Hallo allemaal!
Ik ben Jarno, 23 jaar en woonachtig in het in Limburg gelegen Heerlen. Op dit moment kachel ik rond in een zwaar gemodificeerde Golf 2, welke aangedreven word door overleden dinosaurussen om te zetten in roet.
Lang is het voor mij een soort droom geweest, maar binnenkort gaat het dan toch echt werkelijkheid worden! Samen met een zeer goede vriend ga ik een elektrische auto bouwen. Specifiek gaat het hier (weer) om een Volkswagen Golf 2. Het model dat ik op dit moment op het oog heb is uit 1986.
Aangezien we hier toch op Tweakers zitten zal ik even beginnen met enkele details/specificaties:
Indien gewenst zal ik hier ook af en toe een kleine update geven tijdens de bouw van de auto.
Mijn vraag aan jullie is nu; Zijn er hier ervaringsdeskundigen wat betreft het ombouwen naar elektrisch? Waar ik specifiek naar op zoek ben is de keuring bij RDW en Bicon.
Natuurlijk zijn we ook in het bezit van de nodige documenten, waarin alle eisen zijn gesteld, maar ook dat is niet alles.
Ik ben Jarno, 23 jaar en woonachtig in het in Limburg gelegen Heerlen. Op dit moment kachel ik rond in een zwaar gemodificeerde Golf 2, welke aangedreven word door overleden dinosaurussen om te zetten in roet.
Lang is het voor mij een soort droom geweest, maar binnenkort gaat het dan toch echt werkelijkheid worden! Samen met een zeer goede vriend ga ik een elektrische auto bouwen. Specifiek gaat het hier (weer) om een Volkswagen Golf 2. Het model dat ik op dit moment op het oog heb is uit 1986.
Aangezien we hier toch op Tweakers zitten zal ik even beginnen met enkele details/specificaties:
- Motorisering: De elektromotor komt op een handgeschakelde 5-bak, en levert bij 116 volt een maximaal vermogen van 108kW en 255Nm koppel. Verder ga ik nu nog niet in op het type. Er komen 2 omvormers op, welke 600 ampere AC per stuk aan kunnen. Aan de DC zijde kan dit oplopen tot pieken van 750 ampere per omvormer. Voor de tweakers die het zich afvragen; de bekabeling zal uit 95mm² worden gemaakt.
- Tractiebatterij: De accu van de auto gaat opgebouwd worden uit Li-ion 18650 cellen van het type VTC5. Om specifiek te zijn; 2048 stuks. Er gaan 64 in parallel geschakelde blokken worden gemaakt. Vervolgens worden deze blokken samengevoegd in parallel geschakelde paren, zodat er 32 paren overblijven. Deze 32 paren worden vervolgens in serie geschakeld om op een nominaalspanning van 115,2 volt te komen, en een volgeladen spanning van 134,4 volt. Door zijn 64 cellen in parallel gaat het accupakket een maximaalstroom van 64*30A=1920 ampere kunnen leveren. Voldoende dus voor de maximale 2*750 ampere plus een beetje veiligheidsmarge.
- Andere componenten worden een 900watt DC-DC omvormer om de 12 volt loodaccu (een klein model) bij te laden. Verder wordt de tellerbak van de auto vervangen door een LCD display welke aangestuurd gaat worden door middel van een Raspberry Pi welke Lineage OS runt met daarop Realdash. De RPI gaat CANbus gestuurd worden vanuit de omvormers.
Indien gewenst zal ik hier ook af en toe een kleine update geven tijdens de bouw van de auto.
Mijn vraag aan jullie is nu; Zijn er hier ervaringsdeskundigen wat betreft het ombouwen naar elektrisch? Waar ik specifiek naar op zoek ben is de keuring bij RDW en Bicon.
Natuurlijk zijn we ook in het bezit van de nodige documenten, waarin alle eisen zijn gesteld, maar ook dat is niet alles.