Ik wil niet direct negatief klinken, maar helaas zal het toch moeten (volgende is ook een beetje geschreven voor mezelf, als eigen naslag, nu is het vers in mijn geheugen):
Wat is dat Netatmo apparaat moeilijk. Op zich is het aansluiten rechttoe rechtaan, maar ik krijg geen verbinding met mijn netwerk. Aanvankelijk dacht ik dat het probeert te verbinden met mijn 5GHz netwerk (2.4G en 5G hebben dezelfde naam). Maar nu heb ik die twee WiFi netwerken gesplitst, en alsnog wil het niet. Mogelijk is het gewoon incompatible met mijn router, maar dat weet je dus niet. Of wellicht is het omdat mijn telefoon niet houdt van ad-hoc netwerken die geen internetverbinding hebben. Als ik verbonden ben via WiFi, maar dat WiFi geeft geen toegang tot internet, dan weigert mijn telefoon het te gebruiken en verkiest het 4G. Als ik 4G uitzet werkt het wel.
Het grootste probleem is de feedback. Je bent volledig afhankelijk van één LEDje. Je hebt allemaal installatiestappen. De fysieke stappen zijn erg uitvoerig, duidelijk, maar zijn ook vanzelfsprekend. Dan kom je bij de pagina over het instellen van de belmodule (stap 25). Die zegt dat als de LED op de belknop blauw knippert, je wat schakelaars moet overhalen op de belmodule, en als het paars knippert andere schakelaars. Bij mij knippert het wit. Zie ik nu blauw voor wit aan? Nee, wit betekent gewoon dat het correct is en dat je naar de volgende stap kan. Maar dat staat niet bij die stap in de handleiding, dat staat in een tabelletje helemaal achterin het boekje. En er is zelfs geen referentie naar dat tabel. Bij stap 27 staat pas dat wanneer de belknop wit knippert, het klaar is om met je telefoon te verbinden. Op dat verbinden loop ik nu dus vast. Maar ook dat proces is warrig. Als verbinding niet lukt heb je ook geen feedback en zie je niet waarom. Pakt hij exact de gegevens van mijn telefoon, welke momenteel met de 5GHz is verbonden (ook al heeft 2.4G dezelfde SSID en wachtwoord)? Is hij incompatible met mijn router? Is het signaal te zwak? Is het omdat mijn telefoon weigert de verbinding met de deurbel te maken omdat de deurbel geen internet geeft? Tja, wie zal het zeggen.
Ik zou hebben gekozen voor een andere methode om verbinding te maken met WiFi. Mijn vader had het erover dat zijn slimme deurbel iets doet met QR codes om verbinding te leggen. WPS is ook zo'n fijn ding dat gewoon geïmplementeerd had moeten worden. Er is geen WPS knop op de deurbel zelf, wat wel slecht is, maar misschien zou iets gemaakt kunnen worden zodat je de deurbel via de app in WPS modus kon zetten. Zelf heb ik ook wel eens apparaten gemaakt die via WiFi kunnen verbinden. Als die geen verbinding kunnen maken met een eerder ingesteld netwerk (of nooit zijn ingesteld), maken ze een ad-hoc netwerk aan. Als je hiermee verbindt, springt er direct een WiFi-selectiescherm voor (dit is een zelfgebouwd captive portal), met netwerken die het apparaat zelf kan zien. Eventueel kan je ook verborgen netwerken invoeren. Zoiets had Netatmo ook kunnen doen, al dan niet via hun app.
Naast dit moet ik ook af en toe de deurbel uit en aanzetten om weer via de app verbinding te kunnen krijgen tussen mijn telefoon en de bel en de "verbind met WiFi" stap opnieuw te doen. Soms sta je ellenlang te wachten op niets. De bel knippert vrolijk wit, wat zou betekenen dat het verbinding wil maken en klaar staat. Als ik in de meterkast de schakelaar van de deurbel op uit zet duurt het even voordat het stopt met knipperen. Waarschijnlijk zit in de belknop of in de belmodule een batterijtje of een condensator.
Stap 1 nu is om 4G op de telefoon uit te zetten, en nog een keer verbinding proberen te maken. Misschien dat het dan wel wil. De app doet wel alsof de telefoon verbinding maakt met de deurbel om hem in te stellen, maar misschien dat die verbinding dus nooit komt vanwege die feature in mijn telefoon. Dan zou de app me wel mogen vertellen dat het verbinden met de deurbel om het in te stellen mis ging. Die feedback krijg ik niet.
Stap 2 komt indien stap 1 niet wil, dan ga ik op de gang een extra access point neerzetten, en kijken of ik daarmee kan verbinden. Dat zou betekenen dat mijn router incompatible is.