Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)

Acties:

• Technonoob123
  • Registratie: augustus 2020
  • Nu online
Ik maak inderdaad ook regelmatig zelf mee dat als er al iemand van achteren vrij dichtbij mij staat in de kassarij het telkens een 60+ is. Erg vreemd dat ik telkens moet omlopen en afstand moet houden en daar staan diegenen die wij moeten beschermen gewoon in mijn nek te hijgen.

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 25-01 01:37

TommyGun

Stik er maar in!

Technonoob123 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:09:
Ik maak inderdaad ook regelmatig zelf mee dat als er al iemand van achteren vrij dichtbij mij staat in de kassarij het telkens een 60+ is. Erg vreemd dat ik telkens moet omlopen en afstand moet houden en daar staan diegenen die wij moeten beschermen gewoon in mijn nek te hijgen.
Jup, ouderen zijn behoorlijk laks maar de jongeren krijgen de schuld...

[Voor 196% gewijzigd door TommyGun op 16-10-2020 09:26]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

TommyGun schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:25:
[...]

Dat is zeer kort door de bocht.
Als er iets niet meer te ontkennen is, is dat veel jongeren besmetting ook op lijken te zoeken. Als jij (illegale) feestjes organiseert of bezoekt, dan ben je bewust bezig met het opzoeken. Hoe kun je dat zo zwart-wit stellen t.o.v. lak-hebbende ouderen?

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 25-01 07:03
Zie het hier ook vaak dat ouderen juist geen afstand houden en iedereen om hun heen wel. Niet allemaal natuurlijk maar het zet je aan het denken we nemen allemaal onze verantwoordelijkheid en nemen afstand.

Gelukkig gaat het verder redelijk goed bij ons in de kop van noord holland.

Maar goed vandaag voor het eerst sinds de nieuwe regels weer even wat spullen gehaald en ongeveer helft gebruikte een mondkapje it something. Maar de meeste winkels vragen er nu wel om om er een te gebruiken. Alleen onze lokale buurt super nog niet.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• nono_einstein
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 09:13
Wat ik iedereen aanraad mbt effectiviteit van mondmaskers, doe de fisherman friends test (neem de sterkste soort).
Als je moet gaan huilen weet je dat je masker om te huilen is ;)

Vandaag getest met de maskers die ikzelf en die mijn vrouw via het werk verstrekt krijgen, bij mij zijn het van die goedkope wegwerp dingetjes (blauwe buitenkant, dat is dus huilen geblazen), die bij mijn vrouw op het werk zijn speciaal voorgedrukt met bedrijfslogo , polypropyleen buitenkant en 3 laag intotaal en mogen volgens de beschrijving 4 keer gewassen worden op max 40 graden en dienen gestreken te worden (die had ik nog niet eerder gehoord).
Ze doorstonden echter probleemloos de test .

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 10:32
Gisteren bij Kassa een (beperkte) test van mondmaskers. FFP2 kwam er als 'beste' uit (minste lekkage).

Ik vond het wel opvallend dat in onderstaand onderzoek van RadBoudUMC een chirurgisch masker nog minder lekkage had.

Bron: https://www.ant-tandartse...erming-dan-een-goed-type/

Edit: Ik heb gezocht naar het onderzoek maar kan het niet vinden. Iemand anders wel?

[Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 18-10-2020 12:37]

• MeZZiN
Deathchant schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:41:
[...]

Damn, dat is idd handig, daar was ik dus niet op gekomen ;) Thanks! Dit ga ik dus vanaf nu altijd doen! (alleen soms knappen laten die elastiekjes los)
Een van de issues met wegwerp ze zijn soms van super slechte kwaliteit we hebben nu verschillende doos liggen hier maar kies er voor om liever een stoffen te gebruiken (minder afval) maar wegwep zijn wel prettiger met ademen.

Maar goed had gisteren even niets bij me (behalve in de auto een hele doos wegwerp) na 3 stuks had ik er een die niet stuk ging ben ik blij dat die dingen weinige kosten. Maar toch het is zonde geld.

Ik kan altijd nog mijn 3m 6500 gebruiken

Alleen denk dat iedereen me vreemd zal aankijken gok ik but it does work.

Denk de grootste verbetering als bescherming is toch een faceshield zie het nog niet heel veel omdat het grootste risico daarmee beperkt.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• funrider
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 13:46
Pistachenootje schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:14:
Gisteren bij Kassa een (beperkte) test van mondmaskers. FFP2 kwam er als 'beste' uit (minste lekkage).
Ik vond het een vrij zwakke vergelijking van Kassa waarbij ik mij zeer afvraag of TU Delft voldoende betrokken is in de uiteindelijke conclusies die BNN Vara Kassa stelt.
Ook hebben ze 'Mondkapje blauw tissue, vijf stuks voor 3,99 euro (0,80 euro per stuk)' gebruikt waarbij een merk en vooral type ontbreken in de video en ook in de beschrijving op de site. Ik vermoed dat het hier om Type I of II gaat en niet IIR mondneusmaskers.

Overigens ook gek dat ze een Chinees KN95 hebben getest en niet Europees goedgekeurde FFP2, FFP3 of N95 (Amerikaans) mondneusmaskers.

Het belangrijkste verschil met het Europees stofmasker (FFP) is dat N95 (en mogelijk ook de Chinese KN95) maskers niet worden onderworpen aan de uitgebreide inwaartse lektest. Bron: Vandeputte (een leverancier in medische hulpmiddelen waaronder mondneusmaskers)

Het zorgt alleen maar voor meer argwaan naar het gebruik van mondneusmaskers om deze manier. Erg kwalijk wat mij betreft.
Pistachenootje schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:14:
Ik vond het wel opvallend dat in onderstaand onderzoek van RadBoudUMC een chirurgisch masker nog minder lekkage had.

[Afbeelding]
Bron: https://www.ant-tandartse...erming-dan-een-goed-type/

Edit: Ik heb gezocht naar het onderzoek maar kan het niet vinden. Iemand anders wel?
Dat is inderdaad wel opvallend.

Chirurgische mondneusmaskers (IIR - EN 14683:2019 IIR) zijn bedoeld om tijdens medische procedures de patiënt niet te besmetten. De werking is vrij simpel: ze filteren uitgeademde lucht. De relatief grote besmette deeltjes in de uitgeademde lucht botsen tegen het masker. De lucht zelf ontsnapt langs de zijkanten van het masker. Omgekeerd is een chirurgisch masker minder efficiënt voor het filteren van ingeademde lucht. Vermits dit masker niet helemaal afsluit aan de randen, kan ingeademde lucht met besmette deeltjes in het masker komen. Het is belangrijk dit masker te dragen op een gladgeschoren huid. Baarden en stoppels verstoren de afdichting.

De respirators mondneusmaskers zijn ontworpen om de drager te beschermen tegen het inademen van gecontamineerde lucht. Ze sluiten goed af aan de rand als ze correct worden gedragen.
Het is belangrijk dit masker te dragen op een gladgeschoren huid. Baarden en stoppels verstoren de afdichting.

Bovenstaand belangrijke informatie heb ik ook toegevoegd aan OP.

Bron: Vandeputte (een leverancier in medische hulpmiddelen waaronder mondneusmaskers)
MeZZiN schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

Een van de issues met wegwerp ze zijn soms van super slechte kwaliteit we hebben nu verschillende doos liggen hier maar kies er voor om liever een stoffen te gebruiken (minder afval) maar wegwep zijn wel prettiger met ademen.

Maar goed had gisteren even niets bij me (behalve in de auto een hele doos wegwerp) na 3 stuks had ik er een die niet stuk ging ben ik blij dat die dingen weinige kosten. Maar toch het is zonde geld.
Zie ook eerdere opmerkingen in dit topic en topic OP. Je kunt beter gaan voor type IIR mondneusmaskers die voldoen aan en o.a. te koop zijn via de webshops van Hulptroepen.nu en Benu apotheek en met een grote bocht om de mondneusmaskers (veelal type I, II die niet spatresistent zijn) lopen die je veelal tegenkomt in supermarkt e.d.
MeZZiN schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

Denk de grootste verbetering als bescherming is toch een faceshield zie het nog niet heel veel omdat het grootste risico daarmee beperkt.
Aanvullend bedoel je neem ik aan? Een los faceshield (zonder chirurgisch IIR mondneusmasker) heeft wat ik heb gelezen weinig nut in geval van Covid-19.

[Voor 25% gewijzigd door funrider op 19-10-2020 13:53]

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 12:42
Goed bedacht..maar was er niet iets met het vermijden van het aanraken van het mondkapje ...?

Bijna overal lees je iets als dit, voorbeeld:
https://www.rodekruis.nl/...oronavirus-te-verkleinen/
Raak tijdens het op- en afzetten alleen het elastiek aan.
Zorg dat je mond, neus en kin goed bedekt zijn en raak het mondkapje daarna niet meer aan.
En dan zie ik hoe het mondkapje in het filmpje vast gepakt wordt...al voor het opzetten 8)7
En nu...? :?

• MeZZiN
Natuurlijk als aanvullend.

Natuurlijk kan je beter voor IIR etc gaan maar om voor dagelijks gebruik gaan er heel veel masker door heen. voor ons gezin rond de 4-5 per dag nodig heb je toch 150 stuk per maand minimaal nodig dat zijn 3 dozen van 15 euro totaal 45 euro per maand extra. En de hoeveel afval en CO2 en vervuiling is wel heel extreem. Plus de wegwerp beschermen wel iets beter dan stoffen maar om het echt goed te doen moet je een echte kopen een (K)N95 of een halfgelaatsmasker zoals de 3m 6500 etc. dan ben je echt veilig deze is meer bedoeld om de verspreiding te beperken.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Pascalito
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:52

Pascalito

♥ ♥ Love is the air ♥ ♥

Ik ben opzoek naar waterproof mondneusmaskers. Iemand hier ervaring mee? Ik kom in gebieden waar het nogal nat kan worden, zo'n stoffen is dan totaal niet fijn.

blog: Pascal and Andrea.com - Lees nu over het kleurrijke Mexico! - Lenovo Ideapad S540 - I3 10th gen - 20GB Memory

• Sphere-
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17-01 04:26
route99 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:26:
[...]
Goed bedacht..maar was er niet iets met het vermijden van het aanraken van het mondkapje ...?

[...]

En dan zie ik hoe het mondkapje in het filmpje vast gepakt wordt...al voor het opzetten 8)7
Je kan ook je handen wassen voor de origami sessie en het opzetten, dan heb je geen virusdeeltjes aan je handen en maakt het echt niet uit of je dat masker aanraakt. Wel is het goed om zo min mogelijk met je vingers aan de binnenzijde te zitten als je geen schone handen hebt. Ik heb het gevoel dat die instructies voor algemeen maskergebruik veel te veel afgeleid zijn van de instructies voor medisch gebruik waar steriliteit een veel grotere rol speelt. Je wilt niet bacterien op je hand overbrengen naar de buitenkant van het masker om die vervolgens over te brengen naar een patient op de operatietafel.

• route99
Mee eens: Dat handen wassen. Besef wel dat dit soort automatismen idd meer beroepsmatig gelockt zijn in de houding hoe er mee om te gaan. Of veel consumenten ook doen of ook gaan doen... ik moet het nog zien.

En zoals @MeZZiN schreef:
Natuurlijk kan je beter voor IIR etc gaan maar om voor dagelijks gebruik gaan er heel veel masker door heen. voor ons gezin rond de 4-5 per dag nodig heb je toch 150 stuk per maand minimaal nodig dat zijn 3 dozen van 15 euro totaal 45 euro per maand extra. E
Dan moeten er ook veel origami sessies komen.... Tja en een flinke zak om ze te bewaren, want voor de consument is dit vouwen niet handig als je onderweg bent en mogelijk geen spullen bij je hebt om je handen fatsoenlijk te wassen.... geschikt voor de burger?

Tja.... wat doe je dan als je ergens even naar binnen moet, mondkapje op.... oja weer af... in een andere aparte zak... immers maar even gebruikt, kan weer gebruikt worden... oei tussen door onderweg geen handen gewassen... had ik toch maar een flesje met ~70-ige alcohol oplossing (vaak in glycerol) meegenomen...

Oef wat een worsteling: .... :?

Nu de realiteit net in/bij de winkels gezien waar ik even... mijn dagelijkse boodschappen deed: Het mondkapje gaat af buiten de winkel.... en hupla ... in de jas of broekzak.... zonder dat het eerst in een beschermend zakje komt.... |:( En over de plenty verkeerd gedragen mondkapjes die ik in de winkel zag... laat maar ff zitten... En hoe hoelang/vaak was dat mondkapje al gedragen...?

Ergo: Er is nog wel heel veel voorlichting nodig ..... hoe dit zijn weg gaat vinden.... bij "de burger".
Of die ook de weg naar dit topic vinden.... of überhaupt aan fact checking doen tav de mondkapjes en hoe er mee om te gaan...?

Mooi topic,.... tnx voor het opzetten.

• MeZZiN
Is ook zo je moet goede routine hebben en het blijven goed doen en zo min mogelijk contact momenten heb en handen wassen. Wij heb nu al een liter alcohol hand reiniger gebruikt over de tijd gelukkig weinig nodig gehad omdat ik veel thuis werkte.

1. handwassen
2. ontsmetten van je handen als 1 niet lukt (maar doe 1 zo vaak mogelijk)
3. mondkapje in een zakjes op en af zetten allen aan de randen
4. zo vaak mogelijk een verse mondkapje (stoffen of wegwerp)

Maar als we heel realistisch zijn is het heel moeilijk om het virus buiten je te houden omdat je alles goed moet doen aan je bescherming van je kleding tot je handen tot je bescherming en alles als je thuis komt moet gereinigd worden. Ik heb een tijdje toen onze kleine jaren geleden op de IC lag ook beschermde kledingen moeten draagen en zo en dat was nog een lichte variant maar het gedoe maak het niet realistisch voor dagelijks gebruik.

Dus eindige je met een realische oplossing zo goed mogelijk. Altijd zo schoon mogelijk mondkapje zo vaak mogelijk handen wassen en waar niet anders kan ontsmetten. En hopen voor het beste meer kan je niet doen. als iemand vol in je gezicht hoest ben je al het tegen zit gewoon de klos en kan je het krijgen.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
route99 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:26:
[...]

[...]

Dat vind ik zo'n bizar advies. Als ik mijn handen gewassen heb, waarom zou ik dan niet aan mijn mondkapje mogen komen? Sowieso, ze schijnen er vooral te zijn om anderen tegen jou te beschermen, en vervolgens zie ik regelmatig verhalen en filmpjes waar men vooral aangeeft de buitenkant niet aan te raken. Totaal onlogisch. Óf ze beschermen mij wel degelijk tegen een besmetting door anderen, óf ik mag best aan de buitenkant komen. Beide is onmogelijk.

Heeft Maurice de Hond daar verstand van?

• MeZZiN
Omdat als je de buitenkant dus aanraakt kan het zijn dat je met je hand het virus op de buitenkant besmet om daarna uit te ademen dus alles wat tegen gehouden is is dan besmet. Plus omdat het masker je beschermd tegen het virus is de buitenkant per definitie altijd besmet dus krijg je het direct op je handen.

Maar ik denk dat we met het virus helaas alleen maar pragmatisch kunnen zijn en doen wat we kunnen om de verspreiding te beperken. En een mondkapje helpt daarbij gelukkig iets en voornamelijk afstand houden en veel handen wassen. We hebben en zullen niet snel de routine krijgen om echt 100% veilig te wapenen tegen covid als we aan het winkelen zijn. Omdat je dan naar de winkel moet net zoals in ziekenhuis volledige in ppe en adembescherming.

Dus het is een onderdeel om te beperken net zoals alles met corona is het gewoon een berekening. Elke maatregel is tot op de 0.1% uitgerekend wat het effect is. En gekeken of mensen het ook echt gaan doen. Helaas is het maar weer gebleken dat we het toch niet goed genoeg gedaan hebben dus nu komt er een aanpassing waarbij we een mondkapje gaan gebruiken en dat zal een paar procent voordeel bieden dus daarom doen we het. Daarom kunnen scholen wel open om dat dat misschien maar 1-2% extra besmetting veroorzaakt dus dan is dat een betere keuze en zo gaan alle keuzes als het gaat om corona. Nu weten we meer van het virus en gedrag van nederlanders dus we kunnen weer opnieuwe de rekenmolen starten en deze stap door mondkapjes te dragen en nog steeds alle andere regels help toch een beetje. Maar ben wel eens met de RIVM dat het maar beperkt helpt.

Ik zie deze nu welke natuurlijk geen bal doen... 8)7 Wie verzint dit het is geen mondkapje maar een mirco face shield zonder echt te beschermen. Ik zag ze nu in de winkel gebruikt worden.

[Voor 10% gewijzigd door MeZZiN op 23-10-2020 11:56]

Tesla MX - Leaf 2.zero

• marteltor
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:21
MeZZiN schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:54:

[Afbeelding]
Ik zie deze nu welke natuurlijk geen bal doen... 8)7 Wie verzint dit het is geen mondkapje maar een mirco face shield zonder echt te beschermen. Ik zag ze nu in de winkel gebruikt worden.
Ik zag het als eerst in de horeca, en daar in de supermarkt. Het zal vast wel *iets* werken...als je met consumptie praat dan vallen de druppels toch in dat schermpje.

Mijn ervaring met de weggooimaskers van de Dirk is wisselend. Degene uit de blauwe doos sluit niet goed aan. De witte doos wel; die hebben een neusbeugel die soepeler is en zo beter aansluit.

Laatst ook een 3M FFP2 masker eens gebruikt. Had ik al gekocht voor corona in Nederland een ding werd. Maar dat ding sluit wel beter aan zeg. De striemen stonden een half uur later nog in m'n gezicht. Zit wel een ventiel in, en daarover heb ik gelezen dat dat eigenlijk niet best is.

Mijn grote vraag is: hebben jullie ervaring met KN95 maskers van AliExpress? Of althans, maskers waarvan de zeggen dat het KN95 is. 50 stuks zijn daar onder de 20 euro.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zie nu dat mijn ervaringen verhaal beter hier had kunnen staan, i.p.v. dat andere topic:
ehtweak in "Het nut en de noodzaak van mondkapjes"

Mooie Plaatjes   

• Pistachenootje
marteltor schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:40:
[...]
Mijn grote vraag is: hebben jullie ervaring met KN95 maskers van AliExpress? Of althans, maskers waarvan de zeggen dat het KN95 is. 50 stuks zijn daar onder de 20 euro.
Nog geen ervaring met maskers van Aliexpress. Ik heb deze vorige week besteld: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Wel ervaring met soortgelijke maskers uit China. Bevallen mij prima. Ik vind ze veel fijner zitten dan die 3M maskers met strakke elastieken. Die zullen overigens wel wat beter aan/afsluiten.

• marteltor
Pistachenootje schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:54:
[...]

Nog geen ervaring met maskers van Aliexpress. Ik heb deze vorige week besteld: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Wel ervaring met soortgelijke maskers uit China. Bevallen mij prima. Ik vind ze veel fijner zitten dan die 3M maskers met strakke elastieken. Die zullen overigens wel wat beter aan/afsluiten.
Ik denk ook dat ze nog altijd beter beschermen dan de 5 euro per 50 stuks maskers van de Dirk.

Ik heb deze besteld een paar dagen terug:
€ 12,45 59%OFF | 50 Stuks KN95 Masker Veiligheid Stofmasker Mask Gezicht Maskers Mond Stofdicht Beschermende Masker Kn95Mask Reuseable
https://a.aliexpress.com/_9w9xyr

En ga nu een setje van dit bestellen.
€ 2,38 53%OFF | Snelle Levering Kn95 Masker Volwassen Mond Masker Voor Kiem Bescherming 5-Layer Filter Maskers Ce-certificering FFP2 Nr Antivirus gezichtsmasker
https://a.aliexpress.com/_A3bfRl
Het blijft altijd een vraagteken hoe goed dit is en of het namaak is natuurlijk, maar het certificaat dat ze noemen bestaat wel echt, en de naam van het bedrijf en typenummer van het masker komt overeen met wat op de maskers staat.
http://www.universalcert....%F8%0E%DC%10%2B%CD%0A%DE#

• Pistachenootje
^ je hebt beter onderzoek gedaan dan ik. Ik was ongeduldig :)

[Voor 112% gewijzigd door Pistachenootje op 25-10-2020 09:50]

• marteltor
Pistachenootje schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:02:
^ je hebt beter onderzoek gedaan dan ik. Ik was ongeduldig :)
Ja, ik wilde eens kijken of je via Ali wel goede maskers kan kopen. Want in de andere landen lopen ze wel met kn95 of ffp2 maskers, maar bij ons amper.

Overigens is de uitgevende certificeringsinstantie ook nog erkend door de EU:
https://ec.europa.eu/grow...tf_id=308573&version_no=5

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Omdat als je de buitenkant dus aanraakt kan het zijn dat je met je hand het virus op de buitenkant besmet om daarna uit te ademen dus alles wat tegen gehouden is is dan besmet. Plus omdat het masker je beschermd tegen het virus is de buitenkant per definitie altijd besmet dus krijg je het direct op je handen.

Maar ik denk dat we met het virus helaas alleen maar pragmatisch kunnen zijn en doen wat we kunnen om de verspreiding te beperken. En een mondkapje helpt daarbij gelukkig iets en voornamelijk afstand houden en veel handen wassen. We hebben en zullen niet snel de routine krijgen om echt 100% veilig te wapenen tegen covid als we aan het winkelen zijn. Omdat je dan naar de winkel moet net zoals in ziekenhuis volledige in ppe en adembescherming.

Dus het is een onderdeel om te beperken net zoals alles met corona is het gewoon een berekening. Elke maatregel is tot op de 0.1% uitgerekend wat het effect is. En gekeken of mensen het ook echt gaan doen. Helaas is het maar weer gebleken dat we het toch niet goed genoeg gedaan hebben dus nu komt er een aanpassing waarbij we een mondkapje gaan gebruiken en dat zal een paar procent voordeel bieden dus daarom doen we het. Daarom kunnen scholen wel open om dat dat misschien maar 1-2% extra besmetting veroorzaakt dus dan is dat een betere keuze en zo gaan alle keuzes als het gaat om corona. Nu weten we meer van het virus en gedrag van nederlanders dus we kunnen weer opnieuwe de rekenmolen starten en deze stap door mondkapjes te dragen en nog steeds alle andere regels help toch een beetje. Maar ben wel eens met de RIVM dat het maar beperkt helpt.

[Afbeelding]
Mondkapjes zijn toch ook niet voor je eigen bescherming, maar voor de bescherming van anderen, door grote druppels etc. tegen te houden en ook bij niezen en hoesten komen de druppels minder ver.
Die face shield op die foto van je net zo. Mogelijk is de effectiviteit vergelijkbaar als een mondkapje.

• Pistachenootje
Ik had laatst een KN95 mondkapje op dat ik bij Amazon had besteld. Toen stak er iemand buiten op twee meter afstand een sigaret op en ik kon dat ruiken. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen dacht ik, of wel?

Nou moet ik wel zeggen dat ik al het idee had dat de afsluiting bij mijn neus niet perfect was.

• marteltor
Pistachenootje schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:17:
Ik had laatst een KN95 mondkapje op dat ik bij Amazon had besteld. Toen stak er iemand buiten op twee meter afstand een sigaret op en ik kon dat ruiken. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen dacht ik, of wel?

Nou moet ik wel zeggen dat ik al het idee had dat de afsluiting bij mijn neus niet perfect was.
Toevallig Jianji, 10 voor 12 euro laatst? Sloot bij mij bij de bovenkant van de neus ook niet heel goed aan in eerste instantie.

• BlakHawk
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09-01 11:57
marteltor schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:58:
[...]

Ik denk ook dat ze nog altijd beter beschermen dan de 5 euro per 50 stuks maskers van de Dirk.

Ik heb deze besteld een paar dagen terug:
€ 12,45 59%OFF | 50 Stuks KN95 Masker Veiligheid Stofmasker Mask Gezicht Maskers Mond Stofdicht Beschermende Masker Kn95Mask Reuseable
https://a.aliexpress.com/_9w9xyr

En ga nu een setje van dit bestellen.
€ 2,38 53%OFF | Snelle Levering Kn95 Masker Volwassen Mond Masker Voor Kiem Bescherming 5-Layer Filter Maskers Ce-certificering FFP2 Nr Antivirus gezichtsmasker
https://a.aliexpress.com/_A3bfRl
Het blijft altijd een vraagteken hoe goed dit is en of het namaak is natuurlijk, maar het certificaat dat ze noemen bestaat wel echt, en de naam van het bedrijf en typenummer van het masker komt overeen met wat op de maskers staat.
http://www.universalcert....%F8%0E%DC%10%2B%CD%0A%DE#
Thnx, ik heb ze beide ook maar besteld

Youtube: DashcamNL

• BlakHawk
TommyGun schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:25:
[...]

Ik heb het idee dat die ouderen mij dan ook een beetje uitlachen omdat ik met een masker op loop.

Ze hebben alleen nog niet helemaal door dat ze werkelijk de enige zijn die het niet doen!

Wanneer is die verplichting er nu eindelijk?

Overigens snap ik winkels als Ikea ook echt niet. Je bent groot, je hebt beveiliging staan en klanten komen toch wel.

Stel vandaag nog een verplichting via je huisregels in!
Of ga je steaks lopen janken als je 2 weken dicht moet?!

Wat wil je nu?!

• Pistachenootje
marteltor schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:39:
[...]

Toevallig Jianji, 10 voor 12 euro laatst? Sloot bij mij bij de bovenkant van de neus ook niet heel goed aan in eerste instantie.
Jiandi ja. Maar weet jij of die 'geur' particles gestopt zouden moeten worden KN95? Of zijn ze misschien te klein waardoor ze er nog doorheen gaan?

Hoe heb je dat aansluiten verbeterd? Gewoon door het buigen? Bij mij zit ie eigenlijk niet strak genoeg.

[Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 25-10-2020 13:06]

• Sphere-
Voor de mensen die in de markt zijn voor een KN95 en zeker willen zijn dat ze kwaliteit in huis halen zijn er wel een aantal dingen om op te letten.

Counterfeit
Er zijn counterfeit maskers in omloop die waarschijnlijk van minder goede kwaliteit zijn dan de originelen. Dit gaat niet alleen op voor de bekende merken zoals 3M maar ook voor de chinese merken. Verder wordt er nog wel eens gerotzooit met de certificering en de logo's / markeringen op het masker. Dat ze een plaatje van een certificaat laten zien betekent nog niet dat dat een geldig certificaat is. Ook een geldig CE certificaat zegt niet alles als dat is uitgegeven door een aardappelboer.

Meer informatie hierover:

How to spot counterfeit (fake) N95, NIOSH, or KN95 respirator mask from China
How to identify suspicious, fake or misleading marks & certificates with your KN95 respirator mask

De aanwezigheid van een manufacturing date, expiration date en batch nummer verkleint de kans dat het counterfeit is. Sommige fabrikanten hebben een systeem om te controleren of er gerommeld is door een unieke QR code die je kan scannen. Je kan dan controleren op een website dat die code nog niet eerder is gebruikt. Maar hier kom je pas achter na je aankoop.

Kwaliteit
De kwaliteit van het KN95 aanbod variert nogal. Er zijn veel modellen op de markt die niet voldoen aan de KN95 specificatie zelf. Er zijn ook fabrikanten die hun productieprocessen en kwaliteitscontrole niet op orde hebben en waarvan de kwaliteit kan verschillen per batch. Maar heb je een KN95 dat voldoet aan de specificatie, dan is dat een prima masker dat vrijwel gelijk is aan een N95 of een FFP2 (sommige zijn dan ook dual certified).

Om een indicatie te krijgen van de kwaliteit zal je eerst moeten achterhalen welk type masker er precies wordt verkocht. Dat gaat gemakkelijk als de verkoper dat precies specificeert (helaas gebeurt dat niet vaak).
Een andere manier is om te kijken naar de productfoto's en ander marketing materiaal. Meestal is het vinden van de fabrikantnaam voldoende, en als de fabrikant meerdere modellen heeft dan zijn ze vaak gemakkelijk visueel te onderscheiden.

De twee belangrijkste dingen om naar te kijken zijn de filterefficientie en de fit (lekkage).
Voor een KN95 moet de filterefficientie minimaal 95% zijn bij een particle size van 0.3 μm (most penetrating particle size). Maar voor persoonlijk gebruik kan je overwegen om een lager percentage te accepteren, zeker omdat de effientie voor deeltjes kleiner dan of groter dan 0.3 μm significant beter is. Zelf let ik niet zo op de fit, testresultaten daarvan kunnen lastig te vinden zijn (en dan nog verschilt het per gezicht), voor mij is dan ook de filterefficientie leidend.

Verder kan je nog kijken naar de weerstand (gemeten als drukverschil) bij het inademen. Een lagere weerstand betekent dat het gemakkelijker is om in te ademen. Wel is er mogelijk een correlatie tussen de weerstand en filterefficientie, in andere woorden, de kans is groter dat de weerstand hoger is bij een betere filterefficientie.

Om vervolgens wat testresultaten op te zoeken en te concluderen of het masker voldoet aan mijn persoonlijke wensen gebruik ik de volgende bronnen:

[US] NPPTL International Assessment Results – Not NIOSH-approved
Een absolute goudmijn en mijn go-to. Vooral omdat de database erg groot is en de testrapporten toegankelijk. Let op: ze testen alleen filterefficientie en geen fit of kwaliteitscontrole.

[US] FDA Umbrella EUA for Non-NIOSH-Approved Disposable Filtering Facepiece Respirators (FFRs) Manufactured in China

[BE] Mondmaskers getest volgens het Alternative Test Protocol (ATP)

[CA] Medical Device Respirator recalls

fcam.org Test Results

Verder is er op youtube ook het een en ander te vinden.

Zelf gebruik ik de volgende KN95 modellen:

BYD KN95 DG3101
Zeer goede filterefficientie, maar de fit is mogelijk iets minder dan mijn andere model (denk ik..), ook de weerstand is iets hoger dan mijn andere model, maar daar merk ik niet zoveel van.

Shandong Shengquan New Materials Co., Ltd. - Biomass Graphene Particulate Respirator (C-Shaped) - SNN70369B
Netjes in een kartonnen doos, verpakt in een plastic zakje per twee maskers. De ear loops zijn wat langer maar je krijgt er van die rubberen dopjes bij om dat in te korten (tip: gebruik de stompe punt van een satestokje om het elastiekje door het rubberen dopje te duwen). Er zit een schuimpje onder de neusbrug voor een betere afsluiting. Filterefficientie is iets minder dan het bovenstaande masker (~97%) maar de weerstand ook. Verder zit er nog een stoffen laagje waarvan de vezels zijn bedekt met grafeen dat waarschijnlijk antibacterieel werkt.

Beide fabrikanten zijn grote bedrijven waardoor ik verwacht dat ze consistente kwaliteit kunnen leveren.
BYD (Build Your Dreams) is een grote autofabrikant.

Beide zijn overigens ook in Nederland verkrijgbaar, maar als ik die prijzen zie op ali waar jullie mee komen... misschien moet ik daar nog eens naar kijken ;)

In ieder geval is een slechte KN95 in vrijwel alle gevallen nog steeds effectiever dan een chirurgisch masker uit de supermarkt.

• BlakHawk
route99 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:48:
Mee eens: Dat handen wassen. Besef wel dat dit soort automatismen idd meer beroepsmatig gelockt zijn in de houding hoe er mee om te gaan. Of veel consumenten ook doen of ook gaan doen... ik moet het nog zien.

En zoals @MeZZiN schreef:
[...]

Dan moeten er ook veel origami sessies komen.... Tja en een flinke zak om ze te bewaren, want voor de consument is dit vouwen niet handig als je onderweg bent en mogelijk geen spullen bij je hebt om je handen fatsoenlijk te wassen.... geschikt voor de burger?

Tja.... wat doe je dan als je ergens even naar binnen moet, mondkapje op.... oja weer af... in een andere aparte zak... immers maar even gebruikt, kan weer gebruikt worden... oei tussen door onderweg geen handen gewassen... had ik toch maar een flesje met ~70-ige alcohol oplossing (vaak in glycerol) meegenomen...

Oef wat een worsteling: .... :?

Nu de realiteit net in/bij de winkels gezien waar ik even... mijn dagelijkse boodschappen deed: Het mondkapje gaat af buiten de winkel.... en hupla ... in de jas of broekzak.... zonder dat het eerst in een beschermend zakje komt.... |:( En over de plenty verkeerd gedragen mondkapjes die ik in de winkel zag... laat maar ff zitten... En hoe hoelang/vaak was dat mondkapje al gedragen...?

Ergo: Er is nog wel heel veel voorlichting nodig ..... hoe dit zijn weg gaat vinden.... bij "de burger".
Of die ook de weg naar dit topic vinden.... of überhaupt aan fact checking doen tav de mondkapjes en hoe er mee om te gaan...?

Mooi topic,.... tnx voor het opzetten.
Aan de andere kant draag je een masker om verspreiding tegen te gaan, niet zo zeer om
Jezelf te beschermen.

Ik zet hem in de auto op, na boodschappen desinfecteer ik handen in de auto en zet ik hem af.

Zo wissel ik 3 wegwerpkapjes af die ik om de paar weken vervang.

• Sphere-
Pistachenootje schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:06:
[...]

Jiandi ja. Maar weet jij of die 'geur' particles gestopt zouden moeten worden KN95? Of zijn ze misschien te klein waardoor ze er nog doorheen gaan?

Hoe heb je dat aansluiten verbeterd? Gewoon door het buigen? Bij mij zit ie eigenlijk niet strak genoeg.
Geurmoleculen zijn te klein en gaan er door. Maar een deel van de rook (de grotere deeltjes) zal wel worden tegengehouden. En dan heb je nog leakage en een lagere filterefficientie voor deeltjes rond de 0.3 micrometer.
Dus het is niet gek dat je sigarettenrook kan ruiken door het masker heen.
Het is maar goed dat corona waarschijnlijk niet overgedragen kan worden via sigarettenrook ;)

Dat gezegd hebbende kan een geurtest wel deel uitmaken van een professionele fit test.

[Voor 24% gewijzigd door Sphere- op 25-10-2020 13:27]

• route99
BlakHawk schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:11:
[...]Aan de andere kant draag je een masker om verspreiding tegen te gaan, niet zo zeer om
Jezelf te beschermen.

Ik zet hem in de auto op, na boodschappen desinfecteer ik handen in de auto en zet ik hem af.

Zo wissel ik 3 wegwerpkapjes af die ik om de paar weken vervang.
Ik hoop toch wel dat zo een masker mij ook beschermt.... (mits je het juiste type kiest).

Na het afzetten, stel dat er dat virus ook aan de buitenkant zit waar je hem bij het afzetten beet gehad hebt.... dan zou je de handen nog een keer moeten desinfecteren? Toch?

Die tijd is een persoonlijke keuze, die hangt sterk af van allerlei factoren: Hoe lang gedragen die dag, wel/weinig/geen virus in de lucht waar je was. Dat vind ik zelf best een lastig criterium om op te beslissen, er nl geen enkele check mogelijk tav het mondkapje of ken jij die wel?
Een algemene richtlijn lijkt me lastig, niet dat je die claimt of zo.

• Pistachenootje
BlakHawk schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:11:
[...]
Aan de andere kant draag je een masker om verspreiding tegen te gaan, niet zo zeer om
Jezelf te beschermen.
Ik draag het voor beide redenen. Zeker ook om mezelf te beschermen. Een goed FFP2 masker zou dat ook moeten doen.

"Deze stofmaskers zijn ontworpen om de drager te beschermen tegen het inademen van gecontamineerde lucht."
https://www.vdp.com/NL/Ni...egen-het-coronavirus.html

• marteltor
Deze lijken ook goed:
3M KN95 9502+
https://a.aliexpress.com/_9QLkpp

Ze staan op de lijst van CDC. Vraag is: is het fake of niet? Ik zal het laten weten als ze binnen zijn...
Ik heb de versie het hoofdband besteld.
Met dank aan de tips hierboven wat checks gedaan. En ik zie geen red flags. Geen FDA logo, en er is ook geen FFP2 op geprint. Alleen KN95. En daarnaast de naam van de fabrikant geprint. Site van verkoper geeft ook aan hoe je kan checken of het een fake is. We gaan het zien :D

[Voor 38% gewijzigd door marteltor op 25-10-2020 16:41]

• mgroen
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 20-01 12:06
Vraagje:
Hoe zit het eigenlijk met het weer her-inademen van je uitgeademde adem bij het dragen van een (chirgurgisch) mondmasker?
En dan bedoel ik eigenlijk specifiek de uitgeademde CO2.
Op https://www.astma-copd.nl...C5%25%20kooldioxide%20af. lees ik dat onze uitgeademde lucht voor ruim 5% uit CO2 bestaat. Hoopt het CO2 zich niet op tussen de mond en het masker? Waardoor je eigenlijk steeds meer CO2 gaat inademen, en wellicht ook minder "schone lucht" (met schone bedoel ik dan lucht van buiten het masker).

Je hoort ook van sommige mensen dat ze benauwd worden bij het gebruik van een masker... kan dat hiermee te maken hebben?

Is hier al wetenschappelijke artikelen over te vinden of is er iemand die mij (en andere geinteresseerden) hierover iets nuttigs kan vertellen?

edit: wellicht spelen ook andere uitgeademde gassen mee (die je weer herinademd), je hebt vast wel eens iemand meegemaakt die uit z'n mond stikt? Ademt zo'n persoon (mondkapje dragend) nu zelf zijn stinke adem weer in? En weer, en weer, en weer...

[Voor 12% gewijzigd door mgroen op 25-10-2020 16:46]

• marteltor
mgroen schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:40:
Vraagje:
Hoe zit het eigenlijk met het weer her-inademen van je uitgeademde adem bij het dragen van een (chirgurgisch mondmasker)?
En dan bedoel ik eigenlijk specifiek de uitgeademde CO2.
Op https://www.astma-copd.nl...C5%25%20kooldioxide%20af. lees ik dat onze uitgeademde lucht voor ruim 5% uit CO2 bestaat. Hoopt het CO2 zich niet op tussen de mond en het masker? Waardoor je eigenlijk steeds meer CO2 gaat inademen, en wellicht ook minder "schone lucht" (met schone bedoel ik dan lucht van buiten het masker).

Je hoort ook van sommige mensen dat ze benauwd worden bij het gebruik van een masker... kan dat hiermee te maken hebben?

Is hier al wetenschappelijke artikelen over te vinden of is er iemand die mij (en andere geinteresseerden) hierover iets nuttigs kan vertellen?
als ik astma zou hebben zou ik een masker met uitlaat-filter kopen. Verder denk ik dat bij sommige mensen ook behoorlijk psychisch is, dat benaude.

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
mgroen schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:40:
lees ik dat onze uitgeademde lucht voor ruim 5% uit CO2 bestaat. Hoopt het CO2 zich niet op tussen de mond en het masker? Waardoor je eigenlijk steeds meer CO2 gaat inademen, en wellicht ook minder "schone lucht" (met schone bedoel ik dan lucht van buiten het masker).
Met die redenatie, dat er de CO2 achter je masker blijft hangen dan zou je toch ook in no time zonder zuurtstof zitten?

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
marteltor schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:34:
Deze lijken ook goed:
3M KN95 9502+
https://a.aliexpress.com/_9QLkpp

Ze staan op de lijst van CDC. Vraag is: is het fake of niet? Ik zal het laten weten als ze binnen zijn...
Ik heb de versie het hoofdband besteld.
Met dank aan de tips hierboven wat checks gedaan. En ik zie geen red flags. Geen FDA logo, en er is ook geen FFP2 op geprint. Alleen KN95. En daarnaast de naam van de fabrikant geprint. Site van verkoper geeft ook aan hoe je kan checken of het een fake is. We gaan het zien :D
Wel opmerkelijk dat de check anders is dan dat 3M zelf aangeeft... https://www.3m.com/3M/en_US/safe-guard-us/

• mgroen
PolarBear schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:45:
[...]

Met die redenatie, dat er de CO2 achter je masker blijft hangen dan zou je toch ook in no time zonder zuurtstof zitten?
Nou, ik denk dat je bij iedere inademing wel "verse" lucht van buiten het masker door naar binnen trekt, maar door de mogelijke aanwezigheid van CO2 (en mogelijk andere gassen) tussen de mond/neus en het masker, krijg je misschien een andere mix van verse lucht en deze "opgehoopte" uitademings gassen. Ik zeg niet dat dat gebeurt, maar ik vraag het me af. En ben op zoek naar wetenschappelijke contra-bewijzen...

• route99
Laten we even aannemen dat het klopt wat hier staat....en dat we per dag 8000 liter lucht naar binnen ademen.
Dat schijnt bij rustig ademen 300-500 ml per ademhaling te zijn.

Probeer je eens een voorstelling te maken hoeveel lucht er überhaupt achter een goed aangespannen masker past?
Daarmee heb je het nog niet exact berekend, maar wat denk je?

Is de hoeveelheid achter het masker bijvoorbeeld:
  • max 1%
  • ca 10 %
  • of ca 50%
  • of
  • ca 90%
  • Minimaal 99%
....van die 300-500 ml lucht die je inademt...per keer?

Probeer het maar eens en neem je waarnemingen mee.... .
Tuurlijk, er zal een verschil zijn tussen de types maskers, maar bedenkt ook de consequenties van een kant van de uitersten.... .
Echt meten zou nog mooier zijn, maar je zou zo wel een indicatie krijgen.

• marteltor
PolarBear schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:47:
[...]

Wel opmerkelijk dat de check anders is dan dat 3M zelf aangeeft... https://www.3m.com/3M/en_US/safe-guard-us/
Dat lijkt wel de amerikaanse site.
Wat ik op de chinese zie komt precies overeen:
https://www.3m.com.cn/3M/...tive-products/warranties/

"Scan de QR-code op de verpakking van 3M-maskers op WeChat en volg het officiële account van "3M Personal Protection Expert""
"Bel 400-8810-280 , volg de gesproken instructies om het 3M-productcentrum tegen vervalsing in te voeren en voer het 16-cijferige nummer in om te vragen"

[Voor 29% gewijzigd door marteltor op 25-10-2020 17:27]

• mgroen
route99 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:03:
Laten we even aannemen dat het klopt wat hier staat....en dat we per dag 8000 liter lucht naar binnen ademen.
Dat schijnt bij rustig ademen 300-500 ml per ademhaling te zijn.

Probeer je eens een voorstelling te maken hoeveel lucht er überhaupt achter een goed aangespannen masker past?
Daarmee heb je het nog niet exact berekend, maar wat denk je?

Is de hoeveelheid achter het masker bijvoorbeeld:
  • max 1%
  • ca 10 %
  • of ca 50%
  • of
  • ca 90%
  • Minimaal 99%
....van die 300-500 ml lucht die je inademt...per keer?

Probeer het maar eens en neem je waarnemingen mee.... .
Tuurlijk, er zal een verschil zijn tussen de types maskers, maar bedenkt ook de consequenties van een kant van de uitersten.... .
Echt meten zou nog mooier zijn, maar je zou zo wel een indicatie krijgen.
@route99 Goed voorstel! Er zo over nadenkend denk ik dat de hoeveelheid CO2 die tussen een masker en de neus/mond blijft zitten, zo minimaal is, ik schat max 1%, maar ik kan er naast zitten....

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor diegenen die meetresultaten zoeken over in/uitademen achter een masker, had ik hier al wat onderzoeksgegevens gepost:

ehtweak in "Het nut en de noodzaak van mondkapjes"

Een recent Italiaans onderzoek naar de luchtkwaliteit achter je gezichtsschaamlap:

https://www.stol.it/artik...maske-das-sind-die-fakten

Das wichtigste Fazit der Studie vorab: Die Konzentration von Kohlendioxid (CO2) in der Luft, die wir beim Tragen eines Mund-Nasen-Schutzes einatmen, entspricht jener in Innenräumen und liegt damit weit unter dem CO2-Gehalt der Luft, die wir ausatmen.

M.a.w. de CO2 concentratie is wat verhoogd en komt overeen met die van de luchtkwaliteit in menige gesloten (binnen)ruimte.

„Mittels einer Wärmekamera haben wir die Oberflächentemperatur des Gesichts mit und ohne Maske gemessen“, führte Clara Peretti, Beraterin des Labors für Luftanalysen und Strahlenschutz im Rahmen des EU-Projekts „QAES - Luftqualität in den Schulgebäuden“ aus.
„Dabei hat sich gezeigt, dass in den von der Maske bedeckten Teilen des Gesichts die Oberflächentemperatur im Durchschnitt um 2 Grad ansteigt. Dieser Temperaturanstieg und das damit verbundene Schwitzen können ein unangenehmes Gefühl auslösen.“

Met een mn-masker op, stijgt de gezichts oppervlaktetemperatuur gemiddeld zo'n 2 graden. In combinatie met het daarmee ontstane zweten, geeft dan een onaangename ervaring.

bron: https://umwelt.provinz.bz...tqualitaet.asp#luft-maske

Mooie Plaatjes   

• MeZZiN
T-Infinity schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Mondkapjes zijn toch ook niet voor je eigen bescherming, maar voor de bescherming van anderen, door grote druppels etc. tegen te houden en ook bij niezen en hoesten komen de druppels minder ver.
Die face shield op die foto van je net zo. Mogelijk is de effectiviteit vergelijkbaar als een mondkapje.
Het idee is dat de wolk om je heen zo klein mogelijk blijft. Maar met zo kleinschermpje gaat het alle kanten op.

En natuurlijk is het voor iedereen om je heen. Ergens wil je toch ook bescherming voor je zelf maar dat is dus niet praktisch helaas.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:43

DropjesLover

Dit dus ->

Hier aan gerelateerde vraag... is er ergens een soort consumentenonderzoek van welk type herbruikbare neusmondmaskers goed is?
De chirurgische, FFP2 en andere van bijv. Kassa zijn allemaal wegwerp.

Aangezien deze situatie nogal een tijdje gaat duren, lijkt mij een 4-tal katoenen die redelijk strak om je hele neus tot kin zitten een stuk duurzamer en makkelijker:

Maar je hebt nogal het probleem van bomen en bos zegmaar...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Sphere-
Mocht je een model kopen met een ventiel zoals in de post hierboven dan is het goed om erop te letten dat je niet direct door het ventiel uitademt. Ik heb hier ook zo'n masker liggen met ventiel maar er zit wel een laagje stof voor en er kan een PM2.5 in geplaatst worden die ook voor het ventiel zit. Dan is dat prima. Uiteindelijk zijn deze maskers meer bedoeld om je eigen druppels bij je te houden en het ventiel bevordert dat niet echt.

Verder is men ook bezig met een keurmerk maar ik weet niet of dat ook voor herbruikbare is.

[Voor 19% gewijzigd door Sphere- op 27-10-2020 12:29]

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Sphere- schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:25:
Mocht je een model kopen met een ventiel zoals in de post hierboven dan is het goed om erop te letten dat je niet direct door het ventiel uitademt. Ik heb hier ook zo'n masker liggen met ventiel maar er zit wel een laagje stof voor en er kan een PM2.5 in geplaatst worden die ook voor het ventiel zit. Dan is dat prima. Uiteindelijk zijn deze maskers meer bedoeld om je eigen druppels bij je te houden en het ventiel bevordert dat niet echt.

Verder is men ook bezig met een keurmerk maar ik weet niet of dat ook voor herbruikbare is.
Ik heb 10 van deze:
https://www.3m.com.my/3M/...8711017+3291635011&rt=rud

Die heeft dus ook zo'n uitademingsventiel. Wat bedoel jij precies met "PM2.5"? Zijn dat extra filtertjes die je in dat ventiel kunt schuiven of wat?

• Sphere-
Deathchant schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:17:
[...]

Ik heb 10 van deze:
https://www.3m.com.my/3M/...8711017+3291635011&rt=rud

Die heeft dus ook zo'n uitademingsventiel. Wat bedoel jij precies met "PM2.5"? Zijn dat extra filtertjes die je in dat ventiel kunt schuiven of wat?
Dat 3M masker heeft inderdaad een uitlaatventiel waardoor de lucht niet wordt gefilterd. Het lijkt erop dat je direct door het ventiel uitademt en dat er geen laagje van wat dan ook ervoor zit.
Veel amerikanen (daar worden dat soort maskers wat vaker gedragen) doen er nog een chirurgisch masker erover heen (houdt ook je dure 3M schoon aan de buitenkant :p) of ze plakken een stukje maskermateriaal of HVAC-filtermateriaal over het ventiel.

Hoe zitten die 3M tri-folds eigenlijk? Ik heb gelezen dat die hoofdbanden erg strak zitten en dat ze nogal een impressie achterlaten op je gezicht.

PM2.5 staat voor particulate matter 2.5 en dat zijn deeltjes van 2.5 micrometer en kleiner. Het is volgens mij vooral een classificatie die vaak gebruikt wordt voor luchtverontreiniging. PM2.5 filters zijn dan ook vooral bedoeld om luchtverontreiniging te filteren in maskers. Er is een soort standaard formaat die in vrijwel alle maskers past. Heb je een stoffen masker met ventiel dan kan dat filter vaak ook voor het ventiel worden geschoven.

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Sphere- schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:48:
[...]

Dat 3M masker heeft inderdaad een uitlaatventiel waardoor de lucht niet wordt gefilterd. Het lijkt erop dat je direct door het ventiel uitademt en dat er geen laagje van wat dan ook ervoor zit.
Veel amerikanen (daar worden dat soort maskers wat vaker gedragen) doen er nog een chirurgisch masker erover heen (houdt ook je dure 3M schoon aan de buitenkant :p) of ze plakken een stukje maskermateriaal of HVAC-filtermateriaal over het ventiel.

Hoe zitten die 3M tri-folds eigenlijk? Ik heb gelezen dat die hoofdbanden erg strak zitten en dat ze nogal een impressie achterlaten op je gezicht.

PM2.5 staat voor particulate matter 2.5 en dat zijn deeltjes van 2.5 micrometer en kleiner. Het is volgens mij vooral een classificatie die vaak gebruikt wordt voor luchtverontreiniging. PM2.5 filters zijn dan ook vooral bedoeld om luchtverontreiniging te filteren in maskers. Er is een soort standaard formaat die in vrijwel alle maskers past. Heb je een stoffen masker met ventiel dan kan dat filter vaak ook voor het ventiel worden geschoven.

[Afbeelding]
Oh, dan moet ik eens kijken naar die PM2.5 filters voor die 3M ventielen dan.

Ja die maskers zitten wat strakker ja, maar hebben wel een veel betere, afsluitendere fit. Je hebt idd na een half uur/uur gebruik wat afdrukjes hier en daar. Maar ja, ik vind dat niet zo erg.

• Sphere-
Ik denk dat het eigenlijk gemakkelijker is om gewoon dat ventiel dicht te maken, dan adem je gewoon uit via het filter van de rest van het masker. Stukje tape over het gat aan de binnenzijde ofzo..

[Voor 14% gewijzigd door Sphere- op 27-10-2020 17:36]

• MeZZiN
DropjesLover schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:59:
Hier aan gerelateerde vraag... is er ergens een soort consumentenonderzoek van welk type herbruikbare neusmondmaskers goed is?
De chirurgische, FFP2 en andere van bijv. Kassa zijn allemaal wegwerp.

Aangezien deze situatie nogal een tijdje gaat duren, lijkt mij een 4-tal katoenen die redelijk strak om je hele neus tot kin zitten een stuk duurzamer en makkelijker:
[Afbeelding]

Maar je hebt nogal het probleem van bomen en bos zegmaar...
Er zijn wat testen her en der maar het is lastig om goed te testen omdat er geen standaard van de overheid is nu.

Degene die je nu laat zien is zelf verkeerd omdat de uitgaande lucht niet tegen gehouden wordt door een het masker en juist een issue veroorzaakt. Dus maskers met een uitlaat willen ze liever niet.

Maar een goede test zou mooi zijn maar eigenlijk alles behalve een echte mondkapje zoals een (K)N95 maar die zijn erg duur voor dagelijks gebruik maar wel heel goed.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

MeZZiN schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

Er zijn wat testen her en der maar het is lastig om goed te testen omdat er geen standaard van de overheid is nu.

Degene die je nu laat zien is zelf verkeerd omdat de uitgaande lucht niet tegen gehouden wordt door een het masker en juist een issue veroorzaakt. Dus maskers met een uitlaat willen ze liever niet.

Maar een goede test zou mooi zijn maar eigenlijk alles behalve een echte mondkapje zoals een (K)N95 maar die zijn erg duur voor dagelijks gebruik maar wel heel goed.
Tsja, die (K)N95 zijn one-time-use, dat is dus mijn probleem.

Die geventileerde dingen schijnen ook een filter bij het ventiel te hebben.

Maar goed, geventileerd zou dan afvallen. Maar wat dan wel?
Hoe ik ze vaak zie lijkt op straat lijkt het qua stof geen katoen maar iets anders, kunstmatigs te zijn. Doet me nog het meeste denken aan polyester / fleece...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Sphere-
Een stoffen masker is eigenlijk ook "one-time-use" waarna je het eigenlijk moet wassen.

Mijn persoonlijke mening is dat je een KN95 prima vaker kan gebruiken, die van mij gaan een week mee.
Ze zijn iets steviger dan een chirurgisch masker en als je ze niet verfrommeld blijven ze hun pasvorm goed behouden. Beetje oppassen dat er eventueel wat virusdeeltjes aan de buitenkant zitten. Handen wassen na het afdoen. Ik leg ze na gebruik in daglicht.

• MeZZiN
DropjesLover schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

Tsja, die (K)N95 zijn one-time-use, dat is dus mijn probleem.

Die geventileerde dingen schijnen ook een filter bij het ventiel te hebben.

Maar goed, geventileerd zou dan afvallen. Maar wat dan wel?
Hoe ik ze vaak zie lijkt op straat lijkt het qua stof geen katoen maar iets anders, kunstmatigs te zijn. Doet me nog het meeste denken aan polyester / fleece...
Ik heb zelf stoffen en mijn vrouw neoprene van safe-save (die kan je ontsmetten in een bak heet water)

Ik was hem na een dag gebruik. En dat is maar 1 ronde ik ga maar 1 keer per dag als ik al ga er op uit en dan heb ik genoeg aan 1 masker. En nee het zal niet alles goed doen maar het werk wel hij is redelijk prettig.

ByBrown https://bybrown.nl/collections/face-mask 20 per stuk

Goede pasvorm en super kwaliteit deze dingen gaan gok ik jaren mee erg goede stof.
Die van Safe-save gaan ongeveer 30 keer mee ofzo. Maar die zijn ook stukken goedkoper 13 euro per 3. En volgens mijn vrouw prima en weinig weerstand met ademen.

Als het echt erg wordt heb ik gewoon mijn stof masker en echte filters klaar liggen die zijn wel veilig (ze gebruiken die in het ziekenhuis ook) De rest is gewoon om het risico is te beperken.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

MeZZiN schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

Ik heb zelf stoffen en mijn vrouw neoprene van safe-save (die kan je ontsmetten in een bak heet water)

Ik was hem na een dag gebruik. En dat is maar 1 ronde ik ga maar 1 keer per dag als ik al ga er op uit en dan heb ik genoeg aan 1 masker. En nee het zal niet alles goed doen maar het werk wel hij is redelijk prettig.
[Afbeelding]
ByBrown https://bybrown.nl/collections/face-mask 20 per stuk

Goede pasvorm en super kwaliteit deze dingen gaan gok ik jaren mee erg goede stof.
Die van Safe-save gaan ongeveer 30 keer mee ofzo. Maar die zijn ook stukken goedkoper 13 euro per 3. En volgens mijn vrouw prima en weinig weerstand met ademen.

Als het echt erg wordt heb ik gewoon mijn stof masker en echte filters klaar liggen die zijn wel veilig (ze gebruiken die in het ziekenhuis ook) De rest is gewoon om het risico is te beperken.
Mja, bij dat soort maskers vraag ik me dus af hoe goed ze nu echt zijn. Alleen een lap stof voor je bakkes is domweg niet noodzakelijkerwijs ook afdoende filter.
En hoe zit het met het elastiek, dat lijkt me, al helemaal na een aantal keer wassen, het mees cruciale onderdeel (rubber verdroogt door weersinvloeden).
Goed, je kan er wel weer een ander rubber aan zetten, maar dat is niet het idee natuurlijk.

En wat is het verschil tussen een neopreen, katoen en denim (=ook katoenvorm)?
Er staat ook niet bij wat de constructie is. Is het 1 laag neopreen of katoen, of binnen-buiten katoen en daartussen 2 lagen zijde of chiffon?

Vragen vragen vragen.

En aangezien ik er een stuk of 3 wil hebben om af te kunnen wisselen, ook best een investering wanneer ze €20/stuk zijn.

[Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 28-10-2020 17:38]

BThGvNeOA

• marteltor
Pistachenootje schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:06:
[...]

Inderdaad hard aandrukken. Knoopjes in de elastiekjes gemaakt waardoor hij harder op m'n gezicht trekt.

We gaan het zien hoe goed ze zijn. M'n ouders hebben ze op gehad en bleken later een tijd bij iemand geweest te zijn die daadwerkelijk corona heeft.

• Pistachenootje
marteltor schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:08:
[...]
We gaan het zien hoe goed ze zijn. M'n ouders hebben ze op gehad en bleken later een tijd bij iemand geweest te zijn die daadwerkelijk corona heeft.
Da's mooi. En je ouders waren niet besmet neem ik aan :*)

• marteltor
Pistachenootje schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:20:
[...]

Da's mooi. En je ouders waren niet besmet neem ik aan :*)
Gaan we komende dagen merken ;)

• xileS
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
[Afbeelding]
Het valt mij ook op dat steeds meer mensen deze dragen. Ik krijg ook gelijk het gevoel bij van why 8)7.

Voordelen dat ze vast opnoemen:
-kan ik beter ademen (really?)
-kan je elkaars gezichten zien

Dat laatste is wellicht handig voor doven, voor hun is het vast vervelend nu om mensen niet te "verstaan". Alleen lijkt mij zo'n gek "mondkapje" niet voor het virus bedoeld. Zulke dingen zag ik bv in Azië waar men in de keuken staat, voor andere doeleinden dus.

Mijn ervaring/gevoel is eigenlijk dat van overgrote deel van de mensen die ik tegen kom ze draagt, puur omdat het soort van "moet", want ik zie nauwelijks mensen er goed mee omgaan. Raken hun mondkapje vaak aan of het zit helemaal verkeerd. Bijna lachwekkend gewoon.

Ik zelfs heb altijd 2 wasbare mondkapjes mee naar werk en probeer het minstens per 4 uur te verwisselen en doe ik een gebruikte in een zakje. Zodra ik thuis ben, was ik ze altijd gelijk.

Die blauwe (of ander kleurtje) chirurgische gebruik ik ook af en toe, maar die vind ik wel minder comfortabel. Die raakt bij mij erg snel vochtig en helemaal bij fysiek werk. Heb een x om de kwartier zitten te wisselen omdat ze zo nat werden, omdat ik het erg snel warm kan krijgen. Dat was ook niks xD.
Pistachenootje schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:54:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb wel de normale chirurgische mondkapjes van Ali en heb niet het idee dat deze slechter zijn dan wat hier in de winkels ligt.

Alleen lijken mij zulke KN95 wel gelijk een stukken beter als ik de afbeeldingen al zie. Alleen waar ik wel over twijfel of het wel zo fris is om zo'n 1 meerdere dagen te gebruiken. En hoe lang voordat je het weg gooit?

Op Ali worden vele soorten aangeboden, maar volgens mij is een slechte KN95 alsnog beter dan een normale mondkapje. Het liefst bestel ik een aantal die ook nog "mooier" uitzien, want sommige KN95 zien er wat "heftig" uit.

Deze kwam ik bv tegen:
https://a.aliexpress.com/_BS0jaY

Of een KF94
https://a.aliexpress.com/_BUHh4G

Iemand toevallig ervaring ermee?

• MeZZiN
xileS schreef op maandag 2 november 2020 @ 01:46:
[...]

Het valt mij ook op dat steeds meer mensen deze dragen. Ik krijg ook gelijk het gevoel bij van why 8)7.

Voordelen dat ze vast opnoemen:
-kan ik beter ademen (really?)
-kan je elkaars gezichten zien

Dat laatste is wellicht handig voor doven, voor hun is het vast vervelend nu om mensen niet te "verstaan". Alleen lijkt mij zo'n gek "mondkapje" niet voor het virus bedoeld. Zulke dingen zag ik bv in Azië waar men in de keuken staat, voor andere doeleinden dus.

Mijn ervaring/gevoel is eigenlijk dat van overgrote deel van de mensen die ik tegen kom ze draagt, puur omdat het soort van "moet", want ik zie nauwelijks mensen er goed mee omgaan. Raken hun mondkapje vaak aan of het zit helemaal verkeerd. Bijna lachwekkend gewoon.
Gewoon onzin argumenten maar het valt me ook ook op dat veel oudere mensen de laatste dagen helemaal niets meer dragen. En als ze dan wat doen vaak een faceshield of zo raar ding. On begrijpelijk we doen het voornamelijk voor hun en niet voor ons zelf.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• marteltor
MeZZiN schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:19:
[...]

Gewoon onzin argumenten maar het valt me ook ook op dat veel oudere mensen de laatste dagen helemaal niets meer dragen. En als ze dan wat doen vaak een faceshield of zo raar ding. On begrijpelijk we doen het voornamelijk voor hun en niet voor ons zelf.
...of alleen over hun mond en neus vrij. Bijna allemaal aanstellerij. En als je echt moeite er mee hebt, kan je maar beter binnen blijven want dan ben je giga-super-risicogroep.

• Pistachenootje
xileS schreef op maandag 2 november 2020 @ 01:46:
[...]
Alleen waar ik wel over twijfel of het wel zo fris is om zo'n 1 meerdere dagen te gebruiken. En hoe lang voordat je het weg gooit?
Ik gebruik ze hooguit 10 minuten per dag als ik boodschappen doe. Volgens mij zei die vrouw van het OMT bij Jinek dat je als je ze 3 dagen laat liggen het corona virus dood zal zijn. Ik heb er 10 in de kast liggen en elke dag pak in een andere. Ik zorg dat mijn handen altijd ontsmet zijn voordat ik ze aanraak. Ik weet niet hoe lang ik ze ga gebruiken maar tot nu toe zien ze er nog perfect uit. Ik denk dat ze wel ~8 uur gebruik zouden moeten meegaan, misschien meer.

• xileS
  • Niet online
MeZZiN schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:19:
[...]

Ik kan mij de logica ook niet voorstellen dat men zoiets draagt, maar ik zie het echt elke dag bij mij op werk (klanten die dat op hebben).
YouTube: Mae en andere dove kinderen willen doorzichtige mondkapjes
Deze video kwam ik pas tegen en het verbaasde mij dat niemand in de video zich afvraagt of dit überhaupt handig is tegen het virus 8)7 .
marteltor schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:11:
[...]

...of alleen over hun mond en neus vrij. Bijna allemaal aanstellerij. En als je echt moeite er mee hebt, kan je maar beter binnen blijven want dan ben je giga-super-risicogroep.
Jup, maar zie ook vaak dat de pasvorm of elastiekjes te groot zijn, waardoor ze snel afzakken. Dan zie je ze telkens met hun handen aan de masker zitten. Zou die wasbare maskers dan even goed wassen, die elastiekjes krimpen dan wel snel heb ik gemerkt. Maar idd er zijn ook genoeg mensen die expres neus vrijhouden om beter te kunnen ademen |:( . Ik denk ook omdat er te vaak vraagtekens zijn geweest of mondkapjes überhaupt helpen, waardoor men het allemaal minder serieus nemen en het maar dragen voor de sier.
Pistachenootje schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:58:
[...]

Ik gebruik ze hooguit 10 minuten per dag als ik boodschappen doe. Volgens mij zei die vrouw van het OMT bij Jinek dat je als je ze 3 dagen laat liggen het corona virus dood zal zijn. Ik heb er 10 in de kast liggen en elke dag pak in een andere. Ik zorg dat mijn handen altijd ontsmet zijn voordat ik ze aanraak. Ik weet niet hoe lang ik ze ga gebruiken maar tot nu toe zien ze er nog perfect uit. Ik denk dat ze wel ~8 uur gebruik zouden moeten meegaan, misschien meer.
Ah ja 10 min per keer om een duurdere N95 mondkapje weg te gooien is ook niet echt de bedoeling. Tenminste volgens mij gebruik jij N95 mondkapjes toch? Zag iemand in de comments hierboven dat hij ze een week gebruikt voordat hij ze weg gooit, maar of hij ze hele dag draagt was mij niet duidelijk.

Ik draag een mondkapje voornamelijk op werk en zou dan dus ongeveer 8 uur een mondkapje op moeten hebben. Nu draag ik voornamelijk wasbare, maar als zo'n N95 van AliExpress beter zou zijn, wil ik dat ook wel een poging geven. Alleen leek het mij dus niet echt fris om zo'n mondkapje de volgende dag (of 3 dagen later) weer te dragen. Het blijft ook wegwerp materiaal, dus die kan ik ook niet elke dag reinigen net als mijn wasbare mondkapjes. In mijn wasbare mondkapjes is geloof ik ook nog een ruimte voor PM2.5 filters, maar ik vraag mij af die nog een toegevoegde waarde hebben (want ik las ooit ergens van niet).

• MeZZiN
Het is toch best bizar dat er niet afgevraagd en dat het op het jeugd journaal komt is wel helemaal erg omdat ik zelf toch zou verwachten dat daar iets meer nagedacht wordt. Dit heeft dus totaal geen zin het idee is juist dat de lucht via een stof gaat zodat de deeltjes zoveel mogelijk bij je blijven en niet in de lucht blijven zweven.

En alle andere maskers zullen zeker beter kunnen zijn dan de stoffen maar de afvalberg is een groot issue nu aan het worden met deze dingen. En wordt heel snel heel duur.

Als je het echt goed wilt doen (K)N95 nemen en klaar. Voor je zelf goed een halfgelaatsmasker met en goed filter zoals die dan 3m dit heeft alleen helaas een ventiel wat weer een issue is. De kosten zijn ook hoog omdat de filter duur zijn. Gelukkig is het voornamelijk om deeltjes te filteren dus je kan langer mee (de koolstof filter raken wel uitgewerkt maar de filter mogelijkheid van deeltje niet zo heel snel.

Ik vond deze image is wel redelijk duidelijk hoe of wat het werkt.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• xileS
  • Niet online
Duidelijke afbeelding idd (als het klopt).

Er zijn ook veel verschillende mondkapjes, de ene mondkapje is het andere niet denk ik. En hoe je ermee omgaat zal denk ik ook erg veel verschil maken.

Iig is het denk ik geen slecht idee om wat KN95 maskers van Ali te bestellen. Zijn beter betaalbaar en bescherm anderen en mijzelf er beter mee dan een stoffen masker wat ik nu voornamelijk gebruik.

• marteltor
xileS schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:46:
Duidelijke afbeelding idd (als het klopt).

Er zijn ook veel verschillende mondkapjes, de ene mondkapje is het andere niet denk ik. En hoe je ermee omgaat zal denk ik ook erg veel verschil maken.

Iig is het denk ik geen slecht idee om wat KN95 maskers van Ali te bestellen. Zijn beter betaalbaar en bescherm anderen en mijzelf er beter mee dan een stoffen masker wat ik nu voornamelijk gebruik.
Tenzij ze van asbest worden gemaakt 8)7

• xileS
  • Niet online
marteltor schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:04:
[...]

Tenzij ze van asbest worden gemaakt 8)7
Zo ver ik weet wordt dat niet in mondkapjes gebruikt.

• marteltor
xileS schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:14:
[...]

Zo ver ik weet wordt dat niet in mondkapjes gebruikt.
Lijkt me ook niet ;)
Mijn Chinese kn95 kapjes liggen al tijdje te wachten op douane of Postnl :(

• xileS
  • Niet online
marteltor schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:23:
[...]

Lijkt me ook niet ;)
Mijn Chinese kn95 kapjes liggen al tijdje te wachten op douane of Postnl :(
Ja met China shopping moet je geen haast hebben. Een maand levertijd is geen uitzondering, maar vaak kan het tegenwoordig ook sneller.

Vind vanwege de vele verkopers en aanbod altijd lastig om een keuze te maken. Welke had jij besteld?

/edit
marteltor in "Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)"
Had je al genoemd zo te zien, ben benieuwd.

[Voor 14% gewijzigd door xileS op 03-11-2020 23:29]

• funrider
MeZZiN schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:31:
Het is toch best bizar dat er niet afgevraagd en dat het op het jeugd journaal komt is wel helemaal erg omdat ik zelf toch zou verwachten dat daar iets meer nagedacht wordt. Dit heeft dus totaal geen zin het idee is juist dat de lucht via een stof gaat zodat de deeltjes zoveel mogelijk bij je blijven en niet in de lucht blijven zweven.
Soortgelijk zag ik gisteren in een ziekenhuis dat sommige artsen en arts assistenten/balie medewerkers met alleen een face shield werken zonder een mondneusmasker ik kan daar echt niet bij!! Ik twijfelde om er iets van te zeggen, maar wil ook niet de wijsneus uithangen, maar dan kom ik binnen met mijn IIR mondneusmasker (tuurlijk kan ook beter, maar verhaal is dacht ik nog steeds dat consumenten niet met FFP2/3 mogen gebruiken). Ja het is prettiger om te communiceren. Mijn huisarts had gisteren overigens wel een mondneusmasker op. Even een tour met twee van mijn kids (beide non-covid related btw).

Eerder zag ik ook soortgelijke beelden hier of elders van 15 oktober 2020
Hoe dan?

bron: OLVG Ziekenhuis, Amsterdam, 15 oktober 2020 Twitter account

[Voor 22% gewijzigd door funrider op 04-11-2020 10:58]

• xileS
  • Niet online
funrider schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:49:
[...]

Soortgelijk zag ik gisteren in een ziekenhuis dat sommige artsen en arts assistenten/balie medewerkers met alleen een face shield werken zonder een mondneusmasker ik kan daar echt niet bij!! Ik twijfelde om er iets van te zeggen, maar wil ook niet de wijsneus uithangen, maar dan kom ik binnen met mijn IIR mondneusmasker (tuurlijk kan ook beter, maar verhaal is dacht ik nog steeds dat consumenten niet met FFP2/3 mogen gebruiken). Ja het is prettiger om te communiceren. Mijn huisarts had gisteren overigens wel een mondneusmasker op. Even een tour met twee van mijn kids (beide non-covid related btw).

Eerder zag ik ook soortgelijke beelden hier of elders van 15 oktober 2020
Hoe dan?

[Afbeelding]

bron: OLVG Ziekenhuis, Amsterdam, 15 oktober 2020 Twitter account
Ik krijg daar ook steeds kortsluiting van in mijn hoofd als ik dat zie. Prima als je zo'n scherm voor je hoofd draagt, maar draag dan ook nog een mondkapje eronder.

Ergens zou toch ook aan de consumenten duidelijker gemaakt moeten worden wat wel en niet OK is. Merk dat iedereen maar wat doet. Zie steeds meer zo'n hele smalle schermpje voor de lippen dus, mensen denken misschien echt dat dit voldoende is.

Maar goed ik draag een wasbare mondmasker van katoen, blijkbaar doet dat ook weinig :X .

• MeZZiN
Een wasbare doet in ieder geval meer dan een faceshield.

En het houdt wel alles netjes bij je. Als een ruimte vergeven is van corona deeltjes in de lucht dan help alleen maar extreme maatregelen maar voor de meeste contact en zo is een stoffen prima veilig om alles bij te houden.

Plus we kunnen heb blijven hebben of theorie of het werk of niet maar zie in Azië daar werkt het prima om corona te onderdrukken en omdat zijn al jaren ervaring er mee hebben nu lopen wij mega achter.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• xileS
  • Niet online
Ik ben zeker voor mondkapjes wat dat betreft, vond/vind al die discussie erover zo onnodig. Wees dan gewoon van het begin duidelijk, draag mondkapjes, dit zijn de eisen en zo gebruik je ze.

Eeuwig discussiëren erover zal zeker niet helpen, voordat er meer bewijs is, is het al te laat.

Ik had ze al graag vanaf het begin willen dragen, maar als je als enige draagt schiet het ook niet op. Zo lang je het niet levenslang elke dag moet dragen, zag ik nooit het probleem. Achteraf te horen krijgen dat je ze voor "niets" hebt gedragen lijkt mij ook niet zo'n ramp.

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:08
In de regio Amterdam (olvg, amsterdam umc, enz) heeft men onderling afspraken gemaakt over de benodigde beschermingsmiddelen. Volgens protocol worden chirurgische maskers of beter gebruikt waar nodig. In context van het advies en het niet willen inzetten van de officiele chirurgische maskers heeft men er voor gekozen om voor het personeel in publieksgebieden (en dus buiten protecolaire verplichting) een faceshield te dragen.

(Eens of niet, dit is de achtergrond)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• marteltor
ijdod schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:39:
In de regio Amterdam (olvg, amsterdam umc, enz) heeft men onderling afspraken gemaakt over de benodigde beschermingsmiddelen. Volgens protocol worden chirurgische maskers of beter gebruikt waar nodig. In context van het advies en het niet willen inzetten van de officiele chirurgische maskers heeft men er voor gekozen om voor het personeel in publieksgebieden (en dus buiten protecolaire verplichting) een faceshield te dragen.

(Eens of niet, dit is de achtergrond)
Wederom een argumentatie gestoeld op een tekort :N

• ijdod
marteltor schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:11:
[...]

Wederom een argumentatie gestoeld op een tekort :N
Ik denk dat ze daar een beter zicht op de middelen hebben dan wij.

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Voor mn nietmedische mondkap deze dingetjes besteld https://nl.aliexpress.com/item/1005001633667571.html en aan de binnenkant van de mondkap geplakt. Een strip ter hoogte de bovenkant van mn neus en loopt tot iets onder mn ogen en eentje ter hoogte van mijn neusvleugels

Geen last meer van lucht die ik in mijn ogen blaast. Na een ritje in de trein had ik eerder jeukende/tranerige/branderige ogen van het ademen.

Het in- en uitademen gaat nu puur via het stof van het mondkapje in plaats van langs mijn ogen.

Wellicht is bovenstaande wel een handige tip voor diegene die met beslagen brillen rondlopen

[Voor 23% gewijzigd door Waterkoker op 04-11-2020 19:54]

• funrider
ijdod schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:36:
[...]

Ik denk dat ze daar een beter zicht op de middelen hebben dan wij.
Als wij als burgers worden geacht mondneusmaskers in publieke ruimtes te dragen dan verwacht je dat minimaal chirirugische mondneusmaskers (IIR) te zien in de ziekenhuizen zeker als je dit soort zaken leest zoals ook eerder in dit topic aangekaart:

Medischcontact.nl - 13 oktober '20 "VWS verwacht geen tekort aan beschermingsmaterialen voor covidpieken"

Rijksoverheid.nl - 12 oktober '20: "Factsheet Voldoende PBM beschikbaar"

• ijdod
@funrider die prognoses zijn op basis van inzet in het zorgproces volgens protocol. Het algemeen gebruik door het volledige personeel is daar niet in meegenomen (hoewel er een indrukwekkende voorraad is).

Ik denk dat je verwart wie die maatregel heeft geintroduceerd. Vanuit de zorgprotocollen is niet hiet nodig... het RIVM standpunt zit op diezelfde lijn.
---

Meer ontopic: setje uniqlo maskertjes: Ruiken bijzonder chemisch uit de verpakking, dat is weg na een keer wassen. Ondanks de goede reviews die ik her en der gehoord hebben meer van hetzelfde, inclusief beslagen bril. Geen neusclip, ook niet makkelijk mogelijk.

Inknburn masker: mooie prints (ik ken het merk van hardloopshirts), maar dezelfde problemen zoals vrijwel alle maskers: beslagen bril. Geen neusclip, ook niet makkelijk mogelijk.

Mijn gezicht/neus combinatie is voor de standaard maskers kennelijk een uitdaging :D. Ik vermoed ook dat veel niet-brildragers geen idee hebben hoe slecht het eea aansluit. En zelfs bij een redelijke pasvorm is dat klaar zodra je iets zegt, je kin trekt het masker dan verder van je neus af en weg is de seal weer. Beste pasvorm tot nu toe is voor mij een (op andere punten zoals wasbaarheid erg matige) UA Sportsmask, en zelfs die alleen naa modificatie met een veel beter neusclip. En zelfs daarbij is het vrijwel onmogelijk de seal voor meer dan een paar minuten te houden als je het masker niet aan mag raken.

[Voor 64% gewijzigd door ijdod op 08-11-2020 07:56]

• xileS
  • Niet online
Deze KF94 inmiddels al eventjes binnen en ik moet zeggen dat ze wel goed aanvoelen en veel meer het "gevoel" geeft dat het meer tegenhoudt, aangezien het lastiger ademt. Of het echt beter is weet ik niet er staat namelijk wel dat het niet tegen de virus is bedoeld.

Pasvorm is iig goed en blijft goed zitten en bril lijkt er minder door te beslaan. Kwalitatief voelt het veel beter aan dan een chirurgische wegwerp masker (die ik nooit echt langer dan 4 uur draag), dus mijn gevoel zegt dat ik deze wel minstens een paar dagen zou kunnen dragen voordat ik het weg gooi.

Ik heb ook andere KN95 maskers besteld, maar die zijn nog steeds niet binnen.

• syntesia
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 25-01 15:39
xileS schreef op donderdag 24 december 2020 @ 01:03:
Deze KF94 inmiddels al eventjes binnen en ik moet zeggen dat ze wel goed aanvoelen en veel meer het "gevoel" geeft dat het meer tegenhoudt, aangezien het lastiger ademt. Of het echt beter is weet ik niet er staat namelijk wel dat het niet tegen de virus is bedoeld.

Pasvorm is iig goed en blijft goed zitten en bril lijkt er minder door te beslaan. Kwalitatief voelt het veel beter aan dan een chirurgische wegwerp masker (die ik nooit echt langer dan 4 uur draag), dus mijn gevoel zegt dat ik deze wel minstens een paar dagen zou kunnen dragen voordat ik het weg gooi.

Ik heb ook andere KN95 maskers besteld, maar die zijn nog steeds niet binnen.
Ben benieuwd naar die kn95!! Wacht met geduld op je review

• ijdod
Inmiddels heb ik wel een anticondensmiddel gevonden wat voor mij (en collega's; die kwamen er mee) werkt: de anticondens spray van Zeiss. Hierdoor is de maskerdiscussie voor mij een stuk makkelijker geworden.

@xileS Houdt er wel rekening mee dat juist die hoge filterwaarde van KF94/KN95/FFP2/enz draagtijd gebonden is. Nu zullen ze niet opeens spontaan transparant worden, uiteraard, maar als die filterwerking het argument van gebruik is, is dat wel iets om rekening mee te houden.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 13:30

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

*knip* Trollerige reactie, dit is een serieus topic over mondneusmaskers

[Voor 145% gewijzigd door ZieMaar! op 24-12-2020 14:24]

8555Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

• CrashOne
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik zie overal KN95 maskers langskomen, maar heb weinig vertrouwen in de werking van veel van deze maskers.

Voor wie nog geteste mondneusmaskers zoekt:

https://koen.aliexpress.com/store/5618035

Een aantal van hun mondneusmaskers zijn getest:

https://www.cdc.gov/niosh...stReport_Redacted-508.pdf

Dat zijn deze:
https://www.aliexpress.com/item/1005001633044864.html

Van veel van de andere maskers weet je niet hoe goed ze daadwerkelijk werken (zie ook cdc.gov: als voorbeeld https://www.cdc.gov/niosh...stReport_Redacted-508.pdf )

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• xileS
  • Niet online
ijdod schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:43:
Inmiddels heb ik wel een anticondensmiddel gevonden wat voor mij (en collega's; die kwamen er mee) werkt: de anticondens spray van Zeiss. Hierdoor is de maskerdiscussie voor mij een stuk makkelijker geworden.

@xileS Houdt er wel rekening mee dat juist die hoge filterwaarde van KF94/KN95/FFP2/enz draagtijd gebonden is. Nu zullen ze niet opeens spontaan transparant worden, uiteraard, maar als die filterwerking het argument van gebruik is, is dat wel iets om rekening mee te houden.
Ik had nog wat anti condens doekjes van Ali besteld maar heb ze (nog) niet ontvangen, maar met de meeste mondkapjes heb ik niet super veel last van het beslaan van mijn brillen. Het helpt al veel als je mondkapje gewoon goed afsluit of als je bril iets anders plaatst. Tenminste bij normaal gebruik heb ik er geen last van, maar als ik ineens fysiek zware werk moet doen en warm krijg, kan het wel beetje gaan beslaan. Het liefst doe ik mondkapje dan ook af, ik krijg het dan wel veel te warm.

Ik heb ze vooral besteld, omdat ze via Ali prima betaalbaar zijn en mij al veel beter leken dan de wasbare die ik normaal gesproken gebruik. En ze lijken mij ook beter dan die blauwe wegwerp spul. Tot nu toe bevallen huidige KF94 iig goed, maar idd ik heb verder geen idee hoe goed ze echt zijn. Ik las wel ergens dat je met goede KF94/KN95 maskers wel 30/40 uur zou moeten kunnen doen en volgens mij alsnog boven de 90% filtration efficiency hebben. Het beste is wel om ze te labelen en af te wisselen.

• xileS
  • Niet online
CrashOne schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:20:
Ik zie overal KN95 maskers langskomen, maar heb weinig vertrouwen in de werking van veel van deze maskers.

Voor wie nog geteste mondneusmaskers zoekt:

https://koen.aliexpress.com/store/5618035

Een aantal van hun mondneusmaskers zijn getest:

https://www.cdc.gov/niosh...stReport_Redacted-508.pdf

Dat zijn deze:
https://www.aliexpress.com/item/1005001633044864.html

Van veel van de andere maskers weet je niet hoe goed ze daadwerkelijk werken (zie ook cdc.gov: als voorbeeld https://www.cdc.gov/niosh...stReport_Redacted-508.pdf )
Super veel vertrouwen heb ik er natuurlijk ook niet in, maar het ging mij er om dat ik wel een masker ging dragen die beter zou werken dan die ik voorheen droeg. Bij een volgende bestelling zou ik idd beter mijn best kunnen doen om maskers te bestellen die wel getest zijn

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Goede tip, ik ga eens rondshoppen. Blijf het gek vinden dat er geen echte goede aansluitende maskers zijn waardoor je met bril normaal over straat kunt zonder alsnog slechtziend te worden :P. Recent maar een keer de contactlenzen uit de la getrokken... Ook geen zin om met metalen strips te gaan DIY-en.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• ijdod
@xileS @2Dutch Het beslaan is in mijn ervaring afhankelijk van een aantal factoren. Sowieso de pasvorm van het masker op je gezicht, neusklem in het masker, vorm gezicht/neus, model bril/montuur, enzovoorts. Been there, done that, got the fogged lenses :D. Dat Zeiss spul moet niet meer dan een tientje kosten, doosje met doekje en sprayflesje.

Ik denk overigens dat als je kwalitatieve (geteste) maskers wilt hebben, je niet bij Ali moet shoppen. Niet dat het per se troep is, maar je hebt simpelweg geen methode om hun claims te verifieren.

[Voor 22% gewijzigd door ijdod op 24-12-2020 23:56]

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

ijdod schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:54:
@xileS @2Dutch Het beslaan is in mijn ervaring afhankelijk van een aantal factoren. Sowieso de pasvorm van het masker op je gezicht, neusklem in het masker, vorm gezicht/neus, model bril/montuur, enzovoorts. Been there, done that, got the fogged lenses :D. Dat Zeiss spul moet niet meer dan een tientje kosten, doosje met doekje en sprayflesje.

Ik denk overigens dat als je kwalitatieve (geteste) maskers wilt hebben, je niet bij Ali moet shoppen. Niet dat het per se troep is, maar je hebt simpelweg geen methode om hun claims te verifieren.
Voor dat tientje ga ik het zeker wel proberen, volgende week ff bestellen. Voor mondmaskers ga ik zeker niet naar ome Ali (al was het maar omdat dat veel te lang duurt, maar je hebt idd totaal geen idee wat je koopt). Heel veel zeer gave zijn helaas niet in de EU te krijgen ook, of 20 of 30 euro per stuk :(

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• xileS
  • Niet online
Deze binnen voor tegen het beslaan van bril:
https://a.aliexpress.com/_BSTioS

Doet precies wat het beloofd!

Mja dat wat betreft mondkapjes is er zoveel aanbod dat je het niet meer weet waar en hoe je meot kijken. Heb ook bv weleens in NL gekocht, maar zijn alsnog veel made in China. Is niet perse slecht.

Koos dit x om "FFP2 en KF94" op Ali te bestellen met het idee dat dit al een upgrade is tegenover de blauw/witte maskertjes die je overal ziet. En proberen hoe ze zitten/bevallen.

KF94 pasvorm is iig goed, kan je van veel mondkapjes niet zeggen, aangezien ze bv zo vaak afzakken. Als deze batch op zijn houd ik mij aanbevolen voor betere geteste maskers.

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 10:35
Zijn FFP2 maskers eigenlijk voor de burger al weer te koop of blijven deze voor ziekenhuizen?
Online vind ik een hoop maar het lijkt alleen beschikbaar te zijn voor zorg bedrijven of Chinese handel te zijn.

Mijn vriendin werkt namelijk op een verzorgingsgroep met meerdere woongroepen waar inmiddels op groepen mensen bevestigd Corona hebben. Van haar werkgever mag ze geen mondkapje op tenzij op haar groep een bevestigde patiënt is. Dit zal waarschijnlijk vandaag zo zijn omdat er iemand flink ziek is geworden en die vandaag getest is of gaat worden.

Maar als ze dan straks een mondkapje op mag dan zijn dat chirurgische maskers en dan krijgen ze er 15 per groep per week. Terwijl er minimaal 12 man werkt en soms ook extra mensen binnen moeten wandelen. Je moet dus minstens een week met je mondkapje doen.

Nu wil ik eigenlijk zelf mondkapjes gaan kopen maar aan chirurgische maskers hebben zij natuurlijk niets.

Ik vind het echt te belachelijk voor woorden dat als er voor een virus zo'n heisa gemaakt wordt. Dat er dan nu een jaar na de ontdekking daarvan nog geen fatsoenlijke bescherming is voor de mensen in de gehandicapten zorg..

Always look on the bright side of life.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik heb geen last van beslagen brillenglazen, maar wel een beetje van een mondkapje dat ervoor zorgt dat mijn bril op de grond valt, daarom ga ik denk ik maar een elastiek kopen dat de. Ril op zijn plek houd (tegenwoordig wikkel ik de bevestiging van het mondkapje rond de poten, maar dat is eigenlijk teveel gedoe),, heeft iemand een andere oplossing?

• funrider
Clifdon schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:03:
Zijn FFP2 maskers eigenlijk voor de burger al weer te koop of blijven deze voor ziekenhuizen?
Online vind ik een hoop maar het lijkt alleen beschikbaar te zijn voor zorg bedrijven of Chinese handel te zijn.

Mijn vriendin werkt namelijk op een verzorgingsgroep met meerdere woongroepen waar inmiddels op groepen mensen bevestigd Corona hebben. Van haar werkgever mag ze geen mondkapje op tenzij op haar groep een bevestigde patiënt is. Dit zal waarschijnlijk vandaag zo zijn omdat er iemand flink ziek is geworden en die vandaag getest is of gaat worden.

Maar als ze dan straks een mondkapje op mag dan zijn dat chirurgische maskers en dan krijgen ze er 15 per groep per week. Terwijl er minimaal 12 man werkt en soms ook extra mensen binnen moeten wandelen. Je moet dus minstens een week met je mondkapje doen.

Nu wil ik eigenlijk zelf mondkapjes gaan kopen maar aan chirurgische maskers hebben zij natuurlijk niets.

Ik vind het echt te belachelijk voor woorden dat als er voor een virus zo'n heisa gemaakt wordt. Dat er dan nu een jaar na de ontdekking daarvan nog geen fatsoenlijke bescherming is voor de mensen in de gehandicapten zorg..
Voor zover ik lees (hier en hi) ik er voldoende beschikbaar voor de zorg. Ik verbaasde me over wat de werkgever van je vriendin aangaf, maar blijkbaar geeft de overheid dit ook aan (hier en hier). Toch zou ik als werknemer in zo'n geval toch echt als ik haar was dit bespreken met de werkgever en ik kan mij niet voorstellen dat je niet uit eigen middelen bescherming kunt gebruiken of dit nu een IIR mondneusmasker of nog beter een FFP2 gebruikt. Je kunt echter maximaal 3 uur achter elkaar een FFP2 gebruiken. Deze zijn beide ook voor consumenten te koop bij Hulptroepen.nu en Benu Apotheek zoals ook in start post te vinden is.

Ik werk niet in de zorg en heb eerder zelf een aantal doosjes IIR mondneusmaskers bij Hulptroepen besteld voor eigen gebruik voor mijn gezin. Van echter FFP2 zou ik het even voorleggen bij Hulptroepen of dit kan. Maar in de FAQ lees ik ook:

Vraag:Mogen particulieren buiten de zorg ook persoonlijke beschermingsmiddelen bestellen?
Antwoord:Ja, dat kan zeker. Onze persoonlijk beschermingsmiddelen zijn niet allen voor de zorg. Wij houden de actuele situatie nauwlettend in de gaten op verandering, beperkingen en mogelijkheden (behalve voor sneltesten).

In het geval van je vriendin lijkt me dit geen probleem het zit m eerder in akkoord krijgen werkgever, maar het lijkt het dat de gezondheid voor personeel voorop staat. Overigens gebruik ik de wegwerp IIR voor eenmalig gebruik op 1 dag dus het verhaal dat je een hele week met 1 mondneusmasker moet doen is bizar zeker in werk omgeving onacceptabel naar mijn idee.

[Voor 6% gewijzigd door funrider op 04-01-2021 15:19]

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Duurde ff voordat 't werd verzonden :+ maar vandaag geprobeerd en works like a charm _/-\o_
Even testen hoe lang 't blijft werken totdat ik een nieuwe laag moet aanbrengen, maar wat een verademing zeg. Kan ik ook gaan rondshoppen naar extra mondmaskers zonder me te ergeren aan de "net niet afsluitende" fit ;)

Let wel op: water in de lucht verzamelt alsnog onderaan de bril als druppels, dus lange shoptrips door de buitenlucht gaan je alsnog wat minder zicht opleveren :P

[Voor 11% gewijzigd door 2Dutch op 06-01-2021 16:53]

• ijdod
@2Dutch Mijn ervaring is dat ik eerder mijn bril wil schoonmaken dan dat de coating niet meer werkt.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zag deze langs komen op de NOS live blog vanmiddag.

De tip van het lostrekken van de elastieken leek me wel een goede. Kleine moeite, beter voor de beestjes.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

ijdod schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:33:
@2Dutch Mijn ervaring is dat ik eerder mijn bril wil schoonmaken dan dat de coating niet meer werkt.
Dat is ook een dingetje om rekening mee te houden ja. Ideaal is het zeker niet, zie ook dat de prijs van t spul aan het stijgen is, zucht. Blijf me verbazen dat in al die maanden er geen perfect mondmasker is dat prima aansluit zonder tape of whatever...genoeg brildragers om zoiets te slijten?

• Yaksa
  • Registratie: december 2008
  • Nu online
2Dutch schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:58:
[...]

Dat is ook een dingetje om rekening mee te houden ja. Ideaal is het zeker niet, zie ook dat de prijs van t spul aan het stijgen is, zucht. Blijf me verbazen dat in al die maanden er geen perfect mondmasker is dat prima aansluit zonder tape of whatever...genoeg brildragers om zoiets te slijten?
Ik (brildragend) draag al sinds maart '20 als ik bij mensen in de buurt kom een mondkapje (zwart, enigszins voorgevormd, wasbaar, 3 lagen, gekocht bij BOL). En ik heb totaal geen last van zere oren of beslagen brillenglazen.
Hoe?

Nou, ik heb uit plastic een soort van in elkaar gedraaide S gesneden, haak aan de uiteinden van de S' en de elastiekjes van het kapje door en draag het om mijn nek. Werkt prima en minimaal contact met mondkapje bij op- of afzetten. Er zijn ook oma's die iets soortgelijks haken, met 2 knopen erop, maar dat blijft minder goed zitten.

Beslagen glazen: Pak een (droog) microvezeldoekje, doe daar een hoeveelheid afwasmiddel op en wrijf het afwasmiddel door het doekje. Poets je bril daarmee en geen beslagen glazen meer. Doekje in een plastic zakje in de fietstas en je kan voor het binnengaan van bijvoorbeeld een winkel even poetsen. Wel opletten dat het afwasmiddel geen citroenzuur bevat, dat kan sommige coatings op brillenglazen aantasten.

Doe er uw voordeel mee, zou ik zeggen

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

@funrider Wat is het verschil tussen deze 2 FFP2 maskers:
- https://hulptroepen.nu/product/ffp2-mondkapjes-40-stuks/
- https://hulptroepen.nu/pr...jes-baltic-mask-40-stuks/

Is het gewoon puur het merk of de pasvorm? Ik zie dat de baltic >95% efficiency heeft en die ander >94%, terwijl in de beschrijvingen bij beiden 95% staat.
Met alles wat nu aan de hand is met Britse en Zuid-Afrikaanse varianten, en ik het nog steeds niet kan geloven dat we nog steeds geen FFP2 for the masses maken in NL (in tegenstelling tot Duitsland waar men aan het denken is om FFP2 maskers te verplichten), was ik van plan om over te stappen naar FFP2 maskers. Ik heb nog een doosje 3M FFP2 hier liggen, maar die zijn wel wat duur om zo even in de supermarkt op te zetten en dan weer weg te gooien.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True