seriousjin schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:22:
[...]
Een aantal users noemen dit een brandbom (geen idee..). Het lijkt me hoe dan ook wat anders dan dat iemand instructies voor het 3D printen van een vuurwapen uploadt. Dan vind ik het terecht dat je, in overeenkomst met de wet, de boel censureert

.
N
Ik snap je punt compleet, alleen vond ik van de redactie niet een slim idee om dit te plaatsen op de frontpage waarover ik mn zorgen heb geuit.
Natuurlijk vind ik het ook leuk om een .build project te lezen op Tweakers. Maar toen ik last hoe je een powerbank kunt maken met goedkope Li-Ion batterijen sloeg de knop bij mij om en vond ik het onverantwoord dat zo'n artikel op Tweakers stond zonder enige duidelijke waarschuwing van de gevaren.
Ik werk met Li-Ion batterijen. Ik ken de gevaren van die batterijen uit eigen ervaring binnen het bedrijf waar ik werk. Maar ik weet ook wat de brandweer doet bij zo'n brand. Die doen niks en laten het gecontroleerd uitbranden afhankelijk van de grote van de batterij en de hoeveelheid daarvan.
Li-Ion Batterijen moet je inleveren bij de afval brengpunt.
Die moet je niet als particulier recyclen en gebruiken voor een andere doeleinde dan waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn.
"Zijn Li-Ion batterijen gevaarlijk?"
Nee, dat zijn ze niet voor waarvoor het bedoeld is.
Als dat niet gebeurt en je overlaad de batterij dan wordt het gevaarlijk.
Dan kan het volgende gebeuren: vatten vlam, gaan ventileren (rook/stoom uitstoten), worden heter dan normaal, gaan bol staan, kunnen exploderen.
Merk je dat een Li-Ion batterij bol staat, lever deze in bij je afval brengpunt van de gemeente! Pleur deze niet in je grijze afval container of in de chemibox waar je ook je andere chemi afval in doet. Lever deze gewoon in bij de afval brengpunt van de gemeente. Meld dat je een Li-Ion batterij wat bol staat wilt afgeven. De afval brengpunt heeft speciale drums waar Li-Ion batterijen ingaan voor de afvoer af die batterijen.
"Wat zijn de risico's van opslag van de lithium-ionbatterijen?"
Het meest waarschijnlijke scenario van een lithium-ionbatterij is dat deze opwarmt. Opwarming leidt al snel tot een situatie waarbij de reactie zichzelf versnelt (Thermal runaway). Dit kan meerdere oorzaken hebben. Het kan komen door:
- een productiefout
- impact als gevolg van vallen
- impact als gevolg van een aanrijding (tijdens het transport)
- overladen
- een te hoge bedrijfstemperatuur
Wanneer één van de batterijen tot ontbranding komt, is het lastig om deze brand te blussen. Andere batterijen kunnen ook betrokken raken of tot een thermal runaway overgaan. Zo'n brand kan gedurende lange tijd (meerdere uren tot dagen) woeden. Bij deze brand komen naast hitte ook giftige stoffen vrij (onder andere waterstoffluoride en lithiumhydroxide).
Dus ja, doe je het verkeerd met de Li-Ion batterijen, dan heb je gewoon te maken met een brandbom wat lastig uit te krijgen is.
Tip van de dag:
Blus nooit een Li-Ion brand met water mits je van vuurwerk houd

met alle gevolgen van dien