Android Automotive

Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:43
frankkie12345 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:42:
Ik heb het idee dat Google de teugels nu ietsjes laat vieren, als het gaat om dingen toestaan.
En er wordt daadwerkelijk wat gedaan met feedback. Al is het wel erg langzaam.

Map interactivity
Zo staat Google nu toe dat er bij navigatie apps ook touches op de kaart worden afgevangen.
Zie hier, vanaf Car API level 5:
https://developer.android...vigation#surface-callback
Use case hiervoor:
Dat je op pins op de kaart kan drukken, om daar heen te navigeren of informatie te krijgen.

Slimme developers kunnen dit uiteraard ook gebruiken om een hele user-interface met knoppen e.d. te maken. Zonder vast te zitten aan design constraints van Google. Aangezien je de hele kaart zelf kan tekenen. Hier zal Google in het review-process dan op gaan letten.

Alerts
En ook nieuw is dat er op het navigatie scherm alerts kunnen worden weergegeven.
De hebben een maximale timeout voordat ze vanzelf verdwijnen. Ze kunnen worden getoond ook als er geen navigatie route actief is.
https://developer.android...ion#in-context-navigation
De use case hiervoor is het tonen van meldingen, waar de gebruiker op kan reageren, met max 2 knoppen.
Dat kan Flitsmeister goed gebruiken, voor het beoordelen van meldingen ;-)

Icon en tekst bij Travel Estimate
De Travel Estimate (ETA blok links onder) kan nu gebruik maken van een custom icon en custom tekst.
Dit element kan alleen gebruikt worden als er een active navigatie route actief is.
https://developer.android...e_with_text_andor_an_icon
De use case die Google hiervoor geeft, is voor het ophalen van taxi-passagiers.
Maar we zouden dit bijvoorbeeld ook kunnen gebruiken voor lang-lopende meldingen, aangezien hier niet een time-out aan zit, in tegenstelling tot bij de Alerts.

Over de Alerts en de Travel Estimate heb ik afgelopen week wat vragen (lees: bugreports) opgestuurd naar Google. Dus kan nog even duren voordat apps het in praktijk gaan gebruiken.

Al deze 3 genoemde dingen zijn onderdeel van de Car Library, en zouden moeten werken op zowel Android Auto als op Android Automotive :-) !
Interesting! Fijn ook dat je het hier deelt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-09 10:01
Zonder heel veel verstand te hebben van de development roadmap van aaos, kan ik wel melden als Megane e tech berijder dat je inderdaad een pin op de kaart kan drukken en daar heen navigeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 14:43

frankkie12345

Android Developer (FM)

BVice schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:12:
Zonder heel veel verstand te hebben van de development roadmap van aaos, kan ik wel melden als Megane e tech berijder dat je inderdaad een pin op de kaart kan drukken en daar heen navigeren
Ik neem aan dat je hiermee Google Maps bedoeld?
Ja, de apps van Google zelf hoeven zich niet aan de restricties te houden. :+

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Ben nog steeds een keer van plan om een proefrit te gaan doen met de Renault Megane E-tech :D
- Stuk goedkoper dan de Polestar 2 / Volvo XC40
- Software lijkt een stuk beter op orde te zijn
- Apple CarPlay en Android Auto out-of-the-box

Maar ik wil dat Google eerst de Template-host applicatie uitbrengt, voor de Renault Megane E-tech.
(Noodzakelijk om Flitsmeister te kunnen draaien)
Heb Google in Juli gevraagd of het binnenkort komt, het is er nog steeds niet...

Ik ben niet van plan een product te kopen,
en dan gaan wachten op een functie die misschien nooit komt.

Polestar had 2 jaar nodig om Apple CarPlay uit te brengen, en Android Auto is er nog steeds niet;
Dit voorbeeld zegt misschien niets over Renault of Google; Maar ik zie wel een patroon zegmaar.

[ Voor 21% gewijzigd door frankkie12345 op 27-09-2022 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 17:06
guido66 schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:27:
Nu Renault meedoet komt er weer wat beweging in de play store. In NL hebben we niks aan maar Canal+ heeft een TV app uitgebracht, niet eens exclusief voor Renault:

https://play.google.com/s...d=com.canal.android.canal
Ik moet je teleurstellen v.w.b. “Het Renault effect”:: die app is er al een jaar.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

Ik moet je teleurstellen v.w.b. “Het Renault effect”:: die app is er al een jaar.
Bij "renault effect" denk ik eerder aan goedkope bouwkwaliteit auto en het aantal electronische storingen wat je vanaf ca 100k kilometers begint te krijgen (en ik kan het weten: Heb er jarenlang in gereden... nu een Volvo, dan maar wat minder appjes... heb ik er graag voor over...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 17:06
Kammika schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Bij "renault effect" denk ik eerder aan goedkope bouwkwaliteit auto en het aantal electronische storingen wat je vanaf ca 100k kilometers begint te krijgen (en ik kan het weten: Heb er jarenlang in gereden... nu een Volvo, dan maar wat minder appjes... heb ik er graag voor over...)
Ik heb in de loop van de 50+ jaren dat ik mijn rijbewijs heb veel merken auto’s gereden. De meeste waren aan het eind van een lease contract ‘sleets’ met doorgezakte stoelen, rammels en kraakjes, rommelig onderstel etc. Dat is bij Volvo tot dusverre anders gebleken: mijn ervaring met een V50, met diverse V70’s en XC60’s heeft me geleerd dat die na 200.000 km, uiteraard met onderhoud in prima staat bleven. Op de dag dat ik zo’n auto inleverde was alles nog ongeveer zoals het op dag 1 was.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 14:44
Ik rij zelfs sinds juli met heel plezier in de nieuwe Megane e-tech en heb er bijna 10.000 km zonder problemen mee gereden. Erg fijne auto en AAOS is top.

Inmiddels ook de eerste OTA update gehad en daarnaast al diverse app updates, waaronder die voor Google maps. Daarnaast werkt draadloos applePlay prima. Moet zeggen doordat je de beschikking hebt over Carplay en De Vivaldi browser, dat ik niet direct de behoefte heb aan meer apps. Ik hoop vooral dat google maps ook de tesla laadpunten gaat krijgen en dat je meer mogelijkheden krijgt voor laadpaal filters.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
jschoorl2 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:36:
Ik rij zelfs sinds juli met heel plezier in de nieuwe Megane e-tech en heb er bijna 10.000 km zonder problemen mee gereden. Erg fijne auto en AAOS is top.

Inmiddels ook de eerste OTA update gehad en daarnaast al diverse app updates, waaronder die voor Google maps. Daarnaast werkt draadloos applePlay prima. Moet zeggen doordat je de beschikking hebt over Carplay en De Vivaldi browser, dat ik niet direct de behoefte heb aan meer apps. Ik hoop vooral dat google maps ook de tesla laadpunten gaat krijgen en dat je meer mogelijkheden krijgt voor laadpaal filters.
Begrijp me niet verkeerd: ik heb ook met veel plezier vaak in een nieuwe Renault gereden met name vanwege goede prijs/prestatie verhouding voor grotere auto’s (veel grand scenic of espace). Tot vorig jaar december aan toe. Tot 100k - 125k weinig problemen gehad, maar daarna begon de ellende:
- veel wazige kleine storingen (meestal in de electronica). Lekke banden niet omdat de band lek was, maar omdat het ventiel dat de luchtdruk meert zelf als eerste stukging.
- Boordcomputer lampje wat vaak aan gaat, niet omdat de motor stuk is maar de sensoren zelf stuk zijn en de auto daardoor in een veilige modus gaat
- niet meer willen starten in de winter omdat een sensor verkeerde waardes gaf, etc.. etc…
- vooruitstrevende software op het multimedia systeem, maar na een paar jaar stappen ze over op een nieuwe versie en onderhouden de oude niet meer
- en het onderhoud neemt na 100k ook enorm toe. Gelukkig lease auto, dus hoefde zelf niet te betalen, maar waren forse rekeningen (een paar duizend eur voor een beurt was geen uitzondering)
- vrijwel geen kaartupdates meer na een paar jaar
- enz.. enz…

Ik hoop dat Renault een nieuwe koers inslaat met deze etech met aaos: dat ze robuustere electronica ingebouwd hebben en het systeem ook nog lang ondersteunen, maar zou wel trendbreuk zijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:58
jschoorl2 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:36:

Ik ben wel benieuwd of Maps bij jullie dezelfde irritante issues heeft zoals wij met de Volvo's/Polestars. Bijv. dat je niet via het scherm meerdere bestemmingen kan invoeren via toetsenbord en deze via touch evt kan herplaatsen, als je bijv. een laadstation wilt toevoegen.

Ben erg benieuwd of dat helemaal gelijk is of dat er toch wat verschillen zijn.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Juancho schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:25:
[...]

Ik ben wel benieuwd of Maps bij jullie dezelfde irritante issues heeft zoals wij met de Volvo's/Polestars. Bijv. dat je niet via het scherm meerdere bestemmingen kan invoeren via toetsenbord en deze via touch evt kan herplaatsen, als je bijv. een laadstation wilt toevoegen.

Ben erg benieuwd of dat helemaal gelijk is of dat er toch wat verschillen zijn.
Kan volgens mij ook niet op de Megane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsive
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 08:29

xsive

ii

jschoorl2 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:55:
[...]

Kan volgens mij ook niet op de Megane.
Lijkt me idd app specifiek, niet auto specifiek.
Maar zeer goed om te weten, waarvoor dank!

[ Voor 9% gewijzigd door xsive op 02-10-2022 11:54 ]

Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ja lijkt mij ook sterk maar vond het wel interessant om iig bevestigd te krijgen :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Misschien een leuk idee om een keer een Meet-up te organiseren voor de Volvo, Polestar en Renault rijders. Zodat men kan vergelijken.

( De polestar club heeft wel eens een bijeenkomst georganiseerd bij de Tesla Supercharger in Breukelen. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsive

xsive

ii

frankkie12345 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:52:
Misschien een leuk idee om een keer een Meet-up te organiseren voor de Volvo, Polestar en Renault rijders. Zodat men kan vergelijken.

( De polestar club heeft wel eens een bijeenkomst georganiseerd bij de Tesla Supercharger in Breukelen. )
Ik zeg gewoon het circuit op, lekker vlammen met die 400+ pk-tjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 12:45
Vandaag een update van de Automotive host ontvangen (Polestar 2). Hopelijk biedt dit weer nieuwe mogelijkheden voor app ontwikkelaars!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

JTHZZ schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:08:
Vandaag een update van de Automotive host ontvangen (Polestar 2). Hopelijk biedt dit weer nieuwe mogelijkheden voor app ontwikkelaars!
Van wat ik heb gezien in de *REDACTED* komt er een functie aan waar we al heel lang op zitten te wachten :-)

De manier waarop het geïmplementeerd is... Laat de wensen over, maar beter iets dan niets.
Ze maken het ons niet makkelijk zegmaar...

Het zal nog wel even duren voordat we het live kunnen gooien, maar het is het wachten waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
frankkie12345 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Van wat ik heb gezien in de *REDACTED* komt er een functie aan waar we al heel lang op zitten te wachten :-)

De manier waarop het geïmplementeerd is... Laat de wensen over, maar beter iets dan niets.
Ze maken het ons niet makkelijk zegmaar...

Het zal nog wel even duren voordat we het live kunnen gooien, maar het is het wachten waard.
dit soort berichten horen we graag, laat maar weten als er iets te (beta) testen valt... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Zag net ineens dat de status van deze: Make Waze Available on AAOS

op 5 oktober gewijzigd is naar "We are working on it", see de post van de admin
Great timing! We’re currently working on making Waze available on AOOS. Keep an eye out for updates in your app store.
eindelijk! nu hopen dat die snel komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:30
Kammika schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:00:
Zag net ineens dat de status van deze: Make Waze Available on AAOS

op 5 oktober gewijzigd is naar "We are working on it", see de post van de admin

[...]

eindelijk! nu hopen dat die snel komt!
Staat er al tussen mag em alleen nog niet op de volvo downloaden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiaR8CbQ22gTAQsyjVd1eOCeKls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZGg74GhWi2Y2KnUFauTKvZL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 16:46
over9000 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 02:20:
[...]

[Afbeelding]
Ook nog niet te downloaden voor de Polestar 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
BlacKstaR- schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:23:
[...]

Ook nog niet te downloaden voor de Polestar 2.
Wsch dan al in beta denk ik (alleen voor beta testers…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
over9000 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 02:20:
[...]

[Afbeelding]
Hoe krijg je dit overzicht te voorschijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:30
Kammika schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:10:
[...]

Hoe krijg je dit overzicht te voorschijn?
Op de site van volvo hebben ze een link geplaatst naar dit overzicht.
https://www.volvocars.com...--beschikbare-applicaties

Android auto app staat er ook tussen bij mij.

[ Voor 6% gewijzigd door over9000 op 20-10-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
over9000 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:41:
[...]

Op de site van volvo hebben ze een link geplaatst naar dit overzicht.
https://www.volvocars.com...--beschikbare-applicaties

Android auto app staat er ook tussen bij mij.
Interesting…. YouTube staat er ook al bij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Florine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-10-2024
Sinds gisteren een probleem in Polestar 2 met Android automotive: Spotify lijkt alleen nog bekende nummers af te spelen die al vaker geluisterd zijn. Heel veel andere nummers via de zoekfunctie kunnen wel gevonden worden maar niet afspelen (na aanklikken zijn de ook blanco). Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Florine schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:16:
Sinds gisteren een probleem in Polestar 2 met Android automotive: Spotify lijkt alleen nog bekende nummers af te spelen die al vaker geluisterd zijn. Heel veel andere nummers via de zoekfunctie kunnen wel gevonden worden maar niet afspelen (na aanklikken zijn de ook blanco). Herkent iemand dit?
Je zou eens Spotify zelf kunnen afsluiten. Cache legen en opnieuw opstarten. Kan via instellingen, apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-09 09:03
Florine schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:16:
Vandaag had ik precies hetzelfde. Had nog geen oplossing gevonden/geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-10-2024
darwusch schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:34:
[...]

Vandaag had ik precies hetzelfde. Had nog geen oplossing gevonden/geprobeerd.
De radio lijkt ook niet meer te werken. Vreemd probleem.. ik heb nog geen oplossing gevonden.
Alleen liedjes in afspeellijsten van Spotify lijken te werken, maar verder dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-07 08:32
Ik heb dat enkele jaren geleden met Spotify via Android Auto (dus niet Automotive) gehad.gehad. Oplossing was toen om Spotify te verwijderen en opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:51
ik had dit probleem ook, maar bij mij de dag na alle internet issues die ik had (inc GPS mallfunction)
Lijkt alsof internet wel weer werkte, maar niet volledig oid? Nu werkt alles weer OK trouwens.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-09 09:03
Florine schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:02:
[...]

De radio lijkt ook niet meer te werken. Vreemd probleem.. ik heb nog geen oplossing gevonden.
Alleen liedjes in afspeellijsten van Spotify lijken te werken, maar verder dus niet
De radio werkte bij mij vervolgens ook niet meer. Een restart van Android verhielp dat weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Klinkt alsof de internet verbinding eruit lag. Alleen de liedjes die eerder zijn geluisterd (zijn gedownload) beschikbaar.
Gelukkig is het probleem zo te zien al weer opgelost!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jschoorl2
Zojuist flitsmeister beta kunnen installeren op de Renault Megane. Nog niet kunnen testen. Google heeft de automotive app host beschikbaar gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Yes! Eindelijk! Bedankt voor het doorgeven!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@frankkie12345 wat gaat dit dan precies op wellicht korte termijn (?) opleveren voor ons als gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:25:
@frankkie12345 wat gaat dit dan precies op wellicht korte termijn (?) opleveren voor ons als gebruikers?
Dat als je een Renault e-tech aanschaft je nog steeds Flitsmeister kan gebruiken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dan kan zonder toch ook? Ik gebruik het vrijwel dagelijks op de 'oude' manier... Wat ik natuurlijk bedoel is wat er voor nieuwe mogelijkheden zijn. Notificatie meldingen in beeld, een beter scherm voor alleen flitsers. Verzin het.

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 31-10-2022 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

[Flitsmeister AAOS en Android Auto]
Ik was van plan om op korte termijn een nieuwe functie toe te voegen,
die het makkelijker maakt om meldingen te beoordelen.
Maar heb dit er voorlopig weer uit moeten slopen,
omdat de documentatie niets te maken had met de realiteit.
Als in, de software deed niet wat het zou moeten doen volgens de handleiding.
Navraag gedaan bij Google, en na een zekere bedenktijd de belofte gekregen dat ze het zullen oplossen in een toekomstige update. Joost mag weten wanneer die update zal verschijnen.

Dus helaas niets te melden voor de zeer nabije toekomst op dat vlak.
Maar op de iets langere termijn verwacht ik dat het makkelijkere beoordelen er in komt.
En met een beetje geluk ook wat nieuws voor het instrument-cluster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lytsepier
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:35
Ik heb ook de beta van Flitsmeister in mijn Megane E-tech geinstalleerd, echter ook weer uitgezet..
Bij elke flitspaal gaat het volume naar maximaal en dat is wel hard...

Iemand een oplossing dat het volume niet extreem hard gaat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:03
Hoe is de prestatie van Flitsmeister bij een Megane? Heeft het een impact op de performance van je infotainment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Waze eind dit jaar beschikbaar voor Renault..3”10’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Renault only? Of alles wat op AAOS draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:22:
Renault only? Of alles wat op AAOS draait?
Zie een paar Posts terug: waze heeft aangegeven bezig zijn met te ontwikkelen voor aaos. Maken zelf geen voorbehoud voor alleen Renault

Geven alleen aan dat we de playstore in de gaten moeten houden..

In theorie krijgen we ook nog waze en Chrome dit jaar (aangekondigd door Google in januari dat het dit jaar gereleased zou worden).

De appjes staan al in playstore alleen nog niet selekteerbaar. Zitten wsch alle 3 in een Alpha of Beta programma…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jschoorl2
Waze is beschikbaar voor de Renault Megane e-tech. De app is nog niet geïntegreerd met de auto en beschikt ook niet over laadpalen.

Je kunt wel Waze op het rechterscherm (middenconsole) zetten en tegelijkertijd Google maps op het scherm achter het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
  • Laatst online: 22-09 10:01
nadeel is dus ook dat Waze wordt gezien als externe app en niet mee gaat met het data abonnement van de auto. Dus werkt alleen via hotspot/orange on the move.

Heb het nu een klein weekje gebruikt. Redelijk beperkt, kaartkleuren zijn te eentonig en al die Waze-poppetjes op de weg leiden best af.
De achterbank was verheugd dat de speciale voertuig-icoontjes die je op je telefoon in kan stellen ook werken in de auto. Dus de Megane is een arrenslee geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
BVice schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:02:
nadeel is dus ook dat Waze wordt gezien als externe app en niet mee gaat met het data abonnement van de auto. Dus werkt alleen via hotspot/orange on the move.
Huh, maakt Renault daar onderscheid in? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 16:46
frankkie12345 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:52:
[Flitsmeister AAOS en Android Auto]
Ik was van plan om op korte termijn een nieuwe functie toe te voegen,
die het makkelijker maakt om meldingen te beoordelen.
Maar heb dit er voorlopig weer uit moeten slopen,
omdat de documentatie niets te maken had met de realiteit.
Als in, de software deed niet wat het zou moeten doen volgens de handleiding.
Navraag gedaan bij Google, en na een zekere bedenktijd de belofte gekregen dat ze het zullen oplossen in een toekomstige update. Joost mag weten wanneer die update zal verschijnen.

Dus helaas niets te melden voor de zeer nabije toekomst op dat vlak.
Maar op de iets langere termijn verwacht ik dat het makkelijkere beoordelen er in komt.
En met een beetje geluk ook wat nieuws voor het instrument-cluster.
Is het mogelijk om flitsers vroeger te melden. Op mijn telefoon komt de melding veel eerder binnen dan op de Automotive FM app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
jschoorl2 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:52:
Waze is beschikbaar voor de Renault Megane e-tech. De app is nog niet geïntegreerd met de auto en beschikt ook niet over laadpalen.

Je kunt wel Waze op het rechterscherm (middenconsole) zetten en tegelijkertijd Google maps op het scherm achter het stuur.
hmmm... dan snap ik het voordeel niet van Waze op AAOS... Ik begin wel steeds meer maps voor EV te waarderen. Als ze daar nou alleen nog goede flitspaal detectie aan toevoegen zit ik helemaal niet meer te wachten op andere navigatie apps. Ik heb goede hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 09:38
Kunnen we de Renault Megane E-Tech laten voor wat het is en spreken over het OpenR Link systeem van Renault? De gloednieuwe Renault Austral heeft exact hetzelfde infotainmentsysteem.

@frankkie12345 Kun je bevestigen dat de Template Host app per type systeem gaat en niet per specifiek model voertuig?

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xsive

xsive

ii

Kammika schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 07:43:
[...]

hmmm... dan snap ik het voordeel niet van Waze op AAOS... Ik begin wel steeds meer maps voor EV te waarderen. Als ze daar nou alleen nog goede flitspaal detectie aan toevoegen zit ik helemaal niet meer te wachten op andere navigatie apps. Ik heb goede hoop
Wat mij vooral verbaast, is dat GM nog maar zeer zelden een Ionity of Fastned lader inplant uit zichzelf. Alsof beide "merken" niet genoeg betaald hebben oid. Je zult echt zelf "Ionity" of "Fatned" in moeten geven met navigeren, maar dit is lang niet zo fijn als dat je GM zelf de hele boel laat plannen bij een rit vanaf 400km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Aurora schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:28:
Kunnen we de Renault Megane E-Tech laten voor wat het is en spreken over het OpenR Link systeem van Renault? De gloednieuwe Renault Austral heeft exact hetzelfde infotainmentsysteem.

@frankkie12345 Kun je bevestigen dat de Template Host app per type systeem gaat en niet per specifiek model voertuig?
De wegen van Google zijn ondoorgrondelijk.

Ik ging er eerst van uit dat de Template Host App direct zou worden uitgebracht voor alle AAOS auto's.
Maar dat bleek niet zo te zijn:
https://blog.flitsmeister...egane-e-tech-24bb88a19f48

Dus we gaan het zien. Zal binnenkort bij een dealer binnen stappen, en gewoon zelf de Austral uitproberen. Dan weet ik het eerder dan als ik het aan Google zal vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

BlacKstaR- schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:26:
[...]

Is het mogelijk om flitsers vroeger te melden. Op mijn telefoon komt de melding veel eerder binnen dan op de Automotive FM app.
In de volgende versie zal dat zijn opgelost.
Dan wordt de AAOS versie weer even gelijkgetrokken met de smartphone app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hoe update je die app eigenlijk? Nooit zelf naar gekeken omdat ik het amper gebruik (vind de telefoon app nu nog prettiger). Maar kan je ook gewoon de beta app van FM via de store in de auto updaten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Juancho schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:03:
Hoe update je die app eigenlijk? Nooit zelf naar gekeken omdat ik het amper gebruik (vind de telefoon app nu nog prettiger). Maar kan je ook gewoon de beta app van FM via de store in de auto updaten?
Ja, je kan Flitsmeister gewoon via de Google Play Store app op de auto zelf updaten.
Maar... Dan moet ik wel eerst een update hebben gemaakt ;) Anders valt er weinig te updaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Ik ben erg benieuwd of AAOS in dit nieuwe jaar eindelijk eens stappen kan maken want om eerlijk te zijn...wat valt het enorm tegen zeg. Ik rij er nu bijna 2 jaar mee en ik blijf erbij, in potentie een uitstekend systeem maar dan moet je wel volle bak blijven ontwikkelen, apps uitrollen en volledig gebruik moeten kunnen maken van AAOS. Anders blijft het zoals het nu is: leuk voor Maps en Spotify maar thats it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Juancho schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:48:
Ik ben erg benieuwd of AAOS in dit nieuwe jaar eindelijk eens stappen kan maken want om eerlijk te zijn...wat valt het enorm tegen zeg. Ik rij er nu bijna 2 jaar mee en ik blijf erbij, in potentie een uitstekend systeem maar dan moet je wel volle bak blijven ontwikkelen, apps uitrollen en volledig gebruik moeten kunnen maken van AAOS. Anders blijft het zoals het nu is: leuk voor Maps en Spotify maar thats it.
Ik zou je verwachtingen niet te hoog insteken.

Die Polestar 3 en Volvo EX90 hebben een compleet vernieuwde AAOS GUI en waarschijnlijk ook gebaseerd op Android 13 die 2 maanden geleden gereleased is.

Dit gaat voor de XC40 nooit meer komen, aangezien die CPU gewoon te traag en oud is.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 14:14

MaxxMark

HT is Tof!

En computer upgrades zoals bij Tesla gaan er niet in zitten... Bij de Hand-over van mn p2 had ik daar naar gevraagd, en daar werd ontkennend gereageerd.

Laten we er maar op hopen dat wanneer m'n auto uit de lease gaat er leuke nieuwe polestars zijn ;)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
MaxxMark schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:26:
En computer upgrades zoals bij Tesla gaan er niet in zitten... Bij de Hand-over van mn p2 had ik daar naar gevraagd, en daar werd ontkennend gereageerd.

Laten we er maar op hopen dat wanneer m'n auto uit de lease gaat er leuke nieuwe polestars zijn ;)
Helaas is de p3 te duur.. ik heb nog 3 jaar te gaan op mn p8 - ik mis eigenlijk geen apps if im honest, het is meer voor de leuk. Ik hoop dat Maps door word ontwikkeld en ze actief paal data blijven inkopen. thats it.

YT/Netflix etc is leuk hoor maar de lange ritten doen we vaak met het gezin. Mn kids zitten echt niet te wachten op pa zn series :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

4v4t4r schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Helaas is de p3 te duur.. ik heb nog 3 jaar te gaan op mn p8 - ik mis eigenlijk geen apps if im honest, het is meer voor de leuk. Ik hoop dat Maps door word ontwikkeld en ze actief paal data blijven inkopen. thats it.

YT/Netflix etc is leuk hoor maar de lange ritten doen we vaak met het gezin. Mn kids zitten echt niet te wachten op pa zn series :D
In 2025 komt de EX60 (elektrische XC60) en er zal ook wel een Polestar tegenhanger zijn, aangezien die vrijwel identieke wagens op hetzelfde moment uitbrengen.

Dat wordt mijn volgende kandidaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
JackBol schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:17:
[...]

In 2025 komt de EX60 (elektrische XC60) en er zal ook wel een Polestar tegenhanger zijn, aangezien die vrijwel identieke wagens op hetzelfde moment uitbrengen.

Dat wordt mijn volgende kandidaat!
ik zie tegen die tijd wel wat mn lease budget is en wat de bijtelling regels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Google HD kaarten voor Volvo / Polestar allereerst voor de Volvo ec90 en polestar 3

[ Voor 32% gewijzigd door jschoorl2 op 07-01-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Zal waarschijnlijk toch niet naar de huidige wagens gaan lijkt me. Dat is een hele nieuwe schil van Volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:22:
Zal waarschijnlijk toch niet naar de huidige wagens gaan lijkt me. Dat is een hele nieuwe schil van Volvo.
Heb je ook niks aan want die bevatten niet de hardware voor autonoom rijden. HD maps is alleen extra info voor de auto zelf als die autonoom rijstedeeg als gebruiker zie je daar niks van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
Lijkt mij weinig te maken te hebben met GM, eerder met de autonoom rijden-functies van die auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 10:42
Over AAOS ik ben benieuwd of er al auto’s zijn met AAOS 13 en hoe snel auto’s bijgewerkt worden met de nieuwste versie van AAOS na de release van een nieuwe versie.

Polestar 2 en XC40 hebben nog steeds AAOS 11
Welke versie heeft de Renault Mégane E?

Het is lastig te vinden welke versie op welke auto draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Wij rijden toch al op Android 12 als ik me niet vergis? Is er uberhaubt al nieuws welke (grotere) zaken in Android 13 AAOS gaan zitten? De vorige grote AAOS update viel namelijk best tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 12:45
Nou dat is wel erg Spartaans zeg. Dan ben ik toch weer erg blij met wat wij in de auto hebben. Een 1280x768 10“ scherm, really?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 10:42
Juancho schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:13:
Wij rijden toch al op Android 12 als ik me niet vergis? Is er uberhaubt al nieuws welke (grotere) zaken in Android 13 AAOS gaan zitten? De vorige grote AAOS update viel namelijk best tegen.
Helaas heeft de XC40 nog een oude AAOS versie, zojuist even gecontroleerd.

Volvo XC40
Volvo Software versie 2.5
Android AAOS 11
Beveiligings update 1 oktober 2022

Beschikbare AAOS versies:
AAOS 13 QPR1
AAOS 13
AAOS 12 L
AAOS 12 QPR3
AAOS 11

Release notes: https://source.android.co...utomotive/start/t_release

De grootste wijziging zit in AAOS 13 voor toekomstige updates:
“ Car framework mainline. Added a new car framework module that includes car APIs and car services. This enables the updating of the car stack independent of Android platform versions.”

En in AAOS 12 de support voor YouTube:
“ System UI and core apps improvements

To support the launch of YouTube in cars, updates were made to:

Settings > ClosedCaptioning
Settings > TalkBack”

Zijn er al auto’s met nieuwere versies van AAOS?

Het lijkt nu op een mobiele telefoon en traag updaten door een telefoon leverancier. Maar een auto moet wel een aantal extra veiligheidsmaatregelen en controle’s gehad hebben voordat hij een nieuwe major versie krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 22:59
Ik heb het inmiddels voor elkaar om de Volvo middels API aan te spreken om zodoende via mijn Home Automation/Domotica (OpenHAB) het bv. voorverwarmen op te starten en de deuren op slot te zetten. Ik heb hiervoor Javascript en Python voorbeelden en DSL rules (Javascript, specifiek voor OpenHAB). Mocht je interesse hebben in de script, let me know.

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nikagl schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:20:
Ik heb het inmiddels voor elkaar om de Volvo middels API aan te spreken om zodoende via mijn Home Automation/Domotica (OpenHAB) het bv. voorverwarmen op te starten en de deuren op slot te zetten. Ik heb hiervoor Javascript en Python voorbeelden en DSL rules (Javascript, specifiek voor OpenHAB). Mocht je interesse hebben in de script, let me know.
Ik ben zeker geinteresseerd... gebruik zelf domoticz, maar is vast om te schrijven.

Hoe heb je het probleem et de API keys opgelost? Ik kan bij Volvo geen def key krijgen omdat ik geen onderneming ben. Kan dus alleen demo keys krijgen die voor een uur geldig zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eFJee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 07:49
nikagl schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:20:
Zou je code ook werken voor een Polestar? Dan ben ik zeker geïnteresseerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
OK. Ik heb de verschillende scripts waarmee ik getest heb de afgelopen periode geanonimiseerd (I hope 🙈) en geupload:
https://github.com/nikagl/volvo

In OpenHAB moet ik nog veel doen. Op dit moment wordt het token steeds opnieuw gemaakt ipv hergebruikt binnen de expiration periode en/of refreshed (nadat hij expired)... meer nieuws volgt... :-)

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
eFJee schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:33:
[...]

Zou je code ook werken voor een Polestar? Dan ben ik zeker geïnteresseerd!
Ik denk het niet. Hij is echt voor de API van Volvo en gebruikt authorization keys die in die omgeving actief zijn. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze bij Polestar dezelfde authorization keys gebruiken...

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Kammika schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:32:
[...]Hoe heb je het probleem et de API keys opgelost? Ik kan bij Volvo geen def key krijgen omdat ik geen onderneming ben. Kan dus alleen demo keys krijgen die voor een uur geldig zijn...
Ik gebruik de authorization key die in andere github repo's werd genoemd. Ik denk dat ze die met een SSL proxy tool uit de app hebben gehaald (zo heb ik ooit de eerste Volvo Oncall scripts kunnen maken, dit lukte mij alleen niet meer met de nieuwe).

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nikagl schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:36:
[...]

Ik gebruik de authorization key die in andere github repo's werd genoemd. Ik denk dat ze die met een SSL proxy tool uit de app hebben gehaald (zo heb ik ooit de eerste Volvo Oncall scripts kunnen maken, dit lukte mij alleen niet meer met de nieuwe).
kreeg die van jou niet zo snel aan de praat. Dus hier de werkende code (=aanpassing van jouw code) voor de recharge call (vul alleen aan het begin even je eigen username/password/vccapikey in), kun je die eens proberen...

Wat voor type auto heb je ? Misschien dat dat nog uitmaakt? Ik heb een xc40 P6 MY 22 Early.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
import requests
import json

print ("Connecting...")

username = '<USER>'
password = '<PW>'
vccapikey = '<VCCAPIKEY>'

try:
    response = requests.post(
        "https://volvoid.eu.volvocars.com/as/token.oauth2",
        headers = {
            'authorization': 'Basic aDRZZjBiOlU4WWtTYlZsNnh3c2c1WVFxWmZyZ1ZtSWFEcGhPc3kxUENhVXNpY1F0bzNUUjVrd2FKc2U0QVpkZ2ZJZmNMeXc=',
            'content-type': 'application/x-www-form-urlencoded',
            'user-agent': 'okhttp/4.10.0'
        },
        data = {
            'username': username,
            'password': password,
            'access_token_manager_id': 'JWTh4Yf0b',
            'grant_type': 'password',
            'scope': 'openid email profile care_by_volvo:financial_information:invoice:read care_by_volvo:financial_information:payment_method care_by_volvo:subscription:read customer:attributes customer:attributes:write order:attributes vehicle:attributes tsp_customer_api:all conve:brake_status conve:climatization_start_stop conve:command_accessibility conve:commands conve:diagnostics_engine_status conve:diagnostics_workshop conve:doors_status conve:engine_status conve:environment conve:fuel_status conve:honk_flash conve:lock conve:lock_status conve:navigation conve:odometer_status conve:trip_statistics conve:tyre_status conve:unlock conve:vehicle_relation conve:warnings conve:windows_status energy:battery_charge_level energy:charging_connection_status energy:charging_system_status energy:electric_range energy:estimated_charging_time energy:recharge_status vehicle:attributes'
        }
    )
    # print(json.dumps(response.json(), indent=4))
    print("Login successful!")
    print(response.json())
except requests.exceptions.RequestException as error:
    print("Login failed:")
    print(error)

access_token = response.json()['access_token']
# print(access_token)

try:
    vehicles = requests.get(
        "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles",
        headers= {
            "accept": "application/json",
            "vcc-api-key": vccapikey,
            "Authorization": "Bearer " + access_token
        }
    )
    print("\nResult:")
    print(vehicles)
    vjson=vehicles.json()
    print("Vin = "+str(vjson["vehicles"][0]["id"]))

vehiclesjson = json.dumps(vehicles.json(), indent=4)
    print("\nResult JSON:")
    print(vehiclesjson)

print("Get vehicles failed:")
    print(error)

vin = vjson["vehicles"][0]["id"]

try:
    status = requests.get(
        "https://api.volvocars.com/energy/v1/vehicles/"+vin+"/recharge-status",
        headers= {
            "accept": "application/vnd.volvocars.api.energy.vehicledata.v1+json",
            "vcc-api-key": vccapikey,
            "Authorization": "Bearer " + access_token
        }
    )

print("\nResult:")
    print(status)
    sjson=status.json()

sjson = json.dumps(status.json(), indent=4)
    print("\nResult JSON:")
    print(sjson)

print("Get rechargestatus failed:")
    print(error)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Nope. Jammer genoeg echt niet...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wJwkPRJ.png

[ Voor 15% gewijzigd door nikagl op 12-02-2023 19:04 ]

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
XC40 P8 2020 trouwens. Ik heb ook een Recharge plugin (schoonvader) in m'n account zitten maar gebruik uiteraard de VIN van mijn P8.

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Balen… geen idee waar het dan kan zitten. Misschien nog een ideetje om een nieuw Volvo id waar alleen je p8 aan hangt aan te maken?

update: nog een helder moment. Ik doe het met mijn Volvo id profiel die ook beheerder is. Zou dat nog wat uitmaken?

[ Voor 14% gewijzigd door Kammika op 12-02-2023 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Kammika schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:10:
[...]

Balen… geen idee waar het dan kan zitten. Misschien nog een ideetje om een nieuw Volvo id waar alleen je p8 aan hangt aan te maken?

update: nog een helder moment. Ik doe het met mijn Volvo id profiel die ook beheerder is. Zou dat nog wat uitmaken?
@Kammika Thanks voor je code! Ik heb er een python webservertje omheen gebakken en mijn VIN hardgecodeerd (scheelt toch weer een API call). Ik kan het nu mooi graphen in Grafana.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hs5z_-b0_Law6g-xtGR_Legtfuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0GaLcDUrRjFQbeq18jAg9g5l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Werkt top!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLRCUabA7hyFRm6vz3tlta95HCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uWug8U3Ugwe2yCfu8jvB8zJn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door JackBol op 13-02-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Juancho schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:13:
Ik moest aan jouw denken toen ik dit artikel las!

https://www.autoblog.nl/n...ker-dan-facelifts-3453446

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik zie daar ook 10x meer de toegevoegde waarde van in dan een nieuwe grill. Software gebruik je elke rit weer, als je daar veel meer kan gaan doen merk je dat als gebruiker elke rit weer. Of nog een stap verder, je infotaintment systeem een update kunnen geven. Snellere processor, nieuwste scherm laten inbouwen. Verzin het. Zodat je verder nog perfecte auto even een update krijgt. Ik ben daar groot voorstander van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:02
Ik ben wel benieuwd hoelang de hardware capabel genoeg is om de software nog lekker te laten draaien. Heb het idee dat het nu (op de Polestar 2) allemaal maar nét gaat. Al denk ik dat de uitspraak van Volvo meer van toepassing is op de hardware van nieuwe generatie EX90 en Polestar 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Ik denk dat we het aantal calls dat we uitvoeren met deze Authentication key moeten verminderen:

{ "statusCode": 403, "message": "Out of call volume quota. Quota will be replenished in 03:46:22." }

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nikagl schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:17:
Ik denk dat we het aantal calls dat we uitvoeren met deze Authentication key moeten verminderen:

{ "statusCode": 403, "message": "Out of call volume quota. Quota will be replenished in 03:46:22." }
De enige auto die ik voorbij heb is op je eigen vcckey. Daar heb je er 10.000 Per dag van…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Kammika schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:30:
[...]

De enige auto die ik voorbij heb is op je eigen vcckey. Daar heb je er 10.000 Per dag van…
Hmm... Inderdaad! Ik update iedere minuut, maar omdat ik de stats uit verschillende delen van de API moet halen doe ik 10 calls. Dat zijn er meer dan 7 (10k / 24/ 60)... Dus de hoeveelheid calls maar reduceren naar 1x per 5 minuten :)

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nikagl schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:36:
[...]

Hmm... Inderdaad! Ik update iedere minuut, maar omdat ik de stats uit verschillende delen van de API moet halen doe ik 10 calls. Dat zijn er meer dan 7 (10k / 24/ 60)... Dus de hoeveelheid calls maar reduceren naar 1x per 5 minuten :)
Welke 10 calls doe jij dan waar zinvolle info uitkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
Zinvol? Tja... da's een breed begrip ;-) ik doe het volgende:

Deze doen het wel allemaal en leveren nuttige informatie over de auto die ik gebruik om "tegels" mee te vullen:
https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/{{VIN}}/battery-charge-level
https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/{{VIN}}/odometer
https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/{{VIN}}/diagnostics
https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/{{VIN}}/windows
https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/{{VIN}}/tyres
https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/{{VIN}}/doors
https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/{{VIN}}/brakes
https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/{{VIN}}/engine

Deze blijf ik nog wel ophalen, maar klopt bij mij niet:
https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/{{VIN}}/statistics

Deze gebruik ik om de algemene gegevens van de auto in m'n domotica mee te vullen en heb ik twee tegels die de plaatjes laten zien, gewoon omdat het kan, maar zou uiteraard niet iedere 5 minuten hoeven ;-)
https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/{{VIN}}

En de recharge-api zou ik kunnen doen maar levert bij mij op dit moment alleen een foutmelding op, dus kan ik (nog) niet gebruiken...

En als laatste, maar die doe ik alleen reactief als ik op een knop druk of ik de domotica wil laten afsluiten of pre-heaten, uiteraard de /commands/lock, unlock, climatization-start en stop...

Groet,

Nika.

XC40 P8

• Kammika
nikagl schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:02:

Deze doen het wel allemaal en leveren nuttige informatie over de auto die ik gebruik om "tegels" mee te vullen:
https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v1/vehicles/{{VIN}}/battery-charge-level

Deze gebruik ik om de algemene gegevens van de auto in m'n domotica mee te vullen en heb ik twee tegels die de plaatjes laten zien, gewoon omdat het kan, maar zou uiteraard niet iedere 5 minuten hoeven ;-)

En de recharge-api zou ik kunnen doen maar levert bij mij op dit moment alleen een foutmelding op, dus kan ik (nog) niet gebruiken...

En als laatste, maar die doe ik alleen reactief als ik op een knop druk of ik de domotica wil laten afsluiten of pre-heaten, uiteraard de /commands/lock, unlock, climatization-start en stop...

Groet,

Nika.
Krijg jij wel goede output van de odometer? (Ik krijg rare niet verklaarbare getallen)

En vwb tyres, brakes en diagnostics: bij mij is de output anders dan in de docs en omdat het vaak strings zijn moet ik wel alle mogelijke waarden kennen, maar ik krijg nu al andere waardes terug

Hoe heb jij dat opgelost? (Heb je voorbeeldcode?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 14:14

MaxxMark

HT is Tof!

nikagl schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:34:
[...]

Ik denk het niet. Hij is echt voor de API van Volvo en gebruikt authorization keys die in die omgeving actief zijn. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze bij Polestar dezelfde authorization keys gebruiken...
Dat lijkt mij inderdaad ook sterk. Wel zullen beiden hetzelfde platform gebruiken (dat was ook een van de speerpunten van ze en van de hele nieuwe app opzet voor alle volvo en polestar software).

De endpoints en domeinen lijken ook wel beschikbaar. Zo is het polestar equivalent voor de api: https://api.polestar.com/ gewoon beschikbaar evenals dat het format van de authenticatie: https://polestarid.eu.polestar.com/ ook overeenkomstig is met Volvo.

Het zal (hoop ik) een kwestie van tijd zijn voordat het daar ook een keer leakt.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Groet,

Nika.
Wat voor auto heb je? Ik heb een XC60 en alleen het endpoint /recharge-status geeft me iets terug. Op alle andere endpoints krijg ik een 404.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Xc40 p8 2020

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Kammika schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 06:12:
[...]

Krijg jij wel goede output van de odometer? (Ik krijg rare niet verklaarbare getallen)

En vwb tyres, brakes en diagnostics: bij mij is de output anders dan in de docs en omdat het vaak strings zijn moet ik wel alle mogelijke waarden kennen, maar ik krijg nu al andere waardes terug

Hoe heb jij dat opgelost? (Heb je voorbeeldcode?)
Mijn code staat op mn GitHub. Ik gebruik de output en dump die in een string. De "huidige" waardes heb ik als de juiste genomen en dan toont hij een groen blokje. Als hij iets anders is wordt hij rood en dan weet ik dat ik ernaar moet kijken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6vYPwa8c4clG2_8NcroANdp7NY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7n5RQVX5uotRxikIBpokMcTZ.png?f=fotoalbum_large

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Groet,

Nika.
Ik heb het nu werken, maar krijg wat rare data terug.

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
"averageSpeed": {
  "value": "283",
  "unit": "kilometers_per_hour",
  "timestamp": "2023-03-03T07:42:56Z"
}

"odometer": {
  "value": "365",
  "unit": "kilometers",
  "timestamp": "2023-03-03T07:42:56Z"
}

Ik heb veel meer km op de teller....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Odo klopt bij mij wel....average speed en de andere in statistics inderdaad ook niet...🤷‍♂️

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinceub1972
  • Laatst online: 14-06-2024
Ik had de Tidal app geïnstalleerd in m’n Renault Mégane electric, maar sinds gisteren krijg ik de app wel geïnstalleerd alleen hij kan geen connectie maken met m’n account? Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

nikagl schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:32:
Odo klopt bij mij wel....average speed en de andere in statistics inderdaad ook niet...🤷‍♂️
Die odo zit er bij mij een factor 10 naast. Dus als ik het met 10 vermenigvuldig, klopt het netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
JackBol schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Die odo zit er bij mij een factor 10 naast. Dus als ik het met 10 vermenigvuldig, klopt het netjes!
Je hebt gelijk, was ik inderdaad vergeten dat ik die bij m'n code er inderdaad ook ingezet heb 👍

XC40 P8

Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste