[NVIDIA GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 25 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 18:37

burgt

Starbass

v1ncent19 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:01:
Zo gisteren mijn ZOTAC GeForce RTX 3080 AMP HOLO ontvangen. De kaart wordt wel heel warm in Cyberpunk. Bekend probleem?

83-85 graden tikte die soms wel aan. Gisteren meteen maar gekeken om te undervolten en nu kom ik rond de 73-75 graden uit bij Cyberpunk met vergelijkbare prestaties.

Wat vinden jullie fijn?

- Optie 1: 40-50 FPS in cyberpunk volle ray tracing?
- Optie 2: 65-70 FPS met alleen reflecties?
- Optie 3: Of liever hogere FPS i.v.m. 144 hz of hoger?

Ik zelf vind het nog een moeilijke. Gevoelsmatig vind ik ray tracing wel iets toevoegen maar nog te weinig om de dip in FPS te verantwoorden.
Ik heb hem zelf ook, de3080 amp holo. Bij mij is hij nog niet boven de 80 graden geweest en blijft hij rond de 70, maar dat komt misschien omdat ik mijn zij paneel nog half open heb staan.

Net even FPS gemeten, met mijn standaard instellingn zat ik blijkbaar rond de 35 a 40 fps (dlls op quality), maar op performance of auto is dat 60 FPS (max van mijn scherm)

Ik vind zelf raytracing wel een norm grote vooruitgang. Ik had nog wat tips gevonden op; cascading shadows 1 tandje lager zetten scheelt ook al. en om de blurryness wat te verbetern, waar wat mensen hier over geklaaggd hebben, motion blur op low zetten en chromatic abboration uit.

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-10 21:40
Jarwin schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:55:
[...]

Thanks, ik heb het geprobeerd met MSI Afterburner, ASUS GPU Tweak II en Argus Monitor. Bij Afterburner en Argus krijg ik hem niet lager dan 30% bij ASUS GPU Tweak krijg ik er of 1 van de 2 fans lager maar niet hoger dan 1000 of pak ik een silent preset en krijg ik weer dat er maar 1 fan boven de 1000 uitkomt, dus de andere 2000+ RPM draait ;(
Tabblad GPU en daar kan je de setting van BIOS afhalen en op manual of curve zetten.

Als je die onder de 30% zet dan kan je de fan ook een lager voltage geven waardoor die uit gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door AtlAntA op 18-12-2020 19:26 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcus73
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:01
Jarwin schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:55:
[...]

Thanks, ik heb het geprobeerd met MSI Afterburner, ASUS GPU Tweak II en Argus Monitor. Bij Afterburner en Argus krijg ik hem niet lager dan 30% bij ASUS GPU Tweak krijg ik er of 1 van de 2 fans lager maar niet hoger dan 1000 of pak ik een silent preset en krijg ik weer dat er maar 1 fan boven de 1000 uitkomt, dus de andere 2000+ RPM draait ;(
MSI Afterburner Beta3

Intel 14600KF@5,0Ghz | RTX4080 | 32Gb DDR5@6000Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themash360
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-09 01:17
burgt schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:59:
[...]

Ik heb hem zelf ook, de3080 amp holo. Bij mij is hij nog niet boven de 80 graden geweest en blijft hij rond de 70, maar dat komt misschien omdat ik mijn zij paneel nog half open heb staan.

Net even FPS gemeten, met mijn standaard instellingn zat ik blijkbaar rond de 35 a 40 fps (dlls op quality), maar op performance of auto is dat 60 FPS (max van mijn scherm)

Ik vind zelf raytracing wel een norm grote vooruitgang. Ik had nog wat tips gevonden op; cascading shadows 1 tandje lager zetten scheelt ook al. en om de blurryness wat te verbetern, waar wat mensen hier over geklaaggd hebben, motion blur op low zetten en chromatic abboration uit.
Zelf heb ik met Hardware Unboxed Optimal settings met DLSS op Balanced:
  • Raytracing alles aan en op ultra op 3440x1440 = 55-85 fps/li]
  • Raytracing uit op 3440x1440 DLSS Balanced = constant 115+ fps
  • Raytracing uit op 3440x1440 DLSS Quality = constant 100+ fps
Wou zelf dat er een hotkey toggle was ofzo :? , tijdens het rondlopen en questen graag aan, maar tijdens firefights graag uit.

Tot nu toe heb ik het eigenlijk constant aan gehouden, heb het af en toe toch maar eens uit gezet en dan vallen me ineens overal dingen op waar ik vroeger nooit last van had |:(.
Bijvoorbeed: glimmende objecten wegens foute Ambient Occlusion berekeningen, gebieden die belicht zijn zonder reden, schaduwen van balkonnen boven me waar je de pixels van kan tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-12-2024
AtlAntA schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:03:
[...]

Heb je deze setting ook aangepast?

[Afbeelding]

Als je die onder de 30% zet dan kan je de fan ook een lager voltage geven waardoor die uit gaat.
Die setting heb ik nog niet gevonden, zal ik eens kijken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:10
Wachten op de Asus 3080 TUF OC ben ik zat.

Kan een 3090 Zotac Trinity krijgen, heeft iemand een mening over deze kaart?

[ Voor 6% gewijzigd door Furrr op 18-12-2020 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themash360
Furrr schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:22:
Wachten op de Asus 3080 TUF OC ben ik zat.

Kan een 3090 Zotac Trinity krijgen, heeft iemand een mening over deze kaart?
Heb niets goeds over de Trinity te zeggen, alleen dat ie soms beschikbaar is.

RTX 3080 Trinity (en Trinity OC) hebben echt alles wat niet strikt noodzakelijk was eruit gegooid: YouTube: GPU PCB Breakdown: Zotac RTX 3080 Trinity

Ook is de koeling niet fantastisch, blijkbaar gaat het op een open bench nog wel, maar doordat de fins heel dicht op elkaar staan en de fans niet zoveel airflow produceren gaat dat in een case wat minder goed.
Dus zolang je accepteerd dat je wel een echt een sub-FE model qua power delivery koopt en je verwachtingen daarop instelt is het niet heel veel trager dan de betere modellen.

[ Voor 4% gewijzigd door themash360 op 18-12-2020 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarwin
Ik heb je advies opgevolgd en beta 3 gedownload. De gele lijnen van 30% minimaal zijn weg, maar nog steeds draaien ze 1000 RPM bij 30 graden.

Mijn settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmHD7sE-xSHJ8DwKBqWmuvEIGG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fvj3t7G1wYAISRAsJSoaEWeI.png?f=fotoalbum_large

Ik zal wel iets verkeerd gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwin
PS: dit geld ook met forceer functie aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwin
PS2: Er was schijnbaar ook al een Beta4 uit voor Afterburner, maar nog steeds zelfde probleem ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• themash360
Jarwin schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:54:
PS2: Er was schijnbaar ook al een Beta4 uit voor Afterburner, maar nog steeds zelfde probleem ;(
Hmm, klinkt alsof MSI afterburner niet helemaal netjes met de fan controller van jouw specifieke kaart om kan gaan. Helaas word dat gewoon wachten op een update ben ik bang. Mijn RTX 3080 Aorus Xtreme had was 2 weken terug ook nog niet supported voor voltage & fan monitoring/adjustment en nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 19:27

ykz

Na veel twijfel of mijn EVGA XC3 3080 Ultra Gaming nou defect is of niet, toch maar besloten om het retour te sturen.

Vergeleken met het systeem van een vriend van me, die dezelfde GPU+CPU heeft haalde ik zo'n 50% minder fps in games, terwijl benchmarks wel even hoog haalden. Maar nou vertoont de GPU steeds meer kuren zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xq6tzijWHFWQhXfgg-xOhCDuLfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gH0OWyHsTEeaFR4klb5kowAv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Jarwin schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:35:
[...]

Ik heb je advies opgevolgd en beta 3 gedownload. De gele lijnen van 30% minimaal zijn weg, maar nog steeds draaien ze 1000 RPM bij 30 graden.

Mijn settings:
[Afbeelding]

Ik zal wel iets verkeerd gedaan hebben.
Wanneer je weer teruggaat naar de stock/standaard fancurve, heb je dan nog steeds het probleem van fans die ronddraaien met 1000 rpm bij temperaturen onder de 50 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themash360
ykz schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:08:
Na veel twijfel of mijn EVGA XC3 3080 Ultra Gaming nou defect is of niet, toch maar besloten om het retour te sturen.

Vergeleken met het systeem van een vriend van me, die dezelfde GPU+CPU heeft haalde ik zo'n 50% minder fps in games, terwijl benchmarks wel even hoog haalden. Maar nou vertoont de GPU steeds meer kuren zoals dit:

[Afbeelding]
Ziet eruit als defect memory dat error correction wel stabiel blijft? Als je er comfortabel mee bent kan dit ook een teken zijn van slechte toepassing van thermal paste op de GPU die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 19:27

ykz

themash360 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:43:
[...]

Ziet eruit als defect memory dat error correction wel stabiel blijft? Als je er comfortabel mee bent kan dit ook een teken zijn van slechte toepassing van thermal paste op de GPU die.
Ik ben er helaas niet zo bekend/comfortabel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwin
choogen schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:39:
[...]

Wanneer je weer teruggaat naar de stock/standaard fancurve, heb je dan nog steeds het probleem van fans die ronddraaien met 1000 rpm bij temperaturen onder de 50 graden?
Bij default heb ik 0 RPM onder 50 graden, maar 2000+ bij 70 graden tijdens gamen, en ik wil het onder 1600 houden mijn mijn curve bij die temperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 12:56

Pindamann

Human

Heb mn MSI 3070 Suprim binnen. Eerste ervaringen zijn erg goed. Heel stil, redelijke overclock en erg goede bouwkwaliteit. Shroud is helemaal van metaal en oogt erg mooi. Hij ligt hier naast mijn Asus Strix Vega64.
Verder zit er een mooie muismat bij en een solide metalen anti-sag support.

Wil eigenlijk een 3080, maar wilde ook al upgraden vanaf april. Toen er ineens een batch beschikbaar kwam bij Azerty toch maar voor een 3070 gegaan. We gaan zien hoe lang ie het uithoudt. Tot dusver een behoorlijke boost over mn Vega64 (vergelijkbaar met GTX1080)

Draai de core op +100mhz (crashed bij +150) en memory op +1500mhz. Heb Samsung chips en lijkt tot dusver stabiel te zijn!

Total board power lijkt onder redelijk hoge load wel 260-270 watt te zijn volgens GPU-Z. Hoger dan ik had verwacht! Door het grote koelblok blijft ie echter slechts op 1000-1400RPM. Hij heeft heel lichte coilwhine, een soort van buzz. Niet storend want het viel me pas op toen ik het paneel er af trok en mn hoofd er naast hield.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AObx7JXF4WgcScQzn_HQGsKwAok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fLxfxO6nZNHrD478aiT0XIKt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIvQo0oq16fqZ-zmMhSnH05fak0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vE98t9z8WJ2yHEJckAM8YMRg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRsiG5jAoPatR7wuiggCU-m9gZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PquMtNNFtSn9asl0kjW4mnkx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Pindamann op 20-12-2020 11:13 ]

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Jarwin schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:37:
[...]

Bij default heb ik 0 RPM onder 50 graden, maar 2000+ bij 70 graden tijdens gamen, en ik wil het onder 1600 houden mijn mijn curve bij die temperatuur.
Dan zou ik als tijdelijke oplossing voor gewoon browse- en officewerk de standaard fancurve gebruiken, dan heb je daarbij in ieder geval geen last van onnodig draaiende fans. Voor tijdens het gamen kun je (eventueel individueel per game) een zelfgekozen vaste fan-snelheid instellen en die opslaan als profiel in Afterburner. Telkens wanneer je een bepaalde game wilt opstarten laadt je eerst het bijbehorende profiel in Afterburner in (al loop je waarschijnlijk kans dat je performance inlevert wanneer je de fans altijd op maximaal 1600 rpm wilt houden (als gevolg van thermal throttling)).

Op termijn zou er een Afterburner software-update moeten komen voor het probleem van het onnodig draaien van de fans op lage temperaturen, zoals themash360 aangeeft.

NB: ik heb zelf niet zo veel ervaring met Afterburner, dus indien ik iets verkeerds adviseer, hoor ik het graag.

[ Voor 5% gewijzigd door choogen op 18-12-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwin
choogen schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 18:04:
[...]

Dan zou ik als tijdelijke oplossing voor gewoon browse- en officewerk de standaard fancurve gebruiken, dan heb je daarbij in ieder geval geen last van onnodig draaiende fans. Voor tijdens het gamen kun je (eventueel individueel per game) een zelfgekozen vaste fan-snelheid instellen en die opslaan als profiel in Afterburner. Telkens wanneer je een bepaalde game wilt opstarten laadt je eerst het bijbehorende profiel in Afterburner in (al loop je waarschijnlijk kans dat je performance inlevert wanneer je de fans altijd op maximaal 1600 rpm wilt houden (als gevolg van thermal throttling)).

Op termijn zou er een Afterburner software-update moeten komen voor het probleem van het onnodig draaien van de fans op lage temperaturen, zoals themash360 aangeeft.

NB: ik heb zelf niet zo veel ervaring met Afterburner, dus indien ik iets verkeerds adviseer, hoor ik het graag.
Het is helaas niet mogelijk om User Define aan of uit als profiel in te stellen en dan ineens aan of uit schiet, zal dat dan handmatig moeten doen.
De curve die ik nu gebruik is opzich prima en videokaart komt niet hoger dan 75 graden.
Denk gewoon wachten tot die juiste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Edit verkeerde topic

[ Voor 120% gewijzigd door Ferio op 18-12-2020 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:12
Nou mijn plezier met mijn evga 3080 ftw3 ultra was van korte duur. Na een kleine maand begonnen de freezes, black screens en artifacts. Steeds vaker... ook b2 debug led errors. Nu boot ie helemaal niet meer met een 97 error.
Opnieuw erin gezet, bios ge-update, drivers ge-update, cms disabled, gen3 ipv 4, optimized defaults niks... serienummer begint met 2012 en dat schijnt een en al ellende te zijn...
Mocht iemand nog een tip hebben....

Edit: na een poosje startte hij toch weer op. Vervolgens bios F31k (x570 master) er op gezet en cmos. Sindsdien op defaults geen problemen met een uurtje gamen en geen kritieke errors in het event log. Heb er een hard hoofd in, maar wie weet... ik weet ook niet meer wat het probleem is, omdat ik ook vanavond een 0d error kreeg en gisteren even de wifi van het mb niet werkte... mogelijk is de hele f31 bios crap...

[ Voor 37% gewijzigd door Timx2 op 18-12-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Heeft er iemand ook last van crashes naar de desktop met een 3060ti? Bij mij komt dit na 1-4u gamen of sommige dagen helemaal niet. Dit heb ik bij verschillende games zoals leagie of legends en hunt:showdown. Een maat van me heeft het zelfde met league maar weer niet met hunt showdown. (We hebben dezelfde 3060ti van pny)
Ik heb drivers al gedaan, ddu geprobeerd, andere drivers, games opnieuw, games op hdd, andere ssd maar het werkt helaas niet.
Iemand nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unique
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 20:08
Timba- schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:50:
Ik probeer wat meer performance uit mn 3080 asus strix te halen maar het wilt niet echt lukken. Ik krijg +50 core offset en +300 memory offset wel stabiel, dan begint ie op 2025mhz en tikt ie langzaam terug naar 1980 ofzo. Power limit, temperature limit en voltage% lijken allemaal niets uit te halen. Maximale score in 3dmark port royal is iets van 11700.

Ik lees allerlei verhalen van 2100mhz locked stabiel enzo, heb ik een hele slechte bin ofzo? :/
Zoek me kapot naar port royal nummers van de strix, heb je een strix oc of normale?
Score valt zeker tegen voor 450W :'( Wilde eigenlijk een strix oc ter vervanging van de tuf oc..

Sinds de herinstallatie van w10 en laatste tuf bios werkt eindelijk de hardware monitoring in 3dmark:
https://www.3dmark.com/pr/656137 score 12489.
Gezien niemand meer zo'n slome cpu gebruikt i.s.m. 3080 sta ik nu bij 4770k CPU + 3080 GPU op wereld rang #1 :+
Die run was met +230 core clock en 100% fans, spellen zijn pas stabiel bij +110 (!).
NB: Die benchmarks en stress tests zijn allemaal waardeloos om de max OC te bepalen..

[ Voor 23% gewijzigd door Unique op 19-12-2020 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Timx2 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:29:
Nou mijn plezier met mijn evga 3080 ftw3 ultra was van korte duur. Na een kleine maand begonnen de freezes, black screens en artifacts. Steeds vaker... ook b2 debug led errors. Nu boot ie helemaal niet meer met een 97 error.
Opnieuw erin gezet, bios ge-update, drivers ge-update, cms disabled, gen3 ipv 4, optimized defaults niks... serienummer begint met 2012 en dat schijnt een en al ellende te zijn...
Mocht iemand nog een tip hebben....

Edit: na een poosje startte hij toch weer op. Vervolgens bios F31k (x570 master) er op gezet en cmos. Sindsdien op defaults geen problemen met een uurtje gamen en geen kritieke errors in het event log. Heb er een hard hoofd in, maar wie weet... ik weet ook niet meer wat het probleem is, omdat ik ook vanavond een 0d error kreeg en gisteren even de wifi van het mb niet werkte... mogelijk is de hele f31 bios crap...
Ik draai zelf F31o met een 1080ti en heb met de laatste 2 driver updates van Nvidia niks dan problemen. Heb je toevallig al eens geprobeerd om te kiijken of je met 457.30 nog dezelfde problemen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
AtlAntA schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:28:
[...]

Ik draai zelf F31o met een 1080ti en heb met de laatste 2 driver updates van Nvidia niks dan problemen. Heb je toevallig al eens geprobeerd om te kiijken of je met 457.30 nog dezelfde problemen hebt?
Dat zou ik inderdaad nog eens kunnen proberen. Zal het morgen eens doen. Bedankt voor de tip. Komen de problemen overeen met mijne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Timx2 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:53:
[...]

Dat zou ik inderdaad nog eens kunnen proberen. Zal het morgen eens doen. Bedankt voor de tip. Komen de problemen overeen met mijne?
Niet helemaal maar wel wel flikkeren van het scherm en zeer onvoorspelbaar boostgedrag van het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
AtlAntA schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:59:
[...]

Niet helemaal maar wel wel flikkeren van het scherm en zeer onvoorspelbaar boostgedrag van het geheugen.
Ah ok, het zijn die debug led errors b2/97 waardoor ik het probleem niet direct bij de drivers zoek... Geen idee of die met elkaar te maken kunnen hebben... Maar jouw tip kan ik nog wel proberen... Baat het niet schaadt het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Timx2 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:06:
[...]

