Begin vorige maand zijn we verhuisd van een tussenwoning (van het gas af, netto verbruik van 400kWh per jaar) naar een vrijstaande woning (met gas en flink verbruik). De vrijstaande woning is uit 1976, we zijn de 2e bewoners. Het huis is nog zo'n beetje in originele staat; prima gebouwd destijds, niet bezuinigd op materiaal, maar wel toe aan een flinke verduurzaamheidsslag:
- Isoleren schuin dak
- Isoleren spouw (5 cm aangebracht vanuit de bouw, geen idee hoe dit er nu uitziet)
- Isoleren vloer vanuit kruipruimte
- Zonnepanelen plaatsen
- WTW balansventilatie aanleggen
- Warmtepompboiler voor SWW plaatsen
- Wandverwarming aanleggen (vloerverwarming willen we niet i.v.m. leistenen vloer)
- Warmtepomp voor het verwarmen van het huis (middels de wandverwarming)
- Dubbel glas vervangen voor HR++ glas
In dit topic wil ik wat vragen stellen over de aanschaf van de zonnepanelen.
Ik wil de zonnepanelen zelf gaan installeren, heb ik op ons vorige huis ook 2x gedaan en dat is een goed uit te voeren (en leuke) klus:
Zelf zonnepanelen plaatsen, enkele vragen voor ik begin
Zelf zonnepanelen plaatsen, aanschaf advies gevraagd
We hebben veel bomen om het huis heen staan, wat dus ook zorgt voor (veel) schaduw. Er is veel plek voor panelen, dus ook al is het plaatsen van panelen niet enorm efficient door de schaduw, iedere kWh die wordt opgewekt telt. Door veel panelen neer te leggen kunnen de dagopbrengsten toch nog dekkend zijn. En zolang we kunnen salderen is het helemaal ideaal.
Het installeren wil ik dus zelf doen, met uitzondering van het aansluiten in de meterkast. Meterkast moet in zijn geheel worden vervangen, daar nemen we het plan voor de zonnepalen alvast in mee.
Ik heb een offerte opgevraagd voor het platdak op de garage en voor de oost-west kant van het huis. Voor de foto’s van het dak, zie de foto’s hieronder.
Ik heb nog een SE3000 omvormer op de plank liggen die pas 1,5 jaar is gebruikt, deze wil ik gebruiken voor het platdak. Vandaar ook dat ik 2 offertes heb opgevraagd.
De daken:

Plekken waar de panelen geplaatst kunnen worden:

Linkse gedeelte van het dak komen nog dakramen, daar willen we geen panelen.
Voorkant huis met bomen, rechtse dak (west kant: 35 dakpannen breed, 25 dakpannen hoog):

Achterkant huis met bomen (oost kant: +/- 30 dakpannen breed, 14 dakpannen hoog):

De 2 offertes:

Plat dak (hier heb ik de SE3000 omvormer nog voor liggen):

Hier houdt mijn kennis op. Opstartspanning, juiste panelen bij de juiste omvormer (ik snap wel dat alleen een SE omvormer mogelijk is als er optimizers gebruikt worden), impact van de schaduw. Allerlei zaken die ik niet kan inschatten bij het maken van de beslissing voor welke panelen te gaan.
Kunnen jullie me helpen met advies. Is deze setup ok? Kan ik er meer uit halen? Qua kosten uiteraard het liefst zo laag mogelijk per WP.
- Isoleren schuin dak
- Isoleren spouw (5 cm aangebracht vanuit de bouw, geen idee hoe dit er nu uitziet)
- Isoleren vloer vanuit kruipruimte
- Zonnepanelen plaatsen
- WTW balansventilatie aanleggen
- Warmtepompboiler voor SWW plaatsen
- Wandverwarming aanleggen (vloerverwarming willen we niet i.v.m. leistenen vloer)
- Warmtepomp voor het verwarmen van het huis (middels de wandverwarming)
- Dubbel glas vervangen voor HR++ glas
In dit topic wil ik wat vragen stellen over de aanschaf van de zonnepanelen.
Ik wil de zonnepanelen zelf gaan installeren, heb ik op ons vorige huis ook 2x gedaan en dat is een goed uit te voeren (en leuke) klus:
Zelf zonnepanelen plaatsen, enkele vragen voor ik begin
Zelf zonnepanelen plaatsen, aanschaf advies gevraagd
We hebben veel bomen om het huis heen staan, wat dus ook zorgt voor (veel) schaduw. Er is veel plek voor panelen, dus ook al is het plaatsen van panelen niet enorm efficient door de schaduw, iedere kWh die wordt opgewekt telt. Door veel panelen neer te leggen kunnen de dagopbrengsten toch nog dekkend zijn. En zolang we kunnen salderen is het helemaal ideaal.
Het installeren wil ik dus zelf doen, met uitzondering van het aansluiten in de meterkast. Meterkast moet in zijn geheel worden vervangen, daar nemen we het plan voor de zonnepalen alvast in mee.
Ik heb een offerte opgevraagd voor het platdak op de garage en voor de oost-west kant van het huis. Voor de foto’s van het dak, zie de foto’s hieronder.
Ik heb nog een SE3000 omvormer op de plank liggen die pas 1,5 jaar is gebruikt, deze wil ik gebruiken voor het platdak. Vandaar ook dat ik 2 offertes heb opgevraagd.
De daken:

Plekken waar de panelen geplaatst kunnen worden:

Linkse gedeelte van het dak komen nog dakramen, daar willen we geen panelen.
Voorkant huis met bomen, rechtse dak (west kant: 35 dakpannen breed, 25 dakpannen hoog):

Achterkant huis met bomen (oost kant: +/- 30 dakpannen breed, 14 dakpannen hoog):

De 2 offertes:

Plat dak (hier heb ik de SE3000 omvormer nog voor liggen):

Hier houdt mijn kennis op. Opstartspanning, juiste panelen bij de juiste omvormer (ik snap wel dat alleen een SE omvormer mogelijk is als er optimizers gebruikt worden), impact van de schaduw. Allerlei zaken die ik niet kan inschatten bij het maken van de beslissing voor welke panelen te gaan.
Kunnen jullie me helpen met advies. Is deze setup ok? Kan ik er meer uit halen? Qua kosten uiteraard het liefst zo laag mogelijk per WP.
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal