The Day After

Ik had op zich nog een klein beetje hoop dat de nieuwe iPhone interessant zou zijn, ik hoopte op een goede prijs. Maar helaas.
Ik geef de hele presentatie een 6/10. De iPhone 12 krijgt een 7/10. En de iPhone 12 Pro krijgt een 6/10. Positief, maar verrassend teleurstellend.
SOC updates: snellere processor en GPU
Top, niet dat we minder zouden verwachten, maar uiteraard mooi meegenomen.
Maar wel standaard met opslag op de Pro modellen
Dat verklaart misschien ook wel de hoge prijs. Want 64GB aan opslag bij Apple kost al snel 150 euro

Scherm: alles is nu OLED en de bezels zijn gelijk
Ook erg prettig vind ik zelf, de iPhone 12 of de 12 Pro doen niet voor elkaar onder tenzij je de camera bekijkt.
De camera: marginaal beter met features waar je nog even op moet wachten
Tja, ik zag het verschil tussen foto's van de iPhone X en de iPhone 11 al niet, laat staan deze upgrade. De meeste mensen zullen weinig baat hebben bij die HDR standaard. Leuk, maar het is een wedstrijdje geworden onder de fabrikanten en enthusiastelingen, niet de grote groep gemiddelde gebruikers.
5G: matig beschikbaar & vooral voor de telecom providers bedoeld
Ze slijten het aan ons, de consument, alsof wij er op zitten te wachten. Met 4GB/s zijn we natuurlijk erg snel door ons datalimiet heen. En geef toe, hoe vaak zit je nou daadwerkelijk te wachten op zo'n snelheid? Hoeveel games van talloze GBs download jij gemiddeld onderweg? En die zwaar gecomprimeerde foto's op Instagram laden d'r ook niet merkbaar sneller door.
MagSafe op de achterkant
Natuurlijk als voorbereiding op de verkoop van vele wireless laders (want veel mensen moeten wel, nu d'r geen lader bij zit), wat op zich weer voorbereiding is op volgend jaar wanneer zelfs de laatste poort op de iPhone compleet verdwijnt.
De lader is weg
Maar je krijgt wel een USB-C naar Lightning. Toch jammer, want de laders die mensen hadden van vóór de iPhone 11 waren allemaal USB-A, dus zie zullen alsnog een aparte lader moeten kopen om de telefoon op te laden. Goed voor de natuur? Right. Het is een verkoopstrategie, niets meer, niets minder.
Ondanks gezichtsmaskers geen aanpassingen
Ze hadden er toch ruim 10 maand de tijd voor om iets te bedenken. FaceID werkt gewoon niet met gezichtsmaskers. Dit zou een uitgelezen kans zijn om Touch ID terug te brengen
om naast Face ID te fungeren. Laat de keuze aan de mensen over, het zou een extreem veelgebruikte feature zijn in deze barre tijden.
Wederom geen hogere refresh rate voor het scherm
Ik hoor je denken: "Who cares? Niemand ziet dat" maar je bent schijnbaar wel onder de indruk van 5G en de HDR standaard voor de 4k-filmpjes. Get real. Apple was altijd het bedrijf die features toevoegde waarvan de mensen nog niet eens wisten dat ze het willen hebben. Zodra het volgend jaar in de iPhone 13 zit zijn jullie "who cares?"-mensen allemaal opeens fan.
Sterker glas, zonder het glas te noemen
We zullen de drop-tests en scratch-tests gaan zien over een paar weken. Ik vermoed dat een bos sleutels in de broekzak er alsnog zichtbare krassen op kunnen maken.
Dunner, lichter, kleiner
Ik had liever een iets dikkere batterij gehad en wél ProMotion zoals op de iPad Pro.