Zelf plaatsen panelen - input gevraagd voor set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Begin vorige maand zijn we verhuisd van een tussenwoning (van het gas af, netto verbruik van 400kWh per jaar) naar een vrijstaande woning (met gas en flink verbruik). De vrijstaande woning is uit 1976, we zijn de 2e bewoners. Het huis is nog zo'n beetje in originele staat; prima gebouwd destijds, niet bezuinigd op materiaal, maar wel toe aan een flinke verduurzaamheidsslag:
- Isoleren schuin dak
- Isoleren spouw (5 cm aangebracht vanuit de bouw, geen idee hoe dit er nu uitziet)
- Isoleren vloer vanuit kruipruimte
- Zonnepanelen plaatsen
- WTW balansventilatie aanleggen
- Warmtepompboiler voor SWW plaatsen
- Wandverwarming aanleggen (vloerverwarming willen we niet i.v.m. leistenen vloer)
- Warmtepomp voor het verwarmen van het huis (middels de wandverwarming)
- Dubbel glas vervangen voor HR++ glas

In dit topic wil ik wat vragen stellen over de aanschaf van de zonnepanelen.

Ik wil de zonnepanelen zelf gaan installeren, heb ik op ons vorige huis ook 2x gedaan en dat is een goed uit te voeren (en leuke) klus:
Zelf zonnepanelen plaatsen, enkele vragen voor ik begin
Zelf zonnepanelen plaatsen, aanschaf advies gevraagd

We hebben veel bomen om het huis heen staan, wat dus ook zorgt voor (veel) schaduw. Er is veel plek voor panelen, dus ook al is het plaatsen van panelen niet enorm efficient door de schaduw, iedere kWh die wordt opgewekt telt. Door veel panelen neer te leggen kunnen de dagopbrengsten toch nog dekkend zijn. En zolang we kunnen salderen is het helemaal ideaal.

Het installeren wil ik dus zelf doen, met uitzondering van het aansluiten in de meterkast. Meterkast moet in zijn geheel worden vervangen, daar nemen we het plan voor de zonnepalen alvast in mee.

Ik heb een offerte opgevraagd voor het platdak op de garage en voor de oost-west kant van het huis. Voor de foto’s van het dak, zie de foto’s hieronder.

Ik heb nog een SE3000 omvormer op de plank liggen die pas 1,5 jaar is gebruikt, deze wil ik gebruiken voor het platdak. Vandaar ook dat ik 2 offertes heb opgevraagd.

De daken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rUTXJpn.png

Plekken waar de panelen geplaatst kunnen worden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/My6YGz3.png
Linkse gedeelte van het dak komen nog dakramen, daar willen we geen panelen.

Voorkant huis met bomen, rechtse dak (west kant: 35 dakpannen breed, 25 dakpannen hoog):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2rL4O9o.jpg

Achterkant huis met bomen (oost kant: +/- 30 dakpannen breed, 14 dakpannen hoog):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ImuHSVq.jpg

De 2 offertes:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kAQjRx9.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JsbGmL5.png

Plat dak (hier heb ik de SE3000 omvormer nog voor liggen):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qvguVGA.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/21JkT76.png

Hier houdt mijn kennis op. Opstartspanning, juiste panelen bij de juiste omvormer (ik snap wel dat alleen een SE omvormer mogelijk is als er optimizers gebruikt worden), impact van de schaduw. Allerlei zaken die ik niet kan inschatten bij het maken van de beslissing voor welke panelen te gaan.

Kunnen jullie me helpen met advies. Is deze setup ok? Kan ik er meer uit halen? Qua kosten uiteraard het liefst zo laag mogelijk per WP.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:49

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik kan er overheen gelezen hebben, maar wat heb je in de meterkast? 3x25A? Of 1x45 / 40A?
Gezien de offerte denk ik dat het 3x25A is?

Die 7 panelen op oost zullen niet heel vroeg starten denk ik, zeker niet op een 3-fase omvormer waar je eigenlijk toch wel minimaal 12 panelen in de zon moet hebben om lekker te draaien.

Je 3-fase omvormer wil 750 volt hebben en met optimizers die tot 60 volt kunnen opkrikken (P370) kom je dan op 750/60 = 12,5 ofwel afgerond 13 optimizers uit die in de zon moeten liggen.
En met een opkomende zon in het oosten, ligt west nog in de schaduw, ik vraag me af of dat lekker gaat werken. Op een bewolkte dag is dat minder een issue, dan heb je meer spreiding van het licht door het wolkendek. Het is slechts wat ik er van maak; ik laat me graag corrigeren door een expert ;)

In deze situatie zou ik het west dak samen met je platte dak op een SE9k 3-fase omvormer gooien (in 1 string!)
Heel officieel heb je dan 1 paneel teveel volgens de optimizer datasheet, ik weet niet hoe precies dat komt maar als dat geen probleem is (volgens de kenners) dan zou je gewoon 9 panelen op het platte dak kunnen aanhouden, anders 8. Je moet namelijk binnen de 11.250Wp op 1 string blijven volgens de optimizer datasheet en daar zit je met (25 + 9)x340 net 1 paneel overheen.
De SE9k ipv de SE7k heb je nodig om binnen de overdimensioning specs (135%) van de 3-fase omvormer te blijven. Een SE10k mag ook, die zal iets minder aftoppen.

Het oost dak zou ik dan op die al aanwezige 1-fase omvormer gooien met P404 optimizers (voor korte strings).

Maar er is vast nog wel iemand met een beter advies.

[ Voor 179% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-10-2020 11:25 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Bedankt voor je uitleg, klinkt pausibel dat de panelen op Oost niet snel iets zullen doen in deze configuratie.
De string van de panelen op de west kant met de panelen op het platdak klinkt als een goed plan, is qua bekabeling goed te doen. Als ik dan de SE10K neem ipv de SE9K kan ik later (als het toch begint te kriebelen) het linker dak van de west kant ook nog wat om de dakramen heen gaan leggen.

Aan de oost kant dan de SE3000 met maximaal panelen wat de omvormer aan kan, alles wat die opwekken is mooi meegenomen.

Mooi advies, als iemand er nog een aanvulling op heeft hoor ik het graag :).

-edit- Inderdaad 3x25A aansluiting

[ Voor 4% gewijzigd door --Erik-- op 27-10-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:48:

In deze situatie zou ik het west dak samen met je platte dak op een SE9k 3-fase omvormer gooien (in 1 string!)
Heel officieel heb je dan 1 paneel teveel volgens de optimizer datasheet, ik weet niet hoe precies dat komt maar als dat geen probleem is (volgens de kenners) dan zou je gewoon 9 panelen op het platte dak kunnen aanhouden, anders 8. Je moet namelijk binnen de 11.250Wp op 1 string blijven volgens de optimizer datasheet en daar zit je met (25 + 9)x340 net 1 paneel overheen.
Ik zie nu dat je in je berekening de oost panelen nog hebt meegenomen: 18 op west + 7 op oost. Die op oost komen te vervallen voor de string met platdak samen. Dus dan wordt de string 18 op west + 9 op plat dak = 27 panelen. Dan kan ik op het linker gedeelte van het west dak (waar ooit nog dakramamen komen) dus nog wel 6 panelen erbij leggen om op 33 te komen. 33 x 340wp = 11.220Wp. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

--Erik-- schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:20:
[...]

Ik zie nu dat je in je berekening de oost panelen nog hebt meegenomen: 18 op west + 7 op oost. Die op oost komen te vervallen voor de string met platdak samen. Dus dan wordt de string 18 op west + 9 op plat dak = 27 panelen. Dan kan ik op het linker gedeelte van het west dak (waar ooit nog dakramamen komen) dus nog wel 6 panelen erbij leggen om op 33 te komen. 33 x 340wp = 11.220Wp. :)
Oh ja, klopt, mijn fout :+ Gelukkig let er nog iemand op ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
Achteraf uitbreiden is soms lastig met SolarEdge. Je moet je aan alle specs blijven houden (max vermogen per string, minimum aantal optimisers per string etc.)
Als je het jezelf makkelijk wilt maken doe je de uitbreiding gewoon meteen.

Ik heb zelf toegang tot de SolarEdge designer, ik weet niet of je dat zelf ook kunt aanvragen. Dan kun je de situatie invoeren en kijken wat de design software er van vindt. Die berekent het max DC vermogen van meerdere orientaties per string ook veel nauwkeuriger dan je uit je hoofd kunt.
Met 2 richtingen mag er veel meer in een string van 11250 Wp. En de designtool laat ook duidelijker dan de specsheet weten wanneer je 13500 W DC vermogen per string mag hebben.

Deel voor de duidelijkheid anders even hoe je je legplan nu in gedachten hebt, ik kan eventueel wel even helpen met de SolarEdge designtool. Vaak is er meer mogelijk met SolarEdge dan je denkt. Vaak ook minder overigens, haha.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Liever alles in 1x goed inderdaad, daar wil ik voor gaan. Fijn als je het in de Designer wil zetten voor me @busscherski _/-\o_ .

Ik ben even met de ladder aan de gang gegaan om de exacte maten op te nemen. Ik kan er iets meer kwijt als waar de offerte vanuit ging. Zie de tekening met afmetingen hieronder. Zou op het grote vlak zelfs nog een rij van 7 eronder kunnen leggen (28 panelen ipv 21 panelen dan) maar dat worden er wellicht teveel voor 1 string.

De ideale situatie zou dit zijn, waarbij de groep van 9 panelen op het platdak komen te staan (hoek van 20 graden, aldus de offerte), 21 stuks op het grote westdak en 8 op het kleinere westdak.38 stuks totaal dus. De panelen aan de oostkant heb ik even buiten beschouwing gelaten, die komen dan op de omvormer (SE3000) die ik nog heb liggen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LEydPP3.jpg

Zonder enige vorm van schaal, excuses voor m'n slechte photoshop skills :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZxMJ9wn.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Andere manier van schaduwmanagement :+

Afbeeldingslocatie: https://p3m4s9x2.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2019/10/STIHL_Motorsaegen_2400px_rdax_1140x680.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Kom jij het de eekhoorns vertellen? ;(

[ Voor 78% gewijzigd door --Erik-- op 28-10-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
--Erik-- schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:26:
[...]

Kom jij het de eekhoorns vertellen? ;(
Een eekhoorn is niet heel veel anders dan een bruinerat met een schattige pluizige staart.

maar ik wil het ze rustig vertellen hoor. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Gezien het aantal panelen en de kans op optimizers die stuk gaan (heb de topics erover gelezen), leek het me handig om de optimizers niet onder het paneel te installeren, maar ze allemaal naast elkaar op een rij te plaatsen op een extra dakrail, onder de onderste rij panelen. Indien er dan een optimizer defect gaat, is het vervangen van een optimizer kwestie van 1 paneel op de onderste rij omhoog zetten en de optimizer vervangen (de kans dat ik er een of meerdere moet vervangen in de komende 10-20 jaar is groot).

