• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Spiderman is wel gewoon te spelen op de PS5, maar krijgt geen gratis grafische upgrade dus?
“Marvel’s Spider-Man for PS4 also will be backwards compatible on PS5.”
Nou nou wat een gemenerds zeg :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
Heeft iemand hier antwoord op, hij was een beetje onder gesneeuwd:
MadDogMcCree schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:21:
[...]

Een dergelijke SSD gaat je meer kosten dan de PS5 zelf. Het is dan ook veel verstandiger om goedkopere opslag te gebruiken voor games die je wilt ‘archiveren’ voor later gebruik. Met een externe harde schijf schrijf je in 11 minuten 100GB over. Dat is niet razendsnel, maar als het goed is doe je dit niet met grote regelmaat.
Siebelouis schreef op donderdag 24 september 2020 @ 02:30:
[...]

Iedereen verteld bovenstaande wel, maar werkt dit ook zo in de praktijk?

Kan iemand mij exact vertellen wanneer Cerny bovenstaand verteld/ uitlegt?

Hoe gaat dit werken?
Volgens mij kun je namelijk alleen PS4 spellen op een 'trage hardeschijf' zetten, en kunnen PS5 spellen
uitsluitend op de SSD geïnstalleerd worden?

EDIT: Quote toegevoegd

[ Voor 83% gewijzigd door Siebelouis op 24-09-2020 14:43 ]

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Op zich snap ik de keuze van Sony wel. Hoe groot zou de groep spelers zijn die enkel de Spider-Man remaster willen spelen maar niet Miles Morales op de PS5? Ik denk dat die vrij klein is.

Als je toch al van plan was Miles Morales te kopen krijg je er voor 15 EUR extra een flink gepimpte Spider-Man versie bij, inclusief alle 4 DLC's, die ik zelf nooit gespeeld heb op de PS4.

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-01 13:41
v8power67 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:33:
[...]

Als de nieuwe spiderman MM een indicatie is, ga ik ervan uit dat sony geen gratis upgrades gaat geven. En je lekker gaat laten betalen voor een remaster. Hoop uiteraard van niet, want wacht ook op de ps5 upgrade voor ik ermee verder wil.
players who purchase Marvel’s Spider-Man: Miles Morales on PlayStation 4 can upgrade at no additional cost to the PS5 version of Marvel’s Spider-Man: Miles Morales and can take advantage of a paid-upgrade to download Marvel’s Spider-Man: Remastered.
Bron: https://kotaku.com/sony-c...for-ps4-spider-1845154011

Al is MM uiteraard een spel dat nog uit moet komen en TLOU2 een spel dat al eerder uit is gekomen. De vergelijking en het trekken van conclusies op basis van deze kennis is dan ook niet helemaal correct.

[ Voor 12% gewijzigd door Ridicuul op 24-09-2020 14:42 ]

This is absolutely ridiculous

• CharlieRay
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-12-2021
Als we het Budgetgaming forum trouwens moeten geloven wordt er volgens de klantenservice van Wehkamp nog volop gewerkt aan het herstellen van de zaterdag pre-orders. Bovendien heeft de admin met een insider bij Wehkamp ook om een update gevraagd weer.

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 15:20

v8power67

Psn: Mausosaurus

bram1984 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:36:
[...]

Grappig, want Spider Man Miles Morales heeft juist wel een gratis upgrade als je de PS4 versie koopt. |:(
Verkeerd geformuleerd misschien, bedoel natuurlijk de 2018 spiderman remaster die alleen in de 80 euro(ultimate edition) versie van miles moralis versie zit. Ps4 versie miles moralis krijgt idd een upgrade naar ps5, dat zou wel heel smerig zijn als ze dat niet zouden doen natuurlijk.

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05-2025
yinx84 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:36:
[...]

Ik weet het niet... je hebt het over een game van 2 jaar oud vs een game van dit jaar. Zou echt heel teleurgesteld zijn als ik er daar voor moet betalen, maar wel weer een gevalletje "Fuck you and see you November 19th" :P
Ik ga er ook niet voor betalen (vote with your wallet ;) ), maar waar komt dat idee vandaan dat upgrades gratis moeten zijn? Je kan toch prima je PS4 game gratis op de PS5 spelen in 'PS4 Pro boost mode' ?

Tijdens de overstap van PS3 naar PS4 begreep ik de behoefte wel. Zonder 'upgrade' waren PS3 spellen ten slotte niet op de PS4 te spelen, dus moest je echt opnieuw kopen. Nu kan je zonder problemen je PS4 game nog spelen toch?

Als een dev daar dan extra grafische features aan toe wil voegen en daar geld voor wil vragen, prima.. Ga ik gewoon niet doen, maar dat is een ander verhaal :)

Edit: Ben het er trouwens mee eens dat het nice zou zijn als ze die upgrades wel gratis zouden doen, maar ik vind het ook niet per se 'onvriendelijk' dat ze het niet doen.

[ Voor 8% gewijzigd door nioz op 24-09-2020 14:45 ]

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 15:20

v8power67

Psn: Mausosaurus

Ridicuul schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:40:
[...]

[...]

Bron: https://kotaku.com/sony-c...for-ps4-spider-1845154011

Al is MM uiteraard een spel dat nog uit moet komen en TLOU2 een spel dat al eerder uit is gekomen. De vergelijking en het trekken van conclusies op basis van deze kennis is dan ook niet helemaal correct.
Bedoelde de 2018 spiderman editie sorry. Die zal geen gratis upgrade krijgen. Daarvoor moet je de ultimate edition van miles moralis kopen wil je de 2018 remaster willen spelen.

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
YakuzA schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:37:
[...]

Spiderman is wel gewoon te spelen op de PS5, maar krijgt geen gratis grafische upgrade dus?

[...]

Nou nou wat een gemenerds zeg :)
Spider-Man PS4: BC in legacy mode, dus basically de PS4 versie
Spider-Man Miles Morales Ultimate Edition: bevat de PS4 versie van Spider-Man in PS5 vorm met dus next gen upgrades.
Miles Standard Edition: bevat alleen Miles met gratis next gen upgrade (als je de PS4 versie koopt).
Siebelouis schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:39:

[...]

[...]

Je kan de deep dive kijken of anders de 2 Wired interviews teruglezen.
kazuka schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:39:
Op zich snap ik de keuze van Sony wel. Hoe groot zou de groep spelers zijn die enkel de Spider-Man remaster willen spelen maar niet Miles Morales op de PS5? Ik denk dat die vrij klein is.

Als je toch al van plan was Miles Morales te kopen krijg je er voor 15 EUR extra een flink gepimpte Spider-Man versie bij, inclusief alle 4 DLC's, die ik zelf nooit gespeeld heb op de PS4.
Ik denk dat het punt meer is dat je mensen met de PS4 versie tegemoet komt. Zoals bijvoorbeeld CDPR doet met TW3. Alhoewel ik niet weet hoeveel moeite daarin gestoken is ten opzichte van Spider-Man.
v8power67 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:42:
[...]

Verkeerd geformuleerd misschien, bedoel natuurlijk de 2018 spiderman remaster die alleen in de 80 euro(ultimate edition) versie van miles moralis versie zit. Ps4 versie miles moralis krijgt idd een upgrade naar ps5, dat zou wel heel smerig zijn als ze dat niet zouden doen natuurlijk.
Dat doet verder weinig af aan je "als dit een indicatie is" opmerking, want je kiest nu even het meest negatieve voorbeeld dat toevallig je argument ondersteunt, terwijl MM laat zien dat Sony daar niet eenzijdig in is. Je kan dus net zo goed zeggen "als MM een voorbeeld is, dan krijgen we wel gratis upgrades".

M.a.w. we weten het gewoon nog niet, aangezien ze nu beide doen.

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:15
Kraziey schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:54:
[...]

En op welke patch ga je precies wachten? Zoals ik hieruit begrijp komen er twee; eentje direct bij launch van de game en een meer robuustere (wat dat betekent weet ik niet) ergens in 2021.

Ik twijfel heel erg; aan de ene kant wil ik er z.s.m. voor gaan, vooral omdat er al een nex-gen patch komt bij launch. Aan de andere kant komt er een meer "robuustere' patch die (denk ik) meer van de PS5 gaat benutten dan eerst, maar ja; dan moet ik wachten tot ergens 2021 en gezien de game in het eindcyclus van de PS4 wordt gereleased zou het er al toch goed moeten uitzien denk ik?
"At a later date, we'll also release an upgrade to Cyberpunk 2077, which will take full advantage of the next-gen hardware"

Dus ik verwacht een flinke upgrade vooral in Graphics. En ik ben zo iemand die de vetste graphics wil al veranderd de gameplay er niet door.

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

• Siebelouis
bram1984 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:45:

[...]

Je kan de deep dive kijken of anders de 2 Wired interviews teruglezen.
Sorry hoor, ik heb al het nieuws gevolgd, de deepdive meerdere malen gekeken. Zelfs de uiteenzetting door die game developer.

Echter nergens wordt aangegeven dat je PS5 spellen op de trage hdd kunt opslaan, en dan op de SSD zetten.

Ja, PS4 spellen kunnen vanaf de trage hdd, maar PS5 spellen uitsluitend van de SSD

Bewijs me het tegendeel? Waar wordt bovenstaande verkondigd?

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Voor Cyberpunk ga ik ook wachten tot die update in 2021. Game had van mij sowieso wel direct op de next-gen uit mogen komen, waarschijnlijk loop je op de ps4 tegen de hardware beperkingen aan.

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:46
nioz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:43:
[...]

Ik ga er ook niet voor betalen (vote with your wallet ;) ), maar waar komt dat idee vandaan dat upgrades gratis moeten zijn? Je kan toch prima je PS4 game gratis op de PS5 spelen in 'PS4 Pro boost mode' ?

Tijdens de overstap van PS3 naar PS4 begreep ik de behoefte wel. Zonder 'upgrade' waren PS3 spellen ten slotte niet op de PS4 te spelen, dus moest je echt opnieuw kopen. Nu kan je zonder problemen je PS4 game nog spelen toch?

Als een dev daar dan extra grafische features aan toe wil voegen en daar geld voor wil vragen, prima.. Ga ik gewoon niet doen, maar dat is een ander verhaal :)

Edit: Ben het er trouwens mee eens dat het nice zou zijn als ze die upgrades wel gratis zouden doen, maar ik vind het ook niet per se 'onvriendelijk' dat ze het niet doen.
Beter kan ik het niet verwoorden inderdaad.. het is toch al top dat je alle PS4 games gewoon op de PS5 kan spelen en dat er best wat zijn die ook nog een gratis update geven.

• bram1984
Siebelouis schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:48:
[...]

Sorry hoor, ik heb al het nieuws gevolgd, de deepdive meerdere malen gekeken. Zelfs de uiteenzetting door die game developer.

Echter nergens wordt aangegeven dat je PS5 spellen op de trage hdd kunt opslaan, en dan op de SSD zetten.

Ja, PS4 spellen kunnen vanaf de trage hdd, maar PS5 spellen uitsluitend van de SSD

Bewijs me het tegendeel? Waar wordt bovenstaande verkondigd?
Oh geen idee of dat kan eigenlijk. PS4 titels in ieder geval.

• bram1984
En voor mensen zonder Switch of PC, de indie hit van het jaar komt waarschijnlijk ook naar PS4/PS5.

https://www.pushsquare.co..._to_ps5_ps4_down_the_line

Ik speel momenteel niks anders. :)

• xavier!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01-2025
Maar buiten Spiderman zijn er eigenlijk bijna geen interessante ps5 games op de dag van release?

• Siebelouis
bram1984 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:51:
[...]

Oh geen idee of dat kan eigenlijk. PS4 titels in ieder geval.
Ja dat heb ik al meerdere malen geprobeerd duidelijk te maken, PS4 kan wel vanaf trage HDD. Echter wordt hier door veel mensen als waarheid verkondigd dat het ook met PS5 games kan en dat die dan naar de SSD gekopieerd kunnen worden. Vandaar mijn initiële vraag:
MadDogMcCree schreef op donderdag 24 september 2020 @ 01:21:
[...]

Een dergelijke SSD gaat je meer kosten dan de PS5 zelf. Het is dan ook veel verstandiger om goedkopere opslag te gebruiken voor games die je wilt ‘archiveren’ voor later gebruik. Met een externe harde schijf schrijf je in 11 minuten 100GB over. Dat is niet razendsnel, maar als het goed is doe je dit niet met grote regelmaat.
Siebelouis schreef op donderdag 24 september 2020 @ 02:30:
[...]

Iedereen verteld bovenstaande wel, maar werkt dit ook zo in de praktijk?

Kan iemand mij exact vertellen wanneer Cerny bovenstaand verteld/ uitlegt?

Hoe gaat dit werken?
Weet iemand hier meer over?

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-01 12:15
dutchgio schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:50:
Voor Cyberpunk ga ik ook wachten tot die update in 2021. Game had van mij sowieso wel direct op de next-gen uit mogen komen, waarschijnlijk loop je op de ps4 tegen de hardware beperkingen aan.
Ik verwacht echt behoorlijke beperkingen. Zonde om die game niet op next-gen met next-gen patch te spelen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• bram1984
Siebelouis schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:54:
[...]

Ja dat heb ik al meerdere malen geprobeerd duidelijk te maken, PS4 kan wel vanaf trage HDD. Echter wordt hier door veel mensen als waarheid verkondigd dat het ook met PS5 games kan en dat die dan naar de SSD gekopieerd kunnen worden. Vandaar mijn initiële vraag:

[...]

[...]

Weet iemand hier meer over?
Nee dus, anders stond het wel ergens online uitgeschreven.

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:55

Edd

Dat is, naar mijn weten, tot op heden nog niets over bekend.

Het enige wat we weten is:
1. PS5 spellen moeten geïnstalleerd worden op de interne SSD of de NVME SSD die je erin kunt stoppen voor uitbreiding.
2. PS4 spellen kun je vanaf een externe HDD/SSD spelen, aangezien die niet de bandbreedte nodig heeft.

-

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-01 09:53
dutchgio schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:50:
Op een bepaalde manier zit ik backlog technisch wel in m'n maag met deze titel. Hij komt uit rond dezelfde tijd als de PS5 waar ik een paar games direct op wil spelen. Plus het feit dat het natuurlijk gewoon een leuk speeltje is waarmee je lekker aan de slag kunt. Maar Cyberpunk wil ik ook graag spelen en ik heb gewoon een puike gaming PC waarmee ik hem met alle toeters en bellen op kan spelen.

Aangezien je er vanuit kunt gaan dat het een spel is waar je qua tijd best wat commitment aan moet geven weet ik oprecht nog niet wat ik moet doen. Of direct spelen op PC, of wachten op de PS5 patch. First world problems, zullen we maar zeggen :P

• schaapiej
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-01 17:25
xavier! schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:54:
Maar buiten Spiderman zijn er eigenlijk bijna geen interessante ps5 games op de dag van release?
Ik heb hetzelfde idee/gevoel. Na de laatste presentatie had ik niet direct zoiets van; hell yeahhhh pre-order!!!
Vooral het idee dat ik de gekte aan het begin mooi kon skippen en nog wat langer van de PS4 moet genieten :p

<GoT>NightStalker

• bram1984
Dat is voor iedereen anders? Smaken en zo. Voor mij is er teveel om allemaal in één keer mee te nemen. Helemaal met third party erbij.

• Sefaex
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:34
Is puur een smaakkwestie he. Voor veel mensen is Demon's Souls alleen al een system seller.
PS4 launch was trouwens nog slechter; Knack en Killzone :/

Ach ja, dit najaar is er sowieso genoeg te spelen. Cyberpunk komt ook nog uit. Dus daar maak ik me geen zorgen om.

Vind het wel jammer dat Ratchet geen launch title is. Daar had ik me wel op verheugd.

• mark_139
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-01 22:04
Een game die ik weinig voorbij zie komen maar bovenaan staat op mijn wensenlijstje: oddworld soulstorm!

Releasedatum staat nog op ergens in 2020, de vorige delen hebben hebben heel wat uurtjes gedraaid. Over de prijs van de aankomende game zwijg ik het liefst 8)7

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:52
schaapiej schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:12:
[...]

Ik heb hetzelfde idee/gevoel. Na de laatste presentatie had ik niet direct zoiets van; hell yeahhhh pre-order!!!
Vooral het idee dat ik de gekte aan het begin mooi kon skippen en nog wat langer van de PS4 moet genieten :p
Ik ga denk ik toch voor Spiderman Ultimate.

Daarnaast koop ik Sackboy omdat ik dit heel leuk is om samen met mijn vriendin co-op te spelen.
Little big planet was ook een groot succes, dus hier wel vertrouwen in.

Godfall houd ik in de gaten. Misschien ff wat reviews afwachten. Kan ook nog een Godfail worden :p
Lijkt me ergens best een leuke game

Demon souls zou ik heel graag proberen, maar mijn ervaring met dit genre is dat ik er niet bepaald goed in ben. Daarnaast laat je controller vrij snel slijtage zien als er voor de 100ste keer "you died" in je scherm verschijnt.

Cyberpunk ben ik niet erg hyped voor. Zal hem vast wel spelen, maar pas als hij PS5 ready is.

• Timmet
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-01 19:58
bram1984 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:51:
[...]
En voor mensen zonder Switch of PC, de indie hit van het jaar komt waarschijnlijk ook naar PS4/PS5.

Die heb ik even gemist. Thanks! Heb hem op mijn wishlist gezet :)

Edit: Verkeerde quote

[ Voor 30% gewijzigd door Timmet op 24-09-2020 15:51 ]

• bram1984
Timmet schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:50:
[...]

Die heb ik even gemist. Thanks! Heb hem op mijn wishlist gezet :)
Wat?

• Timmet
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-01 19:58
Hades, ziet er erg bruut uit!
Had een verkeerde reactie van je gequote :P

• bram1984
Timmet schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:52:
[...]

Hades, ziet er erg bruut uit!
Had een verkeerde reactie van je gequote :P
Ah ja! Heel vet. Vooral portable op de Switch even snel een run doen. Hele fraaie art en voice acting ook.

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

younistyler schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:03:
Ik heb vaker begrepen dat als je bij bol.com hebt besteld je verzekerd bent van een day one release.
Heeft iemand een verwijzing naar een officieel statement oid?
Zie: Bas170 in "[PS5] Het aanloop naar release topic"

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:17
zwembroek schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:14:
Ik snap mensen ook niet waarom ze voor een console pre order naar Nedgame of Gamemania gaan. Die gasten krijgen bijna geen voorraad.
Omdat ik de pre-orders gemist heb. Gevalletje druk met werk en kinderen. Ik had een pre-order op Wehkamp maar die is gecanceled (maandag pre-order). Daarom nu maar bij Nedgame besteld en wachten tot volgend jaar. Geeft in ieder geval iets van (schijn)zekerheid.
Ik probeer het nog op release dag maar verwacht niet al te veel. Nog genoeg te doen op mijn ps4 dus hou het wel uit tot volgend jaar Maart.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-01 10:28
Al die lijsten in winkels, daar gaat veel mis, dat kan ik je vertellen uit ervaring (zelf in de retail gewerkt). Van lijsten die kwijt raken, of waar opeens in een oudere versie verder wordt gegaan en mensen dus vergeten worden, tot medewerkers of kennissen van medewerkers die nog even vooraan gezet worden, tot filiaalmanagers en personeel dat gewoon alles zelf kopen om het door te verkopen. Bij de Media Markt ook, ze kunnen als filiaal wel een lijst beginnen, maar als het hoofdkantoor besluit 75% online te verkopen en 25% naar filialen te versturen (wat begrijpelijk is gezien de transportkosten). Op een fysieke lijst is je positie altijd een stuk onzekerder. Daarom zou ik al nooit op een lijst van Game Mania, Nedgame eof Media Markt etc. willen staan. En zelfs met online bestellingen ben je soms niet zeker zie Wehkamp of DreamLand bijvoorbeeld.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10-2025
bram1984 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:54:

Ooh nice, ga er vanavond aan beginnen en heb er al ontzettend veel zin in!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:29

Martinspire

Awesomeness

DennisZ88 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:52:
[...]

Maar waarom dan wachten? Die twee tientjes kost die 'remastered' nu niet eens (15 euro)? :)

MM : 59,95
MM ultimate: 74,95

Ik kijk er naar uit om hem te gaan spelen, heb nu nog niets. Maar het eerder wel gezien bij een vriend.
Ligt het aan mij of was de prijs daarvan een tijd geleden nog lager of lager ingeschat?

Ik dacht dat ze hierbij, net als met Uncharted 4 destijds eerst een normale DLC van wilden maakten en daarna besloten een aparte game te lanceren voor een zacht prijsje. 60 ballen is geen zacht prijsje... Zeker niet als het, zoals het eruit ziet, veel minder content lijkt te hebben.
nioz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:43:
[...]

Waarom? Nou 2 redenen:

1. De grote concurrent doet het, mede ook om mensen te bewegen te upgraden en anderzijds te verbloemen dat er ook weer niet heel veel spannende launchgames zijn.
2. Veel 3rd party partijen doen het. Zelfs EA doet het bij bv Fifa. Nu kom je in het lijstje van Activision en andere bedrijven bekend om hun hebberigheid. Het is gewoon enorm jammer. Zeker ook als je ziet hoe duur de remastered versies ook nog eens zijn. Zeker met de Digital Edition ben je aardig wat geld kwijt voor dezelfde games in een nieuw jasje.

Ik snap het, ze zijn het niet verplicht, maar men is nu aan het goedpraten wat niet nodig zou moeten zijn. Alleen maar omdat Sony het doet is het ineens geen probleem meer, terwijl een paar weken geleden het nog enorm slecht was dat andere partijen dat niet gingen doen.

Het is dat de PS5 al uitverkocht was toen ik online ging kijken, maar nu is het voor mij reden nummer 2 om eerst een Xbox te nemen en dan later wel te kijken wanneer de PS5 in huis komt. Nu ben ik simpelweg goedkoper uit en ik ga toch veelal 3rd party games spelen als ik zie wat er de komende maanden uit komt. Ieder voor zich natuurlijk, maar ik zal niet de enige zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Martinspire op 24-09-2020 16:47 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:42
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:23:
[...]

Let er wel op dat airflow niet op deze manier werkt. Er moet aan de ene kant koele lucht aangezogen worden en de andere kan moet er warme lucht afgevoerd worden. Vaak is 1 gat in de kast dan niet voldoende.
Zijn er andere hier die een oplossing hebben voor dit probleem?
Kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die de ps5 niet in zijn zicht wil hebben?

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Altijd leuk om de gedachtenspinsels van Cherno te horen. Deze keer is de Demon's Souls remake aan de beurt:

• bram1984
aaaido schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:47:
[...]

Zijn er andere hier die een oplossing hebben voor dit probleem?
Kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die de ps5 niet in zijn zicht wil hebben?
Op het meubel achter de TV. Maximale airflow en niet in het zicht. Ik heb mijn TV dan ook niet opgehangen.

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:27

Ik ga deze denk ik vanavond ffe op steam kopen, is in de aanbieding voor 16.99.

Speelt het een beetje lekker weg met een controller? muis en toetsenbord lijkt me niet heel geweldig namelijk.

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-01 11:03
bram1984 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:38:
[...]

Op het meubel achter de TV. Maximale airflow en niet in het zicht. Ik heb mijn TV dan ook niet opgehangen.
Mijn PS4 zit ook in een TV kast. Aan de achterkant van de kast heb ik gaten geboord zodat deze alsnog kan ventileren. Ondanks dat ga ik mijn PS5 toch in het zicht plaatsen.

• bram1984
Ambition88 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:53:
[...]

Ik ga deze denk ik vanavond ffe op steam kopen, is in de aanbieding voor 16.99.

Speelt het een beetje lekker weg met een controller? muis en toetsenbord lijkt me niet heel geweldig namelijk.
Je is echt gemaakt voor thumbsticks. Hele snelle actie met dodges en zo.

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-01 16:30
Siebelouis schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:39:

[...]

[...]

Volgens mij kun je namelijk alleen PS4 spellen op een 'trage hardeschijf' zetten, en kunnen PS5 spellen
uitsluitend op de SSD geïnstalleerd worden?

Je mist het punt. De PS5 games die je archiveert op je externe schijf kan je inderdaad niet direct spelen (PS4 games overigens wel). Je gebruikt de externe HDD of SSD om de bestanden tijdelijk weg te zetten wanneer je een bepaalde game voor een langere periode niet speelt.

Een 2e NVMe plaatsen is een beetje alsof je een onwijs duur tweede appartement naast je huidige appartement koopt, dat terwijl je ook toegang hebt tot een grote schuur voor een grijpstuiver. Spullen sjouwen van schuur naar appartement kost iets meer moeite, maar dat doe je zo sporadisch, dat het eigenlijk geen moeite is.

• bram1984
MadDogMcCree schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:43:
[...]

Je mist het punt. De PS5 games die je archiveert op je externe schijf kan je inderdaad niet direct spelen (PS4 games overigens wel). Je gebruikt de externe HDD of SSD om de bestanden tijdelijk weg te zetten wanneer je een bepaalde game voor een langere periode niet speelt.

Een 2e NVMe plaatsen is een beetje alsof je een onwijs duur tweede appartement naast je huidige appartement koopt, dat terwijl je ook toegang hebt tot een grote schuur voor een grijpstuiver. Spullen sjouwen van schuur naar appartement kost iets meer moeite, maar dat doe je zo sporadisch, dat het eigenlijk geen moeite is.
Volgens mij is zijn punt meer dat Sony/Cerny nog niet zwart op wit heeft bevestigd dat je PS5 games op een externe schijf kan archiveren. Wel PS4 games.

• MadDogMcCree
  • Laatst online: 19-01 16:30
bram1984 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:55:
[...]

Volgens mij is zijn punt meer dat Sony/Cerny nog niet zwart op wit heeft bevestigd dat je PS5 games op een externe schijf kan archiveren. Wel PS4 games.
https://gamerant.com/ps5-games-external-hard-drive/
Fans can store PS5 games on an external hard drive, but not play them. This likely means that anyone who has filled up their PS5's SSD may have to move games around to play them.

• cold_as_ijs
Aah top, heb nog een externe schijf voor de ps4 (2TB). Die is nu voor de helft gevuld ofzo, maar dat is meer omdat ik te lui ben om hem op te ruimen. 500GB en nu 825 GB zijn net te klein. Denk met een 1TB SSD extra dat dit in principe genoeg moet zijn, maar lekker dat ik ook mijn externe in kan zetten voor meer als alleen PS4 game opslag. Trouwens het liefst speel ik ook die van de SSD, want kan me voorstellen dat er serieus winst in laadtijden te halen valt.

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:55
cold_as_ijs schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:11:
Aah top, heb nog een externe schijf voor de ps4 (2TB). Die is nu voor de helft gevuld ofzo, maar dat is meer omdat ik te lui ben om hem op te ruimen. 500GB en nu 825 GB zijn net te klein. Denk met een 1TB SSD extra dat dit in principe genoeg moet zijn, maar lekker dat ik ook mijn externe in kan zetten voor meer als alleen PS4 game opslag. Trouwens het liefst speel ik ook die van de SSD, want kan me voorstellen dat er serieus winst in laadtijden te halen valt.
Ik heb een 2TB interne HDD die op 100GB na vol is, en ook nog een 5TB HDD ernaast die ongeveer voor de helft vol is :)
Verwijder niks en installeer veel PS+ games voor het geval ik ze ineens eens wil spelen :)

• cold_as_ijs
Cloud_VII schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:15:
[...]

Ik heb een 2TB interne HDD die op 100GB na vol is, en ook nog een 5TB HDD ernaast die ongeveer voor de helft vol is :)
Verwijder niks en installeer veel PS+ games voor het geval ik ze ineens eens wil spelen :)
Ik zet ze gewoon in de lijst zonder te downloaden. Als ik ze dan ooit wil spelen download ik ze later. Eigenlijk merk ik op dat ik maar relatief weinig PS+ spellen speel, de echte goeie heb ik meestal al op disk. Dan kan je met 2 TB extern en 500GB intern wel een heel eind vooruit.

• elaho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-12-2025
Wie heeft er de Digital versie gekocht en wat zijn de voordelen volgens jullie? Ben ik even benieuwd naar.☺️

• ShaYan
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-03-2021
Weet er toevallig iemand of de PS5 standaard geleverd zal worden met een HDMI 2.1 kabel? Of 2.0?

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ShaYan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:38:
Weet er toevallig iemand of de PS5 standaard geleverd zal worden met een HDMI 2.1 kabel? Of 2.0?
Dat zou volgens mij wel moeten wil je 4K 120hz + HDR kunnen doen. Een HDMI 2.0 kabel heeft daar niet genoeg bandbreedte voor.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-01 20:56
Ben benieuwd naar de lengte van se kabel,hopelijk 2m

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Dat is dan wel handig, een redelijk snelle externe ssd zet zo een paar GB over lijkt me, kun je ze extern bewaren voor later. Maar hoop toch gewoon dat er snel een SSD komt die we in de PS5 kunnen steken die ook betaalbaar blijft

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

• alionfire
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2025
elaho schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:37:
Wie heeft er de Digital versie gekocht en wat zijn de voordelen volgens jullie? Ben ik even benieuwd naar.☺️
Ik niet, maar voordeel is 100 euro goedkoper verschil en sommige vinden de design mooier (want symmetrisch). De specs zijn hetzelfde.

Nadelen: geen tweedehandse games, geen geruil en geen 4K Bluray films.

Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •

• alionfire
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08-2025
Yup, HDMI 2.1: https://press-start.com.a...ents-have-been-confirmed/

Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •

• Kadardar
  • Laatst online: 17-11-2025
Dat heeft de website er zelf van gemaakt. De bron die zij gebruiken meldt niets meer dan HDMI kabel. staat tevens ook als text op de website
A Hong Kong distributor has revealed the box contents for the PS5. The major takeaway is that we’ll definitely get a stand, which is good news considering it seems as though the PS5 needs one to stand in both directions.

It’s presumed that the included HDMI cable will be HDMI 2.1 compatible and that the USB cable will be USB-C.
Alhoewel ik het raar zou vinden dat de max kabel die de playstation zou kunnen benutten niet mee geleverd zou worden.

[ Voor 44% gewijzigd door Kadardar op 24-09-2020 20:44 ]

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:55

Edd

alionfire schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:07:
[...]

Ik niet, maar voordeel is 100 euro goedkoper verschil en sommige vinden de design mooier (want symmetrisch). De specs zijn hetzelfde.

Nadelen: geen tweedehandse games, geen geruil en geen 4K Bluray films.
Je vergeet het "geen gehannes met schijfjes" als voordeel te noemen ;)

-

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 23:40
Edd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:38:
[...]

Da's geen voordeel van de DE, je kan namelijk ook een gewone versie kopen en alle games digitaal kopen.:P

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-01 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

LordLynx schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:49:
[...]

Da's geen voordeel van de DE, je kan namelijk ook een gewone versie kopen en alle games digitaal kopen.:P
Je kunt ook de DE kopen. En je games op disk kopen. Je kunt ze alleen niet spelen 8)

Zelf er nog niet over uit welke versie ik zal nemen.
Heb nu eigenlijk 98% digitaal of zo. Maar het kan wel handig zijn om een disk versie te kopen zodat je games in de aanbieding kunt halen. Of iets fysieks krijgen voor kerst oid.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Superkiwi
  • Laatst online: 12:35

Superkiwi

Hoi doei

[...]
Als ik dit argument voorbij zie komen vraag ik me altijd af hoeveel keer per uur jullie van game wisselen :P
Ik speel sinds de PS1 en heb het echt nog nooit als "gehannes" of "gedoe" ervaren.
Een luie generatie, dat zijn jullie :P

[ Voor 4% gewijzigd door Superkiwi op 24-09-2020 21:00 ]

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• madcon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 20:50
Grote voordeel van de DE is dat de blue ray lezer niet stuk zal gaan :+

Stadia / PSN : whenheco

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01 20:37

ScreamGT

joejoe

Iemand toevallig al beelden van de interface voorbij zien komen?

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-01 21:33
madcon schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:58:
En gaat die wel stuk, koop je alles digitaal. 🤡

Ieder zijn keuze natuurlijk, maar met de DE heb je alleen keuze voor digitale games met de disc versie heb je keuze voor beide, tweedehands games, uitwisselen met vrienden en familie, iets waar je de €100 in het eerste 1/2 jaar dubbel en dwars terug verdient. 👍

• bram1984
Even gelezen, maar wat is hun bron? Volgens mij heeft Sony dit niet expliciet zo gezegd.
madcon schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:58:
Grote voordeel van de Disk versie is dat wanneer je Blu-ray (zonder e) lezer stuk gaat je een DE overhoud :+

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

ScreamGT schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:00:
Iemand toevallig al beelden van de interface voorbij zien komen?
Nee dat blijft wel wat stil. Ik ben daar zelf ook wel benieuwd naar.
Ik vind de huidige interface prima maar er is wel genoeg aan te moderniseren.

dvdkiwi schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:57:
[...]

Als ik dit argument voorbij zie komen vraag ik me altijd af hoeveel keer per uur jullie van game wisselen :P
Ik speel sinds de PS1 en heb het echt nog nooit als "gehannes" of "gedoe" ervaren.
Een luie generatie, dat zijn jullie :P
Nou ik speel nog wel eens een game die niet direct mijn voorkeur geniet op dat moment omdat ik geen zin heb van de bank te komen :P

Dus dat argument is nou juist de enige die ik wel begrijp.

• Erapaz
  • Laatst online: 12-01 11:30
[...]

Speelt de disk versie geen digitale games dan?

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-01 10:32
Erapaz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 04:40:
[...]

Dat zou een mooie stunt zijn! 😅

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Interessant artikel over de compressie techniek en IO op de PS5: https://cbloomrants.blogs...en-and-oodle-texture.html
The Sony PS5 will have the fastest data loading ever available in a mass market consumer device, and we think it may be even better than you have previously heard. What makes that possible is a fast SSD, an excellent IO stack that is fully independent of the CPU, and the Kraken hardware decoder. Kraken compression acts as a multiplier for the IO speed and disk capacity, storing more games and loading faster in proportion to the compression ratio.

Sony has previously published that the SSD is capable of 5.5 GB/s and expected decompressed bandwidth around 8-9 GB/s, based on measurements of average compression ratios of games around 1.5 to 1. While Kraken is an excellent generic compressor, it struggled to find usable patterns on a crucial type of content : GPU textures, which make up a large fraction of game content. Since then we've made huge progress on improving the compression ratio of GPU textures, with Oodle Texture which encodes them such that subsequent Kraken compression can find patterns it can exploit. The result is that we expect the average compression ratio of games to be much better in the future, closer to 2 to 1.

Kraken plus Oodle Texture gets nearly double the compression of Zip alone on this texture set.

Oodle Texture is a software library that game developers use at content creation time to compile their source art into GPU-ready BC1-7 formats. All games use GPU texture encoders, but previous encoders did not optimize the compiled textures for compression like Oodle Texture does. Not all games at launch of PS5 will be using Oodle Texture as it's a very new technology, but we expect it to be in the majority of PS5 games in the future. Because of this we expect the average compression ratio and therefore the effective IO speed to be even better than previously estimated.

• Ridicuul
Erapaz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 04:40:
[...]

Jawel, maar ik betaal liever geen €100 voor een functie die ik niet gebruik.

• Erapaz
  • Laatst online: 12-01 11:30
Ridicuul schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:58:
[...]

Maar dat nadeel was al genoemd, 100 euro duurder. “Gehannes met schijfjes” is dan weer geen nadeel van de disc versie, die speelt namelijk ook digitale games. Niemand verplicht je discs te gebruiken op de disc versie.

• Alcmaria
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 10:46

Alcmaria

Syntax Error in 10

Ridicuul schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:58:
[...]

Gisteren ging deze discussie ook al rond en die 100 euro ben je zo vergeten als je in een budgetbak een paar AAA PS4 titels oppakt voor een paar euro en later ook nog eens PS5 game aanbiedingen hebt of games op V&A overkoopt van tweakers. Ik kan me echt niet voorstellen waarom 100 euro (de prijs van anderhalf spel (in de PSSHOP :-P)) je tegenhoudt om niet de diskversie te kopen.

• Raikkonen_WC
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 14:20
Alcmaria schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:12:
[...]

Gisteren ging deze discussie ook al rond en die 100 euro ben je zo vergeten als je in een budgetbak een paar AAA PS4 titels oppakt voor een paar euro en later ook nog eens PS5 game aanbiedingen hebt of games op V&A overkoopt van tweakers. Ik kan me echt niet voorstellen waarom 100 euro (de prijs van anderhalf spel (in de PSSHOP :-P)) je tegenhoudt om niet de diskversie te kopen.
Precies dit. Dit zelf ook al zovaak gezegd. Zolang een MM of andere bedrijven Disc versies aanbieden voor 55 euro bij release, en Sony de volle 69 of 79 euro vraagt als digitale download, heeft de digitale versie geen enkel voordeel! Nog nagelaten dat ik een disc aan een vriend kan lenen, of omgekeerd, en hem na uitspelen kan verkopen, wat met een digitale versie ook niet kan..... Die 100 euro is daarmee zo terug verdiend.

• Ridicuul
Erapaz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:02:
[...]

Maar dat nadeel was al genoemd, 100 euro duurder. “Gehannes met schijfjes” is dan weer geen nadeel van de disc versie, die speelt namelijk ook digitale games. Niemand verplicht je discs te gebruiken op de disc versie.
Maar dat is het hele voordeel van de DE: je betaalt €100 minder voor je console.

Daarnaast zou je kunnen zeggen dat het er beter uitziet (ik vind namelijk van wel) maar dat is subjectief.

Wat jij zegt klopt. Geen gehannes met schijfjes is inderdaad niet een voordeel van de PS5 DE, maar van digitale games in het algemeen.

In veruit de meeste gevallen is de PS5 de beste keuze.
Gebruik je fysieke games? Dan MOET je de PS5 hebben.
Gebruik je digitale games? Dan kun je kiezen tussen de DE of PS5.
Gebruik je het beide? Dan MOET je de PS5 hebben.

De PS5 DE is dus alleen interessant als je uitsluitend digitaal gaat spelen, terwijl de normale PS5 voor iedere situatie geschikt is. In dat specifieke geval is dus het grote voordeel dat je €100 euro bespaart. Meer niet...

• Ridicuul
Alcmaria schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:12:
[...]

Maar dit is al zovaak gezegd:

Ik heb sinds 2015 geen enkele fysieke PS4 game gekocht. Mijn PS4 speelt wel disks, maar ik maak dus geen gebruik van de functie.

Ik ga in de volgende generatie niet opeens beginnen met het kopen van fysieke games. Ik wil digitale games. Ik houd van het gemak die digitale games mij bieden.

Ik ga die disk reader van de PS5 dus nooit gebruiken. Waarom zou ik dan €100 betalen?

Het gaat mij niet om wat het voordeligste is onderaan de streep. Het gaat mij erom wat het voordeligste is voor de manier waarop ik graag mijn spelletjes speel.

(Ik ga verder niet teveel in op de voordelen van digitaal gamen en de manieren waarop je kunt besparen op digitale games, want dat is een andere discussie. Maar gamesharing is het de voornaamste reden dat ik geen disks meer koop.)

• cold_as_ijs
Een ander voordeel dat ik zie waar ik zelf tegenaan loop, is dat je spellen kan installeren terwijl je een game aan het spelen bent. Als je alles op disk koopt lukt dat niet. Dit is niet het grootste probleem maar wel eens gehad dat ik graag alvast de volgende wilde installeren omdat ik bijna klaar was met de game. En vergeet niet, iedereen die een DE versie koopt zorgt dat er een disk versie beschikbaar blijft voor mensen die wel een Disk willen hebben. Dus ben blij dat er mensen zijn die het willen kopen.

Wat de redenen ook zijn is toch niet boeiend, er is een markt voor dit product.
Misschien wat een vertekend beeld nu met de pre-orders, maar het lijkt alsof Sony daar een beter besluit heeft genomen dan microsoft. Maar dit is nog maar de eerste slag, de oorlog duurt nog een jaar of 7.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:48

CyBeRSPiN

sinds 2001

@cold_as_ijs met die razendsnelle SSD zal het overzetten van 60GB aan data ook niet zo spannend meer zijn? De leessnelheid van de Bluray is dan de bottleneck.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:47
Ik heb met name gekozen voor de DE omdat:
  • Ik altijd al alles digitaal koop en een hekel heb aan nog meer troep, doosjes, discs.
  • De drive in de PS4 en Pro altijd herrie maakt ook als er geen disc in zit
  • Ik niet tegen asymmetrie kan

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• s0kkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-01 13:43

s0kkie

Cowabunga

Lol ik heb al maanden geen schijf in mijn Pro gehad en die drive maakt echt 0,0 geluid omdat er niks in zit.

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Ridicuul schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:32:
[...]
Het gaat mij erom wat het voordeligste is voor de manier waarop ik graag mijn spelletjes speel.
En dan kom je dus bij de disc versie uit, omdat fysieke games in de aanbieding negen van de tien keer nog altijd goedkoper zijn dan digitale games tijdens een aanbieding in de store ;)
En ja, gamesharing is ook mogelijk met een schijfje, zelfs met veel meer mensen. Je moet dan wel even op elkaar wachten, maar toch.

Maakt ook verder helemaal niks uit trouwens; iedereen moet lekker de versie kopen die hij/zijn wil :P

[ Voor 23% gewijzigd door Superkiwi op 25-09-2020 08:54 ]

• Ridicuul
dvdkiwi schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:48:
[...]

En dan kom je dus bij de disc versie uit, omdat fysieke games in de aanbieding negen van de tien keer nog altijd goedkoper zijn dan digitale games tijdens een aanbieding in de store ;)
Not sure if serious...

Maar ik was toch vrij duidelijk dat ik GEEN fysieke games wens te gebruiken. En ik zei:
voor de manier waarop ik graag mijn spelletjes speel
Dus nee, hoe je dan toch bij de disk versie uitkomt is mij een raadsel. Waarschijnlijk denk je teveel vanuit je eigen voorkeur, en dat valt best te begrijpen. Maar ik heb uitgelegd waarom de PS5 DE voor mij op korte en lange termijn voordeliger is.

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:48
Aan het einde van de streep zal toch iedereen digital only gaan. Als je het leuk vind om over een jaar of 6 een stapel doosjes te hebben staan als "collectors item" moet je dat vooral doen :)

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Phusebox schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:43:
Ik heb met name gekozen voor de DE omdat ik:
  • Altijd al alles digitaal koop en een hekel heb aan nog meer troep, doosjes, discs.
  • De drive in de PS4 en Pro altijd herrie maakt ook als er geen disc in zit
  • Ik niet tegen asymmetrie kan
So true, heb mijn hele collectie al digitaal dus daar hoef ik het ook niet voor te doen. En die symmetrie :9

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

ppeterr schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:54:
Aan het einde van de streep zal toch iedereen digital only gaan.
De verkoopcijfers zullen het uitwijzen maar ik denk dat je je hier wel flink op verkijkt.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben zelf voor de Disc Edition (DE) gegaan, wel zo fijn om ook schijfjes te kunnen gebruiken al verwacht ik het meeste digitaal te spelen. Alleen al die PS+ collectie ben ik al even mee zoet. Heb wel de Spider Man Ultimate besteld op schijf..

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:47
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:57:
Ben zelf voor de Disc Edition (DE) gegaan, wel zo fijn om ook schijfjes te kunnen gebruiken al verwacht ik het meeste digitaal te spelen. Alleen al die PS+ collectie ben ik al even mee zoet. Heb wel de Spider Man Ultimate besteld op schijf..
Not sure...

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/aVytG2ds8e0tG/source.gif

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 25-09-2020 08:59 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:57:
Weet je zeker dat je de goede versie hebt besteld?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

• Jumpman
De volgende generatie zal Digital Only er wel helemaal doorheen gedrukt worden. Alleen maar voordelen voor Sony (en Microsoft):

Geen kosten meer aan fysieke versies.
Geen tweedehands markt meer.
Geen gezeur meer met de retail.
Zelfde prijs voor een game bepalen, geen concurrentie van de retail.
Een stuk minder RMA's, de disc drive kan immers niet meer stuk.
Geen licentiekosten meer aan standaarden die de disc driver vereist.

Ze zitten alleen een beetje met gebieden waar het Internet slecht is, daar is dit niet handig. maar patches zijn tegenwoordig ook al behoorlijk groot. en hoe groot is je afzetmarkt in die gebieden?

[ Voor 5% gewijzigd door Jumpman op 25-09-2020 09:03 ]

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Jumpman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:01:
De volgende generatie zal Digital Only er wel helemaal doorheen gedrukt worden. Alleen maar voordelen voor Sony (en Microsoft):
Die kant zullen we waarschijnlijk wel op gaan ja.
Zeker wel.
Ik bekijk vrijwel altijd de aanbiedingen in de Playstation Store en vrijwel altijd ben ik na een zoekopdracht op budgetgaming toch goedkoper uit.
Of haal jij rare trucjes uit met een buitenlands account?

[ Voor 29% gewijzigd door Superkiwi op 25-09-2020 09:03 ]

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-01 20:12
dvdkiwi schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:57:
[...]

De verkoopcijfers zullen het uitwijzen maar ik denk dat je je hier wel flink op verkijkt.
De verkoopcijfers kunnen enkel vergeleken worden als van beide versies evenveel consoles beschikbaar zijn.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

• Ridicuul
ppeterr schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:54:
Aan het einde van de streep zal toch iedereen digital only gaan. Als je het leuk vind om over een jaar of 6 een stapel doosjes te hebben staan als "collectors item" moet je dat vooral doen :)
Ik weet niet of de volgende generatie full digital zal zijn. Nu is het fijn omdat je consumenten een keuze geeft. Ik kies voor de duurdere games en de goedkopere console omdat ik dat prettig vind. Maar anderen kunnen gewoon disks kopen en hechten daar veel waarde aan. Als je deze groep (de meerderheid) dwingt om over te stappen op een duurder model (digitale games) is de kans groot dat je heel wat over je heen krijgt.

Met dit voordeeltje van €100 proberen ze mensen al over de streep te trekken. Maar iedereen die een beetje de moeite doet om uit te rekenen wat het voordeligste is voor zijn gebruik, staart zich niet blind op €100. Daarom zien we dat de disk overal sneller uitverkocht is. Dat is gewoon populairder.

Als de prijzen in de store hoger blijven dan games in de winkel zullen deze mensen met een diskversie ook gedurende de komende zes jaar niet overstappen. De voordelen zullen dan nog net zo groot of klein zijn als dat nu het geval is. Dus de groep fysieke game bezitters is dan nog net zo groot als het nu is.

Als Sony full digital wil gaan, moet het dus eerst de prijzen gaan verlagen. Anders hadden ze deze overstap net zo goed deze generatie al kunnen doen.

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:48
dvdkiwi schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:57:
[...]

Natuurlijk moet het nog blijken, maar denk je niet dat de grote spelers in de media business er naar toe werken om alles streaming/digitaal te gaan leveren. Kijk naar de muziek en film industrie dat lijkt mij wel een voor teken. Geloof mij, ik persoonlijk vind het niet de beste ontwikkeling. Ik heb 20 jaar gewerkt voor Sony Music. En heb de boel kapot zien gaan. Anderzijds heb ik jaren terug al het fysieke spul zo de kliko in gekieperd.

Digital only hier dus :)

• Jumpman
Ridicuul schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:04:
[...]

Ik weet niet of de volgende generatie full digital zal zijn. Nu is het fijn omdat je consumenten een keuze geeft. Ik kies voor de duurdere games en de goedkopere console omdat ik dat prettig vind. Maar anderen kunnen gewoon disks kopen en hechten daar veel waarde aan. Als je deze groep (de meerderheid) dwingt om over te stappen op een duurder model (digitale games) is de kans groot dat je heel wat over je heen krijgt.

Met dit voordeeltje van €100 proberen ze mensen al over de streep te trekken. Maar iedereen die een beetje de moeite doet om uit te rekenen wat het voordeligste is voor zijn gebruik, staart zich niet blind op €100. Daarom zien we dat de disk overal sneller uitverkocht is. Dat is gewoon populairder.

Als de prijzen in de store hoger blijven dan games in de winkel zullen deze mensen met een diskversie ook gedurende de komende zes jaar niet overstappen. De voordelen zullen dan nog net zo groot of klein zijn als dat nu het geval is. Dus de groep fysieke game bezitters is dan nog net zo groot als het nu is.

Als Sony full digital wil gaan, moet het dus eerst de prijzen gaan verlagen. Anders hadden ze deze overstap net zo goed deze generatie al kunnen doen.
Daarom zul je gaan zien, dat ze gaan wellicht besluiten sommige grotere games deze generatie alleen 'Digital Only' uit te brengen. Denk aan van die € 30,00 familie games bijvoorbeeld, dit zijn ook vaak de games die tweede hands veel rond gaan. Ze willen de consument laten wennen aan het 'Digital Only'.
ppeterr schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:06:
[...]

Natuurlijk moet het nog blijken, maar denk je niet dat de grote spelers in de media business er naar toe werken om alles streaming/digitaal te gaan leveren. Kijk naar de muziek en film industrie dat lijkt mij wel een voor teken. Geloof mij, ik persoonlijk vind het niet de beste ontwikkeling. Ik heb 20 jaar gewerkt voor Sony Music. En heb de boel kapot zien gaan. Anderzijds heb ik jaren terug al het fysieke spul zo de kliko in gekieperd.

De PC game markt is hier een mooi voorbeeld van, fysieke games zijn eigenlijk niet meer te koop.

[ Voor 17% gewijzigd door Jumpman op 25-09-2020 09:10 ]

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

[...]
Natuurlijk moet het nog blijken, maar denk je niet dat de grote spelers in de media business er naar toe werken om alles streaming/digitaal te gaan leveren. Kijk naar de muziek en film industrie dat lijkt mij wel een voor teken.
Oh zeker, ik denk ook wel dat we uiteindelijk die kant op gaan.
Of dat een goede ontwikkeling is laat ik even in het midden.

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Jumpman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:08:
[...]

Daarom zul je gaan zien, dat ze gaan wellicht besluiten sommige grotere games deze generatie alleen 'Digital Only' uit te brengen. Denk aan van die € 30,00 familie games bijvoorbeeld, dit zijn ook vaak de games die tweede hands veel rond gaan. Ze willen de consument laten wennen aan het 'Digital Only'.
M.a.w. ze zien geld door hun vingers glippen.
In het XSX topic zei iemand: "For the Players wordt steeds meer For Sony" en daar lijkt het wel steeds meer op :P

• Dalim
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07-2025

Ik wacht nog altijd op de indie hit van vorig jaar: Disco Elysium....

• Ridicuul
dvdkiwi schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:02:
Zeker wel.
Ik bekijk vrijwel altijd de aanbiedingen in de Playstation Store en vrijwel altijd ben ik na een zoekopdracht op budgetgaming toch goedkoper uit.
Of haal jij rare trucjes uit met een buitenlands account?
Je leest niet goed wat er in mijn reacties staat.

Jij vergelijkt de prijzen van digitale games met fysieke games. Ik niet. Ik wil geen fysieke games. Ik kijk niet naar fysieke games. Ik gebruik geen fysieke games. Ik wil digitale games. Dus ik probeer zo voordelig mogelijk digitale games te kopen. Soms moet ik dan even wachten met het aanschaffen van een titel die me interessant lijkt, want ik ben afhankelijk van de aanbiedingen in de Store. En ik deel mijn games met mijn broertje, zodat ik vaak maar de helft hoef te betalen en toch altijd kan spelen.

Maar dat fysiek goedkoper is; dat weet ik ook wel. Dat heb ik dan ook nooit ontkent, in tegendeel.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Jumpman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:08:
[...]

[...]

De PC game markt is hier een mooi voorbeeld van, fysieke games zijn eigenlijk niet meer te koop.
Op de PC game markt is er alleen geen monopolie op waar je digitale games kunt aanschaffen. De prijzen zijn daar ook een stuk gunstiger. :)

• cold_as_ijs
[...]

Ja muziek is een mooi voorbeeld....
Daar kwam laatst in het nieuws dat de verkopen uit LP's die van CD's oversteeg :D

Er is altijd een markt voor beide systemen blijven bestaan (ook streaming trouwens). Ik geloof niet zo hard dat we op de volgende generatie alleen maar streaming is (waar microsoft naartoe wil). Simpelweg omdat een groot deel van de wereld (en dus ook een klantenkring) gewoon geen geschikt internet heeft voor streaming van games. En als de consoles volledig digitaal gaan verliezen ze ook weer fysieke verkooppunten want alle gamestore zullen niet meer kunnen voortbestaan. Maar ja, ik ben al halverwege de 30 dus misschien ben ik al wel te oud voor dit soort shit :9
Pagina: 1 ... 184 ... 283 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden