Frozen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:18:
Top, fijn dat de reviews online staan. Ik zie zelf het volgende:
2x +0
7x +1
5x +2
0x +3
Ik denk dat niemand een product gaat kopen aan de hand van een +0 of een +1 review. Aangezien het hele oktober testfest draait om exposure voor bedrijven en "wat lol" voor de community, heeft maar 33% van de reviews daadwerkelijke overtuigingskracht om mensen aan te sporen iets te laten kopen en is daarmee ook nuttig voor de fabrikant. Hoe denkt tweakers dit in de toekomst te kunnen verbeteren? Want ik heb zo'n idee dat fabrikanten hier in de toekomst mogelijk niet meer echt om staan te trappelen.
Ik denk dat het voor de fabrikanten niet echt om de reviews te doen is (zeg ik, als iemand die ook meegedaan heeft met een review), maar dat de exposure op drie verschillende momenten voor hen veel meer waard is. Vijf beeldschermen kost een fabrikant weinig, een advertentie runnen in de krant voor een dag kost ze waarschijnlijk het veelvoudige, terwijl dit veel directere exposure is bij ook nog eens hun specifieke doelgroep. Daarnaast komt een bedrijf door mee te doen positief in het licht, wat hen ook wat waard is.
Ik moet zeggen dat ik zelf ook wat moeite had om de review uitgebreid te schrijven. Verschillende topics had ik zelf gewoon niet de equipment voor in huis om echt heel in-depth iets over te kunnen zeggen. Ik heb daarom mijn eigen usercase uitgelegd, waarbij het scherm een mooie toevoeging is, maar niet per se een must. Veel van de +2/+3 reviews dienen minimaal nog wat extra's te kunnen bieden door nog een stapje dieper te gaan, wat gewoon door tijd en het gebrek aan specifieke hardware niet voor iedereen is weggelegd. Maar daarvoor in de plaats krijg je wel een eerlijke en voor de mainstream (wat we moeten accepteren dat tweakers doelgroep deels is geworden) gebruiker een prima review.
En daarnaast, een product met vijf reviews met uiteindelijk een X aantal sterren als gevolg gaat wel degelijk mensen een beeld geven of ze wel of niet over willen gaan op een koop, wellicht alleen jou niet.
Dus ik denk dat je verwachtingen wat te hoog zijn geweest ("Heb je al heel vaak een gebruikersreview geschreven of nog nooit? Dat laatste is geen probleem, het Tweakers Testfest is er voor iedereen!")
En voor de fabrikanten hoef je je echt geen zorgen te maken, adverteren direct naar je gebruikers gaat nooit stoppen.