Er zijn grofweg vijf argumenten die worden gebruikt door sceptici tegen Xbox Gamepass als ik de discussies zo heb gehoord de afgelopen jaren, waarbij ik mijn beeld ten aanzien van die argumenten geef.
-Een subscription service zorgt voor slechtere kwaliteit games, waarbij men verwijst naar Netflix.
Ten eerste, ook voor Netflix kwamen er veel slechte films en series uit, maar die waren niet zo zichtbaar als nu. Ik speurde in de jaren 90 en begin 2000 elke week door de DVD bakken bij de FRS en de Mediamarkt en wat een troep kwam je daar toch tegen. Ik vind het verwijt dat Netflix en andere streamingsdiensten dus heeft gezorgd voor slechte kwaliteit series en films dan ook echt niet onderbouwd. Laat staan een onderbouwing van games die in Gamepass komen. De service is nu al bijna 4 jaar actief en kent enorm veel goede games.
https://opencritic.com/br...s/xbox-game-pass-ultimate geeft een beeld van de games met goede reviews.
Dat je wellicht geen fan bent van Xbox games, tja dat is iets persoonlijks, maar ik moet de eerste onderbouwing nog zien dat de kwaliteit van Xbox games gekoppeld is aan de Gamepass service. Ik zie het niet. Juist de kwaliteit van games die het afgelopen jaar zijn gereleased in Gamepass en de first day releases in Gamepass, zoals gisteren ook weer is getoond tonen dit in mijn optiek oiok niet aan. Integendeel zou ik zelfs zeggen.
-De games moeten worden gevuld met filler content want anders is het niet aantrekkelijk.
Tja, als filler content synoniem is voor een goede support na launch, zoals Sea of Thieves, Gears of War 5, Forza Horizon 4, Grounded en Microsoft Flight Simulator, dan hebben ze helemaal gelijk. Met uitzondering van Sea of Thieves, kan ik geen game bedenken die te weinig content had om te launchen. En ik geloof niet dat het gebrek aan content in Sea of Thieves werd veroorzaakt door het subscription model. Daarnaast zit er in geen enkele Xbox games microtransactions die van invloed zijn op de gameplay. Net zoals in elke andere MP game zitten er gewoon cosmetics in en daar heb ik helemaal geen problemen mee. In sommige gamepassgames koop ik dat juist bewust omdat ik me op een of andere manier schuldig voel dat ik zo onwijs veel content krijg voor zo weinig geld. Maar, mocht iemand dit argument kunnen onderbouwen, dan hoor ik het graag.
-Gamepass is slecht voor developers
Ik vraag het me af. Als het slecht zou zijn voor developers, waarom zijn er dan gisteren onwijs veel games aangekondigd day one in Gamepass? Waarom zijn er developers die aangeven juist hun omzet qua
sales te hebben zien stijgen nadat ze hun game in Gamepass hebben uitgebracht? Waarom zijn met name kleine developers zo blij met Itimed) exclusives op alle platformen. Omdat ze gewoon zekerheid hebben dat ze niet na 1 flop hun hele hebben en houden moeten verkopen omdat ze gewoon failliet zijn. Het maken van games is een groot financieel risico gelet op de enorme concurrentie op de huidige game markt. Maar net zoals hiervoor heb ik dus geen onderbouwing gezien voor dit argument. Integendeel dus.
Dat mensen zeggen, ik wacht wel op het feit dat die in Gamepass komt en dat dit dus slecht zou zijn, zijn in mijn optiek dezelfde type mensen die hadden gewacht op een sale of totdat die in PS+ of Gold komt.
Wat ik erger vind en ik denk dat dat een groter nadeel oplevert voor de developers (ook al kan ik dat niet staven met gegevens) is het 2e hands kopen en doorverkopen van fysieke games. Ik heb wel eens wat voorbeelden voorbij zien komen dat men tegen een dergelijk subscriptionservice is omdat dit oneerlijk is voor developers, maar tegelijkertijd juist wel fysiek willen gamen, zodat men tweede hands games kan kopen en verkopen. Hoe raar is dat.
-Gamepass is niet sustainable
Het bestaat en het wordt enkel en alleen maar groter en populairder. Een dergelijke subscription service is denk ik enorm kostbaar om op te starten, maar is, als je een kritische massa hebt bereikt, enorm lucratief.
Ik heb geen enkel argument gehoord waardoor ik twijfel aan het feit dat MS over een jaar denkt, nah, laten we er maar de stekker er uit trekken. What were we thinking. Phil! YOU ARE FIRED! Dat Netflix financieel het erg lastig heeft of heeft gehad, prima. Zoals hiervoor aangegeven, dat is in feite hun enige inkomstenbron. Xbox heeft naast Gamepass ook nog gewoon hun inkomsten uit de verkoop van games, hardware en ingame aankopen. Toch een hele andere tak van sport dan Netflix. Ik vind het eerder te vergelijken met Prime Video. Namelijk een onderdeel van een miljardenbedrijf die voornamelijk engagement zoekt in hun diensten. En niet zozeer een keer 70 of 80 euro bij een launch van een nieuwe game. Maar ook hiervoor geldt, mochten daar aanwijzigingen voor zijn, dan hoor ik dat graag.
-De games zijn niet je eigendom en kunnen uit je library worden gehaald.
Klopt helemaal.

Echter met uitzondering van een game als Red Dead Redemption en GTA staan games er op zich behoorlijk lang op. Mocht je toevallig toch een game aan het spelen zijn die uit de service gaat, kun je hem met korting digitaal kopen.
------------
Ik vind een discussie dan ook prima, echter wel op de juiste plek, want als je een discussie over een service voert op een plek waar de meesten de service niet gebruiken is een beetje vreemd toch?
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.