Dank aan een ieder die al gereageerd heeft, heb even getwijfeld om dit onderwerp te openen, maar aan de reacties te zien spelen verschillende overwegingen bij meer mensen
Om op mijn eigen vragen te reageren:
- hoe gaat jouw bedrijf on met WFH (working from home)?
Wij hadden al een redelijk WFH beleid, met 70% bezetting op kantoor waarbij je geacht werd om minimaal 1 dag in de week thuis te werken. Werkte opzich prima, afhankelijk van je werk ging je wel of niet naar kantoor.
In de praktijk werkte ik 1x in de 2 weken thuis en kluste af en toe s'avonds nog wat achter de laptop.
- welke middelen bieden ze aan om je werkplek thuis in te richten?
In de 1ste lockdown kon je PC schermen "lenen" van kantoor. Enkelingen hebben daar gebruik van gemaakt, met name de mensen die veel met data deden.
Zelf zag ik de bui al hangen en had preventief een 27 inch scherm gekocht ter vervanging van ons 21" scherm. We werken beide samen thuis, dus hadden hoe dan ook niets nodig.
Voor de zomer werd bekent dat we
niet meer terug gingen naar normaal ook na corona! en dat er gekeken werd naar middelen voor thuis.
Nu is bekent geworden wat dat is: Gebruikte bureau's, paar soorten gebruikte stoelen, 24" scherm en muis/toetsenbord.
Ondanks veel collega's er blij mee waren, valt het me eigenlijk toch wat tegen. Bureau is te groot voor in mijn huis, scherm is te klein om mee te werken (op kantoor 27" quad hd). Ze stellen het wel gratis ter beschikking en het is je eigendom, maar had liever of een bedrag gehad, of de optie om voor een meerprijs zelf wat beters aan te schaffen dat meer in je huis past. Het is niet zo dat je zomaar een kantoor in iedereens huis kan proppen en dat mensen er dan maar blij mee moeten zijn.
Geen vergoeding voor internet, stroom, gas etc etc...
Ook denk ik aan andere dingen om efficiënter thuis te werken. Goede Webcam met microfoon bv? Best moeilijk om soms mensen te verstaan, of hun non verbale comm's te zien.
Docking-station om al die kabels aan te sluiten
- hoe gaan ze om met kosten vergoedingen?
Reiskosten vergoedingen werden al gekilled nog voordat de bureau, stoel en monitor gecommuniceerd werd. Vond ik persoonlijk niet heel chique.
Mijn vriendin werkt bij de concurent. Die hadden een aantal jaar geleden al dat je bureau en stoel kon kopen tegen een Bruto/netto constructie. Ook vergoeden die 30 euro per maand netto aan internet. Had zoiets ook wel bij ons verwacht, aangezien internet (en de techniek er omheen) nu echt belangrijk is voor goede communicatie.
Wordt nog nagedacht over extra vergoedingen, lijkt mij niet meer dan redelijk aangezien niet alleen het water/gas/licht extra omhoog gaat, maar het bedrijf ook minder kosten voor kantoren heeft.
- Hoe gaat de aansturing van de teams?
Op zich gaat dit wel goed, management laat de mensen vrij, misschien wel iets te vrij. De kantoor structuur zet zich gewoon online voort, zonder het sociale aspect dan. Vind weinig controle op overwerk plaats, dat is wel een gemis.
- En dan mijn persoonlijke ervaring
Ons bedrijf communiceert dus dat we niet meer terug gaan naar normaal en dat thuiswerken de norm blijft (Grote Corporate). En ik vindt dat ze niet genoeg rekening houden met het individu. We slaan ons door de corona crisis met de beste intenties heen, maar dat betekent niet dat iedereen diezelfde houding heeft post-crisis.
Ik ben het dan ook groot en deels eens met @
Wijnands en @
Smobbo , er wordt te licht over gedacht dat zoals iedereen zijn schouders er nu onder zet dat het in de toekomst gewoon door gaat.
Ik mis echt het contact met collega's, voor inspiratie, creativiteit, betrokkenheid, steun en goedkeuring. Je levert je stukje werk op, en het gaat in een grote zwarte doos. Of je krijgt feedback, en niemand ziet hoeveel werk je er al in hebt zitten in de avond uren, waardoor je weer iets anders kan gaan beginnen.
Ook het gemak waarmee thuiswerken als oplossing gezien wordt. Ik snap dat voor mensen die elke dag 1 uur in het OV of de file staan dat het heerlijk is om die tijd nu vrij te hebben. Ik mis die reistijd, om even te reflecteren en het werk achter me te laten. En er thuis voor het gezin te zijn.
Daarnaast hebben wij enige jaren geleden bewust gekozen om op een Randstad A-locatie te gaan wonen, om zo dicht bij het werk te zijn, makkelijk de kids te kunnen brengen en halen. De prijs die je hiervoor betaald is natuurlijk ruimte. Ondanks we in een paleisje wonen, hebben we niet de ruimte om samen thuis te werken. Het washok is al een werkkamer, prima voor de aantal keren dat je thuis werkt. Maar niet geschikt voor permanente thuis werk oplossing. En de ander zit aan de keukentafel. Tja, als je in Noord-Oost Drente woont en ruimte genoeg hebt, dan zit je liever daar. Hier zit ik of in de was, of tussen het kinder speelgoed aan de keuken tafel.
Hier lijkt het wel een "one-size fits all" benadering, je werkt thuis of je moet echt iets op kantoor hebben (ook na corona).Ik zie wel een oplossing voor me waarbij ik 1/3 thuis werk en 2/3 op kantoor. Maar dan kom je weer bij het probleem dat @
Yucon aanhaalt, team meetings werken niet als er een groep op kantoor zit, qua verstaanbaarheid en qua inclusion.
Op mijn relatie met mijn partner heeft het ook een wisselwerking. De vraag " hoe was jouw dag" is niet meer zo spannend, omdat je continue op elkaars lip zit. Dit leidt tot frustratie, ik wordt gestoord op momenten dat ik dat niet wil, zij verwacht dingen van mij tijdens het thuiswerken waar ik op dat moment niet mee bezig wil zijn (was, vaat, opruimen). Hele opruimen is hoe dan ook een ding, waar ik een weekend mee bezig ben. Om geconcentreerd te zijn moet je niet allemaal afleiding hebben, maar dat is er dus continue wel. En dat zorgt dat ik minder productief ben gedurende dag dan op kantoor, wat weer zorgt voor dat ik het s'avonds probeer in te halen, wat weer zorgt voor dat ik het gevoel heb dat ik niet genoeg lever of niet op tijd...
In de zomer vakantie een paar keer naar kantoor geweest, en man wat kwam ik energiek thuis, niet alleen voor die paar collega's die ik sprak, maar ook het gevoel van ergens aan bijdragen, een taak hebben en afronden, het werk daar laten en thuis thuis laten zijn. Nu is thuis niet meer een fijne omgeving.