Als hij daar niet of geeft dan is het toch allemaal dikke prima? Leef en laten leven ofzo.MazeWing schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:13:
[...]
OMG. €800+ uitgeven voor een videokaart en dan zo'n gare kast met geen cable management![]()
Stop met spelen, koop een nieuwe kast en ga morgen als een malloot de boel ombouwen!
Ach bij de gemiddelde lokale computer winkel betaal je ook 10 tot 15% meer voor hardware is dat dan ook oplichting of continuering van een dienst welke mogelijk word gehouden door geld te verdienen.Moopa schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:34:
[...]
Iets?....tis wel meer dan dat hoor?
Het een soort verkapte oplichting is zoals ik t zie.
Tis een ouder model, inmiddels is er een nieuw model, maar de winkel vraagt nog net zoveel of zelfs meer dan dan het nieuwere betere model.
Ik snap je punt maar een winkel is niet verplicht de prijs te verlagen omdat jij denkt dat de markt zo werkt zolang er geen concurrentie is tussen de prijzen doordat de inkoop nog steeds hoog ligt is het gewoon de "straatprijs"
Pure nostalgie dankje voor het delen.lordawesome schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:34:
Hehe, oei wat een reacties. Ik weet het, het is niet de mooiste. Die hippe blauwe fan is trouwens nieuw, vandaag erin gezet met de nieuwe voeding. Was 10 euro.
[Afbeelding]
Die Speed Demon sticker is trouwens van een 80GB Intel X25-M.
[Afbeelding]
Boostclock is niet hetzelfde als de uiteindelijke clockspeed. Elke kaart zit rond de 1900-1950 mhz gemiddeld. Gooi je de boostclock verder omhoog ga je over de 2000 mhz heen. De Asus zal dus vermoedelijk standaard al boven de 2000 mhz lopen.Santee schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:34:
[...]
Dat is idd wel hoog aangezien de hoogste gegarandeerde clock momenteel van Asus is met de Oc versie op 1935MHz: https://videocardz.com/ne...gets-1935-mhz-boost-clock
Van alle modellen is Asus dus veruit de snelste (vermoedelijk). De FE draait op 1700 en de MSI op 1800+. Daar gaat Asus met 100mhz overheen. Dat ga je er echt niet zelf even bij klikken in MSI afterburner dus de ASUS heeft zeker een meerwaarde. Vraag is hoeveel performance het oplevert.
Valt me wel op dan mensen hier vaak roepen dat de OC versie onzin is omdat je dit er zelf makkelijk bij kunt klikken maar dat is echt geen zekerheid. Met 100 mhz erbij op de core mag je echt blij zijn.
Misschien heb ik het gemist hoor in de grote brei aan info, maar waarom is er geen review op Tweakers? hadden ze geen kaarten?
Als het al gezegd is dan excuses.
tot nu toe alleen de fe:beebie121 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:08:
Misschien heb ik het gemist hoor in de grote brei aan info, maar waarom is er geen review op Tweakers? hadden ze geen kaarten?
reviews: Nvidia GeForce RTX 3080 - Maakt Nvidia de hoge verwachtingen waar?
|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |
Als je de 3090 bedoeld is de embargo lift voor de FE en AiB morgen om 15 uur.beebie121 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:08:
Linus heeft een korte video geplaatst over de 3090. 8k@60fps!
Ziet er heel goed uit:
YouTube: RTX 3090 8K Gaming - FIRST in the WORLD
Ziet er heel goed uit:
YouTube: RTX 3090 8K Gaming - FIRST in the WORLD
@William/Ax3 en @xamirz : ik bedoelde eigenlijk de AIB kaarten. de FE heb ik gezien maar ik ben benieuwd nara de AIB.
ik zie wel andere reviews maar nog niks op Tweakers.
Maar misschien hebben ze weinig/geen kaarten. ik weet het niet.
ik zie wel andere reviews maar nog niks op Tweakers.
Maar misschien hebben ze weinig/geen kaarten. ik weet het niet.
Even kort met mijn 3080FE kunnen spelen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pypipIQ9MbOKeFgV3tCd5NOn.jpg?f=user_large)
Op stock:
- 1870MHz
- 320W
- 3500RPM
- 82C max
Undervolt naar 0.762V:
- 1755MHz
- 220W
- 1700RPM
- 75C max
Verschil in performance is slechts 5%, voor bijna 1/3 minder power. Dat is de trade-off in geluid en temperatuur absoluut waard. Mijn SSD en chipset worden ook een stuk minder warm. Win win.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pypipIQ9MbOKeFgV3tCd5NOn.jpg?f=user_large)
Op stock:
- 1870MHz
- 320W
- 3500RPM
- 82C max
Undervolt naar 0.762V:
- 1755MHz
- 220W
- 1700RPM
- 75C max
Verschil in performance is slechts 5%, voor bijna 1/3 minder power. Dat is de trade-off in geluid en temperatuur absoluut waard. Mijn SSD en chipset worden ook een stuk minder warm. Win win.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
@Blaat
Jammer dat Nvidia niet heeft gekozen voor deze aanpak. Het is nog steeds een flinke step-up van de RTX20** lijn met maar een verbruik van 220w. Ze zijn bang voor AMD en daardoor hebben ze naar het randje gepushed.
Ik heb zelf ook mijn 2080 op een undervolt lopen van 0.925 en 1890mhz. Scheelt gewoon bijna 50watt met stock en maar 1% lagere performance. Standaard loopt ie op 1935mhz.
Jammer dat Nvidia niet heeft gekozen voor deze aanpak. Het is nog steeds een flinke step-up van de RTX20** lijn met maar een verbruik van 220w. Ze zijn bang voor AMD en daardoor hebben ze naar het randje gepushed.
Ik heb zelf ook mijn 2080 op een undervolt lopen van 0.925 en 1890mhz. Scheelt gewoon bijna 50watt met stock en maar 1% lagere performance. Standaard loopt ie op 1935mhz.
[ Voor 4% gewijzigd door OMD op 23-09-2020 10:35 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
*knip* er is besloten dat wachtrij posts niet welkom zijn
[ Voor 79% gewijzigd door Intergalactic op 23-09-2020 10:48 ]
Och jeetje, kijk even afgelopen 50 pagina's terug van de 30xx levertijden topicPuntoXII schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:36:
Was deze hier al gedeeld? https://www.megekko.nl/info/RTX-3080
Kan iemand vertellen hoeveelste hij op de wachtlijst staat? dan weet ik of het zin heeft om ook in de rij te gaan staan :-)
Ja, hij is bekend!
