Toon posts:

Advies aanschaf receiver.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een surround receiver van ongeveer 10 cm hoog, dit ivm ruimte in mijn nieuwe meubel.

Had de volgende modellen op het oog

Panasonic SA-HR50

Afbeeldingslocatie: http://media.kieskeurig.nl/images/00/93/00/49/0f2e/43c0/9e87/2d91c3029a83/l.jpg

Tevens de Cambridge Azur 340R

Afbeeldingslocatie: http://www.avblog.nl/wp-content/uploads/2007/10/azur-340r.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.avblog.nl/wp-content/uploads/2007/10/cambridge-340r-v3.jpg

Dit zijn platte receivers. Ik wil hier mijn LG BD390 en LG 47LH3000 LCD op aansluiten.
Het voordeel van de Panasonic is de prijs, maar ik heb geen ervaring met dit merk.

Welke adviseren jullie?.

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-11 19:55
Een Marantz NR1501 mischien als alternatief. Op basis van deze 2 keuzes denk ik de Cambridge Audio. Wat voor speakers komen er aan te hangen?

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Bedenk wel dat je een aantal centimeters ruimte aan de bovenkant moet overhouden voor ventilatie, anders worden ze wel erg warm en gaan ze niet lang mee, als je ze redelijk zwaar belast.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-11 18:47

JT

VETAK y0

Zelf luisteren, wij kunnen voor jou niet bepalen welke klank jij het fijnste vind ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
KneppaH schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:51:
Bedenk wel dat je een aantal centimeters ruimte aan de bovenkant moet overhouden voor ventilatie, anders worden ze wel erg warm en gaan ze niet lang mee, als je ze redelijk zwaar belast.
Hoeveel centimeter minimaal?.
Het meubel is achter wel half open, daar kan hij wel warmte kwijt.

Ik kan de klank niet goed beoordelen, maar het gaat mij voornamelijk om de maat.
Anders had ik gewoon een LG dolby receiver genomen, maar die was 15 cm hoog.

Zal eens kijken wat voor versterker de Marantz is?
Moet een surround versterker hebben, heb er Sony speakers aan hangen en een pasieve subwoofer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens gekeken naar de Marantz NR1501, maar dat is een mooi ding zeg.
Hij is 10,5 cm hoog.

Is een optische kabel van de TV naar de receiver voldoende of is HDMI beter?.
Want ik las dat HDMI HD dolby etc kon overbrengen en optisch niet.
Echter ik heb een optische kabel voorbereid vanaf de TV en geen extra HDMI.
Maar ik denk dat er op TV nog geen uitzendingen zijn met die nieuwste dolby?

De blue ray kan wel met HDMI worden verbonden aan de receiver.

Afbeeldingslocatie: http://media.kieskeurig.nl/images/00/93/10/2d/22b1/49ea/979b/a08f41d36090/orig.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 12:36 ]

Verwijderd

Zou gaan voor de marantz ivm de HDMI aansluitingen.
Op al deze versterkers zal de passieve Sub niet gaan werken....

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 16:07

page404

Website says no

waarom zou je een hdmi out naar je bluray speler sturen? volgens mij moet die juist naar je tv.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan ook een tweedehands Cambridge Azur 540R kopen.
Dit lijkt me ook een mooie versterker.

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/Azur540R-pre-out_190504.jpg

Kan hier wel een passieve sub op, dit gezien de aansluiting op bovenstaand plaatje?.

Het probleem is tevens dat ik geen HMDI naar mijn TV heb liggen, dit is weggewerkt in de muur.
Kan hem natuurlijk altijd bij trekken, maar de dan moet de 47 inch TV eraf en er lopen veel kabels.
Maar optisch lijkt mij voor de TV voldoende toch?. Dit gezien de TV toch alleen dolby af kan spelen.
Als ik een nieuwe LCD TV zou kopen moet alles er toch af en kan ik een HDMI doortrekken. Tegen die tijd spelen de TV's dan ook digitaal DTS ;)

De Panasonic heeft ook 2 HDMI aansluitingen, is dat belangrijker dan optisch?.
Dit omdat ik twijfel tussen de Panasoni en de Cambridge 540R, deze kan ik namelijk beiden voor 350 euro aanschaffen.

HDMI is denk ik toch wel verstandig. Maar worden mijn speakers dan niet de bottlenek, gezien dit gewoon surroundboxen van Sony zijn. Verder niets bijzonders.

Hier de specificatie van de Sony Speakers

Power Consumption: On (W)
135.0

Power Consumption: Standby (W)
2.0

Power Requirement
230 V; 50/60 Hz

Speaker Centre Depth (mm)
89.0

Speaker Centre Height (mm)
122.0

Speaker Centre Width (mm)
190.0

Speaker Front Depth (mm)
114.0

Speaker Front Height (mm)
216.0

Speaker Front Width (mm)
128.0

Speaker Rear Depth (mm)
108.0

Speaker Rear Height (mm)
114.0

Speaker Rear Width (mm)
216.0

Subwoofer Depth (mm)
128.0

Subwoofer Height (mm)
384.0

Subwoofer Name
SS-WS5

Subwoofer Width (mm)
190.0

System Depth (mm)
337.0

System Height (mm)
60.0

System Width (mm)
380.0

Weight: Speaker Center per piece (kg)
0.56

Weight: Speaker Front per piece (kg)
0.53

Weight: Speaker Rear per piece (kg)
0.53

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 15:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog eens geluisterd naar mijn set. Het is wel erg mooi dolby geluid van de HD tv zenders. Die heb ik nu in mijn kabel abonnement. Als ik dan overschakel naar Blue ray dan hoor je echt verschil. Deze loopt namelijk gewoon over de speakers, wel vreemd want hij zit niet rechtstreeks op de versterker aangesloten. Maar hij loopt met HDMI kabel naar TV. De TV is dan weer met een optische kabel verbonden met de versterker.
Maar hoe komt het dan dat ik geen dolby geluid hoor, maar wel gewoon de speakers??

De speakers van de TV staan in het menu uitgeschakeld!!

De specificaties opgezocht van de Panasonic.

Dolby Digital decoder Ja
Dolby Pro Logic Dolby Pro LogicII
DTS decoder Ja
DTS 96/24 decoder n/a
VIERA Link Ja
Aansluitingen
HDMI ingang Ja (2 In)
HDMI uitgang Ja (1 uit)
Digitale ingang 3 (2 optisch, 1 coaxiaal)
Audio ingang 3
Subwoofer uitgang Ja
Voeding en frequentie
Continu uitgangsvermogen [beide kanalen]
RMS RMS(1kHz, THV 10%)150W x 2 (6ohm)
Uitgangsvermogen bij 1 kHz [elk kanaal]
Front [L/R] 150 W x2 (6 ohm, THV 10%)
Center 80 Watt (4 ohm, THV 10%)
Surround [L/R] 80 Watt x2 (4 ohm, THV 10%)
Totale harmonische vervorming 0.5% (6 ohm) Half vermogen bij 1kHz (Front kan.)
S/R verhouding bij geschat vermogen (6 ohm)
Digitale ingang 80db (85db,IHF'66)
FM frequentiebereik 87.50 -108.00 MHz
AM frequentiebereik
9 kHz stappen 522 - 1611 kHz
10 kHz stappen 530 - 1620 kHz

Algemeen
Gewicht [ong. in kg] 4.0
Afmetingen (bij benadering)
Breedte (mm) 430.0
Hoogte (mm) 105.0
Diepte [mm] 389.0

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:41

FeaR

In GoT we trust

Om maar zo wat vragen te beantwoorden: receivers zijn van de de bovenkant open omdat warme lucht stijgt en dan dus door het "dak" het makkelijkst weg kan. Het is aanbevolen om minstens vijf centimeter ruimte aan te houden voor de flow van warme lucht. Dus als jouw kastje maar een centimeter of tien hoog is dan moet je dus zoeken naar een receiver van vijf centimeter hoog. En met alle respect: die ga je niet zo maar vinden.

Je haalt nu een paar dingen door elkaar omdat je nog vanaf je oude receiver denkt. Met nieuwe(re) receivers is het de bedoeling dat je alle apparaten welke HDMI Out hebben naar de receiver toe linkt. En dan ga je met maar één kabel naar de tv. Dus je sluit de apparaten niet meer rechtstreeks aan op de tv, maar via de receiver. Je kan het ook zien op het plaatje van de Marantz: de linker vier HDMI zijn ingangen en de meest rechter is een uitgang (daar zit ook een grijs vlak omheen).

Dus je sluit het dan zo aan:
Blu-ray speler - HDMI kabel - receiver HDMI in - receiver HDMI uit - TV HDMI in

En dat doe je met elk apparaat alleen zijn de laatste twee stappen steeds hetzelfde. Dus er komt maar één HDMI kabel je tv in. Deze zorgt voor het beeld naar je tv (en het geluid ook als de receiver uit staat). Voor geluid vanaf je tv (dus als je analoge tv kijkt) moet je die optische kabel laten liggen. Dus de vraag of HDMI beter is dan optisch is niet juist: ze hebben beide namelijk een ander doel.

Wat je nu hebt gedaan is een optische kabel van je tv verbonden met de receiver: het inkomende geluid via de Blu-ray speler wordt dus doorgegeven naar de home cinema set. Daarom heb je geluid over de speakers. Alleen is het dus de vraag wat voor geluid: stuurt de tv gewoon 5.1 Dolby Digital door (dan is er geen verschil met rechtstreeks aansluiten) of maakt de tv er eerst 2.0 van en stuurt dat naar de receiver. De receiver zelf maakt er dan weer 5.1 van door dingen als Dolby Pro Logic II. Laatste is iets wat je niet moet willen trouwens, want dat werkt niet heel erg lekker.

Het plaatje wat je hier post zijn niet de connectoren waar je speakers op aan sluit. Maar zijn pre-out aansluitingen. Deze gebruik je bijvoorbeeld om een aparte eindversterker aan te sturen. Je kan daar wel een subwoofer op aansluiten, maar ook wel een actieve subwoofer.

Denk dat het belangrijkste is dat je je eerst kan inbeelden of voor je kan zien hoe dat werkt met alles naar de receiver en dan met maar één HDMI kabel naar de tv. Als je daar mee begint dan wordt de rest ook wel wat duidelijker denk ik.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:59:
Om maar zo wat vragen te beantwoorden: receivers zijn van de de bovenkant open omdat warme lucht stijgt en dan dus door het "dak" het makkelijkst weg kan. Het is aanbevolen om minstens vijf centimeter ruimte aan te houden voor de flow van warme lucht. Dus als jouw kastje maar een centimeter of tien hoog is dan moet je dus zoeken naar een receiver van vijf centimeter hoog. En met alle respect: die ga je niet zo maar vinden.

Je haalt nu een paar dingen door elkaar omdat je nog vanaf je oude receiver denkt. Met nieuwe(re) receivers is het de bedoeling dat je alle apparaten welke HDMI Out hebben naar de receiver toe linkt. En dan ga je met maar één kabel naar de tv. Dus je sluit de apparaten niet meer rechtstreeks aan op de tv, maar via de receiver. Je kan het ook zien op het plaatje van de Marantz: de linker vier HDMI zijn ingangen en de meest rechter is een uitgang (daar zit ook een grijs vlak omheen).

En dat doe je met elk apparaat alleen zijn de laatste twee stappen steeds hetzelfde. Dus er komt maar één HDMI kabel je tv in. Deze zorgt voor het beeld naar je tv (en het geluid ook als de receiver uit staat). Voor geluid vanaf je tv (dus als je analoge tv kijkt) moet je die optische kabel laten liggen. Dus de vraag of HDMI beter is dan optisch is niet juist: ze hebben beide namelijk een ander doel.

Wat je nu hebt gedaan is een optische kabel van je tv verbonden met de receiver: het inkomende geluid via de Blu-ray speler wordt dus doorgegeven naar de home cinema set. Daarom heb je geluid over de speakers. Alleen is het dus de vraag wat voor geluid: stuurt de tv gewoon 5.1 Dolby Digital door (dan is er geen verschil met rechtstreeks aansluiten) of maakt de tv er eerst 2.0 van en stuurt dat naar de receiver. De receiver zelf maakt er dan weer 5.1 van door dingen als Dolby Pro Logic II. Laatste is iets wat je niet moet willen trouwens, want dat werkt niet heel erg lekker.

Het plaatje wat je hier post zijn niet de connectoren waar je speakers op aan sluit. Maar zijn pre-out aansluitingen. Deze gebruik je bijvoorbeeld om een aparte eindversterker aan te sturen. Je kan daar wel een subwoofer op aansluiten, maar ook wel een actieve subwoofer.

Denk dat het belangrijkste is dat je je eerst kan inbeelden of voor je kan zien hoe dat werkt met alles naar de receiver en dan met maar één HDMI kabel naar de tv. Als je daar mee begint dan wordt de rest ook wel wat duidelijker denk ik.
Ok, dat verduidelijkt een heleboel voor me.
Dus als ik het mag samenvatten voor mezelf. Ik heb dus geen probleem met de voorgelegde kabels in muur, hier heb ik dus ruim voldoende aan. De optische is dan handig voor het analoog, mocht ik een probleem met mijn digitale decoder (humax) hebben.

Dan zou ik de Blue ray en Humax met een HDMI naar mijn versterker brengen en dan met een HDMI naar mijn TV.

Wat betreft het feit of de TV dolby doorgeeft, in de handleiding staat van wel. Ik heb hem ook ingeteld op automatisch. Maar het geluid is een stuk zachter dan dat ik gewoon TV uitzendingen bekijk/beluister. Zeker de HD uitzendingen met dolby zijn superhelder. Alleen als ik een blue ray afspeel is het zeer zacht en minder mooi.

Hoe kan ik nou testen of het dolby is??.
Je kan bij audio uitgang kiezen tussen PCM en automatic
Ik heb automatic aangezet, maar hoor geen verschil.

Maar op die pre-out aansluitingen, kan daar alleen actieve subwoofer op?.
Dit omdat ik alle speakeraanlsuitingen zag, inclusief de center en de sub.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 16:24 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:14:
[...]

Maar op die pre-out aansluitingen, kan daar alleen actieve subwoofer op?.
Dit omdat ik alle speakeraanlsuitingen zag, inclusief de center en de sub.
Pre-out is bedoeld om extra versterkers op aan te sluiten voor kanalen "naar keuze", een maar van mij heeft 2 dikke vincent monoblokken aangesloten op zijn front pre-outs en voed daar een paar mooie zuilen mee.

Op de sub out kan je dus prima een actieve sub (met eigen versterker) op aansluiten.

Een passieve sub sluit je aan op de speaker uitgangen, die heeft namelijk geen eigen versterker.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat is mij duidelijk bedankt!!.

Moet ik eens kijken of de Panasonic SA-HR50 speaker uitgangen heeft voor de passieve sub.
De verkoper vertelde mij dat het moest werken met mijn passieve sub??

Trouwens wat betreft mijn LCD TV (47LH3000), denk ik dat deze geen dolby doorgeeft. Al staat het wel in de manual. Het geluid wat terugkomt is namelijk een stuk zachter. Maar zou niet weten hoe ik dat kan checken?.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:45:
Moet ik eens kijken of de Panasonic SA-HR50 speaker uitgangen heeft voor de passieve sub.
De verkoper vertelde mij dat het moest werken met mijn passieve sub??

Trouwens wat betreft mijn LCD TV (47LH3000), denk ik dat deze geen dolby doorgeeft. Al staat het wel in de manual. Het geluid wat terugkomt is namelijk een stuk zachter. Maar zou niet weten hoe ik dat kan checken?.
Dit is de achterkant van de Panasonic SA-HR50. Zoals je ziet heeft deze vijf aansluitingen voor speakers: rechts voor, rechts achter, links voor, links achter en de center. Deze heeft dus geen aansluiting over om een passieve subwoofer aan te sluiten.

Normaal komt er in het scherm van de receiver te staan wel formaat er binnen komt, dus bijvoorbeeld Dolby Digital. Maar je hebt al aangegeven dat zo'n optie niet op jouw huidige receiver zit. Dus dan wordt het checken erg lastig.

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk zie ik. Ik vertelde duidelijk dat ik een passieve sub had en geen actieve. Maar dat maakte niet uit.
Nou is nogal een verschil !!.
Maar het komt er op neer dat geen van de versterkers mijn passieve sub kan ondersteunen (marquant, cambridge en Panasonic). ;(

Er staat wel dolby in een hoekje, maar dat heeft te maken met soundfield, dan kun je kiezen tussen verschillende sound instellingen. Ik heb hem staan op Cinema ex b. Dit werd in het boekje ook aangeraden voor dolby surround te beluisteren. Maar volgens zegt het niets over het feit of het wel dolby is!!.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 17:07 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Alleen het woordje "Dolby" zegt inderdaad niet zo veel. Het kan Dolby Digital 2.0 (stereo) maar ook Dolby Digital 5.1 (surround) zijn. Of zoals gezegd Dolby Pro Logic II. Allemaal dingen die Dolby ondersteund, maar als er niet achter staat welk type is het lastig om te zien wat het is.

Een 5.1 receiver heeft ruimte voor vijf speakers en een actieve subwoofer. Jij moet ds zes aansluitingen hebben voor passieve speakers (aangezien de subwoofer ook passief is). Dus 5.1 receivers als de Panasonic SA-HR50 vallen dus af. Maar hier de achterkant van de Marantz NR1501. En wat zien we daar: het is een 7.1 versterker. Dus je kan zeven speakers aansluiten. Dus de vijf waar we het net over hadden en dan heb je nog twee uitgangen over. En volgens wat Teacher hier dus zegt moet het dan wel werken met een passieve subwoofer.

Op die afbeelding zie je ook duidelijk dat HDMI In en HDMI Out verhaal waar ik het eerst over had :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:20

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor jouw info: de Cambridge Audio 340R was in september al niet meer leverbaar omdat het model eruit ging. Veel shops die 'm aanboden konden 'm niet meer leveren omdat de importeur geen voorraad meer kreeg. Ik heb 'm op dat moment nog voor 375 euro kunnen kopen, terwijl ie voor 525 in de lijsten stond. Op dit moment zal ie moeilijk nieuw te krijgen zijn. Het is voor het geld wel een erg fijn ding, dus aanraden kan ik 'm wel :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:15:
Alleen het woordje "Dolby" zegt inderdaad niet zo veel. Het kan Dolby Digital 2.0 (stereo) maar ook Dolby Digital 5.1 (surround) zijn. Of zoals gezegd Dolby Pro Logic II. Allemaal dingen die Dolby ondersteund, maar als er niet achter staat welk type is het lastig om te zien wat het is.

Een 5.1 receiver heeft ruimte voor vijf speakers en een actieve subwoofer. Jij moet ds zes aansluitingen hebben voor passieve speakers (aangezien de subwoofer ook passief is). Dus 5.1 receivers als de Panasonic SA-HR50 vallen dus af. Maar hier de achterkant van de Marantz NR1501. En wat zien we daar: het is een 7.1 versterker. Dus je kan zeven speakers aansluiten. Dus de vijf waar we het net over hadden en dan heb je nog twee uitgangen over. En volgens wat Teacher hier dus zegt moet het dan wel werken met een passieve subwoofer.

Op die afbeelding zie je ook duidelijk dat HDMI In en HDMI Out verhaal waar ik het eerst over had :)
Er staat dolby PL en PCM, maar dat kun je per soundfield veranderen. Op die cinema b stand staat hij op dolby PL en PCM en op movie stand op Dolby PL II.

Het geluid komt gewoon uit de speakers en is zeker niet slecht. Maar hoe verklaar je het feit dat het zachter staat??. Als ik overschakel naar het HDMI tv kanaal is het gelijk duidelijker en harder.

Ja met die HDMI ingangen en 1 uitgang is goed te zien. Dat kan niet duidelijker 8)
Weer wat geleerd!!.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dolby PL staat voor "Dolby Pro Logic II". Dat is niets meer dan van 2.0 geluid 5.1 geluid maken:
Hoe werkt Dolby Pro Logic?
De vier kanalen zitten in een zogenaamde "matrix" in het stereokanaal. Met deze techniek kunnen in het stereosignaal 4 kanalen gecodeerd worden.

Het centerkanaal is heel eenvoudig te verklaren. Dit is gewoon al het geluid dat mono is opgenomen en uit beide speakers even hard komt. De decoder zal dat herkennen en zal het geluid naar het centerkanaal sturen.

Het surround kanaal is een kanaal dat met van een fase verschuiving in het gewone signaal is gemixed. De decoder zal ook dit signaal herkennen en het naar het achterkanaal sturen. Dit signaal is een beperkt kanaal omdat anders de hoge tonen, waarvoor het gehoor veel gevoeliger is voor fase fouten, te veel gestoord worden. Ook de allerlaagste tonen worden niet weergegeven door het achterkanaal omdat bij deze lange golven een faseverschuiving zeer gemakkelijk leidt tot het uitdoven van de lage tonen. Dit verhaal kan je zelf nagaan door je stereo speakers uit fase aan te sluiten. De hoge tonen, die de meeste richtingsinformatie bevatten, lijken uit alle plekken te komen, behalve uit je speakers.
Op dit moment zijn verschillende versies van Dolby Pro Logic.
Zo is er Pro Logic II welke van een 2.0 signaal 5.1 kan maken. Maar Dolby Pro Logic IIz komt nu ook meer en meer op. Deze codec kan van een 5.1 signaal een 7.1 signaal maken of van een 7.1 een 9.1 signaal.
Dus je receiver past Pro Logic-techniek toe om meerkanaals geluid na te maken. Toch zonde aangezien de Blu-ray speler vanuit zichzelf met gemak 5.1 geluid door kan sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is inderdaad somde.
Zeker omdat de instellingen wel klopte.

Maar het is jammer dat de dolby niet wordt teruggeven.
Bij TV kijken merk je wel dat het geluid beter, ook bij zender zonder dolby??
Hoe kan dat dan??

Het komt er op neer dat ik dan toch de Blue ray speler rechtstreeks op mijn versterker moet pluggen. En decoder met tulpstekkers naar mijn versterker om het geluid over de speakers af te spelen.
Zou eens kunnen proberen hoe het klinkt met tulpkabels over de speakers en dan de optische even eruit halen.

Maar wat ik nog steeds vreemd vindt hoe komt het dat de uitzendingen van TV wel klinken als dolby??!!

En bij analoog kijken met bv storing moet ik de optische kabel vanaf de TV in de versterker stoppen toch.

Het beste is dan toch een nieuwe versterker om optimaal het geluid te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het kunnen zijn dat het geluid van de TV/decoder harder wordt weergegeven omdat het een andere bron is??.
De Blue Ray speelt dus een stuk zachter.

Hierdoor lijkt het geluid minder van kwaliteit??
Wie weet hier meer over :?

Ik kan ook een Cambridge 540R V2 overnemen.
Deze heeft 6.1, dus is ook geschikt.

Maar geeft die dan ook de juiste tonen door die een sub nodig heeft??.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 19:26 ]

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-11 15:56
Het probleem is dat, ook al kun je de sub op de overblijvende speakeraansluiting aansluiten, de lage tonen bijna nooit in de surroundkanalen zitten waarop je die sub aan wilt sluiten.
Een speaker A+B zou dan beter zijn omdat de voorspeakers de lage tonen krijgen en daar dan ook de sub op aangesloten wordt.
Het probleem is dan weer dan één versterkerblok zowel een voorspeaker als een subwoofer aan moet sturen, wat een nogal zware opgave is. Niet alleen vermindert de impedantie die het versterkerblok ziet waardoor deze een grotere stroom moet sturen, maar ook vraagt een subwoofer van alle speakers het meeste vermogen.
Ik zou toch zeggen: koop een (desnoods tweedehands) actieve subwoofer. Je receiverkeuze wordt daarmee een stuk uitgebreider.
Wat betreft de Azur 540R: dat is een prachtige receiver die de 340R, NR1501 en al helemaal de Panasonic ver achter zich laat qua muzikaliteit en vermogen.
Groot nadeel is dat hij voor zover ik weet alleen aan HDMI switching doet en dus gaan geluid via HDMI kan verwerken. Dat is iets wat ik tegenwoordig toch wel zou willen, ook al is het 'maar' meerkanaals PCM zodat je toch enigszins voorbereid bent op de toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat dacht al wat betreft de sub, bedankt,
Ik moet inderdaad gewoon een actieve tweedehands sub aanschaffen.

HDMI op de receiver is inderdaad mooi voor de toekomst.
Maar in mijn geval zal zo'n Cambridge 540R ruim voldoende zijn.
Dit omdat ik dan mijn TV met optische kabel aan kan houden en mijn Blue Ray ook met optische aan kan sluiten.
Of ga ik dan last krijgen van vetragingen??

Het enige nadeel mark is dat de Azur geen HDMI heeft.
Dat heeft de Panasonic bijvoorbeeld weer wel.
Het geluid is voor mij niet echt het belangrijkste, dat ben ik niet waard.
Dit omdat ik gewone speakers heb hangen en gewoon speakerdraad in mijn plafond heb weggewerkt.
Ik heb daar toen niet over nagedacht, Anders had ik de duurste bedrading gelegd.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 20:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:59:

Om nog even terug te komen op je reactie,

Ik zag dat de Panasonic weinig meer ondersteund dan mijn huidige Sony receiver, die valt dus af.

Maar als ik bv een Cambridge Azur 540R neem, heb ik alleen optische aansluitingen.
Dan kan ik dus ook niet de True HD doorsturen van de Blueray.
Ik zou dan alleen dolby en DTS 5.1 kunnen beluisteren door Toslink kabel.

Kortom ik zou eigenlijk een HDMI receivers moeten hebben, dan is alles optimaal ondersteund.
Dan kan ik de nieuwste dolby HD signalen ontvangen.

Of ik moet genoegen nemen met TV geluid gewoon zoals nu over speakers zonder dolby.
En de Blue Ray middels Toslink rechtstreeks op Sony receiver, dan heb ik 5.1 dolby en dts.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat voor passieve sub heb je? Eentje met of zonder filters? Je kan ook een losse subversterker scoren, of een DIY sub bouwen :Y

Wise enough to play the fool

• Willem_N
  • Laatst online: 05-12-2024
Recent een nieuw TV meubel aangeschaft en ik wist meteen al dat een "normale" receiver niet ging passen. De hoogte is weliswaar 20 cm maar de ingang is maar 13.

Nu heb ik inmiddels de Marantz NR1501 op het oog (nog geen luister-ervaring). Zijn er nog meer receivers beschikbaar met een max. hoogte van 13 cm?

Mocht dit niet of nauwelijks het geval zijn dan kan ik nl. mijn peilen gaan richten op speakers en een DVD/BR speler.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Recent een nieuw TV meubel aangeschaft en ik wist meteen al dat een "normale" receiver niet ging passen. De hoogte is weliswaar 20 cm maar de ingang is maar 13.
Dus achter de ingang is de vrije ruimte 20cm hoog? Dat maakt de zaak weer heel anders. Dan heb je dus in principe behoorlijk wat ruimte over boven de versterker.

Maar ik zou je versterker niet op je tv-meubel aanpassen, maar juist je tv-meubel op je apparatuur. Want daar is dat meubel tenslotte voor. Weet niet of het een duur meubel was, anders verkopen en een nieuw meubel met genoeg plaats voor je componenten en liefst nog plaats over voor dingen die je in de toekomst nog misschien erbij krijgt.

[ Voor 34% gewijzigd door KneppaH op 12-01-2010 23:30 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik zou ook eerst de apparatuur uitzoeken en dan pas het meubel. Groot nadeel van de "kleine" recievers is dat deze bijna allemaal een ventilator erin hebben zitten. Hier ga je naar verloop van tijd volgens mij flink spijt van krijgen i.v.m met het geluid wat ze produceren.

Gewoon een "normaal" formaat kopen. Zelf zou ik een SR4003/5004/6004 kiezen van Marantz Ow SR4003 die heb ik al :9~

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het meubel eerst en kwam er toen achter dat de versterker niet voldeed.
Dat was gewoon onwetendheid op audiogebied.

Nu is het te laat, ik ga in mijn geval het meubel niet meer aanpassen.

Teacher:

De gegevens van mijn subwoofer (Sony)

Bass reflex
160 mm diameter conus
Nominale impedantie 4 ohm

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Als ik nog even mag reageren op het "moeten aansluiten van alle apparatuur" en de reactie van FEAR daarop dat alle randapparatuur middels HDMI naar de versterker toe gaat en vervolgens met 1 HDMi kabel naar de TV.

Wellicht is het goed te vermelden dat in dit geval altijd je receiver aan moet staan om zowel audio als video door te geven. ik kan mij voorstellen dat je in sommige gevallen ook tv wilt kijken zonder al die "herrie" en dissiperende randapparatuur. Is het dan niet beter je HDTV kasje middels HDMI aan te sluiten op je tv en dan via spdif naar je versterker toe te brengen of zit ik nu helemaal verkeerd?

M@Dd09

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Maddog McHare schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:50:
Wellicht is het goed te vermelden dat in dit geval altijd je receiver aan moet staan om zowel audio als video door te geven.
Er zijn genoeg receivers te vinden die op stand-by audio en video door geven over HDMI over de laatst gekozen HDMI ingang. Dus het is zeker niet altijd waar dat je dan de receiver aan hebt moeten staan...

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-08 09:17

JerNL

I said goodday!

Er zijn genoeg receivers te vinden die op stand-by audio en video door geven over HDMI over de laatst gekozen HDMI ingang. Dus het is zeker niet altijd waar dat je dan de receiver aan hebt moeten staan...
zoals welke? ik vind dat namelijk wel een interessante feature. heeft de AVR1910 van denon ook die mogelijkheid b.v.

[ Voor 17% gewijzigd door JerNL op 13-01-2010 16:40 ]

nothing :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JerNL schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:40:
[...]zoals welke? ik vind dat namelijk wel een interessante feature. heeft de AVR1910 van denon ook die mogelijkheid b.v.
Modellen van Denon hebben die mogelijkheid inderdaad. Receiver moet dan wel op stand-by staan om HDMI signalen door te sturen naar de tv. De tv ontvangt dan het beeld- en het audiosignaal en zal dit weergeven. Wanneer je de receiver weer helemaal aan zet zal het geluid over de receiver gaan en het beeld naar de tv.

Enige nadeel is dat deze modus zo'n 30 Watt verbruikt, ook wanneer je het niet gebruikt. Maar dan moet je de receiver gewoon helemaal uit zetten wardoor deze nog maar 0,3 Watt verbruikt.

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Enige nadeel is dat deze modus zo'n 30 Watt verbruikt, ook wanneer je het niet gebruikt. Maar dan moet je de receiver gewoon helemaal uit zetten wardoor deze nog maar 0,3 Watt verbruikt.
Ik heb altijd geleerd als iets uit staat spanningloos moet zijn. Verbruik is dan toch echt 0! :)

Maar juist daarom gaf ik aan dat je dit wel moet overwegen of je alles wel over je receiver wilt laten lopen want 30 w continu om een signaaltje door te geven vind ik aardig wat hoor voor een "standby modus"

M@Dd09

• Willem_N
KneppaH schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:27:
[...]

Dus achter de ingang is de vrije ruimte 20cm hoog? Dat maakt de zaak weer heel anders. Dan heb je dus in principe behoorlijk wat ruimte over boven de versterker.

Maar ik zou je versterker niet op je tv-meubel aanpassen, maar juist je tv-meubel op je apparatuur. Want daar is dat meubel tenslotte voor. Weet niet of het een duur meubel was, anders verkopen en een nieuw meubel met genoeg plaats voor je componenten en liefst nog plaats over voor dingen die je in de toekomst nog misschien erbij krijgt.
Meubel heeft idd 20 cm vrije ruimte. Deze ruimte is daarentegen 190 cm breed. Er kan dus behoorlijk wat tussen.
Ter verduidelijking, toen het meubel aangeschaft werd kwam het idee voor een nieuwe TV, daarna ander home cinema set. Na wat oriëntatie bleek er meer mogelijk dan kant en klaar home cinema set. Wist toen dus nog niet dat het zo ver zou gaan komen.

Maar goed, het ging niet over het wel of niet kopen van een kast. Het gaat om de vraag of er meerdere merken zijn die zulke smalle receivers leveren? Anyone?

• Willem_N
raymonvdm schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:33:
[knip] Groot nadeel van de "kleine" recievers is dat deze bijna allemaal een ventilator erin hebben zitten. Hier ga je naar verloop van tijd volgens mij flink spijt van krijgen i.v.m met het geluid wat ze produceren.[knip]
Is dit in een "klein" / "smal" exemplaar meer of minder dan een normale afmeting? De extra ruimte is toch niet voor koeling?

Verwijderd

Topicstarter
Maddog McHare schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:50:
Als ik nog even mag reageren op het "moeten aansluiten van alle apparatuur" en de reactie van FEAR daarop dat alle randapparatuur middels HDMI naar de versterker toe gaat en vervolgens met 1 HDMi kabel naar de TV.

Wellicht is het goed te vermelden dat in dit geval altijd je receiver aan moet staan om zowel audio als video door te geven. ik kan mij voorstellen dat je in sommige gevallen ook tv wilt kijken zonder al die "herrie" en dissiperende randapparatuur. Is het dan niet beter je HDTV kasje middels HDMI aan te sluiten op je tv en dan via spdif naar je versterker toe te brengen of zit ik nu helemaal verkeerd?
In mijn geval is het ook zo aangesloten echter mijn LG LCD geeft 2.0 door ipv dolby digital.
Dus het werkt niet zo als het moet werken.

Hierdoor ben ik dus op zoek naar een platte receiver.
Begreep van de dealer hier dat de Panasonic SA HR50 uit het assortiment is genomen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Maddog McHare schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:03:
[...]Ik heb altijd geleerd als iets uit staat spanningloos moet zijn. Verbruik is dan toch echt 0! :)
Een Denon in de "echt uit-modus" nipt dus nog steeds zo'n 0,3 Watt uit je stopcontact. Dus echt 0,0 is het gewoon niet. Maar lig toch niet wakker van die paar Watt: staat ook een 42" LCD boven, een paar gameconsoles, Blu-ray speler, enzovoorts...
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:58:
[...]In mijn geval is het ook zo aangesloten echter mijn LG LCD geeft 2.0 door ipv dolby digital.
Dus het werkt niet zo als het moet werken.
Als je dus een receiver met HDMI Processing neemt met de optie om HDMI signalen in stand-by door te sturen heb je die kabel niet meer nodig. Je verbindt de Digitale Decoder dan met HDMI naar de receiver en zet deze op stand-by als je geluid over je tv wilt hebben. Wil je geluid over de speakers dan zet je de receiver dus gewoon aan. Werkt overigens alleen met digitale signalen voor zo ver ik weet. Dus niet met apparatuur aangesloten via S-video of composiet.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een versterker koop zal het er 1 zijn met HDMI voorziening.

Het enige waar ik nog over twijfel is de Marantz NR1501 en de Cambridge Azur 340R.
Het voordeel van de Marantz is dat hij ook de nieuwere dolby soorten kan afspelen.
De Cambridge kan ik goedkoper krijgen.

Want op een BlueRay staat true dolby, wat is het verschil met dolby digital en dts 5.1?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:20

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:49:
Als ik een versterker koop zal het er 1 zijn met HDMI voorziening.
Bij de Cambridge is de HDMI gewoon een passieve switch. Hij doet zelf niks met het audiosignaal op de HDMI interface.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• waztone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10 17:28

waztone

de enige echte

Ik heb nu in dit (en andere fora) informatie lopen doorspitten, maar ben er nog niet helemaal uit.
In een ander topic had ik bijna besloten om voor de Onkyo TR-SX607 te gaan, maar Fear raadde mij die af vanwege de afmetingen van mijn meubel (niet bij mij wezen, heeft m'n vriendin uitgezocht ;) ).

Daarom ben ik nu ook aan het kijken naar kant en klare oplossingen zoals de Sony HT-SS100 of de Sony HT-SS1300.
Ik kan n.a.v. de specificaties niet echt verschillen vinden. Ik zie alleen dat deze modellen geen Dolby TruHD ondersteunen.
Nou had ik daar gister over met een vriend en die vertelde mij dat Dolby TruHD alleen op 7.1 modellen zit. Klopt dit?
Ik kan namelijk maar 5 speakers in mijn huiskamer kwijt, 7 wordt erg lastig.

Ook kan ik nergens vinden of deze systemen HDMI Processing hebben (volgens Fear was dat wel belangrijk had ik begrepen).
Uiteindelijk komt er een Sony Bravia Z5500 op aangesloten met een PS3, Wii en een MacMini of laptop en evt. een iPhone.
De versterker wordt gebruikt voor het afspelen van BluRay's op de PS3 (en af en toe een game spelen), Guitar Hero op de Wii :P , Radio beluisteren of muziek/video vanaf de MacMini/laptop en gewoon TV kijken.

Mijn vragen zijn dus:
- Wat zijn nou de wezenlijke verschillen tussen de SS100 en de SS1300?
- Klopt het dat Dolby TruHD niet op 5.1 systemen voorkomt?
- Zit op deze systemen HDMI processing en heb ik echt nodig voor wat ik wil aansluiten?

All is fair in God of War

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:49:
Want op een BlueRay staat true dolby, wat is het verschil met dolby digital en dts 5.1?
Dolby Digital en DTS kan je zien als twee "merken". Dus tussen Dolby Digital en DTS zit al verschil en tussen Dolby Digital en Dolby TrueHD nog meer. Wat quotes uit de aankomende FAQ:
Wat is DTS en wat is het voordeel van DTS boven Dolby Digital?
DTS staat voor Digital Theatre Sound. De werking is exact gelijk aan Dolby Digital. Het enige verschil is de kwaliteit van het signaal. Het kwaliteitsverschil zit hem in de mate van compressie. Bij Dolby Digital worden alle zes de kanalen met 64kbps weergegeven (vergelijk mp3: 128kbps stereo). Dit resulteert in een datastroom van maximaal 384kbps. Bij DTS is dit verhoogd tot 768kbps. Hier is dus 128kbps per kanaal beschikbaar (vergelijk mp3: 256kbps). De methode van comprimeren is niet dezelfde, maar het vergelijk blijft goed staan. Deze hogere bitrate resulteert in een nauwkeuriger "stereobeeld" (tussen aanhalingstekens omdat het om een totaal surroundbeeld gaat in dit geval). Akoestische instrumenten en stemmen profiteren aanzienlijk van de ruimere bandbreedte. Het heeft dus nut als je van plan bent veel muziek op je systeem te spelen, en als je het laatste restje surround uit je systeem wil persen. Het verschil is er zeker, maar niet zo overweldigend als het verschil tussen Dolby Prologic en Dolby Digital.
Wat is Dolby TrueHD?
Dolby Digital surround is dus de standaard voor DVD, maar met de komst van Blu-ray is er een HD variant toegevoegd.

Dolby TrueHD is een geavanceerde lossless audio-codec. TrueHD ondersteunt audiokanalen met een resolutie van 24 bits, 96KHz oversampling met maximaal 18Mb/s over 14 kanalen verdeeld (hoewel HD DVD en Blu-Ray er maximaal 8 van kunnen gebruiken). Extra ‘meta-informatie’ kan in het formaat worden opgeslagen, zoals normalisatie van het geluid, en Dynamic Range Control.
TrueHD streams zijn opgenomen in de HDMI standaard. Alle HDMI aansluitingen kunnen True HD streams transporteren, als ze zijn omgezet naar ongecomprimeerde audio. Iedere HD DVD speler moet in staat zijn om True HD in minimaal 2 kanalen ongecomprimeerde audio om te zetten.
Vanaf HDMI 1.3 is het mogelijk om TrueHD direct (gecomprimeerd) te versturen naar een AV receiver die met dit formaat overweg kan.

Dolby TrueHD is in competitie met DTS-HD Master Audio, een andere lossless codec van Digital Theater System.
En als we dan toch met de HD Audio bezig zijn, dan pakken we de DTS-variant maar meteen even mee:
Wat is DTS HD?
Zoals gezegd is met de komst van HD DVD en Blu-ray het HD formaat van Dolby Digital geboren, namelijk Dolby TrueHD. DTS heeft ook een HD variant en wel DTS HD.
DTS-HD is een High Definition audio spoor in de DTS familie. DTS-HD komt in twee soorten: DTS-HD High Resolution en DTS-HD Master Audio.
DTS-HD HR is een lossy format, wat inhoud dat er compressie is gebruikt ten opzichte van de originele studio master. DTS-HD MA is een lossless format, wat inhoud dat er geen compressie is gebruikt ten opzichte van van de studio master. Beide formaten hebben ook een 'core', een normale DTS track die elke DTS receiver kan afspelen, met een bitrate van 1.5 Mbps. DTS-HD HR gaat nog een stukje verder dan gewoon DTS en gebruikt een bitrate van maximaal 6.0 Mbps bij Blu-ray. DTS-HD MA is dus een één op één kopie van de originele studio master en gebruikt een variabele bitrate.
Zie verder ook deze post betreffende het uitsturen van HD Audio en hoe dat moet.

Maar dan terug naar jouw vraag/situatie. Dus met Blu-ray spelers is er ook de komst van HD Audio gekomen. Deze formaten kunnen dus alleen via HDMI verzonden worden en daarmee moet de receiver ook over HDMI Processing beschikken. Anders kan de HD Audio immers niet van het HDMI signaal worden gehaald. Maar ik zou me er met een dergelijke set-up niet al te veel zorgen om maken. Het echte voordeel van HD Audio zit hem in de 7.1 ondersteuning. De kwalitatieve verbetering zal je niet horen op dergelijke speakers. Er zijn mensen die zeggen dat ze het verschil wel horen, maar dat is meer een kwestie van verschil willen horen...
waztone schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 12:47:
Mijn vragen zijn dus:
- Klopt het dat Dolby TruHD niet op 5.1 systemen voorkomt?
- Zit op deze systemen HDMI processing en heb ik echt nodig voor wat ik wil aansluiten?
Eerst punt hoeft niet persé waar te zijn. Zijn genoeg systemen te vinden met HD Audio en een 5.1 speaker set-up. Alleen met kant-en-klare setjes zal je dat inderdaad niet snel vinden. Dit omdat (zoals gezegd) HD Audio vooral is gemaakt om een native 7.1 audio-signaal uit te sturen. Dus HD Audio heeft zeker voordeel op een 7.1 systeem. Al is de 7.1 audio-track tegenwoordig nog veel een upscale van de standaard 5.1 track. Maar in de toekomst zal dat wel veranderen denk ik :)

HDMI Processing is alleen "belangrijk" als je apparaten hebt die audio over HDMI meesturen. In jouw geval is dat dus alleen de PS3. Deze kan audio over HDMI meesturen en dat zou je receiver er dan af kunnen halen en over de speakers laten klinken. Alleen zit het met een PS3 net weer wat anders...

Als je een PS3 Fat hebt dan hoeft je receiver niet eens HD Audio te ondersteunen. Dit omdat de Fat HD Audio alleen intern kan decoderen naar LPCM en dat naar de receiver stuurt. Dus de PS3 decodeert en de receiver doet eigenlijk niets. Enige wat een fat digitaal kan bitstreamen is Dolby Digital en DTS.
Als je een PS3 Slim hebt moet/kan je receiver wel HD Audio ondersteunen aangezien de Slim HD Audio in bitstream kan versturen. En dan doet de receiver het decodeerwerk. Dit doordat de Slim een nieuwere HDMI chip heeft die dus bitstream versturen van HD Audio aan kan, maar ook dingen ondersteund als HDMI CEC.

Dus de PS3 gewoon instellen op LPCM als je een FAT hebt en op bitstream als je een Slim hebt. Als je een Fat hebt en je stelt deze in op bitstream is het maximale wat je er uit kan krijgen DTS en Dolby Digital.

En voor de duidelijkheid: met LPCM ingesteld zal je nooit dingen op je receiver zien als Dolby TrueHD of wat dan ook. Het zal iets zijn van Multi Ch. In of iets in die trant.

Dus de PS3 kan je ook met optisch aansluiten en dan heb je een maximale codec van Dolby Digital of DTS. Met HDMI is de max 7.1 LPCM of als je de PS3 Slim hebt: gewoon DTS HD en Dolby TrueHD.

Alleen even kijken of we voor jouw vragen wel in dit topic blijven, want het is wel een beetje topic-kaping...

• waztone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10 17:28

waztone

de enige echte

Sorry voor de topic kaping, maar je hebt me wel met goede informatie voorzien.
Ben gister wezen luisteren bij een kennis die toevallig de Sony SS-100 heeft, en ik vond het goed klinken.
Prijs is ook prima (€400,- bij redcoon). Heb hem net besteld.
Bedankt voor alle info.

All is fair in God of War

Pagina: 1