grote_oever schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:51:
[...]
De nieuwere "vlaggenschippen" zijn toch echt wezenlijk vernieuwend ten opzichte van je iphone 7. Voor mijn werk heb ik nog een oude iphone 7, maar deze voelt echt veroudert aan ten aanzien van mijn iphone X.
Ik zeg alleen dat ikzelf de nieuwe features niet gebruik en niet nodig heb.
[...]
Dit is persoonlijk. 3D touch werkte bij mij nooit goed en voelde altijd onnatuurlijk. Grappig dat je touch ID in deze tijd zo graag terug wilt. Ik hoor juist mensen klagen met touch ID en het wassen van de handen.
Touch ID: zonder te kijken druk je op de Touch ID knop en is je telefoon unlocked.
Face ID: je moet kijken, de telefoon wakker maken (beweging of knopje), en swipen.
Ik ontwikkel iOS-apps en doe dat al jaren voor verschillende iOS-devices. Het probleem met Face ID is dat ik daar véél vaker een miss registreer en vervolgens mijn 6-cijferige code moet invoeren. Het is minder betrouwbaar, vergt meer interactie (het toestel voor je hoofd houden...) en wordt beperkt door erg veel factoren (hoofd in een kussen of d'r net uit, mondmasker, etc.)
Ik wil Touch ID terug om náást Face ID te werken. Dan kan ik mijn bankieren-app instellen dat ik zowel Face ID én Touch ID wil moeten gebruiken om een overboeking te doen, maar dat ik met één van beide ook kan inloggen.
Maar eerlijk toegevend. Ik vermoed dat Apple hier wel met een alternatief voor komt nu we meer de handen wassen en meer mondkapjes gaan gebruiken. FaceID werkt zonder mondkapje eigen altijd. Zelden of nooit een probleem gehad hiermee en sinds de iphone X is de privacy (in combinatie met gemak) echt flink verbeterd. Niemand die mijn whatsapp berichten kan lezen als ze binnen komen. Ik kijk naar telefoon en ik kan direct mijn berichten lezen. 0 problemen gehad.
[...]
Deze snap ik niet. Ik heb nooit naar mijn scherm gekeken en gedacht "owh je, had ik maar een toestel van 120Hz". De 120Hz lijkt dezelfde hype als 4K. Iedereen moet het opeens hebben. Heb je het niet dan is je toestel waardeloos.
Als je een telefoon met 120Hz naast een telefoon legt met 60Hz zie je het verschil écht wel. De 4k-hype snap ik zelf ook niet echt, want die pixels zie je toch al niet. Maar een verdubbeling van de refresh rate valt echt wel op

Grandioos veel zelfs. Als je niet beter weet dan is 't niet zo vervelend inderdaad, maar het maakt het apparaat zoveel rustiger in gebruik.
[...]
Zelfs als je nog even doorgaat kun je een telefoon van dat bedrag niet goedkeuren. Het is niet zozeer wat je er mee doet, maar hoeveel geld je voor een telefoon over hebt. Ik heb prima 1200 euro over voor een telefoon waar ik 4 a 5 jaar mee doe.
Ik ook hoor. Daarom blijf ik nog een jaartje bij de iPhone 7

Prima dat er een andere telefoon is met dezelfde functies.. maar die wil ik niet. Ik doe ongeveer hetzelfde met de telefoon als jij beschrijft (behalve spelletjes spelen). het is een device die ik behoorlijk veel gebruik. Meerdere uren per dag. 300 euro voor een device die ik super veel gebruik en waarbij ik al mijn informatie gelijk bij de hand heb is voor mij niet veel geld. Er zijn mensen die dit per jaar voor de sportschool betalen en er nooit heen gaan.
Nogmaals, voor mijzelf is het gewoon geen reden om te upgraden van de iPhone 7. Dit is een poll-topic. Ik geef mijn keuze aan.
[...]
Naar mijn mening is juist een Android een behoorlijk slechte investering van geld. Ten eerste zitten veel iphone bezitters al in het Apple ecosysteem. Dus dan is Android nog erger. En, net zoals ik hierboven aangeef, is het een slechte investering?
Technisch gezien is het letterlijk een liability, een kostenpost. Je gaat er geen geld mee verdienen vermoed ik zo

Dus ja, het is een luxeproduct, een gadget, een kostenpost. Dus geen investering.
Ga je deze discussies ook voeren bij auto merken?
Dat doe ik al. Zie ook mijn meest recente reacte in het VW ID.3 topic, ik vind een Tesla Model 3 en Model Y allebei ook slechte producten voor veel teveel geld. Ik ben sterk van mening dat iedereen beter af is met een jonge 2e-hands auto die ze importeren uit Duitsland. Dan krijg je veel features voor weinig geld in een moderne auto die je met veel plezier helemaal kan oprijden. Dat is ook een kostenpost en luxeproduct, natuurlijk, maar heel veel mensen die eigenlijk geen auto van 50.000 euro kunnen betalen leasen d'r wel één.
Die mensen zouden veel beter af zijn met een auto van 10.000 euro (een VW Polo) of 20.000 euro (VW Golf) uit 2018 kopen met 30.000km op de teller.
Mijn punt: Mensen kopen heel vaak dingen die veel te duur zijn voor hun inkomen. Men leeft graag boven hun stand. En dat moeten ze helemaal zelf weten

Maar, nogmaals, ikzelf doe daar niet aan mee. Ik spaar iedere maand zo'n 4000 euro na al mijn vaste lasten eraf zijn, dus ik kan het makkelijk betalen, ik vind het (voor mijzelf) gewoon een enorm domme uitgave.
En ik oordeel hier een andere echt niet in; Als jij helemaal blij bent met je volkswagen uit 2011 met een analoge radio dan is het prima. Niemand oordeelt je. Maar snap wel dat er mensen geld voor over hebben dat ze een nieuwe Tesla kopen.
Ja dat snap ik ook wel. Neemt niet weg dat ik de beweegredenen vaak een beetje twijfelachtig vind. Ik ken ze wel hoor, dure kleding, dure auto, dure televisie, dure telefoons, en extreem diep in de schulden. Iemand die 60.000 euro per jaar verdient heeft niks te zoeken in een nieuwe Model 3. Die persoon zou ook niet ieder jaar een flagship iPhone moeten WILLEN kopen.
Dat wordt nog een vervelender verhaal als je ziet dat de Model 3 van ellende uitelkaar klappert door loszittende panelen, scheef ingebouwde stoelen, eindeloze hoeveelheden plastic wat kraakt en piept, slechte UX in de auto (handschoenenvakje openen via het digitale menu op je dashboard

)–had gewoon een Golf uit 2016 gekocht, dan zit je ook niet vast aan een lease/wurgcontract.
Maar als je 3 ton per jaar verdient en een veelvoud daarvan waard bent? Ga je gang joh.
[...]
Krijg je iphone 7 binnenkort al geen update meer? Je telefoon is uit september 2016. En dit jaar heb je nog gewoon een update gekregen. Sterker nog, een 6S heeft nog steeds een update gekregen. Zolang is nog geen enkel model ondersteund geweest. Kans is gewoon aanwezig dat jij volgend jaar gewoon de update kan installeren en misschien zelfs dat jaar erop nog wel.
Je leest mijn tekst verkeerd denk ik, ik ben erg blij met de iPhone die nog altijd gewoon updates krijgt

Daarom denk ik ook niet van iPhone af te stappen (anders had ik al lang een OnePlus gekocht), maar wacht ik op de versie die volgend jaar uitkomt waar wél een 120Hz scherm op zit.
[...]
Mijn advies als je telefoon aan vervanging toe is. Ga een paar avonden achter de PC zitten. beschrijf wat je doet met je telefoon; Hoeveel geld je over hebt; Zet in een Exceldocument meerdere telefoons naast elkaar en kijk welke prijs/kwaliteit het beste bij je past.
Goede tip! Ik maak altijd lijstjes van dingen

Wat jij ook lijkt te doen is de kosten delen over het aantal jaren dat je de telefoon gebruikt. Dat doe ikzelf ook.
Als ik gemiddeld 4 jaar doe met een telefoon dan is een iPhone van 1400 euro:
350 euro per jaar
Grofweg 30 euro per maand
Grofweg 1 euro per dag
Uitgaande van 100% afschrijving.
Ik doe dus nog een jaartje langer met mijn iPhone 7 (5 jaar in totaal volgend jaar) en zijn aanschafprijs was veel lager. Dus ik heb gewoon een goede smartphone voor erg weinig.
Bedankt daarnaast even waarom je het woord innovatief gebruikt. Wat versta je eronder? Verwacht je dat een telefoon van de volgende generatie opeens koffie kan maken? Ik heb bij een dure telefoon liever een stabiele en kleine update, waarvan de telefoon zeker 4 a 5 jaar meegaat. Doordat de upgrade klein zijn hoeft ik niet gelijk volgend jaar te balen dat ik een "oude" telefoon heb. Mijn iPhone X voelt nog prima en upgrade ik wanneer ik er geld voor over heb en het nodig vind. Na deze periode voelt de telefoon wel als een goede upgrade.
Met innovatie doel ik zelf meer op de features die je bij de concurrenten wel ziet, maar bij de iPhone nog niet, ondanks dat Apple een bizarre hoeveelheid geld heeft voor R&D. Niet dat ik het niet begrijp, maar ik vind het persoonlijk erg jammer. Ze kunnen wel, ze willen niet. Ze
moeten ook niet want de meeste Apple-gebruikers zijn niet bepaald tech-savvy, en een switch naar de concurrentie is vooral teveel gedoe. Dus ze blijven toch wel.
Sinds ik Apple goed heb leren kennen moet ik zeggen: het is helaas een bedrijf geworden waar ze ook van binnenuit een logge machine zijn waar innovatie helaas te lang duurt, en waarbij veel op de plank blijft liggen. De focus zit helaas niet meer op de uiterlijke features van de iPhone familie maar ligt veel breder: we gaan veel innovaties zijn in hun winkels, de ervaring van klanten wordt hard aan gewerkt, het hele ecosystem van Watch naar iPad naar iPhone en zometeen ook de Mac devices als ze op de ARM-architectuur zitten worden enorm geïntegreerd met elkaar.
Vendor-locken lijkt de strategie te zijn. Dus wat jij zegt klopt ook 3000%, een switch naar Android kost de meeste Apple-gebruikers gewoon teveel gemak.
Overigens, de meeste software developers die ik ken bij Apple zijn grotendeels fan van Touch ID en willen af van Face ID. Doe daarmee wat je wil