R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Ik reken niet in prijzen zonder BTW. In België is het zelfs verboden om enkel prijzen te tonen zonder de btw.Cloggs schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:26:
[...]
939 inmiddels. 100 euro minder dan een paar dagen geleden. Waarschijnlijk het effect van de prijsreductie van Nvidia. Is nog lager dan 799 + 21% btw.
Het is ook maar €28 (799 * 1,21 = 967) minder dan de MSRP. Daardoor denk ik niet plots "Ja, WOW, nu is het zeker de moeite!!!".
Ik zou pas echt beginnen nadenken als de prijs van de RTX 3080 12GB ergens rond de €700 à €750 komt te zitten. Ik denk dat dat nog een redelijke prijs is voor een nieuwe 3080 12GB, 2 jaar na de introductie van deze generatie.
Een used kaart zou van mij dus nog lager dan dat mogen zijn. Je weet nooit in welke staat de kaart zich bevindt.
Misschien vraag ik te veel, maar zo denk ik er over.
Ik denk dat hij het over de dollar prijs had? Die zijn meestal ex btw.MattiVM schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:57:
[...]
Ik reken niet in prijzen zonder BTW. In België is het zelfs verboden om enkel prijzen te tonen zonder de btw.
Het is ook maar €28 (799 * 1,21 = 967) minder dan de MSRP. Daardoor denk ik niet plots "Ja, WOW, nu is het zeker de moeite!!!".
Ik zou pas echt beginnen nadenken als de prijs van de RTX 3080 12GB ergens rond de €700 à €750 komt te zitten. Ik denk dat dat nog een redelijke prijs is voor een nieuwe 3080 12GB, 2 jaar na de introductie van deze generatie.
Een used kaart zou van mij dus nog lager dan dat mogen zijn. Je weet nooit in welke staat de kaart zich bevindt.
Misschien vraag ik te veel, maar zo denk ik er over.
[ Voor 7% gewijzigd door OMD op 17-07-2022 23:08 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Dat is dan hoogstens een verbod voor de prijsopgaaf voor winkels die een product aanbieden aan consumenten. Bij de B2B-handel is de gerekende BTW 0%. De Europese MSRP kan ook niet opgegeven worden met BTW, omdat die verschilt per land. De MSRP is ook geen winkelprijs, maar een prijssuggestie, dus zal de Belgische wet dat ongetwijfeld niet verbieden.MattiVM schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:57:
[...]
Ik reken niet in prijzen zonder BTW. In België is het zelfs verboden om enkel prijzen te tonen zonder de btw.
En in de VS rekenen ze normaliter met ex BTW prijzen. Als je met hen wilt vergelijken is de BTW die ze betalen ook niet relevant, want als je landen wilt vergelijken moet je altijd de ex BTW prijs van dat land pakken en vervolgens de BTW van je eigen land erbij optellen. De BTW is een lokale belasting, dus je hebt in Nederland of België niks te maken met de BTW van een ander land.
Als je prijzen inclusief BTW gaat vergelijken tussen landen, dan kun je ook geen onderscheid meer maken tussen het verschil dat veroorzaakt wordt doordat de overheid in het ene land meer belasting heft en 'echte' prijsverschillen, waarbij ergens in de handelsketen andere prijzen worden gehanteerd.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Op voorraden zitten kost ook bakken met geld en is slecht voor de marktpositie op lange termijn. Kan je een voorbeeld noemen waar 'kunstmatig' een launch uitstellen de juiste zet was voor een pc hardware manufacturer? Als ze maanden uitstellen gaan we weer richting winter en mogelijke covid spikes en lockdowns in China. Lijkt me sterk dat ze ooit zouden kiezen voor die onzekerheid.XWB schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:39:
[...]
Of Nvidia stelt de launch uit, tot wanneer de voorraden weggewerkt zijn. Dat hebben ze in het verleden al eerder gedaan.
Maar dan zitten ze op een voorraad 40xx als ze eerst de 30xx voorraad wegwerken. Alhoewel, nVidia hoeft natuurlijk alleen maar te releasen net voor de AMD modellen. 4090 in oktober / november en de rest later.XWB schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:39:
[...]
Of Nvidia stelt de launch uit, tot wanneer de voorraden weggewerkt zijn. Dat hebben ze in het verleden al eerder gedaan.
Dan zitten ze dus met een overschot aan RTX40** serie kaarten. Ik denk dat ze die gewoon op de markt gaan plempen en een stevige pricecut geven aan de resterende voorraad van de 30** serie en daarmee hun verlies nemen.
vergeet niet dat ze een enorme winst hebben gemaakt over het algemeen op de 30** serie. Ze kunnen wel wat lijden.
Maar als ze 30xx series voor veel minder moeten verkopen moeten ze de winst verwachting bijstellen en daalt de aandelen prijs. Dan als de uiteindelijke winst bekend gemaakt wordt en het dus inderdaad minder winst is daalt de aandelen prijs weer. Aandeelhouders worden boos. Klagen nvidia aan omdat ze zeiden dat het pure gamers winst was en geen miners winst. Koers daalt verder.OMD schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:01:
Je hebt ook nog te maken met contracten. TSMC heeft natuurlijk NVIDIA al de deur gewezen toen ze op hangende pootjes kwamen vragen voor een verlaging van productie. Als het contract voor de nieuwe serie al is afgegeven in bijvoorbeeld januari dan gaat alles gewoon geproduceerd worden, of ze nou willen of niet.
Dan zitten ze dus met een overschot aan RTX40** serie kaarten. Ik denk dat ze die gewoon op de markt gaan plempen en een stevige pricecut geven aan de resterende voorraad van de 30** serie en daarmee hun verlies nemen.
vergeet niet dat ze een enorme winst hebben gemaakt over het algemeen op de 30** serie. Ze kunnen wel wat lijden.
Ze kunnen wel wat lijden, maar shit kan wel ineens heel erg bergafwaarts gaan.
We gaan het mee maken
Het werkt ook andersom he. De winstverwachting was voor de hele prijs explosie ook bijgesteld naar boven. Naar beneden kan ook gewoon. Een investeerder kijkt niet per kwartaal maar meer naar een langere periode (tot op zekere hoogte uiteraard, 1 kwartaal wat -2500% is, is natuurlijk een beetje gevaarlijk bijvoorbeeld)DannyXP1600 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:57:
[...]
Maar als ze 30xx series voor veel minder moeten verkopen moeten ze de winst verwachting bijstellen en daalt de aandelen prijs. Dan als de uiteindelijke winst bekend gemaakt wordt en het dus inderdaad minder winst is daalt de aandelen prijs weer. Aandeelhouders worden boos. Klagen nvidia aan omdat ze zeiden dat het pure gamers winst was en geen miners winst. Koers daalt verder.
We gaan het mee maken
Ze zijn er eerder al mee weggekomen door een boete van 5,5 miljoen dollar te betalen, wat een schijntje is vergeleken met hun omzet. Uiteraard zonder schuld te bekennen, zodat aandeelhouders zich niet op die zaak kunnen beroepen. Waarom zou het straks anders gaan?DannyXP1600 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:57:
[...]
Klagen nvidia aan omdat ze zeiden dat het pure gamers winst was en geen miners winst. Koers daalt verder.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Omdat mensen het niet leuk vinden meerdere keren voor de gek gehouden te worden.Ludewig schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:22:
[...]
Ze zijn er eerder al mee weggekomen door een boete van 5,5 miljoen dollar te betalen, wat een schijntje is vergeleken met hun omzet. Uiteraard zonder schuld te bekennen, zodat aandeelhouders zich niet op die zaak kunnen beroepen. Waarom zou het straks anders gaan?
Of ik heb een gemiddelde aandeelhouder te hoog staan, en ze pikken het gewoon elke keer...
Aan de andere kant zegt een hardwarehandelaar die regelmatig tweedehandse hardware opkoopt om PC's te bouwen voor klanten, dat de echte afprijzing nog moet beginnen.Beakzz schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 00:48:
[YouTube: I've never seen NVIDIA do this before... DON'T WAIT!!! ACT NOW!]
Ben benieuwd wat er hier in EU gaat gebeuren. Denk dat we de komende tijd kunnen gaan genieten van het overschot. Moet ik straks toch nog gaan nadenken over een 30 serie
RTX 3000 series zijn in grotere aantallen dan de voorgaande generaties geproduceerd en de miners kochten alles op, want wie wilt in 2020 en 2021 niet een money printer in huis halen? Aan de Steam-survey is goed te zien dat de huidige generatie grafische kaarten kleinere percentages zijn dan de voorgaande generaties die meer in 't wild voorkomen.
Naast ETH overstap op proof of stake, is er een aankomende recessie, monetaire verkrapping,... dat een rem op de consumentenuitgaven gaat zetten. Helemaal als de supply chain problemen en commodity prijzen opgelost worden, dan valt de economie in de deflatie.
De combinatie van minder vraag van de gamers en de miners willen nog snel de grafische kaarten dumpen voordat de winstgevendheid helemaal door de grond zakt, zorgt ervoor dat we ontiegelijk veel grafische kaarten op de tweedehandsmarkt gaan zien. De grootste stortvloed aan GPU's in de mensheid komt eraan.
Zijn ervaring met het doorverkopen van mining kaarten en zelf garantie erop geven, is dat je aan de verkoper vraagt wat de fan speed and voltage settings waren. Als er verkoper niet weet wat dat betekent, dan loop je weg. Als het antwoord hogere rpm en undervolting is, dan is het een buy en achteraf heeft hij weinig last van garantieclaims.
Wat ik nog eraan kan toevoegen:
Op de beurs en in crypto is het geleend geld (margin debt) al meer dan half jaar aan het wegrennen. De koersen kunnen gemakkelijk omhoog als iedereen met steeds meer geleend geld het boeltje omhoog biedt. Het omgekeerde gebeurt ook, geleend geld wordt van de beurs en uit crypto gehaald.
ETH hashrate 899.11 TH/s gedeeld door de gemiddelde grafische kaart dat 60 MH/s doet is 15 miljoen grafische kaarten die nog gedumpt moeten worden.
Ik heb de voorkeur voor ophalen en bij de verkoper testen. Desnoods neem ik een PC mee.Lord_Dain schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:28:
Denk dat jullie er niet bij stilstaan hoe weinig mensen er trek in hebben om via een duitse marktplaats zo'n relatief dure aanschaf te doen. Sure, wil je het avontuur aan gaan, kan het een prima oplossing zijn, maar ik snap ook best goed dat iemand exact wil weten waar de kaart vandaan komt, of en hoe de garantie nog is, etc.
Dan maakt het bestellen op een ebay.de gewoon te hoogdrempelig.
Een 2e hands 3090 voor dat geld, tja, 3090's waarmee gemined is.. ik weet het niet.
Ik zie dit als de beste indicator van hoeveel hoeveel kaarten er nog in gebruik zijn door miners. Het is een volledig objectieve indicator ivp de subjectieve meningen die je vaak hoort (mensen die vrienden hebben die 30 kaarten gekocht hebben of juist alleen gamer vrienden die allemaal een kaart hebben gekocht om alleen maar mee te gamen).rapture schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:58:
[...]
ETH hashrate 899.11 TH/s gedeeld door de gemiddelde grafische kaart dat 60 MH/s doet is 15 miljoen grafische kaarten die nog gedumpt moeten worden.
Hier kun je de hashrate zien: https://2miners.com/eth-network-hashrate
Klik vooral op 'All-time.' Dan zie je dat de huidige 'crash' eigenlijk nog maar een kleine dip is en de hashrate nog steeds meer dan 3 keer zo hoog is als de piek van 2018. Door Proof of Stake zal de hashrate op een gegeven moment naar 0 gaan, dus al die kaarten worden niet meer gebruikt voor minen. Niet dat ze allemaal naar de 2ehands markt zullen gaan, maar wel een hoop.
Want bij nvidia blijft het angstvallig stil kwa verlagingen zo ook op v&a
Een nieuwe MSI 3080 suprim x gekocht voor de corona(en mining) 840,- daar komen de retailers NU bij lange na nog niet aan. (Nog 20 euro korting gekregen voor een 2 tal verbogen koel ribbetjes)
Hoop ik wel dat je substantieel minder heb betaald dan 769 euro. De 6800xt is nieuw nu 769. Ze worden idd nu aangeboden vanaf 565 hier op v&a.MaXeRs schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 06:29:
Ik heb me maar een 6800XT gekocht bij 2de hans.
Want bij nvidia blijft het angstvallig stil kwa verlagingen zo ook op v&a
Een nieuwe MSI 3080 suprim x gekocht voor de corona(en mining) 840,- daar komen de retailers NU bij lange na nog niet aan. (Nog 20 euro korting gekregen voor een 2 tal verbogen koel ribbetjes)
AMD is momenteel echt veel interessanter om te kopen.
[ Voor 9% gewijzigd door OMD op 20-07-2022 08:24 ]
Precies die jaOMD schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:22:
[...]
Hoop ik wel dat je substantieel minder heb betaald .
Ze worden idd nu aangeboden vanaf 565 hier op v&a.
De cirkel is rond van 1080 naar 3080 naar 6900XT naar 3090Ti en nu weer terug bij amd met de 6800XT
Inderdaad. De 6800 XT is iets minder dan de 3080 qua prestaties, maar je krijgt dan wel weer 16 GB, dus toekomstvaster. AMD is ook hard bezig met hun drivers, dus ik verwacht enige 'fine wine'.OMD schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:22:
[...]
Hoop ik wel dat je substantieel minder heb betaald dan 769 euro. De 6800xt is nieuw nu 769. Ze worden idd nu aangeboden vanaf 565 hier op v&a.
Ik aas zelf op 3080/6800 XT prestaties voor max 500, dus dat komt nu in de buurt. Al verwacht ik nog een flink grotere dip op de 2e hands markt, dus ik ga nog niet hard zoeken.
Dat verschilt per game. De 6800XT is in veel spellen sneller dan de 3080 (zonder RT)Ludewig schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:05:
[...]
Inderdaad. De 6800 XT is iets minder dan de 3080 qua prestaties, maar je krijgt dan wel weer 16 GB, dus toekomstvaster. AMD is ook hard bezig met hun drivers, dus ik verwacht enige 'fine wine'.
Ik aas zelf op 3080/6800 XT prestaties voor max 500, dus dat komt nu in de buurt. Al verwacht ik nog een flink grotere dip op de 2e hands markt, dus ik ga nog niet hard zoeken.
YouTube: Finewine? Radeon RX 6800 XT vs GeForce RTX 3080 10GB, 50 Game Benchmark
De verschillen zijn echter groter als de 3080 sneller is (die is meestal dan gelijk een klap sneller)
het is dus ook maar waar je voorkeur voor games ligt + inderdaad de 16gig.
https://www.notebooksbill...i+founders+edition+721621
Zou ze niet echt meer aanraden, maar wie weet zijn er nog liefhebbers
[ Voor 26% gewijzigd door stin00 op 20-07-2022 12:42 ]
Zo snel kan het gaan.OMD schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:22:
[...]
Hoop ik wel dat je substantieel minder heb betaald dan 769 euro. De 6800xt is nieuw nu 769. Ze worden idd nu aangeboden vanaf 565 hier op v&a.
Ik ben inmiddels mijn Koopje misgelopen door onze posts..de verkoper verkoopt hem aan een ander.
Dan maar het ""Koopje" van Yorcom van 769incl verzenden.
Vanwaar eigenlijk weer van een 3090ti naar een 6800XTMaXeRs schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:20:
[...]
Precies die ja![]()
De cirkel is rond van 1080 naar 3080 naar 6900XT naar 3090Ti en nu weer terug bij amd met de 6800XT

Vanwaar 4 dikke videokaarten verkopen binnen 7 maandenLekiame schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:00:
[...]
Vanwaar eigenlijk weer van een 3090ti naar een 6800XT?
Omdat het hier tweakers heet en er veel liefhebbers rond dwalen die alles wel eens willen testen of hebben.

Waarom? Vanwege de 4xxx serie?stin00 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:41:
3070 Ti NL drop:
Meerdere redenen eigenlijk:
1. De 3070 ti (en ook 3080 TI en 3090) zijn uberhaupt al nooit goede kopen geweest. Veel te hoog verbruik en te duur voor de relatieve performance. De enige echt goede kaarten zijn wat mij betreft de 3060 TI en 3080. De 3070 is ook nog prima overigens. Als geld geen rol speelt dan is een 3090 natuurlijk wel leuk - zeker voor 4K 144 Hz of VR gamen. Maar als geld geen rol speelde dan zaten we niet in dit topic.
2. Founders Edition: hoewel ze stukken beter zijn geworden en nu semi-passief, vind ik ze ingame nog steeds wat te luid. De 3060 TI FE is wel prima overigens.
3. De 40XX komt eind dit jaar of begin 2023 uit. Ja dat duurt nog lang, maar zodra ze een beetje beschikbaar worden zal de tweedehands markt nog meer gevuld worden met 30XX kaarten.
4. Ik verwacht nog wat flinke price drops de komende maanden, er is een overschot waarbij aanbod ineens de vraag overstijgt.
Je ziet nu ook dat een 3070 TI FE bij NBB gewoon uren lang beschikbaar blijft, geen hond die ze nog koopt
[ Voor 13% gewijzigd door stin00 op 20-07-2022 15:35 ]
Hotspot zoeken voor wat jij nodig hebt inderdaad, ik ben van 2060 Super naar 3060 naar 3060 Ti naar 3070 naar 3060 Ti gegaan (moet wel zeggen dat de 3060 Ti toen 749 was en de 3070 was 999, verschil van 250).MaXeRs schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:12:
[...]
Vanwaar 4 dikke videokaarten verkopen binnen 7 maanden![]()
Omdat het hier tweakers heet en er veel liefhebbers rond dwalen die alles wel eens willen testen of hebben.![]()
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Paar goede deals te pakken gehad zowel verkoop als inkoopMaXeRs schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:12:
[...]
Vanwaar 4 dikke videokaarten verkopen binnen 7 maanden![]()
Omdat het hier tweakers heet en er veel liefhebbers rond dwalen die alles wel eens willen testen of hebben.![]()
Met een mooie undervolt op de 3090Ti is het echt een BEEST
Dus was nieuwsgierig wat je beweegredenen waren om van een 90Ti naar "slechts" en 6800XT te gaan
Het went nog niet helemaal dat zo'n drop tegenwoordig twee dagen later gewoon nog steeds op voorraad isstin00 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:41:
3070 Ti NL drop:

939 euro bij Azerty voor de MSI 3080 12G , niet slecht voor degene die nog hebben gewacht met de aanschaf
idd goeie prijs, ik zag ook deze staan voor 929MetalSonic schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:58:
https://azerty.nl/product...2g-lhr-videokaart/4688400
939 euro bij Azerty voor de MSI 3080 12G , niet slecht voor degene die nog hebben gewacht met de aanschaf
https://azerty.nl/product...n-grafische-kaart/4683063
Ik weet wel niet welke de beste is
UIt mijn hoofd is de MSI ietsje stiller en de ASUS ietsje sneller maar ze zijn praktisch vergelijkbaar. Minimaal verschil.rubinski666 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:01:
[...]
idd goeie prijs, ik zag ook deze staan voor 929
https://azerty.nl/product...n-grafische-kaart/4683063
Ik weet wel niet welke de beste is
Het zijn precies de twee kaarten waar ik op mik en ik zelf zou ook gewoon kiezen voor de goedkoopste van de twee. Bij een gelijke prijs zou ik waarschijnlijk gaan voor de TUF, want die is iets kleiner.MetalSonic schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:02:
[...]
UIt mijn hoofd is de MSI ietsje stiller en de ASUS ietsje sneller maar ze zijn praktisch vergelijkbaar. Minimaal verschil.
Die actie met '4 games' ook...2 games, waarvan 1 redelijk lauw werd ontvangen, en de andere is 1 goede game met 2 DLC's...Marketing is weer lekker bezig.Lekiame schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:36:
https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc
Stevige price-cut op de 3090ti suprim x
Edit: Foutje in de pricewatch: pricewatch: Palit GeForce RTX 3090 Ti GameRock
Rapporteer ik dat in Pricewatch door een nieuw topic aan te maken?
[ Voor 22% gewijzigd door XFlame op 22-07-2022 13:45 ]
Haha ja, achja die games kijken mensen toch niet naar.XFlame schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:42:
[...]
Die actie met '4 games' ook...2 games, waarvan 1 redelijk lauw werd ontvangen, en de andere is 1 goede game met 2 DLC's...Marketing is weer lekker bezig.
Maar in 2 week van 2100 -> 1900 -> 1780 -> 1529 is toch wel een significant dropje

Mocht natuurlijk ook wel gezien dit model fors overpriced was (en de US zat al even op 1499$ dus kwestie van 1-2 week voordat NL erachteraan gaat).
[ Voor 11% gewijzigd door Lekiame op 22-07-2022 13:48 ]
Hele dikke vette prima. De laatste twee jaar waren echt schandalig, en er zijn door bepaalde partijen zo giga veel geld verdiend. Nu krijgen ze de deksel op hun neus.Lekiame schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:45:
[...]
Haha ja, achja die games kijken mensen toch niet naar.
Maar in 2 week van 2100 -> 1900 -> 1780 -> 1529 is toch wel een significant dropjeZe moeten de kaarten wel heel hard kwijt
![]()
Mocht natuurlijk ook wel gezien dit model fors overpriced was (en de US zat al even op 1499$ dus kwestie van 1-2 week voordat NL erachteraan gaat).
Resellers die sell out bonussen krijgen om die kaarten over de toonbank te pushen… ze moeten nu wel en het einde is nog niet in zicht.
$1499 is zonder BTW dus op het momoment is Europa een stuk goedkoper (ik heb alleen even bij NewEgg gekeken). Dollar staat nu ongeveer gelijk aan de euro (0,98) dus 1469 x 1.21 = € 1777,-Lekiame schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:45:
[...]
Maar in 2 week van 2100 -> 1900 -> 1780 -> 1529 is toch wel een significant dropjeZe moeten de kaarten wel heel hard kwijt
![]()
Serieuze prijsdrop van Megekko. Ze hebben op het moment van schrijven er 10 liggen dus kassa....
[ Voor 4% gewijzigd door OMD op 22-07-2022 14:00 ]
als je 2k hebt voor een kaart kijk je niet op 600 verschil, en dan een jaar later krijg je er mischien het dubbelle voor in een of andere nieuwe crypto hype, beste moment is NU kopen... nu is de 3000 serie er nog.Lekiame schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:45:
[...]
![]()
Ik zie al weer hoe het gaat.. net als de GTX 480 serie (en eigenlijk bijna alles uit het verleden) precies hetzelfde. Alles wordt gewoon uitgefasseerd. Echte dump prijzen ga je nooit krijgen.
[ Voor 18% gewijzigd door CryptoArnold op 24-07-2022 17:21 ]
https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ
Dit geloof ik ook. Liefst zou ik ook een 3080 inslaan voor weinig, maar dat zie ik niet meer gebeuren. Voor het idee heb ik een willekeurige MSI Gaming X 2080 erbij gepakt die zo'n 2-2,5 maand 750+ euro was en de rest van de tijd schommelde tussen de 800-900 euro. Dat kost een 3080 nu ook. Voordat de 4080 in de schappen ligt zijn we een half jaar verder. Een prijsdaling is in die maanden voor de hand liggend, maar echte koopjes zullen het nooit worden. Persoonlijk ben ik om die reden en het feit dat niet elke high-end kaart in m'n ITX case past, voor de bijl gegaan en een FE 3070Ti gekocht voor 200 euro minder. Veel mooier dan dit wordt het niet en ik ben de komende 3-4 jaar weer zoet.CryptoArnold schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:16:
[...]
(...)
Alles wordt gewoon uitgefaseerd. Echte dump prijzen ga je nooit krijgen.
5900x - 3070 Ti - 32G - B550 MITX - SF750 - 280mm front aio
Op de nieuwmarkt vermoedelijk niet. Er is echter wel een kans op een grote influx van ex-mining kaarten zoals in 2018. Er wordt nog steeds veel harder gemined dan op de piek van de vorige mining-hype, dus er kan potentie veel meer op de markt komen. Zeker omdat mining van Ethereum straks volledig onmogelijk wordt, terwijl dat in 2018 niet zo was en ongeveer de helft van de miners speculatief doorgingen met minen hopend op een nieuwe prijspiek (en die mensen hadden gelijk).
Het is ook mogelijk dat de prijzen van de volgende generatie na enige tijd veel beter worden omdat Nvidia zoveel productiecapaciteit heeft ingekocht. Als ze die capaciteit niet kunnen doorverkopen dan maken ze verlies op elke chip die ze kunnen laten produceren, maar niet verkopen. Het kan dan zelfs zo zijn dat het voordeliger voor ze is om kaarten zonder winst te verkopen, zodat ze in elk geval het bedrag dat ze al aan TSMC hebben betaald terugverdienen, al maken ze geen winst. Dan hebben we ook nog AMD die een erg goede generatie lijkt te gaan produceren en dat mogelijk wil terugzien in een groter marktaandeel. Er is dan de potentie van een gevecht om marktaandeel, waarbij men minder geeft om goede marges (ook omdat de oorlogskas nu goed is gevuld). En dan zal Intel mogelijk ook nog wat marktaandeel pakken met hun flutkaarten, zodat AMD en Nvidia minder te verdelen hebben.
En dan kan de vraag ook nog stevig afnemen door besparingen op luxegoederen vanwege de inflatie, minder investeringen door bedrijven (hoe hoger de rente, hoe meer rendement bedrijven moeten halen voordat een investering loont) en wellicht een recessie.
Dus ik zie nog wel potentie voor betere deals in de toekomst.
Thanks! Geen interesse, maar een goed teken dat ze nu al langer beschikbaar zijn
[ Voor 11% gewijzigd door finsdefis op 27-07-2022 10:14 ]
Nbb verzend blijkbaar niet naar België

In de topicstart staat alle uitlegDippyWeatherman schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:15:
Enig idee waar ik als Belg deze kaarten kan aankopen?
Nbb verzend blijkbaar niet naar België
RTX 50xx FE tracker: https://t.me/bscfoundersedition
Wel veel pogingen gewaagd met de CAPTCHA mobiel deed het wel maar kon verder daarna ging deze weer opnieuw laden. Gelukt via de app deze ging wel door.
Verwijderd
Ik heb nu een zeer oude MSI GTX 760 i.c.m. i5-4670. Met de huidige hardware prijzen wordt het eindelijk weer interessant om een nieuwe build te overwegen. Wachten tot 40 series met het risico dat kaarten weer slecht beschikbaar is door bots/scalpers of nu instappen op bijvoorbeeld deze 3070.
De huidige geruchten gaan om een gefaseerde release van 4000 series correct? 4080/4090 sept of indien uitgesteld december. Wanneer kunnen we dan een 4070 of 4060 verwachten, zullen deze modellen dan in het slechtste geval nog een klaar jaar op zich laten wachten?
Ik las ook dat Nvidia eerst van deze stocks af wil, wellicht omdat ze al capaciteit voor deze chips in hebben gekocht? Dus de kans is aanzienlijk dat we een paper launch van de 4090 krijgen voor de echte early adopters.Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:50:
[...]
Ik heb nu een zeer oude MSI GTX 760 i.c.m. i5-4670. Met de huidige hardware prijzen wordt het eindelijk weer interessant om een nieuwe build te overwegen. Wachten tot 40 series met het risico dat kaarten weer slecht beschikbaar is door bots/scalpers of nu instappen op bijvoorbeeld deze 3070.
De huidige geruchten gaan om een gefaseerde release van 4000 series correct? 4080/4090 sept of indien uitgesteld december. Wanneer kunnen we dan een 4070 of 4060 verwachten, zullen deze modellen dan in het slechtste geval nog een klaar jaar op zich laten wachten?
Verder blijft het natuurlijk gissen. Maar ik zou het wel weten in jouw geval vanaf een GTX 760
Persoonlijk zou ik in elk geval 'wachten op de 4000-serie' niet meer als argument gebruiken als ik behoefte heb aan een nieuwe build, aangezien die prijzen, releasedatums en levertijden sowieso ongewis zijn.
Er is een heel kleine kans op een 4070 dit jaar maar die zal denk ik ruim over de 500 gaan kosten. 4060 kaarten waarschijnlijk pas maart 2023 ja.Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:50:
[...]
Ik zit nog met een 670/i5-4670...Cloggs schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:36:
[...]
Er is een heel kleine kans op een 4070 dit jaar maar die zal denk ik ruim over de 500 gaan kosten. 4060 kaarten waarschijnlijk pas maart 2023 ja.
Ik zou best bereid zijn 600 EUR neer te leggen voor een 4070 t.o.v. 550 voor een 3070, maar ik vraag me af hoe lang ik dan nog zit te wachten. Een paar maanden extra overleef ik ook nog wel, en dan kan ik misschien ook gebruik maken van black friday voor de rest van de onderdelen. Lastig.
Zelf denk ik dat de prijzen nog iets verder gaan zakken de komende maanden. Ik wacht op de onthulling van de 40XX kaarten en zal dan beter kunnen besluiten of ik wil wachten of niet. Ik ben er wel vrij zeker van dat de verkrijgbaarheid van de nieuwe kaarten minstens 3-6 maanden ruk gaat zijn, zolang de price-performance niet tegenvalt.Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:50:
[...]
Met de 3070 moet je wel in gedachten houden dat die 8GB geheugen wellicht niet heel future proof is als je boven de 1080p wilt gamen, maar als je van een 760 komt zal hij heus niet tegenvallen.
Edit:KMelsen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:54:
[...]
Ik zit nog met een 670/i5-4670...
Ik zou best bereid zijn 600 EUR neer te leggen voor een 4070 t.o.v. 550 voor een 3070, maar ik vraag me af hoe lang ik dan nog zit te wachten. Een paar maanden extra overleef ik ook nog wel, en dan kan ik misschien ook gebruik maken van black friday voor de rest van de onderdelen. Lastig.
Oeps, dit is het prijzen topic

[ Voor 28% gewijzigd door OMD op 27-07-2022 12:43 ]
dat cpu bottlenecking is een interessante discussie. Ik heb een 7700K (OC'd tot 4,8Ghz) en vraag mij af in hoeverre, op 4K, die CPU een 4000 reeks zal bottlenecken.OMD schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:35:
[...]
Een 4070 icm een 4670 is nutteloos. Je cpu kan nooit de gpu bijhouden. Zou het in 1 keer vervangen of gaan settelen voor een midrange kart met een degelijke cpu.
De Ryzen 5600 non-x is momenteel erg goedkoop en heb je voorlopig genoeg aan. Moederborden zijn ook niet de wereld en wellicht moet je dan terugstaken naar een 4060 bijvoorbeeld maar dan heb je alsnog veel meer performance.
Ik ben ergens van plan om bij de lancering te proberen een 4090 te bemachtigen.
De bedoeling is inderdaad om de hele boel te vervangen. Vandaar dat ik zit te twijfelen. Als ik rond december een 4070 voor 600 euro kan krijgen zou ik dat zo doen. Zeker omdat ik dan wellicht Black Friday kan gebruiken voor kortingen op andere onderdelen. En daarnaast de mogelijkheid om eventueel voor een 13600 ipv een 12600 te gaan. Maar dan moet een 4070 ook wel echt voor die prijs te krijgen zijn tegen die tijd, en dat is maar de vraag...
ook mooi, eerder al die 3090 voor 1200. Dat zijn toch (relatief) mooie prijzen.OMD schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:25:
Inno3d 3080ti voor 999,-
https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1750089
Dan is de 3080ti de veel betere koop van deze 2. Relatieve performance verschil is maar 1 tot 2%!Johan Bogle schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:54:
[...]
ook mooi, eerder al die 3090 voor 1200. Dat zijn toch (relatief) mooie prijzen.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-3090.c3622
Ik denk alleen dat de 24GB veel toekomstbestendiger is? Of denk je dat dit weinig verschil maakt en je beter gewoon naar huidige fps kan kijken?OMD schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:44:
[...]
Dan is de 3080ti de veel betere koop van deze 2. Relatieve performance verschil is maar 1 tot 2%!
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-3090.c3622
Denk dat de toekomst niet sneller gaat dan dat er nieuwe generaties uit komen. Daar bedoel ik mee te zeggen dat een 12gb kaart pas echt ontoereikend wordt als je 4k speelt en als we 2 generaties verder zijn (4 tot 8 jaar)Johan Bogle schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:50:
[...]
Ik denk alleen dat de 24GB veel toekomstbestendiger is? Of denk je dat dit weinig verschil maakt en je beter gewoon naar huidige fps kan kijken?
Je koopt dan denk ik eerder een nieuwe kaart omdat de 3080ti simpelweg geen kracht genoeg meer heeft.
Ik speel op 3440x1440p en heb aan 8gig nog steeds genoeg. Er zijn spellen die die grens overschrijden maar dat kan mijn videokaart uberhaupt niet aan (watch dogs legion bijvoorbeeld)
Ja, ik zou wel op rekenen op ongeveer een jaar voor de 4060. Het is geen slechte keuze om nu te gaan voor een 6600 XT of een 3060 Ti. Ook een AM4 5600 of Intel i5 12th gen build is geen slechte keuze, ook omdat je nu goedkoop, maar snel DDR4 geheugen kunt kopen.Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:50:
Ik heb de luxe dat ik nog best redelijke hardware heb en nog wel kan wachten, maar met de hardware van jou zou ik toch liever niet willen gokken. Er kan veel mislopen in de toekomst en sowieso mis je dan een jaar lang gamen met hardware die een stuk beter is.
[ Voor 104% gewijzigd door stin00 op 29-07-2022 13:17 ]
Ik was te traagstin00 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:16:
Nevermind.. aanbiedingsprijs was exclusief BTW
[ Voor 7% gewijzigd door Wkrooshof op 29-07-2022 14:11 ]
Zottigheid. Mooie kaart man, vee plezier ermee
Thanks! Dit wordt mijn vierde gpu uit de RTX 3000-serie.OMD schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:56:
Als energieleverancier van @Yonix kan ik met blijdschap vertellen dat er eind dit jaar extra reisje naar de maladiven inzit.![]()
Zottigheid. Mooie kaart man, vee plezier ermee
De tijdlijn is als volgt:
• Oktober 2020: aanschaf RTX 3090 voor € 1749.
• Juli 2021: aanschaf Lenovo Legion 7 met RTX 3080 Mobile (@165W).
• December 2021: verkoop RTX 3090 voor € 2500.
• December 2021: aanschaf RTX 3080 Ti FE voor € 1600.
• Juli 2022: aanschaf RTX 3090 Ti voor € 1509.
• Augustus 2022: verkoop RTX 3080 Ti voor € ???
Maar dan de vraag.... Waarom?Yonix schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:00:
[...]
Thanks! Dit wordt mijn vierde gpu uit de RTX 3000-serie.![]()
De tijdlijn is als volgt:
• Oktober 2020: aanschaf RTX 3090 voor € 1749.
• Juli 2021: aanschaf Lenovo Legion 7 met RTX 3080 Mobile (@165W).
• December 2021: verkoop RTX 3090 voor € 2500.
• December 2021: aanschaf RTX 3080 Ti FE voor € 1600.
• Juli 2022: aanschaf RTX 3090 Ti voor € 1509.
• Augustus 2022: verkoop RTX 3080 Ti voor € ???
Ook al verkoop je met verlies dat is altijd nog beter dan hellemaal niks verkopen.DannyXP1600 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:57:
[...]
Maar als ze 30xx series voor veel minder moeten verkopen moeten ze de winst verwachting bijstellen en daalt de aandelen prijs. Dan als de uiteindelijke winst bekend gemaakt wordt en het dus inderdaad minder winst is daalt de aandelen prijs weer. Aandeelhouders worden boos. Klagen nvidia aan omdat ze zeiden dat het pure gamers winst was en geen miners winst. Koers daalt verder.
We gaan het mee maken
Ze zullen hun verlies nemen hoe dan ook .
En natuurlijk als je de 3000 series aan de man brengt dan daalt het aantal 4000 series kopers want die kochten net een 3000 series voor heel weinig geld
Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
Wel als je een top merk koopt met een goede lucht koeler er op.Johan Bogle schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:54:
[...]
ook mooi, eerder al die 3090 voor 1200. Dat zijn toch (relatief) mooie prijzen.
Heb ooit nog eens een 2080TI gekocht voor 1200€.
Het kan misschien nog wel goedkoper
Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
Ze hebben al voor verschrikkelijk veel geld capaciteit gekocht bij TSMC, wat betekent dat ze niet zomaar hun marge op peil kunnen houden door de productie te beperken, want dan moeten ze de ingekochte capaciteit of met verlies verkopen, of afschrijven.mmxmmx schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:08:
[...]
Ook al verkoop je met verlies dat is altijd nog beter dan helemaal niks verkopen.
Ze zullen hun verlies nemen hoe dan ook .
En natuurlijk als je de 3000 series aan de man brengt dan daalt het aantal 4000 series kopers want die kochten net een 3000 series voor heel weinig geld
Dus het kan rationeel zijn voor Nvidia om een prijzenoorlog te beginnen en zo ook de totale verkopen van videokaarten te verhogen, omdat mensen eerder gaan upgraden.
De MSI gaming 12gb voor die prijs koop ik meteen. Inno3d is niet geweldig toch en staat bekend als luidruchtig? Wel een goede prijs👍banus19 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:39:
Inno3D RTX3080 12G 799,- bij de Alternate
https://www.alternate.nl/...I0S06#product-details-tab
Inmiddels alweer duurder. Ging eerder ook zo bij een 3090Ti. Denk dat ze het als lokkertje inzetten?Johan Bogle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:48:
Weliswaar maxict maar 3080ti voor 923 euro
https://maxict.nl/inno3d-...-gb-gddr6x-p21005035.html
Je moet toch echt per model kijken. MSI, Asus, EVGA hebben ook weleens modellen er tussen zitten die bagger zijn.Johan Bogle schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:45:
[...]
De MSI gaming 12gb voor die prijs koop ik meteen. Inno3d is niet geweldig toch en staat bekend als luidruchtig? Wel een goede prijs👍
Dit model krijgt goede reviews op basis van een snelle google search.
Tip, koop nooit bij MaxICT drama met leveren en garantie altijd helemaal als product de prijs heeft wat te mooi om waar te zijn.finsdefis schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:47:
[...]
Inmiddels alweer duurder. Ging eerder ook zo bij een 3090Ti. Denk dat ze het als lokkertje inzetten?
Kijk naar de eerste versies van de Asus TUF 3080 veel mensen ervaren coil whine bij belasting van de kaart, voor +/- €800,- is dat niet iets wat ik zou willenCloggs schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:55:
Dat is de eerste 3080 12 GB voor onder de 800 euro volgens mij.
[...]
Je moet toch echt per model kijken. MSI, Asus, EVGA hebben ook weleens modellen er tussen zitten die bagger zijn.
Dit model krijgt goede reviews op basis van een snelle google search.
Ben bekend met de reputatie inderdaad. Wel een keer eerder een kaart besteld en toch na 2 weken geleverd maar uit voorzorg met creditcard betaald i.v.m. aflevergarantie.Markozv schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:20:
[...]
Tip, koop nooit bij MaxICT drama met leveren en garantie altijd helemaal als product de prijs heeft wat te mooi om waar te zijn.
De levertijden zeggen volgens mij niet zoveel
https://eu.evga.com/artic...vidia-restocked-reloaded/Now that EVGA has sufficient stock on 30 series at EVGA.com and at ETAIL/RETAIL partners, starting August 1st 2022, all pending queue notifies on EVGA PN: 08G-P5-3667-KL will be removed and the product will be made available for purchase as supply continues to arrive.
You can see all in stock 30 Series availability at any time by visiting here. The EVGA Queue system will continue to be in place for high demand products.
Is niet zo interessant toch? B-merk met veel te hoge prijzen. Wat je ziet op de site is ex BTW.HelloMeow schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:47:
EVGA heeft inmiddels geen queue meer en veel kaarten kun je nu direct kopen.
[...]
https://eu.evga.com/artic...vidia-restocked-reloaded/
Zo te zien heb jij er weinig verstand van.Johan Bogle schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:50:
[...]
Is niet zo interessant toch? B-merk met veel te hoge prijzen. Wat je ziet op de site is ex BTW.
Evga een B merk?
Prijzen zijn idd te hoog.
De befaamde Hydro Copper is er niet, nog nooit gezien ook, nergens bij EU shops..HelloMeow schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:47:
EVGA heeft inmiddels geen queue meer en veel kaarten kun je nu direct kopen.
[...]
https://eu.evga.com/artic...vidia-restocked-reloaded/
Zeer lang geleden waren ze erLord_Dain schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:53:
[...]
De befaamde Hydro Copper is er niet, nog nooit gezien ook, nergens bij EU shops..
Tegenwoordig zie je die inderdaad nooit meer
EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 Ultra Hydro Copper was last available 2021-06-01 16:46 at shop Caseking
EVGA GeForce RTX 3080 Ti XC3 Ultra Hydro Copper Gaming was last available 2021-08-21 01:56 at shop Caseking (1.778,33 €)
EVGA GeForce RTX 3090 FTW3 Ultra Hydro Copper was last available 2021-06-02 08:51 at shop Caseking (3.066,08 €)
RTX 50xx FE tracker: https://t.me/bscfoundersedition
Dat heb je goed onthouden, volgens mij werd de Inno3D RTX3080 X2 (met 2 fans) afgeraden. De X3 en X4 hebben wel prima koelersJohan Bogle schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:45:
[...]
De MSI gaming 12gb voor die prijs koop ik meteen. Inno3d is niet geweldig toch en staat bekend als luidruchtig? Wel een goede prijs👍
Ah, die zal ik toen gemist hebben..maikie61 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:48:
[...]
Zeer lang geleden waren ze er
Tegenwoordig zie je die inderdaad nooit meer
EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 Ultra Hydro Copper was last available 2021-06-01 16:46 at shop Caseking
EVGA GeForce RTX 3080 Ti XC3 Ultra Hydro Copper Gaming was last available 2021-08-21 01:56 at shop Caseking (1.778,33 €)
EVGA GeForce RTX 3090 FTW3 Ultra Hydro Copper was last available 2021-06-02 08:51 at shop Caseking (3.066,08 €)
T gekke is dat ze bij de US EVGA shop gewoon te bestellen zijn. Import is te overwegen iig, maar lijkt toch wel dat EU voor EVGA een beetje het zwarte schaapje/lelijke achterneefje is...
De evga en de asus strix kaarten zijn de besten geweest in de 30 serie…Johan Bogle schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:50:
[...]
Is niet zo interessant toch? B-merk met veel te hoge prijzen. Wat je ziet op de site is ex BTW.
Ben heel benieuwd waar jij vandaan haalt dat het een b merk is.
Ze hebben ook veruit de beste garantie afhandeling van alle merken.
Temps en FPS boeien mij persoonlijk minder dan geluid. Of ik nu 106 of 112 haal maakt mij niet zoveel uit, maar hoorbare fans irriteren mij mateloos. Ik lees dat een aantal inno3d kaarten als luidruchtig worden benoemd, maar wellicht dat deze x3 wel prima is. Wel tempting hoor voor deze prijs… Was eigenlijk van plan het budget voor een 3080 op 700 te zetten, maar weet niet of we die de komende maand nog gaan zien….OMD schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:44:
Volgens mij niets mis met die inno3d x3 bij Alternate. Één van de weinige kaarten die een dual slot koeler heeft. Kan een voordeel zijn als je de ruimte niet hebt. Temps zijn ietsje beter dan we FE dus dat is ook prima. VRM is wel een stuk lager qua temps dan de FE.
Dus knal je er een undervolt op of je zet in afterburner maximaal vermogen slider een stuk lager. Fps boeit je niet dus dat is dan de oplossing.Johan Bogle schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:49:
[...]
Temps en FPS boeien mij persoonlijk minder dan geluid. Of ik nu 106 of 112 haal maakt mij niet zoveel uit, maar hoorbare fans irriteren mij mateloos. Ik lees dat een aantal inno3d kaarten als luidruchtig worden benoemd, maar wellicht dat deze x3 wel prima is. Wel tempting hoor voor deze prijs… Was eigenlijk van plan het budget voor een 3080 op 700 te zetten, maar weet niet of we die de komende maand nog gaan zien….
Met undervolt haal je de beste resultaten maar is wat meer tweaken.
Je kan ook een fps limiet instellen per game wat jij acceptabel vind. Dan heb je altijd die fps maar tegen lager verbruik en stilte.
Het is niet de stilste kaart, niet de standaard hoogst geclockte kaart of de best presterende kaart maar ja. Hij is veruit de goedkoopste. Als geld het belangrijkst is dan is de inno3d een prima kaart waar je lang plezier van kan beleven
[ Voor 11% gewijzigd door OMD op 03-08-2022 19:44 ]
*knip* nee hoe heeft levertijden en prijzen met je vraag te maken
[ Voor 56% gewijzigd door br00ky op 04-08-2022 17:00 ]
zie helaas na posten dat vraag verwijderd is, offtopic warning..voxox schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:32:
Ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben maar zal jullie toch de vraag voorleggen.
[mbr]*knip* nee hoe heeft levertijden en prijzen met je vraag te maken. Open een eigen topic en geef dan ook aan wat je zelf hebt gevonden want dat ontbrak in deze post.[/]
Lagere TGP betekent dat de kaart minder warmte afgeeft. Juist laptops hebben veel moeite warmte kwijt te raken zonder dat je op een straaljager aan het typen/werken bent.. dus wat doen de laptopbouwers, ze stoppen een iets 'generfde' GPU in de laptop, waardoor deze wamer wordt, maar dus ook minder fps zal halen dan een standaard discrete GPU in je PC. Dat hoeft niet altijd slecht te zijn, ik heb zelf hele goede ervaringen met undervolten van Nvidia kaarten, maar ik zou als ik jou was vooral reviews checken én benchmarks en op basis daarvan voor de juiste laptop + GPU te kiezen.
[ Voor 3% gewijzigd door Lord_Dain op 04-08-2022 17:39 ]
Bron?JDx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:28:
Zie dat de 40-serie nog verder uitgesteld is, ze willen dus blijkbaar de prijzen niet veel meer verlagen en ze toch nog proberen tegen de huidige prijzen te verkopen over een langere periode aangezien in omzet van NVidia nogal tegen viel.
Het is al een tijdje bekend (althans, rumors) dat alleen de 4090 in oktober uitkomt. De 4080 in november en de 4070 in december/januari.
Ik kan even niet zo 123 vinden dat het nog verder is uitgesteld.
Daarnaast is Nvidia juist in gesprek met hun partners om de prijzen in Q3 te verlagen vanwege overstock:
https://videocardz.com/ne...partners-to-adjust-prices
Volgens je link is dat al gebeurd, wat 1 van de oorzaken is voor de lagere winst die ze in Q2 gaan maken. Het is ook vrij duidelijk dat de AIBs geld terugkregen dat ze al betaald hadden, in ruil voor de max prijzen. Dat verklaart waarom alle AIBs op dezelfde dag de prijs van de topkaarten verlaagden naar precies hetzelfde bedrag en niet meer de normale verschillen hanteerden tussen duurdere en goedkopere modellen.OMD schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:47:
[...]
Daarnaast is Nvidia juist in gesprek met hun partners om de prijzen in Q3 te verlagen vanwege overstock:
Een interessante vraag is wel of de AIBs in 1 keer geld terugkregen voor alles dat ze hadden gekocht, of dat ze pas geld terugkrijgen bij een verkoop van een kaart. In het laatste geval worden de kosten voor Nvidia veel meer uitgesmeerd. Een andere interessante vraag is in hoeverre de winkels ook geld terug krijgen van de AIBs.
Pas bij de publicatie van de echte Q2 resultaten krijgen we een inschatting van de Q3 winst, dus dat wordt interessant.
Het staat er een beetje lastig en ik weet niet of alle price-cuts al doorgeduwd zijn:Ludewig schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:53:
[...]
Volgens je link is dat al gebeurd, wat 1 van de oorzaken is voor de lagere winst die ze in Q2 gaan maken. Het is ook vrij duidelijk dat de AIBs geld terugkregen dat ze al betaald hadden, in ruil voor de max prijzen. Dat verklaart waarom alle AIBs op dezelfde dag de prijs van de topkaarten verlaagden naar precies hetzelfde bedrag en niet meer de normale verschillen hanteerden tussen duurdere en goedkopere modellen.
Een interessante vraag is wel of de AIBs in 1 keer geld terugkregen voor alles dat ze hadden gekocht, of dat ze pas geld terugkrijgen bij een verkoop van een kaart. In het laatste geval worden de kosten voor Nvidia veel meer uitgesmeerd. Een andere interessante vraag is in hoeverre de winkels ook geld terug krijgen van de AIBs.
Pas bij de publicatie van de echte Q2 resultaten krijgen we een inschatting van de Q3 winst, dus dat wordt interessant.
Now working lees ik als dat ze nu bezig zijn met prijs aanpassingen. Dat duurt meestal nog even voordat dit in de winkels zichtbaar is. Het is om de cijfers van Q3 te verbeteren.The gaming platform records $2.04B revenue which is 33% down year to year. NVIDIA is now working with partners to adjust prices and inventory which should improve sell-through in the third quarter.
Zoals jij zegt kan het ook en ik denk achteraf dat dat ook eerder het geval is.
MSI 3080 nog steeds 880 euro, natuurlijk stukken goedkoper dan pak 'm beet een jaar of een half jaar geleden
Echt "spectaculair" is het nou ook weer niet voor een kaart van een paar jaar oud. Aantal hoopten dat de prijzen nog stuk lager zouden zijn.
Verder is deze kaart bij bijvoorbeeld Azerty alweer bijna 100 euro duurder, megekko nog niet gecheckt
4090 eerst en de rest pas (ergens) in 2023, miss was het al bekend, ik last het net pasOMD schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:47:
[...]
Bron?
Het is al een tijdje bekend (althans, rumors) dat alleen de 4090 in oktober uitkomt. De 4080 in november en de 4070 in december/januari.
Ik kan even niet zo 123 vinden dat het nog verder is uitgesteld.
https://nl.hardware.info/...nk-zuiniger-dan-verwachtr
[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 10-08-2022 14:04 ]
Jouw quote is van Jensen, maar in de winstwaarschuwing die Nvidia heeft gepubliceerd staat overduidelijk dat ze al prijs-aanpassingen gedaan hebben, maar dat de hoofdoorzaak van de lagere omzet komt door een lagere verkoop aan de AIBs:OMD schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:57:
[...]
Now working lees ik als dat ze nu bezig zijn met prijs aanpassingen. Dat duurt meestal nog even voordat dit in de winkels zichtbaar is. Het is om de cijfers van Q3 te verbeteren.
Zoals jij zegt kan het ook en ik denk achteraf dat dat ook eerder het geval is.
The shortfall relative to the May revenue outlook of $8.10 billion was primarily attributable to lower sell-in of Gaming products reflecting a reduction in channel partner sales likely due to macroeconomic headwinds. In addition to reducing sell-in, the company implemented pricing programs with channel partners to reflect challenging market conditions that are expected to persist into the third quarter.
Zie https://nvidianews.nvidia...econd-quarter-fiscal-2023
Dat de 'pricing programs' vrij weinig invloed heeft op de omzet zal vermoedelijk betekenen dat het niet erg indrukwekkend was.
Sell-in betekent overigens de verkoop van fabrikanten aan distributeurs, dus in dit geval grotendeels van Nvidia aan AIBs.
[ Voor 4% gewijzigd door Ludewig op 10-08-2022 14:14 ]
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd.
Let bij het reageren op het volgende:
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Pas op voor scamsites. Handige Harry's en Henriëttes weten ook dat er weinig tot geen aanbod is en springen daarop in met te-mooi-om-waar-te-zijn aanbiedingen. Laat je niet verleiden door een domme actie. Plaats de link niet hier als je twijfelt.
reviews: Waarom zijn gpu's opeens bizar duur? - Na tekorten nu ook prijsstijgingen
reviews: Chiptekorten houden aan - De oorzaken en gevolgen
Standpunt met betrekking tot scalping op Tweakers
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |