Zijn er ook kleinere AV recievers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DShadow
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-04-2024
Ik wil een nieuw TV meubel gaan kopen of bouwen en ik wil al mijn apparatuur hier compacter in gaan opslaan. Ik heb voor al mijn apperatuur iets compacter gevonden behalve mijn AV reciever.
Ik ben al flink aan het googlen geweest maar het lijkt erop dat de miniaturisering slag die bijna elk elektronica product heeft verkleint de AV reciever heeft overgeslagen.

Ik heb op dit moment een Marantz NR1402 met afmeting van 440 x 367 x 105mm
Weet iemand of er ook kleinere AV recievers zijn die wel minimaal 5.1 kunnen aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Matter
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Er zijn inderdaad geen 'mini' AV receivers met 5.1.
De enige kleinere AV receivers zijn de slimline zoals die Marantz die jij hebt.

[ Voor 75% gewijzigd door Dark Matter op 16-04-2017 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:27
Volgens mij heeft dat alles te maken met dat de benodigde componenten niet kleiner kùnnen. Produceren die slimline versies niet al aanzienlijk meer warmte hierdoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

Compacter in de hoogte of in algemene zin van het woord? De NR1402 is met 10,5 centimeter al een model dat vele malen lager is dan de gemiddelde receiver. Het kan eventueel nog wat lager met bijvoorbeeld een Onkyo TX-L50d die slechts 7 centimeter hoog is. De Onkyo is ook nog eens Klasse D waardoor de machine door een hoger rendement ook koeler blijft dan de Klasse A/B in de Marantz. Er tussen in zit nog de VSX-S510 van Pioneer met ook Klasse D en slechts een hoogte van 8,5 centimeter. Smaller dan de standaard van ~43,5 centimter ben ik nog niet veel tegen gekomen. En als er iets smallers is dan is het veelal weer hoger dan wat je nu hebt. En inclusief CD/DVD-speler en slechts stereo.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

LA-384 schreef op zondag 16 april 2017 @ 08:23:
Volgens mij heeft dat alles te maken met dat de benodigde componenten niet kleiner kùnnen. Produceren die slimline versies niet al aanzienlijk meer warmte hierdoor?
Makkelijk kunnen die componenten in een kleinere behuizing . Een schakelende voeding, dsp bordjes, een voorversterker en 5-7 moderne eindversterkers kunnen makkelijk in een behuizing van 30x30x10 cm.

Yamaha deed dat 15 jaar geleden al, en dat was zelfs met klassieke componenten, zoals een normale voeding en klasse a/B versterkers...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:45
nad had vroeger ook compacte receivers, maar wanneer ik bij yamaha, nad etc kijk, zie ik geen van dat soort producten.

Alleen de pioneer, marantz etc slimline receivers. Die zijn mooi plat maar nog wel breed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:22
tja, die zijn er wel, bv de arcam solo movie 5.1 http://www.arcam.co.uk/pr...ovie-System,solomovie.htm

Is wat vergelijkbaar met ITX computers - het gaat om er te vinden met het performanceniveau van een ATX full size, maar dan moet je een compromis zoeken tussen prijs en mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat ding is ook gewoon 42cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 19:44
JvS schreef op zondag 16 april 2017 @ 08:46:
[...]

Makkelijk kunnen die componenten in een kleinere behuizing . Een schakelende voeding, dsp bordjes, een voorversterker en 5-7 moderne eindversterkers kunnen makkelijk in een behuizing van 30x30x10 cm.

Yamaha deed dat 15 jaar geleden al, en dat was zelfs met klassieke componenten, zoals een normale voeding en klasse a/B versterkers...
Als je kijkt naar foto's van de achterkant van de VSX510 lijkt de afmeting gelimiteerd te worden door de aansluitingen aan de achterkant.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/710TYZjsmaL._SL1500_.jpg
Veel platter gaat het niet worden vanwege de speaker connectoren, en als je smaller wilt zul je in/uit gangen moeten opofferen waarvan de VSX510 er al niet heel veel heeft, dan moet je echt HDMI only gaan en dan 2 of 3 inputs.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:01

Audione0

Strijdt der titanen

Dark Matter schreef op zondag 16 april 2017 @ 07:21:
Er zijn inderdaad geen 'mini' AV receivers met 5.1.
De enige kleinere AV receivers zijn de slimline zoals die Marantz die jij hebt.
Nee hoor, Cambridge audio heeft t ook, sterker nog, iets kleiner dan de SR1402

pricewatch: Cambridge Audio Azur 351R

Ietsjes groter:

pricewatch: Cambridge Audio Azur 551R Zwart

Welke reden heeft de topic starter om nog kleiner te gaan dan de marantz?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-05 13:35
Audione0 schreef op zondag 16 april 2017 @ 22:50:
[...]
Welke reden heeft de topic starter om nog kleiner te gaan dan de marantz?
"Ik wil een nieuw TV meubel gaan kopen of bouwen en ik wil al mijn apparatuur hier compacter in gaan opslaan. Ik heb voor al mijn apperatuur iets compacter gevonden behalve mijn AV reciever."

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 19:44
Ik zie net dat de VSX-S510 niet meer op de Pioneer website staat, de vervanger is de VSX-S520, die is nog platter (de schroef terminals zijn vervangen door klem terminals). Maar ook die heeft de standaard breedte van 43,5cm.
Ik denk niet dat je snel iets zult vinden dat veel smaller is...

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DShadow
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-04-2024
De hoogte maakt me nog niet eens zoveel uit maar dat ding is zo breed en diep.
Minder inputs kan ik nog mee leven. Ik zat toch al te denken aan een HDMI switch ervoor. Aan gezien ik nu toch aan het max aantal poorten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azz-Kikr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-05 11:48
Wellicht de Denon Heos AVR?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart VDB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-11-2020
Bij deze Teufelset zag ik een nogal compacte receiver.

Even opgezocht: hij is ook los te koop (ca. €700)

Afbeeldingslocatie: https://d2nzxre09owsau.cloudfront.net/media/teufel/oart_0/oart_c/k3494/thumbs/32378_258964.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Goeie tip, lijkt de enige echt compacte 5.1 receiver tot nu toe. Heeft ook 4 hdmi inputs en 3 analoge stereo inputs, wat heb je meer nodig :). Nice ding.
MewBie schreef op zondag 16 april 2017 @ 21:31:

Veel platter gaat het niet worden vanwege de speaker connectoren, en als je smaller wilt zul je in/uit gangen moeten opofferen waarvan de VSX510 er al niet heel veel heeft, dan moet je echt HDMI only gaan en dan 2 of 3 inputs.
Toch gelukt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0A8l8fxEVq2ciEmzwjFDCXe9/full.png

[ Voor 58% gewijzigd door JvS op 22-04-2017 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 17:37

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou zo'n Teufel receiver zelf niet kopen. Er zit niet eens een akoestische kalibratie op :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-03 16:36
DjVe schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 11:12:
Ik zou zo'n Teufel receiver zelf niet kopen. Er zit niet eens een akoestische kalibratie op :S
Je bedoelt akoestische verneukering?
Op mijn voorversterker zit heulemaal niets. Geen balans, geen equalizer, helemaal niets. Nog nooit zoiets fijns gehoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Snuitebolletje schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 11:41:
[...]

Op mijn voorversterker zit heulemaal niets. Geen balans, geen equalizer, helemaal niets. Nog nooit zoiets fijns gehoord ;)
Een akoestische kalibratie op een receiver doet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07

Jag

Nou, wat mij betreft is goed zonder te leven. Delays en levels zijn goed in te stellen met auto calibratie, maar kan je ook wel zelf doen op gehoor. Staande golven correctie wordt door sommige receivers aardig gedaan en is niet op gehoor te doen, dus dat is nog wel een gemis. Verder maken automatische EQ systemen meer kapot dan dat ze iets oplossen. Waarbij ook het systeem van auto EQ voor het midhoog fundamenteel fout is, op basis van de theorie weet je al dat die tot ongewenste resultaten gaat leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Snuitebolletje schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 11:41:
[...]

Ja, ok. Je wilt écht wel kalibreren voor je ruimte. Heel simpel de resonantie frequenties / staande golven (Lengte / Breedte / Hoogte maal de geluidssnelheid zegmaar) een paar dB dempen zorgt er al voor dat de bass niet zo 'boomy' is.

Er is een hoop onzin in audio / 'Hifi' land, maar een simpele ingang voor een meetmicrofoon voor kalibratie van je speakers en ruimte (wat de meeste receivers gewoon hebben) is écht geen onzin.

On-topic: Onkyo TX-L50 en Pioneer VSX-S520 zijn volgens mij exact hetzelfde. De manual is in elk geval wel precies hetzelfde. Veel kleiner ga je volgens mij niet krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 22-04-2017 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-05 13:35
Zou niet meer kunnen zonder Audyssey XT32 / Front heights / DynamicEQ maar inderdaad ieder zijn ding! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Brad Pitt op 22-04-2017 14:27 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 147126 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 14:26:
[...]

Ja, ok. Je wilt écht wel kalibreren voor je ruimte. Heel simpel de resonantie frequenties / staande golven (Lengte / Breedte / Hoogte maal de geluidssnelheid zegmaar) een paar dB dempen zorgt er al voor dat de bass niet zo 'boomy' is.

Er is een hoop onzin in audio / 'Hifi' land, maar een simpele ingang voor een meetmicrofoon voor kalibratie van je speakers en ruimte (wat de meeste receivers gewoon hebben) is écht geen onzin.
Op zich heb je gelijk, als die receivers zich zouden beperken tot:
- Meten afstand speakers (maar dat is eigenlijk alleen gemak)
- Staande golven meten en die corrigeren

Wat ze alleen bijna altijd ook doen, is het hele spectrum meten een daarop corrigeren. En dat gaat simpelweg niet goed. Een microfoon kan namelijk helemaal geen onderscheid maken tussen direct en gereflecteerd geluid en zo'n receiver gaat wat-ie meet (inclusief reflecties!) vergelijken met het bronmateriaal en daar gaatie op corrigeen. Dat is simpelweg gewoon verkeerd gebruik maken van de tools.

Dus ja, een meetmicrofoon gebruiken om een ruimte te kalibreren is best wel goed, alleen niet voor mid/hoog metingen.

Om het wat te visualiseren, denk aan dat je in een badkamer staat te luisteren naar iemand die aan het praten is en je neemt dat op. Als je die opname terughoort, klinkt dat totaal anders dan hoe je het in werkelijkheid hoort. Dat komt doordat een microfoon niet zoals jouw oren en hersenen tijdsverschillen en reflecties corrigeert. Maar stel dat die persoon die aan het praten was via een automatisch gecorrigeerd systeem aan het praten was, dan ging dat systeem wel wat je in werkelijkheid hoort (die andere persoon praten) corrigeren aan de hand van wat-ie meet (wat echt totaal verneukt geluid is), dat werkt simpelweg niet.

Bottomline: Ja, akoestische correctie is prima. Maar met de simpele en niet al te slimme tools zoals receivers ze gebruiken, is het niet echt geschikt voor automatisch corrigeren van mid en hoog, alleen voor (sub) laag, staande golven.

Jammer als je het niet hebt, hele generaties hebben het zonder gedaan. Dat gaat op zich best prima en kan dus zelfs nog beter klinken dan met zo'n correctie.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 22-04-2017 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

Bart VDB schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 10:02:
Bij deze Teufelset zag ik een nogal compacte receiver.

Even opgezocht: hij is ook los te koop (ca. €700)

[afbeelding]
Goede vondst!
Anoniem: 147126 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 14:26:
[...]
On-topic: Onkyo TX-L50 en Pioneer VSX-S520 zijn volgens mij exact hetzelfde. De manual is in elk geval wel precies hetzelfde. Veel kleiner ga je volgens mij niet krijgen.
Onkyo heeft "recent" de audiotak van Pioneer overgenomen waardoor je behoorlijk wat overeenkomsten gaat zien in de eerst verschillende merken. Je ziet het ook bij Marantz en Denon (zelfde holding).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ja, je kan je receiver op het gehoor (en met veel tijd) goed afstellen. Akoestische kalibratie op een receiver van €700+ (Audyssey XT32, MCACC) doet dat binnen 5 min. bijna net zo goed (althans zo ervaarde ik het bij mij in de woonkamer).

Hoewel ik Teufel een warm hart toe draagt, vind ik €700 euro voor een receiver zonder kalibratie, HD DTS/DD en streaming ondersteuning best aan de prijs.
Pagina: 1