Ik probeer juist geen stap te zetten tijdens de presentatie, maar ieder z'n dingMoldyInko schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:07:
Het grote Playstation 5 showcase stappenplan:
- Bier.
- Chips.
- En benen omhoog![]()
Je vergeet masturberenMoldyInko schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:07:
- Bier.
- Chips.
- En benen omhoog![]()
tsja als je geen vriendin of vrouw hebt is dat een optie ....
Nee probeer aan de lijn te denken.MoldyInko schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:07:
- Bier.
- Chips.
- En benen omhoog![]()
Colatje zero met wat rauwkost en knoflookdippie ofzo. Maar benen omhoog zeker
Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!
Maar wat is lang van te voren? Sony kan gewoon anders besluiten wat betreft pre-orders. Is niet de eerste keer dat ze van koers veranderen.Lekker Ventje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:51:
[...]
Bij Bol kun je pas bestellen als het zover is. En dat is niet volgende week al want Sony zei dat ze het ruim van tevoren aan zouden kondigen.
Zie de XBox, die kun je ook nog niet bestellen.
https://www.bol.com/nl/p/...ox%20series%20x&variants=
Een vrouw is een prachtige creatie, ze geeft melk zonder gras te eten, ze bloed zonder zich te bezeren, wordt nat zonder dat het regent, zuigt zonder stroom en ze kan een man laten komen zonder dat ze roept.
Volgens mij hadden ze tijdje terug verteld dat ze preorder datum zouden aankondigen van te voren een dat ze het niet per direct zouden doen zodat mensen niet er mee overvallen worden.G4mert schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:23:
Hoe groot is de kans dat de pre-orders as woensdag per direct mogelijk zijn?
Is nml beetje lullig voor die mensen die b om wat voor reden dan ook woensdag niet kunnen kijken en dan dus de mogelijkheid om te preorderen mis lopen/te laat zijn...
Aah hehe eindelijk weer wat echt nieuws. Het is nu alleen wel echt tijd voor de prijs van die dingen.
Ja dat is goed nieuws. Mij PS5 gaat zo op day 1 zwart gespoten wordenCowboy_Henk schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:05:
[...]
Ik denk dat de faceplates afneembaar gaan zijn zoals bij de fat PS3. En dan kan je alle kleuren kiezen. Zie
https://www.google.com/am...ppable-ps5-faceplate.html
En anders kan je altijd een skin van Dbrand ofzo op plakken
[ Voor 9% gewijzigd door Donstil op 12-09-2020 21:43 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
nou, mmmm yumm..v8power67 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:27:
[...]
Colatje zero met wat rauwkost en knoflookdippie ofzo.
Ik snap het wel. Ik heb ook niet veel met dat witte kleur.Donstil schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:41:
Aah hehe eindelijk weer wat echt nieuws. Het is nu alleen wel echt tijd voor de prijs van die dingen.
[...]
Ja dat is goed nieuws. Mij PS5 gaat zo op day 1 zwart gespoten worden
Van mij mag dit komen:

Wel oud nieuws, maar het ging mij om het plaatje.
Alsof je dat opeens niet meer doet of kan doen als je een partner hebtGandalf68 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:32:
[...]
tsja als je geen vriendin of vrouw hebt is dat een optie ....
Uitbesteden is toch minder vermoeiend.Alwayshappyz schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:51:
[...]
Alsof je dat opeens niet meer doet of kan doen als je een partner hebt
https://untappd.com/user/OzzBier
Next gen baby
#MilesMoralesPS5 is realized in 4K HDR on PS5. See reflections with ray-tracing, and improved lighting, shadow, and character detail. #SpiderManPS5 pic.twitter.com/1dRaW9505r
— Insomniac Games (@insomniacgames) 12 september 2020
Nog 4 dagen, dan weten we meer dan wat we nu weten. 😂
https://untappd.com/user/OzzBier
Ik lees op wat plekken dat de PS5 geen native 4k ondersteund? Elders lees ik weer dat die geruchten onwaar bleken te zijn. Volg het nieuws niet super fanatiek, dus vroeg me af wat er nou waar van is? Dacht toch echt dat ook de PS5 gewoon native 4k zou zijn
Garantie boeit je dus niet.Donstil schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:41:
[...]
Ja dat is goed nieuws. Mij PS5 gaat zo op day 1 zwart gespoten worden
Set your goals high, and don't stop till you get there.
Niet echt nee.
Weet niet welke plekken je dit leest maar dat zijn niet de helderste lichtjes blijkbaar..Alwayshappyz schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:00:
Ik lees op wat plekken dat de PS5 geen native 4k ondersteund? Elders lees ik weer dat die geruchten onwaar bleken te zijn. Volg het nieuws niet super fanatiek, dus vroeg me af wat er nou waar van is? Dacht toch echt dat ook de PS5 gewoon native 4k zou zijn
Maar om direct antwoord te geven. Jazeker kan de ps5 4k games aan. Zoals bram hierboven tweet doet spiderman miles moralis 4k.
Eigenlijk alles wat ze hebben laten zien was 4k resolutie. Helaas zijn er wat anti PlayStation mensen die graag doen laten geloven dat ps5 niet 4k aankan. En dat het mogelijk een checkerboarding 4k console word. Maar niets is minder waar. Of in de toekomst alles 4k zal zijn is de vraag maar dat geld zelfde voor de nieuwe xbox.
[ Voor 21% gewijzigd door v8power67 op 12-09-2020 22:07 ]
Dat is vooral veel onzin verspreid door onzekere en bange mensen. De Pro en One X hebben beide native 4K games, dus wat denk je zelf? Er zijn ook al tal van titels reeds bevestigd op 4K. De meest indrukwekkende games hebben overigens ook nooit een native of de hoogste resolutie. Resolutie is vooral iets wat nagajaagd wordt door lui die de wanhoop nabij zijn. Het zegt echt helemaal niks. Doe mij maar TLoU2 PS4 vanilla op 1080p vs. Minecraft op 4K met ray tracing. Enough said.Alwayshappyz schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:00:
Toppie! Triest dat er mensen zijn die zo onzeker zijn dat ze zulke geruchten de wereld in helpen.v8power67 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:05:
[...]
Weet niet welke plekken je dit leest maar dat zijn niet de helderste lichtjes blijkbaar..
Maar om direct antwoord te geven. Jazeker kan de ps5 4k games aan. Zoals bram hierboven tweet doet spiderman miles moralis 4k.
Eigenlijk alles wat ze hebben laten zien was 4k resolutie. Helaas zijn er wat anti PlayStation mensen die graag doen laten geloven dat ps5 niet 4k aankan. En dat het mogelijk een checkerboarding 4k console word. Maar niets is minder waar. Of in de toekomst alles 4k zal zijn is de vraag maar dat geld zelfde voor de nieuwe xbox.
Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat Native 4K erg zwaar is. Daardoor zullen er wel games zijn die op checkerboarding (moeten) draaien als alle toeters en bellen aan staan.Alwayshappyz schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:00:
Of dat erg is moet iedereen voor zichzelf weten, ik vind het net zo jammer als dat ik mij er eigenlijk ook niet aan kan storen
geen VS discussie aub
[ Voor 95% gewijzigd door Chaoss op 13-09-2020 00:25 ]
Nieuwe PS5 gameplay trailer van Godfall:
Werd tot nu toe niet echt warm van wat ik gezien had maar dit ziet er best wel tof uit. Een stuk soepeler en strakker dan de vorige gameplay beelden.
Voor wat betreft woensdag: ik ben benieuwd of de langlopende geruchten van een nieuwe Silent Hill en Final Fantasy XVI waar zijn.
Werd tot nu toe niet echt warm van wat ik gezien had maar dit ziet er best wel tof uit. Een stuk soepeler en strakker dan de vorige gameplay beelden.
Voor wat betreft woensdag: ik ben benieuwd of de langlopende geruchten van een nieuwe Silent Hill en Final Fantasy XVI waar zijn.
Ziet er gewoon lekker uit hoor. Hopelijk niet hardcore moeilijk en lekker verslavend qua loot. Ben benieuwd.kazuka schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:54:
[YouTube: Godfall: Combat Trailer – 4K]
Ik weet niet of dat dezelfde mensen zijn maar vind dat ook niet zo interessant eigenlijk.Aenea schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:15:
[...]
Diezelfde mensen roepen dan echter ook dat de XSX met gemak dezelfde games WEL native 4k aan kan omdat de XSX volgens hun meer dan 2x zo krachtig is terwijl het maar 1,17x is...
godfall ziet er toch wel leuk uit hoor.
Lijkt me geen goede game maar wel een game wat heerlijk speelt, (als je snapt wat ik bedoel)
ik twijfel nog om een ps5 te halen de 1e 1 a 2 jaar maar als het wel zo is komen spiderman en godfall er wel.
ja sorry xbox day one maar geen fanboy van 1 platform hoor
Lijkt me geen goede game maar wel een game wat heerlijk speelt, (als je snapt wat ik bedoel)
ik twijfel nog om een ps5 te halen de 1e 1 a 2 jaar maar als het wel zo is komen spiderman en godfall er wel.
[ Voor 11% gewijzigd door Ruudox op 12-09-2020 23:10 ]
Ruudox schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 23:08:

Godfall ziet er Inderdaad goed uit zeg. Flinke verbeteting. Tot toe kon het me gestolen worden en bij deze nieuwe beelden had ik eerst een Fortnite meets Dark Souls gevoel, maar het lijkt zijn eigen ding te willen doen!
En als ze aankondigen dat je vanaf 21 september kan preorderen en je kan op die dag om wat voor reden dan ook niet is het toch niet anders?Aenea schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:38:
[...]
Is nml beetje lullig voor die mensen die b om wat voor reden dan ook woensdag niet kunnen kijken en dan dus de mogelijkheid om te preorderen mis lopen/te laat zijn...
grootste pluspunt van godfall zal het HDR-spektal zijn vermoed ik. leuke kleuren allemaal in het donker.
- Chaoss
- Registratie: December 2000
- Laatst online: 23:50
Niet mijn type game maar Godfall ziet er wel gruwelijk uit.
Spiderman MM ziet er ook dik uit, jammer genoeg is het gifje niet wat langer
Spiderman MM ziet er ook dik uit, jammer genoeg is het gifje niet wat langer
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Maar dan kan je proberen iets te regelen, je partner of vrienden vragen, is minder erg dan er te laat achterkomen dat de preorders al begonnen waren...LordLynx schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 23:51:
[...]
En als ze aankondigen dat je vanaf 21 september kan preorderen en je kan op die dag om wat voor reden dan ook niet is het toch niet anders?
- Chaoss
Precies, genoeg games die geen 4K zijn en er beter uitzien dan menig 4K game. Maar genoeg games zullen 4k zijn en bij veel games zul je kunnen kiezen tussen 4k of checkerboarding en die laatste mode heeft dan maar grafische pracht en praal.Donstil schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:11:
[...]
Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat Native 4K erg zwaar is. Daardoor zullen er wel games zijn die op checkerboarding (moeten) draaien als alle toeters en bellen aan staan.
Of dat erg is moet iedereen voor zichzelf weten, ik vind het net zo jammer als dat ik mij er eigenlijk ook niet aan kan storen
Verwijderd
Alleen jammer dat de beelden in dit filmpje te bewerkt zijn om een realistisch beeld te krijgen. Te veel contrast, saturatie en een dikke vignette. Voor de rest lijkt het me wel vermakelijk.kazuka schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:54:
[YouTube: Godfall: Combat Trailer – 4K]
Godfall is totaal niet mijn type game. Maar moet zeggen dat dit er toch wel goed uit ziet qua graphics en speelstijl. Lijkt allemaal vrij smooth te lopen
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Sowieso niet mijn type game als je niet kan schieten in een game (GT uitgezonderd) maar ik vrees dat deze game niet zonder zonnebril te spelen is. Kleurrijk spektakel maar dat kleurenpallet maakt ook dat ik de game snel beu zou zijn.Hamazaki schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 23:57:
grootste pluspunt van godfall zal het HDR-spektal zijn vermoed ik. leuke kleuren allemaal in het donker.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Volgens geruchten gaan we Final Fantasy XVI zien woensdag.
https://twistedvoxel.com/...nnouncement-ps5-showcase/
https://twistedvoxel.com/...nnouncement-ps5-showcase/
Dat zou tof zijn!
Dan krijgen we dus VII deel 2 én XVI; laat maar komen
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Want jij denkt dat de huidige versterkers er mee overweg kunnen? De PS5 stuurt het audio signaal waarschijnlijk als LPCM naar de versterker. Dan denk ik dat je op zijn best een soort van virtual surround gaat krijgen. De versterker verdeeld dat het geluid over de verschillende kanalen. Als mijn versterker een atmos signaal krijgt dan weet hij daadwerkelijk hoe hier mee om te gaan. Het geluid komt meteen tot leven. Als je naar die 3d audio YouTube demo's luisterd met een headset dan is het ook heel anders met een gewone home cinema installatie. Maar we wachten af. Als blijkt dat de Series X dit echt veel beter doet en het een wereld van verschil is dan overweeg ik een X voor de Multiplatform games.poor Leno schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:47:
[...]
Klopt, maar de huidige 10 bit (8+2) schermen (waar velen over beschikken nu) kunnen er wel goed mee overweg en is het verschil niet zo, bij de 3.
[...]
Euh.. wutWant jij bent de eerste ter wereld die de Tempest heeft kunnen testen?
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
Nouja, Square-Enix kennende kunnen we nog wel een jaar of 5 wachtendvdkiwi schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:29:
Dat zou tof zijn!
Zou me ook niet verbazen als Project Athia eigenlijk FFXVI is.
- Chaoss
Die trailer van Project Athia had zo'n FF vibe dat het me zou verbazen als dat niet de volgende FF is.
Verwijderd
Er zit geen kwaliteit verschil tussen LPCM en atmos... LPCM is niet gecodeerd, dus eigenlijk nog wat beter. Je versterker snapt ook direct bij LPCM wat hij er mee moet doen. Er wordt gewoon per kanaal geluid overheen gestuurd. Het enige verschil met Atmos is dat dit een gecomprimeerd signaal is, dat moet worden gedecodeerd door de versterker. Met compressie heb je altijd verlies. Als Sony dit met de nieuwe 3d audio techniek beter doet dan atmos dan ga je zeker wel verschil merken.zwembroek schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:30:
[...]
Want jij denkt dat de huidige versterkers er mee overweg kunnen? De PS5 stuurt het audio signaal waarschijnlijk als LPCM naar de versterker. Dan denk ik dat je op zijn best een soort van virtual surround gaat krijgen. De versterker verdeeld dat het geluid over de verschillende kanalen. Als mijn versterker een atmos signaal krijgt dan weet hij daadwerkelijk hoe hier mee om te gaan. Het geluid komt meteen tot leven. Als je naar die 3d audio YouTube demo's luisterd met een headset dan is het ook heel anders met een gewone home cinema installatie. Maar we wachten af. Als blijkt dat de Series X dit echt veel beter doet en het een wereld van verschil is dan overweeg ik een X voor de Multiplatform games.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2020 10:23 ]
Al zou het niet beter zijn ga je verschil merken.Verwijderd schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:13:
[...]
Er zit geen kwaliteit verschil tussen LPCM en atmos... LPCM is niet gecodeerd, dus eigenlijk nog wat beter. Je versterker snapt ook direct bij LPCM wat hij er mee moet doen. Er wordt gewoon per kanaal geluid overheen gestuurd. Als Sony dit met de nieuwe 3d audio techniek beter doet dan atmos dan ga je zeker wel verschil merken.
Ik ben ook wel benieuwd naar het verschil tussen wat wij nu gewend zijn en straks met de nieuwe 3D audio techniek. Als headset gebruiker zal deze oplossing volgens mij echt een vooruitgang zijn, maar ben juist benieuwd wat de verschillen zijn voor de mensen die gamen met een 5.1 opstelling.
PS/XBL: Nogne
Wat is jullie ervaring met een console launch?
Op basis van ervaring, als ik eerst de reviews van beide consoles wil afwachten verwachten jullie dan dat ze zijn uitverkocht voor zeg maar twee weken of echt twee maanden ofzo?
Op basis van ervaring, als ik eerst de reviews van beide consoles wil afwachten verwachten jullie dan dat ze zijn uitverkocht voor zeg maar twee weken of echt twee maanden ofzo?
Ik heb het idee dat het verleden geen goede raadgever is. Toen de Ps4 uit kwam was het echt lastig om hem te krijgen. Maar ik verwacht nu echt minder problemen, productie is echt veel beter dan toen. Ik denk dat het meer is dat je even een beetje moet rondzoeken dan dat hij echt maanden niet te leveren zal zijn.disguisedpotato schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:24:
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Zowel bij PS3 als PS4 launch waren ze de eerste batch vrijwel direct uitverkocht. Had je geen preorder dan kon je hopen op batch 2 als er iets vrij zou komen. Nu had ik begrepen dat Bol.com in elk geval ditmaal 1 console preorder per account gaat hanteren. Dus dat zal uitmaken.disguisedpotato schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:24:
Maar ze lanceren ook in covid19 tijden, Tweakers zijn in verhouding een kleine groep. Ik moet maar zien hoeveel doorsnee moeders/vaders/familie een digital PS5 voor Sinterklaas of Kerst zal inslaan voor de kinderen. Kortom ik ben benieuwd of het wederom zo snel uitverkocht gaat raken. Menig Tweakers heeft zijn/haar baan behouden maar dat gaat niet voor iedereen op. En dan ga je niet snel €399 / €499 over de balk smijten voor het nieuwste vermaak.
December is sowieso een dure maand maar met de aanstaande release al helemaal.
Maar daarentegen zijn de voorraden misschien weer lager in covid19 tijden doordat de productie later op gang kwam of mogelijke trager was.Joosie200 schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:35:
[...]
Zowel bij PS3 als PS4 launch waren ze de eerste batch vrijwel direct uitverkocht. Had je geen preorder dan kon je hopen op batch 2 als er iets vrij zou komen. Nu had ik begrepen dat Bol.com in elk geval ditmaal 1 console preorder per account gaat hanteren. Dus dat zal uitmaken.
Maar ze lanceren ook in covid19 tijden, Tweakers zijn in verhouding een kleine groep. Ik moet maar zien hoeveel doorsnee moeders/vaders/familie een digital PS5 voor Sinterklaas of Kerst zal inslaan voor de kinderen. Kortom ik ben benieuwd of het wederom zo snel uitverkocht gaat raken. Menig Tweakers heeft zijn/haar baan behouden maar dat gaat niet voor iedereen op. En dan ga je niet snel €399 / €499 over de balk smijten voor het nieuwste vermaak.
PS4 had ik simpel op launch kunnen bestellen en gekregen, was geen enkele moeite. Zelfs niet gelijk besteld toen het beschikbaar kwam als pre-order maar gewoon s'avonds (wel dezelfde dag natuurlijk).
Overigens bij de PS4 had je gelijk een bundel met killzone, ik hoop dat ze nu weer gelijk bundels doen en dan met de nieuwe spiderman.
Verwijderd
Diegene die minder geld hebben zullen inderdaad niks kopen. Maar diegene die thuis zitten en gewoon doorbetaald krijgen die gaan nou juist wel een console kopen. Kijk naar de verkopen van o.a. De switch. Die heeft het enorm goed gedaan. Mensen vervelen zich thuis en gaan dan toch wat geld uitgeven voor een console. Dat geld geven ze normaal voor andere dingen uit. Dus genoeg mensen die nu meer geld overhouden. Kijk maar de cijfers hoeveel er gespaard wordt tijdens de corona crisis. Dus ik denk dat ze alsnog snel uitverkocht zijn. Al heeft Sony er wel rekening mee gehouden door de productie omhoog te gooien.Joosie200 schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:35:
[...]
Zowel bij PS3 als PS4 launch waren ze de eerste batch vrijwel direct uitverkocht. Had je geen preorder dan kon je hopen op batch 2 als er iets vrij zou komen. Nu had ik begrepen dat Bol.com in elk geval ditmaal 1 console preorder per account gaat hanteren. Dus dat zal uitmaken.
Verwijderd
Productie in China draait weer op volle toeren. Daarnaast had Sony de productie al omhoog gegooid: nieuws: 'Sony schroeft PlayStation 5-productie op tot tien miljoen exemplaren...DaitoX schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:47:
[...]
Maar daarentegen zijn de voorraden misschien weer lager in covid19 tijden doordat de productie later op gang kwam of mogelijke trager was.
PS4 had ik simpel op launch kunnen bestellen en gekregen, was geen enkele moeite. Zelfs niet gelijk besteld toen het beschikbaar kwam als pre-order maar gewoon s'avonds (wel dezelfde dag natuurlijk).
Overigens bij de PS4 had je gelijk een bundel met killzone, ik hoop dat ze nu weer gelijk bundels doen en dan met de nieuwe spiderman.
Deels heb je gelijk. Maar de switch is geen vergelijkingsmateriaal.Verwijderd schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:49:
[...]
Diegene die minder geld hebben zullen inderdaad niks kopen. Maar diegene die thuis zitten en gewoon doorbetaald krijgen die gaan nou juist wel een console kopen. Kijk naar de verkopen van o.a. De switch. Die heeft het enorm goed gedaan. Mensen vervelen zich thuis en gaan dan toch wat geld uitgeven voor een console. Dat geld geven ze normaal voor andere dingen uit. Dus genoeg mensen die nu meer geld overhouden. Kijk maar de cijfers hoeveel er gespaard wordt tijdens de corona crisis. Dus ik denk dat ze alsnog snel uitverkocht zijn. Al heeft Sony er wel rekening mee gehouden door de productie omhoog te gooien.
De kiddo's zitten thuis en papa en mama moeten thuis werken. Dit gaat niet op met blerende kinderen die steeds ruzie hebben of die steeds liggen te roepen etc. Nouja... dan koop je toch lekker een switch.
De mensen die afgelopen jaar een switch hebben gekocht voor hun kinderen zullen nu niet direct ook voor een ps5 gaan.
Kinderen of jong volwassenen van tussen de 8 en 16 hebben vaak niet het bedrag zo klaarliggen om een nieuwe console te kopen en moeten eerst sparen.
Mensen die pas gaan preorderen op een bol.com na zodra sony het startschot geeft zullen achteraan in de rij plaatsnemen bij Media Markt en Game mania....
Afgelopen week bij de game mania geweest en gevraagd of ik kon pre orderen. Hier zou ik in mijn filiaal op plek 130 terecht komen. Echter gaan ze in chronologische volgorde weg. Een snelle optelsom van alle filialen zou mij ergens rond plek 3000 opleveren.
Daarna door naar de Media Markt. Hier heb ik hem uiteindelijk dan ook gepreorderd en sta ik nu op plek 35 in mijn filiaal. Dit is toch een stuk lager dan bij de GM.
Moet alleen niet vergeten dat de pre orders bij de GM al vanaf vorig jaar lopen en bij de MM ongeveer een 1.5 maand.
Al met al ga ik er dus vanuit dat de 1e batch weer compleet uitverkocht raakt en mensen dus weer moeten wachten.
Een vriend van mij heeft bij de ps4 (bol.com) 3 maanden na release pas de console ontvangen.
Hoezo gaan die achteraan de rij plaatsnemen bij MM of GM? Als je hem bij bol.com besteld ga je toch niet ook naar de MM of GM? Ja misschien mensen die een slaatje willen slaan uit de nieuwe consoles door er bij launch meerdere te proberen te krijgen en dan tweede hands overpriced doorverkopen.Oxigeon schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:15:
[...]
Mensen die pas gaan preorderen op een bol.com na zodra sony het startschot geeft zullen achteraan in de rij plaatsnemen bij Media Markt en Game mania....
Kan me wel voorstellen dat het andersom is: Mensen die bij MM of GM al gepreorderd hebben zullen hem misschien ook nog wel bij een online retailer bestellen.
Ik was in de lokale MM hier een van de eerste die hem gepre-orderd had, toch ga ik hem ook nog bij bol.com bestellen voor het geval er een tweede corona golf komt en winkels als MM gesloten zijn (die kans is best aanwezig als je ziet dat er nu al weer veel meer nieuwe corona gevallen zijn) Maar die annuleer ik weer als blijkt dat de MM gewoon open blijft.
[ Voor 7% gewijzigd door Kalder op 13-09-2020 11:30 ]
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Ik heb een pre-order bij de MM, maar ik doe er denk ik ook eentje bij Bol en wellicht Coolblue. Just in case.Kalder schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:26:
[...]
Hoezo gaan die achteraan de rij plaatsnemen bij MM of GM? Als je hem bij bol.com besteld ga je toch niet ook naar de MM of GM? Ja misschien mensen die een slaatje willen slaan uit de nieuwe consoles door er bij launch meerdere te proberen te krijgen en dan tweede hands overpriced doorverkopen.
Kan me wel voorstellen dat het andersom is: Mensen die bij MM of GM al gepreorderd hebben zullen hem misschien ook nog wel bij een online retailer bestellen.
Ik was in de lokale MM hier een van de eerste die hem gepre-orderd had, toch ga ik hem ook nog bij bol.com bestellen voor het geval er een tweede corona golf komt en winkels als MM gesloten zijn (die kans is best aanwezig als je ziet dat er nu al weer veel meer nieuwe corona gevallen zijn) Maar die annuleer ik weer als blijkt dat de MM gewoon open blijft.
De PS5 kan native 4k aan, kan zelfs native 8k aan, al zal dat laatste alleen maar in video apps gebruikt worden lijkt mij zo. Of een game ook native 4k gaat gebruiken is maar de vraag maar dat is bij elke next-gen console net zo.Alwayshappyz schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:00:
Dus je hoeft je niet druk te maken! Er zwerft aardig wat info rond wat totaal niet klopt, waarom dat door sommige mensen de wereld ingeholpen is kunnen we alleen maar naar raden...
Zal even spannend worden wat te doen.
Gamemania is denk ik niet meer mogelijk. Zal dus idd een van de grootgrutters worden zoals Bol of CoolBlue.
uiteindelijk wil ik beide nieuwe consoles hebben en mijn insteek is om voor kerst een van beide te hebben staan.
Oh ja en dan is er ook nog iets van Nvidia en AMD
drukke tijden. Laat ik het maar zo zeggen: afwisseling van alle gekke gebeurtenissen dit jaar.
Gamemania is denk ik niet meer mogelijk. Zal dus idd een van de grootgrutters worden zoals Bol of CoolBlue.
uiteindelijk wil ik beide nieuwe consoles hebben en mijn insteek is om voor kerst een van beide te hebben staan.
Oh ja en dan is er ook nog iets van Nvidia en AMD
Wat de originele poster bedoelde had meer met FUD verspreiding te maken door sommige mensen, inderdaad niet belangrijk natuurlijk, maar wel belangrijk om even duidelijk te maken dat het niet correct is voordat mensen verkeerde info nog meer gaan verspreiden!Donstil schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:11:
[...]
Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat Native 4K erg zwaar is. Daardoor zullen er wel games zijn die op checkerboarding (moeten) draaien als alle toeters en bellen aan staan.
Mensen die nu nog naar de GM of MM gaan preorderen zodra de pre order officieel open gaan gok ik dat vrijwel al in de 2e batch zitten.Kalder schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:26:
[...]
Hoezo gaan die achteraan de rij plaatsnemen bij MM of GM? Als je hem bij bol.com besteld ga je toch niet ook naar de MM of GM? Ja misschien mensen die een slaatje willen slaan uit de nieuwe consoles door er bij launch meerdere te proberen te krijgen en dan tweede hands overpriced doorverkopen.
Ik heb geen idee hoeveel consoles Nederland gaat krijgen maar de retailers vanuit Sony zijn volgens mij Media Markt... Game Mania... Coolblue en Bol.com. de rest krijgt denk ik wat "restjes"
Zijn het 10.000 consoles of hebben we het over 25.000 consoles wat Nederland krijgt? We weten het niet. Maar ik gok dat mensen nu meer preorderen dan bij de ps4. Want dat was echt een debakel
De webshop van de MediaMarkt heeft zijn eigen voorraad en daar kan je dus ook nog prima een pre-order plaatsen.
Ach ja, de aanname van jou dat het een bepaalde groep is kan ook verkeerde informatie zijn natuurlijk.Aenea schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:49:
[...]
Wat de originele poster bedoelde had meer met FUD verspreiding te maken door sommige mensen, inderdaad niet belangrijk natuurlijk, maar wel belangrijk om even duidelijk te maken dat het niet correct is voordat mensen verkeerde info nog meer gaan verspreiden!
Wat ik al zei, niet zo belangrijk, dit topic staat ook vol aannames en verkeerde informatie. Dat kan nu niet ineens een punt zijn.
Mocht ik het zien dat er verkeerde info staat dan reageer ik daar wel op hoor! Kan ik nogal slecht tegen, maar het is ook wel zo dat ik niet altijd even fanatiek dit topic (en andere topics) bij hou. Sla soms rustig tientallen pagina's ongelezen over dus ik kan dingen missen...Donstil schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:14:
[...]
Ach ja, de aanname van jou dat het een bepaalde groep is kan ook verkeerde informatie zijn natuurlijk.
Wat ik al zei, niet zo belangrijk, dit topic staat ook vol aannames en verkeerde informatie. Dat kan nu niet ineens een punt zijn lijkt me.
Ik denk dat de PS5 goedkoper geprijsd zal zijn dan de XSX, Je mocht de vergelijking/sneer achterwege laten
Ik verwacht €449,- voor de PS5 en €399,- voor de PS5 DE.
[ Voor 33% gewijzigd door BM op 13-09-2020 13:08 ]
Hoe kom je hierop? M.n. GM? Zijn ze zo groot dan? Ik hoop het wel. Denk zelf dat GM een gok heeft genomen om in 2019 pre-orders aan te nemen.Oxigeon schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:04:
[...]
Ik heb geen idee hoeveel consoles Nederland gaat krijgen maar de retailers vanuit Sony zijn volgens mij Media Markt... Game Mania... Coolblue en Bol.com. de rest krijgt denk ik wat "restjes"
Ik sta ergens in de top 20-30 bij GM Utrecht, terwijl ik daar op dag 1 de preorder had geplaatst. Voelt nog onzeker. Daarom voor mij ook een tweede preorder bij een van de grote jongens (MM, Amazon of Bol), zodra dat kan. Ik koop er dan wel echt twee en geef eentje weg oid.
Ah die had ik gemist. Mooi om te zien dat de productie dan goed lijkt te gaan en aanzienlijk meer units dan de PS4 bij launch (of in ieder geval het eerste half jaar).Verwijderd schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:50:
[...]
Productie in China draait weer op volle toeren. Daarnaast had Sony de productie al omhoog gegooid: nieuws: 'Sony schroeft PlayStation 5-productie op tot tien miljoen exemplaren...
Ik verwacht in ieder geval net als bij de PS4 launch gewoon rustig te kunnen bestellen en er gewoon 1 binnen te krijgen op launch. Maak me daar niet echt druk om. Wel erg zin er in ondertussen, express met tlou2 en ghost of tsushima aan het wachten op de PS5. Dit omdat ik dus de launch PS4 heb en sommige games wat minder soepel lopen + eventuele ps5 patches zodat het er wat beter uitziet.
Moet ook nog eens kijken voor een nieuwe TV, in de woonkamer staat nu een LG OLED55C9, harstikke mooi ding. Maar waar de console komt kan max een 48 inch scherm en ik vind het een beetje jammer dat de 48 inch oled duurder is dan de nieuwe 55 inch versie.
Dan heb je het over België denk ik of niet? In NL is de Mediamarkt de afgelopen maanden altijd open gebleven.Kalder schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:26:
[...]
Ik sta op plek 11 bij de Mediamarkt. Ga er eigenlijk wel vanuit dat dat goed moet komen, maar ik probeer er denk ik ook nog wel een te reserveren bij Bol.
Ik heb precies hetzelfde. Wil niet groter dan 48". Hopelijk heeft de CX een mooie Black Friday deal in november.DaitoX schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:35:
[...]
Moet ook nog eens kijken voor een nieuwe TV, in de woonkamer staat nu een LG OLED55C9, harstikke mooi ding. Maar waar de console komt kan max een 48 inch scherm en ik vind het een beetje jammer dat de 48 inch oled duurder is dan de nieuwe 55 inch versie.
En daar komt de bottleneck. Veel lui gaan 2 exemplaren pre orderen waardoor er schaarste gecreëerd wordt. Of ze gaan de 2e hands markt op. Of ze worden terug gestuurd waarna iemand anders weer blij wordt. Maar dit zorgt ervoor dat niet iedereen voorzien wordtRaem schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:35:
[...]
Dan heb je het over België denk ik of niet? In NL is de Mediamarkt de afgelopen maanden altijd open gebleven.
Ik sta op plek 11 bij de Mediamarkt. Ga er eigenlijk wel vanuit dat dat goed moet komen, maar ik probeer er denk ik ook nog wel een te reserveren bij Bol.
Klopt, is ook zo. Dat is (helaas) hoe het werkt met pre-orders. Maar ik wil er geen geld aan verdienen, dus als ik er 2 heb gaat die naar iemand die misgegrepen heeft of weer retour.Oxigeon schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:39:
[...]
En daar komt de bottleneck. Veel lui gaan 2 exemplaren pre orderen waardoor er schaarste gecreëerd wordt. Of ze gaan de 2e hands markt op. Of ze worden terug gestuurd waarna iemand anders weer blij wordt. Maar dit zorgt ervoor dat niet iedereen voorzien wordt
En hoe lullig het misschien ook is. Uiteindelijk wil ik graag op release spelen en scheelt het me weinig of Pietje uit Zierikzee dat niet is gelukt.
Verwijderd
Weet je wat wel een mooie stunt zou zijn. Als Sony woensdag een ps5 pro aankondigt voor rond de 499 euro. Met 14 tflops aan gpu power of zo.
Die prijs zou mij niet eens verbazen, of 449 voor de DE(zodat ze toch nog onder de series X zitten) en 549 (of zelfs 599) voor de gewone.Trishul schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:52:
[...]
Het technische verhaal is natuurlijk leuk, maar uiteindelijk kopen mensen een console voor games en ecosysteem, en daar heeft Sony een bewezen track record in. Een PS5 zal ook uitverkocht raken als die voor 499 en 599 in de markt wordt gezet.
Zou trouwens een preorder bij amazon duitsland geen goed idee zijn? Dat is daar een zeer grote speler en ik neem aan dat duitsland veel meer consoles gaat krijgen dan NL....
Of... nobody really cares en iedereen haalt gewoon de console die hij wilt en gaat ervan genieten.RRCreations schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:05:
maar de echte test zal zijn wanneer ze beide uitkomen en dan kunnen we de bad boys wegen!
Precies. Toch hoop ik op grote agressie de 16de. 350 voor de DE lijkt me zeer aangenaam. Scheelt me weer 150 euro (heb er 500 voor gereserveerd) om games te kopenRaem schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:08:
[...]
Of... nobody really cares en iedereen haalt gewoon de console die hij wilt en gaat ervan genieten.
It's gonna be a bloodbath.ArthurMorgan schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:11:
[...]
Precies. Toch hoop ik op grote agressie de 16de. 350 voor de DE lijkt me zeer aangenaam. Scheelt me weer 150 euro (heb er 500 voor gereserveerd) om games te kopen
De Digital Edition hoeft ook niet te concurreren met de Series S is mijn mening. Top model zonder player vs semi-top zonder player.
Ik denk zelf dat de DE editie 399 zal zijn (als Microsoft de S niet op 299 had gezet had ik de DE versie zelfs op 449 geschat) en de PS5 op 499. Er moet wel een verschil van 100 euro in zitten anders heeft het geen zin om een DE versie te kopen. Dat heb je er uit met 2 spellen in de aanbieding bijna.
Ik denk zelf dat de DE editie 399 zal zijn (als Microsoft de S niet op 299 had gezet had ik de DE versie zelfs op 449 geschat) en de PS5 op 499. Er moet wel een verschil van 100 euro in zitten anders heeft het geen zin om een DE versie te kopen. Dat heb je er uit met 2 spellen in de aanbieding bijna.
Ter land, ter zee en in de kroeg
Ik denk vooral dat Sony heeft gewerkt met een pricetarget van 400/500 tijdens het ontwikkelingsproces. Dit verwacht ik dan ook.LordLynx schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:07:
[...]
Die prijs zou mij niet eens verbazen, of 449 voor de DE(zodat ze toch nog onder de series X zitten) en 549 (of zelfs 599) voor de gewone.
Zou trouwens een preorder bij amazon duitsland geen goed idee zijn? Dat is daar een zeer grote speler en ik neem aan dat duitsland veel meer consoles gaat krijgen dan NL....
Amazon.de is geen gekke gedachte om daar een tweede pre-order the plaatsen als 'back-up'. Ik denk niet dat je die dan op releasedag binnenkrijgt maar 1 of 2 dagen later. Duitsland is inderdaad een grote markt, de tweede Playstation markt van Europa. Dus daar zal een flinke voorraad naar toe gaan. NL had tijdens de PS4 release ongeveer 50k consoles gekregen.
Verwijderd schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:51:
Weet je wat wel een mooie stunt zou zijn. Als Sony woensdag een ps5 pro aankondigt voor rond de 499 euro. Met 14 tflops aan gpu power of zo.
Ga je naar co.uk zie je 31 december. Oftwel, het zal allemaal wel
Ter land, ter zee en in de kroeg
@LordLynx Amazon.de hou ik zeker in de gaten,top service.Geen gezeik als die mankementen vertoont na 1 jaar
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Het zou wel pas echt een stunt zijn als ze woensdag eerst GTA 5 weer laten zien. Stukje Ratchet and clank. Vervolgens wat indies, en tenslotte het PS logo met see you next time. The stream has ended. Ik denk dat we dan een record breken met pagina nummers. Laten we hopen dat dat niet gaat gebeuren, en dat we de prijs/release krijgen. We gaan het zien woensdag
.
Ik denk dat je verbaasd gaat zijn, zover ik weet is het een heel ander project dan FFXVI. Wat me doet afvragen of SE niet teveel hooi op de vork neemt met oa Athia, FFVII-2 en een nieuwe FF. Helemaal gezien hun vaak slome rommelige manieren met ontwikkelenChaoss schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:06:
Die trailer van Project Athia had zo'n FF vibe dat het me zou verbazen als dat niet de volgende FF is.
But we'll see.
Waarom? Het draait toch helemaal niet om tflops?Verwijderd schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:51:
Ik verwacht dat niet. €399,- voor de PlayStation 5 (ook zonder drive) zou echt een koopje zijn.RRCreations schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:27:
Ik denk dat de PS5 goedkoper geprijsd zal zijn dan de XSX,[mbr] Je mocht de vergelijking/sneer achterwege laten[/]
Als we de DE voor €499,- krijgen mogen we al hele blij zijn schat ik zo in.
Als de DE 499 kost dan is de PS5 overpriced.Donstil schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:18:
[...]
Ik verwacht dat niet. €399,- voor de PlayStation 5 (ook zonder drive) zou echt een koopje zijn.
Ben ik het niet mee eens. Die hardware voor €499 is nog steeds dikke prima.
Dat viel mij ook al op. 3 grote games met een behoorlijke scope. Ik weet niet of Square Enix gegroeid is qua aantal medewerkers de laatste jaren maar ik vind het ook nogal wat. Van wat ik lees zou het team achter FFXIV (de MMO) bezig zijn met FFXVI, wat neem aan ik geen nieuwe MMO wordt maar gewoon de volgende mainline game in de serie. Dan is er het team dat de 3 delen voor de FFVII remake maakt in Unreal Engine en het team dat games maakt met de Luminous engine. Ik dacht juist dat dat team nu bezig is met Project Athia.Mutatie schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:46:
[...]
Ik denk dat je verbaasd gaat zijn, zover ik weet is het een heel ander project dan FFXVI. Wat me doet afvragen of SE niet teveel hooi op de vork neemt met oa Athia, FFVII-2 en een nieuwe FF. Helemaal gezien hun vaak slome rommelige manieren met ontwikkelen![]()
But we'll see.
Tenslotte hebben ze nog een in-house engine Crystal Tools, waar FFXV mee is gemaakt. Wellicht dat het MMO team die engine dan gebruikt voor FFXVI.
Of zoiets
Mee eens; ook gezien de prijzen en specs van de series X. Ik zet in op 399/499 ook.
Geen versus discussie
[ Voor 91% gewijzigd door Chaoss op 13-09-2020 14:55 ]
Ik koop hem nog steeds voor dat bedrag. Ik heb het idee dat de SSD die Sony gebruikt een veel lagere prijs lastig maakt. Ik hoop nog steeds op 399 - 499, maar ik verwacht 50 tot 100 euro meer.
Precies dit. Ik zou 499 voor de DE en 549/599 voor de disc echt waar voor mijn geld vinden. Met de SSD/IO en de controller tech die erin zit. Totaal niet overpriced imoDonstil schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:18:
[...]
Ik verwacht dat niet. €399,- voor de PlayStation 5 (ook zonder drive) zou echt een koopje zijn.
Ja maar die concurrent moet concurrerender zijn. Die hebben een achterstand en hebben niet zoveel troeven in handen om dat goed te maken.ion schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:22:
[...]
Bij de concurrent krijg je voor 499 betere hardware en een uhd bluray drive, dus 499 is te duur voor een disk less ps5 met inferieure GPU.
Sony zit in een luxe positie en hoeft daardoor helemaal niet goedkoper te zijn. Gelijk geprijsd aan de SXS en ze zijn nog steeds de betere deal voor velen.
€399,- in 2013 is €450 nu en door die inflatie alleen wordt het al geen €399,-
Ik snap dat we allemaal een konijn uit de hoge Sony hoed hopen hoor en ik betaal ook liever minder dan meer maar we moeten wel realistisch blijven met zijn allen. €399,- is dat mijn inziens niet.
[ Voor 13% gewijzigd door Donstil op 13-09-2020 14:27 ]
https://giphy.com/gifs/wJQF23Gt0eEMS2Zcbb
[ Voor 158% gewijzigd door RubenSaurus op 13-09-2020 14:29 ]
Dit gaat lekker wel.RubenSaurus schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:27:
<iframe src="https://giphy.com/embed/wJQF23Gt0eEMS2Zcbb" width="480" height="270" frameBorder="0" class="giphy-embed" allowFullScreen></iframe><p><a href="https://giphy.com/gifs/hallmarkmovie-hallmark-movies-and-mysteries-miracles-of-christmas-a-veterans-wJQF23Gt0eEMS2Zcbb">via GIPHY</a></p>
Spoiler: het is een gifje van een draaimolen
Het is Zondag heDonstil schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:29:
[...]
Dit gaat lekker wel.
Spoiler: het is een gifje van een draaimolen

FTFY
https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben
Wat bekijk je het weer raar , welke betere hardware ? ( Ik denk dat ze elkaar niet veel ontlopen ) En inferieur ...onderbouw het maar eens goedion schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:22:
[...]
Bij de concurrent krijg je voor 499 betere hardware en een uhd bluray drive, dus 499 is te duur voor een disk less ps5 met inferieure GPU.
Verschil van aanpak qua bouw en je vergeet ook nog even de controler in dit verhaal.
Het grote verschil in de vier consoles is de relatief mindere kracht van de S versie wua hardware maar qua doelgroep wel een interessante keuze
[ Voor 3% gewijzigd door Gandalf68 op 13-09-2020 14:37 . Reden: Zin vergeten bij te voegen ]
En ondertussen zijn ze ook bezig geweest met die Kingdom Hearts rhythm game en heeft Nomura ook al geteased bezig te zijn met iets voor het 20 jarig bestaan van KH.kazuka schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:22:
[...]
Dat viel mij ook al op. 3 grote games met een behoorlijke scope. Ik weet niet of Square Enix gegroeid is qua aantal medewerkers de laatste jaren maar ik vind het ook nogal wat. Van wat ik lees zou het team achter FFXIV (de MMO) bezig zijn met FFXVI, wat neem ik gaan nieuwe MMO wordt maar gewoon de volgende mainline game in de serie. Dan is er het team dat de 3 delen voor de FFVII remake maakt in Unreal Engine en het team dat games maakt met de Luminous engine. Ik dacht juist dat dat team nu bezig is met Project Athia.
Tenslotte hebben ze nog een in-house engine Crystal Tools, waar FFXV mee is gemaakt. Wellicht dat het MMO team die engine dan gebruikt voor FFXVI.
Of zoiets
Ik verwacht daarom sowieso dat FFXVI en Project Athia nog wel een paar jaar op zich laten wachten.
Nee in Nederland, ik bedoel dat er een mogelijkheid is dat we nog een (nog strengere) lockdown kunnen krijgen in de komende maanden, kijk even naar hoeveel corona besmettingen er zijn, zijn er nu ongeveer evenveel als tijdens de lockdown, en dat word alleen maar meer naarmate het weer kouder word.Raem schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:35:
[...]
Dan heb je het over België denk ik of niet? In NL is de Mediamarkt de afgelopen maanden altijd open gebleven.
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Ik kan niet bedenken waarom de PS5 gelijk aan of goedkoper dan 499 zou zijn. Ik weet dat het niet de bedoeling is om een vs strijd aan te gaan, maar ik wil het toch beargumenteren door een vergelijking te maken met de XSX.
Aspecten die positief bijdragen aan de PS5 prijs t.o.v. XSX:
- Ik kan één enkel aspect bedenken wat bij de PS5 goedkoper zou zijn dan de XSX, en dat is de GPU. De XSX heeft een 52CU GPU en de PS5 heeft een 30CU GPU (weliswaar op een hogere piek clock).
Aspecten die negatief bijdragen aan de PS5 prijs t.o.v. XSX:
- Vormfactor en assemblage: het is aannemelijk dat de XSX vanwege haar vorm factor goedkoper te fabriceren en te assembleren is
- Materiaal: de PS5 gebruikt meer materiaal voor de casing. Meer materiaal = meer kosten.
- De controller is geavanceerder en heeft meer features
- De SSD is 2x sneller (we weten nog steeds niet of de opgegeven snelheid een piek snelheid is of consistente snelheid, maar laten we van dat laatste uit gaan)
Dus de vraag is, weegt een goedkopere GPU op tegen een naar mijn mening duurdere fabricage en assemblage, geavanceerdere controller, meer materiaalgebruik en een 2x zo snelle SSD. Ik denk het niet. Ik denk dat de kostprijs van de PS5 vanwege de bovengenoemde redenen hoger ligt.
En ik denk dat het ook helemaal niet erg zou zijn op de lange termijn als de PS5 50-100 euro duurder zou zijn dan de Series X. Sony heeft een plek op de markt weten te veroveren waarbij ze redelijk onafhankelijk van hun concurrent succes kunnen boeken.
Wat Sony m.i. tot dusver ook beter doen is het aantonen wat de PS5 ervaring anders zou maken dan PS4. Het is van beiden kanten nog behoorlijk karig maar het is meer dan niks.
Aspecten die positief bijdragen aan de PS5 prijs t.o.v. XSX:
- Ik kan één enkel aspect bedenken wat bij de PS5 goedkoper zou zijn dan de XSX, en dat is de GPU. De XSX heeft een 52CU GPU en de PS5 heeft een 30CU GPU (weliswaar op een hogere piek clock).
Aspecten die negatief bijdragen aan de PS5 prijs t.o.v. XSX:
- Vormfactor en assemblage: het is aannemelijk dat de XSX vanwege haar vorm factor goedkoper te fabriceren en te assembleren is
- Materiaal: de PS5 gebruikt meer materiaal voor de casing. Meer materiaal = meer kosten.
- De controller is geavanceerder en heeft meer features
- De SSD is 2x sneller (we weten nog steeds niet of de opgegeven snelheid een piek snelheid is of consistente snelheid, maar laten we van dat laatste uit gaan)
Dus de vraag is, weegt een goedkopere GPU op tegen een naar mijn mening duurdere fabricage en assemblage, geavanceerdere controller, meer materiaalgebruik en een 2x zo snelle SSD. Ik denk het niet. Ik denk dat de kostprijs van de PS5 vanwege de bovengenoemde redenen hoger ligt.
En ik denk dat het ook helemaal niet erg zou zijn op de lange termijn als de PS5 50-100 euro duurder zou zijn dan de Series X. Sony heeft een plek op de markt weten te veroveren waarbij ze redelijk onafhankelijk van hun concurrent succes kunnen boeken.
Wat Sony m.i. tot dusver ook beter doen is het aantonen wat de PS5 ervaring anders zou maken dan PS4. Het is van beiden kanten nog behoorlijk karig maar het is meer dan niks.
Misschien een hele domme vraag. Ik heb geen PS4, maar ik zou straks graag wat PS4-games willen spelen (bijv de Assassins Creed-games) op de PS5 DE. Kan ik deze games straks gewoon downloaden in de PlayStation Store? Zijn de prijzen anders op PS4 dan PS5?
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
• Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
• Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden