Schuin dak van binnenuit isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Begin vorige maand zijn we verhuisd van een tussenwoning (van het gas af, netto verbruik van 400kWh per jaar) naar een vrijstaande woning (met gas en flink verbruik). De vrijstaande woning is uit 1976, we zijn de 2e bewoners. Het huis is nog zo'n beetje in originele staat; prima gebouwd destijds, niet bezuinigd op materiaal, maar wel toe aan een flinke verduurzaamheidsslag:
- Isoleren schuin dak
- Isoleren spouw (5 cm aangebracht vanuit de bouw, geen idee hoe dit er nu uitziet)
- Isoleren vloer vanuit kruipruimte
- Zonnepanelen plaatsen
- WTW balansventilatie aanleggen
- Warmtepompboiler voor SWW plaatsen
- Wandverwarming aanleggen (vloerverwarming willen we niet i.v.m. leistenen vloer)
- Warmtepomp voor het verwarmen van het huis (middels de wandverwarming)
- Dubbel glas vervangen voor HR++ glas

In dit topic wil ik wat vragen stellen over het eerste punt, het isoleren van het schuin dak. In totaal zo'n 100m2 te isoleren.

Opbouw dak

Het dakbeschot:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JRWzSQI.jpg

De isolatie aan de buitenkant (zo'n 3 a 4 cm) aanwezig vanuit de bouw (1976):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ocGLgG1.jpg

Doorsnede dak:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/snQsmgT.jpg

De gordingen zijn flink, kan zeker zo'n 20cm tussen. Ze hoeven niet het zicht te blijven.

Zoals vele andere ben ik benieuwd naar wat de isolatie aan de buitenkant gaat doen voor het dakbeschot als ik het dakbeschot aan 2 kanten ga opsluiten.

De voorkeur gaat uit naar een isolatiemateriaal wat duurzaam is en vooral goed zelf te verwerken is.
Daarnaast is het ook fijn als het geluid goed gaat absorberen, nu is het aardig gehorig en hoor je veel van buiten. In de zomer draaien er airco's, dus het is belangrijker dat de warmte niet van binnen naar buiten gaat als dat de warmte van buiten naar binnen komt.

Wat is wijsheid qua opbouw van isolatiemateriaal? Ik zat zelf te denken aan de volgende opties:

Optie 1:
- Huidige isolatie -
- Dakbeschot -
- Houtvezelplaat (Pavaflex) -
- Klimaatfolie -
- Rachelwerk (paar cm los van klimaatfolie) -
- Gipsplaat -

Optie 2:
- Huidige isolatie -
- Dakbeschot -
- PIR met alu aan 2 kanten -
- Klimaatfolie -
- Gipsplaat -

Optie 3:
- Huidige isolatie -
- Dakbeschot -
- Resolplaten -
- Klimaatfolie -
- Gipsplaat -

Welke optie is nou het slimste? Kostentechnisch vind ik het geen probleem om wat meer te betalen voor een betere oplossing. De goedkoopste oplossing is dus niet het streven, wel de beste (wellicht duurdere) oplossing.
Met name een oplossing waarbij het houtbeschot geen kans krijgt om te gaan rotten.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:42
Als je de beste oplossing zoekt, kan je dan niet beter van buitenaf gaan isoleren? Wordt het wel een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:51

JdM

Humbled

Optie 4:
- Pannen eraf
- Van buiten isoleren
- Nieuwe panlatten
- Pannen terug leggen

Zeker bij een vrijstaande woning wat mij betreft een no-brainer (want geen problemen met verhoging van het dak/aansluiting naar de buren)

[ Voor 43% gewijzigd door JdM op 21-10-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Die optie heb ik nog niet goed bekeken. Is inderdaad een vrijstaande woning.

Voordat ik in die optie duik, is dat kostentechnisch geen veelvoud van het van binnenuit isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:36
--Erik-- schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:04:

Voordat ik in die optie duik, is dat kostentechnisch geen veelvoud van het van binnenuit isoleren?
Isolatie kost niet veel meer. Vooral duurder door werkuren:
-pannen eraf (voorzichtig zonder te breken en tijdelijke opslaan)
-panlatten eraf
- isolatie aanbrengen
-(nieuwe) panlatten er terug op
-pannen er terug op

+ stelling gebruiken

reken maar op een flink prijsverschil

[ Voor 4% gewijzigd door Kapotto op 21-10-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@--Erik-- Van binnen afwerken met PIR platen. 2-zijdig alu. hoger Rd- waarde, is dikkere platen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Kapotto schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:08:
[...]

Isolatie kost niet veel meer. Vooral duurder door werkuren:
-pannen eraf (voorzichtig zonder te breken en tijdelijke opslaan)
-panlatten eraf
- isolatie aanbrengen
-(nieuwe) panlatten er terug op
-pannen er terug op

+ stelling gebruiken

reken maar op een flink prijsverschil
Maar de aansluiting met de goot en de boeiborden moeten ook worden aangepast, daar gaat ook nog wel aardig wat werk en kosten in zitten.

Aan de binnenkant kunnen we de ruimte tussen de gordingen missen, dat is qua hoeveelheid werk volgens mij een stuk beter te doen.

Daarbij wil ik het graag zelf gaan doen. Binnen kan ik het isoleren uitsmeren over meerdere weekenden. Als het buitendak eraf gaat zal dat ineens moeten, ook nog eens in een droge periode.

Ik denk dat ik dan toch kies voor het isoleren vanuit de binnenkant :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:12:
@--Erik-- Van binnen afwerken met PIR platen. 2-zijdig alu. hoger Rd- waarde, is dikkere platen.
Ik heb dat zo gedaan bij ons vorige huis. Flinke dikte genomen (geloof 12cm). Wat me hier enorm van tegenviel was hoe weinig geluid PIR opneemt. Ik kon nog steeds de mensen die voor het huis liepen (bijna) letterlijk verstaan.

Dus qua isolatiewaarde prima keus, maar voor het dempen van geluid zal ik toch voor iets anders moeten kiezen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:13
waarom van buitenaf isoleren? Er is binnen ruimte zat zo te zien. Met 20CM isolatie heb je ruim voldoende IMHO.

Sowieso is 2x meer isolatie niet 2x zoveel besparing.
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Heb zelf steenwol gebruikt. Niet zo erg jeukend als glaswol, goede geluidsdemping en als je een goede dikte neemt ook prima isolerend.

Die meerkosten voor buiten isoleren kun je beter aan de buitenmuren spenderen als je dat graag wilt, ipv aan het dak van buiten isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

--Erik-- schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:15:
[...]

Ik heb dat zo gedaan bij ons vorige huis. Flinke dikte genomen (geloof 12cm). Wat me hier enorm van tegenviel was hoe weinig geluid PIR opneemt. Ik kon nog steeds de mensen die voor het huis liepen (bijna) letterlijk verstaan.

Dus qua isolatiewaarde prima keus, maar voor het dempen van geluid zal ik toch voor iets anders moeten kiezen denk ik.
Ligt er aan wat je tussen de 'kieren' gebruikt, of niets hebt gebruikt. Veel van geluid komt ook door de gevel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:38
Waah schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:19:
waarom van buitenaf isoleren? Er is binnen ruimte zat zo te zien. Met 20CM isolatie heb je ruim voldoende IMHO.

Sowieso is 2x meer isolatie niet 2x zoveel besparing.
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Heb zelf steenwol gebruikt. Niet zo erg jeukend als glaswol, goede geluidsdemping en als je een goede dikte neemt ook prima isolerend.

Die meerkosten voor buiten isoleren kun je beter aan de buitenmuren spenderen als je dat graag wilt, ipv aan het dak van buiten isoleren
Dit lijkt mij ook een goede optie (zeker als je de ruimte op zolder niet "mist". Kost een stuk minder, en is goed zelf te doen.
Door steenwol te nemen voorkomt je het risico dat je het dakbeschot opsluit, aangezien steenwol dampopen is. Dit risico loop je wel met PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
De RD-waarde van steenwol is niet zo heel hoog, bij 160mm zit je 'pas' op een RD van 4,30. Ik zou liever richting een RD-waarde van 6.0 gaan.

Resol haalt met 120mm een RD-waarde van 6,0. Met 140mm een RD-waarde van 7,0. Ik kan makkelijk 140mm kwijt tussen de gordingen.

Ik weet alleen niet goed wat Resol doet qua geluidsisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

Ligt er aan wat je tussen de 'kieren' gebruikt, of niets hebt gebruikt. Veel van geluid komt ook door de gevel.
Helemaal afgeschuimd met PUR. Het geisoleerde stuk dak liep van vloer tot nok, dus geen stuk gevel over.
Ben benieuwd of andere dit ook zo ervaren met PIR of dat ik inderdaad geluidslekken heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Maar nog het belangrijkste, wat gaat het dakbeschot doen als ik het opsluit? Met welke materialen en folies voorkom ik dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 13:17
@--Erik--
Optie 2:
- Huidige isolatie -
- Dakbeschot -
- PIR met alu aan 2 kanten -
- Klimaatfolie -
- Gipsplaat -
Dit mag sowieso niet! Je hebt al een pur laag aan de buitenkant. Je moet er altijd voor zorgen dat het minstens 1 kant op kan ademen, vandaar dat je ook die klimaatfolie gebruikt. Klimaatfolie adement wanneer dit nodig is.

Zelf heb ik het zo gedaan:
Huidige isolatie
dakbeschot
dikke laag glaswol
nieuw rachelwerk
klimaatfolie, niet perse los van de isolatie. hierover zijn de meningen trouwens sterk verdeeld.
gipsplaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
@Erik ga je de gevel dan ook extra isoleren, al dan niet in de toekomst?
Want een isolatiewaarde van 6 op zolder, met vervolgens een isolatiewaarde van ~1,5 voor de gevel... Dan raak je de warmte nog snel kwijt.

Dus ik zou in ieder geval ook kijken wat je nog gaat doen aan verdere isolatie, nog los van wanneer en hoe je dat doet.

Verder is Resol prima natuurlijk, zolang het niet vochtig word. Alleen een klap duurder, maar als je ook de gevel goed gaat isoleren kan dat de prijs en comfort prima waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
@Waah jazeker is dat de bedoeling. Ik wil wandverwarming gaan toepassen en zal hiervoor alle gevelmuren ook gaan voorzien van isolatie. Hierbij zit ik wel aan PIR te denken, hier wil ik zo min mogelijk ruimte verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met glaswol haal je lagere Rd-waarde dan met PIR platen. welke wind staat er vaak op de muurzijde, daar moet je ook rekening mee houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07:47
Ik zou echt heel erg uitkijken met je dakbeschot aan twee kanten afsluiten, wij hebben hier de oude glaswol verwijderd aan de binnenkant en het dakbeschot was zeiknat daarachter. (en vol met schimmel). Wij hebben uiteindelijk wat ruimte over gelaten tussen de (pir)isolatie en het dakbeschot zodat hier wat lucht bij kant en het een en ander kan drogen. Plus dat we de boel dampdicht hebben afgewerkt aan de binnenzijde zodat vocht niet tegen het dakbeschot aan condenseert. Aan de buitenkant was eerder de isolatie al verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
--Erik-- schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:43:
@Waah jazeker is dat de bedoeling. Ik wil wandverwarming gaan toepassen en zal hiervoor alle gevelmuren ook gaan voorzien van isolatie. Hierbij zit ik wel aan PIR te denken, hier wil ik zo min mogelijk ruimte verliezen.
Dan is het een prima oplossing (resol), goede isolatiewaarde met kleine dikte. Alleen mag dat niet nat worden/blijven. Dus dat moet goed kunnen ademen. En met de bestaande laag isolatie in het dak weet ik niet of die dampopen is?

Belangrijkste is dat het vocht wel uit het dak kan naar buiten. Als dat kan: prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 23:26
Pir is inderdaad een (zeer slechte) geluidsisolator. Ja kan ook 2 zuidig alu pri nemen, aan de dakkant een zooi geluidsisolatie (die puntige schuimen dingen) en dan afwerken met stevige fermacell platen. Je hebt dan redelijk geisoleerd qua geluid (gelijk aan steenwol ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
CrazyOne schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:06:
Pir is inderdaad een (zeer slechte) geluidsisolator. Ja kan ook 2 zuidig alu pri nemen, aan de dakkant een zooi geluidsisolatie (die puntige schuimen dingen) en dan afwerken met stevige fermacell platen. Je hebt dan redelijk geisoleerd qua geluid (gelijk aan steenwol ongeveer).
Hiermee sluit je het dakbeschot toch juist helemaal op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
--Erik-- schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:04:

Je moet naar het totaalplaatje kijken dan. Isoleren van buitenaf brengt ook een hoop voordelen;

-Dakbeschot binnen de isolatie
-Heel makkelijk isoleren zonder koudebruggen (bijv; 13% onderbreking van houten balken halveert je R waarde bij gebruik van PIR
-Geen ruimteverlies binnen
-Heel goed kierdicht te krijgen
-Indien je betonpannen hebt; betonpannen uit die tijd zijn nu wel zo'n beetje op. Als je die toch gaat / laat vervangen wordt de stap om van buitenaf te isoleren opeens relatief een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je hier wat aan?
https://www.praxis.nl/voo...dvies/schuin-dak-isoleren

De enige vraag die ik blijf houden na het lezen van de uitleg is dat je de dampregulerende folie weer doorboort met gipsplaatschroeven, daar staat niets over vermeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:33:
[...]

Je moet naar het totaalplaatje kijken dan. Isoleren van buitenaf brengt ook een hoop voordelen;

-Dakbeschot binnen de isolatie
-Heel makkelijk isoleren zonder koudebruggen (bijv; 13% onderbreking van houten balken halveert je R waarde bij gebruik van PIR
-Geen ruimteverlies binnen
-Heel goed kierdicht te krijgen
-Indien je betonpannen hebt; betonpannen uit die tijd zijn nu wel zo'n beetje op. Als je die toch gaat / laat vervangen wordt de stap om van buitenaf te isoleren opeens relatief een stuk kleiner.
Met je eens dat het een goeie aanpak is, vooral i.c.m. de pannen vervangen. Maar het kostenplaatje wat hieraan gaat hangen zet meteen een streep door alle andere duurzame maatregelen die ik nog wil nemen. Dus dan is het van binnenuit isoleren de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:35:
Heb je hier wat aan?
https://www.praxis.nl/voo...dvies/schuin-dak-isoleren

De enige vraag die ik blijf houden na het lezen van de uitleg is dat je de dampregulerende folie weer doorboort met gipsplaatschroeven, daar staat niets over vermeld?
Heb deze uitleg eerder ook al gezien. Snap er ook niets van dat ze de folie meteen weer doorbreken met de schroeven, lijkt me niet de manier.

Vandaar dat ik ook ruimte wil houden tussen het klimaatfolie en de rachels waar de gipsplaten tegenaan komen. Dan blijft de folie mooi intact, zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 23:26
--Erik-- schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:22:

Hiermee sluit je het dakbeschot toch juist helemaal op?
Klopt wat je zegt. Een bevriende aanmener heeft mij eens verzekerd dat een opgesloten dakbeschot niet heel erg is, vocht kan er niet uit, maar er ook niet in (gaan we even vanuit) dus nadat het is opgesloten zal alleen het vocht wat er dan nog in zit (niet heel veel neem ik aan, binnenkant is redelijk droog lijkt mij) problemen kunnen veroorzaken, en dat zijn geen tientallen liters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
CrazyOne schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

Klopt wat je zegt. Een bevriende aanmener heeft mij eens verzekerd dat een opgesloten dakbeschot niet heel erg is, vocht kan er niet uit, maar er ook niet in (gaan we even vanuit) dus nadat het is opgesloten zal alleen het vocht wat er dan nog in zit (niet heel veel neem ik aan, binnenkant is redelijk droog lijkt mij) problemen kunnen veroorzaken, en dat zijn geen tientallen liters.
Tot er een dakpan afwaait, er je buitenkant "lek" raakt.... Of er een muis door de folie knaagt (ja, muizen komen je huis ook via het dak binnen). De binnenkant zal waarschijnlijk nooit lek raken...
Vervolgens merk je er niets van, tot je hele dak is weggerot door vochtproblemen.

Sommige risico's moet je niet willen nemen. En dit is er ééntje van. De kans is klein dat het misgaat, maar ALS het misgaat heb je een belachelijk hoge kostenpost. Veel hoger dan gewoon op je juiste manier toepassen van isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Waah schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:39:
@Erik ga je de gevel dan ook extra isoleren, al dan niet in de toekomst?
Want een isolatiewaarde van 6 op zolder, met vervolgens een isolatiewaarde van ~1,5 voor de gevel... Dan raak je de warmte nog snel kwijt.
Dit is iets wat je zeker moet meenemen: isolatie gaat om heel je woning. Advies wat wij kregen is om niet overdreven te isoleren als andere delen van de woning "lek" zijn. Is namelijk zonde van het geld (en ruimte).

Voorbeeld: mijn spouw is "maar" 6 cm (oud huis), dus haal daar maar een Rd van 2 met glaswol. Het vloer en dak isoleren met een Rd van 6 voegt dan niet zoveel toe tov bv 4.

Qua geluid: ik begreep van steenwol en glaswol daar goed in zijn. Als je tussen de balken isoleert op 20 cm zit je al op een Rd van zo'n 5,7. En makkelijk af te timmeren (platen tegen de balken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
--Erik-- schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:36:
[...]

Met je eens dat het een goeie aanpak is, vooral i.c.m. de pannen vervangen. Maar het kostenplaatje wat hieraan gaat hangen zet meteen een streep door alle andere duurzame maatregelen die ik nog wil nemen. Dus dan is het van binnenuit isoleren de enige optie.
Waar heb je dan mee gerekend qua kosten? Want als je de pannen *laat* vervangen staan de steigers etc. er al en is het aanbrengen van renovatieplaten een relatief kleine extra. Als ik zo kijk bij isolatiemateriaal.nl zit je op 31 euro per vierkante meter voor renovatieplaten met Rd van 5,45 en PIR 2-zijdig ALU zit op €19 voor dezelfde Rd waarde. Puntje is wel dat die 5,45 aan de buitenkant ook echt 5,45 is en 5,45 aan de binnenkant gewoon effectief iets van 3 is door de onderbrekingen van hout. ;)
Dat zijn natuurlijk alleen nog de kosten van het isolatiemateriaal; daarmee ben je er niet en van binnenuit is het makkelijker zelf te doen ja. Maar reken ook eens uit hoeveel ruimte je binnen verliest als je daar 20cm naar binnen komt. Dat is 0,2x100=20 kuub (!).

Het probleem van niet-meewerkende buren waardoor de afwerking veel duurder wordt heb je niet (want vrijstaand).

Van buiten isoleren + nieuwe pannen + PV kan allemaal met gebruik van dezelfde steiger en valbeveiliging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zwartoog schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:13:
[...]

Dit is iets wat je zeker moet meenemen: isolatie gaat om heel je woning. Advies wat wij kregen is om niet overdreven te isoleren als andere delen van de woning "lek" zijn. Is namelijk zonde van het geld (en ruimte).

Voorbeeld: mijn spouw is "maar" 6 cm (oud huis), dus haal daar maar een Rd van 2 met glaswol. Het vloer en dak isoleren met een Rd van 6 voegt dan niet zoveel toe tov bv 4.

Qua geluid: ik begreep van steenwol en glaswol daar goed in zijn. Als je tussen de balken isoleert op 20 cm zit je al op een Rd van zo'n 5,7. En makkelijk af te timmeren (platen tegen de balken).
Het 'alles of niks' argument?

Het maakt totaal niet uit wat de rest van je woning is qua isolatie; de besparing per verbetering van een deel blijft gewoon gelijk.

En wolsoorten zijn natuurlijk de hel op aarde om te verwerken. Vies smerig jeukspul. Blijft een eeuwigheid aan je kleren plakken en het gaat je hele huis door. En jeuken als de neten als het op je huid komt waardoor je je helemaal kapot krapt. Maargoed; de gevoeligheid daarvoor verschilt per persoon, volgens mij zit ik redelijk in het uiterste qua gevoeligheid voor zulke irritaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:21:
[...]

Waar heb je dan mee gerekend qua kosten? Want als je de pannen *laat* vervangen staan de steigers etc. er al en is het aanbrengen van renovatieplaten een relatief kleine extra. Als ik zo kijk bij isolatiemateriaal.nl zit je op 31 euro per vierkante meter voor renovatieplaten met Rd van 5,45 en PIR 2-zijdig ALU zit op €19 voor dezelfde Rd waarde. Puntje is wel dat die 5,45 aan de buitenkant ook echt 5,45 is en 5,45 aan de binnenkant gewoon effectief iets van 3 is door de onderbrekingen van hout. ;)
Dat zijn natuurlijk alleen nog de kosten van het isolatiemateriaal; daarmee ben je er niet en van binnenuit is het makkelijker zelf te doen ja. Maar reken ook eens uit hoeveel ruimte je binnen verliest als je daar 20cm naar binnen komt. Dat is 0,2x100=20 kuub (!).

Het probleem van niet-meewerkende buren waardoor de afwerking veel duurder wordt heb je niet (want vrijstaand).

Van buiten isoleren + nieuwe pannen + PV kan allemaal met gebruik van dezelfde steiger en valbeveiliging :)
Nieuwe pannen (1500-2000 stuks) zijn al een flinke kostenpost bovenop het isolatiemateriaal. En dan nog nieuwe boeiborden (veel meters) en nieuwe dakgoten. Lood moet worden vervangen. Telt allemaal aardig op. Daarnaast moet je het ook in 1x doen, liefst met droog weer. Zie ik ook niet als voordeel omdat ik het zelf wil doen (om geld uit te sparen). Bij isoleren van binnenuit kan ik het in verschillende weekenden uitvoeren.

De ruimte binnen kan ik missen, het huis is 800m3.

Ik ben met je eens dat het de mooiste oplossing is, maar dit gaat toch niet binnen het budget passen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wat is de staat van de dakpannen nu dan? Als die binnenkort toch aan de beurt zijn kun je het ook tot die tijd uitstellen en dan later in 1x doen.

Waar heb je lood? Bij schoorstenen of bij een in hoogte versprongen dak? Schoorstenen gewoon afbreken. Die dingen brengen alleen maar ellende; gigantisch isolatielek en vochtintrede. Metselwerk is vaak slecht want veel meer blootgesteld aan weersomstandigheden. Soms is het een kwestie van met de breekhamer de top er af en de rest kun je met de hand en de 300 grams hamer doen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Ik snap dat je overtuigd bent van de aanpak om het meteen goed te doen, maar dit gaat nu niet lukken. Niet financieel, niet qua tijd.

Graag weer de focus op van binnenuit isoleren dus :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark64nl
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-07-2021
Ik zat met het zelfde dilema, en heb hiervoor de firma Pluimers over de vloer gehad. Zij gaven aan vaker aan twee kanten de isoleren. Het voorstel wat ik kreeg was wel even slikken en vrij wel direct geen optie meer. 6226 euro voor het isoleren van 55m2 dak en dan mocht ik zelf de afwerking verzorgen. levertijd 2 tot 8 weken maar het kon ook 10 worden, ze hadden het nogal druk. RD zou dan op 3.8 komen

Ik heb inmiddels alles zelf na gerekend en kom op +-1300 euro uit voor de volgende optie:
Pur
Spaanplaat Dakbeschot
150mm minerale wol
Rachel werk
Klimaat folie
Gipsplaten

Uiteraard is de arbeid dan van je zelf maar dit gaf je aan zelf te willen doen. Wij hebben besloten even te wachten en eerst een dakkapel te plaatsen. Zonde van de nieuw geplaatst isolatie als dit meteen weer de bak in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 20:07
Hoe dampdicht is de isolatie aan de buitenkant? Weet je toevallig wat voor soort materiaal het is? pir/pur? Zoek eens op dampdiffusieweerstand. Pir bij deze dikte is volgens mij nog redelijk dampdoorlatend. De aluminium laag zorgt er voor dat de plaat echt dampdicht is. Of zit er nog ergens een laag bitumen oid tussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
--Erik-- schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:41:
Ik snap dat je overtuigd bent van de aanpak om het meteen goed te doen, maar dit gaat nu niet lukken. Niet financieel, niet qua tijd.

Graag weer de focus op van binnenuit isoleren dus :).
Ik geef nog niet op hoor :P

Heb je ook al gekeken naar het laten isoleren van de dakspouw ofwel de ruimte onder dakpannen? Hier kun je UF schuim of EPS parels in laten blazen. Is ook niet de hemel qua R waarde, maar wel zonder ruimteverlies binnen en relatief goedkoop.

Persoonlijk heb ik mijn twijfels hoe goed die parels blijven zitten. Als je ze in de spouw hebt en je kozijnen zijn gekrompen ontsnappen ze daar ook maar bij schuim heb je dat natuurlijk niet.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat je pannen nog goed zijn. :P

Zie ook;
YouTube: Termokomfort Nederland Dak isolatie op RTL4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Robje1244 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:31:
Hoe dampdicht is de isolatie aan de buitenkant? Weet je toevallig wat voor soort materiaal het is? pir/pur? Zoek eens op dampdiffusieweerstand. Pir bij deze dikte is volgens mij nog redelijk dampdoorlatend. De aluminium laag zorgt er voor dat de plaat echt dampdicht is. Of zit er nog ergens een laag bitumen oid tussen?
Ik weet niet precies wat voor materiaal er nu aan de buitenzijde zit. Het is aangebracht in 1976, ik weet niet wat ze destijds gebruikte?

Bij het verwijderen van een stukje van de isolatie kwam ik verder niets tegen (zie de 2e foto), lijkt dus zo direct op het hout bevestigd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:55:
[...]

Heb je ook al gekeken naar het laten isoleren van de dakspouw ofwel de ruimte onder dakpannen? Hier kun je UF schuim of EPS parels in laten blazen. Is ook niet de hemel qua R waarde, maar wel zonder ruimteverlies binnen en relatief goedkoop.

Persoonlijk heb ik mijn twijfels hoe goed die parels blijven zitten. Als je ze in de spouw hebt en je kozijnen zijn gekrompen ontsnappen ze daar ook maar bij schuim heb je dat natuurlijk niet.

Zie ook;
Haha, goed dat je het vanuit verschillende invalshoeken bekijkt!

Heb al eens gekeken naar het isoleren onder de pannen. Ben geen voorstander: te lage RD-waarde, lijkt me kwetsbaar voor weersinvloeden en ik gok dat veel ongedierte erin gaat zitten wroeten wat ook niet goed zal zijn voor de isolatiewaarde.

Aan de binnenkant kan ik de ruimte goed missen hoor, de gordingen zijn vrij fors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:55:
[...]

Zie ook;
Ik krijg van schuim in dat soort situaties altijd een beetje de kriebels (zeg maar wat jij hebt met glaswol, of zo :+ ). In een (muur)spouw? Fine. Ik bedoel, dat doen we één keer, en de volgende keer dat iemand daar aan gaat zitten taken is tóch wel als die wand plat gaat. Maar hoeveel ellendiger - en duurder! - wordt toekomstig onderhoud aan je dak als je daar met schuim-achtige oplossingen aan hebt lopen sleutelen? Da's toch een ellende om aan te werken?

Ik heb wel eens geholpen een niet zo mooi uitgevoerde purschuim-achter-bestaande-gipsplaten isolatieklus aan een schuin dak te verbeteren - man man, wat een ellende om de halfgevulde ruimtes leeg te krijgen zelfs nadat we de gipsplaten er af hadden... Ik kan me zo voorstellen dat dat aan de buitenkant allesbehalve minder ellendig is om nog verder werk aan te verrichten - en dat dak ga je vroeger of later toch echt meer onderhoud aan moeten verrichten, in tegenstelling tot die spouwmuur.

...Of maak ik me hier nou druk om niks en valt het reuze mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 20:07
--Erik-- schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:57:
[...]

Ik weet niet precies wat voor materiaal er nu aan de buitenzijde zit. Het is aangebracht in 1976, ik weet niet wat ze destijds gebruikte?

Bij het verwijderen van een stukje van de isolatie kwam ik verder niets tegen (zie de 2e foto), lijkt dus zo direct op het hout bevestigd te zijn.
Ik zou niet weten wat ze toen gebruikte eerlijk gezegd. Staat het niet op de tekening van het huis? Het lijkt gewoon pur te zijn. Pur zonder aluminium of bitumen is niet direct damp dicht. Zie ook https://www.joostdevree.nl/shtmls/dampdiffusie.shtml

Als voorbeeld:
Pur heeft een µd waarde tussen de 50 en 185. Uitgaande van 4cm isolatie en de hoogste waarde is dit gelijk aan 185x0,04=7,4m. Pur is volgens bovenstaande website vergelijkbaar met hout. Het blijft natuurlijk altijd een risico, zeker als je niet 100% zeker bent van het materiaal.

Heb je dit topic al eens doorgelezen? Misschien staat er nog iets nuttigs voor je tussen:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
iceheart schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:21:
[...]

Ik krijg van schuim in dat soort situaties altijd een beetje de kriebels (zeg maar wat jij hebt met glaswol, of zo :+ ). In een (muur)spouw? Fine. Ik bedoel, dat doen we één keer,
Precies, dat is al een keer te veel :P
iceheart schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:21:
en de volgende keer dat iemand daar aan gaat zitten taken is tóch wel als die wand plat gaat. Maar hoeveel ellendiger - en duurder! - wordt toekomstig onderhoud aan je dak als je daar met schuim-achtige oplossingen aan hebt lopen sleutelen? Da's toch een ellende om aan te werken?

Ik heb wel eens geholpen een niet zo mooi uitgevoerde purschuim-achter-bestaande-gipsplaten isolatieklus aan een schuin dak te verbeteren - man man, wat een ellende om de halfgevulde ruimtes leeg te krijgen zelfs nadat we de gipsplaten er af hadden... Ik kan me zo voorstellen dat dat aan de buitenkant allesbehalve minder ellendig is om nog verder werk aan te verrichten - en dat dak ga je vroeger of later toch echt meer onderhoud aan moeten verrichten, in tegenstelling tot die spouwmuur.

...Of maak ik me hier nou druk om niks en valt het reuze mee?
Die korrels kun je zo wegsnijden. Alhoewel ik mag hopen dat ze bij toepassing onder pannen wat meer lijm gebruiken dan bij toepassing in de muurspouw :+

Gespoten PUR is absoluut veel meer ellende als je dat wilt verwijderen ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:54

_Arthur

blub

Robje1244 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:55:
Heb je dit topic al eens doorgelezen? Misschien staat er nog iets nuttigs voor je tussen:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
Dit dus. Alle discussies die hier worden gevoerd, zijn in dat topic al eens de reveu gepasseerd.

Van buitenaf isoleren kost ergens in de buurt van 320euro per m2.

Constructie doorberekenen op vochtdoorslag en totaal isolatie waarde doe je met Ubakus.

Ook eens kijken naar Knauf Naturoll: vanaf een dikte van 18/19cm zit je aan een Rd waarde van 5 of hoger.

Vergeet ook niet je buitenmuren mee te nemen in je isolatie plannen. Door spouwisolatie of voorzetwanden.

[ Voor 15% gewijzigd door _Arthur op 22-10-2020 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Ik heb het topic (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? al regelmatig goed doorgenomen. Zie daar inderdaad vaak deze discussie ook gevoerd worden, maar ook wel met meerdere adviezen (wel tegen het dakbeschot aan of juist een luchtspouw, verschillende adviezen over folies). Met het maken van een eigen topic hoopte ik op wat meer discussie i.p.v. een enkele reactie. Dat is goed gelukt, ben blij met de input. Ik zal dit topic later ook nog gaan updaten met foto's van het plaatsen en het eindresultaat, hopelijk heeft iemand anders daar in de toekomst dan ook nog iets aan.

Ik heb inmiddels de keus gemaakt om te gaan werken met glaswol: 2 lagen Knauf Naturoll 032 van 90mm over elkaar (kruislings). Dit geeft 2x Rd:2.80 = Rd:5.60. Hier ben ik zeker tevreden mee. Voordeel van het glaswol is de akoestische demping en de makkelijke verwerking.

Ik heb de Ubakus tool nog niet eerder gebruikt, ik zal eens kijken of ik daar mee uit de voeten kan.

De opbouw gaat dan worden:
- 3cm PUR/PIR -
- Dakbeschot vuren -
- Knauf Naturoll 032 90 mm -
- Klimaatfolie (Isover Vario KM Duplex UV) -
- Metalstud frame (met een cm of 3 afstand tot het klimaatfolie om perforeren tegen te gaan) -
- Gipsplaten (naden afsmeren) -
- Latex -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

--Erik-- schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:33:
Ik heb de Ubakus tool nog niet eerder gebruikt, ik zal eens kijken of ik daar mee uit de voeten kan.
Voor dat je zaken gaat bestellen, bereken je constructie door. Voor zowel vocht/condens opbouw en eventuele fase verschuiving als dat interessant is voor je.
De opbouw gaat dan worden:
- 3cm PUR/PIR -
- Dakbeschot vuren -
- Klimaatfolie (Isover Vario KM Duplex UV) -
- Metalstud frame (met een cm of 3 afstand tot het klimaatfolie om perforeren tegen te gaan) -
- Gipsplaten (naden afsmeren) -
- Latex -
Wat voor metalstudframe ga je gebruiken en waarom vul je deze niet op met isolatiemateriaal? Of bedoel je veerregels puur voor de montage van de gipsplaten?

Ubakus is eigenlijk gewoon wat materialen in een bepaalde volgorde bij elkaar klikken. De tool doet de rest :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyEqymX78n9lJ8maXTlRAIibmLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pG3f8PCuKJTsLmJgzSEPiByN.png?f=fotoalbum_large

Ook nog even je gordingen toegevoegd (die verlagen de Rc waarde wel). Wel of geen klimaat folie maakt volgens de tool trouwens niets uit qua condensatie in de constructie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_uB3FuTfx39VNfUm9fpNiH2Mts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6DdgLtHAAsGfNJsUtmtxEBJM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door _Arthur op 23-10-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
_Arthur schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

Voor dat je zaken gaat bestellen, bereken je constructie door. Voor zowel vocht/condens opbouw en eventuele fase verschuiving als dat interessant is voor je.

[...]

Wat voor metalstudframe ga je gebruiken en waarom vul je deze niet op met isolatiemateriaal? Of bedoel je veerregels puur voor de montage van de gipsplaten?

Ubakus is eigenlijk gewoon wat materialen in een bepaalde volgorde bij elkaar klikken. De tool doet de rest :)

[Afbeelding]

Ook nog even je gordingen toegevoegd (die verlagen de Rc waarde wel). Wel of geen klimaat folie maakt volgens de tool trouwens niets uit qua condensatie in de constructie.

[Afbeelding]
Dank je voor het invoeren van de constructie. Een RC van 5,6 is best netjes denk ik.

Apart dat klimaatfolie niet uitmaakt voor de condensatie in de constructie. Overal wordt het aanbevolen. Omdat het een zelfregulerende folie is kan het geen kwaad toch lijkt me?

Ik wil de metalstud constructie juist los houden van de klimaatfolie om op die manier, na het aftapen en afkitten van de folie, geen nieuwe gaatjes te maken in de folie. En de ruimte is er om dat te doen, meteen een mooie ruimte om elektra en speakerkabels doorheen te laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

--Erik-- schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:13:
Dank je voor het invoeren van de constructie. Een RC van 5,6 is best netjes denk ik.
Alles boven de RC5+ is volgens huidige bouwbesluit dus opzich best ok. Je zit nu net op een 1,3 ;)
Apart dat klimaatfolie niet uitmaakt voor de condensatie in de constructie. Overal wordt het aanbevolen. Omdat het een zelfregulerende folie is kan het geen kwaad toch lijkt me?
Dat is niet apart; men praat maar wat zonder dat te onderbouwen of te berekenen. Zonder de ISOVER Vario KM Duplex UV folie is de droogreserve zeer hoog (wat goed is).

Neem mijn zaken maar over in Ubakus en ga er maar eens mee spelen: dan kom je toch interessante inzichten in materialen en constructies; gelet op de isolatiewaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
_Arthur schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:58:
[...]

Alles boven de RC5+ is volgens huidige bouwbesluit dus opzich best ok. Je zit nu net op een 1,3 ;)
Nieuw is al heel lang 6 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
_Arthur schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:09:
[...]

Van buitenaf isoleren kost ergens in de buurt van 320euro per m2.
Waar haal je die 320 vandaan? Is dat inclusief nieuwe keramische pannen en Panasonic PV er op ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

5+ is toch ook 6.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:14:
Waar haal je die 320 vandaan? Is dat inclusief nieuwe keramische pannen en Panasonic PV er op ofzo?
Collega die een offerte kreeg van 85k voor 250m2 dak. Isolatie, nieuwe pannen, dakkapellen aanpassen, binnen afwerking, goten vernieuwen; gewoon de hele shit. Niet alleen 20m2 PIR platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
_Arthur schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:24:
[...]

5+ is toch ook 6.

[...]

Collega die een offerte kreeg van 85k voor 250m2 dak. Isolatie, nieuwe pannen, dakkapellen aanpassen, binnen afwerking, goten vernieuwen; gewoon de hele shit. Niet alleen 20m2 PIR platen.
En daarna heeft je collega nog een andere offerte aangevraagd die de helft was..?

En binnenafwerking? Wat voor binnenafwerking?

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-10-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 16:00
Beste,

In eerste instantie excuses om dit topic te kapen maar ik wil ook mn dak van binnenuit gaan isoleren. De situatie is redelijk gelijk aan die van TS. Ik ben al even aan het stoeien geweest met 'Abacus' (tnx @_Arthur ) maar kom niet van mn condens af tenzij ik 2 lagen klimaatfolie leg of een dampdicht scherm aanbreng

Dampdicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvaYVld_0HiNWevc202Ks9GHpz0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRKr3CURsD5IwVX7MceqncM4.jpg?f=fotoalbum_medium

1x Klimafolie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbziB0-L_MNyuAMJrGwSs_-3txY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F08fgeQBeErEMWojlEXx4ggf.jpg?f=fotoalbum_medium

2x Klimafolie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7wToYNhK2GUfULFdqNch6isU3w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eixyubkpw4cmzT4BudK5QbCa.jpg?f=fotoalbum_medium

De risico's van een dampdicht-scherm zijn me bekend - het opsluiten van het vocht zie je ook terug in de 'droogreserve' (of moet/kan ik dat niet zo zien?). Lijkt me dus niet het plan om te doen.

Met 1x laag klimafolie (al eentje met een difussieweerstand van 25m ipv de 5m die standaard is) vormt zich volgens het model condens aan de binnenzijde van het dakbeschot. Niet veel maar toch...

Met 2 lagen klimaatfolie zou alles wel droog blijven.

Nu dus de vraag - zijn er bezwaren om 2 lagen klimaatfolie te nemen? Het in het model gebruikte folie heeft een variabele Sd-waarde van 0.3m ≤ Sd-waarde ≤ 20m. Als je dan 2 lagen monteert mag je dan die waarden optellen (dus variabel 0.6m ≤ Sd-waarde ≤ 40m)?

Ik zie namelijk ook Sopravap Hydro folie met een variabele SD-waarde van 0.5m ≤ Sd-waarde ≤ 55m. Helaas staat deze niet in de database (ook niets wat er bij in de buurt komt) dus wellicht is dit ook een optie.

https://www.isolatiemater...limaatfolie-150x50m-75m2/

Alvast dank voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

dvl-2 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:05:
Ik zie namelijk ook Sopravap Hydro folie met een variabele SD-waarde van 0.5m ≤ Sd-waarde ≤ 55m. Helaas staat deze niet in de database (ook niets wat er bij in de buurt komt) dus wellicht is dit ook een optie.
Klik op het potloodje en je kan zelf de waardes van producten aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Uk1TN-EPm7xnTvogJ62wqlcZGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lyayIFfxZy4Vms5z7oWp7FaC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
_Arthur schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:12:
[...]

Klik op het potloodje en je kan zelf de waardes van producten aanpassen.
Je kan alles aanpassen behalve de sd-waarde van klimaatfolie :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
dvl-2 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:17:
[...]

Je kan alles aanpassen behalve de sd-waarde van klimaatfolie :-(
Die folie die je er in gezet hebt wordt verkocht als zijnde voor voorzetwanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
kabeltjekabel schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:11:
[...]

Die folie die je er in gezet hebt wordt verkocht als zijnde voor voorzetwanden.
Wellicht een domme vraag maar wat maakt dat uit mbt de dampfunctie? De specificaties veranderen daar toch niet mee. Inmiddels wel gezien dat deze folie moeilijk leverbaar is in NL :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
dvl-2 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:22:
[...]

Wellicht een domme vraag maar wat maakt dat uit mbt de dampfunctie? De specificaties veranderen daar toch niet mee. Inmiddels wel gezien dat deze folie moeilijk leverbaar is in NL :(
Wanden zijn toch wat anders qua opbouw dan daken he. Vooral geen hout wat kan rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
@dvl-2 Isover vario km duplex uv van amazon.de wordt volgens mij veel gebruikt door medetweakers :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
--Erik-- schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:31:
@dvl-2 Isover vario km duplex uv van amazon.de wordt volgens mij veel gebruikt door medetweakers :).
Klopt alleen lijkt het erop dat de Vario KM niet voldoende vochtremmend is - met dat scherm (ook dubbel) blijf ik condensdruppeltjes houden tegen de constructie aan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airmeleaux
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 18:01
Hoi Erik, we hebben ook net een huis gekocht uit '77 en hebben eenzelfde dakconstructie. We willen ook het dak gaan isoleren, in eerste instantie van binnenuit omdat dat het snelst te doen is en ben dus erg benieuwd wat je oplossing is geworden is!

Wij hebben nu:
- Dakpannen
- Huidige isolatie (buitenzijde)
- Dakbeschot
- en aan de binnenzijde is het nu kaal

Kun je me wat vertellen over jouw resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blanco The Bull
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-04 11:42
Ik heb hier niet veel verstand van en hoop daarom dat iemand mij kan adviseren.
Ik heb een vergelijkbaar schuin dak als in het begin aangegeven (zonnepanelen, dakpannen, folie, isolatie, hout). Maw van buitenaf isoleren is niet echt een optie (zonnepanelen en buren links en rechts).

Ik wil dit aan de zuid-west kant van binnen isoleren met EPS (ik heb dat nog over van kruip ruimte isoleren).
Nu vroeg ik mij af of dit zomaar kan en waar je dan rekening mee moet houden? En als dit kan of het dan nodig is om een of andere folie te gebruiken? Zo ja, welke en in welke volgorde.
Er lopen bijv verwarmingsbuizen en water toevoer buizen langs het hout waarover ik zou willen isoleren.

Alvast bedankt.

Los van het schuine dak wil ik ook nog de vloer richting de vliering isoleren aangezien wat daarboven zit alleen voor opbergen wordt gebruikt. Dat zou ik dan wel met steen/glas wol oid doen en is voor latere zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 16:28
Blanco The Bull schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:29:
Ik wil dit aan de zuid-west kant van binnen isoleren met EPS (ik heb dat nog over van kruip ruimte isoleren).
Nu vroeg ik mij af of dit zomaar kan en waar je dan rekening mee moet houden? En als dit kan of het dan nodig is om een of andere folie te gebruiken? Zo ja, welke en in welke volgorde.
Er lopen bijv verwarmingsbuizen en water toevoer buizen langs het hout waarover ik zou willen isoleren.
Ik snap heel goed dat het een onbevredigend antwoord is, maar als je hier weinig verstand van hebt zou ik echt hulp inschakelen.
Zomaar extra isoleren gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat het dauwpunt ín de constructie komt te liggen. Dat wil zeggen, dat is waar de condens gaat ontstaan, tegen je houten gordingen aan, met rot tot gevolg.
Met koud en warm water buizen in je constructie is het helemaal vragen om problemen om dat op te sluiten.

Zou je geen isolatie op je dak heb, dan zou het geheel een stuk makkelijk zijn. Maar juist omdat er al isolatie ligt kan het vocht aan de buitenkant er waarschijnlijk niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Een vraagje. Ik overweeg gipsvezelplaat te gebruiken op tussenwand en schuin dak. Iemand ervaring of dat gewoon kan op een schuin dak (gordingen en extra rachelwerk eronder)? Te zwaar, erg lastig te doen etc?. En 2e vraag. Ik denk nog steeds handig om dan onder een gipsvezel in een tussenwand nog steeds een osb of zo te doen? Of is dat dan overkill?

[ Voor 5% gewijzigd door Davidrrr op 29-01-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Davidrrr schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:50:
Een vraagje. Ik overweeg gipsvezelplaat te gebruiken op tussenwand en schuin dak. Iemand ervaring of dat gewoon kan op een schuin dak (gordingen en extra rachelwerk eronder)? Te zwaar, erg lastig te doen etc?. En 2e vraag. Ik denk nog steeds handig om dan onder een gipsvezel in een tussenwand nog steeds een osb of zo te doen? Of is dat dan overkill?
Dat kan, je hebt alleen andere schroeven nodig. (die hebben een iets ander kopje en met een freesrandje eronder) ook wel fermacell schroeven genoemd. het is wel iets anders dan met gips, maar met een keer vallen en opstaan kom je er wel. osbe kan er achter, het is net wat je zelf wil.. voor extra stevigheid hoef je het niet te doen, voor makkelijk dingen ophangen kan het natuurlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Dank. Ik lees nu wel over evt problemen bij stuc met die platen. Ik denk dat ik maar doe wat de meesten doen volgens mij. Stucplaten op plafond, stucplaten of gips op het schuine dak en op de wand dan osb en gips of dubbelgips. Stucplaten op osb is als ik het goed lees niet handig omdat de stuc dan niet goed naar boven kan tussen de platen door?

[ Voor 57% gewijzigd door Davidrrr op 29-01-2023 23:42 ]

Pagina: 1