Toon posts:

Project onderwater IP.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

• hondaygo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-03 23:10
Hallo allemaal.
Ik ben een volledige leek op het gebied van netwerken en IP camera's en het opnemen/opslaan van de beelden.

Wat ik wil is een onderwatercamera die beelden streamt die ik dan ook weer gelijk op kan nemen.

De situatie zoals op de afbeelding is gewenst.

Het afspeel/opname apparaat is mijn laptop met Windows, OF mijn Samsung Tab S op android.

Aangezien ik aan het water sta zal de camera de beelden moeten streamen via een eigen WIFI.

De afstand tussen de zender en ontvanger zal minimaal 100 meter moeten bedragen.

Indien mogelijk moet de camera via standby van af de/het laptop/tablet naar streamen gezet kunnen worden en weer naar standby.

De camera moet HD zijn of Full HD en waterdicht.
Nu geloof ik niet dat er een IP camera is die waterdicht is tot een diepte van 10 meter, dus daar zal ik een waterdichte behuizing voor nodig hebben.

Maar wat heb ik nu precies nodig aan hardware en software om dit te kunnen realiseren?

Bedrag wat ik in gedachten had is maximaal €500.

Vriendelijke groet, Hondaygo... 8)

just looking for wisdom...

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:29
?

[Voor 100% gewijzigd door Ben(V) op 27-10-2020 17:13]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:22
100m afstand tussen zender/ontvanger...Staat de Wifi zender STABIEL of ligt ie te dobberen op het water ??
Uiteraard onder water kan je niets van Wifi gebruiken.
Sowieso zal de vochtige (zoute) omgeving signalen behoorlijk negatief beinvloeden.

Ik denk dat je eerder om 100m overbruggen iets van "gericht" Wifi moet gebruiken met speciale antenne's.

Indien je een stabiele "link" kan handhaven (dus niet zender/ontvangen die liggen te dobberen op vlot/boei) kan je eventueel de camera wel remote "op/af" zetten ja. Maar dat is verder in detail te bekijken.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-03 00:20
jvanhambelgium schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:15:
100m afstand tussen zender/ontvanger...Staat de Wifi zender STABIEL of ligt ie te dobberen op het water ??
Uiteraard onder water kan je niets van Wifi gebruiken.
Sowieso zal de vochtige (zoute) omgeving signalen behoorlijk negatief beinvloeden.

Ik denk dat je eerder om 100m overbruggen iets van "gericht" Wifi moet gebruiken met speciale antenne's.

Indien je een stabiele "link" kan handhaven (dus niet zender/ontvangen die liggen te dobberen op vlot/boei) kan je eventueel de camera wel remote "op/af" zetten ja. Maar dat is verder in detail te bekijken.
Weten we of het een zoute omgeving betreft? Dat maakt een en ander natuurlijk nog weer zo veel vervelender; afschrikwekkend wat zoute lucht met elektronica doet - een paar volt potentiaal is méér dan voldoende om heel erg enthousiast corrosie op componenten en PCBs aan te moedigen (yay redox :| ), zelfs in op het oog afgesloten, zelfs (zoet)waterdichte, behuizingen...

• jvanhambelgium
iceheart schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:19:
[...]

Weten we of het een zoute omgeving betreft? Dat maakt een en ander natuurlijk nog weer zo veel vervelender; afschrikwekkend wat zoute lucht met elektronica doet - een paar volt potentiaal is méér dan voldoende om heel erg enthousiast corrosie op componenten en PCBs aan te moedigen (yay redox :| ), zelfs in op het oog afgesloten, zelfs (zoet)waterdichte, behuizingen...
Ja zout is helemaal een ramp naar levensduur componenten, laat ons hopen dat hier gewoon een vijver betreft met zoet water oid.

Van groter belang is de stabiliteit van zowel zender/ontvanger. Hoe staan die opgesteld ? "Zien" ze elkaar ?
Hoelang hoopt de TS met z'n "accu" te doen ? Hangt daar een zonnepaneel aan oid ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hondaygo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:07:
Hallo allemaal.
Ik ben een volledige leek op het gebied van netwerken en IP camera's en het opnemen/opslaan van de beelden.

Wat ik wil is een onderwatercamera die beelden streamt die ik dan ook weer gelijk op kan nemen.

[Afbeelding]

De situatie zoals op de afbeelding is gewenst.

Het afspeel/opname apparaat is mijn laptop met Windows, OF mijn Samsung Tab S op android.

Aangezien ik aan het water sta zal de camera de beelden moeten streamen via een eigen WIFI.

De afstand tussen de zender en ontvanger zal minimaal 100 meter moeten bedragen.

Indien mogelijk moet de camera via standby van af de/het laptop/tablet naar streamen gezet kunnen worden en weer naar standby.

De camera moet HD zijn of Full HD en waterdicht.
Nu geloof ik niet dat er een IP camera is die waterdicht is tot een diepte van 10 meter, dus daar zal ik een waterdichte behuizing voor nodig hebben.

Maar wat heb ik nu precies nodig aan hardware en software om dit te kunnen realiseren?

Bedrag wat ik in gedachten had is maximaal €500.

Vriendelijke groet, Hondaygo... 8)
Iemand anders met ervaring met IP-camera's (en water...) zal dat stuk moeten beantwoorden, maar qua WiFi kan ik wel wat roepen :)

Eerste vraag: gaat de camera stilstaan of bewegen?

Als het stilstaand is, kun je met richtantennes werken. Zolang je vrije line-of-site (met flinke marge ivm Fresnel-zones) heb kun je dan moeiteloos 100m overbruggen met goed signaal - en je hoeft ivm smalle richting ook geen zorgen te maken om interferentie.

Is het bewegend, dan wordt het lastiger. Je zult dan omnidirectionele (maar niet isotrope!) antennes moeten gebruiken. Dan is 100m nog steeds geen groot probleem, maar moet je wel rekening houden met interferentie.

Tweede vraag: welke bitrate gaat de camera verzenden?

Dat bepaalt de minimale specs van de WiFi. Om het om te draaien: over open veld/water kun je geen MIMO gebruiken, dus je hebt max 1 physical stream. In 2.4GHz kun je dan max 72Mbps link rate halen met 20MHz kanaal (en 40MHz geeft 3dB minder signaalsterkte, dus op afstand zeker af te raden, nog los van grotere interferentiegevoeligheid). Als je signaal niet perfect is haal je minder, dus ik zou eerder rekenen met de helft, zeg 36Mbps link rate. Max netto throughput is 2/3 van die link rate, dus 24Mbps, en dat moet je delen met alle apparaten in het kanaal in de buurt. Bij richtantennes (vaste opstelling) kun je 100% daarvan halen, dus is 24Mbps realistisch. Met omni-antennes (bewegende opstelling) zou ik rekenen met 50% ivm andere apparaten in het kanaal, en kom je uit op 12Mbps.

Is dat niet genoeg? Dan moet je naar 5GHz kijken. Nadeel is minder bereik, maar dan nog is 100m zonder obstakels te doen. Max link rate met WiFi-ac is 433Mbps, ik zou ivm meer demping uitgaan van 1/3 daavan, zeg ~144Mbps. Daar 2/3 van is ~95Mbps met richtantennes, helft daavan ~47Mbps met omni.

Heb je meer dan dat nodig? Dan wordt het uitdagend en hebben we echte metingen ter plekke nodig om te kijken hoe we er meer uit kunnen persen.

Maar...

Grootste uitdaging gaat waarschijnlijk de accu's zijn. WiFi zuipt stroom, en waar je op de client power saving kunt toepassen om grootste deel te besparen kun je dat op de AP niet (WiFi is per definitie tweerichtingsverkeer, beide kanten zenden en ontvangen - en je kunt prima de AP bij de camera doen als dat beter uitkomt :o ). Welke accu's had je in gedachte (hoeveel mogen ze wegen?) en hoe lang moet je op een lading kunnen werken?

De meest energiezuinige WiFi-oplossingen zijn dingen als de ESP32 Arduino - maar 1) performance is niet bepaald optimaal en 2) zul je zelf moeten programmeren. Gezien je gebrek aan kennis allicht niet beste optie. Wat dat wel is hangt af van antwoorden op vragen hierboven.

Soittakaa Paranoid!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:31

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Simpele gedachte zou zijn:
Scoor 2 travel routers die via USB te voeden zijn (kan je er simpel een potente powerbank aanhangen)

De eerste gebruik je als router, daar kan je dan je laptop en tablet aan hangen.

De tweede hang je met utp aan de camera en zet je in bridge mode (let op bij aanschaf dat ie zoiets dus ondersteunt, al dan niet via OpenWRT firmware) om te verbinden met het wifi netwerk van de eerste router.

Zit je alleen nog met:
- Voeding voor de camera, wellicht zijn er IP camera's die een USB power aansluiting hebben, zodat je die aan dezelfde powerbank kan hangen als router nummer 2.
- Behuizingen voor het een en ander (denk ook aan warmte ontwikkeling)
- De vraag of twee travelrouters 100m gaan kunnen overbruggen. Met vrij zicht moet dat misschien nog wel lukken. Als je travel routers kan vinden met afneembare antenne dan zou je met meer directionele antennes kunnen gaan werken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• hondaygo
Wow, wat een reacties. :)
Even een paar antwoorden.
1. de camera staat dmv een verzwaarde voet op de bodem, on bewegelijk.
2. het betreft hier alleen ZOET water.
3. het wifi gedeelte dat met de camera verbonden zal worden ligt OF op de tegenover liggende oever, OF word op een steekstok geplaatst zodat de antenne boven het water uit komt.
4. de accu zal het 8 uur vol moeten houden, en nee, er zit geen zonnepaneel aan verbonden.
5. Tussen de zender en ontvanger antennes zullen zich geen objecten bevinden, behalve misschien bij slecht weer het zeildoek van een tent.

@dion_b
De accu's die ik heb zal ik morgen even checken.
Crimineel wat een verhaal, joh. :P
Algebra voor mij.
Maar....
Om even op het verhaal van @Orion84 door te borduren, over die travel routers.
Na gegoogeld te hebben op travel router, waar ik nog nooit van gehoord had, kwam ik een topic tegen hier op Tweakers met een link naar;
https://www.gl-inet.com/
Zou ik 1 van deze travel routers voor mijn projectje kunnen gebruiken?
Let wel, he?
De enigste wifi ik ik dan kan gebruiken zou een door de router zelf gecreëerde wifi moeten zijn.
Ennuuhhh...., ''bridge mode''....
Ik neem aan dat dat iets is om een koppeling te kunnen maken met beide routers of zo?

Nou, ik mag zo naar mijn werk, dus morgen zal ik weer eens kijken of er nog wat nieuws is.
Iedereen alvast bedankt voor het mee denken. :)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, met de ene router zet je een WiFi netwerk op daar kan je dan ook met je laptop/tablet mee verbinden. De andere (die aan de camera zit) laat je dan draadloos als cliënt verbinden aan datzelfde netwerk en die verbinding ‘bridgen’ naar de lan poort waar de camera aan hangt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Bijzonder project
Het zou mij handig lijken om een travelrouter/ap (bridge) en camera te zoeken die passive-POE ondersteund, dan hoef je maar 1 kabel naar het oppervlak te brengen. Dan hoef je ook maar 2 dure wartels te kopen.
De behuizing waar je accu dan onder water in zit is dan ook direct zwaar genoeg om de boel onder water te houden. Want de accu zit daarin.

Ik zou zoeken in aluminium behuizingen met ingesloten pakking. Bijvoorbeeld van rolec.
En plastic dompeldichte behuizingen voor boven water

Hoe en wat opladen moet werken is nog wat anders, maar afsluitbare stekkers bestaan er genoeg. Hoe ver dit onder water gaat is nog een vraag. Als het permanent onder water zit vereist het misschien een andere aanpak, maar dat denk ik niet. Want de camera zal relatief snel onder het groen zitten.

Aluminium behuizingfabrikanten kunnen op aanvraag draadeinden persen zonder verlies van waterdichtheid zodat je dingen kan monteren.

• jvanhambelgium
Je spreekt over een budget van 500 euries ? Voor wat allemaal ? Enkel het draadloos transmissie stuk of alles : IP-cam , onderwaterbehuizing (custom, want je hebt doorvoering voor UTP/PoE naar boven) , accu , paal, wifi-1 , wifi2 , accu langs die kant etc,etc

Dan denk ik dat je je budget of wensen wat moet bijstellen...

Voor het "punt-to-punt" draadloos kan je iets van Mikrotik overwegen, best goedkoop.
Vb.
Maarja, je moet ook weten dat het in het begin wat "afstellen" is natuurlijk maar als je aan beide kanten kan fixeren komt dat wel goed. Vervolgens loop je met UTP-snoertje vanaf de oever gewoon in je tenten naar je laptop oid en vanaf daar kan je gewoon het IP van de camera-bereiken bijvoorbeeld.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hondaygo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:21:
Wow, wat een reacties. :)
Even een paar antwoorden.
1. de camera staat dmv een verzwaarde voet op de bodem, on bewegelijk.
2. het betreft hier alleen ZOET water.
3. het wifi gedeelte dat met de camera verbonden zal worden ligt OF op de tegenover liggende oever, OF word op een steekstok geplaatst zodat de antenne boven het water uit komt.
4. de accu zal het 8 uur vol moeten houden, en nee, er zit geen zonnepaneel aan verbonden.
5. Tussen de zender en ontvanger antennes zullen zich geen objecten bevinden, behalve misschien bij slecht weer het zeildoek van een tent.

@dion_b
De accu's die ik heb zal ik morgen even checken.
Crimineel wat een verhaal, joh. :P
Algebra voor mij.
Tja, je wil iets bijzonders, dan zit daar wel een stukje techniek achter...
Maar....
Om even op het verhaal van @Orion84 door te borduren, over die travel routers.
Na gegoogeld te hebben op travel router, waar ik nog nooit van gehoord had, kwam ik een topic tegen hier op Tweakers met een link naar;
https://www.gl-inet.com/
Zou ik 1 van deze travel routers voor mijn projectje kunnen gebruiken?
Mogelijk, maar ze hebben geen aansluiting voor externe antennes, dus je zit vast aan wat dan ook erin/erop zit.

Of dat erg is hangt af van de bitrate die je nodig hebt. Wat poepen die camera's uit? Ongecomprimeerde HD is ongeveer 60Mbps, dat is veel te hoog gegrepen voor die kleine dingen en moet je naar 5GHz met richtantennes. Als de camera gecomprimeerde MPEG4 maakt, kun je nog steeds verschillende bitrates krijgen, maar ergens tussen de 3 en 16Mbps is dan waarschijnlijk. Dan kun je misschien met dat soort kleine kant-en-klare prut toe.
Let wel, he?
De enigste wifi ik ik dan kan gebruiken zou een door de router zelf gecreëerde wifi moeten zijn.
Ennuuhhh...., ''bridge mode''....
Ik neem aan dat dat iets is om een koppeling te kunnen maken met beide routers of zo?
Routers? Je hebt helemaal geen routers nodig als je de boel niet aan het internet wilt koppelen. Je hebt een Access Point nodig om een draadloos netwerk op te zetten, en een Wireless Bridge die dat draadloze netwerk aan de andere kant bedraad doorzet richting je camera.

Wederom, wat je wilt gaat verder dan huis-tuin-en-keuken WiFi, dus je zult je een beetje in de materie moeten verdiepen om dit te laten slagen. We willen je graag helpen maar dat lukt alleen als je zelf ook meedoet.

Soittakaa Paranoid!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-07-2022
Mijn drone heeft een camera die continue streamt. Gewoon standaard meuk uit de winkel, drone kan verder weg dan 100 meter en het streamen gaat gewoon door. (wel lage kwaliteit, is geen 4K)

Zowel de drone als de ontvanger werken op accu's, en beweging is geen enkel probleem.

Is dat niet een handiger oplossing voor het probleem? Ik gok dat je zend-antenne wel boven water moet staan. maar verder kun je met kant en klare modules uit de RC wereld werken.

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Als je signalen over water verstuurt moet je rekening houden met de Fresnel-zone. Dat betekent dat je voor jouw afstand de antennes zeker een meter of vijf boven het wateroppervlak moet hebben.

• jvanhambelgium
LanTao schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 00:34:
Als je signalen over water verstuurt moet je rekening houden met de Fresnel-zone. Dat betekent dat je voor jouw afstand de antennes zeker een meter of vijf boven het wateroppervlak moet hebben.
Dat valt wel mee voor 100m te overbruggen.
Met simpel 2.4Ghz spul zit je met radius 1.7meter, met 5Ghz spul op 1.2meteter
Zet je vb iets van 60Ghz Point-to-Point (vb Mikrotik of Ubiquiti) is de radius slecht 0.3meter en kan je beide richtantennes wel op een stok max 1meter boven het water/oever zetten.

https://www.everythingrf....s/fresnel-zone-calculator

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Wat ga je opnemen? Hou je rekening met verkleuring van je beelden, je mist op 10 meter nog wat :)

Is het in Nederland? Ga je dan nog verlichting aanbrengen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jvanhambelgium schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:46:
[...]

Dat valt wel mee voor 100m te overbruggen.
Met simpel 2.4Ghz spul zit je met radius 1.7meter, met 5Ghz spul op 1.2meteter
Zet je vb iets van 60Ghz Point-to-Point (vb Mikrotik of Ubiquiti) is de radius slecht 0.3meter en kan je beide richtantennes wel op een stok max 1meter boven het water/oever zetten.

https://www.everythingrf....s/fresnel-zone-calculator
Valt nog meer mee als je aan oeverzijde de antenne hoger kunt plaatsen. Fresnel-zone is halverwege het breedst, dus zolang gemiddelde hoogte van antenne bij camera en oever hoog genoeg is, is het goed genoeg. TS had het over een steekstok bij de camera. Als je daar bijv op 1m hoog gaat zitten, kun je aan oeverzijde toe met 2.4m (2.4GHz) of 1.4m (5GHz)

Feit dat dit ding mogelijk laag bij het water gaat zitten is wat het anders maakt dan de eerder genoemde drone, omdat die in de lucht vliegt dus geen last heeft van fresnel op 100m afstand (tenzij je 100m weg probeert te landen).

Soittakaa Paranoid!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:48
Is het mogelijk om de eisen aan te passen en de spullen bedraad aan te sluiten? Dat zou het allemaal net wat makkelijker/praktischer/goedkoper maken....

• jvanhambelgium
FoxLenny schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:07:
Is het mogelijk om de eisen aan te passen en de spullen bedraad aan te sluiten? Dat zou het allemaal net wat makkelijker/praktischer/goedkoper maken....
Rolletje UTP met vlottertjes zodat het gewoon blijft drijven ;-)
100m is inderdaad het einde niet...

Eventueel zelfs (multimode) optical-fiber nemen, (erg licht) daar vlottertjes aan en dan kleine media-convertor aan beide kanten om naar UTP terug te gaan.

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gebruik hier geen wifi voor. Dat gaat voor geen ene meter werken op die afstand. En vreet teveel stroom bij een dergelijk bereik. Zelf een onderwater behuizing maken die 8 uur lang stand houd, is al een uitdaging op zich. Een webcam gebruiken als onderwater camera, veel succes je zal geen ene donder zien. En al helemaal niet in Nederland.

Koop gewoon voor dat bedrag een onderwater drone. Even Googlen en klaar. Neem er één met tether en je kan dat ding dagen lang gebruiken.

• jvanhambelgium
We weten natuurlijk nog niet wat de onderwater requirements zijn idd. 10meter (=2 bar) is ook nog niet spectaculair, maar je gaat al een hoop kleur missen...moet er inderdaad met verlichting worden gecompenseerd? etc.

Zelf zoiets als hieronder kan mischien al bruikbaar zijn ? PoE eraan en gaan.

https://www.amazon.co.uk/...ess-Special/dp/B07CY12ZRR

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 13:09
jvanhambelgium schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:27:
[...]

Rolletje UTP met vlottertjes zodat het gewoon blijft drijven ;-)
100m is inderdaad het einde niet...

Eventueel zelfs (multimode) optical-fiber nemen, (erg licht) daar vlottertjes aan en dan kleine media-convertor aan beide kanten om naar UTP terug te gaan.
Of eventueel verzwaren zodat t op de bodem ligt.
Afhankelijk van wat voor sloot het is (hoe breed/diep).
Mocht er nu iemand met een bootje gaan roeien of zo trekt ie zo de UTP mee en heb je niks.

PV Output

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:43
To-taal offtopic:

Goed verhaal om leken wat te leren. Dit moet vaker gebeuren. Verzin een of andere random vage case en laat alle kennis die binnen tweakers aanwezig is erop schieten!
Er word ook mooi out of the box gedacht. Zo vind ik de optie om voor glasvezel te gaan een goeie :Y

• Bosman93
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:20
Zou je boven water geen gebruik van een Synology NAS kunnen maken, via de ingebouwde IP-camera software en een Quickconnect ID heb je niets te maken met WiFi. Dit kun je met elke laptop/smartphone/tablet oppikken zolang je daar maar internet op hebt.

Is het alleen nog een kwestie van een bekabelde IP camera naar beneden via een UTP kabel, liefst nog via PoE. Iets van een 4G modem voor het internet, en een PoE switch.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:21

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Je bent al iets verder dan in 2017 zie ik. Verlenging wifi signaal camera. ;)

Hoever ben je destijds gekomen als ik vragen mag? :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Denk dat je ook al een heel eind komt met een Raspberry Pi met POE en goede doorzichtige bewaarbox of iets beters. Dit is al vaker geprobeerd:

https://www.raspberrypi.o...w-cost-underwater-camera/
https://uk.pi-supply.com/...or-weatherproof-enclosure

Anoniem: 511810

10 meter onder water, om je en hoop kosten en moeite te besparen (het is toch een vaste opstelling) zou ik een periscoop gebruiken. eventueel zelfbouw met wat buizen en spiegels, ben wel benieuwd hoe stabiel alles blijft met stroming en wind e.d.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Seth_Chaos schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:28:
Gebruik hier geen wifi voor. Dat gaat voor geen ene meter werken op die afstand.
Dat is niet waar. Met juiste apparatuur juist opgesteld kun je over kilometers een stabiele, performante verbinding opbouwen. Maar dan moet je het wel goed doen, random spullen random opstellen gaat dus niet goed.

Ik heb jaren terug nog een link over ~250m gemaakt tussen een woning en een tent op scoutingterrein. In de woning een standaard Linksys WRT54g met normale 'sprietjes' erop voor het raam, in de tent een yagi-richtantenne ("hark") de juiste kant op gericht en een tweede WRT54g als bridge ingesteld. We haalden ongeveer 15Mbps netto throughput, wat genoeg was voor een tweerichtings video-link.

Nu, dat was WiFi-g, ondertussen zijn we qua standaarden verder, maar zijn de eisen van die video-link ook hoger (Full HD lees ik hier), maar het is absoluut haalbaar, zelfs al zou het gaan om ongecomprimeerde video.
En vreet teveel stroom bij een dergelijk bereik.
Afstand heeft niets met stroomverbruik te maken, zendvermogen is hoe dan ook 100mW in 2.4GHz, 200mW-1W in 5GHz in de kanalen die voor outdoor geschikt zijn. Wat bepalend is, is hoeveel procent van de tijd de radio actief moet zijn. Daarom zal 200mW (als dat voldoende is voor de link, wat ik wel verwacht) in de 5GHz zuiniger zijn dan 100mW in de 2.4GHz: de link rate zal meer dan twee keer hoger zijn, dus hoeft de radio minder dan de helft van te tijd actief te zijn.

Dat gezegd, batterij is ook mijn grote zorg. Even uitgaande van worst-case, namelijk constant-aan radio. Stel 2x zoveel stroomverbruik bruto als netto in de lucht gaat. 200mWx2=400mW. Je gaat voor 8u dus 400x8=3200mWu=3.2Wu aan vermogen nodig hebben, plus alles wat de camera (aan ene kant) en - mogelijk erger - de opnamezooi aan andere kant verbruikt.
Zelf een onderwater behuizing maken die 8 uur lang stand houd, is al een uitdaging op zich. Een webcam gebruiken als onderwater camera, veel succes je zal geen ene donder zien. En al helemaal niet in Nederland.

Koop gewoon voor dat bedrag een onderwater drone. Even Googlen en klaar. Neem er één met tether en je kan dat ding dagen lang gebruiken.
Moet je wel in de omgeving stroom hebben om het aan te tetheren. Maar eens dat met dit budget - en het gebrek aan specifieke kennis - het ten zeerste aan te raden is om voor dat doel ontworpen onderwaterapparatuur te gebruiken.

Soittakaa Paranoid!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-03 09:22
jvanhambelgium schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:33:
We weten natuurlijk nog niet wat de onderwater requirements zijn idd. 10meter (=2 bar) is ook nog niet spectaculair, maar je gaat al een hoop kleur missen...moet er inderdaad met verlichting worden gecompenseerd? etc.

Zelf zoiets als hieronder kan mischien al bruikbaar zijn ? PoE eraan en gaan.

We weten volgens mij nog helemaal niets van de usecase of toepassing. Misschien dat de TS iets kan vertellen over zijn doelstellingen ?

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44
Ik zou een simpele nanobeam ac (100 euro per stuk) of nanostation ac (50 euro per stuk) neerzetten en uitrichten.
Voordeel is dat ze passive poe doen (dus gewoon zelf 12/24volt op utp pinnen zetten) maar dr nanostation doet ook 802.3af. Met het laatste kun je hem dus aansluiten op een poe powerbank
Daarbij, ze zijn waterdicht. Dat is de travel router niet

Als je nou ook nog een passive 12/24 volt camera gebruikt dan hoef je niet te klooien met adapters.
Alles bovenwater op een stok en alleen een poe gevoede waterdichte camera

Camera (200-700 euro)
Gevoed door passive POE, kan tot 20M diep en zit waterdichte kabel bij
https://www.amazon.co.uk/...id=1603893807&ref=sr_pg_1

Wifi bridge: (100-200 euro)
Nanostation AC, waterdicht & gevoed door passive POE. Wellicht is de grotere broer (NS-5AC) a 100 euro per stuk wel beter of de nanobeam die wat groter is
https://www.wifishop.nl/u...station-ac-loco/pid=59386
https://www.wifishop.nl/u...i-bundel-11-a-n/pid=31529
https://www.wifishop.nl/u...9dbi-en-antenne/pid=53304

Nanobeam doet max 8.5 watt, camera max 10.
Je hebt dus ongeveer 20 watt, 8 uur lang nodig. Geen idee wat voor accu je daarbij nodig hebt, 12v 15ah?

Dit topic geeft wellicht ook wat inspiratie (wel oud maar conceptueel ok)
https://community.ui.com/...f4-4237-8472-10565b599b6b

[Voor 221% gewijzigd door laurens0619 op 28-10-2020 17:31]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Dat is niet waar. Met juiste apparatuur juist opgesteld kun je over kilometers een stabiele, performante verbinding opbouwen. Maar dan moet je het wel goed doen, random spullen random opstellen gaat dus niet goed.

Ik heb jaren terug nog een link over ~250m gemaakt tussen een woning en een tent op scoutingterrein. In de woning een standaard Linksys WRT54g met normale 'sprietjes' erop voor het raam, in de tent een yagi-richtantenne ("hark") de juiste kant op gericht en een tweede WRT54g als bridge ingesteld. We haalden ongeveer 15Mbps netto throughput, wat genoeg was voor een tweerichtings video-link.

Nu, dat was WiFi-g, ondertussen zijn we qua standaarden verder, maar zijn de eisen van die video-link ook hoger (Full HD lees ik hier), maar het is absoluut haalbaar, zelfs al zou het gaan om ongecomprimeerde video.

[...]

Afstand heeft niets met stroomverbruik te maken, zendvermogen is hoe dan ook 100mW in 2.4GHz, 200mW-1W in 5GHz in de kanalen die voor outdoor geschikt zijn. Wat bepalend is, is hoeveel procent van de tijd de radio actief moet zijn. Daarom zal 200mW (als dat voldoende is voor de link, wat ik wel verwacht) in de 5GHz zuiniger zijn dan 100mW in de 2.4GHz: de link rate zal meer dan twee keer hoger zijn, dus hoeft de radio minder dan de helft van te tijd actief te zijn.

Dat gezegd, batterij is ook mijn grote zorg. Even uitgaande van worst-case, namelijk constant-aan radio. Stel 2x zoveel stroomverbruik bruto als netto in de lucht gaat. 200mWx2=400mW. Je gaat voor 8u dus 400x8=3200mWu=3.2Wu aan vermogen nodig hebben, plus alles wat de camera (aan ene kant) en - mogelijk erger - de opnamezooi aan andere kant verbruikt.

[...]

Moet je wel in de omgeving stroom hebben om het aan te tetheren. Maar eens dat met dit budget - en het gebrek aan specifieke kennis - het ten zeerste aan te raden is om voor dat doel ontworpen onderwaterapparatuur te gebruiken.
Onder de meest ideale omstandigheden wel, en met het juiste budget. Maar bewegend water, wisselende weersomstandigheden, een beperkt budget, apparatuur die voor dat budget er überhaupt niet op gebouwd en berekend is. Leuk om te hobbyen, maar als het einddoel zijn prio is, en niet het tijdverdrijf, dan is een onderwater drone van 500 euro, praktischer en makkelijk haalbaar. Dan kun je de videofeed vervolgens streamen naar wat je maar wilt. En dat draait prima op 12 of 24 volt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Seth_Chaos schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Onder de meest ideale omstandigheden wel, en met het juiste budget. Maar bewegend water, wisselende weersomstandigheden, een beperkt budget, apparatuur die voor dat budget er überhaupt niet op gebouwd en berekend is.
Hij heeft al aangegeven dat het een vaste opstelling wordt met vaste, niet bewegende, paal in het water voor de WiFi. Dan heb je het over tientjeswerk voor de richtantennes. Is budget echt te krap, dan kun je met twee Unox gezinssoepblikken en twee RP-SMA verlengkabeltjes de standaard dipoolantennes van de meeste low-end AP's nog gebruiken, maar met EUR 500 totaal denk ik dat je prima kant-en-klaar outdoorspul kunt kopen en idd, Unox-blikken is 'hobbyen' op niveau dat ik niet zonder kennis zou aanraden. Dat gezegd, dat is exact de equipment waarmee eerste livestreams op Pinkpop verzorgd werden - heb geluk gehad te mogen samenwerken met degene die dat destijds gedaan had.
Leuk om te hobbyen, maar als het einddoel zijn prio is, en niet het tijdverdrijf, dan is een onderwater drone van 500 euro, praktischer en makkelijk haalbaar. Dan kun je de videofeed vervolgens streamen naar wat je maar wilt. En dat draait prima op 12 of 24 volt.
Jouw voorstel is een drone met tether, we hebben nog niet gehoord of dat haalbaar is. Ik ben het roerend eens dat wat dan ook onderwater gaat daarvoor gebouwd moet zijn, maar WiFi is - zeker in vaste opstelling significant boven wateroppervlak - een valide en makkelijk off-the-shelf regelbare oplossing voor communicatie van locatie in het water naar ergens 100m verderop.

Soittakaa Paranoid!

• hondaygo
@jvanhambelgiumZo, weer wakker.

Even met terug werkende kracht.

@Goudvis
Bij mijn laatste post in dat topic heb ik verteld wat mijn bevindingen waren van die camera.
Als probeerseltje in het filmen op afstand was ik best wel tevreden over het resultaat.
Helaas was het beeld geen HD waardoor het niet zo mooi was als gehoopt.
Vandaar nu dit projectje met een (veel) betere camera.
Voor mensen die graag weten waar ik nu over schrijf, gaat het hier om.

https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.zJ99ln

Eigenlijk wil ik nu graag hetzelfde als dit, maar dan met een HD camera.

@Bosman93
Helaas, er is GEEN internet aanwezig op deze plek...

@ybos
Ja, dit is idd een mooi iets, al die hulp en nieuwe invalshoeken.
Ben al druk bezig om termen zoals PoE switch, Synology NAS, Quickconnect ID, Mikrotik, OpenWRT firmware etc., etc... op te zoeken met google.
Wat een brok info krijg ik hier joh.
Van 89 % snap ik helemaal niets, dus in leren is wat ik nu doe.

@FoxLenny
Bekabeld zou idd het mooiste zijn, maar dat is absoluut geen optie.
Opname plek betreft rivier de Lot, met soms harde stroming, een enkel bootje en redelijk veel drijvend afval.
Daarbij komt dat de bodem behoorlijk rotsachtig is waar de kabel achter zou kunnen blijven haken.
Zie foto...

@jvanhambelgium
De diepte zal variëren tussen 1 meter en 7 a 8 meter.

Die link van Amazon die je stuurde ziet er niet slecht uit.
Maar ik geloof niet dat ik de benodigde stroom met mijn accuutjes kan leveren.
De camera zou echter wel perfect zijn, geschikt tot 15 meter.

@dion_b
De accuutjes zijn loodaccu's, 12 V, 7.200 mAh.
De travel routers in de link zijn dus niet geschikt en/of helemaal niet nodig.

@TomsDiner
Schiet mij nu net te binnen dat ik destijds zo'n setje bij Ali besteld had, nooit binnen gekregen had, en ondertussen mijn refund weer op mijn bankrekening heb staan.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dr54udy

Dit was dan wel geen HD camera setje, Maar een 1200 TVL, naar wat ik gehoord/gelezen heb ook maar een loze kreet is. Het schijnt namelijk maar tot 600TVL te gaan en met inferieure beeld kwaliteit.
Had hem alleen besteld om te kijken wat eventueel de mogelijkheden zouden zijn.

• laurens0619
Die accu levert dus 86 watt uur
De ubiquiti wifi pakt ongeveer 8.5 watt. Op die accu kun je dus ongeveer 10 uur de wifi voeden

De Barlos camera pakt 10 watt, met die accu kun je de camera dus 8 uur voeden
Als je dus 2 van die accus hebt en er 1 inzet voor de camera en 1 voor de wifi ben je er al.

Kleinte voetnoot:
Ik ben vrij slecht in watt/mah dus goed als iemand anders wilt narekenen :P

[Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 28-10-2020 18:57]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hondaygo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:20:
@jvanhambelgiumZo, weer wakker.

Even met terug werkende kracht.

@Goudvis
Bij mijn laatste post in dat topic heb ik verteld wat mijn bevindingen waren van die camera.
Als probeerseltje in het filmen op afstand was ik best wel tevreden over het resultaat.
Helaas was het beeld geen HD waardoor het niet zo mooi was als gehoopt.
Vandaar nu dit projectje met een (veel) betere camera.
Voor mensen die graag weten waar ik nu over schrijf, gaat het hier om.

https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.zJ99ln

Eigenlijk wil ik nu graag hetzelfde als dit, maar dan met een HD camera.
OK, dat is in ieder geval duidelijk. Je gaat bij die HD-camera een andere categorie WiFi nodig hebben. Dit is een 2.4GHz 1x1 sprietje. Als je geluk hebt kun je 25Mbps halen, met pech de helft daarvan. Dat is niet genoeg voor HD.

Die 80m kun je trouwens prima vergroten door aan de andere kant met high gain (richtapparatuur) te werken. Dat is wederom een antenne van nog geen twee tientjes - maar goed, eerst moeten we weten wat voor WiFi je HD-oplossing gaat gebruiken.
@ybos
Ja, dit is idd een mooi iets, al die hulp en nieuwe invalshoeken.
Ben al druk bezig om termen zoals PoE switch, Synology NAS, Quickconnect ID, Mikrotik, OpenWRT firmware etc., etc... op te zoeken met google.
Wat een brok info krijg ik hier joh.
Van 89 % snap ik helemaal niets, dus in leren is wat ik nu doe.
Ben bang dat gezien locatie dat allemaal redelijk afvalt aangezien dat allemaal dingen zijn die netspanning vereisen.
@FoxLenny
Bekabeld zou idd het mooiste zijn, maar dat is absoluut geen optie.
Opname plek betreft rivier de Lot, met soms harde stroming, een enkel bootje en redelijk veel drijvend afval.
Daarbij komt dat de bodem behoorlijk rotsachtig is waar de kabel achter zou kunnen blijven haken.
Zie foto...

[Afbeelding]
Mooi! Maar ook uitdagend ja.
@jvanhambelgium
De diepte zal variëren tussen 1 meter en 7 a 8 meter.

Die link van Amazon die je stuurde ziet er niet slecht uit.
Maar ik geloof niet dat ik de benodigde stroom met mijn accuutjes kan leveren.
De camera zou echter wel perfect zijn, geschikt tot 15 meter.

@dion_b
De accuutjes zijn loodaccu's, 12 V, 7.200 mAh.
12V x 7200mAh = 86Wh. Dat zou prima moeten lukken. Terugrekenend: met deze accu's zou je met beetje geluk 86/8=10.75W continu kunnen leveren gedurende acht uur. Allicht verstandig om 25% marge te nemen, dan hou je nog steeds ruim 8W over.
De travel routers in de link zijn dus niet geschikt en/of helemaal niet nodig.
Die "dus" begrijp ik niet zo, meeste daarvan zouden <8W verbruiken denk ik zo. Maar ook hier: je moet je camera nog uitzoeken. Daar begint het mee. Zorg in ieder geval dat het qua verbruik hieronder blijft, incl WiFi.
@TomsDiner
Schiet mij nu net te binnen dat ik destijds zo'n setje bij Ali besteld had, nooit binnen gekregen had, en ondertussen mijn refund weer op mijn bankrekening heb staan.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dr54udy

Dit was dan wel geen HD camera setje, Maar een 1200 TVL, naar wat ik gehoord/gelezen heb ook maar een loze kreet is. Het schijnt namelijk maar tot 600TVL te gaan en met inferieure beeld kwaliteit.
Had hem alleen besteld om te kijken wat eventueel de mogelijkheden zouden zijn.
Dat ziet er niet uit als een onderwaterding. De connectivity is interessant, 5.8GHz 200mW. Helaas illegaal in de EU, de 5.8GHz band mag je alleen gebruiken met Short Range Devices met max 25mW zendvermogen.

Soittakaa Paranoid!

• hondaygo
Wow, wat een reacties alweer.
Bedankt allemaal voor het mee denken. :D
Het begint er bijna op te lijken dat dit allemaal way over my head gaat, maar ach, zo hebben we iig een leuk tijd verdrijf.

@mash_man02

De doelstelling is pure hobby.
De bedoeling is om een camera te plaatsen tussen de 1 en 100 meter.
Deze camera komt tussen de 1 en 10 meter onderwater te staan.
Het is de bedoeling om de beelden live te streamen naar mijn laptop/tablet en om die beelden op te nemen.
Dit is puur om te kijken wat zich daar aan vis bevind, en daar verlekkerd naar te kijken.

@Mr_gadget
Die linkjes zien er heel mooi uit, maar daar wil ik mij niet aan wagen.

@Anoniem: 511810
Een periscoop voldoet dus niet echt aan mijn wensen. :)

@laurens0619
Wow, wat een input...
Dit gaat echt boven mijn pet.
En ik denk dat het voor puur hobby te veel is voor mij.
Ik krijg steeds meer bewondering voor Sommige Tweakers hier.
Het blijkt maar weer dat ik hier veeeeel te licht over gedacht heb.

• laurens0619
@hondaygo dan denk ik dat ik het te complex uitleg ;)

1. Je koopt die waterdichte camera van Amazon. Zit een utp kabel aan met op het einde een utp poort + een 12 volt poort. Je zet de camera onder water
2. Je koopt 2x een unifi AC loco. Dat zijn 2 kastjes die als ze naar elkaar kijken als het ware de netwerk kabel verlengen.
3. Je sluit de 12 volt poort van de camera aan de 1e accu.
4. Je koopt een simpel "PoE injector" blokje. Daar gaat de netwerkkabel van de camera in & de kabel naar de unifi AC loco. Daarnaast zit er een 12v poortje waar je de 2e accu op aansluit. Hiermee geef je de unifi camera stroom.

Aan de andere kant zet je neer:
1. Je 2e unifi loco, uitgericht naar de 1e van de camera
2. Je geeft de unifi loco voeding (Heb je daar wel stroom?)
3. Je stopt een netwerk kabel in de unifi loco en de andere kant in je laptop

Klaar! Nu kun je vanaf je laptop het ip van de camera benaderen en de stream bekijken.
Edit:
Als dit echt te complex is, koop dan die camera van amazon met 100 meter waterdichte kabel. Dan vergeet je gewoon het hele draadloze gedoe maar ben je wel wat beperkter qua afstand/moet geen boot voorbij komen :+

[Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 28-10-2020 19:23]

• hondaygo
@laurens0619 ...

Hier kan ik mij iets bij voorstellen. :D
Perfecte uitleg voor dummy's. ;)

Is er nog een aparte software nodig zodat ik de beelden op kan nemen, of word die met zo'n camera geleverd?

@dion_b
Bij punt 14 van deze camera

staat het volgende;
14. camera werkt maximaal vermogen: 10W

Zouden 2 accu's van 12 V 72.00 mAh in combinatie met het idee van Laurens0619 genoeg zijn?

Dan zal ik zo eens een lijstje maken van wat ik dan eventueel nodig heb, en hoe alles met elkaar verbonden zou moeten worden, opdat jullie mij op de foutjes zouden kunnen wijzen mochten jullie dat nog willen. :)

• laurens0619
Er zal vast wel standaard software bij zitten maar anders kun je die wel gratis downloaden. Het is een standaard “rtsp/onvif” stream en dat werkt met veel apps/software op je pc of tablet

[Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 28-10-2020 19:56]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hondaygo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:27:
@laurens0619 ...

Hier kan ik mij iets bij voorstellen. :D
Perfecte uitleg voor dummy's. ;)

Is er nog een aparte software nodig zodat ik de beelden op kan nemen, of word die met zo'n camera geleverd?
Dat is een goede, ik zie dat RTSP en Onvif ondersteund worden. Dat zijn open standaarden voor video streaming. Het is zeker mogelijk - maar of het kant-en-klaar werkt of je software en config moet uitwerken wordt me niet gelijk duidelijk. In ieder geval lijkt dit me een degelijk product. Wat ik echter nog steeds niet zie is de benodigde videobandbreedte, al is die impliciet hoog: er wordt aangeraden om het bedraad aan te sluiten op andere apparatuur.

Ik lees bij een andere Barlus cam in de Q&A trouwens:
You can use Tinycam app or similar to view LiveStream. You will need a NVR to record video stream but that's optional.
Tinycam is dus het kijken waard.
@dion_b
Bij punt 14 van deze camera

staat het volgende;
14. camera werkt maximaal vermogen: 10W

Zouden 2 accu's van 12 V 72.00 mAh in combinatie met het idee van Laurens0619 genoeg zijn?
2 accu's in parallel zouden 16W gedurende 8u moeten kunnen leveren. Die UniFi dingen zijn lastiger, die willen 24V PoE. Daarvoor zou je juist twee accu's in serie moeten schakelen om 24V te krijgen. Ik zou kijken of je 12V WiFi-apparatuur kunt vinden, dan kun je het waarschijnlijk wel van zelfde twee accu's trekken.

Soittakaa Paranoid!

• jvanhambelgium
Die "Barlus" IP-cam heeft "maar" een UTP-snoer van 5m precies. Komt die IP-cam nu effectief op 10meter diepte ?? Want dan moet je extra kosten voorzien om 2 UTP's aan elkaar te hangen en vervolgens een waterdichte "krimpkous" erover te krijgen hé. Of met waterdichte "stekkers" werken maar voor UTP zal dat wat lastiger zijn....

• hondaygo
€ 194,72 Barlus onderwatercamera 304
€ 104,35 2 x NanoStation AC Loco
€ 10,94 Ubiquiti POE-48-24W netwerk/router

Accu's en netwerk kabel heb ik nog wel.

Ik dacht dat dit dan de manier van aansluiten zou moeten worden?

Prijzen zijn bij benadering btw.

• hondaygo
@jvanhambelgium
Ja, ik zag idd dat die camera een kabellengte heeft van maar 5 meter.
Deze zal ik dus aan moeten passen.
Het eventueel tweede PoE injector blokje zal mij de kop niet kosten denk ik. ;)

@dion_b
Oops...., die 24 volt heb ik over het hoofd gezien.
Dankjewel voor het opmerken.

Zo, het word weer tijd om mij voor het werk klaar te gaan maken.
Ik zal morgen eens op zoek gaan naar voor dit projectje geschikte 12 V Wifi apparatuur.

Allemaal weer bedankt voor het aandragen van ideeën, oplossingen en goede raad.
Word zeer gewaardeerd. :D

Welterusten en tot morgen.

• laurens0619
Dit staat onderin die advertentie:
Barlus special cable
Specially designed for underwater environments, anti-corrosion, and tensile resistant materials.

Our underwater camera can be used at a maximum water depth of 20M. The product comes standard with a 5M cable. If you need other length cables, please tell me and we will ship it to you in China.
Ik zou dus die verkoper eerst even een berichtje sturen, vraag meteen hoeveel mbit die camera stream is

http://www.royaltoolpro.c...UpI43oAwErTvUKU#mobileNav

Goed punt van @dion_b ik dacht dat al die airmax apparaten ook 12v lustte, dat is met de oude unifi m5 iig wel zo maar ik lees de nieuwe niet meer

Die oude m5 werkt maar wel beetje traag, kun je beter een step up of, als je toch 2e accu moet kopen, zoiets als dit kopen
https://www.amazon.co.uk/..._r_cp_api_i_qjDMFbWK3QCY0

https://www.amazon.co.uk/..._r_cp_api_i_GnDMFbXS4NF8D

Alleen geen idee hoe ik moet berekenen hoelang dit dan meegaat

@hondaygo
Die Ubiquiti POE-48-24W netwerk/router is een 220v poe injector. Je moet een passive poe injector hebben

Zoiets als dit
Solwise POE-EPE1212 Basic Passive PoE Injector https://www.amazon.co.uk/..._r_cp_api_i_BsDMFb7AVCB5F

[Voor 80% gewijzigd door laurens0619 op 28-10-2020 22:50]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:11:
Dit staat onderin die advertentie:

[...]

Ik zou dus die verkoper eerst even een berichtje sturen, vraag meteen hoeveel mbit die camera stream is

Goed punt van @dion_b ik dacht dat al die airmax apparaten ook 12v lustte, dat is met de oude unifi m5 iig wel zo maar ik lees de nieuwe niet meer

Die oude m5 werkt maar wel beetje traag, kun je beter een step up of, als je toch 2e accu moet kopen, zoiets als dit kopen
https://www.amazon.co.uk/..._r_cp_api_i_qjDMFbWK3QCY0

Alleen geen idee hoe ik moet berekenen hoelang dit dan meegaat
Is niet al te ingewikkeld :)

Je moet allereerst weten hoeveel Watt je AP trekt. Dat zou hier 7W zijn (van datasheet op site Ubiquiti)

Vervolgens moet je weten of de accu voldoende stroom kan leveren. Bij die eerste is dat 0.6A op 24V. P=I*U, dus dat is 14.4W: ruim voldoende.
Dan capaciteit... lastige is dat hier verschillende voltages genoemd worden en er niet bij vermeld wordt op welke voltage het opgegeven 8800mAh gehaald wordt. Worst-case is dat 5V - wat gezien prijs en specs plausibel is. Hier ook weer P=I*U, dus 44Wh. Dat delen door 7W geeft iets meer dan 6u - onvoldoende dus.

Tweede kan 3A leveren op 24V, dus 72W - tien keer meer dan nodig.
Hier is vermogen wel opgegeven, 82.22Wh. Dus deel dat door 7W en je krijgt bijna 12u. Voldoende.

Ik zou altijd minstens 25% marge nemen (accu's gaan nooit zo lang mee als je wilt, en laatste stukje leveren ze vaak ook te weinig spanning), maar dan nog, 12u-25%=9u. Voldoende :)
Solwise POE-EPE1212 Basic Passive PoE Injector https://www.amazon.co.uk/..._r_cp_api_i_BsDMFb7AVCB5F
Pas wel op dat dat een heel basic passive PoE injector is die data alleen op de 4 unpowered aders zet, dus max 100Mbps kan leveren. Waarschijnlijk is dat geen ramp, het lijkt me sterk dat dit een hogere bitrate gaat vereisen - maar wel iets om rekening mee te houden.

Edit:
Deze is nauwelijks duurder maar doet wel data op alle 8, dus Gigabit: https://www.amazon.co.uk/...18744&s=computers&sr=1-14

[Voor 16% gewijzigd door dion_b op 28-10-2020 22:00]

Soittakaa Paranoid!

• laurens0619
@dion_b
Thnx, als de TS al accus heeft dan kan een step up Converter ook, of verlies je dan teveel?
https://www.amazon.co.uk/..._r_cp_api_i_4UDMFbBV1X772

Mbt poe: goed punt, die ubiquiti kan een stuk harder, ik wist alleen niet dat passive poe kon icm gigabit. Schijnbaar wel?
https://www.amazon.co.uk/..._r_cp_api_i_iYDMFbXTWSGRN

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:04:
@dion_b
Thnx, als de TS al accus heeft dan kan een step up Converter ook, of verlies je dan teveel?
https://www.amazon.co.uk/..._r_cp_api_i_4UDMFbBV1X772
Beetje verdacht dat er geen efficiency bij staat... een ander vergelijkbare converter die zichzelf 'high efficiency' noemt adverteert 96% Dat zou inderdaad behoorlijk hoog zijn, 90% is gangbaarder. Dus met 7W output zou je 7.8W in trekken. Dat betekent dat je in totaal op 12V 17.8W nodig zou hebben, wat keer ach neerkomt op 143Wh.

Die 12V, 7200mAh accu's kunnen per stuk 12x7.2=86.4Wh leveren. Daar 25% vanaf ivm marge levert netto 64.8Wh. Twee stuks geeft je 129.6Wh. Dat is minder dan de 143Wh die voor 8u nodig is, je komt dan op 7u12min uit.

Is dat genoeg? Dan lukt het sowieso. Zo niet twee opties:
1) gokken dat met name de WiFi niet continu z'n max 7W trekt en hopelijk cam ook niet. WiFi zou geen slechte gok zijn. Stel dat de set een link rate van 300Mbps weet op te zetten, netto 200Mbps throughput, en stel dat de stream 20Mbps is - dan hoeft de radio maar 10% van de tijd aan te staan. Dat zou zowaar verbruik van de WiFi kunnen halveren waardoor je op ~80% van totaal uitkomt, oftewel 114.4Wh.
2) zekere voor onzekere nemen en derde accu parallel hangen.

Overigens advies bij step-up dingen: voeg ook zekering toe van ~5A op de + lijn tussen accu en step-up. Dat is vele malen hoger dan wat je echt nodig hebt, maar beschermt accu's en aangesloten apparatuur bij kortsluiting aan de 24V-kant.

Mbt poe: goed punt, die ubiquiti kan een stuk harder, ik wist alleen niet dat passive poe kon icm gigabit. Schijnbaar wel?
[/quote]

Soittakaa Paranoid!

• hondaygo
Goedemorgen heren.
Zo, het werk zit er op en ik mag zo naar bed.
Maar eerst even een kop koffie en ondertussen even kijken of ik jullie nog een beetje kan begrijpen.
Ik moet zeggen dat het een genot is om jullie reacties te lezen. :)
even een resumé;

De camera a €188 + €6,99 = €194,99
https://www.amazon.co.uk/...G?ref_=nav_ya_signin&th=1

2 x Ubiquiti NanoStation 5AC Loco - NS-5ACL a €55 = €110 + €6,75 = €116,75
https://www.dectdirect.nl...adapter.html?id=135753185

1 x WiFi-Texas GPOE-1-WM, 1-poorts wandmontage Gigabit PoE-injector a €6,08

2 x TalentCell PB240A1 oplaadbare 22400 mAh 82,88 Wh lithium-ionbatterij a €81,96 + €4,99 = €168,91

Ja, een tweede accu als extra buffer.

1 x SKB 3i-serie 0806-3 waterdichte koffer met plukschuim a €49,50 + €6,75 = €56,25
https://www.koffersenkist...Mm3DbdpBgKM8aAm4rEALw_wcB

Als ik het goed heb komen hier dan nog 3 netwerkkabels bij.
Maakt het nog uit welke?

Ik zit nu op een bedrag van €542,98

Komen dan nog de netwerk kabels bij, en een langere kabel voor de camera.

Pffff, en nu ga ik slapen. :O

Fijne dag allen. ;)

[Voor 8% gewijzigd door hondaygo op 29-10-2020 07:54]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Let bij het uitzoeken van een behuizing wel even op tot welke diepte die waterdicht is. Wat ik zo snel zie van de MIL-C-4150J standaard waar die koffer die je linkt aan voldoet, is dat dat getest wordt op minstens 1 inch onder water. Dat is wel even wat anders dan de 2 bar aan druk die je op 10 meter diepte moet kunnen weerstaan.

• laurens0619
Gaaf project hoor :)
Die lange kabel zou ik wel direct meebestellen en niet achteraf gaan aanpassen. Zijn speciale utp kabels die (waterdicht) gemonteerd zitten. De waterdichte doos zou ik boven het water zetten. Daar komt ga je ook de PoE injectie doen voor je AP en anders moet je een 2e waterdichte kabel naar het oppervlakte hebben.

Je lijstje lijkt helemaal compleet. Enige vraag is of je aan de ontvangende kant bij je laptop wel stroom hebt. die unifi moet aan die kant namelijk ook gevoed worden met of weer een aparte accu of een PoE injector:

https://www.dectdirect.nl...njector-48-volt-giga.html

Ik weet niet precies waar je woont (die rivier lijkt in frankrijk?) maar ook even opletten met importkosten (is vanuit UK geloof ik nog niet tot december 2020) en restricties met het verschepen van die grote accus. Het liefst zo dichtbij mogelijk bij huis aankopen :)

edit:
ik heb even een schematische weergave gemaakt :+

[Voor 55% gewijzigd door laurens0619 op 29-10-2020 12:24]

• AW_Bos

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

laurens0619 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:06:

edit:
ik heb even een schematische weergave gemaakt :+
[Afbeelding]
Wat doet Bob buiten de Huiskamer :+?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• PerfectPC
  • Laatst online: 21:27
Orion84 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:45:
Let bij het uitzoeken van een behuizing wel even op tot welke diepte die waterdicht is. Wat ik zo snel zie van de MIL-C-4150J standaard waar die koffer die je linkt aan voldoet, is dat dat getest wordt op minstens 1 inch onder water. Dat is wel even wat anders dan de 2 bar aan druk die je op 10 meter diepte moet kunnen weerstaan.
je hebt gelijk dat waterdruk op 10m diepte niet te verwaarlozen is, en ook dat de absolute druk op deze diepte 2 bar bedraagt, echter is de delta p slechts 1 bar in de veronderstelling dat het toestel dat je naar benden stuurt niet vacuum gezogen is bij sluiting. :+

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Sure, waar het me om ging is dat "waterdicht" niet per se ook waterdicht op 10m diepte voor 8 uur betekent. Zelfs een IPX8 rating gaat (tenzij expliciet anders vermeld) maar om minstens 1 en doorgaans tot 3 meter diepte zo uit mijn hoofd.

• PerfectPC
Orion84 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:30:
Sure, waar het me om ging is dat "waterdicht" niet per se ook waterdicht op 10m diepte voor 8 uur betekent. Zelfs een IPX8 rating gaat (tenzij expliciet anders vermeld) maar om minstens 1 en doorgaans tot 3 meter diepte zo uit mijn hoofd.
daar ga ik helemaal mee akkoord :)

on the point: waarom moet die camera data naar de kant gestuurd worden? Is het niet eenvoudiger om een verzwaarde waterdichte camera gekoppeld aan een boei te laten zakken ? Je geeft zelf aan dat er behoorlijk wat stroming staat met stevig wat drijvend/zwevend materiaal dewelke een dataverbinding kan beschadigen.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-03 16:28
Ik ken je budget niet maar deze camera kan in ieder geval diep genoeg onder water:
https://commerce.boschsec...ight-7100i/p/68540570251/

Verder als je 100 meter met wifi wil doen heb je bij voorkeur richtzenders nodig.
(voorbeeld: https://www.ui.com/products/#airmax )

• hondaygo
Goedemorgen..., eeuuhhh middag bedoel ik. :O
Tjonge, spannend allemaal zeg! :*)

@Orion84 en @PerfectPC
Zie het schemaatje van @laurens0619 alsjeblieft.

De intentie is om alleen de camera onder water te hebben.
De rest komt of op de tegen over liggende oever te liggen, of word gemonteerd op een steekstok die boven het water uit komt.

@laurens0619
Voor de unifi aan de ontvangende kant heb ik OF net stroom, of deze kleine rakker.

Als ik het goed begrijp heb ik die Ubiquiti Power over Ethernet injector 48 Volt (Gigabit/802.3af) alsnog nodig?

Voor het alles verbinden met elkaar zal ik jullie zeker ook nog raad plegen als ik alle componenten thuis heb.
Oh, ja.
Die link die je stuurde van de camera bevatte een PDFje en daar staat bij punt 15 het volgende;
Free mobile software and computer software. :)

Ik woon gewoon in Nederland, en die rivier De Lot ligt in Frankrijk.
De camera is in eerste instantie voor daar bedoeld.

Btw...., je schemaatje killed it totally. _/-\o_

@Anoniem: 43433
Ik ben bang dat die camera's way over mijn budget heen gaan.
En dat soort richtzenders zitten al op het schemaatje van Laurens0619.

Edit;
Net mail gestuurd naar Royal Tool met de vraag wat een 20 meter kabel gaat kosten en wat de
Mbit van de stream zal zijn.

[Voor 4% gewijzigd door hondaygo op 29-10-2020 15:56]

• laurens0619
@hondaygo yes, die power injector heb je inderdaad alsnog nodig :)
Ik bedenkt met net ook dat je ook nog 2 stroom kabeltjes nodig hebt tussen de accu blokken en de poe injectors. (DC5521 & DC5525 in de powerbanks, wat het is in de camera & power injector moet je even opzoeken)

Wanneer kunnen we de livestream op Tweakers verwachten?

[Voor 46% gewijzigd door laurens0619 op 29-10-2020 17:14]

• hondaygo
@laurens0619

Oke, die power connector zal ik straks bij op het lijstje plaatsen.

Maar bedoelde je nu welke aansluiting de POWER connector heeft of bedoelde je de passieve PeO injector?
De powerconnector heeft dus gewoon een 3 punts voeding stekker naar netstroom.
Bij de PeO injector zie ik dit staan;
2,1 mm x 5,5 mm DC-connector, Mode B PoE-pinout: 4 & 5 (+) en 7 & 8 (-), Spanningsinvoerbereik: 12 tot 48 volt, Bedrijfstemperatuur: 0 ° C ~ 65 ° C

Is voor mij weer algebra, maar ik vermoed dat die 2,1mm x 5,5mm gerelateerd is aan een nummer zoiets als
DC5521 en DC5525?

Oh, ik zie net de maten van de DC5521. :*)
DC5521 Waterdichte DC Power Kabel Set-5.5/2.1mm

Dus de passieve PoE injector heeft een DC5521 aansluiting!

Op de site van de camera vind ik bij de vragen dit antwoord.

En dan, en vergeef mij mijn onwetendheid alsjeblieft, hoe lijkt het jou/jullie het beste om de onderlinge items met elkaar te verbinden?

Ik lees idd dat je al aangeeft welke pinnen in de powerbank zitten, maar wet voor soort kabeltjes heb ik dan nodig?
Zijn dat M/M, M/F of F/F?
Zou lullig zijn als ik de verkeerde bestel of dat ik ze verkeerd aansluit en er gaat wat stuk. 8)7

Ha, en hoe ik die live stream hier op tweakers moet laten zien, daar zal ik eerst een topic over moeten openen! 8) :+

[Voor 3% gewijzigd door hondaygo op 29-10-2020 18:08]

• laurens0619
die power injector met 220 is compleet. Daar heb je niets voor nodig
De powerbank heeft een:
12v: DC5525 Female
24v: DC5521 Female

De camera injector heeft:
12v: ???? Female

De PoE injector heeft:
24v: DC5521 Female

Als die camera ook een DC5525 is dan heb je nodig:
- male to male DC5525
- male to male DC5521

Wel gek, normaal gebruik je voor stroom male-female kabeltjes.

Enne als het allemaal niet past haal je gewoon bij de elektro boer op de hoek passende kabeltjes

[Voor 48% gewijzigd door laurens0619 op 29-10-2020 18:14]

• hondaygo
Die DC5521 M/M kun je hier in Nederland gemakkelijk vinden, maar die DC5525 is een b*tch. ;)

De netwerk kabeltjes zie ik trouwens ook in verschillende uitvoeringen voorbij komen.
Cat 5, Cat 5e, Cat6, Cat6, Cat6a/7 etc.....

Nu google ik het volgende;
Het verschil tussen CAT5e en CAT6 wordt behaald in de bandbreedte. CAT5e haalt 100mhz en CAT6 haalt 250mhz. Dit wil zeggen dat een CAT6 kabel meer data tegelijkertijd kan verwerken.

Dus het lijkt mij het beste dat ik de Cat6 versie ga halen.

Dan ga ik nu maar even mijn lijstje weer aanpassen.

Edit;

€194,99 Camera a €188 + €6,99 = €194,99
€116,75 2 x Ubiquiti NanoStation 5AC Loco - NS-5ACL a €55 = €110 + €6,75 = €116,75
€ 6,08 1 x WiFi-Texas GPOE-1-WM, 1-poorts wandmontage Gigabit PoE-injector a €6,08
€ 25,00 1 x Ubiquiti Power over Ethernet injector 48 Volt (Gigabit/802.3af) €25,00
€168,91 2 x TalentCell PB240A1 22400 mAh 82,88 Wh lithium-ionbatterij a €81,96 + €4,99 = €168,91
€ 56,25 1 x SKB 3i-serie 0806-3 waterdichte koffer met plukschuim a €49,50 + €6,75 = €56,25
€ 13,60 2,1mm x 5,5mm + 2,5 X 5,5 M/M DC-voedingskabel €13,60
€ 11,92 2 X U/UTP CAT6 kabel - 0.5 meter + 1 X U/UTP CAT6 kabel - 3 meter €11,92
----------+
€593,50
€ ??,00 Camera kabel van 5 naar 20 meter.
----------+
€ ,
===========

Nou, ik dacht dat ik nu alles had.

Nu nog even wachten op het antwoord van Royal Tool over de kosten van de langere kabel. O-)

[Voor 46% gewijzigd door hondaygo op 29-10-2020 19:23]

• laurens0619
Cat5e is prima, cat6 gaat je geen voordeel geven maar in die lengte zijn het de kosten niet

• PerfectPC
Goed, nu heb je een shoppinglijstje.

Al ben ik nu nog steeds erg benieuwd naar hoe je dit precies wilt implementeren. Dan ben ik vooral benieuwd naar de details. Het plaatje had ik uiteraard al eerder bekeken ;)
Waarom vraag ik dit nu: ik ben vooral benieuwd naar je oplossing voor enkele practische problemen. vb: hoe ga je de camera laten zakken? hoe zorg je ervoor dat die stabiel op de bodem blijft staan? hoe zorg je ervoor dat stroming en debris niet voor schade zorgt? ... etc :)

Als duiker heb wel enige ervaring met onderwaterfilmen, maar da's redelijk 'hands-on' :p

• hondaygo
@PerfectPC

De camera word gemonteerd op een stalen voet met een beugel.
Aan die beugel word een sterke lijn bevestigd.
de Camera word met een rubberboot naar de plek gebracht en die laat ik dan langzaam naar de bodem zakken dmv diezelfde lijn.
Dan komen er 2 verschillende opties;
1. De oever optie; Ik vaar de laatste paar meter naar de oever, plaats de antenne en koffer met accu's op een korte steekstok op ruim 1.5 meter hoogte.
2. De open water optie; Aangekomen op de plek steek ik een lange steekstok in de (zand)bodem en op ongeveer een meter boven het water bevestig ik de antenne en koffer met accu's.

De koffer word ook nog eens voorzien van een grote lichte vlotter, zodat ik hem niet kwijt kan raken.

Tja, de stroming is idd iets wat ik in de gaten moet houden.
We hebben het water ook al binnen 4 uur tijd een halve meter zien stijgen.

Maar over het algemeen stroomt het er niet echt hard, tenzij er een regenbui in de hoger gelegen gebieden is geweest.

Wel grappig dat jij een duiker bent, want in eerste instantie had ik zoiets willen halen, maar na een beetje gegoogeld te hebben heb ik daar maar snel van af gezien. 8)7

Zo zie je maar weer, Google is really your best friend. :*) _/-\o_

• jvanhambelgium
Nu een stomme vraag, maar wat hoop je met die camera eigenlijk te zien ? Want eerlijk ... wat zoek je te zien als je vb maar 1m "zicht" te hebben, of is die "Lot" daar kristalhelder ?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hondaygo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:59:
[...]

@laurens0619
Voor de unifi aan de ontvangende kant heb ik OF net stroom, of deze kleine rakker.

[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp heb ik die Ubiquiti Power over Ethernet injector 48 Volt (Gigabit/802.3af) alsnog nodig?
Of je netstroom of niet hebt lijkt me heel relevant hier :o

Met die inverter eraan zit je dus 12VDC naar 230VAC te converteren (niet efficient) en dan ga je weer 230VAC naar 48VDC PoE converteren. Dat is hopeloos inefficient :X

Als je geen netstroom hebt zou ik ook hier zo'n 12V -> 24V geval nemen en het rechtstreeks, zonder de inverter, aansluiten via zo'n passieve Gb PoE injector. Kost je bij elkaar nog geen EUR 10 en scheelt waarschijnlijk minstens 33% verbruik, zo niet meer.

Met netspanning ben je wel weer beter af met 48V 802.3af PoE injector...
Edit;
Net mail gestuurd naar Royal Tool met de vraag wat een 20 meter kabel gaat kosten en wat de
Mbit van de stream zal zijn.
(y)

[Voor 19% gewijzigd door dion_b op 30-10-2020 02:50]

Soittakaa Paranoid!

• hondaygo
Goedemorgen dames en heren.

Bijna bed tijd voor mij en dan heb ik weekend. :D

@jvanhambelgium
Ik heb hier ergens gelezen dat er geen vraag te dom is voor GoT. ;)
Als je de foto van mijn post op woensdag 28 oktober 18.20 uur gezien hebt, dan
zie je ook dat dat water best wel helder is.
Als het water vrijwel niet stroomt, dan kan ik van uit de boot tot meer dan 2.50 meter de diepte in kijken.

En wat ik daar hoop te zien is een meerval van een kleine 2.50 meter, een schub of spiegel karper van dik in de 30 kilo, en elke andere vis die graag een hoofdrol in mijn video stream wil vertolken. :D

Ach, ik kan gewoon kicken op een vis die zich van geen kwaad bewust is en ondertussen al dat lekkers aan het op peuzelen is wat ik voor de camera gedeponeerd heb.

Dit projectje is dan ook weer zoiets als; Niet omdat het moet, maar omdat het kan. :)
Ik heb wel vaker van dat soort dingen, maar ach, moord is erger zeg ik dan maar.

En weet je wat ik dan ook weer zo mooi aan zo'n project vind?
De behulpzaamheid van de mensen. _/-\o_

Kijk, ik ben niet de slimste, maar ik kan wel leuke dingen bedenken.
Helaas weet ik dan weer niet hoe ik die dingen uit moet voeren.
Ik kan hele stukken lezen over iets, maar als niemand mij iets uitlegt over wat ik eigenlijk lees, dan is het gewoon algebra voor mij.

Neem nou eens als voorbeeld de post van Laurens0629 van woensdag 28 oktober 12.23 uur.
Ik dacht toen echt; 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

God zij dank heeft hij later op de dag nog eens een poging gedaan om mij iets uit te leggen, en zowaar.....
Heel in de verte gloorde er een beetje licht aan de horizon. Hulde! _/-\o_

En dankzij een aantal mensen hier word ik op mijn oude dag toch telkens weer een beetje wijzer. :D
Kudo's voor hun!

@dion_b

Nou, weer iets geleerd.
Kijk dat is nou iets wat ik dus totaal niet door had.

''Met die inverter eraan zit je dus 12VDC naar 230VAC te converteren (niet efficient) en dan ga je weer 230VAC naar 48VDC PoE converteren. Dat is hopeloos inefficient :X''

Nu je het zo schrijft lijkt het mij dan ook heel logisch.

Het punt is dat ik bij het huisje aan de rivier wel stroom heb, maar als ik mobiel zou gaan (lees; de camera een paar honderd meter verder op plaatsen), dan heb ik dat niet, en zal ik gebruik moeten maken van optie 2.
Maar....., ik denk dat ik de spullen mooi op ga stellen recht voor het huisje, dan kan ik alles mooi in de gaten houden.

Enfin..., ik hoop dat ik snel bericht krijg van Royal Tool.
Kan ik trouwens dit zien als leiding gevend wat betreft het streamen in HD-kwaliteit, of is er dan een andere tabel van toepassing?

Hieronder zie je de aanbevolen downloadsnelheid per stream voor het afspelen van series en films via Netflix.
0,5 megabit per seconde - Vereiste snelheid van breedbandverbinding

1,5 megabit per seconde - Aanbevolen snelheid van breedbandverbinding

3,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor SD-kwaliteit

5,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor HD-kwaliteit

25 megabit per seconde - Aanbevolen voor Ultra HD-kwaliteit

• jvanhambelgium
hondaygo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:00:
En wat ik daar hoop te zien is een meerval van een kleine 2.50 meter, een schub of spiegel karper van dik in de 30 kilo, en elke andere vis die graag een hoofdrol in mijn video stream wil vertolken. :D
Ah OK, je gaat hier vissenpr0n streamen :)

• laurens0619
Het hangt helemaal van de gebuikte codecs/fps maar ik verwacht iets tussen de 2 en 10 megabit. Die ubiquiti link gaat je iets van 300 geven dus je zit ruim genoeg in je jasje.

Wat je trouwens ook kunt doen is bij je huisje een wifi accesspoint neerzetten, dan kun je nog steeds mobiel gaan maar natuurlijk niet honderden meters.
MAar anders helemaal eens met dion, kun je beter die 220 poe injector laten vallen en een 12v>24v step up bestellen icm passive poe injector

@dion_b
Je noemde al eerder dat het eenvoudiger is om een accesspoint te zoeken die wel gewoon 12v kan, opzich wel een punt als je naar het aantal converts/bestaande accus kijkt.
Ik heb ervaring met een nanosation m2 en die vond ik eenvoudig in te stellen. Ik heb ook wat mikrotik routertjes gehad en die vond ik met winbox net wat complexer.
Echter dit mikrotik setje RBSXTsqG-5acD is toch ook wel mooi. 5ghz ac voor 50 euro per stuk en werkt op 10-30v. Ik las ergens anders dat jij (meer?) mikrotik apparatuur hebt, wat denk jij is deze mikrotik in te stellen voor de TS? Het maakt het geheel wel een stuk eenvoudiger met (bestaande) accus. Of zou die 12v icm een lange (onderwater) kabel toch te zwak zijn?

Tegelijk zie ik de TS niet zo snel in Winbox rondklikken :X

[Voor 63% gewijzigd door laurens0619 op 30-10-2020 11:08]

• hondaygo
@dion_b en @laurens0619

Als ik het dus goed begrijp laten we dus de 220 PoE injector vallen.
Dan komt het schema van het ontvangende gedeelte er dus ongeveer zo uit te zien.

Oke, over de snelheid hoef ik mij iig geen zorgen te maken.
Heb net een mailtje gekregen van Royal Tool over de camera.
Ik word verzocht om met de verkoper op Amazon contact op te nemen, dus dat ga ik zo dadelijk gelijk even doen.

Oh ja, die Winbox, he? ;) 8)7
Hahahahaaa...., dat had je juist opgemerkt, Laurens. _/-\o_

Maar weer beiden bedankt voor het mee denken/voor kauwen.
Ik word hier echt vrolijk van. _/-\o_

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hondaygo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:00:
[...]

@dion_b

Nou, weer iets geleerd.
Kijk dat is nou iets wat ik dus totaal niet door had.

''Met die inverter eraan zit je dus 12VDC naar 230VAC te converteren (niet efficient) en dan ga je weer 230VAC naar 48VDC PoE converteren. Dat is hopeloos inefficient :X''

Nu je het zo schrijft lijkt het mij dan ook heel logisch.

Het punt is dat ik bij het huisje aan de rivier wel stroom heb, maar als ik mobiel zou gaan (lees; de camera een paar honderd meter verder op plaatsen), dan heb ik dat niet, en zal ik gebruik moeten maken van optie 2.
Maar....., ik denk dat ik de spullen mooi op ga stellen recht voor het huisje, dan kan ik alles mooi in de gaten houden.
Dat scheelt :)

Maar oplossing van @laurens0619 hieronder klinkt technisch ook erg mooi - het vereenvoudigt je elektronica in ieder geval.
Enfin..., ik hoop dat ik snel bericht krijg van Royal Tool.
Kan ik trouwens dit zien als leiding gevend wat betreft het streamen in HD-kwaliteit, of is er dan een andere tabel van toepassing?

Hieronder zie je de aanbevolen downloadsnelheid per stream voor het afspelen van series en films via Netflix.
0,5 megabit per seconde - Vereiste snelheid van breedbandverbinding

1,5 megabit per seconde - Aanbevolen snelheid van breedbandverbinding

3,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor SD-kwaliteit

5,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor HD-kwaliteit

25 megabit per seconde - Aanbevolen voor Ultra HD-kwaliteit
Dit is gecoprimeerde video, waarbij Netflix vrij brak is qua kwaliteit.

Ik zou voor gecomprimeerde broadcast-quality HD rekenen op 8Mbps. UHD (4k) zou ik dan weer wat lager pakken, althans 20Mbps. Dat zijn de waardes die wij op het werk iig hanteren.

De vraag is dus: wel of niet gecomprimeerd. Kijk maar naar BluRay: dat is bijna niet gecomprimeerd, maar diezelfde HD die 5-8Mbps vergt met MPEG4 zal met BluRay dus 60Mbps kosten... en volledig RAW format is nog meer, dus dit is echt iets dat van de camera vendor moet komen. Ik vermoed trouwens dat het best meevalt en dat die camera een MPEG4-stream (of misschien zelfs z'n opvolger HEVC) uitpoept.
laurens0619 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:36:
[...]

@dion_b
Je noemde al eerder dat het eenvoudiger is om een accesspoint te zoeken die wel gewoon 12v kan, opzich wel een punt als je naar het aantal converts/bestaande accus kijkt.
Ik heb ervaring met een nanosation m2 en die vond ik eenvoudig in te stellen. Ik heb ook wat mikrotik routertjes gehad en die vond ik met winbox net wat complexer.
Echter dit mikrotik setje RBSXTsqG-5acD is toch ook wel mooi. 5ghz ac voor 50 euro per stuk en werkt op 10-30v. Ik las ergens anders dat jij (meer?) mikrotik apparatuur hebt, wat denk jij is deze mikrotik in te stellen voor de TS? Het maakt het geheel wel een stuk eenvoudiger met (bestaande) accus. Of zou die 12v icm een lange (onderwater) kabel toch te zwak zijn?

Tegelijk zie ik de TS niet zo snel in Winbox rondklikken :X
Dat ziet eruit als een technisch fantastisch apparaat, met exact de juiste input, met goede WiFi specs en een ingebouwde 16dBi outdoor antenne. Ik zou het zeker hiermee proberen. Maar inderdaad, ik gebruik al Mikrotik en heb de erg steile learning curve voor lief genomen. Dat lijkt me minder handig voor TS...

Edit:
Schijnt dat je dat ding ook via de Mikrotik app kunt bedienen, en dat dat idiot-proof zou moeten zijn. Ik gruwel van beheer via apps, maar het zou een optie zijn. In ieder geval is de hardware goed en betaalbaar.

[Voor 3% gewijzigd door dion_b op 30-10-2020 20:44]

Soittakaa Paranoid!

• laurens0619
Met die app zou het misschien wel werkbaar zijn ja. Tegelijk is die unifi miss niet heel complex maar nou ook weer niet van het consumentenniveau (bv tplink deco)

@hondaygo hoeveel 12v accus met hoeveel capaciteit heb je nu tot je beschikking? Als je er hier al meerdere van hebt dan is de mikrotik weg misschien initieel wat complexer op te zetten maar daarna wel eenvoudiger qua elektronica omdat alles 12v is :)

[Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 31-10-2020 09:51]

• hondaygo
Zo, daar was dan een antwoord van Barlus.
Ik had gevraagd hoeveel Mbit van de stream zou zijn en wat de meerkosten van een 20 meter kabel zou zijn.

Dit kreeg ik als antwoord;
How the computer reads the video
1. IE browser, install IE plug-in to watch.
2. Access through CMS computer software.
3. Read the video stream through the RTSP protocol. For example, VSP software.
The software mentioned above will be provided for free when you purchase the camera.

Our cables can be customized. The price of a 1440P camera with a 20M cable is: £290.
£100 meer prijs dus.
Wat neer komt op een extra €7,54 per meter.

Tja, en natuurlijk niet echt een antwoord gekregen op de vraag over die Mbitjes.
Uitgaande van de reviews die ik lees zijn ze allemaal dik tevreden met de beeldkwaliteit, dat dan wel weer.
Ik las bij een antwoord op de vraag;
Does the camera software support ''jmpeg'' output?
Waren er 2 antwoorden;
1. Our camera software support ''MJPEG''. Van de leverancier zelf.
2. Nope. Van naar ik aan neem een klant.

Maar goed.....

@laurens0619
Ik heb 2 12V 7.200 mAh accuutjes, maar voor een paar tientjes is een derde
zo aangeschaft natuurlijk indien nodig.

Bij DectDirect zie ik die SXTsq 5 ac staan voor €52,25 ps.
Zal dan zeker die app moeten gaan gebruiken. :P

Even een recap;
1. Camera blijft hetzelfde.
2. Passieve pOe's ook.
3. Netwerk kabels ook.
4. 2 x 24V accu's VERVALLEN voor de 2 x bestaande 12V accu's.
5. 2 x NanoStation AC Loco VERVALLEN voor 2 x Mikrotik SXTsq 5 ac.
5. De step up 12-24 volt convertor VERVALT.

Ik zie die Mikrotik SXTsq 5 ac.gevoed word kan worden door;
10 V - 30 V, passive PoE.
Lees echter niet met welke aansluitingen.

En ik lees bij de beschrijving op https://www.wifi-shop24.c...MaS13w16gXAIaArObEALw_wcB;
RouterOS License: Level 3
Is dit een betaalde License of hoe werkt zoiets precies?

@dion_b
Schijnt dat je dat ding ook via de Mikrotik app kunt bedienen, en dat dat idiot-proof zou moeten zijn
Nou, volgens mij hebben wij een winnaar hier! ;) :*) _/-\o_
Geweldig dit! :)

Klopt mijn recap nog een beetje?

Edit;
Dit vond ik over RouterOS License: Level 3;
Is dit nog op mij van toepassing?

[Voor 9% gewijzigd door hondaygo op 31-10-2020 13:11]

• jvanhambelgium
License-Level 3 is prima voor wat je wil doen. Gewoon een "virtual wire" door de lucht zeg maar.
Geen geprul met tunnels, of AP-mode (om een Wifi hotspot te maken )

• hondaygo
@jvanhambelgium

Grappig dat juist jij nu reageert. :)
Ik wilde je nog bedanken voor de eerste tip over die camera. _/-\o_
Ik las net het hele topic nog even (voor de vierde keer ofzo) door en toen viel mij dat pas op... :o

Zoals je waarschijnlijk al wel gelezen hebt zijn we daar op stevig aan het door borduren.

Edit;

Even een nieuwe prijslijst gemaakt.

€194,99 Camera + 5 meter kabel a €188 + €6,99 = €194,99
€105,45 2 x MikroTik SXTsq 5 ac a € 45,96 = €91,92 + € 13,53 = €105,45
€ 12,16 2 x WiFi-Texas GPOE-1-WM, 1-poorts wandmontage Gigabit PoE-injector a €6,08
€ 56,25 1 x SKB 3i-serie 0806-3 waterdichte koffer met plukschuim a €49,50 + €6,75 = €56,25
€ 13,60 2,1mm x 5,5mm + 2,5 X 5,5 M/M DC-voedingskabel €13,60
€ 11,92 2 X U/UTP CAT6 kabel - 0.5 meter + 1 X U/UTP CAT6 kabel - 3 meter €11,92
----------+
€394,37
€110,85 Camera kabel van 5 naar 20 meter.
----------+
€505,22
===========

Wat was het budget ook alweer? O-) 8)

[Voor 52% gewijzigd door hondaygo op 31-10-2020 16:06]

• jvanhambelgium
Prima gedaan qua budget-management!
Het zal mischien wat werk zijn om de 2 Mikrotik's "uit te richten" -> Ze hebben een 23° beam dus da's best smal en veel zal je niet moeten morrelen aan 1 kant of je verliest te verbinding. Dus je zal echt moeten zorgen dat beide kanten echt stabiel staan.

En nu maar hopen dat die camera op iets trekt hé ... want de omstandigheden zijn niet zoals in een zwembad op 1.8m diepte natuurlijk...

Mischien alvast leuk om eens te bekijken hoe je dit moet opzetten. Mogelijk gaat het met een app wat vlotter, maar reken erop dat het wat complexer kan worden..

YouTube: How to Configure Mikrotik SXT Lite5 AC as Point to Point(Bridge and ...

[Voor 31% gewijzigd door jvanhambelgium op 31-10-2020 16:36]

• laurens0619
Our cables can be customized. The price of a 1440P camera with a 20M cable is: £290.
£100 meer prijs dus.
Is dat wel dezelfde camera? Die andere was toch 1080p

Als het goed is zit er bij de mikrotik een 220v naar 24v adapter maar ook poe injector waar je zelf 12v op kunt zetten. Tenminste dat lees ik op de site van mikrotik, scheelt weer poe injectors. Wel ff uitzoeken welk type dc kabeltje nodig hebt

• hondaygo
@laurens0619
Nou, wel weer heel toevallig dit. ;)
Wel ff uitzoeken welk type dc kabeltje nodig hebt
Stuur net weer een mailtje naar die camera gast.

I asked you also about the speed of the camera, how much is the Mbit of this stream?
Can you tell me that please?

And another question....

The RJ45 Box comes with a DC12V connection.
Is this the DC5521 5.5/2.1 mm or
is this the DC5525 5.5/2.5 mm?
I need to know this because the power will come from a 12 V 7.200 mAh battery/powersuplly
and i will need to buy the right wiring.

Zit mij net te bedenken dat zoiets de kop niet zal kosten om aan te passen.
Ik weet niet hoe de doorsnede van zo'n kabeltje is, maar ik neem aan dat er een plus en een min draad door heen loopt?
Als dat zo is dan koop ik gewoon 1 of 2 van die dingen voor op 220V en knip ik die kabeltjes er wel af.
Is dat wel dezelfde camera? Die andere was toch 1080
Ja, is wel dezelfde camera, maar nu met 1440P.

Over die bijgeleverde PoE kom ik nog op terug.
Zie hem bij

https://www.senetic.nl/pr...yCXA71pnx3g0aAr8eEALw_wcB

er niet bij staan.

Maar ik zie wat je bedoeld. ;)

@jvanhambelgium

Ik ga NU naar Youtube. ;)

[Voor 15% gewijzigd door hondaygo op 31-10-2020 18:02]

• laurens0619
Ik zou gokken 5521 maar zou gewoon 2x 5521 en 1x 5525 bestellen, desnoods knip je de bijgeleverde poe adapter doormidden en druk je de kabel direct op 12v accu

Ik vind het trouwens wel heel raar, 100 pond voor 15m extra waterdichte utp kabel? Als de camera beter is prima

Enne bij 20m moet je overstappen op een...24v voeding! (Zijn we weer haha)
For cables over 10M, the power supply mode can only choose one of the following three methods: 1.DC24V 2.AC24V 3.POE

If you need more than 20M water depth, please choose our 316L stainless steel series
Maar bij de specs staat helemaal niet dat die 24v kan, en ook opeens ac?
13. DC12V/POE 48V-54V IEEE.802.af Power out pin:Mode-A 1,2(+)/3,6(-)
Ik zou dit ff navragen! Zou kunnen betekenen dat je toch naar de 24v moet (iig voor de camera)

[Voor 152% gewijzigd door laurens0619 op 31-10-2020 19:19]

• hondaygo
@laurens0619
For cables over 10M, the power supply mode can only choose one of the following three methods: 1.DC24V 2.AC24V 3.POE
Lees ik dat nu verkeerd?
Hij moet er ééntje kiezen, OF DC24V, OF AC24V, OF POE.
Als de camera dan voeding via POE krijgt moet dat dan niet voldoende zijn?
Of werkt dat niet zo?

Maar goed, ik ga gewoon 10 meter kabel bestellen en dan is dat probleem ook weer uit de wereld. :D
Zoals ik al eerder had gezegd zit ik toch wel MAX op 8 meter.
Dacht dat het misschien wel handig zou zijn als ik een wat langere kabel zou hebben om eventuele optie in de toekomst vrij te houden.

En wat die dc kabeltjes betreft, daar heb ik een goede schaar voor. ;)

• laurens0619
Ik denk dat ze met poe 802.3af bedoelen en dat is 48v

Dus met korte kabel: 12v dc of 48v poe
En met lange kabel: 24v dc/ac of 48v poe

Ik vind het gek maar met 10m kabel zal t wel loslopen :)

• hondaygo
Nou, aangezien ik niet helemaal goed weet hoe het principe van PoE werkt, denk ik niet dat dit helemaal goed is.
Verbeteringen hoor ik graag, en dan ook graag waarom het niet goed is. :?

Welterusten. :z

• laurens0619
Principe van poe is simpel:
Een aantal van de 8 aders van de utp kabel worden gebruikt om (om en om) stroom op te zetten. De camera pakt daar dus zijn voeding uit

Je hebt passief poe en actief poe. Met passief poe wordt er altijd stroom op gezet, bij actief alleen als de andere kant er iets mee kan.
Met standaard actief poe komt er 48v op de kabel en met passief maar net wat je op die dc poort aansluit wat volgens de documentatie 12v is.

Hoe langer de kabel, hoe meer signaalverlies wat je in stroom ziet in dalen van voltage.

Op deze site kun je het uitrekenen
http://poe-world.com/Calculator/

Heb even wat berekeningen gedaan met cat5e
10meter: 12v naar 11.25
10meter: 24v naar 23.64
20 meter: 12v naar 10.3
20 meter: 24v naar 23.28

Dus hoe langer de kabel, hoe hoger voltage je wilt gebruiken.

Ik denk dat als je een camera met een langere kabel koopt er ook een andere voeding in zit met 24v, daar komt het prijsverschil misschien ook vandaan.
Als ze zeggen dat het met 10meter en 12v goed zal gaan dan zal het wel zo zijn :)

[Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 01-11-2020 09:22]

• hondaygo
@jvanhambelgium

Kijk, dat is nog eens een informatief filmpje.
Moest wel even aan het accent wennen, joh.
En wie weet word het met de app iets makkelijker. :)

Maar ik dacht dat hij het vrij goed uitlegde.

Tja, dat uitrichten zal dan wel met 2 personen moeten gebeuren denk ik, want 23 graden is idd niet veel.
Maar goed, er moeten eerst nog even een paar puntjes op de i gezet worden voordat ik overga op de aankoop van alle onderdelen.

@laurens0619
Dankjewel voor je uitleg over het PoE principe.
Weer verhelderend. :)

Maar wat ik nu niet precies weet is OF ik de accu met de 12V nu rechtstreeks aan moet sluiten op de DC ingang van de camera, OF ik de 12V accu nu aan moet sluiten op de camera via het bijgeleverde kabeltje van de MikroTik, Of dat ik de 12V accu nu aan moet sluiten op de MikroTik SXTsq 5 ac met het bijgeleverde kabeltje van de MikroTik, OF....., dat ik de 12V accu rechtstreeks aan moet sluiten op de MikroTik SXTsq 5 ac...

Crimineel wat een zin.... :/

Heb ik het volgende goed?

Stelling van Hondaygo;

PoE betekent Power over Ethernet, dussss...., als ik de 12V accu rechtstreeks zou verbinden met de MikroTik SXTsq 5 ac, daar een ethernet kabel in stop, en die verbind met de ethernetpoort van de camera, zou ik dan zowel de MikroTik SXTsq 5 ac PLUS de camera van (de benodigde) stroom voorzien?

Of is het;
Als ik de 12V accu rechtstreeks zou verbinden met de camera, daar een ethernet kabel in stop, en die verbind met de ethernetpoort van de MikroTik SXTsq 5 ac, zou ik dan zowel de camera PLUS de MikroTik SXTsq 5 ac van (de benodigde) stroom voorzien? (Zoals op de foto dus?)

Grrr..., ik heb het idee dat ik hier iets mis, maar ik kom er maar niet achter. :?

• laurens0619
Die mikrotik heeft geen stroom aansluiting, alleen utp. Je geeft hem dus voeding via poe injector via utp

Laten we er even van uitgaan dat zowel het blokje op de camera als op de mikrotik een poe injector is.

Een poe injector gaat maar 1 kant op. Je hebt dus 1 poe injector richting de camera en 1 poe injector richting de mikrotik. Tussen beide poe injectors (waar dus geen spanning op staat) maak je de koppeling met utp kabel.
Beide poe injectors sluit je aan op op 2 aparte 12v accus (het kan opdezelfde maar dan is je accu na 4-5 uurtjes leeg ipv 8-10)

Dus
Camera——injector\——utp——-/injector—utp——-mikrotik

\=injector naar camera, zet je 12v op
/=injector naar mikrotik, zet je 12v op

[Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 01-11-2020 17:12]

• jvanhambelgium
hondaygo schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:29:
PoE betekent Power over Ethernet, dussss...., als ik de 12V accu rechtstreeks zou verbinden met de MikroTik SXTsq 5 ac, daar een ethernet kabel in stop, en die verbind met de ethernetpoort van de camera, zou ik dan zowel de MikroTik SXTsq 5 ac PLUS de camera van (de benodigde) stroom voorzien?
Dat HAD mooit geweest, helaas is de Ethernet poort op de SXT van het type "PoE IN" . De bedoeling is dat je de SXT OFWEL met het stekkertje voeding kan geven, ofwel via Ethernet op z'n PoE-IN poort.
Je kan niet het power-plugje in de SXT stoppen en dan hopen dat ie gelijk je ethernet-devices aan de andere kant (vb Camera) voeding gaat geven.

• hondaygo
Kijk, dus dat was het.
PoE is éénrichtingsverkeer.

Dat zou idd mooi geweest zijn, @jvanhambelgium . ;)

Nou, weer een stukje verder met het vraagstuk Project Onderwater IP. :D

@laurens0619

Nog één vraagje.....
Heb ik bij die ontvangende MikroTik SXTsq 5 ac nu ook nog een accu nodig die ik aansluit op dezelfde manier als de andere MikroTik SXTsq 5 ac?
Of kan ik de MikroTik SXTsq 5 ac rechtstreeks met een UTP kabel aan sluiten op mijn laptop en hem op deze wijze van stroom te voorzien?

Hier onder zou nu dus de juiste eind set up moeten staan. :D O-)

• laurens0619
Je plaatje klopt!
Bij de ontvangende kant heb je inderdaad nog een 3e accu nodig. Er bestaan wel poe injectors die je via 2xusb van je laptop gaat voeden maar dan is je laptop ook weer zo snel leeg.

Je krijgt er al een 220 adapter bij en anders 3e accu voor nodig idd

• hondaygo
Cool. oOo

Nu is het zo dat ik een game laptop heb, en dat die, aangezien hij binnen 2 uurtjes echt wel leeg is, constant aan het netstroom heb liggen.

Dus ik zou idd terecht kunnen met deze PoE.

Maarrrr...., ik kan natuurlijk ook zeggen dat ik de MikroTik SXTsq 5 ac met het bijgeleverde kabeltje en de 220 stekker

rechtstreeks van stroom voorzie dmv een verlengsnoer. :D

Oh, ja....
De reden dat ik alles hier zo zo in het intiemste gedeelte uitleg/uitgelegd wil hebben heeft 2 redenen.
De eerste is natuurlijk opdat ik het zelf kan begrijpen, en zodat ik het ook niet vergeten kan. ;)

De tweede reden is dat er in de toekomst misschien ooit weer een ''hondaygo'' voorbij komt die ook graag zo'n projectje wil starten.
Nou, dan heeft deze hier een fantastisch begin dacht ik zo. :*)

Maar goed..., nu wacht ik weer even het antwoord af van onze camera leverancier.
In feite maakt de grote van de Jack, 55/21 of 55/25 mm niet meer zoveel uit.
Die is niet onoverkomelijk, die kosten geen drol en zijn overal wel te verkrijgen.
De Mbit rate...., tja, als ik die reviews mag geloven zit dat ook wel goed.
Des ondanks zou ik een antwoord wel prettig vinden.

Ik denk dat ik hem na het antwoord nog 1 mailtje zal sturen voor een prijsopgave voor de camera met 10 meter kabel ipv 20 of 5 meter.

Als ik die heb dan zal ik beginnen met het bestellen met de onderdelen. :)

• laurens0619
Ik zou hem lekker via een accu voeden of netsnoer, die accu>220v unit die je eerder toonde zag er ook 12v uit.

Daarom ook de mikrotik, alles op de 12v

En je kunt ook altijd alles uitrichten naar het huisje en vanuit daar een outdoor ap neerzetten voor de verbinding naar je laptop👌

Enne je gaat altijd dingen tegenkomen dus idd gewoon gaan bestellen. Ding goed voorbereiden en (kapot) analyseren is gewoon erg leuk :)

[Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 01-11-2020 19:45]

• hondaygo
@laurens0619

Ha, en net als ik denk ik ben er bijna komt er weer een term voorbij waarvan ik denk; 8)7 :? 8)7
In dit geval; ''outdoor ap''???

En wat bedoel je met ALLES uitrichten naar het huisje?
Die twee Mikrotiks moeten toch naar elkaar ''kijken''?

En dan zo maar nog een ander vraagje;
Kan ik die ontvangende Mikrotik ook via een UTP kabel met mijn laptop verbinden?

Edit;Typo.

• laurens0619
Ja met alles bedoelde ik de 2 mikrotik
Uit de ontvangende mikrotik komt een utp kabel, die kun je inderdaad gewoon in je laptop stoppen. Wil je echter op pad (maar in de buurt van het huisje) dan kun je vanuit het huisje opnieuw via wifi het camera signaal uitsturen met een Buiten AccessPoint.

Dan stop je dus de kabel in dat ap ipv je laptop
Maar misschien maak ik het wel nu te complex en moet je het gewoon hierbij laten :)

[Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 01-11-2020 20:16]

• hondaygo
Aha!

Ap = Acces Point.
Tssss...., ik word oud, joh. :P
Dus als ik op 1 plek blijf heb ik geen AP nodig.
Dan kan ik OF met de UTP kabel naar mijn laptop, OF via the air.

Enig idee of ik data verlies krijg als ik daarvoor een 15 meter kabel gebruik ipv een1,5 meter kabel?
Je liet mij al wel dat staatje zien van stroomverlies over een lange UTP kabel, maar aangezien we hier ''alleen maar'' over data praten vroeg ik mij dit af.

• laurens0619
Google is je vriend ;)
“Wat betekent outdoor ap”
“Hoe lang mag utp zijn”

Ik vind het niet erg de vragen te beantwoorden hoor maar je lijkt mij leergierig en met zelf uitzoeken leer je meer :)

spoiler:
100 meter mag utp zijn, geen last van signaalverlies bij een goede cat5e kabel

• hondaygo
@laurens0619

Touché. ;)

Had in de eerste instantie outdoor app gelezen ipv outdoor ap.
Dus toen ik dat doorhad wist ik ook dat het AccesPoint moest wezen.
Maar dat had ik in mijn vorige post al gezet. :P

Maar idd, dat eventuele data verlies had ik even moeten googelen. :F

Ik denk dat ik hier te veel verwend word met antwoorden op al mijn vragen. ;)
Niet dat je mij hoort klagen, hoor. O-)

Want geloof me, ik ben jullie allemaal hartstikke dankbaar. _/-\o_

Maar nu even wat anders....

Ik krijg nu steeds een beter overzicht van wat ik nodig heb, en het scheelt dat ik een aantal onderdelen zoals de accu's, stroom verlengkabel en 1 UTP kabel zelf al wel heb.
Alleen de meer prijs voor een 10 meterkabel moet ik nog even hebben.
Maar zoals de zaken er nu voor staan kom ik niet boven de €400 uit....

€194,99 Camera + 5 meter kabel a €188 + €6,99 = €194,99
€ 92,95 2 x MikroTik SXTsq 5 ac a € 44,00 = €88,00 + € 4,95 = €92,95
€ 23,97 1 x Waterdicht Hard Carry Case Bag Tool Kits Met Spons Opbergdoos (AliExpress)
€ 13,99 2 x 2,1mm x 5,5mm M/M DC-voedingskabel 1 meter
€ 6,94 1 X U/UTP CAT6 kabel - 2 meter
----------+
€332,84
€ , Camera kabel van 5 naar 10 meter.
----------+

===========

Edit;
Extra DC kabeltje toegevoegd.

• laurens0619
Perfect lijstje en mooi dat je een goedkopere koffer hebt gevonden, vond dat al onnodig veel geld op de rest

Ik zou wel 2 dc kabeltjes halen ipv 1, zonde om een werkende poe injector voor te verknippen

En die 100 euro apart houden mocht de douane je verrassen met douanekosten :)

• hondaygo
Extra kabeltje is idd niet verkeerd, nee.

Ach, en wat die extra €100 betreft, dan zal ik die daar maar voor bewaren. :)

• hondaygo
Nou, word je net wakker en dan zie je dat je mail
I asked you also about the speed of the camera, how much is the Mbit of this stream?
Can you tell me that please?

And another question....

The RJ45 Box comes with a DC12V connection.
Is this the DC5521 5.5/2.1 mm or
is this the DC5525 5.5/2.5 mm?
I need to know this because the power will come from a 12 V 7.200 mAh battery/powersuplly
and i will need to buy the right wiring.
naar de camera leverancier beantwoord is, and i quote;

Please choose DC5.5*2.1
Your choice of 304 stainless steel is correct.
This machine is 2-8Mbit, this is what you can adjust.

Nu ben ik dus aan het googelen wat deze 2-8 Mbit streaming nu precies inhoud.
Dit stukje over IP Camera Birate and Compression trok mijn aandacht;

https://www.getscw.com/kn...mera-bitrate-compression/

Daar staat ook weer een linkje naar een IP Camera Bitrate Calculator.

https://www.getscw.com/bitrate-calculator.php

Ik wilde dus eigenlijk voor de 1440P 4MP camera gaan, maar daar zie ik geen gegevens over staan.
Maar ik ga er voor het gemak maar van uit dat als ik de Mbit rate van een 1080P 2MP camera pak en deze met 1,2 vermenigvuldig dat ik er dan ook wel kom.
Please correct me if i am wrong. :)

Zou ik trouwens het verschil uberhaupt wel zien als ik die 2 camera's met een zelfde opstelling naast elkaar zou zetten? :?
Het verschil lijkt mij zo klein.
Voor het verschil in prijs (€19,97) hoef ik het niet te doen/laten.

• laurens0619
Altijd voor de beste camera gaan, daar doe je het tenslotte voor, wel controleren welke voltage die nodig heeft met de bestelde kabel

2-8 mbit had ik ook verwacht, dat is prima. De mikrotik kan denk ik met gemak 300 aan dus ook al zet je er 30 cameras achter, dan is de wifi nog snel genoeg :)

[Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 02-11-2020 08:57]

• hondaygo
Altijd voor de beste camera gaan, daar doe je het tenslotte voor
So true... :)
wel controleren welke voltage die nodig heeft met de bestelde kabel
Daarom nog maar eens een mailtje verstuurd. ;)

Fantastic, thank you very much. 🙏

Okay.
Recap;
1. If i understand correctly i can feed the camera by a
12V 7.200 mAh battery, using a DC5.5*2.1 Male connector?
2. In combination with the 1440P camera with a 10(!) meter cable? (The 20 meter cable is canceled)
3. If i understand correctly you will attach the 10 meter cable to the camera yourself?

In that case i would like to order your Barlus Underwater Camera 304 Stainless Steel
IP68 1440P 4MP POE IP Camera 10 Meters Length Special Line Lens 3.6MM.

I don't see any options on your Amazonsite where i can adjust the 5 meter cable to
a 10 meter cable, but i think this mail should be ennough to do that?

And than offcourse i would like to know how how much it will cost and
how i have to pay you.

Gelukkig is deze verkoper best wel snel met beantwoorden, dus lang zullen we niet hoeven te wachten op antwoord. :)

Volgens mij word het eens tijd dat ik een setje Mikrotik RBSXTsqG-5acD ga bestellen.

• hondaygo
En snel is die verkoper zeker. :)

1. Please buy 24V 7.200 mAh battery, using a DC5.5*2.1 Male connector?
2. I will create an Amazon link to pay you. This will take a while. Can it be provided to you tomorrow?
3. Our camera cable is already connected, customers are not recommended to wire it themselves

Grappig feitje bij punt 2 trouwens! _O-
''I will create an Amazon link to pay you.'' d:)b

Alle 3 vragen netjes beantwoord, en 2 daarvan naar volle tevredenheid.

Punt 1 houd nu in dat ik mijn bestaande 12V accuutjes nu moet vervangen voor 2 24V accu's.
Eerlijk gezegd zat ik er toch al aan te denken om die 2 lood accuutjes in te ruilen voor 2 li-ion accu's.
met iets meer capaciteit, en dit ivm het gewicht.
Lood accu p/s 2 KG, li-ion accu's p/s 0.75 KG

Nu vind ik op AliExpress deze Accu.
Gebruik zelf 2 14,8 V accu's hiervan voor mijn voerboot, en die bevallen mij uitstekend.

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Dus als ik deze kan gebruiken ga ik die er ook bij bestellen.
Even de juiste conector kabeltjes erbij bestellen, en dan hoef ik ook niets te solderen.

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee