Auto verkocht (marktplaats), "auto heeft het opgegeven"

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 99.080 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:07
In het kort: wij hebben een (naar mijn mening) goed werkende 14 jaar oude auto verkocht via marktplaats. Bij verkoop alle ruimte voor een proefrit en evt keuring gegeven. Er was wel sprake van achterstallig onderhoud ( beurt/ distributieriem), dit was bekend bij verkoop. Auto is er blijkbaar bij de nieuwe eigenaar na 100km gestopt.

Hoe nu te reageren via marktplaats? En hoe nu verder?

Onder aan deze post de communicatie na verkoop opgenomen, dat maakt dit topic wat overzichtelijker denk ik.

Lang verhaal:

Hoi, wij hebben een auto verkocht via marktplaats, Clio uit 2006 met 125k km op de teller. Volgens mij in prima staat, wij hebben de auto pas 3 jaar en in die 3 jaar 6000km gereden (laatste half jaar maar 200km, vandaar de verkoop). Geen onderhoud gedaan behalve APK, een nieuwe accu en ruitenwissermotor toen die de geest gaven.
De auto moest dus een beurt hebben en volgens het boekje had de distributieriem al in 2018 moeten gebeuren.

Samen met de koper uitgebreid naar de auto gekeken en proefrit gemaakt. Hij constateerde allerlei problemen, de genoemde distributieriem, verkleurde koelvloeistof, de stuurstang en de auto maakte iets te veel toeren stationair naar zijn zin, dus nog 50 euro van de prijs afgedaan. Hij zou direct door rijden naar een vriendje met een garage en de onderdelen bestellen die nodig waren. Hij had 5 jaar bij een garage gewerkt vertelde hij, dus weet meer van auto's dan ik.

Twee dagen later krijg ik eerst een 5 sterren waardering op marktplaats en in de avond een boos bericht dat de auto het heeft opgegeven zonder verdere specificaties.

Na overleg met vrienden het bericht genegeerd, ik heb het gevoel dat hij me op wil lichten of zodanig onzuinig met de auto is geweest dat hij daarom kapot is.

Nu een nieuw bericht dat als ik niet reageer hij aangifte gaat doen.

Ik heb geen zin in een inhoudelijke discussie met de beste man. Voor 200 euro minder had ik de auto aan een handelaar kunnen verkopen zonder gezeur, maar ik had genoeg vertrouwen in de auto om deze op marktplaats te zetten ( laatste keer dus).

Maar hoe nu te reageren? Opties die ik zie:
1. Blijven negeren
2. Hem zeggen dat hij een rijdende auto heeft gekocht, ik heb aangeboden dat hij aankoop keuring kon laten doen en uitgebreide proefrit heeft gedaan dus dat hij pech heeft
3. Hem financieel tegemoet komen
4. De auto terug nemen ( wat moet ik met een kapotte auto, en mogelijk heeft hij alle goede onderdelen verwisseld met kapotte onderdelen).
5. ..........

Ik heb hier al verschillende topics gevonden, meestal met de strekking: verkocht is verkocht. Koper moet het maar uitzoeken. Mijn vraag nu is vooral: hoe te reageren op de marktplaats berichten.

Communicatie via MP: hierbij is de auto 24-9 verkocht en was de beoordeling op de 26e 5 van de 5 sterren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AjU9AAqzlRCethWgNHqnTavZ94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CK3z9fvGpfJF0x9RCyFoQm2O.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sefKWxmf5p3DCdZG8DMPKdHlnsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jf2uTWTVLwjt5I0dcjDwwkTm.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_0uEhXiKhHBODLAPemz36UkH-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRXA3ooZrvTeUjmxEhXRXfBB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuLH9IkXbn_0qb5e93yR0dvdv8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yq3nyoSZR6N2KTg564QkgNEd.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLba79KJqTMesI_urV4f0dG1SOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzknPvOMcuqMVixiTkVBbJSy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMDB7TaIsdvJwrfurNCXWH9Hgl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxjCWZ8WbvpvMCNFbjJ3RvR7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvk3Dj6_iFw9XRT-BVx0Yl2kc-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9HvvzzukSvF0e3jyKbC8uCe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvqjkZ2XzOXwkGeL31N6IEoUXf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jcKJd0QCa9g5eVitGrWrKdr.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgDAfCYNcuIf-efl_8bsCMdVvkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tbzl9hruj19MX1ZBjnKvRui2.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_3MaBdh5JZGm1ZIUVZRop0cc94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wq8rKv5FjOvUHH1UMLEAhKu0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQxCZUo1qYlPY96wfBWV5fE7y8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVPolbe9EA1C22BA1ufxQ7IJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KiBKmBvnHOIEt5JdnerpSO7Eg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6n6Gf0X2DI5v9B1NRHD5JLu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door peter13579 op 04-10-2020 22:06 ]

Acties:
  • +54 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-06 20:08
Lekker negeren, de koper heeft de auto kunnen testen e.d. Tevens was de koper op de hoogte van achterstallig onderhoud. Risico voor de koper als diegene dan besluit te auto te kopen.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:58
Hij heeft hem gekocht zoals ie was met bekende gebreken. Pech voor hem dus, zo te horen had hij voldoende verstand er van om te weten wat ie kocht. Dan weet ie dus ook wat ie kan verwachten. Dat risico heeft ie genomen en dan houdt het snel op.

[removed]

Acties:
  • +72 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou een keer reageren en aangeven dat je het vervelend vindt, maar dat de auto goed functioneerde op de aangegeven mankementen na en aangeven dat je geen garantie hebt afgesproken.

Ik zou hierna pas gaan negeren.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 28-09-2020 09:57 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +57 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-06 00:50

Roytoch

Nietes

Ik denk dat je veel reacties gaat krijgen in de trant 'lekker negeren'. En in principe: gekocht is gekocht, gekeken, goed bevonden, de groeten. Maar ervoor kiezen om vanaf bericht 1 je koper te negeren vind ik niet netjes. Je kan op zijn minst aangeven dat de auto werkte toen je hem verkocht, naar je beste weten er niks mis mee was buiten de dingen die geconstateerd waren, en dán zeggen dat hij qua aangifte ed, vooral moet doen wat hij niet laten kan.

Welles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:46

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

redwing schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:56:
Hij heeft hem gekocht zoals ie was met bekende gebreken.
Die gebreken hoeven natuurlijk niet de reden te zijn dat de auto nu defect is. Was er wellicht een verborgen gebrek? 100KM is natuurlijk wel een heel korte afstand en niet iets wat je van een auto mag verwachten.

Negeren zoals hier wordt aangegeven kan maar kijk dan ook niet raar op wanneer de koper opeens op de stoep staat of andere stappen onderneemt.

[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 28-09-2020 09:59 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bor schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:58:
[...]

Die gebreken hoeven natuurlijk niet de reden te zijn dat de auto nu defect is. Was er wellicht een verborgen gebrek? 100KM is natuurlijk wel een heel korte afstand en niet iets wat je van een auto mag verwachten.

Negeren zoals hier wordt aangegeven kan maar kijk dan ook niet raar op wanneer de koper opeens op de stoep staat of andere stappen onderneemt.
Je koopt een auto toch gewoon inclusief alle onbekende gebreken. Het is geen huis.:)

Dat het wellicht door iets anders stuk is gegaan is irrelevant, als er geen garantie is afgesproken en er is niet bewust iets verzwegen, is er niets aan de hand.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 28-09-2020 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:58
[...]

Ik zou hem ook niet negeren, maar reageren dat alle bekende gebreken zijn gemeld en dat hij hem uitbegreidt heeft nagekeken.

Daarnaast gaat het hier om iemand die er verstand van heeft. Het is nogal raar dat er dan geen reden komt van wat er het begeven heeft. Dat bepaalt nl. heel sterk of het iets is dat door TS opgelapt zou kunnen zijn voor verkoop, of iets dat het simpelweg begeven heeft.

[removed]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Natuurlijk niet negeren, wat is dat voor raar advies?

Gewoon vriendelijk reageren en vooral vragen hoe het bij de garage is gegaan waar hij direct naar toe zou rijden. Ook kan je hem vertellen dat de auto al 14 jaar oud is, en achterstallig onderhoud had en het laatste jaar nauwelijks had gereden (waar je open en transparant over bent geweest).

Bij zo'n auto mag je als kopen niet al te veel verwachten en ben jij niet verantwoordelijk voor eventuele gebreken (tenzij je die natuurlijk expres verzwegen hebt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:28
Heb je meteen in de ad gezet dat er achterstallig onderhoud was? Gebruik dan dat als stok achter de deur. Zo niet, dek je dan volgende keer beter in (open kaart in de ad, screenshot van ad, want als je deze verwijdert, kan je hem niet meer zien op Marktplaats).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05
Heb je e.e.a. toevallig op papier staan bij de verkoop? Dat is namelijk een van de redenen waarom hier in Duitsland een koopcontract verplicht is. Daar staan dan mooi alle bekende mankementen etc. op om gezeik achteraf te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
pennywiser schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:03:
Heb je meteen in de ad gezet dat er achterstallig onderhoud was? Gebruik dan dat als stok achter de deur. Zo niet, dek je dan volgende keer beter in (open kaart in de ad, screenshot van ad, want als je deze verwijdert, kan je hem niet meer zien op Marktplaats).
Ik heb geen kopie van de marktplaats advertentie, maar ben geëindigd met de melding dat ik de auto in de laatste 6000km / 3 jaar niet heb onderhouden. Verder niet specifiek over achterstallig onderhoud, ik heb me niet zo in het onderhoud schema verdiept, maar distributieriem is expliciet ter sprake gekomen en stond in het boekje als in 2012 vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

BlazeMuis schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:55:
Lekker negeren, de koper heeft de auto kunnen testen e.d. Tevens was de koper op de hoogte van achterstallig onderhoud. Risico voor de koper als diegene dan besluit te auto te kopen.
Nooit negeren, maar gewoon netjes antwoord geven dat de koop definitief is en de auto het probleem van de koper. Negeren van dit soort berichten kan vrij negatief uitpakken in het geval dat het een rechtszaak wordt.

@peter13579
Aangifte kan hij proberen, maar is zinloos omdat het een civiele aangelegenheid is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
De_Bastaard schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:03:
Heb je e.e.a. toevallig op papier staan bij de verkoop? Dat is namelijk een van de redenen waarom hier in Duitsland een koopcontract verplicht is. Daar staan dan mooi alle bekende mankementen etc. op om gezeik achteraf te voorkomen.
Klinkt achteraf als een goed plan. Nu helaas niets vastgelegd, helaas. Dank voor de tip in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
Wat denken jullie van het volgende: Goedemorgen, vervelend om te horen dat de auto niet meer wil. Hoe is het bij de garage geweest waar je donderdag naar onderweg was? Volgens mij hebben we uitgebreid naar de auto gekeken en erin gereden toen je deze mee nam. Hij heeft het bij ons ook altijd goed gedaan (behalve de accu, die vervangen is) wij hebben er ook altijd rustig en voorzichtig mee gereden. Het was bekend en besproken dat de distributieriem en beurt gedaan moesten worden. Verder zijn mij geen grote problemen met de auto bekend. Groeten, Peter

[ Voor 11% gewijzigd door peter13579 op 28-09-2020 10:22 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-06 09:58

KDL

@peter13579
Goed bericht, bovendien de '6000km in 3 jaar zonder onderhoud' melden is voor zo'n kenner juist genoeg info over alle achterstallig onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 11:15
Probeer eerst eens te achterhalen wat de reden is dat de auto het heeft begeven, dan kun je altijd nog doen wat juist is.

Nu is het bij jouw een vraag teken, en of dit aangegeven is in de advertentie dan wel bij de verkoop

Een andere optie is je kunt aanbieden het geld terug te geven in de conditie zoals de auto was bij verkoop en lekker naar de sloop brengen.

En ook nog wel belangrijk, is de tenaamstelling overgeschreven? Voordat hij hem onverzekerd langs de openbare weg parkeert.

Als ik het zo hoor, probeert hij het onderhoud nu uit jouw portemonnee te trekken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-06 09:33

Neus

www.zenaconsult.com

Nette reactie maar wellicht een beetje tè net. Kijk, de koper heeft er naar gekeken, de gebreken waren bekend. Hij is zelf, zoals ie al aangaf, goed bekend met de techniek en heeft de aankoop geaccepteerd. Daarmee is voor jou de kous af. Jammer voor hem maar einde verhaal.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Die auto is helemaal niet gestopt, die doet het nog prima.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

peter13579 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:20:
Wat denken jullie van het volgende: Goedemorgen, vervelend om te horen dat de auto niet meer wil. Hoe is het bij de garage geweest waar je donderdag naar onderweg was? Volgens mij hebben we uitgebreid naar de auto gekeken en erin gereden toen je deze mee nam. Hij heeft het bij ons ook altijd goed gedaan (behalve de accu, die vervangen is) wij hebben er ook altijd rustig en voorzichtig mee gereden. Het was bekend en besproken dat de distributieriem en beurt gedaan moesten worden. Verder zijn mij geen grote problemen met de auto bekend. Groeten, Peter
Ik zou niet vragen hoe het bij de garage was, alleen maar voer voor meer geklaag,maar kan op zich geen echt kwaad. Ik zou ook wat duidelijker zijn in de afsluiting. Doel van bericht: Kenbaar maken dat je het gezien hebt, aangeven dat je open en eerlijk bent geweest, aangeven dat hij niets van je kan verwachten (maar dan vriendelijk :P). Dat laatste zou ik zeker wel toevoegen.
ethan..1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:26:
Probeer eerst eens te achterhalen wat de reden is dat de auto het heeft begeven, dan kun je altijd nog doen wat juist is.

Nu is het bij jouw een vraag teken, en of dit aangegeven is in de advertentie dan wel bij de verkoop

Een andere optie is je kunt aanbieden het geld terug te geven in de conditie zoals de auto was bij verkoop en lekker naar de sloop brengen.
Waarom zou je dit doen? Ding is verkocht, was in (naar oordeel van verkoper) goede staat. Het is particuliere verkoop. Koper heeft hem onderzocht. Waarom zou je willen weten wat er an de hand was en het gesprek verder openen?

Gewoon vriendelijk en resoluut aangeven wat al 6x is geschreven. Geen problemen bekend, geen garantie afgesproken, ik ga je verder niet helpen, heel veel succes met de auto.

[ Voor 29% gewijzigd door JvS op 28-09-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Neus schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:27:
Nette reactie maar wellicht een beetje tè net. Kijk, de koper heeft er naar gekeken, de gebreken waren bekend. Hij is zelf, zoals ie al aangaf, goed bekend met de techniek en heeft de aankoop geaccepteerd. Daarmee is voor jou de kous af. Jammer voor hem maar einde verhaal.
Dit is inderdaad waar ik slecht in ben. Welke nuance moet ik aanbrengen? Toevoegen dat ik niet voor hem kan betekenen? Daarmee gooi ik de deur dicht, maar dat kan bij hem allergische reactie oproepen ben ik bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 22:20

royhoi

-

[...]

Ik vind in dit geval dat als je een auto koopt met een distributie riem die over termijn is je best had kunnen verwachten dat die na 100km stuk gaat.

K

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

peter13579 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:30:
[...]

Dit is inderdaad waar ik slecht in ben. Welke nuance moet ik aanbrengen? Toevoegen dat ik niet voor hem kan betekenen? Daarmee gooi ik de deur dicht, maar dat kan bij hem allergische reactie oproepen ben ik bang.
En dan? Dan gaat hij vervelende mails sturen. Lekker laten sturen toch? Boos gaat-ie toch wel worden. Als jij bang bent, heeft-ie je precies waar hij je wilt hebben (als hij ter kwader trouw is).

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 28-09-2020 10:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:46

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

royhoi schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:31:
[...]

Ik vind in dit geval dat als je een auto koopt met een distributie riem die over termijn is je best had kunnen verwachten dat die na 100km stuk gaat.
Volgens mij is helemaal niet vastgesteld dat de distributieriem het heeft begeven?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:22

Chiron

Moderator Discord
peter13579 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:30:
[...]

Ik denk dat je hoe dan ook een vervelende reactie kan verwachten.
Gewoon voet bij stuk houden en je aan de koop houden, garantie tot de deur en de koper was er zelf bij.

Hou er ook rekening mee dat er ook vaak oplichtingspraktijken plaats vinden (ik ga er niet vanuit), maar in gevallen waarbij de koop teruggedraaid werd had de auto in kwestie na retour ineens hele andere onderdelen bijvoorbeeld.
Zelfs al zou je al overwegen om de auto weer terug te nemen weet je helemaal niks van wat er met de wagen gebeurd is na het overhandigen van de sleutels en het kentekenbewijs.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• peter13579
Dank voor jullie suggesties, nu het volgende idee:
Wat denken jullie van het volgende: Goedemorgen, vervelend om te horen dat de auto niet meer wil. Volgens mij hebben we uitgebreid naar de auto gekeken en erin gereden toen je deze mee nam. Hij heeft het bij ons ook altijd goed gedaan (behalve de accu, die vervangen is) wij hebben er ook altijd rustig en voorzichtig mee gereden. Het was bekend en besproken dat de distributieriem en beurt gedaan moesten worden. Verder zijn mij geen grote problemen met de auto bekend. Helaas kan ik je daarom ook niet verder helpen. Groeten, Peter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:05

Yucon

*broem*

Wat betreft die koelvloeistof: als ik me niet vergis is die bij deze renaults sowieso al standaard geel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:26
Rottige is, hij weet waar je woont... eens met bovenstaande. Inhoudelijk sterke reactie terugsturen op een nette manier.

Zie je de koper aan voor iemand die zijn “gelijk” op mindere prettige manieren probeert te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:06
Wat voor een vlees heb je in de kuip? En nog belangrijker, wat is het probleem?
Je hebt de verkoper eerder ontmoet. Ik zou persoonlijk altijd even telefonisch willen overleggen.
Je geeft aan voor 200 euro minder ‘m kon inruilen. Dat zou een mooi bedrag zijn om eventueel bij te leggen bij een reparatie. Ga daar in eerste instantie vanuit.
De auto is rijdend meegenomen wel met alle gebreken van dien. Dus mocht de distributieriem zin gesneuveld, dan zou ik aangeven dat je 200 euro wilt mee betalen en daar de zaak mee is afgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Bor schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:34:
[...]

Volgens mij is helemaal niet vastgesteld dat de distributieriem het heeft begeven?
Klopt, ik heb geen idee wat er mis mee is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
peter13579 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:20:
Alleen benadrukken dat er achterstallig onderhoud was. Dat hij het altijd goed heeft gedaan lok je alleen maar onnodige discussie mee uit. Smoor elk tegenargument met het vooraf gemelde achterstallig onderhoud, wat gelijk na de aankoop had moeten plaatsvinden. Dit was bij de koper bekend, auto is as is meegegeven. Verborgen gebreken ook niet door laten uit de tent lokken, allemaal onzin. As is, onderhoud is achterstallig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

peter13579 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:36:
Wat denken jullie van het volgende: Goedemorgen, vervelend om te horen dat de auto niet meer wil. Volgens mij hebben we uitgebreid naar de auto gekeken en erin gereden toen je deze mee nam. Hij heeft het bij ons ook altijd goed gedaan (behalve de accu, die vervangen is) wij hebben er ook altijd rustig en voorzichtig mee gereden. Het was bekend en besproken dat de distributieriem en beurt gedaan moesten worden. Verder zijn mij geen grote problemen met de auto bekend. Helaas kan ik je daarom ook niet verder helpen. Groeten, Peter
Naar mijn idee helemaal prima qua toon :). Je zou nog minder kunnen vertellen, maar reactie krijg je toch. Belangrijkste bevestigen dat hij op de hoogte was van achterstallig onderhoud en dat je hem niet gaat helpen, en toch vriendelijk. Ik zeg: Goed genoeg! :)

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 28-09-2020 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:17
Je schrijft dat je 50 euro van de prijs af hebt gedaan en dat dat een goede deal was; dat klinkt niet naar een verkoop van €10.000, eerder naar iets met een heel lage prijs (max. €1.000/1.500?), met bijbehorende verwachtingen. Wil je de verkoopprijs delen? Overigens voor de rest eens met bovenstaande: net antwoord terugsturen met "jammer, maar garantie tot de deur" en negeren als hij vervelend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:38
Lijkt me een prima reactie zo. Vriendelijk, maar ook duidelijk dat hij van jou verder niets moet verwachten.

Ik zou niet aanbieden om mee te betalen aan reparaties oid. Hij heeft de auto goed bekeken en gekeurd, je bent eerlijk geweest om de staat van onderhoud, hij heeft de auto gekocht in de wetenschap dat de distributieriem vervangen moet worden.

Ik verwacht niet dat hij aangifte doet en zo wel, dan zal die aangifte kansloos zijn. Mogelijk komt er nog een onvriendelijke mail terug, die moet je dan maar negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:12

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik lees 2 dingen nog niet terug. Wat is de verkoopprijs van de auto geweest? Heb je hem voor €500 of minder verkocht dan hoef je namelijk als koper ook niet veel van de auto te verwachten. Heb je hem voor €1500 of meer verkocht, ja dan mag de koper verwachten dat hij iets meer dan 100km mee gaat. Dan heeft de koper zelfs bij een particuliere verkoop recht op (en vorm van) garantie onder de noemer van non-conformiteit

Verder is het ook belangrijk om te achterhalen wat er met de auto mis is. Als dat gerelateerd is aan één van de punten die hij al geconstateerd had of welke je aangegeven had, dan heeft de koper geen poot om op te staan. Probeer dit dus met jouw reactie aan hem te achterhalen.

Overigens hebben mijn vrouw en ik juist om dit soort problemen te voorkomen onze auto ingeruild in plaats van verkocht. Scheelt weliswaar €500 tot €1000, maar je weet zeker dat de koper niet boos voor de deur staat.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:36:
Wat voor een vlees heb je in de kuip? En nog belangrijker, wat is het probleem?
Je hebt de verkoper eerder ontmoet. Ik zou persoonlijk altijd even telefonisch willen overleggen.
Je geeft aan voor 200 euro minder ‘m kon inruilen. Dat zou een mooi bedrag zijn om eventueel bij te leggen bij een reparatie. Ga daar in eerste instantie vanuit.
De auto is rijdend meegenomen wel met alle gebreken van dien. Dus mocht de distributieriem zin gesneuveld, dan zou ik aangeven dat je 200 euro wilt mee betalen en daar de zaak mee is afgedaan.
Waarom zou je daar 200 aan meebetalen? Het was toch duidelijk verteld?! :? Ik zou een keer reageren en het 'm dan lekker laten uitzoeken. Je hebt ter goede trouw gehandeld en dit hoort (voor de koper) nu eenmaal bij het stukje risico van zo'n deal.

[ Voor 6% gewijzigd door Razr op 28-09-2020 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik zou beginnen met:

Goedemorgen, vervelend om te horen dat de auto niet meer wil. Wat is er mee aan de hand?

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ethan..1
  • Laatst online: 08-06 11:15
JvS schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:30:
[...]

[...]

Waarom zou je dit doen? Ding is verkocht, was in (naar oordeel van verkoper) goede staat. Het is particuliere verkoop. Koper heeft hem onderzocht. Waarom zou je willen weten wat er an de hand was en het gesprek verder openen?
Omdat de topic starter denk ik het toch in goede harmonie wil oplossen, als de koper aangeeft wat het probleem is kun je daarna altijd nog aangeven dat dit bekend was of daar na handelen.

Nu de deur dicht gooien is vragen om ellende ook als staat de TS in zijn recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
sjroorda schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:40:
Je schrijft dat je 50 euro van de prijs af hebt gedaan en dat dat een goede deal was; dat klinkt niet naar een verkoop van €10.000, eerder naar iets met een heel lage prijs (max. €1.000/1.500?), met bijbehorende verwachtingen. Wil je de verkoopprijs delen? Overigens voor de rest eens met bovenstaande: net antwoord terugsturen met "jammer, maar garantie tot de deur" en negeren als hij vervelend wordt.
De verkoopprijs was 1950 euro na de 50 euro korting. Het was een Clio model 3, de meeste met vergelijkbare km stand en vergelijkbare opties stonden voor 2500 tot 3500 vraagprijs op marktplaats. De prijs was incl een set zomer en winterbanden

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Jongens, dit patroon is toch overduidelijk? Louche handelaar koopt auto, bericht na een dag op dreigende toon dat er 'iets vreselijks' mee aan de hand is, en probeert nog een paar honderd euro van de verkoper af te troggelen die geen zin heeft in 'gedoe' en dus maar toegeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:41
Ik zou het nog bondiger houden. Nu impliceer jij dat de distributieriem de boosdoener is, indien dat niet het geval is...

Gewoon aangeven dat het vervelend is. Echter was de onderhoudsstaat, leeftijd, bepaalde gebreken en KM-stand bekend voor de verkoop. Hij is akkoord gegaan met de verkoop ondanks deze kennis en zonder extra onderzoek te laten verrichten naar de staat van de auto, hij heeft hier korting voor gekregen en zou vrijwel direct naar een garage rijden om het te regelen.

De auto is tevens in een werkende staat as-is verkocht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
Vragen wat er aan de hand is, meebetalen allemaal teken van zwakte en opening tot discussie wat verder uitgebuit gaat worden. Je moet een beetje sterk in je schoenen staan. Achterstallig onderhoud antwoorden op elke vraag, laat zien dat je niet buigt zomaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pennywiser
eamelink schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:44:
Jongens, dit patroon is toch overduidelijk? Louche handelaar koopt auto, bericht na een dag op dreigende toon dat er 'iets vreselijks' mee aan de hand is, en probeert nog een paar honderd euro van de verkoper af te troggelen die geen zin heeft in 'gedoe' en dus maar toegeeft.
Dit dus.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Al het overbodige er uit halen en "to the point"/zakelijk blijven, bijvoorbeeld zoiets:
Goedemorgen,

Heel vervelend dat het zo is gelopen. Echter heb ik alle bijzonderheden gemeld en heeft u de auto uitgebreid kunnen inspecteren. Ik erken geen aansprakelijkheid t.o.v. van gebreken die na de koop aan het licht komen.

mvgr,

peter13579

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
Ja, ik wil het goed oplossen, het geld is jammer maar geen probleem. Ik wil alleen niet opgelicht worden.

Nieuw idee, wat korter:

Goedemorgen, vervelend om te horen dat de auto niet meer wil. Volgens mij hebben we uitgebreid naar de auto gekeken en erin gereden toen je deze mee nam. Het was bekend en besproken dat nodig onderhoud uitgevoerd moest worden. Verder zijn mij geen grote problemen met de auto bekend. Helaas kan ik je daarom ook niet verder helpen. Groeten, Peter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:07
eamelink schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:44:
My thoughts exactly.

Heb een keer een carkit verkocht via Marktplaats. Ding heb ik werkend uit de auto gehaald en is tijdens demonteren niet beschadigd geraakt ofzo. Verkocht, opgestuurd en de dag na verzending ook reactie dat hij stuk was, geld terug bladiebla. Heb gezegd dat hij werkend was gedemonteerd en nooit meer wat van gehoord :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peter13579
Standeman schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:48:
[...]

Al het overbodige er uit halen en "to the point"/zakelijk blijven, bijvoorbeeld zoiets:

Goedemorgen,

Heel vervelend dat het zo is gelopen. Echter heb ik alle bijzonderheden gemeld en heeft u de auto uitgebreid kunnen inspecteren. Ik erken geen aansprakelijkheid t.o.v. van gebreken die na de koop aan het licht komen.

mvgr,

peter13579
Deze is misschien nog mooier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

peter13579 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:50:
Ja, ik wil het goed oplossen, het geld is jammer maar geen probleem. Ik wil alleen niet opgelicht worden.

Nieuw idee, wat korter:

Goedemorgen, vervelend om te horen dat de auto niet meer wil. Volgens mij hebben we uitgebreid naar de auto gekeken en erin gereden toen je deze mee nam. Het was bekend en besproken dat nodig onderhoud uitgevoerd moest worden. Verder zijn mij geen grote problemen met de auto bekend. Helaas kan ik je daarom ook niet verder helpen. Groeten, Peter
Hiermee impliceer je indirect dat er dus wel andere problemen jou bekend waren. Dat zou ik dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
E-Vix schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:52:
[...]

Hiermee impliceer je indirect dat er dus wel andere problemen jou bekend waren. Dat zou ik dus niet doen.
Dank voor je oplettendheid. Verder was bedoeld maar de distributieriem, stuur stang en koel vloeistof die hij zelf noemde. Als ik "verder" weg haal, is het beter?

Wat is goede communicatie lastig. Dank voor al jullie inputs weer!!

[ Voor 8% gewijzigd door peter13579 op 28-09-2020 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:05

Yucon

*broem*

Dat is nogal lastig als de andere kant dat niet wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Dit was toch een particuliere verkoop?

Zeker met een auto van deze leeftijd kun je met een beetje gezond verstand rekenen op grotere reparaties, vooral een distributieriem-/ketting, behoeft geen technisch inhoudelijke kennis.

Ergo, garantie tot de hoek. Even netjes aangeven dat jullie met volledige openheid een overeenkomst hadden en verder niet op reageren.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser

Nieuw idee, wat korter:

Je hoeft niets op te lossen, herhaal elke keer tot hij doorheeft dat je niet buigt, dat de auto achterstallig onderhoud heeft, en dat dit bekend was tijdens de koop. 1 regel tekst is voldoende. Aangifte echt totale bs, je bent misschien bang dat hij weer langskomt, als er ook maar een greintje dreiging van uit gaat, doe *jij aangifte. Wees volgende keer gewoon duidelijker opener in je ad, en heb niet alleen in je achterhoofd dat de auto morgen verkocht moet zijn. Dat slaapt echt fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Skyrunner schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:56:
Dit was toch een particuliere verkoop?

Zeker met een auto van deze leeftijd kun je met een beetje gezond verstand rekenen op grotere reparaties, vooral een distributieriem-/ketting, behoeft geen technisch inhoudelijke kennis.

Ergo, garantie tot de hoek. Even netjes aangeven dat jullie met volledige openheid een overeenkomst hadden en verder niet op reageren.
Ja, particuliere verkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:50
Hij geeft geen details, dus je reactie kan kort zijn. (wat hierboven staat is prima)

Paar berichtjes sturen is makkelijk van zijn kant, dus voor de rest negeren (of zelfs blokkeren).

Die probeert gewoon nog een paar honderd euro te scoren zonder dat hij enig bewijs kan leveren.

Als hij hiermee naar een rechtbank moet, dan is het eerste wat er gebeurt:
De rechtbank stelt een expert aan op kosten van de koper, en dat kost al makkelijk 1000€.
Tel daar nog een advokaat bij, en hij neemt een risico dat groter is dan wat de auto waard is....

Je bent eerlijk geweest, en de koper heeft gekocht. Case closed.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ethan..1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:43:
[...]

Omdat de topic starter denk ik het toch in goede harmonie wil oplossen, als de koper aangeeft wat het probleem is kun je daarna altijd nog aangeven dat dit bekend was of daar na handelen.

Nu de deur dicht gooien is vragen om ellende ook als staat de TS in zijn recht.
Ok maar in alle gevallen is de uitkomst: Ik ga niet meebetalen, want of het was bekend en daarmee risico van de koper, of het was niet bekend bij de verkoper en daarmee risico van de koper. Waarom zou je dan in vredesnaam de deur eerst op een kiertje zetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

peter13579 schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:54:
[...]

Dank voor je oplettendheid. Verder was bedoeld maar de distributieriem, stuur stang en koel vloeistof die hij zelf noemde. Als ik "verder" weg haal, is het beter?

Wat is goede communicatie lastig. Dank voor al jullie inputs weer!!
Gewoon mailtje van @Standeman gebruiken, daar zit echt 0 overbodigs in, is duidelijk en heeft nog een redelijk vriendelijke toon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:17
Als de andere partij in good faith handelt krijg je precies te horen wat het geconstateerde defect is, met foto’s of ander bewijs zoals een constatering door een garage. Dat partij niet eens de moeite neemt om te vertellen wát er loos is, doet ook mij vermoeden dat deze gewoon op geld uit is.

Niet je kruit verschieten, de reactie van Standeman is afdoende.

[ Voor 12% gewijzigd door Gluten Parody op 28-09-2020 11:06 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Nieuw idee, wat korter:

"dat nodig onderhoud uitgevoerd moest worden" want? Was er iets defect wat niet naar voren is gekomen? Feitelijk is het dat er in zeker drie jaar geen onderhoud is geweest buiten noodzakelijk reparaties.

"Verder zijn mij geen grote problemen met de auto bekend" zijn er andere problemen bekend die niet gemeld zijn? De grote voegt niets toe en wellicht beter kan je melden dat er verder geen reeds gemelde problemen bekend zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• peter13579
Thanks, ik heb het bericht van @Standeman verstuurd, echter toegevoegd: " mij bekende" bij "alle mij bekende bijzonderheden gemeld"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
Ik houd jullie op de hoogte, als er nu nog ideeën of suggesties zijn hoor ik het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
peter13579 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:11:
Ik houd jullie op de hoogte, als er nu nog ideeën of suggesties zijn hoor ik het graag!
Ja.... ofwel niet meer reageren, of sowieso een dag wachten, en dan schrijven dat je advies hebt gevraagd aan je advokaat.

En wat hij ook schrijft kan je nadien melden dat je advokaat heeft geadviseerd dat je geen verantwoordelijkheid meer hebt omdat het ging over een particuliere verkoop zonder garantie.
En daarna kan hij de boom in.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

Tommie12 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:15:
[...]

Ja.... ofwel niet meer reageren, of sowieso een dag wachten, en dan schrijven dat je advies hebt gevraagd aan je advokaat.

En wat hij ook schrijft kan je nadien melden dat je advokaat heeft geadviseerd dat je geen verantwoordelijkheid meer hebt omdat het ging over een particuliere verkoop zonder garantie.
En daarna kan hij de boom in.
schermen met 'mijn advocaat' zou ik achterwege laten. Vind ik altijd lachwekkend en ongeloofwaardig als dit gebeurt in zaken met relatief lage bedragen. Alsof de gemiddelde burger een advocaat onder de speed dial heeft die regelmatig geraadpleegd wordt voor allerlei zaken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody
Erm... HK is een deur verder. Erg offtopic hier.

[ Voor 149% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2020 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 1279036 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:41:
[...]

schermen met 'mijn advocaat' zou ik achterwege laten. Vind ik altijd lachwekkend en ongeloofwaardig als dit gebeurt in zaken met relatief lage bedragen. Alsof de gemiddelde burger een advocaat onder de speed dial heeft die regelmatig geraadpleegd wordt voor allerlei zaken...
Advocaat is meteen weer zo zwaar aangezet. Ik heb ook nog even juridisch advies ingewonnen (en dat heb je ook, hier op Tweakers), conclusie er kan geen enkele vorm van aansprakelijkheid geaccepteerd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:36

Theo

moederbord

Als je wat lef hebt dan is aanval de beste verdediging. "Hallo, Jammer dat de auto zo snel stuk gegaan is. Als je je adres geeft wil ik de auto wel bij je komen ophalen voor de aankoopbedrag minus 100 euro voor benzine en de autoambulance die ik van het kamp even moet lenen. Uiteraard enkel als er geen nieuwe cosmetische schade aan en in de auto is gekomen sinds dat deze is verkocht. Ik kom dan langs met een auto expert die de auto inspecteert alvorens deze mee terug te nemen"

De koper is uit op geld, en hiermee weet hij zeker dat hij bot vangt (hij moet adres geven, jij schijnt connecties met een kamp te hebben en je neemt iemand mee..) Maar de downside is wel dat áls het geen oplichter is je de lul bent....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Theo schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:21:
Als je wat lef hebt dan is aanval de beste verdediging. "Hallo, Jammer dat de auto zo snel stuk gegaan is. Als je je adres geeft wil ik de auto wel bij je komen ophalen voor de aankoopbedrag minus 100 euro voor benzine en de autoambulance die ik van het kamp even moet lenen. Uiteraard enkel als er geen nieuwe cosmetische schade aan en in de auto is gekomen sinds dat deze is verkocht. Ik kom dan langs met een auto expert die de auto inspecteert alvorens deze mee terug te nemen"

De koper is uit op geld, en hiermee weet hij zeker dat hij bot vangt (hij moet adres geven, jij schijnt connecties met een kamp te hebben en je neemt iemand mee..) Maar de downside is wel dat áls het geen oplichter is je de lul bent....
Wat is een "kamp"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Woonwagenkamp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
Nog even gecheckt met de vorige eigenaren ( bekenden van mij). Zij hebben de auto 8 jaar zonder noemenswaardige problemen gereden. Dus de laatste 11 jaar geen groot probleem. Nu binnen 100 km na verkoop wel een probleem. Toch bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:30
Toevallig heb ik aan het begin van de maand een soortgelijke situatie gehad en hiervoor navraag gedaan op het forum, advies was in mijn geval gewoon negeren. Dat heb ik gedaan en vervolgens niets meer gehoord.
Ook toevallig een koper uit Almere of Lelystad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
m0h4life schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:37:
Toevallig heb ik aan het begin van de maand een soortgelijke situatie gehad en hiervoor navraag gedaan op het forum, advies was in mijn geval gewoon negeren. Dat heb ik gedaan en vervolgens niets meer gehoord.
Ook toevallig een koper uit Almere of Lelystad?
Geen idee waar hij vandaan komt. Hij beweerde uit Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 11:47

JB

Cédric roelt!

Dat je nog geen reactie terug hebt, zegt toch ook genoeg? Überhaupt om het via MP te spelen, of heeft hij je nummer niet?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

peter13579 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:53:
In het kort: wij hebben een (naar mijn mening) goed werkende 14 jaar oude auto verkocht via marktplaats. Bij verkoop alle ruimte voor een proefrit en evt keuring gegeven. Er was wel sprake van achterstallig onderhoud ( beurt/ distributieriem), dit was bekend bij verkoop. Auto is er blijkbaar bij de nieuwe eigenaar na 100km gestopt.

Hoe nu te reageren via marktplaats? En hoe nu verder?

Lang verhaal:

Hoi, wij hebben een auto verkocht via marktplaats, Clio uit 2006 met 125k km op de teller. Volgens mij in prima staat, wij hebben de auto pas 3 jaar en in die 3 jaar 6000km gereden (laatste half jaar maar 200km, vandaar de verkoop). Geen onderhoud gedaan behalve APK, een nieuwe accu en ruitenwissermotor toen die de geest gaven.
De auto moest dus een beurt hebben en volgens het boekje had de distributieriem al in 2018 moeten gebeuren.

Samen met de koper uitgebreid naar de auto gekeken en proefrit gemaakt. Hij constateerde allerlei problemen, de genoemde distributieriem, verkleurde koelvloeistof, de stuurstang en de auto maakte iets te veel toeren stationair naar zijn zin, dus nog 50 euro van de prijs afgedaan. Hij zou direct door rijden naar een vriendje met een garage en de onderdelen bestellen die nodig waren. Hij had 5 jaar bij een garage gewerkt vertelde hij, dus weet meer van auto's dan ik.

Twee dagen later krijg ik eerst een 5 sterren waardering op marktplaats en in de avond een boos bericht dat de auto het heeft opgegeven zonder verdere specificaties.

Na overleg met vrienden het bericht genegeerd, ik heb het gevoel dat hij me op wil lichten of zodanig onzuinig met de auto is geweest dat hij daarom kapot is.

Nu een nieuw bericht dat als ik niet reageer hij aangifte gaat doen.

Ik heb geen zin in een inhoudelijke discussie met de beste man. Voor 200 euro minder had ik de auto aan een handelaar kunnen verkopen zonder gezeur, maar ik had genoeg vertrouwen in de auto om deze op marktplaats te zetten ( laatste keer dus).

Maar hoe nu te reageren? Opties die ik zie:
1. Blijven negeren
2. Hem zeggen dat hij een rijdende auto heeft gekocht, ik heb aangeboden dat hij aankoop keuring kon laten doen en uitgebreide proefrit heeft gedaan dus dat hij pech heeft
3. Hem financieel tegemoet komen
4. De auto terug nemen ( wat moet ik met een kapotte auto, en mogelijk heeft hij alle goede onderdelen verwisseld met kapotte onderdelen).
5. ..........

Ik heb hier al verschillende topics gevonden, meestal met de strekking: verkocht is verkocht. Koper moet het maar uitzoeken. Mijn vraag nu is vooral: hoe te reageren op de marktplaats berichten.
Het antwoord staat in je 1e stukje tekst.

In het kort: wij hebben een (naar mijn mening) goed werkende 14 jaar oude auto verkocht via marktplaats. Bij verkoop alle ruimte voor een proefrit en evt keuring gegeven. Er was wel sprake van achterstallig onderhoud ( beurt/ distributieriem), dit was bekend bij verkoop.

Dit duidelijk maken, en klaar is Klara, uhh (Peter)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
JB schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:49:
Dat je nog geen reactie terug hebt, zegt toch ook genoeg? Überhaupt om het via MP te spelen, of heeft hij je nummer niet?
Hij heeft mijn telefoonnummer niet. Ik zelf heb ook niet snel gereageerd op zijn berichten. Zijn eerste melding was van zaterdagavond zijn tweede bericht ( over aangifte doen) van 3:30 vannacht.

Ps. Ik bedenk me wel, dat hij het bericht in de nacht stuurt betekent mogelijk dat hij er wakker van ligt. Kan ook zijn omdat hij mij wil intimideren....

[ Voor 15% gewijzigd door peter13579 op 28-09-2020 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-06 10:50

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

peter13579 schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:54:
[...]

Hij heeft mijn telefoonnummer niet. Ik zelf heb ook niet snel gereageerd op zijn berichten. Zijn eerste melding was van zaterdagavond zijn tweede bericht ( over aangifte doen) van 3:30 vannacht.

Ps. Ik bedenk me wel, dat hij het bericht in de nacht stuurt betekent mogelijk dat hij er wakker van ligt. Kan ook zijn omdat hij mij wil intimideren....
Die inschatting kan je zelf het beste maken, je weet wat voor persoon er is langs geweest.

[ Voor 0% gewijzigd door Intergalactic op 28-09-2020 13:18 . Reden: typo ]

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Intergalactic schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:15:
[...]

Die inschatting kan je zelf het beste maken, je weet wat voor persoon er is langs geweest.
Goed punt, op zich een erg vriendelijke man die veel praatte. Niet direct het oplichters type, maar aan zijn manier van praten had hij overal wat vriendjes etc. Maar dat is het lastige, een goede oplichter is innemend, achteraf geld terug claimen werkt natuurlijk ook alleen als je vriendelijk overkomt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-06 17:19
Bij verkoop via Marktplaats horen risico's. Deze zijn voor de koper. De koper heeft gelegenheid gehad om de auto vantevoren te bekijken en te proberen. Ondanks dat hij daarbij mankementen heeft geconstateerd heeft hij de auto toch gekocht. Daarmee heeft hij de risico's geaccepteerd. Je hoeft als verkoper geen verantwoordelijkheid te nemen bij mankementen.

Dus je stuurt hem een bericht met de mededeling "Vervelend dat de auto problemen geeft, maar de afspraak was dat u hem hebt gekocht in de staat zoals hij bezichtigd is. Ik heb alle mij bekende gebreken netjes gemeld en u heeft de auto voor de koop uitvoerig kunnen inspecteren en testen. Ik kan daarom verder niks voor u betekenen."

Als je bang bent dat de koper inderdaad aangifte gaat doen van oplichting (of je gaat intimideren, je zult niet de eerste zijn die een koper treft die dat doet), dan kun je alvast melding maken bij de politie dat iemand je probeert op te lichten. Niet dat ze er wat mee gaan doen, maar mocht de koper echt moeilijk gaan doen, dan kun je hem dat melden.

[ Voor 20% gewijzigd door PhilipsFan op 28-09-2020 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-06 10:50

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

peter13579 schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:25:
[...]

Goed punt, op zich een erg vriendelijke man die veel praatte. Niet direct het oplichters type, maar aan zijn manier van praten had hij overal wat vriendjes etc. Maar dat is het lastige, een goede oplichter is innemend, achteraf geld terug claimen werkt natuurlijk ook alleen als je vriendelijk overkomt....
Opzich niets mis met veel praten, maar zodra iemand beweert dat hij/zij/X overal wel "iemand"voor kent ben ik wel direct alert, zeker als ze te vriendelijk zijn.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
peter13579 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:53:
Dus er zijn wat gebreken maar meneer koopt 'm toch? Lekker laten gaan, hij had toch verstand van auto's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
Of er nu wel of niet iets kapot is gegaan na 100km: oude auto’s kunnen gebreken gaan vertonen. Nieuwe trouwens ook. Zuur als dat net na aanschaf gebeurt, maar buiten wettelijke of afgesproken garantie is dat het risico voor de nieuwe eigenaar.

Ik had eens iets vergelijkbaars met een fotocamera. Nog even een rolletje mee geschoten en laten ontwikkelen, om te checken of alles ok was. Koper heeft de camera mogen controleren met een oud rolletje er in. Een maand na verkoop krijg ik te horen dat het toestel niet meer doorspoelde. Vervelend, maar dat was aantoonbaar niet aan de hand op moment van overdracht. Koper deed gelukkig niet moeilijk en nam zijn verlies, waarop ik aanbood de helft terug te storten. Als de ander redelijk is, dan ik ook :)

[ Voor 51% gewijzigd door Gluten Parody op 28-09-2020 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:26
De koper heeft gebreken geconstateerd en daarmee aan zijn onderzoeksplicht voldaan. Daarop heeft hij een lager bod uitgebracht en op basis van deze gebreken zijn jullie een prijs overeen gekomen.

Van een 14 jaar oude auto kun je verwachten dat ie niet nieuw is. En gebreken heeft/kan gaan vertonen. Uit het verhaal kan ik ook opmaken dat je, zeker om de lager overeen gekomen prijs, geen garantie hebt afgesproken.

Heel vervelend voor de beste man, maar dit is niet meer jouw probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter13579
Nog niets terug gehoord van de koper. Maar wil jullie wel bedanken voor de steun en inzichten. Met alle reacties heb ik het gevoel dat ik niet heel onredelijk ben. Dat zorgt er (hopelijk) voor dat ik weer beter slaap vannacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-06 14:42
Bedankt voor dit Topic! Dit opent mijn ogen :/ weer en herinnert me eraan nooit wat via Marktplaats te verkopen.

(mijn auto moet ook weg namelijk)

Ik kies wel een "ikwilvanmijnautoaf.nl"ofzo. Dit gezeur wil ik echt niet.Dan maar wat minder geld...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-06 16:26
atomix9 schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:54:
Bedankt voor dit Topic! Dit opent mijn ogen :/ weer en herinnert me eraan nooit wat via Marktplaats te verkopen.

Ik kies wel een "ikwilvanmijnautoaf.nl"ofzo. Dit gezeur wil ik echt niet.Dan maar wat minder geld...
Lees je daar dan ook eerst even goed over in, want ik meen me over die (of een vergelijkbare) club ook nog een aantal minder fijne verhalen te herinneren. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 14-06 13:01

Je kunt e.e.a. natuurlijk ook op papier zetten met een handtekening eronder waarin gewoon staat garantie tot aan de deur.
Als je dat in de advertentie aangeeft dan weten mensen die reageren wat ze kunnen verwachten.
Lui die daarover zeuren moet je niet eens op reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Ja er zijn de laatste tijd wel erg veel van dit soort topics hier... geeft me toch wel een naar gevoel omtrent Marktplaats auto's..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Daar wil ik wel even aan toevoegen dat kopen bij een "autobedrijf" van een dergelijke auto ook geen enkele garantie biedt.

Dan koop ik toch liever bij en particulier voor 2k dan een autobedrijf voor 3k, met exact dezelfde garanties: geen.

Vergis je niet, ze gooien er belachelijke bedragen op bij verkoop, zonder enige toevoeging aan waarde.

Voorbeeld: Ooit een Alfa 145 verkocht via "ikwilvanmijnautoaf", gingen ter plekke nog veel afdingen en met moeite 1950 gekregen (ondanks dat 2200 was afgesproken), dag later stond hij voor 4400 op de website...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:17
Niet reageren wekt alleen maar meer irritatie voor de koper, tevens een teken van zwakte, want je staat sterk in je recht denk ik.

Je hebt hem alle ruimte gegeven om te laten keuren a controleren. Ook is hij akkoord gegaan met wat korting en wist hij in welke staat de auto was. Al zou de auto na de koop na 1 km direct kapot gaan is dat jou schuld niet, proefrit is gedaan, problemen aangekaart korting gekregen, auto betaald en overgezet op naam. Domme pech voor de koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser

Laat je wel heel snel afschrikken. Ligt er helemaal hoe volledig en open jij communiceert in de advertentie en naast de auto, denk dat het daar vaak aan schort. En hoeveel ruggegraat heb je, mocht er dan vervolgens toch een zeurder terugkomen. Als je bang bent dat je dan snel buigt zeker braaf naar de dealer gaan. Dek je in, zeg gewoon 10x dit en dit is het, en ik geef geen enkele garantie. En bij wegrijden herhaal je nog eens, koop is koop, je mag me bellen als je vragen hebt maar ik geef geen enkele garantie, as is.

Als je direct laat zien dat je eerlijk bent, maar wel stevig in je schoenen staat, komt er echt niemand terug. Ik heb auto's, motoren verkocht en sommige mankeerde ook wat aan, maar altijd eerlijk laten zien, dit is het, geen garantie. Toch liever niet? Prima, next.

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 28-09-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
BlakHawk schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:02:
[...]

Daar wil ik wel even aan toevoegen dat kopen bij een "autobedrijf" van een dergelijke auto ook geen enkele garantie biedt.

Dan koop ik toch liever bij en particulier voor 2k dan een autobedrijf voor 3k, met exact dezelfde garanties: geen.

Vergis je niet, ze gooien er belachelijke bedragen op bij verkoop, zonder enige toevoeging aan waarde.

Voorbeeld: Ooit een Alfa 145 verkocht via "ikwilvanmijnautoaf", gingen ter plekke nog veel afdingen en met moeite 1950 gekregen (ondanks dat 2200 was afgesproken), dag later stond hij voor 4400 op de website...
Exact. Ik ga van dat geld veel liever zelf op vakantie dan dat ik het weggeef. En ja daar moet je wat meer moeite voor doen dan inruilen bij dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-06 22:31
YouTube: Zo onderhandel je over de prijs van je tweedehands auto (TIPS & TRIC...
Beetje offtopic.

Ik zal zelf altijd antwoorden. Gewoon kijken wat hij reageert. En eventueel vragen wat er mankeert.
Maar dreigen om aangifte te doen gaat te ver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:41
Frijns.Net schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:58:
[...]

Je kunt e.e.a. natuurlijk ook op papier zetten met een handtekening eronder waarin gewoon staat garantie tot aan de deur.
Als je dat in de advertentie aangeeft dan weten mensen die reageren wat ze kunnen verwachten.
Lui die daarover zeuren moet je niet eens op reageren.
Ook dan moet het product deugdelijk zijn en conform de overeenkomst. Je kan roepen wat je wilt in dat opzicht, maar dat verandert niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
eric.1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:46:
[...]

Ook dan moet het product deugdelijk zijn en conform de overeenkomst. Je kan roepen wat je wilt in dat opzicht, maar dat verandert niet..
Precies het begint met wat de verkoper allemaal wel of niet vertelt. Maakt niet uit hoe. Onderste uit de kan willen, dingen achterhouden, want morgen willen verkopen, krijg je als een boemerang terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 01:43
Tja, als die gast garantie had willen hebben had hij maar naar een garage met bovag garantie moeten gaan.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
misschien staat de auto wel te koop op marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-06 10:35
hoe jij de auto omschijft klinkt het als een ouder model die meer aandacht nodig heeft als een tesla om zo maar te omschrijven. gezien de staat van de auto zoals jij hm omschijft ga ik er ook van uit dat de prijs niet al te hoog was.

al deze punten samen komend, er van uit gaande dat jij eerlijk bent geweest in de omschrijving van je verkoop en tijdens de verkoop zelf heeft de koper geen poot om op te staan. je geeft in de advertentie aan dat er onderhoud nodig is, onderhoud is onderhoud en of je het nu doet of zoals hij dan 100 KM gereden heeft dan doet het moet gedaan worden en hij had mankementen kunnen ontdekken.

Vooral het feit dat hij bij een garage heeft gewerkt en dat hij na 100KM al langs de kant staat laat mij denken dat hij zelf geen idee heeft waar hij het over heeft.

Kijk ook eens hieronder:

https://www.juridischloke...open/miskoop-marktplaats/

Laatste tip: Bewaar alles goed van deze verkoop. druk je advertentie af. sla je foto's goed op en schijf jullie gesprek zo goed als jij hem nog weet uit, mocht het voor de rechter komen dan heb je nog eens wat. mogelijk een getuigen die er bij was?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Reactie is binnen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plWjSyphMk3md8ov2l7IlP9LQTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8kCuUtKqEx968R2DJAlyose.jpg?f=fotoalbum_large

Vreemd: de donderdag de auto verkocht, zaterdag nog een goede review op marktplaats gekregen van hem. Zaterdagavond reactie dat de auto niet werkte

[ Voor 15% gewijzigd door peter13579 op 28-09-2020 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat hebben jullie zwart op wit gezet? Wat heb je aan MP reacties van hem, omtrent akkoord gaan na proefrit en eventuele gebreken? Heb je die in de advertentie gezet en heb je daar een kopie van?

Ik wens hem veel succes.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Dit is bedreiging, ik zou hier melding van maken bij de politie voor het geval deze persoon echt bij je op de stoep staat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 01:43
Hij is wel redelijk goed in het vermijden van je vraag naar wat er dan mee zou zijn, En "toevallig" is zijn telefoon leeg. Dit riekt.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evertt
ik zal alles wat u heeft op papier zetten ook mail en marktplaats berichten.

Dit is een rare bericht. Ik zal melding maken bij de politie en vandaag nog en ook bij marktplaats zelf.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.