Beste mensen. Met veel aandacht heb ik dit topic gelezen. Zelf heb ik de hu91 split unit op r410. De problemen die jullie beschrijven heb ik niet. Ik heb dipswitch 8 omgezet en er een nest thermostaat op lopen die zelf lerend is. Mijn stookprogramma is in de nacht vanaf 23.30 graden en overdag vanaf 6.00 20,5 vanaf 16.00 21 graden. De nest zorgt netjes dat op de tijdstippen de gewenste temperatuur is bereikt. Ik heb geen buffervat er tussen staan. Waarom zal ik iets warm stoken als het ook direkt kan. Allemaal verlies weer. Mijn onderverdieping heeft vloerverwarming en boven radiatoren. De vloerverwarming mengunit heb ik omgebouwd naar lage temp. Gesloten verdeler nu met wel de pomp erbij in gebruik. Die staat op de laagste stand. Ik heb de wp nu sins 2018 in gebruik en gebruik sindsdien geen gas meer. Gasketel heb ik wel nog maar die hou ik als backup. Warm water heb ik een 120 liter vat aangesloten op de wp. temp ingesteld op 50 graden en die haalt de lg met gemak. Ik gebruik geen externe verwarming voor legionella. De 120 liter warm water word hier in het huishouden met 3 pers gebruikt. Ik heb geen schema voor warm water gemaakt. Puur op water temperatuur met een hysterese van 3 graden. Dus bij 46 graden word het boilervat weer netjes op 50 graden gebracht. Verder over het verbruik kan ik zeggen ik verbruik op jaarbasis 3359 kw stroom. Voorheen 1600 kuub gas. Als ik dan even reken met de huidige gas en stoom prijzen kom ik toch op 1600x,91 ct = 1456€. Stroom 3350x,29cent= 971€. Besparing van 485€ per jaar. De wp heeft mij gekost incl installatie 4400€-2100 subsidie destijds 2300€ dus. Hij gaat nu het 4e jaar in. Dus tel uit je winst. Mijn huis is uit 1966. Gevels geïsoleerd dak maar 5 cm steenwol. Dubbel glas van 20 jaar geleden. Alle kamers incl zolder zijn verwarmt. Het voordeel is nooit meer een koud huis. Dit haal je met gas bij lange niet. Dus al met al een goede investering.
Mijn settings zijn lucht water regeling. De externe thermostaat is een weerstand van 1000 oom. Gekocht bij ome ali voor 5 euro. Lwt voor automatisch staat op -20 en 37 graden. Hij moduleert terug op de retour of ingaande water. Delta t is 5 graden. Pomp op vol uit. Toen het afgelopen feb koud was -15 hier in limburg had ik een dagelijks verbruik van 38 kw voor verwarming en sww. Dit gemeten met een verbruik meter die vast in de voeding zit gemonteerd. Gekocht bij ome ali voor 30€ met wifi. Smartlife houd het verbruik per dag bij. Ik kan dit dus met kei harde cijfers bewijzen. Iedereen die twijfelt nodig ik uit om een kijkje te komen nemen in limburg. Ps. Als er sww word gemaakt loopt mijn verbruik als het heel koud is op tot 4000 wat. Gewoon verwarming loopt tot max 2500 op bij -15. Cop kan ik niet meten daar ik geen warmte meter heb. Kan wel gissen maar denk een seizoens gebonden cop van 4 zal ik aardig in de buurt liggen.
Mijn wp heeft een hulp verwarming van 2x 3 kw. Deze heb ik hardware matig begrenst op 3 kw door de stekker van het moederbord te trekken. Tijdens het ontdooien word deze gebruikt. Ontdooien duurd ong 3-4 min. Verder heb ik in de settings de instelling gemaakt dat deze mee kan draaien bij -7. Bv afgelopen feb heb ik hier 25 kw aan verbruikt op de hele maand. Dit meet ik ook weer met een kw meter. Het verwarmingselement word door een aparte groep en op een andere fase gevoed. Om maar even een vergelijk hier neer te zetten afgelopen feb toen het zo vroor heb ik 492+25 kw =517kw verbruikt aan stoken en sww. Meten is weten.
Gr rolf
Mijn settings zijn lucht water regeling. De externe thermostaat is een weerstand van 1000 oom. Gekocht bij ome ali voor 5 euro. Lwt voor automatisch staat op -20 en 37 graden. Hij moduleert terug op de retour of ingaande water. Delta t is 5 graden. Pomp op vol uit. Toen het afgelopen feb koud was -15 hier in limburg had ik een dagelijks verbruik van 38 kw voor verwarming en sww. Dit gemeten met een verbruik meter die vast in de voeding zit gemonteerd. Gekocht bij ome ali voor 30€ met wifi. Smartlife houd het verbruik per dag bij. Ik kan dit dus met kei harde cijfers bewijzen. Iedereen die twijfelt nodig ik uit om een kijkje te komen nemen in limburg. Ps. Als er sww word gemaakt loopt mijn verbruik als het heel koud is op tot 4000 wat. Gewoon verwarming loopt tot max 2500 op bij -15. Cop kan ik niet meten daar ik geen warmte meter heb. Kan wel gissen maar denk een seizoens gebonden cop van 4 zal ik aardig in de buurt liggen.
Mijn wp heeft een hulp verwarming van 2x 3 kw. Deze heb ik hardware matig begrenst op 3 kw door de stekker van het moederbord te trekken. Tijdens het ontdooien word deze gebruikt. Ontdooien duurd ong 3-4 min. Verder heb ik in de settings de instelling gemaakt dat deze mee kan draaien bij -7. Bv afgelopen feb heb ik hier 25 kw aan verbruikt op de hele maand. Dit meet ik ook weer met een kw meter. Het verwarmingselement word door een aparte groep en op een andere fase gevoed. Om maar even een vergelijk hier neer te zetten afgelopen feb toen het zo vroor heb ik 492+25 kw =517kw verbruikt aan stoken en sww. Meten is weten.
Gr rolf
:strip_exif()/f/image/d8vHZz7ddFniheneU2oGCkNw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3yTytYuIqEU5ugQPHkCxvkaD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GwUFCSb4Sn1uAyOgjm0EjhZ3.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/SdFfVPyBowwozvyBWB1EoXZE.png?f=user_large)
/f/image/sVxXscxuJFfwh5Jetg7e89Wv.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QHbGlF4w8WDuynVuOKMenpev.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sEZGEGtQ6O7fVHMGXKzN9564.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/FlcDd072MvPPJsK8Uixb8GAu.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/y2TKqCXNyajpIoOhOTeAh013.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/b7XNxuAg9bWevfhqNbHx2M8A.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/1CeKkg8TnArU5nxVv3Wr0R61.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6ubiRGLm6Vm7v0M2plFnVasP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/USbqosMB9LQHtflcsoq2cmXQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Iz0wlUypOjQE8ModlrscKmAP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/D7mQahlP2M6QC3K97HBpF6pP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/w57foy2iO8zXJSJOqO6ZZCEn.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/A6ztLIcYlSktdIRNgGNVZZO2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xfy1dGjd7ANvOF3qbkYEVByN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ai6QknEx20f2oXDkwYFlXhik.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SchFqMAEw7OCgt3vOC7jPnOE.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dlq37clofZ6mLcvDLzETkxc4.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NMVvU7JxGHk1K7O2bUdBpUWC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/eTAcQUmQYy79boJ3rEBz4pPH.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Gz5GD6P8bXlbeDwtSHuY5Cqr.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A2ZAyXSF7uirxGHzoaKaizJ7.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Ct5vvcb6HlXUqIeiWoBPHh9l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8k2iQemQt0NWnyTwoubP2GCo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T6URiEl1abU3sITgjCHbwDCl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i8cGXEALsWund6xr1nSmLTdx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HEibBbEs3ZZnFLDCbBikW5CF.jpg?f=fotoalbum_large)