Artikel over zelfbouw Powerbank is levensgevaarlijk

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:39
@willemdemoor, het onderstaande artikel betreffende de zelfbouw powerbank vind ik niet bepaald ethisch verantwoord. Er kan een hoop fout gaan dat tot levensgevaarlijke situaties kan uitmonden, en niet alleen voor de bouwer maar ook voor omwonenden of andere mensen in de buurt. Dit wordt verder toegelicht in meerdere reacties onder dit artikel. Het is gewoon een tikkende tijdbom...

reviews: .build: Recycle oude laptopbatterijen voor je eigen powerbank

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is dit ook gevaarlijk: Elektrisch zelfbouw voertuig of (en ietwat schimmiger qua verantwoording) mux' blog of een flink aantal topics in Duurzame Energie & Domotica waar regelmatig bestaande apparatuur / onderdelen gemod wordt?

Ik snap je punt en het artikel is inderdaad wat lastig voorzien van (voldoende duidelijke) disclaimers. Maar laten we nu even niet doen alsof vergelijkbare artikelen onmogelijk vindbaar zijn en/of dat het echt wel even een stukje te ver is voor de gemiddelde m/v die een soldeerbout weet te bedienen.

Constructief: waar ligt de (arbitraire) grens dan van de domeinnaam van deze site t.o.v. de artikelen die geschreven worden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 472287

MAX3400 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:51:
Is dit ook gevaarlijk: Elektrisch zelfbouw voertuig of (en ietwat schimmiger qua verantwoording) mux' blog of een flink aantal topics in Duurzame Energie & Domotica waar regelmatig bestaande apparatuur / onderdelen gemod wordt?

Ik snap je punt en het artikel is inderdaad wat lastig voorzien van (voldoende duidelijke) disclaimers. Maar laten we nu even niet doen alsof vergelijkbare artikelen onmogelijk vindbaar zijn en/of dat het echt wel even een stukje te ver is voor de gemiddelde m/v die een soldeerbout weet te bedienen.

Constructief: waar ligt de (arbitraire) grens dan van de domeinnaam van deze site t.o.v. de artikelen die geschreven worden?
Ik vermoed dat de arbitraire grens tussen een forumtopic en een frontpage artikel toch wel anders moet liggen.
En ook in forumtopics word er met zeer hoge regelmaat gewezen op de brandgevaren van chinese slecht geproduceerde electronica.

Ik heb toch liever zo'n opladertje van 30 eurocent in mn huis dan deze collectie goedkope chinese zooi samengesoldeert. Of hebben we hier ineens het vermoeden dat die 12v->230v inverter a 11 euro van degelijke CE kwaliteit is? Dacht het niet.

• svenk91
Van wat ik zo snel kan zien is het minder gevaarlijk. De Nissan batterijen lijken vooral een probleem van snelle degradatie te hebben en Distantfury lijkt zijn batterijen wat netter te plaatsen en af te schermen van wat ik zo snel kan skimmen.

Daarnaast heeft het artikel van Distantfury een kleiner bereik en is het niets dat je ff op een middagje besluit te gaan doen en de boel bij elkaar besteld. Dat doe je pas als je echt goed weet wat je doet. Als een forumgebruiker zo'n Powerbank in elkaar gaat knutselen mag hij toch ook wel comments krijgen om het vooral in een brandkluis te stoppen.

Zoals ik mijn reactie onder het artikel aangaf is dit iets dat je vooral in een lab moet doen, iets dat Tweeakters heeft. Daarnaast is het ook erg interessant vind ik, mede waarom ik hier een paar dingen over weet (ooit een eigen Powerbank met ingebouwde audio versterker gemaakt bijv.). Maar deze knutselen zijn gewoon te gevaarlijk om buiten een lab te gebruiken, dit is vooral een eerste prototype wat je daarna weer ontmanteld. Het artikel laat het overkomen alsof je nu een leuke Powerbank hebt voor je laptop die je in je trillende auto kan vervoeren (daar is de kans te groot dat een van de draden los komt, plus dat zo'n cheap-o invertor je lader ook snel kapot maakt).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:00:
[...]

Ik vermoed dat de arbitraire grens tussen een forumtopic en een frontpage artikel toch wel anders moet liggen.
En ook in forumtopics word er met zeer hoge regelmaat gewezen op de brandgevaren van chinese slecht geproduceerde electronica.
Dan stel ik de (vervelende) vraag anders: hoe "erg" kan persoon X inschatten dat iets gevaarlijk is omdat persoon Y het post / voorstelt / gedaan heeft. En wie "besluit" welke waarschuwing / disclaimer eraan moet hangen?

Er wordt in forumtopics ook constant gewezen op IANAL echter men post dan wel. Er wordt in bepaalde topics ook gewezen op "wegmisbruikers" echter bij gebrek aan context is dat ook altijd hard tegen hard qua mening. Er wordt zelfs in DAA soms erop gewezen dat een overklok niet besteed is aan user X; overklokken is ook gevaarlijk want als het niet goed gaat, ben je een CPU van 400 Euro kwijt.

Nogmaals: ik begrijp absoluuuuut de noodzaak dat Jantje / Pietje / Marietje niet zomaar iets in elkaar moet knutselen echter we zijn niet van suiker en eenieder die al aan de gang gaat met zelf een powerbank, heeft al 10-duizend "meer skill" dan elke willekeurige lezen. De disclaimers klinken mij dus wat arbitrair in de oren nog steeds.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik denk dat het artikel is geschreven vanwege het tech-gehalte en om meer Tweakers te laten zien welke mogelijkheden er allemaal zijn. Ik vind het juist leuk om weer de diepte in te gaan. Het is aan de tweaker zelf om te beslissen of hij hier zichzelf aan wil wagen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• svenk91
Ik ben het er absoluut mee eens dat het lastig is om zulke projecten te beoordelen. Maar ik doe de aanname dat er een groep mensen is die net iets sneller van een frontpage artikel aan nemen dat het wel goed zal zijn dan van een willekeurig forum artikel.

Waarom ik bij dit artikel een grens zou trekken is omdat je door het brandgevaar ook andere mensen in gevaar kan brengen. Dit project levert een best wel groot risico op brand, en een batterij brand is lastig te blussen en kan snel heet worden -> andere dingen in de hens zetten. Op zich prima als je hem altijd in de gaten houd, maar een Powerbank laat je ook een groot deel van de tijd onbewaakt (thuis) liggen. Als het dan gebeurd kan het ook een gevaar voor anderen vormen. Dat is toch net wat anders dan een 400 euro cpu die je molt (die brand wel door misschien, maar leid niet zo snel naar een grotere brand als deze Powerbank zou doen).

Als je echt weet wat je doet dan kan je best een veilige Powerbank maken, Maar ik kan aan de foto's zien dat die uit dit artikel absoluut niet veilig is, dan is de goedkoopste meuk op ali-express toch beter. Ik ga het onder het artikel niet aanraden omdat het nog steeds niet veilig is vergeleken met fatsoenlijk gecertificeerde powerbanks, en je nogsteeds goed moet weten hoe je batterijen doormeet. Maar iets als dit: https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_ heeft tenminste al een stuk minder kabels (enkel de twee naar de QI charging spoel), minder batterijen direct op elkaar, waardoor de kans statistisch kleiner is dat 1 defecte batterij 7 andere batterijen ofzo meetrekt (hoe meer batterijen op elkaar zitten die kapot zijn, hoe heter de boel wordt en hoe sneller het mis gaat). En je hebt tenminste niet die verschrikkelijke inverter voor 230 volt. toch kan je er flink wat in opslaan als je beide extensions gebruikt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:31
Ik juich zulke artikelen op T.net zeker toe, echter, ook iemand met 10-duizend skills of een enthousiaste hobbyist is niet gevrijwaard van zaken waar hij/zij te weinig verstand van of inzicht in heeft.

In dit artikel gaat het mij met name om de electrische veiligheid van het product. In mijn dagelijks werk zie ik (helaas) vaak hoe het fout gaat of fout kan gaan. Een ontwerper is vooral bezig met de functionaliteit van een product maar een stuk minder met alles wat er bij komt kijken.

Er zijn een aantal basisregels die, mijn inziens, in het artikel hadden kunnen staan zoals het wegwerken van bedrading (waarom doen we dit in case-builds en hier niet?), beschermen van bedrading tegen scherpe randen en mechanische delen, scheiden van primaire en secundaire spanningen en het goed bekijken van normaal gebruik en voorzienbaar misbruik van een dergelijk product.

Zoals in mijn commentaar onder het artikel, ik ben bereid een presentatie houden bij T.net om CE markering, veiligheidseisen, standaardisatie en normen te belichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:00:
[...]

Ik heb toch liever zo'n opladertje van 30 eurocent in mn huis dan deze collectie goedkope chinese zooi samengesoldeert. Of hebben we hier ineens het vermoeden dat die 12v->230v inverter a 11 euro van degelijke CE kwaliteit is? Dacht het niet.
Wat ik van anderen begrijp (ik heb er geen verstand van) heeft die inverter zeker een CE keurmerk. Helaas staat CE waarschijnlijk voor China Export, in plaats van Conformité Européenne 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

MAX3400 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:10:
[...]

Nogmaals: ik begrijp absoluuuuut de noodzaak dat Jantje / Pietje / Marietje niet zomaar iets in elkaar moet knutselen echter we zijn niet van suiker en eenieder die al aan de gang gaat met zelf een powerbank, heeft al 10-duizend "meer skill" dan elke willekeurige lezen. De disclaimers klinken mij dus wat arbitrair in de oren nog steeds.
Absoluut niet waar, elke japie met een soldeerbout kan dit praktisch gezien in elkaar zetten, en het is gewoon hartstikke onveilig. Van de frontpage van een tech-website mag je echt beter verwachten dan deze uitwerking.

Zie bijvoorbeeld een van de top-reacties op het artikel, van een mede-tweaker die zo eerlijk is mee te delen hoe zijn werktafel beschadigd is door 18650 cellen te solderen met een gebrek aan aandacht. En daar is hij echt nog goed mee weggekomen.

• svenk91
hoi1234 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:47:
[...]

Wat ik van anderen begrijp (ik heb er geen verstand van) heeft die inverter zeker een CE keurmerk. Helaas staat CE waarschijnlijk voor China Export, in plaats van Conformité Européenne 8)7
Of ze hebben gewoon zelf de boel gecertificeerd (ja, dat mag gewoon voor een hoop productgroepen: https://ec.europa.eu/grow...-marking/manufacturers_en).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04 13:21
Outerspace schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:25:
Ik denk dat het artikel is geschreven vanwege het tech-gehalte en om meer Tweakers te laten zien welke mogelijkheden er allemaal zijn. Ik vind het juist leuk om weer de diepte in te gaan. Het is aan de tweaker zelf om te beslissen of hij hier zichzelf aan wil wagen :)
Zeker een erg informatief artikel, echter een enorme disclaimer is op zijn plaatst hier.

Just door op de gevaren te wijzen kan de tweaker afwegen of dit iets voor hem is of juist NIET.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:51
Fantastisch toch.
Wellicht volgende week een review over een zelfbouw small modular reactor om de powerbank op te laden.

- knip -

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

hoi1234 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:47:
[...]

Wat ik van anderen begrijp (ik heb er geen verstand van) heeft die inverter zeker een CE keurmerk.
Ten eerste is CE geen keurmerk:
Wikipedia: CE-markering
Helaas staat CE waarschijnlijk voor China Export, in plaats van Conformité Européenne 8)7
Wellicht grappig bedoeld; maar dat is een hardnekkig broodje aap. :-(

Mooie Plaatjes   

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:13
Het gaat alleen helemaal niet de diepte in. Het is een copy paste van iemand anders zijn werk en de kansen die er waren om goede duidelijke zaken toe te voegen zijn niet genomen omdat de auteur hier volgens mij ook maar een beetje verstand van heeft. Genoeg om het na te maken maar niet genoeg om de verbeteringen te zien of verduidelijking te geven.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32

Theo

moederbord

Deels wel, maar er worden wel een paar zaken handig niet benoemd.

Het ontwerp van de gehele powerbank is niet fail-safe, en niet veilig. Er zitten heel veel losse draden gesoldeerd. Op sommige staat 230 volt, en deze zitten vrolijk naast 5 volt kabels. Er is een reden waarom je in je woning 230 volt door een seperate PVC buis moet laten gaan, en dat je in je huisinstallatie nooit 230V en (bijv) netwerk in één buis mag laten gaan. En dat in electronica zelf (bijv een voeding, een audioversterker) het 230V gedeelte compleet gescheiden is van de laagspanning. Hier lopen de kabels als spagetti door elkaar.

Los daarvan is het één groot AliExpress feestje. Dit is leuk voor het 5 volt prul, maar de default is dat 230 volt spul van Ali in Nederland niet aangelsoten mag worden; het is te onveilig en brandgevaarlijk. Helemaal als je het hebt over een omvormer waar je werkt met zeer hoge stromen en hogere spanningen. Een 150 watt omvormer voor 10 euro daar gaan bij mij alarmbellen bij af; dat kan nooit veilig en conform wettelijke richtlijnen gemaakt worden.

Verder wordt er in het artikel leuk genoemd dat je cellen moet schikken, en hoe je dit ook eventueel met huis, tuin en keukenapparatuur kan doen. FOUT! Als je de apparatuur niet hebt kun je de werkzaamheden ook niet uitvoeren. In analogie daarvan, zonder autobrug kun je niet veilig onder een auto werken. Je kan wellicht met houten balkjes gaan prutsen, maar of het veilig is is een tweede. Heb je het benodigde gereedschap niet, en is veiligheid daardoor in beding? Dan kun je de werkzaamheden gewoon niet uitvoeren.

Detail is dat het artikel ook noemt dat er al 18650 cellen zijn met een capaciteit van 5.000 mAh. Ook dit is incorrect, ik geloof dat 3.600 mAh zo'n beetje de max is. Uiteraard kun je wel cellen krijgen waar de tekst '5.000 mAh' op is gedrukt.. Dit geeft mijn inziens aan dat de auteur/redactie ook niet van de hoed en de rand weet. Ze doen maar wat. En dat is leuk voor hobbyprojecten en 3D printen. Maar wanneer je werkt met 230 volt, hoge stromen, zeer hoge kortsluitstromen en de kans op brandgevaar gewoon aanwezig is dan ben je gewoon gevaarlijk bezig als je niet weet wat je doet. En als je dit vervolgens ook nog aan gaat raden via een groot platform dan is niet de vraag wanneer het fout gaat,maar hoevaak het fout gaat en hoeveel slachtoffers het op gaat leveren...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb onderstaande tekst ook al bij het FP artikel geplaatst, maar is hier ook wel op z'n plek:

Nog afgezien van alle valide opmerkingen over de technische (on)veiligheid en de gevaren die kleven aan het knutselen met 18650 cellen.

Dit bevreemdt mij ook:
"een dagje naar het strand te gaan of een kampeeravontuur te beginnen?"

En dan vervolgens een behuizing laten zien die EN open is, EN 3D-geprint (zo te zien). Nou, dat is zeer zeker NIET geschikt om mee te kamperen en/of voor op het strand... :N
Één nachtje in het vochtige gras, of op het (zoute) strand; we weten wel wat er dan kan en gaat gebeuren... :(

@willemdemoor
Als de tweakers redactie nou echt een interessant en dieper gaand artikel wil plaatsen, zou je juist bij dit bouwproject de gevaren en verbeterpunten nadrukkelijk moeten benoemen. En aangeven, uitwerken, EN laten zien hoe het beter en anders kan!
(of het dan überhaupt nog financieel interessant is t.o.v. commerciële producten is ook een punt van aandacht)

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 16-09-2020 09:31 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Ik stel voor dat er een paar enorme disclaimers komen en anders het artikel naar het forum wordt verplaatst en niet meer op de frontpage zichtbaar is.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
ik heb een disclaimer/waarschuwing op de eerste pagina gezet (los van de waarschuwingen in de lopende tekst)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:48
ehtweak schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:06:
[...]

Ten eerste is CE geen keurmerk:
Wikipedia: CE-markering

[...]

Wellicht grappig bedoeld; maar dat is een hardnekkig broodje aap. :-(
Bedoel je dat de algemene rekenkamer onzin praat?

https://www.rekenkamer.nl...E+markering+ontrafeld.pdf

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:56
@willemdemoor Ik zou het zo doen bovenaan het artikel:

Waarschuwing
Afbeeldingslocatie: https://afzethekken.nl/wp-content/uploads/2018/07/explosieve-stoffen-w002-1.jpgAfbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/High_voltage_warning.svg/1200px-High_voltage_warning.svg.pngAfbeeldingslocatie: https://alertshop.nl/pub/media/catalog/product/cache/b3f4a44fa7acc5c866963ca22014e8a4/0/d/0dfddafca664c7b8f63d40ebb2e08a29_1.jpgAfbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/94654/files/234808198/650x650x2/pikt-o-norm-veiligheidspictogram-gevaar-voor-brand.jpg

Door deze gestandaardiseerde picto's te gebruiken kan een lezer er niet omheen. Tekst kan je negeren. Deze visuele waarschuwingen niet.

Waarom is dit zo gevaarlijk
een mooi technisch achtergrond verhaal waarin onderstaande punten tenminste terugkomen waarna je als het dan toch moet je zelfbouw tutorial plaatst.

@svenk91
Dit project levert een best wel groot risico op brand, en een batterij brand is lastig te blussen en kan snel heet worden waardoor de brand makkelijk kan overslaan. Als het dan gebeurd kan het ook een gevaar voor anderen vormen.

@Theo
Het ontwerp van de gehele powerbank is niet fail-safe, en niet veilig. Er zitten heel veel losse draden gesoldeerd. Op sommige staat 230 volt, en deze zitten vrolijk naast 5 volt kabels In electronica zelf (bijv een voeding, een audioversterker) dient het 230V gedeelte compleet gescheiden te worden van de laagspanning. Dat doen we hier niet.

Houdt er rekening mee dat het maken van deze powerbank specialistische apparatuur vereist. Als je de apparatuur niet hebt kun je de werkzaamheden ook niet uitvoeren. In analogie daarvan, zonder autobrug kun je niet veilig onder een auto werken. Heb je het benodigde gereedschap niet, en is veiligheid daardoor in beding? Dan kun je de werkzaamheden gewoon niet uitvoeren.

Maar wanneer je werkt met 230 volt, hoge stromen, zeer hoge kortsluitstromen en de kans op brandgevaar reëel aanwezig is dan ben je gewoon gevaarlijk bezig als je niet weet wat je doet.

@ehtweak
De gebruikte behuizing is open en 3D-geprint met een materiaal dat niet vochtbestendig is. We raden je aan de powerbank ook niet daadwerkelijk in gebruik te nemen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@m2011 Die discussie is al vaker gevoerd: ;)

CE-markering of China Export?

En ja, CE is geen keurmerk...

https://www.chinaimportal...ing-china-complete-guide/

Maar er zullen ongetwijfeld mensen/instanties zijn die het misbruiken. :-(

CurlyMo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:33:
@ehtweak
De gebruikte behuizing is open en 3D-geprint met een materiaal dat niet vochtbestendig is. We raden je aan de powerbank ook niet daadwerkelijk in gebruik te nemen.
Dat zei ik toch ook... ;)

Beetje jammer dat @willemdemoor niet ingaat op de suggestie om een hoe-het-beter-en-veiliger-kan versie te maken van de beschreven krachtbank.
Dat zou nou juist de toegevoegde waarde van tweakers kunnen zijn!

[ Voor 47% gewijzigd door ehtweak op 16-09-2020 10:36 ]

Mooie Plaatjes   

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:56
Ik had een samenvatting gegeven (iets herschreven) van de belangrijkste bezwaren met bronvermelding :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
@WoutF hoe is deze er tussendoor geslipt? Zelfbouwartikelen zijn natuurlijk prachtig maar deze had nooit in deze vorm gepubliceerd mogen worden op een grote site als dit met een heel divers publiek (ook pubers). De redacteur kun je het vanuit zijn passie waarschijnlijk niet heel kwalijk nemen. Maar als hoofdredacteur had ik dit artikel in deze vorm niet zo maar gepubliceerd. Dus misschien dat jij er nog iets zinnigs over kan zeggen in dit draadje? Is deze aan de aandacht ontsnapt of vond je het wel verantwoord? Veel vragen van Tweakers met kennis.

[ Voor 115% gewijzigd door CyberMania op 16-09-2020 10:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Zo te zien is het artikel (tijdelijk) verwijderd. Mooie bijdrages die als spotlight gemarkeerd waren trouwens.

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:21
Leuk artikel maar inderdaad levensgevaarlijk en wat mij betreft écht niet frontpage waardig materiaal. Leuk voor op het forum, als een buildlog of iets dergelijks. Maar dan inderdaad wel met de nodige waarschuwingen.

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
bij een build-review zou je ook verwachten dat er in wordt gegaan op thema's als veiligheid, en waarom bepaalde keuzes in de build misschien minder handig of veilig zijn... dat ontbreekt compleet inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:16
Ik krijg nu een 404 op het artikel. Iemand een backup? >:)

Goed dat dit artikel offline is gehaald, vergeven en vergeten. Op naar de volgende goede artikelen.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik vind de suggestie om te kijken hoe het beter/veiliger kan een goeie, de feedback die @CurlyMo al deels samenvatte is een mooi beginpunt.
Ik worstel een beetje met twee gedachten, enerzijds dat ik heel goed bewust ben van de risico's die zo'n build met zich meebrengen: zo was ik tijdens het bouwen ook super-alert of cellen of verbindingen niet warm worden, en heel voorzichtig om geen sluiting te maken.
Aan de andere kant voel ik dat dergelijke zelfbouwprojecten inherent niet voor het algemene publiek zijn. Sommige builds lenen zich voor een bredere doelgroep, andere voor een kleinere. Ik had gevoelsmatig (maar misschien te weinig) duidelijk aangegeven dat er flinke risico's zijn met het werken met dit soort materiaal en dat het niet voor iedereen is.

We hebben het artikel in ieder geval offline gehaald en beraden ons op vervolgstappen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Het artikel staat ook in de papieren versie van Tweakers/HWI. Dus blijft het in beginsel 'voor de eeuwigheid' bewaard.

Ik vraag mij af of er ooit iemand zoiets gaat bouwen. Veel te veel moeite voor iets wat je voor weinig kant en klaar in de winkel koopt.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Looney11
Vanuit de community zijn er een aantal mensen die vast mee willen werken aan het veiliger opstellen en maken van het product. Ik ben er een van.

An sich vind ik het artikel interessant en zeker tweakers-waardig. Daar waar het in mijn ogen fout gaat, is de veiligheid en verantwoordelijkheid van de makers die zoiets voor een ander in elkaar gaan zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Looney11 op 16-09-2020 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
willemdemoor schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:56:
Ik vind de suggestie om te kijken hoe het beter/veiliger kan een goeie, de feedback die @CurlyMo al deels samenvatte is een mooi beginpunt.
Ik worstel een beetje met twee gedachten, enerzijds dat ik heel goed bewust ben van de risico's die zo'n build met zich meebrengen: zo was ik tijdens het bouwen ook super-alert of cellen of verbindingen niet warm worden, en heel voorzichtig om geen sluiting te maken.
Het is jammer dat daar weinig van terug te lezen was. Juist die details, zouden een hoop toevoegen.
Aan de andere kant voel ik dat dergelijke zelfbouwprojecten inherent niet voor het algemene publiek zijn. Sommige builds lenen zich voor een bredere doelgroep, andere voor een kleinere. Ik had gevoelsmatig (maar misschien te weinig) duidelijk aangegeven dat er flinke risico's zijn met het werken met dit soort materiaal en dat het niet voor iedereen is.
Het risico is dat niet iedereen zich dat realiseert. Het artikel las als "a day in the park", iets wat iedereen zelf kan doen. Dan kun je wel een disclaimer erboven gooien, maar dat helpt niet. Als de nuance erin komt dat bij bepaalde stappen erg veel voorzichtigheid geboden is (zoals je het zelf onbewust ook gedaan hebt) en wellicht welke punten voor verbetering vatbaar zijn, kunnen mensen het er wél aan aflezen en een onderbouwd besluit maken of ze het aandurven zelf een dergelijk project op te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91

We hebben het artikel in ieder geval offline gehaald en beraden ons op vervolgstappen.
Ik denk dat er wel een mooi artikel uit te maken valt nog. Waar het mijn inziens fout ging was dat wel gewaarschuwd werd voor gevaar bij meerdere onderdelen, maar niet heel duidelijk voor een leek is waar het gevaar nou echt in schuilt en hoe verkeerd het kan aflopen. Dan kan een tiener met wat soldeer ervaring maar zo denken: oh dat kan ik wel als ik voorzichtig ben! Het inzicht dat je professionele apparatuur en een veilige werkomgeving nodig hebt kan dan ontbreken.

Met de views die front page .build artikelen kunnen halen (de klok / muurplotter heeft nu 160.606 views) hoeft maar 0.001% van de lezers zo te denken en je hebt er een a twee bij zitten die het gaan doen.

Mogelijk kan een video artikel duidelijker overbrengen wat voor zorg er bij komt kijken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sangre
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-05 16:08
En misschien een stukje over het verschil tussen een AA en een 18650?

Vele beginners kunnen denken, ik heb mijn AA alkalines ook gewoon los in de bestek-la liggen tussen de scharen en schroevendraaiers, waarom zouden deze cellen dan wel gevaarlijk zijn?

Looks like someone booted up on the wrong side of the bios this morning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:24

Hemingr

Gekke henkie

Ik vind het top dat jullie het zo oppakken. Het is duidelijk dat er veel tijd, passie en energie in dit project zit. Dan deze keuze maken is knap! Complimenten.

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@willemdemoor , @WoutF ,
Fijn dat jullie het artikel offline hebben gehaald. De artikelen die ik verwacht in een .build zijn zowel veilig te maken als veilig in gebruik. Het artikel voldeed aan beide niet, begreep ik uit de reacties. Ik verwacht bij .builds echt wel wat schade, bijvoorbeeld de soldeerbout verkeerd vastpakken, of een light emitiing resistor, maar ik verwacht niet dat t huis in brand vliegt na een kleine oplettendheid, of zoals iemand zei twee maanden ademhalingsproblemen na een soldeerfout met een cel.
Het tweakerspubliek is niet alleen doorgewinterde goed risico's inschattende lezers, maar ook enthousiaste 14-jarige pubers die wel eens op school een soldeerbout hebben vastgehad.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:55

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

JukeboxBill schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:00:
[..]
Ik vraag mij af of er ooit iemand zoiets gaat bouwen. Veel te veel moeite voor iets wat je voor weinig kant en klaar in de winkel koopt.
Soms zit daar ook juist te lol in. Puur het uitzoeken / monteren / solderen. Als je "gewoon een powerbank" wil kan je er beter eentje kopen ja :)

Ik vond het trouwens een goed artikel (deze powerbank al eens eerder voorbij zien komen (met US plugs)) en ik vind dat zoiets prima kan op tweakers. Goed even extra de veiligheidsrisico's aankaarten vind ik prima, zou het wel zonde vinden als zoiets nooit geplaatst zou mogen/kunnen worden.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie
  • Laatst online: 02-06 13:28

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
We hebben het artikel na intern overleg offline gehaald.

.Build artikelen zijn weliswaar geen handleidingen waarmee we lezers willen aanzetten om onze projecten zelf na te bouwen, maar die mogelijkheid is er natuurlijk wel. Dat knutselen met accucellen en inverters gevaar oplevert zijn we ons uiteraard bewust en dat stond ook meerdere keren in het artikel aangegeven.

We snappen de geleverde kritiek echter en hebben het artikel daarom offline gehaald. We bekijken of we het in aangepast vorm later zullen herpubliceren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:57

Rmg

Jammer, eindelijk eens een interessante .Build en dan krijg je dit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-06 15:36
jonge jonge jonge..... man man man.
en dat op TWEAKERS.net

zielige huilerts.

Acties:
  • +53 Henk 'm!

h4ze schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:32:
en dat op TWEAKERS.net

zielige huilerts.
Het zijn dit soort reacties die mij er van overtuigen dat er volk rondloopt dat je zo'n .build niet kan toevertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h4ze
  • Laatst online: 02-06 15:36
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:33:
[...]

Het zijn dit soort reacties die mij er van overtuigen dat er volk rondloopt dat je zo'n .build niet kan toevertrouwen.
ja want je weet nu precies wat voor persoon ik ben, toch?

Acties:
  • +38 Henk 'm!

h4ze schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:35:
[...]

ja want je weet nu precies wat voor persoon ik ben, toch?
Het is voornamelijk je gebrek aan fatsoen dat in 't oog springt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
h4ze schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:32:
en dat op TWEAKERS.net

zielige huilerts.
Ik was ook aan het overwegen om deze .build na te maken. Leek me wel handig om een portable stopcontact tot mijn beschikking te hebben. Ik heb echter zeker niet het inzicht om extra nuances aan te brengen in het artikel. Ik zou gewoon spullen besteld hebben en zijn begonnen. Ik zou nooit zo maar spullen uit China bestellen, omdat dat gewoon dikke troep is, maar kennelijk hoort dit niet gepresenteerd te worden als hobbyproject.

Met dit soort artikelen loop je wel het risico dat mensen zonder kennis van zaken dingen na gaan doen. In dit artikel was het wel minder dan in andere artikels, maar vaak is het een boodschappenlijstje bestellen, artikel goed doorlezen en filmpje bekijken. Dan mis je in deze situaties gewoon bepaalde kennis als leek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
Eric van Ballegoie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:29: ... .Build artikelen zijn weliswaar geen handleidingen waarmee we lezers willen aanzetten om onze projecten zelf na te bouwen, maar die mogelijkheid is er natuurlijk wel. ...
Over het algemeen zijn ze wel erg inspirerend (en ik hoop dan ook dat er nog velen komen). Ondanks dat het niet een volle handleiding is, komt het wel met een artikelen lijst met prijzen en stuurt het je in de richting om toch zelf een vergelijkbaar project te maken. Opzich alleen maar mooi natuurlijk! Maar zeker met 230 volt en dit niveau van brandgevaar zou ik men daar ook erg nauwkeurig in de juiste richting wijzen. Wat voor een expert misschien voldoende waarschuwing lijkt, en dat ook is voor andere experts, kan door iemand met minder kennis toch snel anders opgevat worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

CurlyMo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:33:
@willemdemoor Ik zou het zo doen bovenaan het artikel:

Waarschuwing
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Door deze gestandaardiseerde picto's te gebruiken kan een lezer er niet omheen. Tekst kan je negeren. Deze visuele waarschuwingen niet.
Doe het dan ook meteen zoals het nu hoort. Deze door jou genoemde pictogrammen zijn in 2008 al officieel vervangen door de nieuwe en duidelijkere GHS-symbolen.

GHS is de praktische afkorting van: Globally Harmonised System of Classification and Labelling of Chemicals

Uitgebreid:
https://www.gezondenveili...rammen-volgens-EU-GHS.pdf

En op een samengevat plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93BFpJxpb-AVv6Z_Qln9nogUUUg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ak71k5AgelTp33NN4PPOflbB.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 16-09-2020 11:50 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De rubbertegelgeneratie heeft z'n weg naar Tweakers ook gevonden 8) :+

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

hoi1234 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:41:
[...]

Ik was ook aan het overwegen om deze .build na te maken. Leek me wel handig om een portable stopcontact tot mijn beschikking te hebben. Ik heb echter zeker niet het inzicht om extra nuances aan te brengen in het artikel. Ik zou gewoon spullen besteld hebben en zijn begonnen. Ik zou nooit zo maar spullen uit China bestellen, omdat dat gewoon dikke troep is, maar kennelijk hoort dit niet gepresenteerd te worden als hobbyproject.

Met dit soort artikelen loop je wel het risico dat mensen zonder kennis van zaken dingen na gaan doen. In dit artikel was het wel minder dan in andere artikels, maar vaak is het een boodschappenlijstje bestellen, artikel goed doorlezen en filmpje bekijken. Dan mis je in deze situaties gewoon bepaalde kennis als leek.
er zijn hele fijne voor-gebouwde draagbare powerbanks zoals in deze .build

Kost ietsjes meer maar kwalitatief wat beter. Maar afhankelijk van je doel kan je tegenwoordig eigenlijk een hoop tot vrijwel alles met een USB-C PD powerbank, al dan niet in combinatie met een PD trigger als je laptop of ander apparaat geen USB C ondersteunt.

Een PD trigger trekt gewoon (bijvoorbeeld) 20v uit je powerbank en verloopt dat naar een normale DC plug zoals je die in oudere laptops, maar ook draagbare speakers en andere hardware vindt.

Kan je eigenlijk alles mee opladen dat je mobiel zou willen opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 16:43

Adm.Spock

Duik-Aap

Je kan zoiets wel veilig bouwen, maar niet met goedkope AliExpress onderdelen.

Li-ion cellen in serie, of in parallel gebruiken is prima, maar serie én parallel combineren is bij zelfbouw projecten echt garantie voor ellende. De enkele hobbyist die wél over voldoende kennis beschikt om de cellen door te meten en te matchen daargelaten.
Maar hou het bij max 4 in serie óf parallel voor dit soort zelfbouwprojecten.

Batterij naar 230ac omvormers zijn niet goedkoop als ze veilig zijn. Als je zoiets wilt bouwen, gebruik dan liever een UPS van een gerenommeerd merk als donor voor de elektronica.

Constructieve veiligheid is wel een ding, kabels absoluut niet over scherpe randen, circuits van accu's en 230vac strikt gescheiden houden, als dat niet gaat en ze toch in nabijheid moeten lopen, scheiden met een fysieke barrière en de kabels daar dubbel isoleren.

Grote accu capaciteit is natuurlijk leuk, maar gebruik daar dan lood accu's voor, die ontploffen niet zo snel, het heeft een reden dan UPS'en lood accu's gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Wellicht een mooi idee om hier een artikel op in te haken met brandgevaar, waar tweakers op zouden moeten letten bij projecten met elektronica. Zeker bij hogere voltages/temperaturen of gebruik van accus. Als leek in elektronica die hiermee wilt starten vraag ik me toch vaak af wat ik wel en wat ik niet onbeheerd achter kan laten en waar het mogelijk fout kan gaan.

Een goed voorbeeld hiervan is een 3d printer, ik sta op het punt om een Ender 3 V2 te kopen, maar is deze veilig genoeg om alleen te laten? Zonee waar moet ik op letten om eventueel een automatische switch kan maken, of wat voor middelen zou eventuele schade kunnen beperken(extinguish ball).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchy_
  • Laatst online: 14-04 18:35
Ik was dit artikel met veel plezier aan het lezen voor het offline ging en hoop dat het wel weer terug komt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:47
BarendBotje schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:48:
Wellicht een mooi idee om hier een artikel op in te haken met brandgevaar, waar tweakers op zouden moeten letten bij projecten met elektronica. Zeker bij hogere voltages/temperaturen of gebruik van accus. Als leek in elektronica die hiermee wilt starten vraag ik me toch vaak af wat ik wel en wat ik niet onbeheerd achter kan laten en waar het mogelijk fout kan gaan.

Een goed voorbeeld hiervan is een 3d printer, ik sta op het punt om een Ender 3 V2 te kopen, maar is deze veilig genoeg om alleen te laten? Zonee waar moet ik op letten om eventueel een automatische switch kan maken, of wat voor middelen zou eventuele schade kunnen beperken(extinguish ball).
Hier sluit ik me bij aan.
Zit in het zelfde schuitje, kantje boord brand gehad mijn mijn Ender 3d (V1) zou graag willen weten hoe dit te voorkomen in mijn zolder kamertje. Aanschaf van bijvoorbeeld een brandmelder die dan automatisch de stroom overal van af haalt lijkt me wel iets..

• BarendBotje
  • Niet online
Torac schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:51:
[...]

Hier sluit ik me bij aan.
Zit in het zelfde schuitje, kantje boord brand gehad mijn mijn Ender 3d (V1) zou graag willen weten hoe dit te voorkomen in mijn zolder kamertje. Aanschaf van bijvoorbeeld een brandmelder die dan automatisch de stroom overal van af haalt lijkt me wel iets..
Exact, ik zat te denken aan een oplossing van een printer in een enclosure waarin ik zon extinguish ball zou kunnen hangen. Liever een kapotte printer dan uiteraard een uitgebrand huis. Ik zou denken dat zoiets toch wel mogelijk is met een esp, maar zoals ik al zei ben ik ook nieuw en hoor ik graag van mensen met ervaring hoe die dit zien/ wat zij adviseren. Natuurlijk is niet alleen laten de beste optie, maar bij grotere prints is dit simpelweg niet altijd een mogelijkheid :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Eric van Ballegoie, @WoutF , @willemdemoor ,

Ik zie een .build als precies iets dat ik veilig kan nabouwen en gebruiken. Waarom zou je t anders aan een groter publiek bekend maken?
En dat het knutselen met accucellen en inverters gevaar oplevert is duidelijk. Maar het gevaar is niet gering: het is brandbaar, niet te blussen en giftig. Het is niet dat je slechts defecte onderdelen hebt. De kans dat t mis gaat schat ik in als meer dan 50%, want zo te lezen is een soldeerfout, druppeltje tin op de foute plek laten vallen, snel gemaakt.

Als ik de opmerkingen zo las over hoe en wat er fout kan gaan, ben ik blij dat jullie kantoor nog staat.

Een aantal bedrijven werken met FMEAs, failure mode effect analyse; kans maal het effect van de fout. Hoe hoger de uitkomst, hoe slechter het is. Van de project is de kans dat fout gaat erg groot, en het effect ook (brand, brandwonden, vergiftiging en dood). Je zou dit nergens mogen maken.

Ik denk ook dat als je dit volgt je met thuismiddelen geen enkel project kunt maken met tweedehands accucellen en inverters van Ali. De enige .build die je zou kunnen schrijven hierover is waarom je nooit een .build maakt met tweedehands accucellen of inverters van Ali.

O, en voer dat ding zsm af, als ik opmerkingen onder het artikel las, is het inherent brandgevaarlijk en instabiel, zelfs als je het niet gebruikt.
Eric van Ballegoie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:29:
We hebben het artikel na intern overleg offline gehaald.

.Build artikelen zijn weliswaar geen handleidingen waarmee we lezers willen aanzetten om onze projecten zelf na te bouwen, maar die mogelijkheid is er natuurlijk wel. Dat knutselen met accucellen en inverters gevaar oplevert zijn we ons uiteraard bewust en dat stond ook meerdere keren in het artikel aangegeven.

We snappen de geleverde kritiek echter en hebben het artikel daarom offline gehaald. We bekijken of we het in aangepast vorm later zullen herpubliceren.

[ Voor 31% gewijzigd door boschhd op 16-09-2020 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

boschhd schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:54:

Ik zie een .build als precies iets dat ik veilig kan nabouwen en gebruiken. Waarom zou je t anders aan een groter publiek bekend maken?
En dat het knutselen met accucellen en inverters gevaar oplevert is duidelijk. Maar het gevaar is niet een brandbaar of defecte onderdelen of een kleine kans. De kans dat t mis gaat schat ik in als meer dan 50%. Als ik de opmerkingen zo las over hoe en wat er fout kan gaan, ben ik blij dat jullie kantoor nog staat.

[...]
Ik heb zo'n vermoeden, lees: hoop dat, de auteur dit 'device' niet op het Tweakers.Net hoofdkantoor in elkaar aan het 'bakkenisten' is geweest maar dat hij dit thuis (in een afgezonderde én brandveilige omgeving?) gedaan heeft :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:30
.Build artikelen zijn weliswaar geen handleidingen waarmee we lezers willen aanzetten om onze projecten zelf na te bouwen, {...}
Ik zou liever zien dat .build artikelen juist wél handleidingen zijn om zelf na te bouwen. Dan ga ik het misschien ook eens een keer zelf doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinest
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:32
Ik ben blij dat we zo'n actieve community hebben die iedereen scherp houdt.

Na het lezen van het artikel was ik in eerste instantie benieuwd of ik zoiets zelf zou kunnen maken. Hier werd mij de nodige risico's niet direct duidelijk. Ik ben echt fan van de .Build berichten.
Nadat ik de comments onder het bericht las, werd het mij duidelijk dat dit een niet zo veilige huis tuin en keuken klus zou zijn.

Na een paar uur ben ik even gaan kijken of het artikel aangepast was, omdat de safety bezwaren toch wel aannemelijk waren.

Goed om te zien dat het offline is gehaald ondanks dat het een mooi project is wat ongetwijfeld veel tijd en moeite heeft gekost om te maken en schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:12

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ik ben het er mee eens dat het verwijderd is. Volgens mij heb ik daar ook ooit eens gepost dat als ik weet dat een buurman zoiets in zijn huis heeft ik daar helemaal niet blij van wordt en desnoods de brandweer op af stuur om het te laten verwijderen.

Onverantwoordelijk noem ik zoiets. Doe dat in een lab of test omgeving maar niet in woning.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
Will_M schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:00:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden, lees: hoop dat, de auteur dit niet 'device' niet op het Tweakers.Net hoofdkantoor in elkaar aan het 'bakkenisten' is geweest maar dat hij dit thuis (in een afgezonderde én brandveilige omgeving?) gedaan heeft :o
Ik hoop juist op een goede werkplek gelevert door de werkgever. Het is immers de verantwoordelijkheid van de werkgever om de veiligheid van de werknemer te garanderen. De soldeerrook vereist al goede afzuiging bijv. anders is het niet arbo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:09

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Dit artikel zal bekend blijven staan als '50 euro brandbom'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mr1PF9sAzhtWfQvOWhSsJhsdmw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wmAQtgrhncbTu19Kom8h5riy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie
  • Laatst online: 02-06 13:28

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
boschhd schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:54:

En dat het knutselen met accucellen en inverters gevaar oplevert is duidelijk. Maar het gevaar is niet een brandbaar of defecte onderdelen of een kleine kans. De kans dat t mis gaat schat ik in als meer dan 50%. Als ik de opmerkingen zo las over hoe en wat er fout kan gaan, ben ik blij dat jullie kantoor nog staat.

[...]
.Builds zijn er in onze optiek vooral om onze passie voor techniek en knutselen te delen en mensen mee te nemen bij de bouw van dingen die wij toffe hobbyprojecten vinden. Uiteraard in de hoop te laten zien wat er mogelijk is, te inspireren en discussie op te roepen, maar niet per definitie als handleiding om het direct na te doen. Gezien de reacties zit daar wellicht een inschattingsfout aan onze kant, wat nu dus ook de reden was dit artikel - in ieder geval in de huidige vorm - offline te halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:47:
Door je smileys zal je het vast grappig bedoelen maar ben ik het niet met je eens. Je moet niet met batterijen knutselen. De waarschuwingen zijn er niet voor niets.

ik zou het iig niet zo fijn vinden als m'n buren zo gaan zitten hobbyen met batterijen.

[ Voor 18% gewijzigd door RodeStabilo op 16-09-2020 12:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:01
@Eric van Ballegoie Als jullie een legal department hebben wellicht ook wel handig om daar te vragen wat de aansprakelijkheid kan zijn van Tweakers.net en de nieuwsredacteurs zelf als Pookie365 het projectje ook bouwt en vervolgens en huizenblok afbrand. Als daar al geen doden bij vallen, wat gaat Tweakers.net doen als Pookie365 wijst naar Tweakers.net redactie als de bron van zijn zwaar gefaalde projectje? Zeker nu er een flinke lading waarschuwingen van andere tweakers kenbaar zijn gemaakt.

Edit: En zijn er wetten in Nederland en/of Europa die 'geklungel' met dit soort zaken verbieden en/of keiharde regels voor zijn. Ik hoorde iets dergelijk voor Nieuw Zeeland, waarbij de hobbyist zijn activiteiten moest verplaatsen naar een stalen container x meters van zijn woonhuis verwijderd.

[ Voor 22% gewijzigd door Cergorach op 16-09-2020 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

BarendBotje schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:48:

Goed punt, zeker particulier waar je lang niet alle blusmiddelen in de buurt hebt om een beginnende brand aan te pakken. Zeker Li-accu branden zijn super lastig, de brand versnelt zichzelf ook nog (agv de chemische reactie die er plaats vindt) en is thuis haast niet door een leek te blussen.
Daarom wordt er al een tijd aangeraden met wat grotere van zulke types accu's zo wie zo niet te laden als je er niet bent en ook niet 's nachts.

Voor e-cars zijn er inmiddels al rijdende blusbakken, waar de auto in kan en desnoods helemaal onder water gezet kan worden.
https://www.lc.nl/friesla...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Wat zou je thuis oa preventief kunnen doen?
Iig de ruimte waar het risico werk plaats vindt te compartimenteren tov de rest waar je leeft/woont.
Zo een compartiment zou dan gedurende een bepaalde duur als je eruit weg vlucht moeten voorkomen dat de brand zich door de rest van het huis zich verspreid.
Een los staand schuurtje zou ideaal zijn, maar die hebben niet zoveel mensen en is ook vaak niet verwarmd dus niet handig om daar in met elektronica bezig te zijn als het koud is.

In ons huis zijn de deuren die de ruimtes naar boven dichthouden dan ook branddeuren (in 1982 al, zal wel in het bouwbesluit staan). Die houden het bijna een half uur uit bij een brand.

Mss zit er onder de Tweakers nog een echte veiligheidsdeskundige, dat ben ik niet, maar wel al 40 jaar in de industrie gewerkt en de hele ontwikkeling mee gemaakt/mee moeten maken. Als PL was ik ook verantwoordelijk voor de safety kant van de ontwikkelde materialen, de GHS labeling heeft een grote invloed op de keuze van een nieuwe grondstof/materiaal voor een ontwikkeling.
Doe je dat niet... dan loop je niet tegen een rubbertegeltje aan in de organisatie/bij de wetgever maar tegen een keiharde muur.. ... tot hier en niet verder....einde verhaal/einde ontwikkeling als je geen alternatief achter de hand hebt....

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 16-09-2020 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

@Cergorach Ik zat dit terwijl ik de lunch consumeer ook al over na te denken, er staat geen enkele disclaimer bij het artikel dat je het op eigen risico doet etc. Bij elk programma waar gevaargelijke dingen te doen/zien zijn is er altijd de waarschuwing 'to not try this at home' .... etc. Ik denk dat je best een casus hebt als je huis afgefikt is na het bouwen aan de hand van de handleiding op t.net.

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 09:11

arnova

weet veel, maar niet alles

Ik heb het ook al onder het artikel gezet maar ik vind dat je op een "generieke" tech website als Tweakers dit soort artikelen gewoon niet moet plaatsen. En specifiek als het een schakeling bevat waarvan ofwel het 230V gedeelte open en bloot is (zoals bij de voeding e.d.) dan wel waarbij de gebruikers zelf 230V dingen moet bedraden/solderen e.d. (of zelf inkopen: (onveilige China "zooi"). Dat je het gevaar van Li-Ion cellen nog enigzins duidelijk kan maken aan een groot gedeelte van de doelgroep, dat geloof ik nog wel, maar dat er een substantieel deel van deze groep is die voldoende kennis heeft om met name het 230V gedeelte veilig te doen dat durf ik ernstig te betwijfelen.

Overigens ben ik zelf al meer dan 20 jaar elektrotechnisch ingenieur met meer dan 35 jaar elektronica ervaring en weet ik vanuit met name mijn werk wat veiligheid op dit gebied inhoudt en dat dat zeker niet triviaal is.

[ Voor 3% gewijzigd door arnova op 16-09-2020 17:04 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• svenk91
Volgende .Build: Bouw je eigen veilige knutselhonk :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RodeStabilo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:15:
[...]

Door je smileys zal je het vast grappig bedoelen maar ben ik het niet met je eens. Je moet niet met batterijen knutselen. De waarschuwingen zijn er niet voor niets.
Probleem met dit soort materialen (accu's) is dat het voor veel mensen niet duidelijk is wát er mee mis kán gaan. Zelfs mensen welke het vaktechnisch eigenlijk wél zouden moeten weten spoken ooit dingen uit met accu's óf de apparaten welke er door gevoed worden die eigenlijk onverantwoord zijn.

Voorbeeld: Elektrische robotmaaiers voor in de tuin welke door een proffesioneel hoveniersbedrijf geplaatst / geïnstalleerd worden en waarbij het laadpunt direct tegen een (houten) schuurtje aan geplaatst wordt doordat dáár de 'stroom' toevallig beschikbaar is middels een kort kabeltje.

Ik weet niet of je ooit een accu brand hebt meegemaakt maar je wilt niet weten wat zo'n simpele robotmaaier kan verwoesten als 't kreng in de brand vliegt tijdens het opladen....

• RodeStabilo
  • Niet online
Will_M schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:25:
Ik weet niet of je ooit een accu brand hebt meegemaakt maar je wilt niet weten wat zo'n simpele robotmaaier kan verwoesten als 't kreng in de brand vliegt tijdens het opladen....
Nee, maar wel een keer een oververhitte batterij van een UPS en dat vond ik al eng genoeg. Dat ding was echt gloeiend.... die heb ik daarna natuurlijk afgeschreven en op de juiste manier afgevoerd.

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:30
RodeStabilo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:26:
[...]

Nee, maar wel een keer een oververhitte batterij van een UPS en dat vond ik al eng genoeg. Dat ding was echt gloeiend.... die heb ik daarna natuurlijk afgeschreven en op de juiste manier afgevoerd.
Dat was waarschijnlijk nog een lood-accu ook. Die branden veel minder heftig dan deze Li-ion accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Sowieso snap ik het idee er niet achter. Het zijn oude batterijen, die werken waarschijnlijk niet meer 100% goed qua opladen/verbruik, hebben geen goede cellen meer en zijn dus minder betrouwbaar. Waarom zou je met hardware die niet 100% betrouwbaar is apparaten opladen die wel betrouwbaar zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Slavy op 16-09-2020 12:30 ]

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

svenk91 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:38:
@willemdemoor, het onderstaande artikel betreffende de zelfbouw powerbank vind ik niet bepaald ethisch verantwoord. Er kan een hoop fout gaan dat tot levensgevaarlijke situaties kan uitmonden, en niet alleen voor de bouwer maar ook voor omwonenden of andere mensen in de buurt. Dit wordt verder toegelicht in meerdere reacties onder dit artikel. Het is gewoon een tikkende tijdbom...

reviews: .build: Recycle oude laptopbatterijen voor je eigen powerbank
Dankzij dit soort mensen hebben we dus waarschuwingen op zakjes pinda's :/
We zitten op tweakers, niet op het libelle forum.

Aan al dit soort sneeuwvlokjes: doe jezelf en de community een plezier en word lid van de lokale punnikverenging waar je eens in de week onder strikte begeleiding de theorie van punniken leert.

edit
Voor wie het artikel toch nog wil lezen: https://webcache.googleus...&cd=3&hl=en&ct=clnk&gl=nl of https://gofile.io/d/VL2FAK

[ Voor 11% gewijzigd door Koffie op 16-09-2020 12:42 ]

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Koffie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:37:
[...]

Aan al dit soort sneeuwvlokjes: doe jezelf en de community een plezier en word lid van de lokale punnikverenging waar je eens in de week onder strikte begeleiding de theorie van punniken leert.
Klopt, maar Tweakers zijn niet alleen techneuten, het is niet meer het forum van vroeger waar iedereen op een stoffige kamer zat te knutselen, er komen vaak genoeg beginnersvragen voorbij.

Het gaat er nu even niet om dat het gevaarlijk is, het gaat er meer om dat Tweakers het heeft gepost zonder duidelijke disclaimers of waarschuwing te geven.

Zelfs op de dag van vandaag komen er mensen met echte beginnersvragen op dit forum, daar moet (voor sommige helaas) ook rekening mee gehouden worden: Complete noob met 2 linker handen wasmachine in badkamer

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Dat klopt - het Libelle forum heeft een stuk kleiner bereik.

Vergis je niet over het publiek dat Tweakers bedient - de reclames naar Tweakers hingen in bushokjes etc.
De "technische community" waar jij op doelt is 1%, de rest is gewoon jan en alleman die de .build ziet, denkt handig te zijn en dan de zolderkamer verbrand met dom gebruik van electra.

Er is een reden dat het artikel is weggehaald, er stond een hoop technisch goed onderbouwd commentaar in de comments.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-06 10:32
Ben het wel eens met de keuze om dit offline te halen i.v.m. de gevaren die eraan kleven. Dit als forumpost of blogpost met een linkje en disclaimer zou gepaster zijn, dan is duidelijker dat dit niet voor iedereen bedoeld is. Tweakers richt zich op een breed publiek, en dan zijn zulle dingen te gevaarlijk voor de frontpage.

Ik denk ook dat de insteek wat anders zou kunnen voor op tweakers. De achtergrond en techniek zijn wel interessant en zouden anders uitgewerkt kunnen worden.
- laat 230v achterwege, houd het bij laagspanning
- gebruik nieuwe accu's van een betrouwbare leverancier. Gebruik juist geen slechte cellen van kapotte laptops.
- gebruik een bms van goede kwaliteit
- gebruik een standaard behuizing voor 2 of 4 cellen
- ga niet aan cellen solderen. Hoewel het veilig kan, zijn er weinigen die het ook veilig kunnen. Pak een standaard behuizing en werk daar mee.
- beperk het tot 4 of 8 cellen, dan is alles qua techniek uit te leggen, maar heb je veel minder risico.
- Ter vergelijk: iedereen heeft wel een fles olie en brandspiritus in huis, maar een artikel publiceren om je eigen opslagtank voor 1000l in elkaar te lassen is niet verstandig.
- werk zoveel mogelijk buitenshuis, en laat de cellen niet in de behuizing zitten als je er niet bij bent.

Aanraders voor youtubers die dit ook hebben aangepakt zijn LithiumSolar (3.5 kwh battery for $650), en Andreas Spiess (10 battery power boards). Die laatste doet ook een oproep om een bms te ontwikkelen omdat een echte goede hobby bms er eigenlijk niet is.

[ Voor 13% gewijzigd door barbarbar op 16-09-2020 12:54 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Anoniem: 472287 Dit artikel stond daarbij ook prominent met foto op de Frontpage en niet zomaar érgens in één van vele (sub)-fora waarbij het risico vaak ook al weer een stuk kleiner wordt doordat je daar vaak nog wel mensen treft die (redelijkerwijs) weten waar ze mee bezig zijn of mee bezig gaan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 316512

[...]

edit
Voor wie het artikel toch nog wil lezen: https://webcache.googleus...&cd=3&hl=en&ct=clnk&gl=nl of https://gofile.io/d/VL2FAK
Je vergist je denk ik in hoe 'die hard' de gemiddelde tweaker is. De tijd dat Tweakers echt een nerden community was, is lang achterwege.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
[...]

edit
Ik lees de .build artikelen met plezier, en ik hoop dat er nog vele mogen volgen, maar met dit project werd de plank mijn inziens ook gewoon flink mis geslagen. Sommige dingen moet je gewoon niet doen, en zeker niet lezers aanmoedigen een project kopiëren wat qua veiligheid aan alle kanten flinke gaten laat vallen.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:09

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Hielko schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:52:
[...]

Ik lees de .build artikelen met plezier, en ik hoop dat er nog vele mogen volgen, maar met dit project werd de plank mijn inziens ook gewoon flink mis geslagen. Sommige dingen moet je gewoon niet doen, en zeker niet lezers aanmoedigen een project kopiëren wat qua veiligheid aan alle kanten flinke gaten laat vallen.
Een inverter die je telefoons sloopt en ervan uitgaan dat er geen enkel foutje gemaakt wordt. De schrijver zat fout.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Mattie112 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:29:
[...]

Soms zit daar ook juist te lol in. Puur het uitzoeken / monteren / solderen. Als je "gewoon een powerbank" wil kan je er beter eentje kopen ja :)
Als hobbyproject is het zeker leuk om te bouwen. Ik bouw ook af en toe nog wel eens iets, met name om het specifiek naar eigen wens te maken.
Maar een stuk minder dan vroeger. Toen was er veel minder kant en klaar te koop of relatief duur.

Ik heb het artikel nog eens doorgenomen. Het is, geloof ik, wel een powerbank, die niet zo standaard in de winkel ligt.

Soms ben ik bijna gelukkig

• route99

route99

En hij mocht iig ook niet met het vliegtuig mee...;)

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:01
Slavy schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:29:
Sowieso snap ik het idee er niet achter. Het zijn oude batterijen, die werken waarschijnlijk niet meer 100% goed qua opladen/verbruik, hebben geen goede cellen meer en zijn dus minder betrouwbaar. Waarom zou je met hardware die niet 100% betrouwbaar is apparaten opladen die wel betrouwbaar zijn?
Betrouwbaar is niet het juiste woord. Een oplaadbare batterij is een product wat slijt, niet alles slijt gelijk, op hetzelfde tempo en met dezelfde resultaten. Dus een oplaadbare batterij zal na een aantal maanden al niet meer dezelfde prestaties geven als bij de eerste keer gebruik, na zes jaar zal er weinig capaciteit overblijven na een oplaadbeurt. De bruikbare capaciteit is minder, maar dat heeft weinig te maken met de veiligheid. Een pas nieuwe batterij kan exploderen of verbranden, dat kan natuurlijk ook met een oude, maar dat is geen gegeven. Dat zal je per batterij moeten evalueren, daar zijn verschillende indicatoren voor.

Batterijen zijn duur, zeker voor zwaardere toepassingen zoals hier besproken. Daar komt bij dat de ruimte/gewicht bij een laptop erg kostbaar is, dus men nieuwe hoge capaciteit batterijen gebruikt die relatief duur zijn. Zo een losse accu bestaat uit meerdere batterijen die niet allemaal op zijn en zelfs met minder capaciteit prima werken in iets van het formaat grote koffer (ruimte gewicht is minder belangrijk).

Ik zou zeggen, kijk eens op Youtube, er zijn een hoop zelfbouwers die deze processen haarfijn laten zien en uitleggen (niet altijd even veilig, maar veel spreken wel over veiligheidsaspecten). Die gebruiken vaak veel zonnepanelen en gebruiken meerdere dergelijke zelfbouw accupacks als storage om hun hele huis van stroom te voorzien.

Natuurlijk kan je zoiets wel kant en klaar kopen, maar is vrij prijzig:
Tesla Powerwall [13,5 kWh] € 9.075
Ecoflow Delta 1300 [1,3kWh] €1.399

Het is dus niet vreemd dat met gaat sleutelen aan goedkopere alternatieven.

JukeboxBill schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:57:
[...]

Als hobbyproject is het zeker leuk om te bouwen. Ik bouw ook af en toe nog wel eens iets, met name om het specifiek naar eigen wens te maken.
Maar een stuk minder dan vroeger. Toen was er veel minder kant en klaar te koop of relatief duur.

Ik heb het artikel nog eens doorgenomen. Het is, geloof ik, wel een powerbank, die niet zo standaard in de winkel ligt.
Er zijn prima kant en klare oplossingen voor, ze zijn niet eens enorm duur.

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Bijvoorbeeld. Nu heb ik deze ook maar even in 2seconden van Ali afgetrokken, dus over de interne kwaliteit kan ik weinig zeggen, maar ik kan je garanderen dat het niet erger kan zijn dan dat zelfbouwgedrocht van de frontpage.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:17
Hoop dat @willemdemoor het trouwens niet te veel als een aanval op het artikel zelf ziet allemaal, ik vond het wel interessant en best knap gedaan allemaal (ben dan ook absoluut geen techneut), het was puur een verantwoordelijkheids-iets van tweakers zelf...

En tja, als ik een build-artikel zie met een titel "Maak je eigen ..." dan komt dat zeker wel over als een 'probeer het zelf ook eens'. Dat er in het artikel werd aangekaart dat het niet veilig was is al iets, maar dat werd wat mij betreft te subtiel gedaan en helaas zijn er teveel mensen die dit soort dingen gewoon niet lezen en meteen gaan klooien en klussen. Met zoiets gewoon niet ok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zullen we anders Nederland volleggen met rubberen stoeptegels?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:13
-36- schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:06:
Tsja, als het alternatief een lava vloer is wel ja.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:09
[...]

Ik kom al heel lang op oa Tweakers en weet best veel van software en hardware.
Maar om nou zelf met batterijen te gaan lopen klooien is van een hele andere orde dan een PC in elkaar zetten, een keer wat solderen of software schrijven of wat met HTML rommelen.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
[...]

Wat een doodoeners zeg. Het is dat je geen -1 kan geven maar anders had ik het gedaan.

Jammer dat dit soort reacties de laatste tijd bijna dagelijks tegenkomt op dit forum, iemand die er net even anders over denkt wegzetten als sneeuwvlokje en nog meer van dat soort diskwalificerende termen. Jammer.

Laten we elkaar even in elkaars waarde laten aub.

Het zou je sieren om toe te geven dat er mede-gebruikers zijn die wel goed onderbouwd hebben waarom dit geen goed idee was voor een artikel in plaats van te vervallen in de eerdergenoemde sneeuvlokjes rethoriek

[ Voor 15% gewijzigd door RodeStabilo op 16-09-2020 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:00
Door soort projecten moeten een bepaalde threshold hebben voor beginners. Lees dat mensen een bepakt minimum kennis moeten hebben om veilig met Electronica te werken. Dit kan eenvoudig worden verkregen door bepaalde nomenclatuur te gebruiken die vereist dat je je basiskennis op orde brengt.

Indien dat gebeurd is imho tweakers een goed medium voor dit soort tweak_achtige artikelen

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:55

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:02:
[...]

Er zijn prima kant en klare oplossingen voor, ze zijn niet eens enorm duur.

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Bijvoorbeeld. Nu heb ik deze ook maar even in 2seconden van Ali afgetrokken, dus over de interne kwaliteit kan ik weinig zeggen, maar ik kan je garanderen dat het niet erger kan zijn dan dat zelfbouwgedrocht van de frontpage.
En dat is dus een beetje de vraag, maak je zelf iets dan weet je wat voor onderdelen er in zitten en hoe bijvoorbeeld de isolatie is. Je kan dan zelf inschatten of je wel/niet dat ding alleen durft te laten. Bij zoiets is dat maar afwachten. Kan gewoon keurig netjes zijn (maar dan zonder keurmerk) of nog slechtere isolate waarbij ze perongeluk 220v op je USB zetten. Het blijft altijd een gok met China.

Deze ruimte is te huur!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

-36- schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:06:
Wist je dat die dingen op heel veel plaatsen (speeltuinen voor kinderen) dus al weer sinds enkele jaren actief weggehaald worden doordat ze een vorm van schijnveiligheid bewerkstelligen?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32

Theo

moederbord

naitsoezn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:47:
Je hebt rubberen tegels en 'even de bramen en brandnetels snoeien'. Dat laatste is gebeurd en was ook nodig. Zowel vanuit een persoonlijk oogpunt (al sinds mijn tiende jaar bezig met elektronica) als vanuit mijn professionele point of view (ik ontwikkel beroepsmatig ruim tien jaar luchtvaartelektronica) was het gewoon een gevaarlijk object dat gebouwd werd met een 'onhandig' gekozen bouwmethode.

1) Er werd met lithiumcellen verkeerd omgesprongen, en deze werden incorrect behandeld. Als je er 15 gebruikt is de kans dat het fout gaat niet groot (redacteur die 1 x 15 cellen gebruikt). Maar doe je het met 1.000 man (1.000 personen die thuis óók met 15 cellen gaan spelen) is de kans gewoon 100% dat het goed fout gaat ergens. En dan gaat het niet over een brand of schaafwondje, maar over vergiftiging en woningbrand zoals meerdere personen in het artikel uit eigen ervaring hebben gemeld.

2) Het product was onveilig; de gebruikte 150 watt omvormer kwam voor een tientje van Ali vandaan. Deze zijn leuk voor een gloeilamp of een electromotor (bijv die in de compressor van een koelkast), maar dit soort omvormers kunnen op langere termijn veel schade aan apparaten toerichten omdat ze geen sinusspanning geven maar een blokvorm. En met name switch mode power supplies (de adapters van laptops en telefoons) vinden deze spanning niet leuk en schieten nogal makkelijk in de oververhittingsbeveiliging (mits ze die hebben). Tevens was de omvormer zelf als product ook gewoon erg onveilig en gevaarlijk (vuistregel is immers niet voor niks dat je niks van ome Ali op 230 volt mag aansluiten)

3) De manier waarop het product in elkaar zat was onhandig en niet veilig. 230 volt en 5 volt draden die langs elkaar liepen, een behuizing die niet vochtbestendig was (lithium + water = boem) thermische beveiliging die niet op orde was enz.

Als het enkel #3 was dan had je gelijk; dat puntje is een beetje een rubberen stoeptegel op een spelplaats. Maar vooral puntje #1 is dat absoluut niet. Dat is gewoon de gebruikte heroïnespuiten van de speelplaats vegen en de bramenstruik aan het eind van de glijbaan even weghalen. Anders is het gewoon wachten tot het fout gaat en hopen dat de gevolgen meevallen..

Er staan wel vaker artikelen op T.net waar de kans op letsel aanwezig is. Je wil niet weten hoe makkelijk je je kunt branden aaneen soldeerbout :P En een 3D printer kan in de juiste handen ook schadelijk zijn voor de gebruiker. Hier staat (gelukkig) ook nooit enige waarschuwing bij. Iedereen die met electronica werkt heeft weleens schade aan lichaam en apparatuur opgelopen door een foutje, (magische werkrook die ergens uit komt zetten, uitschieten met gereedschap, 230V aantikken, zekering verdampen enz) en dit hoort er ook gewoon bij. Maar als je op voorhand weet dat je bij een foutje steekvlammen van 3 meter kan verwachten, je jezelf lelijk kan elektrocuteren en meerdere woningen tot de grond kunt affikken dan moet je je afvragen of je zulk soort handleidingen wil plaatsen. Dan heb je het niet meer over een rubberen stoeptegel op een speelplaats maar oven de heroïnespuiten opruimen op dezelfde speelplaats.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

@Theo
Ok, kon het artikel zelf al niet meer lezen, maar je argumenten hebben een punt. Ontwerpfouten en goedkope chinameuk voor 230v zou je niemand aan moeten raden. Had begrepen dat het vooral over het recyclen van Li-ion cellen ging.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Looney11
Wellicht een goed idee om, samen met de community, een zelf-bouw powerbank te gaan maken die wel veilig is? Die wel redelijkerwijs in elkaar gezet kan worden door een Tweaker met de juiste gereedschappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mattie112 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:28:
[...]

En dat is dus een beetje de vraag, maak je zelf iets dan weet je wat voor onderdelen er in zitten en hoe bijvoorbeeld de isolatie is. Je kan dan zelf inschatten of je wel/niet dat ding alleen durft te laten. Bij zoiets is dat maar afwachten. Kan gewoon keurig netjes zijn (maar dan zonder keurmerk) of nog slechtere isolate waarbij ze perongeluk 220v op je USB zetten. Het blijft altijd een gok met China.
Heb je de soldeerkunsten van de frontpage-powerbank gezien? Ik heb gegarandeerd blind meer vertrouwen in dit AliExpress apparaat.

Maar goed, ik zou ze alletwee niet kopen omdat er betere oplossingen zijn. Welk mobiel meegenomen apparaat heeft er nou een 230v aansluiting nodig. En dan een 230v AC naar 12v of 5v DC oplader insteken zeker :'(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Het artikel illustreert overigens wel de spagaat van Tweakers: ze willen een meer technische kant op, maar ik stel vast dat het regelmatig gebeurt dat redacteurs technische uitleg moeten krijgen om correcte artikels te schijven.

Als je dan kijkt naar de eisen die aan een redacteur gesteld worden en het salaris dat DPG biedt, dan moge het duidelijk zijn dat je wellicht goede taalkunstenaars krijgt voor die € 2500-3000 bruto die ze bieden (even snel vergelijkbare vacatures bekeken), maar dat diepgaande technische kennis niet verwacht kan worden.

Het publiek heeft echter wél die kennis, bij technische artikels zijn er altijd wel één of meerdere lezers die echt diepgaande kennis hebben en precies kunnen uitleggen hoe het in elkaar zit. In het onderhavige geval hoef je overigens geen electronicus te zijn om te zien dat dit project gewoon broddelwerk is.

Als het uitgangspunt blijft om meer technisch te worden, zou misschien een poule van experts (al dan niet op vrijwillige basis) opgezet moeten worden, waarbij de technische en tekstuele hiaten gecorrigeerd kunnen worden vóór publicatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 16-09-2020 13:40 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

RodeStabilo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:14:
[...]

Wat een doodoeners zeg. Het is dat je geen -1 kan geven maar anders had ik het gedaan.

Jammer dat dit soort reacties de laatste tijd bijna dagelijks tegenkomt op dit forum, iemand die er net even anders over denkt wegzetten als sneeuwvlokje en nog meer van dat soort diskwalificerende termen. Jammer.

Laten we elkaar even in elkaars waarde laten aub.
Voor mij ook de reden dat ik op GoT vrijwel volledig ben gestopt met reageren.

Als je een reactie geeft die anders is dan de een bepaalde standaardgedachte (lees: ideaal) op het forum, krijg je meteen een stel "Elite Tweakers" die denigrerend reageren tegen je. Dit topic is hier ook weer een mooi voorbeeld van dat er hier mensen zijn die alleen hun eigen kennisniveau belangrijk vinden.

Helaas zien dit soort mensen niet in dat ze zelf ook eens beginner zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndrewF
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04 22:14
Met LiFePo4 ipv MNC cellen loop je ook veel minder gevaar. Die ontbranden namelijk niet bij kortsluiting of doorboren.

Zelf heb ik een 12V LiFePo4 battery pack gemaakt van 1300Wh met een 1000W inverter (van Duits merk, dus volgens de juiste Europese regelgeving). Dat was best makkelijk te doen.

Will Prowse heeft er een goed te volgen youtube video van 5mins over.

Deze ammo case van amazon was een perfecte fit voor 4x 105Ah LifePo4 prismatic cells.

Het was mijn eerste knutselproject, en ik ben er best tevreden over: inhoud case en gesloten case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onhandigesjaak
  • Laatst online: 21-09-2020
Ze kunnen beter 'hoe verbouw ik mijn badkamer' op de voorpagina zetten. Een artikel hoe kom ik van mijn tweakers.net account af zou het ook goed doen.

Het is bij deze weer een fijne dag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Slavy schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:41:
[...]

Voor mij ook de reden dat ik op GoT vrijwel volledig ben gestopt met reageren.

Als je een reactie geeft die anders is dan de een bepaalde standaardgedachte (lees: ideaal) op het forum, krijg je meteen een stel "Elite Tweakers" die denigrerend reageren tegen je. Dit topic is hier ook weer een mooi voorbeeld van dat er hier mensen zijn die alleen hun eigen kennisniveau belangrijk vinden.

Helaas zien dit soort mensen niet in dat ze zelf ook eens beginner zijn geweest.
Ja, en ik vind het jammer dat ipv onderbouwde argumenten dit soort topics bijna altijd in een meta discussie van mensen die zich gekrenkt voelen moet eindigen. Helemaal als de "vroeger was alles beter" erbij wordt gehaald.
Pagina: 1 2 Laatste