Ah ok, het zijn die debug led errors b2/97 waardoor ik het probleem niet direct bij de drivers zoek... Geen idee of die met elkaar te maken kunnen hebben... Maar jouw tip kan ik nog wel proberen... Baat het niet schaadt het niet...
Precies de insteek van mijn suggestie! Als je nu gaat RMA'en dan heb je niet binnen een week een nieuwe kaart ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenvdk
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 21:06
Vandaag mijn Gigabyte RTX 3080 Gaming OC binnen gekregen. Ik zag meteen dat de doos niet meer dicht zat en er kleine scheurtjes langs de randen zaten van de doos.

Mijn vermoeden bleek te kloppen, ik wilde de Call Of Duty code inwisselen en kreeg meteen de melding dat mijn hardware al was gebruikt.

Alsof het nog niet erger kon, kreeg ik een soort dode pixels en artifacts door het beeld heen. Even Battlefield 5 opgestart en een crash naar de desktop.

Conclusie; ik heb zeer waarschijnlijk een RMA exemplaar ontvangen. Ik ben enorm teleurgesteld.....

i7-10700k | 32GB @3200Mhz | RTX 3090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-10 17:47

ParaWM

Pro Prutser

Ik heb van een aardige tweaker een EVGA FTW3 3080 voor minimale meerprijs kunnen overnemen, helemaal top! Dit was een Amazon kaart zonder Call of Duty code. Nu heb ik nog een bestelling voor een EVGA XC3 Ultra Gaming uitstaan met CoD code. Is die code gelinked aan je serienummer of iets dergelijks? Ik vermoed dat ik, als de XC3 binnen komt, de CoD code gewoon kan redeemen en de kaart (zonder meerprijs uiteraard!) gewoon kan doorverkopen (met duidelijke melding dat het zonder CoD code is natuurlijk) ?

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenvdk
ParaWM schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:32:
Ik heb van een aardige tweaker een EVGA FTW3 3080 voor minimale meerprijs kunnen overnemen, helemaal top! Dit was een Amazon kaart zonder Call of Duty code. Nu heb ik nog een bestelling voor een EVGA XC3 Ultra Gaming uitstaan met CoD code. Is die code gelinked aan je serienummer of iets dergelijks? Ik vermoed dat ik, als de XC3 binnen komt, de CoD code gewoon kan redeemen en de kaart (zonder meerprijs uiteraard!) gewoon kan doorverkopen (met duidelijke melding dat het zonder CoD code is natuurlijk) ?
Is hardware gebonden. Althans, je kan hem 1 keer per deelnemende kaart gebruiken. Ik heb zojuist blijkbaar een gebruikte 3080 ontvangen, en krijg de melding dat de hardware al is gebruikt om in te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Rubenvdk schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:35:
[...]

Is hardware gebonden. Althans, je kan hem 1 keer per deelnemende kaart gebruiken. Ik heb zojuist blijkbaar een gebruikte 3080 ontvangen, en krijg de melding dat de hardware al is gebruikt om in te wisselen.
Dus serienummer? Geen check of je die kaart daadwerkelijk in je systeem hebt zitten neem ik aan. Als ik daar eerlijk over ben aan een eventuele kopende partij, en ik hem zonder winst verkoop, zijn er evengoed twee tevreden klanten lijkt me. Kan iemand het bevestigen?

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenvdk
ParaWM schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:37:
[...]

Dus serienummer? Geen check of je die kaart daadwerkelijk in je systeem hebt zitten neem ik aan. Als ik daar eerlijk over ben aan een eventuele kopende partij, en ik hem zonder winst verkoop, zijn er evengoed twee tevreden klanten lijkt me. Kan iemand het bevestigen?
Jawel hij checkt via Nvidia Experience je kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Rubenvdk schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:40:
[...]

Jawel hij checkt via Nvidia Experience je kaart.
Hmm ok. Dan moet hij er in ieder geval in dus. Misschien te veel gedoe en order maar gewoon cancellen. Even over nadenken... Dank voor je reply!

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenvdk
ParaWM schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:44:
[...]

Hmm ok. Dan moet hij er in ieder geval in dus. Misschien te veel gedoe en order maar gewoon cancellen. Even over nadenken... Dank voor je reply!
Ja het is natuurlijk niet gezegd dat je code gekoppeld zit aan je kaart. Dat verwacht ik niet, maar hij checkt we of je kaart al eerder gebruikt is om een coupon te activeren.

Lijkt mij opzich dat iedere RTX 3080 chip in aanmerking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furrr
Meer mensen met een Gigabyte RTX3090 GAMING OC 24G?

Ik heb namelijk een vraag over de clock speed. Die zit bij mij namelijk met load (flight sim bijvoorbeeld) geregeld en langdurig rond de 1950/1980MHz met temps van rond de 58.

Heb ik nu de jackpot in de bin lottery gewonnen 😜 of zijn dit te verwachten resultaten?
Geadverteerd wordt met 1755 MHz (Reference card is 1695 MHz).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-10 18:11
Furrr schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:38:
Meer mensen met een Gigabyte RTX3090 GAMING OC 24G?

Ik heb namelijk een vraag over de clock speed. Die zit bij mij namelijk met load (flight sim bijvoorbeeld) geregeld en langdurig rond de 1950/1980MHz met temps van rond de 64.

Heb ik nu de jackpot in de bin lottery gewonnen of zijn dit te verwachten resultaten?
Geadverteerd wordt met 1755 MHz (Reference card is 1695 MHz).
Klinkt normaal, marketing at its best hier. Boost clock op mijn 3080 gaan ook makkelijk naar 1980. Hoe koeler hoe hoger de clock boost.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furrr
Leg even niet de link met marketing.
Natuurlijk snap ik dat een hoop getallen marketing zijn.

Maar was even benieuwd naar mijn getallen welke hoger lager dan wat beloofd werd.

Maar is dus blijkbaar te verwachten.
Bedankt voor het antwoorden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-09 20:50
Ik heb gisteren op de valreep gebruik gemaakt van mijn herroepingsrecht voor mijn RTX 3080 van Gigabyte twv 1000 euro. Reden: geen Valve Index VR support. Ik vind dit zó slecht van Nvidia, ik neem het ze gewoon echt kwalijk. Je wordt serieus misselijk van de dropped frames.

Ook dat ik met mijn setup (AMD 5800x, op 1440p widescreen, 16gb ram en vers geïnstalleerde Windows op een NVM2 module) maar iets van 20-30 FPS haal met Fortnite. Ja, met ray-tracing aan. Maar daar betaal ik dan toch ook voor? Call of Duty Warzone speel ik wel met 120fps.. op medium/high. Ultra is niet speelbaar.

Dan heb je duizenden euro's aan materiaal. En dan kun je er niks mee. Ik denk dat ik maar een 6900XT ga scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_p_g
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 17:33
Furrr schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:46:
Natuurlijk snap ik dat een hoop getallen marketing zijn.
Elke fabrikant zal alleen de minimaal gegarandeerde snelheden adverteren. Geen enkele fabrikant wil risico's nemen om de normaal te verwachten boostclocks te adverteren, want je hebt altijd te maken met een zekere mate van productiespreiding in de GPU's.

Ik heb zelf een RTX3090 Inno3D Frostbite geflashed met de Vbios van een Gigabyte RTX3090 Gaming OC :).
De Inno3D heeft een Vbios target van 350W en limit van 350W en wordt daarmee net zoals de FE afgeremd !
De Gigabyte heeft een Vbios target van 370W en limit van 390W en zal dus beter de hogere boostclocks vast kunnen houden.
Je hebt met de Gigabyte Gaming OC dus al af fabriek een goede RTX3090 kaart in handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 16:01
GabeNewell333 schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:54:
Ik heb gisteren op de valreep gebruik gemaakt van mijn herroepingsrecht voor mijn RTX 3080 van Gigabyte twv 1000 euro. Reden: geen Valve Index VR support. Ik vind dit zó slecht van Nvidia, ik neem het ze gewoon echt kwalijk. Je wordt serieus misselijk van de dropped frames.

Ook dat ik met mijn setup (AMD 5800x, op 1440p widescreen, 16gb ram en vers geïnstalleerde Windows op een NVM2 module) maar iets van 20-30 FPS haal met Fortnite. Ja, met ray-tracing aan. Maar daar betaal ik dan toch ook voor? Call of Duty Warzone speel ik wel met 120fps.. op medium/high. Ultra is niet speelbaar.

Dan heb je duizenden euro's aan materiaal. En dan kun je er niks mee. Ik denk dat ik maar een 6900XT ga scoren.
Ray tracing op ultra met alle toeters en bellen kost je gewoon 60-70% van je FPS. Zonder DLSS ga je op een 3440x1440 scherm dit niet halen. Ik merkte ook al met mijn 3060ti op 3440x1440 hoe ziek zwaar Fortnite is met alle settings op max + ray tracing, slideshow 8)7

Voor puur gamen moet je echt de 3080 of de 6800XT hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
Santee schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:20:
[...]

Ray tracing op ultra met alle toeters en bellen kost je gewoon 60-70% van je FPS. Zonder DLSS ga je op een 3440x1440 scherm dit niet halen. Ik merkte ook al met mijn 3060ti op 3440x1440 hoe ziek zwaar Fortnite is met alle settings op max + ray tracing, slideshow 8)7

Voor puur gamen moet je echt de 3080 of de 6800XT hebben.
Ik heb dan toch ook een 3080? Het is gewoon de slechte support van Nvdia wat mij dwars zit to be honest.
Op de Valve Index ben ik van 90FPS stabiel naar 14-16 FPS gegaan. Geen enkel van mijn VR spellen heeft ray-tracing. Ik heb toch wel een hele maand gewacht.

Ik ga dan toch maar een AMD proberen. Als ik echt ray-tracing of DLSS mis, dan kom ik wel terug. Maar dan kan ik in ieder geval tot die tijd mijn VR gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
GabeNewell333 schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:33:
[...]

Ik heb dan toch ook een 3080? Het is gewoon de slechte support van Nvdia wat mij dwars zit to be honest.
Op de Valve Index ben ik van 90FPS stabiel naar 14-16 FPS gegaan. Geen enkel van mijn VR spellen heeft ray-tracing. Ik heb toch wel een hele maand gewacht.

Ik ga dan toch maar een AMD proberen. Als ik echt ray-tracing of DLSS mis, dan kom ik wel terug. Maar dan kan ik in ieder geval tot die tijd mijn VR gebruiken.
Klinkt alsof je problemen hebt, ik draai zonder problemen makkelijk 90 FPS met Half Life Alyx op de Quest 2 met Virtual Desktop Streamer, dat alles op ultra.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
Koldur schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:37:
[...]

Klinkt alsof je problemen hebt, ik draai zonder problemen makkelijk 90 FPS met Half Life Alyx op de Quest 2 met Virtual Desktop Streamer, dat alles op ultra.
Quest is geen Valve Index. Dat is gewoon andere headset.

https://www.nvidia.com/en...ed-frames-since-nvidia-d/

Er zijn honderden, zo niet, duizenden mensen die hier last van hebben.
"I paid €1000 EXTRA to get the best performance a little earlier, only to run into this bug and had to settle for medium settings. THAT WAS OCTOBER.
So far, spent €1800 on a GPU that performs no better than the 3 year old 1080ti it replaced. And we get NOTHING from nVidia."
Dit is hoe ik mij dus een beetje voel. Betalen gaat makkelijk, maar de performance is waardeloos en ray-tracing is overrated.

[ Voor 7% gewijzigd door GabeNewell333 op 20-12-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
GabeNewell333 schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:40:
[...]

Quest is geen Valve Index. Dat is gewoon andere headset.

https://www.nvidia.com/en...ed-frames-since-nvidia-d/

Er zijn honderden, zo niet, duizenden mensen die hier last van hebben.

[...]

Dit is hoe ik mij dus een beetje voel. Betalen gaat makkelijk, maar de performance is waardeloos en ray-tracing is overrated.
Ahhhh, dat probleem, ja, dan zou ik ook geïrriteerd zijn. Ze hebben wel aangegeven eraan te werken, maar als het al maanden loopt raak je wel een beetje de hoop kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 16:01
GabeNewell333 schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:33:
[...]

Ja precies, die is nog 60-70% sneller met ray tracing op die reso, maar als ik 15fps haal, haal jij er dus 25 ofzo en daarmee nog niet speelbaar, zo bedoelde ik het meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themash360
Rubenvdk schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:29:
Vandaag mijn Gigabyte RTX 3080 Gaming OC binnen gekregen. Ik zag meteen dat de doos niet meer dicht zat en er kleine scheurtjes langs de randen zaten van de doos.

Mijn vermoeden bleek te kloppen, ik wilde de Call Of Duty code inwisselen en kreeg meteen de melding dat mijn hardware al was gebruikt.

Alsof het nog niet erger kon, kreeg ik een soort dode pixels en artifacts door het beeld heen. Even Battlefield 5 opgestart en een crash naar de desktop.

Conclusie; ik heb zeer waarschijnlijk een RMA exemplaar ontvangen. Ik ben enorm teleurgesteld.....
Kutzooi |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenvdk
Nogal ja... maand in de wachtrij gestaan, denk je hem voor kerst te hebben, en dan dit.

Foutje kan gebeuren, maar voor zo’n smak geld verwacht ik toch echt een “gesealde/doos met dichte plakkertjes” en geen opengemaakte en/of gebruikte! En al helemaal geen RMA kaart! :(

Ben heel benieuwd hoe ze dit op gaan lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubenvdk op 20-12-2020 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Rubenvdk schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:05:
[...]

Nogal ja... maand in de wachtrij gestaan, denk je hem voor kerst te hebben, en dan dit.

Foutje kan gebeuren, maar voor zo’n smak geld verwacht ik toch echt een “gesealde/doos met dichte plakkertjes” en geen opengemaakte en/of gebruikte! En al helemaal geen RMA kaart! :(

Ben heel benieuwd hoe ze dit op gaan lossen.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat zo iets per ongeluk gaat. Je zou eerder denken dat ze een geretourneerde kaart snel even op een 22inch 1080p display gooien. "geeft ie een output? mooi stuur maar weer weg".

Ik kan het mis hebben hoor maar lijkt erop dat ze gewoon gegokt hebben dat een volgende klant niks zou opvallen. Alhoewel allemaal strepen op het scherm wel op zou vallen natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenvdk
AtlAntA schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:19:
[...]

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat zo iets per ongeluk gaat. Je zou eerder denken dat ze een geretourneerde kaart snel even op een 22inch 1080p display gooien. "geeft ie een output? mooi stuur maar weer weg".

Ik kan het mis hebben hoor maar lijkt erop dat ze gewoon gegokt hebben dat een volgende klant niks zou opvallen. Alhoewel allemaal strepen op het scherm wel op zou vallen natuurlijk. ;)
Ja inderdaad, die indruk heb ik ook. Maarja, we gaan zien hoe ze het gaan oplossen. Ik wens een NIEUWE nieuwe kaart buitenom de wachtrij en zo niet dan geld terug.

Ik weet nu ook zeker dat het de 3080 kaart is die de fouten veroorzaakt, aangezien mijn oude GTX 1060 er nu weer in zit en zonder problemen draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32qvXnWqlBdYXw7-_1EZMVke1BM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JA8jyxskqlVmtNVTnqthy21C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 19:59
Rubenvdk schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:19:
[...]

Ja inderdaad, die indruk heb ik ook. Maarja, we gaan zien hoe ze het gaan oplossen. Ik wens een NIEUWE nieuwe kaart buitenom de wachtrij en zo niet dan geld terug.

Ik weet nu ook zeker dat het de 3080 kaart is die de fouten veroorzaakt, aangezien mijn oude GTX 1060 er nu weer in zit en zonder problemen draait.

[Afbeelding]
Weet je het zeker? Dat plaatje zegt wat anders :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rubenvdk schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:19:
[...]

Ik zou dan sterk rekening houden met je geld terug, ik zou dus wel kijken of je dat ook echt wil. Anders zou ik die optie niet vermeld in je RMA verzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenvdk
ZelianGuy schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:25:
[...]

Weet je het zeker? Dat plaatje zegt wat anders :+
Haha de volgorde is wat ongelukkig maar de screenshot is gemaakt met de 3080 er nog in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenvdk
Dennism schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:30:
[...]

Ik zou dan sterk rekening houden met je geld terug, ik zou dus wel kijken of je dat ook echt wil. Anders zou ik die optie niet vermeld in je RMA verzoek.
Ja klopt het is wat rottig met de schaarse leveringen natuurlijk. Maarja, liefst wil ik wel een nieuwe. Als ik nu ergens anders een nieuwe koop, dan betaal ik gegarandeerd meer. :/

Ik heb nog geen verzoek gemaakt, ik heb ze nu eerst gemaild gisteren. Mede omdat ik het niet netjes vind om een open exemplaar als nieuw aan te bieden. Ik kan ook de CoD/GeforceNow actie niet gebruiken omdat de kaart al eerder is gebruikt om te activeren

Even zien wat ze aanbieden.

[ Voor 23% gewijzigd door Rubenvdk op 20-12-2020 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje84
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:02
Rubenvdk schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:36:
[...]

Ja klopt het is wat rottig met de schaarse leveringen natuurlijk. Maarja, liefst wil ik wel een nieuwe. Als ik nu ergens anders een nieuwe koop, dan betaal ik gegarandeerd meer. :/

Ik heb nog geen verzoek gemaakt, ik heb ze nu eerst gemaild gisteren. Mede omdat ik het niet netjes vind om een open exemplaar als nieuw aan te bieden. Ik kan ook de CoD/GeforceNow actie niet gebruiken omdat de kaart al eerder is gebruikt om te activeren

Even zien wat ze aanbieden.
Heb je toevallig het serienummer ? Ik heb namelijk mijn 3080 teruggestuurd met soortgelijke klachten.... het is geld terug geworden bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:46
Hier toevallig ook mensen die een 3070 bezitten i.c.m. een intel 9/10th gen CPU? En die toevallig Apex Legends hebben/spelen?
Ik zou graag even iets willen testen met iemand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Neem aan dat dit naast "Ervaringen & Discussie" ook het topic is voor OC ervaringen en vragen.

Gisteren een 3080 FTW3 verkregen en vandaag wat proberen te OC'en en Undervolten (UV). Begrijp dat er veel, soms wel 100w, winst te halen is door de kaart flink te UV'en met maar enkele FPS verlies. Maar wil toch liever ook wat sneller, dus geprobeerd een combo te doen. Standaard loopt de kaart op 370W, 70C, tegen de 1950mhz aan te stuiteren met een voltage tussen de 1006 en 1050mV. Dit is met de standaard bios (niet de OC bios via de switch).

