Tip: check het oled prijzen topic op dit forum, heeft mij een paar honderd euro bespaard op mijn lg cx (55 inch).yinx84 schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:10:
[...]
De keuze voor mij is makkelijk. Ik wil een OLED tv maar er past niet groter de een 48 inch in m'n tv-hoek. Pas recent zijn er twee OLED modellen beschikbaar op de markt in dat formaat: één van Sony en één van LG. De eerste ondersteund geen HDMI 2.1 (ironisch gezien), dus ga ik voor de LG. Dat die ook alle snufjes aan boord heeft seals the deal.
pricewatch: LG OLED48CX6LB Zwart
Om álle functies van de PS5 (bij release en in de toekomst) te kunnen gebruiken heb je wél een HDMI 2.1 aansluiting nodig natuurlijk.. Dat is namelijk de enige manier om 4K 120FPS te kunnen gebruiken. Dat niet alle games er gebruik van gaan maken kan kloppen maar het is toch wel een onderdeel van next gen denk ik..laugh schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:06:
[...]
Je hebt de context verkeerd begrepen. Het ging er voornamelijk om dat je persé een TV met HDMI 2.1 moet hebben om een PS5 te kunnen aansluiten, en dat oudere televisies dus incompatible zijn met de PS5. Dat is dus onwaar.
8 Jaar oude televisie, go for it. Maar als je kan wachten zou ik eerst gewoon even afwachten tot je meer weet over de PS5 om een betere keuze te maken als de PS5 een belangrijke factor is voor de keuze van de TV. Ik kan ook niet in je portemonnee kijken. Als je het geld hebt, dan kan je ook voor alle features gaan. Maar ik twijfel toch wel hoeveel games nou echt profiteren van HDMI 2.1. We zullen het zien.
Nu we het er toch over hebben.. is het waarschijnlijk dat Sony een HDMI 2.1 kabel meelevert? Is deze dan backwards-compatible voor de mensen met een oudere HDMI aansluiting?
Ja, dan werkt die gewoon als 2.0.yinx84 schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:17:
Nu we het er toch over hebben.. is het waarschijnlijk dat Sony een HDMI 2.1 kabel meelevert? Is deze dan backwards-compatible voor de mensen met een oudere HDMI aansluiting?
HDMI® Specification 2.1 is the most recent update of the HDMI specification and supports a range of higher video resolutions and refresh rates including 8K60 and 4K120, and resolutions up to 10K. ... The cable is backwards compatible and can be used with the existing installed base of HDMI devices.
[ Voor 32% gewijzigd door DoubleDutch op 14-09-2020 13:23 ]
Ik denk dat je eerst moet afwachten of de games gebruik zullen maken van die featureset voordat je een TV koopt die gebruik kan maken van die featureset. Hoeveel games waren nou native 1080p afgelopen gen voordat de PS4 Pro en de One X uit kwamen? Of 60fps? Ik zie geen aanleiding waarom het next-gen zou veranderen. Devs zitten met dezelfde beperkingen als vorige gen, als het al niet meer zou zijn.D-Ed schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:15:
[...]
Om álle functies van de PS5 (bij release en in de toekomst) te kunnen gebruiken heb je wél een HDMI 2.1 aansluiting nodig natuurlijk.. Dat is namelijk de enige manier om 4K 120FPS te kunnen gebruiken. Dat niet alle games er gebruik van gaan maken kan kloppen maar het is toch wel een onderdeel van next gen denk ik..
Ik heb mijn Playstation aangesloten op mijn monitor. Ben nu aan het kijken voor een 32" 4k scherm maar dat is ook niet zo makkelijk, of betaalbaar 
Hou het eerst nog wel gewoon bij mijn huidige 1080p totdat ze wat betaalbaarder worden (en ik ook een PS5 heb natuurlijk)
Hou het eerst nog wel gewoon bij mijn huidige 1080p totdat ze wat betaalbaarder worden (en ik ook een PS5 heb natuurlijk)
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Als je nu een tv met HDMI 2.1 koopt ben je sowieso ‘feature proof’ voor de komende generatie.HollovVpo1nt schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:30:
[...]
Ik denk dat je eerst moet afwachten of de games gebruik zullen maken van die featureset voordat je een TV koopt die gebruik kan maken van die featureset. Hoeveel games waren nou native 1080p afgelopen gen voordat de PS4 Pro en de One X uit kwamen? Of 60fps? Ik zie geen aanleiding waarom het next-gen zou veranderen. Devs zitten met dezelfde beperkingen als vorige gen, als het al niet meer zou zijn.
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee of 120fps op 1080p 1440p ook HDMI 2.1 nodig heeft. Maar ik durf er wel een weddenschap voor af te sluiten dat er deze generatie games komen die op deze refreshrates uit gaan komen.
Dus waarom niet een tv kopen met HDMI 2.1 als je nu toch op het punt staat een nieuwe te kopen?
Als je nu een tv met HDMI 2.1 koopt ben je relatief gezien een early adpoter van een dergelijke TV waarmee je inderdaad future proof bent, maar dan voor een onzekere future. Ik zou niet weten waarom je dat zou doen. Mijn advies zou zijn wacht tot je voldoende aanleiding hebt om daadwerkelijk zo'n TV te kopen en laat de prijzen ondertussen zakken. Dan stap je in op het juiste moment bij veel gunstigere prijzen.D-Ed schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:39:
[...]
Als je nu een tv met HDMI 2.1 koopt ben je sowieso ‘feature proof’ voor de komende generatie.
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee of 120fps op 1080p 1440p ook HDMI 2.1 nodig heeft. Maar ik durf er wel een weddenschap voor af te sluiten dat er deze generatie games komen die op deze refreshrates uit gaan komen.
Dus waarom niet een tv kopen met HDMI 2.1 als je nu toch op het punt staat een nieuwe te kopen?
Ik snap je punt helemaal, maar het is niet zo simpel om effetjes een nieuwe televisie aan te schaffen... Niet iedereen kan zoveel uitgeven voor een televisie. Als de gene ook nog een bepaald scherm type wilt hebben of diagonaal, en ook nog alles feature proof wilt, dan zit je op een behoorlijk bedrag.D-Ed schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:39:
[...]
Als je nu een tv met HDMI 2.1 koopt ben je sowieso ‘feature proof’ voor de komende generatie.
Daarom zei ik dus, wacht nou eerst even af. Je ziet dan wel hoe noodzakelijk al deze nieuwe dingen zijn. En dan kan je beter bepalen of het nou het geld waard is of niet.
HollovVpo1nt was mij voor
Bij de komst van de PS4 dachten we ook dat de meeste games wel even steady 60fps zouden gaan doen, in de praktijk viel dat toch even tegen. Dus om het dan nu al over 120fps te gaan hebben vind ik wat voorbarigD-Ed schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:39:
[...]
Ik ben al lang blij als we straks een mooie steady 60fps halen.
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Is er al iets bekend of de PS5, 21:9 of zelfs 32:9 aspect ratio gaat ondersteunen?
Steam: Desutoroiya || PSN: Kamikaza
De persoon die het aankaarten was in overweging een nieuwe tv te halen, vandaar de opmerkinglaugh schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:46:
[...]
Ik snap je punt helemaal, maar het is niet zo simpel om effetjes een nieuwe televisie aan te schaffen... Niet iedereen kan zoveel uitgeven voor een televisie. Als de gene ook nog een bepaald scherm type wilt hebben of diagonaal, en ook nog alles feature proof wilt, dan zit je op een behoorlijk bedrag.
Daarom zei ik dus, wacht nou eerst even af. Je ziet dan wel hoe noodzakelijk al deze nieuwe dingen zijn. En dan kan je beter bepalen of het nou het geld waard is of niet.
HollovVpo1nt was mij voor
Maar sowieso gaat HDMI 2.1 de nieuwe 'noodzakelijke' standaard worden. LG is er wat vroeg bij (of de andere merken wat laat aangezien LG het toch al bijna twee jaar gebruikt in de OLED tv's).
Maar idd, als je nog kunt wachten lekker doen maar als je toch van plan een nieuwe te kopen dan maar meteen 'goed' doen en met minimaal een HDMI 2.1 aansluiting en om het af te maken gewoon een OLED
Dat klopt ook weer, maar als je kijkt dat MS al verschillende 120fps games heeft aangekondigd (of updates van games) verwacht ik niet dat Sony achterblijft.dvdkiwi schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:48:
[...]
Bij de komst van de PS4 dachten we ook dat de meeste games wel even steady 60fps zouden gaan doen, in de praktijk viel dat toch even tegen. Dus om het dan nu al over 120fps te gaan hebben vind ik wat voorbarig
Ik ben al lang blij als we straks een mooie steady 60fps halen.
Probeer ook eens een lokale Intertoys..jef schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:27:
[...]
Plan is dan ook om dat te doen bij bol of coolblue van zodra de pre-orders daar openen. :-)
Ze nemen nog niet allemaal pre-orders aan, maar als ze het wel doen dan hoef je nog niets aan te betalen.
Ik heb vorige week bij de lokale Intertoys een pre-order geplaatst en stond op plaats 6.
Ik denk dat we de impact van het audio systeem ook niet moeten vergeten. Ik ben echt reuze benieuwd naar de kwaliteiten van de audio chips van de PS5 en XSX. Ik hoop dat ik met mijn MDR 1A kan profiteren van alle snufjes.
In principe zou iedere stereo hoofdtelefoon moeten werken, alleen ik weet niet hoe je deze aan zal moeten sluiten. De echte PS headsets van Sony zelf connect je via een dongle die in de USB van de console gaat. Mogelijk moet je dus een kabel in je controller steken.HollovVpo1nt schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:21:
Ik denk dat we de impact van het audio systeem ook niet moeten vergeten. Ik ben echt reuze benieuwd naar de kwaliteiten van de audio chips van de PS5 en XSX. Ik hoop dat ik met mijn MDR 1A kan profiteren van alle snufjes.
Voor zover ik weet tot nu toe bevestigd 120fps games op PS5:
- CoD black ops cold war
- Dirt 5
- Rainbow Six Siege
- Monster boy and the cursed kingdom
Ongetwijfeld wordt die lijst de komende weken nog langer door bv aanvullingen met upgraded current gen games.
4K60 games:
- Godfall
- Spiderman (performance mode)
- R&C (performance mode)
- Borderlands 3
- Destiny 2
- Quantum Error
HDMI 2.1 is trouwens niet alleen interessant vanwege 4K120, maar ook vanwege VRR waarmee de beeldverversing van de tv wordt gesynchroniseerd met de PS5.
- CoD black ops cold war
- Dirt 5
- Rainbow Six Siege
Ongetwijfeld wordt die lijst de komende weken nog langer door bv aanvullingen met upgraded current gen games.
4K60 games:
- Godfall
- R&C (performance mode)
- Borderlands 3
- Destiny 2
- Quantum Error
HDMI 2.1 is trouwens niet alleen interessant vanwege 4K120, maar ook vanwege VRR waarmee de beeldverversing van de tv wordt gesynchroniseerd met de PS5.
Een R&C zal niet 4k zijn (eerder bevestigd) in de 60fps mode. Ik ben dan ook benieuwd hoeveel de games in de praktijk moeten inleveren om die 60fps te halen.Trishul schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:39:
- CoD black ops cold war
- Dirt 5
- Rainbow Six Siege
4K60 games:
- Godfall
- R&C (performance mode)
- Borderlands 3
- Destiny 2
- Quantum Error
Je vergeet Demon's Souls (perf mode) en volgens mij heeft GT7 ook een 120 fps mode.Trishul schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:39:
- CoD black ops cold war
- Dirt 5
- Rainbow Six Siege
4K60 games:
- Godfall
- R&C (performance mode)
- Borderlands 3
- Destiny 2
- Quantum Error
AC en FC6 zijn ook min of meer bevestigd op 60fps. Cross gen games die dat ook halen op de SX, dus dan moet PS5 dat ook kunnen.
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat we weer terug vallen op 30 fps.
Klopt, maar persoonlijk vind ik dat ook niet zo heel erg. Insomniac heeft een ontzettende goede temporal injection techniek. Hun games zien er hartstikke crisp uit. Ik denk dat het 1440p wordt met upscaling naar 4K. Ik ga beide even testen, maar ik denk dat ik lekker voor die 60 fps ga.xavier! schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:07:
[...]
Een R&C zal niet 4k zijn (eerder bevestigd) in de 60fps mode. Ik ben dan ook benieuwd hoeveel de games in de praktijk moeten inleveren om die 60fps te halen.
En over Insomniac gesproken: ik ben benieuwd of dat gerucht waar is van die Spider-Man PS4 remaster die gebundeld bij Miles Morales zit. Kunnen we die meteen nog een keer doorspelen.
Nu we het toch over de fps hebben:
nieuws: Acer brengt begin volgend jaar hdmi 2.1-monitor met 4k144Hz-paneel uit
We kunnen verwachten (zoals ook in dat artikel staat) dat rondom de launch van de next gen consoles er meer monitoren en tv's voorzien gaan worden van HDMI 2.1 en hogere refreshrates
nieuws: Acer brengt begin volgend jaar hdmi 2.1-monitor met 4k144Hz-paneel uit
We kunnen verwachten (zoals ook in dat artikel staat) dat rondom de launch van de next gen consoles er meer monitoren en tv's voorzien gaan worden van HDMI 2.1 en hogere refreshrates
Ik vind zelfs 30 FPS prima gamen op onze huidige Xbox One X, dus als ik kan kiezen tussen 1080/1440 met 60 FPS, of 4k met 30 FPS zal ik waarschijnlijk gewoon voor de laatste optie blijven gaan. Nog beter als dat 4k met 60 FPS word natuurlijk.
Is deze al gepost eigenlijk? Heb 'm niet voorbij zien komen.
[YouTube: The Edge - Play Has No Limits | PlayStation]
[YouTube: The Edge - Play Has No Limits | PlayStation]
Dan kom je ook weer in de native 4K VS checkerboard 4K discussie terecht zeker?xavier! schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:07:
[...]
Een R&C zal niet 4k zijn (eerder bevestigd) in de 60fps mode. Ik ben dan ook benieuwd hoeveel de games in de praktijk moeten inleveren om die 60fps te halen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De Playstation ads zijn vaak echt heel tof ja. Die vorige PS5 commercial met die dame was schijnbaar opgenomen in de piek periode van COVID, dus zij loopt in de commercial in werkelijkheid door haar eigen appartement thuis. Toch knap dat ze er dan nog zo'n net geheel van weten te maken! 
Mijn favoriet is echter die ad die vlak voor de release van de PS4 uitkwam, die was zo sterk en haalde bij mij in elk geval de nodige nostalgische gevoelens naar boven
Mijn favoriet is echter die ad die vlak voor de release van de PS4 uitkwam, die was zo sterk en haalde bij mij in elk geval de nodige nostalgische gevoelens naar boven
Yep.YakuzA schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:00:
[...]
Dan kom je ook weer in de native 4K VS checkerboard 4K discussie terecht zeker?
Ja die is zeker sterk te noemen.kazuka schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:00:
De Playstation ads zijn vaak echt heel tof ja. Die vorige PS5 commercial met die dame was schijnbaar opgenomen in de piek periode van COVID, dus zij loopt in de commercial in werkelijkheid door haar eigen appartement thuis. Toch knap dat ze er dan nog zo'n net geheel van weten te maken!
[YouTube: For The Players Since 1995]
Denk dat er heel wat overeenkomsten zitten bij menig tweaker
Anyone else have memories of DIRT series?
Toch wel een van mijn favoriete games hoor.
Je bedoeld de race (rally) games? DiRT 5 is uitgesteld had ik gehoord.MoldyInko schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:04:
Anyone else have memories of DIRT series?![]()
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Klopt. Alweer uitgesteld? Dat zou jammer zijn.Kalder schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:35:
[...]
Je bedoeld de race (rally) games? DiRT 5 is uitgesteld had ik gehoord.
Ik heb een backlog straks en dan kan ik hoop ik de PS4 versie van een oudere DiRT spelen.
Lees net dat het maar een week is, dus niet zo heel boeiend.MoldyInko schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:37:
[...]
Klopt. Alweer uitgesteld? Dat zou jammer zijn.
Ik heb een backlog straks en dan kan ik hoop ik de PS4 versie van een oudere DiRT spelen.
edit: En lees net dat dat oud nieuws is, en dat hij inmiddels een maand is uitgesteld tot 6 november
[ Voor 24% gewijzigd door Kalder op 14-09-2020 18:40 ]
Ja maar hij komt nog wel dit jaar. 1 maandje extra maarKalder schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:35:
[...]
6 november, als het goed is?Kalder schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:35:
[...]
Grab #DIRT5 for November 6 on PC, Xbox One and PS4 🖐️
— EA SPORTS WRC (@EASPORTSWRC) 13 september 2020
Play on current-gen consoles and you're entitled to the next-gen optimised version FREE OF CHARGE, which includes a 120fps option 👀
Order today | https://t.co/pq48K5Uynw pic.twitter.com/M9rTGb9S7j
-
Ja nou.. heb nog steeds nachtmerries van dezekazuka schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:00:
De Playstation ads zijn vaak echt heel tof ja.

- Chaoss
- Registratie: December 2000
- Laatst online: 23:50
De PS5's komen onze kant opvliegen:
Sony are using air freight to ensure that PS5 can meet demand / supply enough units
— Daniel Ahmad (@ZhugeEX) 14 september 2020
The company has booked 60 flights from October (Delta 747) to ship consoles to retailers. This supply is expected to last through the quarter
Air freight is faster than sea, but more expensive.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
The information for this being from Delta means that they would not be aware of or communicate Sony's plans with other airlines / sea freight
It's unlikely the above covers all shipments / channels. It's also worth noting that these flights are for the UShttps://t.co/yDNGmVHnq7
Helaas gaan ze de andere kant op!
[ Voor 4% gewijzigd door Ridicuul op 14-09-2020 19:39 ]
This is absolutely ridiculous
- Chaoss
Haha las het ook net, maar neem wel aan dat het voor Europa ook geldt.Ridicuul schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:36:
[...]
[Twitter]
Dat hoop ik wel. Genoeg voor Q4 klinkt positief, mits dat inderdaad ook voor Europa geldt.Chaoss schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:38:
[...]
Haha las het ook net, maar neem wel aan dat het voor Europa ook geldt.
Niet zo heel bijzonder toch dat een dergelijk bedrijf voor air freight gaat rond launch, schepen worden vaak later pas ingezet.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Gofferdomme Samir! Wa doe je mên.Ridicuul schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:36:
[...]
[Twitter]
Hopelijk wel, maar het staat er (voor nu) wel heel specifiek bij dat het voor de VS is.Chaoss schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:38:
[...]
Haha las het ook net, maar neem wel aan dat het voor Europa ook geldt.
Volgens mij was deze nog niet voorbij gekomen?
Ja gisteren al.Tricto schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:58:
Volgens mij was deze nog niet voorbij gekomen? [YouTube: Godfall - Official Combat Trailer]
- Chaoss
Ga er maar vanuir dat het voorheen per containerschip ging want dat is vele malen goedkoper. Distributie is dat jaar wat lastiger/trager vandaar de keuze voor vliegtuigen.Donstil schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:42:
Niet zo heel bijzonder toch dat een dergelijk bedrijf voor air freight gaat rond launch, schepen worden vaak later pas ingezet.
Ah stom zie het nu inderdaad. Zag dat de video 22 minuten oud was. Was in de veronderstelling dat het om een nieuwe video ging.
Maakt 'm niet minder vet. Game ziet er met iedere trailer beter uit.Tricto schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:32:
[...]
Ah stom zie het nu inderdaad. Zag dat de video 22 minuten oud was. Was in de veronderstelling dat het om een nieuwe video ging.
Ik zit veel in de Apple release producten. Daar is dit heel normaal.Chaoss schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:26:
[...]
Ga er maar vanuir dat het voorheen per containerschip ging want dat is vele malen goedkoper. Distributie is dat jaar wat lastiger/trager vandaar de keuze voor vliegtuigen.
Wist eigenlijk niet beter dat dit met de Ps4 release ook gebeurde maar zal er wel naast zitten dan.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Die game begint steeds meer m'n interesse te krijgen. Ga deze denk ik wel halen na Miles Morales. Ga eens proberen met een nieuwe console niet meteen een backlog op te bouwen. (Haha... uhum)Tricto schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:58:
Volgens mij was deze nog niet voorbij gekomen? [YouTube: Godfall - Official Combat Trailer]
Ik weet niet hoe frequent dit voorkomt, maar Nintendo heeft dit tijdens de Switch launch ook gedaan.Donstil schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:42:
Is het al woensdag 22:00 uur ?
Zin in!!!
Zin in!!!
Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!
Verzenden met vliegtuig in oktober? Paar mogelijke antwoorden:
- Release eind oktober begin november?
- Afgelopen tijd zijn de kosten voor zeevracht enorm gestegen (luchtvracht aantrekkelijker geworden?)?
- Benodigde ruimte op schepen is niet beschikbaar en wijkt dus uit naar luchtvracht?
Hoe dan ook, dit soort berichten zijn altijd leuk om te lezen
Los van Demon's Souls, kijk ik vooral uit naar Ps4 games die ik hopelijk vrij snel op 60fps kan spleen (Cyberpunk, Rdr2, GoW, GoT, Bloodborne maybeRaem schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:02:
[...]
Die game begint steeds meer m'n interesse te krijgen. Ga deze denk ik wel halen na Miles Morales. Ga eens proberen met een nieuwe console niet meteen een backlog op te bouwen. (Haha... uhum)
Benieuwd naar woensdag!
Volgens Bloomberg deden ze het ook met de PS4.Donstil schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:49:
[...]
Ik zit veel in de Apple release producten. Daar is dit heel normaal.
Wist eigenlijk niet beter dat dit met de Ps4 release ook gebeurde maar zal er wel naast zitten dan.
https://www.bloomberg.com...o-meet-virus-demand-surgeSony began PS5 mass production in June and, under the latest plan, expects to assemble 5 million units by the end of September and another 5 million between October and December. A large portion of the latter tranche would turn into stock for 2021 due to the logistical delay. Sony could try to use air cargo for faster delivery, as it did in 2013 around the launch of the PlayStation 4, though airlines are running vastly reduced schedules due to Covid-19 and Sony’s ability to reserve flights would be limited.
Luchtvracht is ook een stuk duurder geworden omdat er veel minder passagiers vliegtuigen gaan.Caayn schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:20:
[...]
Verzenden met vliegtuig in oktober? Paar mogelijke antwoorden:
- Release eind oktober begin november?
- Afgelopen tijd zijn de kosten voor zeevracht enorm gestegen (luchtvracht aantrekkelijker geworden?)?
- Benodigde ruimte op schepen is niet beschikbaar en wijkt dus uit naar luchtvracht?
Hoe dan ook, dit soort berichten zijn altijd leuk om te lezenDe consoles zijn onderweg (30~40 dagen met zeevracht), de productie zal op volle toeren draaien, ben benieuwd naar woensdagavond.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Sony started ramping up production on PS5 at the beginning of Q3 2020.
While the above is US only, it doesn't mean that is every shipment going to the US. There would be sea freight and perhaps other air freight companies shipping consoles to the US too.
Nou zal uitstel er nog in zitten?
Nov 01 - 2020 "Wegens een nieuwe wereldwijde uitbraak van Covid, zijn schepen per direct niet meer toegestaan om buitenlandse havens binnen te varen en vliegtuigen mogen niet meer landen in het buitenland. Dit gaat zeker tot de lente van 2021 duren."
Oef!poor Leno schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:50:
[...]
Nov 01 - 2020 "Wegens een nieuwe wereldwijde uitbraak van Covid, zijn schepen per direct niet meer toegestaan om buitenlandse havens binnen te varen en vliegtuigen mogen niet meer landen in het buitenland. Dit gaat zeker tot de lente van 2021 duren."
Om welk land gaat dit?poor Leno schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:50:
[...]
Ik denk niet dat ze zoveel problemen zullen hebben met vrachtverkeer. Lijkt me juist een stuk makkelijker want bedrijven zitten juist echt met te weinig spullen om te vervoeren.
Het kost alleen wel veel meer dan per boot en qua aantallen is het niet mega. Daar kunnen echt maar een paar containers aan PS consoles in. Een boot kan echt een enorm veelvoud daarvan aan
Weinig spullen?Martinspire schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:18:
[...]
Om welk land gaat dit?
[...]
Ik denk niet dat ze zoveel problemen zullen hebben met vrachtverkeer. Lijkt me juist een stuk makkelijker want bedrijven zitten juist echt met te weinig spullen om te vervoeren.
Het kost alleen wel veel meer dan per boot en qua aantallen is het niet mega. Daar kunnen echt maar een paar containers aan PS consoles in. Een boot kan echt een enorm veelvoud daarvan aan
Published: "The full PS5 console may be priced as low as $449 while the slimmer digital-only version may dip below $400, according to Bloomberg Intelligence analyst Masahiro Wakasugi."https://t.co/hVCkiV4eA5
— Takashi Mochizuki (@6d6f636869) 15 september 2020
Ik bereid me in elk geval voor op het feit dat ze niet wereldwijd gaan launchen maar gefaseerd.
US zullen ze proberen voor of tegelijk met Xbox. Hier verwacht ik een maand later. Ben benieuwd woensdag.
US zullen ze proberen voor of tegelijk met Xbox. Hier verwacht ik een maand later. Ben benieuwd woensdag.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik denk hooguit 1 of 2 weken, als het gebeurt. Ze lijken nu meer units te hebben als met PS4 in 2013.Phusebox schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 05:49:
Ik bereid me in elk geval voor op het feit dat ze niet wereldwijd gaan launchen maar gefaseerd.
Ik ga gewoon uit van het ergste dan kan de rest alleen maar meevallen.bram1984 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:07:
[...]
Ik denk hooguit 1 of 2 weken, als het gebeurt. Ze lijken nu meer units te hebben als met PS4 in 2013.
Zou heel mooi zijn maar ik vraag me af hoeveel Sony hier op gaat verliezen dan. Zal wel een tweet zijn in de categorie "niet geschoten is altijd mis".
Op dezelfde dag als de XBox lijkt me niet logisch, de retail zal daar waarschijnlijk niet blij mee zijn gezien de drukte die dat teweeg brengt. Die hebben liever enkele dage ertussen. En MS en Sony hoeven dan geen publiciteit te delen.
Luchtvracht is nu tot 8x duurder doordat er veel minder passagiersvliegtuigen vliegen. Is een extra kostenpost voor Sony en MS.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Ja het is afwachten. Op PS3 maakten ze meer verlies en toen hadden ze geen PS Plus abonnees. Ondenkbaar is het niet.Lekker Ventje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:11:
[...]
Zou heel mooi zijn maar ik vraag me af hoeveel Sony hier op gaat verliezen dan. Zal wel een tweet zijn in de categorie "niet geschoten is altijd mis".
Op dezelfde dag als de XBox lijkt me niet logisch, de retail zal daar waarschijnlijk niet blij mee zijn gezien de drukte die dat teweeg brengt. Die hebben liever enkele dage ertussen. En MS en Sony hoeven dan geen publiciteit te delen.
Luchtvracht is nu tot 8x duurder doordat er veel minder passagiersvliegtuigen vliegen. Is een extra kostenpost voor Sony en MS.
Blijkbaar valt de productie van de SoC tegen:
https://www.bloomberg.com...-million-due-to-chip-woesSony Corp. has cut its estimated PlayStation 5 production for this fiscal year by 4 million units, down to around 11 million, following production issues with its custom-designed system-on-chip for the new console, according to people familiar with the matter.
The Tokyo-based electronics giant in July boosted orders with suppliers in anticipation of heightened demand for gaming in the holiday season and beyond, as people spend more time at home due to the coronavirus. But the company has come up against manufacturing issues, such as production yields as low as 50% for its SOC, which have cut into its ability to produce as many consoles as it wishes, said the people, who asked to remain anonymous because the deliberations aren’t public. Yields have been gradually improving but have yet to reach a stable level, they added.
Alsnog 11 miljoen. Nog steeds ziek veel. Ze verwachten er een hoop van blijkbaar.XWB schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:45:
[...]
https://www.bloomberg.com...-million-due-to-chip-woes
Fiscal year... dat is bij Sony volgens mij van april tot april, dus ze verwachten 11 miljoen units van launch tot april. Niet tot 1 januari.bram1984 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:56:
[...]
Alsnog 11 miljoen. Nog steeds ziek veel. Ze verwachten er een hoop van blijkbaar.
Hmm had nog een heel kleine hoop dat Sony het aantal actieve CU's kon verhogen tot 38 (weer 0,5TF er bij), maar dat gaat dus niet gebeuren
Dat zijn nog steeds 3,5 miljoen units meer dan de PS4 in de eerste twee kwartalen verkocht. Dus ik maak me nog steeds geen enkele zorgen.Phusebox schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:04:
[...]
Fiscal year... dat is bij Sony volgens mij van april tot april, dus ze verwachten 11 miljoen units van launch tot april. Niet tot 1 januari.
Eens, ik denk dat het ook wel gaat meevallen. Zou het nog een verschil uitmaken dat er nu twee consoles bij launch beschikbaar zijn in tegenstelling tot maar één bij alle vorige launches?Ridicuul schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:11:
[...]
Dat zijn nog steeds 3,5 miljoen units meer dan de PS4 in de eerste twee kwartalen verkocht. Dus ik maak me nog steeds geen enkele zorgen.
Tot 50% yields moet pijn doen. Ik dacht dat Zen 1 rond de 80% yield en Zen 2 rond de 70% yield zat toen AMD met de eerste productie batches begon. Nu zit hier natuurlijk nog de GPU op dezelfde die wat het geheel groter en fout gevoeliger maakt plus de hoge GPU clock zal de nodige defects opleveren.XWB schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:45:
[...]
Xbox heeft met de Series X een grotere chip, maar het aantal disabled CU's is hetzelfde als ps5. De foutmarge is daar in principe dus nog kleiner. Ben wel benieuwd hoe het daar zit dan.Caayn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:25:
[...]
Tot 50% yields moet pijn doen. Ik dacht dat Zen 1 rond de 80% yield en Zen 2 rond de 70% yield zat toen AMD met de eerste productie batches begon. Nu zit hier natuurlijk nog de GPU op dezelfde die wat het geheel groter en fout gevoeliger maakt plus de hoge GPU clock zal de nodige defects opleveren.
Met een GPU clock speed van 2,3 Ghz is het geen wonder dat je op ongeveer 50% zit. Nog iets hoger en er komt rook uit je console.
Kan me overigens ook niet voorstellen dat de console 449 gaat kosten. Zeker met zulke slechte yields en custom ssd verwacht ik een prijs van minimaal 499, zelfs iets meer.
Kan me overigens ook niet voorstellen dat de console 449 gaat kosten. Zeker met zulke slechte yields en custom ssd verwacht ik een prijs van minimaal 499, zelfs iets meer.
Is wel heel toevallig dat dit vlak voor het event van Sony naar buiten komt.XWB schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:45:
[...]
De techniek van de SoC is niet nieuw.
En MS gebruikt ook TMSC voor de AMD SoC en heeft hier dan weer geen last van.
Als je bekend bent met de planning lek je toch een datum, niet nieuws dat er productieproblemen zijn.
Het komt wel goed uit om de pre-orders flink op te schroeven, want je moet er snel bij zijn als je een PS5 wil bemachtigen.
Iets teveel korreltjes zout als je het mij vraagt.
Zeker, mee eens. Zowel de XSX als de PS5 hebben iets wat nadelig is voor de yields, de één heeft een hoge clock de ander meer cores (al is het geen bijzonder aantal cores gezien de PC tegenhangers).Anton.net schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:33:
[...]
Xbox heeft met de Series X een grotere chip, maar het aantal disabled CU's is hetzelfde als ps5. De foutmarge is daar in principe dus nog kleiner. Ben wel benieuwd hoe het daar zit dan.
Ben nu wel benieuwd wat de yields zijn voor de verwachtte high-end RNDA2 Navi 21 met 80CU's.
Maar goed, yields weten de dames en heren in CJ's AMD topic veel meer van: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
[ Voor 11% gewijzigd door Caayn op 15-09-2020 08:51 ]
Het gaat ook niet om de techniek, maar om de node waarop de SoC geproduceerd wordt. Naar verluidt wordt de nieuwe N7P node van TSMC gebruikt voor deze SoC, en bij een nieuwe node zijn yields wel vaker laag.dutchgio schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:47:
[...]
Is wel heel toevallig dat dit vlak voor het event van Sony naar buiten komt.
Dat zal over tijd verbeteren
Plus helpt het chiplet design wat gebruikt wordt voor de (grotere) desktop/server Zen CPUs niet bij het verhogen van de yields? Iets waar beide consoles geen gebruik van maken, voor zover ik weet in ieder geval.XWB schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:51:
[...]
Het gaat ook niet om de techniek, maar om de node waarop de SoC geproduceerd wordt. Naar verluidt wordt de nieuwe N7P node van TSMC gebruikt voor deze SoC, en bij een nieuwe node zijn yields wel vaker laag.
Dat zal over tijd verbeteren
Bovendien heb ik nooit wat gelezen over een doel om 15 miljoen units te produceren. Ze wilden aanvankelijk 5 miljoen produceren en kwamen (begin van de zomer volgens mij) met de mededeling dat dit verdubbeld werd naar 10 miljoen. Dus als ze 11 miljoen stuks produceren voor maart, dan hebben ze het gewoon goed gedaan.dutchgio schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:47:
[...]
Is wel heel toevallig dat dit vlak voor het event van Sony naar buiten komt.
En MS gebruikt ook TMSC voor de AMD SoC en heeft hier dan weer geen last van.
Als je bekend bent met de planning lek je toch een datum, niet nieuws dat er productieproblemen zijn.
Het komt wel goed uit om de pre-orders flink op te schroeven, want je moet er snel bij zijn als je een PS5 wil bemachtigen.
Iets teveel korreltjes zout als je het mij vraagt.
Volgens mij maken ze daar wel gebruik van, want elke Zen 2 ontwerp heeft tot nu toe gebruik gemaakt van 4-core CCX'en. Dus 2 x een CCX en infinity fabric met natuurlijk wat aanpassingen voor een APU.Caayn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:55:
[...]
Plus helpt het chiplet design wat gebruikt wordt voor de (grotere) desktop/server Zen CPUs niet bij het verhogen van de yields? Iets waar beide consoles geen gebruik van maken, voor zover ik weet in ieder geval.
Ik denk juist eerder dat de on-die Sram cache voor wat slechtere yields zorgt.
Tenzij de PS5 APU gebruik maakt van Zen 3 features (ik zeg niet dat het een Zen 3 ontwerp is) waarbij ze de voor hun belangrijke latency verder wilden terugbrengen. Zen 3 biedt op dat gebied aardig wat verbeteringen.
[ Voor 15% gewijzigd door Trishul op 15-09-2020 09:15 ]
CCX != chipletTrishul schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:12:
[...]
Volgens mij maken ze daar wel gebruik van, want elke Zen 2 ontwerp heeft tot nu toe gebruik gemaakt van 4-core CCX'en. Dus 2 x een CCX en infinity fabric met natuurlijk wat aanpassingen voor een APU.
Ik denk juist eerder dat de on-die Sram cache voor wat slechtere yields zorgt.
Tenzij de PS5 APU gebruik maakt van Zen 3 features (ik zeg niet dat het een Zen 3 ontwerp is) waarbij ze de voor hun belangrijke latency verder wilden terugbrengen. Zen 3 biedt op dat gebied aardig wat verbeteringen.
Ik ook niet, maar blijkbaar is dat dus iets wat gisteren bekend is geworden. Maar het kan ook gewoon maar een bewust "lek" zijn om gevoelsmatige schaarste te creëren, wat @dutchgio ook aangeeft.Ridicuul schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:05:
[...]
Bovendien heb ik nooit wat gelezen over een doel om 15 miljoen units te produceren. Ze wilden aanvankelijk 5 miljoen produceren en kwamen (begin van de zomer volgens mij) met de mededeling dat dit verdubbeld werd naar 10 miljoen. Dus als ze 11 miljoen stuks produceren voor maart, dan hebben ze het gewoon goed gedaan.
Volgens mij kwam Sony toen ook met dat bericht van 10 miljoen units, omdat er gezegd werd dat er problemen waren met de productie en dat de launch misschien uitgesteld ging worden. Door te melden dat ze de productie verdubbelden gaven ze eigenlijk een dikke middelvinger naar die geruchten.bram1984 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:59:
[...]
Ik ook niet, maar blijkbaar is dat dus iets wat gisteren bekend is geworden. Maar het kan ook gewoon maar een bewust "lek" zijn om gevoelsmatige schaarste te creëren, wat @dutchgio ook aangeeft.
Zouden ze ons een paar maanden later dan weer bewust de andere kant opsturen, door ons nu weer te laten denken dat we toch wel een beetje moeten gaan opschieten met pre-orderen? Ik ben daar nooit zo gevoelig voor geweest, maar je ziet al veel reacties van mensen die zich nu weer zorgen gaan maken over de beschikbaarheid van de console. Mission accomplished dus, mocht het inderdaad bewust gelekt zijn.
Mwah, ik denk niet dat het zo ver gaat. De PS4 was ook erg lastig te krijgen destijds. Ik kan me nog artikelen op websites herinneren die tips gaven hoe je er het snelst aan kon komen. Dat was in een jaar zonder pandemie en zonder backwards compatiblity met PS3, waarbij de PS3 ook nog eens een stuk minder verkocht had. Alleen daarom al verwacht dat de PS5 nog veel schaarser wordt.Ridicuul schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:10:
[...]
Volgens mij kwam Sony toen ook met dat bericht van 10 miljoen units, omdat er gezegd werd dat er problemen waren met de productie en dat de launch misschien uitgesteld ging worden. Door te melden dat ze de productie verdubbelden gaven ze eigenlijk een dikke middelvinger naar die geruchten.
Zouden ze ons een paar maanden later dan weer bewust de andere kant opsturen, door ons nu weer te laten denken dat we toch wel een beetje moeten gaan opschieten met pre-orderen? Ik ben daar nooit zo gevoelig voor geweest, maar je ziet al veel reacties van mensen die zich nu weer zorgen gaan maken over de beschikbaarheid van de console. Mission accomplished dus, mocht het inderdaad bewust gelekt zijn.
De vraag is nu ook veel groter dan 7 jaar geleden, als in, veel meer mensen zijn gaan gamen.bram1984 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:07:
[...]
Ik denk hooguit 1 of 2 weken, als het gebeurt. Ze lijken nu meer units te hebben als met PS4 in 2013.
Is het al woensdag?
Ik vraag me af of dat waar is..?Segafreak83 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:28:
[...]
De vraag is nu ook veel groter dan 7 jaar geleden, als in, veel meer mensen zijn gaan gamen.
Is het al woensdag?
Hoppa daar gaan we weer,nou kom maar op met mp ps5 voor €800
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Kan aan mij liggen maar dit klinkt verontrustend in mijn ogen:Amaze86 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:43:
[...]
Hoppa daar gaan we weer,nou kom maar op met mp ps5 voor €800
Moet ik hier uit opmaken dat er dus niet goed werkende chips in de nieuwe PS5 kunnen zitten, meer dan men wil?Onder andere zou de yield, de opbrengst van functioneel goed werkende chips, van de soc tegenvallen. Bloomberg heeft het over een aanvankelijke yield van slechts 50 procent, hoewel de opbrengst geleidelijk aan verbeterd zou zijn. Nog altijd zou de yield echter niet op een stabiel hoog niveau zijn.
Dat lijkt mij niet. Het is het percetage wat tijdens de productie niet defect en door de test komt. Anders komen ze echt niet in de PS5.schumi2004 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:47:
[...]
Kan aan mij liggen maar dit klinkt verontrustend in mijn ogen:
[...]
Moet ik hier uit opmaken dat er dus niet goed werkende chips in de nieuwe PS5 kunnen zitten, meer dan men wil?
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Ik neem aan dat dit er tijdens een testproces uitkomt en dat de chips dan niet gebruikt worden, vandaar dat ze dus (blijkbaar, hoewel ik 15 miljoen consoles nu voor het eerst hoor, ik dacht dat ze naar 10 miljoen opgeschaald hadden) er minder kunnen produceren.schumi2004 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:47:
[...]
Kan aan mij liggen maar dit klinkt verontrustend in mijn ogen:
[...]
Moet ik hier uit opmaken dat er dus niet goed werkende chips in de nieuwe PS5 kunnen zitten, meer dan men wil?
Tot nu toe heeft Sony nog geen enkele indicatie van problemen gegeven, ze hebben zelfs meerdere malen aangegeven dat alles volgens plan verloopt en 'on track' is. Het voelt een beetje alsof bepaalde websites nog even snel paniek willen zaaien en daarmee clicks verzamelen terwijl iedereen met smart op woensdag wacht.
De GPU van de ps5 bestaat uit 40 compute units. Tijdens de productie zijn er heel vaak een aantal compute units die niet werken. Om te voorkomen dat ze iedere chip met kapotte cu's moeten weggooien, worden niet alle cu's op een chip gebruikt. De ps5 gebruikt er 36 van de 40. Er mogen er dus maximaal 4 niet werken. Als een chip bijvoorbeeld maar 35 werkerde cu's heeft, dan is die gewoon niet bruikbaar voor een ps5 en wordt die 'weggegooid' (of komt in een ander apparaat terecht?). Als er meer dan 36 werken (37, 38, 39 of 40), dan worden die extra cu's uitgeschakeld zodat het er mooi 36 zijn.schumi2004 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:47:
[...]
Een lage yield heeft dus geen effect op de kwaliteit van de chips die werkelijk in de ps5 terechtkomen. Het zorgt er enkel voor dat A: de productiekost per bruikbare chip hoger is. En B: ze minder ps5's kunnen produceren omdat ze minder bruikbare chips kunnen bakken.
Bij Microsoft zullen die chips worden hergebruikt door Series S.
Vroeger kon je bij sommige processors nog bepaalde functies terugbrengen door met een potlood een verbinding te herstellen.
nieuws: AMD Duron unlocken met potlood
Vroeger kon je bij sommige processors nog bepaalde functies terugbrengen door met een potlood een verbinding te herstellen.
nieuws: AMD Duron unlocken met potlood
[ Voor 25% gewijzigd door NotSoSteady op 15-09-2020 11:51 ]
Nog maar 34 uur en 6 minuten en een paar seconden!!!
Mja dat denk ik ook wel. Of het wordt 400/450 of 450/500. Iets anders lijkt me wel raar.
Waarom lijkt 400/500 je raar?Martinspire schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:56:
[...]
Mja dat denk ik ook wel. Of het wordt 400/450 of 450/500. Iets anders lijkt me wel raar.
Ik ga er nog steeds vanuit dat het 400/500 wordt. Die 100 euro verdienen ze toch wel weer terug middels PS Store aankopen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
• Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
• Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden