Project onderwater IP.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Gaaf project hoor :)
Die lange kabel zou ik wel direct meebestellen en niet achteraf gaan aanpassen. Zijn speciale utp kabels die (waterdicht) gemonteerd zitten. De waterdichte doos zou ik boven het water zetten. Daar komt ga je ook de PoE injectie doen voor je AP en anders moet je een 2e waterdichte kabel naar het oppervlakte hebben.

Je lijstje lijkt helemaal compleet. Enige vraag is of je aan de ontvangende kant bij je laptop wel stroom hebt. die unifi moet aan die kant namelijk ook gevoed worden met of weer een aparte accu of een PoE injector:

https://www.dectdirect.nl...njector-48-volt-giga.html

Ik weet niet precies waar je woont (die rivier lijkt in frankrijk?) maar ook even opletten met importkosten (is vanuit UK geloof ik nog niet tot december 2020) en restricties met het verschepen van die grote accus. Het liefst zo dichtbij mogelijk bij huis aankopen :)

edit:
ik heb even een schematische weergave gemaakt :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfliNU_ib7WySzA8PXYTXNRwhro=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9iZFpceEhu2P9vm2tE3bBq11.png?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door laurens0619 op 29-10-2020 12:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

laurens0619 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:06:

edit:
ik heb even een schematische weergave gemaakt :+
[Afbeelding]
Wat doet Bob buiten de Huiskamer :+?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Orion84 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:45:
Let bij het uitzoeken van een behuizing wel even op tot welke diepte die waterdicht is. Wat ik zo snel zie van de MIL-C-4150J standaard waar die koffer die je linkt aan voldoet, is dat dat getest wordt op minstens 1 inch onder water. Dat is wel even wat anders dan de 2 bar aan druk die je op 10 meter diepte moet kunnen weerstaan.
je hebt gelijk dat waterdruk op 10m diepte niet te verwaarlozen is, en ook dat de absolute druk op deze diepte 2 bar bedraagt, echter is de delta p slechts 1 bar in de veronderstelling dat het toestel dat je naar benden stuurt niet vacuum gezogen is bij sluiting. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sure, waar het me om ging is dat "waterdicht" niet per se ook waterdicht op 10m diepte voor 8 uur betekent. Zelfs een IPX8 rating gaat (tenzij expliciet anders vermeld) maar om minstens 1 en doorgaans tot 3 meter diepte zo uit mijn hoofd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
Orion84 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:30:
Sure, waar het me om ging is dat "waterdicht" niet per se ook waterdicht op 10m diepte voor 8 uur betekent. Zelfs een IPX8 rating gaat (tenzij expliciet anders vermeld) maar om minstens 1 en doorgaans tot 3 meter diepte zo uit mijn hoofd.
daar ga ik helemaal mee akkoord :)

on the point: waarom moet die camera data naar de kant gestuurd worden? Is het niet eenvoudiger om een verzwaarde waterdichte camera gekoppeld aan een boei te laten zakken ? Je geeft zelf aan dat er behoorlijk wat stroming staat met stevig wat drijvend/zwevend materiaal dewelke een dataverbinding kan beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Ik ken je budget niet maar deze camera kan in ieder geval diep genoeg onder water:
https://commerce.boschsec...ight-7100i/p/68540570251/

Verder als je 100 meter met wifi wil doen heb je bij voorkeur richtzenders nodig.
(voorbeeld: https://www.ui.com/products/#airmax )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondaygo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-04 16:49
Goedemorgen..., eeuuhhh middag bedoel ik. :O
Tjonge, spannend allemaal zeg! :*)

@Orion84 en @PerfectPC
Zie het schemaatje van @laurens0619 alsjeblieft.

De intentie is om alleen de camera onder water te hebben.
De rest komt of op de tegen over liggende oever te liggen, of word gemonteerd op een steekstok die boven het water uit komt.

@laurens0619
Voor de unifi aan de ontvangende kant heb ik OF net stroom, of deze kleine rakker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrY240xfSivNfW5ondXpK96Ae9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VinTBGqaT2PApbQLjhorDg2V.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het goed begrijp heb ik die Ubiquiti Power over Ethernet injector 48 Volt (Gigabit/802.3af) alsnog nodig?

Voor het alles verbinden met elkaar zal ik jullie zeker ook nog raad plegen als ik alle componenten thuis heb.
Oh, ja.
Die link die je stuurde van de camera bevatte een PDFje en daar staat bij punt 15 het volgende;
Free mobile software and computer software. :)

Ik woon gewoon in Nederland, en die rivier De Lot ligt in Frankrijk.
De camera is in eerste instantie voor daar bedoeld.

Btw...., je schemaatje killed it totally. _/-\o_

@Verwijderd
Ik ben bang dat die camera's way over mijn budget heen gaan.
En dat soort richtzenders zitten al op het schemaatje van Laurens0619.

Edit;
Net mail gestuurd naar Royal Tool met de vraag wat een 20 meter kabel gaat kosten en wat de
Mbit van de stream zal zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door hondaygo op 29-10-2020 15:56 ]

just looking for wisdom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@hondaygo yes, die power injector heb je inderdaad alsnog nodig :)
Ik bedenkt met net ook dat je ook nog 2 stroom kabeltjes nodig hebt tussen de accu blokken en de poe injectors. (DC5521 & DC5525 in de powerbanks, wat het is in de camera & power injector moet je even opzoeken)

Wanneer kunnen we de livestream op Tweakers verwachten?

[ Voor 46% gewijzigd door laurens0619 op 29-10-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
@laurens0619

Oke, die power connector zal ik straks bij op het lijstje plaatsen.

Maar bedoelde je nu welke aansluiting de POWER connector heeft of bedoelde je de passieve PeO injector?
De powerconnector heeft dus gewoon een 3 punts voeding stekker naar netstroom.
Bij de PeO injector zie ik dit staan;
2,1 mm x 5,5 mm DC-connector, Mode B PoE-pinout: 4 & 5 (+) en 7 & 8 (-), Spanningsinvoerbereik: 12 tot 48 volt, Bedrijfstemperatuur: 0 ° C ~ 65 ° C

Is voor mij weer algebra, maar ik vermoed dat die 2,1mm x 5,5mm gerelateerd is aan een nummer zoiets als
DC5521 en DC5525?

Oh, ik zie net de maten van de DC5521. :*)
DC5521 Waterdichte DC Power Kabel Set-5.5/2.1mm

Dus de passieve PoE injector heeft een DC5521 aansluiting!

Op de site van de camera vind ik bij de vragen dit antwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cKEFJ33r0KEBEpJZE5HIegJV80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWVifme1xcV7tT9YHouRTQV8.jpg?f=fotoalbum_large

En dan, en vergeef mij mijn onwetendheid alsjeblieft, hoe lijkt het jou/jullie het beste om de onderlinge items met elkaar te verbinden?

Ik lees idd dat je al aangeeft welke pinnen in de powerbank zitten, maar wet voor soort kabeltjes heb ik dan nodig?
Zijn dat M/M, M/F of F/F?
Zou lullig zijn als ik de verkeerde bestel of dat ik ze verkeerd aansluit en er gaat wat stuk. 8)7

Ha, en hoe ik die live stream hier op tweakers moet laten zien, daar zal ik eerst een topic over moeten openen! 8) :+

[ Voor 3% gewijzigd door hondaygo op 29-10-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
die power injector met 220 is compleet. Daar heb je niets voor nodig
De powerbank heeft een:
12v: DC5525 Female
24v: DC5521 Female

De camera injector heeft:
12v: ???? Female

De PoE injector heeft:
24v: DC5521 Female

Als die camera ook een DC5525 is dan heb je nodig:
- male to male DC5525
- male to male DC5521

Wel gek, normaal gebruik je voor stroom male-female kabeltjes.

Enne als het allemaal niet past haal je gewoon bij de elektro boer op de hoek passende kabeltjes

[ Voor 48% gewijzigd door laurens0619 op 29-10-2020 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondaygo
Die DC5521 M/M kun je hier in Nederland gemakkelijk vinden, maar die DC5525 is een b*tch. ;)

De netwerk kabeltjes zie ik trouwens ook in verschillende uitvoeringen voorbij komen.
Cat 5, Cat 5e, Cat6, Cat6, Cat6a/7 etc.....

Nu google ik het volgende;
Het verschil tussen CAT5e en CAT6 wordt behaald in de bandbreedte. CAT5e haalt 100mhz en CAT6 haalt 250mhz. Dit wil zeggen dat een CAT6 kabel meer data tegelijkertijd kan verwerken.

Dus het lijkt mij het beste dat ik de Cat6 versie ga halen.

Dan ga ik nu maar even mijn lijstje weer aanpassen.

Edit;

€194,99 Camera a €188 + €6,99 = €194,99
€116,75 2 x Ubiquiti NanoStation 5AC Loco - NS-5ACL a €55 = €110 + €6,75 = €116,75
€ 6,08 1 x WiFi-Texas GPOE-1-WM, 1-poorts wandmontage Gigabit PoE-injector a €6,08
€ 25,00 1 x Ubiquiti Power over Ethernet injector 48 Volt (Gigabit/802.3af) €25,00
€168,91 2 x TalentCell PB240A1 22400 mAh 82,88 Wh lithium-ionbatterij a €81,96 + €4,99 = €168,91
€ 56,25 1 x SKB 3i-serie 0806-3 waterdichte koffer met plukschuim a €49,50 + €6,75 = €56,25
€ 13,60 2,1mm x 5,5mm + 2,5 X 5,5 M/M DC-voedingskabel €13,60
€ 11,92 2 X U/UTP CAT6 kabel - 0.5 meter + 1 X U/UTP CAT6 kabel - 3 meter €11,92
----------+
€593,50
€ ??,00 Camera kabel van 5 naar 20 meter.
----------+
€ ,
===========

Nou, ik dacht dat ik nu alles had.

Nu nog even wachten op het antwoord van Royal Tool over de kosten van de langere kabel. O-)

[ Voor 46% gewijzigd door hondaygo op 29-10-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Cat5e is prima, cat6 gaat je geen voordeel geven maar in die lengte zijn het de kosten niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerfectPC
Goed, nu heb je een shoppinglijstje.

Al ben ik nu nog steeds erg benieuwd naar hoe je dit precies wilt implementeren. Dan ben ik vooral benieuwd naar de details. Het plaatje had ik uiteraard al eerder bekeken ;)
Waarom vraag ik dit nu: ik ben vooral benieuwd naar je oplossing voor enkele practische problemen. vb: hoe ga je de camera laten zakken? hoe zorg je ervoor dat die stabiel op de bodem blijft staan? hoe zorg je ervoor dat stroming en debris niet voor schade zorgt? ... etc :)

Als duiker heb wel enige ervaring met onderwaterfilmen, maar da's redelijk 'hands-on' :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
@PerfectPC

De camera word gemonteerd op een stalen voet met een beugel.
Aan die beugel word een sterke lijn bevestigd.
de Camera word met een rubberboot naar de plek gebracht en die laat ik dan langzaam naar de bodem zakken dmv diezelfde lijn.
Dan komen er 2 verschillende opties;
1. De oever optie; Ik vaar de laatste paar meter naar de oever, plaats de antenne en koffer met accu's op een korte steekstok op ruim 1.5 meter hoogte.
2. De open water optie; Aangekomen op de plek steek ik een lange steekstok in de (zand)bodem en op ongeveer een meter boven het water bevestig ik de antenne en koffer met accu's.

De koffer word ook nog eens voorzien van een grote lichte vlotter, zodat ik hem niet kwijt kan raken.

Tja, de stroming is idd iets wat ik in de gaten moet houden.
We hebben het water ook al binnen 4 uur tijd een halve meter zien stijgen.

Maar over het algemeen stroomt het er niet echt hard, tenzij er een regenbui in de hoger gelegen gebieden is geweest.

Wel grappig dat jij een duiker bent, want in eerste instantie had ik zoiets willen halen, maar na een beetje gegoogeld te hebben heb ik daar maar snel van af gezien. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9OcKa1cZVPFpOklLaQ4Q4HNAIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t21fWIkRNjEx3a3mmZE3XTzA.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zie je maar weer, Google is really your best friend. :*) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:18
Nu een stomme vraag, maar wat hoop je met die camera eigenlijk te zien ? Want eerlijk ... wat zoek je te zien als je vb maar 1m "zicht" te hebben, of is die "Lot" daar kristalhelder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hondaygo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:59:
[...]

@laurens0619
Voor de unifi aan de ontvangende kant heb ik OF net stroom, of deze kleine rakker.

[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp heb ik die Ubiquiti Power over Ethernet injector 48 Volt (Gigabit/802.3af) alsnog nodig?
Of je netstroom of niet hebt lijkt me heel relevant hier :o

Met die inverter eraan zit je dus 12VDC naar 230VAC te converteren (niet efficient) en dan ga je weer 230VAC naar 48VDC PoE converteren. Dat is hopeloos inefficient :X

Als je geen netstroom hebt zou ik ook hier zo'n 12V -> 24V geval nemen en het rechtstreeks, zonder de inverter, aansluiten via zo'n passieve Gb PoE injector. Kost je bij elkaar nog geen EUR 10 en scheelt waarschijnlijk minstens 33% verbruik, zo niet meer.

Met netspanning ben je wel weer beter af met 48V 802.3af PoE injector...
Edit;
Net mail gestuurd naar Royal Tool met de vraag wat een 20 meter kabel gaat kosten en wat de
Mbit van de stream zal zijn.
(y)

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 30-10-2020 02:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hondaygo
Goedemorgen dames en heren.

Bijna bed tijd voor mij en dan heb ik weekend. :D

@jvanhambelgium
Ik heb hier ergens gelezen dat er geen vraag te dom is voor GoT. ;)
Als je de foto van mijn post op woensdag 28 oktober 18.20 uur gezien hebt, dan
zie je ook dat dat water best wel helder is.
Als het water vrijwel niet stroomt, dan kan ik van uit de boot tot meer dan 2.50 meter de diepte in kijken.

En wat ik daar hoop te zien is een meerval van een kleine 2.50 meter, een schub of spiegel karper van dik in de 30 kilo, en elke andere vis die graag een hoofdrol in mijn video stream wil vertolken. :D

Ach, ik kan gewoon kicken op een vis die zich van geen kwaad bewust is en ondertussen al dat lekkers aan het op peuzelen is wat ik voor de camera gedeponeerd heb.

Dit projectje is dan ook weer zoiets als; Niet omdat het moet, maar omdat het kan. :)
Ik heb wel vaker van dat soort dingen, maar ach, moord is erger zeg ik dan maar.

En weet je wat ik dan ook weer zo mooi aan zo'n project vind?
De behulpzaamheid van de mensen. _/-\o_

Kijk, ik ben niet de slimste, maar ik kan wel leuke dingen bedenken.
Helaas weet ik dan weer niet hoe ik die dingen uit moet voeren.
Ik kan hele stukken lezen over iets, maar als niemand mij iets uitlegt over wat ik eigenlijk lees, dan is het gewoon algebra voor mij.

Neem nou eens als voorbeeld de post van Laurens0629 van woensdag 28 oktober 12.23 uur.
Ik dacht toen echt; 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

God zij dank heeft hij later op de dag nog eens een poging gedaan om mij iets uit te leggen, en zowaar.....
Heel in de verte gloorde er een beetje licht aan de horizon. Hulde! _/-\o_

En dankzij een aantal mensen hier word ik op mijn oude dag toch telkens weer een beetje wijzer. :D
Kudo's voor hun!

@dion_b

Nou, weer iets geleerd.
Kijk dat is nou iets wat ik dus totaal niet door had.

''Met die inverter eraan zit je dus 12VDC naar 230VAC te converteren (niet efficient) en dan ga je weer 230VAC naar 48VDC PoE converteren. Dat is hopeloos inefficient :X''

Nu je het zo schrijft lijkt het mij dan ook heel logisch.

Het punt is dat ik bij het huisje aan de rivier wel stroom heb, maar als ik mobiel zou gaan (lees; de camera een paar honderd meter verder op plaatsen), dan heb ik dat niet, en zal ik gebruik moeten maken van optie 2.
Maar....., ik denk dat ik de spullen mooi op ga stellen recht voor het huisje, dan kan ik alles mooi in de gaten houden.

Enfin..., ik hoop dat ik snel bericht krijg van Royal Tool.
Kan ik trouwens dit zien als leiding gevend wat betreft het streamen in HD-kwaliteit, of is er dan een andere tabel van toepassing?

Hieronder zie je de aanbevolen downloadsnelheid per stream voor het afspelen van series en films via Netflix.
0,5 megabit per seconde - Vereiste snelheid van breedbandverbinding

1,5 megabit per seconde - Aanbevolen snelheid van breedbandverbinding

3,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor SD-kwaliteit

5,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor HD-kwaliteit

25 megabit per seconde - Aanbevolen voor Ultra HD-kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
hondaygo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:00:
En wat ik daar hoop te zien is een meerval van een kleine 2.50 meter, een schub of spiegel karper van dik in de 30 kilo, en elke andere vis die graag een hoofdrol in mijn video stream wil vertolken. :D
Ah OK, je gaat hier vissenpr0n streamen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Het hangt helemaal van de gebuikte codecs/fps maar ik verwacht iets tussen de 2 en 10 megabit. Die ubiquiti link gaat je iets van 300 geven dus je zit ruim genoeg in je jasje.

Wat je trouwens ook kunt doen is bij je huisje een wifi accesspoint neerzetten, dan kun je nog steeds mobiel gaan maar natuurlijk niet honderden meters.
MAar anders helemaal eens met dion, kun je beter die 220 poe injector laten vallen en een 12v>24v step up bestellen icm passive poe injector

@dion_b
Je noemde al eerder dat het eenvoudiger is om een accesspoint te zoeken die wel gewoon 12v kan, opzich wel een punt als je naar het aantal converts/bestaande accus kijkt.
Ik heb ervaring met een nanosation m2 en die vond ik eenvoudig in te stellen. Ik heb ook wat mikrotik routertjes gehad en die vond ik met winbox net wat complexer.
Echter dit mikrotik setje RBSXTsqG-5acD is toch ook wel mooi. 5ghz ac voor 50 euro per stuk en werkt op 10-30v. Ik las ergens anders dat jij (meer?) mikrotik apparatuur hebt, wat denk jij is deze mikrotik in te stellen voor de TS? Het maakt het geheel wel een stuk eenvoudiger met (bestaande) accus. Of zou die 12v icm een lange (onderwater) kabel toch te zwak zijn?

Tegelijk zie ik de TS niet zo snel in Winbox rondklikken :X

[ Voor 63% gewijzigd door laurens0619 op 30-10-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
@dion_b en @laurens0619

Als ik het dus goed begrijp laten we dus de 220 PoE injector vallen.
Dan komt het schema van het ontvangende gedeelte er dus ongeveer zo uit te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ry-h2AjM87aj1XQJDo9R2Zm5ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUCb7VtRCZAgFCPW2hzB0xs6.jpg?f=fotoalbum_large

Oke, over de snelheid hoef ik mij iig geen zorgen te maken.
Heb net een mailtje gekregen van Royal Tool over de camera.
Ik word verzocht om met de verkoper op Amazon contact op te nemen, dus dat ga ik zo dadelijk gelijk even doen.

Oh ja, die Winbox, he? ;) 8)7
Hahahahaaa...., dat had je juist opgemerkt, Laurens. _/-\o_

Maar weer beiden bedankt voor het mee denken/voor kauwen.
Ik word hier echt vrolijk van. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hondaygo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:00:
[...]

@dion_b

Nou, weer iets geleerd.
Kijk dat is nou iets wat ik dus totaal niet door had.

''Met die inverter eraan zit je dus 12VDC naar 230VAC te converteren (niet efficient) en dan ga je weer 230VAC naar 48VDC PoE converteren. Dat is hopeloos inefficient :X''

Nu je het zo schrijft lijkt het mij dan ook heel logisch.

Het punt is dat ik bij het huisje aan de rivier wel stroom heb, maar als ik mobiel zou gaan (lees; de camera een paar honderd meter verder op plaatsen), dan heb ik dat niet, en zal ik gebruik moeten maken van optie 2.
Maar....., ik denk dat ik de spullen mooi op ga stellen recht voor het huisje, dan kan ik alles mooi in de gaten houden.
Dat scheelt :)

Maar oplossing van @laurens0619 hieronder klinkt technisch ook erg mooi - het vereenvoudigt je elektronica in ieder geval.
Enfin..., ik hoop dat ik snel bericht krijg van Royal Tool.
Kan ik trouwens dit zien als leiding gevend wat betreft het streamen in HD-kwaliteit, of is er dan een andere tabel van toepassing?

Hieronder zie je de aanbevolen downloadsnelheid per stream voor het afspelen van series en films via Netflix.
0,5 megabit per seconde - Vereiste snelheid van breedbandverbinding

1,5 megabit per seconde - Aanbevolen snelheid van breedbandverbinding

3,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor SD-kwaliteit

5,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor HD-kwaliteit

25 megabit per seconde - Aanbevolen voor Ultra HD-kwaliteit
Dit is gecoprimeerde video, waarbij Netflix vrij brak is qua kwaliteit.

Ik zou voor gecomprimeerde broadcast-quality HD rekenen op 8Mbps. UHD (4k) zou ik dan weer wat lager pakken, althans 20Mbps. Dat zijn de waardes die wij op het werk iig hanteren.

De vraag is dus: wel of niet gecomprimeerd. Kijk maar naar BluRay: dat is bijna niet gecomprimeerd, maar diezelfde HD die 5-8Mbps vergt met MPEG4 zal met BluRay dus 60Mbps kosten... en volledig RAW format is nog meer, dus dit is echt iets dat van de camera vendor moet komen. Ik vermoed trouwens dat het best meevalt en dat die camera een MPEG4-stream (of misschien zelfs z'n opvolger HEVC) uitpoept.
laurens0619 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:36:
[...]

@dion_b
Je noemde al eerder dat het eenvoudiger is om een accesspoint te zoeken die wel gewoon 12v kan, opzich wel een punt als je naar het aantal converts/bestaande accus kijkt.
Ik heb ervaring met een nanosation m2 en die vond ik eenvoudig in te stellen. Ik heb ook wat mikrotik routertjes gehad en die vond ik met winbox net wat complexer.
Echter dit mikrotik setje RBSXTsqG-5acD is toch ook wel mooi. 5ghz ac voor 50 euro per stuk en werkt op 10-30v. Ik las ergens anders dat jij (meer?) mikrotik apparatuur hebt, wat denk jij is deze mikrotik in te stellen voor de TS? Het maakt het geheel wel een stuk eenvoudiger met (bestaande) accus. Of zou die 12v icm een lange (onderwater) kabel toch te zwak zijn?

Tegelijk zie ik de TS niet zo snel in Winbox rondklikken :X
Dat ziet eruit als een technisch fantastisch apparaat, met exact de juiste input, met goede WiFi specs en een ingebouwde 16dBi outdoor antenne. Ik zou het zeker hiermee proberen. Maar inderdaad, ik gebruik al Mikrotik en heb de erg steile learning curve voor lief genomen. Dat lijkt me minder handig voor TS...

Edit:
Schijnt dat je dat ding ook via de Mikrotik app kunt bedienen, en dat dat idiot-proof zou moeten zijn. Ik gruwel van beheer via apps, maar het zou een optie zijn. In ieder geval is de hardware goed en betaalbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 30-10-2020 20:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Met die app zou het misschien wel werkbaar zijn ja. Tegelijk is die unifi miss niet heel complex maar nou ook weer niet van het consumentenniveau (bv tplink deco)

@hondaygo hoeveel 12v accus met hoeveel capaciteit heb je nu tot je beschikking? Als je er hier al meerdere van hebt dan is de mikrotik weg misschien initieel wat complexer op te zetten maar daarna wel eenvoudiger qua elektronica omdat alles 12v is :)

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 31-10-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Zo, daar was dan een antwoord van Barlus.
Ik had gevraagd hoeveel Mbit van de stream zou zijn en wat de meerkosten van een 20 meter kabel zou zijn.

Dit kreeg ik als antwoord;
How the computer reads the video
1. IE browser, install IE plug-in to watch.
2. Access through CMS computer software.
3. Read the video stream through the RTSP protocol. For example, VSP software.
The software mentioned above will be provided for free when you purchase the camera.

Our cables can be customized. The price of a 1440P camera with a 20M cable is: £290.
£100 meer prijs dus.
Wat neer komt op een extra €7,54 per meter.

Tja, en natuurlijk niet echt een antwoord gekregen op de vraag over die Mbitjes.
Uitgaande van de reviews die ik lees zijn ze allemaal dik tevreden met de beeldkwaliteit, dat dan wel weer.
Ik las bij een antwoord op de vraag;
Does the camera software support ''jmpeg'' output?
Waren er 2 antwoorden;
1. Our camera software support ''MJPEG''. Van de leverancier zelf.
2. Nope. Van naar ik aan neem een klant.

Maar goed.....

@laurens0619
Ik heb 2 12V 7.200 mAh accuutjes, maar voor een paar tientjes is een derde
zo aangeschaft natuurlijk indien nodig.

Bij DectDirect zie ik die SXTsq 5 ac staan voor €52,25 ps.
Zal dan zeker die app moeten gaan gebruiken. :P

Even een recap;
1. Camera blijft hetzelfde.
2. Passieve pOe's ook.
3. Netwerk kabels ook.
4. 2 x 24V accu's VERVALLEN voor de 2 x bestaande 12V accu's.
5. 2 x NanoStation AC Loco VERVALLEN voor 2 x Mikrotik SXTsq 5 ac.
5. De step up 12-24 volt convertor VERVALT.

Ik zie die Mikrotik SXTsq 5 ac.gevoed word kan worden door;
10 V - 30 V, passive PoE.
Lees echter niet met welke aansluitingen.

En ik lees bij de beschrijving op https://www.wifi-shop24.c...MaS13w16gXAIaArObEALw_wcB;
RouterOS License: Level 3
Is dit een betaalde License of hoe werkt zoiets precies?

@dion_b
Schijnt dat je dat ding ook via de Mikrotik app kunt bedienen, en dat dat idiot-proof zou moeten zijn
Nou, volgens mij hebben wij een winnaar hier! ;) :*) _/-\o_
Geweldig dit! :)

Klopt mijn recap nog een beetje?

Edit;
Dit vond ik over RouterOS License: Level 3;
Is dit nog op mij van toepassing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0kNh1anbMCDX7Ka0aOJpnQhLIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAm6jZoSdCCbxdnRAFgwM2bk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door hondaygo op 31-10-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
License-Level 3 is prima voor wat je wil doen. Gewoon een "virtual wire" door de lucht zeg maar.
Geen geprul met tunnels, of AP-mode (om een Wifi hotspot te maken )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondaygo
@jvanhambelgium

Grappig dat juist jij nu reageert. :)
Ik wilde je nog bedanken voor de eerste tip over die camera. _/-\o_
Ik las net het hele topic nog even (voor de vierde keer ofzo) door en toen viel mij dat pas op... :o

Zoals je waarschijnlijk al wel gelezen hebt zijn we daar op stevig aan het door borduren.

Edit;

Even een nieuwe prijslijst gemaakt.

€194,99 Camera + 5 meter kabel a €188 + €6,99 = €194,99
€105,45 2 x MikroTik SXTsq 5 ac a € 45,96 = €91,92 + € 13,53 = €105,45
€ 12,16 2 x WiFi-Texas GPOE-1-WM, 1-poorts wandmontage Gigabit PoE-injector a €6,08
€ 56,25 1 x SKB 3i-serie 0806-3 waterdichte koffer met plukschuim a €49,50 + €6,75 = €56,25
€ 13,60 2,1mm x 5,5mm + 2,5 X 5,5 M/M DC-voedingskabel €13,60
€ 11,92 2 X U/UTP CAT6 kabel - 0.5 meter + 1 X U/UTP CAT6 kabel - 3 meter €11,92
----------+
€394,37
€110,85 Camera kabel van 5 naar 20 meter.
----------+
€505,22
===========

Wat was het budget ook alweer? O-) 8)

[ Voor 52% gewijzigd door hondaygo op 31-10-2020 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Prima gedaan qua budget-management!
Het zal mischien wat werk zijn om de 2 Mikrotik's "uit te richten" -> Ze hebben een 23° beam dus da's best smal en veel zal je niet moeten morrelen aan 1 kant of je verliest te verbinding. Dus je zal echt moeten zorgen dat beide kanten echt stabiel staan.

En nu maar hopen dat die camera op iets trekt hé ... want de omstandigheden zijn niet zoals in een zwembad op 1.8m diepte natuurlijk...

Mischien alvast leuk om eens te bekijken hoe je dit moet opzetten. Mogelijk gaat het met een app wat vlotter, maar reken erop dat het wat complexer kan worden..

YouTube: How to Configure Mikrotik SXT Lite5 AC as Point to Point(Bridge and ...

[ Voor 31% gewijzigd door jvanhambelgium op 31-10-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Our cables can be customized. The price of a 1440P camera with a 20M cable is: £290.
£100 meer prijs dus.
Is dat wel dezelfde camera? Die andere was toch 1080p

Als het goed is zit er bij de mikrotik een 220v naar 24v adapter maar ook poe injector waar je zelf 12v op kunt zetten. Tenminste dat lees ik op de site van mikrotik, scheelt weer poe injectors. Wel ff uitzoeken welk type dc kabeltje nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
@laurens0619
Nou, wel weer heel toevallig dit. ;)
Wel ff uitzoeken welk type dc kabeltje nodig hebt
Stuur net weer een mailtje naar die camera gast.

I asked you also about the speed of the camera, how much is the Mbit of this stream?
Can you tell me that please?

And another question....

The RJ45 Box comes with a DC12V connection.
Is this the DC5521 5.5/2.1 mm or
is this the DC5525 5.5/2.5 mm?
I need to know this because the power will come from a 12 V 7.200 mAh battery/powersuplly
and i will need to buy the right wiring.

Zit mij net te bedenken dat zoiets de kop niet zal kosten om aan te passen.
Ik weet niet hoe de doorsnede van zo'n kabeltje is, maar ik neem aan dat er een plus en een min draad door heen loopt?
Als dat zo is dan koop ik gewoon 1 of 2 van die dingen voor op 220V en knip ik die kabeltjes er wel af.
Is dat wel dezelfde camera? Die andere was toch 1080
Ja, is wel dezelfde camera, maar nu met 1440P.

Over die bijgeleverde PoE kom ik nog op terug.
Zie hem bij

https://www.senetic.nl/pr...yCXA71pnx3g0aAr8eEALw_wcB

er niet bij staan.

Maar ik zie wat je bedoeld. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prMO82hBnjEXP0otm-vQzELY4Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvPTBXs75cUsJeEcoUjM6M5y.jpg?f=fotoalbum_large

@jvanhambelgium

Ik ga NU naar Youtube. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door hondaygo op 31-10-2020 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik zou gokken 5521 maar zou gewoon 2x 5521 en 1x 5525 bestellen, desnoods knip je de bijgeleverde poe adapter doormidden en druk je de kabel direct op 12v accu

Ik vind het trouwens wel heel raar, 100 pond voor 15m extra waterdichte utp kabel? Als de camera beter is prima

Enne bij 20m moet je overstappen op een...24v voeding! (Zijn we weer haha)
For cables over 10M, the power supply mode can only choose one of the following three methods: 1.DC24V 2.AC24V 3.POE

If you need more than 20M water depth, please choose our 316L stainless steel series
Maar bij de specs staat helemaal niet dat die 24v kan, en ook opeens ac?
13. DC12V/POE 48V-54V IEEE.802.af Power out pin:Mode-A 1,2(+)/3,6(-)
Ik zou dit ff navragen! Zou kunnen betekenen dat je toch naar de 24v moet (iig voor de camera)

[ Voor 152% gewijzigd door laurens0619 op 31-10-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
@laurens0619
For cables over 10M, the power supply mode can only choose one of the following three methods: 1.DC24V 2.AC24V 3.POE
Lees ik dat nu verkeerd?
Hij moet er ééntje kiezen, OF DC24V, OF AC24V, OF POE.
Als de camera dan voeding via POE krijgt moet dat dan niet voldoende zijn?
Of werkt dat niet zo?

Maar goed, ik ga gewoon 10 meter kabel bestellen en dan is dat probleem ook weer uit de wereld. :D
Zoals ik al eerder had gezegd zit ik toch wel MAX op 8 meter.
Dacht dat het misschien wel handig zou zijn als ik een wat langere kabel zou hebben om eventuele optie in de toekomst vrij te houden.

En wat die dc kabeltjes betreft, daar heb ik een goede schaar voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik denk dat ze met poe 802.3af bedoelen en dat is 48v

Dus met korte kabel: 12v dc of 48v poe
En met lange kabel: 24v dc/ac of 48v poe

Ik vind het gek maar met 10m kabel zal t wel loslopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Nou, aangezien ik niet helemaal goed weet hoe het principe van PoE werkt, denk ik niet dat dit helemaal goed is.
Verbeteringen hoor ik graag, en dan ook graag waarom het niet goed is. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfG3uMRZqnj5n0G3malR7kDs4_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juyL7vC7Fw390UDaehPcTjk4.jpg?f=fotoalbum_large

Welterusten. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Principe van poe is simpel:
Een aantal van de 8 aders van de utp kabel worden gebruikt om (om en om) stroom op te zetten. De camera pakt daar dus zijn voeding uit

Je hebt passief poe en actief poe. Met passief poe wordt er altijd stroom op gezet, bij actief alleen als de andere kant er iets mee kan.
Met standaard actief poe komt er 48v op de kabel en met passief maar net wat je op die dc poort aansluit wat volgens de documentatie 12v is.

Hoe langer de kabel, hoe meer signaalverlies wat je in stroom ziet in dalen van voltage.

Op deze site kun je het uitrekenen
http://poe-world.com/Calculator/

Heb even wat berekeningen gedaan met cat5e
10meter: 12v naar 11.25
10meter: 24v naar 23.64
20 meter: 12v naar 10.3
20 meter: 24v naar 23.28

Dus hoe langer de kabel, hoe hoger voltage je wilt gebruiken.

Ik denk dat als je een camera met een langere kabel koopt er ook een andere voeding in zit met 24v, daar komt het prijsverschil misschien ook vandaan.
Als ze zeggen dat het met 10meter en 12v goed zal gaan dan zal het wel zo zijn :)

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 01-11-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
@jvanhambelgium

Kijk, dat is nog eens een informatief filmpje.
Moest wel even aan het accent wennen, joh.
En wie weet word het met de app iets makkelijker. :)

Maar ik dacht dat hij het vrij goed uitlegde.

Tja, dat uitrichten zal dan wel met 2 personen moeten gebeuren denk ik, want 23 graden is idd niet veel.
Maar goed, er moeten eerst nog even een paar puntjes op de i gezet worden voordat ik overga op de aankoop van alle onderdelen.

@laurens0619
Dankjewel voor je uitleg over het PoE principe.
Weer verhelderend. :)

Maar wat ik nu niet precies weet is OF ik de accu met de 12V nu rechtstreeks aan moet sluiten op de DC ingang van de camera, OF ik de 12V accu nu aan moet sluiten op de camera via het bijgeleverde kabeltje van de MikroTik, Of dat ik de 12V accu nu aan moet sluiten op de MikroTik SXTsq 5 ac met het bijgeleverde kabeltje van de MikroTik, OF....., dat ik de 12V accu rechtstreeks aan moet sluiten op de MikroTik SXTsq 5 ac...

Crimineel wat een zin.... :/

Heb ik het volgende goed?

Stelling van Hondaygo;

PoE betekent Power over Ethernet, dussss...., als ik de 12V accu rechtstreeks zou verbinden met de MikroTik SXTsq 5 ac, daar een ethernet kabel in stop, en die verbind met de ethernetpoort van de camera, zou ik dan zowel de MikroTik SXTsq 5 ac PLUS de camera van (de benodigde) stroom voorzien?

Of is het;
Als ik de 12V accu rechtstreeks zou verbinden met de camera, daar een ethernet kabel in stop, en die verbind met de ethernetpoort van de MikroTik SXTsq 5 ac, zou ik dan zowel de camera PLUS de MikroTik SXTsq 5 ac van (de benodigde) stroom voorzien? (Zoals op de foto dus?)

Grrr..., ik heb het idee dat ik hier iets mis, maar ik kom er maar niet achter. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Die mikrotik heeft geen stroom aansluiting, alleen utp. Je geeft hem dus voeding via poe injector via utp

Laten we er even van uitgaan dat zowel het blokje op de camera als op de mikrotik een poe injector is.

Een poe injector gaat maar 1 kant op. Je hebt dus 1 poe injector richting de camera en 1 poe injector richting de mikrotik. Tussen beide poe injectors (waar dus geen spanning op staat) maak je de koppeling met utp kabel.
Beide poe injectors sluit je aan op op 2 aparte 12v accus (het kan opdezelfde maar dan is je accu na 4-5 uurtjes leeg ipv 8-10)

Dus
Camera——injector\——utp——-/injector—utp——-mikrotik

\=injector naar camera, zet je 12v op
/=injector naar mikrotik, zet je 12v op

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 01-11-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
hondaygo schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:29:
PoE betekent Power over Ethernet, dussss...., als ik de 12V accu rechtstreeks zou verbinden met de MikroTik SXTsq 5 ac, daar een ethernet kabel in stop, en die verbind met de ethernetpoort van de camera, zou ik dan zowel de MikroTik SXTsq 5 ac PLUS de camera van (de benodigde) stroom voorzien?
Dat HAD mooit geweest, helaas is de Ethernet poort op de SXT van het type "PoE IN" . De bedoeling is dat je de SXT OFWEL met het stekkertje voeding kan geven, ofwel via Ethernet op z'n PoE-IN poort.
Je kan niet het power-plugje in de SXT stoppen en dan hopen dat ie gelijk je ethernet-devices aan de andere kant (vb Camera) voeding gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Kijk, dus dat was het.
PoE is éénrichtingsverkeer.

Dat zou idd mooi geweest zijn, @jvanhambelgium . ;)

Nou, weer een stukje verder met het vraagstuk Project Onderwater IP. :D

@laurens0619

Nog één vraagje.....
Heb ik bij die ontvangende MikroTik SXTsq 5 ac nu ook nog een accu nodig die ik aansluit op dezelfde manier als de andere MikroTik SXTsq 5 ac?
Of kan ik de MikroTik SXTsq 5 ac rechtstreeks met een UTP kabel aan sluiten op mijn laptop en hem op deze wijze van stroom te voorzien?

Hier onder zou nu dus de juiste eind set up moeten staan. :D O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDaUPgp6LQzp3H3fzC7jtY4XJwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZG9JQNRJhodS2AAu4HBFsoW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Je plaatje klopt!
Bij de ontvangende kant heb je inderdaad nog een 3e accu nodig. Er bestaan wel poe injectors die je via 2xusb van je laptop gaat voeden maar dan is je laptop ook weer zo snel leeg.

Je krijgt er al een 220 adapter bij en anders 3e accu voor nodig idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Cool. oOo

Nu is het zo dat ik een game laptop heb, en dat die, aangezien hij binnen 2 uurtjes echt wel leeg is, constant aan het netstroom heb liggen.

Dus ik zou idd terecht kunnen met deze PoE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUXtphGNbmf0hhI0qlWKq9ni3sw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DJMhzzsHq5EZlsese0Rl8eYZ.jpg?f=user_large

Maarrrr...., ik kan natuurlijk ook zeggen dat ik de MikroTik SXTsq 5 ac met het bijgeleverde kabeltje en de 220 stekker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prMO82hBnjEXP0otm-vQzELY4Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvPTBXs75cUsJeEcoUjM6M5y.jpg?f=fotoalbum_large

rechtstreeks van stroom voorzie dmv een verlengsnoer. :D

Oh, ja....
De reden dat ik alles hier zo zo in het intiemste gedeelte uitleg/uitgelegd wil hebben heeft 2 redenen.
De eerste is natuurlijk opdat ik het zelf kan begrijpen, en zodat ik het ook niet vergeten kan. ;)

De tweede reden is dat er in de toekomst misschien ooit weer een ''hondaygo'' voorbij komt die ook graag zo'n projectje wil starten.
Nou, dan heeft deze hier een fantastisch begin dacht ik zo. :*)

Maar goed..., nu wacht ik weer even het antwoord af van onze camera leverancier.
In feite maakt de grote van de Jack, 55/21 of 55/25 mm niet meer zoveel uit.
Die is niet onoverkomelijk, die kosten geen drol en zijn overal wel te verkrijgen.
De Mbit rate...., tja, als ik die reviews mag geloven zit dat ook wel goed.
Des ondanks zou ik een antwoord wel prettig vinden.

Ik denk dat ik hem na het antwoord nog 1 mailtje zal sturen voor een prijsopgave voor de camera met 10 meter kabel ipv 20 of 5 meter.

Als ik die heb dan zal ik beginnen met het bestellen met de onderdelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik zou hem lekker via een accu voeden of netsnoer, die accu>220v unit die je eerder toonde zag er ook 12v uit.

Daarom ook de mikrotik, alles op de 12v

En je kunt ook altijd alles uitrichten naar het huisje en vanuit daar een outdoor ap neerzetten voor de verbinding naar je laptop👌

Enne je gaat altijd dingen tegenkomen dus idd gewoon gaan bestellen. Ding goed voorbereiden en (kapot) analyseren is gewoon erg leuk :)

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 01-11-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
@laurens0619

Ha, en net als ik denk ik ben er bijna komt er weer een term voorbij waarvan ik denk; 8)7 :? 8)7
In dit geval; ''outdoor ap''???

En wat bedoel je met ALLES uitrichten naar het huisje?
Die twee Mikrotiks moeten toch naar elkaar ''kijken''?

En dan zo maar nog een ander vraagje;
Kan ik die ontvangende Mikrotik ook via een UTP kabel met mijn laptop verbinden?

Edit;Typo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ja met alles bedoelde ik de 2 mikrotik
Uit de ontvangende mikrotik komt een utp kabel, die kun je inderdaad gewoon in je laptop stoppen. Wil je echter op pad (maar in de buurt van het huisje) dan kun je vanuit het huisje opnieuw via wifi het camera signaal uitsturen met een Buiten AccessPoint.

Dan stop je dus de kabel in dat ap ipv je laptop
Maar misschien maak ik het wel nu te complex en moet je het gewoon hierbij laten :)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 01-11-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Aha!

Ap = Acces Point.
Tssss...., ik word oud, joh. :P
Dus als ik op 1 plek blijf heb ik geen AP nodig.
Dan kan ik OF met de UTP kabel naar mijn laptop, OF via the air.

Enig idee of ik data verlies krijg als ik daarvoor een 15 meter kabel gebruik ipv een1,5 meter kabel?
Je liet mij al wel dat staatje zien van stroomverlies over een lange UTP kabel, maar aangezien we hier ''alleen maar'' over data praten vroeg ik mij dit af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Google is je vriend ;)
“Wat betekent outdoor ap”
“Hoe lang mag utp zijn”

Ik vind het niet erg de vragen te beantwoorden hoor maar je lijkt mij leergierig en met zelf uitzoeken leer je meer :)

spoiler:
100 meter mag utp zijn, geen last van signaalverlies bij een goede cat5e kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
@laurens0619

Touché. ;)

Had in de eerste instantie outdoor app gelezen ipv outdoor ap.
Dus toen ik dat doorhad wist ik ook dat het AccesPoint moest wezen.
Maar dat had ik in mijn vorige post al gezet. :P

Maar idd, dat eventuele data verlies had ik even moeten googelen. :F

Ik denk dat ik hier te veel verwend word met antwoorden op al mijn vragen. ;)
Niet dat je mij hoort klagen, hoor. O-)

Want geloof me, ik ben jullie allemaal hartstikke dankbaar. _/-\o_

Maar nu even wat anders....

Ik krijg nu steeds een beter overzicht van wat ik nodig heb, en het scheelt dat ik een aantal onderdelen zoals de accu's, stroom verlengkabel en 1 UTP kabel zelf al wel heb.
Alleen de meer prijs voor een 10 meterkabel moet ik nog even hebben.
Maar zoals de zaken er nu voor staan kom ik niet boven de €400 uit....

€194,99 Camera + 5 meter kabel a €188 + €6,99 = €194,99
€ 92,95 2 x MikroTik SXTsq 5 ac a € 44,00 = €88,00 + € 4,95 = €92,95
€ 23,97 1 x Waterdicht Hard Carry Case Bag Tool Kits Met Spons Opbergdoos (AliExpress)
€ 13,99 2 x 2,1mm x 5,5mm M/M DC-voedingskabel 1 meter
€ 6,94 1 X U/UTP CAT6 kabel - 2 meter
----------+
€332,84
€ , Camera kabel van 5 naar 10 meter.
----------+

===========

Edit;
Extra DC kabeltje toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Perfect lijstje en mooi dat je een goedkopere koffer hebt gevonden, vond dat al onnodig veel geld op de rest

Ik zou wel 2 dc kabeltjes halen ipv 1, zonde om een werkende poe injector voor te verknippen

En die 100 euro apart houden mocht de douane je verrassen met douanekosten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondaygo
Extra kabeltje is idd niet verkeerd, nee.

Ach, en wat die extra €100 betreft, dan zal ik die daar maar voor bewaren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Nou, word je net wakker en dan zie je dat je mail
I asked you also about the speed of the camera, how much is the Mbit of this stream?
Can you tell me that please?

And another question....

The RJ45 Box comes with a DC12V connection.
Is this the DC5521 5.5/2.1 mm or
is this the DC5525 5.5/2.5 mm?
I need to know this because the power will come from a 12 V 7.200 mAh battery/powersuplly
and i will need to buy the right wiring.
naar de camera leverancier beantwoord is, and i quote;

Please choose DC5.5*2.1
Your choice of 304 stainless steel is correct.
This machine is 2-8Mbit, this is what you can adjust.

Nu ben ik dus aan het googelen wat deze 2-8 Mbit streaming nu precies inhoud.
Dit stukje over IP Camera Birate and Compression trok mijn aandacht;

https://www.getscw.com/kn...mera-bitrate-compression/

Daar staat ook weer een linkje naar een IP Camera Bitrate Calculator.

https://www.getscw.com/bitrate-calculator.php

Ik wilde dus eigenlijk voor de 1440P 4MP camera gaan, maar daar zie ik geen gegevens over staan.
Maar ik ga er voor het gemak maar van uit dat als ik de Mbit rate van een 1080P 2MP camera pak en deze met 1,2 vermenigvuldig dat ik er dan ook wel kom.
Please correct me if i am wrong. :)

Zou ik trouwens het verschil uberhaupt wel zien als ik die 2 camera's met een zelfde opstelling naast elkaar zou zetten? :?
Het verschil lijkt mij zo klein.
Voor het verschil in prijs (€19,97) hoef ik het niet te doen/laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Altijd voor de beste camera gaan, daar doe je het tenslotte voor, wel controleren welke voltage die nodig heeft met de bestelde kabel

2-8 mbit had ik ook verwacht, dat is prima. De mikrotik kan denk ik met gemak 300 aan dus ook al zet je er 30 cameras achter, dan is de wifi nog snel genoeg :)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 02-11-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Altijd voor de beste camera gaan, daar doe je het tenslotte voor
So true... :)
wel controleren welke voltage die nodig heeft met de bestelde kabel
Daarom nog maar eens een mailtje verstuurd. ;)

Fantastic, thank you very much. 🙏

Okay.
Recap;
1. If i understand correctly i can feed the camera by a
12V 7.200 mAh battery, using a DC5.5*2.1 Male connector?
2. In combination with the 1440P camera with a 10(!) meter cable? (The 20 meter cable is canceled)
3. If i understand correctly you will attach the 10 meter cable to the camera yourself?

In that case i would like to order your Barlus Underwater Camera 304 Stainless Steel
IP68 1440P 4MP POE IP Camera 10 Meters Length Special Line Lens 3.6MM.

I don't see any options on your Amazonsite where i can adjust the 5 meter cable to
a 10 meter cable, but i think this mail should be ennough to do that?

And than offcourse i would like to know how how much it will cost and
how i have to pay you.

Gelukkig is deze verkoper best wel snel met beantwoorden, dus lang zullen we niet hoeven te wachten op antwoord. :)

Volgens mij word het eens tijd dat ik een setje Mikrotik RBSXTsqG-5acD ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
En snel is die verkoper zeker. :)

1. Please buy 24V 7.200 mAh battery, using a DC5.5*2.1 Male connector?
2. I will create an Amazon link to pay you. This will take a while. Can it be provided to you tomorrow?
3. Our camera cable is already connected, customers are not recommended to wire it themselves

Grappig feitje bij punt 2 trouwens! _O-
''I will create an Amazon link to pay you.'' d:)b

Alle 3 vragen netjes beantwoord, en 2 daarvan naar volle tevredenheid.

Punt 1 houd nu in dat ik mijn bestaande 12V accuutjes nu moet vervangen voor 2 24V accu's.
Eerlijk gezegd zat ik er toch al aan te denken om die 2 lood accuutjes in te ruilen voor 2 li-ion accu's.
met iets meer capaciteit, en dit ivm het gewicht.
Lood accu p/s 2 KG, li-ion accu's p/s 0.75 KG

Nu vind ik op AliExpress deze Accu.
Gebruik zelf 2 14,8 V accu's hiervan voor mijn voerboot, en die bevallen mij uitstekend.

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Dus als ik deze kan gebruiken ga ik die er ook bij bestellen.
Even de juiste conector kabeltjes erbij bestellen, en dan hoef ik ook niets te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ah kijk, bij 10m dus toch 24v nodig :)

Tja ik heb het persoonlijk niet zo op ali accus, vaak minder vermogen en niet altijd even veilig. Ik zou dan eerder die 24v powerbank bestellen of 2x12v goede accus in serie plaatsten voor 24v
Mrja als jij goede ervaringen hebt, je kunt t altijd proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondaygo
En dan is daar het verlossende mailtje. d:)b

Hi, I have received your order, and I will ship the goods within 3-5 days. Please wait patiently, Thank you.

Ik was nog even naar de Mikrotik RBSXTsqG-5ac aan het kijken of deze de 24V accu's wel aan kunnen.
Nu zie ik bij de beschrijving staan; Ingangsspanning: 10 - 30 V.

Ik neem aan dat ik er dan van uit mag gaan dat dat oke is.
Ik verwacht eigenlijk dat elk moment de deurbel hier af gaat door de pakketbezorger. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
klopt :) die kunnen ook op 24v draaien, sterker nog dat doen ze standaard ook. De bijgeleverde poe injector doet namelijk ook 24v

Mijn idee was alleen dat je al veel 12v apparatuur hebt staan zoals een losse accu en die accu pack met die 220v converter.

Dus je kunt zoveel mogelijk 12v apparatuur hergebruiken om je mikrotiks te voeden. Voor de camera moet je dus alleen even een nieuwe 24v accu regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondaygo
@laurens0619

Ha, je vergeet dat ik karper visser ben, joh. ;)
Die hebben altijd stroom nodig.
De 12V accu's gebruik ik zowel voor mijn dieptemeter en om allemaal klein spul op te laden.
Met de grote koffer geef ik de elektromotor van mijn rubberboot weer stroom.
Dus, zoals je ziet zijn dan 2 extra accu's geen overbodige luxe.
Ja, ja...., die karper vissers die hebben wat mee te slepen, joh! :P

Ondertussen zijn mijn MikroTik's binnen. :D

Nu lees ik op de gebruiksaanwijzing het volgende;
1. Connect een ethernetkabel aan de ethernet poort van de Mikrotik.
2. Connect het ander einde aan de bijgeleverde PoE injector.
3. Connect de PoE injector met je computer.

Dat is dus anders dan dat ik in gedachten had.
Niet on overkomelijk, hoor.

Ik had het dus getekend als;

1. Connect de PoE injector met de Mikrotik.
2. Connect een ethernetkabel aan de PoE injector.
3. Connect het andere einde aan de computer/camera.

Maar kan dit nu wel?
Wel simpel op te lossen door 2 extra UTP kabels, maar als mijn optie ook kan des te beter. :)

Zag op Youtube ook een filmpje over het opzetten van deze MikroTik, En die deed het idd precies volgens de gebruiksaanwijzing. (begint bij 3.04)

https://www.youtube.com/watch?v=eMb5J2rUnLA

EDIT;
Tsssss..., ik was weer te voorbarig.
Natuurlijk heb ik daar voor geen extra kabel nodig.
Vergeet maar wat ik gezegd heb.... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door hondaygo op 03-11-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Nou, ben bezig met de Mikrotiks met elkaar te verbinden met behulp van 2 youtube filmpjes.
Helaas is de taal Indonesisch...
Toch is het allemaal goed te volgen, en ik ben het hele traject door gelopen.
Alleen toen ik aan het eind de bandwidth test deed, kon hij niet verbinden met de andere Mikrotik.

Nu heb ik het vermoeden dat ik wel weet wat er aan de hand is, maar wil graag een bevestiging. :)

Bij dit youtube filmpje laat hij zich bij 5:49 automatisch een IP adres toe wijzen.

https://www.youtube.com/watch?v=eMb5J2rUnLA

Bij 7:57 moet hij een IP adres invullen.
Omdat ik niet zeker wist wat ik moest doen, heb ik de zelfde gegevens ingevuld als dat hij in het filmpje deed.

Maar...., ik vermoed dus dat ik mijn eigen toegewezen IP adres moest invullen, klopt dat?

De rest ging allemaal wel goed dacht ik.
Heb verder alle aanwijzingen gevold uit het filmpje.

De reden dat ik nu toch probeer om het met WinBox voor elkaar te krijgen is omdat ik toch van Windows wil werken en liever niet met android.

Ach, ik heb nog ruim een half jaar de tijd om dingen uit te proberen en te begrijpen, hoor.
Maar crimineel....
De tijd vliegt met dit gebeuren en ik mag alweer naar mijn werk.

Dus mocht iemand mij die bevestiging kunnen geven over welk IP adres ik nu moet gebruiken, dan kan ik morgen vroeg alles van voor af aan weer proberen.
Even resetten alles en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Lastig te zeggen...

Wat is je setup?
Ik neem aan:
Mikrotik 1. kabeltje naar ethernet poort laptop
Mikrotik 2: kabeltje naar switch/router (je internet verbinding) waar een router draait met dhcp

Zou je anders eens een export kunnen draaien van je config en hier posten?
Ik ben zelf wat roestig in mikrotik (ding ligt ergens stof te happen) maar anders kan misschien @dion_b meekijken :)

Instructies voor export draaien:
https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=94329

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft minder met Mikrotik te maken dan met basic netwerken...

Volgens mij heeft @hondaygo de juiste configuratie-opties te pakken, maar mist hij de kennis wat in te vullen.

Dus: back to basics.

We gaan hier een netwerk opzetten los van het internet. Een router is dus niet verplicht. Er gaan welgeteld vier apparaten op dat netwerk zitten:
Camera - bridge 2 - bridge 1 - "server" (waar opname gebeurt)

Nu, het is mogelijk om hier ook nog een router aan te hangen om puur voor DHCP-server te spelen, of om op de server een DHCP-server op te zetten, maar dat vreet onnodig stroom en voegt complexiteit toe. Beter is om het handmatig te doen.

Je hebt dus een willekeurige private subnet nodig. Ik zou zeggen, pak 192.168.123.0/24. Dat hoef je nergens in te vullen maar is wat je bij de rest in het achterhoofd kunt houden. Bij een /24 netwerk hoort een netwerkmasker van 255.255.255.0. Binnen dat net kun je 254 adressen kiezen, namelijk 192.168.123.1-192.168.123.254 (0 is gereserveerd als netwerkadres, 255 voor broadcasts). Normaliter moet eentje gateway zijn, maar dat is hier bij gebrek aan internetverbinding niet nodig. Kortom je kunt at random vier IP's kiezen voor de vier apparaten. Bij gebrek aan reden voor iets anders zou ik de volgende IP's voorstellen:
192.168.123.11: server
192.168.123.12: bridge 1 (bij server)
192.168.123.13: bridge 2 (bij camera)
192.168.123.14: camera
In alle gevallen is netmasker 255.255.255.0. Als je een gateway moet opgeven maakt het niet uit wat (want er is geen gateway...), pak bijvoorbeeld 192.168.123.1. Mocht je het ooit aan internet willen hangen, dan kan het zonder dat je de IP's hoeft te wijzigen.

Als je - om te testen en configureren - een ander apparaat in dat netwerk wilt hangen, pak een IP die we niet al gebruikt hebben, dus stel je laptop bijvoorbeeld in op 192.168.123.10. Dat moet op de plek waar in dat filmpje bij 5:49 een automatisch IP instelde. Met DHCP-server is dat de logische configuratie, zonder DHCP server moet het handmatig. Ook weer 255.255.255.0 als netmasker gebruiken en als gateway nodig is 192.168.123.1. DNS server heb je evenmin, maar ook daar: 192.168.123.1 gebruiken zodat het 'automatisch' werkt als je ooit een router gebruikt.

Vergeet niet om je laptop na deze configuratie weer terug op automatisch IP-adres te zetten, anders kun je niet meer internet op :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Goedemorgen. :D

@laurens0619
Wat is je setup?
Ik neem aan:
Mikrotik 1. kabeltje naar ethernet poort laptop
Mikrotik 2: kabeltje naar switch/router (je internet verbinding) waar een router draait met dhcp
Mijn set up is identiek als de set up in het filmpje.
Ik heb dit filmpje gekozen omdat deze persoon;
1. Dezelfde Mikrotiks gebruikt
2. Hij ook met ALLEEN 1 laptop werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUB7q4eUARCLIkJBgAzyKV7AdMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFeuDVqwFyOV4vZPnaBkZlzu.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien ik daar in Frankrijk GEEN internet heb, probeer ik hier dus de Mikrotiks zover
te configureren in dezelfde omstandigheden als die ik daar tot mijn beschikking heb.
Dat zijn dus de beide mikrotiks, mijn laptop, en de camera.

Misschien was ik wel een beetje voorbarig dat ik er al aan begonnen ben zonder dat ik de camera tot mijn beschikking heb, maar ik dacht dat ik er dan iig al iets van zou kunnen leren. O-)

Wat ik nu probeer is hetzelfde als wat hij doet.
Met de laptop de eerste Mikrotik configureren.
Daarna met dezelfde laptop de tweede Mikrotik.

Het probleem waar ik tegen aan liep, was dat hij bij het scannen geen verbinding kon maken.
Waarschijnlijk door een verkeerde IP benaming.

Inmiddels de Mikrotiks weer gereset naar fabrieksinstellingen.
Handmatig werkte het niet,
Gelukkig was ik al een filmpje tegen gekomen hoe je het software matig kon doen,
en dat werkte wel.

@dion_b

Fijn je weer te zien. :)
Ik typ hier zo dadelijk voor jou misschien een paar onnodige dingen neer, maar wat voor mij weer gemakkelijk is om naar terug te kijken wanneer ik het nodig heb.
We gaan hier een netwerk opzetten los van het internet. Een router is dus niet verplicht. Er gaan welgeteld vier apparaten op dat netwerk zitten:
Camera - bridge 2 - bridge 1 - "server" (waar opname gebeurt)
Ik ga er nu van uit dat jij met ''server'' mijn laptop bedoeld?
Want het is idd de bedoeling dat ik de beelden daar op bekijk en op neem.
op een eventueel externe HDD.

Willekeurige private subnet; http://192.168.123.0/24
De 4 IP's worden;

Alle gevallen is netmasker; 255.255.255.0
EVENTUELE gateway bv; 192.168.123.1 voor eventueel conecten aan het internet zonder de IP's te wijzigen.

Met dit in gedachten zie ik het nu zo;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aW3uvrMcdDTSSwFNxgTW8o4qCEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRZegGr8arpRBFNuXupm8mEi.jpg?f=fotoalbum_large

Dan nog de vraag of ik de volledige werkwijze van dat filmpje kan gebruiken, minus dat ik zelf de IP's invul?

Het filmpje is misschien in jullie ogen erg omslachtig, en misschien kan het veel gemakkelijker, maar ik kan dit filmpje nu heerlijk gebruiken om de boel voor elkaar te krijgen. en er elke keer weer op terug te vallen.

En misschien leer ik in de tussen tijd ook nog eens Indonesisch. :P

Nu weet ik aan de hand van dat filmpje wel dat ik via Netwerk verbindingen kan kiezen of ik automatisch of handmatig een IP adres wil toe kennen aan de beide Mikrotiks.

Maar hoe en waar precies geef ik mijn laptop en de camera een ander IP adres?

Zoals ik al gezegd heb is de camera nog niet binnen, dus ik kan daar nog niets aan veranderen.

Ik moet zeggen dat dit wel een interessant tijdverdrijf is. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hondaygo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:31:
Goedemorgen. :D

@laurens0619

[...]

Mijn set up is identiek als de set up in het filmpje.
Ik heb dit filmpje gekozen omdat deze persoon;
1. Dezelfde Mikrotiks gebruikt
2. Hij ook met ALLEEN 1 laptop werkt.

[Afbeelding]

Aangezien ik daar in Frankrijk GEEN internet heb, probeer ik hier dus de Mikrotiks zover
te configureren in dezelfde omstandigheden als die ik daar tot mijn beschikking heb.
Dat zijn dus de beide mikrotiks, mijn laptop, en de camera.

Misschien was ik wel een beetje voorbarig dat ik er al aan begonnen ben zonder dat ik de camera tot mijn beschikking heb, maar ik dacht dat ik er dan iig al iets van zou kunnen leren. O-)
Nee, juist heel verstandig: doe nu wat je kunt zodat je als de camera er is daarop kunt focussen.
Wat ik nu probeer is hetzelfde als wat hij doet.
Met de laptop de eerste Mikrotik configureren.
Daarna met dezelfde laptop de tweede Mikrotik.

Het probleem waar ik tegen aan liep, was dat hij bij het scannen geen verbinding kon maken.
Waarschijnlijk door een verkeerde IP benaming.
Dat zou heel goed kunnen, in ieder geval gaat het zonder router met DHCP-server niet werken zoals in filmpje.
Inmiddels de Mikrotiks weer gereset naar fabrieksinstellingen.
Handmatig werkte het niet,
Gelukkig was ik al een filmpje tegen gekomen hoe je het software matig kon doen,
en dat werkte wel.

@dion_b

Fijn je weer te zien. :)
Ik typ hier zo dadelijk voor jou misschien een paar onnodige dingen neer, maar wat voor mij weer gemakkelijk is om naar terug te kijken wanneer ik het nodig heb.

[...]

Ik ga er nu van uit dat jij met ''server'' mijn laptop bedoeld?
Want het is idd de bedoeling dat ik de beelden daar op bekijk en op neem.
op een eventueel externe HDD.
Dat had ik niet helemaal begrepen, maar vereenvoudigt de boel een stukje - dan kun je inderdaad laptop="server" aanhouden.
Willekeurige private subnet; http://192.168.123.0/24
De 4 IP's worden;

Alle gevallen is netmasker; 255.255.255.0
EVENTUELE gateway bv; 192.168.123.1 voor eventueel conecten aan het internet zonder de IP's te wijzigen.

Met dit in gedachten zie ik het nu zo;

[Afbeelding]
Bijna. Ik zou niet die twee accu's los op die manier doen, maar ze parallel te schakelen en beide apparaten daar vanaf voeden. Dat balanceert de load zodat je niet straks uitval hebt omdat een accu leeg is terwijl de andere nog uren mee kan.
Dan nog de vraag of ik de volledige werkwijze van dat filmpje kan gebruiken, minus dat ik zelf de IP's invul?

Het filmpje is misschien in jullie ogen erg omslachtig, en misschien kan het veel gemakkelijker, maar ik kan dit filmpje nu heerlijk gebruiken om de boel voor elkaar te krijgen. en er elke keer weer op terug te vallen.

En misschien leer ik in de tussen tijd ook nog eens Indonesisch. :P
Ik moet zeggend dat ik grote moeite heb om het te volgen met alle getetter in een taal die ik niet machtig ben - maar ik ben zelf ook totaal niet van dit soort info uit filmpjes halen, ongeacht taal.
Nu weet ik aan de hand van dat filmpje wel dat ik via Netwerk verbindingen kan kiezen of ik automatisch of handmatig een IP adres wil toe kennen aan de beide Mikrotiks.
Nee, bij Network Connections op de laptop kun je juist alleen voor de laptop IP-adres(sen) instellen. Dus waar je bij 5:49 ziet dat hij "Obtain an IP address automatically" kiest moet je dat handmatig invullen, dus zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://wiki.teltonika-networks.com/wikibase/images/3/31/Configuration_examples_bootloader_windows_network_connections_static_ip.PNG
Hier vul je de gegevens in voor de laptop/server, dus 192.168.123.11 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.123.1 DNS 192.168.123.1 (en 8.8.8.8 als tweede).

De adressen voor de Mikrotik apparaten vul je exact zoals het filmpje in, om 7:57
Maar hoe en waar precies geef ik mijn laptop en de camera een ander IP adres?
Laptop zie hierboven. Camera? Geen idee, dat is geen standaardapparaat, dus volg instructies die je (hopelijk) bij de camera krijgt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Kijk, weer wat info erbij. :)
Bijna. Ik zou niet die twee accu's los op die manier doen, maar ze parallel te schakelen en beide apparaten daar vanaf voeden. Dat balanceert de load zodat je niet straks uitval hebt omdat een accu leeg is terwijl de andere nog uren mee kan.
Strak plan.

Ga hier morgenvroeg mee verder, mag zo weer naar mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@hondaygo leuk dat het mikrotik spul binnen is. Als ik je vragen zo lees dan zit je met networking op level 1, dat is niet erg maar wat je wilt gaan opzetten is meteen level 5.

Het beste is om te beginnen met basic networking en dat door te bouwen naar mikrotik en uiteindelijk je setup. Als er straks iets misgaat, kun je het ook oplossen

Lukt dat dan niet, dan kan ik je best helpen door een config erin te krijgen dat de mikrotiks werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondaygo
Goedemorgen @laurens0619
@hondaygo leuk dat het mikrotik spul binnen is. Als ik je vragen zo lees dan zit je met networking op level 1, dat is niet erg maar wat je wilt gaan opzetten is meteen level 5.

Het beste is om te beginnen met basic networking en dat door te bouwen naar mikrotik en uiteindelijk je setup. Als er straks iets misgaat, kun je het ook oplossen

Lukt dat dan niet, dan kan ik je best helpen door een config erin te krijgen dat de mikrotiks werken :)
Top joh! :)
Voor als nog wil ik graag nog even op deze manier door gaan, maar het is fijn te weten dat ik 2 toppers zoals jij en @dion_b achter mij heb staan als back up.

Per slot van rekening gaan we (als het goed is) pas ergens in juni naar Frankrijk, dus er is nog wel wat tijd. ;)

Zo, en dan ga ik nu weer even verder met mijn (ons) projectje. _/-\o_
Verschillende tabbladen openen op mijn schermen, laptop aan slingeren, Mikrotik aansluiten, etc, etc... ;)

EDIT;

Tsssss...
De Mikrotiks had ik gereset.
Heb alles op deze manier ingegeven bij netwerk instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bS0FAFVf8qp1itAiC6iYYioU30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqlnKvljEUyFFaZ8W9fWy7pA.jpg?f=fotoalbum_large

Dan ga ik naar google, (zoals bij het filmpje bij 6.00) geef in de adresbalk 192.168.88.1 in, standaard IP adres van de Mikrotik, druk ik op enter en dan krijg ik; Deze site is niet bereikbaar.
Ook de IP adressen ingegeven die ik bij de eerste keer al had ingevuld, te weten; 192.168.100.2 en van de andere 192.168.100.3.
Ook deze werkten niet.
Dus nogmaals gereset en alles opnieuw geprobeerd.
Laptop elke keer netjes opnieuw op gestart, maar helaas.
Toen dacht ik van, hey, laat ik alles bij netwerkinstellingen weer eens op automatisch zetten, maar ook toen na het opstarten kreeg ik geen verbinding met de router via 192.168.88.1.

[ Voor 37% gewijzigd door hondaygo op 06-11-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als 192.168.88.1 het standaard-IP is van de Mikrotik devices, moet je om ze te bereiken in zelfde netwerk zitten, dus ergens tussen 192.168.88.2 en 192.168.88.254. Jij zit daarbuiten dus je kunt het (zonder router) niet benaderen.

Kortom, volgorde:
- sluit laptop met rechtsteekse kabel aan op 1e Mikrotik-apparaat.
- stel laptop in op 192.168.88.11
- navigeer naar Mikrotik-apparaat op 192.168.88.1
- stel 1e Mikrotik-apparaat in op 192.168.123.12
- je raakt verbinding met 1e Mikrotik apparaat kwijt want ander netwerk.
- koppel 1e Mikrotik-apparaat los, vervang met 2e.
- stel 2e Mikrotik-apparaat in op 192.168.123.13
- stel laptop nu in op 192.168.123.11 en je kunt als het goed is beide benaderen.

Wat ik alleen niet snap:
kreeg ik geen verbinding met de router via 192.168.88.1
Welke router heb je het hier over? Je was toch bezig zonder router met de twee Mikrotik AP's te werken?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Wat ik alleen niet snap:
kreeg ik geen verbinding met de router via 192.168.88.1
Excuus, ik bedoelde;
''kreeg ik geen verbinding met de MIKROTIK via 192.168.88.1.

Ik ga nu even proberen wat jij net voor stelde. :)

EDIT.
Als ik de laptop rechtstreeks verbind met een UTP kabel dan voor zie ik de Mikrotik niet van stroom, dus ik moet de PoE connector gebruiken.

Wat ik trouwens nog niet gemeld had, was dat als ik Winbox open met de Mikrotik aangesloten, is dat hij bij IP adres nu dit heeft staan;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLvhZowT20dSwdvB3z6IXEpJQHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AS9TpKIn4Q7eWfYhvk3Y14q1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan dus niet navigeren naar de Mikrotik.

[ Voor 60% gewijzigd door hondaygo op 06-11-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Wow...
Ik heb net wat anders geprobeerd.
Ik zag bij het connecten in Winbox de Quick Set optie staan.
Daar eens op geklikt en het volgende ingevuld;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeyFoQCbeI-eYPzpp5J1qBKUeHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5oTfwSDCtiii7tDyu0EWF1I.jpg?f=fotoalbum_large

Met als resultaat;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIONQBPRqAwCk-4R69jboW25tpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUPsZIjTwIUi6mDUc9QUcDQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Wat weer leide tot het invullen in chrome met 192.168.123.12, en voila....
Ik kwam weer in het scherm waar ik zijn moest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onbn6XgroOvit7MySOpBEboIMrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xe5FmNYNdUmHX5efQyG0nn01.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Nou, dankzij die Quickset optie kon ik dus weer in de Mikrotiks komen.
Daardoor zag ik wat ik fout had gedaan.

Nu heb ik al een hele tijd besteed om datgene te doen wat je hebt voorgesteld, maar er gaat telkens wat mis.

Ik ga nu precies vertellen wat ik heb gedaan, waarvan ik zeker weet dat het goed is.

1. Eerst heb ik beide Mikrotiks gereset naar hun originele IP adres, 192.168.88.1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7oZepOln76aJykLi5Gb514b2JM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRFDjIL1QCldQPQ4vFPuWExA.jpg?f=fotoalbum_large

2. De eerste Mikrotik aangesloten aan de laptop, en de laptop ingesteld op 192.168.88.11.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Phv8M-EfypaU8sDJ3F9O-2dov0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHf5t74usMCM6lkYEkxnkI3H.jpg?f=fotoalbum_large

3. Via de webbrowser naar 192.168.88.1 gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiPNmqdIsSw0y-Luvn01exExl_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewIyBHIf3LKSldizDcWQ0mqj.jpg?f=fotoalbum_large

4. Dan kom ik in dit veld waar ik het IP adres moet veranderen naar 192.168.123.12.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1akEAgHjakff3qpZBEUQcSq3gw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLRMJN4B7CTcAqBEiLUe53oW.jpg?f=fotoalbum_large

En dan gaat het mis...
Want, moet ik nu eerst op bridge klikken voordat ik iets ga veranderen, of eerst dit veld invullen en dan pas op bridge klikken?
Of moet ik van deze Mikrotik later in de configuratie een bridge maken? :?

Ik ben al zover gekomen dat ik beide Mikrotiks al ingesteld had, dat als ik ze met de KABEL aan sloot ik ze in Winbox als 192.168.123.12 respectievelijk 192.168.123.13 kon zien.

Maar ik kon ze dus niet zien ZONDER de bekabeling.
Ik nam dus aan dat het bij de configuratie dus verkeerd gegaan was, en heb ik ze weer terug gezet naar 192.168.88.1

Dus nu kom ik weer nederig om hulp vragen... _/-\o_

Maar tjonge, wat een interessant iets is dit ethernet gebied.
Had ik 35 jaar geleden moeten weten. :)

EDIT;

Btw., mijn koffertje is ook binnen. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZrMuyXR5_Aryj5uXCVIg--qVLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smqrDmyLYfzQIGBgySobQZHt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door hondaygo op 07-11-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Wat bedoel je precies met kan ze niet zien zonder bekabeling?

Kijk nog eens goed naar de post van dion. Belangrijk is dat de eerste 3 gedeeltes (octetten) van een ip gelijk moeten Zijn willen 2 apparaten met elkaar kunnen praten. (Is niet perse zo maar ik vereenvoudig het eve)

Dus als je pc 192.168.88.3 heeft dan kan die met mikrotik 192.168.88.1 praten. Verander je de mikrotik naar bv 192.168.99.1, dan kan je pc er niet meer mee praten. Je moet dan eerst ook je pc omzetten naar 192.168.99.3 omzetten, nu kan je pc weer met de mikrotik praten

Je zal altijd kabel moeten gebruiken, draadloos praten de mikrotiks met elkaar, niet met je pc

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 07-11-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Hallo @laurens0619
Je zal altijd kabel moeten gebruiken, draadloos praten de mikrotiks met elkaar, niet met je pc
Dat was ik dus even vergeten...

Ik heb dus alles weer gedaan volgend de post van Dion.
Kortom, volgorde:
- sluit laptop met rechtsteekse kabel aan op 1e Mikrotik-apparaat.
- stel laptop in op 192.168.88.11
- stel 1e Mikrotik-apparaat in op 192.168.123.12
- koppel 1e Mikrotik-apparaat los, vervang met 2e.
- stel 2e Mikrotik-apparaat in op 192.168.123.13
- stel laptop nu in op 192.168.123.11 en je kunt als het goed is beide benaderen.
Nu heb ik dus mijn laptop precies zoals Dion heeft voorgesteld ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YImLKVbPbCARoIDqABCjqh8uN4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBhxCtR0OJCcMocZRFhzMsBu.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de eerste Mikrotik (Mikro Tik 1 Laptop) die met de laptop in verbinding komt dmv een kabel heb ik ingesteld zoals op aanraden van Dion.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzqjUZvy5JhTVJBLWFEWNDO3rxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2h94Df1NHZGseukfFkgh5aze.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de tweede Mikrotik. (Mikro Tik 2 Camera)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MR4mcagjDmmV0ZiYFsEMCiuhF1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yH0JPc1AxUxaLCNjtC6NZEbz.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dus zoals ik hem eerst ook had.

Als ik ze nu afzonderlijk op de laptop aansluit kan ik ze beiden, 1 voor 1, bekabeld via de laptop benaderen.
Precies zoals Dion het heeft beschreven.

In het configuratie scherm zie ik rechts boven in bij ''Mode'' Router en Bridge staan.
Moet ik daar ook iets aanpassen?

[ Voor 29% gewijzigd door hondaygo op 08-11-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ja ik zou de setup in Brige mode draaien.

Echter je zit nu in de verkeerde quick set zie ik in de screenshot. Je zit in "CPE". Dat gebruik je als je er een client apparaat van wilt maken die met bestaande wifi connect. Dat wil je niet, je wilt er een point to point van maken
CAP: Controlled Access Point, an AP device, that will be managed by a centralised CAPsMAN server. Only use if you have already set up a CAPsMAN server.
CPE: Client device, which will connect to an Access Point (AP) device. Provides option to scan for AP devices in your area.
HomeAP: The default Access Point config page for most home users. Provides less options and simplified terminology.
HomeAP dual: Dual band devices (2GHz/5GHz). The default Access Point config page for most home users. Provides less options and simplified terminology.
Home Mesh: Made for making bigger WiFi networks. Enables the CAPsMAN server in the router, and places the local WiFi interfaces under CAPsMAN control. Just boot other MikroTik WiFi APs with the reset button pressed, and they will join this HomeMesh network (see their Quick guide for details)
PTP Bridge AP: When you need to transparently interconnect two remote locations together in the same network, set one device to this mode, and the other device to the next (PTP Bridge CPE) mode.
PTP Bridge CPE: When you need to transparently interconnect two remote locations together in the same network, set one device to this mode, and the other device to the previous (PTP Bridge AP) mode.

WISP AP: Similar to the HomeAP mode, but provides more advanced options and uses industry standard terminology, like SSID and WPA.
De quick set mode die je dus moet gebruiken is PTP Bridge. PTP Bridge AP aan de ene kant en PTP Bridge CPE aan de andere kant. Het lijkt een drop down dus even op klikken en voor PTP Bridge kiezen ipv CPE.

Kijk anders deze powerpoint vanaf slide 12. Staat het stap voor stap uitgewerkt met screenshots erbij
https://mum.mikrotik.com/presentations/US12/uldis.pdf

Bij de 1e mikrotik (AP kant) vul je dus alles in als op slide 16. Ik zou alleen country veranderen en de address acquisition naar static (192.168.123.12). Security kun je later aanzetten, eeerst maar testen zonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoKT9Z8-bgNDw27hub3yknDe2F4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OMchMsLRApUFVc8oCiKp9UgP.png?f=fotoalbum_large

Bij de 2e mikrotik (CPE kant) gaat die dus zoeken en zou hij de 1e mikrotik moeten vinden. Je zet het ip weer op static (192.168.123.13, selecteerd het PTP netwerk uit het lijstje en druk op Connect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwIH38uwqDH_fS2Ti0TgwrgYsbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VuJBnDlAWeXVjQttuKNdXyQZ.png?f=fotoalbum_large

Klaar voor nu. Nu kun je testen of je bv het ip van de laptop kunt pingen als je een 2e apparaat op het andere accesspoint aansluit (ook weer met een static ip) .
Als dit allemaal werkt kunnen we het verfijnen, kanaalbreedte/security etc.

Ik had trouwens ergens online gelezen dat die Barlus cameras standaard een ip hebben van 192.168.1.88:

Dan kun je dus beter de volgende setup gebruiken:
Computer: 192.168.1.11
Mikrotik 1: 192.168.1.12
Mikrotik 2: 192.168.1.13
Camera: 192.168.1.88

[ Voor 120% gewijzigd door laurens0619 op 09-11-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:30:
[...]

Ik had trouwens ergens online gelezen dat die Barlus cameras standaard een ip hebben van 192.168.1.88:

Dan kun je dus beter de volgende setup gebruiken:
Computer: 192.168.1.11
Mikrotik 1: 192.168.1.12
Mikrotik 2: 192.168.1.13
Camera: 192.168.1.88
Pas op met gebruik van 192.168.1.x (en .0.x), die worden vaak als default gebruikt door apparatuur - zoals hier. Dat kan onverwachte/ongewenste gevolgen geven als je een apparaat aansluit dat nog geconfigureerd moet worden. Lijkt mij verstandiger IP van die camera aan te passen aan de eigen custom range.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Ik kan het veld niet precies invullen als op slide 16.
Die Frequency en de Channel Width komen niet voor in het drop menu.

Zou dit oke zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11-JwQGu2kL904eFfsvHqg4FFxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGV8UQtSB01aRM6g1VkX81bZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat is prima
De velden zijn waarsch net wat anders omdat je hem op netherlands heb staan wat ok is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondaygo
Nou, met de gewenste instellingen en IP aderssen wil het (nog) niet lukken.

Ik dacht van laat ik eens proberen om het originele IP adres te gebruiken, en de instellingen gebruiken die daar aan hangen.

En voila, zie hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIMKiCmkCBrMJcfCcmGjQta1bw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsndR74aXkISQAxOIZssolAk.jpg?f=fotoalbum_large

De camera is er nog niet, dus tot die tijd ga ik toch weer proberen om de IP adressen en andere instellingen te gebruiken die ik graag wil gebruiken. :)

Ik hoop dat ik deze binnenkort dus ook in orde krijg.

Tot zover weer bedankt voor jullie geweldige hulp. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Nou heb ik ze geloof ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYXv6fA2IXbMuZ_KfqGjEz3gmHA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OjXh0FFhjnqTsO85p69PaJ8F.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ez9EIuhJwT9lrwDMhtYu2-ZkgVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSZulAlWVUhvXRnoq5C4xS9n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UF1WGclypzhEXn7lWcG8x4ajfeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yM0n80bgMdFdtYz3rn2evbf1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door hondaygo op 11-11-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Cool!
Die ping doe je vanaf .13 naar .12?
Nice!
Komt er nou 2Gbps uit de speedtest? Dat is wel vrij veel

Volgende stap is het geheel werkend krijgen met wpa2 encryptie aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondaygo
Die ping doe je vanaf .13 naar .12?
Ja.
Komt er nou 2Gbps uit de speedtest
Des te beter, maar...., heb ze vrij dicht bij elkaar staan nu. ;)
Idd, ja, dat word de volgende stap.

Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe ik daar precies kom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
laurens0619 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:52:
Why even bother...maakt toch geen bal uit al is het zonder encryptie voor een punt-tot-punt link.
(en al zeker voor een hobby-bob projectje als dit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@jvanhambelgium klopt maar het is letterlijk 2 velden extra invullen bij de setup

Wie weet wil de ts het setje ooit ergens anders voor inzetten, dan zit encryptie er al op

@hondaygo zie mijn eerdere post met screenshot. Bij de quick setup kun je encryptipn aanvinken
Heb je het geheel ook al op de accu geprobeerd? Duurtestje hoelang de ap het doen op accu?

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 12-11-2020 08:41 ]

• hondaygo
@jvanhambelgium
Why even bother...
Niet omdat het moet, maar omdat het kan! O-)

@laurens0619
@hondaygo zie mijn eerdere post met screenshot. Bij de quick setup kun je encryptipn aanvinken
Als ik dat doe bij de Master Camera, dan verdwijnt deze uit mijn Winbox.

Bij Slave Laptop kan ik onder PtP Bridge CPE geen wachtwoord in stellen.
Wel onder PtP Bridge AP.
Heb je het geheel ook al op de accu geprobeerd?
Nee, daar zal ik nog wel even op moeten wachten.
Ga ze parallel schakelen zoals Dion al voor stelde.

Ben bang dat dit nog wel 6 weekjes kan duren... :o

Oh, ja, dan dit nog.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjUS9VIfCGHMb5w93XXymXNdy50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZWolJHgoGwMif9oY7iv01dR.jpg?f=fotoalbum_large

Schiphol??? :? :? :?

[ Voor 25% gewijzigd door hondaygo op 12-11-2020 15:32 ]

• laurens0619
  • Nu online
Wat bedoel je met verdwijnt?

De client laat hem automatisch zien zodra de master een wachtwoord heeft ingesteld.

Schiphol, euh ik denk dat die ook reguliere wifi net erken oppikt dus je eigen netwerk zou die ook moeten zien

• hondaygo
Wat bedoel je met verdwijnt?
Winbox kon ze allebei zien.
Totdat ik een wachtwoord er in zette, toen was de Master verdwenen.
Had op dat moment de Slave aan de laptop gekoppeld.
Als ik daarna de Master weer koppel aan de laptop dan zie ik hem wel weer.
Schiphol, euh ik denk dat die ook reguliere wifi net erken oppikt dus je eigen netwerk zou die ook moeten zien
Nee, die nu net weer niet.

• laurens0619
  • Nu online
Als je laptop aan de client gekoppeld is en je veranderd de encryptie op de master, dan is de wifi verbinding weg tot je weer de client koppelt met het wachtwoord :)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 12-11-2020 19:11 ]

• hondaygo
Nu eens even een andere vraag.
Aangezien de camera er nog niet is, wil ik eens kijken wat er nog voor andere mogelijkheden zijn.
Kan ik bijvoorbeeld de laptop van mijn vriendin op de Master Camera (MikroTik) aan sluiten?
En zo ja, wat zou ik daar mee kunnen doen?

Zo maar een vraagje, hoor. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondaygo
Tja, soms heb je geluk, en soms heb je pech.

Ga ik mijn laatste vistripje van dit jaar doen, en dan word de camera door DHL tot 2 x toe bij mij aan de deur aangeboden...

En dan lees je op het tweede kaartje wat ze achter gelaten hebben dat het pakketje retour gaat naar de afzender en dat ik dan maar contact op moet nemen met de verzender.... :? 8)7

En nee, vooral niet naar een DHL ServicePoint brengen hoor. :'(

Ga je bellen met DHL en dan kunnen zij er niets aan doen en dat ikzelf contact op moet nemen met de verzender, want het kan zo maar zijn dat de verzender een afspraak heeft met DHL dat ze na 2 keer aanbieden het pakketje NIET naar een DHL ServicePoint mogen brengen, maar gelijk terug moeten sturen naar de verzender.

Nou, ik dat dus vragen aan de verzender.
Die is zich niet bewust van deze afspraak, maar ging wel onmiddellijk contact opnemen met DHL.
Nog geen half uur later krijg ik bericht dat het pakketje zo spoedig mogelijk van uit het DHL pakhuis weer naar MIJ verzonden zal worden.

Crimineel wat een uitstekende service verleent deze verkoper. _/-\o_

Aan die service mag DHL wel een voorbeeld nemen.

Maar goed, we moeten dus toch nog even wachten op de camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondaygo
Ja, eindelijk is hij er dan! _/-\o_

En wat een degelijke kwaliteit. :*)

Eerst volgende dagen maar even rustig dit topic weer door lezen over het hoe en wat te installeren.
Gaat even tijd in zitten, want heb nu net even andere dingen die voorrang krijgen.
Daarna duik ik er weer vol in! :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2a32ez3dtHSwBJFZxZSZnOBmq3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piJ1rd9lrpnm8t5X4BPFDoLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZ3gUX6gaQ92EuFXUK-6w3lUWPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwRuIsvMqhlhiC1MnCAyZEWB.jpg?f=fotoalbum_large

Zit ook een boekje bij met handleiding in het Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ziet er top uit!

Mijn advies: begin zo simpel mogelijk met zo min mogelijk afhankelijkheden. Dus:
- Eerst de camera direct op je laptop aansluiten. Configureren als in je handleiding en probeer de camera te pingen. Krijg je een antwoord? Log dan in op de camera met de camera client
- Daarna de wireless link pas ertussen en kijken of het dan ook werkt. Dus eerst pingen en daarna pas de client

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hondaygo
V-I-C-T-O-R-Y!!! _/-\o_

@dion_b , @laurens0619 , @jvanhambelgium , @Orion84 , @PerfectPC en alle anderen die een bijdrage hebben geleverd aan dit topic,

Ook heel veel dank aan Jean-pierre Krickx van https://www.wirelessinfo.be/ die geen member is van
Tweakers.net, maar die mij bij de laatste lootjes fantastisch heeft geholpen. _/-\o_

Ik dank jullie hartelijk, I couldn't have done it without you all! _/-\o_ O-)

https://youtu.be/coobvrigIEQ

Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is het dan allemaal goed gekomen.
Morgen eens kijken of we op 100 meter ook nog zulk vloeiend beeld hebben.
En dan natuurlijk de ultieme test binnen kort ook maar eens doen, datgene waar dit project dan ook voor gedaan is! :P
En ook die beelden zal ik hier posten.

Nogmaals dank jullie, ik waardeer wat jullie voor mij hebben gedaan. :)

Vriendelijke groet, hondaygo... 8)

[ Voor 11% gewijzigd door hondaygo op 24-03-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Benieuwd naar die viskes!
Het effectief monteren in het veld zal mischien nog even spannend worden, maar zal wel goed komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hondaygo
Zo, ruim 100 meter uit geprobeerd.
Aan de camera kant de Mikrotik en de camera opgesteld en gevoed met 2 in serie geschakelde 12V accuutjes.
Aan de NVR kant gewoon alles op netstroom.
Eerst alles wat op netstroom stond op en aangezet.
Daarna 110 flinke stappen gedaan over een landweggetje en daar de camera opstelling neer gezet.
De beide Mikrotiks had ik nu op een statief gezet op zo'n anderhalve hoogte.
Nadat ik de Camera kant ook had aangesloten duurde het een 20 seconden voordat we beeld hadden, ZONDER lag.
Heb lekker voor de camera staan dansen, en de beelden bleven vloeiend.
ZELFS toen op mijn verzoek iemand de Mikrotik een kwart slag draaide bleef het bewegende beeld
doorgaan met opnemen zonder lag.
Het richten zal dan ook geen probleem vormen.
Dusss....., ook deze test is met vlag en wimpel geslaagd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hondaygo
Zo, inmiddels de 24 Volt 36000 mah accu binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3oQl5zzCnCOwVuwzCSkYTrJKho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P5B33CHfvMdCpxnz3Dn3BtL5.png?f=user_large

Deze met een AC splitter kabel verbonden met de Mikrotik en de Barlus camera.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcSkfc3RZYOwY-PxCjPk_9GcBuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BBcA8Z0qjqo1UNew0zjzArp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kreeg het niet voor elkaar om beide via de splitter aan te sluiten en aan het lopen te krijgen via de AC stekker.
De camera kreeg wel stroom, maar de Mikrotik niet.
De Mikrotik vervolgens aangesloten op de stekker van de camera en vice versa, maar weer hetzelfde probleem.

Toen de camera zonder splitterkabel aangesloten op de accu dmv de ac stekker, en de Mikrotik aangesloten via de extra min en plus draden die ook aan de accu zaten, en voila! _/-\o_

Dat was op zaterdagmiddag 15.55 uur.
Op zondag 11.25 uur stopte de accu er mee.
Dus met deze accu heb ik 19,5 uur de Mikrotik EN de camera tegelijkertijd kunnen voeden! :)

Het doel was 8 uur, dus ik ben dik tevreden.

Helaas heb ik de camera nog steeds niet in het water kunnen testen, en dat zal waarschijnlijk ook nog wel even duren, omdat Frankrijk nog steeds op slot zit... :'(

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• hondaygo
Hallo allemaal! :)
@dion_b
@laurens0619
@jvanhambelgium
@Orion84 @PerfectPC
@PerfectPC

Nou, op dit moment zit ik samen met mijn vriendin Marieke naar de live beelden te kijken van ''ons'' onderwatercamera systeem!
De afstand bedraagt zo'n 100 meter, en ik hoef mij geen zorgen te maken of de MikroTiks elkaar zien of niet, het beeld is en blijft geweldig. _/-\o_

We zitten hier te kwijlen van de hoeveelheid en soorten vissen die voorbij komen. :*)
Ik noem dit topic dan ook zeer geslaagd. _/-\o_

Nogmaals allemaal dankjewel. :)

Het enigste wat ik nog moet proberen is om de bestanden die de camera/NVR maakt ook door Windows te laten lezen.
Maar voorlopig doen we het hier voor!

Kijk en geniet. :*) O-)

https://www.youtube.com/watch?v=6w93k7mH3tk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
I love it when a plan comes together :D

Heel gaaf, de meeste mensen haken halverwege af als alles op ze afkomt maar jij hebt t gewoon doorgezet, ook mooi beeld zo te zien!
Heb je wat behind the scenes fotos/nerd specs? Welke afstanden, hoelang trekt de accu het etc

Verder fijne vakantie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Gefeliciteerd met je succesvolle project. De onderwater beelden zijn fascinerend. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigDaddyL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-09 09:40
Echte gaaf om dit soort projecten te zien, super tof!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondaygo
Dank jullie. :*)

@laurens0619

De afstand bedraagt zo tussen de 80 en 100 meter.
De MikroTiks hoeven dan nog niet eens echt naar elkaar te ''kijken'' om goed en continue beeld te geven.
Ik heb 3 batterijen van 24V, 36000 mah.
Met één batterij doe ik 18 uur!
Aan deze batterij zit een MikroTik en de Barlus onderwater camera met 10 meter kabel.

Aan de overzijde heb ik de tweede MikroTik, aangesloten op een TP-Link Switch, een NVR opname apparaat en een 10 inch beeldschermpje, allemaal op 220V.
Zie foto's. :*)

Als jullie nog meer willen weten, dan komt dat na de vakantie. 8) ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBdN0DU8txLEofR8cftExAna7HU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uQG76vkcjgli2WSZyL3UJnSq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIdF0G4uL-ZLZ-CqZDGwr2JVjsA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DQzI2jxD0kOC5S8qH13b3rV6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtepZ5BOqEGy_KlnyFG3SzM_Reg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y6vokXQLedWrqYCviO3G5S0l.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyjrGlZ5wh4q5z0fBSQCOCChIRU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uyn1AQAqd3HURoO2yAfRjB7F.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zSdcRwnwdHYOO3_kXBZ8jhKeBo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QBNUOcJJKXRhaWHTDrfbeymw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AQ-iPLe6FMzS5dPjqBh_yt-Trw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wy8WmdaZsvcvsl6BwJcpl0CN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gg0XzYuXJNbacYNPwQRzTyg_LeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j87dayrHGY8yQzZ1yEHPvLCz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skdgjmiWEG2owzWmQ6K0HycnnuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aBIjR490GqXVljKhyAsaUEIR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7Zvg13geeicVIGIVXGUf5T3x_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TYmltVXRvpaVeVh2z72faUSp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10ry_LIibqZO5-mlW6POL4t2hR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J2CFIrlczTX7gf29340YQRBs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZH4jPFyi5AsQL3TmKj-ZNIZatoU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W9EmsoXIKnHrGES5lKPmP2jp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2TmnIyOd6aJr9HwRp5io9fGWBA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dlCHclYAEmvOWM8gOVzwqWMN.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Heel tof!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxsurf
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-02 21:50
Wat een gaaf project. Jij wil de vis alvast zien voordat hij aan de haak zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondaygo
maxsurf schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:06:
Wat een gaaf project. Jij wil de vis alvast zien voordat hij aan de haak zit?
Dankjewel. :)

De vis hoeft nog niet eens aan de haak te zitten, hoor. ;)
Het is gewoon al fantastisch om te weten EN zien wat daar beneden
op dat kleine stukje Lot allemaal gebeurt! _/-\o_

We zien zo ongelofelijk veel vis voorbij komen, in alle soorten en maten.
Visjes ter grote van je pink, en meerval van over de 2 meter.... :o
En als ze dan het aas al opnemen, dan is het bizar om te zien
hoe vaak ze de haak weer uit spugen zonder dat ze gehaakt worden.

Hier nog een filmpje met een compilatie onderwater opnames.
Ik heb uren en uren beeldmateriaal, maar dat zal ik allemaal nog moeten uitzoeken.
Volgende stap is om er achter te komen hoe ik deze bestanden op mijn laptop/pc kan krijgen EN ze daar ook op af kan spelen.
Eerst DAN mag ik helemaal tevreden zijn. 8)
Dus een vervolg topic zal nodig zijn.

https://youtu.be/kOWTxCBVfrw

• hondaygo
Hallo allemaal. :*)

Nou, zoals ik in mijn laatste post al aan had gegeven dat er een vervolg topic nodig zou zijn om de beelden ook via Windows te kunnen zien is dan nu gebeurt. :)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2105286

Ik had het topic geopend in consumentenelektronica/Mediaspelers en HTPC'S , maar het is inmiddels verplaatst naar Smart Home... :F

Ik zie die connectie niet helemaal, en ik ben nu bang dat ik daar niet de juiste doelgroep tref die mij zou kunnen/willen helpen.

Maar goed, bij deze wil ik dan nogmaals op jullie een beroep doen voor hulp, en misschien kennen jullie iemand die hier veel verstand van heeft of heeft één van jullie misschien zelf wel een oplossing... _/-\o_

Ik ben er zelf natuurlijk ook al mee bezig geweest met als gevolg dat ik al het beeld materiaal wat op de HDD stond ben kwijt geraakt... |:(
Ik haalde de HDD uit de NVR en sloot deze aan op mijn PC dmv een externe behuizing.
De HDD werd niet herkend door Windows.
De enigste manier om dat wel te laten doen was een nieuw volume aan te maken
en de HDD te formatteren. :+
Yeah, right.

Dat dus maar niet gedaan, en ik stopte de HDD weer terug in de NVR.
Toen ik de NVR aanzette om wat uit te proberen kwam er een veldje naar boven met de melding
dat de NVR mijn HDD binnen 10 seconden ging formatteren... :?
Dus ik wil snel met een muis klik annuleren, maar dan beweegt mijn pijltje van de muis niet...
Toen kwam ik er dus achter dat ik de muis van de laptop die er naast stond te pakken had, met het gevolg dat de 10 seconden afgelopen waren, en de schijf werd geformatteerd... ;w

Pfffff.... Daar ging dus beeldmateriaal van 2 weken...
Nu ben ik dus helemaal vastbesloten om de beelden ook via Windows te zien/af te spelen te krijgen, zodat ik altijd een goede back up heb.

Nou, ik ben benieuwd of hier nog iemand zijn tijd aan durft te wagen.

Vriendelijke groet, Joska.

Pagina: 1 2 Laatste