[ Voor 4% gewijzigd door mouzetc op 23-09-2020 10:40 ]
Signature
Dat doet mij toch ook weer overwegen een 3080 te nemen, en die dan te undervolten. Ik vind ruim 300W te veel, gewoon gebaseerd op hoe warm het dan bij mijn PC hoekje wordt. Maar als je op 3070 niveau vermogen slechts 5% performance verliest, dan is dat wel te overwegen.Blaat schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:28:
[Afbeelding]
Op stock:
- 1870MHz
- 320W
- 3500RPM
- 82C max
Undervolt naar 0.762V:
- 1755MHz
- 220W
- 1700RPM
- 75C max
[ Voor 26% gewijzigd door Sissors op 23-09-2020 10:44 ]
Mooi kastje! Is dat undervolten een beetje simpel? Ik doe meestal gewoon de kaart erin en basta, maar met deze resultaten is het wel interessant om te overwegen.Blaat schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:28:
[Afbeelding]
Op stock:
- 1870MHz
- 320W
- 3500RPM
- 82C max
Undervolt naar 0.762V:
- 1755MHz
- 220W
- 1700RPM
- 75C max
Als mijn Duits niet te roestig is, begrijp ik uit de tekst dat ze niet echt "undervolten" maar simpelweg de powerlimit verlagen. Natuurlijk wordt het verlies dan groter.Sissors schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:40:
[...]
Dat doet mij toch ook weer overwegen een 3080 te nemen, en die dan te undervolten. Ik vind ruim 300W te veel, gewoon gebaseerd op hoe warm het dan bij mijn PC hoekje wordt. Maar als je op 3070 niveau vermogen slechts 5% performance verliest, dan is dat wel te overwegen.
Wat ik heb gedaan is de frequentiecurve afkappen na 0.762V in afterburner. Dat heeft een minder drastisch effect op performance.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Geen kunst aan!kwdtje schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:50:
[...]
Mooi kastje! Is dat undervolten een beetje simpel? Ik doe meestal gewoon de kaart erin en basta, maar met deze resultaten is het wel interessant om te overwegen.
Ik gebruik deze methode:
YouTube: NVIDIA RTX 3080 FE | Undervolted
Ik snap wat je zegt.Moopa schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:34:
[...]
Iets?....tis wel meer dan dat hoor?
Het een soort verkapte oplichting is zoals ik t zie.
Tis een ouder model, inmiddels is er een nieuw model, maar de winkel vraagt nog net zoveel of zelfs meer dan dan het nieuwere betere model.
Had dit zelf afgelopen donderdag ook bij een webwinkel.
F5 hitting in middag en opeens hopla prijzen met 80+ euro erbij.
Dat voelt wat zuur idd.
Denk wel dat heel wat winkels blijven zitten met nog in stock 2080TI's voor 1200+ euro en zelfs 2080 Super's.
Overigens benieuwd of er al tweakers hun kaart hebben draaien icm een Ryzen 3600.
Wat ik zie op de youtube video's is het zeker een grote upgrade, ook op deze meer mainstream CPU.
[ Voor 12% gewijzigd door Henkje.doc op 23-09-2020 10:55 ]
Oeps, ik dacht dat ik bij dat topic wasmouzetc schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:39:
[...]
Och jeetje, kijk even afgelopen 50 pagina's terug van de 30xx levertijden topic
Ja, hij is bekend!

160-170fps in CoD Warzone, 1440p alles maxed, RTX on.
Lekker hoor
Lekker hoor
Begin me, ondanks preorder ergens, af te vragen of een upgrade voor mijn RTX2080 (speel op 3440x1440) echt wel 'nodig' is, zeker gezien aankomende games volgende maanden. Natuurlijk heel persoonlijk, meeste games draaien 'ok' maar haal zeker niet overal 60fps. Maar deze games komen binnenkort uit, en interesseren me wel :
Watch Dogs:Legion
ziet er cool uit, maar krijg je bij de RTX3080 'gratis', dus hoef ik ook niet per sé al aan te schaffen
AC:Valhalla
zal wel draaien op mijn RTX2080 ook, Odyssey draait ook ok
Cyberpunk 2077
vrij lage systeemeisen
Spiderman:Miles Morales + Ratchett&Clank + Horizon Forbidden West + Sackboy
PS5 exclusives, heb ik in preorder
Maw, pc games die binnenkort uitkomen zullen volgens mij nog niet echt 'nood' hebben aan de 3080, andere games komen op PS5 uit als exclusive, en de games die mijn 2080 wél op de knieën zullen krijgen, verwacht ik niet meteen in 2020.
Dat gezegd zijnde, ik zoek meestal wel naar 60fps zonder drops, en daar is de 2080 op 3440x1440 ook niet bepaald een zekerheid. Dus vraag is eigenlijk aan wie zelf de upgrade heeft gedaan: voel je aanzienlijke prestatiewinst gaande van de 2080 > 3080 op ultrawide? Benchmarks zeggen niet alles, hoor het liever van iemand die de kaart zélf heeft.
Watch Dogs:Legion
ziet er cool uit, maar krijg je bij de RTX3080 'gratis', dus hoef ik ook niet per sé al aan te schaffen
AC:Valhalla
zal wel draaien op mijn RTX2080 ook, Odyssey draait ook ok
Cyberpunk 2077
vrij lage systeemeisen
Spiderman:Miles Morales + Ratchett&Clank + Horizon Forbidden West + Sackboy
PS5 exclusives, heb ik in preorder
Maw, pc games die binnenkort uitkomen zullen volgens mij nog niet echt 'nood' hebben aan de 3080, andere games komen op PS5 uit als exclusive, en de games die mijn 2080 wél op de knieën zullen krijgen, verwacht ik niet meteen in 2020.
Dat gezegd zijnde, ik zoek meestal wel naar 60fps zonder drops, en daar is de 2080 op 3440x1440 ook niet bepaald een zekerheid. Dus vraag is eigenlijk aan wie zelf de upgrade heeft gedaan: voel je aanzienlijke prestatiewinst gaande van de 2080 > 3080 op ultrawide? Benchmarks zeggen niet alles, hoor het liever van iemand die de kaart zélf heeft.
