Het Grote Lego Topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2
Acties:
  • 4.376.922 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:43

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Matched: defender, moc
Gim schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:37:
[...]

Gewoon de handleiding gevolgd. Ik heb geen verbeteringen doorgevoerd, maar wel m'n tijd genomen met alle stappen bouwen. Tussendoor wat getest. Ik heb de digitale handleiding gedownload van de LEGO site voor de bouw.

Ook nog geen stickers geplakt. Ik wil over een paar dagen het andere model bouwen en daarna de Landrover met verbeteringen.
Heeft die digitale versie nog verbeteringen ten opzichte van het boekje of zijn ze exact hetzelfde? Ik weet namelijk niet of Lego wel eens boekjes aanpast als er kritiek komt op bepaalde onderdelen of dat ze verbeteringen aan de bouwers zelf overlaten.
En zijn er al bepaalde MOC's die alleen de versnellingsbak verbeteren?

Ik heb de Defender nogal hoog op mijn verlanglijstje staan, maar hoop me in te kunnen houden tot black friday.

@kendo mijn oude lego (vanaf halverwege jaren tachtig) ligt op me te wachten bij mijn zusje. Als jet klikgevoel en kleur erg afwijken ga ik wel proberen het apart te houden van het nieuwe spul van mijn zoontje van 5, maar ik ben benieuwd of dat gaat lukken. Hij heeft de foto's al gezien van o.a. de brandweerkazerne, dus die heeft hij in gedachten al bij de rest van zijn autootjes staan

[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 18-10-2020 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
gwystyl schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:46:
[...]

Heeft die digitale versie nog verbeteringen ten opzichte van het boekje of zijn ze exact hetzelfde? Ik weet namelijk niet of Lego wel eens boekjes aanpast als er kritiek komt op bepaalde onderdelen of dat ze verbeteringen aan de bouwers zelf overlaten.
En zijn er al bepaalde MOC's die alleen de versnellingsbak verbeteren?

Ik heb de Defender nogal hoog op mijn verlanglijstje staan, maar hoop me in te kunnen houden tot black friday.

@kendo mijn oude lego (vanaf halverwege jaren tachtig) ligt op me te wachten bij mijn zusje. Als jet klikgevoel en kleur erg afwijken ga ik wel proberen het apart te houden van het nieuwe spul van mijn zoontje van 5, maar ik ben benieuwd of dat gaat lukken. Hij heeft de foto's al gezien van o.a. de brandweerkazerne, dus die heeft hij in gedachten al bij de rest van zijn autootjes staan
Ik heb geen idee of de digitale handleiding verbeteringen kent t.o.v. de papieren handleiding. Ik moet zeggen dat ik wel deels gekozen heb voor de digitale versie voor het geval dat. Grootste reden was echter dat het me een vorige keer wel goed beviel met een bouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-06 08:44
AppieNL schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 02:18:
[...]

Doorgaans is de de digitale het meest up-to-date. Los van dat het bij Lego wel enige weken zal duren voordat de update van boekjes in het productie proces zit van sets, mag Joost weten hoe lang een doos in het magazijn ligt van een (web)winkel.
Mijn naam is Joost en ik weet van niks :D
[...]

Pimp My Landrover is voor het grootste gedeelte een aanpassing van die gearbox. De andere kleine tweaks lijken me makkelijk te skippen als je dat per se zou willen.
Ben toevallig gisteren begonnen aan de bouw van de 42110 Defender, gewoon volgens het boek. Ben nu ongeveer op de helft en alles lijkt soepel te lopen. Mocht dit niet zo zijn dan ga ik eens een blik werpen op de digitale handleiding en de MOC voor eventuele aanpassingen aan de gearbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:23
Gim schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

Als ik met Rebrickable voor de parts list een compare uitvoer dan kan ik voor de 42110 kiezen uit 2 versies:
  • v1 - 32138
  • v2 - 65098
Staat ergens op de doos of in de handleiding welke versie je hebt?
Geen idee. Ik drukte gewoon op de link in de instructies van jb70 op de pagina die ik linkte.
These are my improvements to pimp up 42110 Land Rover Defender.

- Includes free 213 pages PDF with step-by-step building instructions.
- You will need 166 additional parts to the original set 42110-1. Use rebrickable's compare feature to see which parts you need.
Het vetgedrukte gedeelte linkt in de quote (ook hier) naar de rebrickable compare pagina. Daarin krijg ik 'gewoon' V1 van Lego aan de ene kant en de MOC aan de andere kant. Nummers op mijn boekje of in de url komen niet overeen met 1 van de nummers die jij noemt. Ik zie ik ook niet waar ik na het volgen van de link in de beschrijving alsnog op een 'V2' boekje moet komen van Lego.

En ja, op de compare pagina staat 168 parts extra en jb70 schrijft dat er maar 166 nodig zijn. Staat nog een onderdeel aan beide kanten die zichzelf opheft.

Ik heb net zelf de onderdelen uitgezocht voor de Pimped versie, zodat ik weer een set uit mijn backlog kan halen. Ik gooi er nog wel even een V6 of V8 in, want dit L6-je trek ik niet.

[ Voor 5% gewijzigd door AppieNL op 20-10-2020 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
gwystyl schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:15:
Naar aanleiding van mijn aankomende Porsche, de daaropvolgende verwachte Defender, mijn oude Lego collectie en de alsmaar uitbreidende collectie van Gwystyl junior ben ik op zoek naar een goede manier om Lego te sorteren.
Uiteraard heb ik even teruggelezen in het vorige topic en daar verschillende ideeën en linkjes opgedaan zoals deze, maar de hoeveelheid werk die het sorteren is zorgt voor wat hoofdbrekens.

Junior (net 5) hoort duidelijk nog bij "alles op een hoop" en daarin zoeken naar willekeurige stukjes om "auto's" of "vliegtuigen" mee te bouwen. Blijkbaar kan bijna alles vliegen of rijden.
Bij nieuwe aanwinsten leer ik hem eerst te sorteren op kleur en dan pas te beginnen met bouwen. Na een tijdje met een aanwinst spelen gaat deze vaak uit elkaar, in de grote bak en worden onderdelen gebruikt om willekeurige creaties mee te bouwen. Helemaal prima. Bijna al zijn Lego past in twee lage Ikea Trofit lades of staat in elkaar gebouwd op dat kastje.

Ik ben zelf uiteraard een stuk ouder, en zoals op bijna alle "hoe sorteer ik mijn Lego" links te zien is heb ik meer behoefte aan structuur. Sorteren op type en daarna eventueel op kleur lijkt me een goed uitganspunt, maar ik wil ook nog een keer gaan bouwen en niet de komende maanden bezig zijn met mijn zooi sorteren en catalogiseren. Ik heb respect voor de mensen die hele SQL databases bouwen om elk steentje vast te leggen, maar (buiten dat ik niet zou weten hoe dat moet) dat zie ik mezelf niet doen. Ik ga wel een poging doen om mijn collectie ergens online bij te houden zodat ik in ieder geval een idee heb van welke steentjes ik heb.

Ik moet in ieder geval op zoek naar wat handige opbergmogelijkheden. Voor hele kleine en speciale items lijken vakjesbakken handig, en voor grotere stukken A4-laatjes (evt met verdeling erin). Het zal in ieder geval nog een hele tijd duren voor ik een kamer heb die zo vol en georganiseerd is als bijvoorbeeld deze (toevallig iemand van hier?)
In dat voorbeeld zie ik enkel afgesloten bakjes met deksel. Lijkt me niet handig als je lekker aan het bouwen bent voor ieder onderdeel zo'n bakje moet pakken en de deksel eraf moet klikken.
Ik heb een aantal van die iris kunststof ladekasten met 6 of 8 laden. Daarin verschillende bakjes met verschillende type onderdelen. (inzet bakjes zijn oude wattenstaafbakjes want die waren goedkoper dan losse bakjes en pasten perfect. Heb nu ook voor de rest van mijn leven wattenstaafjes)
Sorteren voor de kleine is inderdaad super lastig. Wij hebben de regel dat er eerst 10 blokjes gesorteerd moeten worden als je een onderdeel nodig hebt dat al gesorteerd is. Dat werkt op een of andere manier ook niet...
Het ergste zijn de bakken met losse lego, Dat sorteren is echt tijdrovend. Het per moc sorteren is makkelijker omdat je dan vaak al weet welke onderdelen er in zitten en toch ook vaak veel van 1 soort bij elkaar zitten. Maar soms is het een kwestie van een paar dagen verstand op nul, blik op oneindig...

NB. sorteren laat je ook weer even kennis maken met de verschillende parts. Ik heb dan regelmatig dat ik denk: Oh hier zijn die onderdelen dus of heb ik er hier zoveel van? etc...

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortael
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-04-2024
Knolpower! schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:18:
Ik kijk nu al een tijdje mee met de forumposts en het begint toch wel te kriebelen om zelf weer een LEGO set te halen, alleen heb ik geen idee waar ik mee zou moeten beginnen.

Aangezien ik alle artikelen nooit heb bijgehouden zag ik laatst pas voor het eerst toen ik op de website van LEGO zat welke producten ze hebben en daar zitten best wel leuke items tussen, alleen wat zou een gave eerste build zijn?

Ook vraag ik mij af of het normaal is om de sets na tijd te verkopen als je er klaar mee bent, aangezien ik de sets wel prijzig vind en waarschijnlijk niet als display item zou gebruiken.

Ik zag de Land Rover Defender (42110) paar keer voorbij komen en die lijkt me wel leuk om in elkaar te zetten, hoe kan je hier het beste aan beginnen, bouw je per uur of per zakje, ik gok maar wat.. :D
Hier ook hetzelfde, een maand geleden begon het te kriebelen door het bouwen van Lego Friends setjes samen met mijn dochter.

Ik was een beetje op Marktplaats aan het kijken toen mijn oog viel op de Lego Technic set 8485.
Destijds in 1995/1996 had hij op menig verlanglijstjes gestaan (verjaardag, sinterklaas, kerst etc), maar nooit gekregen, dus uit nostalgie/sentiment oogpunt deze gekocht :)

Daarna de Liebherr (42100) gekocht, en sinds vorige week ook de Defender (42110). Puur ook omdat de Liebherr wel een mooie bouw is, maar eigenlijk weinig uitdaging. En ik had gelezen dat de Defender dus wel een uitdaging kan zijn. Deze heb ik sinds gisteren klaar, en heb ik mij prima mee vermaakt.

Nu wil ik er de pimped up versie van bouwen, en daarna nog een andere MOC, de LMP Racer. Ook wil ik hem nog RC maken met de Control+ parts van de Liebherr.

Ik bouw per zakje, wanneer ik zin en tijd heb. Bijv. met de Defender doe ik alle zakjes met nummer 1 apart in Tuperware/Curver achtige bewaarbakjes, die ik gemakkelijk weg kan zetten.
Ik plak de stickers niet, en laat de boekjes ook nog geseald. Ik pak de instructies via de Lego Building Instructions app op de tablet :)
Ook bewaar ik de dozen, mocht ik ze willen verkopen.

Er is ook een wereld voor mij open gegaan aan MOC's, daarvoor gemakkelijk parts kopen en dergelijke door sites als Rebrickable en Bricklink.

[edit]
Ik moet wel bekennen dat de sets van tegenwoordig heel anders (gemakkelijker?) zijn dan destijds de Lego Technic sets waar ik mee opgegroeid ben (begin jaren 90). Zo heeft elk asje een eigen kleur, zodat je direct de goede pakt :)

[ Voor 4% gewijzigd door mortael op 26-10-2020 11:00 ]

Vroeger heette ik [MoRtAl]: https://tweakers.net/gallery/8673/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knolpower!
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-03 10:35
mortael schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:54:
[...]

Hier ook hetzelfde, een maand geleden begon het te kriebelen door het bouwen van Lego Friends setjes samen met mijn dochter.

Ik was een beetje op Marktplaats aan het kijken toen mijn oog viel op de Lego Technic set 8485.
Destijds in 1995/1996 had hij op menig verlanglijstjes gestaan (verjaardag, sinterklaas, kerst etc), maar nooit gekregen, dus uit nostalgie/sentiment oogpunt deze gekocht :)

Daarna de Liebherr (42100) gekocht, en sinds vorige week ook de Defender (42110). Puur ook omdat de Liebherr wel een mooie bouw is, maar eigenlijk weinig uitdaging. En ik had gelezen dat de Defender dus wel een uitdaging kan zijn. Deze heb ik sinds gisteren klaar, en heb ik mij prima mee vermaakt.

Nu wil ik er de pimped up versie van bouwen, en daarna nog een andere MOC, de LMP Racer. Ook wil ik hem nog RC maken met de Control+ parts van de Liebherr.

Ik bouw per zakje, wanneer ik zin en tijd heb. Bijv. met de Defender doe ik alle zakjes met nummer 1 apart in Tuperware/Curver achtige bewaarbakjes, die ik gemakkelijk weg kan zetten.
Ik plak de stickers niet, en laat de boekjes ook nog geseald. Ik pak de instructies via de Lego Building Instructions app op de tablet :)
Ook bewaar ik de dozen, mocht ik ze willen verkopen.

Er is ook een wereld voor mij open gegaan aan MOC's, daarvoor gemakkelijk parts kopen en dergelijke door sites als Rebrickable en Bricklink.
Tof om te lezen op welke manier je het in elkaar zet, ik wist niet dat er een App was waar je de instructies kon vinden, dat ik wel handig voor op de tablet dan inderdaad.

Als ik het zo lees is de Land Rover een leuke uitdagende niet te dure eerste build, en voor nog (in mijn ogen) een prima prijs.
Ik zou dan inderdaad op dezelfde soort manier bouwen, niet te gehaast en gewoon wanneer ik tijd heb.

Ik zag ook MOC's voorbij komen, hoe werkt dat precies? Koop je dan instructies en dan kun je met dezelfde blokjes datgene bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortael
Knolpower! schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:02:
[...]
Ik zag ook MOC's voorbij komen, hoe werkt dat precies? Koop je dan instructies en dan kun je met dezelfde blokjes datgene bouwen?
Inderdaad, op deze pagina voor de Defender kan je een aantal MOC's zien.
Je bovenste kan je bouwen zonder extra parts (dus met alles wat je in de doos vindt), en daaronder staan er een aantal die je kan bouwen met extra parts :)

Mocht je vast lopen tijdens de build of als de Defender niet lekker klinkt tijdens het rijden, Racingbrick heeft een uitgebreide guide voor verschillende dingen die mis kunnen zijn gegaan: https://racingbrick.com/2...er-ultimate-repair-guide/

[ Voor 20% gewijzigd door mortael op 26-10-2020 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knolpower!
mortael schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:08:
[...]

Inderdaad, op deze pagina voor de Defender kan je een aantal MOC's zien.
Je bovenste kan je bouwen zonder extra parts (dus met alles wat je in de doos vindt), en daaronder staan er een aantal die je kan bouwen met extra parts :)
Dat is wel gaaf!
Extra onderdelen kopen zal ik dan niet gelijk aan beginnen maar met de onderdelen die je al hebt een andere iets bouwen is wel een idee.
Hoe haal je je gebouwde set eigenlijk tactisch uit elkaar dan?
Gim schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

Het verschilt. Je hebt instructies waar je voor betaald en je hebt gratis instructies. Kijk maar eens op de Rebrickable website bij een aantal sets. Zo is er een pimped versie van de Landrover waarbij je slechts betaald voor de extra onderdelen die je nodig hebt. Maar er zijn ook instructies om een ander model te bouwen met dezelfde onderdelen.

Land Rover is mijn inziens prima te doen en hij ziet daarbij ook nog top uit. Ja, het model kent wat problemen/uitdagingen, maar er zijn blijkbaar genoeg mensen die hem gekocht hebben en die er dolenthousiast over zijn. Gewoon lekker je tijd ervoor nemen.

Mijn eerste Technic set na de Dark Ages was de Mercedes Arocs (42043). Die zou ik dan ook scharen onder de "niet beginner" sets want het is een behoorlijke klus met al die slangetjes en tandwielen. Gewoon lekker je tijd voor nemen en ervan genieten. En gaat het dan toch fout.... Land Rover is volgens mij de enige set waar een complete repair guide aan gewijd is dus als je ergens hulp voor kunt vinden is het die set wel :P
Ja extra onderdelen laat ik eerst maar even liggen, maar een andere build van de spullen die je dan hebt is wel tof.
Die Mercedes Arocs ziet er ook wel vet uit, wel een aardig prijskaartje haha,
Een repair guide, waarvoor is dat dan?

Edit: Ik zie nu waarom die prijs zo hoog is, omdat die niet meer te verkrijgen valt zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakoeDIEP
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 10:09
https://rebrickable.com/m...ver-defender-110/#details

Dit vind ik toch een mooie MOC, wil er bijna de Land Rover voor kopen..
Hoe werkt dat met het kopen van losse onderdelen? Als ik kijk naar het "Buy parts" tabblad, zie ik winkels staan die alle onderdelen los verkopen. Hoe kom ik erachter wat ik extra nodig heb, na het kopen van de Land Rover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortael
PakoeDIEP schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:25:

Hoe werkt dat met het kopen van losse onderdelen? Als ik kijk naar het "Buy parts" tabblad, zie ik winkels staan die alle onderdelen los verkopen. Hoe kom ik erachter wat ik extra nodig heb, na het kopen van de Land Rover?
Als je al de Defender hebt, heb je toch nog behoorlijk wat onderdelen nodig:
you are missing 807 parts.
You have 75.9% of the parts in this set
Dat zal toch nog wel ruim 100 euro zijn momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
PakoeDIEP schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 23:25:

Je maakt een account aan, voegt je sets toe aan de set lijst, geeft aan wat gebouwd is en wat niet. Ga naar de moc pagina en klik op het puzzle stukje. Klik op het tandwiel bij de part list en selecteer " highlight missing parts" alles wat oranje en/of rood is mis je (deels) nog.
Rebrickable is bij het maken van je kooplijst in theorie slim genoeg om rekening te houden met de onderdelen die je al wel beschikbaar hebt. Echter niet onfeilbaar, dus ik raad je aan dat wel even na te lopen. Zodat je niet teveel onderdelen besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdieren
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-06 17:51
Knolpower! schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:07:
[...]

haha ja dat is wel een eerlijke verdeling :P

Dat verklaart ook wel de prijs of niet,
Eerlijk heb ik het (nu nog niet) zo met motoren dus laat ik de Liebherr eerst even links staan, ondanks dat die er wel gaaf uit ziet.
Eerst even kijken naar Land Rover en Bugatti en spoedig maar de knoop door hakken, of eerst wachten tot het dichterbij BF is en extra korting kan pakking
}) }) }) Er zwerft ook ergens een moc rond om de defender te motorizeren met powered up. daar kun je dan vast mooi wel de motoren van de liebher voor gebruiken :)
(sorry, geen liefhebber van 'supercars' wegens te eenzijdig gebruik, ik ben meer van de sets waar veel andere mocs mee te maken zijn)

deze bedoel ik:
YouTube: RC Motorized Land Rover Defender LEGO Technic 42110

ik wil em in elk geval zelf nog wel eens bouwen. nu nog budget vinden om de 42099 aan te schaffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
avdieren schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

}) }) }) Er zwerft ook ergens een moc rond om de defender te motorizeren met powered up. daar kun je dan vast mooi wel de motoren van de liebher voor gebruiken :)
(sorry, geen liefhebber van 'supercars' wegens te eenzijdig gebruik, ik ben meer van de sets waar veel andere mocs mee te maken zijn)

deze bedoel ik:
YouTube: RC Motorized Land Rover Defender LEGO Technic 42110

ik wil em in elk geval zelf nog wel eens bouwen. nu nog budget vinden om de 42099 aan te schaffen..
Ik wil deze MOC ook nog wel graag een keer bouwen en heb de 42099 al. Eerst maar eens de 42110 upgraden met de MOC van jb70 en de V6 van @AppieNL & @Gim. Kijk ik daarna wel verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortael
Joster schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:38:
[...]

En doe je puur de Pimp my Defender van jb70 of heb je nog meer besteld? :)
Ik doe eerst alleen de Pimp my Defender, maar heb ondertussen de onderdelen voor de Control+ RC MOC ook al in een Bricklist wish list staan (momenteel 13 euro excl. de Control+ led verlichting) :)

Eerst maar eens kijken hoe dit gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortael
Ik zit voor het eerst een moc te maken, de pimped up Defender.

Ik moet wel bekennen dat de bouw vanuit deze pdf aardig wat lastiger is dan de originele build van de Defender. Het is veel meer opletten wat men waar plaatst....het scheelt wel dat ik het origineel eerst gebouwd had :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3MhgqHH97cFwl1UjSpCt5acm-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBPAHVcA0LC5FjDehYOQS3Pr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortael
bouwfraude schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:30:
[...]

Dat hangt van het scherm af, ik zit achter de PC met het toetsenbord opzij om wat in elkaar te knutselen.
Het 27" scherm is groter dan het boekje. Er zit wel verschil in de kwaliteit van de pdf.
Ik bedoelde het meer zoals hieronder, dat je beter moet opletten omdat deze MOC instructies minder goed laat zien welke parts waar moeten (en hoe ze in elkaar zitten).

Uit de pdf van de originele Defender:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWLW_1dU4u4dOfCI-0Urkz72f4g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GBFxPGnlGEfLXzHjNIuPBbnF.png?f=user_large

En hier hetzelfde (stap 20) uit de pdf van de pimped up MOC:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhQYgVzDCuTVVlPdIygx33VhzrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fnsN20rgzsGNRAfrqF0RjTYn.png?f=fotoalbum_large

Je hebt wel gelijk dat je het op een groot scherm beter kan zien dan op een 10" tablet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
mortael schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:15:
[...]

Ik bedoelde het meer zoals hieronder, dat je beter moet opletten omdat deze MOC instructies minder goed laat zien welke parts waar moeten (en hoe ze in elkaar zitten).

Uit de pdf van de originele Defender:
[Afbeelding]

En hier hetzelfde (stap 20) uit de pdf van de pimped up MOC:[Afbeelding]

Je hebt wel gelijk dat je het op een groot scherm beter kan zien dan op een 10" tablet :)
Hehe ja, ik ben het helemaal met je eens. De build van de originele Defender vond ik ook een stuk eenvoudiger dan van de Pimped versie. Vond het wel leuk om af en toe te moeten zoeken waar bepaalde onderdelen moeten worden geplaatst. Maakte het bouwen toch wat uitdagender :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-06 14:50

Zalmanman

So long,

Joster schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:27:
[...]

Hehe ja, ik ben het helemaal met je eens. De build van de originele Defender vond ik ook een stuk eenvoudiger dan van de Pimped versie. Vond het wel leuk om af en toe te moeten zoeken waar bepaalde onderdelen moeten worden geplaatst. Maakte het bouwen toch wat uitdagender :)
Bevalt de Defender MOC wat? Nu met die kortingen bij Bol denk ik dat ik 'm op ga pikken en als de MOC wat jullie betreft goed bevalt, kan ik die onderdelen ook alvast op de kop tikken. Volgens BrickLink iets van €10 excl. verzendkosten - dat is ook het geld niet.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joster
Gim schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:02:
[...]

[...]

Mee te bestellen? Er is dus al het één en ander onderweg? :P
Mee te bestellen met een aantal 5 dec artikelen die in mijn winkelmandje staan te wachten op de KWL15 bestelling :P
Zalmanman schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:54:
[...]

Bevalt de Defender MOC wat? Nu met die kortingen bij Bol denk ik dat ik 'm op ga pikken en als de MOC wat jullie betreft goed bevalt, kan ik die onderdelen ook alvast op de kop tikken. Volgens BrickLink iets van €10 excl. verzendkosten - dat is ook het geld niet.
Uitstekend, werkt als een zonnetje! Vind het persoonlijk erg fijn dat de versnellingsbak echt lekker soepel werkt, dat ik met hulp van @AppieNL en @Gim een V6 heb kunnen inbouwen die afhankelijk van de gekozen versnelling ook daadwerkelijk meer of minder toeren maakt én dat de body er als een geheel af te pakken valt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-06 15:12
Webgnome schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:19:
[...]

Of accepteren dat mensen dit toch willen posten?
Een bestelstatus is compleet nutteloos, leuk voor jou of diegene die iets besteld, maar de rest heeft er niets aan.
Dit topic moet gaan over Lego nieuws, welke coole dingen mensen bouwen, elkaar helpen indien een set niet goed werk (Landrover defender). Het delen van tips en mocs etc...
Of moet ik hier anders mijn bricklink orders gaan posten, zodat mensen kunnen zien welke steentjes ik nu weer allemaal bestel? en dat ik dan elke dag vraag waar mijn order blijft en zeur waarom het zo lang duurt voordat PostNL/DPD/etc mijn pakketje langs komt brengen?

Van mij mogen er bans uitgedeeld worden aan de personen die telkens weer een bestelstatus posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:38
chrisO schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:36:
[...]
Een bestelstatus is compleet nutteloos, leuk voor jou of diegene die iets besteld, maar de rest heeft er niets aan.
Ja eens..
chrisO schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:36:
[...]
Dit topic moet gaan over Lego nieuws, welke coole dingen mensen bouwen, elkaar helpen indien een set niet goed werk (Landrover defender). Het delen van tips en mocs etc...Of moet ik hier anders mijn bricklink orders gaan posten, zodat mensen kunnen zien welke steentjes ik nu weer allemaal bestel? en dat ik dan elke dag vraag waar mijn order blijft en zeur waarom het zo lang duurt voordat PostNL/DPD/etc mijn pakketje langs komt brengen?
Nee. Wat wel mag wat mij betreft is aangeven dat je ergens een aanbieding ziet of hoe het nu zit met de vip punten en dat soort spullen. Om te voorkomen dat mensen gaan vragen hoe het zit met bestelligen is het misschien handig om de topic warning aan te passen zodat daar hapklaar staat hoe lang ongeveer een bestelling duurt en dat soort spul? Mensen zijn lui.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Edgenumber dat klinkt als een boel gepuzzel en weer uit elkaar halen van dingen. Geef je je verbeteringen ook door aan de maker van de MOC zodat hij die misschien kan opnemen in een nieuwe versie?

Ik ben zelf vanaf vorige week maandag elke avond bezig met de Rode Kraan (42082). In het begin had ik af en toe een momentje van "waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen" vooral vanwege het erg grote aantal stukjes en het feit dat er veel pagina's zijn waarbij ik een onderdeel moet bouwen waarvan ik in eerste instantie niet zie/snap waar dat voor dient. Na een paar pagina's braaf bouwen kom je er dan wel achter waar het vastgeklikt moet worden en dan is het vaak wel logisch.
Ik was wel blij dat er op een gegeven moment een soort motor test is. Ik had alle beschrijvingen netjes gevolgd, maar nadat ik de motor en accupack had aangesloten wilde ik hem natuurlijk even proberen. Vanwege een beetje gebrek aan inzicht wist ik niet welke hendels wat zouden doen, maar toen ik de motor aan zette, gebeurde er weinig. Ik hoorde de motor draaien, maar verder niks. Bij de test bleek dat je eerst een schakelaar om moet zetten voor boven/onder, en dat er dan met het schakelblok bovenop gekozen kan worden voor lier in/uit, boom in/uit en boom omhoog/omlaag. Aangezien die op het moment van de test nog niet aangesloten waren kon je dat nog niet zien, maar wel dat de goede tandwielen draaiden.
Inmiddels ben ik bij zakje 12 van de 13, ofwel het bouwen van bodywork. Junior heeft afgelopen week een paar keer een poging gedaan om te helpen maar hij haakte vaak snel af omdat al die priegelstukjes en tandwielen toch wel erg ingewikkeld zijn voor een jochie van 5. Ik denk dat hij bij het bodywork wel kan helpen. Hij vond het al erg interessant dat het motortje zoveel verschillende dingen kan, en dat het gevaarte zo groot wordt en echt kan bewegen.
Ik hoop hem vanavond af te bouwen, en dan mag hij er ook een beetje mee spelen......

Volgende op de verlanglijst voor mij is nog steeds de Defender, maar ik verwacht dat dat nog wel even gaat duren. Ik ga dan waarschijnlijk ook gelijk voor de pimped versie vanwege de afneembare bodywork en de V6 ziet er ook beter uit dan het blok dat er standaard in ligt. Tegen die tijd zoek ik het topic wel weer door wat dan de stand van zaken is met betrekking tot de versnellingsbak en andere probleempjes van het originele ontwerp.

[ Voor 7% gewijzigd door gwystyl op 14-12-2020 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ja dat is hier ook wel eens een probleem; zeker als ik er na een tijdje achter kom dat ik iets niet helemaal goed gedaan heb en iets los moet halen om het daarna weer netjes aan elkaar te klikken (bij Technic).
Hier zit er misschien nog een bonus aan te komen, dus met een beetje pech moet ik dan volgende week een Defender in elkaar klussen O-)

De rode kraan is inmiddels af, en ik merk dat ik de smaak van het bouwen weer goed te pakken heb. Ik zie er alleen wel tegenop om dat ding ooit weer uit elkaar te halen, hoewel ik over een tijdje wel een paar MOC's wil maken op basis van die set. Ik krijg het natuurlijk nooit zo verdeeld als het in de zakjes aangeleverd werd, dus als ik hem uit elkaar ga halen, ga ik gelijk op zoek naar een fijne/handige sorteermethode zoals even geleden in dit topic besproken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 17:52
gwystyl schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:16:
Ja dat is hier ook wel eens een probleem; zeker als ik er na een tijdje achter kom dat ik iets niet helemaal goed gedaan heb en iets los moet halen om het daarna weer netjes aan elkaar te klikken (bij Technic).
Hier zit er misschien nog een bonus aan te komen, dus met een beetje pech moet ik dan volgende week een Defender in elkaar klussen O-)

De rode kraan is inmiddels af, en ik merk dat ik de smaak van het bouwen weer goed te pakken heb. Ik zie er alleen wel tegenop om dat ding ooit weer uit elkaar te halen, hoewel ik over een tijdje wel een paar MOC's wil maken op basis van die set. Ik krijg het natuurlijk nooit zo verdeeld als het in de zakjes aangeleverd werd, dus als ik hem uit elkaar ga halen, ga ik gelijk op zoek naar een fijne/handige sorteermethode zoals even geleden in dit topic besproken is.
Precies dat houd me tegen om een MOC van de rode kraan te maken. Het uit elkaar halen ervan :-).
Wordt een beste klus naar mijn idee.
Als hij hier uit elkaar gaat de rode kraan op een grote hoop en wordt het zoeken en grabbelen om een MOC te bouwen. Houd me tenminste even bezig.

Afgelopen week m’n Land Rover half uit elkaar gehaald om te fixen, maar zelfs dat viel tegen en resulteerde erin dat ik heel stap 1 opnieuw gebouwd heb! Loopt nu wel goed gelukkig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
gwystyl schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:16:

Ik heb de discussie over de sorteermethode niet echt gevolgd ditmaal, maar als je een paar van die sorteerdozen/koffers hebt met kleinere en grotere vakken dan moet het toch wel lukken? De sortering hoeft niet volmaakt te zijn, zolang je het gewenste onderdeel nog maar enigszins snel vind met je nieuwe bouw. Echt grote onderdelen in een wat grotere bak bij elkaar; een dergelijk onderdeel heb je er als het goed is toch snel genoeg uitgehaald. Panelen in een aparte bak want die gebruik je op het laatst voor de afwerking.

Het uit elkaar halen is even een klus(je), maar dat heb je met een grote non-technic LEGO set ook. Ik heb zelf al snel het idee dat je bij non-Technic vaak veel meer soorten onderdelen en/of kleuren hebt dan bij Technic.

Gewoon aan beginnen met een goede kop koffie en wat pauzes inlassen zodat je het niet beu wordt.

Met de rode kraan kun je je ook eerst richten op het officiële B model. Het onderstel van model A is gelijk aan model B... meen ik, want ik heb hem zelf nog niet gebouwd :P. Dan kun je het "afbreken" al enigszins ervaren zonder dat je het hele ding uit elkaar moet halen en sorteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Gim op 17-12-2020 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hier stond er ineens een onverwachte bonus op de rekening, dus voordat vrouwlief al te veel kon tegensputteren heb ik de Defender besteld >:)
Bij brickwatch staat dat hij bij Amazon het goedkoopst is, maar daar is hij toch niet echt leverbaar. Het kostte uiteindelijk nog aardig rondzoeken. Bij Intertoys is hij €129,99 (goedkoper dan brickwatch prijzen), maar moet je mazzel hebben dat hij bij een filiaal bij jou in de buurt leverbaar is. Uiteindelijk maar bij Wehkamp besteld; als het goed is komt hij maandag binnen.
Is dit een tijdelijk dipje in voorraad of gaat de Defender er nou al uit?

Nu op zoek naar de juiste posts in dit topic van o.a. @Gim en @AppieNL zodat ik een removeable body (uit pimp my defender) en V6 in de Defender kan bouwen. Afhankelijk van hoeveel stukjes ik er bij moet kopen/zoeken ga ik dat gelijk doen of eerst gewoon via instructies bouwen en dan verder kijken.
Hebben jullie nog tips waar ik bij het volgen van de originele instructies dingen net anders moet doen om een soepelere bak/stuurinrichting over te houden?

Ook zie ik de hele tijd "Ackerman steering" langskomen. Dat klinkt alsof het handig is, maar ik weet eigenlijk niet wat het betekent. Heeft iemand hier een (linkje naar) uitleg van? Als ik er naar zoek kom ik namelijk alleen maar MOC's tegen die dit hebben ingebouwd, maar geen uitleg wat het verschil nou is met normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Achiel007 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:11:
[...]

Ook bezig met deze, al bij zakjes 12. Superleuke build, mooi functioneel. Veel gaver dan de Range Rover die ik hiervoor gebouwd heb.
De Defender bedoel je? Die vond ik ook erg tof hoor! Zeker de MOC en het integreren van een V6 :)

Wel grappig dat je nu de 5e persoon oid bent die hier afgelopen dagen post dat ie de 42082 aan het bouwen is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

Zalmanman schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:57:
Helaas ontbreken een 6261374 en een 6101254 voor mijn Defender :/ Behoorlijk jammer, maar goed. Je kunt zonder, maar mooi is 't niet. Ik heb Lego een verzoekje gestuurd voor die twee stukjes, hopelijk wordt 't gehonoreerd. Duurt dat normaal lang?
Prins Spuit11 heeft ze teruggevonden in een tas }:O Ding 10x uitgeschud - natuurlijk als m'n partner die tas oppakt valt er van alles uit. Goed, Lego maar gemaild en gezegd dat het niet meer nodig is. De stukjes zijn ook nog niet verzonden, scheelt hen weer tijd en moeite.
Overigens, wat me opviel aan de Defender is dat er geen Black Beams 1x1 (6121485) aan de achterkant van het roofrack zitten, maar wel aan de voorkant. De twee 1x1s die ik over had heb ik daar even in gehangen en dat ziet er imho wel mooier uit. Enig idee waarom ze dat wel aan de voorkant hebben gedaan, maar niet aan de achterkant?

Nog bedankt voor de input m.b.t. de MOC @Joster! Meteen daar maar voor gegaan, exclusief de V6 though. Dat kan later nog, zou ik dat willen. Erg leuke build en fijn dat de PDF gratis is. Wat ik wel een ding vond was dat het kleurverschil tussen interieur en body op de handleiding niet al te best te zien was. Dat kostte soms even wat extra kijken.
Oh, en het stuur recht krijgen was een ramp. Dat ene Double Conical Wheel Z20 1M (6346517) wat aan de stuuras verbindt moet precies juist staan, anders zit je met een 45° gedraaid stuur terwijl je wielen recht staan. Prima voor de oude Defender, niet voor deze nieuwe :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joster
backupdevice schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:00:
[...]

Tipje om langer plezier van de build te hebben. Draai de diff om en test de wielen pas aan het einde van boekje 1.

Om dat te herstellen kan die bijna helemaal uit elkaar . Zoals hier dus, maar vervang bijna naar helemaal.

Ga vanavond opnieuw beginnen
_O-

Ik heb de Defender ook grotendeels moeten slopen de eerste keer omdat ik een fout had gemaakt in de versnellingsbak. Toen heb ik het wel in modules kunnen doen.

Daarna heb ik hem wel helemaal uit elkaar gehaald en gesorteerd om de Pimped versie + V6 motor te bouwen :)
water_escape schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:24:
[...]

staat volgens mij op deze pagina op pagina terug.
edit: hier is ie idd: https://rebrickable.com/m...-terrain-crane/#tab_parts
Ohja ik zie nu dat het daar wel klopt inderdaad, bij de compare waar ik altijd start klopte het niet: https://rebrickable.com/s...t=MOC-50785&2-set=42082-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 11:45
linkje van pimped v6? :)
Joster schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:57:
[...]

_O-

Ik heb de Defender ook grotendeels moeten slopen de eerste keer omdat ik een fout had gemaakt in de versnellingsbak. Toen heb ik het wel in modules kunnen doen.

Daarna heb ik hem wel helemaal uit elkaar gehaald en gesorteerd om de Pimped versie + V6 motor te bouwen :)

[...]

Ohja ik zie nu dat het daar wel klopt inderdaad, bij de compare waar ik altijd start klopte het niet: https://rebrickable.com/s...t=MOC-50785&2-set=42082-1

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:25

RBH

Lee245 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:22:
[...]

Inderdaad. Ik kan je alleen maar de 'Pimped' versie aanraden. Zelf had ik ook last van gekraak. Van de week begonnen met de pimped versie en nu draait het allemaal soepeltjes :).

Verder heb je helemaal gelijk: qua waar voor je geld is dit echt een fantastische set!
Even een n00b-vraag die ik niet zo snel makkelijk kan vinden: Het is niet zo dat je die 166 parts kan aanschaffen en alleen een gedeelte van de Defender uit elkaar hoeft te slopen? Ik neem aan dat je hem helemaal uit elkaar moet halen en dan met die 166 extra parts hem met die nieuwe digitale MOC beschrijving weer in elkaar zet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-06 08:11

Canis Lupus

Vosbot

RBH schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:10:
[...]
Even een n00b-vraag die ik niet zo snel makkelijk kan vinden: Het is niet zo dat je die 166 parts kan aanschaffen en alleen een gedeelte van de Defender uit elkaar hoeft te slopen? Ik neem aan dat je hem helemaal uit elkaar moet halen en dan met die 166 extra parts hem met die nieuwe digitale MOC beschrijving weer in elkaar zet? :)
Klopt. Delen van het chassis kun je hergebruiken, maar idd de drivetrain enz. gaat helemaal op de schop, omdat ook tandwielverhoudingen enz. worden aangepast. Ik vond het een leuke klus, het werd daarmee een soort 'puzzel' :P

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-06 12:45
RBH schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Klopt. Hij moet wel helemaal uit elkaar, omdat er diep van binnen best het een en ander wijzigt. Je kan hierbij wel grote brokken intact laten (zeker van de carrosserie), als je goed let op kleine wijzigingen bij de herbouw.

Edit: @Canis Lupus was me al voor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Gim schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:52:
[...]

Zo wordt ie met de MOC en in de andere post genoemd, dus om verwarring te voorkomen heb ik die naam maar overgenomen :)
Snap ik, maar het viel me op vandaar..
Misschien dat de maker van die mod niet zo goed engels spreekt en bull vertaalde naar boo als in booboo oeps..
Gim schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:52:
[...]

Ik kende ze onder de naam deer guard, maar kwam ook nog de term grille guard (en nog een paar) tegen.

Om het simpel te houden >:)
grappig deer guard kende ik weer niet.. grill guard wel, maar dan voornamelijk in de contex van motorfietsen (en bescherming tegen steentjes ipv groot wild)..

Anyway het zijn leuke mods en ik krijg ook telkens meer de neiging om die defender te kopen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Knolpower!
Aangezien de meeste mensen hier bekend zijn met de Land Rover Defender dacht ik laat ik ook even wat posten.

Mijn Land Rover Defender stond al een tijdje stil na het bouwen omdat ik met andere sets bezig was,
Toen heb ik maar besloten om hem uit elkaar te halen en mijn eerste MOC te gaan maken.
Al snel besloten om deze MOC te gaan bouwen: https://rebrickable.com/m...t/forklift-42110-b-model/

De instructies waren pittig en uitdagend maar wel heel tof om te doen,
Je moet goed kijken en soms zelf wat bedenken hoe het mogelijk moet.
Maar het resultaat is wel heel leuk, alle functies werken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBU7y_kXedUKIkMjOW6GHbGeNBo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PiC8A6A7sgrHzkUiIjEn6cCV.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Knolpower! op 23-01-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Knolpower! schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:49:
Aangezien de meeste mensen hier bekend zijn met de Land Rover Defender dacht ik laat ik ook even wat posten.

Mijn Land Rover Defender stond al een tijdje stil na het bouwen omdat ik met andere sets bezig was,
Toen heb ik maar besloten om hem uit elkaar te halen en mijn eerste MOC te gaan maken.
Al snel besloten om deze MOC te gaan bouwen: https://rebrickable.com/m...t/forklift-42110-b-model/

De instructies waren pittig en uitdagend maar wel heel tof om te doen,
Je moet goed kijken en soms zelf wat bedenken hoe het mogelijk moet.
Maar het resultaat is wel heel leuk, alle functies werken!

[Afbeelding]
Dus geen 42082 nodig om een forklift te bouwen. Hij ziet er goed uit. Straks eens kijken voor de instructies. Nog genoeg te bouwen met de Defender. Pimped, Stadion truck en dan nu de forklift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Haay schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:24:
Ik ben overigens geen MOC bouwer. Houd de sets in originele staat op display in vitrines. Veel te bang dat als ik m'n sets door elkaar ga gooien om MOCs te bouwen ik ze nooit meer compleet terug ga krijgen. :+
MOCs bouwen van anderen, als zijnde alternatieve builds met de stenen van één set, dat nog net wel :) Zo moet ik nog een keertje aan de slag gaan met één van de Creator expert auto's :) Voor de rest eindigt het hier ook gewoon in de vitrinekast. De meeste sets die ik voor mezelf koop koop ik omdat het eindresultaat me aanspreekt en ik het idee heb dat de bouwervaring leuk gaat zijn :) Geen sets vanwege parts.

Alleen met Technic hou ik het minder origineel. Met Technic trekt het me wel om er nog wat verder mee te doen, zoals bij de Defender. Maar ook met Technic probeer ik de onderdelen van een set bij elkaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:35
Haay schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:24:
[...]

Toen ik eind 2015 uit m'n Lego Dark-ages kwam was Brickset één van de sites die ik gebruikte om te kijken wat er allemaal voor moois bestond en nog wel of niet meer te kopen was. Daar ben ik dus ook sets die ik kocht in gaan bijhouden. Op dat moment kende ik Rebrickable nog niet.

Ik ben overigens geen MOC bouwer. Houd de sets in originele staat op display in vitrines. Veel te bang dat als ik m'n sets door elkaar ga gooien om MOCs te bouwen ik ze nooit meer compleet terug ga krijgen. :+
Zelf ben ik ook iemand die vnl. bestaande sets bouwt en alles bij elkaar wil houden. Ik kijk wel regelmatig naar MOC’s, maar wil daarvoor niet mijn huidige sets te hoeven slopen en bestel de steentjes via bricklink/owl.

Rebrickable gebruik ik voor meerdere dingen:
1. Voor het bouwen van MOC’s. Om het een beetje betaalbaar te houden, kies ik voor niet al te grote MOC’s. ;)
Recentelijk wat bestellingen gedaan, maar nog geen tijd gehad om ‘m te bouwen. Wellicht deze week.
2. Voor alternate builds. Bv de befaamde rode hijskraan. Dan hou je alle steentjes van dezelfde set bij elkaar.
3. Relatief kleine uitbreidingen. Bv de pimp guides van de Defender, Bugatti of Sian, of langere wagons voor de 60197 trein.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Landrover Defender (42110) een maandje in huis en al 3-4 uit en in elkaar gezet. Ik ben er erg tevreden mee, mooie set. Goede techniek en veel stukjes. :)

Zoonlief wilde er graag motoren in hebben om ermee rond te kunnen rijden. Veel van de custom build zijn gebaseerd op de Buzwiz of andere RC, maar wij hadden enkel de RC 9398 set liggen met 2x XL en een servomotor, plus IR ontvanger.
Hele zoektocht om een handleiding te vinden, maar uiteindelijk toch als youtube filmpje gevonden. Filmpje op 20% van de snelheid afspelen en dan is het redelijk te doen met nabouwen. Bij deze MOC heb je bovendien maar 36 (13 unieke) stukjes nodig die niet in de set zelf zitten. Daartoe horen natuurlijk ook de 3 motoren.
De beide versnellingsbakken van de Defender gaan er helemaal uit helaas.

De nogal grote batterijbox hebben we maar tussen de twee voorstoelen gezet, ipv bij de achterbank zoals in het filmpje. De IR ontvanger direct aan de batterij vast. Door het extra gewicht van de motoren en batterijen, merk je wel dat de auto al enigszins ingeveerd op zijn wielen staat. Een derde veer bij elk wiel erbij zou handig zijn - hier had ik ook mods voor gezien - of twee rode ipv grijs/rood bij de voorwielen.
Waar je wel op moet letten is dat het differentieel voor omgedraaid moet tov het differentieel achter, anders draaien de wielen tegen elkaar in.

Hier wat impressies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LzeFwt2OpRXBv5tX8POWaAyEGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7tH4cSTPqUZlieiOtL43Y4J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A07XGhrvm-CL6ugClf3RoAh0IRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhzCS1HRdQtiSGPclDlyTpSM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPNb1cnHwJDzwAQvKuR2j6sjvb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHnSpeCoBn55ytDG5vCiJWRm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 23:29
Jolke schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:04:
Landrover Defender (42110) een maandje in huis en al 3-4 uit en in elkaar gezet. Ik ben er erg tevreden mee, mooie set. Goede techniek en veel stukjes. :)

Zoonlief wilde er graag motoren in hebben om ermee rond te kunnen rijden. Veel van de custom build zijn gebaseerd op de Buzwiz of andere RC, maar wij hadden enkel de RC 9398 set liggen met 2x XL en een servomotor, plus IR ontvanger.
Hele zoektocht om een handleiding te vinden, maar uiteindelijk toch als youtube filmpje gevonden. Filmpje op 20% van de snelheid afspelen en dan is het redelijk te doen met nabouwen. Bij deze MOC heb je bovendien maar 36 (13 unieke) stukjes nodig die niet in de set zelf zitten. Daartoe horen natuurlijk ook de 3 motoren.
De beide versnellingsbakken van de Defender gaan er helemaal uit helaas.

De nogal grote batterijbox hebben we maar tussen de twee voorstoelen gezet, ipv bij de achterbank zoals in het filmpje. De IR ontvanger direct aan de batterij vast. Door het extra gewicht van de motoren en batterijen, merk je wel dat de auto al enigszins ingeveerd op zijn wielen staat. Een derde veer bij elk wiel erbij zou handig zijn - hier had ik ook mods voor gezien - of twee rode ipv grijs/rood bij de voorwielen.
Waar je wel op moet letten is dat het differentieel voor omgedraaid moet tov het differentieel achter, anders draaien de wielen tegen elkaar in.

Hier wat impressies:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik wil ook graag de Landrover gaan motoriseren in een vakantie. Ik vraag mij af of er ook een MOC bestaat waarbij de versnellingen wel blijven bestaan. Iemand daar een goed voorbeeld van? Ben ook benieuwd naar een filmpje @Anoniem: 1091455

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Bastien schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:10:
Zit ik weer een beetje rond te kijken naar MOC's, niet perse van Technic sets die ik al heb (dat zijn er maar drie), kom je de Liebherr LTM11200 tegen: https://jeroenottens.com/2019/01/08/liebherr-ltm11200/ :9~ _/-\o_

7706 parts en bijna 1200 bladzijden instructies. 1 Meter lang en 2.5 mter hoog. Jeez. Daar vermaak je je wel een lang weekend mee. :+ Alleen jammer dat ik 4905 van de 7706 parts heb en nagenoeg niets van de motors en zo, dus dat wordt een beetje prijzig denk ik. Maar toch staat ie wel in de bookmarks, je weet maar nooit.
Altijd grappig als ik dingen over Jeroen tegenkom.. hij was namelijk een huisgenoot van mijn vrouw..
En ik heb nog met hem aan de eerste versie van de F14 straaljager (zie https://jeroenottens.com/about/ en https://jeroenottens.com/product/f14-tomcat/ ) geholpen, destijds nog in de oude technic 'bricks with holes'
Erg gaaf om te zien wat hij nu allemaal maakt, en dat hij daar rond van komen :)

zelf trouwens net de defender besteld 8) Ik was op ebay naar een 2e hands versie aan het kijken maar zag toen op https://www.brickwatch.ne.../Land-Rover-Defender.html dat iWoot een deal had die goedkoper was dan menig 2e hands set op ebay :)
Nu is de vraag of ik hem standaard bouw of meteen de moc aanpassingen erbij doe..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metal Mark
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:15
[b]ToolkiT in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"

zelf trouwens net de defender besteld 8) Ik was op ebay naar een 2e hands versie aan het kijken maar zag toen op https://www.brickwatch.ne.../Land-Rover-Defender.html dat iWoot een deal had die goedkoper was dan menig 2e hands set op ebay :)
Nu is de vraag of ik hem standaard bouw of meteen de moc aanpassingen erbij doe..
Nice! Defender is zeker leuk om te bouwen. Via Amazon.nl is de set (€ 136,05 & gratis bezorging) trouwens nog goedkoper te krijgen. ;-)

Die nieuwe Porsche ziet er zo schattig en leuk uit! Twijfel of ik hem direct ga halen met alle extra's of dat ik wacht tot hij wat goedkoper gaat worden bij andere partijen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortael
meesje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:52:
[...]

Wordt gewaardeerd hoor!
Jouw oplossing biedt veel mogelijkheden voor latere automatiseringen.
Ik ben een beetje ouderwets, maar het liefst zou ik zien dat de treinen ook altijd met een fysieke controller bediend kunnen worden.
Dat is ook wat ik bedoel, dat je met die Powered Up Remote de trein zo kan bedienen zoals je zelf wilt.

Zoals ik al eerder zei heb ik vandaag mijn Liebherr uit elkaar gehaald, zodat ik de Control+ Hub en een aantal motoren kan gebruiken voor deze MOC van de Defender.
Er zit een screenshot/instructie bij voor bediening met de Powered Up app, maar ik heb liever ook een fysieke controller (zonder tussenkomst van een mobiel/tablet).
Daarom heb ik net bij Lego S@H de PU remote controller besteld, om te kijken of ik dit werkend kan krijgen voor een programmeerbare RC Defender :)

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• Eurionair
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-06 11:57

Eurionair

Senior Destructor

Na een kleine 3 weken in rustig tempo doorbouwen is de bevalling dan toch achter de rug en ik kan rustig zeggen dat het een flinke jongen is geworden. Hij bereikt een totale hoogte van ruim 130cm :+

Het gaat dan ook om deze MOC die voor zichzelf al bestaat uit 7706 onderdelen en de raket ook nog eens 1969 onderdelen dus we praten hier over een slordige 9.6K aan bouwsteentjes. Van die 7706 bouwsteentjes voor de MOC waren er ca 2900 connector pins in verschillende variaties nodig. Dat gaat dus richting de 40% en dat vind ik best veel alhoewel ik er bij andere MOC's niet op heb gelet. Maar het viel me nu tijdens het bouwen al op. Kortom , werk aan de winkel :)

Er zit wel wat herhaling in deze MOC , dat kun je eigenlijk ook al wel zien zonder dat je het gebouwd hebt. Het onderstel bestaat uit twee nagenoeg identieke delen. Het plateau is ook relatief veel van hetzelfde. Met name hier steek je je een ongeluk aan connector pinnetjes. De toren is ook grotendeels modulair opgezet behalve de top met de kraan. Qua techniek zijn er genoeg andere MOC's of set die op dat gebied veel uitdagender zijn.

Daarentegen heb ik wel degelijk plezier beleefd aan het bouwen. Voor mij 2 redenen , ten eerste beetje de kick van het bouwen van zoiets groots en ten tweede vind ik deze MOC gewoon erg mooi om te zien. Je kunt eerst alle grote onderdelen apart bouwen en daarna de complete assemblage doen maar ik heb elk groot onderdeel direct geassembleerd. Als kers op de taart natuurlijk de Saturn V raket zelf want die maakt het plaatje af en is wat mij betreft onontbeerlijk als je deze MOC wil bouwen.

Er zijn ook nog een aantal gemotoriseerde functies. Het gehele platform kan rijden met natuurlijk een zeer sloom tempo. De lift kan omhoog/omlaag en de kraan op de top is ook motorisch te bedienen.

Persoonlijk hoop ik dat er nog meer designers een MOC ontwerpen die gebaseerd is op een combi van sets. Te vaak zie ik concessies die gedaan moeten worden omdat de onderdelen van één set zijn beperkingen heeft. Nou lost het combineren van sets dit zeker niet altijd op want uiteindelijk is het ook dan een keer op met de mogelijkheden.

Dan rest er enkel nog wat fotootjes. Bij één ervan heb ik de Defender erbij gezet voor de schaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnf0HzibKcMfk-fmumuzW1GSdX0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1TTiEmd0GWYTSJPoPThyXc7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6XkKJ6VU-JndDM8xKJyQalVLTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WWftkSbAGyohXHZbQGqcjFl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZvXq51T92-k374NMrQP4-8IEyU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLII4lfTrCzE61mFv9yXAtWC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kB8ksFxrdysJN31YIGGeFTIL5yc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7D6P2q8eJA4FMAFoyzWdKu4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EgvjV3qrTrEr8tfZD60ZKFUKns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ku2ogCj3C6J396mzproYzAx6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYUa2D8uDeqcjjotYlTtuvPxGSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJIPhEgtaVyEKa24oNzuzJUD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAVgpb4OAGis5IToroQ52X0SCvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uLuFNNnCelCEHTNjYpbbypE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcj3c84nUdub6Fp5igsYAElV2_E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YF6JFJtZzeLRwyD1yCxcRYrW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIH8vTO-bdJHDJY3Q6FlppFyNLs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Bse1mjqwhICIZkYPABoq3bt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sv_FXp60a-LEVWLok-TOB_akf4w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZrwE7n1wcwmHU9QVp5NOK7G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jh7CmAXlAGKsIM6UnSOLB8eLkzI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjxPOuZPnt2JPCQc4UUkjd6Q.jpg?f=fotoalbum_tile

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 10:42
Eurionair schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:30:
Na een kleine 3 weken in rustig tempo doorbouwen is de bevalling dan toch achter de rug en ik kan rustig zeggen dat het een flinke jongen is geworden. Hij bereikt een totale hoogte van ruim 130cm :+

Het gaat dan ook om deze MOC die voor zichzelf al bestaat uit 7706 onderdelen en de raket ook nog eens 1969 onderdelen dus we praten hier over een slordige 9.6K aan bouwsteentjes. Van die 7706 bouwsteentjes voor de MOC waren er ca 2900 connector pins in verschillende variaties nodig. Dat gaat dus richting de 40% en dat vind ik best veel alhoewel ik er bij andere MOC's niet op heb gelet. Maar het viel me nu tijdens het bouwen al op. Kortom , werk aan de winkel :)

Er zit wel wat herhaling in deze MOC , dat kun je eigenlijk ook al wel zien zonder dat je het gebouwd hebt. Het onderstel bestaat uit twee nagenoeg identieke delen. Het plateau is ook relatief veel van hetzelfde. Met name hier steek je je een ongeluk aan connector pinnetjes. De toren is ook grotendeels modulair opgezet behalve de top met de kraan. Qua techniek zijn er genoeg andere MOC's of set die op dat gebied veel uitdagender zijn.

Daarentegen heb ik wel degelijk plezier beleefd aan het bouwen. Voor mij 2 redenen , ten eerste beetje de kick van het bouwen van zoiets groots en ten tweede vind ik deze MOC gewoon erg mooi om te zien. Je kunt eerst alle grote onderdelen apart bouwen en daarna de complete assemblage doen maar ik heb elk groot onderdeel direct geassembleerd. Als kers op de taart natuurlijk de Saturn V raket zelf want die maakt het plaatje af en is wat mij betreft onontbeerlijk als je deze MOC wil bouwen.

Er zijn ook nog een aantal gemotoriseerde functies. Het gehele platform kan rijden met natuurlijk een zeer sloom tempo. De lift kan omhoog/omlaag en de kraan op de top is ook motorisch te bedienen.

Persoonlijk hoop ik dat er nog meer designers een MOC ontwerpen die gebaseerd is op een combi van sets. Te vaak zie ik concessies die gedaan moeten worden omdat de onderdelen van één set zijn beperkingen heeft. Nou lost het combineren van sets dit zeker niet altijd op want uiteindelijk is het ook dan een keer op met de mogelijkheden.

Dan rest er enkel nog wat fotootjes. Bij één ervan heb ik de Defender erbij gezet voor de schaal.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had hem hier in het forum gepost en was toen al fan maar mis de wheel-bucket en heb moeite met een tweedehands aanschaf van Lego. Nu ik die van jou zie kriebelt het toch om het te doen. Mooi hoor _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hierkomik schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:23:

De kleine van 2 mag onder toezicht met wat Lego spelen (Duplo kan uiteraard wel, maar hij vind vooral ook Lego mooi, vooral een paar kleine Star Wars gebouwtjes). En hij roept sinds een paar weken vaak 'PIDERMAN' omdat hij dat schijnbaar mooi vindt uit alle speelgoedboekjes. Dus zometeen een klein setje halen met een spiderman minifig (en papa claimt dan Sandman, want ik kan daar misschien wel een leuke MOC mee maken :)).
Ik heb zoonlief al vrij snel deze spiderman robot gegeven. Volgens mij was hij toen net 3, maar dat weet ik niet meer zeker. Er zitten de nodige kleine deeltjes aan, maar bij onze zoon ging dat aardig goed. Hij heeft er een tijd leuk mee gespeeld, en nu ligt hij in stukjes tussen de overige Lego.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/715OEDjPlbL._AC_SX679_.jpg

Ik ben zelf intussen bezig geweest met de Claas Xerion MOC op basis van de rode kraan. Gezien het weer moest de sneeuwschuiver er natuurlijk het eerst aan (en de waterbak hangt er nu achter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNHTbTSHbKdXXm66twdoFAosYYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbHTgeCYDx4eFkdJwLA82Q69.jpg?f=fotoalbum_large

De trekker is iets korter dan de Defender, maar verder vergelijkbaar qua maat. De verschillende aanhangsels maken hem veel speelbaarder dan de rode kraan zelf. Komende dagen ga ik de overige aanhangsels er nog bij maken.

[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 13-02-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Bastien schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:08:
[...]
Ja, da's om middernacht.

Heb hier de 42100 (Liebherr gravertje) toch maar gekocht twee weken geleden en deze was gisteren klaar. Gaaf om te bouwen en met alle mogelijkheden via de app is het leuk spelen vanuit de luie stoel. :D

Wel een flink verschil t.o.v. bijvoorbeeld de ook hier aanwezige 42082 en 42055, wat betreft motorvermogen en hoe soepel e.e.a. werkt. Maar er zat natuurlijk ook een aardig verschil in prijs, vooral door de motoren denk ik.

Nu maar weer een MOC bouwen van de 42082, eens kijken welke het nu gaat worden na de containerstapelaar en heftruck.
Ik kan je de Claas Xerion met attachments aanraden. Erg leuke build, en door de vele attachments ook leuk om mee te spelen (vooral voor zoonlief belangrijk, maar dat maakt het voor mij wel leuker dan iets waar ik alleen maar naar kan kijken)

Een paar minpuntjes:
De wielen zitten er vrij los aan omdat er een hele constructie is waarbij het wiel alleen in het midden over een as geschoven is. Ik ga nog proberen of ik de wielophanging kan ombouwen zodat ik de conatructie van de rode kraan kan gebruiken
De verschillende manieren van sturen zijn leuk en werken ook, maar de stuuruitslag is zo klein dat de draaicirkel veel groter is dan die van bijvoorbeeld de rode kraan, Defender of Porsche RSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ik zie verschillende mocs om de Land Rover RC te maken. Maar welke is nu de beste / meest solid one of meest gangbare om te doen? Ik ben hier nieuw in en heb dus ook nog niks hiervoor. Dus omdat ik toch moet aanschaffen, wil ik meteen het juiste spul aanschaffen.

Helemaal leuk zou zijn als ik er ook de usb van de verlichting set kan aansluiten tijdens het rijden :).

voorbeelden: (maar geen idee of dit degene is die ik dan zou moeten hebben)

https://rebrickable.com/m...-rc-mod-2-buwizz/#details
https://rebrickable.com/m...ndrover-defender/#details

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Dit betreft trouwens dat ik het voor de kids wil doen om mee te rijden. Maar volgens mij zijn alle apps wel ok. Maar welke MOC / kwaliteit is weer lastig.
water_escape schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:43:
Ik zie verschillende mocs om de Land Rover RC te maken. Maar welke is nu de beste / meest solid one of meest gangbare om te doen? Ik ben hier nieuw in en heb dus ook nog niks hiervoor. Dus omdat ik toch moet aanschaffen, wil ik meteen het juiste spul aanschaffen.

Helemaal leuk zou zijn als ik er ook de usb van de verlichting set kan aansluiten tijdens het rijden :).

voorbeelden: (maar geen idee of dit degene is die ik dan zou moeten hebben)

https://rebrickable.com/m...-rc-mod-2-buwizz/#details
https://rebrickable.com/m...ndrover-defender/#details

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

water_escape schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:29:
Dit betreft trouwens dat ik het voor de kids wil doen om mee te rijden. Maar volgens mij zijn alle apps wel ok. Maar welke MOC / kwaliteit is weer lastig.

[...]
Volgens mij ligt het er ook aan welke motoren je eventueel al hebt liggen. De eerste gebruikt Lego motoren, de tweede Buwizz (dat is toch een ander motortype?). Als je geen van beide hebt (zoals ik) kan je bedenken of je originele Lego motoren wil of de goedkoopste optie, en of je met een app wil besturen of met een losse controller.

Ik wil de Defender ook nog een keer RC maken, maar weet ook nog niet met welke methode. Ik ben dus benieuwd naar je ervaring/afweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:09
Ik heb voor kerst mijzelf de Liebher cadeau gedaan als eerste lego project na vele vele jaren ;-) Was ontzettend leuk om te maken en gaaf om te koppelen met je smartphone. Een week of wat geleden de Defender aangeschaft, ondanks dat deze minder onderdelen heeft vond ik deze toch “moeilijker” om te maken dan de Liebher. Maar wel ontzettend gaaf om te maken en te zien hoe bepaalde technieken werken. En nu zijn ze klaar, helaas. Ik heb eigenlijk geen zin om ze uit elkaar te halen maar de MOC voor R2D2 ziet er erg leuk uit dus ik denk dat ik tzt de Liebher maar uit elkaar ga halen, is in ieder geval goedkoper dan weer een andere doos te kopen. Al hoewel, de Volvo 6x6, de Bugatti, de Lamborghini, de rough terrain crane, de......... :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eurionair
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-06 11:57

Eurionair

Senior Destructor

De Land Rover Defender heeft een aantal interessante MOC's en een daarvan is deze Commando Trike. Deze MOC is bovendien gratis en dat is dan in ieder geval een plusje erbij.

Met technic heeft het niet al teveel te maken. Ja, het rijdt en er zit iets van een motor achterin maar dan houdt het wel op. Bij het voorwiel wordt dan wel een vering gebruikt maar die is toch echt voor de show. De bedenker hiervan heeft zich duidelijk geconcentreerd op de looks en daarin vind ik 'm redelijk geslaagd.

Het is dus vooral een model voor de display maar ook het bekijken moet je met enige voorzichtigheid doen want enkele onderdeeltjes hangen aan een of twee kleine nopjes.

Met zijn 1243 onderdelen geen al te grote build maar zeker ook geen straf om hem te maken. Hij mag daarom nog een poosje naast de Ducati blijven staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgLSrvMiKtRsFSiistbuxcwGeSU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpGtSH50jRNPdos6OCF8QmBX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRsEmzeK7vmyPL2-dine6_6SWZc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6gCfRhFCAfRK6eXbrVUo2JH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpNNT5dFCOIf3H3dr5Tt_SFK08E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHo8EpTy6lepSU42oVwh9007.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpQQAZ0GEOYSJuiOSWkVuKnlCZ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjYj32pb1wlpM6MPQz5J7C6O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-BmiYC2TuP_8Sa74hQ82h3jUKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVQPgbY1Yrnw1aFIIK4dFm6C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gh4Wtp80aoptC-YqY6UHEyJQxiw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxoRc9suJMrILnGOUqkXqFF8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjow9B86fcuadlLq2O_RFhMn2zU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTbOy45Nz6uODUjM1mAtRift.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzvRlELVYNQHL0oVu2NFW0Ghov4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYjudI9sXlUhrwFJaSDN1V5w.jpg?f=fotoalbum_tile

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben nu halverwege de Willis build, vandaag een lange teams meeting waar ik lekker wat kon bouwen ;) Ik vind het een vernuftige MOC. Leuke hoe de ontwerper de bladveren heeft nagemaakt. Verder veel dingen net een tikje anders dan bij de Defender, maar echt slim gevonden. Heb er veel plezier aan. Was toch wel bijna 2 uur bezig om de defender uit elkaar te halen trouwens :) En verdeeld over een bakje of 5.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Okasha schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:35:
[...]

Ik ben nu halverwege de Willis build, vandaag een lange teams meeting waar ik lekker wat kon bouwen ;) Ik vind het een vernuftige MOC. Leuke hoe de ontwerper de bladveren heeft nagemaakt. Verder veel dingen net een tikje anders dan bij de Defender, maar echt slim gevonden. Heb er veel plezier aan. Was toch wel bijna 2 uur bezig om de defender uit elkaar te halen trouwens :) En verdeeld over een bakje of 5.
Hij is af :) Erg leuke build. Kinderen spelen er veel mee en pappa kan hem dan weer repareren. Heeft switch 2WD/4WD, Hi/Lo en 4 versnellingen. Enige wat jammer is, is dat de motorkap erg gammel is, moet ik nog wat op zien te vinden. Heb het dak ook gemaakt, maar die is vrij kansloos gammel en vind hem ook niet echt mooi :) Hij is het mooiste met het raam naar beneden zonder dak vind ik :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUQjudpjniT6y58vjiiopHp9PS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Tzmzr43mlO9KYY8MoZGcyUB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7-PNOp9yTwQEX5t00jjwysVPlI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mELCxv3nWO9imo7pmbZCHGa4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y__IrWX_r2w3ZbL7uocVqdbpGAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke7MIdyrNg9ac2zqgvZjlRob.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit weekend was ik jarig en kreeg ik nog de kleine heli (42092) en de zeilboot (42105) :+ De "nieuwe" lego stroomt nu redelijk binnen. Houden jullie de oude lego en de nieuwe lego gescheiden (Mijn oude technic lego is van 1988-1995 oid)? Ik houd de lego friends van mijn dochter wel apart van mijn oude "normale" lego. Iemand nog advies over opbergsysteem voor technisch lego?

[ Voor 3% gewijzigd door Okasha op 18-05-2021 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Gim schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:19:
[...]

Gelet op de prijs en het aantal stenen zal hij wel kleiner/eenvoudiger zijn dan de Claas Xerion 42054, maar dat mag de pret niet drukken. Ik zou het tof vinden als LEGO wat meer grotere Technic sets zou uitbrengen die betrekking hebben op de landbouw, zoals bijvoorbeeld een maaidorser; of een accessoire voor achter een tractor. Soort van add-on sets. Ik vraag me alleen af of er genoeg animo voor is. Het is geen LEGO Mario waar je allerlei dingetjes voor bij kunt kopen.
Ik heb op basis van de rode kraan 42082 de Claas Xerion MOC gekocht; daar zaten een heleboel aanhangsels bij. Ik dacht dat hij die aanhangsels ook als losse MOC had uitgebracht voor mensen die de groene Claas Xerion hebben en die dingen willen bouwen.
Wat mij betreft heeft die tractor met aanhangsels een grotere speelbaarheid dan de kraan zelf; hij zit nu nog steeds in elkaar, al ga ik binnenkort eens weer wat slopen om een andere MOC van de rode kraan of Defender te bouwen...
[...]

Was het met de recentere modellen niet zo dat een officieel B-model vaker afwezig was? En anders wat vooronderzoek doen om te zien of er op Rebrickable een aantal leuke MOCs met goede instructies te vinden zijn.
Ze zitten er sowieso vaak niet meer als boekje bij, maar ik dacht dat de meeste wel een officieel B-model op de Lego-site hadden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Maar kopen, demonteren en dan verkopen is wel maar een deel van de romantiek toch. Ik bouw ook een collectie op om zelf dingen mee te maken, nog niet gesproken over mocs natuurlijk. Ga nu beginnen aan de derde land rover defender moc 😅

Nog los van alle andere rommel die ik zelf knutsel van stenen die weer in die dozen zitten.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Ben met de tweede MOC bezig van de Landrover Defender, best spend 120 euro ever so far :) Het is een Jeep Wrangler, gratis beschikbaar, erg netjes hoor. De Willies (betaald) is een mooie MOC, maar deze is wat afwerking betreft wel echt netter. Deze heeft ook mooiere vering natuurlijk, maar dat is niet de schuld van het Willies model. Veel kleine slimme dingen zitten er in, petje af! De motor en schakelonderdelen lopen ook licht en soepel.

https://rebrickable.com/m...-42110-alternate/#details

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3JPF6cWouBJyI2Kn6zDFcQiOoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMV8Ju15MHjQNsZF9ZH0iNuD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Okasha op 11-11-2021 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Okasha schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:56:
Ben met de tweede MOC bezig van de Landrover Defender, best spend 120 euro ever so far :) Het is een Jeep Wrangler, gratis beschikbaar, erg netjes hoor. De Willies (betaald) is een mooie MOC, maar deze is wat afwerking betreft wel echt netter. Veel kleine slimme dingen zitten er in, petje af! De motor en schakelonderdelen lopen ook licht en soepel.

https://rebrickable.com/m...-42110-alternate/#details

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit! En ook nog gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Oh dear......d'r gaat een wereld voor me open hier met al die MOC's :o

De Defender stond al erg hoog op mijn lijstje als LaRo-fan.......en dan zie ik ook nog een echte 4deurs build zoals de 110 eigenlijk is, de korte 2-deurs is eigenlijk een "90", wel raar omdat het modelnummer 42110 is, of is dat echt toeval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzLy3z-bnu6pg2atzwxQQIyR2QM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8NVlfc71WVC8ek8HMhVtfCR.jpg?f=fotoalbum_large

En als kers op de taart vind ik ook nog een half-track versie _/-\o_ <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUdFuNlvc6kqD3MAl_0tPS9iKCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzR332WBFUtCLizqItwh5G23.jpg?f=fotoalbum_large

Eens zien of ik nog plek in mijn schoen of onder de boom kan vinden :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:39
Fraggert schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:08:

De Defender stond al erg hoog op mijn lijstje als LaRo-fan.......en dan zie ik ook nog een echte 4deurs build zoals de 110 eigenlijk is, de korte 2-deurs is eigenlijk een "90", wel raar omdat het modelnummer 42110 is, of is dat echt toeval?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De landrover is nu leuk geprijsd bij amazon.co.uk. Die 4 deurs versie vind ik er een beetje lang uitzien? Ben een beetje bang voor de hoeveelheid onderdelen die je extra nodig hebt voor die half-track.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Okasha
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:31:
[...]

De landrover is nu leuk geprijsd bij amazon.co.uk. Die 4 deurs versie vind ik er een beetje lang uitzien? Ben een beetje bang voor de hoeveelheid onderdelen die je extra nodig hebt voor die half-track.
De maker van de MOC zegt dat de makkelijkste/goedkoopste manier om de 4 deurs defender te maken is om 2 defenders te kopen, dan zit je goed. Kun je meteen misschien een dubbel achteras versie maken met 6 wielaandrijving :+

Andere vraag, ik ben op zoek naar de 42100, die nu voor 319 euro is. Wat is nu de kans dat er met black friday een aanbieding komt? Hij moet er zijn met sinterklaas wat wij op 27/11 vieren, dus black friday is nogal een risico, maar als het 30-40 euro scheelt kan het de moeite zijn :) Ik zie dat de laagste prijs ooit 270 euro is, dat scheelt toch een mooie 50 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

WVL_KsZeN schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:31:
[...]

De Def is inderdaad lang en iets te smal, volgens mij lijkt dat ding ook meer op het nieuwe type defender en niet zozeer de oer-baksteen die het was helaas.

Het zal me ook niet gaan om een exacte relica er van, meer als inspiratie voor een eigen MOC. Ik kom ern heel eind met de stenen van de 42100 om een rups-onderstel te bouwen denk ik. :)

Ik denk dat dat een kruising wordt tussen deze flatbed 6x6 en die halftrack.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8oI4FGH5Orn356zubhQYTX0WsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RXUe6wiPS0D0Qn1NmwsoDA2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUdFuNlvc6kqD3MAl_0tPS9iKCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzR332WBFUtCLizqItwh5G23.jpg?f=fotoalbum_large

Maar eerst verder met de Liebherr :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Okasha schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:08:
[...]

De maker van de MOC zegt dat de makkelijkste/goedkoopste manier om de 4 deurs defender te maken is om 2 defenders te kopen, dan zit je goed. Kun je meteen misschien een dubbel achteras versie maken met 6 wielaandrijving :+

Andere vraag, ik ben op zoek naar de 42100, die nu voor 319 euro is. Wat is nu de kans dat er met black friday een aanbieding komt? Hij moet er zijn met sinterklaas wat wij op 27/11 vieren, dus black friday is nogal een risico, maar als het 30-40 euro scheelt kan het de moeite zijn :) Ik zie dat de laagste prijs ooit 270 euro is, dat scheelt toch een mooie 50 euro.
Nu 309 bij Amazon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005

RBH

Fraggert schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:04:
[...]

De Def is inderdaad lang en iets te smal, volgens mij lijkt dat ding ook meer op het nieuwe type defender en niet zozeer de oer-baksteen die het was helaas.

Het zal me ook niet gaan om een exacte relica er van, meer als inspiratie voor een eigen MOC. Ik kom ern heel eind met de stenen van de 42100 om een rups-onderstel te bouwen denk ik. :)

Ik denk dat dat een kruising wordt tussen deze flatbed 6x6 en die halftrack.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar eerst verder met de Liebherr :P
Poeh, die grijze is wel echt serieus gaaf. Zijn daar instructies/een partlist voor? Die wil ik wel bouwen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Fraggert schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Fraggert Mag ik vragen waar je die MOC van de verlengde Defender hebt gevonden? Heeft de persoon daar ook instructies voor achtergelaten?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
_Dune_ schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:26:
[...]

@Fraggert Mag ik vragen waar je die MOC van de verlengde Defender hebt gevonden? Heeft de persoon daar ook instructies voor achtergelaten?
Volgens mij staat die gewoon op rebrickable, ben hem ook tegen gekomen. De ontwerper raadt aan om 2 defenders te kopen als goedkoopste manier om de stenen ervoor te krijgen. Nu met 99 euro goed te doen :)

Nog even een update/review van de Jeep Wranger Defender MOC. Hij is erg mooi en de draaiende onderdelen lopen goed, maar hij is ook vrij kwetsbaar. Mijn zoontje van 1.5 reed hem van een plateautje af (~80cm), hij maakt een klapper, maar kreeg hem niet meer goed in elkaar. Hij is dus nu uit elkaar..

Nu begonnen aan de Arocs 3245 (42043) die ik tweedehands gekocht heb, leuke build so far (1.5 uur onderweg) Moet zeggen dat het vanuit die IKEA zakjes best handig werkt. Je vindt er dingen goed in. Wel jammer dat er de simpelere hub in zit met andere stekkers. Zijn die motors nog aan te sluiten op de USB hub?

De 42100 heb ik nu besteld bij Amazon aanbieding, die is dan voor de kerstvakantie :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_Dune_ schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:26:
[...]

Nou, hier en daar via De Google en op Pinterest heb ik een aantal verlengde versies gezien. Het nadeel aan Pinterest is dat users de afbeelding pinnen en daarmee verdwijnt de link waar ze deze oorspronkelijk vandaan pinden helaas.

Ik vond bijv. deze versie.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLGUEnMdjMnRiLkSOfEBQEOYFPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQuyLzuIiLvtl938XrEUVBF4.jpg?f=fotoalbum_large

En die linkt door naar een of andere vage lego-aanbieder:

https://www.frwebs.fr/Pro...ail.aspx?iid=29478415&pr=

Maar, op Rebrickable staat gelukkig ook nog wel een leuke verlengde d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZa5xUqQ2qPygrdlWenHpfaSXss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WoE9mdVVZKsXLIDcHgyuNxvn.png?f=fotoalbum_large

https://rebrickable.com/m...-land-rover-defender-110/

Ik moet zeggen dat ik iets meer gecharmeerd ben van deze eigenlijk, een oudere MOC te vinden bij Lego Ideas.
En ja, deze heeft ook maar 2 deuren maar is toch echt een 110, namelijk met de lange laadbak, de HCPU High Capacity PickUp. Er is zelfs nog een variantje, te weten de 127/130, zelfs verkrijgbaar met een 4deurs crewcab, dus extra zitrij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SacN4oaWX4aeuklbw04XSW-r8Ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NEtyJP2OIVr41ugQrX5d0ws.jpg?f=fotoalbum_large

https://ideas.lego.com/pr...fc-40a8-b659-a9c2ba88aae4

Hoop dat je er wat aan hebt d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Haha, ga je ze allemaal houden? Ik heb vandaag een defender MOC weer uit elkaar gehaald, die Arocs 42043 neemt zo belachelijk veel ruimte in :+ De 42100 is nu binnengekomen, maar daar wil ik in de kerstvakantie pas mee beginnen. Kijk er naar uit om het allemaal uit elkaar te gaan trekken en met MOCS aan de slag te gaan, maar ook zelf eens wat pruts projecten te gaan maken. Met al die dozen heb je ook flinke set motoren, dus wil sowieso een wat snellere remote controlled auto maken met bijvoorbeeld voor en achteras die beide sturen op basis van delen van de defender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:11

Toppe

Oké ✅

Okasha schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:16:
[...]

Haha, ga je ze allemaal houden? Ik heb vandaag een defender MOC weer uit elkaar gehaald, die Arocs 42043 neemt zo belachelijk veel ruimte in :+ De 42100 is nu binnengekomen, maar daar wil ik in de kerstvakantie pas mee beginnen. Kijk er naar uit om het allemaal uit elkaar te gaan trekken en met MOCS aan de slag te gaan, maar ook zelf eens wat pruts projecten te gaan maken. Met al die dozen heb je ook flinke set motoren, dus wil sowieso een wat snellere remote controlled auto maken met bijvoorbeeld voor en achteras die beide sturen op basis van delen van de defender.
De 42043 staat nu boven aan de wishlist! Wat een gaaf ding is dat zeg!

Allemaal houden is wel ‘t idee maar goed, morgen kan alles weer anders zijn. Enige waar ik over twijfel is de Mack en de rode kraan, vindt ze leuk, maar niet speciaal ofzo.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bvsteyn schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:30:
[...]

Balen hè, dat hij bijna af is..😉
En dan met de MOC van de landrover aan de gang?
Nou.......officieel heb ik de Defender nog niet.....maar als ik met een schuin oog hier naar de pakjes onder de kerstboom kijk.......dan lijkt 't alsof Sintekerstvrouwlief hier het een prima idee vind dat ik ben gaan Lego-en :P ^)

Maar tot die tijd.......als de 42100 klaar is.....dan wordt het eerst de PR776

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mosCzuMYzqO5fjEXFWXbYVfu5p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVCUclV2tdPOGve1vsqdjmHv.jpg?f=fotoalbum_large

En dan de Case Quadtrac 620

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61-FMZrp_Dd4mlbbBGuZYe8fMz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUYIciPnGefBOL1w6xrm20xq.jpg?f=fotoalbum_large

De Defender ga ik zeker wel ook eerst helemaal opbouwen, fantastisch ding qua looks en techniek.

Daarna ga ik helemaal los met een eigen MOC :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Fraggert schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:37:
[...]

Ik ga hem eerdaags ophalen bij pa en ma :)

Dan heb ik wat extra stenen/onderdelen voor mijn eigen MOC-avonturen maar ik sluit niet uit dat ik hem eerst ga bouwen :P

Volgens mij is het B-model een soort Jeep, die vond ik leuker dan het originele A-model.

Ik weet niet van het verschil, ik zal er wel even op letten.

Veel plezier met je Liebherr _/-\o_ d:)b
Ja het b model is ook prima, als ik mij goed herinner kon je die motoriseren ook, dat lukte bij de test car niet. Maar de achteras veert als geheel, toch echt minder leuk 😅 vind ik bij de willies moc van de defender ook jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-06 16:26
Fraggert schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:45:
[...]

Nou.......officieel heb ik de Defender nog niet.....maar als ik met een schuin oog hier naar de pakjes onder de kerstboom kijk.......dan lijkt 't alsof Sintekerstvrouwlief hier het een prima idee vind dat ik ben gaan Lego-en :P ^)

Maar tot die tijd.......als de 42100 klaar is.....dan wordt het eerst de PR776

[Afbeelding]

En dan de Case Quadtrac 620

[Afbeelding]

De Defender ga ik zeker wel ook eerst helemaal opbouwen, fantastisch ding qua looks en techniek.

Daarna ga ik helemaal los met een eigen MOC :P
Wow...dat zijn ook gave builds! Zou 'm bijna zelf ook halen..maar denk dat ik dan wat uit te leggen heb.. :+

Ben nu met een MOC bezig van de 21318 Boomhut. De boomhut heb ik vorig jaar voor mijn verjaardag gekregen en direct gebouwd. Helaas vonden de kids het leuk om de hele boom te verbouwen en ze zijn af en toe niet heel voorzichtig met de steentjes. Van hun eigen lego raakt ook nog wel eens wat kwijt namelijk. Dus heb 'm toen maar uit elkaar gehaald en op zolder gezet. Nu eerst deze MOC even maken en dan kijken we wel of ik mij verjaardagscadeau (10264) of de Sian ga maken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mtv81gN7MEexz8p79-1z3wcI3Vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA434eVS8YcBMPxE1vSbZcKC.jpg?f=fotoalbum_large

Heb gisteravond de 42100 afgemaakt. Had eigenlijk voor de kerst bedacht, maar kon mij niet inhouden... Vrijdagavond begonnen en elke dag 2-3 uur gebouwd. Het ding is ernorm. Mijn dochter vind hem prachtig en heeft er een uur mee gespeeld vandaag met de telefoon en allemaal playmobile poppetjes :)

Ik sluit mij aan bij de discussie verder, het is een gaaf ding, vooral voor de vele motoren en stukken die je eribj krijgt (complete rupsband!) de MOCs zijn echt awesome en kijk ik erg naar uit. De defender is veel goedkoper en technisch gezien boeiender. Ik vind zelf denk ik de Arocs (niet meer te koop natuurlijk) het leukste. Die mercedes is trouwens ook enorm. Jammer dat Pneumatics verder toch wat clunky kan werken.

Wel moet ik zeggen dat ik meer voldoening haalde uit de afbouw van alle dekken en hekjes en machines dan ik dacht. die afwisseling met "ouderwetse" lego componenten in de 42100 is wel leuk. Ook het onderstel en de arm was erg leuk om te bouwen.

Deze MOC lijkt mij leukste als eerste stap, maar deze kost 32(!) euro. Dat is wel echt fors. Iemand ervaring met deze MOC? Is het 30 euro waard?

[ Voor 8% gewijzigd door Okasha op 16-12-2021 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
mir4dor schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:10:
[...]

Gaaf, thanks ! Van dezelfde designer; https://rebrickable.com/m...olet-corvette-c3/#details ziet er ook best stoer uit

[Edit] oh, die staat er sinds vandaag op zie ik nu. Heerlijk, mijn twee weken kerstvakantie is nu al te kort vrees ik :+
Heel erg tof 8) Dadelijk wordt deze set nog één van m'n favorieten. Voor ~€80 een viertal grote auto's die gebouwd kunnen worden. Ik zie mezelf ook eerst de Lambo (en de Corvette) bouwen alvorens ik één van de Porsches zou bouwen. Grappig... en dat terwijl ik een tijdje terug nog twijfelde omdat het een witte auto was :P
The Evil Brain schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:42:
Voor degenen met de rode kraan 42082, deze nieuwe helikopter MOC ziet er heel erg gaaf uit! https://rebrickable.com/m...gh-terrain-crane-c-model/
En voor wie 42082 niet heeft, er werd hier in het forum ook al melding gedaan van een helikopter MOC van de Landrover Defender.

[ Voor 46% gewijzigd door Gim op 20-12-2021 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

Gim schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:59:
@Sircuri, je bent de zoveelste die problemen (en wellicht frustraties) ervaart met de Landrover set. Ik kan alleen maar het verhaal van @Bardu onderstrepen, want ook ik heb geen noemenswaardige problemen ervaren met de set. Met het bouwen heb ik ook enorm goed opgelet met speling, het vast aandrukken e.d. Iets wat ik sowieso al standaard doe. Mijn geluk wellicht? Het moet alleen niet van 'geluk' afhangen... :X

De set wordt wel onnodig lastig zo voor sommigen en dat werkt niet in het voordeel van de set (al heb ik het idee dat de set verder wel redelijk populair is). Ik vond de set in elk geval erg tof 8) Binnenkort ga ik de set nog een keertje bouwen; benieuwd of ik dan wél problemen ga ervaren. Fingers crossed.
Nog een Defender-eigenaar hier :w
Ik heb zelf de Pimp up my Land Rover MOC gebouwd. Kostte me ongeveer een tientje aan lego extra, maar alles werkt wel als een tierelier. Geen vastlopers of raar geknal/geklonk. De handleiding is ook prima te volgen, daarmee heb ik geen problemen gehad. Ik zou iedereen die de Defender dus al gebouwd heeft nog nog gaat bouwen deze MOC willen aanraden, omdat het aardig wat fouten van Lego oplost.

Ik ben het er overigens mee eens dat het een beetje van de zotte is dat dit nodig is, maar enfin. Ook de Chiron was niet alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
Fraggert schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:06:
@Gim @Sleehond en andere Defender bouwers.....

Ik volg met de Defender de Ultimate Repair Guidevan RacingBrick tijdens het bouwen, volgens mij is dat de meest uitgebreidde met handige linkjes per stapje naar de bijbehordende timestamp in zijn youtube video :)

[Afbeelding]

https://racingbrick.com/2...er-ultimate-repair-guide/

Voorlopig zit ontspannen bouwen er even niet in |:( Gister nog even snel zo'n goedkoop stalen opbergrek demonteren, je weet wel, zo eentje van de bouwmarkt met van dat vlijmscherpe dunne plaatstaal -O-

Fors dikke jaap erin, paar daagjes maar even ontzien, want je gebruikt je duim constant heb ik al door :P

Bij stapje 4 was het grijze onderdeel al weer voor de helft rood :+

[Afbeelding]

Maar goed, hij zit er in elk geval nog aan :P *O*
Deze guide heb eind vorig jaar ook gevolgd, maar toch loopt ie bij niet fijn in alle versnellingen. De bekende u-joint zit goed, ik heb de digitale handleiding gevolgd.
Zalmanman schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:27:
[...]

Nog een Defender-eigenaar hier :w
Ik heb zelf de Pimp up my Land Rover MOC gebouwd. Kostte me ongeveer een tientje aan lego extra, maar alles werkt wel als een tierelier. Geen vastlopers of raar geknal/geklonk. De handleiding is ook prima te volgen, daarmee heb ik geen problemen gehad. Ik zou iedereen die de Defender dus al gebouwd heeft nog nog gaat bouwen deze MOC willen aanraden, omdat het aardig wat fouten van Lego oplost.

Ik ben het er overigens mee eens dat het een beetje van de zotte is dat dit nodig is, maar enfin. Ook de Chiron was niet alles.
Ik overweeg om ook deze pimp guide te volgen, maar iets zegt me dat ik deze set goed werkend wil hebben conform de Lego handleiding. Eerst maar eens uit elkaar halen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
Op de valreep deze MOC afgemaakt; https://rebrickable.com/m...icks/ford-gt40-mk-i-1967/

Wat een bouwwerk weer. Ik heb hiervoor de witte Technic Porsche aangeschaft en meerdere malen losse onderdelen.
Wat ik niet slim deed (lees, oerdom) is de Lego verzameling niet gemarkeerd als zijnde gebouwd op Rebrickable en dus bleef ik steeds onderdelen missen (you have this part in your buildable collection enzo). Dit resulteerde in een jacht naar de verschillende kits die hier staan voor onderdelen. De Defender moest het ontgelden maar ook een Speed Champions Porsche, een polybag helicopter en zelfs het Peperkoek huisje moest het ontgelden. Geen paniek, wishlist is aangemaakt en ik heb toch nog een stukje vakantie over :+

Enfin, leuke build en deze blijft hier nog wel even staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXdmoR-GHWP7wwO-tUXx927Pjro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UaGOgAGfbVaQuY3jV7lKTsLY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCTQgr0Uluy2Ah21gmzwBV-OLYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNjYixVmWRKv4Hovxa1kq8bP.jpg?f=fotoalbum_large

Naast de Sian, best huge;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYDHuHDELtocR1uEzPb4TINwElU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQq7yCAqTiKRzSm0elSCKkOg.jpg?f=fotoalbum_large

Ook wel een beetje gesmokkeld wegens niet de juiste kleuren maar dat is letterlijk onder de motorkap. Kom ik er op het eind nog achter dat de achterste mudguards niet de juiste zijn, deze moeten hetzelfde zijn als de voorkant. Duh, kniesoor die daar op let :P

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:09
Jazzy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:37:
Ik kan wel even wat advies gebruiken. Vind het moeilijk om tot rust te komen en heb na mijn burn-out gemerkt dat even werken aan een Lego Technic doos me helpt om te ontspannen. De afgelopen tijd heb ik Kraan voor alle Terreinen - 42082 en Emmerwiel Graafmachine - 42055 al gebouwd en later weer in opgebouwde staat verkocht omdat ik er niets meer mee doe.

Dat zijn de op één en op twee na grootste dozen. Dat betekent dat ik voor een volgend project op zoek zou kunnen gaan naar Liebherr R 9800 Graafmachine - 42100 maar vraag me eigenlijk af of jullie nog andere tips voor me hebben. Gaat me vooral om de verhouding bouwwerk per euro en moet het nadien natuurlijk ook weer kwijt kunnen. Auto's zoals de Porsche of Bugatti spreken me wat minder aan, maar welke zou ik verder eens moeten proberen?
De 42100 was mijn hernieuwde aanraking met lego en ik vond het een leuke en leerzame bouw. Inmiddels een paar lego dozen verder. Welke ik echt een aanrader vind is de Defender 42110. Wanneer je hem kan vinden voor rond de 120 euro is dat echt een aanrader. Ik vond de bouw uitdagender dan de 42100 en een van de leukste om te bouwen tot nu toe. Ben nu bezig met een MOC op de 42100 maar op de een of ander manier heb ik daar toch wat minder mee, ik weet ook niet hoe dat komt. Ik ga denk maar gewoon de 42100 weer in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
chippie777 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:18:
[...]

De 42100 was mijn hernieuwde aanraking met lego en ik vond het een leuke en leerzame bouw. Inmiddels een paar lego dozen verder. Welke ik echt een aanrader vind is de Defender 42110. Wanneer je hem kan vinden voor rond de 120 euro is dat echt een aanrader. Ik vond de bouw uitdagender dan de 42100 en een van de leukste om te bouwen tot nu toe. Ben nu bezig met een MOC op de 42100 maar op de een of ander manier heb ik daar toch wat minder mee, ik weet ook niet hoe dat komt. Ik ga denk maar gewoon de 42100 weer in elkaar zetten.
Je kunt dan ook de 42100 bouwen naar dan met alternatieve arm bijvoorbeeld. Ik heb gister mijn ogen uitgekeken naar de automatische knikker baan moc van de 42100

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

De Defender is af *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0u_WdpXD-xRY8AgNxBwslFWvCzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KE8GV3j081mtSHQiMlOE4h4D.jpg?f=fotoalbum_large

Leuke build en lekker fors van formaat. Die gearbox blijft gewoon volkomen ruk :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTCTYWsUQzEC6O97-PXvF89oO3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yM1xbVysC0ktbYlmNBmmDIw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfKwE8YJmA5uW3iKwriBY4h_dJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytvJuwaBbozGc3zVIyGLJa8h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JT7BjccClWOwy0eLoz81e5n0QUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/is15fcqKnpqnt8MOO1aR6UGR.jpg?f=fotoalbum_large

Even naast de 42100 Liebherr gezet :)

Die staat nu op de werkbank om gedemonteerd te worden voor de Quadtrac-MOC.

Edit= of die dikke 776 bulldozer <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
Fraggert schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:56:
De Defender is af *O*

[Afbeelding]

Leuke build en lekker fors van formaat. Die gearbox blijft gewoon volkomen ruk :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even naast de 42100 Liebherr gezet :)

Die staat nu op de werkbank om gedemonteerd te worden voor de Quadtrac-MOC.

Edit= of die dikke 776 bulldozer <3
Gaaf man! Vond zelf de defender ook leuk qua bouw. Had er verder niet zoveel mee, dus die toen weer doorverkocht.

Die bulldozer is deze toch?; https://rebrickable.com/m...err-pr-776-dozer/#details

Die lijkt mij ook erg leuk om te maken. Maar goed, eerst maar eens de normale liebherr afmaken. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bvsteyn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Gaaf man! Vond zelf de defender ook leuk qua bouw. Had er verder niet zoveel mee, dus die toen weer doorverkocht.

Die bulldozer is deze toch?; https://rebrickable.com/m...err-pr-776-dozer/#details

Die lijkt mij ook erg leuk om te maken. Maar goed, eerst maar eens de normale liebherr afmaken. :P
Jazeker, dat is 'm :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mosCzuMYzqO5fjEXFWXbYVfu5p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVCUclV2tdPOGve1vsqdjmHv.jpg?f=fotoalbum_large
RacingBrick heeft een keuk filmpje met de Liebherr PR776 MOC, de oude Technic Dozer en de nieuwe CAT D11 (42131).

Maar zo staat het spul er voor nu bij, eerst mar eens rustig demonteren :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iMjgky-DZaaGatIeZCFmTYYAtU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sdKJMfyQfN2pWnNZSeReCtSj.jpg?f=user_large

d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het kan zijn dat er hier sprake is van een "n=1" - ervaring maar ik merk al wat verschil in het bouwen met de MOC-handleiding en een "echte" Lego handleiding.

1.
Bij het samenstellen van een onderdeel dat uit meerdere kleine onderdelen bestaat, merk ik dat ik bij de MOC heel wat meer subtiel moet "wrikken" (liever gezegd een beetje wriemelen) en pielen om zaken in elkaar te laten klikken. Het is geen forceren maar bij zowel de 42100 als de 42110 klikt alles echt wel makkelijker op zijn plek. Ik merk ook dat Lego een iets slimmere werkwijze hanteert (zie 2).

2.
Bij het monteren van losse stenen of zelfs onderdelen pakt Lego het slimmer aan.
In onderstaand voorbeeld moet het witte blokje op de blauwe pinnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXLpqIPphmonts9V5WFORGNkO1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmJvGYwlDfLJjZymf6hfsFO0.jpg?f=fotoalbum_large

Die blauwe pinnen heb ik een stap eerder moeten plaatsen.
Het witte blokje past echter alleen op zijn plek als de blauwe kruispennen op dezelfde wijze zijn georienteerd.
Lego zelf zou je de blauwe pinnen eerst in het witte blokje laten plaatsen om dat onderdeel daarna veel makkelijker op zijn plek te krijgen.
Dit heb ik met meerdere stenen zo al nu gehad, dan trek ik de pinnen er uit, zet ze in het blokje/steentje en zet dan de boel weer op zijn plek.

Het drukt de bouwpret gelukkig niet maar vond het een grappige observatie en het zijn maar kleine dingetjes natuurlijk maar ik merk dat ik iets meer moet opletten bij het bouwen dan met de R9800 en de Defender. :)

Iemand anders dezelfde ervaring met MOC's of Alternate Builds?

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 24-02-2022 22:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvsteyn
Roy vd M. schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:30:
[...]

Dat is een interessant punt. Wanneer je een MOC gaat ontwerpen die het basale niveau ontstijgt, kom je er al vrij snel achter dat Lego-steentjes lang niet altijd goed op / aan elkaar passen. Zo is de hoogte van één gewoon steentje onderverdeeld in zes eenheden. Als je een gewoon steentje ernaast zet en daar een plaatje bovenop plaatst, zal dat plaatje natuurlijk goed passen. 6/6 bij de een is even hoog als 6/6 bij de ander. Maar kijk bijvoorbeeld naar het volgende verschil:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beide steentjes hebben noppen aan de zijkant, waardoor je 'SNOT' (Studs Not On Top) kunt bouwen. Maar bij het tweede steentjes zit de nop 1/6 verzonken. Dus als je beide steentjes naast elkaar plaatst op een grondplaat bijvoorbeeld; en je probeert er een plaatje tegenaan te monteren (dus niet erbovenop, maar tegen de zijkant-nopjes), dan zul je erachter komen dat dat nét niet lekker gaat. Het kan wel, maar het voelt niet goed en ziet er ook niet perfect uit.

Dit is maar één van legio voorbeelden waar het net niet helemaal goed gaat. Denk aan de uitlijning van pinnen ten opzichte van elkaar.

Wanneer je zo'n ervaring hebt met een MOC, is die op dat onderdeel niet perfect ontworpen. Ik heb bij die MOC Renault van mij soms hele avonden gepuzzeld en geschoven met onderdeeltjes om hier 1/6 erbij te krijgen, daar weer 1/6 eraf, et cetera, alleen maar om dingen passend te krijgen. Ik had zelfs een speciaal groepje steentjes terzijde geschoven waar je dat mee kon doen. Dit kan extreem lastig zijn. Daarna kijk je met toegenomen respect naar de ontwerpen uit de Lego-fabriek en besef je waarom ze zoveel research en tests vergen.

Een voorbeeld uit eigen huis, de sturing van mijn Renault. Die gebeurt door middel van een reservewiel dat lijkt te rusten tegen de achterwand in de laadbak. Ik kon de as van het stuurwiel niet zomaar door een technic steentje 1x2 met gat laten lopen, want die constructie zou veel te zwak zijn. Dat technic steentje moest ik daarom verstevigen door middel van een grijze technic balk, waar ik vervolgens een (faux) ladder van heb gemaakt. Maar het heeft me anderhalf uur gekost voordat ik precies uitgewerkt had waar ik het 'contra-steentje' moest plaatsen, dusdanig dat beide bevestigingspinnen precies pasten in de grijze balk. Op de foto hieronder zie je pijltjes wijzen naar het as-steentje en het contrasteentje.

[Afbeelding]

Daar waar de MOC'er op dit vlak niet zo secuur is, krijg je wrikwerk zoals jij dat ondervindt (tenminste ik denk dat dit het in jouw geval is; maar misschien is het een ander probleem). Ik kan hier veel verder op in gaan, als daar interesse voor is dan hoor ik het graag, maar hoop dat 't in de kern duidelijk is.
Dank voor dit inkijkje! Heb zelf niet de know how hoe je uberhaupt moet beginnen met een MOC, maar heb alle respect voor mensen zoals jij die dit kunnen. Hoe krijg je het voor elkaar om alleen met de beschikbare steentjes uit een set een compleet andere set te maken. Maar snap wel dat het een enorme puzzel is om het voor elkaar te krijgen. Echt knap!!
Fraggert schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:03:
Het kan zijn dat er hier sprake is van een "n=1" - ervaring maar ik merk al wat verschil in het bouwen met de MOC-handleiding en een "echte" Lego handleiding.

1.
Bij het samenstellen van een onderdeel dat uit meerdere kleine onderdelen bestaat, merk ik dat ik bij de MOC heel wat meer subtiel moet "wrikken" (liever gezegd een beetje wriemelen) en pielen om zaken in elkaar te laten klikken. Het is geen forceren maar bij zowel de 42100 als de 42110 klikt alles echt wel makkelijker op zijn plek. Ik merk ook dat Lego een iets slimmere werkwijze hanteert (zie 2).

2.
Bij het monteren van losse stenen of zelfs onderdelen pakt Lego het slimmer aan.

[Afbeelding]

Het witte blokje past echter alleen op zijn plek als de blauwe kruispennen op dezelfde wijze zijn georienteerd.
Lego zelf zou je de blauwe pinnen eerst in het witte blokje laten plaatsen om dat onderdeel daarna veel makkelijker op zijn plek te krijgen.
Dit heb ik met meerdere stenen zo al nu gehad, dan trek ik de pinnen er uit, zet ze in het blokje/steentje en zet dan de boel weer op zijn plek.

Het drukt de bouwpret gelukkig niet maar vond het een grappige observatie en het zijn maar kleine dingetjes natuurlijk maar ik merk dat ik iets meer moet opletten bij het bouwen dan met de R9800 en de Defender. :)

Heel erg herkenbaar. Heb inmiddels al wel wat MOC's gemaakt. Soms idd dat blokjes net niet helemaal lekker passen en je wat moet wrikken of dat idd de 'kruizen' niet helemaal goed staan. Vervelender vind ik MOC's die fragiel zijn qua bouw. Dit kan soms ook niet anders als je kijkt naar de beschikbare onderdelen.

De meest fragiele MOC die ik heb gemaakt is de Ford Mustang GT500 (alternatief van de 10265). Alhoewel hij mooi oogt, moest je er niet te veel aan zitten omdat dan de boel al afbreekt. Kijkende naar bijvoorbeeld de recent gemaakte Ford Mustang van de Porsche 911 Turbo (10295) die zit weer veel beter in elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPyrW_ur-CQ-8bt4YphjQErG1y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5ypEe6w9l5XFWFeR9DCBKsb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:23
Fraggert schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:03:

1.
Er zijn enkele sets geweest waarbij de constructie ook een beetje buigen van onderdelen nodig was. En Lego heeft regelmatig de gewoonte om op het moment dat je een liftarm moet klikken op een andere met pins dat ze willen dat de helft van de pins op de ene liftarm zit en de andere helft op de andere liftarm. Hier zit ik mij vervolgens suf op te friemelen. In mijn ervaring werkt het altijd beter als alle pins al op 1 liftarm zitten en niet dit halve geneuzel.
2.

[Afbeelding]

Ook dit onderdeel bouw ik liever op de manier dat ik het onderdeel op de axle pins moet schuiven waarbij de pins dus al in de liftarm zitten dan het onderdeel met pins en al op een liftarm drukken. Uiteraard staan de die pins bij een OCD figuurtje als ik standaard al waterpas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik zit te kijken welke MOC ik van mijn Defender wil maken, onder andere de Willy's, helikopter en heftruck zien er cool uit. Mensen met ervaring met 1 of meerdere van deze (of een andere) een aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Preau schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:39:
Ik zit te kijken welke MOC ik van mijn Defender wil maken, onder andere de Willy's, helikopter en heftruck zien er cool uit. Mensen met ervaring met 1 of meerdere van deze (of een andere) een aanrader?
Was laatst bij mijn broer en die was bezig met de Willy's. Die zag er best leuk uit, en die ga ik zelf ook nog wel eens doen. De andere MOC's weet ik niet.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Preau schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:39:
Even zoeken in het topic, er zijn meerdere MOC's op basis van de Defender hier gepost.

Tip: Het Grote Lego Topic - Deel 7

[ Voor 11% gewijzigd door aReaRe op 06-04-2022 19:48 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psyx88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:16

Zou mooi zijn als Lego deze MOC-er/designer kan inhuren. Of op z'n minst laten inspireren door dit filmpje wat mogelijk is. Deze gearbox is echt 1000x realistischer dan wat er in de Landrover Defender en 1:8 scale Technic cars zit. 👍🏻👍🏻👍🏻

Eurobricks topic link van de bedenker:
https://www.eurobricks.co...ox-with-3d-printed-parts/

[ Voor 28% gewijzigd door Psyx88 op 12-06-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-06 14:09

neanderthaler

Are friends electric?

Neelon schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:41:
[...]

De speelgoed versie vroeger was vaak alleen bij benadering gelijk aan de cartoon versie. De huidige Masterpiece modellen zijn gigantisch veel beter. En tja, bestaand wapen/oorlogstuig willen ze niet bij Lego, maar als ze een niet transformeerbare G1 Megatron maken, I'm all for it. De mijne is niet de officiele Masterpiece, maar een oversized MegaMaster van WeiJang.

[Afbeelding]

En terug naar de Lego. Ergens vanmiddag de Defender ophalen als ie binnen is bij het pakketpunt. Her er zin an. 8)
In de bak met neplego heb ik nog een halve Kre-o Optimus Prime liggen _O-

Touwens, ik bedacht me net de vraag aan jullie; als jullie tijdens het bouwen van een MOC voor een probleem staan waarvoor geen Lego-steentje bestaat, maar wel een steentje van Lepin etc, gebruiken jullie die dan indien nodig? Ik weet dat sommige van die clone brands ook wel steentjes zelf hebben ontworpen die Lego niet heeft. Of op een andere manier echte Lego steentjes hebben aangepast met mesje, dremeltje of lijm? Is dit in de Lego wereld compleet onacceptabel? What about 3D-printing? Zelf steentjes ontwerpen die Lego niet in het assortiment heeft of heel lastig zijn om aan te komen?

[ Voor 28% gewijzigd door neanderthaler op 23-06-2022 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neelon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-06 11:19

Neelon

FOR PONY!!!

Ik ga de Defender zeker nog een keer opnieuw bouwen, maar dan haal ik waarschijnlijk wel de fix kit (pimp my defender dacht ik). Ook ga ik denk ik wisselstukken halen voor alle plekken waar een sticker zit, voor gebruik bij diverse moc's die ik ook wil doen.

Uiterst korte "review" van de kit. Goede handleiding, al blijft het zaak verdomd goed te kijken welk stukje je moet hebben, en waar je het in moet prikken. Bouwen is verder zonder al te veel problemen gegaan, al is de motor er ergens halverwege mee gekapt, deze deed het daarvoor nog gewoon. Nadeeltje persoonlijk zijn mijn grote handen. Het zit op een gegeven moment erg vol in deze kit. Nadeeltje vond ik de vele stickers. Bij een set van deze adviesprijs mag je toch wel bedrukte blokjes verwachten lijkt me. Al met al meer dan de moeite waard, zeker omdat ik hem voor bijna 80 euro onder advies heb kunnen scoren.

"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Dracula schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:03:
[...]

Dat ding is hopeloos, na de derde keer in elkaar zetten heb ik het opgegeven.
Ik vind het nog te vroeg om dit ding de stempel hopeloos te geven. 😁

Zit nu op pagina 57 uit 213 van de Pimp Up My Defender MOC van Rebrickable. Even dacht ik dat het weer mis ging met de koppeling tussen de assen en de motor, maar heb even de wielen er op gezet en dat ding wat rond laten rollen, en nu doen de zuigers het wel. Moet wel een 20-30 cm rollen voordat ze aangrijpen. Misschien was dat ook bij de orginele opbouw, dat ik te snel concludeerde dat het niet was gekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lBmty59.jpg

En ik maar denken dat de orginele tricky was met bouwen. Nou, zo'n MOC schroeft het op naar standje 11. Soms heel veel onderdelen in een enkele stap, en dan moet je zelf heel goed traceren waar sommige pins wel en niet in moeten. We gaan het zien over een tijd.

"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Neelon schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:08:
[...]

Ik vind het nog te vroeg om dit ding de stempel hopeloos te geven. 😁

Zit nu op pagina 57 uit 213 van de Pimp Up My Defender MOC van Rebrickable. Even dacht ik dat het weer mis ging met de koppeling tussen de assen en de motor, maar heb even de wielen er op gezet en dat ding wat rond laten rollen, en nu doen de zuigers het wel. Moet wel een 20-30 cm rollen voordat ze aangrijpen. Misschien was dat ook bij de orginele opbouw, dat ik te snel concludeerde dat het niet was gekoppeld.
Ik ben er nu mee bezig, niet de Pimp-versie maar die uit het boekje, ben ongeveer even ver als jij nu.Ik zie hetzelfde, niet meteen beweging maar pas na 20-30cm. Tot nu toe doet ie het verder prima, snellere zuigers wanneer de versnelling geschakeld wordt enzo. Valt me niet tegen. :)

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

SomerenV schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 01:03:
[...]

Pro tip: begin niet aan de Speed Champions. Al helemaal niet om uit te testen. Daarna wil je namelijk meer :+ Ik ben er mee begonnen omdat er een aantal wagens in Forza Horizon 4 zaten in de vorm van een expansion. Dat waren toen in mijn geval de Ferrari F40, Porsche 911 en de McLaren Senna. Inmiddels heb ik er iets van 17 in totaal, waarvan er 13 8 studs breed zijn :+ En ik ben niet eens zo'n grote autoliefhebber :')

Maar ze staan leuk omdat het lijkt op modelwagentjes, ze zijn leuk om te bouwen, niet te duur en voor kinderen leuk om mee te spelen. Veel win win dus :)
Ik sluit me hier bij aan. Heb ze inmiddels allemaal in verschillende stadia (gebouwd, niet gebouwd, onderweg (als DHL z'n sh#t op orde krijgt) of in bestelling. En het lijken zo'n eenvoudige bouwseltjes, totdat je ziet dat de voor/achterkant vanuit alle richtingen wordt opgebouwd en in elkaar ge-origamied wordt. Ik denk nog steeds, HOE verzinnen ze het.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dt6ndyd.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q470UZT.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OpEZM2g.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f0a8ifk.jpg

En nu moet ik even stoppen met bouwen, omdat ik geen parkeer ruimte meer heb. :o

De Defender gaat maar weer uit elkaar denk ik, eens zien of die Stadium Truck MOC (van de orginele ontwerper zelfs, kwam ik ook pas net achter) iets is om te bouwen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Een tijdje terug de 2 MOC's van Optimus 10302 gemaakt, samen met z'n trailer. Staat mooi op de plank moet ik zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FbigDHw.jpg

Ben nu bezig de Ecto-1 in elkaar te zetten, goedkoop gevonden op MP (90 euro), zit op 1/3 ongeveer nu. En vorige week de nieuwe Batmobile in elkaar gezet, ook gevonden op MP (45 euro).

En als de Ecto-1 klaar is? Ik denk een andere MOC voor de Defender, ben er alleen nog niet uit of ik voor de LMP ga, of de Jeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Neelon schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:49:
Een tijdje terug de 2 MOC's van Optimus 10302 gemaakt, samen met z'n trailer. Staat mooi op de plank moet ik zeggen.

[Afbeelding]

Ben nu bezig de Ecto-1 in elkaar te zetten, goedkoop gevonden op MP (90 euro), zit op 1/3 ongeveer nu. En vorige week de nieuwe Batmobile in elkaar gezet, ook gevonden op MP (45 euro).

En als de Ecto-1 klaar is? Ik denk een andere MOC voor de Defender, ben er alleen nog niet uit of ik voor de LMP ga, of de Jeep.
Wauw die trailer is gaaf zeg! Heb je daar een omschrijving/linkje van?
Die wil ik ook bij mijn Optimus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Xtuv schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:59:
Ik kom mij ook melden in dit topic, na een ‘dark age’ van ruim twintig jaar. Zit al langer met een schuin oog naar bijvoorbeeld de NASA-setjes te kijken, maar kon me altijd inhouden…

Nu de 76989 Tallneck weer eens in de aanbieding was, de knoop doorgehakt. En nog voor ik begon met bouwen eens goed gaan nadenken wat een echte must-have set is voor mij.

Vroeger heb ik nooit Technics-sets gehad, maar de catalogusboekjes waren mijn favoriete leesvoer… De huidige modellen spreken me niet super aan qua onderwerpen, dus de oude boekjes nog eens bekeken.

Zo kwam ik achter het bestaan van de 8480 Space Shuttle. NASA én een grote Technics-set… die bovendien bomvol bijzondere functies zit. Dat moest ‘m worden! Flink wat ingelezen, Marktplaats afgestruind… En nu ben ik de trotse bezitter van deze klassieker.

De Space Shuttle gaat uitgestald worden en dan houd ik niks meer over om mee te bouwen… dus ook maar een 42110 Land Rover Defender gescoord. Die doos heeft lekker veel stukjes en er zijn diverse gave alternate builds voor zag ik. Inmiddels aardig op weg met de Defender, bevalt goed! Erg gaaf, al die functionaliteit die erin zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor de 8480 Space Shuttle moet ik nog even geduld hebben. De rubberisolatie van de elektriciteitskabeltjes is broos en valt er af, dus die moet ik vervangen. Zie op YouTube daar wel tutorials voor, maar de uitdaging is vooral de juiste draad (dikte van de isolatie) vinden. Er staan wat suggesties van complete spoelen die in de VS te koop zijn, maar dat is voor mij wat overkill. Iemand hier ervaring met en tips voor welke draad te gebruiken?
De Defender is echt fantastisch, en er zijn veel goede upgrades en moc's voor te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 23:44
aReaRe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Welkom back uit je dark ages :P

en vergeet dit niet :+

[Afbeelding]
Thanks! En jep... de wishlist is al flink aan het groeien :X Classics zoals de 8880 en 8448 gaan er wel bij komen waarschijnlijk.
Neelon schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:53:
[...]
De Defender is echt fantastisch, en er zijn veel goede upgrades en moc's voor te vinden.
Ja, ik vind 'm erg gaaf om te bouwen. Het model doet mij verder vrij weinig, maar dat maakt het wel makkelijker om 'm weer uit elkaar te halen en met de alternate builds aan de slag te gaan. Heb onderstaande lijstje al in de favorieten staan :)

https://rebrickable.com/m...9/grohl/stadium-truck-20/
https://rebrickable.com/m...helicopter-42110-c-model/
https://rebrickable.com/m.../grohl/mad-max-clawcar-2/
https://rebrickable.com/m...ngler-bruiser-conversion/
https://rebrickable.com/m...reations/42110-lmp-racer/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Snowhite0901 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:55:
Wat zijn nu aan te raden verbeteringen voor de Defender?
Ik heb zelf deze:

https://rebrickable.com/m...up-my-land-rover/#details

En voor de eerste alternatieve bouw heb ik gekozen voor deze (gemaakt door de Lego ontwerper zelf, afaik):

https://rebrickable.com/m...stadium-truck-20/#details

Voor de volgende moc wordt het waarschijnlijk deze:

https://rebrickable.com/m.../42110-lmp-racer/#details

Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier mag je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen.
De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge

Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"

Lego Masters: Lego Masters

Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked >:) .