Mail van Exchange 2019 en Microsoft 365 naar outlook in spam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 16:02
Na talloze zoektochten op Google hoop ik hier op Tweakers een antwoord te vinden.

Begin dit jaar geholpen met het migreren van een SBS 2011 server naar een nieuwe server met Exchange 2019. PTR en SPF staan goed, DKIM wordt nog niet gebruikt. Echter komt alleen bij outlook.com/hotmail/live de e-mail in de spam. Richting alle andere mailproviders, inclusief Google, gaat het allemaal wel goed.

In eerste instantie dacht ik dat er wellicht een probleem was met de configuratie van Exchange 2019, dus is het bedrijf dat de server geleverd heeft hier verantwoordelijk voor.

Afgelopen week kwam ik echter hetzelfde probleem tegen, bij 2 verschillende domeinen. Vrienden van me hebben elk een klein bedrijfje en maken sinds kort gebruik van Microsoft 365 voor hun e-mail. Alles is correct ingesteld qua DNS. Ook DKIM en SPF staan aan functioneren correct. Er is nog geen DMARC record, omdat ik eerst wil dat alles goed werkt.

Wederom gaat mail naar vrijwel alle providers goed, inclusief Google EN Office/Microsoft 365 omgevingen. Alleen wanneer er naar de consumenten versie van outlook.com (met een outlook.com/live/hotmail adres) gemaild wordt, beland alle e-mail in de spam.

Je zou toch verwachten dat ze dat bij Microsoft365 wel goed geregeld hebben. Ik vind hier ook amper topics over. In de header is ook nergens een fail te zien.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:36

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Qlimaxxx schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:27:
Alles is correct ingesteld qua DNS. Ook DKIM en SPF staan aan functioneren correct.
Hoe weet je dat?
Je zou toch verwachten dat ze dat bij Microsoft365 wel goed geregeld hebben
Waaruit blijkt dat de issue bij Microsoft ligt? Wat staat er in de headers van de binnengekomen mail in O365?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 17:44

Jimbolino

troep.com

Hier waren alle spam problemen opgelost nadat we dkim+dmarc goed hadden ingesteld.

Zeker als je Microsoft 365 gebruikt, is het instellen van DKIM en DMARC een eitje.
Zodra het ingesteld is kun je testen of het allemaal goed staat via:
- https://internet.nl/
- https://mxtoolbox.com/DMARC.aspx
- https://www.mail-tester.com/ (max 5 per dag of je moet betalen)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Onder andere tests met MXToolbox en doordat in de headers van de mails die ik spam belanden overal een pass staat en nergens een fail.
[...]

Waaruit blijkt dat de issue bij Microsoft ligt? Wat staat er in de headers van de binnengekomen mail in O365?
Omdat het gros van de DNS records door Microsoft rechtstreeks naar Cloudflare zijn gecommuniceerd toen ik de domeinen instelde. DKIM had een zetje nodig om keys te genereren, maar dit volgens de guides van Microsoft via Powershell gedaan.

Ik zal even kijken of ik de header even kan censureren en posten. Heb hem ook al door Microsoft’s eigen tool gehaald, maar daar komt ook niks uit.
Jimbolino schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:07:
Hier waren alle spam problemen opgelost nadat we dkim+dmarc goed hadden ingesteld.

Zeker als je Microsoft 365 gebruikt, is het instellen van DKIM en DMARC een eitje.
Zodra het ingesteld is kun je testen of het allemaal goed staat via:
- https://internet.nl/
- https://mxtoolbox.com/DMARC.aspx
- https://www.mail-tester.com/ (max 5 per dag of je moet betalen)
DMARC heb ik nog niet ingesteld. Ik weet dat dit aangeraden wordt, hoewel je dan weer voorzichtig moet zijn met je policy. Dit is toch niet vereist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 17:44

Jimbolino

troep.com

Qlimaxxx schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:00:
[...]
DMARC heb ik nog niet ingesteld. Ik weet dat dit aangeraden wordt, hoewel je dan weer voorzichtig moet zijn met je policy. Dit is toch niet vereist?
Bij ons was dit nodig, anders kwamen we bij microsoft (en google) alsnog in de spam map terecht.

Google is trouwens redelijk onbetrouwbaar met wel/niet spam, aangezien hun spamfilter zelflerende is. ("Important according to Google magic.")
Wat je bij google wel goed kunt zien is een uitleg van de spf/dkim header:
mailed-by: domain.com
signed-by: domain.com
als hier andere domeinen staan dan in je from: header, dan is dkim niet "aligned"

Wat is je score bij mail-tester?
Als alles goed is ingesteld zou je daar 10/10 moeten zien.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:36

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Qlimaxxx schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:00:
[...]
Ik zal even kijken of ik de header even kan censureren en posten. Heb hem ook al door Microsoft’s eigen tool gehaald, maar daar komt ook niks uit.
Post hem idd even :) En informeer ons bij vookeur even ook om welk smtp domain het gaat. Dan kan ik (en anderen) zelf ook nog even een en ander controleren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Qlimaxxx schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:27:
Echter komt alleen bij outlook.com/hotmail/live de e-mail in de spam.
Dit is normaal, daar heeft iedereen last van.
Zoek maar even in het hosting forum...

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Ik kan niet ontcijferen waar je nu een mail vandaan stuurt. Vanuit Exchange Online of vanaf Exchange 2019?

Dus wat is nu het exacte pad dat het mailtje bewandelt? Gaat het van Exchange 2019 naar hotmail? Of vanaf Exchange Online naar hotmail? Of vanaf Exchange 2019 door Exchange Online naar Hotmail?

Verder handig om even de "authentication results" header te posten.
DJMaze schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:20:
[...]

Dit is normaal, daar heeft iedereen last van.
Zoek maar even in het hosting forum...
Dit is niet normaal. Hoort gewoon goed te gaan. Er is dus iets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Anoniem: 5897 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:28:
Dit is niet normaal. Hoort gewoon goed te gaan. Er is dus iets aan de hand.
Klopt, bij Microsoft zelf.
Hun smart screen filter werkt op IP en ook als een ontvanger niet reageert op mail wordt het ook gezien als spam.
Dus dingen als facturen, wachtwoord vergeten, etc. etc. e-mails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DJMaze schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:52:
[...]

Klopt, bij Microsoft zelf.
Hun smart screen filter werkt op IP en ook als een ontvanger niet reageert op mail wordt het ook gezien als spam.
Dus dingen als facturen, wachtwoord vergeten, etc. etc. e-mails.
Lijkt mij sterk. Wij sturen 125000 mails per dag weg, iets van 80% komt bij MS en Google. Ik herken niet wat je zegt.

Ik gebruik privé een Outlook account. Er komt een boel in de spam. Ik kan bij elk mailtje wel verklaren waarom en dat ligt in 100% van de gevallen aan de verzender.
Ik zou zeggen kom maar door met de voorbeelden 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Anoniem: 5897 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:31:
Lijkt mij sterk. Wij sturen 125000 mails per dag weg, iets van 80% komt bij MS en Google. Ik herken niet wat je zegt.
Neem eens een nieuw IP adres en probeer eens die 125.000 over dat IP te verzenden...

Zolang je niet de achtergrond van het probleem weet is "wij hebben geen probleem" geen oplossing.

Vorige week kreeg ik nog een sender report van Microsoft dat een IP van mij weer op hun blacklist staat.
De hele wereld werkt prima en nooit blacklisted. Waarom doet Microsoft dan aan pesterijen?

Ik wil je best een e-mail sturen, maar ga die server niet meer whitelisten. Ben er klaar mee, dan kan je je account maar niet activeren en kan je niet je factuur betalen.
Steek nu mijn tijd in het bellen van klanten dat ze een ander e-mailadres moeten nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door DJMaze op 12-10-2020 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

DJMaze schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:02:
[...]

Neem eens een nieuw IP adres en probeer eens die 125.000 over dat IP te verzenden...

Zolang je niet de achtergrond van het probleem weet is "wij hebben geen probleem" geen oplossing.

Vorige week kreeg ik nog een sender report van Microsoft dat een IP van mij weer op hun blacklist staat.
De hele wereld werkt prima en nooit blacklisted. Waarom doet Microsoft dan aan pesterijen?

Ik wil je best een e-mail sturen, maar ga die server niet meer whitelisten. Ben er klaar mee, dan kan je je account maar niet activeren en kan je niet je factuur betalen.
Steek nu mijn tijd in het bellen van klanten dat ze een ander e-mailadres moeten nemen.
IP Warm-up heet dat. Vrij normaal concept en niet iets dat Microsoft alleen doet.

Er zit een hoop frustratie in je bericht, dat ligt vooral bij jou en niet zozeer bij Microsoft :)

Hier hoe je een IP moet warmen:
https://help.returnpath.com/hc/en-us/articles/222437627

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@Anoniem: 5897 kijk nou kom je met nuttige info voor TS 👍

Mijn IP's zijn al 8+ jaar het zelfde. Ik hoef geen reputatie op te bouwen. Er zit dus degelijk frustratie dat alleen Microsoft moeilijk doet en de werkelijke spam wel in de inbox zit op mijn hotmail en office accounts.

Er staan zat tips in het hosting forum waar TS mee aan de slag kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

DJMaze schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:56:
@Anoniem: 5897 kijk nou kom je met nuttige info voor TS 👍

Mijn IP's zijn al 8+ jaar het zelfde. Ik hoef geen reputatie op te bouwen. Er zit dus degelijk frustratie dat alleen Microsoft moeilijk doet en de werkelijke spam wel in de inbox zit op mijn hotmail en office accounts.

Er staan zat tips in het hosting forum waar TS mee aan de slag kan.
Microsoft doet helemaal niet moeilijk. Wat is dat nou voor kinderachtig gedoe? Ze doen niet moeilijk genoeg zelfs. Ze zouden veel strenger moeten zijn.

Microsoft doet niet aan "pesten". Er zijn weinig bedrijven die zoveel doen als hen om het Internet veiliger te maken.
Sommige mensen hebben alleen geen idee wat ze aan het doen zijn en schuiven het dan af op bedrijven die hen dan zogenaamd pesten.. tja.. dat is een manier om er tegenaan te kijken.. :|
Ik zou vooral in de spiegel kijken om te zien waar het probleem zit. :w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Anoniem: 5897 Waarom verdedig jij Microsoft zo? Het is een Hell voor het MKB met eigen servers.

Als jij als mkb < 20 mailtjes per dag verstuurd naar klantjes met een factuurtje, een vraagje over een offerte of op verzoek na een contactformulier, is dat opwarmen gewoon geen goeie optie, ook al zet je DMARC, DKIM, SPF, PTR en de hele mikmak aan, duurt het gewoon te lang, of kom je nooit bij MS aan. Weet je wat MS zegt? Moet je maar M365 nemen :)
Zo'n klein bedrijfje doet geen nieuwsbrieven versturen naar 100.000 gebruikers.... zouden ze wel willen, zoveel klandizie!

Alleen MS doet dit zo, block untill, zelfs barracuda is niet zo strikt.

Maar gezien je ontzettend kinderachtige toon naar @DJMaze lijk jij vrij weinig buiten je eigen beheer-bubbel te komen, maar ik zou zeggen, slinger je favoriete zoekmachine maar even aan.

Ook op tweakers zelf genoeg topics:
Hotmail/Live/Office365 blokkeert e-mails
Mails vanuit eigen domein via Gmail gezien als spam?
Emails belanden in spam zonder duidelijke reden
8088 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:20:
[...]

Leer ermee leven en waarschuw ontvangers. En leer ermee leven dat ontvangers het vaak weinig kan schelen.

Een greep uit topics met min of meer dezelfde klacht:
[Hotmail] Ontvang sommige mails niet
Op een spamlijst, maar dan anders

Je mag van geluk spreken dat je mails in de spamfolder terechtkomen en niet in het luchtledige verdwijnen zonder terugkoppeling.

[ Voor 35% gewijzigd door Vorkie op 14-10-2020 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Vorkie schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:09:
@Anoniem: 5897 Waarom verdedig jij Microsoft zo? Het is een Hell voor het MKB met eigen servers.

Als jij als mkb < 20 mailtjes per dag verstuurd naar klantjes met een factuurtje, een vraagje over een offerte of op verzoek na een contactformulier, is dat opwarmen gewoon geen goeie optie, ook al zet je DMARC, DKIM, SPF, PTR en de hele mikmak aan, duurt het gewoon te lang, of kom je nooit bij MS aan. Weet je wat MS zegt? Moet je maar M365 nemen :)
Zo'n klein bedrijfje doet geen nieuwsbrieven versturen naar 100.000 gebruikers.... zouden ze wel willen, zoveel klandizie!

Alleen MS doet dit zo, block untill, zelfs barracuda is niet zo strikt.

Maar gezien je ontzettend kinderachtige toon naar @DJMaze lijk jij vrij weinig buiten je eigen beheer-bubbel te komen, maar ik zou zeggen, slinger je favoriete zoekmachine maar even aan.

Ook op tweakers zelf genoeg topics:
Mails vanuit eigen domein via Gmail gezien als spam?
[...]
toon volledige bericht
Ik verdedig helemaal niemand. Als je gewoon goed mailt komt het aan. IP warmup heeft geen moer met pesten te maken. Waarom zou ik dan MS verdedigen als het gewoon duidelijk is dat er maar wat aangeklooid wordt?
Elke dag werk ik met marketing bureaus, bulkmail providers etc. Diegene die het snappen, misschien 1 of 2. De rest mailt met unaligned domains, unsecure links, plaatjes, etc. Tja.. en dan janken op een Microsoft. Ik snap dat niet.
Als je minder dan 20 mails stuurt hoef je geen warmup te doen hoor. Komt gewoon aan.

Dmarc is Microsoft veel te soft mee. Komt gewoon in de junk ipv dat het weggemikt wordt zoals dmarc voorschrijft. Probeer maar bij Google, komt helemaal niet aan. Krijg je een ndr terug.
Zit even naar die topics te kijken.. maar als ik dit lees he:

Dan springen de tranen in m'n ogen. Ik wordt hier beschuldigd van het verdedigen van MS, maar imo ben ik gewoon neutraal. Als ik dat topic lees dan zie ik een gefrustreerd iemand die met allerlei vooroordelen over een zeker bedrijf een mail probeert te versturen waarvan niet duidelijk is wat de inhoud is, waarvan de headers ge-edit zijn, zaken niet goed blijken te staan.. Tja.. ik weet niet hoor..

Linkjes naar een kulverhaal van een of andere CTO die z'n mail niet voor elkaar krijgt en ff los moet op het internet. Mja.. Inhoudsloos. Nietszeggend.

Ik zit bijna 20 jaar in de email, ik herken het niet. Wel dat veel de spam in gaat, maar naar mijn idee dus vaak terecht ook.

Wat ik wel herken is de support van MS. Dat is een drama. Dus daar geef ik je helemaal gelijk. Maar wat verwacht je van een gratis dienst? Dat Satya zelf de telefoon opneemt? Nee toch? Pay peanuts, get monkeys.

Wat ik vaak zie is het volgende:
- DMARC, DKIM, SPF niet op orde (met stip op 1)
- http links ipv httpS (en al het certificaat gedoe eromheen)
- Links naar websites met een slechte reputatie
- Trackingpixels
- Content die twijfelachtig is
- Links naar pagina's met advertising
- Bulkmail achtige zaken (ip warming)
- Forwarding constructies (valt eigenlijk onder DMARC dus, maar ook mailinglists die vanaf internet aangemaild worden)
- Links naar pages die om credentials vragen
- ik vergeet vast iets..

Outlook.com is verder een gratis platform, maar wordt niet zo behandeld. Ze kunnen "zomaar" (het is niet zomaar, maar zo wordt het wel altijd gezegd natuurlijk) je account blokkeren.
Voorbeeld: Mensen hebben hun hele hebben een houden in hotmail/onedrive staan. Xbox spellen, Trouwfoto's, administratie, etc.. Ze zitten in een whatsapp groepje met vieze plaatjes, Onedrive maakt een backup van de telefoon naar Outlook.com, de AI komt voorbij en bam, account dicht, violation of code of conduct :D
Account komt nooit meer terug ook. Alles pleite.

Kortom, niet teveel van verwachten als het gratis is.

Ik heb nog wat linkjes gevolgd, maar ik zie alleen maar verhalen zonder echt details. Wellicht klopt het wat er staat, ik kan het echter niet checken.

Zover ik weet volgt MS redelijk de e-mail richtlijnen. Ik zou graag zien dat ze DMARC p=reject mails ook echt rejecten. Misschien doen ze dat ondertussen wel.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 14-10-2020 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-06 22:44
Hier geen kulverhaal maar eentje van iemand die een ecommerce site runt en zelf al ruim 10 jaar ervaring in de (grootschalige) isp/hosting wereld (ik werk inmiddels parttime). De spamfiltering van Microsoft's gratis diensten deugt gewoon niet (office365 is van een heel ander kaliber). Ik heb werkelijk alles gedaan van content checks tot correct inrichten van alle moderne antispam (SPF, DKIM DMARC) maatregelen. Alles meet schoon in SpamAssassin en diverse online tools). Het helpt allemaal niets. Je verhaal over ip warming staaft trouwens ook niet; ik heb deze vps al een jaar en er wordt met regelmaat van gemailed. Daarvoor zat ik bij TransIP met exact dezelfde inrichting en toen was het ook problematisch.

Wat hierboven door Fewture wordt gesteld is je reinste kolder.

[ Voor 4% gewijzigd door MainframeX op 29-03-2021 13:44 ]

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MainframeX schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:44:
Hier geen kulverhaal maar eentje van iemand die een ecommerce site runt en zelf al ruim 10 jaar ervaring in de (grootschalige) isp/hosting wereld (ik werk inmiddels parttime). De spamfiltering van Microsoft's gratis diensten deugt gewoon niet (office365 is van een heel ander kaliber). Ik heb werkelijk alles gedaan van content checks tot correct inrichten van alle moderne antispam (SPF, DKIM DMARC) maatregelen. Alles meet schoon in SpamAssassin en diverse online tools). Het helpt allemaal niets. Je verhaal over ip warming staaft trouwens ook niet; ik heb deze vps al een jaar en er wordt met regelmaat van gemailed. Daarvoor zat ik bij TransIP met exact dezelfde inrichting en toen was het ook problematisch.

Wat hierboven door Fewture wordt gesteld is je reinste kolder.
https://sendgrid.com/docs...warming-up-an-ip-address/

Op de man spelen doen we niet, en al helemaal niet op die toon.

[ Voor 41% gewijzigd door Jazzy op 02-04-2021 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Laten we het wel beschaafd houden.

Ik ben het deels wel met MainframeX eens. Ook als alles goed staat dan zijn er, zeker in het begin, problemen met de reputatie van nieuwe domeinen en Exchange implementaties. Microsoft lijkt een beleid te hanteren van “we gaan ervan uit dat het spam is, totdat we zien dat het niet zo is”.

Dat is natuurlijk belachelijk. Het doel van een spamfilter is om spam te voorkomen, maar om dan maar volkomen normale mail te blokkeren omdat het een onbekende server is... dan schiet je wel een beetje je doel voorbij.

Ik heb op den duur niks meer aangepast aan de Microsoft365 implementaties die in dit topic voorbij komen, en toch belandt inmiddels een groot deel niet meer in de spam. Dat is vooral lastig voor dit soort klanten, een ZZP-er die maar 1 mailbox heeft en relatief weinig mailverkeer.

Wat ook heel krom is, is dat Microsoft 365 vanaf het begin af gewoon wel goed werkt. Je zou toch verwachten dat Microsoft de betaalde klanten hoger in het vaandel heeft staan dan de gratis Hotmail klanten van weleer.

Wat ook krom is is dat ze blijkbaar e-mail vanaf hun eigen platform bij voorbaat al niet vertrouwen. Juist daar kunnen ze maatregelen nemen tegen uitgaande spamberichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Qlimaxxx schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:16:
Laten we het wel beschaafd houden.
Eens, maar ik maakte niemand uit voor het verspreiden van: "Je reinste kolder". Ik hoef hier verder geen kennis te delen. Ik doe het om jou te helpen. Ik weet wat wel en niet werkt. Tot nu toe nog altijd gelukt over ruim meer dan 500 mail flows.
Ik ben het deels wel met MainframeX eens. Ook als alles goed staat dan zijn er, zeker in het begin, problemen met de reputatie van nieuwe domeinen en Exchange implementaties. Microsoft lijkt een beleid te hanteren van “we gaan ervan uit dat het spam is, totdat we zien dat het niet zo is”.
Ik kan de frustratie heel goed begrijpen.
Dat is natuurlijk belachelijk. Het doel van een spamfilter is om spam te voorkomen, maar om dan maar volkomen normale mail te blokkeren omdat het een onbekende server is... dan schiet je wel een beetje je doel voorbij.

Ik heb op den duur niks meer aangepast aan de Microsoft365 implementaties die in dit topic voorbij komen, en toch belandt inmiddels een groot deel niet meer in de spam. Dat is vooral lastig voor dit soort klanten, een ZZP-er die maar 1 mailbox heeft en relatief weinig mailverkeer.

Wat ook heel krom is, is dat Microsoft 365 vanaf het begin af gewoon wel goed werkt. Je zou toch verwachten dat Microsoft de betaalde klanten hoger in het vaandel heeft staan dan de gratis Hotmail klanten van weleer.

Wat ook krom is is dat ze blijkbaar e-mail vanaf hun eigen platform bij voorbaat al niet vertrouwen. Juist daar kunnen ze maatregelen nemen tegen uitgaande spamberichten.
Er zit inderdaad een element van AI in. Dus iets dat net op het randje is kan als spam gezien worden. Iets dat eerst wel "spam" was, kan dat later niet meer zijn.
Wij zien ook dat het filter leert en soms zeggen we dus ook tegen klanten: "het is nu nog spam, maar straks niet meer". Overigens speelt dat ook in O365 en niet alleen in "hotmail" zogezegd.
Google is overigens niet heel veel anders hoor.

Een mail die technisch tip top is maar een beetje lijkt op een phishing mail "Hier is je cadeaubon!" die gaat de spam in. Als je reputatie goed is, dan wellicht niet. Mailen vanaf een of ander VPSje ergens, grote kans dat dit mis gaat.

Ook op O365 zie dat nieuwe flows vrijwel altijd de spam in gaan. Dus marketing zet iets op met een externe partij, die partij mailt het hele bedrijf aan vanaf het internet, meer dan de helft gaat de spam in. Waarom? Onbekende flow, nieuw IP, phishy tekst, plaatjes van andere URLs dan sender address, http links, geen address alignment, antispoofing polcies, etc, etc etc..

IP warmup je reinste kolder, nou.. als je dat roept dan heb je het niet helemaal begrepen. IP warmup is cruciaal, maar zeker niet het enige dat op orde moet zijn.

Ik zie ook partijen die het gewoon prima voor elkaar hebben. Rapid Sugar, Tripolis om er 2 te noemen. Maar die weten dan ook wat ze doen, op mail gebied dan iig.

Verder het bekende verhaal: "Het lukt niet dus het is de schuld van het filter". Tja.. het is soms lastig ja, dat klopt. Schuld bij een ander leggen; easy way out wmb.

Laatst nog voor een opticien keten een soortgelijk issue gefixt. Uiteindelijk bleek het de tracking URL te zijn. Tracking is handig, maar wordt nu gezien als "not done". 95% van de marketeers gebruikt dit. Ik zeg; prettige wedstrijd.
Wmb mogen al dat soort mails ook gewoon weg met die tracking prakijken. Wie klagen? De marketeers. Ja..logisch ook wel. Het past in de tijd he, men wil niet meer getracked worden.

Maar ook voor een grote koffie webshop onlangs nog gefixt. Die koffie webshop mailde vanaf de applicatie server. Ik heb dat uiteindelijk gefixt door de flow door Gsuite te sturen omdat zij toevallig Gsuite hadden, dus Gsuite als relay. IP issue gelijk gefixt. Alles overal in de inbox, ook bij hotmail (outlook.com dus) en _met_ tracking. Mazzeltje heb je soms ook.
Het hangt een beetje van de situatie af wat je mogelijkheden zijn.

Als een flow echt belangrijk is en het lukt niet, neem 1 office 365 licentie en je hebt een relay die werkt.. just sayin'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-06 22:44
@Anoniem: 5897 Je blijft telkens maar dezelfde kennis/technieken aandragen. Alles wat je noemt heb ik _allang_ geprobeerd. Toen ik aangaf voor grootschalige isp's gewerkt te hebben (en nog steeds) had ik gehoopt dat je de hint wel begrepen zou hebben. Ik bouw, ontwerp en beheer systemen waar dagelijks miljoenen mails door verwerkt worden. Je mag me natuurlijk een onkundige aap vinden, maar dat blijft dan gelukkig nog altijd jouw eigen mening.
Maar ook voor een grote koffie webshop onlangs nog gefixt. Die koffie webshop mailde vanaf de applicatie server. Ik heb dat uiteindelijk gefixt door de flow door Gsuite te sturen omdat zij toevallig Gsuite hadden, dus Gsuite als relay. IP issue gelijk gefixt. Alles overal in de inbox, ook bij hotmail (outlook.com dus) en _met_ tracking. Mazzeltje heb je soms ook.
Het hangt een beetje van de situatie af wat je mogelijkheden zijn.

Als een flow echt belangrijk is en het lukt niet, neem 1 office 365 licentie en je hebt een relay die werkt.. just sayin'
Hier wil ik dus _absoluut_ niet aan mee doen. Dat is gewoon concurrentie vervalsing en in mijn ogen een verkeerde oplossing. Uiteindelijk creëer je hiermee een feedback loop waardoor steeds meer instellingen via dergelijke grote partijen gaan relayen om maar te zorgen dat hun mail tenminste aankomt. Ongelooflijk fout.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Anoniem: 5897 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:11:
Er zit inderdaad een element van AI in. Dus iets dat net op het randje is kan als spam gezien worden. Iets dat eerst wel "spam" was, kan dat later niet meer zijn.
Wij zien ook dat het filter leert en soms zeggen we dus ook tegen klanten: "het is nu nog spam, maar straks niet meer". Overigens speelt dat ook in O365 en niet alleen in "hotmail" zogezegd.
Google is overigens niet heel veel anders hoor.
En dat is dus niet mijn ervaring. Vanaf het begin gaat mail naar Outlook.com/Hotmail.com standaard in de spam. De voorbeelden uit dit topic verzenden niet eens iets als een nieuwsbrief. Ook zonder wijzigingen gaat dit nu meestal goed.

Daarnaast gaat mail vanaf deze domeinen naar andere Office365 of Gmail vanaf het begin al gelijk goed. Daarentegen heb ik ook veel met G suite gewerkt en daar spelen dit soort problemen gewoon nooit. Het maakt niet eens uit of je DKIM en DMARC toepast, als je SPF record maar goed staat is er niks aan de hand.

Kortom de enige problemen die ik ervaren heb zijn vanuit nieuwe O365 appliances en vanuit 1 on premises Exchange 2019 server.

Edit: het is jammer want ik ben intussen zelfs overgestapt vanaf G Suite naar O365. Vooral DKIM d.m.v. CNAME, admin accounts zonder licentie, flexibel licentiebeheer en shared mailboxen zijn heel fijn. Als ze di tnou gewoon nog fixen dan is het eigenlijk gewoon ideaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Qlimaxxx op 30-03-2021 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:02

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Modbreak:Topic is opgeschoond. De discussie mag best op het scherpst van de snede, maar laten we altijd op de bal spelen en niet op de man.

Verder een vriendelijk verzoek om niet te reageren op een slechte post, maar hem te rapporteren zodat een moderator er naar kan kijken.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Pagina: 1