Ik heb op mijn bestaande Quooker Fusion Pro 3, nu ook de CUBE uitbreiding aangesloten. Hieronder mijn ervaringen tot dusver:
Kosten
Onderdeel | Prijs |
---|
Quooker CUBE | € 799,- |
Verzendkosten - Quooker dealer | € 20,- |
Kuil Nicos Reduceerventiel | € 96.74 |
Kuil Nicos 2kg Koop Cilinder 10 jaar TUV-keuring Gevuld met Protadur E290 | € 85,00 |
Verzendkosten - Kuil Nicos | € 6.66 |
Totaal | € 1007.40 |
---|
Bijvullen - Kuil Nicos
Onderdeel | Prijs |
---|
Cilinder bijvullen | € 10,- |
Verzendkosten | € ? |
Installatie
Waterleidingen
Door het boekje te volgen ging de installatie vrij eenvoudig. Echter is het plaatje in het boekje, nooit de actuele situatie. Ik heb een nieuwbouwhuis en hier zat de Quooker al in, echter was er erg weinig ruimte om het water reduceerventiel te plaatsen. Er was niet genoeg ruimte om de steeksleutels ertussen te krijgen dus dat was wat gepriegel. Ik heb eerst onderdelen helemaal in elkaar gezet, en dan pas in de kast gemonteerd. Je ligt dan ondersteboven in de keukenkast om een moer aan te draaien, en dus boven je hoofd te werken, na een paar minuten ben je er wel even klaar mee
Quooker CUBE
Het aansluiten van de Cube ging zonder problemen. Het installatie boekje is gewoon goed dus als je alle stappen volgt lukt het. Je moet goed opletten dat je de buizen goed in de push-fittingen drukt. Een nadeel was dat ik een aantal buisjes nog wou verplaatsen, maar het is erg lastig de kabels weer uit de push-fittingen te halen, dat is me nogsteeds niet gelukt.
Ik heb de originele cilinder gebruikt om te kijken hoe de bubbel is, en daarna gewisseld naar de gasfles.
Ombouwen
Toen ik de gasfles binnen had heb ik het reduceerventiel aangesloten. Het ventiel was al ingesteld vanuit Kuil Nico's, dus daar hoef je niet meer aan te zitten. Vervolgens moet je de plastic buis uit het reduceerventiel van de Quooker halen. Dat is bijna niet te doen. Ik heb geprobeerd aan het schroefdraad te draaien, maar dat moet je niet doen. Ik heb hem er uiteindelijk afgekregen door echt met kracht te trekken. Dat lijkt ook de juiste methode, ben alleen bang dat ik hem nooit meer terug krijg erin als het moet

Een tip is dus om wel nog een losse slang erbij te bestellen, dan kan je het Quooker reduceerventiel met slang en al gewoon intact laten.
Aandachtspunten- Zorg dat je steeksleutels hebt met de goede maten. De waterpomptang werkt ook, echter beschadig je daar wel je bouten een klein beetje mee.
- Let er goed op dat de buisjes er goed inzitten
- Zorg bij het bijvullen dat je het vult met Protadur E290, dit is zuiver, consumeerbaar CO2.
Ik heb ook nog gekeken naar de oplossing van Azaqua, echter vind ik hun website erg vaag over de CO2 vulling: "
CO2 geschikt voor consumentengebruik.". Dat het geschikt is voor consumentengebruik, zegt natuurlijk niks over de zuiverheid en kan prima gaan over dat het te gebruiken is door consumenten in de aquarium hobby, zelfs consumptie wordt hier niet genoemd. Heeft iemand hier meer informatie over?
Mijn ervaringen tot dusver zijn goed. De bubbel is voor mij krachtig genoeg. De truc is wel om de Quooker eerst open te zetten totdat hij echt bruist, je glas eronder te houden en je glas eruit halen op het moment dat je de kraan weer sluit. Zowel aan het begin als aan het eind van het proces stroomt er normaal koud water uit zonder bubbel, als je een klein glas hebt, dan heeft dit wel effect op de bruis in je glas.
Foto