Begin vorige maand zijn we verhuisd van een tussenwoning (van het gas af, netto verbruik van 400kWh per jaar) naar een vrijstaande woning (met gas en flink verbruik). De vrijstaande woning is uit 1976, we zijn de 2e bewoners. Het huis is nog zo'n beetje in originele staat; prima gebouwd destijds, niet bezuinigd op materiaal, maar wel toe aan een flinke verduurzaamheidsslag:
- Isoleren schuin dak
- Isoleren spouw (5 cm aangebracht vanuit de bouw, geen idee hoe dit er nu uitziet)
- Isoleren vloer vanuit kruipruimte
- Zonnepanelen plaatsen
- WTW balansventilatie aanleggen
- Warmtepompboiler voor SWW plaatsen
- Wandverwarming aanleggen (vloerverwarming willen we niet i.v.m. leistenen vloer)
- Warmtepomp voor het verwarmen van het huis (middels de wandverwarming)
- Dubbel glas vervangen voor HR++ glas
In dit topic wil ik wat vragen stellen over het laatste punt, het vervangen van het dubbel glas naar HR++ glas.
(over de andere aanpassingen zal ik ook nog wel vragen hebben, deze zal ik bestaande topics plaatsen of zelf een nieuw topic voor aanmaken)
Op de begane grond zijn er 17 ruiten welke allemaal aan vervanging toe zijn. Het is oud dubbel glas of enkel glas. De kozijnen zien er goed uit, niets is rot en er lijkt mij genoeg plek om de huidige beglazing te verwijderen en nieuw HR++ glas terug te plaatsen.
Ik heb dit echter nog niet eerder gedaan en ben op zoek naar tips en tricks voor deze klus
.
Hieronder zie je hoe het huidige glas in het kozijn is geplaatst. Qua vervangen dacht ik aan:
- Alle maten van het glas opmeten
- Glas bestellen
- Glaslatten verwijderen
- Kit insnijden
- Voorzichtig oud glas verwijderen
- Sponning goed schoon maken
- Glasband plaatsen in sponning
- Glas plaatsen
- Glasband plaatsen op glaslatten
- Nieuwe glaslatten plaatsen
- Binnen en buiten kitten
- Kozijnen schilderen binnen en buiten (uiteraard eerst schuren)
Heb ik zo alle stappen goed begrepen? Tips?
Voor prijzen heb ik gekeken naar https://www.glaskoning.nl/dubbel-glas/hr-isolatieglas/. Hierbij kom ik voor de 17 ruiten uit op een bedrag van 833 euro. Valt me reuze mee. Heb ik wel 'standaard' HR++ glas genomen. Is standaard genoeg, of kan ik beter wat meer betalen voor een ander type HR++?

- Isoleren schuin dak
- Isoleren spouw (5 cm aangebracht vanuit de bouw, geen idee hoe dit er nu uitziet)
- Isoleren vloer vanuit kruipruimte
- Zonnepanelen plaatsen
- WTW balansventilatie aanleggen
- Warmtepompboiler voor SWW plaatsen
- Wandverwarming aanleggen (vloerverwarming willen we niet i.v.m. leistenen vloer)
- Warmtepomp voor het verwarmen van het huis (middels de wandverwarming)
- Dubbel glas vervangen voor HR++ glas
In dit topic wil ik wat vragen stellen over het laatste punt, het vervangen van het dubbel glas naar HR++ glas.
(over de andere aanpassingen zal ik ook nog wel vragen hebben, deze zal ik bestaande topics plaatsen of zelf een nieuw topic voor aanmaken)
Op de begane grond zijn er 17 ruiten welke allemaal aan vervanging toe zijn. Het is oud dubbel glas of enkel glas. De kozijnen zien er goed uit, niets is rot en er lijkt mij genoeg plek om de huidige beglazing te verwijderen en nieuw HR++ glas terug te plaatsen.
Ik heb dit echter nog niet eerder gedaan en ben op zoek naar tips en tricks voor deze klus
Hieronder zie je hoe het huidige glas in het kozijn is geplaatst. Qua vervangen dacht ik aan:
- Alle maten van het glas opmeten
- Glas bestellen
- Glaslatten verwijderen
- Kit insnijden
- Voorzichtig oud glas verwijderen
- Sponning goed schoon maken
- Glasband plaatsen in sponning
- Glas plaatsen
- Glasband plaatsen op glaslatten
- Nieuwe glaslatten plaatsen
- Binnen en buiten kitten
- Kozijnen schilderen binnen en buiten (uiteraard eerst schuren)
Heb ik zo alle stappen goed begrepen? Tips?
Voor prijzen heb ik gekeken naar https://www.glaskoning.nl/dubbel-glas/hr-isolatieglas/. Hierbij kom ik voor de 17 ruiten uit op een bedrag van 833 euro. Valt me reuze mee. Heb ik wel 'standaard' HR++ glas genomen. Is standaard genoeg, of kan ik beter wat meer betalen voor een ander type HR++?

[ Voor 5% gewijzigd door --Erik-- op 26-10-2020 15:15 ]
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal