• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:22
Nu de langere termijn impact van corona steeds duidelijker wordt, passen bedrijven zich steeds meer aan. Over de hele linie zien we een versnelling van de tendens dat medewerkers meer thuiswerken en niet meer locatie gebonden zijn.

Sommige gaan van niet thuiswerken naar structureel enkele dagen en andere bedrijven gaan van af en toe naar “thuiswerken is de regel, ook na Corona, en alleen naar kantoor voor brainstorm sessies”
Mijn werkgever zit in het laatste kamp. Kantoren worden ongebouwd en ook na Corona zal elke meeting digitaal zijn, waarbij sommige colleges misschien op kantoor zitten omdat ze tussen afspraken in zitten.

Het bedrijf begint dit nu ook te faciliteren, ondanks ze deze richting al voor de zomer hebben ingezet komen er middelen los.

Doel van dit topic is om te delen:
- hoe gaat jouw bedrijf on met WFH (working from home)?
- welke middelen bieden ze aan om je werkplek thuis in te richten?
- hoe gaan ze om met kosten vergoedingen?
- Hoe gaat de aansturing van de teams?

Kortom; Working from home, the way forward.

• Stinger_Ventura
Dank aan een ieder die al gereageerd heeft, heb even getwijfeld om dit onderwerp te openen, maar aan de reacties te zien spelen verschillende overwegingen bij meer mensen :)

Om op mijn eigen vragen te reageren:
  • hoe gaat jouw bedrijf on met WFH (working from home)?
Wij hadden al een redelijk WFH beleid, met 70% bezetting op kantoor waarbij je geacht werd om minimaal 1 dag in de week thuis te werken. Werkte opzich prima, afhankelijk van je werk ging je wel of niet naar kantoor.
In de praktijk werkte ik 1x in de 2 weken thuis en kluste af en toe s'avonds nog wat achter de laptop.
  • welke middelen bieden ze aan om je werkplek thuis in te richten?
In de 1ste lockdown kon je PC schermen "lenen" van kantoor. Enkelingen hebben daar gebruik van gemaakt, met name de mensen die veel met data deden.
Zelf zag ik de bui al hangen en had preventief een 27 inch scherm gekocht ter vervanging van ons 21" scherm. We werken beide samen thuis, dus hadden hoe dan ook niets nodig.

Voor de zomer werd bekent dat we niet meer terug gingen naar normaal ook na corona! en dat er gekeken werd naar middelen voor thuis.
Nu is bekent geworden wat dat is: Gebruikte bureau's, paar soorten gebruikte stoelen, 24" scherm en muis/toetsenbord.
Ondanks veel collega's er blij mee waren, valt het me eigenlijk toch wat tegen. Bureau is te groot voor in mijn huis, scherm is te klein om mee te werken (op kantoor 27" quad hd). Ze stellen het wel gratis ter beschikking en het is je eigendom, maar had liever of een bedrag gehad, of de optie om voor een meerprijs zelf wat beters aan te schaffen dat meer in je huis past. Het is niet zo dat je zomaar een kantoor in iedereens huis kan proppen en dat mensen er dan maar blij mee moeten zijn.
Geen vergoeding voor internet, stroom, gas etc etc...

Ook denk ik aan andere dingen om efficiënter thuis te werken. Goede Webcam met microfoon bv? Best moeilijk om soms mensen te verstaan, of hun non verbale comm's te zien.
Docking-station om al die kabels aan te sluiten
  • hoe gaan ze om met kosten vergoedingen?
Reiskosten vergoedingen werden al gekilled nog voordat de bureau, stoel en monitor gecommuniceerd werd. Vond ik persoonlijk niet heel chique.
Mijn vriendin werkt bij de concurent. Die hadden een aantal jaar geleden al dat je bureau en stoel kon kopen tegen een Bruto/netto constructie. Ook vergoeden die 30 euro per maand netto aan internet. Had zoiets ook wel bij ons verwacht, aangezien internet (en de techniek er omheen) nu echt belangrijk is voor goede communicatie.
Wordt nog nagedacht over extra vergoedingen, lijkt mij niet meer dan redelijk aangezien niet alleen het water/gas/licht extra omhoog gaat, maar het bedrijf ook minder kosten voor kantoren heeft.
  • Hoe gaat de aansturing van de teams?
Op zich gaat dit wel goed, management laat de mensen vrij, misschien wel iets te vrij. De kantoor structuur zet zich gewoon online voort, zonder het sociale aspect dan. Vind weinig controle op overwerk plaats, dat is wel een gemis.
  • En dan mijn persoonlijke ervaring
Ons bedrijf communiceert dus dat we niet meer terug gaan naar normaal en dat thuiswerken de norm blijft (Grote Corporate). En ik vindt dat ze niet genoeg rekening houden met het individu. We slaan ons door de corona crisis met de beste intenties heen, maar dat betekent niet dat iedereen diezelfde houding heeft post-crisis.
Ik ben het dan ook groot en deels eens met @Wijnands en @Smobbo , er wordt te licht over gedacht dat zoals iedereen zijn schouders er nu onder zet dat het in de toekomst gewoon door gaat.
Ik mis echt het contact met collega's, voor inspiratie, creativiteit, betrokkenheid, steun en goedkeuring. Je levert je stukje werk op, en het gaat in een grote zwarte doos. Of je krijgt feedback, en niemand ziet hoeveel werk je er al in hebt zitten in de avond uren, waardoor je weer iets anders kan gaan beginnen.

Ook het gemak waarmee thuiswerken als oplossing gezien wordt. Ik snap dat voor mensen die elke dag 1 uur in het OV of de file staan dat het heerlijk is om die tijd nu vrij te hebben. Ik mis die reistijd, om even te reflecteren en het werk achter me te laten. En er thuis voor het gezin te zijn.
Daarnaast hebben wij enige jaren geleden bewust gekozen om op een Randstad A-locatie te gaan wonen, om zo dicht bij het werk te zijn, makkelijk de kids te kunnen brengen en halen. De prijs die je hiervoor betaald is natuurlijk ruimte. Ondanks we in een paleisje wonen, hebben we niet de ruimte om samen thuis te werken. Het washok is al een werkkamer, prima voor de aantal keren dat je thuis werkt. Maar niet geschikt voor permanente thuis werk oplossing. En de ander zit aan de keukentafel. Tja, als je in Noord-Oost Drente woont en ruimte genoeg hebt, dan zit je liever daar. Hier zit ik of in de was, of tussen het kinder speelgoed aan de keuken tafel.
Hier lijkt het wel een "one-size fits all" benadering, je werkt thuis of je moet echt iets op kantoor hebben (ook na corona).Ik zie wel een oplossing voor me waarbij ik 1/3 thuis werk en 2/3 op kantoor. Maar dan kom je weer bij het probleem dat @Yucon aanhaalt, team meetings werken niet als er een groep op kantoor zit, qua verstaanbaarheid en qua inclusion.

Op mijn relatie met mijn partner heeft het ook een wisselwerking. De vraag " hoe was jouw dag" is niet meer zo spannend, omdat je continue op elkaars lip zit. Dit leidt tot frustratie, ik wordt gestoord op momenten dat ik dat niet wil, zij verwacht dingen van mij tijdens het thuiswerken waar ik op dat moment niet mee bezig wil zijn (was, vaat, opruimen). Hele opruimen is hoe dan ook een ding, waar ik een weekend mee bezig ben. Om geconcentreerd te zijn moet je niet allemaal afleiding hebben, maar dat is er dus continue wel. En dat zorgt dat ik minder productief ben gedurende dag dan op kantoor, wat weer zorgt voor dat ik het s'avonds probeer in te halen, wat weer zorgt voor dat ik het gevoel heb dat ik niet genoeg lever of niet op tijd...

In de zomer vakantie een paar keer naar kantoor geweest, en man wat kwam ik energiek thuis, niet alleen voor die paar collega's die ik sprak, maar ook het gevoel van ergens aan bijdragen, een taak hebben en afronden, het werk daar laten en thuis thuis laten zijn. Nu is thuis niet meer een fijne omgeving. :|

• Stinger_Ventura
Yucon schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

Laat ik het anders zeggen. "niet het type dat floreert in kantoortuinen".
Introverte types zullen meer rust vinden in het thuiswerken dan extraverte mensen. Maar dat zegt denk ik meer over de extraverte populatie dan de introverte. Extraverte personen halen hun energie uit het samenzijn met anderen, dus die zullen sneller dood bloeden in een isolement. Dat zegt niet dat introverte personen niet tegen een drukkere omgeving kunnen.

Als iemand die wat extraverter is aangelegd, herken ik het wel dat ik heel bij wordt van een kantoor omgeving waar wat reuring is. En dus graag naar kantoor ga om mensen te spreken.
Daarom vind ik de benadering van ons bedrijf dat thuiswerken de norm wordt ook zo'n " one size fits all". Met kinderen, partner die thuiswerkt, beperkte of zelfs geen dedicated ruimte voor een thuis kantoor. Vind ik het nogal een druk op de medewerker leggen onder het motto van " Je hebt nu geen reistijd meer, fijn he!" ;w

voor sommige werkt groot en deels thuiswerken prima (mensen die veel data gericht werk doen, misschien de wat introvertere types), maar voor een gedeelte ook zeker niet (creatieven, extraverte mensen, young professionals, mensen die hun huis graag als thuis willen hebben en niet als kantoor).

• Stinger_Ventura
Frieda schreef op maandag 9 november 2020 @ 00:33:
Doordat alles in mijn woonkamer is is er geen gevoelsmatige scheiding meer tussen werk en privé dingen. Ik heb steeds minder werk gedaan gekregen de afgelopen tijd, wat ik heel vervelend vind, mijn concentratie is tot het nulpunt gedaald en de dagen slepen zich voort..
Zo herkenbaar dit 😫

• Stinger_Ventura
https://www.iex.nl/Nieuws...edingen-noodzakelijk.aspx

Media zwengelt de discussie ook weer aan, en inmiddels zijn we een paar maanden verder in deze donkere dagen.

Naast de paar voordelen (meer flexibileit, geen reistijd) en alle nadelen (gevoel van einzelgänger, nergens bij horen, missen contact, missen scheiding werk privé etc etc) heb ik laatst in de vrije uurtjes een modelletje gemaakt van wat het me nou financieel kost om thuis te werken tov elke dag naar kantoor gaan.

Naast het extra verbruik van aardgas (400 m2) en electra (600Kwh), merk ik ook dat mijn huis veel meer en sneller gebruikssporen begint te vertonen in verhouding tot full-time op kantoor werken. Je hobbelt toch een meerdere malen per dag door je huisje om naar het toilet te gaan, drinken, lunchen. Merken jullie dat ook? Of ben ik gewoon een pietlut?
Uiteindelijk zal ik de keuken toch een jaar eerder afschrijven, zelfde geld voor tapijt, houten vloeren apparatuur.

Voor Energie kom ik uit op 430 euro jaarlijkse extra kosten. Schrijf ik bovenstaande zaken 1 jaar eerder af, dan komt daar nog 330 euro reservering per jaar bij.
Totaal: 760 per jaar, 63 euro per maand. Heel eerlijk gezegd viel het me nog wel mee.
De koffie discussie vind ik een non discussie. Die reken ik niet mee :X

• Stinger_Ventura
Dank aan iedereen voor het bijdragen aan dit topic. Mijn gevoel zegt dat het voor sommige ook een uitlaat klep is om hun situatie van zich af te schrijven

Ook lees ik dat meerdere mensen mentaal worstelen met het thuis werken, en als topic starter voel ik me dan ook wel een beetje verplicht om hier een update over te geven, aangezien ik dit ook onder woorden bracht.

Inmiddels zit ik enkele weken thuis met overspanningens klachten, een vreemde gewaarwording moet ik zeggen, maar opeens branden er een zekering door in mijn hoofd. De oorzaak? Combinatie van factoren met zowel (gevoelde) werkdruk, nieuwe projecten, drukke thuis situatie. Normaliter kon ik wel ontspannen door weekendjes weg, etentje en borrels met vrienden, sporten etc etc.. Al die kleine maar o zo noodzakelijke "me time" en relativering momenten. En opeens was daar dan het moment dat het niet meer ging en niet meer kon.... :/
Had ik dit zien aankomen en willen voorkomen, dan had ik veel meer eigen tijd genomen voor mezelf. Die strandwandeling van een paar uur om na te denken, dat biertje met een goede vriend buiten voor wat adviezen en begrip, vrijdag middag iets anders doen dan werk, of zaterdag er zelf even op uit ipv thuis continue op elkaars lip gevangen zitten.
Met goede wil, verantwoordelijkheid en de juiste intenties heb ik me door de situatie heen proberen te vechten, om uiteindelijk mezelf tegen te komen. Mijn advies, praat er over met je omgeving en vind een (werk-)vorm die voor je werkt de komende periode.

Het is niet makkelijk allemaal, en dat mag.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee