Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

funrider schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:05:
[...]

Ik zie veel mensen mondneusmaskers verkeerd gebruiken (half opzetten 8)7 ), hergebruiken of in geval van stoffen varianten inderdaad niet wassen en al helemaal verkeerd vastpakken. Het eerder gedeelde wetenschappelijke artikel laat weer zien dat FFP2 echt helpt tegen het bestrijden van Covid-19 overdracht. Ik hoop dan ook dat de tweede kamer en ziekenhuizen, maar ook andere instellingen nu echt volledig overgaan op FFP2 al ben ik bang met de huidige afname van het aantal besmettingen en mensen in het ziekenhuis dat het dragen van mondneusmaskers (in all vormen) er niet veel beter op zal worden.

Landen als Oostenrijk en Duitsland pakken het veel serieuzer aan met de verplichting van FFP2 in binnenruimte's zoals dus ook supermarkt of middelbare scholen.

Overigens zag ik dat inmiddels de prijzen van FFP2 voor zo'n 40 stuks ook fors gedaald zijn. Voor zo'n 27,50 - 30 euro exclusief verzendkosten waar dit eerder nog zo'n 40 euro was dus zo'n 75 cent i.p.v 1 euro. Ik kan me nog goed herinneren dat dit eerder nog rond de 2 euro + het stuk was.

Gelukkig gaat de uitrol van de vaccinaties nu echt snel (vandaag 1979-1980 geboortejaar aan de beurt).
Sinds januari draag ik de reguliere mondkapjes niet meer. Ik pleit ook voor de FFP2 maskers. Ik moest effe wennen, want pijn aan de oren, maar nu niet meer. Ja het is wel een stuk warmer en mijn gezicht wordt zeker met deze warme dagen een stuk vochtiger. Maar screw it, veiligheid voorop.
Ik begrijp ook niet waarom men van die mondkapjes opfrommelt in de zak en dan ieders keer weer opzetten. Juist de buitenkant van het masker kan vol virusdeeltjes zitten en dan ga je dan steeds zelf met je handen eraan zitten. Als iedereen mondkapjes nou eens op de JUISTE manier droeg, dan waren we echt al een stuk verder, maar ja, ik begrijp het gewoon echt niet |:(

EDIT: ik draag dus deze: https://hulptroepen.nu/product/ffp2-mondkapjes-40-stuks/
en als je dezelfde wilt maar dan zonder pijn aan je oren, dan deze: https://hulptroepen.nu/pr...q-met-hoofdband-40-stuks/

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 31-05-2021 22:13 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 22:40
marteltor schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:08:
[...]

Nog goedkoper, 17 euro met verzenden, 40 stuks
https://www.amazon.de/-/n...SJ3J?_encoding=UTF8&psc=1

Heeft in ieder geval goede reviews, verkocht door fabrikant, en bij CE2834 gecertificeerd (in Dublin). Sommige andere goedkopere maskers zijn bij een instituut in Istanbul gecertificeerd. Kan prima zijn, maar ik heb liever in de EU.
De FFP2s van Amazon van Simplecase lijkt overigens wel erg veel op de verpakking als die bij Hulptroepen (merk: ShengQuan - SQ). Dat scheelt nogal wat geld. 35,75 euro (Hulptroepen.nu) ipv. 19,75 euro (Amazon.de) inclusief verzendkosten en beide 40 stuks. Zie alleen wel erg slechte reviews op Amazon over kwaliteit van de Simplecase en vraag mij dan nu ook af of dit een slechte namaak versie is. Ik heb ze beide besteld dus kan mooi vergelijken later deze week.
Deathchant schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:08:
[...]

Sinds januari draag ik de reguliere mondkapjes niet meer. Ik pleit ook voor de FFP2 maskers. Ik moest effe wennen, want pijn aan de oren, maar nu niet meer. Ja het is wel een stuk warmer en mijn gezicht wordt zeker met deze warme dagen een stuk vochtiger. Maar screw it, veiligheid voorop.
Ik begrijp ook niet waarom men van die mondkapjes opfrommelt in de zak en dan ieders keer weer opzetten. Juist de buitenkant van het masker kan vol virusdeeltjes zitten en dan ga je dan steeds zelf met je handen eraan zitten. Als iedereen mondkapjes nou eens op de JUISTE manier droeg, dan waren we echt al een stuk verder, maar ja, ik begrijp het gewoon echt niet |:(

EDIT: ik draag dus deze: https://hulptroepen.nu/product/ffp2-mondkapjes-40-stuks/
en als je dezelfde wilt maar dan zonder pijn aan je oren, dan deze: https://hulptroepen.nu/pr...q-met-hoofdband-40-stuks/
Slimme actie. Bedankt ook voor de tip met betrekking tot de hoofdband. Achteraf gezien had ik beter die kunnen bestellen ivm comfort al zal ik ze alleen op vakantie in Duitsland en Oostenrijk tijdens boodschappen / tanken gebruiken op vakantie in de zomervakantie al wordt dit wellicht ook versoepeld de komende maanden.

Het is dat ik zelden in andere binnenruimtes kwam dan die van mijn eigen huis dus tot nog toe met IIR medische mondneusmaskers gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door funrider op 02-06-2021 12:27 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Iemand ervaringen over die met de hoofdband? Ik kan me zo voorstellen dat dat niet altijd lekker zit afhankelijk van je hoofdmaat.

Ik heb nu zo'n plastic nekband waar je de elastiekjes van het masker in haakt. Daardoor zit hij wat strakker en heb je bovendien geen striemen in de oren. Werkt op zich okee. Maar hij trekt het masker een beetje omlaag omdat de band vanzelf naar het laagste deel van je nekt zakt. Dus als je praat moet je opletten dat het masker niet van je neus trekt. Maargoed het went wel. Als ik veel moet praten dan doe ik het bovenste elastiekje even bovenop mijn oor. Maar uiteindelijk gaat dat ook striemen.

Ik word ook nog steeds heel naar van die dingen (door jeugd trauma met bijna stikken) en krijg enorme koppijn als ik er eentje een uur gedragen heb. Ik hoop zo dat we er snel vanaf zijn. Ze zijn hier in Spanje nog steeds zelfs op straat verplicht en dat is met deze temperaturen toch erg zwaar. Maar tot die tijd ademen de FFP2's toch het fijnste. Die chirurgische maskers hebben minder weerstand maar je voelt de warme adem juist meer terug en dat geeft me het gevoel van het stikken terug (omdat ik destijds aan de stoommachine zat).

[ Voor 21% gewijzigd door GekkePrutser op 01-06-2021 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:28
GekkePrutser schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:21:
[...]

Iemand ervaringen over die met de hoofdband? Ik kan me zo voorstellen dat dat niet altijd lekker zit afhankelijk van je hoofdmaat.
geen ervaring met precies deze, maar wel met andere hoofdbandkapjes. Die bevallen me heel goed. Zitten ten minste goed strak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
funrider schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:03:
[...]

De FFP2s van Amazon van Simplecase lijkt overigens op precies dezelfde verpakking/merk als die bij Hulptroepen (merk: SQ). Dat scheelt nogal geld. Had eerder even navraag moeten doen want betaalde nu 35,75 euro (Hulptroepen.nu) ipv. 19,75 euro (Amazon.de) inclusief verzendkosten. Dacht dat Hulptroepen al scherp geprijsd was. Duidelijk niet meer (vraag/aanbod in DE / NL zal duidelijk een rol spelen) (of zou de huidige prijs toch ook te maken hebben met de media aandacht omtrent recente nieuws over eigenaren van Hulptroepen dat er toch aardig wat is verdiend in tegenstelling tot wat eerder is gecommuniceerd).

[..
hulptroepen doet wel zelf testen. Dat is ook wat waard; bij hen heb je zeker weten de goede kwaliteit. Maar ik vertrouw deze Amazon deal die ik postte ook.

Edit: inderdaad, ze lijken 100% hetzelfde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
marteltor schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:55:
[...]
hulptroepen doet wel zelf testen. Dat is ook wat waard; bij hen heb je zeker weten de goede kwaliteit. Maar ik vertrouw deze Amazon deal die ik postte ook.

Edit: inderdaad, ze lijken 100% hetzelfde
Dat is waar inderdaad wat wel een beter gevoel geeft. De prijzen liggen daar sowieso een stuk lager dan Benu apotheek of Medicamarkt, maar de prijs op Amazon.de is wel erg scherp zodoende toch ook maar daar nog even 40 stuks besteld gisteren. Komt vast nog wel een keer van pas.

Ik heb de Amazon optie overigens ook in de start post toegevoegd en wat andere wijzigingen gemaakt (o.a. verwijderen tekst omtrent FFP2 en dat consumenten dit niet mochten gebruiken (alleen voor zorg) nu deze weer volop beschikbaar zijn naar mijn weten en ook met het punt dat vakantielanden als DE en AT eisen dat je alleen FFP2 gebruikt + 'zonder winstoogmerk' bij Hulptroepen alhoewel dat misschien nog steeds het geval is en de prijzen nog altijd scherper zijn dan elders in NL de recente media aandacht omtrent andere BV van eigenaren wil ik niet teveel aansturen op 1 partij in Nederland.

[ Voor 34% gewijzigd door funrider op 02-06-2021 09:36 . Reden: update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
funrider schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:29:
[...]

Dat is waar inderdaad wat wel een beter gevoel geeft. De prijzen liggen daar sowieso een stuk lager dan Benu apotheek of Medicamarkt, maar de prijs op Amazon.de is wel erg scherp zodoende toch ook maar daar nog even 40 stuks besteld gisteren. Komt vast nog wel een keer van pas.

Ik heb de Amazon optie overigens ook in de start post toegevoegd en wat andere wijzigingen gemaakt (o.a. verwijderen tekst omtrent FFP2 en dat consumenten dit niet mochten gebruiken (alleen voor zorg) nu deze weer volop beschikbaar zijn naar mijn weten en ook met het punt dat vakantielanden als DE en AT eisen dat je alleen FFP2 gebruikt + 'zonder winstoogmerk' bij Hulptroepen alhoewel dat misschien nog steeds het geval is en de prijzen nog altijd scherper zijn dan elders in NL de recente media aandacht omtrent andere BV van eigenaren wil ik niet teveel aansturen op 1 partij in Nederland.
Ik hoop eigenlijk wel dat dit de laatste lading goede mondkapjes is die ik bestel :P

Ik las in een van de amazon.de reacties (op andere goedkope maskers dan ik gepost had) dat er kwaliteitsissues waren bij keuringsinstantie CE2163 in Istanbul. Dat ben ik dus eens gaan checken, en blijkt dus dat een hoop van de bij CE2163 goedgekeurde maskers bij de DEKRA door de mand vallen:
https://www.merkur.de/ver...ei-istanbul-90487948.html

https://www.zdf.de/verbra...el-an-ce-nummern-100.html

[ Voor 18% gewijzigd door marteltor op 02-06-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
marteltor schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:44:
[...]

Ik hoop eigenlijk wel dat dit de laatste lading goede mondkapjes is die ik bestel :P

Ik las in een van de amazon.de reacties (op andere goedkope maskers dan ik gepost had) dat er kwaliteitsissues waren bij keuringsinstantie CE2163 in Istanbul. Dat ben ik dus eens gaan checken, en blijkt dus dat een hoop van de bij CE2163 goedgekeurde maskers bij de DEKRA door de mand vallen:
https://www.merkur.de/ver...ei-istanbul-90487948.html

https://www.zdf.de/verbra...el-an-ce-nummern-100.html
Ik zie nu ook de ZDF video omtrent minder goede FFP2 mondneusmaskers (in de video sturen ze aan op Duitse CE0158 al bestaat er ook 0121 en 0418 in Duitsland. en wat de CE + 4 cijfers erachter betekenen. De maskers van Simplecase / SQ hebben CE2834 van 'CCQS Certification Services Limited' uit Ierland (link, link).

Gevoelsmatig lijken mij de Duits geproduceerde mondneusmaskers een stuk beter, al zijn deze veelal iets duurder, maar vond toch deze CE0158 (Dekra) goedgekeurd bij Fackelmann.de voor nette prijzen al versturen die helaas alleen naar Duitse en Oostenrijkse adressen. Ze worden ook via Amazon.de verkocht echter daar betaal je voor 30 stuks 49 euro exclusief verzendkosten naar Nederland. De eerder bestelde FFP2s van SQ / Simplecase komen uit China en worden weliswaar in Ierland getest.

Overigens nu toch ook eens de enorm slechte reviews doorgelezen van de Simplecase op Amazon.de en daar schrok ik eigenlijk wel van om eerlijk te zijn. Zodoende uit start post weggehaald al vraag ik mij dan ook af of ditzelfde geldt voor wat lijkt dezelfde maskers van Hulptroepen of zijn die van Amazon retailer niet de echte maar goed nagemaak of verpakking hergebruikt? Ik verwacht die uit Duitsland later deze week. De SQ (ShengQuan) FFP2s van Hulptroepen heb ik al. Overigens staat daar ook CE2834 (Ierland op.

[ Voor 32% gewijzigd door funrider op 02-06-2021 12:13 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
funrider schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:12:
[...]

Ik zie nu ook de ZDF video omtrent minder goede FFP2 mondneusmaskers (in de video sturen ze aan op Duitse CE0158 al bestaat er ook 0121 en 0418 in Duitsland. en wat de CE + 4 cijfers erachter betekenen. De maskers van Simplecase / SQ hebben CE2834 van 'CCQS Certification Services Limited' uit Ierland (link, link).

Gevoelsmatig lijken mij de Duits geproduceerde mondneusmaskers een stuk beter, al zijn deze veelal iets duurder, maar vond toch deze CE0158 (Dekra) goedgekeurd bij Fackelmann.de voor nette prijzen al versturen die helaas alleen naar Duitse en Oostenrijkse adressen. Ze worden ook via Amazon.de verkocht echter daar betaal je voor 30 stuks 49 euro exclusief verzendkosten naar Nederland. De eerder bestelde FFP2s van SQ / Simplecase komen uit China en worden weliswaar in Ierland getest.

Overigens nu toch ook eens de enorm slechte reviews doorgelezen van de Simplecase op Amazon.de en daar schrok ik eigenlijk wel van om eerlijk te zijn. Zodoende uit start post weggehaald al vraag ik mij dan ook af of ditzelfde geldt voor wat lijkt dezelfde maskers van Hulptroepen of zijn die van Amazon retailer niet de echte maar goed nagemaak of verpakking hergebruikt? Ik verwacht die uit Duitsland later deze week. De SQ (ShengQuan) FFP2s van Hulptroepen heb ik al. Overigens staat daar ook CE2834 (Ierland op.
Dan kun jij ze goed vergelijken. Ben benieuwd.
Veel van de slechte reviews gingen over dat er gaatjes in zaten toch? Maar volgens mij is dat geen gaatje en geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Ik heb ze binnen, van de Amazon prime deal.
Onderste qr code doet het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZasjiDs8n_BL3EOIUHzDh_mYUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9ccMVITyOxvKx5teYqoy4J1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKnqdDzuXZvx-ljuLcezrjEXv2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLzJNgkpFdxGI0t0Bz2tQVry.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJj4wNJ-HN2m_Qn9J4QptZ7UIIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPymUKUlgPhZh1F3SLaDvwpK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0Q1dC9G3xzY3dAdrF6IkGXIQI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPLjTlLZlsdSSXvb9vGdERQy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avaqOiLW6BYm5LdB5xixIwHh4bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gs32C3heZsiBgK2ALa10BC4U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBXhCd_ruAa8UG4YJUcaYDi7wIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RUn5cxl6eSZAxImBlgnFi8R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iue_1pu9K98nlnersN8J-2FXCss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ckh0z5FHrU1n1CGIyhAMBSt.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al ziet dit er erg goed uit. Verpakt per twee, alles in het Duits. Zelfs de twee-stuks-verpakking zelf is in Duits bedrukt.

Het zijn trouwens wel de grapheen kapjes waar bij hulptroepen gedoe over was. Maar uiteindelijk zijn die goedgekeurd.
https://hulptroepen.nu/grafeen/

Ze ademen overigens heel soepel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
marteltor schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:42:
Het zijn trouwens wel de grapheen kapjes waar bij hulptroepen gedoe over was. Maar uiteindelijk zijn die goedgekeurd.
Hm shit :-( Ik had net 2 dozen besteld (best duur met verzend naar Spanje erbij). Ze zijn al verzonden dus ik kan ze niet meer annuleren.

Ik weet dat ze getest zijn maar vertrouw het toch niet zo erg met van die fijne deeltjes die in mijn longen kunnen komen. Ik ben bekend met grafeen vanuit andere toepassingen maar ik vind de stof nog te nieuw voor dit soort toepassingen waarbij het in het lichaam kan komen, vooral door de extreem kleine deeltjesgrootte (waarvan ik vermoed dat dat kan leiden tot fijnstof). Ik weet niet of dit hier ook geldt maar bij de andere toepassingen die ik heb gezien wel. De discussie van hulptroepen had ik niet gezien maar grafeen is voor mij wel een rode vlag.

Jammer van het geld maar toch bedankt voor deze tip, dan weet ik dit op tijd, voor ik ze gebruik. Ik ben hier redelijk behoedzaam mee omdat ik al andere longproblemen heb (niet covid gerelateerd). Grafeen is behoorlijk nieuw en bevat enorm dunne structuren (van slechts 1 atoomlaag dik) en ik zie liever eerst wat jaren ervaring met het materiaal voor ik het mogelijk in mijn lichaam laat komen :). Op Amazon.de lees ik hier helemaal niks over, vreemd genoeg.

Die 'gaatjes' in 1 van die amazon reviews hebben mijn andere maskers trouwens ook maar dat zijn helemaal geen gaatjes. Het is gewoon dicht daar, maar doorzichtig geworden doordat het materiaal van de verschillende (kunststof) lagen samengesmolten is. Het is juist een versteviging en het laat geen lucht door. Je kan dat zien door proberen er een tandenstoker in te steken bijvoorbeeld.

Edit: Ondanks dat het al onderweg was, kon ik het alsnog annuleren en het geld wordt teruggestort. Netjes van Amazon _/-\o_

[ Voor 52% gewijzigd door GekkePrutser op 03-06-2021 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:24
GekkePrutser schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:48:
Hm shit :-( Ik had net 2 dozen besteld (best duur met verzend naar Spanje erbij). Ze zijn al verzonden dus ik kan ze niet meer annuleren.
Zelf heb ik ook de SQ maskers vervangen door BalticMasks BM-001 (specifiek die variant omdat hij in de EU wordt geproduceerd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• funrider
Ik heb ze binnen, van de Amazon prime deal.
Onderste qr code doet het.

Al met al ziet dit er erg goed uit. Verpakt per twee, alles in het Duits. Zelfs de twee-stuks-verpakking zelf is in Duits bedrukt.

Ze ademen overigens heel soepel.
Dit ziet er toch allemaal vrij echt uit. Ben ook even naar de sites (Fairmaskshop.de) gegaan die op de verpakking staan waar blijkbaar een jonge Duitse ondernemer achter zit die ze in bulk uit China haalt zie ook dit artikel van Tagesspiegel waarnaar wordt gelinkt op de site.

Ik zag via die site ook een prijs vergelijking van FFPs staan op Bild.de waar o.a. ook de Kingfa ProTec er gunstig uit ziet qua keuring in Finland (CE 0598) en prima prijzen (30 stuks 11,53 + 3,49 verzending).
Ook de Bems Meisterwerk FFP2 zijn gekeurd in Finland echter zijn iets duurder (40 stuks 29,90 + 3,49 verzending). Ik kan zo snel niet vinden of hier ook grafeen in zit of niet.
https://hulptroepen.nu/grafeen/
Zoals eerder ook al is aangegeven is dit wel inderdaad zeer de vraag wat de gevolgen gaan zijn op lange termijn bij (veelvuldig) gebruik. Slecht dat dit niet (duidelijk) wordt aangegeven bij Hulptroepen of Amazon in product beschrijving (ergens te begrijpen anders verkopen ze wellicht er niks/minder van).

[ Voor 3% gewijzigd door funrider op 03-06-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Shit, ik heb dus ook die FFP2 dingen met grafeen :'( Zijn er ffp2 maskers die wél écht goed zijn, behalve die van 3M? Ik koop anders die van 3M wel.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Deathchant schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:20:
Shit, ik heb dus ook die FFP2 dingen met grafeen :'( Zijn er ffp2 maskers die wél écht goed zijn, behalve die van 3M? Ik koop anders die van 3M wel.
Eerlijk gezegd denk ik dat die met grafeen ook gewoon goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
marteltor schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:54:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat die met grafeen ook gewoon goed zijn.
Ja er is geen enkel twijfel over de effectiviteit ervan, dat is het probleem niet.

Ik heb zelf alleen wat twijfels over de veiligheid van grafeen als filtermateriaal. Maar zoals al eerder aangegeven hebben tests geen problemen gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
marteltor schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:30:
[...]

Dan kun jij ze goed vergelijken. Ben benieuwd.
Veel van de slechte reviews gingen over dat er gaatjes in zaten toch? Maar volgens mij is dat geen gaatje en geen probleem
Ja dat klopt veel reacties waren omtrent gaatjes al gaven die in de foto's de impressie dat dit niet zo hoorde, maar snap eerdere argumentie hier ook wel weer dat dit zo hoort. Ook zag ik wel wat reviews omtrent scheuren van mondneusmasker iets wat je absoluut niet wilt hebben als je ergens in een binnenruimte staat.

Inmiddels gisteren het doosje van Amazon ook ontvangen en kan zeggen dat exacte zelfde is van de SQ van Hulptroepen met als verschil:
- Duitse verpakking/taal i.pv. Engelstalig
- Importeur: Simplecase, Berlin, DE (Amazon) vs SQ Deutschland Gmbh, Wolfhagen, DE
snap echter niet dat er van zelfde merk SQ twee partijen actief kunnen zijn in Duitsland waarvan er 1 dezelfde naam gebruikt als die van de fabrikant in China.
- beide QR codes qua checken of origineel en codes werken
- er zit bij Simplecase wel een sticker met barcode nog over de sticker op de bodem heen geplakt waarop de product code, back no and production date staan. Overigens die van Hulptroepen geeft 28.12.2020 aan waar die van Amazon/Simplecase 01.2021 as productie datum heeft staan als ik het goed lees.

Ik heb de verpakking nog niet opengemaakt, maar zal dit z.s.m. doen maar wil ze eigenlijk pas gaan gebruiken in Duitsland en Oostenrijk deze zomervakantie of wellicht nog in Nederland echter het grafeen verhaal doet mij enigsinds twijfel om ze ook hier actief te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door funrider op 04-06-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Op de een of andere manier, door dat hele van Liemden verhaal, voel ik me niet meer prettig om bij hulptroepen.nu te kopen...Dat grafeenverhaal...tja, het verhaaltje op hulptroepen.nu klinkt allemaal aannemelijk, maar het is logisch dat zij zeggen dat er geen issues mee zijn want zij verkopen het (en blijkbaar steekt van Liemden een behoorlijk deel in eigen zak)....
Ik heb nog wat FFP2 maskers met ventiel van 3M. Dan gebruik ik die maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Deathchant schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:15:
Op de een of andere manier, door dat hele van Liemden verhaal, voel ik me niet meer prettig om bij hulptroepen.nu te kopen...Dat grafeenverhaal...tja, het verhaaltje op hulptroepen.nu klinkt allemaal aannemelijk, maar het is logisch dat zij zeggen dat er geen issues mee zijn want zij verkopen het (en blijkbaar steekt van Liemden een behoorlijk deel in eigen zak)....
In Nederland worden deze maskers sowieso toch gedumpt dus je kan ze overal goedkoop inkopen.
Mensen verkopen ze onder de inkoop om maar weer ruimte te creëren in het magazijn.

Heb er zelf op kantoor gelukkig nog maar stuk of 600 liggen :9

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Deathchant schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:15:
ik heb ook nog iets van 6 ffp2's met ventiel. Werd in februari 2020 nog uitgelachen door een oude kerel in de rij bij de Praxis. Weet niet of hij nu nog kan lachen.

Maar het nadeel van die maskers met ventiel: die mogen niet in het vliegtuig. Misschien wel als je er nog een el cheapo Dirk van den broek masker overheen doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

marteltor schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:56:
[...]
ik heb ook nog iets van 6 ffp2's met ventiel. Werd in februari 2020 nog uitgelachen door een oude kerel in de rij bij de Praxis. Weet niet of hij nu nog kan lachen.

Maar het nadeel van die maskers met ventiel: die mogen niet in het vliegtuig. Misschien wel als je er nog een el cheapo Dirk van den broek masker overheen doet?
Ik heb die FFP2 maskers van 3M besteld, zonder ventiel, dat is wel zo sociaal. Die van hulptroepen.nu zijn de 3M Aura 1862+: 20 stuks voor 45 euro.
De 3M Aura 9320+ (nieuwe versie?) heb ik zojuist hier besteld: https://webshop.metaaltec...masker-klasse-ffp2/3m9320
20 stuks voor 34,44 euro en dan nog 6 euro verzending = 40,44 euro. Goedkoper én een nieuwere/andere versie. Deze 9320+ is uitvoerig getest in Duitsland en zitten geen (mogelijk) schadelijke stoffen als grafeen in, voorzover ik dat kon teruglezen/luisteren.
Ze schijnen een goede ademsweerstand (lees: gunstig/gemakkelijk) te hebben. Ik heb nu nog die mét ventiel, en dat ademt uiteraard prima. Maar ik heb dus sinds januari die FFP2 maskers van SQ (die ik eerder gelinkt had) van hulptroepen.nu waar die grafeen inzit. Dat ademt uiteraard wat zwaarder.
Eens kijken hoe die nieuwe 3M aura 9320+ zich verhoudt tot deze SQ-dingen als het gaat om ademgemak.

Wat ik wel vind is dat de 3M die ik nu heb (die mét ventiel) erg strak zit bovenop de neus. De pasvorm is dan ook echt perfect en nergens lekt lucht langs, maar het drukt wel best. Maar ach, ik heb het er voor over. Ik kan het betalen, en ik wil niet andermans gezondheid in gevaar brengen en ook niet die van mezelf. Maar goed, 21 juni gaat de eerste prik erin ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Deathchant op 04-06-2021 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Deathchant schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:37:
[...]

Wat ik wel vind is dat de 3M die ik nu heb (die mét ventiel) erg strak zit bovenop de neus. De pasvorm is dan ook echt perfect en nergens lekt lucht langs, maar het drukt wel best. Maar ach, ik heb het er voor over. Ik kan het betalen, en ik wil niet andermans gezondheid in gevaar brengen en ook niet die van mezelf. Maar goed, 21 juni gaat de eerste prik erin ;)
3M is gewoon de Mercedes van dit soort spullen dus uiteraard is dat goed ;) Ook voor Corona had ik ze liggen voor stoffig werk (wel met ventiel). Maar ook die vond ik zo naar aanvoelen dat ik ze zelfs met hevige hooikoorts niet gebruikte. Het zijn wel de beste die ik gebruikt heb.

Helaas zijn ze sinds Corona nauwelijks betaalbaar. Vroeger waren ze zo goedkoop als die China dingen nu.

Die grafeenlaag is trouwens erg zwart (zelfs een laag van 1 atomen grafeen laat weinig licht door), en zit aan de binnenkant dus die zie je bij een wit masker gewoon zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:04
Evertt schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:40:
Ik ga steeds meer zien dat mensen hun mondkapje half open zetten.
Soms zie ik in de supermarkt mensen zonder kapje lopen personeel zegt er niks van.
Ik denk dat veel mensen klaar mee zijn. Ondanks dat ik gevaccineerd ben hou ik deze nog steeds op in supermarkten.

Wat mij opvalt in bedrijven waar een mond kapje verplicht is hoor ik steeds vaker een besmetting dan bij bedrijven die geen mondkapje plicht hebben.

Een goede tip om mondkapje te wassen in heet water zonder wasmiddel of andere zeep.
vergeet niet dat deze mensen juist express niet goed mondkapje opzetten. ze zetten die muilkorf ding alleen op om geen boete te krijgen.
ikzelf zet hem zodanig op dat mijn neus gewoon frisse lucht kan inademen. niks is ergers om steeds vervuild lucht dat rijk is aan CO2 om die opnieuw in te ademen.

iedereen mag natuurlijk zijn eigen geloof hanteren, als we gewoon elkaar respecteren en afstand houden is het goed 👍

[ Voor 6% gewijzigd door Kol Nedra op 09-06-2021 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:16
Ik zet een mondkapje op omdat het moet, maar ik geloof niet dat het zin heeft. Tenminste niet zoals het overgrote deel van de mensen (waaronder ik) de mondkap gebruikt. Ben blij als het niet meer hoeft :) tot die tijd vermijd ik drukke binnenruimtes, dat lukt aardig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kol Nedra schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:53:
[...]
vergeet niet dat deze mensen juist express niet goed mondkapje opzetten. ze zetten die muilkorf ding alleen op om geen boete te krijgen.
ikzelf zet hem zodanig op dat mijn neus gewoon frisse lucht kan inademen. niks is ergers om steeds vervuild lucht dat rijk is aan CO2 om die opnieuw in te ademen.

iedereen mag natuurlijk zijn eigen geloof hanteren, als we gewoon elkaar respecteren en afstand houden is het goed 👍
Ah ja, de 6 liter CO2 die in je mondkapje blijft zitten redenatie had ik alweer een tijdje niet gezien :)
Virussen houd ie niet tegen, maar die CO2 die nog kleiner is houdt ie perfect tegen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 09-06-2021 19:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:28:
[...]

Ah ja, de 6 liter CO2 die in je mondkapje blijft zitten redenatie had ik alweer een tijdje niet gezien :)
Virussen houd ie niet tegen, maar die CO2 die nog kleiner is houdt ie perfect tegen ;)
Tja ik krijg er nog steeds elke keer zware hoofdpijn van als ik enkele uren lang met zo'n ding op door de stad heb gelopen (wat hier moet). Precies hetzelfde dat ik kreeg als het op kantoor boven de 1200PPM ging. De concentratie wordt er volgens mij toch wat hoger van. Ik slik nu nurofen als snoepjes :-( Ik ben altijd al heel gevoelig geweest voor CO2, ik moet ook echt elke dag flink luchten (is sowieso heel gezond natuurlijk). Als het boven de 1300/1400 komt ga ik ook rare flitsen zien (een soort migraine) en dan wordt de hoofdpijn echt niet meer te houden. Die relatie heb ik pas enkele jaren geleden gelegd toen er nieuwe thermostaten op het werk kwamen die ook de CO2 gehaltes lieten zien. Sinds ik daar rekening mee houd is het veel beter geworden.

Ik wacht nog steeds op het beschikbaar komen van mini CO2 sensoren (de SCD40 van Sensirion) om dit te bevestigen, maar de symptomen zijn hetzelfde. Waar het anders door zou kunnen komen weet ik niet maar het is echt een duidelijk verband tussen mondkapje en hoofdpijn.

Ik ben ook bezig met het ombouwen van een CPAP machine om verse lucht (via een PM2.5 filter) het (FFP2 of misschien zelfs FFP3, ademweerstand is immers geen probleem meer) masker in te blazen, zodat ik weer naar kantoor kan gaan, want het ziet er niet naar uit dat die beperking hier voorlopig opgeheven wordt. Ik zou de machine zelfs als zodanig kunnen gebruiken maar het is een tweedehandsje en het dempingsschuim was nogal goor van binnen dus ik heb alle onderdelen uit elkaar geplukt en met alcohol schoongemaakt, en bouw hem nu opnieuw op in een nieuwe schone behuizing. Ik wil immers geen andere ziektemakers in mijn longen spuiten. Ik was nog een beetje aan het afwachten tot initiatieven met electrische maskers zoals die van LG en Razer van de grond zouden komen maar er komt maar niks op de markt.

Ik gebruik de FFP2's waardoor het gewoon moeilijker wegwaait en ze zijn natuurlijk redelijk groot van binnen. Vergeet niet dat de meeste ademhalingen maar heel ondiep zijn. Je longen gebruiken alleen de volledige inhoud tijdens hele zware inspanning en ongeveer 1x per minuut om de lucht onderin te verversen. Die blauwe kan ik niet gebruiken want daar word ik helemaal naar van door de vochtigheid (trauma van vroeger, ben toen ik jong ben een paar keer bijna gestikt door een ziekte). Maar daarom denk ik nog steeds dat de hoofdpijn hier door komt. Ik denk ook dat de overgevoeligheid voor CO2 daardoor komt trouwens.

[ Voor 29% gewijzigd door GekkePrutser op 09-06-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
Kol Nedra schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:53:
[...]

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:44:
Ik zet een mondkapje op omdat het moet, maar ik geloof niet dat het zin heeft. Tenminste niet zoals het overgrote deel van de mensen (waaronder ik) de mondkap gebruikt. Ben blij als het niet meer hoeft :) tot die tijd vermijd ik drukke binnenruimtes, dat lukt aardig.
Dat jullie geloven dat non-FFP2 mondneusmaskers niet tot nauwelijks werken ben ik met jullie eens al zou bij verplicht (en goed) gebruik van IIR mondneusmaskers dit al wel iets meer schelen. Dat mensen hun mondneusmaskers verkeerd gebruiken of blijven hergebruiken is ook een no go.

Dat FFP2 werkt is echter wel wetenschappelijk bewezen en vind het ook frappant dat de besmettingscijfers 25 per 100.000 in landen (Duitsland en Oostenrijk) waar FFP2 in gehele land (of grote delen ervan) verplicht is in met name binnenruimtes vele malen lager is en men nu dan ook al kleurcode geel krijgt. Tuurlijk dat laatste is mijn eigen constateringen, maar ik geloof zeker dat FFP2 werkt omdat dit zowel de gebruiker als de mensen eromheen beschermd, maar ook daar weer moet dit wel correct gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:16
@funrider dat een professionele mondkap gebruikt door een professional (zoals een arts) werkt, geloof ik zonder twijfel. Ik had het over die katoenenlappen die het gros van de mensen, waaronder ik, gebruikt omdat het moet. De enige veiligheid die dat geeft is als je hoest of niest in dat ding en het vliegt niet alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:11:
@funrider dat een professionele mondkap gebruikt door een professional (zoals een arts) werkt, geloof ik zonder twijfel. Ik had het over die katoenenlappen die het gros van de mensen, waaronder ik, gebruikt omdat het moet. De enige veiligheid die dat geeft is als je hoest of niest in dat ding en het vliegt niet alle kanten op.
Dat was mij ook duidelijk en was dacht ik ook duidelijk uit mijn eerdere reactie.

Ik haal alleen FFP2 erbij om te laten zien hoe het ook kan in andere Europese landen als Duitsland en Oostenrijk waar consumenten deze ook moeten gebruiken in alle binnenruimtes zoals supermarkt e.d. maar in sommige gevallen volgens mij ook zelfs buiten als je je verplaatst denk aan lopen naar terras als je zit mag ie dan af. Deze heb ik dan ook recentelijk aangeschat i.v.m. de zomervakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-06 22:02
Ik zag vandaag een ouder stel lopen met filter maskers FFP2 denk ik? Maar zonder filter, dus met een dik gat aan de zijkant....

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
Cobb schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:15:
Ik zag vandaag een ouder stel lopen met filter maskers FFP2 denk ik? Maar zonder filter, dus met een dik gat aan de zijkant....
Klinkt meer als een stofmasker, antigasmasker. Ik zag overigens dat per 10 juni Oostenrijk gelukkig FFP2 in buitenlucht niet langer verplicht (op drukke plekken neem ik aan), behalve voor bijv. personeel van restaurant denk aan terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
funrider schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:43:
[...]

Klinkt meer als een stofmasker, antigasmasker. Ik zag overigens dat per 10 juni Oostenrijk gelukkig FFP2 in buitenlucht niet langer verplicht (op drukke plekken neem ik aan), behalve voor bijv. personeel van restaurant denk aan terras.
Nee eerder dit, en dan zonder de zwarte doppen. Gewoon gaten.
https://www.bol.com/nl/p/...eIwsQM8LSw8hoCU9EQAvD_BwE

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Cobb schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:00:
[...]

Nee eerder dit, en dan zonder de zwarte doppen. Gewoon gaten.
https://www.bol.com/nl/p/...eIwsQM8LSw8hoCU9EQAvD_BwE
Dat zijn de uitademventielen, inademen gaat als het goed is door het stoffen gedeelte (waarachter dan weer een verwisselbaar filter zit)
Zonder uitademventiel (wat bij inademen dus blokkeert) kan je net zo goed een kanten slipje voor je mond hangen, je ademt dan in en uit door de gaten.
Misschien was het een statement? Voor de vorm een masker dragen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
@PalingDrone geen idee, maar het leek nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
In de TS heb ik de keuringstellingen toegevoegd aangezien er nogal wat verschil kan zijn in kwaliteit van FFP2 mondneusmaskers waar ze gemaakt worden en door welke keuringsinstelling en in welk land ze zijn getest en waarop. Zo worden de DEKRA, Duitsland maskers veel strenger gekeurd dan die uit bijvoorbeeld Ierland of Turkije zo lijkt het.

[ Voor 79% gewijzigd door funrider op 30-11-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Interessante vraagstelling m.b.t. die FFP2 mnm's.

Want in Oostenrijk is b.v. de FFP2 variant verplicht gesteld en wordt er op gecontroleerd. Daar neemt men geen genoegen met die blauw/witte lapjes zoals we die in Nederland massaal gebruiken in de winkels.

En ja, er wordt door de Polizei op gecontroleerd. Maar of ze nou daadwerkelijk naar het gebruikte keurmerk vragen/checken? Dat lijkt me sterk... :?
Iemand?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kunt natuurlijk gemakkelijk zien wat voor keurmerk erop geprint staat. Ik kan me voorstellen dat als er geen compleet keurmerk op staat je wel een boete krijgt, maar dat ze niet verder kijken naar het keuringsnummer. Maar goed, uiteindelijk draag je ze om de wereld veiliger te maken, dus je kan maar beter een paar goede hebben lijkt me. Niet zoals die dunne stoffen speedos die mensen hier over hun kin trekken, daar heb je echt vrij weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

https://www.bol.com/nl/nl...lauwe-wasbaar-mondmaskers

In de categorie FFP2 mk's die je kan wassen, kwam ik deze tegen. Maar de fabrikant is Chinees. Als het goed is, is het goed natuurlijk, maar ik vroeg me hierdoor wel iets af over de keurmerken. Mijn zoektocht over Endemedical leverde dit op: zo te zien niet approved, of lees ik hem verkeerd? https://www.productsfit.c...respirators-made-in-china

Hebben jullie nog aanraders wat betreft de combi FFP2/(beperkt) wasbaar? Die berg wil ik niet te veel aan bijdragen en er goed voor zorgen, waarbij het natuurlijk goed is om te weten dat meer lagen beter is, misschien zijn de katoenen versies met 4 lagen nog een alternatief? Alternatieven sta ik zeker voor open :)

[ Voor 7% gewijzigd door Racing_Reporter op 09-12-2021 14:58 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 22:06
Het is me opgevallen dat veel van die goedekope 'eendenbek' FFP2 maskers (inclusief een aantal Duits goedgekeurden uit de startpost) gevouwen geleverd worden langs de vertikale gezichtslijn. Dat betekent bijna per definitie een slechte sluiting door de scherpe knik in de neusklip.

Of dat voor burgergebruik uit maakt is een tweede, want ik vraag me oprecht af hoeveel van die maskers correct zittend (en dus afsluitend) gedragen worden. Beetje pet-peeve daar ik een lastig gezicht heb voor respirators.

[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 09-12-2021 15:55 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
ijdod schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:34:
Het is me opgevallen dat veel van die goedekope 'eendenbek' FFP2 maskers (inclusief een aantal Duits goedgekeurden uit de startpost) gevouwen geleverd worden langs de vertikale gezichtslijn. Dat betekent bijna per definitie een slechte sluiting door de scherpe knik in de neusklip.

Of dat voor burgergebruik uit maakt is een tweede, want ik vraag me oprecht af hoeveel van die maskers correct zittend (en dus afsluitend) gedragen worden. Beetje pet-peeve daar ik een lastig gezicht heb voor respirators.
Die zijn met wat heen en weer buigen wel redelijk in model te krijgen, maar he hebt ook die plat zijn opgevouwen met boven en onder een vouwrand, de neusbeugel blijft dan ook plat, Aura van 3M bijvoorbeeld. Die vormen zich gemakkelijker naar je gezicht vind ik. Maar de meesten zijn voor mijn gezicht te breed en als je ze strakker doet met het elastiek past m'n grote neus er weer niet lekker in. Blijft uitproberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
Ik heb tot nog toe slechts 2 types FFP2s gebruikt en waarbij o.a. mijn schoonmoeder vond dat deze te groot voor haar was (voor mij prima) is de SimpleCase aka ShengQuan FFP2 die bij o.a. Amazon.de en Hulptroepen te koop waren/zijn (die met grafeen).

Inmiddels de BlueBec FFP2 in gebruik die wel een stuk kleiner zijn, maar ook nog bij mij prettig zitten en goed rondom aansluiten. Ze zijn wel aardig aan de prijs (1.26 euro p/stuk) zie ook start post. Ik hoop echt dat de hoogwaardige FFP2s die door Dekra gekeurd worden nog wat in prijs gaan zakken. Al is dat al wat gebeurd want voorheen vroeg men er nog zo 2 euro p/stuk voor nu ligt dat meer rond een 1 euro p/stuk, maar nog steeds aardig prijzig.
Racing_Reporter schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:56:
https://www.bol.com/nl/nl...lauwe-wasbaar-mondmaskers

In de categorie FFP2 mk's die je kan wassen, kwam ik deze tegen. Maar de fabrikant is Chinees. Als het goed is, is het goed natuurlijk, maar ik vroeg me hierdoor wel iets af over de keurmerken. Mijn zoektocht over Endemedical leverde dit op: zo te zien niet approved, of lees ik hem verkeerd? https://www.productsfit.c...respirators-made-in-china

Hebben jullie nog aanraders wat betreft de combi FFP2/(beperkt) wasbaar? Die berg wil ik niet te veel aan bijdragen en er goed voor zorgen, waarbij het natuurlijk goed is om te weten dat meer lagen beter is, misschien zijn de katoenen versies met 4 lagen nog een alternatief? Alternatieven sta ik zeker voor open :)
Hier ben ik ook erg benieuwd naar en vraag mij ook af wat het wassen doet met de werking ervan. Worden er ook in Europese landen vervaardigd en gekeurd? Ik zou een Chinese fabrikant ook niet zo snel vertrouwen qua informatie. Ik zal eens gaan zoeken.
ijdod schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:34:

Ik vind de FFP2s juist behoorlijk goed afsluiten mits de neusknip goed wordt aangedrukt bij gebruik en de vouw zit aardig op het midden van mijn neus en slaat goed af om de rest van mijn gezicht. Zeker als brildrager een stuk minder beslaan (behalve als ik net van buiten naar binnen loop).

[ Voor 65% gewijzigd door funrider op 10-12-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@funrider Zoals ik al zei heb ik een lastig gezicht. Met simpel aandrukken (conform instructies) krijg ik de meeste maskers sowieso niet sluitend. Maskers met een foamstrip zoals de 3M Aura gaan beter (@Frieda, dat zijn ook het maskers die ik zakelijk (zorg) gebruik waar nodig als ik de Quarantaine afdeling op moet. Voor een goede pasvorm heb ik een vrij lange, stevige clip die ik van te voren in de juiste vorm moet buigen (wat eigenlijk tegen de instructies is). Mijn wasbare maskers hebben dat (vervangbaar), goede sluiting, en filteren ergens tussen chirurgisch en FFP in; maar hoe exact is (uiteraard) een vraagteken.

Die vouw in de clip in het midden van de neus is en oncomfortabel en meteen een aardige kier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
ijdod schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:38:
@funrider Zoals ik al zei heb ik een lastig gezicht. Met simpel aandrukken (conform instructies) krijg ik de meeste maskers sowieso niet sluitend. Maskers met een foamstrip zoals de 3M Aura gaan beter (@Frieda, dat zijn ook het maskers die ik zakelijk (zorg) gebruik waar nodig als ik de Quarantaine afdeling op moet. Voor een goede pasvorm heb ik een vrij lange, stevige clip die ik van te voren in de juiste vorm moet buigen (wat eigenlijk tegen de instructies is). Mijn wasbare maskers hebben dat (vervangbaar), goede sluiting, en filteren ergens tussen chirurgisch en FFP in; maar hoe exact is (uiteraard) een vraagteken.

Die vouw in de clip in het midden van de neus is en oncomfortabel en meteen een aardige kier.
ik heb nu die vorm FFP2 maskers van Temra (PSM03), ik weet niet hoe lastig je gezicht is maar eigenlijk zijn ze voor mijn gezicht te breed en bij strak trekken wordt m'n neus platgedrukt. Maar voor mensen met een normale neus wellicht wel geschikt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb al sinds begin van dit jaar die FFP2 maskers van hulptroepen (die met grafeen) en ik heb nu al 2x gehad dat het schuimpje onder de neusclip gewoon volledig ontbreekt....Lekkere QC zou ik zeggen :S Ik ga eens kijken voor die Dekra dingen. Jammer dat die niet in NL te bestellen zijn :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
Deathchant schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:47:
Ik heb al sinds begin van dit jaar die FFP2 maskers van hulptroepen (die met grafeen) en ik heb nu al 2x gehad dat het schuimpje onder de neusclip gewoon volledig ontbreekt....Lekkere QC zou ik zeggen :S Ik ga eens kijken voor die Dekra dingen. Jammer dat die niet in NL te bestellen zijn :(
De BlueBec FFP2's zijn Dekra gekeurd en in Duitsland gemaakt en leveren ook naar Nederland. Helaas zijn de BB203 niet meer leverbaar die hadden regulier elastiek (die heb ik nog kunnen aanschaffen). Zie mijn eerdere berichten hierover en staat ook genoemd. Inmiddels in TS aangepast naar de 204 en 201. Ze zijn inmiddels 1.11 euro p/stuk inclusief verzendkosten naar NL) dus iets duurder dan die van SQ maar wel in Europa gemaakt en bij Dekra Duitsland gekeurd. De Bluebec's zijn los verpakt. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen qua comfort en snelheid waarmee je de nieuwe 204 en 201 kunt aanbrengen. De BB203 die ik heb gekocht vallen iets kleiner uit dan de SQ, maar nog steeds prima voor mij (man) en zelfs beter voor mijn vrouw dan grotere SQ.

Een andere optie is de D/Maske Modell 2a die voor rond 1,625 euro p/stuk inclusief verzendkosten (circa 16 euro) te koop zijn en ook naar Nederland versturen via contactformulier en zijn nog prijzig als je per 2 verpakt wil i.p.v. per 10. Ook deze worden in Duitsland geproduceerd en getest in Duitsland - CE 0197 (TÜV Rheinland) ze leveren echter ook via Amazon.de Modell 2 welke in Frankrijk door Afnon gekeurd zijn welke rond 1 euro inclusief verzending besteld kunnen worden inclusief verzending (3,49 euro) vanuit Amazon.de grote kans echter dat ook deze per 10 gesealt zitten.

[ Voor 56% gewijzigd door funrider op 27-12-2021 19:12 . Reden: wijziging URL in verband met niet langer beschikbaarheid BB203, nu BB201 en BB204 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor hen dit in het VK zitten en naar FFP2 maskers kijken, ik heb twee verschillende producten gekocht op Amazon:

Hongzhi FFP2/KN95 Face Mask,5-Layer CE certified EN149 Standard Face mask,High Filtration Capacity (Individually Packed,20pcs/box) Black
Die waren £15.99, zeg maar €20. Die passen goed op mijn grotere hoofd, sluiten goed af zonder ademen te beperken, en mijn bril besloeg niet echt. Ze zijn individueel verpakt, dat is fijn.

BESTEK FFP2 Mask, SGS & CE 0370 Certificated, 5-Layer 95% Filtration, EN 149:2001 and A1:2009 Compliant, Breathable Dust Respiratory Protective Face Masks(Pack of 20)
Deze zijn wit, en zitten wat strak op mijn grotere hoofd, dwz minder geschikt. Ze zijn ook duurder (£18.89, dwz €23), en verpakt per 10, ook minder geschikt. Het masker deel zit wel goed en sluit goed af, zonder ademen te beperken.

Hoop dat iemand hier wat aan heeft :)

Edit: de Hongzhi zijn uitverkocht, ik heb deze nu bijgekocht (ga mijn broer een pak geven): FFP2/KN95 Face Mask, 5-Layer Protective FFP2 Mask CE certified EN149 Standard, High Filtration Capacity Individually Packed in PE Bag-20pcs/box) (black), ook £15.99. Zijn volgens mij dezelfde als de bovenste.

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 21-12-2021 17:35 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

funrider schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:49:
[...]

De BlueBec FFP2's zijn Dekra gekeurd en in Duitsland gemaakt en leveren ook naar Nederland. Zie mijn eerdere berichten hierover en staat ook genoemd in TS de prijs ligt alleen fors hoger(+/- 1.25 euro p/stuk inclusief verzendkosten naar NL) dan die van SQ.
Thanks! Ik denk dat ik deze ga proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
Deathchant schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:45:
[...]

Thanks! Ik denk dat ik deze ga proberen!
Ik heb wat aanvullingen gedaan in TS en eerdere post omtrent zowel BlueBec als aanvulling D/Mask.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

funrider schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:13:
[...]

Ik heb wat aanvullingen gedaan in TS en eerdere post omtrent zowel BlueBec als aanvulling D/Mask.
Thanks! Ik heb ze binnen, de Bluebec BB204, 50 stuks. Zijn dan dus DEKRA geprüft met CE0158. Schijnbaar is er nog een 201 versie die de 204 vervangt, maar er staat niet echt bij hoe deze "beter" is, behalve dat de buitenste laag nog wat dikker/steviger is.

Ik heb ze nog niet gebruikt, zijn nét pas binnen, maar het lijken wel kindermaskers, zo klein zijn ze. Van "punt tot punt" zijn ze maar 16cm en ook de oorlussen zijn erg klein. Ik hoop dat ik ze gewoon zo kan dragen zonder die hoofd-veter erbij, maar er zitten dus ook 50 stuks van die veters in met ook 50 van die plastic houdertjes.
Edit: ze zijn niet kleiner...optisch bedrog ofzo....ze zijn ietsje minder diep (ze gaan iets minder ver over je wangen) dan de SQ FFP2 van hulptroepen.nu, maar t scheelt slechts een randje (2mm ofzo).

Overigens, kun je ook bestellen zonder een account aan te maken. Je moet ze dan gewoon mailen en dan krijg je een invoice. Ik heb overigens niet eens verzendkosten hoeven te betalen, ze stuurden me de invoice van 47,01 euro die ik moest betalen en that's it.

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 28-12-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06 14:12
Ik zag net https://www.rijnstate.nl/...mondneusmaskers-aan/?s=09 langskomen via twitter. Rijnstate adviseert geen FFP2-mondmasker.

[ Voor 3% gewijzigd door martwoutnl op 28-12-2021 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik snap niet zo goed hoe het dan werkt; houdt een FFP2 masker alleen aerosolen tegen maar geen druppels omdat het niet IIR is?
De FFP2 maskers laten ook geen druppels door.
Althans, de FFP2 maskers die ik heb (hulptroepen.nu) lijken geen vocht te absorberen. Ik heb met een plantenspuit wat druppeltjes op de buitenkant gespoten en dat blijft net zoals de IIR reguliere mondkapjes gewoon zitten op het stof zonder dat het erin trekt. Ook andersom teouwens. Ik heb t FFP2 maskertje van Hulptroepen ook eens gevuld met water en aan een handdoek haakje opgehangen. Druppelde ook van de binnenkant niks doorheen. Hmmm, ik zal t binnenkort ook met de bluebec maskers proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
Deathchant schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:55:
[...]

Thanks! Ik heb ze binnen, de Bluebec BB204, 50 stuks. Zijn dan dus DEKRA geprüft met CE0158. Schijnbaar is er nog een 201 versie die de 204 vervangt, maar er staat niet echt bij hoe deze "beter" is, behalve dat de buitenste laag nog wat dikker/steviger is.

Ik heb ze nog niet gebruikt, zijn nét pas binnen, maar het lijken wel kindermaskers, zo klein zijn ze. Van "punt tot punt" zijn ze maar 16cm en ook de oorlussen zijn erg klein. Ik hoop dat ik ze gewoon zo kan dragen zonder die hoofd-veter erbij, maar er zitten dus ook 50 stuks van die veters in met ook 50 van die plastic houdertjes.
Edit: ze zijn niet kleiner...optisch bedrog ofzo....ze zijn ietsje minder diep (ze gaan iets minder ver over je wangen) dan de SQ FFP2 van hulptroepen.nu, maar t scheelt slechts een randje (2mm ofzo).

Overigens, kun je ook bestellen zonder een account aan te maken. Je moet ze dan gewoon mailen en dan krijg je een invoice. Ik heb overigens niet eens verzendkosten hoeven te betalen, ze stuurden me de invoice van 47,01 euro die ik moest betalen en that's it.
Inderdaad dat is ook het enige verschil wat ik heb gelezen tussen de 201 en 204.
Ik ben zeer benieuwd of de oor/hoofd veters snel zijn aan te brengen lijkt mij niet. Ik heb nog de 203 in huis met 'gewone' alleen oorbandjes/elastiek.

Erg interessant dat bij e-mailen je ineens niet de 8,50 euro verzendkosten hoefde te betalen dat scheelt nogal. Ik was die wel kwijt. Zijn de 204 ook nog steeds per stuk verpakt? Ik las bijv. dat bij D/Maske je fors meer betaald om per twee verpakt te ontvangen i.p.v. per 10 gesealt.
martwoutnl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:31:
Ik zag net https://www.rijnstate.nl/...mondneusmaskers-aan/?s=09 langskomen via twitter. Rijnstate adviseert geen FFP2-mondmasker.
Deathchant schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:01:
Ik snap niet zo goed hoe het dan werkt; houdt een FFP2 masker alleen aerosolen tegen maar geen druppels omdat het niet IIR is?
De FFP2 maskers laten ook geen druppels door.
Althans, de FFP2 maskers die ik heb (hulptroepen.nu) lijken geen vocht te absorberen. Ik heb met een plantenspuit wat druppeltjes op de buitenkant gespoten en dat blijft net zoals de IIR reguliere mondkapjes gewoon zitten op het stof zonder dat het erin trekt. Ook andersom teouwens. Ik heb t FFP2 maskertje van Hulptroepen ook eens gevuld met water en aan een handdoek haakje opgehangen. Druppelde ook van de binnenkant niks doorheen. Hmmm, ik zal t binnenkort ook met de bluebec maskers proberen.
Wat Rijnstate aangeeft is onjuist zie ook de reactie van een vooraanstaande professor Jose-Luis Jimenez
uit de VS die reageert op Twitter:

"You are now in the worlds hall of shame. Pls update outdated theories of transmission. @WHO
has admitted that COVID is airborne. Forcing people to remove FFP2 masks & replace them with surgical masks is unconscionable, exposes them to illness and death.
"

De FFP2s hebben overigens ook een vloeistof weerstand (fluid resistance) 80 - 160 mm Hg[/b] (bron: 3M 120- 160 op basis van N95 wat vergelijkbaar is met FFP2, producent mondneusmaskers), echter WHO geeft over N95 een vloeistof weerstand (fluid resistance) aan van minimaal 80 mm Hg.In veel opzichten is een N95 gelijk aan een FFP2. Een FFP2 is zelfs beter zie TS voor details. Meer algemene informatie is ook bij CDC en WHO te vinden. Ik heb bovenstaand ook toegevoegd aan TS.

In juni werd zelfs in de UK aangegeven dat FFP3 in ziekenhuis in specifieke gevallen FFP3 echt verschil maakt zie ook dit artikel van de BBC op basis van onderzoek van de Cambridge University Hospitals NHS Foundation Trust.

Hier overigens nog meer interessante tweets:

- medewerker bij GGD vaccinatie locatie zonder mondneusmasker en de reactie van de Amerikaanse Prof. Jimenez. :(

- CBR die aangeeft dat je geen eigen FFP2 mag dragen tijdens rijexamen, maar moet omwisselen voor een IIR die zij verstrekken. :(

- Pieter Omtzigt: "Mag ik hopen dat er voor de lange termijn eerst gekeken wordt naar:
goede ventilatie
testcapaciteit, zorgcapaciteit, bron-en contactonderzoek, quarantaine en isolatie-regels naleven.
juiste gebruik mondneusmaskers. (ffp2!) En niet weer als eerste vrijheidsbeperkende maatregelen. " (bron Twitter account, 23-Dec-'21)

[ Voor 8% gewijzigd door funrider op 30-12-2021 16:11 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@funrider Ja, die BlueBec BB204 zijn allemaal per stuk verpakt, dus niet per 2. Wat ik dan niet snap (zal vast een reden voor zijn...) is dat ze individueel verpakt zitten in geperforeerd plastic...zal wel zijn om de lucht eruit te duwen ofzo, maar het lijkt me toch juist de bedoeling om die verpakking volledig gesealed te hebben toch? Stel iemand maakt de doos open en kucht er lekker in, dan heb je mogelijk "besmette" mondneusmaskers...

Ja ik dacht al dat Rijnstate hier niet goed zat. Ergens ook een beetje logisch dat de gewone mondmaskers, ookal is het IIR, gewoon veel meer lucht langs de zijkanten weglekt (en je dus daar ook lucht naar binnen zuigt) en dus per definitie minder goed zijn dan de veel beter sluitende FFP2 maskers. Wat een misinformatie ook steeds. Nogal wiedes dat mensen totaal niet meer weten wie of wat ze moeten geloven :S
Die fluid resistance van die FFP2 maskers is dan wel gemeten bij een mondneusmasker van 3M. Die zijn qua kwaliteit toch echt heel wat anders dan de "eendenbek"-FFP2 maskers van BlueBec hoor. Nou weet ik niet of die fluid resistance verbonden is aan de kwaliteitseisen van het FFP2-label (waar dus elk FFP2 masker dan aan moet voldoen), of dat het aan een merk zelf verbonden is.

In ieder geval hecht ikzelf de meeste waarde aan de 3M maskers; ze zijn echt dik, sluiten 100% af, maar ze zijn een pain in the ass vaak om te dragen voor langere tijd. Ze zijn best strak, en het is even hannessen. Dus stiekem kies ik dan toch een beetje voor wat draag-gemak en snelheid: die eendebek-FFP2's zijn wat comfortabeler en veel sneller op en af te zetten, maar ze sluiten bij de neusbrug niet helemaal af; er ontsnapt toch nog iets van lucht. Maar ja, ik draag de maskertjes vaak rond de 3 uur tot 3,5 uur: als ik boodschappen ga doen voor de week, ga ik naar de LidL, Jumbo en Albert Heijn, en dan ook tanken, en tussendoor raak ik het masker niet aan, maar laat ik dus gewoon zitten. En in zo'n 3M masker ga ik enorm zweten en voor 3,5 uur vind ik dat erg onprettig, zeker nu het koud is, want dan condenseert het extra heftig. In de lente en zomer droeg ik de 3M maskers, maar het tikt ook best aan om door 3M maskers heen te gaan, want ze zijn niet goedkoop.

Dus tja, dan toch maar de BlueBec's als alternatief op de 3M en de hulptroepen.nu-maskers, want die laatste heb ik mijn twijfels bij: ik heb nu al enkele keren gehad dat er helemaal geen schuim onder de neusbrug zat (slechte QC??) en met dat grafeen aan de binnenkant zit me niet helemaal lekker, en er is gewoon nog geen onderzoek gedaan bij mondmasker-gebruik na hoeveel tijd grafeen los kan laten en in je longen terecht kan komen, en dan nog eens of het schadelijk is of niet. Aangezien ik vermoed dat ik mondneusmaskers tot zeker 2024 moet gebruiken (ik denk namelijk dat de pandemie pas in 2024 dusdanig onder controle is dat mondneusmaskers nauwelijks nog nodig zijn), dus dan pak ik liever maskers zonder grafeen.

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 30-12-2021 15:52 ]

• funrider
Deathchant schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:39:
@funrider Ja, die BlueBec BB204 zijn allemaal per stuk verpakt, dus niet per 2. Wat ik dan niet snap (zal vast een reden voor zijn...) is dat ze individueel verpakt zitten in geperforeerd plastic...zal wel zijn om de lucht eruit te duwen ofzo, maar het lijkt me toch juist de bedoeling om die verpakking volledig gesealed te hebben toch? Stel iemand maakt de doos open en kucht er lekker in, dan heb je mogelijk "besmette" mondneusmaskers...
Ik zal eens kijken hoe mijn BlueBec BB203 verpakt zijn ik heb ze even niet bij de hand. Je zou verwachten dat ze inderdaad volledig geseald zouden moeten zijn zonder perforatie in de verpakking.
Deathchant schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:39:
@funrider
Die fluid resistance van die FFP2 maskers is dan wel gemeten bij een mondneusmasker van 3M. Die zijn qua kwaliteit toch echt heel wat anders dan de "eendenbek"-FFP2 maskers van BlueBec hoor. Nou weet ik niet of die fluid resistance verbonden is aan de kwaliteitseisen van het FFP2-label (waar dus elk FFP2 masker dan aan moet voldoen), of dat het aan een merk zelf verbonden is.
Er zijn meer bronnen te vinden waaronder CDC, WHO die toch echt FFP2 specifiek benoemen dat ze fluid resistant moeten zijn, maar ook de University of Cambridge toont aan dat (weliswaar) FFP3 veel effectiever is om de artsen te beschermen tegen Covid-19 wanneer zij patienten behandelen met Covid-19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

funrider schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:06:
[...]

Ik zal eens kijken hoe mijn BlueBec BB203 verpakt zijn ik heb ze even niet bij de hand. Je zou verwachten dat ze inderdaad volledig geseald zouden moeten zijn zonder perforatie in de verpakking.

[...]

Er zijn meer bronnen te vinden waaronder CDC, WHO die toch echt FFP2 specifiek benoemen dat ze fluid resistant moeten zijn, maar ook de University of Cambridge toont aan dat (weliswaar) FFP3 veel effectiever is om de artsen te beschermen tegen Covid-19 wanneer zij patienten behandelen met Covid-19.
De BB204 hoef ik niet met die extra hoofdband/veters te gebruiken. Past prima zonder.
Wat mij direct opviel, is dat deze veel minder restrictive zijn qua ademen: ze ademen een stuk makkelijker dan die van hulptroepen.nu.

Ik heb de BB204 eens even bespoten met water en het water blijft gewoon erop zitten en rolt van de buitenkant af, dus daar zit het wel snor.
Waar het minder snor zit, is als ik het masker "vul" met water; nog geen 3 seconde later druppelt het door de stof heen naar de buitenkant toe, terwijl het FFP2 masker van hulptroepen ook dán niet doorlekt.

In theorie betekent dat dat je goed beschermd bent tegen druppels van buitenaf, maar dat je zelf wel je eigen druppels door het masker heen kunt drukken. Mijn logische conclusie is, dat deze maskers anderen minder beschermen dan de hulptroepen.nu-maskers. Ik heb even gechecked wat DEKRA-certificatie zegt over permeation (sterkte van vloeistofpenetratie door een oppervlakte) en ik kan er werkelijk niks over vinden.
Het enige wat ik zie:

"An important test criterion is the flow-through test. Since there are different protection classes, the limit values for the permeability of aerosols also differ. For an FFP1 mask, the limit value is 20 percent. For an FFP2 mask, it’s less than six percent."
https://www.dekra-solutio...espiratory-masks/?lang=en
So much voor "DEKRA APPROVED"-kwaliteit...

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 02-01-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Rijnstate ligt iets complexer. Het issue daar is niet de absolute werking van IIR vs FFP2, maar het feit dat de compliance van het standaardmasker er is. Je wilt aan de poort geen discussie met Gerda over haar zelfgemaakte masker omdat Henk wel door mocht met zijn FFP2 waarvan we ook niet weten hoe lang hij deze al in zijn zak heeft zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
Deathchant schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:13:
[...]

De BB204 hoef ik niet met die extra hoofdband/veters te gebruiken. Past prima zonder.
Wat mij direct opviel, is dat deze veel minder restrictive zijn qua ademen: ze ademen een stuk makkelijker dan die van hulptroepen.nu.

Ik heb de BB204 eens even bespoten met water en het water blijft gewoon erop zitten en rolt van de buitenkant af, dus daar zit het wel snor.
Waar het minder snor zit, is als ik het masker "vul" met water; nog geen 3 seconde later druppelt het door de stof heen naar de buitenkant toe, terwijl het FFP2 masker van hulptroepen ook dán niet doorlekt.

In theorie betekent dat dat je goed beschermd bent tegen druppels van buitenaf, maar dat je zelf wel je eigen druppels door het masker heen kunt drukken. Mijn logische conclusie is, dat deze maskers anderen minder beschermen dan de hulptroepen.nu-maskers. Ik heb even gechecked wat DEKRA-certificatie zegt over permeation (sterkte van vloeistofpenetratie door een oppervlakte) en ik kan er werkelijk niks over vinden.
Het enige wat ik zie:

"An important test criterion is the flow-through test. Since there are different protection classes, the limit values for the permeability of aerosols also differ. For an FFP1 mask, the limit value is 20 percent. For an FFP2 mask, it’s less than six percent."
https://www.dekra-solutio...espiratory-masks/?lang=en
So much voor "DEKRA APPROVED"-kwaliteit...
Wat Dekra hier beschrijft volgt de FFP richtlijnen (EN149) zoals ook in TS staat:
FFP1 - minimaal 80% van de deeltjes wordt tegengehouden (dus maximaal 20% niet)
FFP2 - minimaal 94% van de deeltjes wordt tegengehouden (dus maximaal 6% niet)
FFP3 - minimaal 99% van de deeltjes wordt tegengehouden (dus maximaal 1% niet)

In de normeringen waaraan FFP2s moeten voldoen (en waarnaar ook bij Dekra wordt verwezen) beschrijven vooral inwaartse lek EN149 en de EU 2016/425. Overigens geeft Dekra ook in een bericht op haar site uit 2020 aan dat FFP2 voor medici hieraan moeten voldoen:

"Respiratory or FFP masks are “half masks” that cover the nose and mouth. These masks protect against particulate pollutants such as dust, smoke, and aerosols. They are available in the protection levels FFP1, FFP2, and FFP3 and are standardized throughout Europe according to EN149:2001+A1:2009. According to the WHO and RKI, they should currently only be worn by doctors and medical nursing staff – with at least protection level 2, as people are only protected against droplets and aerosols that transmit SARS-CoV-2 from level 2 upwards."

Wat ik zoal lees overal gaat het bij Covid-19 om kleine druppels en via de lucht en daar werken FFP2s tegen. Wat betreft grotere hoeveelheden vloeistof vanuit masker naar buiten toe dus minder tot niet blijkbaar al bescherm ik mij liever tegen de ander die een IIR of zelf gefixt masker op heeft om eerlijk te zijn. Ik vertrouw de mensen die FFP2 dragen een stuk meer in verantwoord op stap gaan, zelftesten en goed gebruik FFP2 en ja dit is dus niet waterdicht zo nu blijkt in de dubbele betekenis. Heb jij nog wat wetenschappelijke bronnen waarin staat beschreven dat Covid-19 ook in grote druppels overgebracht kunnen worden?

Ik kwam er ook achter dat de BB203 ook de hoofdveters erbij heeft zitten en inderdaad de individuele verpakking heeft ook gaatjes vrij apart. Had jij al met de BlueBec hierover contact opgenomen?
Goed te lezen dat de BB204 hoofdveters optioneel zijn dus begrijp ik het goed dat de 'gewone' elastieken om de oren wel al vastzitten aan het masker.
ijdod schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:39:
Rijnstate ligt iets complexer. Het issue daar is niet de absolute werking van IIR vs FFP2, maar het feit dat de compliance van het standaardmasker er is. Je wilt aan de poort geen discussie met Gerda over haar zelfgemaakte masker omdat Henk wel door mocht met zijn FFP2 waarvan we ook niet weten hoe lang hij deze al in zijn zak heeft zitten.
Ja ik begrijp hun punt qua zelf gemaakte mondneusmaskers of tig keer hergebruikte mondneusmaskers te vervangen voor nieuwe IIR, maar ik denk in de huidige omstandigheden dat je dan beter kunt aangeven dat mensen verplicht FFP2 moeten dragen en die neerzetten buiten bij de ingang van het ziekenhuis en niet moet downgraden naar IIR mondneusmaskers en een medewerker (die hopelijk gezond en wel is) aan alle bezoekers IIR uit te laten delen en dan op die plek iedereen massaal hun bestaande mondneusmasker af te laten nemen en te verwisselen. Ik mag hopen dat dit buiten voor de deur wordt gevraagd en niet binnen. Het enige goede is dat ze nog aangaven dat de IIR over de FFP2 mag dat is anders nog een redelijk alternatief al slaat het nergens op. Helaas nemen veel te veel mensen het probleem totaal niet serieus en zetten het alleen op omdat het 'moet' en niet vanuit gezondheidsbelang van hun zelf, hun naasten en de medemens en de besmettingen enigsinds te verminderen.

De overheid, maar ook de medische adviesorganen voor ziekenhuizen, verpleegtehuizen,ziekenhuizen zelf hebben hier van begin af aan enorm slecht gehandeld om de mondneusmaskers niet serieus te nemen en niet goed te kijken welke maskers echt werken voor de gebruiker en de medemens en dat dit zelfs na bijna 2 jaar nog steeds zo slecht is terwijl Duitsland en Oostenrijk (en enkele andere landen denk aan UK in zorg zoals recent gedeeld) dit wel serieus oppakken en waar nodig aanscherpen.

[ Voor 28% gewijzigd door funrider op 03-01-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@funrider Wellicht. Ik weet wel dat er bij mijn werkgever (een UMC) zeer recent een herziening van de maatregelen is geweest tov de hogere besmettingsfactor van Delta en Omicron, en dat leverde voor de meeste gevallen geen wijziging in protocol op. Dus IIR is nog steeds voldoende voor de scenario's waar die voorgeschreven zijn. Ik heb het volste vertrouwen in mijn collega's van infectiepreventie, ik heb niet het beeld dat er opmerkelijke belangen meespelen bij die keuzes.

Dat wil niet zeggen dat FFP2 niet objectief betere maskers zijn van IIR, maar wel dat er meer speelt dan alleen het masker. Overigens vind ik het IIR masker over het FFP2 masker dragen dan een acceptabel compromis.

Het punt met regels elders is dat je ook in detail moet weten waarom er voor een bepaalde maatregel gekozen is. Dat kan net zo beroerd beargumenteerd zijn als de regels bij ons. Omdat het beter lijkt wil niet zeggen dat het beter is; het kan ook 'right for the wrong reasons' zijn. En als met FFP2 net zo ruk gebruikt als de gemiddelde IIR vraag ik me oprecht af of ze dan daadwerkelijk beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

funrider schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Ik kwam er ook achter dat de BB203 ook de hoofdveters erbij heeft zitten en inderdaad de individuele verpakking heeft ook gaatjes vrij apart. Had jij al met de BlueBec hierover contact opgenomen?
Goed te lezen dat de BB204 hoofdveters optioneel zijn dus begrijp ik het goed dat de 'gewone' elastieken om de oren wel al vastzitten aan het masker.

In de normeringen waaraan FFP2s moeten voldoen (en waarnaar ook bij Dekra wordt verwezen) beschrijven vooral inwaartse lek EN149 en de EU 2016/425. Overigens geeft Dekra ook in een bericht op haar site uit 2020 aan dat FFP2 voor medici hieraan moeten voldoen:

"Respiratory or FFP masks are “half masks” that cover the nose and mouth. These masks protect against particulate pollutants such as dust, smoke, and aerosols. They are available in the protection levels FFP1, FFP2, and FFP3 and are standardized throughout Europe according to EN149:2001+A1:2009. According to the WHO and RKI, they should currently only be worn by doctors and medical nursing staff – with at least protection level 2, as people are only protected against droplets and aerosols that transmit SARS-CoV-2 from level 2 upwards."

Wat ik zoal lees overal gaat het bij Covid-19 om kleine druppels en via de lucht en daar werken FFP2s tegen. Wat betreft grotere hoeveelheden vloeistof vanuit masker naar buiten toe dus minder tot niet blijkbaar al bescherm ik mij liever tegen de ander die een IIR of zelf gefixt masker op heeft om eerlijk te zijn. Ik vertrouw de mensen die FFP2 dragen een stuk meer in verantwoord op stap gaan, zelftesten en goed gebruik FFP2 en ja dit is dus niet waterdicht zo nu blijkt in de dubbele betekenis. Heb jij nog wat wetenschappelijke bronnen waarin staat beschreven dat Covid-19 ook in grote druppels overgebracht kunnen worden?
Dat schuingedrukte suggereert toch dat droplets ook tegengehouden moeten worden en er dus geen lekkage mag optreden.
Ik heb contact gehad met BlueBec, maar zij geven eigenlijk geen antwoord op de vraag.

Mijn mail:
"Thanks! I received them last week. I tried them on and they fit perfectly without the extra head band. They provide lesser breathing resistance than the FFP2 masks I got from www.hulptroepen.nu.

However what I did notice is that the mask leak when you fill it with water. I always do this to test if fluids penetrate from the inside to the outside.
Because this mask allows fluid to penetrate from the inside toward the outside, in theory it means that I can spread water droplets through the mask.

I was looking at the DEKRA certification and I could not find anything about permeation (penetration-rate of fluids through a surface) from inside the masks.

It seems the other way around (from the outside of the mask to the inside) it is ok: water droplets do not get absorbed by the outer shell of the mask.

Is there anything you can say about this?
"

Hun antwoord:
"Glad to hear that your are happy with the masks.
We can guarantee that our FFP2 masks meet the requirements for protection against Convid-19 and have passed all tests at DEKRA for the relevant standards, otherwise we would not be allowed to sell them.
"

M.a.w.: je kunt er vanuitgaan dat het veilig is anders mochten ze het niet verkopen, wat natuurlijk totaal geen antwoord is op de vraag. Ik ga contact zoeken met DEKRA zelf, maar op alle browsers werkt het captcha-verhaal voor het contactformulier niet :(

Je vraagt me of ik een wetenschappelijk verhaal/bron paraat heb of covid-19 zich ook via druppels verplaatst...Is hier nog discussie over dan? Volgens mij was toch al helemaal aan het begin duidelijk dat je daarom anderhalve meter afstand moet houden, zodat de zwaarste druppels je niet kunnen bereiken.

"COVID-19 spreads when an infected person breathes out droplets and very small particles that contain the virus. These droplets and particles can be breathed in by other people or land on their eyes, noses, or mouth. In some circumstances, they may contaminate surfaces they touch. People who are closer than 6 feet from the infected person are most likely to get infected.

COVID-19 is spread in three main ways:
- Breathing in air when close to an infected person who is exhaling small droplets and particles that contain the virus.
- Having these small droplets and particles that contain virus land on the eyes, nose, or mouth, especially through splashes and sprays like a cough or sneeze.
- Touching eyes, nose, or mouth with hands that have the virus on them."

bron: https://www.cdc.gov/coron...ck/how-covid-spreads.html

Dus ja: zowel via druppels als aerosolen. Qua grote druppels vind ik zo 1,2,3 niks, maar die worden wel tegen gehouden door de outer fabric van het masker, maar mij ging het zich nou juist om die outward leakage. Grote druppels kunnen je buiten de 1,5m niet bereiken en vallen meteen op de grond, zo is de gedachte. Dus ik hou gewoon die informatie aan, en dan weet ik ook wel dat ik met mijn BlueBec maskers niemand echt kan besmetten tenzij ze binnen anderhalve meter staan en onder mijn masker hangen met hun mond open ;)

Ik maak me zelf niet zo'n zorgen om inwaartse lekkage, want die lijkt goed te zitten. Ik ben gewoon dubbel gevaccineerd en ga ook zolang dat nodig is direct mijn boosters halen. Waar het mij nu meer om ging is dat je duurdere FFP2 maskers koopt vanwege de onberispelijke DEKRA-kwaliteitscontrole, terwijl ik nu met deze outward-lekkage daar niet zo zeker van ben....
Dan kan ik net zo goed de hulptroepen FFP2's gebruiken en als ik écht de beste wil, gewoon de 3M gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 03-01-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:36
Volgende week mag ik weer gezellig tussen 1100 pubers lopen en met Omikron voelt een FFP2 masker dan toch wel zo prettig. Een 3M met ventiel is dan natuurlijk ideaal, maar wel prijzig voor eenmalig gebruik en helaas is er nog geen herbruikbare FFP2.

Vandaar dat ik dit topic doorgespit heb en me afvroeg of er ook iemand ervaring heft met de Dutch PPE Solutions maskers? Ik lees dat die voor brildragers aangepast zijn en het spreekt me ook wel aan dat ze in Nederland geproduceerd zijn. Anders zou Bluebec wel een goed alternatief zijn, als ik het zo lees.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Deathchant schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Dat schuingedrukte suggereert toch dat droplets ook tegengehouden moeten worden en er dus geen lekkage mag optreden.
Ik heb contact gehad met BlueBec, maar zij geven eigenlijk geen antwoord op de vraag.

Mijn mail:
"Thanks! I received them last week. I tried them on and they fit perfectly without the extra head band. They provide lesser breathing resistance than the FFP2 masks I got from www.hulptroepen.nu.

However what I did notice is that the mask leak when you fill it with water. I always do this to test if fluids penetrate from the inside to the outside.
Because this mask allows fluid to penetrate from the inside toward the outside, in theory it means that I can spread water droplets through the mask.

I was looking at the DEKRA certification and I could not find anything about permeation (penetration-rate of fluids through a surface) from inside the masks.

It seems the other way around (from the outside of the mask to the inside) it is ok: water droplets do not get absorbed by the outer shell of the mask.

Is there anything you can say about this?
"

Hun antwoord:
"Glad to hear that your are happy with the masks.
We can guarantee that our FFP2 masks meet the requirements for protection against Convid-19 and have passed all tests at DEKRA for the relevant standards, otherwise we would not be allowed to sell them.
"

M.a.w.: je kunt er vanuitgaan dat het veilig is anders mochten ze het niet verkopen, wat natuurlijk totaal geen antwoord is op de vraag. Ik ga contact zoeken met DEKRA zelf, maar op alle browsers werkt het captcha-verhaal voor het contactformulier niet :(

Je vraagt me of ik een wetenschappelijk verhaal/bron paraat heb of covid-19 zich ook via druppels verplaatst...Is hier nog discussie over dan? Volgens mij was toch al helemaal aan het begin duidelijk dat je daarom anderhalve meter afstand moet houden, zodat de zwaarste druppels je niet kunnen bereiken.

"COVID-19 spreads when an infected person breathes out droplets and very small particles that contain the virus. These droplets and particles can be breathed in by other people or land on their eyes, noses, or mouth. In some circumstances, they may contaminate surfaces they touch. People who are closer than 6 feet from the infected person are most likely to get infected.

COVID-19 is spread in three main ways:
- Breathing in air when close to an infected person who is exhaling small droplets and particles that contain the virus.
- Having these small droplets and particles that contain virus land on the eyes, nose, or mouth, especially through splashes and sprays like a cough or sneeze.
- Touching eyes, nose, or mouth with hands that have the virus on them."

bron: https://www.cdc.gov/coron...ck/how-covid-spreads.html

Dus ja: zowel via druppels als aerosolen. Qua grote druppels vind ik zo 1,2,3 niks, maar die worden wel tegen gehouden door de outer fabric van het masker, maar mij ging het zich nou juist om die outward leakage. Grote druppels kunnen je buiten de 1,5m niet bereiken en vallen meteen op de grond, zo is de gedachte. Dus ik hou gewoon die informatie aan, en dan weet ik ook wel dat ik met mijn BlueBec maskers niemand echt kan besmetten tenzij ze binnen anderhalve meter staan en onder mijn masker hangen met hun mond open ;)

Ik maak me zelf niet zo'n zorgen om inwaartse lekkage, want die lijkt goed te zitten. Ik ben gewoon dubbel gevaccineerd en ga ook zolang dat nodig is direct mijn boosters halen. Waar het mij nu meer om ging is dat je duurdere FFP2 maskers koopt vanwege de onberispelijke DEKRA-kwaliteitscontrole, terwijl ik nu met deze outward-lekkage daar niet zo zeker van ben....
Dan kan ik net zo goed de hulptroepen FFP2's gebruiken en als ik écht de beste wil, gewoon de 3M gebruiken.
de kans dat jij net zoveel vloeistof lekt als wanneer je je masker onder de kraan houdt is niet heel groot. Zo'n masker is bovendien een beetje bol waardoor er water naar het diepste punt loopt als je het masker omgekeerd onder de kraan houdt. De meter-waterkolom wordt dan uiteraard hoger. Zelfde als je een tentdoek of een ademende jas onder de kraan houdt, dan komt het er vaak doorheen maar bij flinke regenbuien lekt het alleen als het ergens een punt heeft waar water wordt verzameld. Als je zorgt dat je masker van binnen en buiten niet nat is door zweet of snot dan blijft het echt wel binnen. Of je meter-snotkolom moet zo enorm zijn dat het letterlijk met bakken uit je neus komt ;)

Die van Hulptroepen hebben overigens nog steeds grafeen, wat in Frankrijk onlangs verboden is. Dat zou ik eerder vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Frieda schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:28:
[...]

de kans dat jij net zoveel vloeistof lekt als wanneer je je masker onder de kraan houdt is niet heel groot. Zo'n masker is bovendien een beetje bol waardoor er water naar het diepste punt loopt als je het masker omgekeerd onder de kraan houdt. De meter-waterkolom wordt dan uiteraard hoger. Zelfde als je een tentdoek of een ademende jas onder de kraan houdt, dan komt het er vaak doorheen maar bij flinke regenbuien lekt het alleen als het ergens een punt heeft waar water wordt verzameld. Als je zorgt dat je masker van binnen en buiten niet nat is door zweet of snot dan blijft het echt wel binnen. Of je meter-snotkolom moet zo enorm zijn dat het letterlijk met bakken uit je neus komt ;)

Die van Hulptroepen hebben overigens nog steeds grafeen, wat in Frankrijk onlangs verboden is. Dat zou ik eerder vermijden.
Met waterkolom ben ik bekend ;) Ik zeg dan ook niet dat mondneusmaskers een goretexlaagje moeten hebben ;) Maar het viel me gewoon op, dat ze prat gaan op DEKRA approved, en dus 50 euro vragen voor 50 ffp2 mondkapjes en dan niet kunnen aangeven waarom de DEKRA testmethode/quality control/CE0158 certificaat extra veiligheid/degelijkheid zou toevoegen. Dan kun je in theorie net zo goed any goedkoper FFP2 masker kopen die aan de EN 149:2001+A1:2009 standaard voldoet.
M.a.w. ik ben (nog steeds) niet overtuigd waarom ik BlueBec FFP2 als "beter" moet positioneren t.o.v. andere FFP2 maskers. Het is dat de 3M FFP2 maskers vrij strak zitten en niet snel op en af te zetten zijn, anders zou ik continu met 3M maskers lopen.

Overigens waren de FFP2 maskers van hulptroepen.nu met die grafeen (die overigens een STUK goedkoper zijn) precies de redenen om voor een ander merk te gaan kijken waar grafeen niet in zat.
Er is nog steeds te weinig data over die uitsluitsel geeft over welke hoeveelheden grafeen zo'n masker loslaat en dus potentieel gevaarlijk zijn bij inademen.
Misschien is het juist dat grafeenlaagje wat ervoor zorgt dat water niet doorlekt naar de buitenkant toe ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 06-01-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

In meerdere opzichten ben ik blij dat ik een handvol doosjes FFP3's (Europees vervaardigd) heb gekocht, 3x3. 1 ervan was voor m'n vader die nog wel eens boodschappen gaat doen, maar er naar eigen zeggen een hekel aan heeft vanwege iedereen <1.5m.

De strategie hier voor mijzelf:
- Uitzoeken hoe lang virusdeeltjes kunnen overleven op oppervlaktes. Met 4 dagen moet het eigenlijk al bekeken zijn, zeker als het oppervlak niet glad is.
- 6x FFP3 halen, onwasbaar.
- Iedere dag 1 gebruiken. Bv. lunchje/eten halen bij een supermarkt met werk bv of andere plaatsen waar een mnm nodig is.
- Terug in zakje, thuis aan de waslijn. Weekje luchten.
- Per dag kan er één af en schuift de wasknijper eentje op.
- ...
- Profit. (Pa gaat er maar een paar keer per week op uit, dus die kan prima uit. Zelfs hij was meteen geïnteresseerd, ondanks dat het even een klein beetje effort kost).

De gedachte hierachter is dat je de beschermende lagen niet aantast met wassen op welke temperatuur dan ook, ze lang genoeg aan de waslijn houdt zodat alles stuk gaat, en ze weer kan hergebruiken. Vooralsnog ruikt het niet en bevalt het prima, en hopelijk ook meer bescherming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Racing_Reporter schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:09:
In meerdere opzichten ben ik blij dat ik een handvol doosjes FFP3's (Europees vervaardigd) heb gekocht,
heb je een link van waar je ze gekocht hebt? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Deathchant schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:50:
[...]

Met waterkolom ben ik bekend ;) Ik zeg dan ook niet dat mondneusmaskers een goretexlaagje moeten hebben ;) Maar het viel me gewoon op, dat ze prat gaan op DEKRA approved, en dus 50 euro vragen voor 50 ffp2 mondkapjes en dan niet kunnen aangeven waarom de DEKRA testmethode/quality control/CE0158 certificaat extra veiligheid/degelijkheid zou toevoegen. Dan kun je in theorie net zo goed any goedkoper FFP2 masker kopen die aan de EN 149:2001+A1:2009 standaard voldoet.
M.a.w. ik ben (nog steeds) niet overtuigd waarom ik BlueBec FFP2 als "beter" moet positioneren t.o.v. andere FFP2 maskers. Het is dat de 3M FFP2 maskers vrij strak zitten en niet snel op en af te zetten zijn, anders zou ik continu met 3M maskers lopen.

Overigens waren de FFP2 maskers van hulptroepen.nu met die grafeen (die overigens een STUK goedkoper zijn) precies de redenen om voor een ander merk te gaan kijken waar grafeen niet in zat.
Er is nog steeds te weinig data over die uitsluitsel geeft over welke hoeveelheden grafeen zo'n masker loslaat en dus potentieel gevaarlijk zijn bij inademen.
Misschien is het juist dat grafeenlaagje wat ervoor zorgt dat water niet doorlekt naar de buitenkant toe ;)
Ik denk dat je gewoon een of andere werkstudent aan de andere kant van de email hebt getroffen die een standaard antwoord knipt en plakt helaas!
Maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat een aantal van die keuringsinstanties strenger test en op andere eigenschappen. Dekra is een van de goede, die uit Turkije en Ierland waren verdacht als ik het me goed herinner.

Maar zitten die 3M's echt zo strak? Ik heb nu een pak Spaanse Tecnol Health die voor mij eigenlijk te groot zijn, misschien moet ik dan toch die dure maar halen. Echt onmogelijk om iets te vinden voor een smal gezicht waar toch mijn neus in past, die kinderversies drukken mijn neus plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

gambieter schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:07:
[...]

heb je een link van waar je ze gekocht hebt? :)
De originele link werkt niet meer geloof ik, maar deze lijken vergelijkbaar. Zeg ik met m'n ogen dicht, helaas.

https://www.mondkapjes.nl...-white-made-in-eu-3x.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Racing_Reporter schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:20:
De originele link werkt niet meer geloof ik, maar deze lijken vergelijkbaar. Zeg ik met m'n ogen dicht, helaas.

https://www.mondkapjes.nl...-white-made-in-eu-3x.html
OK, dank. Ik heb net een doosje van deze besteld:

FFP3 Masks Pack of 10 With >99% Filtration Efficiency - Disposable Face Mask UK - Soft And Secure Fit

Die zien er aardig hetzelfde uit :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• funrider
Hier nog twee recente (November/December 2021) berichten waarin Nederlandse wetenschappers opnieuw benoemen dat FFP2 echt verschil kunnen maken:

- NPO Radio 1 - 22 december 2021 - veld epidemioloog Amrish Baidjoe
- BNR - 30 november 2021 - Frits Rosendaal, hoogleraar epidemiologie aan het Leids Universitair Medisch Centrum + Viroloog Ab Osterhaus + veld epidemioloog Amrish Baidjoe

Overigens kwam ik nog een Nederlandse speler tegen BAB-Medical die FFP2s maakt. Ze verkopen niet zelf aan consumenten, maar vond wel deze aanbieder - 40 stuks voor 49,55 euro incl. verzending en BTW (ongeveer 1.24 euro p/stuk) en deze (iets duurder dan eerder genoemde) sites die dat wel doen. Zie ook dit bericht in de pers. Ze zijn in NL gemaakt en door BSI Nederland getest. Lees ook bij BSI meer of certificering echt is: BAB Medical.

Overigens maakt Auping ze ook volgens hun website echter alleen voor de zorg.
Deathchant schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:50:
[...]

Maar het viel me gewoon op, dat ze prat gaan op DEKRA approved, en dus 50 euro vragen voor 50 ffp2 mondkapjes en dan niet kunnen aangeven waarom de DEKRA testmethode/quality control/CE0158 certificaat extra veiligheid/degelijkheid zou toevoegen. Dan kun je in theorie net zo goed any goedkoper FFP2 masker kopen die aan de EN 149:2001+A1:2009 standaard voldoet.
M.a.w. ik ben (nog steeds) niet overtuigd waarom ik BlueBec FFP2 als "beter" moet positioneren t.o.v. andere FFP2 maskers.

Ik betaal liever iets meer (1 euro p/stuk) en dan het gevoel hebben dat ik een mondneusmasker draag die in Duitsland of Nederland is gemaakt dan die is gemaakt in China o.a. vanwege materiaal gebruik en wetgeving en daarnaast de Duitse en Nederlandse keuring instanties of het nu de Dekra, ift, TUV of de Nederlandse BSI. Zie ook deze berichten: ZDF, MDR en Ploum in Nederland.
Wat betreft de SQ en grafeen berichtgeving staat het nodige in TS gelink hierbij nogmaals enkele bronnen waarvan RIVM en CDC niet stellig is, maar ook niet uitsluit. De ANSM - link (Frans) (Sciensano (Belgie) zijn echter wel stelliger de maskers met grafeen niet te gebruiken.
Daarnaast heeft het Duitse Focus ook dit artikel over de slechte CE2163 (Turkse) keuring.
Frieda schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:45:
[...]

Maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat een aantal van die keuringsinstanties strenger test en op andere eigenschappen. Dekra is een van de goede, die uit Turkije en Ierland waren verdacht als ik het me goed herinner.

Echt onmogelijk om iets te vinden voor een smal gezicht waar toch mijn neus in past, die kinderversies drukken mijn neus plat.
Het klopt in TS staat dit ook genoemd en ook hierboven heb ik wat linkjes opnieuw benoemd.

Ik ben erg enthousiast over mijn Duitse BlueBec FFP2 BB203 (momenteel niet meer leverbaar), maar de BB204 is volgens mij vergelijkbaar. Mijn BB203 zijn een stuk compacter en zitten mijn vrouw ook beter. Ook voor mij zitten ze prima.

[ Voor 10% gewijzigd door funrider op 11-01-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
@funrider ik zie nu alleen nog de BlueBec BB201 op de site. Geen idee wat de verschillen zijn. Misschien toch maar een pak bestellen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
Frieda schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:29:
@funrider ik zie nu alleen nog de BlueBec BB201 op de site. Geen idee wat de verschillen zijn. Misschien toch maar een pak bestellen! :)
De BB201 zou een wat dikkere/steviger buitenste laag hebben vs BB204.

Overigens ben ik ook erg benieuwd naar de Nederlandse BAB Medical FFP2's zie ook aanvulling van vandaag in TS en eerdere bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ach ja, for now hou ik het bij de BlueBecs BB204 en idd de 201 heeft een stevigere buitenlaag, nothing more ;)
Alles beter dan die Siewert van Lienden financieren :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Ik heb zo'n pak BlueBecs besteld en een pak van die kindermaat erbij om te proberen. Als die beter afsluit dan de reguliere kan ik die misschien nog op.. Weliswaar geen FFP2 maar voor kindermaskers schijnt volgens hun site geen keurmerk te bestaan. En anders gaan ze naar familie :)

[ Voor 3% gewijzigd door Frieda op 07-01-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb van iemand een doos van deze niet-medische FFP3-maskers gekregen. Zouden deze ook een goede bescherming kunnen bieden in de huidige epidemische situatie? Gezien de maskers aan de EN 149+A1:2009-standaard voldoen, neem ik aan van wel? https://www.honeywellsafe...4976996.aspx?site=/europe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Daarnaast zijn deze exemplaren, in België gemaakt door Medimundi in samenwerking met de Universiteit van Antwerpen, potentieel ook interessant. De pasvorm is dezelfde als van de gekende 3M-maskers. Gezien de prijs kun je echter misschien net zo goed voor die laatste kiezen. Wel gratis verzending in de Benelux. https://www.medimundi.be/ffp2-masker/

[ Voor 7% gewijzigd door user001 op 08-01-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
user001 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:05:
Daarnaast zijn deze exemplaren, in België gemaakt door Medimundi in samenwerking met de Universiteit van Antwerpen, potentieel ook interessant. De pasvorm is dezelfde als van de gekende 3M-maskers. Gezien de prijs kun je echter misschien net zo goed voor die laatste kiezen. Wel gratis verzending in de Benelux. https://www.medimundi.be/ffp2-masker/
Dank voor het delen ik voeg m toe aan de startpost. Deze kende ik nog niet. Wel een stevige prijs en weinig meerwaarde t.o.v. 3M als de prijs van de Medimundi niet gaat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
funrider schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Dank voor het delen ik voeg m toe aan de startpost. Deze kende ik nog niet. Wel een stevige prijs en weinig meerwaarde t.o.v. 3M als de prijs van de Medimundi niet gaat zakken.
Ik heb er enkele van de universiteit gekregen (zijn verplicht voor werknemers en studenten tijdens examens). Ik merk niet onmiddellijk verschillen met die van 3M die ik eerder dit jaar eens droeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

funrider schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:50:
Hier nog twee recente (November/December 2021) berichten waarin Nederlandse wetenschappers opnieuw benoemen dat FFP2 echt verschil kunnen maken:

- NPO Radio 1 - 22 december 2021 - veld epidemioloog Amrish Baidjoe
- BNR - 30 november 2021 - Frits Rosendaal, hoogleraar epidemiologie aan het Leids Universitair Medisch Centrum + Viroloog Ab Osterhaus + veld epidemioloog Amrish Baidjoe

Overigens kwam ik nog een Nederlandse speler tegen BAB-Medical die FFP2s maakt. Ze verkopen niet zelf aan consumenten, maar vond wel deze aanbieder - 40 stuks voor 49,55 euro incl. verzending en BTW (ongeveer 1.24 euro p/stuk) en deze (iets duurder dan eerder genoemde) sites die dat wel doen. Zie ook dit bericht in de pers. Ze zijn in NL gemaakt en door BSI Nederland getest. Lees ook bij BSI meer of certificering echt is: BAB Medical.

Overigens maakt Auping ze ook volgens hun website echter alleen voor de zorg.

[...]

Ik betaal liever iets meer (1 euro p/stuk) en dan het gevoel hebben dat ik een mondneusmasker draag die in Duitsland of Nederland is gemaakt dan die is gemaakt in China o.a. vanwege materiaal gebruik en wetgeving en daarnaast de Duitse en Nederlandse keuring instanties of het nu de Dekra, ift, TUV of de Nederlandse BSI. Zie ook deze berichten: ZDF, MDR en Ploum in Nederland.
Wat betreft de SQ en grafeen berichtgeving staat het nodige in TS gelink hierbij nogmaals enkele bronnen waarvan RIVM en CDC niet stellig is, maar ook niet uitsluit. De ANSM - link (Frans) (Sciensano (Belgie) zijn echter wel stelliger de maskers met grafeen niet te gebruiken.
Daarnaast heeft het Duitse Focus ook dit artikel over de slechte CE2163 (Turkse) keuring.
Dan ga ik die Nederlandse mondmaskers van BAB-medical maar proberen. ;)
Sta helemaal achter het initiatief, zit al een hele tijd (onnodig) dit proces uit te stellen, maar inmiddels kan ik er vanuit omstandigheden in de privésfeer, echt niet meer omheen om naar goede mondmaskers over te gaan.

Laat het wel weten hoe ze bevallen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:32:
[...]

Dan ga ik die Nederlandse mondmaskers van BAB-medical maar proberen. ;)
Sta helemaal achter het initiatief, zit al een hele tijd (onnodig) dit proces uit te stellen, maar inmiddels kan ik er vanuit omstandigheden in de privésfeer, echt niet meer omheen om naar goede mondmaskers over te gaan.

Laat het wel weten hoe ze bevallen. :)
Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met de Bab-Medical FFP2s van Nederlandse makelaardij. Je hebt ook nog de Dutch PPE Solutions FFP2s uit Nederland maar die prijs ligt al gelijk weer een stuk hoger (bijna 2 euro p/stuk)

Ik heb tot nog toe alleen de SQs gehad voordat ik wist dat er grafeen in zat en omtrent betrouwbare keuringen. Daarna de BlueBec's waarover ik erg tevreden ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

funrider schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:08:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met de Bab-Medical FFP2s van Nederlandse makelaardij. Je hebt ook nog de Dutch PPE Solutions FFP2s uit Nederland maar die prijs ligt al gelijk weer een stuk hoger (bijna 2 euro p/stuk)

Ik heb tot nog toe alleen de SQs gehad voordat ik wist dat er grafeen in zat en omtrent betrouwbare keuringen. Daarna de BlueBec's waarover ik erg tevreden ben.
Als ik ze heb, dan zal ik eens kijken of ik er eentje kan testen hoe ze zitten. Ik kan in ieder geval redelijk goed testen of ze echt afsluiten, want met mijn bril is het hopeloos. :P

Ik had het gezien voor de alternatieven toen ik de boel ook hier goed aan het lezen was, mede omdat ik een behoorlijk wantrouwen koester tegen een bepaalde communistische staat hun "certificeringen". Maar als ik dan kijk wie achter Dutch PPE zit en hoe dat gaat qua onderhandse contractverlening vanuit de overheid, rechtszaken jegens de overheid en een duidelijk winstbejag, nou nee dank je dat ik dan meer ga betalen aan een chemieconcern. En over een bepaalde politicus "zonder winstoogmerk" ga ik al helemaal niet beginnen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

funrider schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:08:
[...]

De Bluebecs hebben, ondanks ze door strengere keuring (DEKRA) heenkomen, verrassend beter ademcomfort, zowel bij inademen als uitademen: minder weerstand beide kanten op t.o.v. de SQ's.

Overigens de 3M Aura FFP2 maskers die ik heb zijn qua ademweerstand ook echt een stuk stugger, dus ik denk dat de BlueBec's wel mijn meest comfortabele maskers zijn die ik tot nu toe heb gedragen. Helaas zijn al die "eendenbek"-maskers boven de neus niet helemaal afgesloten, hoe je dat clipje ook buigt/vouwt. Als ik een stuk ducttape half erover doe en half op mijn huid, dan zit het volledig dicht. Volgens mij kan hier nog wel wat winst gehaald worden door het volgende:
1) dezelfde schuimrubber te gebruiken aan de binnenkant van de neusclip zoals dat bij de 3M maskers ook is
2) meer neerwaartse druk (van boven naar beneden) bovenop de neusclip: de 3M Aura maskers zitten dusdanig strak dat die druk er wel degelijk is. Deze maskers zijn de enige die echt volledig afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06 14:12
(mag weg)

[ Voor 98% gewijzigd door martwoutnl op 12-01-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Heb de BlueBecs binnen vandaag! Helaas zijn ook deze te groot voor mijn gezicht, zodra ik hem straktrek zodat er geen lucht langs mijn wangen en kin lekt snijdt hij in mijn keel, of omhoog mijn onderste oogleden in. Die veters zijn wel handig trouwens, je zet ze er zo op voor achter je hoofd. Lekt wel onder de ogen, net als alle andere maskers die ik tot nu toe heb geprobeerd.

De kinderversie past wel een stuk beter, deze zet je dus een stuk lager op je neus en dan past hij precies om het puntje van mijn kin. Ook deze lekt onder de ogen, zoals alle andere maskers. Helaas dus niet gecertificeerd als FFP2 maar wel van hetzelfde spul gemaakt. Als ze deze als volwassenenmasker zouden laten certificeren was het voor mij perfect geweest! Nu weet ik eigenlijk nog niet wat ik precies voor bescherming heb als ik deze draag.

Nog iemand een tip voor echt kleine maskers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Ook ik heb mijn BlueBecs vandaag binnen (met dank aan dit forum!), en ben er eigenlijk wat teleurgesteld in. Niet dat het slechte maskers zijn/lijken, maar ik heb ook niet meteen het gevoel dat ze zich onderscheiden van de goedkopere Chinese maskers die je overal kunt aanschaffen. Een schuimpje rond de neus om lekkage daar te vermijden, had naar mijn mening echt niet misstaan voor deze prijs.

Eventueel zijn deze ook te overwegen. Spaanse productie met een prijs van ongeveer €0,50 per stuk. https://www.europeanmf.com/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

user001 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:30:
Ook ik heb mijn BlueBecs vandaag binnen (met dank aan dit forum!), en ben er eigenlijk wat teleurgesteld in. Niet dat het slechte maskers zijn/lijken, maar ik heb ook niet meteen het gevoel dat ze zich onderscheiden van de goedkopere Chinese maskers die je overal kunt aanschaffen. Een schuimpje rond de neus om lekkage daar te vermijden, had naar mijn mening echt niet misstaan voor deze prijs.
Hoe moet een eendenbek-FFP2 masker dan volgens jou "aanvoelen" om meer kwaliteit uit te dragen dan de standaard eendenbek-FFP2's zoals die van SQ?

Je zou nog kunnen zeggen dat de BlueBec's veel minder (=comfortabelere) ademweerstand hebben en dat dat iets zou zeggen over hoeveel het tegenhoudt, maar dat is niet (gelukkig) zo. De fabric die zij gebruiken komen door alle testen inclusief die van Dekra heen en laten dus maar 6% van de aerosolen door (een FFP2 masker houdt 94% aerosolen tegen van een bepaalde grootte). Als dat met minder ademweerstand kan, dan graag!

Ik ben het met je eens dat lekkage aan de bovenkant van de neus echt wel minder kan. De SQ-variant van deze FFP2 maskers (die van hulptroepen.nu) hebben zo'n zachte schuimlaag, maar die doet werkelijk helemaal niks behalve een extra ruimte creeeren waar de lucht gewoon doorheen kan. Dat is van dat zachte schuim zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://deschuimspecialist.nl/wp-content/uploads/2017/03/IMG_0426E-103X-5H-ZWART-768x512.jpg
Daarom moet je een masker hebben met schuim dat echt afdicht, zoals in de 3M maskers.
Afbeeldingslocatie: https://multimedia.3m.com/mws/media/1548764P/3m-aura-hand-sanding-respirator-9312-ffp1-valved-10-pk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Deathchant schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Hoe moet een eendenbek-FFP2 masker dan volgens jou "aanvoelen" om meer kwaliteit uit te dragen dan de standaard eendenbek-FFP2's zoals die van SQ?
...
Daarom moet je een masker hebben met schuim dat echt afdicht, zoals in de 3M maskers.
...
Dat laatste bijvoorbeeld. Ik heb eens van iemand (Amerikaanse) Honeywell H910 Plus N95-maskers gekregen, en daar lijk ik toch minder last te hebben van lekkage aan de bovenzijde, ondanks het feit dat het schuim ook niet echt hoogstaand is.

Zou het echter niet mogelijk zijn om maskers te maken waarbij het schuim de volledige bovenzijde van het masker beslaat (en denser is, zoals bij 3M), en de metalen strook bovenaan zich flexibeler aan de vorm van je neus aanpast? Bij de maskers van Medimundi die ik de afgelopen dagen van de universiteit moest dragen, heb ik het gevoel dat je die echt kunt vormen naar de vorm van je gezicht.

[ Voor 9% gewijzigd door user001 op 13-01-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Heb nu een 3M Aura 9320+ masker van iemand gekregen om te proberen, deze past eindelijk op mijn gezicht! De elastieken zitten wel echt beroerd op je haar en mijn bril beslaat ook, maar nu via de buitenkant van het masker. Tussen het neusgedeelte en de flap voorop zitten dunnere plekjes om het ademen te vergemakkelijken maar hier komt bij mij alle adem doorheen rechtstreeks op de buitenkant van mijn brillenglazen. Ik vind dit masker wel echt comfortabel zitten voor een klein gezicht, geen dikke randen aan de binnenkant. Jammer dat ze zo duur zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Deathchant schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:13:
[...]
Ik heb dit eens getest met de BB201, en bij deze lekt het water niet door het masker heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nou ik heb de BAB-Medical binnen en ook eens gebruikt. Paar dingetjes:
-Ze komen individueel verpakt in plastic, in een doos van twintig. Instructies op de doos zijn (bijna) idiootproof. :P
-Die van mijn waren geproduceerd in april 2021 en de houdbaarheidsdatum is twee jaar.
-Qua ademen vind ik ze erg fijn. Je merkt wel dat je een masker draagt, maar het ademt niet zwaar.
-Ze blijven ook goed zitten, zelfs als je herhaaldelijk diep inademt. Af en toe verschuiven ze een klein beetje, maar niet tot het punt dat het masker opeens afzakt.
-Qua afsluiting is het natuurlijk heel wat beter dan het goedkope spul, maar het is niet perfect. De elastiekjes voel je nauwelijks en trekken alsnog goed tegen het masker. Het masker zit op zich gewoon goed op mijn gezicht zonder dat het ergens vervelend of pijnlijk word. Het enige is dat de metalen sluiting boven denk ik te zwak is voor mijn gezicht. Ik kan het dichtdrukken, maar bij het inademen gaat het weer een beetje open en dan beslaat mijn bril weer een beetje. Zeker niet zoveel als met goedkopere maskers, ik kan er nog doorheen kijken, maar het gebeurd wel. Het helpt ook niet dat ik astma heb, maar de sluiting is niet perfect. Zeker beter dan goedkopere maskers, maar niet perfect.

Alles bij elkaar goeddeels tevreden. Ik draag er nu bewust al even eentje een tijdje om langer te testen en ik denk dat je deze ook echt voor langere tijd kan dragen zonder dat ze vervelend worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Frieda schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:08:
Heb nu een 3M Aura 9320+ masker van iemand gekregen om te proberen, deze past eindelijk op mijn gezicht! De elastieken zitten wel echt beroerd op je haar en mijn bril beslaat ook, maar nu via de buitenkant van het masker. Tussen het neusgedeelte en de flap voorop zitten dunnere plekjes om het ademen te vergemakkelijken maar hier komt bij mij alle adem doorheen rechtstreeks op de buitenkant van mijn brillenglazen. Ik vind dit masker wel echt comfortabel zitten voor een klein gezicht, geen dikke randen aan de binnenkant. Jammer dat ze zo duur zijn!
Herkenbaar. Ik had ook dat het door het filter heen op mijn bril besloeg, maar inderdaad een van de weinige die mij zonder al te veel trucs goed sluitend zit. Ze zijn wel een crime om volgens protocol op te doen (het uitvouwen en opzetten is best een uitdaging als je het volgens het boekje doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:56
We hebben binnen de familie wat discussie over mondmaskers.

Nu kan ik niet direct duidelijk onderzoek vinden tussen medische mondmaskers en FFP2 maskers.

Is er ergens een overduidelijk onderzoek wat aangeeft dat FFP2 substantieel beter beschermd?

Ik lees nu onderzoeken die later in de conclusies weer deels gerectificeerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tweak_ers schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:17:
Is er ergens een overduidelijk onderzoek wat aangeeft dat FFP2 substantieel beter beschermd?

Ik lees nu onderzoeken die later in de conclusies weer deels gerectificeerd zijn.
Dan lees je slechte bronnen. Negeren, dat zijn de gebruikelijke kwaadaardige/domme bronnen.

Goed onderzoek: https://www.pnas.org/content/118/49/e2110117118.full

Figuur 6 laat het mooi zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5zl3pDgC4uDkQhT0jEYyQOmHZw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uploYHQpb3kUcXuzcsDpGFYX.jpg?f=user_large
Het vergelijkt de risico's van transmissie tussen slecht en goed opgezette FFP2 maskers en die blauwe lapjes. Zelfs een niet sluitende FFP2 is veel beter, zowel als de bron en de ontvanger.

[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 19-01-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-06 22:48
gambieter schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:50:
[...]

Dan lees je slechte bronnen. Negeren, dat zijn de gebruikelijke kwaadaardige/domme bronnen.

Goed onderzoek: https://www.pnas.org/content/118/49/e2110117118.full

Figuur 6 laat het mooi zien.
[Afbeelding]
Het vergelijkt de risico's van transmissie tussen slecht en goed opgezette FFP2 maskers en die blauwe lapjes. Zelfs een niet sluitende FFP2 is veel beter, zowel als de bron en de ontvanger.
Mijns inziens is figuur 6 misschien makkelijker te vervangen voor een tabelletje om overzichtelijk te maken
code:
1
2
3
4
5
        Ontvanger       
i       f       F       S
n    f   0,14    0,87    1,5
f    F   0,64    4,2    6,8
e    S   0,97    6,4    10,4

Maar dat is meer mijn interpretatie voor data.

Maar het belangrijkste is wel dat beide typen maskers zeer effectief zijn tegen de overbrenging van Corona maar dat blijkbaar het verschil qua effectiviteit tussen de twee minder relevant is.
Considering that the upper bound for infection risk used here is, by definition, extremely conservative, we conclude that universal masking with surgical masks and/or FFP2 masks is a very effective measure to minimize the transmission of COVID-19.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Tweak_ers schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:17:
We hebben binnen de familie wat discussie over mondmaskers.

Nu kan ik niet direct duidelijk onderzoek vinden tussen medische mondmaskers en FFP2 maskers.

Buiten dat je op zoek gaat naar wetenschappelijk onderbouwde cijfers kun je, vind ik, toch al redelijk goed zeggen dat reguliere mondkapjes veel meer lekkage hebben (kin, wangen én neus) dan FFP2 maskers. FFP2 maskers hebben sowieso geen lekkage bij wangen en kin, en bij de neus is het een stuk minder geworden door de stevigere neusclip. Dat is dan ook de enige plek waar het een beetje lekt. Alleen op basis daarvan kun je mijns inziens wel concluderen dat FFP2 maskers beter zijn.
Maar ja, om het echt allemaal zeker te weten moet je buiten lekkage ook kijken naar filtratie, en dát kun je eigenlijk alleen maar goed concluderen door metingen. Maar ook daarvan kun je zeggen dat het stof dat gebruikt wordt bij FFP2 maskers maar 6% aerosolen doorlaat, waar dat bij reguliere mondkapjes een stuk meer doorlaat, en je dus per definitie al meer risico loopt om corona te vangen met zo'n regulier mondkapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-06 14:58
Vandaag mijn eetste BAB medical ervaring. Zitten op zich prima, maar voor mijn gevoel wel aan de kleinere kant (ik heb een groot hoofd), dus voor mensen met een kleiner hoofd mogelijk daardoor juisteen aanrader.

Update: elastiekjes zijn afgebroken na even af en aandoen. Ik heb nog maar een mondkapje gebruikt, maar als dat vaker voorkomt, is dat niet heel tof.

Update 2: alle andere mondkapjes zijn goed van kwaliteit! Wat dat betreft dus gewoon pech met de eerste. Voor mensen met kleinere gezichten nu dus zeker een aanrader

[ Voor 45% gewijzigd door pascoa341 op 14-02-2022 10:14 . Reden: update van post ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
pascoa341 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:12:
Vandaag mijn eerste BAB medical ervaring. Zitten op zich prima, maar voor mijn gevoel wel aan de kleinere kant (ik heb een groot hoofd), dus voor mensen met een kleiner hoofd mogelijk daardoor juisteen aanrader.

Update: elastiekjes zijn afgebroken na even af en aandoen. Ik heb nog maar een mondkapje gebruikt, maar als dat vaker voorkomt, is dat niet heel tof.
Dank voor het delen van je ervaring. Spijtig te lezen dat je ervaring met de Bab Medical's niet best is. Ik mag hopen dat dit bij 1 MNM blijft en niet bij meerdere het geval is anders zeker terugsturen/ terugkoppelen met ze.

Ik heb in mijn vakantie de BlueBec's dagelijks gebruikt en ben nog steeds enthousiast qua kwaliteit en geurloos. Ik vond alleen na langer gebruik van op en af zetten de vorm niet geheel behouden blijft en niet echt fris meer ruikt, maar overal nog steeds beste value for money wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

funrider schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:04:
[...]

Dank voor het delen van je ervaring. Spijtig te lezen dat je ervaring met de Bab Medical's niet best is. Ik mag hopen dat dit bij 1 MNM blijft en niet bij meerdere het geval is anders zeker terugsturen/ terugkoppelen met ze.

Ik heb in mijn vakantie de BlueBec's dagelijks gebruikt en ben nog steeds enthousiast qua kwaliteit en geurloos. Ik vond alleen na langer gebruik van op en af zetten de vorm niet geheel behouden blijft en niet echt fris meer ruikt, maar overal nog steeds beste value for money wat mij betreft.
Ze ademen een stuk beter dan die SQ-FFP2 maskers (die met grafeen). STUK minder ademweerstand. Wat ook is, is dat het veel minder zweet daardoor. Ik heb overigens ook de BB201 geprobeerd en ik merk echt 0,0 verschil met de BB204 die ik heb. Ook qua materiaal aan de buitenkant niet. Maar goed, dit zijn voor mij voorlopig ook de daily drivers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Voor de mensen die de BlueBecs gekocht hebben, er is een batch van de BB201 teruggeroepen. Copy /paste vanuit de mail:
Wichtige Mitteilung zu Artikel BB201

Sehr geehrte Damen und Herren,

als Hersteller von PSA Produkten nehmen wir unsere Verantwortung zur Sicherstellung der Qualität unserer PSA Produkte sehr ernst. Aus diesem Grund nehmen wir neben den strengen produktionsbegleitenden Prüfungen auch regelmäßig Überprüfungen von Rückstellmustern (archivierte Proben) zur Sicherstellung der Qualität bereits ausgelieferter Waren vor. Im Rahmen dieser Überprüfung sind wir auf ein potentielles Problem bei dem Produkt BB201 aufmerksam geworden. Bei einigen Rückstellmustern des Produktes BB201 haben wir eine Performance-Verschlechterung feststellen müssen. Hierdurch können wir leider nicht sicherstellen, dass für die betroffenen Masken die hervorragende Filtereffizienz bis zum Ablauf der Mindesthaltbarkeit erhalten bleibt. Es ist uns gelungen, den Fehlermechanismus der zu einer Abnahme der Filtereffizienz über die Zeit führen kann in einem künstlichen Alterungstest nachzuvollziehen und somit auch in Zukunft zu erkennen und auszuschließen.

Sollten Sie noch Restmengen des Artikels BB201 mit einem Verfallsdatum zwischen 09/2024 und 02/2025 haben, möchten wir Sie bitten uns zu kontaktieren, um den kostenlosen Austausch der Ware zu koordinieren.

Die Unannehmlichkeiten bitten wir zu entschuldigen.

Für Rückfragen stehen wir Ihnen wie immer gerne zur Verfügung.

Ihr BlueBec®-Sales-Team

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
Frieda schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:56:
Voor de mensen die de BlueBecs gekocht hebben, er is een batch van de BB201 teruggeroepen. Copy /paste vanuit de mail:

[...]
Dank voor het delen. Ik heb de e-mail niet gehad, maar zal zeker nagaan of ik ook desbetreffende batch(es) heb liggen. Het lijkt nogal een aardige tijdsperiode erg spijtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Frieda schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:56:

[...]
Mijn zusje heeft de mail ook gehad; die had BB201's gekocht. Ik heb nog de laatste BB204's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Nevermind…

[ Voor 94% gewijzigd door Ronwiel op 27-03-2022 17:07 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste