Toon posts:

[Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 46 47 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 25 producten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Hazardous_Boy schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:52:
Net mijn 3070ti FE in mn PC gedaan, voorste fan draait niet. Nu NVIDIA en NBB even contacteren en kijken of er snel een vervanger kan komen. Gelukkig nog mijn 1060 over...
Onder belasting draait de fan niet? De kaart is semipassief en dus draait hij bij lage belasting niet, maar bij hogere temperatuur (63+ graden?) zou de fan aan moeten slaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hazardous_Boy
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 19:56
stin00 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:20:
[...]

Onder belasting draait de fan niet? De kaart is semipassief en dus draait hij bij lage belasting niet, maar bij hogere temperatuur (63+ graden?) zou de fan aan moeten slaan.
nope, is tot de 95 graden gedaan, heb hem er maar weer uit gehaald en ga hem RMAen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tweaker_84
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 19:46
Vandaag een 'zware' operatie op het programma!
(MSI RTX3080 Suprim X)

Wish me luck! :7

Ter vergelijking, de waardes voor:

Core: -200
Mem: +800
Fan: 95%
Power: 57%
Verbruik: 206W
Hash: 92 Mh/s
Temp: 98 graden

En na de operatie (to be continued):

Core: -xx
Mem: +xx
Fan: xx%
Power: xx%
Verbruik: xxW
Hash: xx Mh/s
Temp: xx graden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Tweaker_84 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 07:52:
(MSI RTX3080 Suprim X)

[Afbeelding]

Gaat er niet wat beters dan Arctic Silver tussen? :-(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21-09 13:40
(MSI RTX3080 Suprim X)

[Afbeelding]

Nice kan je mooi vergelijken met @rajackar die heeft dit ook gedaan :)
Sebazzz schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:13:
Vandaag eindelijk een RTX3090 kaart gehad. Nadat ik even bij mijn PC weg was, toen was het beeld uit. Een reboot gaf met een beepcode een videokaartprobleem aan.

Nu krijg ik begin volgende week een nieuwe voeding, ik hoop dat het misschien een voedingsprobleem is en niet dat die kaart nu al kapot is. |:(

Net nog een gevecht gehad om het ding weer uit mijn systeem te krijgen, dankzij die heerlijke PCIe retention clips waar je niet meer bij kan. Voor nu bromt mijn GTX1050Ti nog lekker door....
Wat voor voeding heb je? Mocht je omgeving Utrecht wonen, ik heb wel een systeem waar je die 3090 in kan testen. Heb er zelf ook één. Overigens ervaar ik zelf wat vage problemen nu ik een 5900x heb. En uit de reviews weet ik dat de 3090 behoorlijk load spikes kan hebben, zit nu op een 750watt corsair rmx voeding. Maar wil eigenlijk eens testen op een betere voeding die vage problemen oplost. Nu alles maar weer stock gezet, maar lees dus ook dat dit: The description for Event ID 14 from source nvlddmkm cannot be found een bekend probleem is tussen amd en nvidia. Mijn eerste amd platform icm nvidia, maar wat ik tot noch toe heb gemerkt is de 3090 enorm power hungry en het amd platform enorm gevoelig voor schommelingen en geheugen afstellingen.

[Voor 47% gewijzigd door Snippertje op 27-06-2021 09:52]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 21:04
stin00 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:44:
[...]

Ik heb standaard kryonaut thuis liggen, de beste naar mijn mening.

i9 10850-K | AMD-6900XT | TRIDENT-Z-32GB | NZXT-Z73 | STRIX-Z490 | SAMSUNG-G7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tweaker_84
stin00 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:44:
[...]

Heb helaas niks anders in huis! Was deze dan ook vergeten mee te nemen in de voorbereiding en blij dat ik nog iets in huis had..

Maar het is nog niet te laat, aangezien hij nog open ligt! Een suggestie? Zag al Kryonaut voorbij komen..
Wellicht toch maar even nieuwe halen..

@ the moment:

En olie afzetting valt mij ook nog mee, had erger verwacht..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snippertje
Tweaker_84 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Heb helaas niks anders in huis! Was deze dan ook vergeten mee te nemen in de voorbereiding en blij dat ik nog iets in huis had..

Maar het is nog niet te laat, aangezien hij nog open ligt! Een suggestie? Zag al Kryonaut voorbij komen..

@ the moment:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Arctic is niet slecht. Maar kryonaut goede ervaringen mee. Die olie blijft wel echt vaag, ik had er zelf een stuk meer van. Hou er rekening mee dat als je de koelpasta later wilt vervangen de pads wellicht ook moeten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20:02

AtlAntA

Hier stond iets kinderachtigs.

Tweaker_84 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:19:
[...]

@ the moment:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu je het een keer gedaan hebt ben je er vast ook achter gekomen dat het eigenlijk helemaal niet zo'n grote of spannende operatie is dan je eerst dacht. Dus je kan ook eerst de arctic silver ertussen doen en dan later kryonaut oid. Ik verwacht hooguit 2 graden verschil tussen de 2 pasta's maar laat me graag verrassen. Het is vooral moeilijk om onder exact dezelfde omstandigheden te testen.

Avatar does not reflect reality. *much*

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 21:04
Ik zou nu idd gewoon de artic silver plaatsen. Zonde om te moeten wachten nu en dan heb je altijd nog een keer een doel om het later opnieuw te doen. Want eerlijk is eerlijk, blijft altijd leuk om z’n ding open te maken en alles te vervangen!

i9 10850-K | AMD-6900XT | TRIDENT-Z-32GB | NZXT-Z73 | STRIX-Z490 | SAMSUNG-G7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
AtlAntA schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:39:
[...]

Nu je het een keer gedaan hebt ben je er vast ook achter gekomen dat het eigenlijk helemaal niet zo'n grote of spannende operatie is dan je eerst dacht. Dus je kan ook eerst de arctic silver ertussen doen en dan later kryonaut oid. Ik verwacht hooguit 2 graden verschil tussen de 2 pasta's maar laat me graag verrassen. Het is vooral moeilijk om onder exact dezelfde omstandigheden te testen.
Testen is inderdaad lastig, maar de verschillen kunnen soms behoorlijk oplopen.
https://www.tomshardware.com/best-picks/best-thermal-paste
https://www.kitguru.net/c...er-which-brand-you-use/2/

Achja Arctic Silver is een beetje gedateerd maar zeker niet slecht hoor en alles beter dan de stock paste prut. Maar voor je dikke 3080 wil je natuurlijk top of the shelf spul 8)

Hier ook een Thermal Grizzly Kryonaut liefhebber.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Snippertje
stin00 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:04:
[...]

Testen is inderdaad lastig, maar de verschillen kunnen soms behoorlijk oplopen.
https://www.tomshardware.com/best-picks/best-thermal-paste
https://www.kitguru.net/c...er-which-brand-you-use/2/

Achja Arctic Silver is een beetje gedateerd maar zeker niet slecht hoor en alles beter dan de stock paste prut. Maar voor je dikke 3080 wil je natuurlijk top of the shelf spul 8)

Hier ook een Thermal Grizzly Kryonaut liefhebber.
offtopic:
Ik weet nog dat toen ik net begon met pc's dat arctic silver echt de shit was. Moeilijk te krijgen toen en ik heb menig kleding stuk kunnen weggooien omdat ik die vlekken er niet meer uit kreeg. Goede oude tijd met neon balkjes in m'n kast. Toen nog mijn 6800GT aan de waterkoeling gelegd en zeiknat laten worden. Allemaal overleefd, als ik iets geleerd heb dan is het dat hardware best tegen een letterlijk stootje kan, maar dat je vooral moet oppassen met spanning in je lijf (pun intended) die dingen kan kortsluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweaker_84
Die Artic stamt nog uit de tijd dat er hier op Tweakers over niks anders gesproken werd en dit de absolute nummer 1 was. Maar tijden veranderen dus haha..

Ik zal hem ook gewoon gaan gebruiken, omdat de temperatuur van de chip zelf toch niet te warm wordt bij het minen en het met name om de memory gaat. We gaan het zien!

En achteraf is het allemaal wel te doen ja, vooral omdat op YT een video staat van exact dezelfde kaart :)

Alles is inmiddels schoon en de pads zijn gesneden! Morgen verder ivm een verjaardag en de sportactiviteiten van vandaag! ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:35
Verschil in koelpasta's is echt minimaal, of je nou de duurste types of de allergoedkoopste witte rommel gebruikt, het verschil is hooguit een paar graden.
Ik gebruik nog steeds een tube AS5 van 10 jaar oud voor mijn CPU's en werkt perfect.

Potje knallen in VR met tweakers? Join ons op de Discord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: december 2005
Tweaker_84 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:52:

Ik zal hem ook gewoon gaan gebruiken, omdat de temperatuur van de chip zelf toch niet te warm wordt bij het minen en het met name om de memory gaat. We gaan het zien!
Verstandig. Belangrijkste is vooral om een minuscuul druppeltje te gebruiken, te veel pasta is nadeliger voor de temperatuur dan het soort pasta.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21:14
Snippertje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:47:
[...]

[...]

Wat voor voeding heb je?
Nu een 750W, maar ik was niet aan gamen. Wel FS2020 updaten en Metro Exodus installeren. Er komt een 1000W voeding aan.

Ik hoop dat de oorzaak de voeding is, en niet de kaart. Maar het is wel vreemd dat ie geen beeld meer gaf en dat het systeem na een reboot niet door de POST heen wilde vanwege een videokaartprobleem (op basis van de beeps).
Mocht je omgeving Utrecht wonen, ik heb wel een systeem waar je die 3090 in kan testen.
Dankje, beetje ver voor mij maar ik ken misschien iemand in de buurt waar ik het kan proberen.
Nu alles maar weer stock gezet, maar lees dus ook dat dit: The description for Event ID 14 from source nvlddmkm cannot be found een bekend probleem is tussen amd en nvidia. Mijn eerste amd platform icm nvidia, maar wat ik tot noch toe heb gemerkt is de 3090 enorm power hungry en het amd platform enorm gevoelig voor schommelingen en geheugen afstellingen.
Die melding zegt op zichzelf niets, het wil alleen zeggen dat er iets in het Windows Event Log is gelogd maar de tekst die erbij hoort niet gevonden kan worden.

[Website en online portfolio] [Return: realtime retrospective tool] [PokerTime planning poker]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 20:59
(MSI RTX3080 Suprim X)

[Afbeelding]

Ik ben erg benieuwd! Ik heb zelf ook deze kaart, maar dan de 3080TI versie. Volgens mij zijn beide kaarten van dezelfde omvang/koeling voorzien. Mocht het een groot succes zijn dan ga ik er ook aan beginnen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AtlAntA

AtlAntA

DiscoNootje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:57:
[...]

Ik ben erg benieuwd! Ik heb zelf ook deze kaart, maar dan de 3080TI versie. Volgens mij zijn beide kaarten van dezelfde omvang/koeling voorzien. Mocht het een groot succes zijn dan ga ik er ook aan beginnen!
Wat zijn je vram temps als ik vragen mag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 20:59
AtlAntA schreef op zondag 27 juni 2021 @ 13:10:
[...]

Wat zijn je vram temps als ik vragen mag?
Heet. Bij max load zo'n 95 graden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AtlAntA

AtlAntA

DiscoNootje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Heet. Bij max load zo'n 95 graden.
Dat is nog 10C onder throttling iirc. Toch lijkt MSI wat tegen te vallen qua koelers deze ronde.

Ik ben ook zeer benieuwd hoe groot de verschillen zullen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snippertje
Sebazzz schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:24:
[...]
Nu een 750W, maar ik was niet aan gamen. Wel FS2020 updaten en Metro Exodus installeren. Er komt een 1000W voeding aan.

Ik hoop dat de oorzaak de voeding is, en niet de kaart. Maar het is wel vreemd dat ie geen beeld meer gaf en dat het systeem na een reboot niet door de POST heen wilde vanwege een videokaartprobleem (op basis van de beeps).

[...]
Dankje, beetje ver voor mij maar ik ken misschien iemand in de buurt waar ik het kan proberen.

[...]

Die melding zegt op zichzelf niets, het wil alleen zeggen dat er iets in het Windows Event Log is gelogd maar de tekst die erbij hoort niet gevonden kan worden.
Ben benieuwd naar je ervaringen, hou ons op de hoogte. Die foutmelding is idd random. Maar als ik het internet mag geloven wel vaak met nvidia amd combo. Het is wel vaag, want het gebeurt vaak als ik aan het typen ben in whatsapp of hue sync gebruik. Niet eens bij zware belasting. Heb alles naar stock gezet, maar dat heeft niet geholpen. Zou ook nog kunnen liggen aan het feit dat ik een G9 heb aangesloten. Probleem met veel variabele veranderen is dat uitsluiten lastig is.

Overigens wel vaag dat je niet door de post heen komt idd. Ik had het een keer en toen bleek een van de pcie express power connectoren niet goed vast te zitten.

[Voor 6% gewijzigd door Snippertje op 27-06-2021 16:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23:44
Tweaker_84 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:52:
[...]

Die Artic stamt nog uit de tijd dat er hier op Tweakers over niks anders gesproken werd en dit de absolute nummer 1 was. Maar tijden veranderen dus haha..

En achteraf is het allemaal wel te doen ja, vooral omdat op YT een video staat van exact dezelfde kaart :)

Alles is inmiddels schoon en de pads zijn gesneden! Morgen verder ivm een verjaardag en de sportactiviteiten van vandaag! ;)
Artic silver geleid stroom dat kun je beter niet gebruiken voor een gpu volgens mij, een gpu chip moet je voledig bedekken met pasta, je moet dus best veel koelpasta gebruiken om alles te bedekken.
Het teveel word er uit geperst en komt naast de chip op de contacten te zitten en met pasta die geleid lijkt me dat niet erg best.

Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)

Het stroom geleiden lijkt mee te vallen volgens artic zelf, maar toch mag het niet op contacten komen wat bij een gpu gegarandeerd gaat gebeuren.

[Voor 21% gewijzigd door Goofy1978 op 27-06-2021 17:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Snippertje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:47:
[...]

[...]

Wat voor voeding heb je? Mocht je omgeving Utrecht wonen, ik heb wel een systeem waar je die 3090 in kan testen. Heb er zelf ook één. Overigens ervaar ik zelf wat vage problemen nu ik een 5900x heb. En uit de reviews weet ik dat de 3090 behoorlijk load spikes kan hebben, zit nu op een 750watt corsair rmx voeding. Maar wil eigenlijk eens testen op een betere voeding die vage problemen oplost. Nu alles maar weer stock gezet, maar lees dus ook dat dit: The description for Event ID 14 from source nvlddmkm cannot be found een bekend probleem is tussen amd en nvidia. Mijn eerste amd platform icm nvidia, maar wat ik tot noch toe heb gemerkt is de 3090 enorm power hungry en het amd platform enorm gevoelig voor schommelingen en geheugen afstellingen.
Je zegt dat het nu weer stock staat, maar wat was de OC? een 5900X met PBO aan piekt makkelijk 200+ watt, een 3090 pakt misschien eens een 400-450. Met een zootje aan SSD's en randapparatuur kan het dan wel eens pittig worden ja.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snippertje
rodie83 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:24:
[...]

Je zegt dat het nu weer stock staat, maar wat was de OC? een 5900X met PBO aan piekt makkelijk 200+ watt, een 3090 pakt misschien eens een 400-450. Met een zootje aan SSD's en randapparatuur kan het dan wel eens pittig worden ja.
Nou precies dat inderdaad. Met de kanttekening dat ik deze fout alleen idle ervaar. Zware games kan ik uren spelen. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sebazzz
Snippertje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:38:
[...]

Overigens wel vaag dat je niet door de post heen komt idd. Ik had het een keer en toen bleek een van de pcie express power connectoren niet goed vast te zitten.
Dat is het eerste wat ik checkte :) Alle connectors vanaf de videokaart t/m de voeding. Mijn enige theorie is dat een (dedicated) 12V lijn voor PCIe is overbelast geraakt en niet fatsoenlijk meer stroom kan leveren (of uberhaupt levert - ik heb het niet gecheckt met een multimeter).

Ik had het bij mijn huidige videokaart dat hij niet post maanden geleden, maar die bleek toen kapotte soldeer te hebben dus ik moest hem in de oven bakken om het aan de praat te krijgen. Daarom heb ik toen ook besloten om een nieuwe grafische kaart te gaan en dat werd er een in de RTX 30XX serie.

[Voor 4% gewijzigd door Sebazzz op 27-06-2021 21:11]

[Website en online portfolio] [Return: realtime retrospective tool] [PokerTime planning poker]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Snippertje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:37:
[...]

Nou precies dat inderdaad. Met de kanttekening dat ik deze fout alleen idle ervaar. Zware games kan ik uren spelen. 8)7
Met dank aan PBO denk ik dan. Dat heeft de neiging om extreme voltages te gooien op hele lichte loads om een zo hoog mogelijke klok te pakken. Ik zou gewoon eens kijken of het zonder PBO ook gebeurd, en indien niet PBO gewoon uit laten. De performancewinst is het energieverbruik sowieso niet waard en de performancewinst die je hebt is vooral voor benchmarks leuk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snippertje
rodie83 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:40:
[...]

Met dank aan PBO denk ik dan. Dat heeft de neiging om extreme voltages te gooien op hele lichte loads om een zo hoog mogelijke klok te pakken. Ik zou gewoon eens kijken of het zonder PBO ook gebeurd, en indien niet PBO gewoon uit laten. De performancewinst is het energieverbruik sowieso niet waard en de performancewinst die je hebt is vooral voor benchmarks leuk.
Ja draai nu al tijdje stock. Zowel de GPU als CPU. Performance valt idd mee, maarja je bent tweaker of niet. Heb de foutmelding nog niet gehad, wel dat heel m'n systeem vertraagde. Zou zomaar ook iets anders kunnen zijn. Ga de GPU eens een flinke ondervolt geven en kijken wat dat doet. Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat er iets anders niet goed is. Ga ook eens kijken of die G9 het veroorzaakt door een dag een andere monitor te gebruiken.

Vraag me ook nog af of een niet geaard stopcontact dit kan veroorzaken. Iemand die hier verstand van heeft? Ik heb helaas geen geaard stopcontact in het appartement waar ik woon.

• rodie83
  • Niet online
AtlAntA schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Dat is nog 10C onder throttling iirc. Toch lijkt MSI wat tegen te vallen qua koelers deze ronde.

Ik ben ook zeer benieuwd hoe groot de verschillen zullen zijn.
Ik heb al vaker gezegd, elk merk heeft problemen* met de koeling van het VRAM omdat er cheapass thermal pads zijn gebruikt. Ook bij MSI is het aan te raden die te vervangen voor aftermarketspul van bijvoorbeeld Gelid.

* Problemen is misschien een groot woord aangezien het nog in het veilige gebied valt. Feit blijft wel dat het VRAM al erg heet wordt op spiksplinternieuwe kaarten. Als je daar niks mee doet voorzie ik over twee jaar een hoop kapotte GDDR6X kaarten, want de gebruikte pads zijn zo matig dat die nog veel meer gaan degraderen.

[Voor 8% gewijzigd door rodie83 op 28-06-2021 09:46]

• biggydeen2
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 13:34
Even een undervolt vraagje.

Ik heb de 3080 TI FE. Even wat undervoltjes geprobeerd. Opzich prima te doen maar de gpu clockspeed blijft niet stabiel in timespy. Ik run timespy zonder problemen. TIjdens de eerste demo run draait hij heel stabiel op 1920@0.893mV. GPU test 1 gemiddeld op 1900 en GPU test 2 rond de 1850.

Ervaren andere tweakers ook fluctuaties naar beneden toe? Zou nog wel eens een termal throttle kunnen zijn. Hij loopt richt de 79 graden op het eind. Maar het is hier nu ook erg warm binnen (28graden).

Graphics score is 19591

Update: lijkt op termal throttle. Even de fancurve aangepast en hij is een stukje sneller met stabielere clocks. Haal nu max 69 graden. Score 19778

[Voor 32% gewijzigd door biggydeen2 op 28-06-2021 13:38]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tweaker_84

Zoals beloofd, de waardes na het vervangen van de pads!
Heb de settings even hetzelfde aangehouden, voor een goede vergelijking..

Verbruik: 210W <-- :?
Hash: 92Mh/s

En dan het belangrijkste.......

Temp: 70 graden _/-\o_ _/-\o_

Verschil van 28 graden.. Wow...
Dit betekend de kaart opnieuw tweaken en proberen die 100+ aan te tikken! :7
Kan dus niet meer dan tevreden zijn en het was een leuk (en goed om te doen) werkje..

Heb uiteindelijk de Artic niet gebruikt, maar Titan nano grease :+ had niks beters in huis en geen zin om daarop te moeten wachten, uiteindelijk is de temperatuur (12min. minen) 44 graden, ik vind het prima zo, al houd ik hem wel even in de gaten..

Zodra hij weer op maximaal draait, zal ik mij nogmaals melden!
Iedereen bedankt voor de hulp en overtuiging om het gewoon te doen d:)b

Even een screen, strakke lijn op 70 graden..
Maar niet voor lang meer >:)

Edit:

Nieuwe settings:

Mem: +1200
Fan: 62% (heerlijk stil t.o.v de 95% die ik eerst had)
Power: 63%
Verbruik: 223W (dit is wel de max wat ik wil hebben)
Hash: 100.7 Mh/s (kan hoger, maar verbruik gerelateerd)
Temp: 76/78 graden ( *O* )

:)

[Voor 7% gewijzigd door Tweaker_84 op 29-06-2021 10:06]

• Sebazzz
Snippertje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:38:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaringen, hou ons op de hoogte. Die foutmelding is idd random.
Pfffff haha, opluchting hierzo. Met mijn nieuwe HX1000i voeding boot de computer wel. Gelukkig maar - ik was bijna bang dat een 1500 euro kaart kapot was :D

Wel vreemd - wellicht hebben heel stilletjes de 12V lijnen op mijn oude voeding het begeven?

Ik heb nog wel drie korte biepjes na het booten, ondanks hij wel netjes POST, dus die ga ik nog even uitzoeken.

• Snippertje
Sebazzz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:17:
[...]

Pfffff haha, opluchting hierzo. Met mijn nieuwe HX1000i voeding boot de computer wel. Gelukkig maar - ik was bijna bang dat een 1500 euro kaart kapot was :D

Wel vreemd - wellicht hebben heel stilletjes de 12V lijnen op mijn oude voeding het begeven?

Ik heb nog wel drie korte biepjes na het booten, ondanks hij wel netjes POST, dus die ga ik nog even uitzoeken.
Ah wat fijn! Die 3 piepjes heb ik ook soms overigens. Vrij random wanneer wel en niet.

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Sebazzz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:17:
[...]

👍 Welke voeding had je hiervoor exact ?

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

• Sebazzz
Snippertje schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:24:
[...]

Ah wat fijn! Die 3 piepjes heb ik ook soms overigens. Vrij random wanneer wel en niet.
Lag kennelijk aan de CSM :) Uitgeschakeld in de UEFI.
Help!!!! schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:59:
[...]

👍 Welke voeding had je hiervoor exact ?
Goed, nu ga je zeggen baton rouge, een Sharkoon 700W. Maar, ik was niet aan het gamen (dus alleen idle verbruik) - alleen in Steam alvast wat spellen aan het updaten, en ook nu in idle blijft het opgenomen totale wattage (want dat kan ik meten met de HX1000i) rond de 100W. Daarom begrijp ik niet direct waarom het aan de voeding ligt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:32
Ik heb de MSI 3070TI suprim x geïnstalleerd, echter de RGB werkt niet. Zowel niet voor het installeren van MSI centre / mystic light als daarna.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Mobo: msi x4701 gaming pro max
procc: 5800x
voeding: fractal design ion 760w

Specs Tactical-Ops

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:00
Outl@w schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:00:
Ik heb de MSI 3070TI suprim x geïnstalleerd, echter de RGB werkt niet. Zowel niet voor het installeren van MSI centre / mystic light als daarna.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Mobo: msi x4701 gaming pro max
procc: 5800x
voeding: fractal design ion 760w
Meest voor de hand liggend zit een van de kabels niet goed op de PCB van de GPU. Volgens mij zit er een zwarte en een rode connector op de pcb geprikt. Je zou kunnen kijken of je hier bij kan? Maar wellicht lukt dit niet omdat het iets dieper in de GPU zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:32
Lord_Dain schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:05:
[...]

Meest voor de hand liggend zit een van de kabels niet goed op de PCB van de GPU. Volgens mij zit er een zwarte en een rode connector op de pcb geprikt. Je zou kunnen kijken of je hier bij kan? Maar wellicht lukt dit niet omdat het iets dieper in de GPU zit.
Begrijp ik uit jouw reactie dat de kaart eigenlijk al direct rgb moet tonen? Ongeacht welke bios/windows instellingen dan ook?

Specs Tactical-Ops

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lord_Dain
Outl@w schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:07:
[...]

Begrijp ik uit jouw reactie dat de kaart eigenlijk al direct rgb moet tonen? Ongeacht welke bios/windows instellingen dan ook?
Klopt ja, ook zonder instellingen e.d. bij eerste powerup van PC.

• atthias
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 21-09 15:09
aangezien zoeken in dit topic niks oplevert dacht ik het jullie te vragen
Ik wil er namelijk 1 aanschaffen maar als dit een probleem blijkt doe ik dat liever niet

zijn er ASUS ROG STRIX 3090 OC gebruikers die hiertegen aan liepen?

https://old.reddit.com/r/...rtx_3090_fan_noise_issue/

kort gezegd er vind een zeer irritant geluid plaats als de fans op een bepaalde snelheid draaien

nu is mijn vraag aan jullie indien jullie hier last van hebben wat was jullie oplossing?

hartelijk bedankt voor jullie tijd

• biggydeen2
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 13:34
Snippertje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:37:
[...]

Dat is overduidelijk een onstabiele overclock. Bij zen3 en overclocking of undervolting zijn juist idle situaties vaak niet stabiel. Games kun je prima draaien maar tijdens het browsen of idle reboot de pc zomaar. Dat komt omdat de betreffende core vanuit slaapstand opeens "wakker" wordt gemaakt met een boostclock. Dit kan voor instabiliteit zorgen.

PBO is trouwens ook een hele slechte manier om Zen3 te overclocken. Hij gooit gewoon alle registers open, vcore en algemene wattages worden omhoog geslingerd. De beste manier is om PBO2 te gebruiken met Core Optimizer. Hiermee zet je een negatieve vcore offset per core. Daarnaast kun je de PBO limits verlagen i.p.v. te verhogen. Dit zorgt over het algemeen voor de beste prestaties. Dan heb je trouwens nog steeds last van hetzelfde probleem als de negatieve offset te strak staat. Hier moet je dus even mee spelen.

Zen3 draait standaard al op de limiet. En in games heb je er vrij weinig aan. Of je nu 4.9 ghz of 5ghz single core haalt scheelt je 1 of 2 fps.

• Snippertje
atthias schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:44:
aangezien zoeken in dit topic niks oplevert dacht ik het jullie te vragen
Ik wil er namelijk 1 aanschaffen maar als dit een probleem blijkt doe ik dat liever niet

zijn er ASUS ROG STRIX 3090 OC gebruikers die hiertegen aan liepen?

https://old.reddit.com/r/...rtx_3090_fan_noise_issue/

kort gezegd er vind een zeer irritant geluid plaats als de fans op een bepaalde snelheid draaien

nu is mijn vraag aan jullie indien jullie hier last van hebben wat was jullie oplossing?

hartelijk bedankt voor jullie tijd
Ik heb er geen last van met mijn ROG STRIX 3090 OC.
biggydeen2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:45:
[...]

Dat is overduidelijk een onstabiele overclock. Bij zen3 en overclocking of undervolting zijn juist idle situaties vaak niet stabiel. Games kun je prima draaien maar tijdens het browsen of idle reboot de pc zomaar. Dat komt omdat de betreffende core vanuit slaapstand opeens "wakker" wordt gemaakt met een boostclock. Dit kan voor instabiliteit zorgen.

PBO is trouwens ook een hele slechte manier om Zen3 te overclocken. Hij gooit gewoon alle registers open, vcore en algemene wattages worden omhoog geslingerd. De beste manier is om PBO2 te gebruiken met Core Optimizer. Hiermee zet je een negatieve vcore offset per core. Daarnaast kun je de PBO limits verlagen i.p.v. te verhogen. Dit zorgt over het algemeen voor de beste prestaties. Dan heb je trouwens nog steeds last van hetzelfde probleem als de negatieve offset te strak staat. Hier moet je dus even mee spelen.

Zen3 draait standaard al op de limiet. En in games heb je er vrij weinig aan. Of je nu 4.9 ghz of 5ghz single core haalt scheelt je 1 of 2 fps.
Je hebt gelijkt. Ik gebruikte al wel de core optimizer.

• atthias
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 21-09 15:09
Snippertje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:43:
[...]

Ik heb er geen last van met mijn ROG STRIX 3090 OC.

[...]

Je hebt gelijkt. Ik gebruikte al wel de core optimizer.
Bedankt voor je mededeling dat stelt een beetje gerust

Meer ervaringen zijn welkom

• Yonix
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23:24

Yonix

Gamertag: Yonix360

Laptopje gescoord. 8)

Lenovo Legion 5 Pro (5800H, RTX 3070 @140W en 32GB DDR4).

Intel Core i9-10900KF | Asus Maximus XII Hero | Asus TUF Gaming RTX 3090 | Corsair LPX (32GB) | Samsung 850 EVO (500GB) - 860 EVO/QVO (1TB/1TB) - 970 EVO (1TB) | Acer Predator X27P | be quiet! Dark Base 700 | Xbox Series X | Sony PlayStation 5

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Mijn alle eerste poging tot watercooling. Had onlangs een splinter nieuwe RTX 3090 FE overgenomen van een mede tweaker voor een redeliijk prijs. Na een week vond ik het hoog tijd om de standaard lucht koelers te vervaangen door een waterblok van Corsair.

Het was ook een mooi gelegenheid om mijn ROG Crosshair VIII Formula van H2O te voorzien want daar zat een mooi EK waterblok al op.

Had een aantal uren besteed aan Youtube filmpjes kijken om te zien hoe ik alles veilig uit elkaar kon halen en mijn water cooling componenten kon besteld worden.

Case is een Define S2 dus niet al te groot en ik had al een nieuwe Kraken z73 voor mijn 5900X dus die blijft voorlopig zitten, ik vind de LCD display ook wel wat hebben.

De GPU blijft wel redelijk koel, de standard koeling maakte wel wat lawaai tijdens hoge werk druk en ik schat dat de temperatuur +/- 15 a 20 graden lager uitvalt na de switch.

PC specs
https://valid.x86.fr/xhfd5e

Time Spy stress test

Time Spy Graphics score

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• JDx
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 02:15

JDx

Ben ik ^

Ik kom hier via het 30XX prijzen topic, ben uiteindelijk voor een 2060 Super gegaan omdat die nog relatief betaalbaar was en gezien ik nog speelde met een 980 een flinke upgrade is.

Nou wilde ik de afgelopen dagen de kaart eigenlijk alsnog ruilen voor een 3060 (Ti) of 3070 (Ti), aangezien hij erg heet wordt (83 graden) en veel lawaai maakt. Na wat aanpassingen in de kast heb ik het naar beneden kunnen krijgen tot 75 graden (tijdens PUBG).

Kan het zijn dat nieuwe kaarten even ingewerkt moeten worden? Want sinds vandaag lijkt hij het nog beter te doen qua temperatuur (65-70 graden) en de fans draaien ook niet meer op 100 procent.

Dingen als Twitter enzo.

JDx schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:00:
Ik kom hier via het 30XX prijzen topic, ben uiteindelijk voor een 2060 Super gegaan omdat die nog relatief betaalbaar was en gezien ik nog speelde met een 980 een flinke upgrade is.

Nou wilde ik de afgelopen dagen de kaart eigenlijk alsnog ruilen voor een 3060 (Ti) of 3070 (Ti), aangezien hij erg heet wordt (83 graden) en veel lawaai maakt. Na wat aanpassingen in de kast heb ik het naar beneden kunnen krijgen tot 75 graden (tijdens PUBG).

Kan het zijn dat nieuwe kaarten even ingewerkt moeten worden? Want sinds vandaag lijkt hij het nog beter te doen qua temperatuur (65-70 graden) en de fans draaien ook niet meer op 100 procent.
Kamertemperatuur op een warmere dag toevallig? :+

• JDx

JDx

Ben ik ^

Vipeax schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:05:
[...]

Heb airco, is hier zo koel als ik wil ;)

Dingen als Twitter enzo.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Vipeax schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:05:
[...]

Het zou misschien te maken kunnen hebben met de maps die ik speelde, schelen aardig in FPS ook.

Dingen als Twitter enzo.

• ParaWM
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22:23

ParaWM

Pro Prutser

Net een 3080 Ti FE kunnen bestellen. Moeten nog zien of hij geleverd gaat worden, maar goed. Heb momenteel een 3080 FTW3 in gebruik, minen interesseert me niet. Denk er aan om de 3080 FTW3 te verkopen, hopelijk voor rond de 1200,- nog. Dan is het een gratis ruil, of mogelijk iets bijbetalen (als de FTW3 voor onder de 1200 weg zou gaan).

Meningen / ideeën ? Lijkt toch een goede actie zo? Ik lees wel eens dat de 3080 Ti FE wel een heethoofd kan zijn, en dat hij slecht te overklokken is. (Niet dat dat heel veel uit maakt, maar zal het toch proberen). Heb een goed kast en twee fans eronder blazen. Ervaringen met de 3080 Ti FE voor gamen hier? De 3080 FTW3 bevalt wel super, koel, snel en redelijke klokker (niet super, maar boven gemiddeld). Lijkt me dat de Ti FE sowieso beter zal presteren right. Graag meningen :)

Sinterklaas wil bier !

• Headblast
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 21-09 10:41
Zijn er mensen hier die van een 1080 TI naar een 3080 of 3080 Ti zijn gegaan?

Mijne doet het nog prima maar twijfel nog om over te stappen of te wachten maar aangezien de TI prijzen vs de huidige 3080 paar honderd euro verschillen en ik de nieuwe kaart zakelijk kan kopen zou ik graag willen weten wie de stap gemaakt heeft en of diegene dit ook waard vind momenteel?

PSN: Headblast1987

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Headblast schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:13:
Zijn er mensen hier die van een 1080 TI naar een 3080 of 3080 Ti zijn gegaan?

Mijne doet het nog prima maar twijfel nog om over te stappen of te wachten maar aangezien de TI prijzen vs de huidige 3080 paar honderd euro verschillen en ik de nieuwe kaart zakelijk kan kopen zou ik graag willen weten wie de stap gemaakt heeft en of diegene dit ook waard vind momenteel?
Zonder enige achtergrond/pc onderdelen/use case kan niemand daar eigenlijk een zinnig antwoord opgeven. :)

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

• Headblast
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 21-09 10:41
Help!!!! schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:25:
[...]

Zonder enige achtergrond/pc onderdelen/use case kan niemand daar eigenlijk een zinnig antwoord opgeven. :)
Excuus, ben voor corona geüpgrade naar ryzen 3700x build met daarin dus nog mn oude 1080 ti.

Gebruik merendeels voor gamen en werk op een 2k scherm.

Gaat mij om of de stap te maken nut heeft voor de aankomende nieuwe generaties games.

Destijds de 1080 TI gekocht en kan eigenlijk tot op heden prima mee maar merk dat ie wat minder wordt zoals luidruchtiger en ook wel wat warmer.

PSN: Headblast1987

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Headblast schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:07:
[...]

Excuus, ben voor corona geüpgrade naar ryzen 3700x build met daarin dus nog mn oude 1080 ti.

Gaat mij om of de stap te maken nut heeft voor de aankomende nieuwe generaties games.

Destijds de 1080 TI gekocht en kan eigenlijk tot op heden prima mee maar merk dat ie wat minder wordt zoals luidruchtiger en ook wel wat warmer.
No problem, ik had ook een 3700x en een 1080Ti met een 2560*1440 144hz monitor (non-gsync) en speel met toch wel redelijk hoge quality settings.

Vervolgens heb ik een 3840*1600p 160Hz (gsync) monitor gekocht wat toch wel fors meer pixels zijn. Ik vond dat de 1080Ti het nog verrassend goed deed met die monitor, waarschijnlijk ook omdat ik nu gsync kon aanzetten.

Daarna een 3080 gekocht en dat geeft wel duidelijk meer lucht. Geen spijt van maar heb ook drie jaar met mijn 1080Ti gedaan.

Ik kan niet in je portemonnaie kijken en vind het lastig. Ik kocht mijn 3080 voor ~E800 en dat is het imho zeker waard. Al helemaal als je je 1080Ti goed verkoopt. Echter de prijzen liggen nu heel anders.

Tegelijkertijd lijken de opvolgers nog best ver weg.

Je zou evt. ook je huidige gpu van nieuwe koelpasta kunnen voorzien en even kijken of je wel een goede airflow in je case hebt. Dat kan best wel wat schelen qua temps en geluid.

ps: Ik heb nooit problemen gehad met temps en geluid met mijn 1080Ti. Dat was een MSI Gaming X 11G.

[Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 24-07-2021 08:31]

PC Specs

• JDx

JDx

Ben ik ^

Headblast schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:07:
[...]

Ik ben van een 980 (niet Ti) naar 2060 Super gegaan, zelfs op die 980 lukte QHD nog wel in de meeste games, met de 2060 Super lukt gamen op 4K zelfs, maar echt lekker is dat niet.

Met een 1080 Ti zit je echt nog wel goed, volgens mij zelfs beter dan mijn 2060 Super.

En wat is heet? Mijn 980 met 3 fans werd niet warmer dan 65 graden, na wat aanpassen in de kast blijft de 2060 Super met 2 fans nu onder de 75 graden, maar die werd eerst 83 graden, terwijl die veel nieuwer is.

Dingen als Twitter enzo.

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Goofy1978 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:11:
[...]

Artic silver geleid stroom dat kun je beter niet gebruiken voor een gpu volgens mij, een gpu chip moet je voledig bedekken met pasta, je moet dus best veel koelpasta gebruiken om alles te bedekken.
Het teveel word er uit geperst en komt naast de chip op de contacten te zitten en met pasta die geleid lijkt me dat niet erg best.

Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)

Het stroom geleiden lijkt mee te vallen volgens artic zelf, maar toch mag het niet op contacten komen wat bij een gpu gegarandeerd gaat gebeuren.
Heb je gezien hoe die zooi er standaard op zit? Ik heb er een klont liquid metal op gehad (geleid elektriciteit) en dat werkte perfect. Alle contacten bovenop zijn afgeschermd met een vernis.

[Voor 10% gewijzigd door marowi op 24-07-2021 08:18]

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• Henkje.doc
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-08 14:39
JDx schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 07:38:
[...]

Ik ben van een 980 (niet Ti) naar 2060 Super gegaan, zelfs op die 980 lukte QHD nog wel in de meeste games, met de 2060 Super lukt gamen op 4K zelfs, maar echt lekker is dat niet.

Met een 1080 Ti zit je echt nog wel goed, volgens mij zelfs beter dan mijn 2060 Super.

En wat is heet? Mijn 980 met 3 fans werd niet warmer dan 65 graden, na wat aanpassen in de kast blijft de 2060 Super met 2 fans nu onder de 75 graden, maar die werd eerst 83 graden, terwijl die veel nieuwer is.
Met mijn overstap bij mn eigen build van een 1070 reference naar een 3070 eagle oc had ik dezelfde ervaring. Systeem werd een stuk warmer. Uiteindelijk kon mn stock ryzen 3600 cooler het niet goed aan en heb ik een losse cooler gekocht en ingebouwd. Coolermaster 212. En daarna blijft het geheel een stuk koeler.

• Lekiame
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21-09 13:56
Dag iedereen, even een vraagje over MSI Afterburner curve optimizer...
Is het normaal dat wanneer je een curve hebt gezet op 0.875mv - 1950MHz op een 3080Ti dat de snelheid dan niet locked is op 1950MHz ten alle tijden wanneer je aan het gamen bent/bencht?
Wat ik zie is dat mijn mhz vaak afwijkt (1935mhz bijvoorbeeld). Het over het algemeen beetje het gevoel dat de curve optimizer soms wat bugged want als ik dan weer CTRL+F doe en ik zet m opnieuw op 1950 -> locked hij 'm dus op 1935..
Ook merk ik dat de boost speed soms boven de max speed van de curve komt. Dit wil ik natuurlijk niet omdat het ingestelde mV niet die hogere snelheden aan kan.

Heb ook het gevoel dat hij ondanks de curve toch nog een klein beetje op temperaturen reageert?

[Voor 44% gewijzigd door Lekiame op 26-07-2021 16:06]

• Reloop
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 06-08 19:37
Ik ben al een paar dagen bezig met troubleshooten van driver crashes.
"Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered."
PoE crasht gewoon naar dekstop, idem voor BF5.

Iemand die toevallig ook een Gigabyte RTX 3080 Gaming OC heeft gekocht en weet op welke kloksnelheid deze standaard draait?
Ik lees overal dat dit 1800 MHz moet zijn maar de mijne gaat naar 1890.
Dit is met de bios switch op OC waar ie standaard op staat.

Via Afterburner de curve een beetje lager gezet en dit hielp even maar uiteindelijk alsnog een driver crash.
Ik vraag me daarom af of ik een slechte kaart heb of dat deze kaarten standaard veel te hoog staan.

Retour aanvraag is inmiddels ingediend omdat ik van mening ben dat een kaart in een nieuw systeem met alles op standaard gewoon hoort te werken maar ben toch benieuwd waar het nu aan ligt.

/edit
De voeding is een Corsair RMx 850 en mijn oude 1080 in hetzelfde systeem draait probleemloos.

[Voor 5% gewijzigd door Reloop op 26-07-2021 15:55]

• Speedway4
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21-09 00:54
Is er iemand in dit topic met een RTX 3080 die voor mij wat kan proberen?

Ben benieuwd naar het verbruik van de RTX 3080 bij 700 en 750 milivolt. Frequentie hoeft niet gefinetuned te zijn, een voltage lock in de curve editor (CTRL + L) is voldoende. Liefst met Superposition 1080p Extreme en/of Port Royal + RT. Ben benieuwd naar de scores en het verbruik van de kaart bij zo een flinke undervolt.

• -Bas
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21-09 09:43
Speedway4 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:45:

Ben benieuwd naar het verbruik van de RTX 3080 bij 700 en 750 milivolt. Frequentie hoeft niet gefinetuned te zijn, een voltage lock in de curve editor (CTRL + L) is voldoende. Liefst met Superposition 1080p Extreme en/of Port Royal + RT. Ben benieuwd naar de scores en het verbruik van de kaart bij zo een flinke undervolt.
Wil het best voor je proberen, maar met CTRL +L doet hij het bij mij niet.

Ook een curve instellen lukt niet goed, omdat 700 echt het minimale is. Waarom wil je dit trouwens weten? In welk scenario zou je dit willen inzetten?

YouTube: RTX 3080 / 3090 Undervolting | 100W Less = Same Performance?

• Speedway4
@-Bas
Ben benieuwd hoe de performance is tov een 3070 bij laagst mogelijke verbruik (kleine kast, fan van stilte en de FE heeft niet de bese koeler). Die youtube video had ik wel gevonden, erg nette uiteenzetting. Verder kon ik enkel resultaten van miners @ 700mv oid vinden, dat is niet representatief qua gebruik vanwege GDDR6X overclocks.

Lukt 750mv wel?

• -Bas
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21-09 09:43
Speedway4 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:20:
@-Bas
Ben benieuwd hoe de performance is tov een 3070 bij laagst mogelijke verbruik (kleine kast, fan van stilte en de FE heeft niet de bese koeler). Die youtube video had ik wel gevonden, erg nette uiteenzetting. Verder kon ik enkel resultaten van miners @ 700mv oid vinden, dat is niet representatief qua gebruik vanwege GDDR6X overclocks.

Lukt 750mv wel?
Ook ik heb een 'slechte' inno3d koeler, hopelijk heb je er wat aan:

https://imgur.com/gallery/uBxJWpZ

1450mhz, 750 mv geeft 8139 met 270 watt
1890mhz, 900mv geeft 10800 met 320watt

[Voor 6% gewijzigd door -Bas op 28-07-2021 10:56]

• Speedway4
@-Bas
Dankje! Weet je zeker dat 270 watt klopt, geen 170? In dat youtube filmpje dat jij linkte zit die met 1850Mhz @ 850mv op 231watt. Zie trouwens (nu pas) dat die 1750Mhz @ 786mv ook test en dat verbruikt 203 watt.

170 watt verbruik is wel ziek en interessant, helaas was ik te laat met de drop vandaag voor de 3080

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZelianGuy
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20-09 16:56
Speedway4 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:45:

Volgens mij is dit wat je zoekt ;) https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65467312

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedway4
@ZelianGuy
Dat is precies wat ik zocht, dankje, ik zocht op "mv" dus die post kwam ik niet tegen helaas.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Weet iemand waarom kaarten met dezelfde aansluiting het niet doen in bepaalde moederborden?

Ik krijg vandaag een 3060 en wilde alvast de 2060 Super in mijn andere kast proberen, maar na heel lang het bios scherm krijg ik een zwart scherm met een knipperend streepje links bovenin.

Dus kom Windows niet eens in als je denkt, drivers installeren?

Ik had er heel even een GTX 980 in zitten en die deed het gewoon.

- Asrock H61M-GE
- 8 GB Ram
- 500 Watt voeding

De 980 en 2060 Super zijn beide PCI-e 3.0 x16

De 3060 is trouwens PCI-e 4.0 x16 maar die komt vanavond pas, hopen dat die wel werkt in de main PC, maar daar maak ik me overigens niet zo druk over met een MSI X99A RAIDER.

[Voor 30% gewijzigd door JDx op 28-07-2021 14:11]

Dingen als Twitter enzo.

• dierkx36
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18-09 05:25
Effe een vraag aan andere Inno3D RTX 3090 iChill Frostbite eigenaren :

Welke temperaturen halen jullie deze dagen met de 3090 :?

Ik zit er de laatste warme dagen nogal op te letten, en gezien de temp's nog steeds beter zijn dan de 3090 die is overleden, vind ik ze nog steeds wat aan de hoge kant :
GPU temp : 54,8 graden
GPU memory junction : 72 graden
GPU Hot spot : 81,2 graden

Loop temperatuur :
- Warmste punt 41 graden
- Koelste punt 36 graden

Kamer temperatuur 23 á 24 graden.

DeltaT van 17 graden, met nog een 5900x in de loop die ook mee loop te stoken.

Ik heb een custom V/T curve gemaakt, alleen MSFS vind custom V/T curven niet leuk, dus de default curve word standaard gebruikt }:|

[Voor 10% gewijzigd door dierkx36 op 28-07-2021 15:26]

Een pessimist is een goed geïnformeerde realist.

• Epsilon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:15

Epsilon

dierkx36 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:24:
vind ik ze nog steeds wat aan de hoge kant :

Loop temperatuur :
- Warmste punt 41 graden
- Koelste punt 36 graden

Bekijk het zo: je koelt je waterblock met 41 graden water.

Dat is tenminste de GPU temp van 55 graden meer dan prima, daar mag je niet meer van verwachten :).

Memory is tweezijdig en blok zit maar aan 1 kant toch? Dus heb je dan niet de kans dat de temperatuur die je ziet de kant is waar het blok niet zit?

• Koldur
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22:12

Koldur

Virtual Boy

JDx schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:03:
Weet iemand waarom kaarten met dezelfde aansluiting het niet doen in bepaalde moederborden?

Ik krijg vandaag een 3060 en wilde alvast de 2060 Super in mijn andere kast proberen, maar na heel lang het bios scherm krijg ik een zwart scherm met een knipperend streepje links bovenin.

Dus kom Windows niet eens in als je denkt, drivers installeren?

Ik had er heel even een GTX 980 in zitten en die deed het gewoon.

- Asrock H61M-GE
- 8 GB Ram
- 500 Watt voeding

De 980 en 2060 Super zijn beide PCI-e 3.0 x16

De 3060 is trouwens PCI-e 4.0 x16 maar die komt vanavond pas, hopen dat die wel werkt in de main PC, maar daar maak ik me overigens niet zo druk over met een MSI X99A RAIDER.
Voor sommige kaarten moet de BIOS op UEFI staan en moet CSM dus uit staan. Probeer dat eens in te stellen met de oude kaart.

Enige punt van aandacht, als CSM eerst aan stond, dan moet Windows waarschijnlijk opnieuw geïnstalleerd worden.

[Voor 5% gewijzigd door Koldur op 28-07-2021 15:47]

i7 10700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z490 Gaming X, Zotac Amp Holo RTX 3080 10GB, Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16, 500GB WD SN750 NVMe SSD, Crucial MX500 512GB SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A

• dierkx36
Epsilon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:41:
[...]

Bekijk het zo: je koelt je waterblock met 41 graden water.