De extra kosten en extra (eenmalig) werk vallen mee, 1 dakrail en de extra kabels van de panelen naar de optimizers. Zie ik hier iets over het hoofd? Wordt dit vaker gedaan? @BlueTooth76 of @busscherski , hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik dacht dat je tussen paneel en optimizer geen extra kabel mocht zetten.
Maar ik kan het even niet vinden.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb het huidige legplan in SolarEdge designer gestopt met 38x340 Wp.
Dat is met deze orientaties 10.89 kW DC dus dat mag nog samen in 1 string (ook al is het totaal Wp 38*340Wp dus hoger dan 11.25 kWp). Een string mag max 11.25 kW DC zijn.
Een hoog aantal optimisers per string zal ervoor zorgen dat je nooit clipping krijgt vanwege te laag stringvoltage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCmiOCJRqDrTm4QyiFQDqi5Incs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kQVHs7lrGRfBQN0jToa1EWpr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTpnOm579y8Ukinb2od-46V08cQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sVc3NRug1CvdVYx8TCAgSZsF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUND1Y3TAkYKnLVyKZgNjFx66t0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bTtrKViIBwv4PQDtcN3p3xw4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlDF0JU3uvLfeIFutDCo3wrhPJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jTtFnPR5NN5gJyDnkBo0iv78.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

--Erik-- schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:43:
Gezien het aantal panelen en de kans op optimizers die stuk gaan (heb de topics erover gelezen), leek het me handig om de optimizers niet onder het paneel te installeren, maar ze allemaal naast elkaar op een rij te plaatsen op een extra dakrail, onder de onderste rij panelen. Indien er dan een optimizer defect gaat, is het vervangen van een optimizer kwestie van 1 paneel op de onderste rij omhoog zetten en de optimizer vervangen (de kans dat ik er een of meerdere moet vervangen in de komende 10-20 jaar is groot).

De extra kosten en extra (eenmalig) werk vallen mee, 1 dakrail en de extra kabels van de panelen naar de optimizers. Zie ik hier iets over het hoofd? Wordt dit vaker gedaan? @BlueTooth76 of @busscherski , hebben jullie hier ervaring mee?
Een paneel is zo los als het nodig is, ik zou ze gewoon onder het paneel vastzetten op de rails.

Ik heb hier 68 optimizers (en dus ook 68 panelen) en na 2,5 jaar doen ze het allemaal nog.

* klopt af

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-10-2020 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:04
--Erik-- schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:43:
Zie ik hier iets over het hoofd? Wordt dit vaker gedaan? @BlueTooth76 of @busscherski , hebben jullie hier ervaring mee?
Een risico is dat de extra lange kabels tot meer radiostoring op banden voor zendamateurs gaat leiden. SE heeft op dat vlak geen hele goed reputatie, zie bv. hier of hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:15:
Ik dacht dat je tussen paneel en optimizer geen extra kabel mocht zetten.
Maar ik kan het even niet vinden.
Ik ben ook aan het zoeken, maar kan niets vinden. Ik ga eens met SolarEdge contact opnemen en vragen wat zij er van vinden.
busscherski schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:16:
Ik heb het huidige legplan in SolarEdge designer gestopt met 38x340 Wp.
Dat is met deze orientaties 10.89 kW DC dus dat mag nog samen in 1 string (ook al is het totaal Wp 38*340Wp dus hoger dan 11.25 kWp). Een string mag max 11.25 kW DC zijn.
Een hoog aantal optimisers per string zal ervoor zorgen dat je nooit clipping krijgt vanwege te laag stringvoltage.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel fijn dat je dit hebt gedaan! Hiermee durf ik het aan om dit plan te gaan leggen. Plan is om ze voor 1 januari nog op het dak te hebben liggen :). Ik ga de offerte aanvragen voor de spullen, ben benieuwd naar de prijs per WP.
BlueTooth76 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:42:
[...]

Een paneel is zo los als het nodig is, ik zou ze gewoon onder het paneel vastzetten op de rails.

Ik heb hier 68 optimizers (en dus ook 68 panelen) en na 2,5 jaar doen ze het allemaal nog.

* klopt af
Ik vind het nogal gedoe, vooral als het paneel ergens in het midden ligt. Omdat ik ook installateur ben, moet ik het wel zelf doen ;). En dat er 1 kapot gaat tijdens de komende 10-20 jaar dat de panelen op het dak liggen is zeker..
WackoH schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 00:32:
[...]
Een risico is dat de extra lange kabels tot meer radiostoring op banden voor zendamateurs gaat leiden. SE heeft op dat vlak geen hele goed reputatie, zie bv. hier of hier
Interessante materie! Ik lees vooral dat de verstoring komt door andere oorzaken en ook op te lossen zijn. SE is er zelf ook bij betrokken geweest, dus hopelijk zijn de optimizers van nu verbeterd (het artikel is uit 2017).
Ik lees nergens terug dat door het verlengen van de afstand tussen paneel en optimizer de problemen zijn veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
--Erik-- schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:25:

Interessante materie! Ik lees vooral dat de verstoring komt door andere oorzaken en ook op te lossen zijn. SE is er zelf ook bij betrokken geweest, dus hopelijk zijn de optimizers van nu verbeterd (het artikel is uit 2017).
Ik lees nergens terug dat door het verlengen van de afstand tussen paneel en optimizer de problemen zijn veroorzaakt.
Dat lees je niet terug omdat dat naar alle waarschijnlijk ook niet is gedaan ;)
Maar wat er volgens mij wel ergens staat is dat de kabels die als zendantennes werken. Dus als je die gaat verlengen, kunnen die meer signaal gaan uitzenden (als de optimizers intern onvoldoende filtering hebben)..
Het hoeft geen probleem te zijn, maar je gaat dan dingen doen waarvoor de optimizers door bv. de FCC vermoedelijk niet zijn gecertificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Zojuist gesproken met een medewerker van SolarEdge, ze hebben even overlegd en zien geen enkel probleem om de optimizers op de onderste rij te plaatsen en dus te werken met verlengkabels van de panelen naar de optimizers toe. Lijkt me toch wel een mooie manier van monteren.

Hij gaf nog wel aan dat het slim is om met de fabrikant van de panelen na te gaan of zij hier problemen in zien i.v.m. garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Afgelopen week heb ik de 38 panelen (330WP) en bevestigingsmateriaal ontvangen, komend weekend ga ik aan de slag met het installeren.

Voordat ik begin heb ik nog 2 vragen:

1. Diameter draad van omvormer naar meterkast

Welke m2 draad moet ik gebruiken om van de omvormer (SE10K ) naar de meterkast te gaan? De afstand zal zo'n 5 meter zijn. De meterkast is voorbereid door de elektricien met de volgende aardlekautomaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VJgsuvn.png

2. Aarding FlatFix Fusion opstelling

Er komen 9 panelen op het platdak op een FlatFix Fusion rail te staan. Ik heb een PDF gevonden van Esdec: Richtlijnen voor Aarding en Potentiaalvereffening.

Hierin lees ik onder andere:
Aarden
Volgens NEN 1010:2015 en NPR 5310 is een PV module een Klasse II apparaat (dubbel geïsoleerd). Daarom hoeft deze niet geaard te worden.
Mooi dacht ik, hoef ik alleen de rail te aarden. Verderop in het document gaan ze echter wel de panelen aarden :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PqOHYmw.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LG2PVCt.png

Ik kan hier niet echt uit opmaken dat ze de rail nu ook geaard hebben, maar alleen de panelen.

Heeft er iemand ervaring met het aarden van een FlatFix Fusion systeem, of mogelijk ergens nog een betere uitleg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Op de volgende blz staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CniOxGYvn8RwvhpK5z002pqWnDc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8K8zaIg6IdpxmaYvNwQs73wD.png?f=user_large
Dus wat ik er in lees is dat de draad langs de rijen loopt, en op iedere rij met het 1ste paneel is verbonden.
Vervolgens worden de rails en overige panelen via de 'Flatfex Fusion aardingsringen' (lijkt verdacht veel een standaard tandveerring ;) ) verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
5 x 2.5 mm2 is prima. Als je veel ruimte hebt voor de kabel zou je ook een maatje groter kunnen leggen, dat kan weinig kwaad.

https://fritts.nl/zonnepa...rlies-omvormer-meterkast/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
WackoH schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:52:
Op de volgende blz staat:
[Afbeelding]
Dus wat ik er in lees is dat de draad langs de rijen loopt, en op iedere rij met het 1ste paneel is verbonden.
Vervolgens worden de rails en overige panelen via de 'Flatfex Fusion aardingsringen' (lijkt verdacht veel een standaard tandveerring ;) ) verbonden.
Zie niet helemaal in hoe de Flatfix Fusion aardingsringen het geheel dan gaan aarden, maar dat zal mijn gebrek aan technisch inzicht wel zijn :/.
Ik heb aardingsringen in huis gehaald en ga het op die manier aarden. Inclusief de eerste rij zonnepanelen.
busscherski schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:38:
5 x 2.5 mm2 is prima. Als je veel ruimte hebt voor de kabel zou je ook een maatje groter kunnen leggen, dat kan weinig kwaad.

https://fritts.nl/zonnepa...rlies-omvormer-meterkast/
Dank je, daar heb ik nog wel wat meters van liggen :) .

Gisteren heb ik alle 3 de dakvlakken voorzien van rails (schuine daken) en Flatfix Fusion (platdak).
Dit weekend wil ik alle rails uit gaan lijnen, zodat alle panelen mooi recht komen te liggen. En dan de panelen erop met optimizers erop, hoop dat ik dit weekend een heel eind kom. Zal nog foto's plaatsen als het zover is.

[ Voor 29% gewijzigd door --Erik-- op 02-04-2021 09:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Omdat foto's kijken altijd leuk is, een update

Start gemaakt met het plaatsen van de rails:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9LWH9Vy.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KgSzPJd.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SM1LK9x.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CB5feYN.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CmUlk51.jpg

Vervolgens begonnen met het plaatsen van de panelen op het makkelijke gedeelte:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dUcT09p.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/99r820d.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r42XlZj.jpg
(De overige 3 panelen op het plat dak plaats ik pas als laatste, die komen vrij ver richting het schuine dak waardoor het lopen op het dak wat lastig wordt..)

Voordat ik de panelen op het grote schuine dakvlak ga leggen heb ik gepuzzeld hoe ik de panelen van het schuine dakvlak (21 stuks) het beste kan verbinden met de panelen op het andere schuine dakvlak (8 stuks) en de panelen op het platte dak (9 stuks). Omdat er hoogteverschil is tussen de 2 schuine dakvlakken, moet ik de draad van het ene naar het andere dakvlak zien te krijgen.
Ik wil liever geen pvc buizen met draad in het zicht, dus gekozen om maar een omweg te maken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EoSrYPm.jpg

Buizen onder de pannen door, onder de nokpannen, om de schoorsteen heen, weer omhoog naar de nokpannen van het lage dakvlak en dan naar de andere panelen. Was ik wel een paar uur zoet mee:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FweTwWR.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PsrhS8p.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/79zd0eC.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h6t91Gd.jpg

De omvormer komt in de garage te hangen, onder het platte dak. Hoe ik de bedrading daar naar binnen krijg moet ik nog even bedenken, liefst niet door het bitumen dak heen, dus denk dat ik door het dakbeschot ga en dan een weg naar de garage maak.

Als het weer een beetje meezit kan ik volgende week beginnen aan de 21 panelen op het grote dakvlak, zodat voor 1 mei de schakelaar van de omvormer omgezet kan worden (dat is m'n streven :)).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Om het topic af te sluiten, een update nu alles in gebruik is:

Afgelopen zaterdag de laatste 14 panelen geplaatst en 2 dagen geleden heb ik samen met mijn vader de omvormer aangesloten op de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sPIPhvx.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e8IaxyP.jpg

Gisteren de eerste volledige dag gehad. Met veel zon is dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tbBF13G.png

De laatste klus is het afzagen van de rails (zo'n 15cm) en het voilieregaas bevestigen. Omdat ik nog een SE3000 HD Wave heb liggen ben ik ook al aan het kijken naar panelen aan de andere kant van het huis, merk nu met de hogere zon dat daar veel zonuren zijn. Moet voor zo'n 2000 euro te doen zijn...wordt vervolgd :)

@busscherski
@BlueTooth76
@WackoH
Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Indrukwekkend geworden!

Je hebt vermoedelijk een 3x25A aansluiting?
Dan heb je nog ruimte voor 8kW extra (max is 17 kW).

Laat die meterkast maar roken >:)

Goed op weg naar een duurzaamheidslintje!

[ Voor 12% gewijzigd door WackoH op 28-04-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
De laatste 2 zonnige dagen zie ik dat er een verstoring optreedt.

Kan het net de teruglevering hier in de wijk niet aan en wordt het terugleveren geblokkeerd? Of kan het iets anders zijn? Het is ook een dag wel goed gegaan, zie laatste screenshot.

Ik kan in het SolarEdge dashboard alles uitlezen, welke waardes moet ik bekijken voor deze analyse?

@busscherski @AUijtdehaag is dit jullie bekend?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QwXUbLc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bahSuRf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qou6GMu.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:59
Dit is vermoedelijk de netspanning (aan de omvormer) die over de 253 volt heen gaat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:06:
Dit is vermoedelijk de netspanning (aan de omvormer) die over de 253 volt heen gaat.
Die lijkt redelijk stabiel, toch?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A40IqZI.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Dat is niet de net- maar stringspanning
(Solaredge is ook een string, alleen ligt de halve omvormer (DC/DC-omzetter deel) in x-voud op het dak >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
WackoH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:30:
Dat is niet de net- maar stringspanning
(Solaredge is ook een string, alleen ligt de halve omvormer (DC/DC-omzetter deel) in x-voud op het dak >:) )
Deze beter?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KjSEqOI.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ja.
Het ziet er niet naar uit dat de spanning over de 253V is gegaan, omdat de laatste gemeten spanning 244 V was .
100% zekerheid heb je niet omdat de data bv. iedere 5 min wordt gelogd. Wel blijft het verdacht dat de verstoringen optreden als het vermogen sterk stijgt.
Overigens blijft het AC vermogen wel door gaan?
Dan zou het alleen iets met de logging zijn, waarbij de omvormer gewoon door werkt.
Specifieke kennis van SolarEdge heb ik verder niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
WackoH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:51:
Ja.
Het ziet er niet naar uit dat de spanning over de 253V is gegaan, omdat de laatste gemeten spanning 244 V was .
100% zekerheid heb je niet omdat de data bv. iedere 5 min wordt gelogd. Wel blijft het verdacht dat de verstoringen optreden als het vermogen sterk stijgt.
Overigens blijft het AC vermogen wel door gaan?
Dan zou het alleen iets met de logging zijn, waarbij de omvormer.
Specifieke kennis van SolarEdge heb ik verder niet
Dit is gok ik het overzicht van AC vermogen (AC-stroom) op de fases:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s8uvEl7.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik denk dat het tijd wordt om te proberen een ticket aan te maken bij SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
busscherski schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:40:
Ik denk dat het tijd wordt om te proberen een ticket aan te maken bij SolarEdge.
Omvormer heeft een defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
--Erik-- schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:04:
[...]
Omvormer heeft een defect?
Niemand hier lijkt het te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
De logging van SolarEdge hapert? Opwek vindt wel gewoon plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
O dat kan natuurlijk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
SolardEdge toont voor vandaag weer een dip, van 13:45-14:15 precies.

Ik heb een P1 meter van Homewizard en die toont netjes de teruglevering van de energie op dat tijdstip. Dat gaat gelukkig dus goed. Nu is het afwachten op het verlossende antwoord van @busscherski met zijn uitleg van het mogelijk probleem :).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lPnkFoQ.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Ik denk nu ook dat het probleem in de logging zit

Pagina: 1