Ja klopt, had hem daarom al verwijderd, niet te vergelijken als ze alleen een TDP limiet erop gooien en niet echt undervolten. Was beetje verwarrende titel.Blaat schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:50:
[...]
Als mijn Duits niet te roestig is, begrijp ik uit de tekst dat ze niet echt "undervolten" maar simpelweg de powerlimit verlagen. Natuurlijk wordt het verlies dan groter.
Wat ik heb gedaan is de frequentiecurve afkappen na 0.762V in afterburner. Dat heeft een minder drastisch effect op performance.
Zonder RTX. Met RTX systeemeisen moeten nog komen.Cyberpunk 2077
vrij lage systeemeisen
[ Voor 30% gewijzigd door xamirz op 23-09-2020 11:42 ]
Sorry ik ben een beetje leek op computer gebied, maar lach me kapot om sommige comments hier.
Op voorhand ik kom hier niet om te trollen en wat dan ook, maar moet gewoon even een reactie kwijt, ieder zijn ding en mening.
Die oude kast waar een 3080 in zit, GEWELDIG !
ga zo door. Wolf in schaapskleren zo
Ik ben ook niet van die crap leds die niets toevoegen.
Dan lees ik undervolten,.... WAT ?
, je koopt een kaart van + 800 euro om hem daarna te undervolten zodat hij wat koeler is, minder presteerd omdat dan je SSDtje dan ook wat koeler is en je 1,5 decibel minder geluid hebt.
Gekkigheid hier haha.
Man man
Op voorhand ik kom hier niet om te trollen en wat dan ook, maar moet gewoon even een reactie kwijt, ieder zijn ding en mening.
Die oude kast waar een 3080 in zit, GEWELDIG !
Dan lees ik undervolten,.... WAT ?

Gekkigheid hier haha.
Man man
[ Voor 3% gewijzigd door AlexP36 op 23-09-2020 11:47 ]
Ik denk dat je het verschil in geluidsdruk schromelijk onderschat. Mijn (toegegeven niet super accurate) app op de telefoon geeft een verschil van 9dB aan tussen 3500RPM en 1700RPM.AlexP36 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:46:
Sorry ik ben een beetje leek op computer gebied, maar lach me kapot om sommige comments hier.
Die oude kast waar een 3080 in zit, GEWELDIG !ga zo door. Wolf in schaapskleren zo
![]()
Dan lees ik undervolten,.... WAT ?, je koopt een kaart van + 800 euro om hem daarna te undervolten zodat hij wat koeler is, minder presteerd omdat dan je SSDtje dan ook wat koeler is en je 1,5 decibel minder geluid hebt.
Gekkigheid hier haha.
Man man
Mijn vrouw vroeg me vanaf een andere verdieping wat die herrie was op 3500RPM. Dat zegt genoeg denk ik.
Als je de prestaties niet nodig hebt, boeie! Scheelt toch weer. En decibel werkt niet zo dat als je van 40 naar 36 gaat dat het dan 10% zachter is, 40 decibel is net iets maar als 2,5x zoveel 'power' als 36 decibel! Is het in sommige gevallen wel waard. Altijd zonde als je een super stille PC hebt maar dan je GPU er rustig doorheen zit te zoemen.AlexP36 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:46:
Die oude kast waar een 3080 in zit, GEWELDIG !ga zo door. Wolf in schaapskleren zo
![]()
Dan lees ik undervolten,.... WAT ?, je koopt een kaart van + 800 euro om hem daarna te undervolten zodat hij wat koeler is, minder presteerd omdat dan je SSDtje dan ook wat koeler is en je 1,5 decibel minder geluid hebt.
Gekkigheid hier haha.
Man man
Precies dit dus, ik weet niet wat de getallen waren waar je naar keek maar als ik me niet vergis is een increase van 10dB een vertienvoudiging qua 'power' als de vorige stap.Blaat schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:50:
[...]
Ik denk dat je het verschil in geluidsdruk schromelijk onderschat. Mijn (toegegeven niet super accurate) app op de telefoon geeft een verschil van 9dB aan tussen 3500RPM en 1700RPM.
Mijn vrouw vroeg me vanaf een andere verdieping wat die herrie was op 3500RPM. Dat zegt genoeg denk ik.
Of en hoe je dit hoort is uiteraard weer het volgende aspect.
Ik zou dan eerder het probleem bij je vrouw zoekenBlaat schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:50:
[...]
Ik denk dat je het verschil in geluidsdruk schromelijk onderschat. Mijn (toegegeven niet super accurate) app op de telefoon geeft een verschil van 9dB aan tussen 3500RPM en 1700RPM.
Een stofzuiger die geeft herrie en daar klaagt ze niet over zeker ?
Maar een fan op een GPU, komaan... waar hebben we het over.
Headset op shooter lader en gaan, geen last van een ventilator.
Had gisteren ook even kort mijn Gigabyte Eagle kunnen testen. Stuk of 5 verschillende games/apps getest en bij eentje (Crysis) hoorde ik wat leek op coil whine to the max. Echt boven het geluid van de alle fans uit onder max load. Kan zijn dat het de PSU was 620w van ~10 jaar oud. Ten miste dat hoop ik
.
Dat undervolten ga ik ook proberen want sowieso slurpt deze OC al meer dan de FE.
Dat undervolten ga ik ook proberen want sowieso slurpt deze OC al meer dan de FE.
We hebben het hier over het effect van undervolt op de perf vs noise/power usage. Dus best relevant voor dit topic en tweakers. Oh wacht, dit gaat over NVidia kaarten, ja, dan moeten we het simpel houdenAlexP36 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:55:
[...]
Ik zou dan eerder het probleem bij je vrouw zoeken![]()
Een stofzuiger die geeft herrie en daar klaagt ze niet over zeker ?![]()
Tja als jij een headset met redelijk volume op hebt, dan zal je niet snel klagen over een ventilator. Maar niet iedereen heeft dat.AlexP36 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:55:
[...]
Vergelijken met een stofzuiger gaat natuurlijk nergens over. Ga jij lekker TV kijken als er naast je een stofzuiger aan staat? Nee dus, maar je wil dat wel doen als er een PC aan staat.
Anyway, 3500 RPM is echt extreem veel. Dan kom je gewoon weer in het type straalmotor koeling. Onder de 2000 RPM zou ik als goed noemen, 1500 RPM of minder als perfect. (En natuurlijk ruwe getallen, want de ene fan is de ander niet). Dus hij is van straalmotor naar prima gegaan, lijkt mij het echt wel waard.
Tja, iedereen heeft andere prioriteiten. Als jij dat niet belangrijk vindt, helemaal prima toch?AlexP36 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:55:
[...]
Verder snap ik niet zo goed waar ik dit gehekel aan verdiend heb.
Is ook niet persoonlijk bedoeld maar gewoon een reactie op een reactie.Blaat schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:08:
[...]
Tja, iedereen heeft andere prioriteiten. Als jij dat niet belangrijk vindt, helemaal prima toch?
Verder snap ik niet zo goed waar ik dit gehekel aan verdiend heb.
Ik kan er gewoon met mijn hoofd niet bij dat als je de laatste generatie GPU koopt, je hem in je dure liquidgekoelde LED PC duwt om hem vervolgens te downgraden. Stop er dan een 2080TI in als je geen FPS'jes nodig hebt. (worden overigens met bosjes aangeboden, heel gek
In mijn ogen hetzelfde als een Ferrari kopen en dan zeggen haal de motor er maar uit en leg er maar een 1 liter in want ik vind de 6L v12 teveel herrie maken.
Maar goed zal verder mijn mond houden, nogmaals ben hier niet om te trollen of discussies te voeren.
Succes met mannen met de 3080's
[ Voor 3% gewijzigd door AlexP36 op 23-09-2020 12:15 ]
Maar zo'n down grade is het niet, hij verliest max 5% maar wint daar veel mee in temp en geluid.AlexP36 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:14:
[...]
Is ook niet persoonlijk bedoeld maar gewoon een reactie op een reactie.
Ik kan er gewoon met mijn hoofd niet bij dat als je de laatste generatie GPU koopt, je hem in je dure liquidgekoelde LED PC duwt om hem vervolgens te downgraden. Stop er dan een 2080TI in als je geen FPS'jes nodig hebt. (worden overigens met bosjes aangeboden, heel gek)
In mijn ogen hetzelfde als een Ferrari kopen en dan zeggen haal de motor er maar uit en leg er maar een 1 liter in want ik vind de 6L v12 teveel herrie maken.
Maar goed zal verder mijn mond houden, nogmaals ben hier niet om te trollen of discussies te voeren.
Niks mis mee.
𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs
Wat als je de Ferrari motor op een andere instelling kan zetten waarbij hij minder verbruikt, minder herrie maakt maar even hard (of nog harder) gaat en daardoor ook nog eens langer meegaat? Dat is nl. ook mogelijk met een goede undervolt maar hogere clocks bij sommige GPU's.AlexP36 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:14:
[...]
Ik kan er gewoon met mijn hoofd niet bij dat als je de laatste generatie GPU koopt, je hem in je dure liquidgekoelde LED PC duwt om hem vervolgens te downgraden. Stop er dan een 2080TI in als je geen FPS'jes nodig hebt. (worden overigens met bosjes aangeboden, heel gek)
Het is dus wat je er zelf leuk aan vindt en in hoeverre het je interesseert. Niets mis mee en ook niet met een dure kaart kopen en die plug and play in je PC stoppen zonder er verder bij na te denken. Alhoewel het stiekem een beetje zonde is om niet te tweaken, maar da's een persoonlijke mening.
Om even terug te gaan naar het topic:
@Blaat hoe ervaar jij in normale omstandigheden het geluid van je kaart? Ik kan me voorstellen dat je zelfs zonder undervolt de 3500RPM normaliter niet zult raken ofwel?
@Blaat hoe ervaar jij in normale omstandigheden het geluid van je kaart? Ik kan me voorstellen dat je zelfs zonder undervolt de 3500RPM normaliter niet zult raken ofwel?
Zeker wel. Na een minuut of 5 heaven draaien komt de kaart voorbij de 80C en gaan de fans in full panic mode naar 3500RPM.MelleJ schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:24:
Om even terug te gaan naar het topic:
Dat heeft grotendeels te maken met de beperkte airflow in mijn case, de NZXT Manta is op dat gebied gewoon geen hoogvlieger.
Mijn vorige 2080Ti begrensde ik om die reden ook op 200W zonder prestatieverlies. Dan was het geluid behapbaar.
Ik zit te azen op een witte Cooler Master NR200, die doet het op dat vlak vele malen beter. Maar die dingen zijn nergens te krijgen.
Niet echt on topic maar ik kan onderstaande kast zeker aanradenBlaat schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:27:
[...]
Zeker wel. Na een minuut of 5 heaven draaien komt de kaart voorbij de 80C en gaan de fans in full panic mode naar 3500RPM.
Dat heeft grotendeels te maken met de beperkte airflow in mijn case, de NZXT Manta is op dat gebied gewoon geen hoogvlieger.
Mijn vorige 2080Ti begrensde ik om die reden ook op 200W zonder prestatieverlies. Dan was het geluid behapbaar.
Ik zit te azen op een witte Cooler Master NR200, die doet het op dat vlak vele malen beter. Maar die dingen zijn nergens te krijgen.
pricewatch: Cooler Master MasterCase H500M
Verwijderd
Mijn 3080 Ventus OC doet het echt prima. Bij gewoon gebruik (beetje browsen, Telegram, filmpjes kijken) draaien de fans op 1000 RPM (zelf een fancurve ingesteld). Ik hoor 'm totaal niet en de temperatuur ligt dan rond de 30-32 graden. Bij het gamen wordt ie niet heter dan 65 graden. Fans draaien dan uiteraard wat harder, maar wordt dus niet heet en nog steeds nauwelijks hoorbaar.
Begon me enigszins zorgen te maken na wat 'horrorverhalen' op internet.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2020 12:30 ]
Lief bedoeld, maar full ATX is niet aan mij besteed. Al mijn systemen zijn mini-ITX. Die grote kasten ben ik nu wel klaar mee.star-saber schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:29:
[...]
Niet echt on topic maar ik kan onderstaande kast zeker aanraden
pricewatch: Cooler Master MasterCase H500M
De intake van je PSU shroud zit best dicht tegen je onderste ventilator aan toch? lijkt me dat daar de airflow zeer beperkt is. Daarnast best een krappe case als ik vergelijk met mijn Fractal Design R4.Blaat schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:27:
[...]
Zeker wel. Na een minuut of 5 heaven draaien komt de kaart voorbij de 80C en gaan de fans in full panic mode naar 3500RPM.
Nadeel van mini ITX! De shroud is geperforeerd, maar dat is eigenlijk niet voldoende. Nogmaals ik heb mijn zinnen gezet op een NR200. Die moet gewoon even leverbaar worden.Lord_Dain schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:30:
[...]
De intake van je PSU shroud zit best dicht tegen je onderste ventilator aan toch? lijkt me dat daar de airflow zeer beperkt is. Daarnast best een krappe case als ik vergelijk met mijn Fractal Design R4.
Het hele idee van undervolten is om de akoestiek en temperatuur van het onderdeel naar beneden brengen. Soms kan dat zelfs performance verbeteren als de kaart tegen temperatuur ipv power limits aanloopt. Zo heb ik laatst mijn 3900X CPU geundervolt, en kreeg ik er "gratis" 250 CB20 punten bij (scores daarvoor waren lager dan dat ze horen te zijn).AlexP36 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:14:
[...]
Als je deze review er op nakijkt, kan je afvragen of het nodig was om die laatste 50W TDP in te zetten voor een marginaal verschil in FPS: https://www.computerbase.de/2020-09/geforce-rtx-3080-test/6/
Ook met 270W zijn de prestaties goed IMO. Deze benchmark is niet eens een ondervolt, maar puur het TDP limiet verlagen. In mijn ervaring merk ik ook weinig verschil tussen 80% of 100% TDP. Er is wel verschil in vloeiend gedrag als je significant lager gaat, vermoedelijk omdat de GPU dan wel zit te stuiteren tussen verschillende power modussen.
Mocht in de toekomst het "beperkte" TDP (nog steeds hoog..) wel verschil uitmaken en/of je hebt die laatste 5% echt wel nodig, dan is dit een dankzij een software matig tweak zo weer terug te zetten. Echter laten we niet vergeten: 350W GPU, 70W op CPU, SSD/mem/moederbord/voeding rendement.. je hebt wel een eventjes 500W kachel in je kamer continu staan loeien.. (een normale 2 - 3kW radiator schakelt dankzij de thermostaat tenminste nog aan en uit)
Dus zo'n gek idee is het niet. Er zullen ook wel mensen zijn die de kaart nog verder willen overklokken, dus laten we zeggen dat het gemiddelde dan wel goed uit moet komen
Mijn 2080 heeft een hogere 3dmark score met undervolten dan als die op stock draait.Dat lees je wel meer dus het heeft wel degelijk nut met een betere performance.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Vaak zorgt de hitte dat performance achteruit gaat. Dus het klopt wel dat je met undervolten soms meer prestatie kan winnen..
Goed om te horen! Heb je die gekke sag bracket nog gebruikt?Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:30:
Mijn 3080 Ventus OC doet het echt prima. Bij gewoon gebruik (beetje browsen, Telegram, filmpjes kijken) draaien de fans op 1000 RPM (zelf een fancurve ingesteld). Ik hoor 'm totaal niet en de temperatuur ligt dan rond de 30-32 graden. Bij het gamen wordt ie niet heter dan 65 graden. Fans draaien dan uiteraard wat harder, maar wordt dus niet heet en nog steeds nauwelijks hoorbaar.
Megekko krijgt ze volgende maand (nagevraagd). Ik heb eergister besteld en kreeg bevestiging dat ze hem 4 oktober gaan leveren (nog wel inschatting). Begreep wel dat de zending klein is, dus ze zijn wsl snel weg. NR200p wel trouwens. Maar die heeft allebei de zijpanelen, en de riserkabel, en een extra fan erbij, dus wmb wel waard die 20 euro extra.Blaat schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:27:
[...]
En hier laten ze nog eens zien dat mijn Ventus zeker gaat passen.
YouTube: A Quick Primer on the RTX 3080 Feat. MSI RTX 3080 & PALIT RTX 3080
Het saggen van de videokaart is nog wel iets wat mij lichtelijk zorgen baart. Hoewel ik geïnteresseerd ben in wat de Aorus RTX3080 Xtreme zou doen in een PC hoe (hopelijk) stil die wel niet zou zijn met alsnog performance, vraag ik me wel af of ik dan niet binnen een jaar een nieuw moederbord en/of videokaart nodig heb
Heel simpel op te lossen hoor, gpu-sacking steuntje kost je een tientje op amazon.MelleJ schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:28:
Het saggen van de videokaart is nog wel iets wat mij lichtelijk zorgen baart. Hoewel ik geïnteresseerd ben in wat de Aorus RTX3080 Xtreme zou doen in een PC hoe (hopelijk) stil die wel niet zou zijn met alsnog performance, vraag ik me wel af of ik dan niet binnen een jaar een nieuw moederbord en/of videokaart nodig heb

Hier kijk ik zo erg naar uit, thanks voor de update.DarQraven schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:16:
Lekker hoor
Verwijderd
Jazeker. Als ik veel geld uit geef aan een videokaart (die behoorlijk zwaar is), dan ga ik niet het risico lopen dat ie gaat saggen. Je krijgt het er niet voor niets bij. :-)jorgen83 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:13:
[...]
Goed om te horen! Heb je die gekke sag bracket nog gebruikt?
Ik ben maar voor Inno gegaan, de enige fabrikant die de maat onder enigzins normale vormen weet te houden.
Mijn oude kaart RTX 2080 was = 27,2cm, Mijn kast kan 29,3 cm in
Inno kaart =27,4cm
Andere zijn allemaal 30 + cm..
Anders was ik wel voor een kaart gegaan met 3 fans ipv 2.
Achja, het zal wel draaien.
Mijn oude kaart RTX 2080 was = 27,2cm, Mijn kast kan 29,3 cm in
Inno kaart =27,4cm
Andere zijn allemaal 30 + cm..
Anders was ik wel voor een kaart gegaan met 3 fans ipv 2.
Achja, het zal wel draaien.
Is dat met DLSS? Ik had verwacht dat RTX een grotere performance hit op zou leveren namelijk... Hoeveel FPS draai je met RTX uit als ik vragen mag?DarQraven schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:16:
Lekker hoor
Hier zit ik ook op te wachten! Gisteravond kwam ik in mijn zoektocht naar de perfecte mini ITX behuizing wel nog de Lian Li TU150 tegen. Ietsjes groter dan de NR200 maar qua indeling en looks komt het wel overeen. Daarnaast past in de TU150 een 165mm hoge CPU fan, op zich ook wel een fijne bijkomstigheid.Blaat schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:32:
[...]
Nadeel van mini ITX! De shroud is geperforeerd, maar dat is eigenlijk niet voldoende. Nogmaals ik heb mijn zinnen gezet op een NR200. Die moet gewoon even leverbaar worden.
Gelukkig heb ik nu nog een werkende PC, maar het is wel moeilijk om een keuze te maken voor wat nieuws
Op 1080p zou de RTX 3080 een cpu bottleneck hebben toch?
Nu heb ik een i5 8400k. en game ik doorgaans op 4k native.
Heeft iemand enig idee of diezelfde bottleneck aanwezig is, als DLSS modus op 1920x1080P gebruikt om naar 4k te samplen?
Doorgaans zal ik wel native 4k draaien. Maar wanneer in sommige DLSS gebruikt word op 1440p of 1080p vraag ik me af of ik dan tegen een CPU bottleneck oploop?
Nu heb ik een i5 8400k. en game ik doorgaans op 4k native.
Heeft iemand enig idee of diezelfde bottleneck aanwezig is, als DLSS modus op 1920x1080P gebruikt om naar 4k te samplen?
Doorgaans zal ik wel native 4k draaien. Maar wanneer in sommige DLSS gebruikt word op 1440p of 1080p vraag ik me af of ik dan tegen een CPU bottleneck oploop?
Voor zover ik weet heb ik dat nooit aangezet/zit er geen optie voor DLSS in Warzone. De rendering resolution staat in ieder geval gewoon op 2560x1440, 100% scale (dus geen upscaling).Thodekroo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:08:
[...]
Is dat met DLSS? Ik had verwacht dat RTX een grotere performance hit op zou leveren namelijk... Hoeveel FPS draai je met RTX uit als ik vragen mag?
Wat betreft RTX moet ik vanavond even checken.
Als ik op ALT+z druk dan zie ik alleen instant replay en opnemen/live uitzenden en galerij maar ik zie geen Performance blokjeJaguar645 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:23:
[...]
Dat zit in Geforce Experience, ALT+z en dan de performance blokje
Enable experimental features aanvinken in GFEzar schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:39:
[...]
Als ik op ALT+z druk dan zie ik alleen instant replay en opnemen/live uitzenden en galerij maar ik zie geen Performance blokje
Ah nice, nu lukt het! bedanktHammerNL schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:42:
[...]
Enable experimental features aanvinken in GFE
Heb je foto?Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:01:
[...]
Jazeker. Als ik veel geld uit geef aan een videokaart (die behoorlijk zwaar is), dan ga ik niet het risico lopen dat ie gaat saggen. Je krijgt het er niet voor niets bij. :-)
Ik dacht dat de review van de RTX 3090 vandaag om 15:00u online kwam, maar ik kan nog niks vinden. Ben ik gewoon te ongeduldig of heb ik de datum / tijd verkeerd?
LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic UB450
Helaas gaat dit op hetzelfde moment als de sale, beetje vuil..ZesBarkiePK schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:17:
Ik dacht dat de review van de RTX 3090 vandaag om 15:00u online kwam, maar ik kan nog niks vinden. Ben ik gewoon te ongeduldig of heb ik de datum / tijd verkeerd?
Ik dacht exact hetzelfde. Vreemde ook is kan nergens een NDA date vindenZesBarkiePK schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:17:
Is pas morgen zelfde tijd als release, lol.ZesBarkiePK schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:17:
Ik zat al klaar met koffie en een sigaartje, dus dat is jammer. Dat prestatie verschil met de RTX 3080 van 10% zal waarschijnlijk wel kloppen dan. Anders laat je je klanten van te voren toch zien hoeveel sneller je flag ship gpu is. Jammer maar dan zien we het morgen wel.issepower schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:18:
[...]
Helaas gaat dit op hetzelfde moment als de sale, beetje vuil..
LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic UB450
Hmm met mijn huidige case zal ik daar wel niks aan hebben, heb zelf een Rajintek Thesis en deze is dus inverted. Dan komt de bracket boven de videokaartVerwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:01:
[...]
Jazeker. Als ik veel geld uit geef aan een videokaart (die behoorlijk zwaar is), dan ga ik niet het risico lopen dat ie gaat saggen. Je krijgt het er niet voor niets bij. :-)
Ik ben wat games aan het installeren geweest om wat meer te testen en dacht uiteindelijk van ohja laat ik eens BF5 weer installeren! Zit ook raytracing in en is opzichzelf al een best zware game dus nouja.
Opzich prima te doen nu dus! In hoeverre weet je trouwens of de GPU/Memory clock boosts best netjes zijn eigenlijk? want ik vind daar in reviews weinig van terug.... het schommelt natuurlijk veel afhankelijk van usage maar richting de top zit hij vaak op 2055/2070. Andere hier wellicht ook al een beetje naar gekeken?
Opzich prima te doen nu dus! In hoeverre weet je trouwens of de GPU/Memory clock boosts best netjes zijn eigenlijk? want ik vind daar in reviews weinig van terug.... het schommelt natuurlijk veel afhankelijk van usage maar richting de top zit hij vaak op 2055/2070. Andere hier wellicht ook al een beetje naar gekeken?
:strip_exif()/f/image/SDnQWLaa9nhNJFkFxpqaUsFn.jpg?f=fotoalbum_large)
@Sissors, ik heb nog even een snelle vergelijking gemaakt in 3DMark TimeSpy:
:fill(white):strip_exif()/f/image/S1qQk8vcpcNXVBpnVOfpGPf0.png?f=user_large)
Die 5% klopt wel degelijk. Minima heb ik echter niet naar gekeken, maar ik heb het idee dat frametime consistency beter is met de UV, aangezien de core speed strak op 1755MHz blijft staan in plaats van dat deze wild fluctueert.
:fill(white):strip_exif()/f/image/S1qQk8vcpcNXVBpnVOfpGPf0.png?f=user_large)
Die 5% klopt wel degelijk. Minima heb ik echter niet naar gekeken, maar ik heb het idee dat frametime consistency beter is met de UV, aangezien de core speed strak op 1755MHz blijft staan in plaats van dat deze wild fluctueert.
Verwijderd
iemand al FS2020 icm een 3080RTX gebruikt?
Ben wel benieuwd hoe dat performed op 4K.
Twijfel nog tussen een 3080 met 20GB VRAM en een 3090 met 24GB.
Als je de verschillen ziet in overall performance tussen de 3080 en 3090 is die 3090 het dubbele niet echt waard... FS2020 wil echter wel graag meer geheugen kunnen alloceren van de GPU...
Een 3080 met meer VRAM is derhalve wel interessanter geworden, maar dan moet het wel prijs technisch ook aantrekkelijk blijven...
Als je de verschillen ziet in overall performance tussen de 3080 en 3090 is die 3090 het dubbele niet echt waard... FS2020 wil echter wel graag meer geheugen kunnen alloceren van de GPU...
Een 3080 met meer VRAM is derhalve wel interessanter geworden, maar dan moet het wel prijs technisch ook aantrekkelijk blijven...
Dankje. Net nadat ik zelf had besloten de 3070 te nemen grotendeels op basis van stroomgebruikBlaat schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:56:
[Afbeelding]
Wellicht is het dan ook wel interessant om te zien wat een UV van 50W dan doet er tussen in zeg maar.Blaat schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:56:
[Afbeelding]
~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~
Ja ik..Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:57:
-Drukke velden (veel detail) rond de 40FPS
-vliegen weinig hoogte 50 FPS
-vliegen op hoge hogte 60/70 FPS
-External view A320N gemiddeld tussen de 40 en 60 FPS
Alles op Ultra en 4K.
Je hebt nog wel steeds de micro stuttering (bekend wel voor FS sim spelers)
Maar dit staat los van de videokaart want op dat moment is het video geheugen niet 100%.
Zoals je weet is FS2020 niet DX12 en gebruikt hij de CPU's cores niet volledig. (understatement)
Maar ik vind het een hele goede kaart en FS2020 ziet er op 4K heel fraai uit.
Denken jullie dat een i5-8600k een cpu bottleneck heeft met een RTX 3080?
Dat ligt aan je resolutie.Egalia schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:17:
Op 1080p kan dat. Op 4K waarschijnlijk niet.
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Hier ook een 8600k, zit te wachten op de 3080 ventus. Beetje onderzoek gedaan naar dezelfde vraag. Andwoord is tot nu toe, hangt er vanaf...Egalia schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:17:
op 4k zie ik vrijwel geen bottlenecks voor de meeste games. op 1440p begint het een beetje te kraken rond de 120-140 fps range... en dan hebben we het over een verschil van een tiental fps volgens benchmarks met 8700k stock.
gezien ik mijn 8600k heb geklokt op 5ghz en de meeste dit doen met deze processor kun je aannemen dat dit redelijk dichtbij de 8700k stock zit (1-3 fps verschil soms).
natuurlijk zul je meer verschil merken in games als assasins creed etc maar tot zover ik zie hangt het dus erg af van welke resolutie belangrijk voor je is.
Zelf zit ik te denken aan een upgrade over een half jaartje en misschien een nieuwe amd aan te schaffen.
Dit soort vragen zijn niet bedoeld voor dit draadje, lees de TW. Maar toch even snel: het hangt inderdaad van je resolutie af, maar vanaf 1440p zul je weinig baat hebben bij een betere CPU, helemaal als je je 8600K een lekkere overclock geeft.Egalia schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:17:
Edit: niet topic-gerelateerde vraag.
[ Voor 15% gewijzigd door Sir Esselbink op 23-09-2020 16:32 ]
Egalia schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:17:
[ Voor 24% gewijzigd door bouvrie op 23-09-2020 16:32 ]
01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001
voor degene die een asus rtx 3080 strix hebben besteld, is dit wellicht wel interessant.
Saillant detail, je haalt 2% performance terug door PCI-e 4.0 aan de zetten in de BIOS ipv PCI-e 3.0.Sissors schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:08:
[...]
Dankje. Net nadat ik zelf had besloten de 3070 te nemen grotendeels op basis van stroomgebruik. Nou ja, ik heb nog geen haast. Waarschijnlijk ruwweg tot ergens volgende maand wanneer mijn G2 VR Headset komt, en blijkt dat ze de problemen met de 5700XT van zijn voorganger nog niet hebben opgelost
.
Straal vergeten te doen toen ik de kaart erin zette.
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:57:
Minimaal, op 1080p inderdaad, maar 1440p zou geen issue moeten zijn. Pas bij games die wellicht 8 cores kunnen gebruiken, omdat de 8600k er maar 6 heeft. Ik heb deze CPU ook en heb er alle vertrouwen in dat het voldoende is voor een 3080!Egalia schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:17:
ik, loopt als een trein (ik speel op een 21:9 3440 scherm met een rtx 3090 i9 10900K). 60+ frames, nooit lager, veelal richting 80.
vind sowieso dat die rtx3080 echt heel smooth en steady gaat hoor (rdr2 alles ultra en control idem!)
[ Voor 11% gewijzigd door hully op 23-09-2020 17:12 ]
Heb je al een 3090 ja?hully schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:11:
[...]
ik, loopt als een trein (ik speel op een 21:9 3440 scherm met een rtx 3090 i9 10900K). 60+ frames, nooit lager, veelal richting 80.
haha sorry, typo (echt waar): 3080 it is.
[ Voor 3% gewijzigd door hully op 23-09-2020 17:13 ]
Jouw reactie is wat kort de bocht. Blaat undervolt nog best hevig. Ik heb een lichtere undervolt waardoor de kaart stabiel hogere clocks haalt (powerlimit). In die zin zal iedere 3080 meer performance opleveren door deze te undervolten t.o.v. de fabrieksspecs.AlexP36 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:46:
![]()
Gekkigheid hier haha.
Man man
weg
Ik hoorde JayzTwoCents op YT trouwens nog een opmerking maken over dat hij ook twee 3080's had die allebei vastliepen/crashen in zijn systeem. Als voeding heeft ie er een Asus Thor 1200Watt in zitten.. Ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn van de crashes/lockups.
Ik hoorde JayzTwoCents op YT trouwens nog een opmerking maken over dat hij ook twee 3080's had die allebei vastliepen/crashen in zijn systeem. Als voeding heeft ie er een Asus Thor 1200Watt in zitten.. Ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn van de crashes/lockups.
[ Voor 56% gewijzigd door Bolletje op 23-09-2020 18:28 ]
FE koeling airflow experiment door Gamers Nexus
Airflow Imaging: NVIDIA RTX 3080 Founders Edition Schlieren Photography
"Using Schlieren photography techniques, we're able to show NVIDIA RTX 3080 Founders Edition airflow paths and behaviors. This is new to us, and we have a lot to learn for the future.? "
Airflow Imaging: NVIDIA RTX 3080 Founders Edition Schlieren Photography
"Using Schlieren photography techniques, we're able to show NVIDIA RTX 3080 Founders Edition airflow paths and behaviors. This is new to us, and we have a lot to learn for the future.? "
[ Voor 43% gewijzigd door Help!!!! op 23-09-2020 18:54 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Asus heeft aangegeven dat ook voedingen, die genoeg power hebben maar al jaren zijn gebruikt voor crashes kunnen zorgen. Ze hebben er helemaal een led indicatie systeem voor gemaakt op hun strix serie 3080 kaarten dus het is wel een dingetjebierschuit schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:11:
[mbr]weg[/mbr]
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Ja, dat heb ik ook vernomen. Transcient response issue led indicatie. Maar de Asus Thor is nog niet zo oud en is bij hem dacht ik een studio voeding die niet continu draait.. dat is dus wel frappant.NosferatuX schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:52:
[...]
Asus heeft aangegeven dat ook voedingen, die genoeg power hebben maar al jaren zijn gebruikt voor crashes kunnen zorgen. Ze hebben er helemaal een led indicatie systeem voor gemaakt op hun strix serie 3080 kaarten dus het is wel een dingetje
Goed dat ik toch voor een 750 watt ben gegaan ipv 600 dan dus.
Oke ja op native 4k maak ik mijzelf ook niet zo zorgen. Maar wel over 1080p of 1440p met DLSS in gebruik voor "nep fake" dat komt toch op hetzelfde neer voor de CPU omdat dezelfde interne redering word gebruikt? of niet helemaal omdat DLSS nooit zulke hoge frames zal halen als normale 1080p en 1440p?NytroNL schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:26:
[...]
Hier ook een 8600k, zit te wachten op de 3080 ventus. Beetje onderzoek gedaan naar dezelfde vraag. Andwoord is tot nu toe, hangt er vanaf...
op 4k zie ik vrijwel geen bottlenecks voor de meeste games. op 1440p begint het een beetje te kraken rond de 120-140 fps range... en dan hebben we het over een verschil van een tiental fps volgens benchmarks met 8700k stock.
gezien ik mijn 8600k heb geklokt op 5ghz en de meeste dit doen met deze processor kun je aannemen dat dit redelijk dichtbij de 8700k stock zit (1-3 fps verschil soms).
natuurlijk zul je meer verschil merken in games als assasins creed etc maar tot zover ik zie hangt het dus erg af van welke resolutie belangrijk voor je is.
Zelf zit ik te denken aan een upgrade over een half jaartje en misschien een nieuwe amd aan te schaffen.
Ok dit lijkt mij al helder ik denk dat ik het dus mooi hou bij een 3080 dan en hopen dat ik het ga redden met 10gb mocht dat niet lukken tot 4000 serie dan kan ik altijd nog kijken wat te doen.
https://www.nvidia.com/en...tx-3090-out-september-24/
En over de supply al van te voren maken ze excuses
https://www.nvidia.com/en...tx-3090-out-september-24/
Dus hadden die chinezen het kennelijk wel juist met hun leaks.For 4K gaming, the GeForce RTX 3090 is about 10-15% faster on average than the GeForce RTX 3080, and up to 50% faster than the TITAN RTX.
En over de supply al van te voren maken ze excuses
Since we built GeForce RTX 3090 for a unique group of users, like the TITAN RTX before it, we want to apologise upfront that this will be in limited supply on launch day. We know this is frustrating, and we’re working with our partners to increase the supply in the weeks to come.
[ Voor 33% gewijzigd door William/Ax3 op 23-09-2020 20:51 ]
Since we built GeForce RTX 3090 for a unique group of users, like the TITAN RTX before it, we want to apologize upfront that this will be in limited supply on launch day. We know this is frustrating, and we’re working with our partners to increase the supply in the weeks to come.
Hopelijk kan ik die FE 3090 scoren, komt hij echt 00:00 uit of ergens in de middag ofzo op nvidia website...
Demontage en analyse van de Asus Strix RTX 3080.
YouTube: ASUS RTX 3080 STRIX Quick Look
Duitse versie met wat extra info:
YouTube: ASUS RTX 3080 STRIX spontan demontiert
Hele geruststelling dat ie toch wel echt lijkt te bestaan
YouTube: ASUS RTX 3080 STRIX Quick Look
Duitse versie met wat extra info:
YouTube: ASUS RTX 3080 STRIX spontan demontiert
Hele geruststelling dat ie toch wel echt lijkt te bestaan
[ Voor 43% gewijzigd door Echnon op 23-09-2020 20:57 ]
Toch waardeloos, dan wil je graag een Asus RTX 3090 kopen maar 1 dag vooraf gebeurd er weinig op de shop sites. Azerty wist geen eens of ze wel binnen krijgen en Alternate gaf aan dat ze in november uit kwamen🤔
Hmm, ik wil niet vervelend doen maar ik denk dat de mensen die nu voor een 3090 willen gaan specifiek omdat ze zo moeilijk aan de 3080 konden komen misschien van een koude kermis thuis gaan komen. Ik weet het, wilde speculatie, maar er zijn hier en daar signalen van o.a. de fabrikant van de kaart zelf, het feit dat de modellen dezelfde chip gebruiken maar de 3090 meer cores unlocked heeft, leveranciers die al aangeven niets te hebben en zo nog wat van die vage feiten uit de waarneembare realiteit die toch wel in die richting wijzen. Dus bereid je daar eventueel mentaal al voorzichtig vast op voor, dan kan het alleen maar meevallen.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Let op:
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:
• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
• en ook niet voor levertijden en prijzen!
Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:
• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
• en ook niet voor levertijden en prijzen!
Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.