LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Onderwerpen

• Rolf Breuer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-06-2025
Matched: nest
Beste mensen. Met veel aandacht heb ik dit topic gelezen. Zelf heb ik de hu91 split unit op r410. De problemen die jullie beschrijven heb ik niet. Ik heb dipswitch 8 omgezet en er een nest thermostaat op lopen die zelf lerend is. Mijn stookprogramma is in de nacht vanaf 23.30 graden en overdag vanaf 6.00 20,5 vanaf 16.00 21 graden. De nest zorgt netjes dat op de tijdstippen de gewenste temperatuur is bereikt. Ik heb geen buffervat er tussen staan. Waarom zal ik iets warm stoken als het ook direkt kan. Allemaal verlies weer. Mijn onderverdieping heeft vloerverwarming en boven radiatoren. De vloerverwarming mengunit heb ik omgebouwd naar lage temp. Gesloten verdeler nu met wel de pomp erbij in gebruik. Die staat op de laagste stand. Ik heb de wp nu sins 2018 in gebruik en gebruik sindsdien geen gas meer. Gasketel heb ik wel nog maar die hou ik als backup. Warm water heb ik een 120 liter vat aangesloten op de wp. temp ingesteld op 50 graden en die haalt de lg met gemak. Ik gebruik geen externe verwarming voor legionella. De 120 liter warm water word hier in het huishouden met 3 pers gebruikt. Ik heb geen schema voor warm water gemaakt. Puur op water temperatuur met een hysterese van 3 graden. Dus bij 46 graden word het boilervat weer netjes op 50 graden gebracht. Verder over het verbruik kan ik zeggen ik verbruik op jaarbasis 3359 kw stroom. Voorheen 1600 kuub gas. Als ik dan even reken met de huidige gas en stoom prijzen kom ik toch op 1600x,91 ct = 1456€. Stroom 3350x,29cent= 971€. Besparing van 485€ per jaar. De wp heeft mij gekost incl installatie 4400€-2100 subsidie destijds 2300€ dus. Hij gaat nu het 4e jaar in. Dus tel uit je winst. Mijn huis is uit 1966. Gevels geïsoleerd dak maar 5 cm steenwol. Dubbel glas van 20 jaar geleden. Alle kamers incl zolder zijn verwarmt. Het voordeel is nooit meer een koud huis. Dit haal je met gas bij lange niet. Dus al met al een goede investering.
Mijn settings zijn lucht water regeling. De externe thermostaat is een weerstand van 1000 oom. Gekocht bij ome ali voor 5 euro. Lwt voor automatisch staat op -20 en 37 graden. Hij moduleert terug op de retour of ingaande water. Delta t is 5 graden. Pomp op vol uit. Toen het afgelopen feb koud was -15 hier in limburg had ik een dagelijks verbruik van 38 kw voor verwarming en sww. Dit gemeten met een verbruik meter die vast in de voeding zit gemonteerd. Gekocht bij ome ali voor 30€ met wifi. Smartlife houd het verbruik per dag bij. Ik kan dit dus met kei harde cijfers bewijzen. Iedereen die twijfelt nodig ik uit om een kijkje te komen nemen in limburg. Ps. Als er sww word gemaakt loopt mijn verbruik als het heel koud is op tot 4000 wat. Gewoon verwarming loopt tot max 2500 op bij -15. Cop kan ik niet meten daar ik geen warmte meter heb. Kan wel gissen maar denk een seizoens gebonden cop van 4 zal ik aardig in de buurt liggen.
Mijn wp heeft een hulp verwarming van 2x 3 kw. Deze heb ik hardware matig begrenst op 3 kw door de stekker van het moederbord te trekken. Tijdens het ontdooien word deze gebruikt. Ontdooien duurd ong 3-4 min. Verder heb ik in de settings de instelling gemaakt dat deze mee kan draaien bij -7. Bv afgelopen feb heb ik hier 25 kw aan verbruikt op de hele maand. Dit meet ik ook weer met een kw meter. Het verwarmingselement word door een aparte groep en op een andere fase gevoed. Om maar even een vergelijk hier neer te zetten afgelopen feb toen het zo vroor heb ik 492+25 kw =517kw verbruikt aan stoken en sww. Meten is weten.
Gr rolf

• Rolf Breuer
Je moet de pomp vol uit zetten. Mijn delta t varieert tussen de 5-8 graden. Als je begint te stoken dan 8 graden daarna 5. Verder in het installatie menu alleen de regeling ingesteld op lucht en water. Wel de externe thermo voeler installeren. Dan bij lwt voor automatische regeling op 37 graden zetten. Dus als je de buiten temp op bv -15 hebt staan dan gaat hij in ai mode niet hoger dan 37 graden.
En zoals ik al zei een goede zelflerende thermostaat zoals de nest. Die kan 220 volt schakelen. Koeling zet ik in de app. Verwarming gaat ook. Dan overrule je de thermostaat weer. Dit gaat als je de wifi module hebt geïnstalleerd.

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-05 18:58
Rolf Breuer schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:54:
@ rykers.
Als ik zo je verbruik lees van 4470 en 1300 kub gas voorheen dan kom je op een cob van 2.9 zoiets uit. Ik weet zeker door goede instellingen haal je hier meer uit.
Het heeft bij mij ook 2 stookseizoenen geduur d eer ik wist hoe en wat elke instelling doet. Uitgangspunt is de pomp op max. Immers als ik 100 liter of 80 liter water van x temp verpomp. Op de snelheid van 100 liter verpomp ik meer warmte. Dan de parameter buitentemp op -20. Mijn instelling dan en lwt voor automatisch op 37 graden. Dan ai mode kiezen voor verwarming in combinatie met slimme thermostaat. Een dezer dagen zal ik hier eens de settings posten die belangrijk zijn. Deze kun je dan als uitgangspunt kiezen. De menus verschillen niet zo veel van elkaar. Komt dat ik nog een r410 unit heb.
Ik ben ook van plan dit seizoen met een externe thermostaat te gaan werken. Je tirggert voor mij de invulling van een onbekend punt bij het werken met een externe thermostaat.

Ik heb de volgende instellingen in de controller:
- outdoor temp for automode: -25,14
- indoor temp for automode: 18,21
- LWT for automode: 27,35

Ik werk alleen met watertemp (outlet).

Als ik je nu goed begrijp heb je als je AI gebruikt toch een stooklijn tussen -25 en 14 graden buitentemp. Die loopt dan van 27 water bij 14 graden buiten tot 37 graden water bij -25 graden buiten. Als dat zo is is een van mijn potentiele problemen opgelost _/-\o_ .

Ik begrijp dat jij jen Nest als externe thermostaat gebruikt. Ik gebruik zwave thermostaten (Vera edge) en een zwave schakelaar in de LG. De (voorlopige) instellingen zijn:
- nacht: 19 graden (-0,5,0)
- dag: 20 graden (-0,25,0)

Ik hoop hiermee het grote standaard interval van de LG (-0,5,+1,5) te vermijden.

Ik ben benieuwd naar jouw instellingen en of je dan tevreden bent met het gedrag van de LG. Ik hoop ook op een betere SCOP (net zoals @rykers ). Ik had vorig seizoen een SCOP=3,2. Ik hoop nu toch veel meer richting 3,5 - 4 te kunnen.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• Rolf Breuer
@mouse86
Je schema kan gewoon.
Je hebt voor de lg een 230 volt 3 wegklep nodig die omschakelt van cv naar sww. De themperatuur voeler is een 5 k ntc weerstand. Geen rocket science dus.
Ik gebruik geen extra verwarmingelement en de lg maakt mijn boilervat netjes op 50 graden.
Ik verbruik op jaarbasis 3300kw totaal sww en stoken. Nachtverlaging naar 19 graden overdag 21.
Ik heb er ook geen buffervat tussen zitten.
Wel een externe thermostaat aangesloten. ( nest). Die kan 220 volt schakelen.

• Rolf Breuer
En de externe thermostaat deed wonderen. In mijn geval de nest omdat die 230 volt kan schakelen.

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-05 18:58
[b]rykers schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:41:

Bij regelt een Netatmo thermostaat of hij aan moet. Dan doet de indoor temp setting er niet toe.
Aangezien ik ook met een externe (software) thermostaat bezig ben ben ik wel benieuwd hoe jij jouw Netatmo thermostaat hebt ingesteld.

Vorig seizoen wilde de LG (sensor air+water) met setpoint air 20 graag naar 21,5 doorgaan. Helaas daarna weer wachten tot het 19,5 was. Soms (AI???) doorpruttelen op 400 -500 Watt, maar dat hield de temperatuur niet constant.

Mijn instellingen met de externe thermostaat voor dit seizoen zijn:
stooklijn: 28@14 en 45@-25. Hierbij loopt te kamertemperatuur langzaam op (bij huidige buitentemperatuur)

23:00 - 07:00: setpoint 19.4 met hysterese (-0.4,0)
07:00 - 17:00: setpoint 20 met hysterese (-0.4, 0) --ik werk overdag thuis
17:00 -23:00 : setpoint 20.1 met hysterese (-0.4, 0) --zolang de WAF niet klaagt ;w

Overdag: Tevreden. Een soort zaagtand beweging tussen 19,6/19,7 en 20/20.1 . Gemiddeld 19,8.
Nacht: LG gaat (te) vroeg aan en daarna koelt het weer af etc.. Lijkt mij eigenlijk niet efficiënt.

Ik probeer nu in de nacht een optimale aanwarmperiode te berekenen, zodat rond 10:00 setpoint in een keer wordt bereikt. Daarna over op daginstelling met hyserese (-0.4,0). Volgens mij doet @Verwijderd dat ook met zijn zelflerende Nest thermostaat.

Wens: TA softwarematig beïnvloeden. Daarmee zou ik de opwarmsnelheid tussen 7:00 en 10:00 wat kunnen versnellen zonder de basis stooklijn aan te passen. Nu doe ik dat soms (0,5 -1 uur) met mijn pelletkachel. Ik kan de LG Thinq (wifi) al wel uitlezen, maar helaas alleen AI/heating, on/off, air temp en air settemp. Dat komt omdat op github alleen LG airco's zijn "gehacked".

[ Voor 23% gewijzigd door JanAllElectric op 20-11-2021 22:14 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• Rolf Breuer
Bij mij is het zo dat wanneer er sww verwarmt moet worden de 3 wegklep om gaat. (10sec) en de lg begint met verwarmen. Mocht de situatie zich voor doen dat er een defrost nodig is blijft de 3 wegklep op sww stand staan en begint de defrost. De warmte die benodigd word haalt hij dan uit de leidingen en de spiraal wat in het sww vat loopt. Tevens gebruikt hij daarbij het elektrische element van 3000w. De gehele defrost duurt bij mij niet langer dan 3-5 minuten. Verbruik aan extra elektrische energie is dus 3000:60x5=250 watt. Ik heb dus geen monoblok maar een split unit uit 2017. Zonder elektrisch element gaat ook maar dan duurt het een minuut of 2 langer met de defrost. Tevens word tijdens koude dagen (-7) ( zoals vorig jaar feb) het element bij geschakeld indien nodig om de gewenste aanvoer temperatuur te behalen. Het extra verbruik was toen zo 8kw per dag bij die extreme - temperaturen.Al met al werkt het systeem goed bij mij alleen idd wat jullie ook hebben de lg begint met volle bak en moduleert dan terug of schakelt zich dan aan uit.( pendelen). Dit kan ik dan weer tegen gaan door bij lwt de min temp op 30 od zelfs 32 te zetten. Hij regelt bij mij op de retour water temperatuur. Ik kan alleen maar kiezen met mijn firmware tussen lucht of water maar geen combinatie van beide. Wel heb ik de extra thermovoeler in de kamer hangen en heb de mogelijkheid om die te gebruiken of niet in het menu.
Komt er gewoon op neer ik heb de alpha versie ( firmware versie 3014) en jullie de beta haha. Ik hoop dat met de extra print van mouse86 er een verbetering op treed ivm het pendelen. En we kunnen nog meer tweaken / fine tunen om het verbruik zo laag mogelijk te houden. Momenteel zit ik op een jaar verbruik van 3300 kw incl sww. Huishouden hier is 3 pers. Verwarming staat van 5.30-16.00 op 20.5 en van 16.00-23.00 op 21 graden. Nachtverlaging naar 19.5. En niet vergeten ik gebruik een externe thermostaat in mijn geval de nest. Die is ook zelf lerend. Beneden verdieping vloerverwarming 50m2 gang en boven normale hedendaagse radiatoren. Alle radiatoren staan open tot op zolder. Temp op de slaapkamers en zolder 18-19 graden. Jaren 60 huis (2 onder 1 kap) met spouw muur isolatie matige dak isolatie en overal hr++ glas in.
Groetjes Rolf

[ Voor 6% gewijzigd door Rolf Breuer op 22-01-2022 07:52 ]

• Rolf Breuer
@Doezel
Zet je LG warmtepomp paralel met je gasketel. Monteer in de retour van de gasketel een terugslagklep. Doe dit ook in de retour van de lg. Zo storen ze elkaar niet als ze paralel lopen.
De lg warmtepomp heeft een aansturing op de print om met een relais een elektrisch element aan te sturen. In plaats van het elektrische element trek je 2 draden door na je gasketel. Sluit die op de thermostaat aansluiting aan. ( je hebt dan een aan uit contact). Zet de dipswich om op de print van de lg. Dacht nr 6. In het installer menu zie je iets staan zoals kachel op temperatuur. Slechte vertaling naar Nederlands. Hier stel je de temperatuur in wanneer de gasketel moet bijspringen. ( bij mij -7). Ik gebruik wel het electrische element. Zat er standaard op. Heb wel een split unit dus geen monoblok. Met één monoblok hebben ze het compacter gemaakt.

Je hebt nu zelf een hybride oplossing gemaakt. Test dit 1 jaar / stookseizoen.ik weet bijna zeker dat het functioneert.

Warmwater kun je stap voor stap uitbreiden.
Sluit een externe thermostaat aan bv een nest. Die heeft als voordeel je hebt gelijk een wifi besturing. Is zelf lerend en als je de derde draad aansluit op de thermostaat en de lg kun je met de nest ook koelen. Deze funktie staat niet beschreven in de handleiding. Amerikaanse nest hebben dit wel. Heb het getest en het werkt. Daarna gooi je die oude gasketel de raam uit.
Groetjes Rolf.

[ Voor 6% gewijzigd door Rolf Breuer op 02-02-2022 21:04 ]

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:49
Hanske82 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Dit wil ik dus ook gaan doen, hoe heb je dit geregeld?
Je hebt hiervoor een thermostaat nodig die 230 volt kan schakelen (Google Nest b.v.). Dipswitch 8 moet worden omgezet en de lg controller zet je in AI mode en in de settings op regelen op water. De ingestelde stooklijn wordt dan gebruikt om de water temperatuur te bepalen. Je thermostaat regelt alleen of het apparaat aan of uit moet.

• Rolf Breuer
Voordeel van de google nest is je kan ook de koel functie inschakelen je hebt gelijk een wifi functie op je lg , zelf lerend. Een stooklijn stel je in op de lg. Bij mij 28-35 graden. Buitentemperatuur van 18- -20.
Ik gebruik hier ook nog de externe kamer voeler ( ntc weerstand 10k) om de temperatuur te laten bereken tussen binnen en buiten temperatuur. De lg berekent op basis van deze gegevens de aanvoer temperatuur die nodig is. Je zou dan ook nog een lucht regeling op basis van de kamer temperatuur kunnen maken en geen externe thermostaat nodig hebben.
Groetjes rolf

• Rolf Breuer
Ik gebruik een nest thermostaat op aan uit. Hierdoor gedraagt de lg zich best goed. Gaat op tijd aan om de gewenste temperatuur te verkrijgen.
Op jaarbasis verbruik ik nu 3300 kw met sww. Huishouden 2 personen. Nachtverlaging naar 19.5. Overdag 20.5 en na 16.00 op 21 graden.
Groetjes rolf

• Bengaalse
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-05 10:35
Zou ik het ook kunnen gebruiken ?De nest thermostaat op de nieuwe monoblock u44s

[ Voor 3% gewijzigd door Bengaalse op 24-04-2022 22:02 ]

• Rolf Breuer
@Bengaalse
Ik gebruik al een paar jaar een nest learning thermostaat in combinatie met de lg warmtepomp. Aansluiten op de klmmenvoor externe thermostaat en de jumper 8 omzetten. Dan werkt het. Let wel op dat je de nest op de 230volt contacten aansluit en niet de opentherm/ aan uit. Sluit je een derde draad erbij aan kun je ook gelijk koelen met de nest. Deze funktie staat nergens beschreven maar werkt wel. In de Amerikaanse handleiding staat een en ander beschreven.
Groetjes Rolf

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-05 22:34
Rolf Breuer schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:46:
@Bengaalse
Ik gebruik al een paar jaar een nest learning thermostaat in combinatie met de lg warmtepomp. Aansluiten op de klmmenvoor externe thermostaat en de jumper 8 omzetten. Dan werkt het. Let wel op dat je de nest op de 230volt contacten aansluit en niet de opentherm/ aan uit. Sluit je een derde draad erbij aan kun je ook gelijk koelen met de nest. Deze funktie staat nergens beschreven maar werkt wel. In de Amerikaanse handleiding staat een en ander beschreven.
Groetjes Rolf
Dat van het koelen/3e draad wist ik niet :*)

Ik gebruik overigens alleen de nest om de temperatuur in de woonkamer uit te lezen en deze door te sturen naar home assistant/PLC. Verder ziet de Nest er in mijn ogen het mooist uit als het aankomt op thermostaten.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:18

thido

Tilburg

Rolf Breuer schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:46:
@Bengaalse
Groetjes Rolf
Heb het in het verleden ook al eens geprobeerd met een externe thermostaat (CN_EXT).
Wat mij echter tegenviel is dat hij dan de silent instellingen niet respecteerde. Ging altijd aan op de normale stand. Zou jij dat nog eens kunnen testen voor mij?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Rolf Breuer
@thido
Ik heb geen ervaring met een extern contact. Ik gebruik de nest learning thermostaat om de wp in en uit te schakelen. Dan moet je jumper 8 omzetten.
Tevens kun je de lg ook met de wifikit aan en uit schakelen. Tijdblokken instellen maar zeer spartaans allemaal. Maar gewoon handmatig aan uit en de keuze uit verwarmen koelen of ai gaat wel via de app. En de boiler temperatuur kun je instellen via de lg wifikitt

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:18

thido

Tilburg

Rolf Breuer schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:28:
@thido
Ik heb geen ervaring met een extern contact. Ik gebruik de nest learning thermostaat om de wp in en uit te schakelen. Dan moet je jumper 8 omzetten.
Tevens kun je de lg ook met de wifikit aan en uit schakelen. Tijdblokken instellen maar zeer spartaans allemaal. Maar gewoon handmatig aan uit en de keuze uit verwarmen koelen of ai gaat wel via de app. En de boiler temperatuur kun je instellen via de lg wifikitt
Jij hebt de thermostaat aangesloten op therminal block 3 dan, ik op het externe contact.
Ik vermoed dat deze dezelfde uitwerking hebben (wp in of uit schakelen).
Ja, jammer dat je silent niet kunt selecteren via de wifi kit.
Ik heb het nog even kunnen testen en wat @rykers zegt klopt precies, hij gaat aan op de laatste stand waarop hij uit is gegaan en negeert de tijdblokken waarop je silent ingegeven hebt in het menu:
rykers schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:21:
[...]

Als hij aan staat kan je silent handmatig schakelen. Zodra hij uit gaat blijft hij op de laatst ingestelde stand staan. Bij mij draait hij op deze manier nu sinds 2 weken op silent met de thermostaat. Als de temperaturen rond het vriespunt komen, dan schakel ik silent uit.

Het nadeel is dus dat je niet op bepaalde uren op silent kan draaien op deze manier. Gelukkig staat die van mij ver genoeg van het huis van de buren, waardoor dit bij mij geen probleem is.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-05 15:08
Misschien een hele domme vraag, maar hoe werkt de thermostaat/regel strategie bij de LG Therma's?

Hoe weet de warmtepomp hoe hard deze moet 'stoken' / moduleren?

Stel:
Het is 15 graden Celcius in de woonkamer.
Ik lees dat uit door een Nest/Toon/Tado of andere kamer temperatuur sensor in Home Assistant
Ik wil dat het 20 graden Celcius is dus ik vertel de warmtepomp dat deze moet verwarmen
Ik schakel het thermostaat contact (contact 27 met 30) met een schakelaar (Zigbee, KaKu, oid)
Dit gedrag lijkt op dat van een draaithermostaat waarbij een relais sluit/opent.

Is dat alles? Als het warm genoeg is open ik het contact totdat hetweer te koud is,

Moduleert de warmtepomp dan zelfstandig op basis van de binnenkomende temperatuur? De warmtepomp weet met deze methode niet of het nog 15 graden Celcius is of 19.5 graden Celcius,

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-05 15:08
SuperR1902 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:30:
Misschien een hele domme vraag, maar hoe werkt de thermostaat/regel strategie bij de LG Therma's?

Hoe weet de warmtepomp hoe hard deze moet 'stoken' / moduleren?

Stel:
Het is 15 graden Celcius in de woonkamer.
Ik lees dat uit door een Nest/Toon/Tado of andere kamer temperatuur sensor in Home Assistant
Ik wil dat het 20 graden Celcius is dus ik vertel de warmtepomp dat deze moet verwarmen
Ik schakel het thermostaat contact (contact 27 met 30) met een schakelaar (Zigbee, KaKu, Nest, oid)
Dit gedrag lijkt op dat van een draaithermostaat waarbij een relais sluit/opent.

Is dat alles? Als het warm genoeg is open ik het contact totdat hetweer te koud is,

Moduleert de warmtepomp dan zelfstandig op basis van de binnenkomende temperatuur? De warmtepomp weet met deze methode niet of het nog 15 graden Celcius is of 19.5 graden Celcius,
Kan iemand nog even naar bovenstaande kijken?

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07-2025
ern6695 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:42:
Ik ben het volgende van plan;

- 12kW Lg monoblock
- vloerverwarming 100m2 (lage temperatuur)
- magnum zoneregeling (verwarmen en koelen)
- extra pomp gekoppeld aan magnum zoneregeling of warmtepomp?

- 500 liter Buffervat voor warmtepomp (parallel met warmtepomp)
- 300 liter svv (warm water)

Mijn vragen die ik heb;
- Sluit ik de magnum zone regeling aan op de warmtepomp? Of draait deze los van de warmtepomp en maak ik gebruik van de retour temperatuur waarop de warmtepomp start?
- hoe kan ik gebruik maken van de koelfunctie? Via welke thermostaat dien ik dit te regelen?
Helaas ben ik nog niet zo ver, ik heb de wp, vat en pomp. Slang en dergelijke komen volgende week. Zodra ik alles aangedaan heb ga ik me daar eens in verdiepen.
Plan is om pomp " afgifte systeem" los te draaien van de WP. WP gaat over het vat draaien en zoals je aan geeft start deze op de retour temperatuur.

Koelen moeten er een aantal ventielen dicht blijven, de sturing die ik over de kleppen heb kan ik ook hier voor gebruiken, het schijnt dat het heel simpel met een nest thermostaat kan. Maat die heb ik maar in 2 ruimtes. Andere ruimtes hebben een ander soort thermostaat.

Koelen en SVV is een uitdaging, zijn vast mensen hier die ervaring hebben.

Ik ga voor warmtepomp boiler.

• Stefan34
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-03-2023
wie kan mij helpen met de onderstaande vraag, heb al een tijdje de LG therma V monobloc aangesloten maar wil graag de aansturing vervangen als volgt:
huidige nest thermostaat die de intergas xtreme 36 aanstuurt wil ik los koppelen ik wil graag dat de nest de lg warmtepomp aanstuurt (had al gelezen hoe even dipswicht 8 omzetten draadjes eraan klaar dit leek mij nog niet zo lastig :P) maar dan hoe zorg ik dat de LG de intergas aanstuurt als de warmtepomp het niet trekt ? volgens mij moet de LG middels aan/uit mijn intergas kunnen aansturen toch ? (maar welke aansluiting ?)

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:25
Stefan34 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:41:
wie kan mij helpen met de onderstaande vraag, heb al een tijdje de LG therma V monobloc aangesloten maar wil graag de aansturing vervangen als volgt:
huidige nest thermostaat die de intergas xtreme 36 aanstuurt wil ik los koppelen ik wil graag dat de nest de lg warmtepomp aanstuurt (had al gelezen hoe even dipswicht 8 omzetten draadjes eraan klaar dit leek mij nog niet zo lastig :P) maar dan hoe zorg ik dat de LG de intergas aanstuurt als de warmtepomp het niet trekt ? volgens mij moet de LG middels aan/uit mijn intergas kunnen aansturen toch ? (maar welke aansluiting ?)
Dat gaat via de backup heater aansluiting. Dacht ik.

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-12-2025
Stefan34 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:41:
Dit gaat dmv aan uit op je Intergas naar ext boiler op lg buitenunit (uit mijn hoofd)
Dan kan je in het menu instellen vanaf welke temperatuur de ketel het over moet nemen(en de Wp een signaal op ext boiler geeft)

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 10:43
Rolf Breuer schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:23:
Beste mensen. Met veel aandacht heb ik dit topic gelezen. Zelf heb ik de hu91 split unit op r410. De problemen die jullie beschrijven heb ik niet. Ik heb dipswitch 8 omgezet en er een nest thermostaat op lopen die zelf lerend is. Mijn stookprogramma is in de nacht vanaf 23.30 graden en overdag vanaf 6.00 20,5 vanaf 16.00 21 graden. De nest zorgt netjes dat op de tijdstippen de gewenste temperatuur is bereikt. Ik heb geen buffervat er tussen staan. Waarom zal ik iets warm stoken als het ook direkt kan. Allemaal verlies weer. Mijn onderverdieping heeft vloerverwarming en boven radiatoren. De vloerverwarming mengunit heb ik omgebouwd naar lage temp. Gesloten verdeler nu met wel de pomp erbij in gebruik. Die staat op de laagste stand. Ik heb de wp nu sins 2018 in gebruik en gebruik sindsdien geen gas meer. Gasketel heb ik wel nog maar die hou ik als backup. Warm water heb ik een 120 liter vat aangesloten op de wp. temp ingesteld op 50 graden en die haalt de lg met gemak. Ik gebruik geen externe verwarming voor legionella. De 120 liter warm water word hier in het huishouden met 3 pers gebruikt. Ik heb geen schema voor warm water gemaakt. Puur op water temperatuur met een hysterese van 3 graden. Dus bij 46 graden word het boilervat weer netjes op 50 graden gebracht. Verder over het verbruik kan ik zeggen ik verbruik op jaarbasis 3359 kw stroom. Voorheen 1600 kuub gas. Als ik dan even reken met de huidige gas en stoom prijzen kom ik toch op 1600x,91 ct = 1456€. Stroom 3350x,29cent= 971€. Besparing van 485€ per jaar. De wp heeft mij gekost incl installatie 4400€-2100 subsidie destijds 2300€ dus. Hij gaat nu het 4e jaar in. Dus tel uit je winst. Mijn huis is uit 1966. Gevels geïsoleerd dak maar 5 cm steenwol. Dubbel glas van 20 jaar geleden. Alle kamers incl zolder zijn verwarmt. Het voordeel is nooit meer een koud huis. Dit haal je met gas bij lange niet. Dus al met al een goede investering.
Mijn settings zijn lucht water regeling. De externe thermostaat is een weerstand van 1000 oom. Gekocht bij ome ali voor 5 euro. Lwt voor automatisch staat op -20 en 37 graden. Hij moduleert terug op de retour of ingaande water. Delta t is 5 graden. Pomp op vol uit. Toen het afgelopen feb koud was -15 hier in limburg had ik een dagelijks verbruik van 38 kw voor verwarming en sww. Dit gemeten met een verbruik meter die vast in de voeding zit gemonteerd. Gekocht bij ome ali voor 30€ met wifi. Smartlife houd het verbruik per dag bij. Ik kan dit dus met kei harde cijfers bewijzen. Iedereen die twijfelt nodig ik uit om een kijkje te komen nemen in limburg. Ps. Als er sww word gemaakt loopt mijn verbruik als het heel koud is op tot 4000 wat. Gewoon verwarming loopt tot max 2500 op bij -15. Cop kan ik niet meten daar ik geen warmte meter heb. Kan wel gissen maar denk een seizoens gebonden cop van 4 zal ik aardig in de buurt liggen.
Mijn wp heeft een hulp verwarming van 2x 3 kw. Deze heb ik hardware matig begrenst op 3 kw door de stekker van het moederbord te trekken. Tijdens het ontdooien word deze gebruikt. Ontdooien duurd ong 3-4 min. Verder heb ik in de settings de instelling gemaakt dat deze mee kan draaien bij -7. Bv afgelopen feb heb ik hier 25 kw aan verbruikt op de hele maand. Dit meet ik ook weer met een kw meter. Het verwarmingselement word door een aparte groep en op een andere fase gevoed. Om maar even een vergelijk hier neer te zetten afgelopen feb toen het zo vroor heb ik 492+25 kw =517kw verbruikt aan stoken en sww. Meten is weten.
Gr rolf
LG therma V met externe Nest thermostaat

Hoi Rolf,

Ik lees lofende berichten over de Nest die met 230V de WP kan aansturen (gezien de standaard controller teveel de WP laat pendelen en een lagere SCOP tot gevolg). Kun je mij doorgeven hoe ik deze moet aansluiten (heb zelf een 9KW U44), dan kan ik er eentje kopen en aansluiten voordat het winter wordt;-)

Wat ik namelijk niet snap is of je de 230V van de LG haalt of extern nodig hebt... Als je foto's hebt heel graag!

Alvast bedankt,

Paul

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

• richardtrip
wrapper83 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:14:
[...]

LG therma V met externe Nest thermostaat

Hoi Rolf,

Ik lees lofende berichten over de Nest die met 230V de WP kan aansturen (gezien de standaard controller teveel de WP laat pendelen en een lagere SCOP tot gevolg). Kun je mij doorgeven hoe ik deze moet aansluiten (heb zelf een 9KW U44), dan kan ik er eentje kopen en aansluiten voordat het winter wordt;-)

Wat ik namelijk niet snap is of je de 230V van de LG haalt of extern nodig hebt... Als je foto's hebt heel graag!

Alvast bedankt,

Paul
Je kunt de stroom gebruiken vanaf de LG. Contact 27/28 voor L en N en contact 30 voor verwarmen. Aan de heatlink kant N en L aansluiten, een brug van L naar 2 (common) en contact 30 van de LG gaat naar 3 op de heatlink.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbFSAGQ_jLkBvhWJ_9x7zXfsPUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8vHZz7ddFniheneU2oGCkNw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door richardtrip op 31-08-2022 22:00 ]

• Rolf Breuer
Zoals op bovenstaand schema heb ik de nest ook aangesloten. Je kan zelfs de c line ook aansluiten. C staat voor koelen. Deze functie staat niet beschreven in de nederlandse handleiding van de nest maar werkt wel. Draai je de nest naar links dan gaat de koelfunctie in werking.
Groetjes rolf

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

richardtrip schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:12:
[...]

230 volt over UTP zou ik zeker nooit aanraden. minimaal 0.75 mm2. Wil je het exact berekenen kun je deze calculator gebruiken: https://www.luxalight.eu/nl/draadcalculator
Hmm, nouja, het is zo'n 15 meter graven naar de locatie van de warmtepomp dus moet deze optie maar helemaal laten varen. Ik was gecharmeerd door eenvoud van de Nest en de heatlink maar heb hem bij verhuizing laten hangen. Misschien als ik echt wil dat ik iets kan regelen met laagvoltage en dan bij de warmtepomp een esp32 of relais ofzo?

Ik heb de LG nog niet, had eerst een Pana in bestelling waarbij de thermostaat door iedereen werd afgeraden dus wilde HA integratie maken, maar misschien is de thermostaat van LG acceptabel genoeg voor ons?

[ Voor 30% gewijzigd door Pixal op 01-09-2022 10:24 ]

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:04
Pixal schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:20:
[...]

Hmm, nouja, het is zo'n 15 meter graven naar de locatie van de warmtepomp dus moet deze optie maar helemaal laten varen. Ik was gecharmeerd door eenvoud van de Nest en de heatlink maar heb hem bij verhuizing laten hangen. Misschien als ik echt wil dat ik iets kan regelen met laagvoltage en dan bij de warmtepomp een esp32 of relais ofzo?

Ik heb de LG nog niet, had eerst een Pana in bestelling waarbij de thermostaat door iedereen werd afgeraden dus wilde HA integratie maken, maar misschien is de thermostaat van LG acceptabel genoeg voor ons?
Je zou de heatlink toch ook bij / in de wp kunnen hangen? Stuurdraden naar de thermostaat zijn maar 24V

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• richardtrip
Casper de Boer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:06:
[...]

Je zou de heatlink toch ook bij / in de wp kunnen hangen? Stuurdraden naar de thermostaat zijn maar 24V
Houdt er dan wel rekening mee dat de Nest draadloos communiceert met de heatlink. De draden worden alleen gebruikt voor voeding. Je kunt hiervoor ook een aparte usb behuizing voor kopen. De afstand tussen heatlink en Nest kan dan eventueel een probleem vormen als de heatlink in de buitenunit van de LG zit.

• Rene_k
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-10-2022
Rolf Breuer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:00:
Zoals op bovenstaand schema heb ik de nest ook aangesloten. Je kan zelfs de c line ook aansluiten. C staat voor koelen. Deze functie staat niet beschreven in de nederlandse handleiding van de nest maar werkt wel. Draai je de nest naar links dan gaat de koelfunctie in werking.
Groetjes rolf
Hoi Allen,
Ik ben nieuw hier op het forum maar volg het al een tijdje met veel interesse omdat wij binnenkort (als het goed is) ook onze LG Therma geleverd krijgen. Ook zit ik nu al e.e.a. te voorbereiden.
Wat ik me afvroeg, ik heb nu ook een nest v3 thermostaat met heatlink maar ik zie niet op welk contact de 'C' van de warmtepomp aangesloten zou moeten worden in de heatlink om de aansturing van de koeling voor elkaar te krijgen? Is er iemand met een Heatlink die dit werkend heeft?

Ik heb het zelf nog wel geprobeerd op te zoeken maar het lijkt alsof in Amerika de Nest zonder heatlink functioneert dus kom eigenlijk niet verder.

Groetjes en bedankt alvast, René

• Rolf Breuer
@Pixal
De nest heatlink in de wp inbouwen.
2 draden van de utp kabel gebruiken naar de nest toe om de accu te laden.
Of nest standard kopen en de nest met usb lader voeden gaat ook.
Voordeel je kan de nest plaatsen waar je wil in de ruimte.
Groetjes rolf

• wrapper83
Jojan265 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:29:
Ik heb ook een U44 en volgens mij dezelfde aansluitingen dan bij jou. Dit komt trouwens wel overeen met de handleiding:

[Afbeelding]
Bedankt, daar heb ik overheen gelezen. Maar dan de grote vraag: kan ik nu ook met een Nest een SWW aansturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jLENEWBW5z2OOM7QMX8YDr3k3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yTytYuIqEU5ugQPHkCxvkaD.jpg?f=fotoalbum_large

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

• richardtrip
wrapper83 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:47:
[...]

Bedankt, daar heb ik overheen gelezen. Maar dan de grote vraag: kan ik nu ook met een Nest een SWW aansturen?

[Afbeelding]
Daarvoor gebruik je dan aansluiting 25 van de LG. Aan de heatlink kant is het aansluiting 6. Niet vergeten nog een brug te maken van 5 (common) naar L net zoals nodig is voor verwarmen (brug L naar 2) aan de heatlink kant.

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:01
Goedemorgen,

Check in met een HM091MR.U44, deze staat nu ongeveer een week in de garage te wachten om aangesloten te worden.

Hydraulisch heb ik al aardig een idee hoe ik het aan ga sluiten. Het wordt eerst een hybride opstelling met de Warmtepomp voor de verwarming en de CV ketel als back up en voor het SWW. Maar tijdens de installatie wordt wel rekening gehouden met de mogelijkheid om een boilervat toe te voegen om uiteindelijk all-electric te gaan. Maar eerst een winter lang ervaring op doen met de LG als hoofdverwarmer.

Dan de regeling. Ik was eerst van plan om de controller van LG aan de wand in de woonkamer te hangen en deze als thermostaat te gebruiken. Tijdens het doorlezen de vele pagina's in dit topic kom ik toch vooral tegen dat dit niet de beste oplossing is, vooral vanwege de hysterese van -0.5 en +1.5 gr C.

Toen kwam ik de reacties van @Rolf Breuer en @richardtrip tegen over de Nest Thermostaat. Een prijzige optie, maar de mogelijkheid om te koelen, DHW in te stellen en meteen Wifi/een app op de telefoon is dan wel weer mooi.

Dus meteen even gekeken naar het aansluitschema, ik heb nog niet in de unit gekeken maar ik ga er vanuit dat de aansluiting op de PCB overeenkomt met die van @wrapper83 dus ik heb zijn foto even gepakt.

Ik kom er grotendeels wel uit, alleen hoe sluit ik de koeling aan? Heatlink 1 op LG 24? Maar volgens mij is Heatlink contact 1 NC op 2? Dan zou de LG gaan koelen bij geen warmtevraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Kiaf4FEZ9JiLavn8Gn8K-SS6OE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwUFCSb4Sn1uAyOgjm0EjhZ3.jpg?f=fotoalbum_large

LG Therma V HM091MR.U44

• Tw0415
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
AppieK schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:21:
Goedemorgen,

Check in met een HM091MR.U44, deze staat nu ongeveer een week in de garage te wachten om aangesloten te worden.