Met alleen de powerlimit op 105% en een handmatige OC van 100mhz ging de kaart naar 2045mhz, 380W en 72C, wel wat onrustig qua klokfrequentie. Volgens mij liep hij constant tegen allerlei limieten aan te dansen.

Dan de UV. Onder de 900mV wilde hij eigenlijk niet boven de 2000mhz lopen. Op 950mV wilde 2055mhz goed draaien in meerdere benchmarks, maar zag één keer een grote stotter voorbij komen, leek alsof hij eruit zou klappen, maar dat gebeurde niet. Heb hem toen maar twee tikjes van 15mhz terug gepakt naar 2025mhz en dat lijkt heel goed te werken. Verbruikt nu maar 335W, 69C, bij dus 2025mhz stabiel (minder fluctuaties) en 950mV (~100mV lager).

Geheugen geprobeerd van 500 tot 1000mhz OC. Bij +1000mhz zakte de scores helemaal in, +800 was vergelijkbaar met stock. Alles tussen de +500 en +700 gaf nagenoeg dezelfde (kleine) verbetering, dus laat hem maar op +500mhz staan.

Eindresultaat is dan tussen de 3.5 - 7% prestatie verbetering bij de verschillende benchmarks en een kleine 10% minder stroomverbruik. TimeSpy (total) 16629 stock naar 17786 en FireStrike 33372 naar 34931.

Dit is net mij eerste dag proberen, de vragen:

1) Lijken deze aanpak en resultaten een beetje op wat anderen halen, of tips voor een andere aanpak?
2) Zou er nog veel meer uit te halen zijn door niet te undervolten?
3) Zijn er toch veel mensen die verder undervolten, en wat voor verlies aan FPS accepteer je dan?

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:27
Ben hartstikke blij met mijn 3060 Ti Gaming X Trio, echter wat mij opvalt is dat er uit het systeem behoorlijk wat coil whine komt, met name in de menu's van Flight Simulator of bij het exit screen van de Heaven benchmark, dus bij zware belasting van het gehele systeem. Ik begreep dat een kaart coil whine kan hebben en dat dit voorkomt bij hoge fps. Het gekke is dat ik er geen last van heb bij een potje old school Half-Life 2 (vsync is uit) en daar haal ik uiteraard behoorlijk wat fps :P

Ben een beetje aan het onderzoeken wat nou precies de oorzaak kan zijn, want ik ben er nu niet geheel zeker van of het wel (alleen) aan de 3060 ligt, met mijn vorige 2070 Super Gaming X Trio had ik iets vergelijkbaars (misschien heeeeeeeel ietsje minder).

In het voedingen-topic werd ook genoemd dat de voeding veroorzaker kan zijn (Seasonic Focus GX-550) als deze flink belast wordt. Heb geprobeerd te luisteren waar het precies vandaan kwam, maar de locatie was moeilijk exact te achterhalen. Maar klinkt het logisch als ik zeg dat het misschien wel de voeding kan zijn om de reden dat er bij Half-Life 2 niets aan de hand is?

Verder zit er een Ryzen 5 5600X op een MSI MAG B550 Tomahawk in en loopt het geheel als een zonnetje overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unique
ParaWM schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:30:

1) Lijken deze aanpak en resultaten een beetje op wat anderen halen, of tips voor een andere aanpak?
3) Zijn er toch veel mensen die verder undervolten, en wat voor verlies aan FPS accepteer je dan?
Mijn ervaring met undervolten is dat het heel erg lastig is om stabiel te krijgen.
En ontzettend veel trial en error om de beste bins te vinden, en wat ik dan na verloop van tijd zag is dat de standaard curve van asus eigenlijk perfect was.
Een simpele overclock lijkt nogthans het beste te werken, die curve zou dan je dan kunnen afvlakken mocht je power willen saven.
Maar waarom zou je de core snelheid limiteren, als je ook je fps kan limiteren op iets dat lekker werkt ism je monitor?!

Dan wat cijfer ter vergelijking:
981mV 2055 2010
950mV 1995
875mV 1935
800mV 1815
Waarbij de 950 instelling het langste getest is en stabiel leek.
De lagere voltages zijn alleen handig om de curve nog wat hoger te trekken voor hele zware spellen zoals quake 2 rtx.

[ Voor 12% gewijzigd door Unique op 22-12-2020 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• themash360
Neem aan dat dit naast "Ervaringen & Discussie" ook het topic is voor OC ervaringen en vragen.

Gisteren een 3080 FTW3 verkregen en vandaag wat proberen te OC'en en Undervolten (UV). Begrijp dat er veel, soms wel 100w, winst te halen is door de kaart flink te UV'en met maar enkele FPS verlies. Maar wil toch liever ook wat sneller, dus geprobeerd een combo te doen. Standaard loopt de kaart op 370W, 70C, tegen de 1950mhz aan te stuiteren met een voltage tussen de 1006 en 1050mV. Dit is met de standaard bios (niet de OC bios via de switch).

Met alleen de powerlimit op 105% en een handmatige OC van 100mhz ging de kaart naar 2045mhz, 380W en 72C, wel wat onrustig qua klokfrequentie. Volgens mij liep hij constant tegen allerlei limieten aan te dansen.

Dan de UV. Onder de 900mV wilde hij eigenlijk niet boven de 2000mhz lopen. Op 950mV wilde 2055mhz goed draaien in meerdere benchmarks, maar zag één keer een grote stotter voorbij komen, leek alsof hij eruit zou klappen, maar dat gebeurde niet. Heb hem toen maar twee tikjes van 15mhz terug gepakt naar 2025mhz en dat lijkt heel goed te werken. Verbruikt nu maar 335W, 69C, bij dus 2025mhz stabiel (minder fluctuaties) en 950mV (~100mV lager).

Geheugen geprobeerd van 500 tot 1000mhz OC. Bij +1000mhz zakte de scores helemaal in, +800 was vergelijkbaar met stock. Alles tussen de +500 en +700 gaf nagenoeg dezelfde (kleine) verbetering, dus laat hem maar op +500mhz staan.

Eindresultaat is dan tussen de 3.5 - 7% prestatie verbetering bij de verschillende benchmarks en een kleine 10% minder stroomverbruik. TimeSpy (total) 16629 stock naar 17786 en FireStrike 33372 naar 34931.

Netjes hoor. Heb zelf de Aorus Xtreme met een 450W maximum TDP.

Undervolt zit ik stabiel op 975mV met 2010Mhz, hoger gaat wel voor een benchmark ofzo maar in sommige games crashed ie dan na een kwartiertje spelen. Dit is tot nu toe stabiel. Trekt eigenlijk nooit meer dan 320W.

Overclock heb ik 3 belangrijke stappen:
* 2085Mhz op 1.050V
* 2115Mhz op 1.075V
* 2130Mhz op 1.081V
Die drie staan hoog op de curve en lager komt ie niet tijdens het gamen. Kan wel oplopen tot 430W, dan schiet ie wel naar lagere voltages (meestal 1.050V als ie boven de 400W komt, soms 1.075V.

Memory krijg ik voordeel uit tot en met +1350Mhz, bij +1400Mhz heb ik een beetje performance verlies en bij +1500Mhz zwaar performance verlies met crashes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• themash360

Mijn Timespy: https://www.3dmark.com/3dm/55226564? trouwens
18299 Graphics, 15827 All. Stock is bij mij 2055Mhz 8)7, dus dat scheelt amper wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:36
Ik krijg met m'n 3070 HDR niet aan de praat in de netflix app. Iemand anders ook dit probleem? Heb alle drivers sinds 21 november geprobeerd. Met m'n 2060 werkt het wel gewoon. Gaat me niet puur om de HDR maar wel om de hogere kwaliteit stream die je dan krijgt. 1440P met hogere bitrate vs 1080P.

Ik heb alle drivers sinds 6 nov al geprobeerd,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
paragon schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:17:
Ik krijg met m'n 3070 HDR niet aan de praat in de netflix app. Iemand anders ook dit probleem? Heb alle drivers sinds 21 november geprobeerd. Met m'n 2060 werkt het wel gewoon. Gaat me niet puur om de HDR maar wel om de hogere kwaliteit stream die je dan krijgt. 1440P met hogere bitrate vs 1080P.

Ik heb alle drivers sinds 6 nov al geprobeerd,
In de release notes van de laatste driver staat dat black levels van hdr niet goed werken. Misschien dat Netflix of nvidia hdr dan uitschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unique
themash360 schreef op zondag 20 december 2020 @ 23:59:
[...]

Mijn Timespy: https://www.3dmark.com/3dm/55226564? trouwens
18299 Graphics, 15827 All. Stock is bij mij 2055Mhz 8)7, dus dat scheelt amper wat.
Wat vaag is, dat je met hogere gemiddelde gpu clock, zelfde driver, toch lager graphics score hebt dan mij.
https://www.3dmark.com/3dm/55094000
Wellicht toch je geheugen te hoog gezet?

Geen idee of ik die scores nu nog haal, maar lijkt dat een verse 20h2 installatie toch wat sneller bleek dan voorheen (geupdate naar 20h2). Oftewel laatste tuf bios wat iets anders doet.

Verschil herinstall bij port royal:
200 700 result 12264
fresh win10 200 700 result 12375
Beste nogthans: fresh win10 230 940 result 12520
Heb nu echter ook geen geforce experience geinstalled, misschien ook nog van invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:36
AtlAntA schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:28:
[...]

In de release notes van de laatste driver staat dat black levels van hdr niet goed werken. Misschien dat Netflix of nvidia hdr dan uitschakelen?
Iig niet door nvidiq. Games en andere HDR content werkt namelijk gewoon. En het speelt bij mij dus al sinds begin november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomghzel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08 21:43
Hey peeps,

Zijn er meer mensen die nog wachten op hun 3060 TI? Ik wil even wat lotgenoten horen om elkaar een hart onder de riem te steken.

Ik heb twee verschillende kaarten besteld bij Megekko. Vind overigens dat die eerlijke prijzen vragen in vergelijking met de rest.

Nu viel me op voor de Gigabyte Aorus Master sta ik nr 15 van de 20. De MSI GAMING X TRIO sta ik 85 van de 90 en ze hebben het aankopen daarvan ook even stop gezet.
De Inno3D kaarten zijn zonder significante wachtrij beschikbaar. Is het allemaal imago, of wat is de reden dat men zo veel liever een MSI variant heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Tomghzel schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:38:
Hey peeps,

Zijn er meer mensen die nog wachten op hun 3060 TI? Ik wil even wat lotgenoten horen om elkaar een hart onder de riem te steken.

Ik heb twee verschillende kaarten besteld bij Megekko. Vind overigens dat die eerlijke prijzen vragen in vergelijking met de rest.

Nu viel me op voor de Gigabyte Aorus Master sta ik nr 15 van de 20. De MSI GAMING X TRIO sta ik 85 van de 90 en ze hebben het aankopen daarvan ook even stop gezet.
De Inno3D kaarten zijn zonder significante wachtrij beschikbaar. Is het allemaal imago, of wat is de reden dat men zo veel liever een MSI variant heeft?
De MSI kaarten zijn (in de Benelux in ieder geval) altijd heel erg populair geweest hier. Hun high end spul is eigenlijk altijd goed tot zeer goed geweest qua koeling en betrouwbaarheid, Low end spul zit/zat best veel rommel tussen maar daarvoor heet het ook low end :p

Maar misschien is je vraag beter geschikt voor het levertijden topic?
[ZT] [NVIDIA GeForce RTX 30XX] Levertijden & Prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomghzel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08 21:43
Ah ik wilde gewoon een gesprekje starten over populariteit en prestaties van verschillende kaarten, niet per se levertijden.

Ik kan in tegenstelling tot de 3070 + nog niet veel testen en vergelijkingen voor de 3060 TI's vinden.
Ik kan helemaal al weinig vinden over de Inno3D varianten. Ben benieuwd of die dan ook beduidend minder goed presteren. Tests zullen met de tijd wel verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-10 16:26
Hallo, ik heb vandaag mijn RTX3090 aangesloten, nu doe ik potje Cold War op 3440x1440p en heb steeds ongeveer max 120FPS, Terwijl ik game Bench zie wat hoger is, heb Ryzen 3900x 32gb ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 04:44

OMX2000

By any means necessary...

Tomghzel schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:55:
Ah ik wilde gewoon een gesprekje starten over populariteit en prestaties van verschillende kaarten, niet per se levertijden.

Ik kan in tegenstelling tot de 3070 + nog niet veel testen en vergelijkingen voor de 3060 TI's vinden.
Ik kan helemaal al weinig vinden over de Inno3D varianten. Ben benieuwd of die dan ook beduidend minder goed presteren. Tests zullen met de tijd wel verschijnen.
De Inno3d niet langs zien komen. Maar op Techpowerup hebben ze best wel een aantal 3060 kaarten gereviewed.

https://www.techpowerup.c...acturer=&pp=25&order=date

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• themash360
Unique schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:52:
[...]

Wat vaag is, dat je met hogere gemiddelde gpu clock, zelfde driver, toch lager graphics score hebt dan mij.
https://www.3dmark.com/3dm/55094000
Wellicht toch je geheugen te hoog gezet?

Geen idee of ik die scores nu nog haal, maar lijkt dat een verse 20h2 installatie toch wat sneller bleek dan voorheen (geupdate naar 20h2). Oftewel laatste tuf bios wat iets anders doet.

Verschil herinstall bij port royal:
200 700 result 12264
fresh win10 200 700 result 12375
Beste nogthans: fresh win10 230 940 result 12520
Heb nu echter ook geen geforce experience geinstalled, misschien ook nog van invloed.
Heb wat meer rondgespeeld, want ik vond het al wat laag vergeleken met een vriend van me met de Trinity OC (hij kwam niet boven de 18K, maar ja dat was op 320W, ik zat met 400W power average op 18.3K.

Dacht dat ik gewoon een CPU bottleneck had (hij heeft een 10700K) en stopte met testen. Na nog wat meer proberen en met een wat lagere Memspeed van +1200 kom ik uiteindelijk uit op 19999 Graphics Score.

https://www.3dmark.com/3dm/55283148?
RTX 3080 zit ik nu in de 1% 8) .
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xiPDmE2.png

RTX 3090 zit ik net bovengemiddeld 8)7.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Sd489ai.png

Iniedergeval bedankt voor de tip _/-\o_ , had dit nog niet eerder ondekt sinds release, in Unigen Heaven gaf +1350 me een extra frame boven +1200 maar wellicht is dat omdat unigen de memory niet echt pushed |:( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Perseverance schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:29:
Zijn er al mensen die ervaring hebben met de PNY RTX 3060 Ti XLR8 Revel? Mooi kaartje voor de prijs (als-ie in stock is)
(beetje laat, maar ben het topic aan het doorspitten)

Ik heb de PNY 3060 Ti,

Mijn vorige kaart was een ROG STRIX 1080 Ti.

Heb hem gekocht voor 500,-- samen met een Ryzen 7 5800X, die draait
nu ook op 8x4725Mhz...

Mooi kaartje voor een redelijke prijs, in ieder geval beter dan wat ik had en hij
laat de meeste van de 2xxx serie achter zich en meestal maar een paar
procent achter de 2080 ti...
Enige wat me enigszins stoort is de el cheapo led shizle..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-HLjNaCf2qGYuRMS57smm20vgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoZJy99qRdpczFKYAqcJGr4F.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de kaart een beetje overgeklokt , maar verder niet gepushed ..

Is redelijk toch ?

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:57
Shiznit schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 04:34:
[...]

(beetje laat, maar ben het topic aan het doorspitten)

Ik heb de PNY 3060 Ti,

Mijn vorige kaart was een ROG STRIX 1080 Ti.

Heb hem gekocht voor 500,-- samen met een Ryzen 7 5800X, die draait
nu ook op 8x4725Mhz...

Mooi kaartje voor een redelijke prijs, in ieder geval beter dan wat ik had en hij
laat de meeste van de 2xxx serie achter zich en meestal maar een paar
procent achter de 2080 ti...
Enige wat me enigszins stoort is de el cheapo led shizle..

[Afbeelding]

Heb de kaart een beetje overgeklokt , maar verder niet gepushed ..

Is redelijk toch ?
Hier net ook even gekeken en met een RTX 3070 haal ik (zonder verdere aanpassingen). 24482.
Dat is dan wel in vergelijk met een Ryzen 3 3600, en zie dat jij een 5800 hebt.

Score van jou lijkt me dus niets verkeerds aan (en ik heb nog werk te verrichten.. :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

themash360 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 01:06:
[...]

Heb wat meer rondgespeeld, want ik vond het al wat laag vergeleken met een vriend van me met de Trinity OC (hij kwam niet boven de 18K, maar ja dat was op 320W, ik zat met 400W power average op 18.3K.

Dacht dat ik gewoon een CPU bottleneck had (hij heeft een 10700K) en stopte met testen. Na nog wat meer proberen en met een wat lagere Memspeed van +1200 kom ik uiteindelijk uit op 19999 Graphics Score.

https://www.3dmark.com/3dm/55283148?
RTX 3080 zit ik nu in de 1% 8) .
[Afbeelding]

RTX 3090 zit ik net bovengemiddeld 8)7.
[Afbeelding]

Iniedergeval bedankt voor de tip _/-\o_ , had dit nog niet eerder ondekt sinds release, in Unigen Heaven gaf +1350 me een extra frame boven +1200 maar wellicht is dat omdat unigen de memory niet echt pushed |:( .
2145mhz core is ook wel heel fors. Heb je nog wat speciaals gedaan, of alleen power limit en volt budget op max gezet?

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themash360
ParaWM schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:44:
[...]

2145mhz core is ook wel heel fors. Heb je nog wat speciaals gedaan, of alleen power limit en volt budget op max gezet?
Het is gewoon een gevalletje van de sliders helemaal naar rechts trekken. GPU komt nooit boven de 65C.

Hij trekt gemiddeld 400W met periodes (zeker in GT1) van 410-430W. Ik ben niet power-limited, maar helaas gaat hij nooit boven de 1.081V (zal wel niet veilig zijn voor de GPU core).
In games zie ik het zelden boven de 420W komen, alleen in RTX Quake II en Cyberpunk zonder DLSS.
De perfcap reason in GPU-Z fluctueert altijd tussen Idle en Vcore, oftewel de volgende voltage step is niet haalbaar/de GPU zit niet op 100% usage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
Ik heb mijn EVGA 3080 FTW3 Ultra zojuist teruggestuurd naar Amazon. Helaas een van de getroffenen met een brakke kaart. Begaf het na 3-4 weken... Heb gelukkig een 6800xt weten te bemachtigen, maar stiekem hoop ik hier snel terug te keren (lees: nieuw exemplaar, maar ga niet wachten, dan mogelijk volgende generatie weer een Nvidia).
Hopelijk hebben andere EVGA-gebruikers meer geluk! Succes allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 22:11

William/Ax3

We are Starstuff

Timx2 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:51:
Ik heb mijn EVGA 3080 FTW3 Ultra zojuist teruggestuurd naar Amazon. Helaas een van de getroffenen met een brakke kaart. Begaf het na 3-4 weken... Heb gelukkig een 6800xt weten te bemachtigen, maar stiekem hoop ik hier snel terug te keren (lees: nieuw exemplaar, maar ga niet wachten, dan mogelijk volgende generatie weer een Nvidia).
Hopelijk hebben andere EVGA-gebruikers meer geluk! Succes allemaal!
Mijne loopt nog steeds gewoon als een trein. de issues die ik had waren driver issues bv die hdr black levels gedoe. Hardware tsja had graag iets meer klokspeed gehad maar das silicon lottery draait 2000-2070 en mem op +1250. Ken hem wel met afterburner iets hoger pushen met een vaste volt/clockspeed maar dat brengt niet echt extra speed dus gewoon zo gelaten. Wat was je probleem precies? En heb je evga zelf niet even keer gebeld/gemailed? Normaal zijn ze gewoon prima met de warrenty.
Timx2 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:11:
[...]

Problemen waren b2/97 errors, crashes, freezes en blackscreens in toenemende mate. EVGA support schijnt goed te zijn (Amerika?), maar ik wacht al sinds vrijdagmiddag op een reactie. Heb van alles geprobeerd (tot nieuwe kabels aan toe), maar niets hielp. Daarbij staat het evga forum vol met vergelijkbare issues. Mijn huidge 6800xt draait als een zonnetje (afkloppen)... ook geen errors meer in het event log.
Prestaties zijn vrijwel exact vergelijkbaar... ik ga denk ik alleen DLSS missen, dus ik hoop dat AMD snel met een alternatief komt.
Vreemd ik heb ze gebeld met wat vragen toen ik hem ontvangen had en kreeg direct iemand aan de lijn die mij hielp. Ook later wat vragen over de mail en eigenlijk steeds binnen dezelfde dag max 1-2 dagen later gewoon antwoord. Mijne begint ook met 2012 maar wat jij beschrijft heb ik echt niet gehad. Kan je me ff wat evga forum links turen want de eerste pagina's atm zie ik alleen default issues/vragen.

[ Voor 34% gewijzigd door William/Ax3 op 22-12-2020 16:30 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
William/Ax3 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:33:
[...]

Mijne loopt nog steeds gewoon als een trein. de issues die ik had waren driver issues bv die hdr black levels gedoe. Hardware tsja had graag iets meer klokspeed gehad maar das silicon lottery draait 2000-2070 en mem op +1250. Ken hem wel met afterburner iets hoger pushen met een vaste volt/clockspeed maar dat brengt niet echt extra speed dus gewoon zo gelaten. Wat was je probleem precies? En heb je evga zelf niet even keer gebeld/gemailed? Normaal zijn ze gewoon prima met de warrenty.
Problemen waren b2/97 errors, crashes, freezes en blackscreens in toenemende mate. EVGA support schijnt goed te zijn (Amerika?), maar ik wacht al sinds vrijdagmiddag op een reactie. Heb van alles geprobeerd (tot nieuwe kabels aan toe), maar niets hielp. Daarbij staat het evga forum vol met vergelijkbare issues. Mijn huidge 6800xt draait als een zonnetje (afkloppen)... ook geen errors meer in het event log.
Prestaties zijn vrijwel exact vergelijkbaar... ik ga denk ik alleen DLSS missen, dus ik hoop dat AMD snel met een alternatief komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
William/Ax3 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:33:
[...]

[...]

Vreemd ik heb ze gebeld met wat vragen toen ik hem ontvangen had en kreeg direct iemand aan de lijn die mij hielp. Ook later wat vragen over de mail en eigenlijk steeds binnen dezelfde dag max 1-2 dagen later gewoon antwoord. Mijne begint ook met 2012 maar wat jij beschrijft heb ik echt niet gehad. Kan je me ff wat evga forum links turen want de eerste pagina's atm zie ik alleen default issues/vragen.
Nou, dit is ene https://forums.evga.com/W...hin-a-month-m3181979.aspx

Gaat wel over de 3090, maar staan een aantal klachten in met een 3080. Ik heb er wel meer voorbij zien komen. Ik heb ze niet gebeld, dus daar kan ik niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Ik ben bezig met het overclocken van mijn suprim.

Met alleen spelen met de core clock en dergelijke kreeg ik +145 core clock en 750+ memory. Prima resultaat maar de clocksnelheden waren niet stabiel en gingen van 2020 naar 2115.

Probeer met voltages te spelen maar zelfs dan lukt het mij niet om een constante clocksnelheid te krijgen. Enige tips?
KAn ook zijn dat ik wat fout doe met de voltages. Heb het nooit eerder gedaan tijdens overclocken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8i2fVPhK9AQmC6J9JPlHUOw090=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R0LCDBUA51E0d46dwyokjROI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door ZelianGuy op 22-12-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

ZelianGuy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:32:

Met alleen spelen met de core clock en dergelijke kreeg ik +145 core clock en 750+ memory. Prima resultaat maar de clocksnelheden waren niet stabiel en gingen van 2020 naar 2115.

Probeer met voltages te spelen maar zelfs dan lukt het mij niet om een constante clocksnelheid te krijgen. Enige tips?
Tikje undervolten en de curve handmatig wat optrekken kom je waarschijnlijk in het midden uit, maar wel stabiel. En lager verbruik.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
ParaWM schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:34:
[...]

Tikje undervolten en de curve handmatig wat optrekken kom je waarschijnlijk in het midden uit, maar wel stabiel. En lager verbruik.
Ik heb al een stabiele undervolt op 925 mv met 1995 clock speeds. Maar ik wil nu het maximale eruit persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJPost97
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-09 13:04
ZelianGuy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:32:

KAn ook zijn dat ik wat fout doe met de voltages. Heb het nooit eerder gedaan tijdens overclocken.

[Afbeelding]
Wat zijn je temperaturen? Is het een 3070 of 3080?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

ZelianGuy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:36:
[...]

Ik heb al een stabiele undervolt op 925 mv met 1995 clock speeds. Maar ik wil nu het maximale eruit persen.
Ik ben er zelf ook nog niet helemaal met mijn kaart, maar uit de doos, doet hij zo;n 1006-1031mV en danst hij rond de 2055-2100mhz. Als ik hem limiteer op 975-1000mV loopt hij super strak op 2070mhz lijkt het. Maar inderdaad is dat niet de max max nee. Ben ook nog aan het leren......

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
MJPost97 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:40:
[...]

Wat zijn je temperaturen? Is het een 3070 of 3080?
Nog onder de 70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zworba
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik heb de RTX 3080 OC aangekocht, zou ik voor mijn moederbord de ROG Hero VII een card brace support moeten bijkopen? Ik begreep dat dit niet voor elk moederbord nodig is?

Edit: TUF Gaming GeForce RTX™ 3080

[ Voor 10% gewijzigd door Zworba op 22-12-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJPost97
Ik neem aan dat je temp en powerlimit beide naar rechts hebt geschoven? Dan zou je temperatuur-wise iets meer ruimte moeten krijgen voor stabiele kloksnelheden.

Temperaturen kunnen, ondanks dat ze ver onder de temperature limit zitten, wel impact hebben op je kloksnelheden.

Je kan in Hwmonitor ook checken waar je kaart door throttled.

Heb je een 3070 of 3080? Let op dat je voor beide 8-pin connectoren een aparte kabel gebruikt bij een 3070 en minimaal 2 verschillende kabels gebruikt bij een 3080. Dan loop je sowieso niet tegen een powerlimiet aan wat betreft je kabels.

[ Voor 24% gewijzigd door MJPost97 op 22-12-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
MJPost97 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:49:
[...]

Ik neem aan dat je temp en powerlimit beide naar rechts hebt geschoven? Dan zou je temperatuur-wise iets meer ruimte moeten krijgen voor stabiele kloksnelheden.

Temperaturen kunnen, ondanks dat ze ver onder de temperature limit zitten, wel impact hebben op je kloksnelheden. Verder ben ik niet heel ervaren met overclocken helaas..
Alle sliders staan naar rechts. Ik heb het idee dat ik de curve verkeerd instel dus vandaar het plaatje hierboven. Heb nog niks stabiel gevonden boven 1995 iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJPost97
Zworba schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:46:
Ik heb de RTX 3080 OC aangekocht, zou ik voor mijn moederbord de ROG Hero VII een card brace support moeten bijkopen? Ik begreep dat dit niet voor elk moederbord nodig is?

Edit: TUF Gaming GeForce RTX™ 3080
Zou ik wel doen. Sowieso is de TUF een zware kaart. Ook als een moederbord het niet "nodig" heeft is het sowieso niet goed voor je PCIE slot om er zo'n zware kaart aan te hangen met alleen support bij de schroefjes aan de backplate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJPost97
ZelianGuy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:52:
[...]

Alle sliders staan naar rechts. Ik heb het idee dat ik de curve verkeerd instel dus vandaar het plaatje hierboven. Heb nog niks stabiel gevonden boven 1995 iig.
Check nog even een keer het bericht, had nog even wat aangepast :)
Verder gebruik ik eigenlijk nooit dat menu waar je net de foto van stuurt, daar kan ik je helaas niet mee helpen :(

[ Voor 14% gewijzigd door MJPost97 op 22-12-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
MJPost97 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:53:
[...]

Verder gebruik ik eigenlijk nooit dat menu waar je net de foto van stuurt, daar kan ik je helaas niet mee helpen :(
Ik gebruik 2 aparte kabels iig. Maar ik zal ff in HW monitor kijken naar wat de limiet aangeeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zworba
[...]

Zou ik wel doen. Sowieso is de TUF een zware kaart. Ook als een moederbord het niet "nodig" heeft is het sowieso niet goed voor je PCIE slot om er zo'n zware kaart aan te hangen met alleen support bij de schroefjes aan de backplate.
Thx, momenteel is dit mijn setup. Ik hoop dat moederbord, CPU en scherm nog een lange tijd meekunnen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4790K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD ST4000DM000, 4TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD AV GP WD15EURS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue PATA 100 MB/s, 500GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAntec Twelve Hundred V3€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersD-Link DWA-160€ 0,-€ 0,-
1MonitorenAsus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4 PCGH Edition€ 69,49€ 69,49
1ToetsenbordenLogitech G15 Gaming Keyboard€ 0,-€ 0,-
1MuizenMicrosoft Habu€ 0,-€ 0,-
1GamecontrollersThrustmaster Hotas Warthog Zilver, Zwart€ 469,-€ 469,-
1Game-accessoiresAK Racing Gamingstoel Premium V2 Zwart€ 324,95€ 324,95
2Geheugen internKingston HyperX Beast HX324C11T3K2/16€ 0,-€ 0,-
1Modems en routersAsus ROG Rapture GT-AX11000€ 349,-€ 349,-
1Gaming headsetsCreative Sound Blaster Recon3D Omega Wireless Headset€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesAsus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 64,80€ 64,80
1VoedingenCorsair TX950W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 Pro 512GB€ 162,02€ 162,02
1Overige AV-accessoiresNvidia 3D Vision 2 Wireless Glasses kit€ 0,-€ 0,-
1VR-brillenSamsung Galaxy Gear VR (Galaxy S6)€ 0,-€ 0,-
1VR-brillenValve Index€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.439,26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unique
themash360 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:43:
[...]

Het is gewoon een gevalletje van de sliders helemaal naar rechts trekken. GPU komt nooit boven de 65C.

Hij trekt gemiddeld 400W met periodes (zeker in GT1) van 410-430W. Ik ben niet power-limited, maar helaas gaat hij nooit boven de 1.081V (zal wel niet veilig zijn voor de GPU core).
In games zie ik het zelden boven de 420W komen, alleen in RTX Quake II en Cyberpunk zonder DLSS.
De perfcap reason in GPU-Z fluctueert altijd tussen Idle en Vcore, oftewel de volgende voltage step is niet haalbaar/de GPU zit niet op 100% usage.
De voltage unlock werkt bij mij ook niet altijd goed. Soms pakt ie het en soms niet.
Wellicht na 1 gpu crash meteen gelocked ofzo, ben ik nog niet achter.
Je moet in ieder geval in MSI afterburner de unlock voltage op "extended MSI" zetten, de rest werkte bij mij niet.
(oftewel wat proberen.. zal wel kaart afhankelijk zijn..)
Verder loopt ie bij de meeste tests in de power limit.
Timespy pakt ie hem wel soms even (maar dan meestal bij lage load, dus of je er veel aan hebt..):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo8DQ1nUk6ATvc51EKFDlbg686Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BF7p843d65qOfG7Vjwj4TTlw.jpg?f=fotoalbum_large

PS: betere scores, je lijkt geluk te hebben met je geheugen en core :)

[ Voor 27% gewijzigd door Unique op 22-12-2020 18:53 . Reden: plaatje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Zworba schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:02:
[...]

Thx, momenteel is dit mijn setup. Ik hoop dat moederbord, CPU en scherm nog een lange tijd meekunnen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4790K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD ST4000DM000, 4TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD AV GP WD15EURS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue PATA 100 MB/s, 500GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAntec Twelve Hundred V3€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersD-Link DWA-160€ 0,-€ 0,-
1MonitorenAsus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4 PCGH Edition€ 69,49€ 69,49
1ToetsenbordenLogitech G15 Gaming Keyboard€ 0,-€ 0,-
1MuizenMicrosoft Habu€ 0,-€ 0,-
1GamecontrollersThrustmaster Hotas Warthog Zilver, Zwart€ 469,-€ 469,-
1Game-accessoiresAK Racing Gamingstoel Premium V2 Zwart€ 324,95€ 324,95
2Geheugen internKingston HyperX Beast HX324C11T3K2/16€ 0,-€ 0,-
1Modems en routersAsus ROG Rapture GT-AX11000€ 349,-€ 349,-
1Gaming headsetsCreative Sound Blaster Recon3D Omega Wireless Headset€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesAsus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 64,80€ 64,80
1VoedingenCorsair TX950W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 Pro 512GB€ 162,02€ 162,02
1Overige AV-accessoiresNvidia 3D Vision 2 Wireless Glasses kit€ 0,-€ 0,-
1VR-brillenSamsung Galaxy Gear VR (Galaxy S6)€ 0,-€ 0,-
1VR-brillenValve Index€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.439,26
Met de 3080 zal je wel lekker je monitor tot het maximale kunnen benutten. Maar weet je zeker dat je CPU niet een fikse bottleneck zal zijn?

edit: Ik had een 6700k en een 1080ti op- een 144hz scherm en nu ik heb geupgrade naar een 5950x kom ik erachter dat (alhoewel soms minimaal) bij best veel moderne games ik nu veel betere frametimes krijg dan bij de 6700k. Dat vertaalt zich natuurlijk niet in hogere framerates maar consistente frametimes zijn imho nog belangrijker. Ik kan me voorstellen dat dat verschil met een 3080 nog veel groter is en dat je dit ook terug zal zien in maximale framerates bij games.

Dat hoeft niet per se erg te zijn. Je kaart blijft stiller en koeler. Maar (afaik) een cpu bottleneck is altijd meer ongewenst dan een GPU bottleneck omdat het je frametimes veel meer beinvloed en dus zelfs een gemiddelde framerate van 144fps als stotterend kan worden ervaren.

[ Voor 5% gewijzigd door AtlAntA op 22-12-2020 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornugon
  • Laatst online: 14-05 12:07
AtlAntA schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:21:
[...]

Met de 3080 zal je wel lekker je monitor tot het maximale kunnen benutten. Maar weet je zeker dat je CPU niet een fikse bottleneck zal zijn?

edit: Ik had een 6700k en een 1080ti op- een 144hz scherm en nu ik heb geupgrade naar een 5950x kom ik erachter dat (alhoewel soms minimaal) bij best veel moderne games ik nu veel betere frametimes krijg dan bij de 6700k. Dat vertaalt zich natuurlijk niet in hogere framerates maar consistente frametimes zijn imho nog belangrijker. Ik kan me voorstellen dat dat verschil met een 3080 nog veel groter is en dat je dit ook terug zal zien in maximale framerates bij games.

Dat hoeft niet per se erg te zijn. Je kaart blijft stiller en koeler. Maar (afaik) een cpu bottleneck is altijd meer ongewenst dan een GPU bottleneck omdat het je frametimes veel meer beinvloed en dus zelfs een gemiddelde framerate van 144fps als stotterend kan worden ervaren.
Dit!

Ik heb zelf geupgrade van destijds een 4770 naar een 5930 (nauwelijks merkbaar) naar een Ryzen 2700X (toch wel redelijk merkbaar) naar een 5950X (ook behoorlijk merkbaar in zowel games als desktop-performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
[...]

Dit is mijn huidige benchmark score. https://www.3dmark.com/3dm/55326157?

Ik heb dan in principe constant power limit en regelmatig Reliable Voltage limit die aanspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zworba
AtlAntA schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:21:
[...]

Geen idee, want met dat moederbord kan ik ook niet echt veel meer upgraden. Maw dus nieuw MB ook, en kans is groot dat mijn DDR3 geheugen dan ook moet geupgrade worden. Lijkt me extra kost van 1K euro... als het verschil echt signifikant zou zijn wil ik dat wel overwegen, alles op super high met ray tracing en DLSS. Hmmmm >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Zworba schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:07:
[...]

Geen idee, want met dat moederbord kan ik ook niet echt veel meer upgraden. Maw dus nieuw MB ook, en kans is groot dat mijn DDR3 geheugen dan ook moet geupgrade worden. Lijkt me extra kost van 1K euro... als het verschil echt signifikant zou zijn wil ik dat wel overwegen, alles op super high met ray tracing en DLSS. Hmmmm >:)
Ik ging bij AC oddysey van minimum framerates rond de 40 naar minimum framerates net boven de 60 terwijl de gemiddelde framerates en de maximum framerates gewoon rond de 70 bleven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Laatst online: 09-10 16:26
Even tussendoor vraag, overclocken van gpu, is dat schadelijk? Niet dat ik tot de Max wil maar gewoon +200 mhz
Betreft gigabyte rtx 3090 oC variant

[ Voor 14% gewijzigd door Soppyscroll op 22-12-2020 20:50 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 54 Laatste

Let op:
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:

• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
en ook niet voor levertijden en prijzen!

Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.