't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Verwijderd
er zijn hele fijne voor-gebouwde draagbare powerbanks zoals in deze .buildhoi1234 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:41:
[...]
Ik was ook aan het overwegen om deze .build na te maken. Leek me wel handig om een portable stopcontact tot mijn beschikking te hebben. Ik heb echter zeker niet het inzicht om extra nuances aan te brengen in het artikel. Ik zou gewoon spullen besteld hebben en zijn begonnen. Ik zou nooit zo maar spullen uit China bestellen, omdat dat gewoon dikke troep is, maar kennelijk hoort dit niet gepresenteerd te worden als hobbyproject.
Met dit soort artikelen loop je wel het risico dat mensen zonder kennis van zaken dingen na gaan doen. In dit artikel was het wel minder dan in andere artikels, maar vaak is het een boodschappenlijstje bestellen, artikel goed doorlezen en filmpje bekijken. Dan mis je in deze situaties gewoon bepaalde kennis als leek.
Kost ietsjes meer maar kwalitatief wat beter. Maar afhankelijk van je doel kan je tegenwoordig eigenlijk een hoop tot vrijwel alles met een USB-C PD powerbank, al dan niet in combinatie met een PD trigger als je laptop of ander apparaat geen USB C ondersteunt.
Een PD trigger trekt gewoon (bijvoorbeeld) 20v uit je powerbank en verloopt dat naar een normale DC plug zoals je die in oudere laptops, maar ook draagbare speakers en andere hardware vindt.
Kan je eigenlijk alles mee opladen dat je mobiel zou willen opladen.
Li-ion cellen in serie, of in parallel gebruiken is prima, maar serie én parallel combineren is bij zelfbouw projecten echt garantie voor ellende. De enkele hobbyist die wél over voldoende kennis beschikt om de cellen door te meten en te matchen daargelaten.
Maar hou het bij max 4 in serie óf parallel voor dit soort zelfbouwprojecten.
Batterij naar 230ac omvormers zijn niet goedkoop als ze veilig zijn. Als je zoiets wilt bouwen, gebruik dan liever een UPS van een gerenommeerd merk als donor voor de elektronica.
Constructieve veiligheid is wel een ding, kabels absoluut niet over scherpe randen, circuits van accu's en 230vac strikt gescheiden houden, als dat niet gaat en ze toch in nabijheid moeten lopen, scheiden met een fysieke barrière en de kabels daar dubbel isoleren.
Grote accu capaciteit is natuurlijk leuk, maar gebruik daar dan lood accu's voor, die ontploffen niet zo snel, het heeft een reden dan UPS'en lood accu's gebruiken.
Een goed voorbeeld hiervan is een 3d printer, ik sta op het punt om een Ender 3 V2 te kopen, maar is deze veilig genoeg om alleen te laten? Zonee waar moet ik op letten om eventueel een automatische switch kan maken, of wat voor middelen zou eventuele schade kunnen beperken(extinguish ball).
Hier sluit ik me bij aan.BarendBotje schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:48:
Wellicht een mooi idee om hier een artikel op in te haken met brandgevaar, waar tweakers op zouden moeten letten bij projecten met elektronica. Zeker bij hogere voltages/temperaturen of gebruik van accus. Als leek in elektronica die hiermee wilt starten vraag ik me toch vaak af wat ik wel en wat ik niet onbeheerd achter kan laten en waar het mogelijk fout kan gaan.
Een goed voorbeeld hiervan is een 3d printer, ik sta op het punt om een Ender 3 V2 te kopen, maar is deze veilig genoeg om alleen te laten? Zonee waar moet ik op letten om eventueel een automatische switch kan maken, of wat voor middelen zou eventuele schade kunnen beperken(extinguish ball).
Zit in het zelfde schuitje, kantje boord brand gehad mijn mijn Ender 3d (V1) zou graag willen weten hoe dit te voorkomen in mijn zolder kamertje. Aanschaf van bijvoorbeeld een brandmelder die dan automatisch de stroom overal van af haalt lijkt me wel iets..
Exact, ik zat te denken aan een oplossing van een printer in een enclosure waarin ik zon extinguish ball zou kunnen hangen. Liever een kapotte printer dan uiteraard een uitgebrand huis. Ik zou denken dat zoiets toch wel mogelijk is met een esp, maar zoals ik al zei ben ik ook nieuw en hoor ik graag van mensen met ervaring hoe die dit zien/ wat zij adviseren. Natuurlijk is niet alleen laten de beste optie, maar bij grotere prints is dit simpelweg niet altijd een mogelijkheidTorac schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:51:
[...]
Hier sluit ik me bij aan.
Zit in het zelfde schuitje, kantje boord brand gehad mijn mijn Ender 3d (V1) zou graag willen weten hoe dit te voorkomen in mijn zolder kamertje. Aanschaf van bijvoorbeeld een brandmelder die dan automatisch de stroom overal van af haalt lijkt me wel iets..
Ik zie een .build als precies iets dat ik veilig kan nabouwen en gebruiken. Waarom zou je t anders aan een groter publiek bekend maken?
En dat het knutselen met accucellen en inverters gevaar oplevert is duidelijk. Maar het gevaar is niet gering: het is brandbaar, niet te blussen en giftig. Het is niet dat je slechts defecte onderdelen hebt. De kans dat t mis gaat schat ik in als meer dan 50%, want zo te lezen is een soldeerfout, druppeltje tin op de foute plek laten vallen, snel gemaakt.
Als ik de opmerkingen zo las over hoe en wat er fout kan gaan, ben ik blij dat jullie kantoor nog staat.
Een aantal bedrijven werken met FMEAs, failure mode effect analyse; kans maal het effect van de fout. Hoe hoger de uitkomst, hoe slechter het is. Van de project is de kans dat fout gaat erg groot, en het effect ook (brand, brandwonden, vergiftiging en dood). Je zou dit nergens mogen maken.
Ik denk ook dat als je dit volgt je met thuismiddelen geen enkel project kunt maken met tweedehands accucellen en inverters van Ali. De enige .build die je zou kunnen schrijven hierover is waarom je nooit een .build maakt met tweedehands accucellen of inverters van Ali.
O, en voer dat ding zsm af, als ik opmerkingen onder het artikel las, is het inherent brandgevaarlijk en instabiel, zelfs als je het niet gebruikt.
Eric van Ballegoie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:29:
We hebben het artikel na intern overleg offline gehaald.
.Build artikelen zijn weliswaar geen handleidingen waarmee we lezers willen aanzetten om onze projecten zelf na te bouwen, maar die mogelijkheid is er natuurlijk wel. Dat knutselen met accucellen en inverters gevaar oplevert zijn we ons uiteraard bewust en dat stond ook meerdere keren in het artikel aangegeven.
We snappen de geleverde kritiek echter en hebben het artikel daarom offline gehaald. We bekijken of we het in aangepast vorm later zullen herpubliceren.
[ Voor 31% gewijzigd door boschhd op 16-09-2020 14:50 ]
Ik heb zo'n vermoeden, lees: hoop dat, de auteur dit 'device' niet op het Tweakers.Net hoofdkantoor in elkaar aan het 'bakkenisten' is geweest maar dat hij dit thuis (in een afgezonderde én brandveilige omgeving?) gedaan heeftboschhd schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:54:
@Eric van Ballegoie, @WoutF , @willemdemoor ,
Ik zie een .build als precies iets dat ik veilig kan nabouwen en gebruiken. Waarom zou je t anders aan een groter publiek bekend maken?
En dat het knutselen met accucellen en inverters gevaar oplevert is duidelijk. Maar het gevaar is niet een brandbaar of defecte onderdelen of een kleine kans. De kans dat t mis gaat schat ik in als meer dan 50%. Als ik de opmerkingen zo las over hoe en wat er fout kan gaan, ben ik blij dat jullie kantoor nog staat.
[...]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik zou liever zien dat .build artikelen juist wél handleidingen zijn om zelf na te bouwen. Dan ga ik het misschien ook eens een keer zelf doen!.Build artikelen zijn weliswaar geen handleidingen waarmee we lezers willen aanzetten om onze projecten zelf na te bouwen, {...}
Na het lezen van het artikel was ik in eerste instantie benieuwd of ik zoiets zelf zou kunnen maken. Hier werd mij de nodige risico's niet direct duidelijk. Ik ben echt fan van de .Build berichten.
Nadat ik de comments onder het bericht las, werd het mij duidelijk dat dit een niet zo veilige huis tuin en keuken klus zou zijn.
Na een paar uur ben ik even gaan kijken of het artikel aangepast was, omdat de safety bezwaren toch wel aannemelijk waren.
Goed om te zien dat het offline is gehaald ondanks dat het een mooi project is wat ongetwijfeld veel tijd en moeite heeft gekost om te maken en schrijven.
Onverantwoordelijk noem ik zoiets. Doe dat in een lab of test omgeving maar niet in woning.
Ninety percent of everything is crap.
Ik hoop juist op een goede werkplek gelevert door de werkgever. Het is immers de verantwoordelijkheid van de werkgever om de veiligheid van de werknemer te garanderen. De soldeerrook vereist al goede afzuiging bijv. anders is het niet arbo.Will_M schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:00:
[...]
Ik heb zo'n vermoeden, lees: hoop dat, de auteur dit niet 'device' niet op het Tweakers.Net hoofdkantoor in elkaar aan het 'bakkenisten' is geweest maar dat hij dit thuis (in een afgezonderde én brandveilige omgeving?) gedaan heeft
.Builds zijn er in onze optiek vooral om onze passie voor techniek en knutselen te delen en mensen mee te nemen bij de bouw van dingen die wij toffe hobbyprojecten vinden. Uiteraard in de hoop te laten zien wat er mogelijk is, te inspireren en discussie op te roepen, maar niet per definitie als handleiding om het direct na te doen. Gezien de reacties zit daar wellicht een inschattingsfout aan onze kant, wat nu dus ook de reden was dit artikel - in ieder geval in de huidige vorm - offline te halen.boschhd schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:54:
@Eric van Ballegoie, @WoutF , @willemdemoor ,
En dat het knutselen met accucellen en inverters gevaar oplevert is duidelijk. Maar het gevaar is niet een brandbaar of defecte onderdelen of een kleine kans. De kans dat t mis gaat schat ik in als meer dan 50%. Als ik de opmerkingen zo las over hoe en wat er fout kan gaan, ben ik blij dat jullie kantoor nog staat.
[...]
Door je smileys zal je het vast grappig bedoelen maar ben ik het niet met je eens. Je moet niet met batterijen knutselen. De waarschuwingen zijn er niet voor niets.naitsoezn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:47:
De rubbertegelgeneratie heeft z'n weg naar Tweakers ook gevonden![]()
ik zou het iig niet zo fijn vinden als m'n buren zo gaan zitten hobbyen met batterijen.
[ Voor 18% gewijzigd door RodeStabilo op 16-09-2020 12:24 ]
Edit: En zijn er wetten in Nederland en/of Europa die 'geklungel' met dit soort zaken verbieden en/of keiharde regels voor zijn. Ik hoorde iets dergelijk voor Nieuw Zeeland, waarbij de hobbyist zijn activiteiten moest verplaatsen naar een stalen container x meters van zijn woonhuis verwijderd.
[ Voor 22% gewijzigd door Cergorach op 16-09-2020 12:21 ]
Goed punt, zeker particulier waar je lang niet alle blusmiddelen in de buurt hebt om een beginnende brand aan te pakken. Zeker Li-accu branden zijn super lastig, de brand versnelt zichzelf ook nog (agv de chemische reactie die er plaats vindt) en is thuis haast niet door een leek te blussen.BarendBotje schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:48:
Wellicht een mooi idee om hier een artikel op in te haken met brandgevaar, waar tweakers op zouden moeten letten bij projecten met elektronica. Zeker bij hogere voltages/temperaturen of gebruik van accus. Als leek in elektronica die hiermee wilt starten vraag ik me toch vaak af wat ik wel en wat ik niet onbeheerd achter kan laten en waar het mogelijk fout kan gaan.
Daarom wordt er al een tijd aangeraden met wat grotere van zulke types accu's zo wie zo niet te laden als je er niet bent en ook niet 's nachts.
Voor e-cars zijn er inmiddels al rijdende blusbakken, waar de auto in kan en desnoods helemaal onder water gezet kan worden.
https://www.lc.nl/friesla...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Wat zou je thuis oa preventief kunnen doen?
Iig de ruimte waar het risico werk plaats vindt te compartimenteren tov de rest waar je leeft/woont.
Zo een compartiment zou dan gedurende een bepaalde duur als je eruit weg vlucht moeten voorkomen dat de brand zich door de rest van het huis zich verspreid.
Een los staand schuurtje zou ideaal zijn, maar die hebben niet zoveel mensen en is ook vaak niet verwarmd dus niet handig om daar in met elektronica bezig te zijn als het koud is.
In ons huis zijn de deuren die de ruimtes naar boven dichthouden dan ook branddeuren (in 1982 al, zal wel in het bouwbesluit staan). Die houden het bijna een half uur uit bij een brand.
Mss zit er onder de Tweakers nog een echte veiligheidsdeskundige, dat ben ik niet, maar wel al 40 jaar in de industrie gewerkt en de hele ontwikkeling mee gemaakt/mee moeten maken. Als PL was ik ook verantwoordelijk voor de safety kant van de ontwikkelde materialen, de GHS labeling heeft een grote invloed op de keuze van een nieuwe grondstof/materiaal voor een ontwikkeling.
Doe je dat niet... dan loop je niet tegen een rubbertegeltje aan in de organisatie/bij de wetgever maar tegen een keiharde muur.. ... tot hier en niet verder....einde verhaal/einde ontwikkeling als je geen alternatief achter de hand hebt....
[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 16-09-2020 12:24 ]
Overigens ben ik zelf al meer dan 20 jaar elektrotechnisch ingenieur met meer dan 35 jaar elektronica ervaring en weet ik vanuit met name mijn werk wat veiligheid op dit gebied inhoudt en dat dat zeker niet triviaal is.
[ Voor 3% gewijzigd door arnova op 16-09-2020 17:04 ]
Probleem met dit soort materialen (accu's) is dat het voor veel mensen niet duidelijk is wát er mee mis kán gaan. Zelfs mensen welke het vaktechnisch eigenlijk wél zouden moeten weten spoken ooit dingen uit met accu's óf de apparaten welke er door gevoed worden die eigenlijk onverantwoord zijn.RodeStabilo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:15:
[...]
Door je smileys zal je het vast grappig bedoelen maar ben ik het niet met je eens. Je moet niet met batterijen knutselen. De waarschuwingen zijn er niet voor niets.
Voorbeeld: Elektrische robotmaaiers voor in de tuin welke door een proffesioneel hoveniersbedrijf geplaatst / geïnstalleerd worden en waarbij het laadpunt direct tegen een (houten) schuurtje aan geplaatst wordt doordat dáár de 'stroom' toevallig beschikbaar is middels een kort kabeltje.
Ik weet niet of je ooit een accu brand hebt meegemaakt maar je wilt niet weten wat zo'n simpele robotmaaier kan verwoesten als 't kreng in de brand vliegt tijdens het opladen....
Nee, maar wel een keer een oververhitte batterij van een UPS en dat vond ik al eng genoeg. Dat ding was echt gloeiend.... die heb ik daarna natuurlijk afgeschreven en op de juiste manier afgevoerd.Will_M schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:25:
Ik weet niet of je ooit een accu brand hebt meegemaakt maar je wilt niet weten wat zo'n simpele robotmaaier kan verwoesten als 't kreng in de brand vliegt tijdens het opladen....
Dat was waarschijnlijk nog een lood-accu ook. Die branden veel minder heftig dan deze Li-ion accu's.RodeStabilo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:26:
[...]
Nee, maar wel een keer een oververhitte batterij van een UPS en dat vond ik al eng genoeg. Dat ding was echt gloeiend.... die heb ik daarna natuurlijk afgeschreven en op de juiste manier afgevoerd.
[ Voor 5% gewijzigd door Slavy op 16-09-2020 12:30 ]
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Dankzij dit soort mensen hebben we dus waarschuwingen op zakjes pinda'ssvenk91 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:38:
@willemdemoor, het onderstaande artikel betreffende de zelfbouw powerbank vind ik niet bepaald ethisch verantwoord. Er kan een hoop fout gaan dat tot levensgevaarlijke situaties kan uitmonden, en niet alleen voor de bouwer maar ook voor omwonenden of andere mensen in de buurt. Dit wordt verder toegelicht in meerdere reacties onder dit artikel. Het is gewoon een tikkende tijdbom...
reviews: .build: Recycle oude laptopbatterijen voor je eigen powerbank

We zitten op tweakers, niet op het libelle forum.
Aan al dit soort sneeuwvlokjes: doe jezelf en de community een plezier en word lid van de lokale punnikverenging waar je eens in de week onder strikte begeleiding de theorie van punniken leert.
edit
Voor wie het artikel toch nog wil lezen: https://webcache.googleus...&cd=3&hl=en&ct=clnk&gl=nl of https://gofile.io/d/VL2FAK
[ Voor 11% gewijzigd door Koffie op 16-09-2020 12:42 ]
Tijd voor een nieuwe sig..
Klopt, maar Tweakers zijn niet alleen techneuten, het is niet meer het forum van vroeger waar iedereen op een stoffige kamer zat te knutselen, er komen vaak genoeg beginnersvragen voorbij.Koffie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:37:
[...]
Dankzij dit soort mensen hebben we dus waarschuwingen op zakjes pinda's
Aan al dit soort sneeuwvlokjes: doe jezelf en de community een plezier en word lid van de lokale punnikverenging waar je eens in de week onder strikte begeleiding de theorie van punniken leert.
Het gaat er nu even niet om dat het gevaarlijk is, het gaat er meer om dat Tweakers het heeft gepost zonder duidelijke disclaimers of waarschuwing te geven.
Zelfs op de dag van vandaag komen er mensen met echte beginnersvragen op dit forum, daar moet (voor sommige helaas) ook rekening mee gehouden worden: Complete noob met 2 linker handen wasmachine in badkamer
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Verwijderd
Dat klopt - het Libelle forum heeft een stuk kleiner bereik.Koffie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:37:
[...]
Vergis je niet over het publiek dat Tweakers bedient - de reclames naar Tweakers hingen in bushokjes etc.
De "technische community" waar jij op doelt is 1%, de rest is gewoon jan en alleman die de .build ziet, denkt handig te zijn en dan de zolderkamer verbrand met dom gebruik van electra.
Er is een reden dat het artikel is weggehaald, er stond een hoop technisch goed onderbouwd commentaar in de comments.
Ik denk ook dat de insteek wat anders zou kunnen voor op tweakers. De achtergrond en techniek zijn wel interessant en zouden anders uitgewerkt kunnen worden.
- laat 230v achterwege, houd het bij laagspanning
- gebruik nieuwe accu's van een betrouwbare leverancier. Gebruik juist geen slechte cellen van kapotte laptops.
- gebruik een bms van goede kwaliteit
- gebruik een standaard behuizing voor 2 of 4 cellen
- ga niet aan cellen solderen. Hoewel het veilig kan, zijn er weinigen die het ook veilig kunnen. Pak een standaard behuizing en werk daar mee.
- beperk het tot 4 of 8 cellen, dan is alles qua techniek uit te leggen, maar heb je veel minder risico.
- Ter vergelijk: iedereen heeft wel een fles olie en brandspiritus in huis, maar een artikel publiceren om je eigen opslagtank voor 1000l in elkaar te lassen is niet verstandig.
- werk zoveel mogelijk buitenshuis, en laat de cellen niet in de behuizing zitten als je er niet bij bent.
Aanraders voor youtubers die dit ook hebben aangepakt zijn LithiumSolar (3.5 kwh battery for $650), en Andreas Spiess (10 battery power boards). Die laatste doet ook een oproep om een bms te ontwikkelen omdat een echte goede hobby bms er eigenlijk niet is.
[ Voor 13% gewijzigd door barbarbar op 16-09-2020 12:54 ]
Verwijderd
Je vergist je denk ik in hoe 'die hard' de gemiddelde tweaker is. De tijd dat Tweakers echt een nerden community was, is lang achterwege.Koffie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:37:
[...]
edit
Voor wie het artikel toch nog wil lezen: https://webcache.googleus...&cd=3&hl=en&ct=clnk&gl=nl of https://gofile.io/d/VL2FAK
Ik lees de .build artikelen met plezier, en ik hoop dat er nog vele mogen volgen, maar met dit project werd de plank mijn inziens ook gewoon flink mis geslagen. Sommige dingen moet je gewoon niet doen, en zeker niet lezers aanmoedigen een project kopiëren wat qua veiligheid aan alle kanten flinke gaten laat vallen.Koffie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:37:
[...]
edit
Een inverter die je telefoons sloopt en ervan uitgaan dat er geen enkel foutje gemaakt wordt. De schrijver zat fout.Hielko schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:52:
[...]
Ik lees de .build artikelen met plezier, en ik hoop dat er nog vele mogen volgen, maar met dit project werd de plank mijn inziens ook gewoon flink mis geslagen. Sommige dingen moet je gewoon niet doen, en zeker niet lezers aanmoedigen een project kopiëren wat qua veiligheid aan alle kanten flinke gaten laat vallen.
Als hobbyproject is het zeker leuk om te bouwen. Ik bouw ook af en toe nog wel eens iets, met name om het specifiek naar eigen wens te maken.Mattie112 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:29:
[...]
Soms zit daar ook juist te lol in. Puur het uitzoeken / monteren / solderen. Als je "gewoon een powerbank" wil kan je er beter eentje kopen ja
Maar een stuk minder dan vroeger. Toen was er veel minder kant en klaar te koop of relatief duur.
Ik heb het artikel nog eens doorgenomen. Het is, geloof ik, wel een powerbank, die niet zo standaard in de winkel ligt.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Betrouwbaar is niet het juiste woord. Een oplaadbare batterij is een product wat slijt, niet alles slijt gelijk, op hetzelfde tempo en met dezelfde resultaten. Dus een oplaadbare batterij zal na een aantal maanden al niet meer dezelfde prestaties geven als bij de eerste keer gebruik, na zes jaar zal er weinig capaciteit overblijven na een oplaadbeurt. De bruikbare capaciteit is minder, maar dat heeft weinig te maken met de veiligheid. Een pas nieuwe batterij kan exploderen of verbranden, dat kan natuurlijk ook met een oude, maar dat is geen gegeven. Dat zal je per batterij moeten evalueren, daar zijn verschillende indicatoren voor.Slavy schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:29:
Sowieso snap ik het idee er niet achter. Het zijn oude batterijen, die werken waarschijnlijk niet meer 100% goed qua opladen/verbruik, hebben geen goede cellen meer en zijn dus minder betrouwbaar. Waarom zou je met hardware die niet 100% betrouwbaar is apparaten opladen die wel betrouwbaar zijn?
Batterijen zijn duur, zeker voor zwaardere toepassingen zoals hier besproken. Daar komt bij dat de ruimte/gewicht bij een laptop erg kostbaar is, dus men nieuwe hoge capaciteit batterijen gebruikt die relatief duur zijn. Zo een losse accu bestaat uit meerdere batterijen die niet allemaal op zijn en zelfs met minder capaciteit prima werken in iets van het formaat grote koffer (ruimte gewicht is minder belangrijk).
Ik zou zeggen, kijk eens op Youtube, er zijn een hoop zelfbouwers die deze processen haarfijn laten zien en uitleggen (niet altijd even veilig, maar veel spreken wel over veiligheidsaspecten). Die gebruiken vaak veel zonnepanelen en gebruiken meerdere dergelijke zelfbouw accupacks als storage om hun hele huis van stroom te voorzien.
Natuurlijk kan je zoiets wel kant en klaar kopen, maar is vrij prijzig:
Tesla Powerwall [13,5 kWh] € 9.075
Ecoflow Delta 1300 [1,3kWh] €1.399
Het is dus niet vreemd dat met gaat sleutelen aan goedkopere alternatieven.
Verwijderd
Er zijn prima kant en klare oplossingen voor, ze zijn niet eens enorm duur.JukeboxBill schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:57:
[...]
Als hobbyproject is het zeker leuk om te bouwen. Ik bouw ook af en toe nog wel eens iets, met name om het specifiek naar eigen wens te maken.
Maar een stuk minder dan vroeger. Toen was er veel minder kant en klaar te koop of relatief duur.
Ik heb het artikel nog eens doorgenomen. Het is, geloof ik, wel een powerbank, die niet zo standaard in de winkel ligt.
https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_
Bijvoorbeeld. Nu heb ik deze ook maar even in 2seconden van Ali afgetrokken, dus over de interne kwaliteit kan ik weinig zeggen, maar ik kan je garanderen dat het niet erger kan zijn dan dat zelfbouwgedrocht van de frontpage.
En tja, als ik een build-artikel zie met een titel "Maak je eigen ..." dan komt dat zeker wel over als een 'probeer het zelf ook eens'. Dat er in het artikel werd aangekaart dat het niet veilig was is al iets, maar dat werd wat mij betreft te subtiel gedaan en helaas zijn er teveel mensen die dit soort dingen gewoon niet lezen en meteen gaan klooien en klussen. Met zoiets gewoon niet ok.
Tsja, als het alternatief een lava vloer is wel ja.-36- schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:06:
Zullen we anders Nederland volleggen met rubberen stoeptegels?
Ik kom al heel lang op oa Tweakers en weet best veel van software en hardware.Koffie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:37:
[...]
Maar om nou zelf met batterijen te gaan lopen klooien is van een hele andere orde dan een PC in elkaar zetten, een keer wat solderen of software schrijven of wat met HTML rommelen.
Wat een doodoeners zeg. Het is dat je geen -1 kan geven maar anders had ik het gedaan.Koffie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:37:
[...]
Jammer dat dit soort reacties de laatste tijd bijna dagelijks tegenkomt op dit forum, iemand die er net even anders over denkt wegzetten als sneeuwvlokje en nog meer van dat soort diskwalificerende termen. Jammer.
Laten we elkaar even in elkaars waarde laten aub.
Het zou je sieren om toe te geven dat er mede-gebruikers zijn die wel goed onderbouwd hebben waarom dit geen goed idee was voor een artikel in plaats van te vervallen in de eerdergenoemde sneeuvlokjes rethoriek
[ Voor 15% gewijzigd door RodeStabilo op 16-09-2020 13:43 ]
Indien dat gebeurd is imho tweakers een goed medium voor dit soort tweak_achtige artikelen
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
En dat is dus een beetje de vraag, maak je zelf iets dan weet je wat voor onderdelen er in zitten en hoe bijvoorbeeld de isolatie is. Je kan dan zelf inschatten of je wel/niet dat ding alleen durft te laten. Bij zoiets is dat maar afwachten. Kan gewoon keurig netjes zijn (maar dan zonder keurmerk) of nog slechtere isolate waarbij ze perongeluk 220v op je USB zetten. Het blijft altijd een gok met China.Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:02:
[...]
Er zijn prima kant en klare oplossingen voor, ze zijn niet eens enorm duur.
https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_
Bijvoorbeeld. Nu heb ik deze ook maar even in 2seconden van Ali afgetrokken, dus over de interne kwaliteit kan ik weinig zeggen, maar ik kan je garanderen dat het niet erger kan zijn dan dat zelfbouwgedrocht van de frontpage.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Wist je dat die dingen op heel veel plaatsen (speeltuinen voor kinderen) dus al weer sinds enkele jaren actief weggehaald worden doordat ze een vorm van schijnveiligheid bewerkstelligen?-36- schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:06:
Je hebt rubberen tegels en 'even de bramen en brandnetels snoeien'. Dat laatste is gebeurd en was ook nodig. Zowel vanuit een persoonlijk oogpunt (al sinds mijn tiende jaar bezig met elektronica) als vanuit mijn professionele point of view (ik ontwikkel beroepsmatig ruim tien jaar luchtvaartelektronica) was het gewoon een gevaarlijk object dat gebouwd werd met een 'onhandig' gekozen bouwmethode.naitsoezn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:47:
De rubbertegelgeneratie heeft z'n weg naar Tweakers ook gevonden![]()
1) Er werd met lithiumcellen verkeerd omgesprongen, en deze werden incorrect behandeld. Als je er 15 gebruikt is de kans dat het fout gaat niet groot (redacteur die 1 x 15 cellen gebruikt). Maar doe je het met 1.000 man (1.000 personen die thuis óók met 15 cellen gaan spelen) is de kans gewoon 100% dat het goed fout gaat ergens. En dan gaat het niet over een brand of schaafwondje, maar over vergiftiging en woningbrand zoals meerdere personen in het artikel uit eigen ervaring hebben gemeld.
2) Het product was onveilig; de gebruikte 150 watt omvormer kwam voor een tientje van Ali vandaan. Deze zijn leuk voor een gloeilamp of een electromotor (bijv die in de compressor van een koelkast), maar dit soort omvormers kunnen op langere termijn veel schade aan apparaten toerichten omdat ze geen sinusspanning geven maar een blokvorm. En met name switch mode power supplies (de adapters van laptops en telefoons) vinden deze spanning niet leuk en schieten nogal makkelijk in de oververhittingsbeveiliging (mits ze die hebben). Tevens was de omvormer zelf als product ook gewoon erg onveilig en gevaarlijk (vuistregel is immers niet voor niks dat je niks van ome Ali op 230 volt mag aansluiten)
3) De manier waarop het product in elkaar zat was onhandig en niet veilig. 230 volt en 5 volt draden die langs elkaar liepen, een behuizing die niet vochtbestendig was (lithium + water = boem) thermische beveiliging die niet op orde was enz.
Als het enkel #3 was dan had je gelijk; dat puntje is een beetje een rubberen stoeptegel op een spelplaats. Maar vooral puntje #1 is dat absoluut niet. Dat is gewoon de gebruikte heroïnespuiten van de speelplaats vegen en de bramenstruik aan het eind van de glijbaan even weghalen. Anders is het gewoon wachten tot het fout gaat en hopen dat de gevolgen meevallen..
Er staan wel vaker artikelen op T.net waar de kans op letsel aanwezig is. Je wil niet weten hoe makkelijk je je kunt branden aaneen soldeerbout
7400 Wp op het dak
Ok, kon het artikel zelf al niet meer lezen, maar je argumenten hebben een punt. Ontwerpfouten en goedkope chinameuk voor 230v zou je niemand aan moeten raden. Had begrepen dat het vooral over het recyclen van Li-ion cellen ging.
Verwijderd
Heb je de soldeerkunsten van de frontpage-powerbank gezien? Ik heb gegarandeerd blind meer vertrouwen in dit AliExpress apparaat.Mattie112 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:28:
[...]
En dat is dus een beetje de vraag, maak je zelf iets dan weet je wat voor onderdelen er in zitten en hoe bijvoorbeeld de isolatie is. Je kan dan zelf inschatten of je wel/niet dat ding alleen durft te laten. Bij zoiets is dat maar afwachten. Kan gewoon keurig netjes zijn (maar dan zonder keurmerk) of nog slechtere isolate waarbij ze perongeluk 220v op je USB zetten. Het blijft altijd een gok met China.
Maar goed, ik zou ze alletwee niet kopen omdat er betere oplossingen zijn. Welk mobiel meegenomen apparaat heeft er nou een 230v aansluiting nodig. En dan een 230v AC naar 12v of 5v DC oplader insteken zeker
Verwijderd
Als je dan kijkt naar de eisen die aan een redacteur gesteld worden en het salaris dat DPG biedt, dan moge het duidelijk zijn dat je wellicht goede taalkunstenaars krijgt voor die € 2500-3000 bruto die ze bieden (even snel vergelijkbare vacatures bekeken), maar dat diepgaande technische kennis niet verwacht kan worden.
Het publiek heeft echter wél die kennis, bij technische artikels zijn er altijd wel één of meerdere lezers die echt diepgaande kennis hebben en precies kunnen uitleggen hoe het in elkaar zit. In het onderhavige geval hoef je overigens geen electronicus te zijn om te zien dat dit project gewoon broddelwerk is.
Als het uitgangspunt blijft om meer technisch te worden, zou misschien een poule van experts (al dan niet op vrijwillige basis) opgezet moeten worden, waarbij de technische en tekstuele hiaten gecorrigeerd kunnen worden vóór publicatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2020 13:40 ]
Voor mij ook de reden dat ik op GoT vrijwel volledig ben gestopt met reageren.RodeStabilo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:14:
[...]
Wat een doodoeners zeg. Het is dat je geen -1 kan geven maar anders had ik het gedaan.
Jammer dat dit soort reacties de laatste tijd bijna dagelijks tegenkomt op dit forum, iemand die er net even anders over denkt wegzetten als sneeuwvlokje en nog meer van dat soort diskwalificerende termen. Jammer.
Laten we elkaar even in elkaars waarde laten aub.
Als je een reactie geeft die anders is dan de een bepaalde standaardgedachte (lees: ideaal) op het forum, krijg je meteen een stel "Elite Tweakers" die denigrerend reageren tegen je. Dit topic is hier ook weer een mooi voorbeeld van dat er hier mensen zijn die alleen hun eigen kennisniveau belangrijk vinden.
Helaas zien dit soort mensen niet in dat ze zelf ook eens beginner zijn geweest.
Zelf heb ik een 12V LiFePo4 battery pack gemaakt van 1300Wh met een 1000W inverter (van Duits merk, dus volgens de juiste Europese regelgeving). Dat was best makkelijk te doen.
Will Prowse heeft er een goed te volgen youtube video van 5mins over.
Deze ammo case van amazon was een perfecte fit voor 4x 105Ah LifePo4 prismatic cells.
Het was mijn eerste knutselproject, en ik ben er best tevreden over: inhoud case en gesloten case.
Het is bij deze weer een fijne dag
Ja, en ik vind het jammer dat ipv onderbouwde argumenten dit soort topics bijna altijd in een meta discussie van mensen die zich gekrenkt voelen moet eindigen. Helemaal als de "vroeger was alles beter" erbij wordt gehaald.Slavy schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:41:
[...]
Voor mij ook de reden dat ik op GoT vrijwel volledig ben gestopt met reageren.
Als je een reactie geeft die anders is dan de een bepaalde standaardgedachte (lees: ideaal) op het forum, krijg je meteen een stel "Elite Tweakers" die denigrerend reageren tegen je. Dit topic is hier ook weer een mooi voorbeeld van dat er hier mensen zijn die alleen hun eigen kennisniveau belangrijk vinden.
Helaas zien dit soort mensen niet in dat ze zelf ook eens beginner zijn geweest.
HuldeKoffie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:37:
[...]
edit
Een aantal users noemen dit een brandbom (geen idee..). Het lijkt me hoe dan ook wat anders dan dat iemand instructies voor het 3D printen van een vuurwapen uploadt. Dan vind ik het terecht dat je, in overeenkomst met de wet, de boel censureert

Goed idee, ga ik die bouwen!Looney11 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:36:
Wellicht een goed idee om, samen met de community, een zelf-bouw powerbank te gaan maken die wel veilig is? Die wel redelijkerwijs in elkaar gezet kan worden door een Tweaker met de juiste gereedschappen?
[ Voor 12% gewijzigd door seriousjin op 16-09-2020 14:24 . Reden: Toevoeging reactie op Looney11 ]
"You may be big, but I am serious!"
Een wapen 3d printen is een redelijk bewuste actie en iedereen weet eigenlijk wel dat een wapen gevaarlijk is. De meeste mensen hebben dat idee niet bij een accu (afhankelijk van het type). Hier schuilt gewoon veel meer gevaar dan meeste mensen beseffen, en dat maakt het geheel redelijk risico vol.seriousjin schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:22:
[...]
Een aantal users noemen dit een brandbom (geen idee..). Het lijkt me hoe dan ook wat anders dan dat iemand instructies voor het 3D printen van een vuurwapen uploadt. Dan vind ik het terecht dat je, in overeenkomst met de wet, de boel censureert.
Ik snap je punt compleet, alleen vond ik van de redactie niet een slim idee om dit te plaatsen op de frontpage waarover ik mn zorgen heb geuit.seriousjin schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:22:
[...]
Een aantal users noemen dit een brandbom (geen idee..). Het lijkt me hoe dan ook wat anders dan dat iemand instructies voor het 3D printen van een vuurwapen uploadt. Dan vind ik het terecht dat je, in overeenkomst met de wet, de boel censureert.
N
Natuurlijk vind ik het ook leuk om een .build project te lezen op Tweakers. Maar toen ik last hoe je een powerbank kunt maken met goedkope Li-Ion batterijen sloeg de knop bij mij om en vond ik het onverantwoord dat zo'n artikel op Tweakers stond zonder enige duidelijke waarschuwing van de gevaren.
Ik werk met Li-Ion batterijen. Ik ken de gevaren van die batterijen uit eigen ervaring binnen het bedrijf waar ik werk. Maar ik weet ook wat de brandweer doet bij zo'n brand. Die doen niks en laten het gecontroleerd uitbranden afhankelijk van de grote van de batterij en de hoeveelheid daarvan.
Li-Ion Batterijen moet je inleveren bij de afval brengpunt.
Die moet je niet als particulier recyclen en gebruiken voor een andere doeleinde dan waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn.
"Zijn Li-Ion batterijen gevaarlijk?"
Nee, dat zijn ze niet voor waarvoor het bedoeld is.
Als dat niet gebeurt en je overlaad de batterij dan wordt het gevaarlijk.
Dan kan het volgende gebeuren: vatten vlam, gaan ventileren (rook/stoom uitstoten), worden heter dan normaal, gaan bol staan, kunnen exploderen.
Merk je dat een Li-Ion batterij bol staat, lever deze in bij je afval brengpunt van de gemeente! Pleur deze niet in je grijze afval container of in de chemibox waar je ook je andere chemi afval in doet. Lever deze gewoon in bij de afval brengpunt van de gemeente. Meld dat je een Li-Ion batterij wat bol staat wilt afgeven. De afval brengpunt heeft speciale drums waar Li-Ion batterijen ingaan voor de afvoer af die batterijen.
"Wat zijn de risico's van opslag van de lithium-ionbatterijen?"
Het meest waarschijnlijke scenario van een lithium-ionbatterij is dat deze opwarmt. Opwarming leidt al snel tot een situatie waarbij de reactie zichzelf versnelt (Thermal runaway). Dit kan meerdere oorzaken hebben. Het kan komen door:
- een productiefout
- impact als gevolg van vallen
- impact als gevolg van een aanrijding (tijdens het transport)
- overladen
- een te hoge bedrijfstemperatuur
Dus ja, doe je het verkeerd met de Li-Ion batterijen, dan heb je gewoon te maken met een brandbom wat lastig uit te krijgen is.
Tip van de dag:
Blus nooit een Li-Ion brand met water mits je van vuurwerk houd

Mee eens, daarom lijkt het me ook zeer terecht om een dergelijk artikel te beginnen met een aantal disclaimers zoals door verschillende users geopperd is. Informeren is volgens mij vrijwel altijd beter dan censureren.kippy schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:37:
[...]
Een wapen 3d printen is een redelijk bewuste actie en iedereen weet eigenlijk wel dat een wapen gevaarlijk is. De meeste mensen hebben dat idee niet bij een accu (afhankelijk van het type). Hier schuilt gewoon veel meer gevaar dan meeste mensen beseffen, en dat maakt het geheel redelijk risico vol.
Bedankt voor je uitleg en deskundigheid vanuit persoonlijke ervaring. Interessant dat die dingen bij verkeerd gebruik als een soort mini-kernreactor gaan werkenDarkBlazer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:50:
[...]
Ik snap je punt compleet, alleen vond ik van de redactie niet een slim idee om dit te plaatsen op de frontpage waarover ik mn zorgen heb geuit
..........
"Wat zijn de risico's van opslag van de lithium-ionbatterijen?"
Het meest waarschijnlijke scenario van een lithium-ionbatterij is dat deze opwarmt. Opwarming leidt al snel tot een situatie waarbij de reactie zichzelf versnelt (Thermal runaway).
.........
-36- schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:06:
Zullen we anders in Nederland vooral reageren als je feitelijk weet waar het over gaat?-36- schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:35:
@Theo
Ok, kon het artikel zelf al niet meer lezen, maar je argumenten hebben een punt. Ontwerpfouten en goedkope chinameuk voor 230v zou je niemand aan moeten raden. Had begrepen dat het vooral over het recyclen van Li-ion cellen ging.
Sorry hoor, maar rubbertegel en sneeuwvloek dooddoeners zijn al irritant genoeg, maar als dat ook nog eens geroepen wordt door mensen die het artikel neit eens hebben kunnen zien en dus geen idee hebben waar het allemaal inhoudelijk over gaat wordt het helemaal mooi.
[ Voor 11% gewijzigd door m0ridin op 16-09-2020 16:04 ]
Indien je het over Tweakers begin 2000 hebt helemaal met je eens , maar toen liep tweakers nog geen reclame te maken op allerlei muziekzenders hoe laag drempelig ze wel niet zijnKoffie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:37:
[...]
edit
En er zijn ook (genoeg) reacties die het duidelijk hebben over het daadwerkelijke veiligheids probleem...
Niks mis met een andere visie en ik voel me ook niet aangesproken hoor, maar kom dan niet met van die standaard zinnetjes waar geen discussie in mogelijk is en al helemaal niet als je uberhaupt niet eens hebt gezien waar het over gaat.
Tja, risicos horen inderdaad bij het klooien maar je hebt ook wel verschillende maten van risicos he... Ik verwacht dat de spullen waaraan je werkt kapot kunnen gaan, niet dat je huis in de fik kan vliegen.
Voor het nageslacht: opslag van energie werd in 1900 gedaan met een stoomketel. Er zijn heel wat ongelukken mee gebeurd. Anno 2020 zullen er meer en meer batterij-systemen in gebruik genomen gaan worden met grote voordelen. Ons spanningsnet wordt een stuk decentraler en kan misschien wel lichter worden qua opbouw, omdat pieken worden opgevangen en uitgesmeerd in de tijd. Echter, er zijn ook risico's. Die owrden door normen en wetgeving benoemd en soms zijn er zaken verboden. Soms is het heel helder, soms pas na een handhavingstraject.
Voorbeelden over regelgeving en handhavingsissues rondom Li-Ion batterijen:
- check NVWA over hoverboards en EPACs. Verkenning Batterijen - Rijksoverheid, Quickscan batterijen
- PGS 37 Lithium-ion accu’s: opslag en buurtbatterijen
[ Voor 8% gewijzigd door MOmax op 16-09-2020 17:24 ]
- disclaimers zijn op z'n plaats
- er zijn veel informatievere builds te vinden op internet, jammer dat tweakers deze kiest.
Ik zou wel een goed en informatief build artikel op de fp willen zien over het gebruiken van eigen batterij opslag. Maar dan moet het wel meerwaarde hebben. Het niveau van deze build was simpelweg te laag, waardoor er zoveel reacties komen.
Een goed artikel:
- bouwt iets vets, bv een powerbank met draadloze lader erin of zo. Vet genoeg en relatief onschuldig
- gaat uitgebreid in op gevaren en bijbehorende safety features.
- maakt 't compleet, dus inclusief nette case etc en het liefst direct een 2.0 versie waarbij de kabelzooi direct is omgezet in een eigen gemaakte pcb
Dan moet 't gewoon kunnen. 't is wat mij betreft niet zo dat er nooit gesproken kan worden over het gebruik van 18650 cellen.
Durf Bijna niet te zeggen dat ik ze regelmatig gebruikt heb 🤪
Je begrijpt tweaker zelfbouw guides niet zo goed vermoed ik. Het zijn geen 1 op 1 guides die tweakers dom als stappenplan uitvoeren, het zijn voorbeelden waar tweakers inspiratie uit op kunnen doen en zich indien ze zich er toe aangetrokken voelen kunnen verdiepen in de materie.
Ja idioten bestaan, maar (en al typende zie ik dat het artikel is weggehaald en mijn bovenstaande ook al is beschreven door eric)
Jammer, ontzettend jammer. Prima dat ik meer belasting betaal om de zwaksten te helpen, maar als heel de maatschappij aangepast word om de 'hold my beer' sukkel tegen zichzelf te beschermen is het toch jammer.
[ Voor 3% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16-09-2020 17:48 ]
Verwijderd
Weet niet wat jij gelezen hebt maar wat ik las was een step by step guide met een boodschappenlijstje (met daarop wat gevaarlijke dingen). De auteur had werkelijk beter moeten weten. Van het werkelijke gevaar van het werken met niet gematchte, herbruikte cellen, tot een output die gewoon schadelijk kan zijn voor sommige hardware. Bijvoorbeeld een Raspberry had het het niet lang op volgehouden.TWeaKLeGeND schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:46:
Het zijn geen 1 op 1 guides
Vijftien cellen bevatten een serieuze hoeveelheid zeer gevaarlijke chemicaliën, meters hoge vlammen, zelfs explosies zijn mogelijk. Daarmee moet je met het grootste respect omgaan. Dit artikel had dat niet en de auteur had duidelijk niet al te veel kennis van juiste procedures en veiligheid. Als hij het had laten zien aan om het even welke professional had het allemaal heel mooi kunnen zijn.
Met idioten en rubberen matten had dit niets te maken. Zelfs al waren die er niet was het nog altijd een slecht artikel. Bij mij gingen alle alarmlampen aan toen ik de 15 cellen in een zeer slecht geprinte behuizing zag. Laat dit ding uit je handen vallen en ik had een heel eind afstand genomen.
Daarnaast denk ik dat je het artikel niet eens gezien hebt. Waarom dan toch een mening?
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2020 18:33 ]
Maar ik vond deze video wel passend -> YouTube: Creating my single biggest D.I.Y. battery with 2800 18650 cells reco... Een home-made powerwall met maar 2800 18650 batterijen;-)
En inderdaad, vroegâh was Tweakers een hol voor, door en met alleen maar tech savy leute. De drempel om uberhaubt op internet te kunnen was al genoeg om 'het kaf van het koren' te scheiden.
Die tijd is voorbij. Helaas is de mindset niet bij iedereen met de tijd meegegaan.
Blindelings een linkje copy/pasten en appen naar iemand die er geen verstand van heeft - het gebeurd zo ontzettend veel. 'Ja 't staat toch op Tweakers, die weten dat toch wel? Dan kan 't wel'. Onderschat niet hoe de onhandige harry zijn eigen bezigheden goed praat naar zichzelf.
Safety first, second and third. De idioten die hier op de man gaan spelen omdat veiligheid 'niet cool' is - wat is er in hemelsnaam mis met veiligheid voorop? Tweakers zijn ook mensen, en mensen zijn iemands vader, oom, leraar of hobbyist. Er is een grens tussen 'door schade en schande leert men' en onverantwoord. Dit soort handleidingen in de handen van een leek zijn niet verantwoord.
Vroegâh kon men niet zo makkelijk aan transformatoren komen en had men niet het schijnveiligheidsgevoel van 'het staat op internet/Tweakers dus het is goed'. Dergelijke drempels zijn nagenoeg weg en 'men' is nagenoeg niet wijzer geworden.
Ik vind het sterk van de crew dat ze haar verantwoordelijkheden neemt.
Team anti-scalp - wauw..
Ja. Het is geen keurmerk. Het is een markering, iets compleet anders. Bladzijde 15 bovenaan, blauwe kader, wordt het duidelijk uitgelegd.m2011 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:27:
[...]
Bedoel je dat de algemene rekenkamer onzin praat?
https://www.rekenkamer.nl...E+markering+ontrafeld.pdf
Als het over Lithium gebaseerde accu's gaat dan gaat het meestal, ook bij mij vandaag...over het brand gevaar maar er is een sterk onderbelicht ander groot gevaar, nl de vorming van waterstof fluoride gas (HFg) wat bij een Li-ion-accu brand vrij komt.
https://efpc.nl/de-onbeke...os-van-lithium-ion-accus/
Er kan ook nog zoutzuur als gas vrij (HClg) vrijkomen.
Beiden zijn als zuur zijn puur of in combinatie met vocht (zeer) agressief.
Met HF in water opgelost kun je zelf glas snel etsen.
Ook niet aangekoppelde Li-ion-accu's kunnen spontaan in de fik vliegen. Vaak wordt aangenomen dat de accu wellicht toch ergens een keer een tik gehad heeft, maar ook fabricagefouten zijn niet uitgesloten.
Weet ik veel dat die sensoren niet voldoende zijn. Doordat de voordelen van de sensoren en de BMs wel belicht worden, krijg ik de indruk dat het in ieder geval veiliger is dan de meuk op AliExpress.
Sommige dingen leken me wel moeilijk, maar m'n vader is iets handiger aangelegd en krijgt nieuwe uitdagingen vaak wel opgelost. Dus met zijn hulp zou het wel leuk zijn om te bouwen. Overigens weet hij overigens waarschijnlijk ook niet dat hij een potentiële brandbom in huis haalt.
Klopt. Daar ging het ook niet om. Er werd beweerd dat "Helaas staat CE waarschijnlijk voor China Export, in plaats van Conformité Européenne" een broodje aap zou zijn. Terug te vinden door op de linkjes te klikken.sypie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:18:
[...]
Ja. Het is geen keurmerk. Het is een markering, iets compleet anders. Bladzijde 15 bovenaan, blauwe kader, wordt het duidelijk uitgelegd.
Verwijderd
Maar dat mag je de auteur niet kwalijk nemen. Overigens zijn de gevaren die noemt zeker aanwezig maar zelfs in een project als dit niet werkelijk problematisch. Het grote probleem zit in de enorme energie die opgeslagen kan worden en op groffe wijze kan vrijkomen en de amateuristsche wijze hoe het in elkaar zit. Als de tweaker een fout draadje aansluit is er gewoon een fraaie kans dat je huis afbrand want als 15 cellen gaan uitgassen heb jij niets in huis wat dat zal kunnen blussen. En het oppakken en maar buiten gooien.... vergeet het maar. Durf je niet.route99 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:31:
Ook niet aangekoppelde Li-ion-accu's kunnen spontaan in de fik vliegen. Vaak wordt aangenomen dat de accu wellicht toch ergens een keer een tik gehad heeft, maar ook fabricagefouten zijn niet uitgesloten.
Dit is een bom. Met een 240 volt aansluiting. Zonder overdrijven, als dit ding van de tafel valt neem ik een paar stappen naar achteren. Jij ook als je een idee hebt hoe dit soort cellen (tweede hands, uit een laptop!) te keer kunnen gaan. Ik heb ze meters weg zien springen met een vlam van anderhalve meter er uit.
Gewoon een vergissing van Tweakers. Komt voor, gewoon doorgaan met geweldige artikelen.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Eric van Ballegoie in "Artikel over zelfbouw Powerbank is levensgevaarlijk"Eagle Creek schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:23:
Is er ergens een officiële reactie van tweakers over dat het bericht is verwijderd?
Gewoon niet even de moeite nemen het topic door te scannen....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
willemdemoor in "Artikel over zelfbouw Powerbank is levensgevaarlijk"Eagle Creek schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:23:
Is er ergens een officiële reactie van tweakers over dat het bericht is verwijderd?
Team anti-scalp - wauw..
We zitten inmiddels op een aantal pagina's en op de mobiel is dat niet zo lekker. Even aan de OP koppelen is dan wel zo fijn.naitsoezn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:28:
[...]
Eric van Ballegoie in "Artikel over zelfbouw Powerbank is levensgevaarlijk"
Gewoon niet even de moeite nemen het topic door te scannen....
Dank je wel.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Dat schrijf ik ook niet, tis wel een algemeen voorkomend iets, waar lang niet iedereen bij stilt staat (en dan hoeft het niet over de auteur te gaan).Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:21:
[...]Maar dat mag je de auteur niet kwalijk nemen.
Voor de rest sluit ik me bij de door jouw beschreven gevaren potenties wel aan. Maar dat zijn vooral "als gevolg van verkeerde/onbedoelde acties van een specifieke maker of gebruiker", ook niet per se de auteur zijnde.
Dat wordt nog een keer wat als men er in slaagt om de energie-inhoud van toekomstige accu's per volume eenheid met een flinke, significante factor te verhogen....
Zou wel mooi zijn als T.net dan ook laat zien hoe het wel moet. Waarom het niet goed is en wat de verbeterpunten zijn leer je het meeste van. En lijkt me een interessant en .build artikelEric van Ballegoie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:29:
.Build artikelen zijn weliswaar geen handleidingen waarmee we lezers willen aanzetten om onze projecten zelf na te bouwen, maar die mogelijkheid is er natuurlijk wel. Dat knutselen met accucellen en inverters gevaar oplevert zijn we ons uiteraard bewust en dat stond ook meerdere keren in het artikel aangegeven.
We snappen de geleverde kritiek echter en hebben het artikel daarom offline gehaald. We bekijken of we het in aangepast vorm later zullen herpubliceren.
[ Voor 3% gewijzigd door -36- op 17-09-2020 00:20 ]
Maar dan kom je weer uit op zo'n standaard ali express kitje waar je enkel nog de batterijen in hoeft te klikken. Een recommendation van: Dit kitje houd zich aan de best practices kwa veiligheid. Een hoe test je je batterijen goed (en waarschijnlijk wat je daarvoor moet kopen, want dat kan niet met standaard huis, tuin, en keuken gereedschap dat de meesten wel hebben liggen, zoals het artikel impliceerde). En dat is het wel zo'n beetje.prein2 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:37:
[...]
Een goed artikel:
- bouwt iets vets, bv een powerbank met draadloze lader erin of zo. Vet genoeg en relatief onschuldig
- gaat uitgebreid in op gevaren en bijbehorende safety features.
- maakt 't compleet, dus inclusief nette case etc en het liefst direct een 2.0 versie waarbij de kabelzooi direct is omgezet in een eigen gemaakte pcb
Dan moet 't gewoon kunnen. 't is wat mij betreft niet zo dat er nooit gesproken kan worden over het gebruik van 18650 cellen.
[...]
Tweakers kan wel zelf een PCB en case ontwikkelen en produceren, maar dat wordt al door toch bedrijven gedaan (zoek maar op Powerbank Box).
Je kan wel een leuk artikel maken, maar:
Houd het bij 1 cell.
Gebruik een standaard houder voor de 18650 (https://www.amazon.co.uk/...fRID=FD1DF7DYVE605WK8EZEF iets als dit, die heb je al voor 1 euro.
Maak er niet zo een kabel bende van.
Maak duidelijk wat er allemaal bij komt kijken voor safety purposes.
Houd het lekker bij 5-20 volt. Worst case gaat het laadcircuit van je laptop kapot daarbij.
[ Voor 10% gewijzigd door Ludwig005 op 17-09-2020 07:47 ]
Top reactie en ik vind dat je het helemaal bij het rechte eind hebt.
Safety is gewoon ontzettend belangrijk. Dat is hier op het werk (productie bedrijf in de metaal) ook nummer 1 prio. Mensen veilig laten werken en zonder verwondingen naar huis laten gaan.
Het project zoals omschreven legde de lat qua veiligheid niet op de eerste plaats mijn inziens.
Welke veiligheden zijn er genomen? Er word niet gesproken over veiligheidsaspecten. Denk bijv. Aan PBM’s. Lijkt mij niet meer dan op zijn plaats dat T.net dat mee neemt in dergelijke projecten. Bijv. Het dragen van de juiste handschoenen, of een veiligheidsbril mocht er iets mis gaan met een accu en/of ander component
Daarnaast is een PBM overigens altijd de laatste vorm van bescherming: het is beter een werkwijze aan te passen of het gewoon niet te doen dan een PBM.
I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.
Verwijderd
Het Tweakers publiek is tegenwoordig jan en alleman, niet enkel de wat meer technisch onderlegde medemens. Dat had je begrepen als je het topic had gelezen.Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:36:
Dit is toch Tweakers? Waarom is dat artikel dan weggehaald? Ik snap dat ze op Facebook nepnieuws verwijderen omdat het niveau daar zo laag is dat mensen het geloven. Maar een build van Tweakes verwijderen omdat een build potentieel gevaarlijk is..... dat gaat echt te ver! Zet er anders een disclaimer voor die je moet confirmen. Build zoals dit staan overal op Internet en zijn voor iedereen toegankelijk. Voor Tweakers juist een kans om in een forum zoals deze over de risico's van zo'n build te spreken. Weghalen is zelfs gewoon gevaarlijker omdat mensen dan niet deze waarschuwingen lezen.
Ik voel me nu als Tweaker uitgemaakt voor te dom om dit soort dingen te mogen lezen.....
Ik heb het half gelezen en zou graag de rest ook nog lezen.
En als je dan toch aan het lezen bent kom je ook de webcache link van het artikel tegen en kan je het verder lezen, aangezien je dat zo graag wilt.
Dan heb je blijkbaar niet erg goed je best gedaan. Zoeken in dit topic op 'webcache' en naar de eerste reply kijken?Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:52:
Niet kunnen vinden helaas.....
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Verwijderd
Er is een wezenlijk verschil tussen jan en alleman beschermen, en als website met een groot publiek een zelfbouw-artikel dat diepgang en technische kennis mist online te gooien.Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:52:
[...]
Ja en? Ik weet niet wat je hiermee precies bedoelt. Ik zie 2 mogelijkheden: 1) Ik behoor niet op Tweakers omdat ik niet jan en alleman ben en ik wel voldoende technische bagage heb om dingen wel te begrijpen en de gevaren van in te zien. of 2) Je bent van mening dat het hele internet gecensureerd moet worden omdat het hele internet voor jan en alleman toegankelijk is. ofwel je wilt Tweakers afsluiten voor iedereen zonder bewezen expertise....
Ik heb overigens het topic wel gelezen (~60%) en ik zie vooral veel meningen of je domme mensen jan en alleman nou wel of niet tegen zichzelf moet beschermen. Nou, ik heb nieuws: je kunt ze niet beschermen. Sterker nog, ik denk dat een topic over de gevaren meer bijdraagt aan het beschermen van domme mensen jan en alleman dan het toepassen van censuur. En dat is dan weer mijn mening.
[...]
Niet kunnen vinden helaas.....
Ik denk dat er zelfs wel eens juridische consequenties kunnen zitten aan een dergelijk artikel als "jan en alleman" zijn zolderkamertje afbrand en daarmee het huis van de buren ook even meeneemt, of het hele appartementencomplex. Je hebt als groot-publieks website toch een verantwoordelijkheid over de inhoud van je artikelen.
Of je het daar mee eens bent of niet is niet bijster interessant. Tweakers-redactie was het er in ieder geval uiteindelijk zelf wel over eens.
Het valt ook op dat de meeste voorstanders van dit artikel die technische kennis om in te zien hoe gevaarlijk dit precies is missen. Daar ging het bij publicatie al fout.
Je kan jan en alleman trouwens prima beschermen, daar is onze samenleving grotendeels op ingericht.
Waar je de grens legt? Uit een hoop reacties op het artikel viel te zien dat dit wel te ver ging voor veel Tweakers. Juist vooral van diegene met op zijn minst een beetje verstand van deze zaken en nog het meeste van diegene die er veel van weten. Blijkbaar ook voor Tweakers.
Dat een review-coordinator die bijna nooit wat post nu opeens gaat commenten dat .builds nooit bedoeld waren om mensen aan te zetten zulke projecten ook te bouwen en dat de redactie dat niet verwacht had (ondanks dat er altijd een artikelen lijst wordt gegeven, actuele prijzen, en een hoop tips voor het bouwen) doet mij vermoeden dat er ook overleg is geweest met een legal expert die vond dat er op zijn minst grenzen werden opgezocht waar de site beter vandaan kan blijven
Eric van Ballegoie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:29:
Die boodschap is ook niet nieuw, als je het topic gelezen had had je ook kunnen zien dat meerdere (ik geloof zelfs bijna iedereen) het er wel mee eens is dat het op de site mag, maar met heel duidelijke waarschuwingen.Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:16:
[...]
Ik heb het even gechecked maar deze youtube video is gewoon vanuit onze samenleving te benaderen: YouTube: How to Make the Ultimate 18650 Power Bank with Infinitely Expandable... en youtube is wel even een heel wat grotere website nog dan Tweakers met nog meer jannen en allemannen dan hier. Sterker nog, je kunt daar ook zoeken naar dingen zoals: https://www.youtube.com/r...+to+make+a+huge+explosion
Iedereen zijn mening! Maar ik ben het er in ieder geval niet mee eens. Sterker nog: ik voel me ongewenst als we hier alle content voor Jan en Alleman geschikt gaan maken. Noem het dan gewoon JanEnAlleman.Net ipv tweakers.....
En nogmaals: ik vind het een gemiste kans van Tweakers om Jan en Alleman op de gevaren te kunnen wijzen bv met een topic als deze.
De volgende build is straks waarschijnlijk te gevaarlijk omdat kinderen zich dan misschien gaan verbranden aan een soldeerbout..... En is die luchtkwaliteitsmeter niet te gevaarlijk? Want die zou wel eens foute data kunnen afbeelden met alle mogelijke gevolgen van dien voor COPD patiënten...... Waar leg je dan de grens neer? Volgens mij is de definitie van iets zelf maken dat er risico's aan zitten. Het mooie aan .builds is echter dat je daar dan met elkaar over kunt praten zodat het leerzaam wordt.
En nou heb ik alles er wel over gezegd.
Misschien moet je je ook niet zo aangesproken voelen, alsof Tweakers speciaal voor jou geschreven wordt.
En, newsflash, Tweakers is Janenalleman. Die verandering is al jaren bezig, (of eigenlijk is het jaren geleden al veranderd) en dat word ook niet bepaald onder stoelen of banken geschoven.
Optie 1 dus. Tenminste, als je het allemaal zo persoonlijk wil nemen.Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:52:
[...]
Ja en? Ik weet niet wat je hiermee precies bedoelt. Ik zie 2 mogelijkheden: 1) Ik behoor niet op Tweakers omdat ik niet jan en alleman ben en ik wel voldoende technische bagage heb om dingen wel te begrijpen en de gevaren van in te zien. of 2) Je bent van mening dat het hele internet gecensureerd moet worden omdat het hele internet voor jan en alleman toegankelijk is. ofwel je wilt Tweakers afsluiten voor iedereen zonder bewezen expertise....
[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 17-09-2020 23:11 ]
Haha! Is dit nou ook heel gevaarlijk?daan.timmer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:33:
Ik wilde eigenlijk onderstaande video plaatsen als bericht op de .build, maar was te laat (en het had anders weinig uitgemaakt gok ik.)
Maar ik vond deze video wel passend -> YouTube: Creating my single biggest D.I.Y. battery with 2800 18650 cells reco... Een home-made powerwall met maar 2800 18650 batterijen;-)
Je weet dat @Eric van Ballegoie recentelijk voor Tweakers is gaan samenwerken(zeg maar 2 weken) en daarom vrij weinig op Tweakers heeft gepost?svenk91 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:02:
Dat een review-coordinator die bijna nooit wat post nu opeens gaat commenten dat .builds nooit bedoeld waren om mensen aan te zetten zulke projecten ook te bouwen en dat de redactie dat niet verwacht had (
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Als dat de intentie is van die artikelen, waarom heet die categorie überhaupt ".Build"? Waarom worden die artikelen dan in vorm van een handleiding geschreven?Eric van Ballegoie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:29:
.Build artikelen zijn weliswaar geen handleidingen waarmee we lezers willen aanzetten om onze projecten zelf na te bouwen, maar die mogelijkheid is er natuurlijk wel.
Inderdaad.. bijna alle .build artikelen bevatten de titel "Bouw je eigen xxx"RoestVrijStaal schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 03:46:
[...]
Als dat de intentie is van die artikelen, waarom heet die categorie überhaupt ".Build"? Waarom worden die artikelen dan in vorm van een handleiding geschreven?
reviews: .Build - Bouw je eigen luchtkwaliteitsmeter
reviews: .Build - Maak je eigen klok en muurplotter
reviews: .Build speakers - Streaming audio in hifi-stereo
reviews: Bouw een Wonderfoon voor iemand anders
reviews: Bouw je eigen draagbare gitaarversterker
reviews: .Build: Speel tegen jezelf met een gerobotiseerde Air Hockey-tafel
reviews: Bouw je eigen mobiele fileserver - Opslag voor onderweg
reviews: Bouw een Pong-console - Terug naar de gameprehistorie
dus in hoeverre kan je niet zeggen dat het doel van een .build artikel is om het na te bouwen?
ik ben overigens van mening dat zo'n artikel als van de week gewoon met de juiste disclaimers gerust op t.net zou moeten kunnen
[ Voor 3% gewijzigd door Puc van S. op 18-09-2020 08:58 ]
Dat wist ik niet, maar het blijft voor mij een opvallende uitspraak die gewoon niet in lijn is met hoe de .build artikelen zijn geschreven.Outerspace schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:31:
[...]
Je weet dat @Eric van Ballegoie recentelijk voor Tweakers is gaan samenwerken(zeg maar 2 weken) en daarom vrij weinig op Tweakers heeft gepost?
Daarnaast kan een netbeheerder niet de markt van energieleveranciers betreden. Waardoor een Tennet, Alliander, Enexis etc. niet in iedere middenspanningsruimte en zooi batterijen kan vastschroeven.MOmax schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:22:
Met het verwijderen van het artikel van de frontpage is natuurlijk mijn geniale reactie ook verdwenen. Nog niet eerder meegemaakt, maar het was wel een juiste reactie van Tweakers.net.
Voor het nageslacht: opslag van energie werd in 1900 gedaan met een stoomketel. Er zijn heel wat ongelukken mee gebeurd. Anno 2020 zullen er meer en meer batterij-systemen in gebruik genomen gaan worden met grote voordelen. Ons spanningsnet wordt een stuk decentraler en kan misschien wel lichter worden qua opbouw, omdat pieken worden opgevangen en uitgesmeerd in de tijd. Echter, er zijn ook risico's. Die owrden door normen en wetgeving benoemd en soms zijn er zaken verboden. Soms is het heel helder, soms pas na een handhavingstraject.
Voorbeelden over regelgeving en handhavingsissues rondom Li-Ion batterijen:
- check NVWA over hoverboards en EPACs. Verkenning Batterijen - Rijksoverheid, Quickscan batterijen
- PGS 37 Lithium-ion accu’s: opslag en buurtbatterijen
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Als hobby-soldeerder (IT-achtergrond, niet ET) zou ik de gevaren niet goed in hebben gezien. Wat ik daarom graag zie, is hoe je een standaard-controle kan doen op componenten en ontwerp. Voor mij is een component een component, die ik eerst bij de hobbyzaak om de hoek kocht en nu ergens online. Ik maak die dingen omdat ik wil leren en met leren komt risico nemen, ook al is het achteraf domme risico. Eigenlijk snap ik de beslissing wel dat het artikel is verwijderd.svenk91 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:02:
Je branden aan een soldeerbout is niet zo erg, jezelf onder stroom zetten kan ook gebeuren. De bouw van een apparaat te promoten dat een erg grote kans geeft je huis, en dat van je buren, af te branden (ook al bouw je hem goed, het ontwerp zelf aan de componenten die genoemd werden is gewoon flawed), dat gaat iets verder.
Er zijn veel suggesties om het duidelijker aan te geven hoeveel risico er is. Een bordje "pas op, risicovol project" werkt dus alleen als iemand een simpele zelftest kan doen om het risico in te schatten. Een enkel bordje gaat namelijk rechtstreeks naar de amygdala (reptielenbrein, primair reacties, angstcentrum) en dat is veel te laag gegrepen voor weldenkende Tweakers. Vooral als er 3 gevaarlijke artikelen achter elkaar staan - bij het derde artikel is er al geen reactie meer. Zelf risico inschatten is een hogere functie, en dat is dikke top.
Is het daarom mogelijk een build-artikel in meta-vorm te schrijven die ingaat op hoe je ET-risico's inschat wanneer een willekeurig gevonden project met willekeurig gekochte componenten gebouwd wordt? In dit draadje wordt veel gesproken over "levensgevaarlijk" en "brandgevaar" maar dat zegt me niks, want programmeren in C is ook gevaarlijk. De tekst van @DarkBlazer's vond ik verhelderend.
Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999