• Danno88
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Beste Tweakers,

Al enige tijd maak ik gebruik van een Samsung HT-E5500 Home Cinema set.
Deed het prima en werkt nog steeds, echter loop ik er nu tegen aan dat sinds ik een 4K tv heb, ik ook wel gewoon goed geluid wil hebben en dat werkt niet met passtrough via mijn tv.

Ik ben dus op zoek naar een vervanger.

Daar ik een tv meubel heb waar alles precies in past, ben ik opzoek naar een slimline versterker.
Het valt mij op dat er steeds meer soundbars en standaard modellen versterkers, dan de slimeline varianten of überhaupt de good old home cinema sets met b.v. een bluray speler.

Mijn oog is nu gevallen op deze 2 modellen:
- Onkyo TX-L50
- Pioneer VSX-S 520

Deze zouden in mijn meubel moeten passen dus dat is top.
Iemand anders nog een suggestie voor een slimline versteker?

Echter zit ik nog wel met het volgende:
Ik kan niet in 1x upgraden, dat wil zeggen dat ik niet meteen een nieuwe set speakers kan kopen.

Nu dacht ik, dat ik misschien voor tijdelijk de speakers van de Samsung set zou kunnen koppelen.
Daar ik een totale noob ben in Ohms en dergelijken, was ik benieuwd of iemand mij hier meer over kan vertellen.

Dit zijn de specs van de speakers:

Front, Surround & Centre
Impedance: 3 Ohm
Frequency range: 140Hz - 20kHz
Output sound pressure level: 87db/W/M
Rated input: 165W
Maximum input: 330w

Subwoofer:
Impedance: 3 Ohm
Frequency range: 40Hz - 160Hz
Output sound pressure level: 88db/W/M
Rated input: 170W
Maximum input: 340w

Als ik als voorbeeld de Onkyo neem, zie ik dat de speaker Impedance 4 - 8 Ohm is.
Gaat dit werken met deze speakers, of vernagel ik dan de versterker?

Bijvoorbaat dank! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Marantz heeft 2 modellen slimline. Ikzelf heb de NR1609 gekocht vanwege de aantal HDMI aansluitingen. Het is ook mogelijk om het goedkopere model te halen. Die heeft minder aansluitingen en geloof dat je hier minder subs op aan kunt sluiten.

Volgens mij hoeft alleen de impedantie overeen te komen. De rest is het max wat een versterker kan leveren en het max wat een speaker kan leveren. Dit hoef je niet te kunnen leveren zeg maar. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Arunia op 05-09-2019 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Korte antwoord: Geen enkel probleem. De politie komt eerst voordat je je spullen ermee sloopt.

Alleen je subwoofer kan niet. Een receiver verwacht een actieve sub, geen passieve (die geen versterker heeft). Hier zou je nog een versterker bij moeten hebben.

Lange antwoord: Zie hier; JvS in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic"

Mijn advies: Spaar gewoon door tot je wél in een keer kan upgraden. Deze tijdelijke upgrade gaat geen zoden aan de dijk zetten qua geluidskwaliteit en zorgt alleen maar complexiteit.

[ Voor 51% gewijzigd door JvS op 05-09-2019 09:43 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Danno88
  • Nu online
Arunia schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:07:
Marantz heeft 2 modellen slimline. Ikzelf heb de NR1609 gekocht vanwege de aantal HDMI aansluitingen. Het is ook mogelijk om het goedkopere model te halen. Die heeft minder aansluitingen en geloof dat je hier minder subs op aan kunt sluiten.

Volgens mij hoeft alleen de impedantie overeen te komen. De rest is het max wat een versterker kan leveren en het max wat een speaker kan leveren. Dit hoef je niet te kunnen leveren zeg maar. ;)
Bedankt voor je antwoord!
Ga ik ook nog even naar kijken, al zal deze net te hoog zijn.
JvS schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:40:
Korte antwoord: Geen enkel probleem. De politie komt eerst voordat je je spullen ermee sloopt.

Alleen je subwoofer kan niet. Een receiver verwacht een actieve sub, geen passieve (die geen versterker heeft). Hier zou je nog een versterker bij moeten hebben.

Lange antwoord: Zie hier; JvS in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic"

Mijn advies: Spaar gewoon door tot je wél in een keer kan upgraden. Deze tijdelijke upgrade gaat geen zoden aan de dijk zetten qua geluidskwaliteit en zorgt alleen maar complexiteit.
Welke politie komt eerst? De HiFi politie? :*)

De Onkyo heeft ook een aansluiting voor een passieve subwoofer, dus deze zou dan toch moeten werken?

Aan de hand van je lange antwoord begrijp ik er uit dat het wel gaat werken, zolang je maar niet op geluidsniveau Concert draait.

En ja sparen en wachten....dat wil ik ook, echter kan ik nu de Onkyo voor een leuke prijs overnemen 8)

Bedankt voor jullie antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

ah zo'n aansluiting voor een passieve sub had ik niet gezien.

Twee opmerkingen:
- Een sub van 3ohm is wel een lage impedantie en met sublaag wil je weleens een (veel) minder gevoelige speaker hebben én veel mensen zetten het net ff een tikkie harder (want lekker, of nodig ivm akoestiek), waardoor je versterker én meer vermogen moet leveren én hij het bij een behoorlijk lage impedantie moet doen. Dit kan wel een (klein) risico zijn. Dit is zegmaar geen normale 'makkelijke hifi speakers' situatie
- Mogelijk had dat samsung setje al zijn equalizing / correctie voor de klank van de speakers al ingebouwd, die ga je dan missen.

Worst case schiet het ding in "protect" als je hard speelt. Je kan het natuurlijk gewoon kopen, proberen en als het niet goed werkt het ding niet gebruiken tot je er een "normale" set speakers bij hebt....

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Danno88 Wat hij eigenlijk bedoelt is dat je je versterker wel zo hard moet zetten wil je iets opblazen waardoor de politie toch eerder aan de deur staat dan dat jij je spullen op blaast. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 20:35
Die onkyo en pioneer zijn stiekem hetzelfde apparaat. Bekijk de acterkant maar eens goed.
Onkyo en pioneer zijn een tijdje geleden samen gegaan.
Deze 2 zullen ook zo ongeveer de enige zijn met een uitgang voor een passieve sub.
Ik weet niet if ze zo blij zullen zijn met de lagere impedantie, user manual eens goed doorlezen.

Yamaha heeft ook een mooie slimline receiver de rx-s602

Ik zou ook adviseren om even door te sparen en in 1x over te gaan naar een compleet nieuwe set.

Je kunt ook kijken naar eem 2e hands speakerset.
Zo kun je redelijk voordelig aan kwalitatief goede speakers komen.

• Danno88
  • Nu online
JvS schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:19:
ah zo'n aansluiting voor een passieve sub had ik niet gezien.

Twee opmerkingen:
- Een sub van 3ohm is wel een lage impedantie en met sublaag wil je weleens een (veel) minder gevoelige speaker hebben én veel mensen zetten het net ff een tikkie harder (want lekker, of nodig ivm akoestiek), waardoor je versterker én meer vermogen moet leveren én hij het bij een behoorlijk lage impedantie moet doen. Dit kan wel een (klein) risico zijn. Dit is zegmaar geen normale 'makkelijke hifi speakers' situatie
- Mogelijk had dat samsung setje al zijn equalizing / correctie voor de klank van de speakers al ingebouwd, die ga je dan missen.

Worst case schiet het ding in "protect" als je hard speelt. Je kan het natuurlijk gewoon kopen, proberen en als het niet goed werkt het ding niet gebruiken tot je er een "normale" set speakers bij hebt....
Ok bedankt voor je antwoord!
Ja die protect mode ben ik nog niet tegen gekomen, daar ga ik nog even naar kijken.

Ja ik denk dat ik dat ook ga doen, mocht het niet werken dan even de kast in.
Arunia schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:25:
@Danno88 Wat hij eigenlijk bedoelt is dat je je versterker wel zo hard moet zetten wil je iets opblazen waardoor de politie toch eerder aan de deur staat dan dat jij je spullen op blaast. ;)
Hahaha ja ik snap hem. Zo hard draai ik nooit, en gelukkig heb ik buren die zelf ook wel wat harder draaien :)
ronnie vd schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:30:
Die onkyo en pioneer zijn stiekem hetzelfde apparaat. Bekijk de acterkant maar eens goed.
Onkyo en pioneer zijn een tijdje geleden samen gegaan.
Deze 2 zullen ook zo ongeveer de enige zijn met een uitgang voor een passieve sub.
Ik weet niet if ze zo blij zullen zijn met de lagere impedantie, user manual eens goed doorlezen.

Yamaha heeft ook een mooie slimline receiver de rx-s602

Ik zou ook adviseren om even door te sparen en in 1x over te gaan naar een compleet nieuwe set.

Je kunt ook kijken naar eem 2e hands speakerset.
Zo kun je redelijk voordelig aan kwalitatief goede speakers komen.
Haha ja toevallig kwam ik daar net achter.
Vond ze al zo op elkaar lijken.
Volgens mij is het enige verschil de Tuner voor radio.
De Onkyo heeft een gewone FM tuner, de Pioneer een DAB+ tuner.

De Yamaha rx-s602 was ik ook tegen gekomen, echter is deze weer net iets te hoog waardoor het niet gaat passen.
Maar bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Danno88 Aankoopadvies doen we in CEA. Je topic is dus verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:34
Danno88 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:00:
[...]

Ok bedankt voor je antwoord!
Ja die protect mode ben ik nog niet tegen gekomen, daar ga ik nog even naar kijken.

Ja ik denk dat ik dat ook ga doen, mocht het niet werken dan even de kast in.

[...]

Hahaha ja ik snap hem. Zo hard draai ik nooit, en gelukkig heb ik buren die zelf ook wel wat harder draaien :)

[...]

Haha ja toevallig kwam ik daar net achter.
Vond ze al zo op elkaar lijken.
Volgens mij is het enige verschil de Tuner voor radio.
De Onkyo heeft een gewone FM tuner, de Pioneer een DAB+ tuner.

De Yamaha rx-s602 was ik ook tegen gekomen, echter is deze weer net iets te hoog waardoor het niet gaat passen.
Maar bedankt voor de tip!
Ik heb de TX L20, de 2.1 uitvoering, maar deze heeft ook DAB+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 13:57
Ik heb sinds eergisteren de Pioneer VSX-S520D in wit.
Let op: de VSX-S520 die jij noemt, dus zonder "D", heeft geen DAB+.
Ik heb mijn receiver gekocht via BVA Auctions en heeft mij daardoor niet zoveel gekost (€ 277, incl. btw, veiling- en verzendkosten).
Ik ben er erg blij mee. Het heeft met de laatste firmware update alle denkbare streamingsmogelijkheden en is daarnaast erg zuinig (16 watt bij normaal volumeniveau; mijn oude Marantz verbruikte 55 watt).

Tip: ik zie dat er nog een exemplaar beschikbaar is:
https://www.bva-auctions..../lot/42939/13447288?pid=0 (wit)
En zonder DAB+: https://www.bva-auctions..../lot/42940/13447591?pid=0 (zilver)

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
  • Nu online
Mr_Blobby schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:06:
Ik heb sinds eergisteren de Pioneer VSX-S520D in wit.
Let op: de VSX-S520 die jij noemt, dus zonder "D", heeft geen DAB+.
Ik heb mijn receiver gekocht via BVA Auctions en heeft mij daardoor niet zoveel gekost (€ 277, incl. btw, veiling- en verzendkosten).
Ik ben er erg blij mee. Het heeft met de laatste firmware update alle denkbare streamingsmogelijkheden en is daarnaast erg zuinig (16 watt bij normaal volumeniveau; mijn oude Marantz verbruikte 55 watt).

Tip: ik zie dat er nog een exemplaar beschikbaar is:
https://www.bva-auctions..../lot/42939/13447288?pid=0 (wit)
En zonder DAB+: https://www.bva-auctions..../lot/42940/13447591?pid=0 (zilver)
Sorry voor de late reactie.
Maar bedankt voor je reactie!

De BVA Veilingen heb ik ook voorbij zien komen, daar stond de Onkyo ook op.
Helaas te laat, maar toch bedankt voor de tip!

Fijn om te horen dat je er blij mee bent.
Hopelijk ik snel ook :*)
Pagina: 1