Hydraulisch heb ik al aardig een idee hoe ik het aan ga sluiten. Het wordt eerst een hybride opstelling met de Warmtepomp voor de verwarming en de CV ketel als back up en voor het SWW. Maar tijdens de installatie wordt wel rekening gehouden met de mogelijkheid om een boilervat toe te voegen om uiteindelijk all-electric te gaan. Maar eerst een winter lang ervaring op doen met de LG als hoofdverwarmer.

Dan de regeling. Ik was eerst van plan om de controller van LG aan de wand in de woonkamer te hangen en deze als thermostaat te gebruiken. Tijdens het doorlezen de vele pagina's in dit topic kom ik toch vooral tegen dat dit niet de beste oplossing is, vooral vanwege de hysterese van -0.5 en +1.5 gr C.

Toen kwam ik de reacties van @Rolf Breuer en @richardtrip tegen over de Nest Thermostaat. Een prijzige optie, maar de mogelijkheid om te koelen, DHW in te stellen en meteen Wifi/een app op de telefoon is dan wel weer mooi.

Dus meteen even gekeken naar het aansluitschema, ik heb nog niet in de unit gekeken maar ik ga er vanuit dat de aansluiting op de PCB overeenkomt met die van @wrapper83 dus ik heb zijn foto even gepakt.

Ik kom er grotendeels wel uit, alleen hoe sluit ik de koeling aan? Heatlink 1 op LG 24? Maar volgens mij is Heatlink contact 1 NC op 2? Dan zou de LG gaan koelen bij geen warmtevraag.

[Afbeelding]
Hoe ga je hem hydraulisch precies aansluiten? Wellicht een schema gemaakt? Heb je een pm gestuurd ik ga de elga handleiding volgen op advies hier van diverse mensen.

• Rolf Breuer
@ appiek
De koeldraad is idd de nc draad op de nest. Draai je de nest naar links dan gaat de koeling in werking. 0 en L haal je van de lg aansluitblok af. Schakeldraad van nest naar 22 of 23. Weet het effe niet uit mijn hoofd. 2 schakeldraad van nest nc naar lg wp die witte er naast.
Zo moet toch duidelijk zijn. Koelen is nu ook over wiffi mogelijk. Verwacht echter geen grote temp verschillen. Het gaat om de gevoelstemp en niet wat je meet met koelen. De nest dient dus alleen maar om de koelfunktie over wifi in te schakelen.
Groetjes rolf

• Casper de Boer
AppieK schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:21:
Goedemorgen,

[Afbeelding]
@AppieK Moet je voor verwarmen niet 24 hebben en 23 voor koelen?
Ik wil uiteindelijk dezelfde setup maken :)
Dit staat er op het schema onder "Inputs/Outputs information:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ms5b7UU3Z6sOCWdDTacTmF9xmI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SdFfVPyBowwozvyBWB1EoXZE.png?f=user_large

edit:
Ik zat te denken 6x1,0 zachte kern te gaan gebruiken

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Kan iemand me vertellen of je met de Therma V 2 zones (CV) los kunt aansturen?
Aan de telefoon wisten ze het antwoord niet, en op mijn mail nog geen reactie.

Ik regel momenteel mijn 2 verdelers met elk hun eigen nest thermostaat. En omdat ook die niet samenwerken, heb ik op elke verdeler een Danfoss elektronische kraan zitten met eindsignaal. Die zijn met elkaar gebridged.
Ergo: als een van de twee danfoss kranen, of beide, een signaal afgeven (relais klikt als kraan halverwege is met draaien) dan geven ze een signaal naar de CV ketel.

Nu is de bedoeling dat de Therma V hetzelfde aangestuurd gaat worden, en om problemen te voorkomen met defrosten, een extra groepje in de vorm van een buffervaatje, in het geval beide danfoss kranen gesloten zijn.

Nu impliceert (wat mij betreft) deze afbeelding op de LG website, dat er (in het voorbeeld) 2 separate zones worden aangestuurd met de wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yO8E11E0TkyloYy4_te4K1SgXxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sVxXscxuJFfwh5Jetg7e89Wv.png?f=fotoalbum_large

klopt/kan dat? Want in dat geval is het een kwestie van een extra thermostaat erbij bestellen, dan kunnen de nests en danfoss kranen weg. (in alle andere gevallen ben ik vrij gehecht aan mijn nests :+ )

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• wrapper83
Sinds 4 juli 2022 eigenaar van een HM091MR.U44 FW 3.06.4 + 2x 100cm dempers + 2x flex slang. Hierbij heb ik een OEG 300L 516005190 warmte wisselaar boiler met 3.6 mm2 oppervlakte gekocht incl. 3kw element (voor desinfectie) + de PHLTB aanstuur unit en een nieuwe kunststof Variotherm verdeler voor de vloerverwarming. Ik heb geen Wifi module (voegt weinig toe), maar stuur alles aan met een Nest V3 (via 12V adapter aan de muur en heatlink in de warmtepomp). Wel heb ik een aardlekautomaat aangeschaft van max 25A omdat anders het risico mogelijk te groot is dat deze eruit springt + 3x4mm2 kabel ivm 15meter (geen ervaring met 17A limiet i.v.m. de U44 handleiding te vaag was). 3-weg klep, spirotech afblazer, Vuilafscheider, 2x kogelkranen (zodat je je evt. je WP kan afkoppelen zonder dat je hele systeem leeg loopt), Leidingen 26x3, leidingen 16x2, kalibreer stuk, schaar, koppel stukken en T-stukken en buighulpstukken. Ik heb geen buffervat genomen gezien mijn vloer en radiatoren genoeg buffer zijn (anders alleen maar verlies). Een verwarmingslint aanbrengen op de flexslang naar de 2 aansluitingen op de warmtepomp zodat deze nooit kunnen bevriezen als het -2 graden is.

Aandachtspunten:
- Zo groot mogelijke doorstroming > 25mm
- Met minimaal 1” koppelingen werken
- Expansievat minimaal 18L bij 9Kw (groter bv 12Kw moet 25L) en liefst boven de boiler...
- Overdruk ventiel 3bar op aanvoerleiding (outlet WP)
- Overdruk ventiel 3bar op aanvoerleiding (waterleiding SWW).
Laat een ingebruikname doen door een specialist (deze controleert alles qua druk waardes) en garandeert je garantie in dit geval met LG ik heb goed contact gehad met Rudy Snel.

Gemaakte fouten:
- Als je de CV wilt behouden moet er ook een kogelkraan op de ingaande waterleiding van de CV, anders komt via de warmwaterleiding ook water binnen op de boiler als je hem gaat vullen (hier moet juist alle lucht uit).
- Wees voorzichtig met Teflon tape anders kan er een sliert tussen je overdruk ventiel komen (en dat is niet fijn!)
- Check goed alle schroefdraad verbindingen op lekkage (en moet je je systeem weer leeg laten lopen).

Linkjes:
https://www.oeg.net/oeg-w...armtewisselaars-516005190
https://www.heizungsprofi...S-30-kW-G-1-1/2-517900193
https://www.sani-flex.de/trinkwasserschlauch-dn25/a-76/150cm
https://www.zup24.de/LG-I...mit-Therma-V-Waermepumpen
https://www.warmteservice...25?origin=Variant%20popup
https://www.elektramat.nl...-25a-b-kar-30ma-85006008/
https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-3x4-per-meter/
https://www.heizungsprofi...hne-Endschalter-512300360
https://www.heizungsprofi...abscheider-1-IG-512234250
https://www.heima24.de/sh...tailcall&artnr=MVR2630010
https://www.hornbach.nl/s...-4-m/6079095/artikel.html

To do:
- ArmaFlex Evo isolatie 19 mm voor 28 mm buis
- Uitleesmogelijkheden SCOP/Watt
-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Gx6dkK9Il2UssQAK7v2gveYVv4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHbGlF4w8WDuynVuOKMenpev.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTnsEbR3NJtUlM7xNsl4rAcBnk8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEZGEGtQ6O7fVHMGXKzN9564.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkzVmZp0MPbLLPfs3_tZD-lL9qk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlcDd072MvPPJsK8Uixb8GAu.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5mAxT0f0dpp9XCkxBToRcpofeM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2TKqCXNyajpIoOhOTeAh013.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bS70N8yxK26nDH6GDiB8t4sYNHU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7XNxuAg9bWevfhqNbHx2M8A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mu1DDhVvUxJLtXZ7Pc_jzooLrR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CeKkg8TnArU5nxVv3Wr0R61.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/claKeGBvpoFWRrFGWqCDf6HHHH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ubiRGLm6Vm7v0M2plFnVasP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sWwsj3cyXqpt7wMr35B04K1P1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USbqosMB9LQHtflcsoq2cmXQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcIsMpyn4h15q1jiJKAZyi8IZmQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iz0wlUypOjQE8ModlrscKmAP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJkyQeUR51lbczUgk2W2uvkLX7s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7mQahlP2M6QC3K97HBpF6pP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2YWjQb36ZcmI-ul8wWMPaCXP88=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w57foy2iO8zXJSJOqO6ZZCEn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8fO3K4eyoZrPdK41okoXGAzYAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6ztLIcYlSktdIRNgGNVZZO2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qb9SRzkzqa9pd5RvbIsDYeungjQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfy1dGjd7ANvOF3qbkYEVByN.jpg?f=fotoalbum_tile

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:29

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

wrapper83 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:02:
Sinds 4 juli 2022 eigenaar van een HM091MR.U44 FW 3.06.4 + 2x 100cm dempers + 2x flex slang. Hierbij heb ik een OEG 300L 516005190 warmte wisselaar boiler met 3.6 mm2 oppervlakte gekocht incl. 3kw element (voor desinfectie) + de PHLTB aanstuur unit en een nieuwe kunststof Variotherm verdeler voor de vloerverwarming. Ik heb geen Wifi module (voegt weinig toe), maar stuur alles aan met een Nest V3 (via 12V adapter aan de muur en heatlink in de warmtepomp). Wel heb ik een aardlekautomaat aangeschaft van max 25A omdat anders het risico mogelijk te groot is dat deze eruit springt + 3x4mm2 kabel ivm 15meter (geen ervaring met 17A limiet i.v.m. de U44 handleiding te vaag was). 3-weg klep, spirotech afblazer, Vuilafscheider, 2x kogelkranen (zodat je je evt. je WP kan afkoppelen zonder dat je hele systeem leeg loopt), Leidingen 26x3, leidingen 16x2, kalibreer stuk, schaar, koppel stukken en T-stukken en buighulpstukken. Ik heb geen buffervat genomen gezien mijn vloer en radiatoren genoeg buffer zijn (anders alleen maar verlies). Een verwarmingslint aanbrengen op de flexslang naar de 2 aansluitingen op de warmtepomp zodat deze nooit kunnen bevriezen als het -2 graden is.

Aandachtspunten:
- Zo groot mogelijke doorstroming > 25mm
- Met minimaal 1” koppelingen werken
- Expansievat minimaal 18L bij 9Kw (groter bv 12Kw moet 25L) en liefst boven de boiler...
- Overdruk ventiel 3bar op aanvoerleiding (outlet WP)
- Overdruk ventiel 3bar op aanvoerleiding (waterleiding SWW).
Laat een ingebruikname doen door een specialist (deze controleert alles qua druk waardes) en garandeert je garantie in dit geval met LG ik heb goed contact gehad met Rudy Snel.

Gemaakte fouten:
- Als je de CV wilt behouden moet er ook een kogelkraan op de ingaande waterleiding van de CV, anders komt via de warmwaterleiding ook water binnen op de boiler als je hem gaat vullen (hier moet juist alle lucht uit).
- Wees voorzichtig met Teflon tape anders kan er een sliert tussen je overdruk ventiel komen (en dat is niet fijn!)
- Check goed alle schroefdraad verbindingen op lekkage (en moet je je systeem weer leeg laten lopen).

Linkjes:
https://www.oeg.net/oeg-w...armtewisselaars-516005190
https://www.heizungsprofi...S-30-kW-G-1-1/2-517900193
https://www.sani-flex.de/trinkwasserschlauch-dn25/a-76/150cm
https://www.zup24.de/LG-I...mit-Therma-V-Waermepumpen
https://www.warmteservice...25?origin=Variant%20popup
https://www.elektramat.nl...-25a-b-kar-30ma-85006008/
https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-3x4-per-meter/
https://www.heizungsprofi...hne-Endschalter-512300360
https://www.heizungsprofi...abscheider-1-IG-512234250
https://www.heima24.de/sh...tailcall&artnr=MVR2630010
https://www.hornbach.nl/s...-4-m/6079095/artikel.html

To do:
- ArmaFlex Evo isolatie 19 mm voor 28 mm buis
- Uitleesmogelijkheden SCOP/Watt
-
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit zijn de berichten die ik graag (meer) wil zien 8) Super bedankt!

hier is de honeywell nog wat cheaper
https://www.heiz24.de/Hon...ielaandrijving-230V-NIEUW

@wrapper83 Hoeveel groepen/oppervlakte VW heb je?

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-05 22:04
beumer schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:48:
[...]

Ik denk dat hier wel meer behoefte aan is, al dan niet met een goede uitleg/video in de openeningspost. De thermostaat is niet heel duidelijk en na iets meer dan 2 jaar gebruik van de warmtepomp heb ik nog steeds geen idee of het goed staat afgesteld.
Precies dat,
Ik vindt dat de controller verre van gebruiksvriendelijk is zo niet onbruikbaar om een fijne afstelling te krijgen.
Ik lees goede berichten over nest thermostaat ik denk dat ik deze ga aanschaffen.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Fredje01 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:07:
[...]

Precies dat,
Ik vindt dat de controller verre van gebruiksvriendelijk is zo niet onbruikbaar om een fijne afstelling te krijgen.
Ik lees goede berichten over nest thermostaat ik denk dat ik deze ga aanschaffen.
Ik weet niet hoe een Nest het doet, maar een Toon(2) kan ik afraden. Moet hem met (eigen) software in toom houden, omdat hij het een goed idee vindt om bijvoorbeeld 2 minuten warmte te vragen. Of om juist 1 a 2 minuten de warmtevraag uit te zetten en daarna weer aan.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-05 17:58
Devil schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:00:
[...]

Ik weet niet hoe een Nest het doet, maar een Toon(2) kan ik afraden. Moet hem met (eigen) software in toom houden, omdat hij het een goed idee vindt om bijvoorbeeld 2 minuten warmte te vragen. Of om juist 1 a 2 minuten de warmtevraag uit te zetten en daarna weer aan.
een nest doet precies het zelfde, die kan niet vragen wat die nodig heeft, dus alleen alles of niks.

automation fanboy

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Pascohorde schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:06:
@Devil

Werkt bij jou via toon automatische modus? AI
Nee volgens mij niet, maar ik kan het niet testen, want ik overrule de instelling via modbus. Maar volgens mij is AI niet meer beschikbaar als je de jumper voor externe thermostaat omzet.
Punkbuster schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:12:
[...]

een nest doet precies het zelfde, die kan niet vragen wat die nodig heeft, dus alleen alles of niks.
Alles of niets is niet perse een probleem, maar 1 minuut warmte vragen en dan de warmtevraag weer uitzetten voordat de compressor van de pomp uberhaupt gestart is slaat nergens op. Andersom doet hij hetzelfde, ineens een minuut warmtevraag uit (dus pomp uit) en direct weer aan...
Ik ondervang dit nu met mijn script.
davidoffm schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:43:
TAV pendelen:

[Afbeelding]

Is dit pendelen? In het plaatje zie je Afgelopen nacht en daar heeft de WP 3x een run gehad van een paar minuten om tot de conclusie te komen dat het of
1 toch warm genoeg is in de woonkamer
2 hij z’n warmte niet kwijt kan
Volgens mij is dit geen pendelen (want hij blijft vrij lang weer uit). Ik zou eerder naar je stooklijn kijken, staat die niet te hoog, waardoor opwarmen snel gaat en de warmtevraag meteen weer weg is.

Overigens is het moduleren van dat ding echt een drama. Ik probeer te ontdekken wat voor idee er achter zit. Heb nu het idee dat hij moduleert op inkomend water (en niet op uitgaand) ondanks dat de instelling staat op uitgaand. Hij laat bij mij rustig het uitgaande water oplopen tot 3 of 4 graden boven de ingestelde temperatuur, terwijl de hysteresis op 2 staat. Vervolgens begint hij past te moduleren (of schakelt af) als het inkomende water in de buurt komt van de ingestelde temperatuur. Hij deed net een run en toen had ik met watertemperatuur setting 26: ingaand 22 uitgaand 30 en gewoon nog volle bak stoken (12kW output).

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Voor wie overweegt om een Toon op een warmtepomp aan te sluiten: hij heeft vandaag 43 keer aan en uit geschakeld (dus 43 'runs' gevraagd). Met een setpoint van 19 en een (retour) water temperatuur van 22. Uiteindelijk door mijn anti pendel algoritme 'maar' 10 runs gemaakt in 13 uur. Maar dan nog, would not recommend :+

Iemand al eens een nest geprobeerd, werkt dat beter?

• richardtrip
Devil schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:27:
Voor wie overweegt om een Toon op een warmtepomp aan te sluiten: hij heeft vandaag 43 keer aan en uit geschakeld (dus 43 'runs' gevraagd). Met een setpoint van 19 en een (retour) water temperatuur van 22. Uiteindelijk door mijn anti pendel algoritme 'maar' 10 runs gemaakt in 13 uur. Maar dan nog, would not recommend :+

Iemand al eens een nest geprobeerd, werkt dat beter?
Dit gedrag is bij de nest veel minder extreem (totaal 6 keer warmtevraag vandaag). Echt goed testen/afregelen is nu erg lastig (niet koud genoeg).

• Konijnenbats
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuuYOfl5UZinRefDfaLcBUiqfeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ai6QknEx20f2oXDkwYFlXhik.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHfLVdKSOGtJHNCLYa_pJ4kZuNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SchFqMAEw7OCgt3vOC7jPnOE.jpg?f=fotoalbum_large

Vanacht eens laten draaien op badkamer en wandverwarming in keuken. Alles loopt over de nest.externe thermo en In AL mode.

Vanochtend 7uur ging de thermostaat naar de ingestelde waarde die was dus lager dan de waarde die ik ingesteld had vanacht. Dus ging hij uit.
Mooie modulatie en strakke kamer temperatuur.

Het kan dus wel.

Niks mis mee denk ik.

• Casper de Boer
Konijnenbats schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanacht eens laten draaien op badkamer en wandverwarming in keuken. Alles loopt over de nest.externe thermo en In AL mode.

Vanochtend 7uur ging de thermostaat naar de ingestelde waarde die was dus lager dan de waarde die ik ingesteld had vanacht. Dus ging hij uit.
Mooie modulatie en strakke kamer temperatuur.

Het kan dus wel.

Niks mis mee denk ik.
Ziet er mooi uit :)

Heb je een settings lijstje toevallig?

• Xerius
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-05 10:24
Ik hoor hier mensen zeggen dat je met een nest thermostaat de defrosts kunt beperken omdat de nest zich beter antisipeerd dan de stock thermostaat. Vanochtend kort achter elkaar defrosts gehad 😡
Zijn er mensen met een nest thermostaat die dit kunnen bevestigen?

[ Voor 14% gewijzigd door Xerius op 12-10-2022 09:41 ]

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:44
123Arjan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:52:
[...]

3rd party boiler is idd om een aan/uit signaal naar de cv te sturen
Deze is dan via de lg thermostaat in te stellen vanaf een bepaalde buitentemperatuur
Dankje voor de bevestiging, iets latere reactie maar inmiddels de warmtepomp geïnstalleerd i.c.m. een Nest _/-\o_ Op welke terminal blok moet het uitgaande signaal naar de cv? Poort 26 en 27? Er wordt in de manual inconsistent gerefereerd naar welke terminal block je nu precies moet hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ft0PH7m_-EToW1fM0wbSCMvYFGw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dlq37clofZ6mLcvDLzETkxc4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Pokerphase op 12-10-2022 10:29 ]

• Konijnenbats
Xerius schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:40:
Ik hoor hier mensen zeggen dat je met een nest thermostaat de defrosts kunt beperken omdat de nest zich beter antisipeerd dan de stock thermostaat. Vanochtend kort achter elkaar defrosts gehad 😡
Zijn er mensen met een nest thermostaat die dit kunnen bevestigen?
Ik had de nest er tussen, werkte goed echter gaat de hele unit uit als temperatuur bereikt is. Nu sturen de nest's enkel de kleppen aan. Per kamer.

De pomp draait op 'water temperatuur" op het vat, wat echt goed werkt. Tenminste tijdens het testen.

Rvs 200 liter vat A classe.

Alleen hij gaat bijna nooit aan het is nog steeds 21 graden binnen zonder te stoken.

Stooklijn is 18-23C en -10-40C
Ik heb die wel al 2 graden lager gezet, als ik de pomp en kleppen Forceer om te verwarmen loopt het op tot boven 23 graden, moduleert heel mooi terug, dus waarschijnlijk wachten tot het echt koud is.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Vandaag was ik het zat en heb ik de Toon omgetoverd in een smart display (was al geroot) en een Nest geïnstalleerd. Toon met een WP is een regelrechte ramp, hoop dat de Nest beter is.
Vanmorgen met Toon:
Setpoint 19.5, kamer temperatuur 18,3 WP draait lekker en is mooi terug gemoduleerd. Toon gaat uit :F
Toon komt 10 minuten later tot de conclusie dat het nog steeds 18,3 is en gaat weer aan. Hele opstart cyclus, terugmoduleren etc. Temperatuur 18.5
Toon gaat uit :| :X 8)7
Hele feest op nieuw. 19.0 je raad het al... |:( |:( |:(
Wat een kut ding.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:55
Devil schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:36:
Vandaag was ik het zat en heb ik de Toon omgetoverd in een smart display (was al geroot) en een Nest geïnstalleerd. Toon met een WP is een regelrechte ramp, hoop dat de Nest beter is.
Vanmorgen met Toon:
Setpoint 19.5, kamer temperatuur 18,3 WP draait lekker en is mooi terug gemoduleerd. Toon gaat uit :F
Toon komt 10 minuten later tot de conclusie dat het nog steeds 18,3 is en gaat weer aan. Hele opstart cyclus, terugmoduleren etc. Temperatuur 18.5
Toon gaat uit :| :X 8)7
Hele feest op nieuw. 19.0 je raad het al... |:( |:( |:(
Wat een kut ding.
Kun je ook aangeven hoe je instellingen zijn van de WP. Wat zijn bijv. de watertemperaturen op het moment dat de WP terug moduleert. Kan hij daardoor toch boven bepaalde grenzen komen waardoor hij uitschakelt. Het is ook zo, dat als de externe thermostaat uitschakelt (doordat de thermostaat even wil kijken hoe de temperatuur zich gedraagt) de warmtepomp ook uit gaat (tenminste als de externe thermostaat is aangesloten op de klemmen voor een externe thermostaat). Dit schijnt het nadeel te zijn van deze manier van regelen via deze aansluitingen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jojan265 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:47:
[...]

Kun je ook aangeven hoe je instellingen zijn van de WP. Wat zijn bijv. de watertemperaturen op het moment dat de WP terug moduleert. Kan hij daardoor toch boven bepaalde grenzen komen waardoor hij uitschakelt. Het is ook zo, dat als de externe thermostaat uitschakelt (doordat de thermostaat even wil kijken hoe de temperatuur zich gedraagt) de warmtepomp ook uit gaat (tenminste als de externe thermostaat is aangesloten op de klemmen voor een externe thermostaat). Dit schijnt het nadeel te zijn van deze manier van regelen via deze aansluitingen.
Ik log alles inclusief het signaal van Toon/Nest dus weet precies wie de schuldige is. En inderdaad schakelt de WP direct uit als de externe thermostaat uitschakelt. Nest is nu al twee uur onafgebroken warmte aan het vragen. Dit was Toon gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_JTj7T0FWD0-hom5vIBQVmpUZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMVvU7JxGHk1K7O2bUdBpUWC.jpg?f=fotoalbum_large

30 schakeling de hele dag.

Nest vandaag alleen nog volgens schema gestart met warmtevraag en niet uitgeschakeld geweest.

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-05 00:03
Devil schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:20:
[...]

Ik log alles inclusief het signaal van Toon/Nest dus weet precies wie de schuldige is. En inderdaad schakelt de WP direct uit als de externe thermostaat uitschakelt. Nest is nu al twee uur onafgebroken warmte aan het vragen. Dit was Toon gisteren:
[Afbeelding]

30 schakeling de hele dag.

Nest vandaag alleen nog volgens schema gestart met warmtevraag en niet uitgeschakeld geweest.
Hey Devil, gebruik je je nest als aan/uit?

Ik kom helemaal niet uit met de hysterese van de WP als ik "air" mee laat wegen (water alleen gaat vrij goed) Ik heb nog een Honeywell die een veel kleinere hystrese heeft en meer geduld.... misschien moet ik die eens bijkoppelen?

Grtz, Mike

Bvd, Mike

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Pascohorde schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:30:
@Devil

Als het goed is krijg ik vandaag mijn esp printjes van Ali, kan ik jou programma zo in de esp downloaden?
Ja die kun je er via ESPHome inzetten. Alleen het vereist nog wel wat aanpassing, of je moet exact dezelfde setup maken als ik heb (met twee relais en een externe thermostaat).
Luisterlijk schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:46:
[...]

Hey Devil, gebruik je je nest als aan/uit?

Ik kom helemaal niet uit met de hysterese van de WP als ik "air" mee laat wegen (water alleen gaat vrij goed) Ik heb nog een Honeywell die een veel kleinere hystrese heeft en meer geduld.... misschien moet ik die eens bijkoppelen?

Grtz, Mike

Bvd, Mike
Ja als aan/uit, want de warmtepomp ondersteund geen opentherm. Ik gebruik een stooklijn op de warmtepomp en de kamerthermostaat via de externe ingang om de verwarming te stoppen bij een bepaalde temperatuur (met een graadje nachtverlaging).

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Wij hebben onze Nest thermostaat geïnstalleerd.
Heatlink aangesloten, dipswitch 8 omgezet, thermostaat geconfigureerd, verbonden met Wifi. Nest/ Heatlink schakelt netjes aan/ uit op basis van ingestelde temperatuur.

Temperature Sensor instelling op remote op "Water" gezet.
Stooklijn -20/50 en 15/26.
Watertemperatuur op de remote staat op 35 C

Er vallen twee dingen op:
Het duurt 10-15 minuten voordat de WP inschakelt, nadat via de Nest ingesteld is op verwarmen (lees hogere temperatuur van de temp in de kamer)
Als het water (ingesteld op inlet) 35 C is, stopt de WP, terwijl de gewenste kamertemperatuur nog niet bereikt is.

Herkent iemand die "wachttijd" van 10-15 min?
Waarom gaat de WP niet moduleren bij het bereiken van de ingestelde watertemperatuur?

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Transitie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:52:
Wij hebben onze Nest thermostaat geïnstalleerd.
Heatlink aangesloten, dipswitch 8 omgezet, thermostaat geconfigureerd, verbonden met Wifi. Nest/ Heatlink schakelt netjes aan/ uit op basis van ingestelde temperatuur.

Temperature Sensor instelling op remote op "Water" gezet.
Stooklijn -20/50 en 15/26.
Watertemperatuur op de remote staat op 35 C

Er vallen twee dingen op:
Het duurt 10-15 minuten voordat de WP inschakelt, nadat via de Nest ingesteld is op verwarmen (lees hogere temperatuur van de temp in de kamer)
Als het water (ingesteld op inlet) 35 C is, stopt de WP, terwijl de gewenste kamertemperatuur nog niet bereikt is.

Herkent iemand die "wachttijd" van 10-15 min?
Waarom gaat de WP niet moduleren bij het bereiken van de ingestelde watertemperatuur?
Dat lijkt pendelen dus moet de watertemperatuur omhoog en of de pompsnelheid.

Die 10/15 min is door de pomp instelling van hierboven. De thermostaat moet de warmtevraag checken. Niet erg verder. Het is de bedoeling dat hij uren achter elkaar draait. Een uurtje eerder of later moet niet uitmaken. Als je een rooster instelt gaat hij wel dan checken of hij aan moet en zo kan je alsnog leuk sturen.

Ik heb hem bv s middags op +1 zodat er meer kans is dat hij dan aangaat en blijft en zodoende opwarmt voor de avond/nacht.

Nukezone FTW

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:44
Pokerphase schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:27:
[...]

Dankje voor de bevestiging, iets latere reactie maar inmiddels de warmtepomp geïnstalleerd i.c.m. een Nest _/-\o_ Op welke terminal blok moet het uitgaande signaal naar de cv? Poort 26 en 27? Er wordt in de manual inconsistent gerefereerd naar welke terminal block je nu precies moet hebben.

[Afbeelding]
Heeft iemand er een idee bij? Of misschien heb ik in dit topic eroverheen gelezen? ;)

• Transitie
  • Niet online
Devil schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:22:
Ok, ik vandaag een 150l buffer geïnstalleerd. Paralel met externe pomp. Werkt allemaal prima. Maar wat doet de LG, gewoon 40 minuten lang volgas. Delta T van 5 graden, dus volgens mij netjes (koud water uit de buffer), radiatoren worden mooi warm. Maar na het halen van de ingestelde retour temperatuur knalt hij gewoon door. En ook bij retour +4 (de ingestelde hysteresis) nog geen enkele modulatie, tot hij poef uit valt. Gek wordt ik er van.
You took the words right out of my mouth, om maar even een evergreen te quoten.
Hier precies hetzelfde. Het moet een instelling zijn, maar die hebben wij nog niet gevonden.
Heb vandaag twee installatie bedrijven/ deskundigen gepolst. Verkorte reactie. "Dat is niet zo maar ingeregeld. Wij zijn te druk om daar aan te beginnen".
LG geeft niet thuis (Bedankt voor uw mail. U kunt de werking en de instellingen van uw systeem laten controleren door uw installateur. Indien hij aanvullende vragen heeft kan hij contact met ons opnemen.)

Ik begin toch langzaamaan te twijfelen aan het juist functioneren van onze WP. Sinds de externe thermostaat gekoppeld is (Nest), hebben we 's nachts ook opeens pieken. Afgelopen nacht 7x. Weliswaar kort, maar er was helemaal geen vraag |:(

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Atomic2005 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:37:
[...]

Die twee groene stekkertjes (in wp en die verleng vd console) passen volgens mij niet op elkaar? Ik doe vast iets fout 8)7
--
Je kunt wel dat hele snoer wat in de lg zit bypassen en die lange console draad rechstreeks op het board aansluiten.
Er zit een soort verloopje in dat stekkertje dat los in de wp hangt. Dat moet je er eerst voorzichtig uit halen en dan past het.
Transitie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:51:
[...]

You took the words right out of my mouth, om maar even een evergreen te quoten.

Ik begin toch langzaamaan te twijfelen aan het juist functioneren van onze WP. Sinds de externe thermostaat gekoppeld is (Nest), hebben we 's nachts ook opeens pieken. Afgelopen nacht 7x. Weliswaar kort, maar er was helemaal geen vraag |:(
Wat me enorm verbaasd en frustreert is dat het zonder buffer wel enigszins werkte, als hij de 12 minuten volgas door kwam, dan modulerende hij mooi terug. Alleen zat dan meestal de temperatuur al op target + 3 ofzo. Dus dacht ik zet er een buffer tussen om dat te voorkomen. Maar nu knalt hij dus gewoon vrolijk 40 minuten volgas door |:( Gelukkig werkt de buffer wel naar behoren, want 40 minuten volgas was eerst kansloos.

[ Voor 46% gewijzigd door Devil op 14-10-2022 19:30 ]

• Transitie
  • Niet online
Wie heeft ervaring met een U33 icm de Nest thermostaat??
Wij hebben alles conform instructie aangesloten en geconfigureerd.
De Heatlink aangesloten op de contacten 17, 18, 19 en 20.
Dipswitch 8 omgezet.
Spanning getest op het aansluitblok op de printplaat. Die schakelt netjes om als de Nest in- of uitschakelt.
In de display van de remote (PREMTB100) is het woord "themostat" verschenen.

De WP reageert echter totaal niet op de Nest.
Wat zien we over het hoofd/ doen we verkeerd???

• Luisterlijk
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:48:
Wie heeft ervaring met een U33 icm de Nest thermostaat??
Wij hebben alles conform instructie aangesloten en geconfigureerd.
De Heatlink aangesloten op de contacten 17, 18, 19 en 20.
Dipswitch 8 omgezet.
Spanning getest op het aansluitblok op de printplaat. Die schakelt netjes om als de Nest in- of uitschakelt.
In de display van de remote (PREMTB100) is het woord "themostat" verschenen.

De WP reageert echter totaal niet op de Nest.
Wat zien we over het hoofd/ doen we verkeerd???
Zit je binnen de hysterese van je water? Hij zal alleen gaan werken als hij onder de bovengrens zit.

• Transitie
  • Niet online
Luisterlijk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:22:
[...]

Zit je binnen de hysterese van je water? Hij zal alleen gaan werken als hij onder de bovengrens zit.
Even nog een toevoeging.
De WP gaat wel aan, echter ook als de Nest op 10C staat en hij dus niet aan moet gaan.
Omgekeerd als de Nest op 25C staat, gaat de WP niet aan.
Vandaag mijn tekst, hij reageert totaal niet op de Nest. Hij lijkt gewoon alleen te reageren op de instellingen van de remote (PREMTB100). Waarvan we dachten dat hij die dan, behoudens basis instellingen, buiten beschouwing zou laten.

Ik hoop dat iemand dit probleemloos werkend heeft en dat we die instellingen kunnen "kopiëren".

• Luisterlijk
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Even nog een toevoeging.
De WP gaat wel aan, echter ook als de Nest op 10C staat en hij dus niet aan moet gaan.
Vandaag mijn tekst, hij reageert totaal niet op de Nest. Hij lijkt gewoon alleen te reageren op de instellingen van de remote (PREMTB100). Waarvan we dachten dat hij die dan, behoudens basis instellingen, buiten beschouwing zou laten.

Staat je WP niet toevallig op automatisch koelen/verwarmen? Ik denk niet dat je WP vanzelf aan gaat om meteen weer uit te gaan. Dat heeft de mijn in ieder geval nog nooit laten zien.

Ik hoop dat iemand dit probleemloos werkend heeft en dat we die instellingen kunnen "kopiëren".
Zo eenvoudig is het nooit, dat gaat niet werken. Ieder huis heeft zijn eigen specifieke emissie en type verwarming, watertemperatuur, convectieoppervlakte, zonnestand, windbelasting en zo nog een paar. Tweaken is leuk, maar vergeet niet dat er jarenlang onderzoek vooraf gaat aan een fatsoenlijke PID regeling. Als je die niets vindt en over wilt naar home-brew dan is kopiëren de facto uitgesloten. Een aantal sets zal werken, maar nooit alles.

• Luisterlijk
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Even nog een toevoeging.

Staat je WP niet toevallig op automatisch koelen/verwarmen? Ik denk niet dat je WP vanzelf aan gaat om meteen weer uit te gaan. Dat heeft de mijn in ieder geval nog nooit laten zien. Het signaal likt echt uit je nest te komen om dan snel weer te worden genegeerd door je WP.

• Transitie
  • Niet online
Luisterlijk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Staat je WP niet toevallig op automatisch koelen/verwarmen? Ik denk niet dat je WP vanzelf aan gaat om meteen weer uit te gaan. Dat heeft de mijn in ieder geval nog nooit laten zien. Het signaal likt echt uit je nest te komen om dan snel weer te worden genegeerd door je WP.
Nee, hij staat niet op automatisch/ AI.
Zojuist een run afgesloten die vanmorgen om 8 uur gestart is. Na ca 45 min (de bekende "vol gas periode") mooi gaan moduleren met verbruiken van 800 - 1.200 Watt. Huis is op temperatuur. WP schakelt zojuist uit. Ben er trots op ;-)
Maar, de Nest heeft al die tijd op 10C gestaan. Mijn verwachting was dat de WP helemaal niet in zou schakelen.
Wie het weet mag het zeggen.

• Luisterlijk
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:49:
[...]

Nee, hij staat niet op automatisch/ AI.
Zojuist een run afgesloten die vanmorgen om 8 uur gestart is. Na ca 45 min (de bekende "vol gas periode") mooi gaan moduleren met verbruiken van 800 - 1.200 Watt. Huis is op temperatuur. WP schakelt zojuist uit. Ben er trots op ;-)
Maar, de Nest heeft al die tijd op 10C gestaan. Mijn verwachting was dat de WP helemaal niet in zou schakelen.
Wie het weet mag het zeggen.
Maar dat kan toch niet? Als je Nest op 10C staat, waarop schakelt je WP dan aan? weet je zeker dat hij de Nest wel ziet?

• Transitie
  • Niet online
Luisterlijk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Maar dat kan toch niet? Als je Nest op 10C staat, waarop schakelt je WP dan aan? weet je zeker dat hij de Nest wel ziet?
Spijker op de kop!!
Dat is dus precies wat wij ons ook afvragen. Het moet bijna wel een instelling zijn, want ik weet dat er meer gebruikers zijn die met Nest aansturen. Kennelijk hebben we iets niet goed gedaan, maar voor zover we na kunnen gaan is alles goed aangesloten en ingesteld (zie eerdere post Transitie in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1").

• Casper de Boer
Transitie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:31:
[...]

Spijker op de kop!!
Dat is dus precies wat wij ons ook afvragen. Het moet bijna wel een instelling zijn, want ik weet dat er meer gebruikers zijn die met Nest aansturen. Kennelijk hebben we iets niet goed gedaan, maar voor zover we na kunnen gaan is alles goed aangesloten en ingesteld (zie eerdere post Transitie in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1").
Gek idee misschien maar schakeld de nest dan niet aan/uit en bepaald de stooklijn of dit verwarmen of koelen is?

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:55
[...]

Spijker op de kop!!
Weet je zeker, dat je de Nest op de goede klemmen hebt aangesloten? Bij de U44 is de handleiding niet altijd even consequent daarin.

Zie onderstaande tekeningen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yc5CmIirtLpPkUH-RpooF4p3bpc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eTAcQUmQYy79boJ3rEBz4pPH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJ4T7USzHARxDvzQ4N0pTSWQfPE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gz5GD6P8bXlbeDwtSHuY5Cqr.png?f=user_large

Deze beide tekeningen staan dus in dezelfde installatiehandleiding.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• paQ
  • Nu online
[...]

Spijker op de kop!!
Rolf Breuer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Kom je daar verder mee?
Misschien even de draad voor koelen niet aansluiten? US nests ondersteunen die functie vanzelf, maar volgens mij de eu versies niet (zomaar)

richardtrip in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 16-10-2022 15:10 ]

• Transitie
  • Niet online
Jojan265 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Weet je zeker, dat je de Nest op de goede klemmen hebt aangesloten? Bij de U44 is de handleiding niet altijd even consequent daarin.

Zie onderstaande tekeningen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze beide tekeningen staan dus in dezelfde installatiehandleiding.
Dat van de handleidingen herken ik.
We hebben de U33. Onderstaande komt uit de unit zelf. Mag toch hopen dat we daarop kunnen vertrouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLlUfgh1W7RMMIgSFZ2IZenGO3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1iwYEH3CErL27mmOk0ChclzM.jpg?f=user_large

• Transitie
  • Niet online
paQ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:07:
[...]

Rolf Breuer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Kom je daar verder mee?
Misschien even de draad voor koelen niet aansluiten? US nests ondersteunen die functie vanzelf, maar volgens mij de eu versies niet (zomaar)

richardtrip in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Het loshalen van de koeldraad ga ik direct proberen. Kast staat nu toch open ;-)
Overigens gebruiken wij de WP alleen om te verwarmen. Dipswitch voor koelen staat uit en is ook niet te kiezen in de remote.

• Luisterlijk
Devil schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:01:
[...]

Ja een klassiek 5V input relais (dat 230V kan schakelen), want een SSR heeft teveel lekkage, daardoor ziet de WP altijd een signaal. Ik weet niet wat je bedoelt met een kortsluiting monteren, maar een klassieke (elektronische) 230v kamerthermostaat bevat ook gewoon een potentiaalvrij relais dat twee draden doorverbind bij warmtevraag.
Ik ben er al achter, het gaat er om dat je de L en N niet gebruikt als voeding voor een stroomverbruiker.
Hoe heb jij je nest aangesloten op onderstaand schema?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZ-BGJMlTT5dvmSM7BkOyVvbsAM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A2ZAyXSF7uirxGHzoaKaizJ7.jpg?f=user_large

bvd!, Mike

• Transitie
  • Niet online
Luisterlijk schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

Ik ben er al achter, het gaat er om dat je de L en N niet gebruikt als voeding voor een stroomverbruiker.

[Afbeelding]

bvd!, Mike
Heatlink wordt idd gevoed door WP...
Op basis van schema en beschrijving zou dat zo bedoeld zijn.
Maar ben inmiddels voor "alles" in. Ga de heatlink separaat voeden.

• Transitie
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

bvd!, Mike
Hoi Mike, held!! _/-\o_
Dat was idd de oplossing. Op basis van alle documentatie hadden we dit niet kunnen bedenken.
Iedereen heel veel dank voor het meedenken en mogelijke oplossingen.
Deze kunnen we hiermee afsluiten.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

[...]

[Afbeelding]

bvd!, Mike
Het schijnt dat je de nest heatlink direct op L en H kunt aansluiten, omdat die 230V aan zou kunnen. Maar check dat even in de gebruiksaanwijzing. Bij mij schakelt de heatlink een digitale input op een ESP32 en die ESP32 schakelt via een digitale output een relay dat verbonden in met L en H.

• kazemo
  • Laatst online: 27-05 17:11
[...]

[Afbeelding]

bvd!, Mike
:? een opmerking mijnerzijds ik persoonlijk vind de aansturingen van lg(220v thermostaten etc) van lg achterhaald 220v is geen veilige spanning sinds jaar en dag is dat in nederland 24v veilige spanning alle nederlandse ketelfabrikanten werken daarmee bovendien aan/uit thermostaten zijn ouderwets men kan op lg warmtepompen geen modulerende thermostaten zondermeer aansluiten of moeilijk met relais etc. kortom achterhaalde techiek wat betreft aansturingen van thermostaten,driewegkleppen etc dit zou anders kunnen

• Rolf Breuer
@Transitie
Heb je de nest wel goed aangesloten? Wat je beschrijft is namelijk de nest schakeld de wp wel aan op 10 graden. Je draaid hem dus naar links. Dat is de koel funktie die nergens beschreven staat. Je moet op de heatlink de draden verwisselen. Als het goed is heb je nu de schakeldraad op nc staan. Gebruik dat andere contakt maar eens dan werkt de nest als je die naar rechts draait. De nest is niet meer dan een doorverbinding van fase draad naar de schakeldraad. Je hebt hem verkeerd om aangesloten meer niet.
Je draaid naar links en hij gaat verwarmen. Dit zou dus koelen moeten zijn.
Ik draai hier al jaren met een nest learning en ben zeer tevreden.
Groetjes rolf.

• Transitie
  • Niet online
Rolf Breuer schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:45:
@Transitie
Heb je de nest wel goed aangesloten? Wat je beschrijft is namelijk de nest schakeld de wp wel aan op 10 graden. Je draaid hem dus naar links. Dat is de koel funktie die nergens beschreven staat. Je moet op de heatlink de draden verwisselen. Als het goed is heb je nu de schakeldraad op nc staan. Gebruik dat andere contakt maar eens dan werkt de nest als je die naar rechts draait. De nest is niet meer dan een doorverbinding van fase draad naar de schakeldraad. Je hebt hem verkeerd om aangesloten meer niet.
Je draaid naar links en hij gaat verwarmen. Dit zou dus koelen moeten zijn.
Ik draai hier al jaren met een nest learning en ben zeer tevreden.
Groetjes rolf.
Hi Rolf,
Alles zondag gecheckt en correct aangesloten. Koeldraad in tweede instantie losgekoppeld. Dus "per ongeluk" koelen is niet aan de orde. Overigens staat koelen uitgeschakeld. De WP wordt alleen gebruikt voor verwarmen.
Na het aansluiten van N/L vanuit een extern stroompunt, werkte alles conform verwachting.
Bedankt voor het meedenken.
Hgr Karel

• Transitie
  • Niet online
wrapper83 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:04:
[...]

Hoi,

Volgens mij gaat het allemaal goed als ik het zo lees heb precies de zelfde opstelling (21&22 L&N + 24 L).
Had ook eerst een extra draad van de heat link naar de DHW (25), maar dit werkt niet!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd waar 25 op aangesloten is.
Zo te zien/ lezen gebruik je een Nest/ Heatlink.
Het is de bedoeling dat op 24 via de Heatlink 230V geschakeld wordt. Dan schakelt de WP in.
Kun je een schema-tje tekenen waar de verschillende klemmen op aangesloten zijn?
Dit is iig de bedoeling. Waarbij 27 t/m 30 bij jou 21 t/m 24 zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4jpI7AiiXNkRX9itMJ19qRCAXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ct5vvcb6HlXUqIeiWoBPHh9l.jpg?f=fotoalbum_large

• antoine sellies
  • Laatst online: 04-05-2025
goedemorgen

ik ben nu bezig om mn warmtepomp te instaleren
heb een u44 9 kw
nu heb ik twee simpele vragen,
de contolle unit die erbij zit fungeert deze ook als thermostaat?
ivm met de plaatsing
en ik heb ook nest thermostaat hangen
deze wel of niet gebruiken?

bvd

• wrapper83
antoine sellies schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:37:
goedemorgen

ik ben nu bezig om mn warmtepomp te instaleren
heb een u44 9 kw
nu heb ik twee simpele vragen,
de contolle unit die erbij zit fungeert deze ook als thermostaat?
ivm met de plaatsing
en ik heb ook nest thermostaat hangen
deze wel of niet gebruiken?

bvd
Ik zou voor de Nest + 12V connectie (WIFI, niet wired) gaan, de heatlink in de WP leggen en aansluiten, dat maak het een stuk makelijker. De controller heb je alleen nodig om de instellingen en de DHW te regelen.

zie eerdere post van mij @wrapper83

Succes!

• antoine sellies
wrapper83 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Ik zou voor de Nest + 12V connectie (WIFI, niet wired) gaan, de heatlink in de WP leggen en aansluiten, dat maak het een stuk makelijker. De controller heb je alleen nodig om de instellingen en de DHW te regelen.

zie eerdere post van mij @wrapper83

Succes!
ik ben nog niet heel bekend met dit fenomeen
maar wifi niet wired wat bedoel je daar mee
want mn nest is toch gewoon bedraad op de wamtepomp?

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

wrapper83 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:50:
@Drkrgr & @Devil , Welke unit hebben jullie UXX? en welke Thermostaat (controller of Toon, type) gebruiken jullie? Hebben jullie ook modbus om de grafieken hier te analyseren?
Jahoor ik heb elke grafiek die je wilt ;)

Wordt doodmoe van het apparaat. Vanmorgen vroeg een run van 3,5 uur. Na 20 minuten startte hij al met een beetje moduleren en ging hij mooi afvlakken en eindigde na ongeveer 37 minuten op de target. Vanaf dat moment heeft hij de output steeds verder teruggeschroefd om de target mooi vast te houden. En uiteindelijk schakelde de Nest hem uit.

En nu is hij een half uur geleden weer aangegaan. Nog 0 modulatie, gewoon volle bak. En inmiddels al twee graden boven de target. Dus die valt zo weer uit 8)7

• Casper de Boer
Devil schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Jahoor ik heb elke grafiek die je wilt ;)

Wordt doodmoe van het apparaat. Vanmorgen vroeg een run van 3,5 uur. Na 20 minuten startte hij al met een beetje moduleren en ging hij mooi afvlakken en eindigde na ongeveer 37 minuten op de target. Vanaf dat moment heeft hij de output steeds verder teruggeschroefd om de target mooi vast te houden. En uiteindelijk schakelde de Nest hem uit.

En nu is hij een half uur geleden weer aangegaan. Nog 0 modulatie, gewoon volle bak. En inmiddels al twee graden boven de target. Dus die valt zo weer uit 8)7
Ik ben ook nog steeds heel benieuwd, heb ook het idee dat hij kijkt naar de doel temperatuur en de huidige temperatuur. als het circuit goed koud is kan hij prima zijn warmte kwijt, piekt hij en moduleert terug.
Als de temperatuur te hoog is lijkt hij te gaan pendelen...

• Transitie
  • Niet online
antoine sellies schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:02:
[...]

ik ben nog niet heel bekend met dit fenomeen
maar wifi niet wired wat bedoel je daar mee
want mn nest is toch gewoon bedraad op de wamtepomp?
Zo te zien hier nog geen reactie op geweest.
De Heatlink verbind je bedraad met de WP.
De Nest thermostaat verbind je draadloos met de Heatlink.

• antoine sellies
Transitie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:47:
[...]

Zo te zien hier nog geen reactie op geweest.
De Heatlink verbind je bedraad met de WP.
De Nest thermostaat verbind je draadloos met de Heatlink.
heb je hier ook een voorbeeld van op welke klemmen in de wp
het is een u44

bvd

• Transitie
  • Niet online
Atomic2005 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:00:
Zou dit dus nog getapet moeten worden volgens de kenners hier?

Ter info : de stroomkabel "hangt" nu in een boog naar beneden ipv omhoog ivm het water.

[Afbeelding]
Vogels gebruiken de isolatie graag als nest materiaal.
Tapen voorkomt dat ze erbij komen.
ps slim gedaan met de stroomkabel!

• Transitie
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:24:
Die functie is inderdaad “geblokkeerd”.
Tot zover “goed”

Het punt is zodra ik een thermostaat aan zet, er niks gebeurt. Ook niet wanneer ik de terminals in de wp kortsluit.

De controller komt dus ook niet uit de greyed-out stand.
De LG is op dit punt wat "conventioneel". Je dient via de thermostaat 230V te schakelen en dus daarmee de WP aansturen. Dus doorverbinden heeft geen effect.
Er staan inmiddels een aantal recente posts over hoe een externe thermostaat aan te sluiten en op welke aansluitpunten (hangt van de versie LG af).
Overigens een Toon thermostaat werkt niet goed samen met de LG. Een thermostaat met een relais geschikt voor 230V (Normaly Open) werkt prima (bv Ali, Amazon). Als je meer intelligentie, schema's en zelflerende functies wilt, is Google Nest een prima keuze. Bij een aantal leden werkt die prima.

Kijk overigens nog even goed naar de functies van de LG remote. Ook daar kun je bijvoorbeeld gebruik maken van schema's.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

paQ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Ik ga het morgenochtend proberen.
Maar… waarom moet er aan de heatlink zijde 230 aan, als het aan de Therma zijde reeds 230 is?
Je moet 230 op het juiste contact van de LG zetten en dan gaat hij verwarmen. Veel ingewikkelder is het niet. Die 230 moet ergens vandaan komen. Het veiligste is uit de LG, want dan heb je niet het risico dat je de LG spanningsloos maakt, maar er nog steeds intern ergens spanning op staat. Als je er een nest tussen zet moet de 230 eerst vanuit de lg naar de headlink, om daar geschakeld te worden en dan terug naar de LG te gaan.

• paQ
  • Nu online
Devil schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:04:
[...]

Je moet 230 op het juiste contact van de LG zetten en dan gaat hij verwarmen. Veel ingewikkelder is het niet. Die 230 moet ergens vandaan komen. Het veiligste is uit de LG, want dan heb je niet het risico dat je de LG spanningsloos maakt, maar er nog steeds intern ergens spanning op staat. Als je er een nest tussen zet moet de 230 eerst vanuit de lg naar de headlink, om daar geschakeld te worden en dan terug naar de LG te gaan.
Zo heb ik het nu.

Op de draden die uit de wp komen heb ik die 230 (reeds) staan. Dat is mijn punt een beetje. Als ik die sluit, dan moet hij toch schakelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQu9qx0F5o9Y9nXKsvtFCSTa6IA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8k2iQemQt0NWnyTwoubP2GCo.jpg?f=fotoalbum_large

• rubencaz
  • Laatst online: 05-02-2024
beste Tweakers,

Mijn eerste post hier ondanks dat ik al vele uren heb doorgebracht op dit forum en specifiek dit topic:
Ik heb een een LG Therma V LM123.U33 (12 KW) warmtepomp, en omdat dit topic mij erg geholpen heeft tijdens de installatie en afstellingen tot zover, onderstaand mijn verhaal en keuzes die ik gemaakt heb, misschien helpt dit anderen weer verder.
ik heb nu 2 maanden geleden mijn Therma V gekocht om ons huis (vrijstaande jaren 30 woning) te verwarmen. Historisch zit het gasverbruik rond de 1800 m3 (inclusief bijstoken op hout). Ik zou eventueel met een 9 kw uit moeten komen, maar heb toch gekozen voor de 12 kw wegens de dubbele Fan, en omdat ik specifiek een warmtepomp wilde op 3 fasen.

De woning is redelijk geïsoleerd, overal hr+, geïsoleerde spouwmuur (6cm), en dak isolatie. 3 jaar geleden heb ik een uitbouw geplaatst die volledig volgens het geldende bouwbesluit is gebouwd. Tijdens een komende verbouwing zal er een nieuwe geisoloeerde vloer met vloerverwarmijng worden aangelegd. Op bepaalde vlakken is wat betreft isolatie nog verbetering te behalen. Ik heb er echter nu al voor gekozen een warmtepomp te plaatsen, omdat de andere geplande werkzaamheden in de winter niet uitgevoerd kunnen worden.
onze woning gedeeltelijk voorzien van vloerverwarming, en gedeeltelijk van radiatoren. Die dus op termijn gaan verdwijnen. (met uizondering van de bovenverdieping welke eigenlijk nooit gebruikt worden).

Ik heb naast de warmtepomp een cv ketel (Intergas extreme cw5). Deze blijft voorlopig behouden om als back-up te fungeren, en voor SWW. Ik wil het SWW met de warmtepomp gaan doen op een later moment, en als ik mezelf na een flinke winter er van overtuigd heb dat ik zonder de cv ketel kan.

Hydraulisch:
de wp is met een open verdeler samen met de cv ketel aangesloten op het verwarming systeem. Ik heb hiervoor gekozen om de retourtemperatuur van de wp beter onder controle te kunnen houden als de wp en de cv gelijktijdig draaien.
Om in geval van storing volledig over te kunnen schakelen op de cv ketel heb ik een extra leiding met kogelkraan geplaatst zodat beide units parallel geschakeld kunnen worden, ik heb geen buffervat opgenomen in het systeem.
Daarnaast heb ik een magneetfilter geplaatst, en in zowel de wp als de cvketel een terugslagklep.
De vloerverwarming is/was voorzien van een 4 groeps open verdeler met eigen pomp

Electrisch:
Ik heb de dipswitches voor de externe thermostaat (google nest), en backup heater A aangezet. Hier heb ik middels een relais mijn cv keel op aangesloten. Met deze optie moest er wel een 5k NTC bij geplaatst worden (deze zit in de open verdeler), en wordt nu door de wp gebruikt om Ta te meten.

Instellingen:
Ik heb een stooklijn ingesteld op 15 28C -> -7 40C
pomp 100%
hysteresis type 2
de backupheater -7
silent mode off
tgewenst is 21 graden (met 1 graden nachtverlaging)

Mijn bevindingen:
In de eerste instantie met alle radiatoren volledig open, en de open vv verdeler kreeg ik hele korte runs van +/- 10 min. Doordat de tr zeer snel opliep richting ta kwam ik niet door de “beruchte” opstart piek heen. De grootste veroorzaker hier van was de open vv verdeler. Ik heb de verdeler nu omgebouwd zodat deze gesloten is, en de pomp verwijderd. Dit gaf een groot verschil,
vervolgens heb ik met een warmtebeeld camera de radiatoren zo ingeregeld dat ze allemaal een delta T van ongeveer 3 graden hebben. Echt Waterzijdig inregelen wil ik niet doen omdat ik daar voetventielen voor moet installeren, en de radiatoren na deze winter toch verdwijnen

Het geluid van de unit aan de buitenzijde valt mij erg mee, ook in de opstart fase hoor ik hem nauwelijks als ik op het terras sta (+/- 5 M) wat echter wel storend was is het “gebrom” van de compressor wat alleen binnen te horen is. Dit viel ook wel te verwachten met een dergelijk zware unit op een houten dak. Nu heb ik om dit te verhelpen de bigfoots verwijderd en vervangen door betonnen opsluitbanden met daarop veren, tevens heb ik een constructie gemaakt om het kantelen van de unit wat tegen te gaan ( dit vanuit een voorbeeld uit dit topic). Het resultaat is perfect te noemen, het gebrom is geheel verdwenen.

Concluderend ben ik tot op heden heel positief over de unit (echt koude dagen hebben we natuurlijk nog niet gehad).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmlVSGa9Bf9DZmcRPtl_hr41oUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6URiEl1abU3sITgjCHbwDCl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oea4MAHVBKltegQHHPdCZvT2KyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8cGXEALsWund6xr1nSmLTdx.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij echter nog niet duidelijk is: De google nest gebruik als thermostaat. De LG controller hangt een ruimte waar ook de cv ketel hangt, dus niet in een ruimte die direct verwarmd wordt. Weet iemand of de gemeten (room temperature) waarde van de controller van invloed is op de regeling van de wp ?

• paQ
  • Nu online
Goed en slecht nieuws

goed:
hij heeft 40 min stabiel op 400W geprutteld met een flow van ca 8 liter (wat weinig wellicht) op "optimaal debiet"

slecht:
Ik heb toen 1 van de 2 nest thermostaten teruggedraaid en een afsluiter dicht laten gaan. Niet echt visueel grote verschillen in druk op de manometer, toch schoot de controller vrijwel direct in CH14.

Ik moet dus een manier zien te vinden om een plotseling flow verschil op te lossen, of.. te negeren.
Ik heb de indruk dat ik dat niet ga verkrijgen met
- optimaal debiet
- vast debiet
Want in beide gevallen zal hij sturen op het debiet, wat ongetwijfeld een flow error zal opleveren.
Sturen op pompdruk lijkt me ook niet de oplossing, dus dan blijft 1 ding over:
Delta T.

Klopt die beredenering een beetje?

settings:
sensor: water
uitvoer: 32
delta: 5
pomp: 100
debiet: 13,5
sturen op: optimaal debiet

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:57:
Goed en slecht nieuws

goed:
hij heeft 40 min stabiel op 400W geprutteld met een flow van ca 8 liter (wat weinig wellicht) op "optimaal debiet"

slecht:
Ik heb toen 1 van de 2 nest thermostaten teruggedraaid en een afsluiter dicht laten gaan. Niet echt visueel grote verschillen in druk op de manometer, toch schoot de controller vrijwel direct in CH14.

Ik moet dus een manier zien te vinden om een plotseling flow verschil op te lossen, of.. te negeren.
- optimaal debiet
- vast debiet
Want in beide gevallen zal hij sturen op het debiet, wat ongetwijfeld een flow error zal opleveren.
Delta T.

settings:
8)7 je moet wel stroming behouden als beide kleppen dichtstaan de pomp schakeld met bepaalde intervallen in(pompschakeling tegen bevriezing buitenunit) er moet dus eenbypass in bijv. een klein radiatortje met voetklep wat openstaat

• Transitie
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:57:
Goed en slecht nieuws

goed:

slecht:

- optimaal debiet
- vast debiet
Delta T.

settings:
Ik heb de verschillende posts gelezen, maar moet je bekennen dat ik de draad kwijt ben, ten aanzien van wat er in de instellingen gewijzigd wordt en hoe het nu ingesteld staat. Maar aangezien er reacties komen die het kennelijk nog wel kunnen volgen, lees ik maar aandachtig mee ;-)

Toch nog even een opmerking 'out of the box'.
De CH14 melding kan ook veroorzaakt worden doordat je ergens verstopping hebt.
Kan het zijn dat het filter in de WP (gedeeltelijk) verstopt zit??

• paQ
  • Nu online
kazemo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

8)7 misschien een domme vraag van mij er word tot nu alleen gesproken over de vewarmingsfunctie van de wp,men kan er in de zomer ook mee koelen hoe gaat dat dan werken met 2 zones,2kleppen,2thermostaten dan moeten de kleppen anders om werken??? m.a.w bij verwarmen bij warmtevraag klep/open en bij koelen andersom te warm klep/open bedient door thermostaat(die moet dan van werking veranderen) op koelfunctie dmv maak en verbreekcontacten no of nc
ik ga er niet mee koelen, maar het werkt dan exact hetzelfde.
Nest geeft signaal aan klep, klep aan wp (warmen danwel koelen)
is een andere terminal, dus dat maakt niet uit.

• kazemo
paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:49:
[...]

ik ga er niet mee koelen, maar het werkt dan exact hetzelfde.
Nest geeft signaal aan klep, klep aan wp (warmen danwel koelen)
is een andere terminal, dus dat maakt niet uit.
:) oke ik heb het begrepen

• paQ
  • Nu online
!null schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:03:
Ik wil een LG U44 9kW bij vrienden plaatsen, die hebben 2 zones.
De hoofdmoot is de woonkamer met (straks) LTV radiatoren, en de 2e zone heeft vloerverwarming.
Die 2e zone zou dus nog ietsje lager kunnen in temperatuur, maar als ik de manual goed begrijp gaat hij juist uit van de 1e zone als lagere temperatuur en dan een mengkit o.i.d.?
Anyway, gezien er LTV radiatoren met fans komen is het denk ik okee om 1 aanvoertemperatuur voor beide in te stellen, of in ieder geval daarmee te beginnen.

Op dit moment zijn er ook al 2 zones met de CV, die beide kunnen worden dichtgezet middels hun eigen klep. Daarnaast is er nog een overloop naar de retour, zodat de CV pomp niet stuk gaat mochten de kleppen niet open gaan. Bij een warmtepomp zal dat overloopje wellicht niet genoeg zijn en resulteren in flow errors, maar dat is okee, dan is er nog niks fysiek kapot gegaan, en zou in principe niet voor moeten komen (dan moet je dus een van de kleppen vervangen)

In hoeverre is het zinnig hier iets van het LG systeem te gebruiken versus het huidige systeem te hergebruiken?
Als ik het hergebruik, hoef ik volgens mij alleen te zorgen dat de interfacing naar de warmtepomp goed is. Dat wil zeggen, hopelijk is het geen opentherm maar aan/uit 24v of 230v en dien ik dat aan te laten komen bij de warmtepomp zodat deze gaat werken.
Dit heeft als nadeel dat je niet echt gebruik maakt van het display wat mee komt met de LG, als thermostaat in de woonkamer.

Dus ja, wat is nou de praktische manier?
:')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFOJDX8-Nw1Fu1ClxoENMIq8MBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEibBbEs3ZZnFLDCbBikW5CF.jpg?f=fotoalbum_large

Zo doe ik 2 zones met eigen klep sturen. Via 2 x externe nest V3.
Kan ook koelen. Ga ik niet gebruiken, maar zou wel gaan.
De LG controller is bij mij alleen nog controller, geen themrostaat (meer)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 03-11-2022 12:27 ]

Pagina: 1 2 3 4