Goedemorgen.
@
laurens0619Wat is je setup?
Ik neem aan:
Mikrotik 1. kabeltje naar ethernet poort laptop
Mikrotik 2: kabeltje naar switch/router (je internet verbinding) waar een router draait met dhcp
Mijn set up is identiek als de set up in het filmpje.
Ik heb dit filmpje gekozen omdat deze persoon;
1. Dezelfde Mikrotiks gebruikt
2. Hij ook met ALLEEN 1 laptop werkt.
Aangezien ik daar in Frankrijk GEEN internet heb, probeer ik hier dus de Mikrotiks zover
te configureren in dezelfde omstandigheden als die ik daar tot mijn beschikking heb.
Dat zijn dus de beide mikrotiks, mijn laptop, en de camera.
Misschien was ik wel een beetje voorbarig dat ik er al aan begonnen ben zonder dat ik de camera tot mijn beschikking heb, maar ik dacht dat ik er dan iig al iets van zou kunnen leren.
Wat ik nu probeer is hetzelfde als wat hij doet.
Met de laptop de eerste Mikrotik configureren.
Daarna met dezelfde laptop de tweede Mikrotik.
Het probleem waar ik tegen aan liep, was dat hij bij het scannen geen verbinding kon maken.
Waarschijnlijk door een verkeerde IP benaming.
Inmiddels de Mikrotiks weer gereset naar fabrieksinstellingen.
Handmatig werkte het niet,
Gelukkig was ik al een filmpje tegen gekomen hoe je het software matig kon doen,
en dat werkte wel.
@
dion_b
Fijn je weer te zien.
Ik typ hier zo dadelijk voor jou misschien een paar onnodige dingen neer, maar wat voor mij weer gemakkelijk is om naar terug te kijken wanneer ik het nodig heb.
We gaan hier een netwerk opzetten los van het internet. Een router is dus niet verplicht. Er gaan welgeteld vier apparaten op dat netwerk zitten:
Camera - bridge 2 - bridge 1 - "server" (waar opname gebeurt)
Ik ga er nu van uit dat jij met ''server'' mijn laptop bedoeld?
Want het is idd de bedoeling dat ik de beelden daar op bekijk en op neem.
op een eventueel externe HDD.
Willekeurige private subnet;
http://192.168.123.0/24
De 4 IP's worden;
192.168.123.11: server
192.168.123.12: bridge 1 (bij server)
192.168.123.13: bridge 2 (bij camera)
192.168.123.14: camera
Alle gevallen is netmasker; 255.255.255.0
EVENTUELE gateway bv; 192.168.123.1 voor eventueel conecten aan het internet zonder de IP's te wijzigen.
Met dit in gedachten zie ik het nu zo;
Dan nog de vraag of ik de volledige werkwijze van dat filmpje kan gebruiken, minus dat ik zelf de IP's invul?
Het filmpje is misschien in jullie ogen erg omslachtig, en misschien kan het veel gemakkelijker, maar ik kan dit filmpje nu heerlijk gebruiken om de boel voor elkaar te krijgen. en er elke keer weer op terug te vallen.
En misschien leer ik in de tussen tijd ook nog eens Indonesisch.
Nu weet ik aan de hand van dat filmpje wel dat ik via Netwerk verbindingen kan kiezen of ik automatisch of handmatig een IP adres wil toe kennen aan de beide Mikrotiks.
Maar hoe en waar precies geef ik mijn laptop en de camera een ander IP adres?
Zoals ik al gezegd heb is de camera nog niet binnen, dus ik kan daar nog niets aan veranderen.
Ik moet zeggen dat dit wel een interessant tijdverdrijf is.
just looking for wisdom...