Voor zover ik weet en mijn Cypriotische buurman heeft uitgelegd hebben ze gewoon banken verplicht saldi op te geven en hebben ze de grootste tegoeden afgeroomd. Ik weet er verder niet veel meer van overigens.
Leven hier? Ik heb veel gereisd en gewoond in verschillende landen dus ik zou zeggen dat we meer gemeen hebben met elkaar dan dat we verschillen maar sommige dingen zijn wel echt anders.
- alles is erg Brits georiënteerd, de producten, taal (accent meer), cultuur.
- Russen zijn oververtegenwoordigd en het was ooit een toevluchtsoord voor Pantos dus met Russisch kom je erg ver.
- ze eten hier zo goed als geen rundvlees dus het enige dat je kan vinden is stoofvlees voor stifado.
- zuivel(producten) zijn hier reteduur. €4 voor een pakje roomboter en €2,40 voor 1,5 liter melk.
- uit eten gaan is dan weer erg goedkoop in verhouding.
In het algemeen zijn mensen lekker relaxed, het is een eiland en eigenlijk gewoon een heel groot dorp. Men praat ook niet over het virus, het is wat het is en (bijna) alles kan nog gewoon dus er is niet echt een probleem. Het weer is op zich prima al is het regenseizoen nu wel begonnen. Vandaag nog in een tshirtje naar de kapper kunnen wandelen maar toen ik net terug was echt megaregen. Eerder in de avond nog lekker een hamburger weg kunnen happen op de pier in Larnaca en een jas had ik niet nodig. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet gek veel mis aan Nederland. Misschien het winkelen, ze hebben hier malls maar winkelcentra of centrums zoals wij die kennen hebben ze hier niet. Verder niet gek veel, ja een lekker biefstukje zou wel fijn zijn maar verder hebben ze hier alles, de froutaria om de hoek (groente, vlees en zuivel winkel) verkoopt zelfs Campina kaas en ik woon in een gehucht.
Zolang je voldoende centjes hebt om een normaal leven te leiden (kosten hier zijn vergelijkbaar met NL) kun je hier een prima leven leiden. Ik kan het wel aanraden, het leven hier is prima en het klimaat fantastisch.
If you can't find a way to make money while you sleep, you'll have to work until you die.