de achtergrond data te preloaden vanaf de SSD naar het RAM geheugen?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-01 14:31
cold_as_ijs schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:24:
[...]

Juist wel

Dat klopt niet helemaal. Je GPU/CPU werken alleen met data die in het RAM zitten. De toevoeging van een snelle SSD betekend dat je sneller de data in het RAM kunt krijgen. Voorheen kon dat niet zo snel, aangezien de HDD gewoon simpelweg niet snel genoeg is. Vandaar dat men creatief omgaat met level design, puur om te zorgen dat er tijd wordt gecreeerd om die data van de trage HDD in het geheugen te krijgen.

Je GPU gaat dus niet rechtstreeks de SSD als RAM zien. Wel kunnen developers het nu de SSD alszijnde extensie zien van het RAM, puur alleen omdat de data zo snel uitgewisseld kan worden.

Daarnaast is het zo dat Sony bij de PS5 addittionele hardware heft toegevoegd die IO vanaf de SSD overneemt van de CPU (De dedicated DMA (Direct Memory Access) controller). Dit zorgt ervoor dat data rechtstreeks van de SSD naar het RAM gaat, zonder door de CPU te gaan. Dit zorgt ervoor dat de CPU minder belast wordt met IO werk.

Computer says no

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:53
Ik hoop dat Sony een beetje coulant met de disc versies blijft omgaan. De nieuwe spiderman (remastered) is bijv een code in een doosje, die wordt niet eens meer geleverd op disc. Als ze dit soort trucjes vaker gaan uit halen hebben we er weinig aan, behalve dat we onze PS4 collectie op disc kunnen blijven gebruiken.

• elaho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-12-2025
Rowwan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:38:
Ik hoop dat Sony een beetje coulant met de disc versies blijft omgaan. De nieuwe spiderman (remastered) is bijv een code in een doosje, die wordt niet eens meer geleverd op disc. Als ze dit soort trucjes vaker gaan uit halen hebben we er weinig aan, behalve dat we onze PS4 collectie op disc kunnen blijven gebruiken.
Hoe kom je daarbij dat er alleen een code in doosje zit?
SD5k schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:33:
[...]

Ik zeg ook niet dat we geen laadtijden meer krijgen, maar dat het verschil in snelheid op een gegeven moment nog maar amper merkbaar is. En als ze hier creatief mee omgaan kunnen ze het inderdaad laten lijken alsof er geen laadtijden zijn, dat gebeurt ook al in mindere mate op de huidige generatie.
Ooh nee pardon. Bedoelde het meer als aanvulling.

Zo dat zou wel heel zuur zijn. Ik koop best vaak de Sony Exclusives tweede hands als een tweaker ze uit heeft.

• bram1984
Donstil schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:25:
[...]

Mwah als ik zie dat Ghost of Tsushima (met dank aan de dev uiteraard) al binnen 5/6 seconden fast travel voor elkaar krijgt van de ene naar de andere kant naar de map op een simpele HDD, dan verwacht ik toch wel laadtijden onder de 1/2 seconden in veel games. Ja er zal altijd "iets" geladen moeten worden, maar 15 seconden zou ik persoonlijk teleurstellend vinden.

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-01 11:30
Ridicuul schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:22:
[...]

Maar dat is het hele voordeel van de DE: je betaalt €100 minder voor je console.

Daarnaast zou je kunnen zeggen dat het er beter uitziet (ik vind namelijk van wel) maar dat is subjectief.

Wat jij zegt klopt. Geen gehannes met schijfjes is inderdaad niet een voordeel van de PS5 DE, maar van digitale games in het algemeen.

In veruit de meeste gevallen is de PS5 de beste keuze.
Gebruik je fysieke games? Dan MOET je de PS5 hebben.
Gebruik je digitale games? Dan kun je kiezen tussen de DE of PS5.
Gebruik je het beide? Dan MOET je de PS5 hebben.

De PS5 DE is dus alleen interessant als je uitsluitend digitaal gaat spelen, terwijl de normale PS5 voor iedere situatie geschikt is. In dat specifieke geval is dus het grote voordeel dat je €100 euro bespaart. Meer niet...
Niet mijn intentie om er een lang verhaal van te maken, prijs en uiterlijk werden als voordelen van de DE genoemd. Iemand voegt daar “geen gehannes met schijfjes” aan toe, wat dus niet waar is.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
bram1984 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:45:
[...]

Mwah als ik zie dat Ghost of Tsushima (met dank aan de dev uiteraard) al binnen 5/6 seconden fast travel voor elkaar krijgt van de ene naar de andere kant naar de map op een simpele HDD, dan verwacht ik toch wel laadtijden onder de 1/2 seconden in veel games. Ja er zal altijd "iets" geladen moeten worden, maar 15 seconden zou ik persoonlijk teleurstellend vinden.
De multiplatform games zullen altijd voor de langzaamste console gemaakt worden, dus daar verwacht ik niet veel vooruitgang (muv de standaard vooruitgang die een SSD biedt / heeft).

Vergelijk het met je internet verbinding, je kan zelf 1 Gbit/s hebben, als de andere kant het niet kan verwerken, dan heb je er niets aan.

Zelf ga ik uit van laadtijden van 5 tot pak en beet 15 seconden, is het minder, dan is dat mooi meegenomen. Maar helemaal geen laadtijden, daar geloof ik echt niet in.

• Segafreak83
Voorlopig blijf ik ook een paar PS4 games op disc spelen op de PS5, dus dat komt goed.

Maar inderdaad, digitale downloads in doosjes stoppen ben ik geen voorstander van.

• SD5k

SD5k

>4&X

Polderviking schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:35:
[...]

Ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt al hoop ik dat die switch uit blijft.
Disc based die je kan wederverkopen is m.i. toch wel de enige manier om veel games nog een beetje betaalbaar nieuw te spelen als je ze after the fact doorverkoopt of juist koopt op een site marktplaats of gewoon uitwisselt tussen je vrienden. (jij koopt game x, hij game z en de games zijn uitgespeeld doe je gewoon ff een switcheroo)
Als consument heb je feitelijk niets aan die move naar digital only, dat is echt alleen maar leuk voor Sony.

Zeker met die aangekondigde prijsverhogingen naar 70+ euro als basisprijs voor een nieuwe titel wat je nu links en rechts een beetje begint te zien zie ik echt weinig in games die onlosmakelijk aan mijn account verbonden worden. Ik ga dan echt wel wachten op een budgetbak deal van het één of ander en vermoedelijk gewoon stoppen met het spelen van veruit de meeste nieuwe games.

Het ligt er met dat fors dikke prijsverschil tussen die twee uitvoeringen helaas wel dik bovenop dat ze liever hebben dat je die digitale uitvoering koopt.
Ik heb veel te veel, met name duur collectors edition spul op disc om voor die digitale te gaan. (ik ga niet mijn PS4 aanhouden)
Dan is voor jouw manier van games consumeren de disc variant inderdaad interessanter, voor mij bieden digitale games gewoon veel gemak, en ik hoef al die doosjes niet meer zo nodig in de kast te hebben.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-01 12:54

Oxigeon

En zo is dat!

Dit heb ik dus ook ergens gelezen. Dan zou het handelen compleet niet meer werken. Al koop je deze versies wel goedkoper dan digitaal

Bron: www.psx-sense.nl/416706/r...geen-fysieke-release/amp/

[ Voor 8% gewijzigd door Oxigeon op 25-09-2020 11:57 ]

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• cold_as_ijs
Meekoh schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:38:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Je GPU/CPU werken alleen met data die in het RAM zitten. De toevoeging van een snelle SSD betekend dat je sneller de data in het RAM kunt krijgen. Voorheen kon dat niet zo snel, aangezien de HDD gewoon simpelweg niet snel genoeg is. Vandaar dat men creatief omgaat met level design, puur om te zorgen dat er tijd wordt gecreeerd om die data van de trage HDD in het geheugen te krijgen.

Je GPU gaat dus niet rechtstreeks de SSD als RAM zien. Wel kunnen developers het nu de SSD alszijnde extensie zien van het RAM, puur alleen omdat de data zo snel uitgewisseld kan worden.

Daarnaast is het zo dat Sony bij de PS5 addittionele hardware heft toegevoegd die IO vanaf de SSD overneemt van de CPU (De dedicated DMA (Direct Memory Access) controller). Dit zorgt ervoor dat data rechtstreeks van de SSD naar het RAM gaat, zonder door de CPU te gaan. Dit zorgt ervoor dat de CPU minder belast wordt met IO werk.
Thanks, weer wat geleerd.

• madcon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 20:50
Segafreak83 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:52:
[...]
Voorlopig blijf ik ook een paar PS4 games op disc spelen op de PS5, dus dat komt goed.

Maar inderdaad, digitale downloads in doosjes stoppen ben ik geen voorstander van.
Ik begrijp die codes in een doosje ook niet. Beetje zonde van de grote verpakking. Ook zuur als je bij het uitpakken van het doosje hier pas achterkomt. Het staat leuk in de kast, maar dan houd je alleen de verpakking over. Aan de andere kant is de disc versie soms ook zinloos als je verplicht een day one patch moet installeren voordat je kunt spelen. Ik ga bij de launch iig wel door de disc versie zodat ik niet eerst tig GB's hoef te downloaden.

Stadia / PSN : whenheco

[...]

Ligt eraan wat die 15 seconden vertegenwoordigt, als dat bijvoorbeeld de map van RDR2 is dan is het weer dikke prima naar mijn idee.

Maar goed ik verwacht dat ze gewoon meer gaan doen met die resources en dat laadtijden dan vanzelf weer oplopen en dat vind ik wel prima eigenlijk.

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

[...]

Van dezelfde studio: Infamous: Second Son
Instant fast travel (op een veel kleinere map, maar toch best netjes voor een al wat ouder spel)

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

• Segafreak83
madcon schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:59:
[...]

Ik begrijp die codes in een doosje ook niet. Beetje zonde van de grote verpakking. Ook zuur als je bij het uitpakken van het doosje hier pas achterkomt. Het staat leuk in de kast, maar dan houd je alleen de verpakking over. Aan de andere kant is de disc versie soms ook zinloos als je verplicht een day one patch moet installeren voordat je kunt spelen. Ik ga bij de launch iig wel door de disc versie zodat ik niet eerst tig GB's hoef te downloaden.
Hopelijk mag ik dit plaatsen hier en krijg ik niet op mijn kop van de mods.

Bij de concurrentie kun je nu al games downloaden, zonder dat je ze al gekocht hebt. En voordat je ze kan spelen, moet je ze of kopen of de disc erin stoppen.

Hopelijk komt Sony ook met zoiets, zou een hoop schelen. Van afstand een download aangooien en als je thuis bent, kopen of disc erin en gaan!

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Segafreak83 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:03:
[...]
Van afstand een download aangooien en als je thuis bent, kopen of disc erin en gaan!
Ja maar, waarom zou je pas gaan betalen als je thuis bent?
Je kunt onderweg of waar je ook bent toch ook al betalen?

@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:07
Voor alle duidelijkheid: Bij de Miles Morales Ultimate Edition krijg je dus een disc met Miles Morales en een code met Spiderman 2018 remaster.

De irritaties stapelen zich precies wel op bij die game. Ze doen goed hun best om het zo duur mogelijk en zo gebruiksonvriendelijk mogelijk te maken.
Ik wacht wel gewoon tot ik de Ultimate Edition ergens voor 40 euro kan oppikken.

• madcon
[...]

Bij de concurrentie kun je nu al games downloaden, zonder dat je ze al gekocht hebt. En voordat je ze kan spelen, moet je ze of kopen of de disc erin stoppen.

Hopelijk komt Sony ook met zoiets, zou een hoop schelen. Van afstand een download aangooien en als je thuis bent, kopen of disc erin en gaan!
Volgens mij heeft de playstation ook een soort pre-load optie, maar houd me er niet aan vast.
Maar hoe download ik een spel als mjin ps5 nog in het busje van postNL ligt :)

• alionfire
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2025
[...]

Dit bestaat in al in een andere vorm, zo kunnen gamestudios games alvast vanaf een bepaald moment beschikbaar stellen voor het downloaden, en zal het slotje er vanaf gaan op een later moment. Dat is overigens wel na het betalen.

Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •

Verwijderd

Anton.net schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:04:
Voor alle duidelijkheid: Bij de Miles Morales Ultimate Edition krijg je dus een disc met Miles Morales en een code met Spiderman 2018 remaster.

De irritaties stapelen zich precies wel op bij die game. Ze doen goed hun best om het zo duur mogelijk en zo gebruiksonvriendelijk mogelijk te maken.
Ik wacht wel gewoon tot ik de Ultimate Edition ergens voor 40 euro kan oppikken.
Grote probleem is dat elke nieuws site het een DLC blijft noemen, terwijl het gewoon een volwaardige game is. Dat zie je ook aan de installatie (50GB vergelijkbaar met spider-man). Iedereen is boos omdat de game een prijs heeft van een volwaardige game. Maar Sony heeft nooit aangegeven dat dit een DLC is, wellicht is het ooit zo begonnen, maar ze presenteren dit wel als volledige game. Dat je dan bij een duurdere versie het origineel erbij krijgt is iets wat bijvoorbeeld Ubisoft ook doet met de Gold editie (100 euro). Daar hoor je dan niemand over en nu is het ineens een probleem omdat Sony hetzelfde doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2020 12:09 ]

madcon schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:05:
[...]

Volgens mij heeft de playstation ook een soort pre-load optie, maar houd me er niet aan vast.
Maar hoe download ik een spel als mjin ps5 nog in het busje van postNL ligt :)
Dat zou dan wel weer handig zijn, als je de game altijd kunt downloaden en dat hij dan unlocked met een code of een schijfje

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:08:
[...]

Grote probleem is dat elke nieuws site het een DLC blijft noemen, terwijl het gewoon een volwaardige game is. Dat zie je ook aan de installatie (50GB vergelijkbaar met spider-man). Iedereen is boos omdat de game een prijs heeft van een volwaardige game. Maar Sony heeft nooit aangegeven dat dit een DLC is, wellicht is het ooit zo begonnen, maar ze presenteren dit wel als volledige game. Dat je dan bij een duurdere versie het origineel erbij krijgt is iets wat bijvoorbeeld Ubisoft ook doet met de Gold editie (100 euro). Daar hoor je dan niemand over en nu is het ineens een probleem omdat Sony hetzelfde doet.
Ja de tijd zal het leren wie er gelijk heeft.

• Segafreak83
Bas170 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:04:
[...]

Ja maar, waarom zou je pas gaan betalen als je thuis bent?
Je kunt onderweg of waar je ook bent toch ook al betalen?
Het gaat erom dat je game al kan downloaden voordat je deze gekocht hebt. Stel je koopt een game in de stad, bent nog een uur onderweg voordat je thuis bent.

Dan log je online in, download de game alvast, en als je thuis komt, kun je meteen spelen ipv de schijf erin erin te doen en dan pás de installatie te starten.

Verwijderd

Segafreak83 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:17:
[...]

Het gaat erom dat je game al kan downloaden voordat je deze gekocht hebt. Stel je koopt een game in de stad, bent nog een uur onderweg voordat je thuis bent.

Dan log je online in, download de game alvast, en als je thuis komt, kun je meteen spelen ipv de schijf erin erin te doen en dan pás de installatie te starten.
Maar als je een game koopt in de stad krijg je toch niet per definitie de digitale versie? Die kan je dan toch ook helemaal niet downloaden?

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Segafreak83 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:17:
[...]

Oh op zo'n manier, ik dacht dat je het over digitale aankopen had.
Die kun je nu ook al op afstand starten.

Voor discs zou het idd wel handig zijn

• Raem
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:08:
[...]
Iedereen is boos omdat de game een prijs heeft van een volwaardige game. Maar Sony heeft nooit aangegeven dat dit een DLC is, wellicht is het ooit zo begonnen, maar ze presenteren dit wel als volledige game. .
De game is vergelijkbaar met Lost Legacy qua grootte. Die was ook niet full price, dus ik kan me wel voorstellen dat men nu schrikt van een bedrag van €60,-
Aan de andere kant gaan PS5 games nu naar de €75 - €80, dus dan zou je kunnen zeggen dat MM nu ook niet full price is.

• madcon
Donstil schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:08:
[...]

Dat zou dan wel weer handig zijn, als je de game altijd kunt downloaden en dat hij dan unlocked met een code of een schijfje
Het spel wordt dan bij een betaalde pre-order gedownload en automatisch vrijgegeven op releasedate. Dit geld alleen voor digitale pre-orders.
https://www.playstation.c...load_instructions_EN.pdf/

• Segafreak83
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:18:
[...]

Maar als je een game koopt in de stad krijg je toch niet per definitie de digitale versie? Die kan je dan toch ook helemaal niet downloaden?
Dat is nu juist het punt, dat kan wèl, zeer gave functie.

Hopelijk laat Sony snel meer zien over de mogelijkheden van de PS5, het nieuwe menu, evt andere vorm van pre-loaden, en nog meer leuke dingen.

• Anton.net
@snefkens Ja I know. Maar waarom doen ze überhaupt zo moeilijk om een nieuwe game te maken van die Spiderman Remaster? Je kan het niet eens apart kopen, save files gaat niet over, niet fysiek op disc...
Had gewoon een simpele BC patch aangeboden voor 10 euro zoals andere uitgevers doen (of nog beter, maak het gratis)

En over die overpriced zooi van Ubisoft Gold bijvoorbeeld hoor ik ook genoeg mensen klagen hoor. Ik zou het alleszins nooit kopen

Verwijderd

Raem schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:18:
[...]

De game is vergelijkbaar met Lost Legacy qua grootte. Die was ook niet full price, dus ik kan me wel voorstellen dat men nu schrikt van een bedrag van €60,-
Aan de andere kant gaan PS5 games nu naar de €75 - €80, dus dan zou je kunnen zeggen dat MM nu ook niet full price is.
Maar wie zegt dat dit vergelijkbaar is met the lost legacy? Wat ik kan vinden is alleen Bloomberg en andere nieuwssites die dit beweren. Echter heeft Insomniac aangegeven dat dit een standalone game is. Maar niks gezegd over de grote van de game en dat deze vergelijkbaar is met the lost legacy.

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:33
Moet eerlijk zijn dat ik ook voor DE zou zijn gegaan als Sony niet de enige was waar ik de games van moest kopen, nu ben ik verplicht om de games uit de ps store te kopen, zag van de week dat RDR2 voor de PS4 in de store nu €29.90 is voor een 2 jaar oude game, deze had ik vorig jaar voor €20 op MP gekocht en dit jaar voor €15 verkocht, uiteindelijk heeft het spel mij dus €5 gekost.
Vind voor games van twee jaar oud die voor de helft worden verkocht via Sony is gewoon te veel.
madcon schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:18:
[...]

Het spel wordt dan bij een betaalde pre-order gedownload en automatisch vrijgegeven op releasedate. Dit geld alleen voor digitale pre-orders.
https://www.playstation.c...load_instructions_EN.pdf/
Ja dat begrijp ik.

Maar dat bedoel ik juist. Dat het tof zou zijn als je altijd kunt pre-loaden en dan activeert met bijvoorbeeld je schijf

• Raem
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:29:
[...]

Maar wie zegt dat dit vergelijkbaar is met the lost legacy? Wat ik kan vinden is alleen Bloomberg en andere nieuwssites die dit beweren. Echter heeft Insomniac aangegeven dat dit een standalone game is. Maar niks gezegd over de grote van de game en dat deze vergelijkbaar is met the lost legacy.
Insomniac zelf.
You’ll experience a full story arc with Miles, one that’s more akin to a game like Uncharted: The Lost Legacy in terms of overall scope.
https://blog.playstation....ate-from-insomniac-games/

• Dalim
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik loop een beetje achter met het nieuws dus het is waarschijnlijk al voorbij gekomen, maar ik kom er net achter dat Sony bevestigd heeft dat Spider-Man PS4 GEEN upgrade krijgt.

https://www.eurogamer.net...for-spider-man-remastered

Dat is.... best een rotstreek. Ik dacht dat ze het misschien een paar maanden achter de hand zouden houden om MM een boost te geven. Maar helemaal geen upgrade valt me tegen.

• Anton.net
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:29:
[...]

Insomniac heeft letterlijk gezegd dat het vergelijkbaar is met Lost Legacy (wat een 40 euro game was)

• Segafreak83
Donstil schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:31:
[...]

Ja dat begrijp ik.

Maar dat bedoel ik juist. Dat het tof zou zijn als je altijd kunt pre-loaden en dan activeert met bijvoorbeeld je schijf
Even als voorbeeld, als het niet mag, dan haal het maar weg.
MRE-Inc schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:05:
[...]

Die foto's komen uit een nieuw artikel van Xbox Wire

Xbox Series X and Xbox Series S: Designing the Next Generation of Consoles

Ik zag overigens dat er een nieuwe feature is om games via de nu nog Xbox Beta app naar je console te laten installeren zonder dat je de game gekocht hebt. Dan kun je later de aankoop doen of als je de disc versie koopt, de disc erin doen en direct gamen.

Net geprobeerd om Tony Hawk die ik zelf nooit gekocht heb, te installeren en dat werkt. Je krijgt dan wel een melding dat je eventueel de game moet kopen om te kunnen spelen (logisch), maar dat houdt dus in dat wanneer je games op disc koopt, je niet meer hoeft te wachten tot de installatie van disc klaar is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• bram1984
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:18:
[...]

Je begrijpt het niet, denk ik. Je kan de game hoe dan ook eerst downloaden. Ook al koop je hem niet. En ongeacht of je hem fysiek of digitaal koopt. De disc dient dan alleen nog ter verificatie.
Daar staat dus helemaal niks over de grootte van de game. Daar staat alleen dat de story arc vergelijkbaar is met die van TLL. TLL is echter lineair en MM is een open wereld. Ik verwacht dat je met MM vele uren meer speelplezier kan hebben dan met TLL. Dus op basis van de info tot nu toe: uurtje of 10 als je rechtdoor door de game gaat van story mission naar story mission. Langer als je je ook bezig houdt met lekker slingeren (ik wel in ieder geval) en sidecontent.

Verwijderd

Anton.net schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:32:
[...]

Insomniac heeft letterlijk gezegd dat het vergelijkbaar is met Lost Legacy (wat een 40 euro game was)
Dat had ik even gemist. Daarentegen als je de prijs van Miles morales (60 euro) vergelijkt met de nieuwe ps5 games is die ook ongeveer 20 euro goedkoper dan de rest van de Sony ps5 games (80 euro). Dus dat is wel vergelijkbaar met the lost legacy qua prijsstelling.

Verwijderd

bram1984 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:36:
[...]

Je begrijpt het niet, denk ik. Je kan de game hoe dan ook eerst downloaden. Ook al koop je hem niet. En ongeacht of je hem fysiek of digitaal koopt. De disc dient dan alleen nog ter verificatie.
Dat wist ik niet, duidelijk.

Verwijderd

bram1984 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:36:

Daar staat dus helemaal niks over de grootte van de game. Daar staat alleen dat de story arc vergelijkbaar is met die van TLL. TLL is echter lineair en MM is een open wereld. Ik verwacht dat je met MM vele uren meer speelplezier kan hebben dan met TLL. Dus op basis van de info tot nu toe: uurtje of 10 als je rechtdoor door de game gaat van story mission naar story mission. Langer als je je ook bezig houdt met lekker slingeren (ik wel in ieder geval) en sidecontent.
Er staat misschien niet in zoveel woorden dat de game even lang is. Maar ze hebben het wel over de overall scope, dus dat zegt wel dat dit qua lengte vergelijkbaar is.

• Rowwan
elaho schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:41:
[...]

Hoe kom je daarbij dat er alleen een code in doosje zit?
Dat hebben ze zelf bevestigd. Als je ook op het doosje kijkt (bijv. bij bol.com of zo) en je zoomed in kun je het zelf ook zien. Aan de voorkant, beneden, staat iets in de trant van "contains code. Code can be redeemed till xxx"

• bram1984
Wel een handige feature, hoewel ik me ook afvraag hoe snel een game straks speelklaar is vanaf het moment dat je de disc erin doet. Hopelijk gaat dit ook weer een stuk sneller dan nu het geval is.

Verwijderd

Rowwan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:40:
[...]

Dat hebben ze zelf bevestigd. Als je ook op het doosje kijkt (bijv. bij bol.com of zo) en je zoomed in kun je het zelf ook zien. Aan de voorkant, beneden, staat iets in de trant van "contains code. Code can be redeemed till xxx"
Alleen Spiderman is een download, miles morales staat gewoon op disc.

Verwijderd

bram1984 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:41:
[...]

Wel een handige feature, hoewel ik me ook afvraag hoe snel een game straks speelklaar is vanaf het moment dat je de disc erin doet. Hopelijk gaat dit ook weer een stuk sneller dan nu het geval is.
Beetje afhankelijk hoe snel de disc drive is die er in zit. Nu is de disc drive ook langzamer dan de hdd van de ps4. Ik verwacht niet dat die heel veel sneller is, dus de installatie zal even lang duren ondanks de SSD. Je bent volledig afhankelijk van de read snelheid van de discreader.

• bram1984
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:43:
[...]

Beetje afhankelijk hoe snel de disc drive is die er in zit. Nu is de disc drive ook langzamer dan de hdd van de ps4. Ik verwacht niet dat die heel veel sneller is, dus de installatie zal even lang duren ondanks de SSD. Je bent volledig afhankelijk van de read snelheid van de discreader.
Ja, tenzij ze dus maar een heel klein deel op de disc zetten en het via downloaden sneller gaat. :P

Verwijderd

Anton.net schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:24:
@snefkens Ja I know. Maar waarom doen ze überhaupt zo moeilijk om een nieuwe game te maken van die Spiderman Remaster? Je kan het niet eens apart kopen, save files gaat niet over, niet fysiek op disc...
Had gewoon een simpele BC patch aangeboden voor 10 euro zoals andere uitgevers doen (of nog beter, maak het gratis)

En over die overpriced zooi van Ubisoft Gold bijvoorbeeld hoor ik ook genoeg mensen klagen hoor. Ik zou het alleszins nooit kopen
Om te profiteren van het succes van Spiderman, ze hopen mensen toch over de streep te trekken met deze game. Het duurt altijd een tijd voordat er veel games beschikbaar zijn op het platform. Dan maar op deze manier...

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10-2025
Al die boze reacties dat Spiderman geen upgrade krijgt zijn echt heerlijk. We kregen toen we van de PS3 naar de ps4 gingen toch ook geen upgrades mensen. Daar kon je gewoon weer een full priced remaster kopen :P

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-01 14:23
RubenSaurus schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:46:
Al die boze reacties dat Spiderman geen upgrade krijgt zijn echt heerlijk. We kregen toen we van de PS3 naar de ps4 gingen toch ook geen upgrades mensen. Daar kon je gewoon weer een full priced remaster kopen :P
Zo zag ik GTA V in de webshop staan voor 74,99, stelletje mafklappers :P

Als dat spel onderhand nog niet uitgemolken is....

• Anton.net
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:36:
[...]

Dat had ik even gemist. Daarentegen als je de prijs van Miles morales (60 euro) vergelijkt met de nieuwe ps5 games is die ook ongeveer 20 euro goedkoper dan de rest van de Sony ps5 games (80 euro). Dus dat is wel vergelijkbaar met the lost legacy qua prijsstelling.
Ja dat is waar. Dat is ook een beetje het verhaal dat PS verkoopt natuurlijk.
Maar dan kom je weer uit bij de discussie of 80 euro een redelijke prijs is voor alle 'normale' games. Persoonlijk vind ik in veel gevallen niet. Voor een game van het kaliber GoW of RDR2 vind ik 80 euro een schappelijke prijs. Maar als ik dan zie da Destruction All Stars of Godfall 80 euro kosten.. ik zie niet meteen hoe die dat bedrag rechtvaardigen.

Maar goed, zoals ik zei bij Miles Morales: Vote with your wallet. Wat ik gewoon ga doen :)
Mja, altijd een loos argument dit. Dat was 2013 en nu is het 2020.

[ Voor 17% gewijzigd door Anton.net op 25-09-2020 12:48 ]

Verwijderd

bram1984 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:45:
[...]

Ja, tenzij ze dus maar een heel klein deel op de disc zetten en het via downloaden sneller gaat. :P
Ook dan ben je weer afhankelijk van je internetsnelheid en dat is per persoon verschillend. Sommige zitten nog op een ADSL lijn met 20Mb/s. Dan kan je beter de leessnelheid van de disc hebben.

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:47:
[...]

Ook dan ben je weer afhankelijk van je internetsnelheid en dat is per persoon verschillend. Sommige zitten nog op een ADSL lijn met 20Mb/s. Dan kan je beter de leessnelheid van de disc hebben.
En daarna een day one patch van 20 gig :+

Er waren toen anders best wat games die je voor €10,- kon upgraden.

Dat vind ik persoonlijk wat eerlijker.

Niet dat ik oudere games van de eerdere generatie wil spelen verder maar oké.

Verwijderd

Anton.net schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:47:
[...]

Ja dat is waar. Dat is ook een beetje het verhaal dat PS verkoopt natuurlijk.
Maar dan kom je weer uit bij de discussie of 80 euro een redelijke prijs is voor alle 'normale' games. Persoonlijk vind ik in veel gevallen niet. Voor een game van het kaliber GoW of RDR2 vind ik 80 euro een schappelijke prijs. Maar als ik dan zie da Destruction All Stars of Godfall 80 euro kosten.. ik zie niet meteen hoe die dat bedrag rechtvaardigen.

Maar goed, zoals ik zei bij Miles Morales: Vote with your wallet. Wat ik gewoon ga doen :)

[...]

Mja, altijd een loos argument dit. Dat was 2013 en nu is het 2020.
Tja Destruction all stars is ook niet mijn soort game. Dus ik kan moeilijk beoordelen of die het geld waard is. Games zoals god of war, horizon etc. Die vind ik het wel waard eerlijk gezegd.

Ik vraag mij echter af hoe lang die hoge prijs blijft bestaan, meestal dalen de prijs heel snel in de retail.

Verwijderd

Bas170 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:48:
[...]

En daarna een day one patch van 20 gig :+
Dan mis ik de tijd wel van de ps2, game erin en spelen. Meeste updates van de ps3 waren ook niet heel groot (gran turismo 6 buiten beschouwing gelaten)

• Raem
  • Nu online
Niet echt te vergelijken. Vooral ook als je andere uitgevers ziet die wel gratis updates aanbieden.
Maar goed, ik mag eigenlijk niet zeuren, want ik ben onderdeel van het probleem door de Ultimate Edition te kopen. :P

• Rowwan
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:42:
[...]

Alleen Spiderman is een download, miles morales staat gewoon op disc.
Klopt inderdaad, maar Miles Morales is maar een spel van een uur of 10. Daar wil ik geen 50 euro voor betalen. Als ik hem koop in combinatie met Spiderman remaster (voor 70 euro?) kan ik deze dus niet meer verkopen.

Verwijderd

Rowwan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:56:
[...]

Klopt inderdaad, maar Miles Morales is maar een spel van een uur of 10. Daar wil ik geen 50 euro voor betalen. Als ik hem koop in combinatie met Spiderman remaster (voor 70 euro?) kan ik deze dus niet meer verkopen.
Maar betaal je wel 60 euro voor Control (11 uur), Ratchet and clank ps4 (10 uur), Rage 2 (10 uur), Doom (12 uur), killzone shadowfall (10 uur).

Allemaal games die een vergelijkbare speelduur hebben en waar je ook de volle mep voor moest betalen.

• Kashika
Dalim schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:32:
Ik loop een beetje achter met het nieuws dus het is waarschijnlijk al voorbij gekomen, maar ik kom er net achter dat Sony bevestigd heeft dat Spider-Man PS4 GEEN upgrade krijgt.

Dat is.... best een rotstreek. Ik dacht dat ze het misschien een paar maanden achter de hand zouden houden om MM een boost te geven. Maar helemaal geen upgrade valt me tegen.
Waarom?

Het is een remaster van een oude game. Normaliter betaal je daar ook voor. Ik begrijp niet waarom mensen verwachten dat dit gratis aangeboden moet worden.
Ik ben het eens dat het supernice zou zijn.

Hoe het met Miles Ps4 -> Ps5 wordt opgelost is in mijn ogen fair. Want dan investeer je in een hedendaagse titel die op een beter platform gespeeld kan worden. Zo hou je het eerlijk tegenover mensen die de game willen spelen maar geen PS5 kunnen bemachtigen.
Daarentegen kun je spiderman op de Ps4 nu voor een paar tientjes kopen. Of je koopt het met een tientje meer bij Miles op de PS5. Of je koopt de remaster los.

• Jumpman
Dit bedoelde ik vanmorgen, ze gaan ons deze generatie echt naar 'Digital Only' duwen.

• bram1984
Rowwan schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:56:
[...]

Wederom: een open wereld game met een story van ca. 10 uur. Wel lastig om te lezen, blijkbaar. Spider-Man PS4 is 16 uur en rond de 30 uur voor volledige completion. Maar daar ben ik al dik overheen.

Ik zou sowieso geen full priced open wereld games kopen als je puur en alleen de story speelt.

• Kashika
Jumpman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:15:
[...]

Dit bedoelde ik vanmorgen, ze gaan ons deze generatie echt naar 'Digital Only' duwen.
Dat baseer je op een game die op de PS4 op disc te krijgen is en ook werkt op de PS5? Ik snap goed dat ze die game niet opnieuw via disc distribueren.

• bram1984
[...]

Nope. Zie ook mijn vorige posts hierover.

@Kashika De remaster is niet los te koop.

• Jumpman
bram1984 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:19:
[...]

Nope. Zie ook mijn vorige posts hierover.

@Kashika De remaster is niet los te koop.
Tja, hoe graag ik ook liever fysiek zie, ik denk dat en het is mijn mening geen feit gelukkig.

• Carn82
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-12-2025
Dalim schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:32:

het valt het beste te vergelijken met het feit dat als je CoD: Modern Warfare hebt ook geen gratis upgrade kreeg naar CoD: Modern Warfare Remastered. Spider-Man Remastered is simpelweg een compleet nieuwe game; dus niet dezelfde game als op de PS4. Alleen de inhoud is al wel bekend :o
The remaster for the PS5 is no simple up-res, as many of the game’s art assets have been completely updated to take advantage of the PS5 console’s horsepower. You’ll see better-looking characters with improved skin, eyes, hair, and facial animation (including our new, next-generation Peter Parker). You’ll also see ray-traced reflections and ambient shadows, improved lighting, more pedestrians and vehicles stretching further into the distance, and the same optional performance mode offered on Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, allowing you to finally play the game at a targeted 60fps frame rate. We’ll be supporting near-instant loading, 3D audio, and the DualSense controller’s haptic feedback. Lastly we’re adding three amazing new Spider-Man suits, new photo mode features, and even new trophies for those of you looking to Platinum the game all over again.
Het lijkt dus meer een 'port' te zijn van de PS4 Spider-Man game naar de Miles Morales PS5 'engine', inclusief nieuwe assets.. en het zal mij ook niets verbazen dat de PS4 versie van Miles Morales onder de motorkap gewoon de Spider-Man PS4 engine is.

Je kan natuurlijk wel discussiëren of de game iig niet met een (flinke) korting te koop zou moeten komen voor spelers die Spider-Man PS4 al hebben :) Maar dat het geen 'gratis upgrade' is vind ik wel begrijpelijk. Begrijp me niet verkeerd; als deze wel gratis zou zijn dan zou men echt een heel mooi gebaar maken!

Verwijderd

[...]

Als ze dat hadden gedaan dan hadden ze geen console met een disc uitgebracht. Ik denk echt wel dat het meevalt, de keuze blijft nu gewoon bij de consument.

• Antifon
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-01 19:53
[...]

Eens dat de gamingindustrie digital only wenst, maar dat zal waarschijnlijk niet gaan gebeuren door i.p.v. disks enkel nog digitale codes te verkopen (behoudens wellicht wat indies). Dan verlies je als Sony natuurlijk al het vertrouwen van de mensen die nu €100 meer uitgeven om van de voordelen van games op disk te genieten. Om nog maar te zwijgen over de PR-shitstorm die op het internet zou losbarsten bij de eerste AAA game die niet op disk uitkomt.

Nee, digitale codes in een doosje zullen vast uitzonderingen blijven zoals in dit geval.

Verwijderd

Is ratchet and clank eigenlijk een launch game? Volgens mij niet toch? Dan vind ik het nog niet zo erg dat ik geen preorder heb kunnen bemachtigen van de ps5. Wacht ik wel tot die game er is.
Pagina: 1 ... 185 ... 283 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden