Zelf dubbelglas vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Begin vorige maand zijn we verhuisd van een tussenwoning (van het gas af, netto verbruik van 400kWh per jaar) naar een vrijstaande woning (met gas en flink verbruik). De vrijstaande woning is uit 1976, we zijn de 2e bewoners. Het huis is nog zo'n beetje in originele staat; prima gebouwd destijds, niet bezuinigd op materiaal, maar wel toe aan een flinke verduurzaamheidsslag:
- Isoleren schuin dak
- Isoleren spouw (5 cm aangebracht vanuit de bouw, geen idee hoe dit er nu uitziet)
- Isoleren vloer vanuit kruipruimte
- Zonnepanelen plaatsen
- WTW balansventilatie aanleggen
- Warmtepompboiler voor SWW plaatsen
- Wandverwarming aanleggen (vloerverwarming willen we niet i.v.m. leistenen vloer)
- Warmtepomp voor het verwarmen van het huis (middels de wandverwarming)
- Dubbel glas vervangen voor HR++ glas

In dit topic wil ik wat vragen stellen over het laatste punt, het vervangen van het dubbel glas naar HR++ glas.
(over de andere aanpassingen zal ik ook nog wel vragen hebben, deze zal ik bestaande topics plaatsen of zelf een nieuw topic voor aanmaken)

Op de begane grond zijn er 17 ruiten welke allemaal aan vervanging toe zijn. Het is oud dubbel glas of enkel glas. De kozijnen zien er goed uit, niets is rot en er lijkt mij genoeg plek om de huidige beglazing te verwijderen en nieuw HR++ glas terug te plaatsen.
Ik heb dit echter nog niet eerder gedaan en ben op zoek naar tips en tricks voor deze klus :).

Hieronder zie je hoe het huidige glas in het kozijn is geplaatst. Qua vervangen dacht ik aan:
- Alle maten van het glas opmeten
- Glas bestellen :+
- Glaslatten verwijderen
- Kit insnijden
- Voorzichtig oud glas verwijderen
- Sponning goed schoon maken
- Glasband plaatsen in sponning
- Glas plaatsen
- Glasband plaatsen op glaslatten
- Nieuwe glaslatten plaatsen
- Binnen en buiten kitten
- Kozijnen schilderen binnen en buiten (uiteraard eerst schuren)

Heb ik zo alle stappen goed begrepen? Tips?

Voor prijzen heb ik gekeken naar https://www.glaskoning.nl/dubbel-glas/hr-isolatieglas/. Hierbij kom ik voor de 17 ruiten uit op een bedrag van 833 euro. Valt me reuze mee. Heb ik wel 'standaard' HR++ glas genomen. Is standaard genoeg, of kan ik beter wat meer betalen voor een ander type HR++?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VvfgTHQ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yrmfXKf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZRNojl7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/byEYkre.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door --Erik-- op 26-10-2020 15:15 ]

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Staan de ramen op het zuiden, in de volle zon? Dan krijg je dezelfde grap als ik in mijn flatje heb in de zomer, en kan het verstandig zijn om IR isolatie op het glas te hebben.
Wil je de kozijnen bewaren, ze zien er nog goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:37:
Staan de ramen op het zuiden, in de volle zon? Dan krijg je dezelfde grap als ik in mijn flatje heb in de zomer, en kan het verstandig zijn om IR isolatie op het glas te hebben.
Wil je de kozijnen bewaren, ze zien er nog goed uit.
3 van de 17 op het zuiden, met veel bomen. Dus beperkt last van de volle zon.

Wat bedoel je met wil je de kozijnen bewaren? Ik wil alleen het glas vervangen, niets met de kozijnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Als je de kozijnen wil hergebruiken moet er een dikkere glaslat op aan de buiten of binnenkant. Ik zou het door een glaszetter laten zetten, is niet eens zo heel duur en als je verkeerd inmeet is het hun probleem

Niet goed gelezen, er zit al dubbel glas in

[ Voor 49% gewijzigd door GrooV op 16-10-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Ik zou het opschuren en gronden nog doen met de oude glasplaten erin. Hoef je niet zo voorzichtig te zijn.

Verder mis ik het afstempelen van glas. Bij mijn weten wordt het nooit koud in de sponning gezet, maar zit er altijd nog iets van een stukje rubber op 2 of 3 plekken onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Voor welke samenstelling wil je eigenlijk gaan? Pas bij een spouw van 13mm is het echt HR++ glas
(zie spouw dropdown)
https://www.glasdiscount.nl/hr

Rubber is niet nodig, glasblokjes (plastic) wel. En de glasband natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

Asteroid9

General Failure

Dit is prima zelf te doen, ik heb het afgelopen zomer ook zo uitgevoerd. Een ruit van 40kg via een steiger naar de 2e verdieping tillen was wel iets minder aangenaam.... ;-)

Je stappenplan ziet er goed uit, maar inderdaad het glas op glasblokjes plaatsen. Bij een vast raam gewoon 2 blokjes aan de onderzijde, bij een draaiend raam plaats je ze diagonaal in de hoeken.
De bedoeling is dat het draaiend deel van het kozijn dan op het glas steunt, niet andersom om verzakking / hangen van het raam te voorkomen.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:23

orf

Inderdaad, glas moet op vulblokjes: https://www.praxis.nl/voo...s/glas-plaatsen-vervangen.

Let erop dat je sponning waarschijnlijk niet diep genoeg is. Je HR++ ruit is veel dikker dan het oude dubbelglas. Dat kun je oplossen door de sponning dieper te frezen of glaslatten met een sponning te nemen. Ik kan op de foto's niet helemaal goed zien hoe nu de glaslatten zitten, maar dat moet waarschijnlijk wel aangepast worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51
Vraag ook eens prijzen op bij een glasboer / installateur in de buurt, wellicht wil je voor het prijsverschil er zelf niet eens aan beginnen ;) Hier (BE) moest ik het sowieso laten uitvoeren, anders geen subsidies. Voor 4 ramen (2x2,5m) en 2 ramen (0,6x2m) op de 1e en 2e verdieping was ik 2000 EUR kwijt, inclusief vervoer van het glas / kraanlift ter plaatse / afvoer oude glas / nieuwe meranti glaslatten / alles afkitten / ... + die jongens zijn op een ochtend klaar.

Enige wat ik nog heb moeten doen is de glaslatten schilderen, maar de kozijnen konden sowieso wel wat verf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
hostler schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:59:
Voor welke samenstelling wil je eigenlijk gaan? Pas bij een spouw van 13mm is het echt HR++ glas
(zie spouw dropdown)
https://www.glasdiscount.nl/hr

Rubber is niet nodig, glasblokjes (plastic) wel. En de glasband natuurlijk.
Helder van de glasblokjes!

Qua samenstelling heb ik nu dus gekeken naar 'standaard' HR++. Ik weet niet welke ik het beste kan nemen. Tips?
orf schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:01:
Inderdaad, glas moet op vulblokjes: https://www.praxis.nl/voo...s/glas-plaatsen-vervangen.

Let erop dat je sponning waarschijnlijk niet diep genoeg is. Je HR++ ruit is veel dikker dan het oude dubbelglas. Dat kun je oplossen door de sponning dieper te frezen of glaslatten met een sponning te nemen. Ik kan op de foto's niet helemaal goed zien hoe nu de glaslatten zitten, maar dat moet waarschijnlijk wel aangepast worden.
Goeie tip, zal me eens verdiepen in glaslatten met een sponning, hier was ik nog niet bekend mee.
theredone51 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:05:
Vraag ook eens prijzen op bij een glasboer / installateur in de buurt, wellicht wil je voor het prijsverschil er zelf niet eens aan beginnen ;) Hier (BE) moest ik het sowieso laten uitvoeren, anders geen subsidies. Voor 4 ramen (2x2,5m) en 2 ramen (0,6x2m) op de 1e en 2e verdieping was ik 2000 EUR kwijt, inclusief vervoer van het glas / kraanlift ter plaatse / afvoer oude glas / nieuwe meranti glaslatten / alles afkitten / ... + die jongens zijn op een ochtend klaar.

Enige wat ik nog heb moeten doen is de glaslatten schilderen, maar de kozijnen konden sowieso wel wat verf gebruiken.
Vind ik toch best aan de prijs als ik eerlijk ben. Ik zit nu op 17 ruiten, totaal 21 m2 voor 833 euro. Bij mij is alles op de begane grond, dus geen kraanlift nodig, alles is goed begaanbaar. Afvoeren is nog wel een kostenpost uiteraard, zal een nakijken wat dat bij de milieustraat moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
--Erik-- schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:21:
Vind ik toch best aan de prijs als ik eerlijk ben. Ik zit nu op 17 ruiten, totaal 21 m2 voor 833 euro. Bij mij is alles op de begane grond, dus geen kraanlift nodig, alles is goed begaanbaar. Afvoeren is nog wel een kostenpost uiteraard, zal een nakijken wat dat bij de milieustraat moet kosten.
Das wel heel goedkoop... :o :o Is dat inclusief BTW?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:40
Bedenk dat de rottigheid ook onder de glaslatten/het huidige glas kan zitten. Spullen achter de hand houden om dit te repareren tijdens vervangen van het glas is aan te raden :)

Probeer ergens een nietpistool te regelen met RVS spijkers: je wil echt niet van die 17 ramen alles met de hand vast timmeren (met alle gevolgen van dien)!
De horizontale glaslatten aan de onderkant dienen geventileerd te zijn. Vaak geven leveranciers geen garantie als je foute glaslatten plaatst.

[ Voor 47% gewijzigd door SniperGuy op 16-10-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:26:
[...]
Ja viel me ook op, maar volgens mij heb ik het wel goed uitgerekend:

https://www.glaskoning.nl/dubbel-glas/hr-isolatieglas/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JTf4d7u.png
SniperGuy schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:28:
Bedenk dat de rottigheid ook onder de glaslatten/het huidige glas kan zitten. Spullen achter de hand houden om dit te repareren tijdens vervangen van het glas is aan te raden :)
Goeie tip, 2-componenten houtvuller gaat op de lijst :).
SniperGuy schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:28:

Probeer ergens een nietpistool te regelen met RVS spijkers: je wil echt niet van die 17 ramen alles met de hand vast timmeren (met alle gevolgen van dien)!
De horizontale glaslatten aan de onderkant dienen geventileerd te zijn. Vaak geven leveranciers geen garantie als je foute glaslatten plaatst.
Tacker heb ik, gaat veel tijd schelen ja! Glaslatten ga ik me eens goed in verdiepen.

[ Voor 59% gewijzigd door --Erik-- op 16-10-2020 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:15
Pizza_Boom schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:56:
Ik zou het opschuren en gronden nog doen met de oude glasplaten erin. Hoef je niet zo voorzichtig te zijn.
Of als je het per raam aanpakt schuren en gronden terwijl er geen glas in zit dan zijn alle randjes ook goed geconserveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 14:57
Ik heb onlangs toevallig ook ongeveer hetzelfde aantal ramen (en aantal m2) laten vervangen (maar dan over 3 woonlagen, rijwoning) Heb een aantal roosters laten vervangen (ook even rekening mee houden) en de latten heb ik alvast laten gronden in de goede kleuren. Daarnaast nog tochttrips bij de buitendeuren laten vervangen.

In totaal was ik 2700 euro kwijt. Ze waren effectief 2 dagen bezig met 3 man.

Dan heb je even een inschatting hoeveel het gaat kosten als je het laat doen (heb ook offertes van 5k ontvangen voor hetzelfde werk)

...less is more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:46
Is met al deze wensen de subsidie niet aantrekkelijk? Krijg je ongeveer 1/3 vergoed als ik me niet vergis. Op spouwmuurisolatie ook ruim de helft (in mijn geval).

Anderzijds Kudos dat je dit zelf overweegt :). Vlak glas kan ik in mijn gemeente gratis wegbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
funk-e schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:35:
Ik heb onlangs toevallig ook ongeveer hetzelfde aantal ramen (en aantal m2) laten vervangen (maar dan over 3 woonlagen, rijwoning) Heb een aantal roosters laten vervangen (ook even rekening mee houden) en de latten heb ik alvast laten gronden in de goede kleuren. Daarnaast nog tochttrips bij de buitendeuren laten vervangen.

In totaal was ik 2700 euro kwijt. Ze waren effectief 2 dagen bezig met 3 man.

Dan heb je even een inschatting hoeveel het gaat kosten als je het laat doen (heb ook offertes van 5k ontvangen voor hetzelfde werk)
Dank je voor de inschatting. 2700 euro klinkt schappelijk. Maar daar is dus wel zo'n kleine 2000 euro te besparen welke weer gebruikt kunnen worden voor een van de andere klussen. Ik heb ook geen haast, dus als ik ieder weekend 1 of 2 ruiten vervang is het prima.
Miyamoto schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:44:
Is met al deze wensen de subsidie niet aantrekkelijk? Krijg je ongeveer 1/3 vergoed als ik me niet vergis. Op spouwmuurisolatie ook ruim de helft (in mijn geval).

Anderzijds Kudos dat je dit zelf overweegt :). Vlak glas kan ik in mijn gemeente gratis wegbrengen.
Ik heb gekeken naar subsidie, tot 30% als je voor einde dit jaar minimaal 2 maatregelen laat uitvoeren.

Dan betaal je wellicht maar een kleine meerprijs voor het laten doen, maar ben je wel afhankelijk van andere partijen. En dat vind ik lastig. Heb bij de vorige 2 huizen ook klussen uitbesteed, maar er ging toch erg vaak iets mis of de kwaliteit was dan niet wat ik er van verwacht had. Niet dat ik het perse beter kan, maar dan kan ik het maar beter zelf half doen en minder betalen als dat een 'vakman' het half doet ;).

Bij de aankoop van dit huis hebben we dan ook besloten zoveel mogelijk zelf te doen waar mogelijk, en juist het vervangen van de ruiten lijkt me een mooie klus om zelf te doen.

je kunt bovenstaande ook lezen als eigenwijsheid, wat het ook wel is. Pipi Langkous style ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan (met hulp van Tweakers ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Laatst online: 21:51
--Erik-- schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:21:
Ik had er nog even moeten bij vermelden dat het gaat om U=1,0 glas, dat staat er niet tussen bij 'Glaskoning' maar komt overeen met 1,1 met zwart plastic afstandshouders en daarmee kom je voor je eerste ruit al uit op 111 EUR in plaats van 64,34 EUR.

Vergeet ook niet dat nieuwe glaslatten in meranti, kit, etc. ook allemaal het nodige kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:08

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Tldr: besteed het uit en vergeet de ventilatieroosters niet. :P

Ik zie mijzelf als tamelijk handig.
(Trackrecord: o.a. 1x toilet nieuw gebouwd als aparte ruimte op de 1e verdieping, toilet beneden vervangen, keuken gesloopt + geplaatst en een geïsoleerde schuur á 5,5x2,5 gebouwd achter. Ook het schuurwerk boven (15x draairaam, want Dudok stijl) en ca. 4 rotpleklen vervangen. En voor-en achtertuin vervangen) </brag>.

Dus gewend om veel zelf te doen. Maar! Het vervangen van het glas (enkelglas op 1e vverdieping, oud dubbelglas op bg) hebben we laten doen. Een scheve ruit, glaslat die net te strak of te los zit, vulband waarbij je moet weten hoeveel marge je pakt, het zijn zaken die maken dat je een ruit opnieuw moet zetten ivm vocht achter je ruit. Of die je een ruit kosten.

Na 4,5 jaar af en aan te hebben verbouwd ben ik achteraf gezien blij dat we dát hebben uitbesteed. Gezien je waslijst aan klusjes schat ik in dat 'de ramen' zomaar als een molemsteen om je nek kunnen gaan voelen. Het zijn er veel. Het is ijskoud als je ruitX eruit trekt. En je hebt genoeg andere dingen te doen komende maanden. ;-)

Bv glaslatten vervangen durf ik prima (en ook gedaan bij marktplaats dubbele deuren)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:13
Glas plaatsen of vervangen is inderdaad prima zelf te doen.

Op de bovenverdieping nog laten doen door de schilder, maar beneden zelf gedaan. Glas plaatsen is totaal niet spannend. Het is wel erg handig om een tacker te hebben om de glaslatten vast te schieten, ik heb het gedaan met kleine spijkertjes, maar is toch meer gedoe.

Het vervelendste klusje vind ik het afkitten. Dat laten doen door een kitter zijn de kosten niet. Maar dien je wel mee te nemen als je het sommetje maakt.

Zelf had ik dubbelglas van glasdiscount met een zwarte spouw en een U-waarde van 1.0.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Mooi om te zien dat er verschillend wordt gedacht over de moeilijkheid,

Ik denk dat ik een lokale glaszetter (nog even zoeken) eens vraag langs te komen en vraag wat het moet kosten. Kan ik altijd nog eens de afweging maken of ik het waard vind om meer te betalen. Wellicht kan ik tijdens de werkzaamheden meehelpen, leer ik er meteen van en kan de prijs misschien wat worden gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:40
Rrob schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Of als je het per raam aanpakt schuren en gronden terwijl er geen glas in zit dan zijn alle randjes ook goed geconserveerd.
Dat is iets wat de glasboer bij ons inderdaad gedaan heeft bij vervangen van dubbelglas door HR++ :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
  • Laatst online: 22:52
Goudvis schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:17:
Tldr: besteed het uit en vergeet de ventilatieroosters niet. :P
Liever wel vergeten en kies dan voor een moderne ventilatiemethode met warmteterugwinning. Kost misschien initieel iets meer maar nooit meer koude tocht en warmteverlies door ventilatie.

Goed man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Glaslatten kun je ook schroeven. Als je ze aan de buitenkant hebt wil je dat ook omdat gespijkerd heel makkelijk te verwijderen is door het inbrekersgilde.

Als je de ruimte hebt zou ik direct HR+++ doen.

Let op dat 'goedkoop' glas nog wel eens minder licht doorlaat.

Inderdaad de ventilatie niet vergeten.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-10-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

--Erik-- schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:25:
Mooi om te zien dat er verschillend wordt gedacht over de moeilijkheid,

Ik denk dat ik een lokale glaszetter (nog even zoeken) eens vraag langs te komen en vraag wat het moet kosten. Kan ik altijd nog eens de afweging maken of ik het waard vind om meer te betalen. Wellicht kan ik tijdens de werkzaamheden meehelpen, leer ik er meteen van en kan de prijs misschien wat worden gedrukt.
Meerdere figuren vragen zou ik inderdaad wel doen.

Bij onze zoektocht destijds waren er grapjassen die tijdens het vooroverleg een sterke voorkeur naar 'het meeste werk' hadden en hardnekkig bleven voorstellen om extra dik glas te nemen. Met als consequentie dat er nieuwe glaslatten aan de buitenzijde nodig waren, waar ze in de huidige situatie aan de binnenzijde zitten (wat ook wenselijker is i.v.m. onderhoud met 9 ramen op de zuidkant v/h huis). Dat gingen we dus niet doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

robkds schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:02:
[...]

Liever wel vergeten en kies dan voor een moderne ventilatiemethode met warmteterugwinning. Kost misschien initieel iets meer maar nooit meer koude tocht en warmteverlies door ventilatie.
Misschien een domme vraag van iemand in een jaren '30-huis met MV: why not both? :-) Dus ventilatieroosters mét WTW systeem. Standaard ventilatieroosters dicht. Als je het dan ergens alsnog te benauwd vindt, kan je alsnog bij-ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:13
Goudvis schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:05:
[...]

Misschien een domme vraag van iemand in een jaren '30-huis met MV: why not both? :-) Dus ventilatieroosters mét WTW systeem. Standaard ventilatieroosters dicht. Als je het dan ergens alsnog te benauwd vindt, kan je alsnog bij-ventileren.
Vergeet bovendien de dames niet. Die hebben altijd de behoefte aan ventilatie. Om deze reden zou ik eigenlijk te openen ramen willen dichtlijmen en dan inderdaad een goed ventilatiesysteem installeren. Ik merk echter thuis en op het werk dat de dames behoefte hebben aan frisse lucht. En hun definitie hiervan is: niet door een machine en filter... Als het open kan, wordt het open gezet, en de kachel wat hoger dan natuurlijk....

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

kabeltjekabel schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:02:
Glaslatten kun je ook schroeven. Als je ze aan de buitenkant hebt wil je dat ook omdat gespijkerd heel makkelijk te verwijderen is door het inbrekersgilde.
Dat klinkt een beetje als een 'inbreekrisico' die ergens ooit in de onderbuik is ontstaan, maar komt het voor? waar ik nog niet eerder van gehoord had. Maar het komt voor. :) Niet makkelijk te beantwoorden als je iemand op een verjaardag dit risico hoort noemen Gelukkig hebben we naslagmateriaal. :P

Lees zelf in het zéér uitgebreide onderzoek 'Modus operandi woninginbraak' uit 2009, pagina 28.

Om het je makkelijk te maken:
Vijf van de zestien respondenten geven aan zich eigenlijk vooral op één methode te richten; dit zijn met name de wat oudere respondenten. De methoden die zij toepassen zijn:
• een schroevendraaier aan de slotzijde tussen deur of raam en kozijn steken en met kracht openbreken.
Dat heeft, vertellen zij, vooral gemakkelijk succes bij aluminium en kunststof kozijnen;
• het forceren van raamboompjes/uitzetijzers bij openstaande uitzetramen;
• het gebruiken van bruut geweld door aan de slotzijde heel hard tegen de deur te trappen;
• hengelen bij eengezinswoningen
(Bron: Modus operandi woninginbraak)

Dit is één methode uitgelicht. Lees vooral ook de andere methodes die de geïnterviewde inbrekers noemen. En wat de recherche noemt. En wat 'de cijfers' (gerapporteerd door politie) noemt. Glaslatten verwijderen wordt genoemd! Best interessant:
Ook het verwijderen van de glaslatten is geen veelvoorkomend verschijnsel, het duurt te lang. Dergelijke MO’s ziet men bij vlagen, als een bepaald type inbreker actief wordt. Flipperen is vooral bij ouderen woningen met slechter sluitende deuren mogelijk.
Zoals een van de respondenten het zegt: “Ik probeer binnen 1 minuut binnen te komen met behulp van lockpicking en flipperen. Lukt dat niet dan eventueel glaslatten forceren. Lukt ook dat niet, dan met grof geweld naar binnen”. Of een ander: “Na drie pogingen worden de ruiten er uit gegooid”.
(Volgens de daders, preventietips)
Overige tips waren onder andere (alles slechts één keer genoemd):
• grindpaden (maakt veel lawaai) • schrikverlichting
• anti-inbraakstrips op ramen
• beweegruimte voor gereedschap beperken (tussen gevelelement en kozijn)
• glaslatten aan binnenkant plaatsen en vastschroeven
En daarbij: zelfs glasschroeven zijn een pak lastiger af te werken dan spijkers. O.b.v. daarvan zou ik lekker spijkeren. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Goudvis op 16-10-2020 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:52
vergeet je niet je sponningmaat-8mm te doen voor de maat van het glas.
Kozijn en glas moet kunnen werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zie mooie prijzen voorbijkomen in dit topic voor het uitbesteden van de vervanging :-) Daar komen de glaszetters in de omgeving van Eindhoven hun bed niet voor uit.

Zelf doen is, als je de platen nog kunt tillen heel aantrekkelijk. Enkele tips:
- Er zijn heel veel glasleveranciers over het land verspreid. Bel er een aantal bij je in de buurt, scheelt weer transportkosten en kun je nog eens een ruitje extra bestellen als je er 1 breekt. Zij kunnen het glas wellicht ook leveren op een kar die je dan een aantal weken mag lenen. Hoef je niet alles 2x over te stapelen.
- Bestel eerst 2 testruitjes en vervang die. Kun je dan rustig over doen, zonder dat je onder tijdsdruk staat.
- Glaslatten in de juiste kleur bestellen/ gronden. Na het zagen de kopse kantjes gronden voor perfect resultaat.
- Je hebt het risico dat de kit kneiterhard is in de winter en zo zacht als chocopasta in de zomer. Dat is bij een bepaalde soort kit uit die tijd. NU is het perfecte seizoen om die kit er uit te halen. Indien noodzakelijk kan dit met een multitool met sikkelvormig mes. Daar scheurt de ruit waarschijnlijk wel door, maar die vervang je toch.
- Meestal geeft afplakken bij kitten een matig resultaat, maar bij ruiten gaat het perfect. Afplakken is wel veel werk, dus als je het kunt zonder bespaar je veel tijd.
- Er bestaat 2mm glasband, maar dat geeft wel een heel dun spleetje om te kitten. Als het niet hoeft kun je beter minimaal 3mm nemen.

Als je een grote verbouwing hebt, zou ik het wel uitbesteden. Dan heb je je tijd wel beter te besteden :-p

[ Voor 3% gewijzigd door -DarkShadow- op 16-10-2020 17:34 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:05
Heb van de zomer het glas vervangen van m’n dochters kamer, deze is op het zuiden en heb hierbij dit glas gebruikt: https://www.dubbelglas.nu/isolatieglas/zonwerend/

En dat merk je enorm als je eenmaal in het zonnetje, wel een stuk duurder maar een stuk aangenamer in haar kamer met de zon er vol op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:06
Toevallig 2 dagen gelden ook HR++ gesteld bij dubbelglas.nu. In plaats van een ventilatielat aan de onderkant zou ik een neuslat nemen (die je zo te zien nu ook al hebt). Als je die op een baar blokjes / rubbers monteerd dan kan het en ventileren, en het water blijft niet op je kozijn liggen (minder kans op rotten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Pizza_Boom schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:26:
[...]
Het glas zelf is niet zo duur, alles wat er nog bij komt maakt het duur.

Inderdaad ook neuslatten op blokjes plaatsen als je deze nog niet overal hebt. Gaat je kozijn veel langer mee.
Glaslatten (vooral de liggende onderaan) bevestigen met RVS-spijkers. Bij mij zat het met normale spijkers, die gingen roesten en op die plek ging het kozijn/glaslat rotten. Het kopje van de spijker tik je nog wat dieper in het hout met een drevel en dat vul je weer op. Knappe inbreker die dan nog zo even de glaslat lospeutert ;)

Verder zou ik de klus in het voorjaar/zomer doen, niet in deze periode. Misschien kom je rot hout tegen en moet je stukken opvullen en opnieuw in de grondverf zetten. Mooiste is dan als het goed kan drogen, het is daar nu te vochtig voor naar mijn idee.

Ik heb er ook aan getwijfeld om het zelf te doen, maar het viel mij hier heel erg mee qua prijs dat ik het heb laten doen. Heb wel op een aantal plekken waar (ruitvervanging niet nodig was) neuslatten geplaatst en opnieuw afgekit + geverfd, dat was prima te doen.

Je huidige glaspakket ziet er vrij dun uit. Ik zou zorgen dat je minimaal een glaspakket met een spouwbreedte van 15mm hebt zodat je HR++ glas hebt. Uitfrezen van de sponning hoeft niet nodig te zijn, ik ben bij sommige ruiten van 9mm spouw naar 15mm spouw gegaan en daar hebben ze gewoon dikkere glaslatten geplaatst.

Ventilatieroosters zou ik niet doen als je al zeker weet dat een WTW systeem gaat passen e.d. Een aluminium ventilatierooster is best wel een koudebrug namelijk.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 16-10-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
ThinkPadd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

Het glas zelf is niet zo duur, alles wat er nog bij komt maakt het duur.

Inderdaad ook neuslatten op blokjes plaatsen als je deze nog niet overal hebt. Gaat je kozijn veel langer mee.
Glaslatten (vooral de liggende onderaan) bevestigen met RVS-spijkers. Bij mij zat het met normale spijkers, die gingen roesten en op die plek ging het kozijn/glaslat rotten. Het kopje van de spijker tik je nog wat dieper in het hout met een drevel en dat vul je weer op. Knappe inbreker die dan nog zo even de glaslat lospeutert ;)
Dat is supermakkelijk; gewoon plamuurmes of schroevendraaier er onder steken en 1,2,3, klaar. Dat gaat met gespijkerde gewoon 10x makkelijker dan met geschroefde latten.

Inderdaad altijd RVS nemen. Anders kun je op termijn met de multimaster hele happen uit je kozijn gaan steken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik moest anders aardig breken om de oude ventilatielatten eruit te kunnen halen. Zaten best wel lange spijkers in en de onderste glaslat zit bij mij opgesloten door de twee aan de zijkant. Denk dat het in de praktijk wel meevalt met het inbraakrisico. Maar bij de makkelijk toegankelijke ruiten kun je natuurlijk een paar RVS-schroeven gebruiken.

Tip om de oude glaslatten eruit te halen: met multitool een schuine zaagsnede erin maken, op deze manier (bovenaanzicht): ----/----. Je kunt de lat er dan makkelijker uit krijgen dan wanneer je hem in z'n geheel eruit zou proberen te halen, of als je hem op deze manier zaagt: -----|------

Oja en gebruik goede kit (Den Braven Hybriseal o.i.d.) om de boel weer af te kitten.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 16-10-2020 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Mocht iemand de 15mm spouwbreedte voor HR++ niet redden; er is ook Krypton gevuld HR++ glas verkrijgbaar met U waarden tussen 0,9 en 1,0 in spouwbreedte 10mm. Dat zou moeten passen in vrijwel alle bestaande dubbelglas kozijnen.

Het is wel een stuk duurder dan normaal HR++ glas (+ca. €40/m2, totaal ca. €70/m2). Zie bijv. Dubbelglasstunter.nl (geen aandelen).

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Met 1 ruitje zou ik het zelf doen, met dit aantal zou ik het waarschijnlijk laten doen, want:
Inmeetfouten zijn risico glaszetter (zijn alle kozijnen perfect haaks?)
Breuk tijdens plaatsen is risico glaszetter
Grote ramen zijn werk voor twee personen, bij kleinere is een derde hand soms nodig
Afvoer oud glas is direct geregeld

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
Helox-in-a-box schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:20:
Heb van de zomer het glas vervangen van m’n dochters kamer, deze is op het zuiden en heb hierbij dit glas gebruikt: https://www.dubbelglas.nu/isolatieglas/zonwerend/

En dat merk je enorm als je eenmaal in het zonnetje, wel een stuk duurder maar een stuk aangenamer in haar kamer met de zon er vol op.
Maar in de winter mis je dan de gratis zonnewarmte. Voor een slaapkamer niet zo erg, maar wij kiezen voor onze ramen op het zuiden bewust niet voor zonwerend glas maar wel voor buitenzonwering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:58
Verwijderen van oude glaslatten kon wel eens lastig zijn. Weet je hoe je dat doet? (ik heb het met twee plamuurmessen en een schroevendraaier gedaan) Hergebruik van glaslatten zou ik niet doen, tenzij ze van uitzonderlijke kwaliteit zijn.
Bestel of leen ergens glaszuignappen voor het tillen van het glas. Dat gaat zoveel makkelijker dan aan de randjes tillen.
Altijd handschoenen aan bij het werken met glas, je hebt zomaar ergens een snee.
Houd rekening met speciaal glas; heb je ergens glas wat tot aan de grond loopt, of minder dan 50 cm van de grond afzit; dan heb je veiligheidsglas nodig.
Afkitten is nog een verhaal apart. Uiteindelijk ging het bij mij het beste met zeepsop spuit en een plamuurmes; eerst alles kitten, daarna met de plantenspuit met zeepgwater alles in sprietsen en gladstrijken met een plamuurmes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ericplan schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:51:
[...]
Afvoer oud glas is direct geregeld
In mijn gemeente kun je vlakglas gratis brengen op het milieupark. Als je alles in een aanhanger legt dan moet je dat met één ritje wel kunnen afvoeren lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Veel goeie tips, ga ik zeker iets aan hebben! Ik moet de afweging gaan maken tussen zelf doen en minder kwijt zijn (qua geld, niet qua tijd), of meer betalen maar er geen omkijken naar hebben.

Afhankelijk van het verschil in bedrag (goeie opmerking @ThinkPad , dat er nog aardig wat kosten bijkomen naast alleen het glas) zal ik die afweging moeten gaan maken.
Tijd dus om minimaal 2 bedrijven langs te laten komen voor offertes.

Mocht iemand nog aanbevelingen hebben voor een bedrijf in de omgeving Nijmegen, hoor ik het graag :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 12:12
--Erik-- schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:53:
Veel goeie tips, ga ik zeker iets aan hebben! Ik moet de afweging gaan maken tussen zelf doen en minder kwijt zijn (qua geld, niet qua tijd), of meer betalen maar er geen omkijken naar hebben.

Afhankelijk van het verschil in bedrag (goeie opmerking @ThinkPad , dat er nog aardig wat kosten bijkomen naast alleen het glas) zal ik die afweging moeten gaan maken.
Tijd dus om minimaal 2 bedrijven langs te laten komen voor offertes.

Mocht iemand nog aanbevelingen hebben voor een bedrijf in de omgeving Nijmegen, hoor ik het graag :).
Zelf doen kan prima naar mijn idee. Mijn bestelling van Glaskoning is toevallig maandag afgeleverd hier aan de deur. Ik ga van enkel glas naar 6/13/4 HR++ maar maak ook zelf nog 2 ramen maak omdat de huidige rot zijn.
My 2 cents:
- Zorg dat je twee goede zuignappen hebt. Hier wil je op kunnen vertrouwen, dus koop geen troep.
- Nietpistool met rvs nagels idd om te voorkomen dat je moet gaan hameren langs je ruit. Er zijn speciale hamers als je geen nietpistool haalt of je kan langs een steekmes slaan. Steekmes vlak tegen je ruit, hamer ertegen laten glijden en dan slaan.
- Doe het met z'n tweeën. 1 rustig de ruiten eruit halen, de ander de kozijnen met een beitel schoonmaken, likje verf erop tot je alle ruiten eruit hebt. Dan lunchen en bij het eerste raam beginnen met plaatsen.
- Je neuslat moet vrij zijn van het kozijn. Anders kan eventueel water niet weg en daar gaat ook je glas in de winter van kapot.
- Als je zelf niet kan kitten, laat iemand anders het doen. Een lelijke kitnaad achter je glaslat / neuslat kan super zichtbaar en storend zijn.
Pagina: 1