Hier nog twee recente (November/December 2021) berichten waarin Nederlandse wetenschappers opnieuw benoemen dat FFP2 echt verschil kunnen maken:
-
NPO Radio 1 - 22 december 2021 - veld epidemioloog Amrish Baidjoe
-
BNR - 30 november 2021 - Frits Rosendaal, hoogleraar epidemiologie aan het Leids Universitair Medisch Centrum + Viroloog Ab Osterhaus + veld epidemioloog Amrish Baidjoe
Overigens kwam ik nog een Nederlandse speler tegen
BAB-Medical die FFP2s maakt. Ze verkopen niet zelf aan consumenten, maar vond wel
deze aanbieder - 40 stuks voor 49,55 euro incl. verzending en BTW (ongeveer 1.24 euro p/stuk) en
deze (iets duurder dan eerder genoemde) sites die dat wel doen. Zie ook
dit bericht in de pers. Ze zijn in NL gemaakt en door BSI Nederland getest. Lees ook
bij BSI meer of certificering echt is:
BAB Medical.
Overigens maakt Auping ze ook volgens
hun website echter alleen voor de zorg.
Deathchant schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:50:
[...]
Maar het viel me gewoon op, dat ze prat gaan op DEKRA approved, en dus 50 euro vragen voor 50 ffp2 mondkapjes en dan niet kunnen aangeven waarom de DEKRA testmethode/quality control/CE0158 certificaat extra veiligheid/degelijkheid zou toevoegen. Dan kun je in theorie net zo goed any goedkoper FFP2 masker kopen die aan de EN 149:2001+A1:2009 standaard voldoet.
M.a.w. ik ben (nog steeds) niet overtuigd waarom ik BlueBec FFP2 als "beter" moet positioneren t.o.v. andere FFP2 maskers.
Overigens waren de FFP2 maskers van hulptroepen.nu met die grafeen (die overigens een STUK goedkoper zijn) precies de redenen om voor een ander merk te gaan kijken waar grafeen niet in zat.
Er is nog steeds te weinig data over die uitsluitsel geeft over welke hoeveelheden grafeen zo'n masker loslaat en dus potentieel gevaarlijk zijn bij inademen.
Misschien is het juist dat grafeenlaagje wat ervoor zorgt dat water niet doorlekt naar de buitenkant toe

Ik betaal liever iets meer (1 euro p/stuk) en dan het gevoel hebben dat ik een mondneusmasker draag die in Duitsland of Nederland is gemaakt dan die is gemaakt in China o.a. vanwege materiaal gebruik en wetgeving en daarnaast de Duitse en Nederlandse keuring instanties of het nu de Dekra, ift, TUV of de Nederlandse BSI. Zie ook deze berichten:
ZDF,
MDR en
Ploum in Nederland.
Wat betreft de SQ en grafeen berichtgeving staat het nodige in TS gelink hierbij nogmaals enkele bronnen waarvan
RIVM en
CDC niet stellig is, maar ook niet uitsluit. De
ANSM -
link (Frans) (
Sciensano (Belgie) zijn echter wel stelliger de maskers met grafeen niet te gebruiken.
Daarnaast heeft het Duitse Focus ook
dit artikel over de slechte CE2163 (Turkse) keuring.
Frieda schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:45:
[...]
Maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat een aantal van die keuringsinstanties strenger test en op andere eigenschappen. Dekra is een van de goede, die uit Turkije en Ierland waren verdacht als ik het me goed herinner.
Echt onmogelijk om iets te vinden voor een smal gezicht waar toch mijn neus in past, die kinderversies drukken mijn neus plat.
Het klopt in TS staat dit ook genoemd en ook hierboven heb ik wat linkjes opnieuw benoemd.
Ik ben erg enthousiast over mijn Duitse BlueBec FFP2 BB203 (momenteel niet meer leverbaar), maar de BB204 is volgens mij vergelijkbaar. Mijn BB203 zijn een stuk compacter en zitten mijn vrouw ook beter. Ook voor mij zitten ze prima.
[
Voor 10% gewijzigd door
funrider op 11-01-2022 20:12
]