Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 14:41
Kammika schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 07:11:
[...]

kreeg die van jou niet zo snel aan de praat. Dus hier de werkende code (=aanpassing van jouw code) voor de recharge call (vul alleen aan het begin even je eigen username/password/vccapikey in), kun je die eens proberen...

Wat voor type auto heb je ? Misschien dat dat nog uitmaakt? Ik heb een xc40 P6 MY 22 Early.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
import requests
import json

print ("Connecting...")

username = '<USER>'
password = '<PW>'
vccapikey = '<VCCAPIKEY>'

try:
    response = requests.post(
        "https://volvoid.eu.volvocars.com/as/token.oauth2",
        headers = {
            'authorization': 'Basic aDRZZjBiOlU4WWtTYlZsNnh3c2c1WVFxWmZyZ1ZtSWFEcGhPc3kxUENhVXNpY1F0bzNUUjVrd2FKc2U0QVpkZ2ZJZmNMeXc=',
            'content-type': 'application/x-www-form-urlencoded',
            'user-agent': 'okhttp/4.10.0'
        },
        data = {
            'username': username,
            'password': password,
            'access_token_manager_id': 'JWTh4Yf0b',
            'grant_type': 'password',
            'scope': 'openid email profile care_by_volvo:financial_information:invoice:read care_by_volvo:financial_information:payment_method care_by_volvo:subscription:read customer:attributes customer:attributes:write order:attributes vehicle:attributes tsp_customer_api:all conve:brake_status conve:climatization_start_stop conve:command_accessibility conve:commands conve:diagnostics_engine_status conve:diagnostics_workshop conve:doors_status conve:engine_status conve:environment conve:fuel_status conve:honk_flash conve:lock conve:lock_status conve:navigation conve:odometer_status conve:trip_statistics conve:tyre_status conve:unlock conve:vehicle_relation conve:warnings conve:windows_status energy:battery_charge_level energy:charging_connection_status energy:charging_system_status energy:electric_range energy:estimated_charging_time energy:recharge_status vehicle:attributes'
        }
    )
    # print(json.dumps(response.json(), indent=4))
    print("Login successful!")
    print(response.json())
except requests.exceptions.RequestException as error:
    print("Login failed:")
    print(error)

access_token = response.json()['access_token']
# print(access_token)

try:
    vehicles = requests.get(
        "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles",
        headers= {
            "accept": "application/json",
            "vcc-api-key": vccapikey,
            "Authorization": "Bearer " + access_token
        }
    )
    print("\nResult:")
    print(vehicles)
    vjson=vehicles.json()
    print("Vin = "+str(vjson["vehicles"][0]["id"]))

vehiclesjson = json.dumps(vehicles.json(), indent=4)
    print("\nResult JSON:")
    print(vehiclesjson)

print("Get vehicles failed:")
    print(error)

vin = vjson["vehicles"][0]["id"]

try:
    status = requests.get(
        "https://api.volvocars.com/energy/v1/vehicles/"+vin+"/recharge-status",
        headers= {
            "accept": "application/vnd.volvocars.api.energy.vehicledata.v1+json",
            "vcc-api-key": vccapikey,
            "Authorization": "Bearer " + access_token
        }
    )

print("\nResult:")
    print(status)
    sjson=status.json()

sjson = json.dumps(status.json(), indent=4)
    print("\nResult JSON:")
    print(sjson)

print("Get rechargestatus failed:")
    print(error)
Zo, vandaag eindelijk een keer een nieuwe Volvo ID aangemaakt. Problem Solved! Met mijn andere Volvo ID is er dus iets aan de hand. Kan zijn omdat er ook een Recharge in (schoonvader)? Who knows...

Nu alleen nog de locatie... zou fijn zijn als we die nog kunnen pollen (zoals met de andere niet-officiele API bij niet-electric/android volvo's)...

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsive
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 08:29

xsive

ii

Iemand een idee waar de Tidal app gebleven is?

Ik kreeg een error in de app: cannot be used right now.

Force stop lostte niets op --> Uninstall --> denk installeer opnieuw ---> verdwenen uit play store...

Herstart infotainment doet ook niets.

Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

nikagl schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:19:
[...]

Je hebt gelijk, was ik inderdaad vergeten dat ik die bij m'n code er inderdaad ook ingezet heb 👍
Hoe heb je die api endpoints gevonden?
Inmiddels hebben ze de geo locatie van de wagen toegevoegd in de app en ik zou die ook wel via de api willen uitlezen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
De API endpoints zijn allemaal gedocumenteerd in de Volvo developer portal;:
https://developer.volvocars.com/apis/energy/specification/
https://developer.volvoca...ed-vehicle/specification/

Ik zit inderdaad ook nog te wachten op een geo location mogelijkheid. Dit werd in de app voorheen gedaan via de vocapi, maar deze is "reverse engineered" door er een proxy tussen te zetten. Voor de nieuwe Volvo Oncall heb ik dit ook geprobeerd maar is het mij (nog) niet gelukt de calls te vinden...

https://web.archive.org/w...08/volvo-on-call-voc-api/

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@Pure8 wellicht heb jij wat extra info mbt de API endpoints voor de geolocatie van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

nikagl schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:32:
De API endpoints zijn allemaal gedocumenteerd in de Volvo developer portal;:
https://developer.volvocars.com/apis/energy/specification/

Ik zit inderdaad ook nog te wachten op een geo location mogelijkheid. Dit werd in de app voorheen gedaan via de vocapi, maar deze is "reverse engineered" door er een proxy tussen te zetten. Voor de nieuwe Volvo Oncall heb ik dit ook geprobeerd maar is het mij (nog) niet gelukt de calls te vinden...

https://web.archive.org/w...08/volvo-on-call-voc-api/
FYI, sommige van je scripts werken niet meer (climatisation-start, climatisation-stop en lock).
Ik heb even zitten kijken en de API heeft een update gekregen, je kan nu gewoon "application/json" gebruiken ipv. "application/vnd.volvocars.api.connected-vehicle.climatizationstart.v2+json" e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Ah, ik merkte van de week al dat mijn heater niet meer automatisch aan ging maar was er nog niet aan toegekomen om te debuggen waarom het niet (meer) werkt. De API wijzigt wel vaker, kort geleden ook al verschillende json waardes moeten aanpassen (rearLeftWindowOpen ipv rearLeft, etc.)...

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Volvo past de specification docs overigens niet aan zo te zien....😱🙈

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Volgens mij is de API momenteel helemaal stukkie wukkie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:48
JackBol schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:17:
Volgens mij is de API momenteel helemaal stukkie wukkie?
Bij mij doettie het gewoon…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb ongeveer 1,5M datapunten verzameld sinds ik ben begonnen met meten. Wellicht zit er een limiet op die API?
Ik ben sinds 2 december aan het verzamelen, dus zit gemiddeld wel boven die 10k toegestane requests per dag.
Ik had eigenlijk de indruk dat die 10k een cap was. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik de polling interval omlaag zet.

[ Voor 51% gewijzigd door JackBol op 10-04-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JackBol schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:49:
Ik heb ongeveer 1,5M datapunten verzameld sinds ik ben begonnen met meten. Wellicht zit er een limiet op die API?
Ik ben sinds 2 december aan het verzamelen, dus zit gemiddeld wel boven die 10k toegestane requests per dag.
Ik had eigenlijk de indruk dat die 10k een cap was. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik de polling interval omlaag zet.
die 10k per dag is wel echt de max. Heb het in het begin ook een keer gehad. Maar dan krijg je ook wel in de output terug dat je tegen die grens aan bent gelopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Kammika schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:00:
[...]

die 10k per dag is wel echt de max. Heb het in het begin ook een keer gehad. Maar dan krijg je ook wel in de output terug dat je tegen die grens aan bent gelopen...
Ja daar ging ik eerlijke gezegd ook van uit. Ik heb even gerekend en ik zit momenteel op 9792 api calls per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb mijn VCC API key gerotate op developer portal en nu werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JackBol schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:31:
[...]

Ja daar ging ik eerlijke gezegd ook van uit. Ik heb even gerekend en ik zit momenteel op 9792 api calls per dag.
in de policy heb ik ook een keer ergens fair use zien staan... Ik zit zelf veel lager dan die 10k calls per dag. (denk nog niet eens 1k. Elke 5 minuten 3 calls).. zou het kunnen omdat je het elke dag uitmaxt door bijna op die 10k te ziten dat je daar tegenaangelopen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb de polling interval nu omlaag gezet en doe nu ongeveer 4000 calls per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nikagl schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:58:
Ah, ik merkte van de week al dat mijn heater niet meer automatisch aan ging maar was er nog niet aan toegekomen om te debuggen waarom het niet (meer) werkt. De API wijzigt wel vaker, kort geleden ook al verschillende json waardes moeten aanpassen (rearLeftWindowOpen ipv rearLeft, etc.)...
Ik heb het in mijn plug-in al gefixed. Als je daar de laatste comits bekijkt heb je de oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
JackBol schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:44:
Ik heb de polling interval nu omlaag gezet en doe nu ongeveer 4000 calls per dag.
Zie hier de error die ik kreeg:
nikagl in "Android Automotive"

Goed dat je het gevonden hebt. Ik dacht eerst ook dat ik minder calls deed dan 10k maar door de hoeveelheid calls per keer dat ik stats ophaalde kwam ik er dus wel bovenuit... belangrijk om dus goed in de gaten te houden hoeveel calls je per keer doet en hoe vaak je dat achter elkaar doet.

@Kammika yes, ik heb het gister ook opgelost in mijn repo. Ik gebruik geen Domoticz maar OpenHAB en ben tot op heden de enige die er voor de nieuwe Volvo's gebruik van maakt voor zover ik weet... Wel leuk om te zien dat we ongeveer dezelfde changes op dezelfde momenten doen... misschien moeten we een nieuw topic ergens anders starten om elkaar op de hoogte te houden... Ik zal het de volgende keer in ieder geval hier ook even posten als ik ontdek dat er iets veranderd is :)

@frankkie12345 jammer van Flitsmeister op AAOS (nieuwsbrief van laatst...), maar begrijp het goed. Is er al nieuws over Android Auto voor de Volvo's?

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-05 16:42

frankkie12345

Android Developer (FM)

nikagl schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:12:
[...]

@frankkie12345 jammer van Flitsmeister op AAOS (nieuwsbrief van laatst...), maar begrijp het goed. Is er al nieuws over Android Auto voor de Volvo's?
Voor zover ik weet: Android Auto is beschikbaar voor Android Automotive 13 en hoger. Maar ik weet niet op welke versie Volvo inmiddels zit, en of er nog andere afhankelijkheden zijn.
De Renault Megane e-tech heeft in ieder geval wel Android Auto, op Android Automotive 13

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

frankkie12345 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:08:
[...]

Voor zover ik weet: Android Auto is beschikbaar voor Android Automotive 13 en hoger. Maar ik weet niet op welke versie Volvo inmiddels zit, en of er nog andere afhankelijkheden zijn.
De Renault Megane e-tech heeft in ieder geval wel Android Auto, op Android Automotive 13
Android 11 (R).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:45
Voor niet zulke techneuten, iemand nog wat opgevangen over de door ontwikkeling van AAOS? Of blijft het behelpen met wat er nu is?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Juancho schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:28:
Voor niet zulke techneuten, iemand nog wat opgevangen over de door ontwikkeling van AAOS? Of blijft het behelpen met wat er nu is?
[SPECULATIE]
Ik vrees dat het een beetje hetzelfde verhaal wordt met smartphones.
Je krijgt een paar 'major' updates, meestal maximaal 2, en daarna moet je een nieuwe kopen.

De Polestar 2 was uitgekomen met Android versie 9,
en heeft inmiddels een update gekregen naar versie 10 en later versie 11.
Dat waren je 2 updates, krijg je meer updates, is het mooi meegenomen, maar zou er niet op wachten.
(Zelde verhaal voor Volvo)
[/SPECULATIE]

Dus het lijkt erop dat de updates klaar zijn voor de Polestar 2.
Wil je nieuwe software? Wacht maar op de Polestar 3.

Heel vervelend om te horen voor de early-adopters; Worden eigenlijk gestraft voor het investeren in een nieuwe techniek. Mensen die wat langer wachten, hebben het beter, de kinderziektes er al uit.

En die early-adopters waren Android Auto beloofd, (Apple CarPlay heeft ook te lang geduurd trouwens)
en nu krijgen ze te horen dat ze daarvoor AAOS 13 moeten hebben, die ze misschien niet gaan krijgen...
De "nieuwere" Renault Megane e-tech Electric, die geleverd wordt met AAOS13 heeft het al wel, out-of-the-box.

Er zijn allerlei reden waarom oude hardware niet ondersteund wordt door nieuwere software,
die zeker kunnen verschillen per bedrijf / product. Zoals:
- Verouderde hardware, de hardware is zo oud, dat de makers van de hardware hun drivers ervoor niet willen updaten. En daardoor de hele update niet door kan gaan. (ondersteund Intel Atom Android 13?)
- Geld, nieuwe software kost geld, je hebt het product al gekocht. Dus tenzij je wilt betalen voor de software update, ga ik er niet op rekenen

Gaat de ontwikkeling binnen AAOS door? Tuurlijk wel.
Net als gewone Android, verwacht ik ongeveer elk jaar, zo rond september/oktober een nieuwe versie.
Wat er nieuw gaat zijn in de nieuwe versie? Geen idee, zien we dan wel.
Maar grote kans dat sommige auto's zullen blijven steken op een oudere versie. Met alleen nog maar security updates en dus geen nieuwe features.

Hopelijk zullen app-developers wel apps gaan aanbieden die ook de "oudere" auto's nog ondersteunen.

Zodra Google de regeltjes een beetje losser maakt natuurlijk...
Want zo'n dure auto kopen voor alleen internet-radio (Tune-In),
video (Netflix, YouTube), en IOT-apps (Home Assistant, Samsung SmartThings), lijkt me zonde.
Had je net zo goed een goedkopere auto met Android Auto kunnen nemen. Die heeft vrijwel al die functies ook, en meer. (Nogmaals jammer dat Android Auto nog steeds niet supported is op AAOS 11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsive

xsive

ii

frankkie12345 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:16:
[...]

[SPECULATIE]
Je krijgt een paar 'major' updates, meestal maximaal 2, en daarna moet je een nieuwe kopen.

Dat waren je 2 updates, krijg je meer updates, is het mooi meegenomen, maar zou er niet op wachten.
[/SPECULATIE]

Heel vervelend om te horen voor de early-adopters; Worden eigenlijk gestraft voor het investeren in een nieuwe techniek. Mensen die wat langer wachten, hebben het beter, de kinderziektes er al uit.

En die early-adopters waren Android Auto beloofd, (Apple CarPlay heeft ook te lang geduurd trouwens)
en nu krijgen ze te horen dat ze daarvoor AAOS 13 moeten hebben, die ze misschien niet gaan krijgen...
De "nieuwere" Renault Megane e-tech Electric, die geleverd wordt met AAOS13 heeft het al wel, out-of-the-box.

Er zijn allerlei reden waarom oude hardware niet ondersteund wordt door nieuwere software,
- Verouderde hardware, de hardware is zo oud, dat de makers van de hardware hun drivers ervoor niet willen updaten. En daardoor de hele update niet door kan gaan. (ondersteund Intel Atom Android 13?)
- Geld, nieuwe software kost geld, je hebt het product al gekocht. Dus tenzij je wilt betalen voor de software update, ga ik er niet op rekenen

Net als gewone Android, verwacht ik ongeveer elk jaar, zo rond september/oktober een nieuwe versie.
Maar grote kans dat sommige auto's zullen blijven steken op een oudere versie. Met alleen nog maar security updates en dus geen nieuwe features.

Hopelijk zullen app-developers wel apps gaan aanbieden die ook de "oudere" auto's nog ondersteunen.

video (Netflix, YouTube), en IOT-apps (Home Assistant, Samsung SmartThings), lijkt me zonde.
Had je net zo goed een goedkopere auto met Android Auto kunnen nemen. Die heeft vrijwel al die functies ook, en meer. (Nogmaals jammer dat Android Auto nog steeds niet supported is op AAOS 11)
Kan er zelf niet heel erg mee zitten zolang alles blijft werken zoals het nu doet. Maar als Polestar slim is, blijven ze toch updaten/optimaliseren.

1) bonuspunten en goed voor merkimago
2) serieus achterblijven bij Renault? Niks ten nadele van Renault, mooie auto, maar kan het niet als dezelfde klasse zien
3) minimaal een hw upgrade voor MY24?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

[SPECULATIE]

[/SPECULATIE]
Zo ziet ik het ook. Zelfde verhaal met smart TVs.
Daarnaast is het niet eens beperkt door de wens van de fabricant, maar ook door de hardware. Die Atom in de Volvo/P2 is nu al amper vooruit te branden. Dat gaat echt niet beter worden met AAOS 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

[SPECULATIE]

[/SPECULATIE]

ik herken dit voor consumenten electronica. Maar het zou mij ten zeerste verbazen als voor infotainment van auto's na een paar jaar (want daar hebben we het dan over) de ondersteuning stopt. HET infotainment is geintegreerd in de auto en kan niet zomaar voor iets nieuws gewisseld worden. Dat zal niet goed afstralen op de automerken die dit doen. ALs de 1e generatie volvo's / Polestars door AAOS straks op deze manier te boek staan, zal dit ook iets met de verkoopcijfers van de 2e generatie doen (of ze stappen van AAOS af, maar dan doet het bij Google pijn, dus die zal dat belang ook niet hebben)

Het is een beetje afwachten hoe ze er mee omgaan, maar denk wel dat hier een hele andere dynamiek speelt dan de vergelijking die hier gemaakt wordt..

(wel met je eens dat app development errug traag gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30
Tegen de tijd dat het vervelend word lever ik hem weer in.. Jammer dat de Rivian niet lijkt te komen als vervanging...

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsive

xsive

ii

https://www.snappautomoti...os-13-on-a-raspberry-pi-4

Is een pi 4 krachtiger dan die atom in de Polestar 2?

[ Voor 4% gewijzigd door xsive op 14-04-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-06 13:15
[SPECULATIE]

[/SPECULATIE]

Gaat misschien op voor Android-versies (dat gaan we vanzelf zien), maar op dit moment krijgt de P2 nog steeds OTA-updates met nieuwe features en bugfixes. Zou natuurlijk goed kunnen dat de trage proc van de P2 Android 13 niet meer bij kan benen, maar dat wil niet zeggen dat de ontwikkeling EOL is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirstEV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-06 15:20
Er is blijkbaar een nieuw categorie apps toegevoegd aan het Android for Cars programma waar AAOS en Android Auto onder vallen.

Naast Media, Messaging, Navigation, Point of Interest en Video, nu ook: Internet of Things.
Zie: https://arstechnica.com/g...oid-auto-smart-home-apps/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Goeie vraag; Na wat speurwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat een Intel Atom A3900 (Polestar 2) en Broadcom BCM2711 (Raspberry Pi 4B) waarschijnlijk ongeveer gelijk zouden moeten zijn qua mogelijkheden en performance.

- Beide SoC's zitten rond de 1,8 GHz kloksnelheid,
- Beide ondersteunen 3 schermen
(een CM4 heeft een extra scherm aansluiting ten opzichte van een 4B, maar is dezelfde SoC)
- Beide gebruiken LPDDR4 ram; 2400 (P2) en 3200 (4B)
- Vergelijkbaar aantal cores

Het is lastig om een conclusie te trekken alleen aan de hand van specs-sheets.

We moeten er wel rekening mee houden dat de Raspberry Pi 4B in het voorbeeld van hierboven alleen AAOS hoeft te draaien. Terwijl de P2 een "low level auto RTOS" draait, en daarop een VM met AAOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Binnenkort komen Volvo en Polestar met hun nieuwe wagens en ook nieuwe systemen. Dat gaat op de schop en alles wordt gebouwd op een echt EV platform. Ben enorm benieuwd naar de nieuwe hardware die dan in die wagens komt. Beide zullen iig splitscreen hebben wat ik al een dikke verbetering vind. Een kleiner scherm voor je neus, een groter middenscherm.

Zie oa wat de nieuwe Volvo EX90 en zijn kleinere broertje de EX30 gaat krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s46vkqCYZKwN1vP5YdisoQlhmJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zi2jogokTiHmeU60oiBoG8ye.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
@frankkie12345 het zou toch toch super gaaf zijn als jullie in dat grote scherm biv. een kleine tegel mogen gebruiken voor wat ik nu op mijn telefoon graag zie huidige weg info? Dus met die smiley. Geen idee of dat mogelijk gaat zijn hoor, maar mijn mening over FM op AAOS is gewoon dat je dat scherm echt in beeld moet hebben. Dan wordt het super handig, overzichtelijk en veilig en is het echt geïntegreerd met je hoofdscherm. Iets waarvoor men toch, mag ik hopen, AAOS aan het ontwikkelen is.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 18-04-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Juancho schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:12:
@frankkie12345 het zou toch toch super gaaf zijn als jullie in dat grote scherm biv. een kleine tegel mogen gebruiken voor wat ik nu op mijn telefoon graag zie huidige weg info? Dus met die smiley. Geen idee of dat mogelijk gaat zijn hoor, maar mijn mening over FM op AAOS is gewoon dat je dat scherm echt in beeld moet hebben. Dan wordt het super handig, overzichtelijk en veilig en is het echt geïntegreerd met je hoofdscherm. Iets waarvoor men toch, mag ik hopen, AAOS aan het ontwikkelen is.
Ik hoop het ook! Maar ik kan helaas niets beloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

frankkie12345 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:59:
[...]

Goeie vraag; Na wat speurwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat een Intel Atom A3900 (Polestar 2) en Broadcom BCM2711 (Raspberry Pi 4B) waarschijnlijk ongeveer gelijk zouden moeten zijn qua mogelijkheden en performance.

- Beide SoC's zitten rond de 1,8 GHz kloksnelheid,
- Beide ondersteunen 3 schermen
(een CM4 heeft een extra scherm aansluiting ten opzichte van een 4B, maar is dezelfde SoC)
- Beide gebruiken LPDDR4 ram; 2400 (P2) en 3200 (4B)
- Vergelijkbaar aantal cores

Het is lastig om een conclusie te trekken alleen aan de hand van specs-sheets.

We moeten er wel rekening mee houden dat de Raspberry Pi 4B in het voorbeeld van hierboven alleen AAOS hoeft te draaien. Terwijl de P2 een "low level auto RTOS" draait, en daarop een VM met AAOS.
Als je naar de CPUmark kijkt, is die Atom ongeveer 3x sneller (~800 voor de BCM2711 vs ~2100 voor de Atom E3950).

Maar wat je zegt inderdaad, die Atom draait ook het RTOS, dus daar zit echt wel een performance hit aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:59
Waze is nu daadwerkelijk in de Google Play Store te downloaden.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Wat ik zo als eerste reactie zie en hoor is dat alleen en aanfluiting. In de zin van, geen accu/batterij integratie, geen opwarming als je gaat snelladen, geen laadpaal zoekacties etc. Dus wat is dan de toegevoegde waarde van Waze tov Maps al dan niet met FM via je mobiel die via 1 setting gelijk actief is als je de auto in stapt?

Prima dat Waze er is hoor, maar ik snap dit dan nooit zo goed (als die verhalen dus kloppen). Je maakt een specifieke AAOS app en dan krijg je dit. Of zouden ze ook tegen flink wat beperkingen aan lopen vanuit Google?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:10:
Wat ik zo als eerste reactie zie en hoor is dat alleen en aanfluiting. In de zin van, geen accu/batterij integratie, geen opwarming als je gaat snelladen, geen laadpaal zoekacties etc. Dus wat is dan de toegevoegde waarde van Waze tov Maps al dan niet met FM via je mobiel die via 1 setting gelijk actief is als je de auto in stapt?

Prima dat Waze er is hoor, maar ik snap dit dan nooit zo goed (als die verhalen dus kloppen). Je maakt een specifieke AAOS app en dan krijg je dit. Of zouden ze ook tegen flink wat beperkingen aan lopen vanuit Google?
Waze is toch ook geen app met EV features?

Toegevoegde waarde van Waze zit in de community layer en het feit dat je elkaar kan waarschuwing. En dat kan FM ook idd.. Maar of je liever FM of Waze gebruikt is persoonlijke voorkeur. Vind zelf de combi van Maps/FM ook heel fijn. Maar Waze heeft een grote aanhang, dus die zullen er blij mee zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:39:
[...]

Waze is toch ook geen app met EV features?

Toegevoegde waarde van Waze zit in de community layer en het feit dat je elkaar kan waarschuwing. En dat kan FM ook idd.. Maar of je liever FM of Waze gebruikt is persoonlijke voorkeur. Vind zelf de combi van Maps/FM ook heel fijn. Maar Waze heeft een grote aanhang, dus die zullen er blij mee zijn..
Geen idee, ik dacht altijd dat Waze net als Maps een navigatie platform was die nu dus specifiek voor AAOS een versie heeft gemaakt. Vandaar mijn gedachte, net zoals je van Maps ook een versie hebt zonder EV features :)

Maar fijn voor de mensen die Waze fan zijn idd. Laat dit vooral een begin zijn van een shitload aan toffe, handige en nuttige apps voor AAOS want dat balletje mag ondertussen wel een keer gaan rollen. Dat er, voor Volvo dan, nog steeds geen browser is vind ik echt te idioot voor worden. Niet eens Googles eigen Chrome... In mijn oude Volvo V40s kon ik zelfs al browsen, al was dat niet vooruit te branden maar ok.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 19-04-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:48:
[...]

Geen idee, ik dacht altijd dat Waze net als Maps een navigatie platform was die nu dus specifiek voor AAOS een versie heeft gemaakt. Vandaar mijn gedachte, net zoals je van Maps ook een versie hebt zonder EV features :)

Maar fijn voor de mensen die Waze fan zijn idd. Laat dit vooral een begin zijn van een shitload aan toffe, handige en nuttige apps voor AAOS want dat balletje mag ondertussen wel een keer gaan rollen. Dat er, voor Volvo dan, nog steeds geen browser is vind ik echt te idioot voor worden. Niet eens Googles eigen Chrome... In mijn oude Volvo V40s kon ik zelfs al browsen, al was dat niet vooruit te branden maar ok.
er is nog wat meer nuance in mijn antwoord zie ik. Waze is wel bezig met EV features. Zijn alleen (nog) niet beschikbaar in NL:

Zie deze forum post op waze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Juancho schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:48:
[...]

ik vermoed dat we weinig gaan zien.. ze hadden YT etc voor de zomer vorig jaar al announced :D
Meeste zal naar nieuwe versies/platformen gaan denk ik zo.. Onze auto is alweer "te oud"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
4v4t4r schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:04:
[...]

ik vermoed dat we weinig gaan zien.. ze hadden YT etc voor de zomer vorig jaar al announced :D
Meeste zal naar nieuwe versies/platformen gaan denk ik zo.. Onze auto is alweer "te oud"
Ik ben vooral hoe dat technisch gaat want de AAOS playstore zal toch niet anders zijn dan die wij nu zien toch? Dus als YT, Netflix of welke app dan ook in de store komt... dan zou deze ook voor ons beschikbaar moeten zijn. Dat wil je lijkt me als open AAOS systeem. Of ga je dan een melding krijgen: u heeft AAOS versie xx nodig om deze app te kunnen installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

(Heb het misschien al eerder genoemd, dan maar nog een keer)

App developers kunnen 2 routes kiezen om een app te maken voor AAOS;
1) Je aan de regels houden van een auto-merk
2) Je aan de regels houden van Google

Vivaldi, ABetterRoutePlanner, en eigenlijk alle andere apps die wel op Polestar te krijgen zijn, maar bijvoorbeeld niet op Volvo;
Hebben gekozen voor optie 1. Ze hoeven zich alleen maar aan de veel minder strenge regels Polestar te houden, en daarom is er veel meer mogelijk. Ze hoeven alleen goedkeuring te krijgen van Polestar.
Nadeel, als ze hun app ook bij andere auto merken willen hebben, moeten ze alle automerken apart langs voor goedkeuring.

Waze heeft gekozen voor optie 2; Zich aan de veel strengere regels houden van Google. En dat zie je aan alles, van het design, tot de (gebrek aan) mogelijkheden/functies.
Voordeel van deze route is dat de app dan wel in een keer bij ALLE automerken werkt. Geen goedkeuring van aparte automerken nodig.

Flitsmeister had ook gekozen voor optie 2; Maar de limitaties die door de strenge regels van Google worden opgelegd hebben er voor gezorgd dat Flitsmeister simpelweg niet een app kan uitbrengen om trots op te zijn.
Je wordt met 2 handen op de rug vastgebonden, en gevraagd het wereld record zwemmen te verbeteren... Dat werkt niet.

Deze manier van werken is trouwens niet eens zo vreemd hoor;
Dit is eigenlijk altijd al zo geweest met de Google Play Store, ook op de smartphones en tablets.
Als voorbeeld:
Je wilt een app maken waarin gebruikers kunnen gokken met echt geld.
En daarbij kunnen betalen voor in-app-aankopen met een ander betaalsysteem dan Google Pay.
(Zoals deze app: https://games.skillz.com/games/bingo/blackout-bingo-5638 )
Dat mag niet op de Google Play Store. Maar dat mag wel op de Samsung Galaxy Store.
Zolang Skillz Bingo zich houd aan de regeltjes van Samsung, kan de app gewoon door.

Enige verschil is dat bij de auto-merken, die apps wel via de Google Play Store worden geïnstalleerd, in plaats van een third-party appstore. Dat is iets wat de automerken bij Google hebben afgedwongen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Dus eigenlijk helpt Google zijn eigen AAOS systeem om zeep op deze manier _O- oOo *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Juancho schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:08:
[...]

Ik ben vooral hoe dat technisch gaat want de AAOS playstore zal toch niet anders zijn dan die wij nu zien toch? Dus als YT, Netflix of welke app dan ook in de store komt... dan zou deze ook voor ons beschikbaar moeten zijn. Dat wil je lijkt me als open AAOS systeem. Of ga je dan een melding krijgen: u heeft AAOS versie xx nodig om deze app te kunnen installeren?
"not compatible with your device"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Nice: Geinspireerd door een ander draadje waarin een polestar AAOS app live data deelt met ABRP, heb ik de ontwikkelaar van ABRP om een API key verzocht met als doel mijn domoticz pluging die de Volvo API uitleest, ook weer data door te laten sturen naar ABRP.

Had binnen een dag antwoord met een een werkende API Key. En net proof of concept gedaan:

met volgende commando
code:
1
curl 'http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=<API KEY van je app>&token=<token van je auto>&tlm=\{"utc":$TIMESTAMP,"soc":70.4,"is_charging":0\}'

kun je het huidige accupercentage van ABRP updaten.

API KEY kun je dus opvragen door mail te sturen naar contact@iternio.com
token kun je in de ABRP opvragen (klik door op live data als je een auto toevoegt en dan "link generic", dan kun je een token genereren)

API is hier beschreven. Nu nog even uitzoeken hoe ik de volgende velden uit de Volvo API kan halen. (maar SOC lukt dus al..):
  • power [kW]: Instantaneous power output/input to the vehicle. Power output is positive, power input is negative (charging)
  • speed [km/h]: Vehicle speed
  • lat [°]: Current vehicle latitude
  • lon [°]: Current vehicle longitude
  • is_charging [bool or 1/0]: Determines vehicle state. 0 is not charging, 1 is charging
  • is_dcfc [bool or 1/0]: If is_charging, indicate if this is DC fast charging
  • is_parked [bool or 1/0]: If the vehicle gear is in P (or the driver has left the car)
  • capacity [kWh]: Estimated usable battery capacity (can be given together with soh, but usually not)
  • kwh_charged [kWh]: Measured energy input while charging. Typically a cumulative total, but also supports individual sessions.
  • soh [%]: State of Health of the battery. 100 = no degradation
  • heading [°]: Current heading of the vehicle. This will take priority over phone heading, so don't include if not accurate.
  • elevation [m]: Vehicle's current elevation. If not given, will be looked up from location (but may miss 3D structures)
  • ext_temp [°C]: Outside temperature measured by the vehicle
  • batt_temp [°C]: Battery temperature
  • voltage [V]: Battery pack voltage
  • current [A]: Battery pack current (similar to power: output is positive, input (charging) is negative.)
  • odometer [km]: Current odometer reading in km.
  • est_battery_range [km]: Estimated remaining range of the vehicle (according to the vehicle)
(alhoewel ABRP aangeeft dat je niet alles hoeft aan te leveren... maar hoe meer je aanlevert hoe betrouwbaarder die wordt begrijp ik uit de docs..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
Nice! Ben alleen bang dat we bij Volvo niet veel meer dan utc, soc, de is_ en odometer eruit kunnen krijgen...
  • utc [s]: Current UTC timestamp (epoch) in seconds (note, not milliseconds!)
  • soc [SoC %]: State of Charge of the vehicle (what's displayed on the dashboard of the vehicle is preferred)
  • power [kW]: Instantaneous power output/input to the vehicle. Power output is positive, power input is negative (charging)
  • speed [km/h]: Vehicle speed
  • lat [°]: Current vehicle latitude
  • lon [°]: Current vehicle longitude
  • is_charging [bool or 1/0]: Determines vehicle state. 0 is not charging, 1 is charging
  • is_dcfc [bool or 1/0]: If is_charging, indicate if this is DC fast charging
  • is_parked [bool or 1/0]: If the vehicle gear is in P (or the driver has left the car)

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nikagl schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:41:
Nice! Ben alleen bang dat we bij Volvo niet veel meer dan utc, soc, de is_ en odometer eruit kunnen krijgen...
"is_charging" en "isdcfc" dweet ik zeker dat die er ook in zitten.. de rest nog niet goed genioeg naar gekeken. Maar in elk geval net al vast gesteld dat je de live SoC kunt updaten en dat is wel heel handig met ABRP. Dan kun je 'm in combi met carply gewoon op basis van Live SoC routes plannen op je display... word ik wel blij van..

zonder die andere parameters stelt ABRP dus niet bij op je eigen rijgedrag, maar werkt die op algemene gemiddeldes van het type auto wat je geselecteerd hebt. Daar kan ik mee leven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Niet alleen plannen denk ik, ook tijdens de route zal de SoC geupdate worden en heeft het dus waarde omdat je het percentage niet zelf hoeft bij te stellen (doe ik nu met de +/- opties). Inderdaad niet op basis van snelheid of rijgedrag, al beinvloed dat laatste natuurlijk het verbruik en kan doordat het SoC doorgegeven wordt ABRP er in ieder geval mee rekening houden... dank voor de tip, ik heb de key aangevraagd en zal zeker eens kijken wat er gebeurt met ABRP als ik SoC, is_* en odometer doorgeef via m'n domotica 👍👍

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nikagl schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:49:
Niet alleen plannen denk ik, ook tijdens de route zal de SoC geupdate worden en heeft het dus waarde omdat je het percentage niet zelf hoeft bij te stellen (doe ik nu met de +/- opties). Inderdaad niet op basis van snelheid of rijgedrag, al beinvloed dat laatste natuurlijk het verbruik en kan doordat het SoC doorgegeven wordt ABRP er in ieder geval mee rekening houden... dank voor de tip, ik heb de key aangevraagd en zal zeker eens kijken wat er gebeurt met ABRP als ik SoC, is_* en odometer doorgeef via m'n domotica 👍👍
ik heb soc nog niet geupdate vanuit domoticz. MAar wel met een scriptje getest als de API aanroep.

Zie netjes verschijnen in ABRP dat mijn "connected" is en hij berekent dan met de start SOC die ik in de API aangeroepen heb. Dat deel werkt dus... zie screenshots:
(die 90% heb ik met de API ingestuurd. Krijg wel een fout vanuit de api: "missing": "Missing telemetry: power, speed, lat, lon, ", maar intussen werkt de app gewoon met het doorgegeven SOC percentage...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmBvmNgHDN39vJvIvtDFK5K-FZY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/geT4aweZ5CctVqVqosodmPJk.jpg?f=user_large

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0RoKOOMWY7Akg5HMFdCaWt_fvg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C3lzC8U8UnhYTbM01peEmsbN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Bij mij lukt het nog niet goed.

Ik heb er ook een mailtje voor naar iternio gestuurd. In het Engels:

I have tried using “in-car live data” but it does not seem to update. After this I have tried linked using “over-the-air live data”. From what I see it did once work, and when I change the date/time stamp it does update, but the values do not change and the Api status doesn’t change either…

In my last test I am sending this tlm:
{"utc":1553808658,"soc":2,"soh":3,"speed":4,"lat":29.564,"lon":-95.025,"elevation":5,"is_charging":0,"power":6,"ext_temp":7,"batt_temp":8,"car_model":"volvo:xc40:20:75","current":9,"voltage":10}

I have now linked the api that retrieves data from my Volvo with the “In-car live data” token as well.

This should update every 5 minutes, regardless whether I am driving or not (the Volvo API does not provide different data when driving or not).

The Live data remains the same even I have sent both the above tlm and after this the volvo data every 5 minutes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_kEgnNn6AJP44S_ueL-7zTJsRs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/frLDu7iWidNrAVIQObRPitX0.png?f=fotoalbum_tile

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nikagl schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:51:
Bij mij lukt het nog niet goed.

Ik heb er ook een mailtje voor naar iternio gestuurd. In het Engels:

I have tried using “in-car live data” but it does not seem to update. After this I have tried linked using “over-the-air live data”. From what I see it did once work, and when I change the date/time stamp it does update, but the values do not change and the Api status doesn’t change either…

In my last test I am sending this tlm:
{"utc":1553808658,"soc":2,"soh":3,"speed":4,"lat":29.564,"lon":-95.025,"elevation":5,"is_charging":0,"power":6,"ext_temp":7,"batt_temp":8,"car_model":"volvo:xc40:20:75","current":9,"voltage":10}

I have now linked the api that retrieves data from my Volvo with the “In-car live data” token as well.

This should update every 5 minutes, regardless whether I am driving or not (the Volvo API does not provide different data when driving or not).

The Live data remains the same even I have sent both the above tlm and after this the volvo data every 5 minutes:

[Afbeelding]
Ik denk dat het probleem is dat je een verkeerde timestamp meegeeft. Moet de huidige UTC timestamp zijn. Je geeft ook veel info mee die ik iig niet uit de auto krijg (of is jou dat inmiddels wel gelukt?). Ik beperk me nu tot soc en charging status. Verder werkt het bij mij alleen als ik elke 10 sec wat stuur.

Ik roep dus elke 10 sec een functie aan die de sensors in mijn home automation uitleest en die naar ABRP stuurt obv huidige UTC timestamp.

Dit is de werkende code voor mij:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
def UpdateABRP():
    try:
        dt = datetime.datetime.now(timezone.utc)
        utc_time = dt.replace(tzinfo=timezone.utc)
        utc_timestamp = utc_time.timestamp()
        chargelevel=Devices[vin].Units[BATTERYCHARGELEVEL].nValue
        is_charging=0
        is_dcfc=0
        #check if we are charging (and if so whiuch type)
        if Devices[vin].Units[CHARGINGSYSTEMSTATUS].nValue==10:
            if Devices[vin].Units[CHARGINGCONNECTIONSTATUS].nValue==10:
                is_charging=1
            elif Devices[vin].Units[CHARGINGCONNECTIONSTATUS].nValue==20:
                is_charging=1
                is_dcfc=1

url='http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key='+abrp_api_key+'&token='+abrp_token+'&tlm={"utc":'+str(utc_timestamp)+',"soc":'+str(chargelevel)+',"is_charging":'+str(is_charging)+',
"is_dcfc":'+str(is_dcfc)+'}'
        Debug("ABRP url = "+url)
        response=requests.get(url)
        Debug(response.text)
        if response.status_code==200 and response.json()["status"]=="ok":
            Debug("ABRP call succeeded")
        else:
            Error("ABRP call failed")

Error("Error updating ABRP SOC")
        Error(error)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Bij het testen gebruikte ik het voorbeeld uit de API waarbij ik de waardes verving om beter te kunnen zien waar het terecht komt. Uiteraard gebruik ik vanuit de domotica mijn eigen waardes:

Bijvoorbeeld:
{"utc":1683216364551,"soc":69.0,"is_charging":0,"est_battery_range":250,"odometer":38080}

Reden dat ik met het voorbeeld vanuit de API begon te werken is dat het juist niet goed ging vanuit mijn code en ik mij af vroeg waar dat aan kan liggen :)

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Ik moet de accolade en quotes overigens URL encoden, omdat het anders niet goed werkt:

code:
1
2
2023-05-05 09:35:01.668 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.Volvo ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm=%7B%22utc%22:1683268075702,%22soc%22:68.0,%22is_charging%22:0,%22est_battery_range%22:240,%22odometer%22:38080%7D
2023-05-05 09:35:01.668 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.Volvo ] - ABRP_Response = {"status": "ok", "missing": "Missing telemetry: power, speed, lat, lon, "}

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nikagl schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:30:
Bij het testen gebruikte ik het voorbeeld uit de API waarbij ik de waardes verving om beter te kunnen zien waar het terecht komt. Uiteraard gebruik ik vanuit de domotica mijn eigen waardes:

Bijvoorbeeld:
{"utc":1683216364551,"soc":69.0,"is_charging":0,"est_battery_range":250,"odometer":38080}

Reden dat ik met het voorbeeld vanuit de API begon te werken is dat het juist niet goed ging vanuit mijn code en ik mij af vroeg waar dat aan kan liggen :)
Ik heb ook vaag gedrag gehad als ik de hele message stuurde uit het voorbeeld. Met de juiste data en echte timestamps en conform beschrijving elke 10 seconden een call werkt het bij mij goed.

Payload is bij mij nu (en dat dan dus elke 10 sec sturen, dan werkt het . Bij lager frequentie krijg ik ook weer vaag gedrag omdat ABRP dan denkt dat af en toe de verbinding weg is.....) :

{"utc":1683311257.012324,"soc":14,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":47,"odometer":51750}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Ah! Denk dat dit het is dan, zal vandaag even ABRP loskoppelen van Volvo. Ging bij mij in één functie en omdat Volvo maar 1x per 5 minuten is, deed ik dat voor ABRP ook :-) Meer nieuws volgt

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Ik stuur het nu iedere 10 seconden (en heb mijn token gereset), maar nog geen succes...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2023-05-06 23:37:11.089 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409031016,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:37:20.956 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409040891,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:37:30.951 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409050891,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:37:40.955 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409060891,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:37:50.953 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409070890,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:38:00.949 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409080890,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:38:10.967 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409090890,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:38:20.949 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409100890,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:38:30.959 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409110891,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:38:41.005 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409120891,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:38:50.961 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409130894,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nikagl schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 23:41:
Ik stuur het nu iedere 10 seconden (en heb mijn token gereset), maar nog geen succes...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2023-05-06 23:37:11.089 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409031016,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:37:20.956 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409040891,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:37:30.951 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409050891,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:37:40.955 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409060891,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:37:50.953 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409070890,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:38:00.949 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409080890,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:38:10.967 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409090890,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:38:20.949 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409100890,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:38:30.959 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409110891,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:38:41.005 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409120891,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
2023-05-06 23:38:50.961 [INFO ] [org.openhab.core.model.script.ABRP  ] - ABRP_URL = http://api.iternio.com/1/tlm/send?api_key=API_KEY&token=TOKEN&tlm={"utc":1683409130894,"soc":52,"is_charging":0,"is_dcfc":0,"est_battery_range":190,"odometer":38130}
Balen… lijkt alsof je nu hetzelfde doet als ik… bijzonder dat die het dan niet doet. Je kan nog proberen ipv alleen token verversen de link te verbreken en opnieuw te maken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Vele malen gedaan...kijken of abrp support reageert...we zien wel 👍

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nikagl schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:02:
Vele malen gedaan...kijken of abrp support reageert...we zien wel 👍
En… link verbreken… nw auto selecteren (ander merk/model) en dan opnieuw koppelen met nieuw token…wat doet die dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Andere auto in ABRP, goed idee, dat ga ik nog eens proberen vandaag 👍

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Nee, ook niet... jammer...

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Misschien iets met mijn api-key... ABRP support maar afwachten...

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Gevonden! Ik deelde de timestamp niet door 1000. Epoch time in seconds, not milliseconds... all fixed now, thanks @Kammika !!

XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
Beta versie v2 connected is uit, thanks voor de tip @Kammika :

Bevat nu ook:
- {{baseUrl}}/vehicles/:vin/commands/lock-reduced-guard om de auto zonder interior alarm te sluiten
- {{baseUrl}}/vehicles/:vin/commands bevat nu de juiste commando's die werken voor je auto (eerder niet)
- monthsToService en serviceTrigger in {{baseUrl}}/vehicles/:vin/diagnostics
- tankLidOpen in {{baseUrl}}/vehicles/:vin/doors
- engineCoolantLevel en oilPressure in {{baseUrl}}/vehicles/:vin/engine (andere namen, andere waardes?)
- averageSpeed in {{baseUrl}}/vehicles/:vin/statistics klopt beter?
- sunRoofOpen in {{baseUrl}}/vehicles/:vin/windows (handig icm. buienradar!!)

Groet,

Nika.

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nikagl schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:34:
Beta versie v2 connected is uit, thanks voor de tip @Kammika :

Bevat nu ook:
- {{baseUrl}}/vehicles/:vin/commands/lock-reduced-guard om de auto zonder interior alarm te sluiten
- {{baseUrl}}/vehicles/:vin/commands bevat nu de juiste commando's die werken voor je auto (eerder niet)
- monthsToService en serviceTrigger in {{baseUrl}}/vehicles/:vin/diagnostics
- tankLidOpen in {{baseUrl}}/vehicles/:vin/doors
- engineCoolantLevel en oilPressure in {{baseUrl}}/vehicles/:vin/engine (andere namen, andere waardes?)
- averageSpeed in {{baseUrl}}/vehicles/:vin/statistics klopt beter?
- sunRoofOpen in {{baseUrl}}/vehicles/:vin/windows (handig icm. buienradar!!)
Heeft iemand de honk en of flash commando's al aan de praat?

Bij V1 API krijg ik een "running" status terug, maar doe de auto niets
Bij V2 API krijg ik geen antwoord (blijft oneindig hangen of gaat in timeout)

iemand al succes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
Nope... bij mij ook niet... niet in v1, niet in v2... Overigens werkte dit vroeger wel prima via de vocapi bij mijn v60, maar daar kon je het ook via de Volvo Oncall App doen en staat er in de huidige app op de widgets (in Android) dat het voor onze auto's unsupported is. Waarschijnlijk zijn dergelijke channels/properties in Android Automotive nog niet opengezet, ik weet ook niet of er andere auto's met Android Automotive zijn die dit ondersteunen en of er überhaupt ondersteuning voor bestaat in Android Automotive.

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
nikagl schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:22:
Nope... bij mij ook niet... niet in v1, niet in v2... Overigens werkte dit vroeger wel prima via de vocapi bij mijn v60, maar daar kon je het ook via de Volvo Oncall App doen en staat er in de huidige app op de widgets (in Android) dat het voor onze auto's unsupported is. Waarschijnlijk zijn dergelijke channels/properties in Android Automotive nog niet opengezet, ik weet ook niet of er andere auto's met Android Automotive zijn die dit ondersteunen en of er überhaupt ondersteuning voor bestaat in Android Automotive.
goed om te weten, dan stop ik ook weer om het te proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Het gaat kennelijk goed met Android automotive. Zie dit artikel in telecommark]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Eerst zien dan geloven;
Android Auto is nog steeds voor vele een betere ervaring dan Android Automotive...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 13:49

rajackar

Blood Minister

frankkie12345 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:46:
Eerst zien dan geloven;
Android Auto is nog steeds voor vele een betere ervaring dan Android Automotive...
Yup. Ik vind het een beetje tegenvallen in mijn Volvo MY2023.
Had er wat meer van verwacht. Bijvoorbeeld dat Android Auto zou werken ....

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dat is nou het hele punt: AAOS zou AA moeten vervangen in de auto. Dus juist GEEN AA meer. Probleem is dat AAOS bijzonder traag door ontwikkeld en je bepaalde zaken gewoon mist die AA wel heeft.

Ik was hier toen al een beetje bang voor, op papier een hele mooie situatie natuurlijk. Een auto met AAOS ingebakken. Maar dan moet je wel veel meer kunnen bieden dan nu het geval is. En elke keer is dat dan toch weer de conclusie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Juancho schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:13:
Dat is nou het hele punt: AAOS zou AA moeten vervangen in de auto. Dus juist GEEN AA meer. Probleem is dat AAOS bijzonder traag door ontwikkeld en je bepaalde zaken gewoon mist die AA wel heeft.

Ik was hier toen al een beetje bang voor, op papier een hele mooie situatie natuurlijk. Een auto met AAOS ingebakken. Maar dan moet je wel veel meer kunnen bieden dan nu het geval is. En elke keer is dat dan toch weer de conclusie helaas.
Wat mis je dan nog ? ik merk vooral dat het "hebben dingetjes" zijn die ik mis.. of ik ze ga gebruiken.. geen idee (zoals YT) waar ik pas nog over zat te denken is bijv apps zoals Mondly / Duolingo ook wel handig of leuk zijn.. TLDR : ik zou gewoon alles willen kunnen installeren wat in de Play store staat... en ja - sommige dingen zullen niet lekker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
4v4t4r schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:48:
[...]

Wat mis je dan nog ? ik merk vooral dat het "hebben dingetjes" zijn die ik mis.. of ik ze ga gebruiken.. geen idee (zoals YT) waar ik pas nog over zat te denken is bijv apps zoals Mondly / Duolingo ook wel handig of leuk zijn.. TLDR : ik zou gewoon alles willen kunnen installeren wat in de Play store staat... en ja - sommige dingen zullen niet lekker werken.
nou.. los van dat ik er niet zo zwaar aan til als de mensen hierboven, herken ik het punt wel hoor...

Ik mis op AAOS wel echt het kunnen sturen van whatsappjes en het doen van teams gesprekken. Gelukkig inmiddels carplay waardoor ik dat met Siri allemaal kan doen, maar zou toch wel erg fijn zijn als AAOS dat gewoon ook embedded krijgt

De combi AAOS/Carplay is prima. De combi AAOS/Android Auto zal dat wsch ook zijn. Maar alleen AAOS is wel kaal voor een aantal zaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
[...]

Het zijn idd van die kleinere zaken die het dagelijkse leven in de auto gewoon makkelijker/fijner/specialer maken. Zelfde waarom ik een Android telefoon heb ipv een Apple: de mogelijkheden zijn oneindig. Misschien had ik te hoge verwachtingen van AAOS maar zelfs dan nog vind ik het na al die jaren bijzonder karig.

Wat ik zelf in prakijk vooral erg mis en ronduit irritant vind is dat er niet eens een media player balkje getoond kan worden. Of het nu in het grote scherm onder in is of in het scherm voor je neus... nu moet ik zo enorm vaan switchen van scherm. En dat zal misschien niet helemaal AAOS zijn, volgens mij heeft de Megane het namelijk wel, maar het is natuurlijk wel het systeem dat Volvo samen met Google heeft ontworpen.

En nog wel meer van die kleine dingen die ik op mijn telefoon heb en wel leuk had gevonden als het ook op AAOS zat. Of het nu apps, settings of tweak mogelijkheden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Zelfde verhaal hier. Mis vrij weinig 'echt', gaat meer om hebbedingetjes zoals YT app, F1 app, multitasken (YouTube/F1 geluid terwijl Maps gewoon open staat) etc.

AA wil ik ook echt niet gebruiken in mijn Megane met AAOS, wil gewoon alles wat met Android te maken heeft met AAOS kunnen doen. Daarnaast vind ik AA in de Megane ook echt lelijk qua resolutie en interface, zelfde geldt voor Carplay.
Puntje van aandacht voor de Spotify app in AAOS van de Megane trouwens: er zitten geen 15 sec terugspoel/vooruitspoel knoppen in wanneer naar Podcasts wordt geluisterd, hoogst irritant als je even terug wil want dan moet je op de balk schuiven.

Het ergste is nog dat de knoppen er ergens wel zijn, want als ik op de 3 puntjes klik komen ze tevoorschijn, echter werken ze niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDakMqw7kOtv0F4nXKS5q24_Mvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efGonam6YKjqWLa4uY9HJHDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Achja, als dat het ergste is :p. Zou 't wel leuk vinden als AAOS ontwikkelen sneller zouden gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Majesty op 22-06-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 13:49

rajackar

Blood Minister

Majesty schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Zelfde verhaal hier. Mis vrij weinig 'echt', gaat meer om hebbedingetjes zoals YT app, F1 app, multitasken (YouTube/F1 geluid terwijl Maps gewoon open staat) etc.

AA wil ik ook echt niet gebruiken in mijn Megane met AAOS, wil gewoon alles wat met Android te maken heeft met AAOS kunnen doen. Daarnaast vind ik AA in de Megane ook echt lelijk qua resolutie en interface, zelfde geldt voor Carplay.
Puntje van aandacht voor de Spotify app in AAOS van de Megane trouwens: er zitten geen 15 sec terugspoel/vooruitspoel knoppen in wanneer naar Podcasts wordt geluisterd, hoogst irritant als je even terug wil want dan moet je op de balk schuiven.

Het ergste is nog dat de knoppen er ergens wel zijn, want als ik op de 3 puntjes klik komen ze tevoorschijn, echter werken ze niet:

[Afbeelding]

Achja, als dat het ergste is :p. Zou 't wel leuk vinden als AAOS ontwikkelen sneller zouden gaan.
Wat gek zeg. In mijn Volvo werken die knoppen wel. Je zou toch denken dat dat niet per auto zou kunnen verschillen.

Ik mis btw nog zeker wel wat dingen tov AA. Bijvoorbeeld messaging apps. Maar ook het naast elkaar weer kunnen geven van maps en een media player. Dat kon in mijn Skoda en in AA altijd prima.
Al kan dat natuurlijk ook met de Volvo implementatie te maken hebben.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
In de code van de HASS MQTT plugin viel mij op dat ze location ook mogelijk maken... wat schetst mijn verbazing? Volvo heeft de location API gereleased:
https://developer.volvocars.com/apis/location/v1/overview/

Regards,

Nika.

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

nikagl schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:44:
In de code van de HASS MQTT plugin viel mij op dat ze location ook mogelijk maken... wat schetst mijn verbazing? Volvo heeft de location API gereleased:
https://developer.volvocars.com/apis/location/v1/overview/

Regards,

Nika.
Meteen geïmplementeerd, maar ik krijg helaas een 404...

code:
1
2
3
4
{
    "statusCode": 404,
    "message": "Resource not found"
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Weet je het zeker? Bij mij gaat hij goed:

code:
1
2
3
curl --location --globoff 'https://api.volvocars.com/location/v1/vehicles/MY_VIN/location' \
--header 'vcc-api-operationId: <string>' \
--header 'Accept: application/json'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
{
    "status": 200,
    "operationId": "2dcf98b0-9485-4fdc-8936-f3c6e0fa620f",
    "data": {
        "type": "Feature",
        "properties": {
            "heading": "19",
            "timestamp": "2023-06-23T16:10:36.135Z"
        },
        "geometry": {
            "type": "Point",
            "coordinates": [
                5.***,
                52.***,
                0.0
            ]
        }
    }
}

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Heb je de VIN wel in de URL opgenomen? En goeie (standaard) accept header gebruikt?

XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik zie het al, ik was het "/v1/vehicles/" gedeelte in de URL vergeten.
Werkt nu wel!

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Gaat AAOS serieuze concurrentie krijgen van Apple?

https://www.autoblog.nl/n...ere-apple-carplay-3519582

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
ik snap eigenlijk niet zo goed waarom dit er nog niet echt is. hoef je niet moeilijk te doen met wat wij hebben in de volvo, gewoon draaien op je telefoon (of het nou android is of apple) je hebt "alleen" een scherm met wat CPU/mem nodig in de auto en er is niemand verder die zn multimedia helemaal moet verder ontwikkelen met apps etc. lijkt me zoveel makkelijker voor auto fabrikanten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Zoals ik het lees gaat het dus om IOS functies die ook ingebakken worden in het systeem. Dus net als AAOS, maar dan in eerste instantie wellicht in wat beperkte mate.

De situatie die jij schets is wat anders, dat is meer 1 overal leeg systeem (lees hardware) en daarop je Android of IOS toestel aansluiten met functies vanaf je telefoon. Maar die kant gaat men juist niet op als ik het zo lees.

Met een beetje pech ga je dus straks, en dan ga ik al wat te ver wellicht, een auto moeten kiezen op basis van het merk telefoon |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 11-07-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Juancho schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:32:
Zoals ik het lees gaat het dus om IOS functies die ook ingebakken worden in het systeem. Dus net als AAOS, maar dan in eerste instantie wellicht in wat beperkte mate.

De situatie die jij schets is wat anders, dat is meer 1 overal leeg systeem (lees hardware) en daarop je Android of IOS toestel aansluiten met functies vanaf je telefoon. Maar die kant gaat men juist niet op als ik het zo lees.

Met een beetje pech ga je dus straks, en dan ga ik al wat te ver wellicht, een auto moeten kiezen op basis van het merk telefoon |:(
lijkt me zo onnodig, de HW zit al in de tel - dat draait prima toch ? of zie ik iets over het hoofd :)
Kan me wel voorstellen dat het verkopen van een auto met eigenlijk geen (multimedia)systeem wellicht marketing technisch niet onwijs helpt (vooral niet voor publiek wat geen/oude mobiel heeft en dat allemaal niet zo goed snapt).. anyways - back ontopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Je moet natuurlijk wel de data kunnen halen uit je auto he, zoals accu percentage etc. Dus ergens moet je telefoon dan gekoppeld worden en ik denk niet dat dat kan. Daarvoor heb je echt het systeem van je auto voor nodig en dus denk ik de reden waarom Apple en Google hun services (deels) willen inbakken in autosystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:48:
Je moet natuurlijk wel de data kunnen halen uit je auto he, zoals accu percentage etc. Dus ergens moet je telefoon dan gekoppeld worden en ik denk niet dat dat kan. Daarvoor heb je echt het systeem van je auto voor nodig en dus denk ik de reden waarom Apple en Google hun services (deels) willen inbakken in autosystemen.
die nieuwe carplay krijgt dus ook de accu data uit je auto..

Maar ze moeten nog wel flink sleutelen willen ze het voor de Volvo/Polestar interessant maken. Apple maps heeft al wel wat EV features maar nog lang niet de diepe integratie (vb accu voorverwarmen) zoals google dat doet.

als ik de filmpjes zie hoe ze omgaan met laadstops is daar ook helemaal niks aan te veranderen. Zeker met laatste GM update ligt Google daat echt wel voor...

(hoop alleen dat GM ook nog dynamisch die stops gaat berekenen net zoals Tesla, maw: automatisch herberekenen als de situatie veranderd of alle laadstations bezet zijn etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Kammika schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:50:
[...]

die nieuwe carplay krijgt dus ook de accu data uit je auto..

Maar ze moeten nog wel flink sleutelen willen ze het voor de Volvo/Polestar interessant maken. Apple maps heeft al wel wat EV features maar nog lang niet de diepe integratie (vb accu voorverwarmen) zoals google dat doet.

als ik de filmpjes zie hoe ze omgaan met laadstops is daar ook helemaal niks aan te veranderen. Zeker met laatste GM update ligt Google daat echt wel voor...

(hoop alleen dat GM ook nog dynamisch die stops gaat berekenen net zoals Tesla, maw: automatisch herberekenen als de situatie veranderd of alle laadstations bezet zijn etc..)
ik vind die nieuwe update fijn, maar kan zeker beter (GM) als ik nu navigeer naar mn eerste overnachting wil hij ongeveer op 50% batterij dat ik stop om te laden om met 13% aan te komen oid.. waarom niet pas op 20%? Ik kan dit ook niet wijzigen, behalve door alle stops te wijzigen en ze pas later toe te voegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Tja, ik zit nog steeds te twijfelen of ik beter kan wachten op een goede auto met AAOS;
(Renault Megane lijkt de beste AAOS implementatie te hebben op dit moment)
Of die droom maar laat varen, en een Tesla neem, om daar via een omweg Android Auto op te draaien :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
4v4t4r schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:05:
[...]

ik vind die nieuwe update fijn, maar kan zeker beter (GM) als ik nu navigeer naar mn eerste overnachting wil hij ongeveer op 50% batterij dat ik stop om te laden om met 13% aan te komen oid.. waarom niet pas op 20%? Ik kan dit ook niet wijzigen, behalve door alle stops te wijzigen en ze pas later toe te voegen
tsja.. ben het helemaal met je eens. ben zelf ook zo'n purist die met zo weinig mogelijk accu over pas wil gaan laden. Maar wel fijn dat google nu zelf die laadstop al plant. Mijn vrouw had altijd stress en vond het maar gedoe als ze een laadstop moest zoeken.. da's weg..

Denk zelf dat dat algoritme nog wel verbetert. Bij een route met meerdere stops zie je dat die eigenlijk alleen de 1e al met redelijk volle accu nog plant. De andere stops zitten rond de 15%. Is misschien nog een bugje in het MVP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsive

xsive

ii

Kammika schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:04:
[...]

tsja.. ben het helemaal met je eens. ben zelf ook zo'n purist die met zo weinig mogelijk accu over pas wil gaan laden. Maar wel fijn dat google nu zelf die laadstop al plant. Mijn vrouw had altijd stress en vond het maar gedoe als ze een laadstop moest zoeken.. da's weg..

Denk zelf dat dat algoritme nog wel verbetert. Bij een route met meerdere stops zie je dat die eigenlijk alleen de 1e al met redelijk volle accu nog plant. De andere stops zitten rond de 15%. Is misschien nog een bugje in het MVP...
Hij houdt toch rekening met de laadcurve en hoe jij overall het snelst van A naar B gaat, of snap ik het nou niet? Ik heb er op leren vertrouwen, zeker op langere ritten 400km+. Ook dat hij je vertelt tot hoe ver je minimaal moet laden bij elke stop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
xsive schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:19:
[...]

Hij houdt toch rekening met de laadcurve en hoe jij overall het snelst van A naar B gaat, of snap ik het nou niet? Ik heb er op leren vertrouwen, zeker op langere ritten 400km+. Ook dat hij je vertelt tot hoe ver je minimaal moet laden bij elke stop.
Nou .. voor de 1e stop niet echt, die komt meestal al op een moment dat je accu nog op 40% staat of zo. Als die op laadcurve zou optimaliseren zou die je echt nog wel een stuk langer laten rijden en dan pas laten laden, zodat je auto op maximale snelheid laadt..

ben wel me je eens dat je er nu prima op kunt vertrouwen. Je komt echt wel op je bestemming aan. Maar bij optimalisatie op laadcurve heb ik een ander beeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Kammika schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:22:
[...]

Nou .. voor de 1e stop niet echt, die komt meestal al op een moment dat je accu nog op 40% staat of zo. Als die op laadcurve zou optimaliseren zou die je echt nog wel een stuk langer laten rijden en dan pas laten laden, zodat je auto op maximale snelheid laadt..

ben wel me je eens dat je er nu prima op kunt vertrouwen. Je komt echt wel op je bestemming aan. Maar bij optimalisatie op laadcurve heb ik een ander beeld...
Ja dit dus, de 1e stop is beetje raar.. maar je kan er gewoon voorbij rijden natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
En als je je 1e stop handmatig aanpast, wordt alles dan ook weer netjes opnieuw berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Juancho schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:34:
En als je je 1e stop handmatig aanpast, wordt alles dan ook weer netjes opnieuw berekend?
niet geprobeerd nog, zal eens kijken van de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 23:24
Juancho schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:34:
Bij mij wel. Zo kun je bijv van een rit met 2 laadstops een rit met 1 (langere) laadstop maken. Ook als je je Ionity of tesla filter aanzet, gaat hij herberekenen. Ik herken trouwens niet dat de eerste stop altijd met hoge SoC wordt berekend. Bij mij doet hij dat wel correct. En hij optimaliseert ook op laadcurve want hij plant op ca 10% SoC bij aankomst en relatief korte laadstops om de laadsnelheid optimaal te benutten. Als je langer laadt dan gepland moet je even de route opnieuw laten berekenen.

[ Voor 37% gewijzigd door JTHZZ op 06-08-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Bij mij wel. Zo kun je bijv van een rit met 2 laadstops een rit met 1 (langere) laadstop maken. Ook als je je Ionity of tesla filter aanzet, gaat hij herberekenen. Ik herken trouwens niet dat de eerste stop altijd met hoge SoC wordt berekend. Bij mij doet hij dat wel correct. En hij optimaliseert ook op laadcurve want hij plant op ca 10% SoC bij aankomst en relatief korte laadstops om de laadsnelheid optimaal te benutten. Als je langer laadt dan gepland moet je even de route opnieuw laten berekenen.
Dat gedrag is mij nog niet opgevallen. Als ik filter aanpas merk ik dat pas als er een nieuwe route berekend wordt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Zag dat Fastned helaas nog geen filter optie is. Shell recharge bijv wel. Geen idee waarom Fastned er niet tussen staat, volgens mij in NL toch 1 van de meest gebruikte als het niet de meest gebruikte is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 00:12:
Zag dat Fastned helaas nog geen filter optie is. Shell recharge bijv wel. Geen idee waarom Fastned er niet tussen staat, volgens mij in NL toch 1 van de meest gebruikte als het niet de meest gebruikte is?
het filter is een "betaalpas" filter. Als je dus filters op "shell recharge" krijg je niet alleen "shell recharge laders", maar alle laders die je kunt betalen met de "shell recharge" laadpas.. (w.o. fastned)

Fastned heeft geen laadpas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ah ok, dacht een combi van. Jammer dat er dan geen filter is waarbij je specifieke laadaanbieders kan opgeven als filter.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste