R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Uit wat Jensen gezegd heeft volgt zeker niet dat de prijzen niet verder zakken. Sterker nog, hij zegt juist dat hij de AIB's rebates gaat geven om hun voorraad kwijt te kunnen.Tweakriez schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:52:
[...]
Voor diegenen die denken dat de boel echt nog verder gaat zakken... Nope...
YouTube: NVIDIA laid out its plan to manipulate the market... Here's the proo...
Prijzen zijn gemanipuleerd naar waar ze het willen hebben om de 40 series goed over te laten komen straks... Jensen zegt het hier zelf
Het doel is wel om het aanbod zo laag te houden dat de prijzen niet gaan crashen, dan wel dat er extreme voorraden bij AIBs achterblijven waardoor die in opstand komen.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Ik zie alleen niet goed in hoe ze de 40 serie ooit goed gaan laten overkomen als de kaarten een nog duurdere MSRP gaan krijgen dan de huidige prijzen van de 30 serie kaarten. Er zal toch nog iets moeten gebeuren met alle prijzen van alle kaarten, ofwel gaan de 4000 kaarten enorm duur worden.Tweakriez schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:52:
[...]
Voor diegenen die denken dat de boel echt nog verder gaat zakken... Nope...
YouTube: NVIDIA laid out its plan to manipulate the market... Here's the proo...
Prijzen zijn gemanipuleerd naar waar ze het willen hebben om de 40 series goed over te laten komen straks... Jensen zegt het hier zelf
[ Voor 7% gewijzigd door MattiVM op 08-09-2022 08:50 ]
Als ik het goed begrijp is de intentie om de 4000 serie naast de 3000 te laten bestaan en de laatste kunstmatig op de huidige prijzen te laten zweven. Op deze manier wil men de nieuwe modellen beter uit de verf laten komen door deze "slechts iets duurder" neer te zetten. Zo lijkt het alsof je een goede deal krijgt met de nieuwe modellen.MattiVM schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:47:
[...]
Ik zie alleen niet goed in hoe ze de 40 serie ooit goed gaan laten overkomen als de kaarten een nog duurdere MSRP gaan krijgen dan de huidige prijzen van de 30 serie kaarten. Er zal toch nog iets moeten gebeuren met alle prijzen van alle kaarten, ofwel gaan de 4000 kaarten enorm duur worden.
Zelfde smerige truukje als de 3000 serie als "goedkoop" te presenteren bij launch terwijl toen al duidelijk was dat deze niet realistisch voor dergelijke prijzen door de massa gekocht konden worden.
Enne nee geen fanboy van het een of ander, het zijn commerciële bedrijven die geen fuck om ons geven maar om aandeelhouders. Heb zelf nu een 3080ti (tweedehands) en ook 6900xt en 6800xt in bezit gehad.
[ Voor 9% gewijzigd door Tweakriez op 08-09-2022 09:17 ]
Volgende maand 4090 voor die prijs.
Haha ik denk dat je dat dus echt glashard kunt shakenCloggs schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:05:
Aantal 3070 kaarten die echt nog enorm goed op voorraad zijn (bijvoorbeeld Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G) blijven wel lang boven de 600 euro. Had wel verwacht dat die modellen inmiddels rond de 500 euro zouden zitten.
[...]
Volgende maand 4090 voor die prijs.

Tenzij de performance van een 4090 dichtbij een 3090Ti zit
1400 euro verwacht ik voor de 3080 16gb, en 1200 voor de 4080 12gb als deze idd 1,3 tot 1,4x de performance van de 3090 heeft.
Al denk ik dat 1,7x wel ERG veel is in 1 generatie, of volgens de geruchten 4090ti vs 3090 zelfs 2x de performance.
Denk dat Ampère al een prima stap was en de 3090 ti was circa 60% sneller ofzo dan de 2080ti?
Maar prijzen gaan hoog zijn, zeker als ze rtx 3000 nog rustig een tijd ernaast willen houden voor circa huidige prijzen.
Dat lijkt me echt veel te hoog. Volgens de geruchten bezuinigd Nvidia ook door chips minder ruimhartig in te zetten. Zo is de 3080 een gelaserde GA102, terwijl de 3090 bijna volledig is. Daarom is de 3090 Ti ook zo'n kleine verbetering, tegen extreem veel hoger stroomverbruik. Dat is grotendeels een overklok.meljor schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:07:
Ik verwacht de 4090 rond de 2000 euro...zeker als de performance daadwerkelijk 1,7x 3090 is.
1400 euro verwacht ik voor de 3080 16gb, en 1200 voor de 4080 12gb als deze idd 1,3 tot 1,4x de performance van de 3090 heeft.
Bij Ada schijnt de 4090 een gelaserde AD102 te worden, terwijl de 4080 een volledige AD103 wordt. Dus los van het extra geheugen e.d., zijn de tiers dan ongeveer zo:
Chip tier | Ampere | Ada |
Max 102 | 3090 Ti en 3090 | 4090 Ti |
Cut 102 | 3080 | 4090 |
Max 103 | 3070 | 4080 |
Cut 103 | 3060 Ti | 4070 |
Dus als ze de prijzen ongeveer identiek houden, is dat al een stevige prijsverhoging. Dit is vergelijkbaar met de truc in de winkel waarbij ze minder in een potje doen voor dezelfde prijs en dan na een tijdje een 'voordeelpot' introduceren waarbij ze je de originele hoeveelheid geven voor een hogere prijs. Zo verhogen ze de prijs stiekem.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Het vervelende is dat de prijs waarschijnlijk toch zo hoog wordt voor de gemiddelde consument, of het de MSRP is of niet. Ik twijfel er niet over dat er aardig wat mensen bereid zijn 2000 euro te betalen voor een 4090 (wellicht ook de 4080ti) en met weinig aanbod wordt dat al snel de norm. Dat zou nog tot midden of eind volgend jaar aan kunnen houden. Uiteraard hoop ik dat ik ernaast zit.
3060 ti: https://www.notebooksbill...x2+lhr+grafikkarte+727309
3070 ti: https://www.notebooksbill...+ti+x3+grafikkarte+721327
Ze hebben meer kaarten dan deze in de aanbieding, maar die verschillen niet al te veel van wat je in de Nederlandse winkels betaalt.
Die prijzen zijn helaas goed in te denken. Vermoedelijk zal dat de reguliere 4080 voorlopig de beste koop zijn, evenals dat bij de 30xx serie destijds het geval was in de eerste maanden..NoThankYou schreef op woensdag 14 september 2022 @ 01:01:
[...]
Het vervelende is dat de prijs waarschijnlijk toch zo hoog wordt voor de gemiddelde consument, of het de MSRP is of niet. Ik twijfel er niet over dat er aardig wat mensen bereid zijn 2000 euro te betalen voor een 4090 (wellicht ook de 4080ti) en met weinig aanbod wordt dat al snel de norm. Dat zou nog tot midden of eind volgend jaar aan kunnen houden. Uiteraard hoop ik dat ik ernaast zit.
Ik hoop op een prijs onder de 900 euro, dan neem ik er misschien een. Als het duurder wordt stopt het feest wat mij betreft voorlopig als liefhebber. Dan hou ik het bij mijn 3080.
Met 16 euro verzendkosten en iets hogere btw in NL dan DE vallen de lagere prijzen bijna in het niets.Acteonis schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:46:
NBB heeft 'Black week' geen idee wat er zo zwart is aan deze week, maar wellicht dat het voor iemand een mooie aanbieding is:
3060 ti: https://www.notebooksbill...x2+lhr+grafikkarte+727309
3070 ti: https://www.notebooksbill...+ti+x3+grafikkarte+721327
Ze hebben meer kaarten dan deze in de aanbieding, maar die verschillen niet al te veel van wat je in de Nederlandse winkels betaalt.
3070Ti kost 679, maar nl btw en verzendkosten kom je uit op 706.41.
NL goedkoopste is 724 inc btw inc verzend.
3060Ti kost 459, maar nl btw en verzendkosten kom je uit op 482.71.
NL goedkoopste is 503 inc btw inc verzend.
Dus ongeveer 20 euro goedkoper. Is dat de moeite waard om het dan uit duitsland te halen? Meh
Sorry dat ik het zeg, maar hier loopt het dus al een beetje mis in mijn ogen. Het lijkt mij het perfecte voorbeeld te zijn waarom Nvidia geen moeite meer zou moeten doen om de prestaties omhoog te halen en/of de prijs laag te houden. Als je al niet meer tevreden bent met je huidig kaart van de huidige generatie (binnenkort de vorige generatie), waarom zou Nvidia dan nog moeite moeten doen? Als je niet wilt dat de prijzen hoger gaan dan 900 euro, dan moet je het gewoon wat langer met je huidige GPU doen... (Dit werkt natuurlijk enkel en alleen als iedereen zo zou denken en handelen.)DLSS schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:09:
[...]
Die prijzen zijn helaas goed in te denken. Vermoedelijk zal dat de reguliere 4080 voorlopig de beste koop zijn, evenals bij de 30xx serie destijds het geval was in de eerste maanden..
Ik hoop op een prijs onder de 900 euro, dan neem ik er misschien een. Als het duurder wordt stopt het feest wat mij betreft voorlopig als liefhebber. Dan hou ik het bij mijn 3080.
Maar, tuurlijk heeft iedereen het volste recht om toch te kopen. Sommige mensen hebben het wel degelijk nodig of halen er voordeel uit voor bv. hun werk, sommige mensen betalen het met plezier en/of zonder problemen,... maar klagen over de prijs en dan toch toehappen... wat moeten mensen met een GTX 1000 of GTX 900 of RTX 2000 dan wel niet denken en of doen?
http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg
We zullen het gaan zien, voor zover ik het gelezen heb, is de merge zojuist voltooid en het nu dus POS moeten zijn.bobberg schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:45:
Ik ben heel benieuwd wat de Ethereum switch naar POS gaat doen met de levertijden en prijzen.
Ik ben het in principe wel met je eens hoor. Maar ik ben echt een enorme liefhebber van grafische snufjes en techniek. Een nieuwe gpu vind ik dus super tof, nog los van de games.MattiVM schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:32:
[...]
Sorry dat ik het zeg, maar hier loopt het dus al een beetje mis in mijn ogen. Het lijkt mij het perfecte voorbeeld te zijn waarom Nvidia geen moeite meer zou moeten doen om de prestaties omhoog te halen en/of de prijs laag te houden. Als je al niet meer tevreden bent met je huidig kaart van de huidige generatie (binnenkort de vorige generatie), waarom zou Nvidia dan nog moeite moeten doen? Als je niet wilt dat de prijzen hoger gaan dan 900 euro, dan moet je het gewoon wat langer met je huidige GPU doen... (Dit werkt natuurlijk enkel en alleen als iedereen zo zou denken en handelen.)
Maar, tuurlijk heeft iedereen het volste recht om toch te kopen. Sommige mensen hebben het wel degelijk nodig of halen er voordeel uit voor bv. hun werk, sommige mensen betalen het met plezier en/of zonder problemen,... maar klagen over de prijs en dan toch toehappen... wat moeten mensen met een GTX 1000 of GTX 900 of RTX 2000 dan wel niet denken en of doen?
Ik werk veel en hard voor mijn geld en een hobby mag geld kosten. In de schaarse vrije tijd die ik heb speel ik dan wel graag met de nieuwste gpu. Bijvoorbeeld wat games waarbij ik met ray tracing enzo kan klooien om te ontspannen.
(Alleen ga ik dus niet nóg een keer 1300 uitgeven voor een gpu een jaar later. Vandaar dat ik mezelf een max van 900 opleg.)
Maar goed, ik heb dus als mid 30er een gekke hobby en wat meer te besteden maar fors minder vrije tijd. Misschien niet het typische scenario.
[ Voor 8% gewijzigd door DLSS op 15-09-2022 11:37 ]
Overigens kan ik misschien iemand anders weer blij maken met mijn 3080. Ik hoef er niet de hoofdprijs voor. Vraag meestal fors minder dan de gemiddelde vraagprijs.MattiVM schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:32:
[...]
Sorry dat ik het zeg, maar hier loopt het dus al een beetje mis in mijn ogen. Het lijkt mij het perfecte voorbeeld te zijn waarom Nvidia geen moeite meer zou moeten doen om de prestaties omhoog te halen en/of de prijs laag te houden. Als je al niet meer tevreden bent met je huidig kaart van de huidige generatie (binnenkort de vorige generatie), waarom zou Nvidia dan nog moeite moeten doen? Als je niet wilt dat de prijzen hoger gaan dan 900 euro, dan moet je het gewoon wat langer met je huidige GPU doen... (Dit werkt natuurlijk enkel en alleen als iedereen zo zou denken en handelen.)
(Sterker nog ik heb mijn 980ti en 1080ti praktisch weggegeven aan vrienden, ik geniet er van om hen ook te betrekken bij de hobby 😅)
Hoi vriendDLSS schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:31:
[...]
Overigens kan ik misschien iemand anders weer blij maken met mijn 3080. Ik hoef er niet de hoofdprijs voor. Vraag meestal fors minder dan de gemiddelde vraagprijs.
(Sterker nog ik heb mijn 980ti en 1080ti praktisch weggegeven aan vrienden, ik geniet er van om hen ook te betrekken bij de hobby 😅)
Hahhaha 😜.
Deze 3080 gaat waarschijnlijk op v&a voor een zacht prijsje. (Als de 4080 niet te duur is en ik er een koop)
Dus wie weet
[ Voor 28% gewijzigd door DLSS op 15-09-2022 11:42 ]
Ik ben blij dat je mijn bericht niet verkeerd verstaan hebt, want ik maakte me daar wel wat zorgen over.DLSS schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:24:
[...]
Ik ben het in principe wel met je eens hoor. Maar ik ben echt een enorme liefhebber van grafische snufjes en techniek. Een nieuwe gpu vind ik dus super tof, nog los van de games.
Ik werk veel en hard voor mijn geld en een hobby mag geld kosten. In de schaarse vrije tijd die ik heb speel ik dan wel graag met de nieuwste gpu. Bijvoorbeeld wat games waarbij ik met ray tracing enzo kan klooien om te ontspannen.
(Alleen ga ik dus niet nóg een keer 1300 uitgeven voor een gpu een jaar later. Vandaar dat ik mezelf een max van 900 opleg.)
Maar goed, ik heb dus als mid 30er een gekke hobby en wat meer te besteden maar fors minder vrije tijd. Misschien niet het typische scenario.
Ik zit zelf namelijk nog met een GTX 1080 en zou wel willen upgraden van een 2560x1080 75Hz scherm naar een 4K (+120Hz) scherm. Niet zozeer met het oog op gamen met een hogere resolutie, maar vooral vanwege het thuiswerken. En ja ik game ook, dus vandaar zou dan een upgrade naar een nieuwe GPU toch wel echt nodig zijn. Ik hoop dus ook ten volste dat de prijzen nog zullen meevallen voor een 4080. Ik ben meer bereid om 800 of 900 neer te leggen voor een 4080 die nieuw is, dan een GPU die al 2 jaar bestaat en nog altijd zoveel kost.
En who the f*ck gaat die prijzen betalen dan? Ik ben ook een liefhebber en heb echt wel geld, maar dat gaat mij veel te ver. Volgens mij gaan die prijzen alleen werken als crypto booming is. Anders is het wishfull thinking van Nvidia.meljor schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:07:
Ik verwacht de 4090 rond de 2000 euro...zeker als de performance daadwerkelijk 1,7x 3090 is.
Maar goed de markt bepaalt, dus we gaan het zien hoeveel ze dan verkopen.
Velen hebben al bewezen dat ze dik wilden betalen, maar goed, de huidige crisis kan ook veel veranderen.rachez schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:29:
[...]
En who the f*ck gaat die prijzen betalen dan? Ik ben ook een liefhebber en heb echt wel geld, maar dat gaat mij veel te ver. Volgens mij gaan die prijzen alleen werken als crypto booming is. Anders is het wishfull thinking van Nvidia.
Dikkere pcb, betere stroomvoorziening en enorme koeling bovenop een grote chip op kleiner procede maakt de kosten sowieso al een klap hoger.
Die prijzen lijken niet realistisch bij veel aanbod, maar met schaarste is het wel te doen. En ik denk niet dat NVIDIA staat te popelen om zoveel mogelijk units op de markt te pleuren zolang er nog veel 3xxx kaarten beschikbaar zijn.rachez schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:29:
[...]
En who the f*ck gaat die prijzen betalen dan? Ik ben ook een liefhebber en heb echt wel geld, maar dat gaat mij veel te ver. Volgens mij gaan die prijzen alleen werken als crypto booming is. Anders is het wishfull thinking van Nvidia.
Uiteraard is het maar speculatie. Zelf verwacht ik dat de MSRP lager zal liggen dan de bovengenoemde prijzen, maar dat winkels en scalpers de prijzen toch naar dat niveau zullen brengen.
[ Voor 12% gewijzigd door NoThankYou op 16-09-2022 13:55 ]
Daarbij heeft Nvidia wel twee problemen. Allereerst lijken ze een gigantisch productiecontract afgesloten te hebben met TSMC, die niet bereid is om de order te verlagen, al heeft Nvidia dat wel gevraagd. In het beste geval kunnen ze die productiecapaciteit doorverkopen aan iemand anders, voor een flink lager bedrag dan ze er zelf voor betaald hebben. Maar dat kost ze dan geld. Je zou zeggen dat als ze het toch geld gaat kosten er beter voor kunnen kiezen om de prijzen wat te verlagen, waardoor ze meer kunnen verkopen en dus meer kunnen produceren. Dan houden ze er tenminste nog een hoger marktaandeel aan over.NoThankYou schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:53:
[...]
Die prijzen lijken niet realistisch bij veel aanbod, maar met schaarste is het wel te doen. En ik denk niet dat NVIDIA staat te popelen om zoveel mogelijk units op de markt te pleuren zolang er nog veel 3xxx kaarten beschikbaar zijn.
Het tweede probleem is dat AMD een heel sterke reeks lijkt te gaan leveren, met juist een relatief erg goede verhouding tussen productiekosten en prestaties. Dus als Nvidia te ver gaat met het opdrijven van de prijzen bestaat de kans dat AMD besluit om echt een aanval te doen en hun marktaandeel sterk te verhogen door een veel voordeliger product te leveren dan Nvidia. Dat kunnen ze dan combineren met goede marges en de aandeelhouders zullen de combinatie van een groeiend marktaandeel en een goede winstmarge vast heeeeel erg waarderen.
Aan het begin is er altijd een tekort en ruimte voor scalpers om te profiteren. Dit houdt vanzelf weer op.Uiteraard is het maar speculatie. Zelf verwacht ik dat de MSRP lager zal liggen dan de bovengenoemde prijzen, maar dat winkels en scalpers de prijzen toch naar dat niveau zullen brengen.
Dus de oplossing daarvoor is een beetje geduld te hebben.
Als ze de ingekochte productie kunnen wijzigen van 30xx naar 40xx series is het minder erg. Dan produceren ze nu teveel 40xx chips die ze dan tijdelijk moeten opslaan. Maar dat zal wel niet zo makkelijk zijn omdat de eerste worden gefabriceerd op 8nm en de ander op 5nm.Ludewig schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:16:
Allereerst lijken ze een gigantisch productiecontract afgesloten te hebben met TSMC, die niet bereid is om de order te verlagen, al heeft Nvidia dat wel gevraagd.
Zodra de nieuwe AMD kaarten er zijn dan gaan ook de prijzen van de oude kaarten omlaag. En nVidia moet dan wel volgen. Als AMD een goeie klap wil uitdelen maken ze de prijzen van de huidige generatie flink lager zodra de nieuwe kaarten er zijn. Dan blijft nVidia zitten met de overproductie van 30xx chips.
Dat staat volledig los van elkaar. Nvidia heeft mogelijk nog een verplichting bij Samsung om meer chips op 8 nm te laten maken, maar het TSMC N4 ontwerp van de 4000 serie kan niet geproduceerd worden met het 8 nm proces van Samsung. Ze zouden dan een nieuw chipontwerp moeten maken en valideren, tegen erg hoge kosten. Bovendien kost dat ook tijd, dus op korte termijn zou het sowieso niet helpen. Met zo'n slechter proces zouden die chips ook veel slechter gaan presteren en dus is er weinig reden om dat te doen.lordsnow schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:55:
[...]
Als ze de ingekochte productie kunnen wijzigen van 30xx naar 40xx series is het minder erg. Dan produceren ze nu teveel 40xx chips die ze dan tijdelijk moeten opslaan. Maar dat zal wel niet zo makkelijk zijn omdat de eerste worden gefabriceerd op 8nm en de ander op 5nm.
Overigens lijken er vooral ook hoge voorraden onverkochte 3000 chips en kaarten te zijn. Die zijn dus al geproduceerd, dus of die verkopen ze, of ze schrijven die af.
Ik vraag me echt af hoe Nvidia zich uit de nesten wil gaan werken. Ze nemen volgens mij enorme risico's door erop te gokken dat er geen gigantisch dump van kaarten komt op de tweedehands markt en te hopen dat AMD niet al te competitief blijkt. Het zou me niet verbazen als ze straks chips moeten gaan weggooien, want ze lijken erg gehecht aan het hoog houden van de prijzen.
Of ik begrijp het niet, of ik mis iets.Ludewig schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:47:
[...]
Dat staat volledig los van elkaar. Nvidia heeft mogelijk nog een verplichting bij Samsung om meer chips op 8 nm te laten maken, maar het TSMC N4 ontwerp van de 4000 serie kan niet geproduceerd worden met het 8 nm proces van Samsung.
De 30xx series wordt gemaakt op 8nm. Van wat ik van jou begrijp wordt dit gedaan door Samsung?
En de 40xx wordt gemaakt op 5nm, door TSMC.
Als ze dan extra capaciteit hebben ingekocht bij TSMC dan zou dit toch per definitie gaan over de 40xx-series als ik jou verhaal goed volg?
Huh, AMD Radeon doet nauwelijks volume. Daardoor maakt het voor de omzet van Nvidia eigenlijk niet uit hoe goed/slecht de Radeon kaarten het doen. Dit gaat tegenwoordig echt richting factor 5. De seconde dat Radeon véél interessanter wordt, zijn ze uitverkocht.Ludewig schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:16:
[...]
Het tweede probleem is dat AMD een heel sterke reeks lijkt te gaan leveren, met juist een relatief erg goede verhouding tussen productiekosten en prestaties. Dus als Nvidia te ver gaat met het opdrijven van de prijzen bestaat de kans dat AMD besluit om echt een aanval te doen en hun marktaandeel sterk te verhogen door een veel voordeliger product te leveren dan Nvidia. Dat kunnen ze dan combineren met goede marges en de aandeelhouders zullen de combinatie van een groeiend marktaandeel en een goede winstmarge vast heeeeel erg waarderen.
Nvidia heeft een operationeel inkomen van 8 miljard behaald de afgelopen 12 maanden terwijl ze alle jaren voor 2016 systematisch onder 1 miljard bleven. Die kunnen wel een gokje wagen...Ludewig schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:47:
Ik vraag me echt af hoe Nvidia zich uit de nesten wil gaan werken. Ze nemen volgens mij enorme risico's door erop te gokken dat er geen gigantisch dump van kaarten komt op de tweedehands markt en te hopen dat AMD niet al te competitief blijkt. Het zou me niet verbazen als ze straks chips moeten gaan weggooien, want ze lijken erg gehecht aan het hoog houden van de prijzen.
[ Voor 26% gewijzigd door sdk1985 op 16-09-2022 17:39 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

edit:
EVGA heeft blijkbaar 29 juli een email gestuurd dat de queue wordt opgeheven, dat had ik gemist:
Vreemd verhaal. Alsnog kun je nu geen kaart via de website bestellenDear ,
Now that EVGA has sufficient stock on 30 series at EVGA.com and at ETAIL/RETAIL partners, starting August 1st 2022, all pending queue notifies on EVGA PN: 10G-P5-3881-KL will be removed and the product will be made available for purchase as supply continues to arrive.
You can see all in stock 30 Series availability at any time by visiting here. The EVGA Queue system will continue to be in place for high demand products.
You are receiving this message because you previously signed up for our notification queue on our webstore to be notified when 10G-P5-3881-KL is available to purchase or for changes to its availability status.
Regards,
EVGA

[ Voor 65% gewijzigd door sdk1985 op 16-09-2022 17:42 ]
Ja, de 3000 serie wordt gemaakt door Samsung en de 4000 door TSMC (die koploper is qua techniek).lordsnow schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:48:
[...]
De 30xx series wordt gemaakt op 8nm. Van wat ik van jou begrijp wordt dit gedaan door Samsung?
En de 40xx wordt gemaakt op 5nm, door TSMC.
Als ze dan extra capaciteit hebben ingekocht bij TSMC dan zou dit toch per definitie gaan over de 40xx-series als ik jou verhaal goed volg?
Het is niet echt extra capaciteit. Ze hebben lang geleden met Samsung een contract afgesloten voor de productie van de 3000 serie. Eind vorig jaar hebben ze voor de productie van de 4000 serie een nieuw contract afgesloten met TSMC. Deze moet je eigenlijk volledig los van elkaar zien.
Zo gaat het in principe altijd. Elke fabrikant die een echt nieuw product uitbrengt gaat shoppen bij de chip-bakkers en sluit voor dat product een contract af met bepaalde minimumaantallen en dergelijke. Zo doet Apple dat ook wanneer ze een nieuwe iPad of iPhone uitbrengen met een beter chip.
Het contract met TSMC is door Nvidia in december 2021 afgesloten, wat de tweede piek was in de GPU prijzen, met prijzen dubbel zo hoog als de MSRP. Sindsdien is de daling ingezet, hebben we hoge inflatie gekregen, etc. Dus Nvidia lijkt precies het verkeerde moment gekozen te hebben om het contract te tekenen.
Ze zaten nog in de paniek-modus. 'Kunnen we wel voldoende productiecapaciteit krijgen.'
In het verleden zijn ze ook nogal arrogant geweest om de chip-bakkers tegen elkaar uit te spelen, waardoor TSMC niet geneigd is om iets extra's voor ze te doen. Dit in tegenstelling tot Apple en AMD, die echt een lange termijn relatie hebben met TSMC.
AMD doet heel veel volume, maar vooral voor de consoles. Ze zijn in het verleden vrij conservatief geweest door eerder te weinig productiecapaciteit in te kopen dan teveel. Het gevolg is Nvidia zelfs een beetje marktaandeel kon winnen tijdens de crisis, ongetwijfeld omdat ze een behoorlijk goed contract hadden afgesloten met Samsung zodat ze makkelijker capaciteit erbij konden krijgen dan AMD.
Nu is dat dan weer een voordeel, want Nvidia heeft voor crisis-prijzen een groot contract afgesloten met TSMC, waar AMD vermoedelijk productiecapaciteit voor veel lagere prijzen kan inkopen. TSMC is nu wellicht ook bereid om heel flexibele contracten af te sluiten, omdat ze capaciteit over hebben.
Ik denk dat AMD ondermeer in laptops echt flink marktaandeel wil gaan pakken de komende jaren.
En wat Evga betreft willen ze volgens mij in de EU eigenlijk helemaal niet direct aan consumenten verkopen. Dus je wordt nu geacht om via een retailer te kopen.
Ik doelde inderdaad op de GPU's. Overige producten lijkt me offtopic in het 30xx levertijden topic. AMD is met Radeon al conservatief sinds ze Ati hebben overgenomen. Alleen het verschil is dat ondertussen Nvidia circa 5x meer GPU's afzet. Binnen die context gaan beslissingen van AMD moeilijk iets in beweging brengen bij Nvidia.Ludewig schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:18:
@sdk1985
AMD doet heel veel volume, maar vooral voor de consoles. Ze zijn in het verleden vrij conservatief geweest door eerder te weinig productiecapaciteit in te kopen dan teveel. Het gevolg is Nvidia zelfs een beetje marktaandeel kon winnen tijdens de crisis, ongetwijfeld omdat ze een behoorlijk goed contract hadden afgesloten met Samsung zodat ze makkelijker capaciteit erbij konden krijgen dan AMD.
Nu is dat dan weer een voordeel, want Nvidia heeft voor crisis-prijzen een groot contract afgesloten met TSMC, waar AMD vermoedelijk productiecapaciteit voor veel lagere prijzen kan inkopen. TSMC is nu wellicht ook bereid om heel flexibele contracten af te sluiten, omdat ze capaciteit over hebben.
Ik denk dat AMD ondermeer in laptops echt flink marktaandeel wil gaan pakken de komende jaren.
En wat Evga betreft willen ze volgens mij in de EU eigenlijk helemaal niet direct aan consumenten verkopen. Dus je wordt nu geacht om via een retailer te kopen.
Wat Nvidia zelf betreft. Tja die zijn er vrij duidelijk in geweest dat ze momenteel meer voorraad in de keten hebben dan nodig is en ze bezig zijn met afschalen van de leveringen. Tegelijkertijd zie je dat Nvidia aangeeft graag van de voorraad af te willen en dat ze daar ook in investeren (prijs compensatie retail reeds ingekochte voorraad, game bundels, verlaging prijzen). De 3080 zit nu al meer dan 10% onder MSRP in de USA. Alleen wat dat voor ons hier gaat betekenen qua prijzen is door die zwakke euro nog erg afwachten. Ik vrees echter dat het al heel wat is als we op MSRP uitkomen aangezien we 20% nadeel hebben...
Wou het net plaatsen... Damn dit is echt wel een flinke pr blow voor NvidiaHumma Kavula schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:04:
EVGA stopt er mee. Pak je laatste EVGA 30xx kaarten zolang het kan!
[YouTube: EVGA Terminates NVIDIA Partnership, Cites Disrespectful Treatment]
Tweede gedachte.. De markt staat op knappen op de GPU gebied, het volledig stoppen is gewoon het 'stabiele' water zoeken en daar de volledige focus op zetten.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
TLDR; oprichter moet van zijn vrouw stoppen, heeft zoveel geld binnen gehaald dat hij zijn gebouwen heeft kunnen afbetalen en kan afschalen zonder zijn personeel te ontslaan.Humma Kavula schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:04:
EVGA stopt er mee. Pak je laatste EVGA 30xx kaarten zolang het kan!
[YouTube: EVGA Terminates NVIDIA Partnership, Cites Disrespectful Treatment]
EVGA was juist de enige die de prijzen relatief laag hield en werkte met wachtlijsten met 1 kaart per persoon, om zoveel mogelijk te voorkomen dat miners en scalpers met de kaarten aan de haal gingen.sdk1985 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:57:
[...]
TLDR; oprichter moet van zijn vrouw stoppen, heeft zoveel geld binnen gehaald dat hij zijn gebouwen heeft kunnen afbetalen en kan afschalen zonder zijn personeel te ontslaan.
Dat juist deze AIB ermee ophoudt vind ik wel veelzeggend.
https://www.tomshardware....llegedly-jet-washing-gpus
Niet helemaal hoe ik mijn hardware schoonmaak...
Ik hoef niet perse de 40xx te hebben?
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Dit soort berichten zorgt er (denk ik/hoop ik) voor dat óók het aanbod van de tweedehands kaarten hoog blijft en dat de prijzen van current gen verder dalen.Ludewig schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:41:
Een mining farm is videokaarten aan het prepareren voor de verkoop:
De gemakzucht vind ik ook een hoop zeggen.
Offtopic:
Of het minen nou wel/niet slecht is voor een videokaart (versus gamen) kunnen we discussiëren maar op deze manier schoonmaken kun je moeilijk goed noemen
Voor de gedemonteerde (!) kaarten in een vloeistof wassen is nog wat te zeggen... dat staat ook in het stukje tekst (en kom je hier vaak op het forum tegen).
Ik vraag me af of ultrasoon reinigen niet slecht/gevaarlijk is i.v.m. de trillingen?
[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-09-2022 18:07 ]
2 dingen:Mandrake466 schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:01:
Is de MSI GeForce RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G voor rond de €1400 een goede deal? Of toch nog even wachten?
Ik hoef niet perse de 40xx te hebben?
1. Nee, dat is niet een goede deal. De prijzen worden nog redelijk hoog gehouden + je kan dan beter een 4080 16gb kopen. Bijna dezelfde prijs.
2. Als het in de pc van je signature moet dan heeft het niet zoveel zin. Je CPU is echt veels te oud voor de recente kaarten.
3. Je hebt ook een andere voeding nodig.
[ Voor 13% gewijzigd door OMD op 25-09-2022 17:33 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
https://www.ebay.com/itm/134250131370
https://www.ebay.com/itm/134243695824
https://www.ebay.com/itm/275470637930
https://www.ebay.com/itm/275470671557
kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes
Doe eens ‘verkocht’ in het filter aan zetten. Veiling duurt nog 6 dagen…sunsmountain schreef op maandag 26 september 2022 @ 00:12:
Ik zie de eerste $300 RTX3080s verschijnen op eBay. Uiteraard miner kaarten. De GPU tsunami gaat beginnen![]()
![]()
https://www.ebay.com/itm/134250131370
https://www.ebay.com/itm/134243695824
https://www.ebay.com/itm/275470637930
https://www.ebay.com/itm/275470671557
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Kijk eens naar alle andere veilingsites op de wereld.Ludewig schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:03:
Inderdaad. Lage beginprijzen zijn wel een indicatie dat verkopers onzeker worden over de marktprijs.
Elke bieding site hanteert lage prijzen soms tot wel 1 euro. En in de laatste seconden zie je de prijs zo hoog gaan dat je denkt met veilingkosten bij kun je bijna een nieuwe kopen.
Het is niet dat ze de marktprijs niet weten, het is gewoon de aantrekking dat mensen die pagina open klikken en zo gewaarwording voor het object krijgen waardoor meer mensen gaan bieden.
[ Voor 17% gewijzigd door D.Ramakers op 26-09-2022 10:00 ]
De startprijs wordt bij Ebay gekozen door de verkoper en geeft een vloer waaronder deze persoon niet wil verkopen. Dus dit is informatief over wat mensen denken dat een minimaal redelijke prijs is.
In de praktijk zie je dat lagere prijzen zorgen dat meer mensen gaan bieden en dat mensen als ze eenmaal aan het bieden zijn, verder willen gaan dan als ze nog geen biedingen hebben gedaan. Dit komt door het competitieve element, waar mensen willen 'winnen'. Dus kan het een goede strategie zijn om erg laag te beginnen, maar alleen als er veel kopers zijn, zodat je dus sowieso een biedingenstrijd krijgt.
Maar je kunt gewoon naar de eindprijzen kijken om te constateren dat de verkoopprijzen voor de 10 GB 3080 flink onder de nieuwprijs liggen. Zo zie ik een ex-mining MSI Ventus 3080 die gisteren verkocht is voor $465. De 3080 Ti's en 12 GB versies zijn natuurlijk wel relatief duur, omdat daar veel vraag naar is en weinig 2e hands aanbod.
Ah ja, met "sold" is de prijs van een RTX 3080 eerder $500, via buy now ook. Met btw en douane rechten kom je dan op 650 EUR, zelfde als de goedkoopste Vraag & Aanbod hier...kdeboois schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:30:
[...]
Doe eens ‘verkocht’ in het filter aan zetten. Veiling duurt nog 6 dagen…
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat er dus mogelijk de eerste golf aan mining kaarten aankomt. Deze zullen in de locale markt waar gedumpt worden, een mogelijke prijsverlaging geven.sunsmountain schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:42:
[...]
Ah ja, met "sold" is de prijs van een RTX 3080 eerder $500, via buy now ook. Met btw en douane rechten kom je dan op 650 EUR, zelfde als de goedkoopste Vraag & Aanbod hier...
Nou is europa/nederland nog niet intressant hiervoor, maar wie weet wanneer dit wel is. Kan binnen paar dagen los gaan hier.
Nvidia zie ik er nog wel voor aan om zelf dit soort video's te verspreidenLudewig schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:41:
Een mining farm is videokaarten aan het prepareren voor de verkoop:
Ja daarom checkte ik het ook en rapporteerde het hier. Maar het is nog geen $300 buy now.sikkwittet schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:17:
[...]
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat er dus mogelijk de eerste golf aan mining kaarten aankomt. Deze zullen in de locale markt waar gedumpt worden, een mogelijke prijsverlaging geven.
Nou is europa/nederland nog niet intressant hiervoor, maar wie weet wanneer dit wel is. Kan binnen paar dagen los gaan hier.
In Europa/NL, waar zouden de kaarten vandaan komen? Energie is al een tijdje duurder dan elders. Anders wachten op de boot uit VS/China.
Wij in europa zijn standaard als laatste heb ik ff kortzichtig het idee van alle "westerse" gebieden.sunsmountain schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:07:
[...]
Ja daarom checkte ik het ook en rapporteerde het hier. Maar het is nog geen $300 buy now.
In Europa/NL, waar zouden de kaarten vandaan komen? Energie is al een tijdje duurder dan elders. Anders wachten op de boot uit VS/China.
Dus alls straks de andere markten verzadigd zijn met mining kaarten, en de gevolgen daarvan, dan komen die ook naar europa toe.
/f/image/PcBrEYydAnz5bAxHyg4xOomm.webp?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.reddit.com/r/...iners_gone_10_days_later/
3080
https://www.notebooksbill...rs%252bedition%252b683301
3070
https://www.notebooksbill...rs%252bedition%252b684444
3060 Ti
https://www.notebooksbill...rs%252bedition%252b714794
En nog een 3090 Ti TUF:
https://www.notebooksbill...52bgrafikkarte%252b760559
Liep al even te twijfelen of ik zou toegeven aan Nvidia, hak ik toch de knoop door en dan blijkt dat NBB niet levert aan Belgen. Hoe we als Belg dan wel aan een FE geraken voor die prijs weet ik niet, want dit lijkt het enige en officiële kanaal te zijn van Nvidia zelf. Hun eigen NL webshop linkt door naar NBB, en een BE optie is er (nog) niet.finsdefis schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:57:
Founder's editions zijn weer op voorraad bij NBB:
3080
3070
3060 Ti
En nog een 3090 Ti TUF:

Drops voor België zijn op LDLC.comFontainemelon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:33:
[...]
Liep al even te twijfelen of ik zou toegeven aan Nvidia, hak ik toch de knoop door en dan blijkt dat NBB niet levert aan Belgen. Hoe we als Belg dan wel aan een FE geraken voor die prijs weet ik niet, want dit lijkt het enige en officiële kanaal te zijn van Nvidia zelf. Hun eigen NL webshop linkt door naar NBB, en een BE optie is er (nog) niet.
Excuses, dit is hoogstwaarschijnlijk al ergens in de afgelopen 2500 pagina's gevraagd/beantwoord, maar waarom zijn er geen "drops" voor NL? Ik bedoel, bij een NL webshop. Er is vast een goede reden voor, maar waarom kunnen Nederlanders alleen een FE bestellen via een Duitse of (nog veel erger

(Kunnen we verwachten dat dit voor de 40xx series ook het geval gaat zijn?)
Geen idee wat de reden is maar NBB levert naar Nederland, Duitsland en Oostenrijk en LDLC naar Frankrijk, Spanje en België, iirc. Afgezien van verzendkosten weinig nadelen aangezien garantieregelingen praktisch hetzelfde zijn.Bloedvat schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:48:
[...]
Excuses, dit is hoogstwaarschijnlijk al ergens in de afgelopen 2500 pagina's gevraagd/beantwoord, maar waarom zijn er geen "drops" voor NL? Ik bedoel, bij een NL webshop. Er is vast een goede reden voor, maar waarom kunnen Nederlanders alleen een FE bestellen via een Duitse of (nog veel erger) Franstalige webshop?
Helemaal in het begin kon je als Nederlander ook nog bij LDLC bestellen geloof ik (met Colisexpat), maar dat hebben ze geblokkeerd.
Voor de 40-series verwacht ik niets anders eigenlijk. Maar ja, die MSRP is dan ook al zo hoog dat ik me afvraag of dat storm loopt.
[ Voor 13% gewijzigd door finsdefis op 28-09-2022 09:09 ]
Omdat Nvidia heeft besloten niet tientallen contracten aan te gaan met andere bedrijven voor die enkele mensen die denken dat hun nationale webshops 't beter voor elkaar hebben.Bloedvat schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:48:
[...]
Excuses, dit is hoogstwaarschijnlijk al ergens in de afgelopen 2500 pagina's gevraagd/beantwoord, maar waarom zijn er geen "drops" voor NL? Ik bedoel, bij een NL webshop. Er is vast een goede reden voor, maar waarom kunnen Nederlanders alleen een FE bestellen via een Duitse of (nog veel erger) Franstalige webshop?
Ik lees je onderliggende steekjePaprika schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:25:
[...]
Omdat Nvidia heeft besloten niet tientallen contracten aan te gaan met andere bedrijven voor die enkele mensen die denken dat hun nationale webshops 't beter voor elkaar hebben.
Je hebt mij niet horen zeggen dat ik vind dat NL webshops het beter voor elkaar hebben. Ik zou het niet weten. Misschien wel? misschien niet? Ik ben nooit echt ontevreden geweest over de NL webshops waar ik iets besteld heb, maar goed, dat is wellicht iets voor een andere discussie.
Ik zou alleen verwachten dat Nvidia toch minimaal in ieder land met één webshop een contract aan zou gaan voor distributie van hun FE kaartjes. Maar ik zal wel iets over het hoofd zien.
Mijn Duits is op z'n zachtst gezegd "roestig", dus ik moet bij NBB vertrouwen op de Google translate functie (waar ik wel een beetje moeite mee heb).
Mijn Frans stopt ongeveer bij "baguette en vino" dus bij LDLC.com kan ik nog veel lastiger checken of de vertaling een beetje klopt (afgezien dat ik het een vreselijk schreeuwerige website vind). Maar goed, ik begrijp van @finsdefis dat je daar dus sowieso als NL niet meer kan bestellen.
Misschien indirect het 'nadeel' van één EU-markt. Omdat alles zo gestroomlijnd is qua verzending, grenzen en consumentenrecht kan Nvidia ook gewoon via een ander land leveren. Scheelt weer overhead.Bloedvat schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:51:
[...]
Ik lees je onderliggende steekje![]()
Je hebt mij niet horen zeggen dat ik vind dat NL webshops het beter voor elkaar hebben. Ik zou het niet weten. Misschien wel? misschien niet? Ik ben nooit echt ontevreden geweest over de NL webshops waar ik iets besteld heb, maar goed, dat is wellicht iets voor een andere discussie.
Ik zou alleen verwachten dat Nvidia toch minimaal in ieder land met één webshop een contract aan zou gaan voor distributie van hun FE kaartjes. Maar ik zal wel iets over het hoofd zien.
Mijn Duits is op z'n zachtst gezegd "roestig", dus ik moet bij NBB vertrouwen op de Google translate functie (waar ik wel een beetje moeite mee heb).
Mijn Frans stopt ongeveer bij "baguette en vino" dus bij LDLC.com kan ik nog veel lastiger checken of de vertaling een beetje klopt (afgezien dat ik het een vreselijk schreeuwerige website vind). Maar goed, ik begrijp van @finsdefis dat je daar dus sowieso als NL niet meer kan bestellen.
Overweeg je een van de huidige kaarten te kopen?
Dan gaan ze van één partij (Digital River Ierland) naar alleen al 44 of 50 partijen voor Europa. Iets dat de distributie dus absoluut wel lastiger maakt. Het hele idee van Digital River was dat ze één partij gebruiken, maar uiteindelijk bleek dat niet werkbaar (door animo), waardoor ze het iets meer gesplitst hebben. Gezien de aantallen die er onderdeel waren van 'n drop zou je dan met geluk een enkele doos 3080 kaartjes naar Nederland zien gaan per keer. Zou dat beter zijn geweest? Kosten technisch zou 't in ieder geval absoluut niet schalen.Ik zou alleen verwachten dat Nvidia toch minimaal in ieder land met één webshop een contract aan zou gaan voor distributie van hun FE kaartjes. Maar ik zal wel iets over het hoofd zien.
[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 28-09-2022 10:12 ]
Niet per se. Ik ben wel op zoek naar vervanging voor mijn 1080ti, maar met deze prijsgekte probeer ik mijn besluit zo lang mogelijk uit te stellen. Lukt tot nu toe aardig, maar wordt (als VR only user) wel steeds lastigerfinsdefis schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:08:
[...]
Overweeg je een van de huidige kaarten te kopen?
Ok, fair enough. Al had ik dan liever gezien dat het mogelijk was om rechtstreeks vanaf de website van Nvidia te bestellen (hoe en via welke kanalen/bedrijven die kaart dan vervolgens bij mij thuis afgeleverd wordt, zou me niet interesseren). Ik blijf het gewoon vervelend vinden dat ik een FE kaart niet kan bestellen via een niet Nederlands-, of Engelstalige webshop. Maar ik leg me er bij neerPaprika schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:09:
[...]
Dan gaan ze van één partij (Digital River Ierland) naar alleen al 44 of 50 partijen voor Europa. Iets dat de distributie dus absoluut wel lastiger maakt. Het hele idee van Digital River was dat ze één partij gebruiken, maar uiteindelijk bleek dat niet werkbaar (door animo), waardoor ze het iets meer gesplitst hebben. Gezien de aantallen die er onderdeel waren van 'n drop zou je dan met geluk een enkele doos 3080 kaartjes naar Nederland zien gaan per keer. Zou dat beter zijn geweest? Kosten technisch zou 't in ieder geval absoluut niet schalen.
Er bestaat ook zoiets als transport. De meeste nieuwe kaarten worden ook niet in China verkocht, ook al worden ze daar geassembleerd.
Dat is met name interessant voor de fabrieksmatige miners met grote aantallen.
Als de RTX3080 en 6900XT tweedehands €300 zijn is het tijd om te kopen.Bloedvat schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:54:
[...]
Niet per se. Ik ben wel op zoek naar vervanging voor mijn 1080ti, maar met deze prijsgekte probeer ik mijn besluit zo lang mogelijk uit te stellen. Lukt tot nu toe aardig, maar wordt (als VR only user) wel steeds lastiger)
[...]
Ok, fair enough. Al had ik dan liever gezien dat het mogelijk was om rechtstreeks vanaf de website van Nvidia te bestellen (hoe en via welke kanalen/bedrijven die kaart dan vervolgens bij mij thuis afgeleverd wordt, zou me niet interesseren). Ik blijf het gewoon vervelend vinden dat ik een FE kaart niet kan bestellen via een niet Nederlands-, of Engelstalige webshop. Maar ik leg me er bij neer
Ik kan niet wachten tot het 2030 is.sunsmountain schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:07:
[...]
Als de RTX3080 en 6900XT tweedehands €300 zijn is het tijd om te kopen.![]()
De 3080 + 3070 zijn nog steeds leverbaar. Is dat normaal na 1,5 dag?finsdefis schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:57:
3080
3070
3060 Ti
En nog een 3090 Ti TUF:
Ja, dat is normaal.Robkazoe schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:17:
[...]
De 3080 + 3070 zijn nog steeds leverbaar. Is dat normaal na 1,5 dag?
Wat we afgelopen jaren gezien hebben was niet normaal.
Er zijn nog steeds voorraad overschotten en mensen kopen minder (kopen de kaarten niet).
En er komt een nieuwe generatie aan.
Mining is niet meer (zo) rendabel.
Recessie...
Veel mensen kunnen nu dan ook eindelijk geduld op brengen en NIET kopen.
En er zijn een hoop mensen die de praktijken van Nvidia zat zijn.
Tweedehands prijzen.
W.b.t. de 3080 FE:
We hebben voor €799 al 3080 AIB 12gb kaarten verkocht zien worden...
De Inno3d bijvoorbeeld; waar je zelfs ook een Steam voucher bij geleverd krijgt.
Betere kaarten met betere koeling voor een kleine meerprijs (€40 en Steam voucher) over deze 3080 10gb FE.
[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-09-2022 10:28 ]
Ik geloof serieus m'n ogen niet. Twee jaar heb ik de 3080 gewild en nu kan ik 'm gewoon bestellen en nu wil ik 'm niet meer :-).finsdefis schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:57:
3080
3070
3060 Ti
En nog een 3090 Ti TUF:
De AIB modellen zijn toch ook allemaal ruimschoots op voorraad? 3080 TUF: ruim 300 op voorraad bij de leverancier.gevulde koek schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:53:
Behalve dat cryptomining nu in een winterslaap is, is de reden dat er nu zoveel founder's editions zijn omdat board partners geen trek meer hebben in deze kaarten tegen huidige marktprijzen te maken en verkopen? Vraag mij dan af hoe dat gaat aflopen met de nieuwe generatie waar ook weinig animo voor is.
[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 29-09-2022 13:01 ]
Ze hebben teveel GA102 chips en die moeten/willen ze kwijt.gevulde koek schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:10:
Zeker, maar als die van de board partners niet verkopen en Nvidia wil toch van hun chips af, moeten ze ze zelf gaan verkopen. Normaal gesproken zag je Nvidia FE's alleen maar kort na release uitbrengen, nu zien we ze meer dan 2 jaar later nog steeds.
Duizenden 30 serie kaarten liggen er nog op de plank alleen al voor een klein landje als Nederland. Denk dat Nvidia de 4060 (die ze ongetwijfeld 4070 gaan noemen en voor 700 euro gaan verkopen) nog maar even moet uitstellen.Paprika schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:01:
[...]
De AIB modellen zijn toch ook allemaal ruimschoots op voorraad? 3080 TUF: ruim 300 op voorraad bij de leverancier.
[ Voor 5% gewijzigd door Cloggs op 29-09-2022 13:24 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Voor w.b.t. Nvidia kaarten, volgens mij, niet.JDx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:42:
Tijdje de prijzen niet in de gaten gehouden, heeft die PoS (eindelijk) echt aanzienlijk iets gedaan, als in per direct (flinke) zichtbare dalingen?
Verder voor AMD (ASUS) 6800: €599,- 6800 XT: 699,- (inmiddels duurder).
Wel wat, maar hoofdzakelijk in het high-end segment; met name de 3090Ti, 3090 en 3080Ti. Maar dat waren nooit de kaarten die interessant waren voor het gros van gamers.JDx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:42:
Tijdje de prijzen niet in de gaten gehouden, heeft die PoS (eindelijk) echt aanzienlijk iets gedaan, als in per direct (flinke) zichtbare dalingen?
De mid-end (3060Ti, 3070 en 3070Ti) zijn wel wat gezakt, maar zijn nog steeds een beetje boven hun msrp, en normaliter horen kaarten na 2 jaar wel ruim onder hun msrp te zitten. Iedereen (AIB's en winkels) zitten dan misschien wel met een overschot aan kaarten, maar niemand wilt met (teveel) verlies verkopen, dus gaat het erg langzaam (elke maand een paar procenten), en gaat het niet zo snel als gamers gehoopt hadden (3080 voor 400 zodra de 4080 aangekondigd was).
Nvidia speelt ook een slim/vies spelletje door de 3000 series naast de 4000 series te laten bestaan, ipv af te prijzen en uit te faseren, plus dingen zoals de 4080 12gb versie niet de 4070 te noemen, zodat ze er een hogere prijs voor vragen. Ook gaan ze kunstmatig de voorraden knijpen, om het aanbod/prijs gunstig voor ze te houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Blisterin_Bull op 29-09-2022 13:59 ]
Minen is geen issue meer in ieder geval, had 'm ff aan gezet, kon wel 24 cent per dag "verdienen" lolBlisterin_Bull schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:57:
[...]
Wel wat, maar hoofdzakelijk in het high-end segment; met name de 3090Ti, 3090 en 3080Ti. Maar dat waren nooit de kaarten die interessant waren voor het gros van gamers.
De mid-end (3060Ti, 3070 en 3070Ti) zijn wel wat gezakt, maar zijn nog steeds een beetje boven hun msrp, en normaliter horen kaarten na 2 jaar wel ruim onder hun msrp te zitten. Iedereen (AIB's en winkels) zitten dan misschien wel met een overschot aan kaarten, maar niemand wilt met (teveel) verlies verkopen, dus gaat het erg langzaam (elke maand een paar procenten), en gaat het niet zo snel als gamers gehoopt hadden (3080 voor 400 zodra de 4080 aangekondigd was).
Nvidia speelt ook een slim/vies spelletje door de 3000 series naast de 4000 series te laten bestaan, ipv af te prijzen en uit te faseren, plus dingen zoals de 4080 12gb versie niet de 4070 te noemen, zodat ze er een hogere prijs voor vragen. Ook gaan ze kunstmatig de voorraden knijpen, om het aanbod/prijs gunstig voor ze te houden.
Dat is einde zaak, ben benieuwd wat de nieuwe innovatie gaat worden, mensen komen altijd wel weer met wat nieuws.
Zie idd dat mijn ASUS TUF Gaming 3060 Ti nog steeds 599,- kost in Nederland, zou er maanden geleden van dromen, maar echt wow is het niet nee. Had 'm in september gekocht voor 770,- en nog voor een paar honderd mee kunnen minen toen stroom nog 16 cent was.
[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 29-09-2022 14:04 ]
Prijzen zijn inderdaad wat gedaald maar het is alles behalve spectaculair. Jij hebt al heel lang kunnen genieten van de kaart en je al heel lang weer op andere dingen kunnen focussen ;-)JDx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:02:
[...]
Minen is geen issue meer in ieder geval, had 'm ff aan gezet, kon wel 24 cent per dag "verdienen" lol
Dat is einde zaak, ben benieuwd wat de nieuwe innovatie gaat worden, mensen komen altijd wel weer met wat nieuws.
Zie idd dat mijn TUF Gaming 3060 Ti nog steeds 599,- kost in Nederland, zou er maanden geleden van dromen, maar echt wow is het niet nee. Had 'm in september gekocht voor 770,- en nog voor een paar honderd mee kunnen minen toen stroom nog 16 cent was.
Idd helemaal niet meer mee bezig gehouden en game dagelijks met veel plezier, net als jij inmiddelsMetalSonic schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:04:
[...]
Prijzen zijn inderdaad wat gedaald maar het is alles behalve spectaculair. Jij hebt al heel lang kunnen genieten van de kaart en je al heel lang weer op andere dingen kunnen focussen ;-)
Bedenk me net dat het alweer september is, dus in een jaar tijd nog geen 200 euro eraf, damn, dat is niets.
[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 29-09-2022 14:07 ]
"Mijn kaart" is bij Azerty nog steeds bijna 1k......JDx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:05:
[...]
Idd helemaal niet meer mee bezig gehouden en game dagelijks met veel plezier, net als jij inmiddels
Bedenk me net dat het alweer september is, dus in een jaar tijd nog geen 200 euro eraf, damn, dat is niets.
https://azerty.nl/product...io-lhr-videokaart/4569357
Als ik nu zou kijken/ kopen zou ik denk ik een beetje bijleggen en voor de 12G variant gaan of nog wat meer bijleggen en de 3080TI
Sick man, ik dacht echt dat richting PoS de prijzen zouden droppen als een gek, niet dat het mij verder boeide, maar voor de mensen die nog op zoek zijn wel jammer.MetalSonic schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:09:
[...]
"Mijn kaart" is bij Azerty nog steeds bijna 1k......
https://azerty.nl/product...io-lhr-videokaart/4569357
Als ik nu zou kijken/ kopen zou ik denk ik een beetje bijleggen en voor de 12G variant gaan of nog wat meer bijleggen en de 3080TI
Ja best bizar, je zou kunnen denken dat die kaart die alweer een paar jaar uit en en straks wordt verdreven door de 4xxx serie nu wel wat verder had mogen dalen. Wellicht 700 euro voor een MSI 3080? maar nee zo gaat het niet. Ze willen echt nog even door blijven cashen op de 3xxxx serie.JDx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:10:
[...]
Sick man, ik dacht echt dat richting PoS de prijzen zouden droppen als een gek, niet dat het mij verder boeide, maar voor de mensen die nog op zoek zijn wel jammer.
Oh ja dat hele highend spul idd, was ik vergeten.Blisterin_Bull schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:57:
[...]
Wel wat, maar hoofdzakelijk in het high-end segment; met name de 3090Ti, 3090 en 3080Ti. Maar dat waren nooit de kaarten die interessant waren voor het gros van gamers.
Welke refurbish partij zou die gok aandurven?
Kapitaal begint schaars te worden in de markt, dus het zou best kunnen dat een groot deel verder ongebruikt en onverkocht bij miners blijft: dat is de goedkoopste optie helaas.
Voor de professionele miners is het opslaan van de ongebruikte kaarten slechts een kostenpost. Als ze 50 euro per kaart vangen bij een lokale opkoper is dat voor hen al voordelig om te verkopen ipv de kaarten weg te gooien.
De kosten voor containervervoer per kaart van bijvoorbeeld China naar hier zijn minder dan 20 euro. Dus op zich zouden ze al genoeg winst kunnen maken als ze de kaarten voor 200 euro kunnen verkopen in Europa.
Ik zie wel dat veel amateurs hun kaarten bewaren en sommige zelfs meer kaarten willen kopen. Die lijken de les geleerd te hebben van de vorige crash dat de goede tijden weer terug komen, wat mij een beetje dom lijkt, maar ja. Kijken hoe lang die mensen dat volhouden. In het slechtste geval tot de kaarten niet meer de moeite van het verkopen waar zijn, een verlies-verlies situatie voor die domme miners en gamers die de kaarten niet kunnen kopen.
Ik zie ook veel mensen die de kaarten willen gebruiken als een manier om hun huis te verwarmen. Dus kans dat die hun kaarten gaan verkopen in het voorjaar van 2023.
[ Voor 8% gewijzigd door Ludewig op 06-10-2022 16:50 ]
Dat schiet met een COP=1 toch niet op? Kan je beter je kaarten verkopen en een elektrische kachel kopen van een paar euro die ook COP=1 doet. Ben je veel goedkoper uit.Ludewig schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:44:
Ik zie ook veel mensen die de kaarten willen gebruiken als een manier om hun huis te verwarmen. Dus kans dat die hun kaarten gaan verkopen in het voorjaar van 2023.
Het idee is dat ze door te minen een deel van het stroomverbruik terugverdienen, waardoor ze goedkoper uit zijn dan met een elektrische kachel.Dennism schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:52:
[...]
Dat schiet met een COP=1 toch niet op? Kan je beter je kaarten verkopen en een elektrische kachel kopen van een paar euro die ook COP=1 doet. Ben je veel goedkoper uit.
Ik had het over professionele miners, wat particulieren zich in de bol halen is hoop ik minder relevant. Stroom is overigens ook duur in Europa. Maar sowieso: geduld.Ludewig schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:12:
[...]
Het idee is dat ze door te minen een deel van het stroomverbruik terugverdienen, waardoor ze goedkoper uit zijn dan met een elektrische kachel.
Dit kan typisch zoiets zijn als prijzen zakken nauwelijks tot het moment dat ze instorten. Net als bij demografie zijn de meeste mensen slecht in het voorspellen van dat moment.
Je ziet in de filmpjes van LTT dat er in Noord Amerika toch echt wel een goede tweede hands markt begint te ontstaan met tweede hands GPUs, ik vrees alleen dat de EU er weinig voor terug te zien krijgt. Reden: route naar die markt zal korter zijn dan Europa maar een zwakke Euro helpt ook niet mee net als een versnipperde markt.sunsmountain schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:22:
Ik verwacht de eerste 4-6 weken na de ETH merge van 15 September geen grote toename van aanbod in de tweedehands markt. De èchte miners in China en grote landen met goedkope energie zullen die tijd nodig hebben om kaarten schoon te maken, te verschepen, etc. aangenomen dat ze een refurbish partij als tussenpartij koper kunnen vinden.
Welke refurbish partij zou die gok aandurven?
Kapitaal begint schaars te worden in de markt, dus het zou best kunnen dat een groot deel verder ongebruikt en onverkocht bij miners blijft: dat is de goedkoopste optie helaas.
Volgens mij zijn dat allemaal kaarten van Amerikaanse miners, waarvan er relatief veel zijn/waren. Ik zie nog geen bewijs dat de kaarten uit andere gebieden in het westen zijn verschenen.Robkazoe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:58:
[...]
Je ziet in de filmpjes van LTT dat er in Noord Amerika toch echt wel een goede tweede hands markt begint te ontstaan met tweede hands GPUs, ik vrees alleen dat de EU er weinig voor terug te zien krijgt. Reden: route naar die markt zal korter zijn dan Europa maar een zwakke Euro helpt ook niet mee net als een versnipperde markt.
Aas op een 3080ti en twijfel of ik nog eventjes moet wachten.
[ Voor 83% gewijzigd door Palindrome op 12-10-2022 17:17 ]
Ik denk dat er pas wat kan gebeuren na de release van Radeon 7000. Al hangt dat heel erg af van waar AMD mee komt.mytheory schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:38:
Nu de 4090 sinds vandaag te koop is hoop ik dat de 30xx kaarten gaan dalen. Iemand weet of dit ook gaat gebeuren?
Weer eens gekeken bij de MSI modellen van de 3080 serie.
Opvallend is dat de levertijd gemiddeld minimaal 2-5 werkdagen is en ze toch wel allemaal aanschuren tegen de 1000 euro.
Ik zou weinig spektakel verwachten. Verwacht geen "stunt prijzen".. Toen de 3000 serie uit kwam was het ook niet zo dat je ineens bijna gratis een 2000 serie kon oppikken. Zelfde lijkt nu weer te gebeuren. Aantal peper dure 4090 modellen zijn zelfs al uitverkocht, maar daarvoor moet je maar kijken bij het 4000 levertijden topic.mytheory schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:38:
Nu de 4090 sinds vandaag te koop is hoop ik dat de 30xx kaarten gaan dalen. Iemand weet of dit ook gaat gebeuren?
Aas op een 3080ti en twijfel of ik nog eventjes moet wachten.
Wat zijn dan ook gunstige prijzen die we nu voor een 3090 zouden betalen?MetalSonic schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:22:
[...]
Ik zou weinig spektakel verwachten. Verwacht geen "stunt prijzen".. Toen de 3000 serie uit kwam was het ook niet zo dat je ineens bijna gratis een 2000 serie kon oppikken. Zelfde lijkt nu weer te gebeuren. Aantal peper dure 4090 modellen zijn zelfs al uitverkocht, maar daarvoor moet je maar kijken bij het 4000 levertijden topic.
Ik kan nu bijvoorbeeld een 3090 van een medetweaker over nemen voor een 900 euro met nog zon 1,5 jaar garantie.
Dat lijkt ansich schappelijk, als je kijkt dat huidige goedkoopste nieuwprijzen voor de 3090 op zon 1200 euro liggen.
Echter als deze inderdaad aankomende maand ook zouden zakken naar +-1000 euro, dan wil je nu voor een tweedehands kaart niet 900 euro betalen.
Verder vraag ik mijzelf inderdaad ook echt af of de 3000 serie wel gaat zakken.
Het is juist dat Nvidia de 4000 serie extreem duur maakt, om de voorraden van de highend 3000 op te ruimen. Men koopt ze toch wel voor de huidige prijzen omdat ze de 4000 echt te duur vinden.. Daar hoeft de prijs niet voor te zakken persee.. (ik was zelf ook aan het kijken naar een 4080, maar ben dus door de prijs nu zelf ook naar de 3090 (ti) aan het kijken.)
Pas wel op dat je het nu wel heel erg bekijkt in een vacuum van nvidia only, als AMD met de volgende generatie (weer) goed concurreert zullen de high-end 3000 kaarten flink in prijs zakken.Downstar2 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
Wat zijn dan ook gunstige prijzen die we nu voor een 3090 zouden betalen?
Ik kan nu bijvoorbeeld een 3090 van een medetweaker over nemen voor een 900 euro met nog zon 1,5 jaar garantie.
Dat lijkt ansich schappelijk, als je kijkt dat huidige goedkoopste nieuwprijzen voor de 3090 op zon 1200 euro liggen.
Echter als deze inderdaad aankomende maand ook zouden zakken naar +-1000 euro, dan wil je nu voor een tweedehands kaart niet 900 euro betalen.
Verder vraag ik mijzelf inderdaad ook echt af of de 3000 serie wel gaat zakken.
Het is juist dat Nvidia de 4000 serie extreem duur maakt, om de voorraden van de highend 3000 op te ruimen. Men koopt ze toch wel voor de huidige prijzen omdat ze de 4000 echt te duur vinden.. Daar hoeft de prijs niet voor te zakken persee.. (ik was zelf ook aan het kijken naar een 4080, maar ben dus door de prijs nu zelf ook naar de 3090 (ti) aan het kijken.)
Tuurlijk grote if, maar ik zou nu niet zo snel verder kijken dan een 6900XT (of koop dan meteen een 4090) of wacht dan eerst even 3 november af.
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd.
Let bij het reageren op het volgende:
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Pas op voor scamsites. Handige Harry's en Henriëttes weten ook dat er weinig tot geen aanbod is en springen daarop in met te-mooi-om-waar-te-zijn aanbiedingen. Laat je niet verleiden door een domme actie. Plaats de link niet hier als je twijfelt.
reviews: Waarom zijn gpu's opeens bizar duur? - Na tekorten nu ook prijsstijgingen
reviews: Chiptekorten houden aan - De oorzaken en gevolgen
Standpunt met betrekking tot scalping op Tweakers
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |