Artikel over zelfbouw Powerbank is levensgevaarlijk

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:20

seriousjin

Let's get seriously serious..

Koffie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:37:
[...]

Dankzij dit soort mensen hebben we dus waarschuwingen op zakjes pinda's :/
We zitten op tweakers, niet op het libelle forum.

Aan al dit soort sneeuwvlokjes: doe jezelf en de community een plezier en word lid van de lokale punnikverenging waar je eens in de week onder strikte begeleiding de theorie van punniken leert.

edit
Voor wie het artikel toch nog wil lezen: https://webcache.googleus...&cd=3&hl=en&ct=clnk&gl=nl of https://gofile.io/d/VL2FAK
Hulde :) . Ik ga hier absoluut niet mee aan de slag, zeker niet omdat het zoals ik lees gevaarlijk is. Toch denk ik dat je met de nodige disclaimers (en wellicht wat aanpassingen om het ding veilig te maken) dit soort artikelen op tweakers moet kunnen plaatsen.

Een aantal users noemen dit een brandbom (geen idee..). Het lijkt me hoe dan ook wat anders dan dat iemand instructies voor het 3D printen van een vuurwapen uploadt. Dan vind ik het terecht dat je, in overeenkomst met de wet, de boel censureert :X.
Looney11 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:36:
Wellicht een goed idee om, samen met de community, een zelf-bouw powerbank te gaan maken die wel veilig is? Die wel redelijkerwijs in elkaar gezet kan worden door een Tweaker met de juiste gereedschappen?
Goed idee, ga ik die bouwen! :*)

[ Voor 12% gewijzigd door seriousjin op 16-09-2020 14:24 . Reden: Toevoeging reactie op Looney11 ]

"You may be big, but I am serious!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:48
seriousjin schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:22:
[...]
Een aantal users noemen dit een brandbom (geen idee..). Het lijkt me hoe dan ook wat anders dan dat iemand instructies voor het 3D printen van een vuurwapen uploadt. Dan vind ik het terecht dat je, in overeenkomst met de wet, de boel censureert :X.
Een wapen 3d printen is een redelijk bewuste actie en iedereen weet eigenlijk wel dat een wapen gevaarlijk is. De meeste mensen hebben dat idee niet bij een accu (afhankelijk van het type). Hier schuilt gewoon veel meer gevaar dan meeste mensen beseffen, en dat maakt het geheel redelijk risico vol.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DarkBlazer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-10-2022
seriousjin schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:22:
[...]
N
Ik snap je punt compleet, alleen vond ik van de redactie niet een slim idee om dit te plaatsen op de frontpage waarover ik mn zorgen heb geuit.

Natuurlijk vind ik het ook leuk om een .build project te lezen op Tweakers. Maar toen ik last hoe je een powerbank kunt maken met goedkope Li-Ion batterijen sloeg de knop bij mij om en vond ik het onverantwoord dat zo'n artikel op Tweakers stond zonder enige duidelijke waarschuwing van de gevaren.

Ik werk met Li-Ion batterijen. Ik ken de gevaren van die batterijen uit eigen ervaring binnen het bedrijf waar ik werk. Maar ik weet ook wat de brandweer doet bij zo'n brand. Die doen niks en laten het gecontroleerd uitbranden afhankelijk van de grote van de batterij en de hoeveelheid daarvan.

Li-Ion Batterijen moet je inleveren bij de afval brengpunt.
Die moet je niet als particulier recyclen en gebruiken voor een andere doeleinde dan waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn.

"Zijn Li-Ion batterijen gevaarlijk?"
Nee, dat zijn ze niet voor waarvoor het bedoeld is.
Als dat niet gebeurt en je overlaad de batterij dan wordt het gevaarlijk.
Dan kan het volgende gebeuren: vatten vlam, gaan ventileren (rook/stoom uitstoten), worden heter dan normaal, gaan bol staan, kunnen exploderen.

Merk je dat een Li-Ion batterij bol staat, lever deze in bij je afval brengpunt van de gemeente! Pleur deze niet in je grijze afval container of in de chemibox waar je ook je andere chemi afval in doet. Lever deze gewoon in bij de afval brengpunt van de gemeente. Meld dat je een Li-Ion batterij wat bol staat wilt afgeven. De afval brengpunt heeft speciale drums waar Li-Ion batterijen ingaan voor de afvoer af die batterijen.

"Wat zijn de risico's van opslag van de lithium-ionbatterijen?"
Het meest waarschijnlijke scenario van een lithium-ionbatterij is dat deze opwarmt. Opwarming leidt al snel tot een situatie waarbij de reactie zichzelf versnelt (Thermal runaway). Dit kan meerdere oorzaken hebben. Het kan komen door:
  • een productiefout
  • impact als gevolg van vallen
  • impact als gevolg van een aanrijding (tijdens het transport)
  • overladen
  • een te hoge bedrijfstemperatuur
Wanneer één van de batterijen tot ontbranding komt, is het lastig om deze brand te blussen. Andere batterijen kunnen ook betrokken raken of tot een thermal runaway overgaan. Zo'n brand kan gedurende lange tijd (meerdere uren tot dagen) woeden. Bij deze brand komen naast hitte ook giftige stoffen vrij (onder andere waterstoffluoride en lithiumhydroxide).

Dus ja, doe je het verkeerd met de Li-Ion batterijen, dan heb je gewoon te maken met een brandbom wat lastig uit te krijgen is.

Tip van de dag:
Blus nooit een Li-Ion brand met water mits je van vuurwerk houd 8)7 met alle gevolgen van dien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

kippy schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:37:
[...]

Een wapen 3d printen is een redelijk bewuste actie en iedereen weet eigenlijk wel dat een wapen gevaarlijk is. De meeste mensen hebben dat idee niet bij een accu (afhankelijk van het type). Hier schuilt gewoon veel meer gevaar dan meeste mensen beseffen, en dat maakt het geheel redelijk risico vol.
Mee eens, daarom lijkt het me ook zeer terecht om een dergelijk artikel te beginnen met een aantal disclaimers zoals door verschillende users geopperd is. Informeren is volgens mij vrijwel altijd beter dan censureren.
DarkBlazer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:50:

[...]
Ik snap je punt compleet, alleen vond ik van de redactie niet een slim idee om dit te plaatsen op de frontpage waarover ik mn zorgen heb geuit
..........
"Wat zijn de risico's van opslag van de lithium-ionbatterijen?"
Het meest waarschijnlijke scenario van een lithium-ionbatterij is dat deze opwarmt. Opwarming leidt al snel tot een situatie waarbij de reactie zichzelf versnelt (Thermal runaway).
.........
Bedankt voor je uitleg en deskundigheid vanuit persoonlijke ervaring. Interessant dat die dingen bij verkeerd gebruik als een soort mini-kernreactor gaan werken :+ . Kan me ook goed in jouw punten vinden. Hoop toch dat het artikel weer beschikbaar gemaakt kan worden, met de disclaimers en eventuele verbeteringen t.a.v. de veiligheid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:36
-36- schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:06:
Zullen we anders Nederland volleggen met rubberen stoeptegels?
-36- schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:35:
@Theo
Ok, kon het artikel zelf al niet meer lezen, maar je argumenten hebben een punt. Ontwerpfouten en goedkope chinameuk voor 230v zou je niemand aan moeten raden. Had begrepen dat het vooral over het recyclen van Li-ion cellen ging.
Zullen we anders in Nederland vooral reageren als je feitelijk weet waar het over gaat?

Sorry hoor, maar rubbertegel en sneeuwvloek dooddoeners zijn al irritant genoeg, maar als dat ook nog eens geroepen wordt door mensen die het artikel neit eens hebben kunnen zien en dus geen idee hebben waar het allemaal inhoudelijk over gaat wordt het helemaal mooi.

[ Voor 11% gewijzigd door m0ridin op 16-09-2020 16:04 ]

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:11

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Als de handleiding in dezelfde staat geüpload gaat worden op tweakers ga ik ze aanmoedigen om een 'delete account' knop te maken.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

@m0ridin TS richt zich vooral op de batterijen. En zijn hier genoeg reacties van mensen die beweren dat tweakers geen Li-Ion cellen zouden moeten recyclen. Dus zo heel gek was die reactie niet. Zoals Theo ook al aangaf horen ongelukjes nu eenmaal bij prutsen met electronica. Jammer dat je je meteen zo aangesproken voelt als er iets is wat niet in jou visie past.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 20:11

mutsje

Certified Prutser

Koffie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:37:
[...]

Dankzij dit soort mensen hebben we dus waarschuwingen op zakjes pinda's :/
We zitten op tweakers, niet op het libelle forum.

Aan al dit soort sneeuwvlokjes: doe jezelf en de community een plezier en word lid van de lokale punnikverenging waar je eens in de week onder strikte begeleiding de theorie van punniken leert.

edit
Voor wie het artikel toch nog wil lezen: https://webcache.googleus...&cd=3&hl=en&ct=clnk&gl=nl of https://gofile.io/d/VL2FAK
Indien je het over Tweakers begin 2000 hebt helemaal met je eens , maar toen liep tweakers nog geen reclame te maken op allerlei muziekzenders hoe laag drempelig ze wel niet zijn :+ dus nu komen de n00bjes wat wij ook ooit waren naar T.net om te leren en zien 'hey jonguhhh je eigen powerbank in elkaar frotten lekkahhhh'.... dus dat. Daarom staan er dus ook waarschuwingen op zakjes pindas :+ no pun intendend

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:36
@-36-

En er zijn ook (genoeg) reacties die het duidelijk hebben over het daadwerkelijke veiligheids probleem...

Niks mis met een andere visie en ik voel me ook niet aangesproken hoor, maar kom dan niet met van die standaard zinnetjes waar geen discussie in mogelijk is en al helemaal niet als je uberhaupt niet eens hebt gezien waar het over gaat.

Tja, risicos horen inderdaad bij het klooien maar je hebt ook wel verschillende maten van risicos he... Ik verwacht dat de spullen waaraan je werkt kapot kunnen gaan, niet dat je huis in de fik kan vliegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:18
Met het verwijderen van het artikel van de frontpage is natuurlijk mijn geniale reactie ook verdwenen. Nog niet eerder meegemaakt, maar het was wel een juiste reactie van Tweakers.net.

Voor het nageslacht: opslag van energie werd in 1900 gedaan met een stoomketel. Er zijn heel wat ongelukken mee gebeurd. Anno 2020 zullen er meer en meer batterij-systemen in gebruik genomen gaan worden met grote voordelen. Ons spanningsnet wordt een stuk decentraler en kan misschien wel lichter worden qua opbouw, omdat pieken worden opgevangen en uitgesmeerd in de tijd. Echter, er zijn ook risico's. Die owrden door normen en wetgeving benoemd en soms zijn er zaken verboden. Soms is het heel helder, soms pas na een handhavingstraject.

Voorbeelden over regelgeving en handhavingsissues rondom Li-Ion batterijen:
- check NVWA over hoverboards en EPACs. Verkenning Batterijen - Rijksoverheid, Quickscan batterijen
- PGS 37 Lithium-ion accu’s: opslag en buurtbatterijen

[ Voor 8% gewijzigd door MOmax op 16-09-2020 17:24 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Heb het artikel met Google cache gelezen.

- disclaimers zijn op z'n plaats
- er zijn veel informatievere builds te vinden op internet, jammer dat tweakers deze kiest.

Ik zou wel een goed en informatief build artikel op de fp willen zien over het gebruiken van eigen batterij opslag. Maar dan moet het wel meerwaarde hebben. Het niveau van deze build was simpelweg te laag, waardoor er zoveel reacties komen.

Een goed artikel:
- bouwt iets vets, bv een powerbank met draadloze lader erin of zo. Vet genoeg en relatief onschuldig
- gaat uitgebreid in op gevaren en bijbehorende safety features.
- maakt 't compleet, dus inclusief nette case etc en het liefst direct een 2.0 versie waarbij de kabelzooi direct is omgezet in een eigen gemaakte pcb

Dan moet 't gewoon kunnen. 't is wat mij betreft niet zo dat er nooit gesproken kan worden over het gebruik van 18650 cellen.

Durf Bijna niet te zeggen dat ik ze regelmatig gebruikt heb 🤪

PVoutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-06 03:41
Topicstarter:

Je begrijpt tweaker zelfbouw guides niet zo goed vermoed ik. Het zijn geen 1 op 1 guides die tweakers dom als stappenplan uitvoeren, het zijn voorbeelden waar tweakers inspiratie uit op kunnen doen en zich indien ze zich er toe aangetrokken voelen kunnen verdiepen in de materie.

Ja idioten bestaan, maar (en al typende zie ik dat het artikel is weggehaald en mijn bovenstaande ook al is beschreven door eric)

Jammer, ontzettend jammer. Prima dat ik meer belasting betaal om de zwaksten te helpen, maar als heel de maatschappij aangepast word om de 'hold my beer' sukkel tegen zichzelf te beschermen is het toch jammer.

[ Voor 3% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16-09-2020 17:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Weet niet wat jij gelezen hebt maar wat ik las was een step by step guide met een boodschappenlijstje (met daarop wat gevaarlijke dingen). De auteur had werkelijk beter moeten weten. Van het werkelijke gevaar van het werken met niet gematchte, herbruikte cellen, tot een output die gewoon schadelijk kan zijn voor sommige hardware. Bijvoorbeeld een Raspberry had het het niet lang op volgehouden.

Vijftien cellen bevatten een serieuze hoeveelheid zeer gevaarlijke chemicaliën, meters hoge vlammen, zelfs explosies zijn mogelijk. Daarmee moet je met het grootste respect omgaan. Dit artikel had dat niet en de auteur had duidelijk niet al te veel kennis van juiste procedures en veiligheid. Als hij het had laten zien aan om het even welke professional had het allemaal heel mooi kunnen zijn.

Met idioten en rubberen matten had dit niets te maken. Zelfs al waren die er niet was het nog altijd een slecht artikel. Bij mij gingen alle alarmlampen aan toen ik de 15 cellen in een zeer slecht geprinte behuizing zag. Laat dit ding uit je handen vallen en ik had een heel eind afstand genomen.

Daarnaast denk ik dat je het artikel niet eens gezien hebt. Waarom dan toch een mening?

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 310408 op 16-09-2020 18:33 ]

• daan.timmer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-06 01:11
Ik wilde eigenlijk onderstaande video plaatsen als bericht op de .build, maar was te laat (en het had anders weinig uitgemaakt gok ik.)

Maar ik vond deze video wel passend -> YouTube: Creating my single biggest D.I.Y. battery with 2800 18650 cells reco... Een home-made powerwall met maar 2800 18650 batterijen;-)

• Ludwig005

Ludwig005

Druk F voor de mensen die de 'handleiding' gevolgd hebben en hun hardware eraan verloren hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:16
Het credo 'safety first' leeft niet héél sterk bij Tweakers. Ten eerste omdat 99% wat 'we' hier doen (redelijkerwijs) niet tot letsel kan leiden. Ten tweede omdat er vanwege mijn vorige punt niet overal evenveel expertise zit (bij zowel bezoeker als crew) en we daardoor het gevaar niet goed kunnen inschatten. Is het 230-op-je-giegel-en-in-het-donker-zitten-gevaarlijk of ha-buurman-jouw-huis-ook-afgefikt-gevaarlijk?
En inderdaad, vroegâh was Tweakers een hol voor, door en met alleen maar tech savy leute. De drempel om uberhaubt op internet te kunnen was al genoeg om 'het kaf van het koren' te scheiden.

Die tijd is voorbij. Helaas is de mindset niet bij iedereen met de tijd meegegaan.

Blindelings een linkje copy/pasten en appen naar iemand die er geen verstand van heeft - het gebeurd zo ontzettend veel. 'Ja 't staat toch op Tweakers, die weten dat toch wel? Dan kan 't wel'. Onderschat niet hoe de onhandige harry zijn eigen bezigheden goed praat naar zichzelf.

Safety first, second and third. De idioten die hier op de man gaan spelen omdat veiligheid 'niet cool' is - wat is er in hemelsnaam mis met veiligheid voorop? Tweakers zijn ook mensen, en mensen zijn iemands vader, oom, leraar of hobbyist. Er is een grens tussen 'door schade en schande leert men' en onverantwoord. Dit soort handleidingen in de handen van een leek zijn niet verantwoord.

Vroegâh kon men niet zo makkelijk aan transformatoren komen en had men niet het schijnveiligheidsgevoel van 'het staat op internet/Tweakers dus het is goed'. Dergelijke drempels zijn nagenoeg weg en 'men' is nagenoeg niet wijzer geworden.

Ik vind het sterk van de crew dat ze haar verantwoordelijkheden neemt.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja. Het is geen keurmerk. Het is een markering, iets compleet anders. Bladzijde 15 bovenaan, blauwe kader, wordt het duidelijk uitgelegd.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Schiet me net nog te binnen:
Als het over Lithium gebaseerde accu's gaat dan gaat het meestal, ook bij mij vandaag...over het brand gevaar maar er is een sterk onderbelicht ander groot gevaar, nl de vorming van waterstof fluoride gas (HFg) wat bij een Li-ion-accu brand vrij komt.

https://efpc.nl/de-onbeke...os-van-lithium-ion-accus/
Er kan ook nog zoutzuur als gas vrij (HClg) vrijkomen.
Beiden zijn als zuur zijn puur of in combinatie met vocht (zeer) agressief.
Met HF in water opgelost kun je zelf glas snel etsen.

Ook niet aangekoppelde Li-ion-accu's kunnen spontaan in de fik vliegen. Vaak wordt aangenomen dat de accu wellicht toch ergens een keer een tik gehad heeft, maar ook fabricagefouten zijn niet uitgesloten.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Het maakt het als leek ook niet makkelijker dat er wel enige waarschuwingen gegeven worden en er bijvoorbeeld een BMS en allerlei sensoren gebruikt worden. Ik kreeg hierdoor heel erg het gevoel dat het allemaal prima kan.

Weet ik veel dat die sensoren niet voldoende zijn. Doordat de voordelen van de sensoren en de BMs wel belicht worden, krijg ik de indruk dat het in ieder geval veiliger is dan de meuk op AliExpress.

Sommige dingen leken me wel moeilijk, maar m'n vader is iets handiger aangelegd en krijgt nieuwe uitdagingen vaak wel opgelost. Dus met zijn hulp zou het wel leuk zijn om te bouwen. Overigens weet hij overigens waarschijnlijk ook niet dat hij een potentiële brandbom in huis haalt.

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-06 11:37
sypie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:18:
[...]

Ja. Het is geen keurmerk. Het is een markering, iets compleet anders. Bladzijde 15 bovenaan, blauwe kader, wordt het duidelijk uitgelegd.
Klopt. Daar ging het ook niet om. Er werd beweerd dat "Helaas staat CE waarschijnlijk voor China Export, in plaats van Conformité Européenne" een broodje aap zou zijn. Terug te vinden door op de linkjes te klikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 310408

route99 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:31:
Ook niet aangekoppelde Li-ion-accu's kunnen spontaan in de fik vliegen. Vaak wordt aangenomen dat de accu wellicht toch ergens een keer een tik gehad heeft, maar ook fabricagefouten zijn niet uitgesloten.
Maar dat mag je de auteur niet kwalijk nemen. Overigens zijn de gevaren die noemt zeker aanwezig maar zelfs in een project als dit niet werkelijk problematisch. Het grote probleem zit in de enorme energie die opgeslagen kan worden en op groffe wijze kan vrijkomen en de amateuristsche wijze hoe het in elkaar zit. Als de tweaker een fout draadje aansluit is er gewoon een fraaie kans dat je huis afbrand want als 15 cellen gaan uitgassen heb jij niets in huis wat dat zal kunnen blussen. En het oppakken en maar buiten gooien.... vergeet het maar. Durf je niet.

Dit is een bom. Met een 240 volt aansluiting. Zonder overdrijven, als dit ding van de tafel valt neem ik een paar stappen naar achteren. Jij ook als je een idee hebt hoe dit soort cellen (tweede hands, uit een laptop!) te keer kunnen gaan. Ik heb ze meters weg zien springen met een vlam van anderhalve meter er uit.

Gewoon een vergissing van Tweakers. Komt voor, gewoon doorgaan met geweldige artikelen.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Is er ergens een officiële reactie van tweakers over dat het bericht is verwijderd?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Eagle Creek schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:23:
Is er ergens een officiële reactie van tweakers over dat het bericht is verwijderd?
Eric van Ballegoie in "Artikel over zelfbouw Powerbank is levensgevaarlijk"

Gewoon niet even de moeite nemen het topic door te scannen.... :z

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:16
Eagle Creek schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:23:
willemdemoor in "Artikel over zelfbouw Powerbank is levensgevaarlijk"

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

We zitten inmiddels op een aantal pagina's en op de mobiel is dat niet zo lekker. Even aan de OP koppelen is dan wel zo fijn.

Dank je wel.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Anoniem: 310408 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:21:
[...]Maar dat mag je de auteur niet kwalijk nemen.
Dat schrijf ik ook niet, tis wel een algemeen voorkomend iets, waar lang niet iedereen bij stilt staat (en dan hoeft het niet over de auteur te gaan).

Voor de rest sluit ik me bij de door jouw beschreven gevaren potenties wel aan. Maar dat zijn vooral "als gevolg van verkeerde/onbedoelde acties van een specifieke maker of gebruiker", ook niet per se de auteur zijnde.
Dat wordt nog een keer wat als men er in slaagt om de energie-inhoud van toekomstige accu's per volume eenheid met een flinke, significante factor te verhogen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Eric van Ballegoie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:29:
We hebben het artikel na intern overleg offline gehaald.

.Build artikelen zijn weliswaar geen handleidingen waarmee we lezers willen aanzetten om onze projecten zelf na te bouwen, maar die mogelijkheid is er natuurlijk wel. Dat knutselen met accucellen en inverters gevaar oplevert zijn we ons uiteraard bewust en dat stond ook meerdere keren in het artikel aangegeven.

We snappen de geleverde kritiek echter en hebben het artikel daarom offline gehaald. We bekijken of we het in aangepast vorm later zullen herpubliceren.
Zou wel mooi zijn als T.net dan ook laat zien hoe het wel moet. Waarom het niet goed is en wat de verbeterpunten zijn leer je het meeste van. En lijkt me een interessant en .build artikel

[ Voor 3% gewijzigd door -36- op 17-09-2020 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:37
prein2 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:37:

[...]

Een goed artikel:
- bouwt iets vets, bv een powerbank met draadloze lader erin of zo. Vet genoeg en relatief onschuldig
- gaat uitgebreid in op gevaren en bijbehorende safety features.
- maakt 't compleet, dus inclusief nette case etc en het liefst direct een 2.0 versie waarbij de kabelzooi direct is omgezet in een eigen gemaakte pcb

Dan moet 't gewoon kunnen. 't is wat mij betreft niet zo dat er nooit gesproken kan worden over het gebruik van 18650 cellen.

[...]
Maar dan kom je weer uit op zo'n standaard ali express kitje waar je enkel nog de batterijen in hoeft te klikken. Een recommendation van: Dit kitje houd zich aan de best practices kwa veiligheid. Een hoe test je je batterijen goed (en waarschijnlijk wat je daarvoor moet kopen, want dat kan niet met standaard huis, tuin, en keuken gereedschap dat de meesten wel hebben liggen, zoals het artikel impliceerde). En dat is het wel zo'n beetje.

Tweakers kan wel zelf een PCB en case ontwikkelen en produceren, maar dat wordt al door toch bedrijven gedaan (zoek maar op Powerbank Box).

Je kan wel een leuk artikel maken, maar:
Houd het bij 1 cell.
Gebruik een standaard houder voor de 18650 (https://www.amazon.co.uk/...fRID=FD1DF7DYVE605WK8EZEF iets als dit, die heb je al voor 1 euro.
Maak er niet zo een kabel bende van.
Maak duidelijk wat er allemaal bij komt kijken voor safety purposes.
Houd het lekker bij 5-20 volt. Worst case gaat het laadcircuit van je laptop kapot daarbij.

• Ludwig005

Ludwig005

Powerbank 'build' guide. Wat een rommel. Een powerbank waarbij je de batterijen moet inklikken is beter gebouwd en je zet er je huis niet mee in brand.

[ Voor 10% gewijzigd door Ludwig005 op 17-09-2020 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 16:45
@5pë©ïàál_Tèkén

Top reactie en ik vind dat je het helemaal bij het rechte eind hebt.

Safety is gewoon ontzettend belangrijk. Dat is hier op het werk (productie bedrijf in de metaal) ook nummer 1 prio. Mensen veilig laten werken en zonder verwondingen naar huis laten gaan.

Het project zoals omschreven legde de lat qua veiligheid niet op de eerste plaats mijn inziens.

Welke veiligheden zijn er genomen? Er word niet gesproken over veiligheidsaspecten. Denk bijv. Aan PBM’s. Lijkt mij niet meer dan op zijn plaats dat T.net dat mee neemt in dergelijke projecten. Bijv. Het dragen van de juiste handschoenen, of een veiligheidsbril mocht er iets mis gaan met een accu en/of ander component

Daarnaast is een PBM overigens altijd de laatste vorm van bescherming: het is beter een werkwijze aan te passen of het gewoon niet te doen dan een PBM.

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Anoniem: 57381 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:36:
Dit is toch Tweakers? Waarom is dat artikel dan weggehaald? Ik snap dat ze op Facebook nepnieuws verwijderen omdat het niveau daar zo laag is dat mensen het geloven. Maar een build van Tweakes verwijderen omdat een build potentieel gevaarlijk is..... dat gaat echt te ver! Zet er anders een disclaimer voor die je moet confirmen. Build zoals dit staan overal op Internet en zijn voor iedereen toegankelijk. Voor Tweakers juist een kans om in een forum zoals deze over de risico's van zo'n build te spreken. Weghalen is zelfs gewoon gevaarlijker omdat mensen dan niet deze waarschuwingen lezen.

Ik voel me nu als Tweaker uitgemaakt voor te dom om dit soort dingen te mogen lezen.....

Ik heb het half gelezen en zou graag de rest ook nog lezen.
Het Tweakers publiek is tegenwoordig jan en alleman, niet enkel de wat meer technisch onderlegde medemens. Dat had je begrepen als je het topic had gelezen.

En als je dan toch aan het lezen bent kom je ook de webcache link van het artikel tegen en kan je het verder lezen, aangezien je dat zo graag wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Dan heb je blijkbaar niet erg goed je best gedaan. Zoeken in dit topic op 'webcache' en naar de eerste reply kijken? ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Anoniem: 57381 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:52:
[...]

Ja en? Ik weet niet wat je hiermee precies bedoelt. Ik zie 2 mogelijkheden: 1) Ik behoor niet op Tweakers omdat ik niet jan en alleman ben en ik wel voldoende technische bagage heb om dingen wel te begrijpen en de gevaren van in te zien. of 2) Je bent van mening dat het hele internet gecensureerd moet worden omdat het hele internet voor jan en alleman toegankelijk is. ofwel je wilt Tweakers afsluiten voor iedereen zonder bewezen expertise....

Ik heb overigens het topic wel gelezen (~60%) en ik zie vooral veel meningen of je domme mensen jan en alleman nou wel of niet tegen zichzelf moet beschermen. Nou, ik heb nieuws: je kunt ze niet beschermen. Sterker nog, ik denk dat een topic over de gevaren meer bijdraagt aan het beschermen van domme mensen jan en alleman dan het toepassen van censuur. En dat is dan weer mijn mening.

[...]

Niet kunnen vinden helaas.....
Er is een wezenlijk verschil tussen jan en alleman beschermen, en als website met een groot publiek een zelfbouw-artikel dat diepgang en technische kennis mist online te gooien.

Ik denk dat er zelfs wel eens juridische consequenties kunnen zitten aan een dergelijk artikel als "jan en alleman" zijn zolderkamertje afbrand en daarmee het huis van de buren ook even meeneemt, of het hele appartementencomplex. Je hebt als groot-publieks website toch een verantwoordelijkheid over de inhoud van je artikelen.

Of je het daar mee eens bent of niet is niet bijster interessant. Tweakers-redactie was het er in ieder geval uiteindelijk zelf wel over eens.

Het valt ook op dat de meeste voorstanders van dit artikel die technische kennis om in te zien hoe gevaarlijk dit precies is missen. Daar ging het bij publicatie al fout.

Je kan jan en alleman trouwens prima beschermen, daar is onze samenleving grotendeels op ingericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

• svenk91
Je branden aan een soldeerbout is niet zo erg, jezelf onder stroom zetten kan ook gebeuren. De bouw van een apparaat te promoten dat een erg grote kans geeft je huis, en dat van je buren, af te branden (ook al bouw je hem goed, het ontwerp zelf aan de componenten die genoemd werden is gewoon flawed), dat gaat iets verder.

Waar je de grens legt? Uit een hoop reacties op het artikel viel te zien dat dit wel te ver ging voor veel Tweakers. Juist vooral van diegene met op zijn minst een beetje verstand van deze zaken en nog het meeste van diegene die er veel van weten. Blijkbaar ook voor Tweakers.

Dat een review-coordinator die bijna nooit wat post nu opeens gaat commenten dat .builds nooit bedoeld waren om mensen aan te zetten zulke projecten ook te bouwen en dat de redactie dat niet verwacht had (ondanks dat er altijd een artikelen lijst wordt gegeven, actuele prijzen, en een hoop tips voor het bouwen) doet mij vermoeden dat er ook overleg is geweest met een legal expert die vond dat er op zijn minst grenzen werden opgezocht waar de site beter vandaan kan blijven ;) .
We hebben het artikel na intern overleg offline gehaald.

.Build artikelen zijn weliswaar geen handleidingen waarmee we lezers willen aanzetten om onze projecten zelf na te bouwen, maar die mogelijkheid is er natuurlijk wel. Dat knutselen met accucellen en inverters gevaar oplevert zijn we ons uiteraard bewust en dat stond ook meerdere keren in het artikel aangegeven.

We snappen de geleverde kritiek echter en hebben het artikel daarom offline gehaald. We bekijken of we het in aangepast vorm later zullen herpubliceren.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:26
Anoniem: 57381 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:16:
[...]

Ik heb het even gechecked maar deze youtube video is gewoon vanuit onze samenleving te benaderen: YouTube: How to Make the Ultimate 18650 Power Bank with Infinitely Expandable... en youtube is wel even een heel wat grotere website nog dan Tweakers met nog meer jannen en allemannen dan hier. Sterker nog, je kunt daar ook zoeken naar dingen zoals: https://www.youtube.com/r...+to+make+a+huge+explosion

Iedereen zijn mening! Maar ik ben het er in ieder geval niet mee eens. Sterker nog: ik voel me ongewenst als we hier alle content voor Jan en Alleman geschikt gaan maken. Noem het dan gewoon JanEnAlleman.Net ipv tweakers.....

En nogmaals: ik vind het een gemiste kans van Tweakers om Jan en Alleman op de gevaren te kunnen wijzen bv met een topic als deze.

De volgende build is straks waarschijnlijk te gevaarlijk omdat kinderen zich dan misschien gaan verbranden aan een soldeerbout..... En is die luchtkwaliteitsmeter niet te gevaarlijk? Want die zou wel eens foute data kunnen afbeelden met alle mogelijke gevolgen van dien voor COPD patiënten...... Waar leg je dan de grens neer? Volgens mij is de definitie van iets zelf maken dat er risico's aan zitten. Het mooie aan .builds is echter dat je daar dan met elkaar over kunt praten zodat het leerzaam wordt.

En nou heb ik alles er wel over gezegd.
Die boodschap is ook niet nieuw, als je het topic gelezen had had je ook kunnen zien dat meerdere (ik geloof zelfs bijna iedereen) het er wel mee eens is dat het op de site mag, maar met heel duidelijke waarschuwingen.

Misschien moet je je ook niet zo aangesproken voelen, alsof Tweakers speciaal voor jou geschreven wordt.

En, newsflash, Tweakers is Janenalleman. Die verandering is al jaren bezig, (of eigenlijk is het jaren geleden al veranderd) en dat word ook niet bepaald onder stoelen of banken geschoven.
Anoniem: 57381 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:52:
[...]

Ja en? Ik weet niet wat je hiermee precies bedoelt. Ik zie 2 mogelijkheden: 1) Ik behoor niet op Tweakers omdat ik niet jan en alleman ben en ik wel voldoende technische bagage heb om dingen wel te begrijpen en de gevaren van in te zien. of 2) Je bent van mening dat het hele internet gecensureerd moet worden omdat het hele internet voor jan en alleman toegankelijk is. ofwel je wilt Tweakers afsluiten voor iedereen zonder bewezen expertise....
Optie 1 dus. Tenminste, als je het allemaal zo persoonlijk wil nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 17-09-2020 23:11 ]

• seriousjin

seriousjin

daan.timmer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:33:
Ik wilde eigenlijk onderstaande video plaatsen als bericht op de .build, maar was te laat (en het had anders weinig uitgemaakt gok ik.)

Maar ik vond deze video wel passend -> YouTube: Creating my single biggest D.I.Y. battery with 2800 18650 cells reco... Een home-made powerwall met maar 2800 18650 batterijen;-)
Haha! Is dit nou ook heel gevaarlijk? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:38

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

svenk91 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:02:

Dat een review-coordinator die bijna nooit wat post nu opeens gaat commenten dat .builds nooit bedoeld waren om mensen aan te zetten zulke projecten ook te bouwen en dat de redactie dat niet verwacht had (
Je weet dat @Eric van Ballegoie recentelijk voor Tweakers is gaan samenwerken(zeg maar 2 weken) en daarom vrij weinig op Tweakers heeft gepost?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:51
.Build artikelen zijn weliswaar geen handleidingen waarmee we lezers willen aanzetten om onze projecten zelf na te bouwen, maar die mogelijkheid is er natuurlijk wel.
Als dat de intentie is van die artikelen, waarom heet die categorie überhaupt ".Build"? Waarom worden die artikelen dan in vorm van een handleiding geschreven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:39
RoestVrijStaal schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 03:46:
[...]
Als dat de intentie is van die artikelen, waarom heet die categorie überhaupt ".Build"? Waarom worden die artikelen dan in vorm van een handleiding geschreven?
Inderdaad.. bijna alle .build artikelen bevatten de titel "Bouw je eigen xxx"

reviews: .Build - Bouw je eigen luchtkwaliteitsmeter
reviews: .Build - Maak je eigen klok en muurplotter
reviews: .Build speakers - Streaming audio in hifi-stereo
reviews: Bouw een Wonderfoon voor iemand anders
reviews: Bouw je eigen draagbare gitaarversterker
reviews: .Build: Speel tegen jezelf met een gerobotiseerde Air Hockey-tafel
reviews: Bouw je eigen mobiele fileserver - Opslag voor onderweg
reviews: Bouw een Pong-console - Terug naar de gameprehistorie

dus in hoeverre kan je niet zeggen dat het doel van een .build artikel is om het na te bouwen?

ik ben overigens van mening dat zo'n artikel als van de week gewoon met de juiste disclaimers gerust op t.net zou moeten kunnen

[ Voor 3% gewijzigd door Puc van S. op 18-09-2020 08:58 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
Outerspace schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:31:
[...]

Je weet dat @Eric van Ballegoie recentelijk voor Tweakers is gaan samenwerken(zeg maar 2 weken) en daarom vrij weinig op Tweakers heeft gepost?
Dat wist ik niet, maar het blijft voor mij een opvallende uitspraak die gewoon niet in lijn is met hoe de .build artikelen zijn geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:40

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

MOmax schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:22:
Met het verwijderen van het artikel van de frontpage is natuurlijk mijn geniale reactie ook verdwenen. Nog niet eerder meegemaakt, maar het was wel een juiste reactie van Tweakers.net.

Voor het nageslacht: opslag van energie werd in 1900 gedaan met een stoomketel. Er zijn heel wat ongelukken mee gebeurd. Anno 2020 zullen er meer en meer batterij-systemen in gebruik genomen gaan worden met grote voordelen. Ons spanningsnet wordt een stuk decentraler en kan misschien wel lichter worden qua opbouw, omdat pieken worden opgevangen en uitgesmeerd in de tijd. Echter, er zijn ook risico's. Die owrden door normen en wetgeving benoemd en soms zijn er zaken verboden. Soms is het heel helder, soms pas na een handhavingstraject.

Voorbeelden over regelgeving en handhavingsissues rondom Li-Ion batterijen:
- check NVWA over hoverboards en EPACs. Verkenning Batterijen - Rijksoverheid, Quickscan batterijen
- PGS 37 Lithium-ion accu’s: opslag en buurtbatterijen
Daarnaast kan een netbeheerder niet de markt van energieleveranciers betreden. Waardoor een Tennet, Alliander, Enexis etc. niet in iedere middenspanningsruimte en zooi batterijen kan vastschroeven.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:29
svenk91 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:02:
Je branden aan een soldeerbout is niet zo erg, jezelf onder stroom zetten kan ook gebeuren. De bouw van een apparaat te promoten dat een erg grote kans geeft je huis, en dat van je buren, af te branden (ook al bouw je hem goed, het ontwerp zelf aan de componenten die genoemd werden is gewoon flawed), dat gaat iets verder.
Als hobby-soldeerder (IT-achtergrond, niet ET) zou ik de gevaren niet goed in hebben gezien. Wat ik daarom graag zie, is hoe je een standaard-controle kan doen op componenten en ontwerp. Voor mij is een component een component, die ik eerst bij de hobbyzaak om de hoek kocht en nu ergens online. Ik maak die dingen omdat ik wil leren en met leren komt risico nemen, ook al is het achteraf domme risico. Eigenlijk snap ik de beslissing wel dat het artikel is verwijderd.

Er zijn veel suggesties om het duidelijker aan te geven hoeveel risico er is. Een bordje "pas op, risicovol project" werkt dus alleen als iemand een simpele zelftest kan doen om het risico in te schatten. Een enkel bordje gaat namelijk rechtstreeks naar de amygdala (reptielenbrein, primair reacties, angstcentrum) en dat is veel te laag gegrepen voor weldenkende Tweakers. Vooral als er 3 gevaarlijke artikelen achter elkaar staan - bij het derde artikel is er al geen reactie meer. Zelf risico inschatten is een hogere functie, en dat is dikke top.

Is het daarom mogelijk een build-artikel in meta-vorm te schrijven die ingaat op hoe je ET-risico's inschat wanneer een willekeurig gevonden project met willekeurig gekochte componenten gebouwd wordt? In dit draadje wordt veel gesproken over "levensgevaarlijk" en "brandgevaar" maar dat zegt me niks, want programmeren in C is ook gevaarlijk. De tekst van @DarkBlazer's vond ik verhelderend.

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:16

jdh009

FP ProMod
Komt er eigenlijk een rectificatie of terugkoppeling in het volgende Tweakers Magazine? Daar staat deze build ook in en je kunt niet snel even bij iedereen een bladzijde offline halen.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Pagina: 1 2 Laatste