Platte surround receiver brainstorm

Pagina: 1
Acties:

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-10 14:19
Ik ben een slaap/hobby kamer wat aan het pimpen en ben nu aan het brainstormen over een (tweedehands) receiver/versterker. Ik heb met aardig wat beperkingen te maken waardoor de keuze al flink uitgedund wordt geloof ik;

Hij komt in een tv meubeltje te staan met diverse retro consoles, scart switch (die komt op de receiver) en dvd-recorder. Breedte zal geen issue zijn, diepte max ~35cm en hoogte ~7cm.

Speakers die er op worden aangesloten zijn een Bose VCS-10 center speaker met Bose 141 fronts en rears.

Ik ben er nog niet over uit of ik puur alleen geluid wil, of ook wat modernere snufjes. De praktijk zal voorlopig wel zijn dat het af en toe voor gamen en af en toe voor een filmpje wordt gebruikt (via PS3 kan ook nog blu-ray worden afgespeeld)

Aantal topics die ik hier heb gelezen:
Opzoek naar slimline versterker en speaker vraag
Zijn er ook kleinere AV recievers
[Advies] Halfhoge A/V receiver
Advies aanschaf receiver.

Uit het verleden weet ik nog dat Panasonic (begin deze eeuw) een aantal slimline modellen had uitgebracht (eg. SA-XR10) die iig heel plat zijn (5cm), met een ventilator aan de achterkant. Uniek was meen ik ook dat die 100watt output per kanaal had. Dat zie ik bij de slimlines van afgelopen jaren nergens terug.

Van GoT lees ik her en der de Cambridge Audio Azur's en Marantz NR's, maar die zullen net wat te hoog zijn, plus warmteafvoer via de bovenkant. De Onkyo TX-L50d / Pioneer VSX-S520 zou wel een optie kunnen zijn (ik zag alleen niet zo snel waar die hun warmte afvoeren meen ik). Er werd ergens ook nog een Teufels CoreStation compact genoemd, maar daar heb ik verder nog niet in verdiept.

Het hoeft dus niet per se een recente receiver te zijn, dus ik ben even wat opties aan het verzamelen om daar verder over te brainstormen.

Suggesties en ideeën zijn welkom! Ook jullie persoonlijke ideeën over een oud model of een nieuwe model met extra toeters en bellen. Ik had nog geen budget in mijn hoofd, maar in eerste instantie zit ik niet aan iets in de 500+ euro categorie te denken.

Dingetjes waar ik dan nog aan denk of ik dat nog handig vind:
- hdmi switch
- component video switch
- wifi
- spotify
- bluetooth
- 7.1
- 3D
- Dolby TrueHD / DTS HD

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het in de praktijk gebruikt zal worden (maar wie weet, als je het eenmaal hebt...).

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24

FeaR

In GoT we trust

Shadow_Zero schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 02:00:
Ik heb met aardig wat beperkingen te maken waardoor de keuze al flink uitgedund wordt geloof ik;
Dat idee heb ik ook. Ik heb nog even snel de topics doorgelezen die je aanhaalde en zelf nog wat modellen gecheckt maar veel zit toch rond de 10 centimeter hoogte.
...scart switch (die komt op de receiver)..
Hoe groot is die SCART-switch? Je wil, zoals je zelf al aangeeft, niet de gehele bovenkant van een receiver dicht zetten. Nu wordt Klasse D (Onkyo en Pioneer) wel minder warm dan Klasse A./B (Marantz) omdat dit type versterkers efficiënter zijn maar de gok nemen om de bovenkant dicht te zetten... ik zou het niet doen.
Uniek was meen ik ook dat die 100watt output per kanaal had. Dat zie ik bij de slimlines van afgelopen jaren nergens terug.
Vermogen moet geen probleem zijn, de vermogens die de huidige receivers brengen is genoeg voor de gemiddelde ruimte. Als je met 50 Watt niet genoeg hebt dan had je met 100 Watt dat ook niet gehad. Dan moet je toch echt aan grotere stappen gaan denken. Zo te zien geeft Bose niet de gevoeligheid van deze speakers op waardoor het lastig is er iets concreter over te zijn.

Waarbij ik me om eerlijk te zijn wel af vraag wat het addertje is bij de genoemde Panasonic. Ik dacht een 100 Watt aan te treffen die gemeten was met 10% THD of iets in die trant maar volgens de handleiding is dat 0,9% en ook nog eens netjes gemeten bij 20 - 20.000 Hz.
De Onkyo TX-L50d / Pioneer VSX-S520 zou wel een optie kunnen zijn (ik zag alleen niet zo snel waar die hun warmte afvoeren meen ik).
Die twee modellen komen ook altijd direct bij mij naar boven als een receiver extreem laag moet zijn (en recent). Ventilatie zit aan de bovenkant links (voor de kijker).
Dingetjes waar ik dan nog aan denk of ik dat nog handig vind:
- hdmi switch
- component video switch
- wifi
- spotify
- bluetooth
- 7.1
- 3D

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het in de praktijk gebruikt zal worden (maar wie weet, als je het eenmaal hebt...).
Ik denk dat Component Video tezamen met de eis van een zeer laag model lastig gaat worden. Op de plek van één Component Video plaats je haast twee keer een HDMI. Waar HDMI dan ook nog eens beeld en geluid doet en Component Video alleen video. Marantz zit al boven de 10 centimeter met Component In.

Mijns inziens zal je eerst de keuze moeten maken of je connectie/smart opties wilt hebben die je in je lijst noemt. Als je dat wilt dan zit je aan een receiver van max een jaar of vijf oud. Hoef je dat niet dan is de genoemde Panasonic een goede kandidaat. Mogelijk dat er nog meer modellen zijn, ik weet ze (gelukkig) niet allemaal uit mijn hoofd.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Shadow_Zero
@FeaR goed dat je hier nog steeds huist (kwam je al veelvuldig tegen in diverse topics, ook van jaren terug ;D ).
Ik zal ook nog wel een fotootje van de setup maken. De scart switch neemt ook wel een behoorlijk oppervlakte in, en ik ben me bewust dat dat geen gewenste combi zal zijn met een receiver die zijn warmteafgifte boven heeft. Maar ja, zoeken naar een platte receiver die ventilatie aan de achterkant heeft is lastig… Overigens is die scart switch even breed, maar niet zo diep, zal nog even nameten.
Het reclamepraatje van die Panasonic SA-XR destijds was dat hij volledig digitaal was en daardoor zo plat kon zijn met amper warmte afgifte. Ik kan alleen niet echt vinden of andere fabrikanten ook dergelijke modellen hebben uitgebracht… (5.1, en in die prijsklasse)
Ik zag ook dat Amerikaanse modellen (eg. SA-XR25, SA-XR45) al wel component video aansluitingen hadden, maar bij de Europese hebben ze die er uit gesloopt (voor extra composiet/s-video denk ik).

Ik had elders iemand gelezen dat 50watt van die Marantz NR voor hem te weinig was, en toen was hij voor een versie van 80watt gegaan (weet even niet meer welke receiver en welke speakers) en daar was hij wel tevreden over. Van daaruit volgde mijn 100watt = beter gedachtengang.

THD 10% / 0,9%, ik ben het her en der wel tegengekomen, maar weet daar het fijne nog niet fijn. Zal nog wel wat zoeken, maar als iemand het hier wilt toelichten, ook welkom! ;D

Ik was nog Dolby TrueHD / DTS HD vergeten in de opsomming. Maar ik vraag me af of ik verschil merk in een 5.1 setup in een slaapkamer (met deze speakers).

Valt me wel tegen dat je ze niet allemaal kent FeaR! ;P

EDIT:
Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G9zkBkdl.jpg
Tweede plank staat nu een Sony receiver (van zo'n compleet setje met satelliet speakers en sub) en daar bovenop de scart switch. Er staat nu trouwens een LCD tv op. Die Sony is ook wel plat, maar warmteafgifte via bovenkant, plus de speaker aansluiting gaat alleen via van die stomme plug stekkertjes (die ik momenteel niet kan vinden).

[ Voor 11% gewijzigd door Shadow_Zero op 03-11-2020 09:18 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24

FeaR

In GoT we trust

Shadow_Zero schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:58:
@FeaR goed dat je hier nog steeds huist (kwam je al veelvuldig tegen in diverse topics, ook van jaren terug ;D ).
Jup, nog wel. Geen idee hoe lang nog want na een tijdje moet het rode jasje toch eens aan de wilgen gehangen worden.
...Panasonic SA-XR destijds was dat hij volledig digitaal was en daardoor zo plat kon zijn met amper warmte afgifte.
Dat verhaal klopt an sich ook als je kijkt naar de eigenschappen van Klasse D versterkers. De Onkyo en Pioneer zijn dat ook alleen met minder vermogen. Alleen opgenomen vermogen van 115 Watt en dan 5 x 100 Watt is best aanzienlijk. Al is die 115 Watt wel de Amerikaanse handleiding en daarmee op 110 Volt. Geen idee hoe dat verder in elkaar steekt. Mijn kennis op dat gebied is nihil.
Ik had elders iemand gelezen dat 50watt van die Marantz NR voor hem te weinig was, en toen was hij voor een versie van 80watt gegaan
Als 50 Watt niet genoeg is dan gaat 80 Watt niet veel meer brengen. Het klinkt veel maar het is het niet. Als je van 50 naar 100 Watt gaat heb je 3 dB meer waar het menselijk oor zo rond de 10 dB als twee keer zo luid hoort. 50 Watt kan zeker te weinig zijn. Grote ruimte, slechte akoestiek, zeer laag gevoelige speakers. Een stap van 30 Watt gaat dan geen significant verschil brengen. Ik zet het dan eerder op niet goed afgesteld of gewoon een excuus om iets anders te willen kopen.
mijn 100watt = beter gedachtengang.
Meer is nooit verkeerd maar ga om die reden niet de perfecte receiver laten liggen omdat die maar 80 Watt heeft. Getal puur als voorbeeld.

Zeker in een lastige zoektocht als deze kan je haast niet alle vakjes afvinken die op de wish list staan.

Let ook dat je wel appels met appels vergelijkt in je zoektocht als je op vermogen gaat letten. Veel fabrikanten meten niet representatief omdat je dan hogere vermogens kan adverteren en daar loopt de gemiddelde consument hard voor. Dan gaat men bijvoorbeeld meten op één kanaal, bij een pieptoon van 1000 Hz en met 10% THD (vervorming). Levert een hoog getal op maar vermogen met zo veel vervorming is niet bruikbaar. Tevens gemeten op één kanaal dus ook niet representatief voor als je stereo of surround gebruikt.
EDIT:
Plaatje:
[Afbeelding]
Tweede plank staat nu een Sony receiver (van zo'n compleet setje met satelliet speakers en sub) en daar bovenop de scart switch. Er staat nu trouwens een LCD tv op.
Dat zwarte apparaat op de bovenste plank, kan daar de SCART switch niet bij? Heb je meer ruimte op de plank voor de receiver. Ziet er uit alsof de bovenste plank nog wel wat headroom heeft.
Die Sony is ook wel plat, maar warmteafgifte via bovenkant, plus de speaker aansluiting gaat alleen via van die stomme plug stekkertjes (die ik momenteel niet kan vinden).
Ga je ook niet vinden, custom connectoren zie je vaker bij dit soort all-in-one setjes. Subwoofer zal ook wel passief zijn dus daar zou je dan ook nog mee zitten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:21
Valt er niets te tweaken aan het kastje? Bv er een soort van rack van maken ipv met plankjes?

• Shadow_Zero
@loeberce heb je een plaatje ter illustratie? En met welk doel? Heb jij dan een bepaalde receiver in gedachte?

@FeaR: Zowaar zat er best wel een vette actieve subwoofer bij dat setje! Ik heb totaal geen getrainde oren, maar hij klonk mij wel erg goed. Setje is een Sony STR-KSL500, subwoofer SA-WMSP501.

Punt is dat dat die PSTwo (Playstation 2 slimline) een toploader is, die gaat niet meer open als de scart switch daar komt te staan. Ik moet er ook met m'n hand achter kunnen om met kabels te klooien (consoles gaan af en toe ook naar een andere kamer enzo). Vanaf plank twee is de achterkant vrijwel geheel open zeg maar. En ik bedenk me nu dat ik dan ook totaal niet praktisch bij alle aansluitingen van de scart switch kan (ze zitten er nogal los in, dus ik moet ze geregeld even aandrukken).

Overigens staat er op Tweakers stomtoevallig een Panasonic SA-XR10, dus ik ben daar nu mee bezig. Als het echt niet bevalt, kunnen we altijd nog verder kijken : )

Evengoed ben ik benieuwd of mensen nog met interessante slimline modellen komen van de afgelopen 20 jaar!

Ik vond die debiele stekkertjes wel op eBay, tenminste, ze leken er erg op. Maar goed, ik maak van de gelegenheid maar gebruik om in ieder geval voor een receiver met normale speaker aansluitingen te gaan, dan ben ik daar de rest van m'n leven van af ; ) (plus de mijne liggen wel ergens in huis of de berging...)

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:21
Shadow_Zero schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:15:
@loeberce heb je een plaatje ter illustratie? En met welk doel? Heb jij dan een bepaalde receiver in gedachte?
Als hoogte of ventilatie een probleem is kan je toch plankjes weglaten (meer apparaten stapelen) of vervangen door bv hoekprofielen die minder dik zijn?

En je kan gaten in planken en de achterkant maken om betere luchtstroom te creëren, desnoods met een fan in de achterkant.

Mijn gedachte is als je wat meer ruimte in je kastje weet te maken dan is het zoekgebied qua receiver gelijk een stuk groter.

• Shadow_Zero
Ok!
Maar zo dik zijn die plankjes ook weer niet. Hoe zet je apparaten dan neer met hoekprofielen?
Stapelen kan lang niet altijd, gezien diverse consoles toploaders zijn. En bij de Super Nintendo en Nintendo 64 moet er ook nog een spelcartridge icm. met een converter in passen, die hebben dan nog extra hoogte nodig.

De achterkant is grotendeels open, dus daar hoeven geen gaten te komen. In de planken is misschien een optie, maar als de plank er boven ook helemaal vol staan, heeft dat dan wel winst?

Ik moet zeggen, lang geleden stond die scart switch ook op de Sony receiver, toen wel open en bloot op een kast (andere woning), maar die Sony receiver werd amper warm. Maar dat zal wellicht wel wat anders zijn als met zo'n Marantz/Pioneer/Onkyo etc.

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:18
Er zijn idd best wel wat goede minder hoge modellen beschikbaar, maar 7 CM is echt wel weinig.
Is een ander kastje geen optie?
Of als de voet/poten van je tv hoog genoeg is (of je legt er iets onder) dan past er misschien een toestel op je kast onder de tv. Zelfde als je de tv zou kunnen ophangen aan de muur of via een losse staander.

• Shadow_Zero
Ik ben juist zo blij dat ik dit meubeltje nog tweedehands in goede staat heb kunnen vinden. Heb zelfs nog nieuwe wieltjes gratis bij Leen Bakker er voor kunnen krijgen :D
Het gaat er ook om dat ik er 1 stekker uit haal, en dan de hele mikmak zo kan verrijden, dus de tv ga ik sowieso niet ophangen. Het zal soms ook de bedoeling zijn dat de LCD en CRT weer omgewisseld worden.

Bedoel je dat ik de tv 'op' de receiver zet? Of de receiver er vóór? (dat laatste zal niet passen, dat eerste, dan bedekt de tv de afvoer gedeeltelijk zou ik denken?)

@FeaR: voor mijn leering en vermaeck, ben zelf (nog) niet bekend met de 'klasse' categoriseringen van receivers, maar wordt dezelfde aanduiding gebruikt bij zowel de analoge als digitale receivers?

Kwam via Google ook nog de Panasonic pagina er van tegen: https://shop.panasonic.com/support-only/SA-XR10.html (staat ook de operating manual)

• wiemelen
Shadow_Zero schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:25:
Het gaat er ook om dat ik er 1 stekker uit haal, en dan de hele mikmak zo kan verrijden, dus de tv ga ik sowieso niet ophangen. Het zal soms ook de bedoeling zijn dat de LCD en CRT weer omgewisseld worden.

Bedoel je dat ik de tv 'op' de receiver zet? Of de receiver er vóór? (dat laatste zal niet passen, dat eerste, dan bedenkt de tv de afvoer gedeeltelijk zou ik denken?)
Volgende oplossing zou je kunnen gebruiken, maar dan enkel voor de LCD TV, met de CRT gaat dit niet lukken. Deze staander gebruik ik nu niet meer omdat mijn center speaker er niet niet onder past.
Maar die is dan ook een stuk hoger.
Als een dergelijke oplossing voor jou zou voldoen en je hangt de LCD TV in de hoogste stand, dan heb je waarschijnlijk ook meer opties wat betreft receiver omdat deze dan iets hoger zou kunnen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26fJWQVu9rG50Ld2urRGt778Qa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOlikC0KB0jbLqvhcfM1lB14.jpg?f=fotoalbum_large

• Shadow_Zero
Die optie had ik nog niet bedacht! Enerzijds wel praktisch op zich, maar het voelt ook wel weer als "wat een gevaarte er weer bij in een slaapkamer!" :o
Valt elke scherm er zondermeer op te bevestigen?
Maar zoals je ook aangeeft, voor de CRT zal dat sowieso geen optie zijn.

@FeaR: hier nog wat indepth analyse: https://www.audiosciencer...-d-amps.9440/#post-266150
(zie trouwens dat die 57 wel een stuk forser is)

EDIT:
Ook nog wel interessant https://www.audiosciencer...el-receiver-review.10480/ (zover ik het kan volgen, wat beperkt is :P )

[ Voor 21% gewijzigd door Shadow_Zero op 06-11-2020 22:59 ]

• wiemelen
Shadow_Zero schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:47:
Die optie had ik nog niet bedacht! Enerzijds wel praktisch op zich, maar het voelt ook wel weer als "wat een gevaarte er weer bij in een slaapkamer!" :o
Valt elke scherm er zondermeer op te bevestigen?
Eenmaal tv gemonteerd valt "dat gevaarte" wel mee hoor. Het meeste is verborgen achter de tv.
Platte tv's zullen denk ik wel gemonteerd kunnen worden. Moet je eens controleren of er 4 schroefgaten achterin zitten.
Pagina: 1