Dat is tenminste de GPU temp van 55 graden meer dan prima, daar mag je niet meer van verwachten :).

Memory is tweezijdig en blok zit maar aan 1 kant toch? Dus heb je dan niet de kans dat de temperatuur die je zit de kant is waar het blok niet zit?
Het koel blok zit idd maar aan 1 kant, het is idd ook best mogelijk dat de memory junction temperatuur ook aan de kant waar geen blok zit gemeten word : ik weet het niet zeker :N

De kant waar geen blok zit, dus die aluminium plaat, heb ik een MP3Cooler geplaatst :
Tis niet ideaal maar op die manier word er nog iets van warmte weg getrokken van de achter zijde.

Las een tijd geleden dat Alphacool nog een apart blok zou maken wat op de achterzijde van de 3090 zou gaan, maar heb er daarna nooit meer wat van gelezen...

• Epsilon

Epsilon

dierkx36 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:55:
Las een tijd geleden dat Alphacool nog een apart blok zou maken wat op de achterzijde van de 3090 zou gaan, maar heb er daarna nooit meer wat van gelezen...
Ik weet dat EK deze zeker heeft, misschien niet voor elk merk. Erg mooi systeem :).

Ik heb gisteren een EKWB op een 3080Ti gezet, dus memory aan 1 kant. Ben eigenlijk vergeten temps vooraf op te slaan :p. Dus ik zal het wel zien wat de temperaturen zijn. Ik zal het laten weten in ieder geval. Waarmee heb je getest trouwens? Game of furmark?

Ik heb maar een enkele 280 rad dus verwacht ook hoge Delta T voor het water.

Edit: blok zit er op, maar loop is nog ik aanbouw :p

[Voor 3% gewijzigd door Epsilon op 29-07-2021 09:28]

• dierkx36
Epsilon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:38:
[...]

Ik weet dat EK deze zeker heeft, misschien niet voor elk merk. Erg mooi systeem :).

Ik heb gisteren een EKWB op een 3080Ti gezet, dus memory aan 1 kant. Ben eigenlijk vergeten temps vooraf op te slaan :p. Dus ik zal het wel zien wat temperaturen zijn. Ik zal het laten weten in ieder geval. Waarmee heb je getest trouwens? Game of furmark?

Ik heb maar een enkele 280 rad dus verwacht ook hoge Delta T voor het water.

Edit: blok zit er op, maar loop is nog ik aanbouw :p
DCS, MSFS of X-Plane in VR : kan geen bench of stress test programma tegen op :+

Ik ga eens kijken naar die van EKWB, maybe dat die op een Inno3D RTX 3030 past... zo wel mooi zijn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Koldur schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:46:
[...]

Voor sommige kaarten moet de BIOS op UEFI staan en moet CSM dus uit staan. Probeer dat eens in te stellen met de oude kaart.

Enige punt van aandacht, als CSM eerst aan stond, dan moet Windows waarschijnlijk opnieuw geïnstalleerd worden.
Het is gelukt, in de BIOS gewoon primary card op onboard zetten en dan kom ik in Windows, kaart ziet hij ook gewoon in GPU-Z enzo, hopelijk doet hij het na het installeren van de drivers. Maar hij gaat toch alleen maar voor minen gebruikt worden voorlopig, zonder beeldscherm en via Remote Desktop, dus die HDMI aansluiting is helemaal niet nodig, minen werkt gewoon.

Nu ontopic, heb dus net de MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 3X 12G OC binnen en wat een genot ten opzichte van de 2060 Super die ik dus eerst had.

Lekker 3 fans, geen overbodig gedraai, fans draaien 0 of 30-35% en de temperatuur komt in PUBG niet boven de 58 graden, bij de 2060 Super was dit 78 tot soms zelfs 83 graden.

Qua FPS gaat ie ook een stukje lekkerder dan de 2060 Super, haal op 1080p zo'n 140-170 fps en dat was voorheen met de 2060 Super iets van 125-140.

Met de GTX980 haalde ik altijd iets van 90fps, maar in de nieuwe map Taego had ik soms drops naar 50fps en dat was niet meer te doen.

En waar het allemaal om ging, lagere temperaturen, fans die amper moeite hoeven te doen en ik hoor hem dus ook totaal niet zoemen tijdens het gamen! _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door JDx op 28-07-2021 20:48]

Dingen als Twitter enzo.

• Meister Sachs
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20-09 18:13
Mijn PC kan toch wel lawaaierig worden. Heb op dit moment een MSI RTX 3080 Ventus 3x 10g oc in mijn pc zitten. Nu last ik online dat het ook mogelijk is om in MSI afterburner een soort van custom fan control aan te zetten. Logisch wellicht, maar eigenlijk nooit bij stil gestaan, ik dacht dat dit allemaal al wel goed ingesteld stond. Zou wellicht 5 à 10 graden kunnen schelen. Iemand ervaring mee?
Ik speel trouwens op een res van 1440p met een 144Hz-monitor en haal in de meeste spellen gemiddeld een fps van 130. Schommelt wat. Gisteren wat temps bekeken, zo zit de temp van de GPU zo rond de 79 graden Celcius in een game als Resident Evil Village, maar b.v. in L4d 2 zo tegen de 68 graden. Die laatste is natuurlijk ook veel minder intensief. In de bios (MSI b450 tomahawk max) heb ik de fan speeds voor de case fans en CPU fans op auto gezet middels Smart Fan Mode.

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

• Lekiame
Zijn er hier nog meer MSI 3080 (ti) SUPRIM X bezitters die het ook irritant vinden dat de kaart eerst opwarmt tot 61C alvorens hij weer met 30% fanspeed wordt terug gekoeld tot 44C?
Dat doet de kaart dus continu tijdens youtuben/werken/browsen.
Vind het persoonlijk best irritant gezien het in de kamer best warm wordt wanneer de videokaart steeds naar 61C wordt opgewarmd.
Uiteraard kan ik ervoor kiezen om te curven via afterburner maar dan moet de minimale fanspeed altijd 30% zijn en zit de boel op een idle temp van 35C.

Onderaan de streep: zijn er meer suprim x bezitters waar de videokaart ook best wel opwarmt als je "idle" bent?

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:35
Lekiame schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:14:
Zijn er hier nog meer MSI 3080 (ti) SUPRIM X bezitters die het ook irritant vinden dat de kaart eerst opwarmt tot 61C alvorens hij weer met 30% fanspeed wordt terug gekoeld tot 44C?
Vind het persoonlijk best irritant gezien het in de kamer best warm wordt wanneer de videokaart steeds naar 61C wordt opgewarmd.
Uiteraard kan ik ervoor kiezen om te curven via afterburner maar dan moet de minimale fanspeed altijd 30% zijn en zit de boel op een idle temp van 35C.

Onderaan de streep: zijn er meer suprim x bezitters waar de videokaart ook best wel opwarmt als je "idle" bent?
Ik ga je een geheimpje vertellen: Of je kaart nu 61c met fans uit, of 35c met fans aan, je kamer word echt niet warmer van het een of het ander.
Beide keren word er een zelfde hoeveelheid hitte verplaatst, fans die aan staan verplaatsen de hitte sneller naar je kamer.
Er is niets mis met dit systeem en werkt zoals het hoort.

Potje knallen in VR met tweakers? Join ons op de Discord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lekiame
unfor schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:07:
[...]

Ik ga je een geheimpje vertellen: Of je kaart nu 61c met fans uit, of 35c met fans aan, je kamer word echt niet warmer van het een of het ander.
Beide keren word er een zelfde hoeveelheid hitte verplaatst, fans die aan staan verplaatsen de hitte sneller naar je kamer.
Er is niets mis met dit systeem en werkt zoals het hoort.
Top, thanks voor het verklappen van je geheimpje ;)

• Epsilon

Epsilon

dierkx36 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:24:
Effe een vraag aan andere Inno3D RTX 3090 iChill Frostbite eigenaren :

Welke temperaturen halen jullie deze dagen met de 3090 :?

Ik zit er de laatste warme dagen nogal op te letten, en gezien de temp's nog steeds beter zijn dan de 3090 die is overleden, vind ik ze nog steeds wat aan de hoge kant :

Loop temperatuur :
- Warmste punt 41 graden
- Koelste punt 36 graden

Ik heb een custom V/T curve gemaakt, alleen MSFS vind custom V/T curven niet leuk, dus de default curve word standaard gebruikt }:|
Even de eerste snelle tests uitgevoerd op een 3080Ti met EK waterblock en backplate :).

Met 40 graden water (nog niet op equilibrium, maar harde stijging was er wel uit) kom ik tijdens Unigine Superposition (3440x1440) uit op max waarden van:

GPU: 55.5
MEM Tjunction: 60.0
GPU hotspot: 64.6

Ik heb ipv de EK thermalpads Gelid 12Wmk pads gebruikt voor het geheugen overigens.

Ter info: GPU power is max 400W volgens HWinfo.

Dus misschien is het nog niet zo een slechte theorie dat de achterste ramchips hoge Tj bepalen :).

[Voor 3% gewijzigd door Epsilon op 01-08-2021 22:08]

• dierkx36
Epsilon schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:00:
[...]

Even de eerste snelle tests uitgevoerd op een 3080Ti met EK waterblock en backplate :).

Met 40 graden water (nog niet op equilibrium, maar harde stijging was er wel uit) kom ik tijdens Unigine Superposition (3440x1440) uit op max waarden van:

GPU: 55.5
MEM Tjunction: 60.0
GPU hotspot: 64.6

Ik heb ipv de EK thermalpads Gelid 12Wmk pads gebruikt voor het geheugen overigens.

Ter info: GPU power is max 400W volgens HWinfo.

Dus misschien is het nog niet zo een slechte theorie dat de achterste ramchips hoge Tj bepalen :).
Dank je voor het controleren :)

De achterste VRAM modules bij een RTX 3090 worden niet actief gekoeld (lees zit geen koelblok op) maar zitten tegen de aluminium backplate die als semi-heatspreader werkt.

De hogere Mem Tjunction temperatuur zal dus idd door die VRAM modules komen :Y

EKWB maakt trouwens geen watercooled backplates voor Inno3D RTX 3080/3090 zag ik ;(

• Epsilon

Epsilon

Update:
EVGA 3080Ti (Stock settings) doet met Furmark en 38C water:

GPU Die 55.8 (Delta 18.8 vs water)
GPU hotspot 68.0 (Delta 30.0 vs water)
GPU mem Tj 67.4 (Delta 29.4 vs water)

GPU draait door power limit op 1545mhz en mem op 2375mhz.

Ik hoop dat je hier iets meer mee kan :). Furmark is ook lekker te reproduceren.

• Lekiame
Ziet er goed uit @Epsilon .

Ik heb met mijn 3080TI SUPRIM X wat moeite om over de 400W heen te draaien, zelfs wanneer ik de powerslider naar +10% zet en er 440W te halen moet zijn (toch?). Hoe zit dat verder bij iedereen zijn 3080Ti hier? Ik merk dat de gezette clocks bij mij enorm kunnen dalen en krijg het gevoel dat de boel over time niet van genoeg stroom wordt voorzien (Heb een RM750x voeding en 10900K dus misschien moet er een dikkere voeding in?)

Testen doe ik verder met Heaven Benchmark en Shadow of the Tomb raider.

Daily draai ik keurig 0.9mV - 1950MHz / +1000 mem undervolted, lekker stil en koel! (63-66C, 1400-1650 RPM tijdens gamen)

[Voor 7% gewijzigd door Lekiame op 02-08-2021 23:08]

• Epsilon

Epsilon

Je voeding bepaalt niet hoeveel je kaart trekt. Dus dat zit wel goed :). Als je voeding het niet trekt heb je shutdown of instabiliteit. Kaart communiceert niet met de voeding :).

Lang niet alle kaarten hebben een hoge power limit. Dit is allemaal nog helemaal stock (ook niet de OC bios dus). Ben voornamelijk aan het checken of mijn radiator genoeg is op dit moment :p.

Conclusie tot nu toe: Het gaat prima als je niet bang bent voor 45graden water :). Ik zit op 28W/C boven kamertemperatuur nu. Met airflow fans op 1100rpm, dus totaal geen mega zware pressure optimized setup.

• Lekiame
Epsilon schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:15:
Je voeding bepaalt niet hoeveel je kaart trekt. Dus dat zit wel goed :). Als je voeding het niet trekt heb je shutdown of instabiliteit. Kaart communiceert niet met de voeding :).

Lang niet alle kaarten hebben een hoge power limit. Dit allemaal nog helemaal stock (ook niet de OC bios dus). Ben voornamelijk aan het checken of mijn radiator genoeg is op dit moment :p.

Conclusie tot nu toe: Het gaat prima als je niet bang bent voor 45graden water :). Ik zit op 28W/C boven kamertemperatuur nu. Met airflow fans op 1100rpm, dus totaal geen mega zware pressure optimized setup.
Oke duidelijk! Crashes of instabiliteit heb ik over het algemeen niet, dat zit dus wel snor denk ik O+
Zal nog wel eens een beetje finetunen 8)7 Denk dat ik ga voor een mooie undervolt als daily gezien ik game op 144fps/1440p alles maxed. Heb dan meestal nog 20-25% load over bij een fps lock op 141/Gsync on O-)

Maar ben vooralsnog wel even nieuwsgierig hoe anderen hun max TDP halen (aka. >100% + de extra van de power limiter).

• ZelianGuy
Puur alleen power slider omhoog gooien zorgt er niet voor dat je GPU direct alle stroom gaat gebruiken. Hooguit iets meer.

Je zult dan toch moeten gaan overclocken en dan heb je meer stroom nodig voor je GPU. Vind dat toch wel een beetje link met je 750W PSU, zou me niet verbazen dat het instabiel wordt.

• CR2032
  • Registratie: juli 2016
  • Niet online
De Inno3D I3D 3060 Ti Twin X2 OC LHR heeft het hier niet gered, deze kreeg last van veel coil whine.

Deze Asus TUF Gaming stond nog onuitgepakt. https://www.amazon.nl/dp/B09666N3HB/
De bouwkwaliteit van de Asus is een stuk beter dan de Inno3D. Meer solide met dikkere koelblokken en dito afwerking. Zelfs aan de verpakking is meer aandacht besteed.

Met de laatste update 5 haal ik met deze 3060 in MSFS2020 gemiddeld 55 FPS op High settings op 2560x1440. Mijn eerste zelfbouw PC is nu eindelijk af. :)

• ItsNotSimple112
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 01-09 16:01
Ik heb dit ook met mijn ASUS RTX 3080 TUF OC en wil de pads ook vervangen want ik moet zwaar undervolten om onder de 90 graden te blijven. Dit moet beter kunnen. Benieuwd of ik ook zo'n verschil kan boeken in temperatuur.
ZelianGuy schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:56:
Ik had geen grote issues zoals hierboven beschreven met Gigabyte, maar mijn memory temperaturen tijdens het minen in de momenten dat ik niet game (20-24 uur per dag dus) waren rond de 94 graden en gingen langzaams steeds hoger.

De boel maar even opengeschroefd en kwam het volgende tegen. Toch wel de welbekende olie. Tijdens de maanden dat ik aan het gamen was en niet aan het minden had ik hier geen last van. Dit is dus een mining kwaaltje vermoed ik vanwege de hoge temperaturen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Heb er nieuwe Thermal Pads opgeplakt (Gelid Solutions Extreme Thermal Pad van verschillende diktes) en zie direct een verschil van - 20 á 24 graden!

Ik laat weten wat er op de lange termijn gebeurt. Kan dus een aanrader zijn mocht je hier tegenaan lopen.

• Naccer
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 01:59
Ik heb net een 3070 kunnen scoren eindelijk, nu heb ik niet zitten opletten met mijn huidige PSU.

Seasonic 550w Gold zal dit zeker niet kunnen verdragen? Ik ging origineel van de 3060 uit waarbij dit waarschijnlijk voldoende was maar met de upgrade zal dit niet voldoende zijn denk ik?

• Aimussage
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:48
Naccer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:55:
Ik heb net een 3070 kunnen scoren eindelijk, nu heb ik niet zitten opletten met mijn huidige PSU.

Seasonic 550w Gold zal dit zeker niet kunnen verdragen? Ik ging origineel van de 3060 uit waarbij dit waarschijnlijk voldoende was maar met de upgrade zal dit niet voldoende zijn denk ik?
Dat zou moeten kunnen. Aanbevolen voor een 3070 is een 650w psu maar dat is doorgaans ruim bemeten omdat er ook genoeg mensen met een slechte psu zijn. De 550w Gold van seasonic is opzich een prima PSU. Er zijn natuurlijk factoren die meespelen, wat zit er verder verder in je PC? Welke 3070, als je er een hebt die zwaar overclocked is out of the box heeft ie ook een grotere powerdraw.

• Naccer
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 01:59
Aimussage schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:07:
[...]

Dat zou moeten kunnen. Aanbevolen voor een 3070 is een 650w psu maar dat is doorgaans ruim bemeten omdat er ook genoeg mensen met een slechte psu zijn. De 550w Gold van seasonic is opzich een prima PSU. Er zijn natuurlijk factoren die meespelen, wat zit er verder verder in je PC? Welke 3070, als je er een hebt die zwaar overclocked is out of the box heeft ie ook een grotere powerdraw.
Het gaat er zo uit te komen zien. Huidige setup + aangekochte 3070.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 181,15€ 181,15
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X LHR€ 899,-€ 899,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 84,90€ 84,90
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 118,65€ 118,65
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 101,55€ 101,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.385,25

Ik weet niet of het mogelijk is om schaden te veroorzaken aan de GPU met het testen van een te lage PSU (Dus huidige PSU erin te laten zitten om te testen) of om van te voren een nieuwe te kopen als garantie.

• Aimussage
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:48
Naccer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:28:
[...]

Ik weet niet of het mogelijk is om schaden te veroorzaken aan de GPU met het testen van een te lage PSU (Dus huidige PSU erin te laten zitten om te testen) of om van te voren een nieuwe te kopen als garantie.
Op basis van je overzicht denk ik dat je meer dan voldoende hebt aan je 550w. In deze review op Techspot Hebben ze een total system powerdraw van 371 watt bij gaming met een 3070, daarbij gebruiken ze een 3950x met 4 dimms, dat trekt waarschijnlijk nog wat extra. Jou 3070 trekt misschien iets meer dan de FE. Je hebt echter nog ruim 100 watt over op je psu, die een 12v rail heeft met een capaciteit van 540w (45a).

Er is altijd kans dat een psu een systeem beschadigd, ook als er genoeg vermogen beschikbaar is. een goede PSU heeft ingebouwde bescherming. In jou geval zou ik me er dus geen zorgen om maken omdat je PSU ook extra bescherming heeft tegen overbelasting (OPP).

[Voor 0% gewijzigd door Aimussage op 04-08-2021 16:04. Reden: typos]

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

3080 Ti FE weten te bemachtigen via NBB. Eigenlijk met gesloten portemonnee kunnen doen door de EVGA 3080 FTW3 te verkopen. Minen interesseert me niet, en je moet wat te hobbyen houden. Hier de bevindingen van de performance (versus heel wat kaartjes die de laatste 10 maanden de revue gepasseerd zijn). Tevens kwam ik er vrij snel achter dat het geheugen wel super heet wordt op deze kaart; tussen de 90-110°C, dus ook een repad / repaste gedaan (ondank dus niet minen). Daarvan ook de resultaten hier.

Performance

Standaard was de kaart zo'n 10% sneller dan de stock EVGA 3080 en zo'n 3% sneller dan de OC'd 3080. Beide kaarten waren ongeveer 6% te overklokken, dus na wat spielerij met de Ti, kwam deze weer uit op 9-10% sneller (dan de OC'd 3080). MSRP vs MSRP gaat dat natuurlijk nergens over wat betreft waarde per euro, maar met sloten knip is 10% toch best lekker. Ook voelt 12GB net wat lekkerder dan 10GB.

Hier een geüpdatete tabel en grafiek die ik al vaker heb gepost met getallen van een setje totaal-niet-representatieve, maar waar-ik-nu-eenmaal-mee-begonnen-was benchmarks en games om de 3080/6800XT/6900XT en nu 3080Ti te vergelijken. De 3D Mark bench scores zijn misschien leuk voor mensen om te vergelijken. Rest van de PC is een 5900X, X570 Tomahawk en 32GB Patriot Vipers op 3800 C14. Alle getallen zijn genormaliseerd ten opzichte van de stock EVGA 3080 (=100).

Dan puur even de 3080 Ti FE tegen de EVGA 3080, beide met handmatig overklok/undervolt. Wederom, stock 3080 = 100.

Re-pad / Re-paste

Toen de FE 3080 Ti in de PC ging meteen even wat stress testjes gedraaid. Fumark en Kombustor zijn natuurlijk geen normale game belasting, maar toch schrok ik wel van de geheugen temps (mem junction). Zeker Fumark gooit deze meteen naar de 110°C. Maar ook bij Cyberpunk2077 en Heaven benchmark zat ik strak op de 100°C. Voor zover ik heb gelezen is 95-105°C "normaal max operatie temperatuur" en gaat de boel pas throttlen bij 110°C. Maar toch zijn dit flinke temperaturen natuurlijk, en de kaart simpelweg aanraken was al bijna niet mogelijk. Straalt toch ook uit op de rest van de PC, die hitte.

Qua GPU (core) temperaturen was hij vergelijkbaar met de EVGA 3080, ergens tussen de 70-75°C normaliter, met hotspot zo rond de 80-85°C. Dit alles trouwens met de fans op 55% (2000rpm) max, want daarboven begin je ze goed te horen. Dit percentage / toerental is vrij gelijk voor alle kaarten die ik heb gezien de laatste maanden trouwens; meestal is 55-60% max wel zo'n beetje wat nog vrij stil is voor mij. Als je bereid bent GPU fans op 60-70-80% te draaien kun je flink (4-6-8°C) wat graden er af trekken (ook getest, zie hieronder). Maar ik wil wel een (vrij) stille ervaring.

De kast is trouwens een Lian Li Lancool II Mesh Performance, die heeft zo'n leuke fancontroller met standen L/M/H voor de kast fans (45%/75%/100%). Ook dat wil ik eigenlijk op de Low stand draaien, medium is nog wel redelijk te doen trouwens. Ook dit heeft een effect van een graad of 4°C. Zal de leeftijd wel zijn, maar ik vind zo'n fysieke knop veel fijner dan het regelen met software :)

Na heel veel youtube en Reddit om de re-pad en re-paste voor te bereiden, wat Gelid GP-Extreme 2mm (voorkant) en 3mm (achterkant) gekocht en de boel vervangen. Hier wat foto's;

Dan wat grafiekjes van voor en na de exercitie.

Al met al ergens tussen de 13 en 20°C koelere geheugen temps. Maximum is nu rond de 90°C bij stressen, maar een ruime 80°C slechts bij gamen. GPU core en hotspot temps scheelt niet veel; ergens tussen de 0 - 3°C. Er gaat nu natuurlijk wat meer warmte van het geheugen het koelblok in vanwege de betere thermal pads / contact. Dat werkt tegen de re-paste in met betere pasta. Wel lijk ik te zien dat, als je bereid bent wat meer flow/geluid te accepteren, de verbeteringen iets toenemen. Dus meer winst als de fans wat harder draaien. Dat lijkt wel logisch, omdat er nu beter contact is met de koeler en de backplate, waardoor de warmte beter afgevoerd kan worden als er voldoende luchtstroom is.

Al met al best tevreden en was een leuk projectje.

Sinterklaas wil bier !

• Lord_Dain
ParaWM schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:05:

Al met al best tevreden en was een leuk projectje.
Ik vind het wel een hoop cooling paste op de GPU, niet normaal. Dat is echt veel te veel imo. Dat zal er voor het grootste deel tussenuit geperst zijn en nu aan de zijkanten van je chip zitten. Heb zelf vorig jaar een 3080FE stock cooler vervangen door een EKWB Vector blok en daar een dun laagje op aangebracht met een CC. Het zou natuurlijk nog kunnen dat de vapor chamber onregelmatig is van de stock cooler, maar dan nog..

• rajackar
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 13:49

rajackar

Blood Minister

Lekiame schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:14:

Unfor heeft helemaal gelijk.
Maar daarnaast, de fans van mijn SuprimX blijven volledig uit als ik niet aan het gamen ben.

Ik kan mijn 3080 ongeveer 420 watt laten trekken met de power limit omhoog maar de performance wordt daar bijna niet beter van. Met power limit op 100% is de performance bijna gelijk en hangt ie rond de 360 watt.

[Voor 10% gewijzigd door rajackar op 09-08-2021 09:36]

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 3700X - MSI RTX 3080 Suprim X - PS5

• ZelianGuy
rajackar schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:31:
[...]

Unfor heeft helemaal gelijk.
Maar daarnaast, de fans van mijn SuprimX blijven volledig uit als ik niet aan het gamen ben.

Ik kan mijn 3080 ongeveer 420 watt laten trekken met de power limit omhoog maar de performance wordt daar bijna niet beter van. Met power limit op 100% is de performance bijna gelijk en hangt ie rond de 360 watt.
Nogmaals. Alleen de power slider omhoog gooien zorgt niet voor meer performance. Dan zal je moeten gaan overklokken en dergelijke.

• rajackar
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 13:49

rajackar

Blood Minister

ZelianGuy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:58:
[...]

Nogmaals. Alleen de power slider omhoog gooien zorgt niet voor meer performance. Dan zal je moeten gaan overklokken en dergelijke.
Dat was ook mijn punt. Je kunt de kaart meer laten verbruiken zonder extra performance.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 3700X - MSI RTX 3080 Suprim X - PS5

• MelleJ
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 20-09 15:09
Heb de interesse in de RTX kaarten even laten liggen maar kom er nu terug in nu dat ik zie dat prijzen weer iets interessanter worden! Vroeg me alleen even het volgende af qua performance etc.; Ik zie bijvoorbeeld dat er mensen zijn die graag wachten op de MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO voor €1800,- i.p.v. bijvoorbeeld een GIGABYTE GeForce RTX 3080 Ti GAMING OC van €1550,-.

Maakt mij dan benieuwd, is de performance/temperatures/geluid nu mensen een tijd de GPU gebruikt hebben zo'n verschil dat mensen toch liever de MSI pakken voor de duurdere prijs? Wat ik zelf zo online kon vinden in (initiële) video's/reviews zou dit moeten meevallen of wint de Gigabyte het zelfs (ligt er maar net waar je naar kijkt). Maar ik vraag me af of ik misschien nog nieuws/informatie gemist heb ergens.

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Lord_Dain schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:32:
[...]

Ik vind het wel een hoop cooling paste op de GPU, niet normaal. Dat is echt veel te veel imo. Dat zal er voor het grootste deel tussenuit geperst zijn en nu aan de zijkanten van je chip zitten. Heb zelf vorig jaar een 3080FE stock cooler vervangen door een EKWB Vector blok en daar een dun laagje op aangebracht met een CC. Het zou natuurlijk nog kunnen dat de vapor chamber onregelmatig is van de stock cooler, maar dan nog..
Mee eens hoor, was een beetje overboard :) :+ Al lijkt het wel erger op de foto dan dat het was, dat viel me ook op toen ik de foto op mijn scherm zag. Probleem was dat het spul (Kryonaut) helemaal niet smeerde. Je moet bij een GPU natuurlijk wel de volledige die voorzien van pasta, het is geen heatspreader zoals bij een CPU, maar je zit direct op de die. Je komt waarschijnlijk niet weg met een dotje in het midden of een streepje en dan hopen dat het goed verspreid. Delen van de die zonder pasta is wel funest. Ik had misschien wat meer af kunnen schrapen, maar er zal inderdaad veel aan de zijkanten van de chip zitten nu. Kwaad kan dat niet verder, en ik was wel bezig onder het motto liever (veel) te veel dan (een beetje) te weinig. Vanwege die die enzo.

Sinterklaas wil bier !

• Snippertje
Ik vermoed dat mijn 750watt voeding gekke dingen veroorzaakt (ook als is die niet net nieuw pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart).

Daarom wil ik graag een nieuwe. @3090 gebruikers. Welke voeding gebruiken jullie en ervaren jullie problemen met jullie PC? Ook van belang is de CPU denk ik en of je overklokt. Zit zelf aan een 1000w te denken of zelfs een 1200w met het oog op overklokken.

• gekkemarc
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 21:27
Snippertje schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:57:
Ik vermoed dat mijn 750watt voeding gekke dingen veroorzaakt (ook als is die niet net nieuw pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart).

Daarom wil ik graag een nieuwe. @3090 gebruikers. Welke voeding gebruiken jullie en ervaren jullie problemen met jullie PC? Ook van belang is de CPU denk ik en of je overklokt. Zit zelf aan een 1000w te denken of zelfs een 1200w met het oog op overklokken.
Ik gebruik een corsair HX850 voor mijn 3090. Verder draai ik hierbij een 9900k, 2 nvme drives en wat randapparatuur. Dit heeft mij geen enkel moment problemen gegeven.

• SaraNostra
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21-09 10:57
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen:
  • Inno I3D 10GB D6X RTX 3080 ICHILL X3 LHR grafische kaart
  • 10GB NVIDIA GEFORCE RTX 3080 - HDMI, DP, LHR
  • GIGABYTE GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G grafische kaart
Ik ben momenteel een PC aan het samenstellen en de prijs van de Inno 13D 3080 = bijna 400 Euro minder. Wat is het verschil en (hoe) ga ik dat merken?

(bijv. https://www.alternate.nl/...69541#product-details-tab
en

https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1753789).
Pagina: 1 ... 46 47 48 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee