• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Chaoss schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:08:
[...]

Zal tijd worden... 9 september dikke prima, was dat ook niet een datum dat sony/playstation/psn x jaar bestaat?
Ja 25 jaar of zo.

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:31
Er gaan geruchten rond dat de PS5 op 13-11 in Noord-Amerika uitgebracht wordt maar late 2020 in Europa (en mogelijk rest van de wereld).

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10-2025
ariekanari schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:54:
Er gaan geruchten rond dat de PS5 op 13-11 in Noord-Amerika uitgebracht wordt maar late 2020 in Europa (en mogelijk rest van de wereld).
13-11 is al late 2020 :+

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:01
Ik denk dat voor beide kampen een wereldwijde launch er niet in zit en het dus gefaseerd gaat worden.
Sony richt zich wellicht dan ook op de VS om voor Thanksgiving te kunnen concurreren met Xbox. In de rest van de wereld hebben ze minder last van concurrentie.

Maar het zal me benieuwen. Hopelijk is het niet zo maar ik hou er wel serieus rekening mee.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• bram1984
Volgens mij is dat meer omdat "holiday" in sommige landen de zomervakantie betekent. Dat noemen ze nu "late 2020". Maar ik zie het zomaar gebeuren, december pas.

Nvidia lijkt trouwens ook bezig te zijn geweest met IO, gezien hun presentatie.

Dat zou goed nieuws zijn voor de multiplats.

https://www.neogaf.com/th...-vision-with-ps5.1563895/

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 21:02
Dat gerucht is ontstaan bij Activision.
CoD zou in de US en Canada uitkomen tijdens 'holiday 2020', in de rest van de wereld tijdens 'late 2020'.
2 termen die eigenlijk gewoon hetzelfde betekenen.

Ik verwacht dat er gewoon een gelijke launch gepland staat. Activision weet het waarschijnlijk zelf niet goed en probeerde zich in te dekken door de termen te gebruiken die gangbaar zijn voor elke regio. Hier in Europa bestaat de term 'holiday' namelijk niet echt. Op de Nederlandse website van PS staat bijvoorbeeld 'najaar 2020'.

De CoD trailer waarin dit aan bod kwam is nu ook offline gehaald zie ik.

Een wereldwijde launch op 13 november is wat ik verwacht persoonlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Anton.net op 01-09-2020 21:22 ]

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-02 20:00
Sony noemt het in Nederland gewoon het najaar. Dat is ook verstandig, anders denken mensen dat die pas ergens in de loop van december verschijnt.

[ Voor 51% gewijzigd door NotSoSteady op 01-09-2020 21:24 ]

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-02 10:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCXVDx70HbIxH3cOp2--RPTnEz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrfZRbXcoG5cvA1Dj2t7PfsY.jpg?f=fotoalbum_large

• Anton.net
NotSoSteady schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:23:
Sony noemt het in Nederland gewoon het najaar. Dat is ook verstandig, anders denken mensen dat die pas ergens in de loop van december verschijnt.
Ik weet nog dat er iemand hier in de lente kwam vragen of de PS5 echt deze zomer zou uitkomen. Want ja in Europa is de vakantie (holiday) in juli. :+

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:02
Dan zou iedereen in Europa toch wel pissed worden als ze eerst een release in Amerika gaan doen opeens. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien Xbox in Europa dan een ruime voorsprong kan gaan nemen.

Playstation 5

• bram1984
Nieuwe Ubisoft Forward op 10 september trouwens.

• bram1984
Stylze schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:37:
Dan zou iedereen in Europa toch wel pissed worden als ze eerst een release in Amerika gaan doen opeens. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien Xbox in Europa dan een ruime voorsprong kan gaan nemen.
Haha. Dat zal wel loslopen hoor. EU en Azië zijn compleet in handen van PlayStation (en Nintendo). Eerst launchen in de VS zou op zich wel logisch zijn om daar nog meer voet aan de grond te krijgen. EU en Azië komen vanzelf.

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:01
Ik ga tien pakken kopen ofzo morgen 😅

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-10-2025
Cowboy_Henk schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:41:
[...]

Ik 1 en dan win ik die PS5 meteen :+

• Jesp_J
Cowboy_Henk schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:41:
[...]

Wel de lege zakken goed bewaren :Y . De actie gaat namelijk pas lopen vanaf 1 oktober (tot 31 december)

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Wat is het eigenlijk voor een zak?

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:02
bram1984 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:40:
[...]

Haha. Dat zal wel loslopen hoor. EU en Azië zijn compleet in handen van PlayStation (en Nintendo). Eerst launchen in de VS zou op zich wel logisch zijn om daar nog meer voet aan de grond te krijgen. EU en Azië komen vanzelf.
Dat marktaandeel willen ze niet verliezen lijkt me, ik ben zelf nog aan het twijfelen tussen een ps5 of Xbox series X maar als er enkele maanden tussen gaat zitten ga ik wel voor de eerste die uitkomt hoor zoveel geduld heb ik ook weer niet:)

Playstation 5

• Jesp_J
Kenny_026 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:57:
Wat is het eigenlijk voor een zak?
Doritos paprika

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:00
Stylze schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:58:
[...]

Dat marktaandeel willen ze niet verliezen lijkt me, ik ben zelf nog aan het twijfelen tussen een ps5 of Xbox series X maar als er enkele maanden tussen gaat zitten ga ik wel voor de eerste die uitkomt hoor zoveel geduld heb ik ook weer niet:)
Marktaandeel verliezen? Welke console mensen kopen wordt bepaald door image, ecosysteem en games. Zeker niet of de ene console een paar weken eerder uitkomt dan een andere. Maar het kan natuurlijk voor jou persoonlijk anders liggen.

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-02 09:25
Trishul schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:02:
[...]

Marktaandeel verliezen? Welke console mensen kopen wordt bepaald door image, ecosysteem en games. Zeker niet of de ene console een paar weken eerder uitkomt dan een andere. Maar het kan natuurlijk voor jou persoonlijk anders liggen.
Mainly voor mensen die op het hek zitten, de diehards die vandaag al op een PS5 wachten of degene die vinden dat Xbox geen games heeft zullen ook geen Series X halen omdat de PS5 3 weken later ofzo komt.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 20:32

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Er is vandaag ook nog een nieuwe commercial online gezet door Sony:

Ik zag ook dat de banner op de Playstation facebook pagina vandaag is aangepast naar een PS5 banner.

Kom maar op met die datum voor de volgende State of Play.

[ Voor 10% gewijzigd door Chaoss op 02-09-2020 00:06 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:00
Katmi schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:03:
[...]

Mainly voor mensen die op het hek zitten, de diehards die vandaag al op een PS5 wachten of degene die vinden dat Xbox geen games heeft zullen ook geen Series X halen omdat de PS5 3 weken later ofzo komt.
Oh zeker, als je kijkt naar het releasewindow is het de hardcore die als eerste de console aanschaft, zoals mensen met nu nog een launch ps4, een ps4 pro, 30+ PS4 games, of de mensen die gewoon geld laten rollen voor nieuwe releases (nieuwe iphones, playstations en GTA's zijn altijd van die momenten die voor winkelbestormingen zorgen).

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:33
NotSoSteady schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:27:
[...]

Niet helemaal mee eens. Van de nieuwe cpu's en SSD's verwacht ik juist meer dan tijdens de vorige transitie. Die Jaguar-cores van de huidige generatie waren in 2013 al matig.
Precies, betere graphics en FPS alleen.

Die architectuur move van Sony was vooral handig voor de 'third party', consoles van twee fabrikanten op dezelfde architectuur.

Ik verwacht vooral meer uitmelkerij en de grote stap om de fysieke en dus tweedehands markt om zeep te helpen.

Maar voor de goede exclusives komt er een Sony PlayStation 5.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• NotSoSteady
Jumpman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:02:
[...]

Precies, betere graphics en FPS alleen.

Die architectuur move van Sony was vooral handig voor de 'third party', consoles van twee fabrikanten op dezelfde architectuur.

Ik verwacht vooral meer uitmelkerij en de grote stap om de fysieke en dus tweedehands markt om zeep te helpen.

Maar voor de goede exclusives komst er een Sony PlayStation 5.
Ik heb het over de ssd en cpu en jij haalt daar uit dat alleen de framerate en graphics zullen verbeteren. De nieuwe cpu zal juist resulteren in verbeterde AI, grotere en complexere werelden, meer simulaties in de achtergrond, meer en slimmere NPC's en ga zo maar door. Verder krijgen we een gloednieuwe controller met adaptieve triggers, waarmee ook weer nieuwe ervaringen kunnen worden gecreëerd. Het is aan de ontwikkelaars om met de nieuwe hardware iets creatiefs te doen en daarnaast snap ik sowieso niet wat een architectuur te maken heeft met de ontwikkeling van gameplay. Een hoop negativiteit voor een nieuwe generatie die nog niet eens is verschenen en de eerste games zijn doorgaans sowieso niet de klassiekers waar we het over 5 jaar nog over hebben. Ten slotte verschijnt er gewoon een versie met disc en deze zullen ze tot het einde van de komende generatie ondersteunen.

[ Voor 11% gewijzigd door NotSoSteady op 02-09-2020 09:59 ]

• Linkje3
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-01 10:51
Jesp_J schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:25:
Ik heb inmiddels ook de zak doritos waarmee je een PS5 kunt winnen bemachtigd bij de Jumbo in Panningen.

[Afbeelding]
Net nu ik probeer om wat aan mijn gewicht te doen, komen ze met zo'n actie >:)

• Raikkonen_WC
  • Laatst online: 11:24
Linkje3 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:07:
[...]

Je kunt ze ook gewoon leeg gooien in de prullenbak, heb je wel de zak, en geen inhoud gegeten :P

• Jumpman
NotSoSteady schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:52:
[...]

Ik heb het over de ssd en cpu en jij haalt daar uit dat alleen de framerate en graphics zullen verbeteren. De nieuwe cpu zal juist resulteren in verbeterde AI, grotere en complexere werelden, meer simulaties in de achtergrond, meer en slimmere NPC's en ga zo maar door. Verder krijgen we een gloednieuwe controller met adaptieve triggers, waarmee ook weer nieuwe ervaringen kunnen worden gecreëerd. Het is aan de ontwikkelaars om met de nieuwe hardware iets creatiefs te doen en daarnaast snap ik sowieso niet wat een architectuur te maken heeft met de ontwikkeling van gameplay. Een hoop negativiteit voor een nieuwe generatie die nog niet eens is verschenen en de eerste games zijn doorgaans sowieso niet de klassiekers waar we het over 5 jaar nog over hebben. Ten slotte verschijnt er gewoon een versie met disc en deze zullen ze tot het einde van de komende generatie ondersteunen.
Mijn eerste post doelde ik vooral op dat de vorige console release veel interessanter was (voor Sony), nieuwe architectuur en ze moesten een groter marktaandeel gaan pakken. De concurrent zat immers al op die architectuur. Nu is het vooral het prijs/marketing spelletje wat gespeeld wordt.

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-01 23:58
Chaoss schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:06:
Er is vandaag ook nog een nieuwe commercial online gezet door Sony:

[Video: PlayStation 5 – Breathtaking Immersion]

Ik zag ook dat de banner op de Playstation facebook pagina vandaag is aangepast naar een PS5 banner.
[Twitter]

Kom maar op met die datum voor de volgende State of Play.
Niet alleen daar, maar in de Champions League zag ik ook reeds het PS5 logo

Afbeeldingslocatie: https://images.pushsquare.com/87c1094fb90d0/ps5-champions-league.original.jpg

• bram1984
Linkje3 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:07:
[...]

Als je 100 gram eet, heb je 500 cal. erbij, zie ik. Uurtje sporten en het is er weer af. d:)b

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:41

Martinspire

Awesomeness

Wat ik wel vreemd vind, want er zijn meer smaken maar daar zat het niet op. Of het is de meestverkochte en dit was de eerste van de nieuwe voorraad...

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Jumpman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:22:
[...]

Mijn eerste post doelde ik vooral op dat de vorige console release veel interessanter was (voor Sony), nieuwe architectuur en ze moesten een groter marktaandeel gaan pakken. De concurrent zat immers al op die architectuur. Nu is het vooral het prijs/marketing spelletje wat gespeeld wordt.
Welke architectuur doel jij hierop?

• bram1984
Ik kom net tot de ontdekking dat ik ook zo'n Dorito's zak heb liggen, maar nog niet met een PS5 actie erop helaas. Morgen maar even in de supermarkt kijken.

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:14

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Twitter staat weer eens helemaal vol met PCMR die de nieuwe RTX 3070 met de PS5 vergelijken want voor de verwachte prijs van een PS5 koop je een RTX3070 met 3x het aantal TFLOPS en superduper full raytracing, waarom zou je dan een PS5 gaan kopen? :')
Voor het gemak vergeten ze even dat er nog een CPU & RAM & SSD bij de RTX3070 gekocht moet worden om games te kunnen spelen. /s

https://untappd.com/user/OzzBier

• bram1984
OzzieMann schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:24:
Twitter staat weer eens helemaal vol met PCMR die de nieuwe RTX 3070 met de PS5 vergelijken want voor de verwachte prijs van een PS5 koop je een RTX3070 met 3x het aantal TFLOPS en superduper full raytracing, waarom zou je dan een PS5 gaan kopen? :')
Voor het gemak vergeten ze even dat er nog een CPU & RAM & SSD bij de RTX3070 gekocht moet worden om games te kunnen spelen. /s
En een monitor, muis, headset en toetsenbord :P. Prima toch. Als mensen dat er voor over hebben. Ik houd het lekker bij de PS5 want ik wil graag games als R&C, Demon's Souls, Horizon FW en Miles Morales spelen. Verder ook geen tijd voor een PC. Er staat hier ook al een Switch. Ik vind het best zo. Als ik power zo relevant vond, had ik inderdaad wel een dikke PC staan.

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 09:46
OzzieMann schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:24:
Waarom niet gewoon van beide genieten? :)
Maar voor de vermoedelijke prijs is een PS5 natuurlijk een koopje als je het vergelijkt met een pc.

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

• Anton.net
Ik vind het toch wel weer interessant om te zien. Nvidia devalueert even 'vrijwillig' haar 2080TI van 1200 euro naar een euro of 400. Dat vind ik toch een indrukwekkende bombshell drop. En de echte 'console killer' moet nog komen, met de 3060.
Dat zet de hype voor de specs van next gen toch even met 2 voetjes op de grond :P
Ik denk dat Nvidia hiermee meer concurrentie biedt dan Xbox tot nu toe heeft gedaan.
Als je iemand bent die zowel op pc als op console gamet, is het wellicht veel interessanter om dit najaar (komende maand al!) een nieuwe gpu te kopen en de ps5 een jaartje uit te stellen tot er meer exclusives zijn.

Ik vind het mooi, al die concurrentie tussen multinationals. Laat maar komen :P

• bram1984
R-utger schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:47:
[...]

Waarom niet gewoon van beide genieten? :)
Maar voor de vermoedelijke prijs is een PS5 natuurlijk een koopje als je het vergelijkt met een pc.
Tja als je de tijd en het budget hebt, is dat natuurlijk dé manier om next gen in te gaan. PS5 voor de exclusives en een PC met GP voor de multiplats en MS exclusives.

Verwijderd

bram1984 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:54:
[...]

Tja als je de tijd en het budget hebt, is dat natuurlijk dé manier om next gen in te gaan. PS5 voor de exclusives en een PC met GP voor de multiplats en MS exclusives.
Dat is wel het plan hier in iedergeval :Y

Verwijderd

Consoles vergelijken met pc...

Ben blij dat ik naar console only ben gegaan. Heb helemaal geen tijd meer om al die dingen uit te zoeken.

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
lama, zat op de verkeerde pagina.

[ Voor 86% gewijzigd door Kalder op 02-09-2020 16:23 ]

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

• bram1984
Verwijderd schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:13:
Consoles vergelijken met pc...

Ben blij dat ik naar console only ben gegaan. Heb helemaal geen tijd meer om al die dingen uit te zoeken.
Hehe dat heb ik ook wel een beetje. Ik ben ook zo'n azijnzeiker die eerst 3 uur gaat zitten pielen in de settings omdat ik altijd wel weer iets zie wat me niet bevalt. Daarom heb ik ook een iPhone. Het moet allemaal zo gesloten mogelijk zijn voor mij. :P Alles moet ook gewoon lekker automatisch updaten en de laatste drivers draaien en belangrijk: mijn kids moeten de boel met 2 drukken op de knop op kunnen starten.

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:59
Ik speel het meeste op het platform waar mijn vrienden op spelen. Laat dat net PS zijn, terwijl ik net zo graag op PC game.

• NotSoSteady
Poulske schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:23:
Ik speel het meeste op het platform waar mijn vrienden op spelen. Laat dat net PS zijn, terwijl ik net zo graag op PC game.
Ik doe beide. Een pc kost natuurlijk meer, maar daar kan je dan ook meer mee doen dan alleen gamen. Heb hier een HDMI-kabel van 20 meter liggen om games als Cyberpunk (pc) straks op de televisie te kunnen spelen. Dat gaat echt genieten worden. O+

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
NotSoSteady schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:07:
[...]

Ik doe beide. Een pc kost natuurlijk meer, maar daar kan je dan ook meer mee doen dan alleen gamen. Heb hier een HDMI-kabel van 20 meter liggen om games als Cyberpunk (pc) straks op de televisie te kunnen spelen. Dat gaat echt genieten worden. O+
Amai. Wat een luxe.

Ik heb de voorpret om als jij samen met miljoenen anderen op de PlayStation 5 te wachten. :P

Ik hoop dat we de komende maanden meer nieuwe RPG games te zien krijgen.

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:12
PlayStation is enorm bezig met hun Facebook pagina, het ene filmpje achter het andere over de PS5 kan je er vinden.

Verwijderd

AppleFan2007 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:19:
PlayStation is enorm bezig met hun Facebook pagina, het ene filmpje achter het andere over de PS5 kan je er vinden.
Ik zie niks?

• AppleFan2007
Het zijn zeker 2 filmpjes over de 3D audio en over de SSD. Ook hun omslag foto die ze aanpaste. Of er nog meer is weet ik niet vanbuiten.

Verwijderd

AppleFan2007 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:05:
[...]

Het zijn zeker 2 filmpjes over de 3D audio en over de SSD. Ook hun omslag foto die ze aanpaste. Of er nog meer is weet ik niet vanbuiten.
Dat is dus niet het ene filmpje na het andere. Dat zijn _2_ filmpjes die hier al eerder gepost en besproken zijn.

• AppleFan2007
Verwijderd schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:21:
[...]

Dat is dus niet het ene filmpje na het andere. Dat zijn _2_ filmpjes die hier al eerder gepost en besproken zijn.
Die filmpjes zal ik hier eerder over gekeken.
Had het misschien ook wat anders moeten verwoorden.

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:12

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Verwijderd schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:21:
[...]

Nou... als het tweede filmpje het “ene filmpje” is en het eerste filmpje “het andere” is dan klopt het op zich nog wel ;)

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-02 19:28
https://youtu.be/Uvs0aVpGqv0

deze heb ik hier nog niet gezien :)

White shadows !

[ Voor 10% gewijzigd door Gandalf68 op 02-09-2020 19:58 ]

• bram1984
Lekkere Limbo/INSIDE vibes. I like it.

Verwijderd

Filmpje van de engine van Project Athia:

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
World Engine vind ik toch wel iets anders dan engine hoor...

Ook al kan de World Engine gebruik maken van de engine, de pc waarop de World Engine draait is waarschijnlijk x keer zo krachtig als een ps5 die enkel maar de engine hoeft te draaien met x beperkingen.

De meeste engines kunnen in theorie bijna ongelimiteerde graphics maken, in feite wordt je alleen gelimiteerd door de hardware die je hebt.

In wezen is qua filmpjes of foto's het alleen relevant als het vanuit de in-game engine komt op hardware vergelijkbaar met een console.

The Witcher 3 draait met dezelfde engine op switch als straks mogelijk PS5, en toch zit er redelijk grafisch verschil in.

Verwijderd

Gomez12 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:55:
[...]

World Engine vind ik toch wel iets anders dan engine hoor...

Ook al kan de World Engine gebruik maken van de engine, de pc waarop de World Engine draait is waarschijnlijk x keer zo krachtig als een ps5 die enkel maar de engine hoeft te draaien met x beperkingen.

De meeste engines kunnen in theorie bijna ongelimiteerde graphics maken, in feite wordt je alleen gelimiteerd door de hardware die je hebt.

In wezen is qua filmpjes of foto's het alleen relevant als het vanuit de in-game engine komt op hardware vergelijkbaar met een console.

The Witcher 3 draait met dezelfde engine op switch als straks mogelijk PS5, en toch zit er redelijk grafisch verschil in.
Goede aanvulling/correctie! Daar heb ik verder ook niet bij stil gestaan. Vind de systemen waarmee ze werelden genereren altijd wel mooi om te zien :Y

• Gomez12
Verwijderd schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:04:
[...]

Goede aanvulling/correctie! Daar heb ik verder ook niet bij stil gestaan. Vind de systemen waarmee ze werelden genereren altijd wel mooi om te zien :Y
Ik vraag me dan ook zeer af of dit wel een normale workstation is, oftewel of een world-designer hier nu dagelijks mee werkt. Of dat iedereen dagelijks met een low-reso model werkt en het nu enkel als demo op een super-pc is gezet.

Het lijkt me extreem zware hardware die je hiervoor nodig hebt en bij de meeste open worlds heb je dit soort detail slechts op 5% van het vullen van de world nodig, de rest kan je gewoon vullen op low-res en met boundaries / rules bepalen dat het niet overlapped etc.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

GameInformer heeft Kena: Bridge Of Spirits gespeeld op een PS5. Volgens mij de eerste outlet die überhaupt de PS5 in levende lijve heeft gezien? :P

Ben benieuwd naar de infodump, game was voor mij 1 van de highlights van het PS5 event.

[Twitter: https://twitter.com/andrew_reiner/status/1301188648264761352?s=21]

• bram1984
kazuka schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:15:
GameInformer heeft Kena: Bridge Of Spirits gespeeld op een PS5. Volgens mij de eerste outlet die überhaupt de PS5 in levende lijve heeft gezien? :P

Ben benieuwd naar de infodump, game was voor mij 1 van de highlights van het PS5 event.

[Twitter]
Hebben ze echt gespeeld? Ik zie alleen maar dat ze de game "gezien" hebben, maar wellicht heb je ander tweets gezien die ik gemist heb.

• Gomez12
kazuka schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:15:

[Twitter]
Hoe haal je hieruit dat het niet via parsec oid gestreamd zou zijn?

Ik denk dat er buiten dev-kits nog helemaal geen ps5's buiten Sony zijn. 1 site/blad uitkiezen zou een zeer aparte actie zijn.

Als er iets naar buiten komt dan verwacht ik dat Sony gewoon een paar duizend exemplaren naar allerlei sites ter wereld stuurt zodat je het overal tegelijk ziet opduiken. Maar niet 1 site voortrekken...

• bram1984
Gomez12 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:39:
[...]

Hoe haal je hieruit dat het niet via parsec oid gestreamd zou zijn?

Ik denk dat er buiten dev-kits nog helemaal geen ps5's buiten Sony zijn. 1 site/blad uitkiezen zou een zeer aparte actie zijn.

Als er iets naar buiten komt dan verwacht ik dat Sony gewoon een paar duizend exemplaren naar allerlei sites ter wereld stuurt zodat je het overal tegelijk ziet opduiken. Maar niet 1 site voortrekken...
Game Informer heeft wel vaker exclusieve primeurs hoor. Zo gek is dat dus niet. Dat gebeurt vrij regelmatig. Net als Wired vorig jaar exclusief die interviews met Cerny had.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

bram1984 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:29:
[...]

Hebben ze echt gespeeld? Ik zie alleen maar dat ze de game "gezien" hebben, maar wellicht heb je ander tweets gezien die ik gemist heb.
Blijkbaar hebben ze echt op een PS5 met DualSense en al gespeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKm1xy1YG0lI2HbrY94QYQdsiSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/53yhsRrFUW5ahFvCD5CZEcoE.png?f=fotoalbum_large

• bram1984
kazuka schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:53:
[...]

Blijkbaar hebben ze echt op een PS5 met DualSense en al gespeeld.

[Afbeelding]
Nice!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 20:32

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Oehhhhhhhhh... Ben opzich wel benieuwd naar de game maar nog meer benieuwd naar details over de PS5 maar daar zullen ze wel niets over mogen zeggen.

Verder vraag ik me af hoe je 14 pagina's kunt vullen met een preview.. zal wel veel afbeeldingen bevatten :P Hopelijk komen er scans online :+

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Jumpman
Caayn schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:27:
[...]
Welke architectuur doel jij hierop?
Sony ging met de PlayStation 3 met de CELL-acrchitectuur naar de PlayStation 4 naar X86-architectuur.

Leuk de vergelijkingen met de nieuwe GPU's, maar men vergeet dat een Sony exclusive helemaal geoptimaliseerd wordt voor de PlayStation, waardoor zo'n GPU in praktijk niet te vergelijken is met een PlayStation. Daarbij mis je dus veel exclusieve console games op de PC. De PC komt misschien wel weer wat op, omdat ze sinds jaren de piraterij hebben weten terug te dringen.

[ Voor 47% gewijzigd door Jumpman op 03-09-2020 10:08 ]

• Caayn
  • Niet online
Jumpman schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:01:
[...]

Sony ging met de PlayStation 3 met de CELL-acrchitectuur naar de PlayStation 4 naar X86-architectuur.
Dat snap ik. Maar ik snapte je zin "De concurrent zat immers al op die architectuur." niet helemaal gezien zowel Sony als MS naar x86 zijn overgestapt met de PS4/XB1. Zoals je zelf al aangeeft met de PS3 maar de Xbox 360 was PowerPC* geen X86, de eerste Xbox was x86.

offtopic:
*Xenon CPU cores zijn zelf enigszins vergelijkbaar met de CPU Core in de PS3's Cell CPU

• AppleFan2007
https://www.apparata.nl/n...e-order-9-september-40649

Dit artikel heb ik hier nog niet zien langskomen.
In het artikel zeggen ze dat PlayStation een event heeft aangekondigd voor 9 september. Ik veronderstel dat dit fout is.
Is er een mogelijkheid dat dit toch een datum zou worden. Ik volg het nieuws van PlayStation de laatste tijd wat minder.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:01
AppleFan2007 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:48:

In het artikel zeggen ze dat PlayStation een event heeft aangekondigd voor 9 september. Ik veronderstel dat dit fout is.
Is er een mogelijkheid dat dit toch een datum zou worden. Ik volg het nieuws van PlayStation de laatste tijd wat minder.
Ik heb 9 september ook al eerder gehoord. Is ook de dag dat PlayStation 25 jaar bestaat. Dus zou wel logisch zijn om dan een grote aankondiging te doen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Verwijderd

AppleFan2007 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:48:

Je post een website die bekend staat om clickbait. De rest van het artikel is daar ook op gericht. :N

• AppleFan2007
Verwijderd schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:00:
[...]

Je post een website die bekend staat om clickbait. De rest van het artikel is daar ook op gericht. :N
Ik had al een vermoeden dat het vooral clickbait zou zijn. Maar ik ken zo niet de reputaties van de meeste sites. Ik kon het maar vragen, nu weet ik dat ik deze site zeker met een serieuze korrel zout mag nemen.

• bram1984
Phusebox schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:50:
[...]

Ik heb 9 september ook al eerder gehoord. Is ook de dag dat PlayStation 25 jaar bestaat. Dus zou wel logisch zijn om dan een grote aankondiging te doen.
Er is ook een CoD event die dag. Dus dat maakt het weer minder voor de hand liggend.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Die Twitteraar heb ik ook niet eerder voorbij zien komen.

Het origineel komt van 4chan,:
https://m.imgur.com/gallery/xmkscH0
Vooralsnog alleen clickbait sites die het overnemen.

Het klinkt wel vrij logisch. 25 jaar PlayStation en hét moment om de nieuwe uit de boeken te doen.

Sony heeft al een deal met COD dus ze zouden die reveal natuurlijk ook tijdens het evenement kunnen doen.

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:03
Playstation bestond december vorig jaar 25 jaar. Daar is toen ook de hele 25th Anniversary op gericht.

https://psnprofiles.com/RaemNL

• I ColoSsuZz I
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 15:58
bram1984 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:01:
[...]

Er is ook een CoD event die dag. Dus dat maakt het weer minder voor de hand liggend.
Of juist meer voor de hand liggend gezien 't feit dat Playstation altijd exclusieve zooi heeft van Cal of duty.

Een SoP met Cod MP reveal!

Xbox Series X: I ColoSsuZz I - PS5: I-ColoSsuZz-I

• NotSoSteady
dutchgio schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:43:
Die Twitteraar heb ik ook niet eerder voorbij zien komen.

Het origineel komt van 4chan,:
https://m.imgur.com/gallery/xmkscH0
Vooralsnog alleen clickbait sites die het overnemen.

Het klinkt wel vrij logisch. 25 jaar PlayStation en hét moment om de nieuwe uit de boeken te doen.

Sony heeft al een deal met COD dus ze zouden die reveal natuurlijk ook tijdens het evenement kunnen doen.
Daarom heeft iedere 'insider' het ook over 9 september, omdat het voor de hand ligt. Ik hoop dat er volgende week meer informatie komt, maar we kunnen in ieder geval wel 99,9% van de bronnen wegstrepen wanneer er niets zal plaatsvinden.

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:31
Raem schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:51:
Playstation bestond december vorig jaar 25 jaar. Daar is toen ook de hele 25th Anniversary op gericht.
Klopt, op 9 september is het 25 jaar geleden dat de Playstation in USA uitkwam. Vervolgens op 29 september in Europa.

This is absolutely ridiculous

• bram1984
Weet niet of het PS4 of PS5 footage is, maar gelekte CoD MP gameplay.

[YouTube: LEAK MULTIPAYER CALL OF DUTY BLACK OPS COLD WAR]

• dutchgio
  • Niet online
Dat ziet er toch wel anders uit als Modern Warfare, ik ben benieuwd hoe ze dat in Warzone willen verwerken.
Een nieuwe COD is eigenlijk helemaal niet nodig.

• MoldyInko
bram1984 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:35:

Bestaat er niet tegenwoordig als NDA? Die gast kan echt grote problemen krijgen als hij een NDA heeft ondertekent. Zal niet de eerste zijn waar naar gejaagd wordt met het lekken van een video.

Anyways. Ik vind het er leuk uit zien, doet mij meer aan copy paste van Rainbow Six Siege denken. Maar dan meer als casual en snelle rondes.

Hoe denken jullie er over als je dit ziet? Ik heb altijd veel plezier COD MW gespeeld. Maar na MW2 vond ik het toch wel bergafwaarts gaan.

• bram1984
MoldyInko schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:48:
[...]

Bestaat er niet tegenwoordig als NDA? Die gast kan echt grote problemen krijgen als hij een NDA heeft ondertekent. Zal niet de eerste zijn waar naar gejaagd wordt met het lekken van een video.

Anyways. Ik vind het er leuk uit zien, doet mij meer aan copy paste van Rainbow Six Siege denken. Maar dan meer als casual en snelle rondes.

Hoe denken jullie er over als je dit ziet? Ik heb altijd veel plezier COD MW gespeeld. Maar na MW2 vond ik het toch wel bergafwaarts gaan.
Ja natuurlijk. Daarom is het ook "leaked". De reveal is volgens mij pas volgende week.

Enfin, ik word er niet warm van. Lijkt grafisch minder dan MW, maar kan ook door YT kwaliteit komen. Er lijkt ook een soort standaard last stand achtig ding in te zitten? Dan je eerst down gaat en daarna nog kan kruipen.

• MoldyInko
bram1984 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:50:
[...]

Ja natuurlijk. Daarom is het ook "leaked". De reveal is volgens mij pas volgende week.

Enfin, ik word er niet warm van. Lijkt grafisch minder dan MW, maar kan ook door YT kwaliteit komen. Er lijkt ook een soort standaard last stand achtig ding in te zitten? Dan je eerst down gaat en daarna nog kan kruipen.
Het laatste vind ik altijd zo bijzonder. Hoog irritant zelfs als het standaard er in zou komen. Dat zou betekenen dat je een vijand meerdere keer moet schieten tot hij of zij down is. Als je dan bijvoorbeeld met een shotty rond loopt dan slaat het toch nergens op.

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-01 11:20
Dat zal wel weer een of andere gamemode zijn waarbij dat het geval is, kan me niet voorstellen dat ze dat standaard erin zouden doen.

Ik vind het er wel goed uit zien, laat me denken aan de gun mechanics van Black Ops 1. Health bar is dus ook weer terug. Aan de reflecties/raytracing te zien zou dit wel eens op een PS5 opgenomen kunnen zijn.

• bram1984

Dit is wel nice. Misschien dat ik 'm dan maar weer eens oppak. :)

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

bram1984 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:32:
[Twitter]

Zo, dat is wel uitzonderlijk netjes :o
In principe lopen ze hiermee namelijk een deel inkomsten mis, maar dat hebben ze er blijkbaar voor over (y)

* Bas170 doet een klein dansje
bram1984 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:35:

Video is inmiddels offline gehaald door een copyright claim

[ Voor 27% gewijzigd door Bas170 op 04-09-2020 13:01 ]

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Twitter]

Grootste voordeel zou zijn dat je geen 5 minuten naar een laadscherm hoeft te staren als je dood gaat :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
[Twitter]

Nice, had de game een tijdje geleden in de aanbieding gekocht, maar kon er niet in komen door de verouderde graphics / gameplay. Dit zou een reden kunnen zijn om de game toch weer te spelen.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Verwijderd

[Twitter]

Hell yeah 8)

• bram1984
YakuzA schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:11:
[...]

Grootste voordeel zou zijn dat je geen 5 minuten naar een laadscherm hoeft te staren als je dood gaat :)
Dat. En als de graphics nog een beetje gepimpt worden met RT en het draait op 60fps, dan zou dat mooi zijn. :)

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:03
Vraag me af of zo'n fysieke PS5 editie wel gaat verkopen. Dan kun je toch beter 2e hands (of misschien nog wel nieuw zelfs) de PS4 GOTY-editie kopen en dan gratis de update binnen halen?

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Jasikevicius3
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-01 12:46
Raem schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:34:
Vraag me af of zo'n fysieke PS5 editie wel gaat verkopen. Dan kun je toch beter 2e hands (of misschien nog wel nieuw zelfs) de PS4 GOTY-editie kopen en dan gratis de update binnen halen?
Dit begrijp ik zelf ook nog niet helemaal; komen echt ALLE games die vanaf nu op de markt komen ook met een gratis patch naar PS5? En is dat dan exact dezelfde (qua graphics e.d.) als dat je de PS5 versie helemaal nieuw op schijf zou kopen?

Als ik volgende maand Crash Bandicoot It's About Time download via de PS store (voor mijn PS4 dus nog); ben ik er dan van verzekerd dat ik op dag 1 van de PS5 die ook weer opnieuw uit de Store kan downen en kan spelen? Of moet ik dan misschien tijden wachten tot ie in de store beschikbaar komt (voor mijn PS5)?

• Anton.net
Is ook zo :P
Digital kost TW3 GOTY 50 euro, maar dan zie je op psprices dat die maandelijks in de aanbieding is voor 15 euro. Fysiek hetzelfde.

Maar zoals ik eerder al zei: die next gen patches zijn echt een puinhoop. Je hebt bijna een handleiding nodig om er aan uit te kunnen: de eene game heeft wel een patch, de andere niet.
Bij game X is het gratis, bij game Y niet.
Bij Hitman 3 is de patch gratis, maar enkel bij de digitale versie.
Bij Control is het ook gratis, maar enkel bij de ultimate edition voor ps4, niet de gewone ps4 editie...
En dan zijn er soms nog verschillen tussen PS en Xbox.
Een normaal persoon die gewoon een spelletje wilt spelen op de ps5 komt daar toch niet meer aan uit. Dan is het makkelijker om gewoon de dedicated ps5 versie aan te schaffen :+

+ met zo'n nieuwe ps5 versie in de rekken blijft de game toch weer wat langer top of mind bij de consumenten.

• bram1984
Mogelijk is het gewoon dezelfde versie, maar hebben ze alleen de uitingen op de doos en de Blu-ray dsic aangepast. Anders is het niet heel logisch. Kan je beter de PS4 versie kopen.
Jasikevicius3 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:57:
[...]

Dit begrijp ik zelf ook nog niet helemaal; komen echt ALLE games die vanaf nu op de markt komen ook met een gratis patch naar PS5? En is dat dan exact dezelfde (qua graphics e.d.) als dat je de PS5 versie helemaal nieuw op schijf zou kopen?

Als ik volgende maand Crash Bandicoot It's About Time download via de PS store (voor mijn PS4 dus nog); ben ik er dan van verzekerd dat ik op dag 1 van de PS5 die ook weer opnieuw uit de Store kan downen en kan spelen? Of moet ik dan misschien tijden wachten tot ie in de store beschikbaar komt (voor mijn PS5)?
Nee, dat ligt volgens mij maar net aan de dev/uitgever. Het is op de PS5 wel verplicht dat alle PS4 games na juni (geloof ik) probleemloos draaien op de PS5, maar dat betekent niet dat je direct een next gen versie speelt. Sommige uitgevers stellen een gratis patch ter beschikking (CDPR met TW3 en CP2077) en sommige laten je ervoor betalen (nieuwe CoD, Control).

• bram1984
Nog een multiplat die gebruik maakt van de DualSense (en SSD).

https://blog.playstation....a-whole-new-level-on-ps5/
Thanks to PS5’s SSD, loading times will be significantly reduced. That means less waiting time before races, but also a better gameplay experience during them. That’s because the SSD will enable faster streaming of textures, allowing us to better immerse players in our environments while they roar around tracks at 300 km/h.
Last, but definitely not least, Ride 4 fans will experience the power of PS5’s DualSense wireless controller. Gas and brake levers will have their own resistance to transmit the same sensations as their real-life counterparts. We are also leveraging haptic feedback to let players feel their vehicle’s vibrations, just like when they ride on the streets.

• JerDrie
  • Laatst online: 08:40
Kun je savegames gewoon middels USB van PS4 naar PS5 overzetten, of kan dat alleen via PS Now? Ben ook stuck met de Witcher 3 vanwege de enorme wachttijden en als ik straks lekker verder kan op de PS5 is dat een goede reden om 't weer op te pakken :-)

• bram1984
JerDrie schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:52:
Kun je savegames gewoon middels USB van PS4 naar PS5 overzetten, of kan dat alleen via PS Now? Ben ook stuck met de Witcher 3 vanwege de enorme wachttijden en als ik straks lekker verder kan op de PS5 is dat een goede reden om 't weer op te pakken :-)
Gewoon uit de cloud trekken toch?

https://www.playstation.c...storage-on-playstation-4/

• Caayn
  • Niet online
Grote kans dat je het gewoon via USB kan overzetten, anders zal het wachten worden op een PS+ proefperiode.

• psych
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:00
Ik speel hem op het moment vanaf externe SSD en wachttijden zijn prima te pruimen. De game is ook echt geniaal en HDR beelden om te smullen ;)
Uiteraard wel voor rpg liefhebbers!

D3-profile: psych#2469 WoW profile: Tharagh

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:48

Superkiwi

Hoi doei

[Twitter]

Ik heb nu twee keer een verbeterde versie van een game ook op een nieuwere generatie console gespeeld (Tomb Raider en GTA V, beide PS3 -> PS4) en ik moet zeggen dat het beide keren ietwat tegenviel. Tuurlijk, het ziet er er iets beter uit maar ik had al heel snel zoiets van "deze game heb ik al gespeeld". Na een tijdje vallen de nieuwigheidjes me eigenlijk niet eens meer op.
Een grafische upgrade en kortere laadtijden halen mij niet (meer) over om een game nogmaals te gaan spelen op een nieuwe console.
Maar dat zijn mijn 2 centjes ;)

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• bram1984
dvdkiwi schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:40:
[...]

Ik heb nu twee keer een verbeterde versie van een game ook op een nieuwere generatie console gespeeld (Tomb Raider en GTA V, beide PS3 -> PS4) en ik moet zeggen dat het beide keren ietwat tegenviel. Tuurlijk, het ziet er er iets beter uit maar ik had al heel snel zoiets van "deze game heb ik al gespeeld". Na een tijdje vallen de nieuwigheidjes me eigenlijk niet eens meer op.
Een grafische upgrade en kortere laadtijden halen mij niet (meer) over om een game nogmaals te gaan spelen op een nieuwe console.
Maar dat zijn mijn 2 centjes ;)
Ik vind die eerste TR toch wel een aardige upgrade hoor. Helemaal vanwege de framerate.

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Voor de liefhebbers, er is weer een nieuwe puzzel op de site van Unknown 9 beschikbaar:

https://chapters.unknown9.com/

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:23
Ook maar even op aanraden een Doritos zak van de Appie meegenomen. Nu zat ik hier al te zoeken; bewaren jullie die zakken? Ik kan namelijk niet achterhalen waar je die code vandaag moet toveren, zal 1 oktober wel bekend worden gemaakt vermoed ik? Word dus een maandje lege chips-zakken sparen?

[ Voor 3% gewijzigd door frank131331 op 04-09-2020 18:49 ]

Pagina: 1 ... 115 ... 283 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden