Ik kan die quote en Cerny spreekt zichzelf een klein beetje tegen in mijn mening

Dat stipt hij zelf ook een klein beetje aan in zijn interview met DF.
Er is voldoende stroom en cooling capacity aanwezig om de CPU/GPU op volle kracht te laten draaien. Waarom dan smartshift en een variable frequency als dit gebaseerd is op stroom verbruik? Simpel te verklaren:
100% is niet altijd 100%, hoe vreemd dat ook klinkt. Dit zie je op praktisch alle hardware gebeuren applicatie A en B hebben een vergelijkbare load op het systeem maar applicatie B zorgt ervoor dat het stroom verbruik een stuk hoger is. Zie bijvoorbeeld de PS4 Pro en sommige games die wel flink het systeem laten blazen waar andere ook het systeem vol belasten maar minder stroom verbruiken en dus het systeem minder warmte hoeft af te voeren. En om een PS4 Pro herhaling te voorkomen heeft Sony ditmaal een gedeeld limiet op het stroomverbruik gezet voor de CPU/GPU. Je zal ze prima allebei "100%" kunnen belasten zonder downclock maar er zullen situaties zijn dat de één moet terug clocken omdat de ander vanwege een bepaalde instructie meer verbruikt.
Heel simplistisch: Instructie A heeft een ander stroom verbruik dan instructie B ook al zullen beide de COU voor "100%" gebruiken. Maar omdat je met instructie A de GPU of CPU anders belast dan met instructie B, kan instructie B gerust meer stroom verbruiken. (Klassiek en extreem voorbeeld: zie AVX512 instructies op Intel CPUs die gerust 2Ghz downclocken om niet te crashen.) Een variable frequency is dan je antwoord, waar Sony dus ook voor kiest, om te voorkomen dat in een situatie met veel instructie Bs je koel systeem het niet meer aankan.
Hoe agressief het systeem is is onbekend. Wanneer kickt het in, hoever kan het downclocken (zo extreem als AVX512 op Intel zal het bij lange na niet zijn), etc. Allemaal niet interessant voor de gewone consument en die zal zich er ook geen zorgen om hoeven te maken. Dat is voor Sony en de developers die er echt alles uit willen halen een zorg.
Verwacht ik dat dit problemen oplevert? Nee, zeker niet. Sony heeft aangegeven dat ze dit doen om op safe te spelen qua cooling en toekomstige technieken zonder problemen binnen het zelfde geluidsprofiel te laten draaien. Daarnaast Sony biedt ook locked profiles aan voor op de devkits in de SDK waarbij de frequency gelockt wordt.
[
Voor 4% gewijzigd door
Caayn op 14-08-2020 11:18
]