Scighera schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:12:
[...]
Ik verwacht de 7800XT op zijn vroegst pas in Mei, met een prijskaartje vanaf de 1000e met een onbekende verkrijgbaarheid wat dus ook weer invloed kan hebben op de prijzen.
Dus dan liever deze maand al upgraden en genieten van goede graphics, dan zomer 2023 alsnog duur moeten betalen.
De MSRP van de 6800 XT was $649 en ook als de 7800 XT dan $700 wordt, zou dat dan 'maar' 850 euro moeten worden op basis van de huidige koers. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat het 1000 euro wordt.
Afhankelijk van of je de 6900 XT gelijk stelt aan de 7900 XT of de 7900 XTX is de introductie-prijs van de topkaarten van de nieuwe generatie hetzelfde of zelfs lager, dus je moet niet zomaar de prijsstrategie van Nvidia projecteren op AMD. Tot nu toe doet AMD niet aan een verhoging en gezien de berekeningen die we hebben gemaakt, lijken ze uitstekende marges te hebben als ze de oude prijzen handhaven.
Verder lijkt het mij waarschijnlijk dat we neerwaartse prijsdruk gaan krijgen wanneer men de overschotten van de oude kaarten een beetje weggewerkt heeft en de eerste groep kopers die weinig eist voor hun geld heeft voorzien. Ik ga dan ook zelf lekker wachten op de 7700 XT en 7800 XT, om te zien wat dat brengt.
Ook omdat niks in het huidige aanbod echt aan mijn wensen voldoet en als ik in een hoger segment ga shoppen, ik wel iets wil waar ik echt blij mee ben. Maar uiteraard moet iedereen zelf zijn eigen keuzes maken.
---
Overigens zitten we nog steeds enigszins in een situatie van tekorten, gezien de lage beschikbaarheid van de PS5. Ik vraag me af wanneer dat zich gaat oplossen en ook wat dat betekent voor de markt, want ik zie veel mensen die willen overstappen naar consoles, maar dat wellicht niet kunnen doen. Als er veel overstappers gaan zijn van de PC-markt naar de consoles heb je kans dat met name Nvidia dat wil tegengaan omdat ze dan marktaandeel verliezen aan AMD. Al heeft Nvidia/Jensen een gigantisch ego en hebben ze de slechte verkopen van Turing ook pas bij de volgende generatie aangepakt door een 102 chip in de 3080 te stoppen en daarmee ook de kaarten eronder een betere chip te geven, waar er een 104 chip in de 2080 zat en ook de kaarten daaronder een slechtere chip hadden.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason