Begin vorige maand zijn we verhuisd van een tussenwoning (van het gas af, netto verbruik van 400kWh per jaar) naar een vrijstaande woning (met gas en flink verbruik). De vrijstaande woning is uit 1976, we zijn de 2e bewoners. Het huis is nog zo'n beetje in originele staat; prima gebouwd destijds, niet bezuinigd op materiaal, maar wel toe aan een flinke verduurzaamheidsslag:
- Isoleren schuin dak
- Isoleren spouw (5 cm aangebracht vanuit de bouw, geen idee hoe dit er nu uitziet)
- Isoleren vloer vanuit kruipruimte
- Zonnepanelen plaatsen
- WTW balansventilatie aanleggen
- Warmtepompboiler voor SWW plaatsen
- Wandverwarming aanleggen (vloerverwarming willen we niet i.v.m. leistenen vloer)
- Warmtepomp voor het verwarmen van het huis (middels de wandverwarming)
- Dubbel glas vervangen voor HR++ glas
In dit topic wil ik wat vragen stellen over het eerste punt, het isoleren van het schuin dak. In totaal zo'n 100m2 te isoleren.
Opbouw dak
Het dakbeschot:

De isolatie aan de buitenkant (zo'n 3 a 4 cm) aanwezig vanuit de bouw (1976):

Doorsnede dak:

De gordingen zijn flink, kan zeker zo'n 20cm tussen. Ze hoeven niet het zicht te blijven.
Zoals vele andere ben ik benieuwd naar wat de isolatie aan de buitenkant gaat doen voor het dakbeschot als ik het dakbeschot aan 2 kanten ga opsluiten.
De voorkeur gaat uit naar een isolatiemateriaal wat duurzaam is en vooral goed zelf te verwerken is.
Daarnaast is het ook fijn als het geluid goed gaat absorberen, nu is het aardig gehorig en hoor je veel van buiten. In de zomer draaien er airco's, dus het is belangrijker dat de warmte niet van binnen naar buiten gaat als dat de warmte van buiten naar binnen komt.
Wat is wijsheid qua opbouw van isolatiemateriaal? Ik zat zelf te denken aan de volgende opties:
Optie 1:
- Huidige isolatie -
- Dakbeschot -
- Houtvezelplaat (Pavaflex) -
- Klimaatfolie -
- Rachelwerk (paar cm los van klimaatfolie) -
- Gipsplaat -
Optie 2:
- Huidige isolatie -
- Dakbeschot -
- PIR met alu aan 2 kanten -
- Klimaatfolie -
- Gipsplaat -
Optie 3:
- Huidige isolatie -
- Dakbeschot -
- Resolplaten -
- Klimaatfolie -
- Gipsplaat -
Welke optie is nou het slimste? Kostentechnisch vind ik het geen probleem om wat meer te betalen voor een betere oplossing. De goedkoopste oplossing is dus niet het streven, wel de beste (wellicht duurdere) oplossing.
Met name een oplossing waarbij het houtbeschot geen kans krijgt om te gaan rotten.
- Isoleren schuin dak
- Isoleren spouw (5 cm aangebracht vanuit de bouw, geen idee hoe dit er nu uitziet)
- Isoleren vloer vanuit kruipruimte
- Zonnepanelen plaatsen
- WTW balansventilatie aanleggen
- Warmtepompboiler voor SWW plaatsen
- Wandverwarming aanleggen (vloerverwarming willen we niet i.v.m. leistenen vloer)
- Warmtepomp voor het verwarmen van het huis (middels de wandverwarming)
- Dubbel glas vervangen voor HR++ glas
In dit topic wil ik wat vragen stellen over het eerste punt, het isoleren van het schuin dak. In totaal zo'n 100m2 te isoleren.
Opbouw dak
Het dakbeschot:

De isolatie aan de buitenkant (zo'n 3 a 4 cm) aanwezig vanuit de bouw (1976):

Doorsnede dak:

De gordingen zijn flink, kan zeker zo'n 20cm tussen. Ze hoeven niet het zicht te blijven.
Zoals vele andere ben ik benieuwd naar wat de isolatie aan de buitenkant gaat doen voor het dakbeschot als ik het dakbeschot aan 2 kanten ga opsluiten.
De voorkeur gaat uit naar een isolatiemateriaal wat duurzaam is en vooral goed zelf te verwerken is.
Daarnaast is het ook fijn als het geluid goed gaat absorberen, nu is het aardig gehorig en hoor je veel van buiten. In de zomer draaien er airco's, dus het is belangrijker dat de warmte niet van binnen naar buiten gaat als dat de warmte van buiten naar binnen komt.
Wat is wijsheid qua opbouw van isolatiemateriaal? Ik zat zelf te denken aan de volgende opties:
Optie 1:
- Huidige isolatie -
- Dakbeschot -
- Klimaatfolie -
- Gipsplaat -
Optie 2:
- Huidige isolatie -
- Dakbeschot -
- PIR met alu aan 2 kanten -
- Klimaatfolie -
- Gipsplaat -
Optie 3:
- Huidige isolatie -
- Dakbeschot -
- Resolplaten -
- Klimaatfolie -
- Gipsplaat -
Welke optie is nou het slimste? Kostentechnisch vind ik het geen probleem om wat meer te betalen voor een betere oplossing. De goedkoopste oplossing is dus niet het streven, wel de beste (wellicht duurdere) oplossing.
Met name een oplossing waarbij het houtbeschot geen kans krijgt om te gaan rotten.
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal